abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 12 december 2022 @ 23:00:12 #76
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_207061148
whoopsie...

ultralelijke livery trouwens... maar ja, dat zal wel gevalletje zijn 'maakt niet uit dat het foeilelijk is, je herinnert het je!'.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_207063130
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2022 09:27 schreef derLudolf het volgende:
Lufthansa heeft nog een a340-600 uit de woestijn gehaald waarmee het totaal op zeven uit komt.

De lui die zich op het vliegveld van München hebben vastgeplakt zitten trouwens tot 3 januari in de bak _O-
Heerlijk!

Dat eerste vooral. Maar ook dat tweede.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_207068773
quote:
Nu onderweg van Palmdale naar Tucson. De allerlaatste vlucht voor deze 747SP: https://www.flightradar24.com/NASA747/2e862fd3

twitter



Van de 45 gebouwde 747SP's zijn er na de landing van Sofia nog 3 actief.
  dinsdag 13 december 2022 @ 19:23:43 #79
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_207069637
Ik zal hem niet missen, maar het is hier geloof ik geen publiek geheim dat deze SP niet bepaald mijn favoriete toestel is _O-
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_207152540
Terwijl in Washington de laatste 747 ooit de assembly line afrolt en haar eerste vlucht maakt (gisteren), wordt een kleine 2000 kilometer naar het zuiden, de eerste 747-8 ontmanteld.

Een 747-8 BBJ voor Saoedi-Arabië maar werd nooit in ontvangst genomen.
Heeft ruim 9 jaar op de luchthaven van Basel gestaan voordat het in april naar Marana werd gevlogen.

Toestel heeft - als ik het goed heb - zo'n 20 vluchten gemaakt en zo'n 53 vlieguren.

Het is de 1446e 747 (van 1574) en de 27e gebouwde 747-8.

twitter

  maandag 19 december 2022 @ 22:18:12 #81
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_207153366
Waarom heeft Saoedi-Arabië het toestel eigenlijk nooit in ontvangst genomen.
Was het zelfs voor die lui iets te gortig? :?
pi_207153508
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 22:18 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Waarom heeft Saoedi-Arabië het toestel eigenlijk nooit in ontvangst genomen.
Was het zelfs voor die lui iets te gortig? :?
De toekomstige eigenaar overleed.
  maandag 19 december 2022 @ 22:52:40 #83
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_207153941
Te bizar voor woorden, maar het zal wel goedkoper zijn dan stallen in de woestijn of als 2e handsje op Marktplaats zetten.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_207153990
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 22:18 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Waarom heeft Saoedi-Arabië het toestel eigenlijk nooit in ontvangst genomen.
Was het zelfs voor die lui iets te gortig? :?
Geen martelkelder, dus volkome nutteloos in hun ogen
  dinsdag 20 december 2022 @ 09:26:07 #85
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_207156102
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 22:52 schreef flipsen het volgende:
Te bizar voor woorden, maar het zal wel goedkoper zijn dan stallen in de woestijn of als 2e handsje op Marktplaats zetten.
Waarschijnlijk een opbouw/interieur dat zover gecustomized was dat een pax of vracht conversie economisch gezien niet interessant was.
Tel daarbij op dat de markt van potentiële 747-8 operators ook maar zeer beperkt is (helaas) en je houdt een heel duur stuk schroot over.
pi_207159069
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 22:52 schreef flipsen het volgende:
Te bizar voor woorden, maar het zal wel goedkoper zijn dan stallen in de woestijn of als 2e handsje op Marktplaats zetten.
Dat is eigenlijk al wat feitelijk gebeurd is. Toestel is al jaren gestald gestaan en ter verkoop gestaan.
Maar niemand had interesse.
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 09:26 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Waarschijnlijk een opbouw/interieur dat zover gecustomized
Interieur is helemaal leeg; toestel heeft dat ook nooit gehad.
quote:
was dat een pax of vracht conversie economisch gezien niet interessant was.
Een reguliere luchtvaartmaatschappij gaat zo'n toestel niet overnemen. Toestel is dermate anders gebouwd dat het altijd een apart toestel in een vloot zou zijn wat qua gebruik/onderhoud lastig is.

Bekend voorbeeld is de 747-8i die voor Lufthansa bedoelt was maar eerst ingezet werd als testtoestel. Toestel was uiteindelijk zo afwijkend dat Lufthansa het toestel niet meer wilde.
Na 10 jaar onbekende toekomst is dat toestel eind vorig jaar voor de Egyptische overheid gaan vliegen.

En naast Lufthansa heb je ook maar 2 reguliere maatschappijen; Air China en Korean Air.

Een toestel als dit had eigenlijk maar 3 mogelijke opties; alsnog als BBJ/regeringstoestel, pax-toestel voor een maatschappij als Atlas Air of voor onderdelen.
De markt voor een 747-8 BBJ is natuurlijk erg klein, er is niet gehapt als pax-toestel en onderdelen leveren goed geld op.
Toestel is dan ook teruggekocht door Boeing en dus haalt er nu dus waardevolle onderdelen vanaf voor de nog vliegende
747-8 vloot.

Een vrachtconversie bestaat er overigens niet voor de 747-8. Waarschijnlijk gaat die er ook nooit komen aangezien er maar 48 747-8i toestellen zijn gebouwd; dus de enorme kosten voor zo'n conversie(-programma) wegen niet op tegen de voordelen.
Tenzij over een jaren de vraag naarr hele grote vrachttoestellen (boven de A350F en 777-8 Freighter) dermate groot is dat het toch nog loont.
(Korean Air haalt binnen 10 jaar hun 747-8i vloot uit rotatie en misschien loont het voor Lufthansa en Air China ook wel om dat tegen die tijd te doen waardoor je ineens een hele voorraad aan beschikbare 747-8's hebt)
quote:
Tel daarbij op dat de markt van potentiële 747-8 operators ook maar zeer beperkt is (helaas) en je houdt een heel duur stuk schroot over.
Geen duur stuk schroot; een flink voorraad onderdelen die nog flink veel geld waard zijn.
Alleen al de motoren zijn bij elkaar al tientallen miljoenen dollars waard.
pi_207211759
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 21:33 schreef Iemand91 het volgende:
Terwijl in Washington de laatste 747 ooit de assembly line afrolt en haar eerste vlucht maakt (gisteren), wordt een kleine 2000 kilometer naar het zuiden, de eerste 747-8 ontmanteld.

Een 747-8 BBJ voor Saoedi-Arabië maar werd nooit in ontvangst genomen.
Heeft ruim 9 jaar op de luchthaven van Basel gestaan voordat het in april naar Marana werd gevlogen.

Toestel heeft - als ik het goed heb - zo'n 20 vluchten gemaakt en zo'n 53 vlieguren.

Het is de 1446e 747 (van 1574) en de 27e gebouwde 747-8.

[ twitter ]
[ afbeelding ]
Koop een boot en werk je dood kennelijk is dat voor vliegtuigen ook zo.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_207290952
Hier een nutteloos feitje; dit is het allerlaatste toestel in de gehele KLM vloot met de 'oude' livery*:



Eind vorige maand is de A330-200 PH-AOC op Malta in de 'nieuwe' kleuren gespoten en daarmee blijft deze 737-800 PH-BXY over.
De livery werd op 29 april 2014 geïntroduceerd op de Embraer 190 PH-EXD, vers uit de fabriek.

* De 3 toestellen met Skyteam livery hebben natuurlijk een compleet andere livery.
pi_207431340
Murky Skies
quote:
Onverklaarbare ziekten, verdwenen bewijsmateriaal, een mysterieuze lading en een ontbrekende 'zwarte doos'. De driedelige documentaire Murky Skies van de Israëlische regisseur Noam Pinchas onderzoekt, voor het eerst vanuit een internationaal perspectief, de vliegramp die de Bijlmer in 1992 trof.
Driedelige documentaireserie, vanaf vanavond elke week op NPO2 om 20:30 uur.
pi_207448454
Het lijkt erop dat FedEx haar resterende McDonnell Douglas MD-10 toestellen uit de vloot heeft gehaald.
De overgebleven 8 toestellen hebben dit jaar nog niet gevlogen en het plan was om ze eind mei uit te faseren.

FedEx was ruim 28 jaar gebruiker van de DC-10/MD-10 en heeft met meer dan 100 toestellen gevlogen.
(Naast 75 MD-11's).

Er zijn dan nu nog maar 2 MD-10's in gebruik; een bij Project Orbis en een bij het Boliviaanse TAB Cargo.

De DC-10 is alleen nog in gebruik bij de United States Air Force, Omega Air en
10 Tanker Air Carrier (blusvliegtuigen).

pi_207488752


Raketprimeur met 747 van Virgin Orbit
quote:
Er voltrekt zich vanavond laat een heuse Europese ruimtevaartprimeur. Voor het eerst worden er vanuit West-Europa satellieten in een baan om de aarde gelanceerd. De lancering zal vanuit het luchtruim ten zuiden van Ierland plaatshebben.

In het donker van de nacht zal vanavond boven de Atlantische Oceaan de Boeing 747 ‘Cosmic Girl’ van Virgin Orbit een raket lanceren die negen satellieten in een baan om onze planeet moet brengen. De Cosmic Girl stigt iets na elven op om omstreeks middernacht de raket, de LauncherOne, los te laten. Daarna moet deze koers zetten naar het zuiden, richting het Iberisch Schiereiland.
quote:
Zichtbaar
Of raketliefhebbers iets mee kunnen krijgen van de lancering is nog maar de vraag. De gloed van de lancering zou in principe bij helder weer in Nederland zichtbaar moeten zijn maar het wolkendek gooit waarschijnlijk roet in het eten. In Zeeland heeft men nog de grootste kans iets te kunnen oppikken van de raket. Dit zou zo’n vijf minuten na de start mogelijk moeten zijn.
Livestream (vanaf 22:00 uur): Tegen beter weten in, vanavond misschien toch maar even buiten kijken. :P

pi_207494340
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 21:03 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]

Raketprimeur met 747 van Virgin Orbit
[..]
[..]
Livestream (vanaf 22:00 uur): Tegen beter weten in, vanavond misschien toch maar even buiten kijken. :P

[ afbeelding ]
En, iets gespot?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_207495038
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_207495803
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 10:19 schreef Hojdhopper het volgende:
En, iets gespot?
Ik geloof veel te laag aan de hemel. En inderdaad dus mislukt...
  dinsdag 10 januari 2023 @ 12:10:07 #96
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_207495805


FedEx begins to retire its McDonnell Douglas MD-10s?

Tussen al dat 747 geweld gaat bijna verloren dat een andere tijdgenoot weleens helemaal klaar zou kunnen zijn. De DC10's van FedEx waren tot enkele dagen geleden nog niet ingezet in 2023, wat de geruchten voedt dat ze al (iets) eerder dan gepland met pensioen gaan?

Volgens Airfleets.net ooit met 106 stuks sterk in dienst bij Fedex, zijn daar nu nog 7 MD-10-30F varianten van over, maar ze staan dus al een tijdje stil.
N311FE is het oudste airframe met een respectabele leeftijd van 47 jaar.

edit: oh wacht.. spuit 11 :D , maar omdat het zo'n iconische kist is laat ik deze dubbelpost mooi staan.
pi_207525293
VLIEGTUIG LANDT VÓÓR LANDINGSBAAN OP SCHIPHOL; OVV START VERKENNEND ONDERZOEK
quote:
SCHIPHOL - Een passagiersvliegtuig is donderdagochtend vóór de landingsbaan op Schiphol geland. Rond 08.00 uur landde door nog onbekende oorzaak een Airbus A330 van het Amerikaanse Delta Air Lines voor het verharde gedeelte van de Oostbaan. Daarbij raakte niemand gewond. Het vliegtuig kon gewoon naar de gate rijden, waar de passagiers zijn uitgestapt, laat een woordvoerder van Schiphol weten.

Wel raakte de Oostbaan beschadigd door de landing, waardoor de baan donderdagochtend enige tijd dicht moest. De baan is inmiddels weer open, aldus de woordvoerder. Onder meer twee lampen van de baanverlichting raakten beschadigd, die worden zo snel mogelijk gerepareerd.

Waardoor het vliegtuig voor de landingsbaan neerkwam is nog onduidelijk. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) is momenteel op weg naar Schiphol voor een verkennend onderzoek naar de landing, zo meldt de raad op Twitter. "We gaan nu kijken wat er aan de hand is, en of we daarna verder onderzoek moeten doen", zo laat een woordvoerder van de Onderzoeksraad weten.

De relatief korte Oostbaan wordt niet vaak gebruikt voor widebody-toestellen, maar vanochtend wel. Er stond een harde zuidwestenwind op de luchthaven.
pi_207529177
Klinkt eerder als een tailstrike van een paar lampen, ipv dat hij daadwerkelijk een touchdown heeft gemaakt op het gras.
.
pi_207529508
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2023 18:44 schreef Fer het volgende:
Klinkt eerder als een tailstrike van een paar lampen, ipv dat hij daadwerkelijk een touchdown heeft gemaakt op het gras.
Dat denk ik niet, het is gewoon een kort baantje waar je niet heel veel speling hebt om later te landen met een groot toestel, dus je moet echt vroeg de touchdown hebben.

de Oostbaan is trouwens veel in gebruik de laatste dagen, 18C, de zwanenburgbaan ligt er tot april uit, dus veel vluchten zullen de komende tijd ook nog landen op de Oostbaan en de Buitenveldertbaan, wel mooi voor vliegtuigspotters.

Hier trouwens een andere 330 van vandaag



[ Bericht 28% gewijzigd door #ANONIEM op 12-01-2023 19:11:52 ]
  Redactie Sport / Supervogel zondag 15 januari 2023 @ 10:03:49 #100
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_207567310
twitter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')