Dan zie je hoe groot Schiphol is. Vanaf de B of H pier is het een flink eind lopen naar de uitgang ...quote:
En dat staat de A-pier nog niet eens op deze foto...quote:Op donderdag 28 december 2023 19:48 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dan zie je hoe groot Schiphol is. Vanaf de B of H pier is het een flink eind lopen naar de uitgang ...
Na het lezen van je post kwam ik op het idee on op flightradar24 de data terug te zoeken en de hoogste snelheid blijkt exact 30 kts te zijn.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:35 schreef shiz het volgende:
Normaalgesproken taxi je met max 30kts = 55km/h
Ik weet niet wat de precieze procedure is op vliegvelden, maar gezien het feit dat het toestel succesvol geëvacueerd was, niet in de buurt van terminal stond en het vliegveld volledig gesloten was voor arrivals en departures kan het zijn dat er sprake was van gecontroleerd uit laten branden?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:13 schreef flipsen het volgende:
Beste stuurlui enzo, maar als ik toch dat ene ventje minutenlang met 1 waterstraaltje een A350 zie proberen te blussen... Wel heel apart.
Dat hadden ze beter bij die kleine kunnen doen, waar 2 crashtenders staan. Maar die A350 had maar een klein brandje en die hadden ze nog aardig kunnen redden lijkt me (als complete leek zijnde, duh)quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:36 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Ik weet niet wat de precieze procedure is op vliegvelden, maar gezien het feit dat het toestel succesvol geëvacueerd was, niet in de buurt van terminal stond en het vliegveld volledig gesloten was voor arrivals en departures kan het zijn dat er sprake was van gecontroleerd uit laten branden?
Geen idee hoe de flight recorders meewegen in een dergelijke beslissing though...
Uhm, maar daar zaten nog mensen in...?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:04 schreef flipsen het volgende:
[..]
Dat hadden ze beter bij die kleine kunnen doen, waar 2 crashtenders staan.
Beide vliegtuigen zaten vol. Het kleine vliegtuig had 6 bemanningsleden en de Jumbojet had 379 mensen aan boord.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:09 schreef Piles het volgende:
[..]
Uhm, maar daar zaten nog mensen in...?
Ook al is het zinloos om ze te redden via blussing, ik snap de gestelde prioriteit dan wel.
Avherald heeft 18 minuten staanquote:Op woensdag 3 januari 2024 11:53 schreef Nieuwschierig het volgende:
Ik ben benieuwd hoe lang het nu precies duurde voordat de laatste aan boord er uit was.
Hadden ze 2 minuten tijd, of 5, of 10?
Sommige nieuwszenders en youtubekanalen zeiden dat de evacuatie 90 sec geduurd had (gelijk aan de certificering) maar dat leek me al zo onwaarschijnlijk. Alleen al de afstand van staart tot cockpit is ongehinderd al bijna 90 sec.quote:
Wat mij verbaasde is, dat de JA-piloten het niet eens doorhadden hoe ernstig het was, ze kregen het te horen vanuit de cabine.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 16:31 schreef flipsen het volgende:
Holy fuck... dat is wel een "mooi" visitekaartje voor die Airbus ja, gewoon tot stilstand komen en iedereen er op tijd uit![]()
Die kleine had uiteraard geen schijn van kans
quote:Transavia heeft vrijdagochtend de eerste commerciële vlucht uitgevoerd met haar nieuwe Airbus A321neo. Het toestel vloog als HV5423 van Schiphol naar Pisa, en doet later op de dag ook Ljubljana en Bari aan. Ter gelegenheid van de eerste vlucht luidde topman Marcel de Nooijer de gong op de Amsterdamse beurs.
En eentje die de, toch al twijfelachtige, reputatie van kwaliteitscontrole bij Boeing kan missen als kiespijn.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 11:26 schreef derLudolf het volgende:
Betere reclame kan Airbus zich niet wensen...
Die hebben zo hun eigen dingetjes met de A350quote:Op zaterdag 6 januari 2024 11:26 schreef derLudolf het volgende:
Betere reclame kan Airbus zich niet wensen...
Daar heb ik niets van gehoord eigenlijk, van de 787 kan ik me nog wel dingen herinneren.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 12:08 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Die hebben zo hun eigen dingetjes met de A350
Ik doelde op de crash in Japan van de A350 met dat vliegtuig van de Japanse kustwacht. Hopelijk kan er iets van dat ongeval geleerd worden met betrekking tot verbetering van dingen. De evacuatie van de A350 duurde bijvoorbeeld redelijk lang.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 15:28 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Daar heb ik niets van gehoord eigenlijk, van de 787 kan ik me nog wel dingen herinneren.
En de A350 is ook geen concurrentie voor de 737Max
Dit was eigenlijk geen nooduitgang, daar had Alaska niet voor gekozen.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 12:34 schreef flipsen het volgende:
Window or aisle, sir? Volgende keer toch maar aisle. Ik vraag tegenwoordig standaard,ook al heb ik al online ingechecked en alleen handbagage, of er nog plek is bij de nooduitgang. 9 van de 10x zetten ze me dan bij de nooduitgang. Volgende keer misschien toch maar niet
En toch. Als Boeing wegvalt als grote concurrent van Airbus, dan denk ik dat dat op de lange duur ook niet goed is voor de kwaliteit en veiligheid van Airbus vliegtuigen.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 11:56 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
En eentje die de, toch al twijfelachtige, reputatie van kwaliteitscontrole bij Boeing kan missen als kiespijn.
Ik dacht dat je met je opmerking over de A350 doelde op de problemen met de verf bij ME3 carriers enkele jaren terug, of misschien de RR problemen bij de -1000 variant.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 16:04 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ik doelde op de crash in Japan van de A350 met dat vliegtuig van de Japanse kustwacht. Hopelijk kan er iets van dat ongeval geleerd worden met betrekking tot verbetering van dingen. De evacuatie van de A350 duurde bijvoorbeeld redelijk lang.
Alleen al door de enorme groei van de luchtvaart in het Midden-Oosten en Azië zal dat niet gebeuren. De backlog van de A320 familie is inmiddels zo duizelingwekkend dat de 737-Max, hoewel in eerste instantie misschien geen eerste keuze, toch een interessante optie wordt omdat 'ie gewoon eerder voor de deur staat (Allegiant).quote:Op zaterdag 6 januari 2024 16:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
En toch. Als Boeing wegvalt als grote concurrent van Airbus, dan denk ik dat dat op de lange duur ook niet goed is voor de kwaliteit en veiligheid van Airbus vliegtuigen.
Maar die 737 Max is wel een gigantisch hoofdpijn dossier inmiddels voor Boeing.
Daarom is een goed onderzoek ook belangrijk. Wat ik begrepen heb is dat de communicatie met de achterzijde van het vliegtuig weggevallen was. Daarom lijkt het mij dat Airbus goed wil weten wat op welk moment nog werkte van alle systemen.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 17:24 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Ik dacht dat je met je opmerking over de A350 doelde op de problemen met de verf bij ME3 carriers enkele jaren terug, of misschien de RR problemen bij de -1000 variant.
Maar om te zeggen dat Airbus z'n eigen dingetjes heeft met de A350 doelende op JAL Flight 516 is op z'n minst voorbarig te noemen.
Feit is dat het al z'n passagiers en crew veilig aan de grond heeft gekregen, nádat het door een ander toestel geploegd is. Uitgebreide onderzoeken door de juiste instanties zullen een completer beeld geven; waren die 18 minuten vanaf het juiste moment geteld? Wat waren de omstandigheden? >engine no.2 draaide nog door mogelijk structurele schade aan de avionics bay toen het toestel op de Dash 8 klapte. De crew kan goed meer tijd nodig hebben gehad om de situatie buiten het toestel te beoordelen, de hele romp werd immers bedekt met Kerosine van de Dash 8. Hoe snel heeft de crew het teken tot evacueren gegeven? Wat was het effect van de emergency exits die niet gebruikt konden worden? etc etc.
In een wide body altijd een aisle seat in het middengedeelte. Zij die 's nachts moeten pissen of dorst hebben stappen dan maar aan de andere zijde uit. Werkt perfectquote:Op zaterdag 6 januari 2024 12:34 schreef flipsen het volgende:
Window or aisle, sir? Volgende keer toch maar aisle. Ik vraag tegenwoordig standaard,ook al heb ik al online ingechecked en alleen handbagage, of er nog plek is bij de nooduitgang. 9 van de 10x zetten ze me dan bij de nooduitgang. Volgende keer misschien toch maar niet
Mwa, die neem ik toch wel met een korreltje zout hoor...quote:
Risico te groot dat je moet helpen bij de evacuatiequote:Op zaterdag 6 januari 2024 12:34 schreef flipsen het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |