En in navolging van Air India lijkt het misschien ook einde verhaal voor Jetblue op Amsterdam:quote:Op dinsdag 11 april 2023 19:57 schreef Iemand91 het volgende:
JETBLUE KOMT IN DE LOOP VAN DE ZOMER NAAR AMSTERDAM
quote:Voor JetBlue is komende zomer volgens de slotcoördinator (ACNL) geen ruimte meer op Schiphol. Dat werd vanochtend bekendgemaakt.
Schiphol moet volgend jaar krimpen van jaarlijks 500.000 vluchten naar 460.000 en daardoor kunnen niet alle luchtvaartmaatschappijen meer zoveel gebruikmaken van de luchthaven als voorheen. Vanaf 31 maart 2024 gaat die reductie in. De slotcoördinator laat aan het Noordhollands Dagblad weten dat voor die periode 3,1 procent minder slots verdeeld kunnen worden. Daardoor verdwijnen 9.100 start- en landingsrechten. De rest wordt verdeeld over 84 luchtvaartmaatschappijen.
Historische slots
JetBlue valt daar in het zomerseizoen echter niet onder. Dat komt doordat luchtvaartmaatschappijen die geen ‘historische’ slots op Schiphol hebben letterlijk moeten vertrekken. Die ‘historische’ slots worden omschreven als start- en landingsrechten die in het voorgaande seizoen door maatschappijen voldoende benut werden. JetBlue landde deze zomer voor het eerst op het Amsterdamse vliegveld. De maatschappij startte met een vlucht vanuit New York John F. Kennedy en voegde daar later Boston bij. Samen met 24 andere luchtvaartmaatschappijen zullen zijn zij niet meer te zien op Schiphol. Om welke dat gaat, is nog niet bekend. Air India, eveneens een nieuwkomer, voerde vorige week ook al haar laatste vlucht uit tussen Delhi en Amsterdam. JetBlue is in het winterseizoen nog wel welkom op Schiphol.
JetBlue laat het er niet bij zitten
JetBlue liet echter al voor het besluit van de slotcoördinator weten zich strijdlustig op te stellen. Een maand na het debuut op Schiphol klaagde de maatschappij de Europese Unie en Nederland aan. Zij stelt dat door de krimp het Open Skies-verdrag geschonden wordt en dat nieuwe toetreders door de ‘historische’ slots geen kans krijgen. Daarnaast werd gedreigd dat KLM mogelijk haar slots op New York John F. Kennedy verliest. JetBlue vroeg het Amerikaanse Department of Transportation (DOT) om advies als de maatschappij geweerd zou worden van Schiphol. Dat scenario is nu werkelijkheid geworden.
Ach als die Amerikanen ASML vanalles kunnen opleggen, heb ik hier ook nog wel goede hoop op, als in een plekje vinden voor JetBlue en andere. Onmetelijke groei ben ik overigens niet voor hoor.quote:Op donderdag 2 november 2023 19:26 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
En in navolging van Air India lijkt het misschien ook einde verhaal voor Jetblue op Amsterdam:
Grote tegenvaller JetBlue op Schiphol
[..]
Niet dat ik van JetBlue afhankelijk ben maar het zou mooi zijn om te zien dat Brussel-Zaventem deze slots gaat overnemen met als gevolg dat KLM er een paar in Amerika moet inleveren. Dan zullen de politieke rapen gaar zijn.quote:Op donderdag 2 november 2023 19:26 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
En in navolging van Air India lijkt het misschien ook einde verhaal voor Jetblue op Amsterdam:
Grote tegenvaller JetBlue op Schiphol
[..]
Volgens mij mogen Delta en United gewoon nog vliegen op Schiphol, of is daar ook een behoorlijke reductie in slots? Als dat niet zo is; beter houden we voet bij stuk, zwaar overtrokken reactie.quote:
Iedereen met historische rechten app slots moet zo'n 3% inleveren. Maar voor hen zonder historische rechten wordt het een kaalslag. Ik las dat er 23 maatschappijen helemaal geen landingsrechten meer krijgen voor 2024.quote:Op zaterdag 4 november 2023 12:27 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Volgens mij mogen Delta en United gewoon nog vliegen op Schiphol, of is daar ook een behoorlijke reductie in slots? Als dat niet zo is; beter houden we voet bij stuk, zwaar overtrokken reactie.
Ja, KLM dreigt dan een kwart vluchten naar de VS te verliezen. Dat staat op luchtvaartnieuws. Er is immers toen een luchtvaartverdrag gesloten tussen de VS en Nederland.quote:Op zaterdag 4 november 2023 12:27 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Volgens mij mogen Delta en United gewoon nog vliegen op Schiphol, of is daar ook een behoorlijke reductie in slots? Als dat niet zo is; beter houden we voet bij stuk, zwaar overtrokken reactie.
Alleen Open Skies betekent niet dat je recht hebt op alle slots die je wil, dit is gewoon volgens geldende wetgeving rond slotallocatie gegaan.quote:Op dinsdag 7 november 2023 16:46 schreef Mylene het volgende:
[..]
Ja, KLM dreigt dan een kwart vluchten naar de VS te verliezen. Dat staat op luchtvaartnieuws. Er is immers toen een luchtvaartverdrag gesloten tussen de VS en Nederland.
De Amerikanen zullen het ongetwijfeld anders zien, aankomende zondag is er overleg. KLM zweet al, vrezen natuurlijk het ergste. Ze hebben al vluchtschema’s moeten overhandigen aan de VS.quote:Op dinsdag 7 november 2023 17:10 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Alleen Open Skies betekent niet dat je recht hebt op alle slots die je wil, dit is gewoon volgens geldende wetgeving rond slotallocatie gegaan.
A340!quote:
Met Doekoes Airlines naar Suriname kan ook hequote:Op donderdag 9 november 2023 13:41 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
A340!![]()
Nog nooit mee gevlogen maar staat bovenaan mijn lijst.
Nu de volgende vakantie naar een land gaat waar die A340 vliegt probeer ik uit alle macht mijn vriendin over te halen om de verbinding te kiezen waar die A340 dan ook vliegt (FRA - BOG).
Woon in München. Dichtstbijzijnde A340 route is dan vanaf Frankfurt. Maar idd, Suriname zou ook nog kunnen. Staat alleen niet zo hoog op mijn vakantielandenlijstje. Colombia wel, dus win win.quote:Op zaterdag 11 november 2023 21:06 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Met Doekoes Airlines naar Suriname kan ook he
👍👍mequote:Op vrijdag 3 november 2023 11:01 schreef Adrie072 het volgende:
[..]
Ach als die Amerikanen ASML vanalles kunnen opleggen, heb ik hier ook nog wel goede hoop op, als in een plekje vinden voor JetBlue en andere. Onmetelijke groei ben ik overigens niet voor hoor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |