abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 13 augustus 2023 @ 21:56:58 #205
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_210276278
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 21:17 schreef buzz1291 het volgende:

[..]
Mag je die twee wel met elkaar vergelijken? Ik dacht dat de 787 met de A350 concurreerde?


Ligt er maar net aan naar welke variant je kijkt (en wat een airline daarnaast nog aan aanpassingen laat doen).
De originele A350 variant (-900) neemt positie in tussen de 787-9 en 777 classic. Terwijl de -1000 variant toch echt een 777 concurrent is. Interessant voor airlines die de -900 al in de vloot hebben, want interoperabiliteit.
De A330-900 (NEO) is dan weer bedoeld als een directe concurrent voor de 787-9, maar kwam een stuk later op de markt. In het geval van bijvoorbeeld Delta de opvolger van de ouder wordende 767-300 vloot.
Maar Airbus ziet voor de A330NEO ook weer een rol weggelegd in korte, hoge volume routes, nu meer en meer airports slot restricted raken. Daarmee zou het weer een compleet andere rol worden die de NEO kan vullen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Kleffe_Dop op 13-08-2023 22:15:19 ]
pi_210308809
Recente beelden van de Antonov 225:






twitter
pi_210312106
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 20:08 schreef Iemand91 het volgende:
Recente beelden van de Antonov 225:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ twitter ]
-O- Zonde, die doet het niet meer...
Maar begrijp ik uit de tweet dat ze m toch weer aan het opbouwen zijn? :o
pi_210313588
Dat was daarvoor toch al het plan?
Eerder niet die op de foto's... die is toast, maar ze hadden al voor meer dan de helft een 2e gebouwd (en dan op ijs gelegd).
Echter is er niks meer voorhanden om die nog af te bouwen, dan moeten ze nieuwe productiefaciliteiten e.d. gaan opzetten. En dat is alles tijd en geld die ze nu sowieso niet hebben. Mriya betekent dream... dus een beetje 'in your dreams' helaas. ;(
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_210361094
Eind 2020 werd bekend gemaakt dat alle 3 British Airways retro 747's behouden zouden blijven.
Die met Landor livery op Dunsfold, Negus op Cotswold en de Boac op St. Athan.

Maar dat was te vroeg gejuicht.
Men is begonnen met de sloop van G-BYGC met de Landor livery:



Deze 747 voerde de allerlaatste British Airways 747 vlucht ooit uit, op 11 december 2020 van Cardiff naar St. Athan.
Ook bekend hier van:



[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 21-08-2023 00:30:13 ]
pi_210372149
Iets loos op Schiphol? Rare aanvliegroutes momenteel....
pi_210372200
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 20:40 schreef Adrie072 het volgende:
Iets loos op Schiphol? Rare aanvliegroutes momenteel....
Wat is er precies raar aan?
pi_210373362
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 20:43 schreef PS. het volgende:

[..]
Wat is er precies raar aan?
IJsselmeer over, Noordzee over en dan weer terug naar de Buitenveldertbaan.
  maandag 21 augustus 2023 @ 22:00:20 #213
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_210374115
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 20:40 schreef Adrie072 het volgende:
Iets loos op Schiphol? Rare aanvliegroutes momenteel....
Lijkt erop dat de Polderbaan (tijdelijk?) geblokkeerd is geweest oid.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_210401662
https://www.oxfordmail.co.uk/news/23743392.tributes-pilot-killed-oxfordshire-plane-crash/

https://www.oxfordmail.co.uk/news/23741809.oxfordshire-new-pictures-scene-spitfire-crash/

Dat is hier om de hoek. Een kennis van me was als eerste bij het vliegtuig, maar kon niks meer doen, stond al in de fik. Schijnbaar gecrashed direct na opstijgen, was een eerste vlucht met een testpiloot voor certificering van het vliegtuig, een replica spitfire.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 00:02:27 #215
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_210414538
De startup Reliable Robotics heeft testvluchten uitgevoerd met een "onbemande" Cessna Caravan, in California. Interessant :Y

https://www.flyingmag.com(...)ystem-in-faa-trials/
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:02:05 #216
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_210415253
Gisteren vertrok een groep van ca. 60 jongeren uit NL, van een uitwisselingsproject dat we hadden georganiseerd.

Voor mij idee was zo ongeveer elke vlucht flink vertraagd. Vlucht naar Spanje van 17:55 was om 21:55 nog niet weg, een vlucht naar Portugal er helemaal uitgegooid (die hebben we maar even gewezen op recht op overnachting, eten etc)

Ook vluchten naar Helsinki en diverse naar Italië hadden flinke vertraging
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_210471005
Eerste Leeuwarder F-35 ‘ Elephant Walk’
quote:
LEEUWARDEN – Het F-35-squadron van vliegbasis Leeuwarden is weer terug op eigen terrein. Vrijdagmiddag (25 augustus) streken de eerste gevechtsvliegtuigen in Friesland neer, na tijdelijk gestationeerd te zijn geweest op vliegbasis Volkel in Brabant. De terugkeer op de Friese vliegbasis werd tevens aangegrepen om een zogenoemde ‘Elephant Walk’ waarbij alle F-35s gezamenlijk over de startbaan taxieden.

In de afgelopen zeven maanden kregen de start- en landingsbanen van de basis in Leeuwarden een nieuwe laag asfalt en led-verlichting.

Tijdens het vervangen van het asfalt is ook een zogenoemde ‘anti-skid toplaag’ aangebracht. Daardoor hebben de F-35’s tijdens het landen meer grip.

Onderdeel van de werkzaamheden was tevens het plaatsen van vier nieuwe vliegtuig-afreminstallaties (VAI’s) aan het begin en einde van de start- en landingsbaan. De VAI brengt gevechtsvliegtuigen zoals de F-35 in geval van een calamiteit tijdens de start of landing veilig tot stilstand.

Door de renovatiewerkzaamheden lag het vliegverkeer op en vanuit Leeuwarden sinds april volledig stil. Niet alle F-35’s uit Leeuwarden brachten overigens de tijd volledig op Volkel door. Er waren ook toestellen op NAVO-missie in Polen of op trainingsmissie in Scandinavië.


https://twitter.com/Jvd_Tweet/status/1695088976460152929
pi_210479433
KLETSNAT ONTHAAL VOOR EERSTE VLUCHT JETBLUE OP SCHIPHOL
quote:
SCHIPHOL - JetBlue is voor het eerst geland op Schiphol. De Amerikaanse prijsvechter vliegt vanaf nu dagelijks op en neer vanaf New York JFK. Eind september komt er ook een verbinding met Boston. De Airbus A321neo Long Range die de inaugurele vlucht uitvoerde werd, ondanks het regenachtige weer, hartelijk op Nederlandse bodem onthaald.
pi_210539674
Hier kan ik blijkbaar een vraag stellen over vliegbewegingen. Zegt derLudolf.

Gister rond begin middag(?) vlogen 3 oude? logge groene lompe vracht? vliegtuigen vanuit zuidwesten.
Buitengebied Houten. Minuten later nog een vierde. Veel zwaar gebrom.
Het was ook een beetje eng, omdat de toestellen zó laag vlogen, dat het vlak boven de bomen ging.
Info vond ik niet bij rtvu.
Ms dat iemand het kan vinden.

Erg benieuwd hiernaar. Of was er een ouwe vliegtuigen herdenking of zo O-)
  Moderator dinsdag 5 september 2023 @ 15:27:08 #220
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_210539999
Groen en lawaaiig... Airbus A400M?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_210540188
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 september 2023 14:54 schreef AnneX het volgende:
Hier kan ik blijkbaar een vraag stellen over vliegbewegingen. Zegt derLudolf.

Gister rond begin middag(?) vlogen 3 oude? logge groene lompe vracht? vliegtuigen vanuit zuidwesten.
Buitengebied Houten. Minuten later nog een vierde. Veel zwaar gebrom.
Het was ook een beetje eng, omdat de toestellen zó laag vlogen, dat het vlak boven de bomen ging.
Info vond ik niet bij rtvu.
Ms dat iemand het kan vinden.

Erg benieuwd hiernaar. Of was er een ouwe vliegtuigen herdenking of zo O-)
https://www.upinthesky.nl(...)-met-grote-oefening/
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_210540345
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 september 2023 15:27 schreef derLudolf het volgende:
Groen en lawaaiig... Airbus A400M?
Beetje erg groot!
quote:
Ja zeg. Top👍🏼

En was ik dus zo verbijsterd met allerlei gedachten , die door het hoofd gingen, dat ik de propellers niet eens heb opgemerkt.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 5 september 2023 @ 19:10:28 #223
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_210542554
quote:
Moet je het wel willen om in zo'n kist opeengepakt de oceaan over te willen?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_210544031
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 september 2023 14:54 schreef AnneX het volgende:
Hier kan ik blijkbaar een vraag stellen over vliegbewegingen. Zegt derLudolf.

Gister rond begin middag(?) vlogen 3 oude? logge groene lompe vracht? vliegtuigen vanuit zuidwesten.
Buitengebied Houten. Minuten later nog een vierde. Veel zwaar gebrom.
Het was ook een beetje eng, omdat de toestellen zó laag vlogen, dat het vlak boven de bomen ging.
Info vond ik niet bij rtvu.
Ms dat iemand het kan vinden.

Erg benieuwd hiernaar. Of was er een ouwe vliegtuigen herdenking of zo O-)
Dat waren 2 Nederlandse en 1 Italiaanse Lockheed C-130 Hercules toestellen direct gevolgd door een Roemeense Alenia C-27J Spartan, afkomstig vanuit Eindhoven.
Inderdaad i.v.m. Falcon Leap.

Afhankelijk van waar bij Houten inderdaad heel erg laag (hooguit enkele tientallen meters) tot zo'n 200 meter hoogte.

Vanavond kwamen hier ook 2 Nederlandse C-130's op zo'n 90 meter hoogte over, mooi schuin door de bocht.
Lekker hoor, zeker met die turboprops. :9

Komt hier niet vaak voor. Heb nog altijd een herinnering van toen ik klein was en (ik denk) ook een C-130 ook op slechts tientallen meters hoogte over kwam zetten.
Blijkbaar veel indruk gemaakt want ik kan het beeld mij nog precies herinneren.

[ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 05-09-2023 21:33:41 ]
pi_210544191
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 21:13 schreef Iemand91 het volgende:

[..]
Dat waren 2 Nederlandse en 1 Italiaanse Lockheed C-130 Hercules toestellen direct gevolgd door een Roemeense Alenia C-27J Spartan, afkomstig vanuit Eindhoven.

Afhankelijk van waar bij Houten inderdaad heel erg laag (hooguit enkele tientallen meters) tot zo'n 200 meter hoogte.

Vanavond kwamen hier ook 2 Nederlandse C-130's op zo'n 90 meter hoogte over, mooi schuin door de bocht.
Lekker hoor, zeker met die turboprops. :9

Komt hier niet vaak voor. Heb nog altijd een herinnering van toen ik klein was en (ik denk) ook een C-130 ook op slechts tientallen meters hoogte over kwam zetten.
Blijkbaar veel indruk gemaakt want ik kan het beeld mij nog precies herinneren.
Een paar jaar terug was er een flyby van militaire toestellen over Eindhoven, waar ook één B-25 Mitchell bij was. Dat was ook bijzonder indrukwekkend. Alleen al de gedachte wat een geluid het moet hebben gemaakt in WO2 als er een hele vloot van die dingen overvloog...
pi_210545387
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 21:13 schreef Iemand91 het volgende:

[..]
Dat waren 2 Nederlandse en 1 Italiaanse Lockheed C-130 Hercules toestellen direct gevolgd door een Roemeense Alenia C-27J Spartan, afkomstig vanuit Eindhoven.
Inderdaad i.v.m. Falcon Leap.

Afhankelijk van waar bij Houten inderdaad heel erg laag (hooguit enkele tientallen meters) tot zo'n 200 meter hoogte.

Vanavond kwamen hier ook 2 Nederlandse C-130's op zo'n 90 meter hoogte over, mooi schuin door de bocht.
Lekker hoor, zeker met die turboprops. :9

Komt hier niet vaak voor. Heb nog altijd een herinnering van toen ik klein was en (ik denk) ook een C-130 ook op slechts tientallen meters hoogte over kwam zetten.
Blijkbaar veel indruk gemaakt want ik kan het beeld mij nog precies herinneren.
Het halve dorp weet dankzij jou nu het hoe en waarom.
Plus de eerdere link over de oefening.
Men vindt het leuk om te weten. Dank jewel.

Edit: het hele dorp kan het nu weten. Want jouw info staat in het wekelijkse digitale lokale sufferdje. 😎 Met dank van de redacteur van dienst. w/

[ Bericht 3% gewijzigd door AnneX op 08-09-2023 10:00:34 ]
pi_210598415
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 september 2023 23:36 schreef AnneX het volgende:
Edit: het hele dorp kan het nu weten. Want jouw info staat in het wekelijkse digitale lokale sufferdje. 😎 Met dank van de redacteur van dienst. w/
Lol. :P

Eerste A321neo voor Transavia:

pi_210600001
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 19:10 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Moet je het wel willen om in zo'n kist opeengepakt de oceaan over te willen?
Aer Lingus vliegt al veel langer in narrowbody vliegtuigen op een neer tussen Dublin en diverse US destinations. Heb die vluchten zelf ook een paar keer gemaakt. Ging prima.
Jesus saves but death prevails.
pi_210600521
En daar vlogen ze weer. B-)
Prettig om te weten wat er vliegt en waarom O-)
  woensdag 20 september 2023 @ 11:05:48 #230
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_210693211
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_210751443
De kogel lijkt door de kerk, volgens La Tribune kiest AF/KLM voor de A350-900 en A350-1000 ter vervanging van de A330-200, -300 en de Boeing 777-200ER's.
Waarschijnlijk een order voor 50 toestellen die vandaag ter goedkeuring ligt het de Raad van bestuur van de groep.
pi_210751813
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 19:09 schreef Iemand91 het volgende:
De kogel lijkt door de kerk, volgens La Tribune kiest AF/KLM voor de A350-900 en A350-1000 ter vervanging van de A330-200, -300 en de Boeing 777-200ER's.
Waarschijnlijk een order voor 50 toestellen die vandaag ter goedkeuring ligt het de Raad van bestuur van de groep.
twitter
pi_210780855
En nog wat extra info bij de AF-KLM A350 order:

- Leveringen tussen 2026 en 2030
- Sluiting van het Russisch luchtruim heeft meegespeeld in het voordeel van de A350.
- Ter vervanging van de A330-200/-300 en 777-200ER bij AF en KLM maar ook ter vervanging van de 787 bij AF.
- Voor 2030 zijn die 787 bij AF weg en in dat jaar zou de longhaul vloot bij AF uitsluitend A350 en 777-300ER zijn.

Een vervanger voor de 777-300ER (bij zowel AF en KLM) zou over zo'n 3-4 jaar gekozen moeten worden en zou gaan tussen de A350-1000 en 777-9.

In other news; in Beiroet heeft een DHL 767 een stevige landing gemaakt;

twitter



  Moderator donderdag 28 september 2023 @ 20:26:23 #234
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_210781202
In welke zin heeft sluiting van het Russische luchtruim meegespeeld? Is er extra bereik nodig dat Airbus heeft?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_210782161
quote:
1s.gif Op donderdag 28 september 2023 20:26 schreef derLudolf het volgende:
In welke zin heeft sluiting van het Russische luchtruim meegespeeld? Is er extra bereik nodig dat Airbus heeft?
Efficiënter op de langere afstanden inderdaad.
pi_210826164
CONSORTIUM MET AIR FRANCE-KLM NEEMT SAS OVER, SCANDINAVIËRS TREDEN TOE TOT SKYTEAM
quote:
KOPENHAGEN - Air France-KLM neemt met een consortium van investeringsfondsen Castlelake en Lind en de Deense staat de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS over. De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep krijgt maximaal 19,9 procent van de aandelen. Als gevolg van de transactie verlaat SAS Star Alliance en gaat toetreden tot SkyTeam, de luchtvaartalliantie waar Air France en KLM ook in zitten. Dat is dinsdagavond bekendgemaakt.

(...)
  woensdag 11 oktober 2023 @ 20:01:24 #237
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_210918658
Zembla onderzoekt aan de hand van getuigenissen van piloten en cabinepersoneel hoe het er in de cockpit en de cabine aan toe gaat.
Do 12-10, 20:30 NPO 2

Vandaag ook item in
https://www.luchtvaartnie(...)vermoeidheid-piloten

[ Bericht 47% gewijzigd door spapaars op 12-10-2023 11:55:42 ]
pi_211058342
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 00:56 schreef Iemand91 het volgende:
Eerste A321neo voor Transavia:

[ afbeelding ]
Nu met een paintjob erop:



twitter


Eerste commerciële vluchten staan voor half december gepland.

PILOOT BUITEN WERKTIJD PROBEERT VOLLE HORIZON AIR-VLUCHT TE LATEN CRASHEN
quote:
PORTLAND - Een off duty-piloot heeft zondagavond geprobeerd om een Horizon Air-vlucht van Everett naar San Francisco te laten crashen. De man, die op de jump seat meevloog, probeerde de motoren van de Embraer 175 uit te zetten, maar kon overmeesterd worden door de crew.

De 44-jarige Joseph David E. (die geen wapens bij zich had) is daarna met handboeien vastgemaakt en achterin het vliegtuig gezet. Vlucht AS2059 week vervolgens uit naar Portland, waar de man door de politie gearresteerd is. Hij wordt aangeklaagd voor 83-voudige poging tot moord.

Wat het motief was van de verdachte, is nog niet duidelijk. Dat wordt door de FBI onderzocht.

Alaska Airlines, het moederbedrijf van Horizon Air, zegt trots te zijn op het professionele handelen van de crew. Bij het personeel van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij heeft het voorval voor een grote schok gezorgd.

Nadat de vlucht was uitgeweken, zijn de passagiers met een ander vliegtuig en een nieuwe crew naar hun eindbestemming gebracht. Niemand van hen is gewond geraakt.
  woensdag 25 oktober 2023 @ 13:45:55 #239
182182 spapaars
Ver onder het NAP
  donderdag 26 oktober 2023 @ 12:57:12 #240
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_211087823
  donderdag 26 oktober 2023 @ 14:47:41 #241
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_211088872
quote:
Een bekende van me is bezig met omscholen op dit moment van de 737 naar deze, nog even en hij mag met deze rondvliegen :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_211090636
https://www.luchtvaartnie(...)a-vlucht-op-schiphol

Last in, first out, werkt dat zo?
pi_211101440
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 17:58 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.luchtvaartnie(...)a-vlucht-op-schiphol

Last in, first out, werkt dat zo?
Ad-hoc slots, dus eigenlijk soort van slots die nog "over zijn" en waarmee je als airline niet (historische) rechten hebt/opbouwt waarmee je deze slots behoudt.

Laatste inkomende vlucht hangt nu boven Rusland: https://www.flightradar24.com/AIC155/3299f39f
Vanavond vertrekt de laatste vlucht om 20:45 uur.

Eerste vlucht/aankomst op Schiphol, 11 juni 2023:
pi_211164016
Vorige week gelezen dat een paar Airbussen op de transatlantische route bijna de geluidsbarrière doorbraken (gunstige jetstream en zo).

Hoe hard kan zo'n passagiersjet theoretisch vliegen, wat nou als je de geluidsbarrière echt doorbreekt? Wat kan zo'n airframe aan?

En als je de limiet dreigt aan te tikken, is dat dan een kwestie van throttle op 0 en spoilers omhoog (kan dat überhaupt bij zo'n snelheid)?

Het artikel sprak over 1200+ km/h, ongever 400-500km/h sneller dan het gemiddelde (cruise snelheid lijkt me dan).
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_211164873
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 08:57 schreef Hojdhopper het volgende:
Vorige week gelezen dat een paar Airbussen op de transatlantische route bijna de geluidsbarrière doorbraken (gunstige jetstream en zo).

Hoe hard kan zo'n passagiersjet theoretisch vliegen, wat nou als je de geluidsbarrière echt doorbreekt? Wat kan zo'n airframe aan?

En als je de limiet dreigt aan te tikken, is dat dan een kwestie van throttle op 0 en spoilers omhoog (kan dat überhaupt bij zo'n snelheid)?

Het artikel sprak over 1200+ km/h, ongever 400-500km/h sneller dan het gemiddelde (cruise snelheid lijkt me dan).
Onzin, de snelheid van een vliegtuig is gebaseerd op de lucht eromheen, de cruise snelheid is gemiddeld tussen de .70 en.80 mach, die veranderd ook niet door de wind. Wat wel veranderd door de wind is de snelheid van het vliegtuig ten opzichte van de grond, dat kan dan inderdaad een snelheid zijn groter dan de snelheid van het geluid op zeeniveau, alleen vliegt een vliegtuig op 10km hoger.
pi_211165591
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 10:31 schreef tripel7 het volgende:

[..]
Onzin, de snelheid van een vliegtuig is gebaseerd op de lucht eromheen, de cruise snelheid is gemiddeld tussen de .70 en.80 mach, die veranderd ook niet door de wind. Wat wel veranderd door de wind is de snelheid van het vliegtuig ten opzichte van de grond, dat kan dan inderdaad een snelheid zijn groter dan de snelheid van het geluid op zeeniveau, alleen vliegt een vliegtuig op 10km hoger.
Oh ja, daar had ik even niet aan gedacht. Groundspeed kan natuurlijk enorm verschillen met lucht om het vliegtuig heen.
Het artikel was van Simple Flying of Luchtvaartnieuws en had dan waarschijnlijk een clickbait titel.

Maar afgezien van of het "onzin" is of niet. In mijn post stelde ik een paar vragen die hiermee niet beantwoord worden.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  donderdag 2 november 2023 @ 11:59:49 #247
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_211165856
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 08:57 schreef Hojdhopper het volgende:
Vorige week gelezen dat een paar Airbussen op de transatlantische route bijna de geluidsbarrière doorbraken (gunstige jetstream en zo).

Hoe hard kan zo'n passagiersjet theoretisch vliegen, wat nou als je de geluidsbarrière echt doorbreekt? Wat kan zo'n airframe aan?

En als je de limiet dreigt aan te tikken, is dat dan een kwestie van throttle op 0 en spoilers omhoog (kan dat überhaupt bij zo'n snelheid)?

Het artikel sprak over 1200+ km/h, ongever 400-500km/h sneller dan het gemiddelde (cruise snelheid lijkt me dan).
Verschilt per vliegtuig, 777 doet bijvoorbeeld mach .89 maximaal (even platgeslagen, 89% van de geluidssnelheid).

Hoe hard dat vervolgens is in knopen ligt aan de hoogte. In principe, hoe hoger je vliegt hoe lager je snelheid wordt bij gelijkblijvend machgetal. Mach .89 op 40.000ft is dat zo een 500 knopen (kts) op 30.000ft is het 525 kts.

En dan heb je nog de groundspeed waar het artikel het over heeft. Omdat het vliegtuig tov de lucht vliegt is elke knoop rugwind een knoop meer groundoseed. Dus als de lucht beweegt met 200kts, en jij vliegt 500kts, dan ga je met 700kts tov de grond. Dan zit je inderdaad op 1.2x de geluidssnelheid voor die hoogte, maar je gaat niet sneller dan het geluid tov je referentiekader (de lucht). Daarom is rugwind ook zo een grote factor qua vliegtijd.

En om je andere vraag te beantwoorden, mocht je .89 vliegen en er valt bijvoorbeeld wat van de tailwind plots weg, dan zal je snelheid initieel oplopen door de massatraagheid van het vliegtuig. Dan is het inderdaad throttles dicht en wellicht spoilers gebruiken, maar een overspeed is niet altijd te voorkomen.

Daarom wordt er meestal ook niet tegen de maximale snelheid gevlogen als het turbulent is.

Oh en als je echt de geluidsbarrière doorbreekt tov de lucht, dan heb je waarschijnlijk geen vliegtuig meer. Toestel is er niet voor ontworpen, zowel structureel als qua performance.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  donderdag 2 november 2023 @ 12:12:20 #248
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_211166038
Wat hij zegt. :Y

Dit is wel een grappige site: https://groundspeedrecords.com , daar kunnen piloten momentopnamen van hun hoge groundspeeds uploaden. :D
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  donderdag 2 november 2023 @ 13:30:00 #249
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_211167189
Toch effe gluren every now and then :Y

https://www.webcam.nl/schiphol/
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_211168047
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2023 11:59 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Verschilt per vliegtuig, 777 doet bijvoorbeeld mach .89 maximaal (even platgeslagen, 89% van de geluidssnelheid).

Hoe hard dat vervolgens is in knopen ligt aan de hoogte. In principe, hoe hoger je vliegt hoe lager je snelheid wordt bij gelijkblijvend machgetal. Mach .89 op 40.000ft is dat zo een 500 knopen (kts) op 30.000ft is het 525 kts.

En dan heb je nog de groundspeed waar het artikel het over heeft. Omdat het vliegtuig tov de lucht vliegt is elke knoop rugwind een knoop meer groundoseed. Dus als de lucht beweegt met 200kts, en jij vliegt 500kts, dan ga je met 700kts tov de grond. Dan zit je inderdaad op 1.2x de geluidssnelheid voor die hoogte, maar je gaat niet sneller dan het geluid tov je referentiekader (de lucht). Daarom is rugwind ook zo een grote factor qua vliegtijd.

En om je andere vraag te beantwoorden, mocht je .89 vliegen en er valt bijvoorbeeld wat van de tailwind plots weg, dan zal je snelheid initieel oplopen door de massatraagheid van het vliegtuig. Dan is het inderdaad throttles dicht en wellicht spoilers gebruiken, maar een overspeed is niet altijd te voorkomen.

Daarom wordt er meestal ook niet tegen de maximale snelheid gevlogen als het turbulent is.

Oh en als je echt de geluidsbarrière doorbreekt tov de lucht, dan heb je waarschijnlijk geen vliegtuig meer. Toestel is er niet voor ontworpen, zowel structureel als qua performance.
Heel duidelijk, dankjewel! :)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_211171326
quote:
En in navolging van Air India lijkt het misschien ook einde verhaal voor Jetblue op Amsterdam:

Grote tegenvaller JetBlue op Schiphol
quote:
Voor JetBlue is komende zomer volgens de slotcoördinator (ACNL) geen ruimte meer op Schiphol. Dat werd vanochtend bekendgemaakt.

Schiphol moet volgend jaar krimpen van jaarlijks 500.000 vluchten naar 460.000 en daardoor kunnen niet alle luchtvaartmaatschappijen meer zoveel gebruikmaken van de luchthaven als voorheen. Vanaf 31 maart 2024 gaat die reductie in. De slotcoördinator laat aan het Noordhollands Dagblad weten dat voor die periode 3,1 procent minder slots verdeeld kunnen worden. Daardoor verdwijnen 9.100 start- en landingsrechten. De rest wordt verdeeld over 84 luchtvaartmaatschappijen.

Historische slots
JetBlue valt daar in het zomerseizoen echter niet onder. Dat komt doordat luchtvaartmaatschappijen die geen ‘historische’ slots op Schiphol hebben letterlijk moeten vertrekken. Die ‘historische’ slots worden omschreven als start- en landingsrechten die in het voorgaande seizoen door maatschappijen voldoende benut werden. JetBlue landde deze zomer voor het eerst op het Amsterdamse vliegveld. De maatschappij startte met een vlucht vanuit New York John F. Kennedy en voegde daar later Boston bij. Samen met 24 andere luchtvaartmaatschappijen zullen zijn zij niet meer te zien op Schiphol. Om welke dat gaat, is nog niet bekend. Air India, eveneens een nieuwkomer, voerde vorige week ook al haar laatste vlucht uit tussen Delhi en Amsterdam. JetBlue is in het winterseizoen nog wel welkom op Schiphol.

JetBlue laat het er niet bij zitten
JetBlue liet echter al voor het besluit van de slotcoördinator weten zich strijdlustig op te stellen. Een maand na het debuut op Schiphol klaagde de maatschappij de Europese Unie en Nederland aan. Zij stelt dat door de krimp het Open Skies-verdrag geschonden wordt en dat nieuwe toetreders door de ‘historische’ slots geen kans krijgen. Daarnaast werd gedreigd dat KLM mogelijk haar slots op New York John F. Kennedy verliest. JetBlue vroeg het Amerikaanse Department of Transportation (DOT) om advies als de maatschappij geweerd zou worden van Schiphol. Dat scenario is nu werkelijkheid geworden.


[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 02-11-2023 19:34:26 ]
pi_211177776
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 19:26 schreef Iemand91 het volgende:

[..]
En in navolging van Air India lijkt het misschien ook einde verhaal voor Jetblue op Amsterdam:

Grote tegenvaller JetBlue op Schiphol
[..]

Ach als die Amerikanen ASML vanalles kunnen opleggen, heb ik hier ook nog wel goede hoop op, als in een plekje vinden voor JetBlue en andere. Onmetelijke groei ben ik overigens niet voor hoor.
  vrijdag 3 november 2023 @ 22:45:52 #253
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_211185715
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 19:26 schreef Iemand91 het volgende:

[..]
En in navolging van Air India lijkt het misschien ook einde verhaal voor Jetblue op Amsterdam:

Grote tegenvaller JetBlue op Schiphol
[..]

Niet dat ik van JetBlue afhankelijk ben maar het zou mooi zijn om te zien dat Brussel-Zaventem deze slots gaat overnemen met als gevolg dat KLM er een paar in Amerika moet inleveren. Dan zullen de politieke rapen gaar zijn.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  zaterdag 4 november 2023 @ 11:40:14 #254
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_211188714
twitter
  zaterdag 4 november 2023 @ 12:27:36 #255
463823 Rodgrod
Lekker met vanillekwark
pi_211189131
quote:
Volgens mij mogen Delta en United gewoon nog vliegen op Schiphol, of is daar ook een behoorlijke reductie in slots? Als dat niet zo is; beter houden we voet bij stuk, zwaar overtrokken reactie.
❤️🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤❤️
Doet rubber om staven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')