Dit zou dus wel eens haar échte allerlaatste vlucht kunnen zijn.quote:ferried 30jul22 MST-VCV on return to lessor
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
Die laatste zinquote:Vliegtuig mist bestemming: piloot én copiloot in slaap gevallen
De passagiers van een vlucht van luchtvaartmaatschappij Ethiopian Airlines kregen gisteren meer waar voor hun geld dan waar ze waarschijnlijk op gehoopt hadden. Hun vlucht van Khartoem in Soedan naar Addis Abeba in Ethiopië vloog de bestemming voorbij omdat zowel de piloot als copiloot in slaap was gevallen.
Ondanks herhaalde pogingen slaagde de luchtverkeersleiding er niet in om contact te krijgen met het vliegtuig. Het radiocontact werd pas weer hersteld toen de piloten wakker werden door een alarmmelding van de automatische piloot.
Met een vertraging van een klein halfuur landde vlucht ET343 alsnog veilig in de hoofdstad van Ethiopië. De passagiers zouden niet in gevaar zijn geweest.
Ik zat me af te vragen wat de AP doet in deze situatie. Een daling wordt altijd handmatig ingevoerd, dus als je het laatste waypoint voorbij vliegt zonder een daling in te geven zal de AP vermoedelijk gewoon zijn laatste heading, hoogte en snelheid vasthouden en rechtdoor blijven vliegen, en ondertussen waarschuwingen geven dat de AP modus veranderd is (waar ze blijkbaar wakker van geworden zijn aan het bericht te zien). Dat de passagiers niet in gevaar zijn geweest klopt dan prima.quote:
"Mit der neuen Technologie wird der FMO jährlich rund 230.000 kWh Strom einsparen"quote:Op donderdag 1 september 2022 12:55 schreef derLudolf het volgende:
14 tot en met 30 november is Flughafen Münster- Osnabrück gesloten
https://www.fmo.de/untern(...)rd-komplett-saniert/
Vind je dat veel of weinig? Als een kleine huishouden 1000 kWh per jaar gebruikt, dan gaat dat vliegveld het verbruik van 230 huishoudens besparen. Dat is nog niet eens een flatgebouw vol.quote:Op donderdag 1 september 2022 14:04 schreef Merlijn het volgende:
[..]
"Mit der neuen Technologie wird der FMO jährlich rund 230.000 kWh Strom einsparen"
tandjes....
Ik vind de besparing door het wisselen naar LED behoorlijk en had dat niet zo hoog verwacht voor "een paar lampjes". Ze staan enkel aan in de avond en bij slecht zicht. Impressive.quote:Op maandag 5 september 2022 23:45 schreef exelletor het volgende:
[..]
Vind je dat veel of weinig? Als een kleine huishouden 1000 kWh per jaar gebruikt, dan gaat dat vliegveld het verbruik van 230 huishoudens besparen. Dat is nog niet eens een flatgebouw vol.
quote:Dick Benschop heeft gisteravond bij de raad van commissarissen zijn functie als President-Directeur & CEO van Royal Schiphol Group ter beschikking gesteld. De raad van commissarissen heeft daarmee ingestemd. De raad van commissarissen zoekt zo snel mogelijk een opvolger en blijft intensief met de raad van bestuur in contact over de situatie op Schiphol en de te nemen maatregelen. Dick Benschop blijft in functie tot zijn opvolger er is.
quote:A Swiftair Boeing 737-400 freighter on behalf of West Atlantic Sweden, registration EC-NLS performing flight SWN-5745 from Paris Charles de Gaulle to Montpellier (France) with 3 crew, landed on Montpellier's runway 12L at 02:36L (00:36Z) but overran the end of the runway and came to a stop with the nose gear already in the water about 200 meters/650 feet past the runway end. There were no injuries.
The airport reported the aircraft's front part (nose) is partially submerged in the L’Etang de Mauguio. The airport was closed for all traffic until the aircraft can be removed. The accident investigation office is on site, resources to return the aircraft onto and subsequently off the runway have been deployed.
The BEA announced they have opened a security investigation.
quote:Dertig jaar na dato komt er een vijfdelige dramaserie over een van de meest controversiële vliegrampen van de twintigste eeuw: de Bijlmerramp. Rampvlucht is een op werkelijkheid gebaseerde thriller en is vanaf 29 september te zien bij KRO-NCRV op NPO 1. De dramaserie is een groots opgezette complotthriller over de ramp zelf én de vele vragen en mysterieuze gebeurtenissen die Nederland daarna in hun greep hielden.
(...)
Rampvlucht is vanaf 29 september dagelijks om 21.30 uur bij KRO-NCRV op NPO 1 of te bingen op NPO Start. De slotaflevering wordt uitgezonden op dinsdag 4 oktober, exact 30 jaar na de ramp.
En dan is het einde daar; NASA's Sofia 747SP maakt momenteel haar allerlaatste vlucht voor NASA: https://www.flightradar24.com/NASA747/2da5aff9quote:Op donderdag 28 april 2022 22:40 schreef Iemand91 het volgende:
De berichten kwamen al eerder naar buiten, maar nu is het officieel:
NASA en Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) stoppen dit jaar met de 747SP.
De Sofia 747SP is een van de 4 nog actieve 747SP's (2 in dienst bij Pratt & Whitney en een als VIP-toestel bij Las Vegas Sands) en vloog ooit voor Pan Am.
[..]
https://www.nasa.gov/feat(...)nclude-sofia-mission
[ afbeelding ]
Dat is nog eens een lineup aan toestellen.quote:For the first time since 2009, the birthplace of supersonic flight is about to have an air show open to the public on-base. And considering the history of Edwards AFB and flight testing done there, the lineup and variety of aircraft will be quite unique from any other air show in the nation.
Taking place on Oct 15-16, the Aerospace Valley Open House, Air Show and STEM Expo has been in works now for 5 years, and will see the 412th Test Wing bring out all their toys. The show will celebrate the 75th anniversary of the USAF and breaking of the sound barrier for the first time on Oct 14, 1947 by then-Capt. Chuck Yeager.
(...)
En gratis toegang.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 11:53 schreef Iemand91 het volgende:
Edwards AFB to Host 1st On-Base Airshow in 13 Years
[..]
Dat is nog eens een lineup aan toestellen.
wat is de reden om via Orlando te vliegen? is maar een stukje van nog geen 15 min, vanwege immigratie/customs?quote:Op woensdag 19 oktober 2022 10:35 schreef Hojdhopper het volgende:
Naar aanleiding van dit artikel: https://www.upinthesky.nl(...)weer-de-oceaan-over/
Net even die Beluga opgezocht: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/f-gstc
Duurt dus gewoon 2 dagen om van Toulouse naar Kennedy Space Center te vliegen als je maar zo'n korte range hebt.
Vond ik ook al raar. Temeer omdat ie daarvoor al in US is (Portland) dus eigenlijk van immigratie/customs geen sprake kan zijn toch?quote:Op donderdag 20 oktober 2022 19:23 schreef tendon het volgende:
[..]
wat is de reden om via Orlando te vliegen? is maar een stukje van nog geen 15 min, vanwege immigratie/customs?
Zijn er faciliteiten op het Space Centre aanwezig? Anders dan die voor het ontladen van de cargo?quote:Op donderdag 20 oktober 2022 19:23 schreef tendon het volgende:
[..]
wat is de reden om via Orlando te vliegen? is maar een stukje van nog geen 15 min, vanwege immigratie/customs?
quote:50 years ago today the first Airbus aircraft, the A300B, embarked on its maiden flight. On this historic anniversary we look back with pride and admiration at the aircraft and programme that were at the beginning of the Airbus story.
On 28 October 1972, the world’s first twin engined widebody commercial aircraft, the A300B1 development aircraft, MSN 1, bearing the registration F-WUAB, performed its maiden flight in Toulouse. The test flight crew were Captain Max Fischl, First Officer Bernard Ziegler, Flight Test Engineers Pierre Caneil and Gunter Scherer, with Romeo Zinzoni as Test Flight Engineer/Mechanic in the cockpit. The flight was initially scheduled for Friday 27 October but unfavourable weather conditions (fog) pushed it back by 24 hours. On the following day, Saturday 28th, conditions were better with some sunshine but with the risk of wind. However the weather was judged sufficiently good for the flight to go ahead. The flight lasted 1h 25 min. during which a maximum speed of 185kt (342.6Kmh) was reached at an altitude of 14,000ft (4,300m). Autopilot was engaged, moving surfaces were tested and landing gear retraction and deployment were performed. Upon return to Blagnac airport, strong wind gusts, the famous Toulouse “Vent d’Autan”, required a controlled crosswind landing which was expertly handled by Max Fischl.
Jep. Er is geen markt voor 2e-hands toestellen.quote:Op zaterdag 5 november 2022 20:28 schreef PS. het volgende:
Waar gaan al die A380's heen?, Gewoon naar een kerkhof?
Theoretisch wel, praktisch niet.quote:Wat enorm zonde is dat toestel geweest zeg. Zijn die niet om te bouwen naar vracht ofzo?
quote:Mehran Karimi Nasseri, een Iraanse man die bijna twintig jaar op de Parijse luchthaven Charles de Gaulle verbleef, is overleden. Volgens een woordvoerder van de luchthaven kreeg hij vandaag een hartaanval in een van de terminals en mocht reanimatie niet baten.
De in 1945 geboren Iraniër was politiek vluchteling en kwam in de jaren 80 naar Europa, waar hij zich bij zijn moeder wilde voegen. Hij belandde onder meer in Londen, Berlijn en Amsterdam, waar hij telkens het land uit werd gezet omdat hij geen officiële papieren had. In Frankrijk kwam hij in 1988 op de luchthaven van Parijs vast te zitten vanwege problemen bij zijn asielaanvraag.
Al snel bekommerde een netwerk van sympathisanten zich om hem, onder wie luchthavenpersoneel. Zij brachten hem eten, boeken en regelden medische hulp. 'Sir Alfred', zoals zijn bijnaam luidde, kampeerde al die tijd op een bankje in de kelder van een van de terminals.
Vanwege zijn situatie verwierf Karimi Nasseri enige bekendheid in internationale media. Regisseur Steven Spielberg baseerde zijn film The Terminal (2004) op het verhaal van de politiek vluchteling. In de film is het acteur Tom Hanks die vast komt te zitten op luchthaven JFK in New York, nadat in zijn thuisland een revolutie is uitgebroken.
De Iraniër, die zichzelf liever 'staatloos' noemde, was trots op de film. In 1999, vijf jaar voordat de film op het witte doek verscheen, had hij al een Franse verblijfsvergunning gekregen. Maar volgens zijn advocaat durfde hij de luchthaven niet te verlaten. Na een ziekenhuisopname in 2006 verhuisde hij toch naar een opvanghuis. Recent was hij weer teruggekeerd naar zijn oude stek op de luchthaven.
Vandaag economy Dubai - LHR gevlogen met een A380 van Emirates, en dat vind ik dan wel weer een fijn 'product' eigenlijk.quote:Op zaterdag 5 november 2022 20:21 schreef exelletor het volgende:
Al in 2016 vond ik hun economy product en entertainment verouderd. Hetzelfde had ik met de A380 van Lufthansa.
Sow…quote:Op vrijdag 18 november 2022 23:58 schreef Iemand91 het volgende:
Op de luchthaven van Lima is een LATAM A320neo tijdens tegen een brandweerauto geknald.
Schijnbaar geen gewonden bij de inzittenden, maar de 2 brandweermannen zijn wel overleden.
Zie videos in onderstaande tweets:
[ twitter ]
[ twitter ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 29 september 2022 13:22 schreef Iemand91 het volgende:
En dan is het einde daar; NASA's Sofia 747SP maakt momenteel haar allerlaatste vlucht voor NASA: https://www.flightradar24.com/NASA747/2da5aff9
Van de oorspronkelijk 45 gebouwde 747SP's zijn er - als Sofia is uitgevlogen - nog slechts 3 actief; 2 bij Pratt & Whitney (als engine testbed) en 1 bij Las Vegas Sands (VIP).
quote:NASA’s now-retired Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA) aircraft will find a permanent home in the Pima Air & Space Museum in Tucson, Arizona. The airplane is expected to make its final flight from NASA’s Armstrong Flight Research Center in Palmdale, California, to Tucson on Tuesday, Dec. 13.
(...)
At Pima, the plane will join other notable NASA aircraft, like the first Super Guppy that transported Saturn V rocket parts for the Apollo missions, and the KC-135 “Weightless Wonder V” that created low-gravity conditions by flying parabolic arcs – steep climbs and dives – to conduct science experiments and train astronauts. NASA plans to support the exhibition of the SOFIA aircraft with additional mission artifacts that speak to SOFIA’s legacy.
Hij was ook adviseur van Baumgartner bij diens sprong en diende daar ook als capsule communicator.quote:De Amerikaan die meer dan vijftig jaar het record had van 's werelds hoogste parachutesprong is op 94-jarige leeftijd overleden. Joseph Kittinger sprong in 1960 op ruim 31 kilometer hoogte uit een gondel die onder enorme heliumballonnen hing. Dat record werd pas in 2012 gebroken, toen de Oostenrijker Felix Baumgartner van bijna 40 kilometer hoogte naar beneden sprong.
Piloot Kittinger deed vanaf de late jaren 50 mee aan Project Excelsior. Dat waren experimenten van de Amerikaanse luchtmacht om parachutes voor nieuwe schietstoelsystemen te testen, bedoeld voor militairen die missies vlogen op grote hoogte.
Zijn eerste sprong in november 1959 overleefde hij ternauwernood; zijn materiaal haperde waardoor hij rondjes draaide met 22 keer de zwaartekracht en buiten bewustzijn raakte. Dat hij niet te pletter sloeg, was te danken aan zijn automatische parachute.
Pak lek
Ondanks het bijna fatale ongeluk maakte Kittinger vier weken later opnieuw een sprong van 22 kilometer hoogte. Dit keer zonder problemen. Bij de derde sprong, op 16 augustus 1960, vestigde hij zijn record.
Overigens verliep ook die sprong niet helemaal vlekkeloos: zijn pak was lek, waardoor zijn rechterhand door de druk opzwol tot twee keer de normale grootte. Maar Kittinger besloot om de vluchtleiding daarover niet te vertellen, omdat hij anders zijn sprong zou moeten afbreken.
Kittinger had niet alleen het record van hoogste parachutesprong, maar ook dat van langste vrije val (zo'n 25 kilometer) en hoogste op eigen kracht behaalde snelheid (tegen de 1000 kilometer per uur).
Heerlijk!quote:Op zaterdag 10 december 2022 09:27 schreef derLudolf het volgende:
Lufthansa heeft nog een a340-600 uit de woestijn gehaald waarmee het totaal op zeven uit komt.
De lui die zich op het vliegveld van München hebben vastgeplakt zitten trouwens tot 3 januari in de bak
Nu onderweg van Palmdale naar Tucson. De allerlaatste vlucht voor deze 747SP: https://www.flightradar24.com/NASA747/2e862fd3quote:Op vrijdag 9 december 2022 21:15 schreef Iemand91 het volgende:
NASA’s Retired SOFIA Aircraft Finds New Home at Arizona Museum
De toekomstige eigenaar overleed.quote:Op maandag 19 december 2022 22:18 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Waarom heeft Saoedi-Arabië het toestel eigenlijk nooit in ontvangst genomen.
Was het zelfs voor die lui iets te gortig?
Geen martelkelder, dus volkome nutteloos in hun ogenquote:Op maandag 19 december 2022 22:18 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Waarom heeft Saoedi-Arabië het toestel eigenlijk nooit in ontvangst genomen.
Was het zelfs voor die lui iets te gortig?
Waarschijnlijk een opbouw/interieur dat zover gecustomized was dat een pax of vracht conversie economisch gezien niet interessant was.quote:Op maandag 19 december 2022 22:52 schreef flipsen het volgende:
Te bizar voor woorden, maar het zal wel goedkoper zijn dan stallen in de woestijn of als 2e handsje op Marktplaats zetten.
Dat is eigenlijk al wat feitelijk gebeurd is. Toestel is al jaren gestald gestaan en ter verkoop gestaan.quote:Op maandag 19 december 2022 22:52 schreef flipsen het volgende:
Te bizar voor woorden, maar het zal wel goedkoper zijn dan stallen in de woestijn of als 2e handsje op Marktplaats zetten.
Interieur is helemaal leeg; toestel heeft dat ook nooit gehad.quote:Op dinsdag 20 december 2022 09:26 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Waarschijnlijk een opbouw/interieur dat zover gecustomized
Een reguliere luchtvaartmaatschappij gaat zo'n toestel niet overnemen. Toestel is dermate anders gebouwd dat het altijd een apart toestel in een vloot zou zijn wat qua gebruik/onderhoud lastig is.quote:was dat een pax of vracht conversie economisch gezien niet interessant was.
Geen duur stuk schroot; een flink voorraad onderdelen die nog flink veel geld waard zijn.quote:Tel daarbij op dat de markt van potentiële 747-8 operators ook maar zeer beperkt is (helaas) en je houdt een heel duur stuk schroot over.
Koop een boot en werk je dood kennelijk is dat voor vliegtuigen ook zo.quote:Op maandag 19 december 2022 21:33 schreef Iemand91 het volgende:
Terwijl in Washington de laatste 747 ooit de assembly line afrolt en haar eerste vlucht maakt (gisteren), wordt een kleine 2000 kilometer naar het zuiden, de eerste 747-8 ontmanteld.
Een 747-8 BBJ voor Saoedi-Arabië maar werd nooit in ontvangst genomen.
Heeft ruim 9 jaar op de luchthaven van Basel gestaan voordat het in april naar Marana werd gevlogen.
Toestel heeft - als ik het goed heb - zo'n 20 vluchten gemaakt en zo'n 53 vlieguren.
Het is de 1446e 747 (van 1574) en de 27e gebouwde 747-8.
[ twitter ]
[ afbeelding ]
Driedelige documentaireserie, vanaf vanavond elke week op NPO2 om 20:30 uur.quote:Onverklaarbare ziekten, verdwenen bewijsmateriaal, een mysterieuze lading en een ontbrekende 'zwarte doos'. De driedelige documentaire Murky Skies van de Israëlische regisseur Noam Pinchas onderzoekt, voor het eerst vanuit een internationaal perspectief, de vliegramp die de Bijlmer in 1992 trof.
quote:Er voltrekt zich vanavond laat een heuse Europese ruimtevaartprimeur. Voor het eerst worden er vanuit West-Europa satellieten in een baan om de aarde gelanceerd. De lancering zal vanuit het luchtruim ten zuiden van Ierland plaatshebben.
In het donker van de nacht zal vanavond boven de Atlantische Oceaan de Boeing 747 ‘Cosmic Girl’ van Virgin Orbit een raket lanceren die negen satellieten in een baan om onze planeet moet brengen. De Cosmic Girl stigt iets na elven op om omstreeks middernacht de raket, de LauncherOne, los te laten. Daarna moet deze koers zetten naar het zuiden, richting het Iberisch Schiereiland.
Livestream (vanaf 22:00 uur): Tegen beter weten in, vanavond misschien toch maar even buiten kijken.quote:Zichtbaar
Of raketliefhebbers iets mee kunnen krijgen van de lancering is nog maar de vraag. De gloed van de lancering zou in principe bij helder weer in Nederland zichtbaar moeten zijn maar het wolkendek gooit waarschijnlijk roet in het eten. In Zeeland heeft men nog de grootste kans iets te kunnen oppikken van de raket. Dit zou zo’n vijf minuten na de start mogelijk moeten zijn.
En, iets gespot?quote:Op maandag 9 januari 2023 21:03 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
Raketprimeur met 747 van Virgin Orbit
[..]
[..]
Livestream (vanaf 22:00 uur): Tegen beter weten in, vanavond misschien toch maar even buiten kijken.![]()
[ afbeelding ]
quote:SCHIPHOL - Een passagiersvliegtuig is donderdagochtend vóór de landingsbaan op Schiphol geland. Rond 08.00 uur landde door nog onbekende oorzaak een Airbus A330 van het Amerikaanse Delta Air Lines voor het verharde gedeelte van de Oostbaan. Daarbij raakte niemand gewond. Het vliegtuig kon gewoon naar de gate rijden, waar de passagiers zijn uitgestapt, laat een woordvoerder van Schiphol weten.
Wel raakte de Oostbaan beschadigd door de landing, waardoor de baan donderdagochtend enige tijd dicht moest. De baan is inmiddels weer open, aldus de woordvoerder. Onder meer twee lampen van de baanverlichting raakten beschadigd, die worden zo snel mogelijk gerepareerd.
Waardoor het vliegtuig voor de landingsbaan neerkwam is nog onduidelijk. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) is momenteel op weg naar Schiphol voor een verkennend onderzoek naar de landing, zo meldt de raad op Twitter. "We gaan nu kijken wat er aan de hand is, en of we daarna verder onderzoek moeten doen", zo laat een woordvoerder van de Onderzoeksraad weten.
De relatief korte Oostbaan wordt niet vaak gebruikt voor widebody-toestellen, maar vanochtend wel. Er stond een harde zuidwestenwind op de luchthaven.
Dat denk ik niet, het is gewoon een kort baantje waar je niet heel veel speling hebt om later te landen met een groot toestel, dus je moet echt vroeg de touchdown hebben.quote:Op donderdag 12 januari 2023 18:44 schreef Fer het volgende:
Klinkt eerder als een tailstrike van een paar lampen, ipv dat hij daadwerkelijk een touchdown heeft gemaakt op het gras.
Mislukt en gaat nu naar Parijsquote:Op zondag 15 januari 2023 13:02 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.flightradar24.com/UAE3A/2edb5409
Round 2
Nee alles landde op baan 27 bij de McDonalds spottersplaats. Probleem was de wisselende windsterkte waardoor de piloten grote moeite hadden om de wielen op de juiste plek aan de grond te zetten.quote:Op zondag 15 januari 2023 13:28 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Waait het zo hard in NL? Met die storm vorig jaar in Londen kwamen alle A380's wel gewoon aan de grond volgens mij. Of moest hij op dat korte baantje landen met flinke wind?
Dat is jammer, was een handige toolquote:Op donderdag 26 januari 2023 15:13 schreef Iemand91 het volgende:
En heel wat anders.
De site ADSBexchange.com werd hier wel eens gebruikt om toestellen te volgen; veelal toestellen die geblokkeerd waren op sites als FlightRadar24 en FlightAware.
Die site ging er prat op dat ze niets zouden blokkeren of features achter een paywall o.i.d. zouden zetten.
(Ze vielen hier regelmatig sites als FR24 en FA op aan)
Nou is gisteren echter bekend geworden dat de eigenaar (Dan Streufert) de website aan Jetnet heeft verkocht voor schijnbaar zo'n 20 miljoen dollar. Jetnet is eigendom van een investeringsbedrijf.
Hij heeft dit achter de rug om gedaan van de ontwikkelaars en feeders en op online fora is dus een aardige shitstorm bezig. Men lijkt masaal hun feed aan de site te stoppen.
quote:Martinair, onderdeel van de KLM Groep, heeft vier nieuwe vrachttoestellen besteld bij Airbus van het type A350F. Martinair is de luchtvrachtvervoerder ten behoeve van KLM Cargo (de zogeheten operating carrier). De vier A350F’s stoten zo’n 40% minder CO2 uit en maken 50% minder geluid dan hun voorgangers. De nieuwe vliegtuigen vervangen vanaf de tweede helft van 2026 de huidige Boeing 747-freighters.
quote:PARAMARIBO - De SLM (Surinam Airways) gaat weer met een Airbus A340-300 naar Schiphol vliegen. De maatschappij heeft daarvoor maandag een leaseovereenkomst getekend: in eerste instantie voor acht maanden, maar met de intentie om het contract te verlengen.
De SLM heeft nog niet bekendgemaakt om welk toestel het exact gaat, maar wel dat de A340-300 momenteel in Jordanië staat en wordt klaargemaakt om binnenkort naar Suriname te vliegen. Ook zal het toestel 32 Business Class-zitplaatsen en 225 Economy Class-zitplaatsen hebben.
Er staan op dit moment verschillende A340-300’s in de Jordanische hoofdstad Amman, waaronder twee A340’s van Airhub die voorheen al bij Air Belgium voor de SLM vlogen (als wetlease). Dat zijn de 14 jaar oude 9H-HOP en de 15 jaar oude 9H-AHUB (bij Air Belgium OO-ABA en -ABE).
De viermotorige Airbus gaat in ieder geval het hele zomerseizoen tussen Schiphol en Paramaribo vliegen, maar dus met de intentie om er langer mee door te gaan. Het toestel vervangt de ex-KLM A330-200 die momenteel van Airhub gehuurd wordt en nog het KLM-kleurenschema draagt.
Voor de SLM is de A340 bepaald geen onbekend type: de afgelopen jaren werden er verschillende exemplaren gewetleasd, waaronder dus van Air Belgium, en tot 2019 vloog de SLM zelf met de A340-300. Dat toestel werd toen vervangen door een Boeing 777, maar dat was geen succes.
Dit moet toch telkens mensen geld kosten, niemand verdient hieraan of wel?quote:Op zaterdag 28 januari 2023 12:47 schreef Iemand91 het volgende:
Flybe opnieuw failliet:
[ twitter ]
Flybe vloog ook op Schiphol, vanuit Belfast, East Midlands, Birmingham en London Heathrow.
Vimeo werkt niet mee. Dan maar Youtube:quote:Op donderdag 26 januari 2023 15:12 schreef Iemand91 het volgende:
Ruim 53 jaar na de levering van de allereerste Boeing 747, zal komende dinsdag de 1574e en allerlaatste worden geleverd.
De ceremonie wordt bijgewoond door duizenden gasten waaronder (oud-)werknemers, klanten en toeleveranciers en de ceremonie zal live te volgen zijn op Vimeo: https://vimeo.com/event/2815427
Dit gebeurd dinsdagavond 31 januari, om 22:00 uur Nederlandse tijd:
quote:SCHIPHOL - Een Boeing 767-vrachtvliegtuig van pakketvervoerder FedEx moest tijdens een landingspoging van koers veranderen nadat een Boeing 737 van Southwest Airlines toestemming had gekregen om van dezelfde baan te vertrekken op de internationale luchthaven in Austin, Texas.
De bemanning van de 767 kreeg toestemming om te landen terwijl het enkele kilometers verwijderd was van de Austin-Bergstrom International Airport op zaterdagochtend, dat blijkt uit de informatie dat is vrijgegeven door de Amerikaanse FAA. Kort voordat het FedEx vliegtuig zou landen, gaf een luchtverkeersleider de Southwest vlucht toestemming om te vertrekken.
"De piloot van het FedEx vliegtuig stopte de landing en begon te klimmen", aldus de FAA in een verklaring. "De Southwest vlucht vertrok veilig."
De FAA en de National Transportation Safety Board onderzoeken beide de bijna-botsing.
quote:Op dinsdag 7 februari 2023 17:26 schreef tripel7 het volgende:
Ik wist niet dat er uberhaupt nog 727's actief waren binnen europa, helemaal bizar als er dan eentje laag over komt:
[ afbeelding ]
Een heel specifiek missieprofiel en waarschijnlijk weinig vlieguren dus.quote:The aircraft, two Boeing 727-2S2F(RE), are now central to OSRL’s aerial dispersant capability… Fitted with internal tanks, pumps and a spray boom to deliver dispersant liquid, the specially adapted Boeing 727-2S2F (RE) aircraft are truly a first-of-a-kind capability for the oil and gas industry. The Valsan engined 727-2S2F(RE) proved to be an ideal aircraft for OSRL: Because of their age the choice of the 727-2S2F(RE) aircraft offered a relatively low capital cost… Furthermore, the aircraft’s JT8D-217C Valsan high bypass ratio engines reduce the 727’s noise outputs to comply with Stage 3 noise levels, while offering between six and seven per cent reduction in fuel consumption. The tri-engine design of the 727-2S2F(RE) offers an important level of redundancy and if one were to lose an engine, the asymmetric effect is reduced and it can still climb away rapidly.
https://aerossurance.com/(...)esponse-boeing-727s/
quote:United Plane Plunged to Just 800 Feet Above Pacific After December Hawaii Takeoff
Federal investigators are seeking more information about an incident in which a United Airlines plane dropped to within about 800 feet (250 meters) of the ocean surface after taking off from Hawaii.
United says the pilots are getting additional training.
The Boeing 777 dropped more than 1,400 feet (470 meters) before climbing again, according to data from tracking service Flightradar24. The plane then continued on to San Francisco. No injuries were reported.
A spokesman for the National Transportation Safety Board said Monday that the investigative agency is still seeking information about the Dec. 18 incident, which only recently came to public attention after a report in The Air Current, an aviation-industry publication.
The Federal Aviation Administration, which oversees airlines, said the United crew reported the incident under a voluntary safety-reporting program. The FAA said it reviewed the incident “and took appropriate action" without providing further details.
United said it worked with the FAA and the pilots' union on an investigation that led to additional training for the two pilots, which is still going on. The airline did not explain why the pilots chose to continue the long, overwater flight to San Francisco instead of returning to Kahului Airport on the island of Maui.
The plane had taken off as Hawaii was experiencing stormy weather with showers and thunderstorms rolling across the region, according to the National Weather Service office in Honolulu. On Dec. 18, Maui was under flash flood warnings, high surf and gale warnings, NBC News reported.
Als ik United en 777's hoor denk ik als eerste altijd aan die Pruttel & WilNiet motoren.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 15:10 schreef flipsen het volgende:
Blij dat ik daar niet aan boord zatWel apart, "additional training for those pilots". We hebben het niet over een Cessna, maar over een 777, daar zitten toch geen newbies achter de knoppen. Ook vreemd inderdaad dat ze daarna gewoon doorvliegen. Autopilot verkeerd ingesteld ofzo? Strange...
Geen keiharde orders, maar op papier met 470 toestellen de grootste order ooit in de luchtvaartgeschiedenis.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 20:27 schreef Peterselieman het volgende:
Lekkere bestelling van Air India:
190 Boeing 737 MAX (-8 en -10 met nog 50 opties)
20 Boeing 787-9 (met 20 opties)
10 Boeing 777-9
https://boeing.mediaroom.(...)r-Sustainable-Growth
140 Airbus A320 neo
70 Airbus A321 neo
34 Airbus A350-1000
6 Airbus A350-900 (met 10 opties op de A350)
https://www.airbus.com/en(...)-250-airbus-aircraft
As seen on YT - Jimmy's World , de nieuwe eigenaar.quote:Op woensdag 15 februari 2023 22:37 schreef Adrie072 het volgende:
Even wat luchtigs...
https://www.thesun.co.uk/(...)ells-216000-auction/
AIRBUS A340 WAARMEE SLM GAAT VLIEGEN VAN KLEURENSCHEMA VOORZIENquote:Op dinsdag 31 januari 2023 13:34 schreef Iemand91 het volgende:
SLM GAAT WEER MET AIRBUS A340 NAAR SCHIPHOL VLIEGEN
[..]
quote:AMMAN - De 'nieuwe' Airbus A340-300 van de SLM (Surinam Airways) is in Amman, Jordanië, van een kleurenschema voorzien. Skubin Design, dat het toestel bestickerde, deelde de eerste beelden met de Sloveense site Sierra5. Aan de livrei is nog goed te zien dat deze 14 jaar oude A340 in het verleden als OO-ABD voor Air Belgium vloog.
De SLM verwacht dit toestel vanaf mei in te kunnen zetten op de route Amsterdam - Paramaribo. Het toestel vervangt de ex-KLM A330-200 die momenteel van Airhub gewetleasd wordt en nog het KLM-kleurenschema draagt (de 9H-PAX, voorheen PH-AOM). De Surinaamse luchtvaartmaatschappij heeft de A340 voor een periode van acht maanden geleasd, met de intentie om de duur te verlengen.
Voor de SLM is de A340 bepaald geen onbekend type: de afgelopen jaren werden er verschillende exemplaren gewetleasd, waaronder van Air Belgium, en tot 2019 vloog de SLM zelf met de A340-300. Dat toestel werd toen vervangen door een Boeing 777, maar dat bleek geen succes.
De Surinaamse maatschappij kwam door financiële problemen en wanbeleid tijdens de coronacrisis geheel zonder vliegtuigen te zitten. Op alle vluchten moesten daarom dure wetleasetoestellen ingezet worden. Nu is de maatschappij voorzichtig weer een eigen, gedryleasde vloot aan het opbouwen. Zo wordt er in mei ook een tweede Boeing 737-800 in gebruik genomen.
Ik hoop dat ze echt elke cent op die persoon verhalenquote:Op zondag 26 maart 2023 17:35 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.nhnieuws.nl/n(...)-terug-naar-schiphol
Lekker dan.... https://www.flightradar24.com/KLM677/2fa8d516
quote:Schiphol gaat ’s nachts op slot. Om de geluidhinder rondom de luchthaven te beperken, wil topman Ruud Sondag alle vluchten tussen twaalf en vijf schrappen. Daarnaast komt er een vliegverbod voor de meest lawaaiige toestellen en een verbod op zakenjets.
Tussen twaalf uur ’s nachts en vijf uur ’s ochtends gaat Schiphol helemaal op slot, zegt Schipholtopman Ruud Sondag tegen Het Parool. Tussen vijf en zes uur mogen alleen vliegtuigen landen op de luchthaven. Pas na zessen kan er ook weer worden gestart. Alleen als de veiligheid in het geding is, zijn er uitzonderingen mogelijk.
Met deze en andere ingrepen, die eind dit jaar van start gaan en uiterlijk eind 2025 volledig gelden, wil de luchthaven een dam opwerpen tegen de geluidsoverlast van vliegtuigen.
Volgens berekeningen van de luchthaven hebben straks 17.500 mensen minder ‘ernstige overlast’ van vliegtuiglawaai dan nu, 16 procent van het totaal aantal ernstig gehinderden. De nachtsluiting zorgt voor 13.000 minder ‘ernstige slaapverstoorden’, 54 procent minder dan nu.
Een nachtsluiting treft vooral vakantievliegers, Transavia voorop. Die willen hun vliegtuigen zo laat mogelijk in de avond laten aankomen en ’s ochtends zo vroeg mogelijk laten vertrekken. Als dat niet meer mogelijk is, kunnen ze hun toestellen minder intensief gebruiken. Vakantiegangers betalen daarvoor de prijs: vliegvakanties zullen een stuk duurder worden.
Ook het overstapnetwerk van KLM kan door de ingreep worden aangetast. Veel vluchten uit Noord-Amerika komen ’s ochtends vroeg aan zodat passagiers op Schiphol kunnen overstappen voor een vervolgvlucht. Volgens Sondag is uitgerekend dat de gevolgen voor dat transfernetwerk beperkt zijn.
Traumaheli’s
Sondag richt zijn pijlen ook op de grootste lawaaimakers, vooral verouderde vliegtuigen als de Boeing 747-400, waarmee vaak vracht wordt gevlogen. Schiphol wil vanaf november stapsgewijs een verbod invoeren, eind 2025 moeten dan de toestellen zijn verbannen die de meeste overlast geven.
Daarnaast wil Sondag privéjets, nu goed voor circa 17.000 vluchten per jaar, terugbrengen naar nul. Voor traumaheli’s, politiehelikopters en kustwachtvliegtuigen wordt een uitzondering gemaakt.
Die zakenvluchten zullen nauwelijks op de andere luchthavens van de Schipholgroep worden opgevangen, ook niet op Lelystad Airport. Schiphol blijft vasthouden aan een toekomst van Lelystad Airport als volwaardig vliegveld.
Vertrouwen herstellen
Sondag, die nu vier maanden als interim-topman bij Schiphol werkt, wil met de maatregelen vooral het vertrouwen van omwonenden in de luchthaven herstellen. Groei is definitief geen uitgangspunt meer.
Zo belooft hij ook dat de plannen voor een nieuwe landingsbaan, waarvoor al decennia grond is gereserveerd, van de baan zijn. Ook komt er een nieuw Schipholfonds waaruit geluidwerende maatregelen worden gefinancierd.
De maatregelen hebben ook gevolgen voor de milieu-uitstoot van het vliegverkeer. Maar hij kondigt nog geen specifieke ingrepen aan om de uitstoot te beperken. Daarvoor moet het kabinet eerst meer duidelijkheid geven over milieunormen.
“We roepen het kabinet op zo snel mogelijk met een vliegstelsel te komen waarin strikte grenzen voor geluid en uitstoot staan,” zegt de topman. “In lijn met het klimaatakkoord van Parijs. Dat is veel beter dan een grens aan het aantal vluchten, zoals nu."
quote:NEW YORK - De Amerikaanse prijsvechter JetBlue begint in de loop van de zomer met vluchten naar Amsterdam vanaf New York JFK en later Boston. Dat heeft de luchtvaartmaatschappij woensdag aangekondigd. Tegelijk noemt JetBlue nog geen exacte datum, omdat er moet worden gewacht op de laatste toestemming van de overheid om vluchten te beginnen.
(...)
Die zit niet op een 747 en ook niet bij Cargolux voor zover ik weet.quote:
Is na het vertek bij Air Berlin omgeschoold naar 747 bij Cargolux.quote:Op maandag 17 april 2023 14:53 schreef flipsen het volgende:
[..]
Die zit niet op een 747 en ook niet bij Cargolux voor zover ik weet.
quote:Joe Diebolder, better known as “Captain Joe” among the social media platforms first started out as a skydiving pilot. Few years later he fulfilled his life long dream to fly the Boeing 747 for Europe's leading cargo airline, Cargolux.
Lijkt me de 777-200ER PH-BQA; https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-bqaquote:Op luchthaven Schiphol is vandaag een verstekeling aangetroffen in het landingsgestel van een KLM-toestel. De man heeft de vlucht niet overleefd.
Het toestel was vertrokken uit Canada. Het vliegtuig maakte meerdere omzwervingen voor het landde op Schiphol. Het deed ook Lagos in Nigeria aan. Het is nog niet duidelijk waar de man precies aan boord is geklommen.
Er wordt verder onderzoek gedaan. Ook wordt gekeken hoe de man aan boord kon klimmen. Er is in ieder geval geen sprake van een misdrijf, laat een woordvoerder van de Koninklijke Marechaussee weten. Het slachtoffer is vermoedelijk aan de gevolgen van onderkoeling overleden.
(...)
quote:In het kader van de Nationale Dodenherdenking vliegt een Britse Lancaster van de Royal Air Force Battle of Britain Memorial Flight op donderdag 4 mei over locaties in Nederland. Mocht de Lancaster uitvallen, dan zal een Britse Dakota de vlucht uitvoeren.
https://globe.adsbexchange.com/?icao=495278quote:Op vrijdag 28 april 2023 23:01 schreef Peterselieman het volgende:
Morgenochtend rond 9.00 uur landt er een 777 van EuroAtlantic op Eelde
https://www.luchtvaartnie(...)ningen-airport-eelde
Ben benieuwd vanuit welke richting er geland wordt
Militaire charter. Dus direct door naar de Portugese eigenaar?quote:Op zaterdag 29 april 2023 22:04 schreef flipsen het volgende:
Die ging zo te zien leeg terug? Was wel heel snel in de lucht...
quote:SCHIPHOL - Air India keert na jaren terug op Schiphol. De Indiase luchtvaartmaatschappij start op 11 juni een lijndienst tussen Delhi en Amsterdam, die vier keer per week wordt gevlogen. Daarmee gaat de dochteronderneming van Tata Sons rechtstreeks de concurrentie aan met KLM.
Er staan vluchten gepland op zondag, maandag, woensdag en vrijdag.
Vlucht AI155 vertrekt om 13.10 uur lokale tijd uit Delhi, en komt na een vlucht van 8 uur en 55 minuten om 18.35 uur aan op Schiphol. Terugvlucht AI156 vertrekt vervolgens om 20.45 uur, waarna er om 7.55 uur de volgende dag op Indiase bodem wordt geland.
Air India zet op de route een Boeing 787-8 Dreamliner in. Die biedt plaats aan 18 passagiers in Business en 238 in Economy Class.
Het is even geleden dat een Indiase luchtvaartmaatschappij vluchten naar Schiphol onderhield. De laatste was Jet Airways, dat in samenwerking met KLM naar India en Canada vloog. Die maatschappij ging in 2019 failliet.
Air India is niet de enige nieuwe speler op Schiphol deze zomer. Het Amerikaanse JetBlue start vluchten naar Boston en New York, het IJslandse PLAY keert terug met een lijndienst naar Keflavik, en Air Canada breidt uit met een route naar Montreal.
quote:ARLINGTON – Ryanair heeft haar grootste order ooit geplaatst door 150 Boeing MAX 10’en te bestellen en opties te nemen op nog eens 150 stuks. Dat heeft de Ierse budgetmaatschappij vanmiddag bekendgemaakt tijdens een persconferentie samen met Boeing.
(...)
Waar gaat jetblue dat mee doen dan?quote:Op maandag 8 mei 2023 22:30 schreef Iemand91 het volgende:
Air India keert terug op Schiphol.
In oktober 1997 kwamen ze het laatst, toen nog met de Boeing 747-300 Combi.
AIR INDIA START LIJNDIENST TUSSEN DELHI EN SCHIPHOL
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De vlucht: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/lx-ocv#3048fc46quote:Luxembourg, 14 May 2023 – Cargolux would like to confirm that one of its aircraft, B747-400F bearing registration mark LX-OCV, suffered a significant landing incident at Luxembourg airport on Sunday evening at 18:52.
The aircraft was unable to retract its landing gear on take-off from Luxembourg. As a result, it was forced to safely dump fuel in order to return to land at the airport. On its landing role its right body landing gear detached from the aircraft. The aircraft however came to a controlled stop and was attended to by the emergency services.
No persons on board nor on the ground suffered any injuries. The relevant authorities have been informed of the incident. The aircraft remains on the runway and recovery efforts are underway.
Sterker nog, het zijn er volgens Flightradar 2 achter elkaarquote:Op zondag 21 mei 2023 12:07 schreef derLudolf het volgende:
Vliegt hier net een ATR72 over van Leipzig naar Eelde.
Lijkt me geen lijnvlucht.
Wadapartjaquote:Op zondag 21 mei 2023 12:10 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Sterker nog, het zijn er volgens Flightradar 2 achter elkaar
Ze gaan daarna door naar Stockholm. Geen idee wat daar te doen is dat er 2 vliegtuigen nodig zijn.quote:
M'n baas woont in Stockholm en is wel eens met een klant mee in z'n privévliegtuig vanuit Oostende naar Groningen gevlogen en zou volgende week wel weer in NL zijn. Maar wat die in Leipzig moestquote:Op zondag 21 mei 2023 12:15 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ze gaan daarna door naar Stockholm. Geen idee wat daar te doen is dat er 2 vliegtuigen nodig zijn.
AC901 is dat? Valt toch wel mee? Althans zie ik in het overzicht op FR24 dat ie sinds 1 april "maar" 3 keer gecanceled is.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 10:06 schreef Stephan5 het volgende:
Ik vraag mij af hoelang AC het volhoud met de vlucht van/naar Montréal. De vlucht wordt vaker gecancelled dan dat hij wel wordt uitgevoerd.
quote:IndiGo, India’s largest airline by market share, has placed a firm order for 500 A320 Family aircraft, setting the record for the biggest single purchase agreement in the history of commercial aviation. The latest agreement takes the total number of Airbus aircraft on order by IndiGo to 1,330, establishing its position as the world’s biggest A320 Family customer.
bronquote:Passagier veroorzaakt stank in 777 naar Schiphol
Een Boeing 777-200 van United Airlines op weg naar Schiphol maakte begin deze week een ongeplande landing.
De machine, registratie N74007, steeg maandag 17:20 uur lokale tijd op vanuit Houston George Bush Intercontinental Airport. Voor de grens tussen de Verenigde Staten en Canada deed zich een voorval in de businessclass voor. Een passagier, die plaatsnam op stoel 11G, zou boos zijn geworden nadat zijn voorkeur voor een maaltijd niet beschikbaar was. De reiziger verzette zich en zou uit protest stankoverlast hebben veroorzaakt. Onbekend is wat de stank inhield, maar de 777 moest ter hoogte van Chicago O'Hare een ongeplande landing maken.
Passagier opgewacht
De piloten zouden volgens de ATC tegen de luchtverkeersleiding hebben gezegd dat een passagier aan boord zat die de orde verstoorde. Hierdoor kondigden zij 'het laagste dreigingsniveau' af. De reiziger leek 'woedend' te zijn. Boven Lake Michigan, een meer dat aan Chicago ligt, cirkelde de 777 meerdere keren rond om brandstof te lozen. 'United-vlucht 20 van George Bush Intercontinental Airport naar Amsterdam week uit naar O'Hare International Airport en landde veilig nadat een passagier de orde verstoorde', zegt een woordvoerder van United Airlines bij The Guardian. Na de landing taxiede de 777 naar de gate. 'Autoriteiten wachtten het vliegtuig bij de gate op en haalden de passagier uit het vliegtuig', vervolgt de woordvoerder. Uiteindelijk tankte de 777 bij en vertrok het alsnog naar Schiphol. Daar landde de machine met drie en een half uur vertraging.
Ingrijpen bij incidenten
De Federal Aviation Administration (FAA) kan voor onacceptabel gedrag een boete van zo'n 33.000 euro opleggen. Daarbij kunnen meerdere overtredingen vastgesteld worden. Tevens bestaat de mogelijkheid van strafrechtelijke vervolging. In Nederland greep KLM al vanaf eind oktober vorig jaar strenger in bij agressieve passagiers. De luchtvaartmaatschappij zet hen in sommige gevallen op een zwarte lijst.
Het komt overigens vaker voor dat een vliegtuig een tussenstop maakt vanwege stankoverlast. Zo week een Transavia-vlucht die vanaf Schiphol onderweg was naar Gran Canaria, uit naar Faro omdat een passagier dermate stonk dat andere inzittenden er misselijk van werden. De man bleek te lijden aan een bacteriële infectie waaraan hij een maand later is overleden. Stinkend fruit in de belly, en dan met name van Doerian-vruchten, levert ook nogal eens oponthoud op. Begin dit jaar keerde een Airbus A330 van Turkish Airlines vanwege die reden terug naar Istanbul.
Mag je die twee wel met elkaar vergelijken? Ik dacht dat de 787 met de A350 concurreerde?quote:Op woensdag 9 augustus 2023 00:03 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Ik wist niet dat de 777x en "slim" nog in één zin genoemd konden worden.
Sinds 2021 is het orderboek met slecht 22/23 toestellen toegenomen. De A350 schrijft alleen dit lopende jaar al 109 orders bij.
Of heb ik een onrealistisch negatief beeld van het project?
Dat klopt ook, 777 met de A330quote:Op zondag 13 augustus 2023 21:17 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Mag je die twee wel met elkaar vergelijken? Ik dacht dat de 787 met de A350 concurreerde?
quote:Op zondag 13 augustus 2023 21:17 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Mag je die twee wel met elkaar vergelijken? Ik dacht dat de 787 met de A350 concurreerde?
quote:Op woensdag 16 augustus 2023 20:08 schreef Iemand91 het volgende:
Recente beelden van de Antonov 225:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ twitter ]
Wat is er precies raar aan?quote:Op maandag 21 augustus 2023 20:40 schreef Adrie072 het volgende:
Iets loos op Schiphol? Rare aanvliegroutes momenteel....
Lijkt erop dat de Polderbaan (tijdelijk?) geblokkeerd is geweest oid.quote:Op maandag 21 augustus 2023 20:40 schreef Adrie072 het volgende:
Iets loos op Schiphol? Rare aanvliegroutes momenteel....
quote:LEEUWARDEN – Het F-35-squadron van vliegbasis Leeuwarden is weer terug op eigen terrein. Vrijdagmiddag (25 augustus) streken de eerste gevechtsvliegtuigen in Friesland neer, na tijdelijk gestationeerd te zijn geweest op vliegbasis Volkel in Brabant. De terugkeer op de Friese vliegbasis werd tevens aangegrepen om een zogenoemde ‘Elephant Walk’ waarbij alle F-35s gezamenlijk over de startbaan taxieden.
In de afgelopen zeven maanden kregen de start- en landingsbanen van de basis in Leeuwarden een nieuwe laag asfalt en led-verlichting.
Tijdens het vervangen van het asfalt is ook een zogenoemde ‘anti-skid toplaag’ aangebracht. Daardoor hebben de F-35’s tijdens het landen meer grip.
Onderdeel van de werkzaamheden was tevens het plaatsen van vier nieuwe vliegtuig-afreminstallaties (VAI’s) aan het begin en einde van de start- en landingsbaan. De VAI brengt gevechtsvliegtuigen zoals de F-35 in geval van een calamiteit tijdens de start of landing veilig tot stilstand.
Door de renovatiewerkzaamheden lag het vliegverkeer op en vanuit Leeuwarden sinds april volledig stil. Niet alle F-35’s uit Leeuwarden brachten overigens de tijd volledig op Volkel door. Er waren ook toestellen op NAVO-missie in Polen of op trainingsmissie in Scandinavië.
quote:SCHIPHOL - JetBlue is voor het eerst geland op Schiphol. De Amerikaanse prijsvechter vliegt vanaf nu dagelijks op en neer vanaf New York JFK. Eind september komt er ook een verbinding met Boston. De Airbus A321neo Long Range die de inaugurele vlucht uitvoerde werd, ondanks het regenachtige weer, hartelijk op Nederlandse bodem onthaald.
https://www.upinthesky.nl(...)-met-grote-oefening/quote:Op dinsdag 5 september 2023 14:54 schreef AnneX het volgende:
Hier kan ik blijkbaar een vraag stellen over vliegbewegingen. Zegt derLudolf.
Gister rond begin middag(?) vlogen 3 oude? logge groene lompe vracht? vliegtuigen vanuit zuidwesten.
Buitengebied Houten. Minuten later nog een vierde. Veel zwaar gebrom.
Het was ook een beetje eng, omdat de toestellen zó laag vlogen, dat het vlak boven de bomen ging.
Info vond ik niet bij rtvu.
Ms dat iemand het kan vinden.
Erg benieuwd hiernaar. Of was er een ouwe vliegtuigen herdenking of zo
Beetje erg groot!quote:
Ja zeg. Top👍🏼quote:Op dinsdag 5 september 2023 15:47 schreef Karstman het volgende:
[..]
https://www.upinthesky.nl(...)-met-grote-oefening/
Moet je het wel willen om in zo'n kist opeengepakt de oceaan over te willen?quote:Op woensdag 30 augustus 2023 20:38 schreef Iemand91 het volgende:
KLETSNAT ONTHAAL VOOR EERSTE VLUCHT JETBLUE OP SCHIPHOL
[..]
[ afbeelding ]
Dat waren 2 Nederlandse en 1 Italiaanse Lockheed C-130 Hercules toestellen direct gevolgd door een Roemeense Alenia C-27J Spartan, afkomstig vanuit Eindhoven.quote:Op dinsdag 5 september 2023 14:54 schreef AnneX het volgende:
Hier kan ik blijkbaar een vraag stellen over vliegbewegingen. Zegt derLudolf.
Gister rond begin middag(?) vlogen 3 oude? logge groene lompe vracht? vliegtuigen vanuit zuidwesten.
Buitengebied Houten. Minuten later nog een vierde. Veel zwaar gebrom.
Het was ook een beetje eng, omdat de toestellen zó laag vlogen, dat het vlak boven de bomen ging.
Info vond ik niet bij rtvu.
Ms dat iemand het kan vinden.
Erg benieuwd hiernaar. Of was er een ouwe vliegtuigen herdenking of zo
Een paar jaar terug was er een flyby van militaire toestellen over Eindhoven, waar ook één B-25 Mitchell bij was. Dat was ook bijzonder indrukwekkend. Alleen al de gedachte wat een geluid het moet hebben gemaakt in WO2 als er een hele vloot van die dingen overvloog...quote:Op dinsdag 5 september 2023 21:13 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Dat waren 2 Nederlandse en 1 Italiaanse Lockheed C-130 Hercules toestellen direct gevolgd door een Roemeense Alenia C-27J Spartan, afkomstig vanuit Eindhoven.
Afhankelijk van waar bij Houten inderdaad heel erg laag (hooguit enkele tientallen meters) tot zo'n 200 meter hoogte.
Vanavond kwamen hier ook 2 Nederlandse C-130's op zo'n 90 meter hoogte over, mooi schuin door de bocht.
Lekker hoor, zeker met die turboprops.![]()
Komt hier niet vaak voor. Heb nog altijd een herinnering van toen ik klein was en (ik denk) ook een C-130 ook op slechts tientallen meters hoogte over kwam zetten.
Blijkbaar veel indruk gemaakt want ik kan het beeld mij nog precies herinneren.
Het halve dorp weet dankzij jou nu het hoe en waarom.quote:Op dinsdag 5 september 2023 21:13 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Dat waren 2 Nederlandse en 1 Italiaanse Lockheed C-130 Hercules toestellen direct gevolgd door een Roemeense Alenia C-27J Spartan, afkomstig vanuit Eindhoven.
Inderdaad i.v.m. Falcon Leap.
Afhankelijk van waar bij Houten inderdaad heel erg laag (hooguit enkele tientallen meters) tot zo'n 200 meter hoogte.
Vanavond kwamen hier ook 2 Nederlandse C-130's op zo'n 90 meter hoogte over, mooi schuin door de bocht.
Lekker hoor, zeker met die turboprops.![]()
Komt hier niet vaak voor. Heb nog altijd een herinnering van toen ik klein was en (ik denk) ook een C-130 ook op slechts tientallen meters hoogte over kwam zetten.
Blijkbaar veel indruk gemaakt want ik kan het beeld mij nog precies herinneren.
Lol.quote:Op dinsdag 5 september 2023 23:36 schreef AnneX het volgende:
Edit: het hele dorp kan het nu weten. Want jouw info staat in het wekelijkse digitale lokale sufferdje. 😎 Met dank van de redacteur van dienst.![]()
Aer Lingus vliegt al veel langer in narrowbody vliegtuigen op een neer tussen Dublin en diverse US destinations. Heb die vluchten zelf ook een paar keer gemaakt. Ging prima.quote:Op dinsdag 5 september 2023 19:10 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Moet je het wel willen om in zo'n kist opeengepakt de oceaan over te willen?
quote:Op maandag 25 september 2023 19:09 schreef Iemand91 het volgende:
De kogel lijkt door de kerk, volgens La Tribune kiest AF/KLM voor de A350-900 en A350-1000 ter vervanging van de A330-200, -300 en de Boeing 777-200ER's.
Waarschijnlijk een order voor 50 toestellen die vandaag ter goedkeuring ligt het de Raad van bestuur van de groep.
Efficiënter op de langere afstanden inderdaad.quote:Op donderdag 28 september 2023 20:26 schreef derLudolf het volgende:
In welke zin heeft sluiting van het Russische luchtruim meegespeeld? Is er extra bereik nodig dat Airbus heeft?
quote:KOPENHAGEN - Air France-KLM neemt met een consortium van investeringsfondsen Castlelake en Lind en de Deense staat de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS over. De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep krijgt maximaal 19,9 procent van de aandelen. Als gevolg van de transactie verlaat SAS Star Alliance en gaat toetreden tot SkyTeam, de luchtvaartalliantie waar Air France en KLM ook in zitten. Dat is dinsdagavond bekendgemaakt.
(...)
Nu met een paintjob erop:quote:Op maandag 11 september 2023 00:56 schreef Iemand91 het volgende:
Eerste A321neo voor Transavia:
[ afbeelding ]
quote:PORTLAND - Een off duty-piloot heeft zondagavond geprobeerd om een Horizon Air-vlucht van Everett naar San Francisco te laten crashen. De man, die op de jump seat meevloog, probeerde de motoren van de Embraer 175 uit te zetten, maar kon overmeesterd worden door de crew.
De 44-jarige Joseph David E. (die geen wapens bij zich had) is daarna met handboeien vastgemaakt en achterin het vliegtuig gezet. Vlucht AS2059 week vervolgens uit naar Portland, waar de man door de politie gearresteerd is. Hij wordt aangeklaagd voor 83-voudige poging tot moord.
Wat het motief was van de verdachte, is nog niet duidelijk. Dat wordt door de FBI onderzocht.
Alaska Airlines, het moederbedrijf van Horizon Air, zegt trots te zijn op het professionele handelen van de crew. Bij het personeel van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij heeft het voorval voor een grote schok gezorgd.
Nadat de vlucht was uitgeweken, zijn de passagiers met een ander vliegtuig en een nieuwe crew naar hun eindbestemming gebracht. Niemand van hen is gewond geraakt.
Piloot die vliegtuigmotoren wilde uitzetten had Paddo's opquote:Op maandag 23 oktober 2023 21:23 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
PILOOT BUITEN WERKTIJD PROBEERT VOLLE HORIZON AIR-VLUCHT TE LATEN CRASHEN
[..]
[ afbeelding ]
Een bekende van me is bezig met omscholen op dit moment van de 737 naar deze, nog even en hij mag met deze rondvliegenquote:
Ad-hoc slots, dus eigenlijk soort van slots die nog "over zijn" en waarmee je als airline niet (historische) rechten hebt/opbouwt waarmee je deze slots behoudt.quote:Op donderdag 26 oktober 2023 17:58 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.luchtvaartnie(...)a-vlucht-op-schiphol
Last in, first out, werkt dat zo?
Onzin, de snelheid van een vliegtuig is gebaseerd op de lucht eromheen, de cruise snelheid is gemiddeld tussen de .70 en.80 mach, die veranderd ook niet door de wind. Wat wel veranderd door de wind is de snelheid van het vliegtuig ten opzichte van de grond, dat kan dan inderdaad een snelheid zijn groter dan de snelheid van het geluid op zeeniveau, alleen vliegt een vliegtuig op 10km hoger.quote:Op donderdag 2 november 2023 08:57 schreef Hojdhopper het volgende:
Vorige week gelezen dat een paar Airbussen op de transatlantische route bijna de geluidsbarrière doorbraken (gunstige jetstream en zo).
Hoe hard kan zo'n passagiersjet theoretisch vliegen, wat nou als je de geluidsbarrière echt doorbreekt? Wat kan zo'n airframe aan?
En als je de limiet dreigt aan te tikken, is dat dan een kwestie van throttle op 0 en spoilers omhoog (kan dat überhaupt bij zo'n snelheid)?
Het artikel sprak over 1200+ km/h, ongever 400-500km/h sneller dan het gemiddelde (cruise snelheid lijkt me dan).
Oh ja, daar had ik even niet aan gedacht. Groundspeed kan natuurlijk enorm verschillen met lucht om het vliegtuig heen.quote:Op donderdag 2 november 2023 10:31 schreef tripel7 het volgende:
[..]
Onzin, de snelheid van een vliegtuig is gebaseerd op de lucht eromheen, de cruise snelheid is gemiddeld tussen de .70 en.80 mach, die veranderd ook niet door de wind. Wat wel veranderd door de wind is de snelheid van het vliegtuig ten opzichte van de grond, dat kan dan inderdaad een snelheid zijn groter dan de snelheid van het geluid op zeeniveau, alleen vliegt een vliegtuig op 10km hoger.
Verschilt per vliegtuig, 777 doet bijvoorbeeld mach .89 maximaal (even platgeslagen, 89% van de geluidssnelheid).quote:Op donderdag 2 november 2023 08:57 schreef Hojdhopper het volgende:
Vorige week gelezen dat een paar Airbussen op de transatlantische route bijna de geluidsbarrière doorbraken (gunstige jetstream en zo).
Hoe hard kan zo'n passagiersjet theoretisch vliegen, wat nou als je de geluidsbarrière echt doorbreekt? Wat kan zo'n airframe aan?
En als je de limiet dreigt aan te tikken, is dat dan een kwestie van throttle op 0 en spoilers omhoog (kan dat überhaupt bij zo'n snelheid)?
Het artikel sprak over 1200+ km/h, ongever 400-500km/h sneller dan het gemiddelde (cruise snelheid lijkt me dan).
Heel duidelijk, dankjewel!quote:Op donderdag 2 november 2023 11:59 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Verschilt per vliegtuig, 777 doet bijvoorbeeld mach .89 maximaal (even platgeslagen, 89% van de geluidssnelheid).
Hoe hard dat vervolgens is in knopen ligt aan de hoogte. In principe, hoe hoger je vliegt hoe lager je snelheid wordt bij gelijkblijvend machgetal. Mach .89 op 40.000ft is dat zo een 500 knopen (kts) op 30.000ft is het 525 kts.
En dan heb je nog de groundspeed waar het artikel het over heeft. Omdat het vliegtuig tov de lucht vliegt is elke knoop rugwind een knoop meer groundoseed. Dus als de lucht beweegt met 200kts, en jij vliegt 500kts, dan ga je met 700kts tov de grond. Dan zit je inderdaad op 1.2x de geluidssnelheid voor die hoogte, maar je gaat niet sneller dan het geluid tov je referentiekader (de lucht). Daarom is rugwind ook zo een grote factor qua vliegtijd.
En om je andere vraag te beantwoorden, mocht je .89 vliegen en er valt bijvoorbeeld wat van de tailwind plots weg, dan zal je snelheid initieel oplopen door de massatraagheid van het vliegtuig. Dan is het inderdaad throttles dicht en wellicht spoilers gebruiken, maar een overspeed is niet altijd te voorkomen.
Daarom wordt er meestal ook niet tegen de maximale snelheid gevlogen als het turbulent is.
Oh en als je echt de geluidsbarrière doorbreekt tov de lucht, dan heb je waarschijnlijk geen vliegtuig meer. Toestel is er niet voor ontworpen, zowel structureel als qua performance.
En in navolging van Air India lijkt het misschien ook einde verhaal voor Jetblue op Amsterdam:quote:Op dinsdag 11 april 2023 19:57 schreef Iemand91 het volgende:
JETBLUE KOMT IN DE LOOP VAN DE ZOMER NAAR AMSTERDAM
quote:Voor JetBlue is komende zomer volgens de slotcoördinator (ACNL) geen ruimte meer op Schiphol. Dat werd vanochtend bekendgemaakt.
Schiphol moet volgend jaar krimpen van jaarlijks 500.000 vluchten naar 460.000 en daardoor kunnen niet alle luchtvaartmaatschappijen meer zoveel gebruikmaken van de luchthaven als voorheen. Vanaf 31 maart 2024 gaat die reductie in. De slotcoördinator laat aan het Noordhollands Dagblad weten dat voor die periode 3,1 procent minder slots verdeeld kunnen worden. Daardoor verdwijnen 9.100 start- en landingsrechten. De rest wordt verdeeld over 84 luchtvaartmaatschappijen.
Historische slots
JetBlue valt daar in het zomerseizoen echter niet onder. Dat komt doordat luchtvaartmaatschappijen die geen ‘historische’ slots op Schiphol hebben letterlijk moeten vertrekken. Die ‘historische’ slots worden omschreven als start- en landingsrechten die in het voorgaande seizoen door maatschappijen voldoende benut werden. JetBlue landde deze zomer voor het eerst op het Amsterdamse vliegveld. De maatschappij startte met een vlucht vanuit New York John F. Kennedy en voegde daar later Boston bij. Samen met 24 andere luchtvaartmaatschappijen zullen zijn zij niet meer te zien op Schiphol. Om welke dat gaat, is nog niet bekend. Air India, eveneens een nieuwkomer, voerde vorige week ook al haar laatste vlucht uit tussen Delhi en Amsterdam. JetBlue is in het winterseizoen nog wel welkom op Schiphol.
JetBlue laat het er niet bij zitten
JetBlue liet echter al voor het besluit van de slotcoördinator weten zich strijdlustig op te stellen. Een maand na het debuut op Schiphol klaagde de maatschappij de Europese Unie en Nederland aan. Zij stelt dat door de krimp het Open Skies-verdrag geschonden wordt en dat nieuwe toetreders door de ‘historische’ slots geen kans krijgen. Daarnaast werd gedreigd dat KLM mogelijk haar slots op New York John F. Kennedy verliest. JetBlue vroeg het Amerikaanse Department of Transportation (DOT) om advies als de maatschappij geweerd zou worden van Schiphol. Dat scenario is nu werkelijkheid geworden.
Ach als die Amerikanen ASML vanalles kunnen opleggen, heb ik hier ook nog wel goede hoop op, als in een plekje vinden voor JetBlue en andere. Onmetelijke groei ben ik overigens niet voor hoor.quote:Op donderdag 2 november 2023 19:26 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
En in navolging van Air India lijkt het misschien ook einde verhaal voor Jetblue op Amsterdam:
Grote tegenvaller JetBlue op Schiphol
[..]
Niet dat ik van JetBlue afhankelijk ben maar het zou mooi zijn om te zien dat Brussel-Zaventem deze slots gaat overnemen met als gevolg dat KLM er een paar in Amerika moet inleveren. Dan zullen de politieke rapen gaar zijn.quote:Op donderdag 2 november 2023 19:26 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
En in navolging van Air India lijkt het misschien ook einde verhaal voor Jetblue op Amsterdam:
Grote tegenvaller JetBlue op Schiphol
[..]
Volgens mij mogen Delta en United gewoon nog vliegen op Schiphol, of is daar ook een behoorlijke reductie in slots? Als dat niet zo is; beter houden we voet bij stuk, zwaar overtrokken reactie.quote:
Iedereen met historische rechten app slots moet zo'n 3% inleveren. Maar voor hen zonder historische rechten wordt het een kaalslag. Ik las dat er 23 maatschappijen helemaal geen landingsrechten meer krijgen voor 2024.quote:Op zaterdag 4 november 2023 12:27 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Volgens mij mogen Delta en United gewoon nog vliegen op Schiphol, of is daar ook een behoorlijke reductie in slots? Als dat niet zo is; beter houden we voet bij stuk, zwaar overtrokken reactie.
Ja, KLM dreigt dan een kwart vluchten naar de VS te verliezen. Dat staat op luchtvaartnieuws. Er is immers toen een luchtvaartverdrag gesloten tussen de VS en Nederland.quote:Op zaterdag 4 november 2023 12:27 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Volgens mij mogen Delta en United gewoon nog vliegen op Schiphol, of is daar ook een behoorlijke reductie in slots? Als dat niet zo is; beter houden we voet bij stuk, zwaar overtrokken reactie.
Alleen Open Skies betekent niet dat je recht hebt op alle slots die je wil, dit is gewoon volgens geldende wetgeving rond slotallocatie gegaan.quote:Op dinsdag 7 november 2023 16:46 schreef Mylene het volgende:
[..]
Ja, KLM dreigt dan een kwart vluchten naar de VS te verliezen. Dat staat op luchtvaartnieuws. Er is immers toen een luchtvaartverdrag gesloten tussen de VS en Nederland.
De Amerikanen zullen het ongetwijfeld anders zien, aankomende zondag is er overleg. KLM zweet al, vrezen natuurlijk het ergste. Ze hebben al vluchtschema’s moeten overhandigen aan de VS.quote:Op dinsdag 7 november 2023 17:10 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Alleen Open Skies betekent niet dat je recht hebt op alle slots die je wil, dit is gewoon volgens geldende wetgeving rond slotallocatie gegaan.
A340!quote:
Met Doekoes Airlines naar Suriname kan ook hequote:Op donderdag 9 november 2023 13:41 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
A340!![]()
Nog nooit mee gevlogen maar staat bovenaan mijn lijst.
Nu de volgende vakantie naar een land gaat waar die A340 vliegt probeer ik uit alle macht mijn vriendin over te halen om de verbinding te kiezen waar die A340 dan ook vliegt (FRA - BOG).
Woon in München. Dichtstbijzijnde A340 route is dan vanaf Frankfurt. Maar idd, Suriname zou ook nog kunnen. Staat alleen niet zo hoog op mijn vakantielandenlijstje. Colombia wel, dus win win.quote:Op zaterdag 11 november 2023 21:06 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Met Doekoes Airlines naar Suriname kan ook he
👍👍mequote:Op vrijdag 3 november 2023 11:01 schreef Adrie072 het volgende:
[..]
Ach als die Amerikanen ASML vanalles kunnen opleggen, heb ik hier ook nog wel goede hoop op, als in een plekje vinden voor JetBlue en andere. Onmetelijke groei ben ik overigens niet voor hoor.
Afgezien van wat zwarte letters op de romp en een nieuwe registratie is de KDC10 paintjob gewoon bewaard gebleven dus.quote:Op maandag 20 november 2023 22:27 schreef Iemand91 het volgende:
US Air Force completes first commercial air-to-air refueling of fighter aircraft
Uitgevoerd door voormalig Martinair PH-MBT / RNAF T-264.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En:
[ twitter ]
[ afbeelding ]
quote:Omerta above the clouds 06-11-2023
With the increase of cheap flights and the rise of low-cost airlines, the number of 'atypical' contracts has also been growing. Pilots and cabin crew with this type of contract have a weaker legal position, making them more likely to continue working when they are too ill or tired. Based on dozens of testimonies, Zembla investigates the working conditions of pilots and cabin crew members working for European budget airlines. Who pays the price for cheap tickets, and who guards the safety of the European airspace?
Ook gekeken, interessant en licht verontrustend.quote:Op vrijdag 24 november 2023 18:13 schreef shiz het volgende:
Best interessant over lowcosters, safety en EASA: https://www.bnnvara.nl/zembla/videos/602738
[..]
Niet alleen bij de LCC's. Ook Emirates bedient zich van deze praktijken. In een A380 in BC aan de bar hoor je nog eens wat. Blonde Roemeense stewardessen verdienen $3000 per maand netto zonder enige sociale zekerheid en kunnen na een vlucht met een tussenpose van acht uur weer worden opgeroepen. Was alleen niet geheel duidelijk of ze zelf voor huisvesting op standplaats Dubai moeten zorgen.quote:Op vrijdag 24 november 2023 18:13 schreef shiz het volgende:
Best interessant over lowcosters, safety en EASA: https://www.bnnvara.nl/zembla/videos/602738
[..]
Nee (heb een Pools blond nichtje die Emirates FA is).quote:Op zondag 26 november 2023 22:02 schreef buzz1291 het volgende:
Was alleen niet geheel duidelijk of ze zelf voor huisvesting op standplaats Dubai moeten zorgen.
In Schinveld en Brunssum zullen ze wel opgetogen zijn dat die oude lawaaiige kisten gaan verdwijnen. Een bekende van me werkt op de basis en vertelde me over de aangekondigde vervanging. Het is kennelijk ook hard nodig, want het is steeds moeilijker om aan onderdelen van de 707 te komen. Het leidt er blijkbaar toe dat de onderhoudskosten van de AWACS-toestellen (officieel de Boeing E-3 Sentry) maar ook de Boeing KC-135 Stratotanker de laatste tijd explosief stijgen.quote:NATO will replace its ageing fleet of AWACS surveillance planes, in service since the Cold War in the 1980s, with a militarised version of the Boeing 737 commercial jet, the alliance said on Wednesday, in a deal likely worth billions of euros.
To replace the old AWACS jets, NATO aims to purchase six Boeing E-7 A Wedgetail planes, with the contract to be signed in 2024 and the first jet ready for operational duty by 2031.
The alliance did not specify why it chose to replace its fleet of 14 AWACS planes with only six Wedgetail jets, but it said the new aircraft would have better capabilities and be more expensive than their predecessors.
FAA orders airlines to inspect lightning protection features on all 747 variantsquote:Op vrijdag 1 december 2023 13:01 schreef flipsen het volgende:
Ik las in een Spaans artikel hier iets over dat Boeing alle (!) versies van de 747 terugroept voor een inspectie aan de brandstoftanks? Kan het artikel niet meer vinden, maybe fake news
quote:The Federal Aviation Administration is ordering airlines to inspect fuel-tank lightning-protection features on all Boeing 747 variants because some components are degrading faster than expected.
The FAA issued the requirements in an airworthiness directive released on 29 November. It responds to reports from Boeing that lightning-safety components in 747 engine fuel systems had failed or cracked.
The rule takes effect in 16 days and requires airlines to act fast. Once effective, it gives carriers 90 days to inspect passenger 747s and 120 days to inspect cargo variants. Airlines will need to complete repetitive inspections at least once every 12 months.
(...)
707 zeg je? daar maakte ik al in 1975 mijn tweede vlucht ooit mee, na met een KLM DC8 naar Tel Aviv gevlogen te zijn en terug ook gelijk de sigaar met een overboeking en de volgende morgen met een Sabena 707 terug naar Brussel en overstappen op een KLM vlucht naar Amsterdamquote:Op donderdag 30 november 2023 23:45 schreef J.B. het volgende:
Het is wat ondergesneeuwd door het Schiphol-nieuws twee weken geleden, maar de NAVO gaat de huidige in Geilenkirchen gestationeerde AWACS-toestellen (nog gebaseerd op de oude Boeing 707) vanaf 2031 vervangen door nieuwe exemplaren gebaseerd op de 737:
NATO to replace AWACS surveillance jets with modified Boeing 737
https://www.reuters.com/b(...)eing-737-2023-11-15/
[..]
In Schinveld en Brunssum zullen ze wel opgetogen zijn dat die oude lawaaiige kisten gaan verdwijnen. Een bekende van me werkt op de basis en vertelde me over de aangekondigde vervanging. Het is kennelijk ook hard nodig, want het is steeds moeilijker om aan onderdelen van de 707 te komen. Het leidt er blijkbaar toe dat de onderhoudskosten van de AWACS-toestellen (officieel de Boeing E-3 Sentry) maar ook de Boeing KC-135 Stratotanker de laatste tijd explosief stijgen.
https://www.luchtvaartnie(...)t&utm_medium=twitterquote:In de Airbus A350-900 komen bij KLM in totaal 331 stoelen te staan: 34 in Business, 26 in Premium Comfort, 33 in Economy Comfort en 238 in Economy Class. De grotere A350-1000 krijgt in totaal 391 zitplaatsen, verdeeld over Business (34), Premium Comfort (28), Economy Comfort (32) en Economy Class (297).
French Bee heeft in de A350-900 35 premium en 376 economy (totaal 411) en in de A350-1000 40 premium en 440 economy (totaal 480) stoelen.quote:Op dinsdag 12 december 2023 14:28 schreef flipsen het volgende:
Hoeveel stoelen weten andere maatschappijen erin te wurmen? Ik denk minder, KLeM kennende...
In aanvulling hierop: het lijkt erop dat in de order die geplaatst is KLM naast de A350-900 alle bestelde A350-1000 krijgt en AF het voorlopig bij de A350-900 houdt. Zie pagina's 38 en 39 van dit documentquote:Op dinsdag 12 december 2023 13:28 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
https://www.luchtvaartnie(...)t&utm_medium=twitter
De A350-1000 wordt hiermee qua capaciteit het grootste toestel in de KLM vloot met 10 stoelen meer dan de 777-300ER.
Ik mag toch hopen dat KLM niet zo gek is om er een 3-4-3 opstelling van te maken terwijl alle andere gerenommeerde maatschappijen er een 3-3-3 opstelling in toveren.quote:Op dinsdag 12 december 2023 18:43 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
French Bee heeft in de A350-900 35 premium en 376 economy (totaal 411) en in de A350-1000 40 premium en 440 economy (totaal 480) stoelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |