abonnement Unibet Coolblue
pi_206423396
Gebruiken al die vliegtuigmaatschappijen tegenwoordig linglong banden? De laatste pagina staat vol met doorgeschoten vliegtuigen.
pi_206475593
28 October, 50th Anniversary of the first flight of the Airbus A300
quote:
50 years ago today the first Airbus aircraft, the A300B, embarked on its maiden flight. On this historic anniversary we look back with pride and admiration at the aircraft and programme that were at the beginning of the Airbus story.

On 28 October 1972, the world’s first twin engined widebody commercial aircraft, the A300B1 development aircraft, MSN 1, bearing the registration F-WUAB, performed its maiden flight in Toulouse. The test flight crew were Captain Max Fischl, First Officer Bernard Ziegler, Flight Test Engineers Pierre Caneil and Gunter Scherer, with Romeo Zinzoni as Test Flight Engineer/Mechanic in the cockpit. The flight was initially scheduled for Friday 27 October but unfavourable weather conditions (fog) pushed it back by 24 hours. On the following day, Saturday 28th, conditions were better with some sunshine but with the risk of wind. However the weather was judged sufficiently good for the flight to go ahead. The flight lasted 1h 25 min. during which a maximum speed of 185kt (342.6Kmh) was reached at an altitude of 14,000ft (4,300m). Autopilot was engaged, moving surfaces were tested and landing gear retraction and deployment were performed. Upon return to Blagnac airport, strong wind gusts, the famous Toulouse “Vent d’Autan”, required a controlled crosswind landing which was expertly handled by Max Fischl.




Vandaag de dag vliegen er nog ruim 200 A300(-varianten) rond.
pi_206487546
https://www.flightradar24.com/RYR9FP/2e05fabb
vliegt met het landingsgestel al uit boven Alkmaar, vreemd.
Rondje om, niets aan het handje.

[ Bericht 12% gewijzigd door Adrie072 op 29-10-2022 14:16:58 ]
  woensdag 2 november 2022 @ 11:44:49 #54
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_206531223

Blij dat ik niet op deze vlucht zat. Van Santiago naar Asuncin, maar vanwege slecht weer landt hij eerst in Foz do Iguacu. 4 uur later terug naar Asuncin, maar dat ging niet helemaal goed :X hele neuskegel weg, 2 motoren uitgevallen, dit dat alles. Brrrr...

(Video in het Spaans, sorry, maar de Engelse variant die ik vond was wel heel slecht)
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_206548287

https://www.airplane-pict(...)irlines-airbus-a380/

De allerlaatste China Southern A380 vlucht naar Amsterdam is onderweg: https://www.flightradar24.com/CSN307/2e15d523

Verwachte aankomst is 05:20 uur morgenochtend.
Om 11:50 uur moet deze weer vertrekken terug naar Guangzhou.

De maatschappij vloog hun A380 sinds 2015 elke zomer naar Amsterdam op 2017 na.
Zelfs in 2020 kwam de A380 nog naar Amsterdam; op een gegeven moment vlogen van alle toen 242 gebouwde toestellen hun 4 als enige nog, waaronder vrijdags naar Amsterdam.

Er zijn 5 A380's aan China Southern geleverd tussen eind 2011 en begin 2013.
Ondertussen zijn er afgelopen februari 2 opgeslagen op Mojave Air and Space Port (zie hieronder),
staat een 3e al 3 weken op Guangzhou. 2 zijn er nog actief.
Voor het einde van dit jaar moeten alle resterende A380's uitgefaseerd zijn.

Morgen komt Emirates volgens de planning om 12:40 aan met hun A380. Aangezien de China Southern vlucht standaard met vertraging vertrekt zal morgen dus waarschijnlijk de laatste keer zijn dat er A380's van verschillende maatschappijen op Schiphol zal staan.
(Tenzij er in de toekomst een A380 van een andere maatschappij uitwijkt naar Schiphol).
Het beeld van hierboven zul je dus nooit meer zien.


https://www.airteamimages(...)airlines_400053.html
pi_206555264
Het scheelde niet veel, de China Southern Airlines was - voor hun doen - op tijd en bijna vertrokken; maar toch nog enkele minuten 2 verschillende A380's tegelijk op Schiphol.
Gaat niet weer gebeuren...

Last ever China Southern & Emirates A380 at Amsterdam Schiphol Airport by Iemand91, on Flickr

[ Bericht 7% gewijzigd door Iemand91 op 04-11-2022 20:53:36 ]
pi_206566041
Zojuist is China Southern Airlines' A380 B-6139 vertrokken vanuit Guangzhou op weg naar Los Angeles: https://www.flightradar24.com/CSN327/2e1b7d10
De vlucht terug naar Guangzhou zal de allerlaatste commercile A380 vlucht worden voor de maatschappij.

De A380 vlucht gisteren naar/van Amsterdam werd uitgevoerd door B-6140; dus die vlucht naar/van Amsterdam was de laatste commercile vlucht voor dat toestel.
Geleverd in februari 2013...nog geen 10 jaar oud...
pi_206569083
Al in 2016 vond ik hun economy product en entertainment verouderd. Hetzelfde had ik met de A380 van Lufthansa.
pi_206569173
Waar gaan al die A380's heen?, Gewoon naar een kerkhof?

Wat enorm zonde is dat toestel geweest zeg. Zijn die niet om te bouwen naar vracht ofzo?
pi_206589492
Laatste commercile A380 vlucht van China Southern Airlines is onderweg:
https://www.flightradar24.com/CSN328/2e201fe1

11 jaar na hun eerste vlucht.

Vertrek vanuit Los Angeles:
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 20:28 schreef PS. het volgende:
Waar gaan al die A380's heen?, Gewoon naar een kerkhof?
Jep. Er is geen markt voor 2e-hands toestellen.
Is met 1 toestel gebeurd (ex-Singapore Airlines vloog 2 jaar voor Hi Fly Malta; geen succes).

Bruikbare onderdelen er af halen en wat overblijft slopen.
quote:
Wat enorm zonde is dat toestel geweest zeg. Zijn die niet om te bouwen naar vracht ofzo?
Theoretisch wel, praktisch niet.

Het is een enorm groot toestel (past niet/moeilijk op opstelplaatsen), enorm zwaar toestel (minder gewicht over voor vracht), heeft 2 dekken (dus je grondapparatuur moet dan aangepast worden voor een niche toestel), bovendek heeft weinig draagvermogen, en ombouwen kost een vermogen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 07-11-2022 18:20:29 ]
pi_206656903
Half offtopic eigenlijk, maar toch post ik het hier:

Iranir die film 'The Terminal' inspireerde op Parijse luchthaven overleden
quote:
Mehran Karimi Nasseri, een Iraanse man die bijna twintig jaar op de Parijse luchthaven Charles de Gaulle verbleef, is overleden. Volgens een woordvoerder van de luchthaven kreeg hij vandaag een hartaanval in een van de terminals en mocht reanimatie niet baten.

De in 1945 geboren Iranir was politiek vluchteling en kwam in de jaren 80 naar Europa, waar hij zich bij zijn moeder wilde voegen. Hij belandde onder meer in Londen, Berlijn en Amsterdam, waar hij telkens het land uit werd gezet omdat hij geen officile papieren had. In Frankrijk kwam hij in 1988 op de luchthaven van Parijs vast te zitten vanwege problemen bij zijn asielaanvraag.

Al snel bekommerde een netwerk van sympathisanten zich om hem, onder wie luchthavenpersoneel. Zij brachten hem eten, boeken en regelden medische hulp. 'Sir Alfred', zoals zijn bijnaam luidde, kampeerde al die tijd op een bankje in de kelder van een van de terminals.

Vanwege zijn situatie verwierf Karimi Nasseri enige bekendheid in internationale media. Regisseur Steven Spielberg baseerde zijn film The Terminal (2004) op het verhaal van de politiek vluchteling. In de film is het acteur Tom Hanks die vast komt te zitten op luchthaven JFK in New York, nadat in zijn thuisland een revolutie is uitgebroken.

De Iranir, die zichzelf liever 'staatloos' noemde, was trots op de film. In 1999, vijf jaar voordat de film op het witte doek verscheen, had hij al een Franse verblijfsvergunning gekregen. Maar volgens zijn advocaat durfde hij de luchthaven niet te verlaten. Na een ziekenhuisopname in 2006 verhuisde hij toch naar een opvanghuis. Recent was hij weer teruggekeerd naar zijn oude stek op de luchthaven.
pi_206656992
In Dallas zijn bij de Wings Over Dallas WWII Airshow een Boeing B-17 Flying Fortresses en een Bell P-63 Kingcobra tegen elkaar gevlogen:

twitter
pi_206663208
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2022 20:21 schreef exelletor het volgende:
Al in 2016 vond ik hun economy product en entertainment verouderd. Hetzelfde had ik met de A380 van Lufthansa.
Vandaag economy Dubai - LHR gevlogen met een A380 van Emirates, en dat vind ik dan wel weer een fijn 'product' eigenlijk.
pi_206728772
Op de luchthaven van Lima is een LATAM A320neo tijdens tegen een brandweerauto geknald.
Schijnbaar geen gewonden bij de inzittenden, maar de 2 brandweermannen zijn wel overleden.
Zie videos in onderstaande tweets:

twitter

twitter



  zaterdag 19 november 2022 @ 02:54:21 #66
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_206729842
What... the....... fuck :X
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zaterdag 19 november 2022 @ 07:19:53 #67
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_206730033
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 23:58 schreef Iemand91 het volgende:
Op de luchthaven van Lima is een LATAM A320neo tijdens tegen een brandweerauto geknald.
Schijnbaar geen gewonden bij de inzittenden, maar de 2 brandweermannen zijn wel overleden.
Zie videos in onderstaande tweets:

[ twitter ]
[ twitter ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Sow…
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_206731178
Ai ai, da's niet best..
pi_206975563
Vanavond een historische gebeurtenis in de luchtvaartgeschiedenis, na ruim 54 jaar productie zal vanavond de
1574e en allerlaatste Boeing 747 de fabriek uitrollen.

De levering van dit toestel voor Atlas Air staat gepland voor begin volgend jaar.

De een na laatste 747 is op 22 november geleverd aan Atlas Air (hieronder); dus het is ook de laatste aanwezige (nieuwe) 747 in Everett.



https://twitter.com/Baqir_KPAE/status/1595210306279833600

[ Bericht 20% gewijzigd door Iemand91 op 06-12-2022 23:29:47 ]
pi_207015325
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 13:22 schreef Iemand91 het volgende:
En dan is het einde daar; NASA's Sofia 747SP maakt momenteel haar allerlaatste vlucht voor NASA: https://www.flightradar24.com/NASA747/2da5aff9



Van de oorspronkelijk 45 gebouwde 747SP's zijn er - als Sofia is uitgevlogen - nog slechts 3 actief; 2 bij Pratt & Whitney (als engine testbed) en 1 bij Las Vegas Sands (VIP).


NASA’s Retired SOFIA Aircraft Finds New Home at Arizona Museum
quote:
NASA’s now-retired Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA) aircraft will find a permanent home in the Pima Air & Space Museum in Tucson, Arizona. The airplane is expected to make its final flight from NASA’s Armstrong Flight Research Center in Palmdale, California, to Tucson on Tuesday, Dec. 13.

(...)

At Pima, the plane will join other notable NASA aircraft, like the first Super Guppy that transported Saturn V rocket parts for the Apollo missions, and the KC-135 “Weightless Wonder V” that created low-gravity conditions by flying parabolic arcs – steep climbs and dives – to conduct science experiments and train astronauts. NASA plans to support the exhibition of the SOFIA aircraft with additional mission artifacts that speak to SOFIA’s legacy.
  Moderator zaterdag 10 december 2022 @ 09:27:10 #72
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_207024516
Lufthansa heeft nog een a340-600 uit de woestijn gehaald waarmee het totaal op zeven uit komt.

De lui die zich op het vliegveld van Mnchen hebben vastgeplakt zitten trouwens tot 3 januari in de bak _O-
Kranpltze mssen verdichtet sein
pi_207047400


Recordparachutist Joseph Kittinger (94) overleden
quote:
De Amerikaan die meer dan vijftig jaar het record had van 's werelds hoogste parachutesprong is op 94-jarige leeftijd overleden. Joseph Kittinger sprong in 1960 op ruim 31 kilometer hoogte uit een gondel die onder enorme heliumballonnen hing. Dat record werd pas in 2012 gebroken, toen de Oostenrijker Felix Baumgartner van bijna 40 kilometer hoogte naar beneden sprong.

Piloot Kittinger deed vanaf de late jaren 50 mee aan Project Excelsior. Dat waren experimenten van de Amerikaanse luchtmacht om parachutes voor nieuwe schietstoelsystemen te testen, bedoeld voor militairen die missies vlogen op grote hoogte.

Zijn eerste sprong in november 1959 overleefde hij ternauwernood; zijn materiaal haperde waardoor hij rondjes draaide met 22 keer de zwaartekracht en buiten bewustzijn raakte. Dat hij niet te pletter sloeg, was te danken aan zijn automatische parachute.

Pak lek
Ondanks het bijna fatale ongeluk maakte Kittinger vier weken later opnieuw een sprong van 22 kilometer hoogte. Dit keer zonder problemen. Bij de derde sprong, op 16 augustus 1960, vestigde hij zijn record.

Overigens verliep ook die sprong niet helemaal vlekkeloos: zijn pak was lek, waardoor zijn rechterhand door de druk opzwol tot twee keer de normale grootte. Maar Kittinger besloot om de vluchtleiding daarover niet te vertellen, omdat hij anders zijn sprong zou moeten afbreken.

Kittinger had niet alleen het record van hoogste parachutesprong, maar ook dat van langste vrije val (zo'n 25 kilometer) en hoogste op eigen kracht behaalde snelheid (tegen de 1000 kilometer per uur).
Hij was ook adviseur van Baumgartner bij diens sprong en diende daar ook als capsule communicator.

Eerder in 1984 was hij de eerste die solo met een luchtballon de Atlantische Oceaan overstak, destijds ook record voor langste luchtballonvlucht.
pi_207060677
Some people are a different kind of crazy.
But the world kinda needs crazies like that.
RIP.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_207061148
whoopsie...

ultralelijke livery trouwens... maar ja, dat zal wel gevalletje zijn 'maakt niet uit dat het foeilelijk is, je herinnert het je!'.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_207063130
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2022 09:27 schreef derLudolf het volgende:
Lufthansa heeft nog een a340-600 uit de woestijn gehaald waarmee het totaal op zeven uit komt.

De lui die zich op het vliegveld van Mnchen hebben vastgeplakt zitten trouwens tot 3 januari in de bak _O-
Heerlijk!

Dat eerste vooral. Maar ook dat tweede.
Nederlander in Mnchen, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_207068773
quote:
Nu onderweg van Palmdale naar Tucson. De allerlaatste vlucht voor deze 747SP: https://www.flightradar24.com/NASA747/2e862fd3

twitter



Van de 45 gebouwde 747SP's zijn er na de landing van Sofia nog 3 actief.
  dinsdag 13 december 2022 @ 19:23:43 #79
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_207069637
Ik zal hem niet missen, maar het is hier geloof ik geen publiek geheim dat deze SP niet bepaald mijn favoriete toestel is _O-
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_207152540
Terwijl in Washington de laatste 747 ooit de assembly line afrolt en haar eerste vlucht maakt (gisteren), wordt een kleine 2000 kilometer naar het zuiden, de eerste 747-8 ontmanteld.

Een 747-8 BBJ voor Saoedi-Arabi maar werd nooit in ontvangst genomen.
Heeft ruim 9 jaar op de luchthaven van Basel gestaan voordat het in april naar Marana werd gevlogen.

Toestel heeft - als ik het goed heb - zo'n 20 vluchten gemaakt en zo'n 53 vlieguren.

Het is de 1446e 747 (van 1574) en de 27e gebouwde 747-8.

twitter

  maandag 19 december 2022 @ 22:18:12 #81
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_207153366
Waarom heeft Saoedi-Arabi het toestel eigenlijk nooit in ontvangst genomen.
Was het zelfs voor die lui iets te gortig? :?
pi_207153508
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 22:18 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Waarom heeft Saoedi-Arabi het toestel eigenlijk nooit in ontvangst genomen.
Was het zelfs voor die lui iets te gortig? :?
De toekomstige eigenaar overleed.
  maandag 19 december 2022 @ 22:52:40 #83
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_207153941
Te bizar voor woorden, maar het zal wel goedkoper zijn dan stallen in de woestijn of als 2e handsje op Marktplaats zetten.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_207153990
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 22:18 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Waarom heeft Saoedi-Arabi het toestel eigenlijk nooit in ontvangst genomen.
Was het zelfs voor die lui iets te gortig? :?
Geen martelkelder, dus volkome nutteloos in hun ogen
  dinsdag 20 december 2022 @ 09:26:07 #85
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_207156102
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 22:52 schreef flipsen het volgende:
Te bizar voor woorden, maar het zal wel goedkoper zijn dan stallen in de woestijn of als 2e handsje op Marktplaats zetten.
Waarschijnlijk een opbouw/interieur dat zover gecustomized was dat een pax of vracht conversie economisch gezien niet interessant was.
Tel daarbij op dat de markt van potentile 747-8 operators ook maar zeer beperkt is (helaas) en je houdt een heel duur stuk schroot over.
pi_207159069
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 22:52 schreef flipsen het volgende:
Te bizar voor woorden, maar het zal wel goedkoper zijn dan stallen in de woestijn of als 2e handsje op Marktplaats zetten.
Dat is eigenlijk al wat feitelijk gebeurd is. Toestel is al jaren gestald gestaan en ter verkoop gestaan.
Maar niemand had interesse.
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 09:26 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Waarschijnlijk een opbouw/interieur dat zover gecustomized
Interieur is helemaal leeg; toestel heeft dat ook nooit gehad.
quote:
was dat een pax of vracht conversie economisch gezien niet interessant was.
Een reguliere luchtvaartmaatschappij gaat zo'n toestel niet overnemen. Toestel is dermate anders gebouwd dat het altijd een apart toestel in een vloot zou zijn wat qua gebruik/onderhoud lastig is.

Bekend voorbeeld is de 747-8i die voor Lufthansa bedoelt was maar eerst ingezet werd als testtoestel. Toestel was uiteindelijk zo afwijkend dat Lufthansa het toestel niet meer wilde.
Na 10 jaar onbekende toekomst is dat toestel eind vorig jaar voor de Egyptische overheid gaan vliegen.

En naast Lufthansa heb je ook maar 2 reguliere maatschappijen; Air China en Korean Air.

Een toestel als dit had eigenlijk maar 3 mogelijke opties; alsnog als BBJ/regeringstoestel, pax-toestel voor een maatschappij als Atlas Air of voor onderdelen.
De markt voor een 747-8 BBJ is natuurlijk erg klein, er is niet gehapt als pax-toestel en onderdelen leveren goed geld op.
Toestel is dan ook teruggekocht door Boeing en dus haalt er nu dus waardevolle onderdelen vanaf voor de nog vliegende
747-8 vloot.

Een vrachtconversie bestaat er overigens niet voor de 747-8. Waarschijnlijk gaat die er ook nooit komen aangezien er maar 48 747-8i toestellen zijn gebouwd; dus de enorme kosten voor zo'n conversie(-programma) wegen niet op tegen de voordelen.
Tenzij over een jaren de vraag naarr hele grote vrachttoestellen (boven de A350F en 777-8 Freighter) dermate groot is dat het toch nog loont.
(Korean Air haalt binnen 10 jaar hun 747-8i vloot uit rotatie en misschien loont het voor Lufthansa en Air China ook wel om dat tegen die tijd te doen waardoor je ineens een hele voorraad aan beschikbare 747-8's hebt)
quote:
Tel daarbij op dat de markt van potentile 747-8 operators ook maar zeer beperkt is (helaas) en je houdt een heel duur stuk schroot over.
Geen duur stuk schroot; een flink voorraad onderdelen die nog flink veel geld waard zijn.
Alleen al de motoren zijn bij elkaar al tientallen miljoenen dollars waard.
pi_207211759
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 21:33 schreef Iemand91 het volgende:
Terwijl in Washington de laatste 747 ooit de assembly line afrolt en haar eerste vlucht maakt (gisteren), wordt een kleine 2000 kilometer naar het zuiden, de eerste 747-8 ontmanteld.

Een 747-8 BBJ voor Saoedi-Arabi maar werd nooit in ontvangst genomen.
Heeft ruim 9 jaar op de luchthaven van Basel gestaan voordat het in april naar Marana werd gevlogen.

Toestel heeft - als ik het goed heb - zo'n 20 vluchten gemaakt en zo'n 53 vlieguren.

Het is de 1446e 747 (van 1574) en de 27e gebouwde 747-8.

[ twitter ]
[ afbeelding ]
Koop een boot en werk je dood kennelijk is dat voor vliegtuigen ook zo.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_207290952
Hier een nutteloos feitje; dit is het allerlaatste toestel in de gehele KLM vloot met de 'oude' livery*:



Eind vorige maand is de A330-200 PH-AOC op Malta in de 'nieuwe' kleuren gespoten en daarmee blijft deze 737-800 PH-BXY over.
De livery werd op 29 april 2014 gentroduceerd op de Embraer 190 PH-EXD, vers uit de fabriek.

* De 3 toestellen met Skyteam livery hebben natuurlijk een compleet andere livery.
pi_207431340
Murky Skies
quote:
Onverklaarbare ziekten, verdwenen bewijsmateriaal, een mysterieuze lading en een ontbrekende 'zwarte doos'. De driedelige documentaire Murky Skies van de Isralische regisseur Noam Pinchas onderzoekt, voor het eerst vanuit een internationaal perspectief, de vliegramp die de Bijlmer in 1992 trof.
Driedelige documentaireserie, vanaf vanavond elke week op NPO2 om 20:30 uur.
pi_207448454
Het lijkt erop dat FedEx haar resterende McDonnell Douglas MD-10 toestellen uit de vloot heeft gehaald.
De overgebleven 8 toestellen hebben dit jaar nog niet gevlogen en het plan was om ze eind mei uit te faseren.

FedEx was ruim 28 jaar gebruiker van de DC-10/MD-10 en heeft met meer dan 100 toestellen gevlogen.
(Naast 75 MD-11's).

Er zijn dan nu nog maar 2 MD-10's in gebruik; een bij Project Orbis en een bij het Boliviaanse TAB Cargo.

De DC-10 is alleen nog in gebruik bij de United States Air Force, Omega Air en
10 Tanker Air Carrier (blusvliegtuigen).

pi_207488752


Raketprimeur met 747 van Virgin Orbit
quote:
Er voltrekt zich vanavond laat een heuse Europese ruimtevaartprimeur. Voor het eerst worden er vanuit West-Europa satellieten in een baan om de aarde gelanceerd. De lancering zal vanuit het luchtruim ten zuiden van Ierland plaatshebben.

In het donker van de nacht zal vanavond boven de Atlantische Oceaan de Boeing 747 ‘Cosmic Girl’ van Virgin Orbit een raket lanceren die negen satellieten in een baan om onze planeet moet brengen. De Cosmic Girl stigt iets na elven op om omstreeks middernacht de raket, de LauncherOne, los te laten. Daarna moet deze koers zetten naar het zuiden, richting het Iberisch Schiereiland.
quote:
Zichtbaar
Of raketliefhebbers iets mee kunnen krijgen van de lancering is nog maar de vraag. De gloed van de lancering zou in principe bij helder weer in Nederland zichtbaar moeten zijn maar het wolkendek gooit waarschijnlijk roet in het eten. In Zeeland heeft men nog de grootste kans iets te kunnen oppikken van de raket. Dit zou zo’n vijf minuten na de start mogelijk moeten zijn.
Livestream (vanaf 22:00 uur): Tegen beter weten in, vanavond misschien toch maar even buiten kijken. :P

pi_207494340
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 21:03 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]

Raketprimeur met 747 van Virgin Orbit
[..]
[..]
Livestream (vanaf 22:00 uur): Tegen beter weten in, vanavond misschien toch maar even buiten kijken. :P

[ afbeelding ]
En, iets gespot?
Nederlander in Mnchen, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_207495038
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_207495803
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 10:19 schreef Hojdhopper het volgende:
En, iets gespot?
Ik geloof veel te laag aan de hemel. En inderdaad dus mislukt...
  dinsdag 10 januari 2023 @ 12:10:07 #96
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_207495805


FedEx begins to retire its McDonnell Douglas MD-10s?

Tussen al dat 747 geweld gaat bijna verloren dat een andere tijdgenoot weleens helemaal klaar zou kunnen zijn. De DC10's van FedEx waren tot enkele dagen geleden nog niet ingezet in 2023, wat de geruchten voedt dat ze al (iets) eerder dan gepland met pensioen gaan?

Volgens Airfleets.net ooit met 106 stuks sterk in dienst bij Fedex, zijn daar nu nog 7 MD-10-30F varianten van over, maar ze staan dus al een tijdje stil.
N311FE is het oudste airframe met een respectabele leeftijd van 47 jaar.

edit: oh wacht.. spuit 11 :D , maar omdat het zo'n iconische kist is laat ik deze dubbelpost mooi staan.
pi_207525293
VLIEGTUIG LANDT VR LANDINGSBAAN OP SCHIPHOL; OVV START VERKENNEND ONDERZOEK
quote:
SCHIPHOL - Een passagiersvliegtuig is donderdagochtend vr de landingsbaan op Schiphol geland. Rond 08.00 uur landde door nog onbekende oorzaak een Airbus A330 van het Amerikaanse Delta Air Lines voor het verharde gedeelte van de Oostbaan. Daarbij raakte niemand gewond. Het vliegtuig kon gewoon naar de gate rijden, waar de passagiers zijn uitgestapt, laat een woordvoerder van Schiphol weten.

Wel raakte de Oostbaan beschadigd door de landing, waardoor de baan donderdagochtend enige tijd dicht moest. De baan is inmiddels weer open, aldus de woordvoerder. Onder meer twee lampen van de baanverlichting raakten beschadigd, die worden zo snel mogelijk gerepareerd.

Waardoor het vliegtuig voor de landingsbaan neerkwam is nog onduidelijk. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) is momenteel op weg naar Schiphol voor een verkennend onderzoek naar de landing, zo meldt de raad op Twitter. "We gaan nu kijken wat er aan de hand is, en of we daarna verder onderzoek moeten doen", zo laat een woordvoerder van de Onderzoeksraad weten.

De relatief korte Oostbaan wordt niet vaak gebruikt voor widebody-toestellen, maar vanochtend wel. Er stond een harde zuidwestenwind op de luchthaven.
pi_207529177
Klinkt eerder als een tailstrike van een paar lampen, ipv dat hij daadwerkelijk een touchdown heeft gemaakt op het gras.
.
pi_207529508
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2023 18:44 schreef Fer het volgende:
Klinkt eerder als een tailstrike van een paar lampen, ipv dat hij daadwerkelijk een touchdown heeft gemaakt op het gras.
Dat denk ik niet, het is gewoon een kort baantje waar je niet heel veel speling hebt om later te landen met een groot toestel, dus je moet echt vroeg de touchdown hebben.

de Oostbaan is trouwens veel in gebruik de laatste dagen, 18C, de zwanenburgbaan ligt er tot april uit, dus veel vluchten zullen de komende tijd ook nog landen op de Oostbaan en de Buitenveldertbaan, wel mooi voor vliegtuigspotters.

Hier trouwens een andere 330 van vandaag



[ Bericht 28% gewijzigd door #ANONIEM op 12-01-2023 19:11:52 ]
  Redactie Sport / Supervogel zondag 15 januari 2023 @ 10:03:49 #100
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_207567310
twitter
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')