abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210545387
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 21:13 schreef Iemand91 het volgende:

[..]
Dat waren 2 Nederlandse en 1 Italiaanse Lockheed C-130 Hercules toestellen direct gevolgd door een Roemeense Alenia C-27J Spartan, afkomstig vanuit Eindhoven.
Inderdaad i.v.m. Falcon Leap.

Afhankelijk van waar bij Houten inderdaad heel erg laag (hooguit enkele tientallen meters) tot zo'n 200 meter hoogte.

Vanavond kwamen hier ook 2 Nederlandse C-130's op zo'n 90 meter hoogte over, mooi schuin door de bocht.
Lekker hoor, zeker met die turboprops. :9

Komt hier niet vaak voor. Heb nog altijd een herinnering van toen ik klein was en (ik denk) ook een C-130 ook op slechts tientallen meters hoogte over kwam zetten.
Blijkbaar veel indruk gemaakt want ik kan het beeld mij nog precies herinneren.
Het halve dorp weet dankzij jou nu het hoe en waarom.
Plus de eerdere link over de oefening.
Men vindt het leuk om te weten. Dank jewel.

Edit: het hele dorp kan het nu weten. Want jouw info staat in het wekelijkse digitale lokale sufferdje. 😎 Met dank van de redacteur van dienst. w/

[ Bericht 3% gewijzigd door AnneX op 08-09-2023 10:00:34 ]
pi_210598415
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 september 2023 23:36 schreef AnneX het volgende:
Edit: het hele dorp kan het nu weten. Want jouw info staat in het wekelijkse digitale lokale sufferdje. 😎 Met dank van de redacteur van dienst. w/
Lol. :P

Eerste A321neo voor Transavia:

pi_210600001
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 19:10 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Moet je het wel willen om in zo'n kist opeengepakt de oceaan over te willen?
Aer Lingus vliegt al veel langer in narrowbody vliegtuigen op een neer tussen Dublin en diverse US destinations. Heb die vluchten zelf ook een paar keer gemaakt. Ging prima.
Jesus saves but death prevails.
pi_210600521
En daar vlogen ze weer. B-)
Prettig om te weten wat er vliegt en waarom O-)
  woensdag 20 september 2023 @ 11:05:48 #230
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_210693211
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_210751443
De kogel lijkt door de kerk, volgens La Tribune kiest AF/KLM voor de A350-900 en A350-1000 ter vervanging van de A330-200, -300 en de Boeing 777-200ER's.
Waarschijnlijk een order voor 50 toestellen die vandaag ter goedkeuring ligt het de Raad van bestuur van de groep.
pi_210751813
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 19:09 schreef Iemand91 het volgende:
De kogel lijkt door de kerk, volgens La Tribune kiest AF/KLM voor de A350-900 en A350-1000 ter vervanging van de A330-200, -300 en de Boeing 777-200ER's.
Waarschijnlijk een order voor 50 toestellen die vandaag ter goedkeuring ligt het de Raad van bestuur van de groep.
twitter
pi_210780855
En nog wat extra info bij de AF-KLM A350 order:

- Leveringen tussen 2026 en 2030
- Sluiting van het Russisch luchtruim heeft meegespeeld in het voordeel van de A350.
- Ter vervanging van de A330-200/-300 en 777-200ER bij AF en KLM maar ook ter vervanging van de 787 bij AF.
- Voor 2030 zijn die 787 bij AF weg en in dat jaar zou de longhaul vloot bij AF uitsluitend A350 en 777-300ER zijn.

Een vervanger voor de 777-300ER (bij zowel AF en KLM) zou over zo'n 3-4 jaar gekozen moeten worden en zou gaan tussen de A350-1000 en 777-9.

In other news; in Beiroet heeft een DHL 767 een stevige landing gemaakt;

twitter



  Moderator donderdag 28 september 2023 @ 20:26:23 #234
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_210781202
In welke zin heeft sluiting van het Russische luchtruim meegespeeld? Is er extra bereik nodig dat Airbus heeft?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_210782161
quote:
1s.gif Op donderdag 28 september 2023 20:26 schreef derLudolf het volgende:
In welke zin heeft sluiting van het Russische luchtruim meegespeeld? Is er extra bereik nodig dat Airbus heeft?
Efficiënter op de langere afstanden inderdaad.
pi_210826164
CONSORTIUM MET AIR FRANCE-KLM NEEMT SAS OVER, SCANDINAVIËRS TREDEN TOE TOT SKYTEAM
quote:
KOPENHAGEN - Air France-KLM neemt met een consortium van investeringsfondsen Castlelake en Lind en de Deense staat de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS over. De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep krijgt maximaal 19,9 procent van de aandelen. Als gevolg van de transactie verlaat SAS Star Alliance en gaat toetreden tot SkyTeam, de luchtvaartalliantie waar Air France en KLM ook in zitten. Dat is dinsdagavond bekendgemaakt.

(...)
  woensdag 11 oktober 2023 @ 20:01:24 #237
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_210918658
Zembla onderzoekt aan de hand van getuigenissen van piloten en cabinepersoneel hoe het er in de cockpit en de cabine aan toe gaat.
Do 12-10, 20:30 NPO 2

Vandaag ook item in
https://www.luchtvaartnie(...)vermoeidheid-piloten

[ Bericht 47% gewijzigd door spapaars op 12-10-2023 11:55:42 ]
pi_211058342
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 00:56 schreef Iemand91 het volgende:
Eerste A321neo voor Transavia:

[ afbeelding ]
Nu met een paintjob erop:



twitter


Eerste commerciële vluchten staan voor half december gepland.

PILOOT BUITEN WERKTIJD PROBEERT VOLLE HORIZON AIR-VLUCHT TE LATEN CRASHEN
quote:
PORTLAND - Een off duty-piloot heeft zondagavond geprobeerd om een Horizon Air-vlucht van Everett naar San Francisco te laten crashen. De man, die op de jump seat meevloog, probeerde de motoren van de Embraer 175 uit te zetten, maar kon overmeesterd worden door de crew.

De 44-jarige Joseph David E. (die geen wapens bij zich had) is daarna met handboeien vastgemaakt en achterin het vliegtuig gezet. Vlucht AS2059 week vervolgens uit naar Portland, waar de man door de politie gearresteerd is. Hij wordt aangeklaagd voor 83-voudige poging tot moord.

Wat het motief was van de verdachte, is nog niet duidelijk. Dat wordt door de FBI onderzocht.

Alaska Airlines, het moederbedrijf van Horizon Air, zegt trots te zijn op het professionele handelen van de crew. Bij het personeel van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij heeft het voorval voor een grote schok gezorgd.

Nadat de vlucht was uitgeweken, zijn de passagiers met een ander vliegtuig en een nieuwe crew naar hun eindbestemming gebracht. Niemand van hen is gewond geraakt.
  woensdag 25 oktober 2023 @ 13:45:55 #239
182182 spapaars
Ver onder het NAP
  donderdag 26 oktober 2023 @ 12:57:12 #240
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_211087823
  donderdag 26 oktober 2023 @ 14:47:41 #241
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_211088872
quote:
Een bekende van me is bezig met omscholen op dit moment van de 737 naar deze, nog even en hij mag met deze rondvliegen :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_211090636
https://www.luchtvaartnie(...)a-vlucht-op-schiphol

Last in, first out, werkt dat zo?
pi_211101440
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 17:58 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.luchtvaartnie(...)a-vlucht-op-schiphol

Last in, first out, werkt dat zo?
Ad-hoc slots, dus eigenlijk soort van slots die nog "over zijn" en waarmee je als airline niet (historische) rechten hebt/opbouwt waarmee je deze slots behoudt.

Laatste inkomende vlucht hangt nu boven Rusland: https://www.flightradar24.com/AIC155/3299f39f
Vanavond vertrekt de laatste vlucht om 20:45 uur.

Eerste vlucht/aankomst op Schiphol, 11 juni 2023:
pi_211164016
Vorige week gelezen dat een paar Airbussen op de transatlantische route bijna de geluidsbarrière doorbraken (gunstige jetstream en zo).

Hoe hard kan zo'n passagiersjet theoretisch vliegen, wat nou als je de geluidsbarrière echt doorbreekt? Wat kan zo'n airframe aan?

En als je de limiet dreigt aan te tikken, is dat dan een kwestie van throttle op 0 en spoilers omhoog (kan dat überhaupt bij zo'n snelheid)?

Het artikel sprak over 1200+ km/h, ongever 400-500km/h sneller dan het gemiddelde (cruise snelheid lijkt me dan).
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_211164873
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 08:57 schreef Hojdhopper het volgende:
Vorige week gelezen dat een paar Airbussen op de transatlantische route bijna de geluidsbarrière doorbraken (gunstige jetstream en zo).

Hoe hard kan zo'n passagiersjet theoretisch vliegen, wat nou als je de geluidsbarrière echt doorbreekt? Wat kan zo'n airframe aan?

En als je de limiet dreigt aan te tikken, is dat dan een kwestie van throttle op 0 en spoilers omhoog (kan dat überhaupt bij zo'n snelheid)?

Het artikel sprak over 1200+ km/h, ongever 400-500km/h sneller dan het gemiddelde (cruise snelheid lijkt me dan).
Onzin, de snelheid van een vliegtuig is gebaseerd op de lucht eromheen, de cruise snelheid is gemiddeld tussen de .70 en.80 mach, die veranderd ook niet door de wind. Wat wel veranderd door de wind is de snelheid van het vliegtuig ten opzichte van de grond, dat kan dan inderdaad een snelheid zijn groter dan de snelheid van het geluid op zeeniveau, alleen vliegt een vliegtuig op 10km hoger.
pi_211165591
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 10:31 schreef tripel7 het volgende:

[..]
Onzin, de snelheid van een vliegtuig is gebaseerd op de lucht eromheen, de cruise snelheid is gemiddeld tussen de .70 en.80 mach, die veranderd ook niet door de wind. Wat wel veranderd door de wind is de snelheid van het vliegtuig ten opzichte van de grond, dat kan dan inderdaad een snelheid zijn groter dan de snelheid van het geluid op zeeniveau, alleen vliegt een vliegtuig op 10km hoger.
Oh ja, daar had ik even niet aan gedacht. Groundspeed kan natuurlijk enorm verschillen met lucht om het vliegtuig heen.
Het artikel was van Simple Flying of Luchtvaartnieuws en had dan waarschijnlijk een clickbait titel.

Maar afgezien van of het "onzin" is of niet. In mijn post stelde ik een paar vragen die hiermee niet beantwoord worden.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  donderdag 2 november 2023 @ 11:59:49 #247
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_211165856
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 08:57 schreef Hojdhopper het volgende:
Vorige week gelezen dat een paar Airbussen op de transatlantische route bijna de geluidsbarrière doorbraken (gunstige jetstream en zo).

Hoe hard kan zo'n passagiersjet theoretisch vliegen, wat nou als je de geluidsbarrière echt doorbreekt? Wat kan zo'n airframe aan?

En als je de limiet dreigt aan te tikken, is dat dan een kwestie van throttle op 0 en spoilers omhoog (kan dat überhaupt bij zo'n snelheid)?

Het artikel sprak over 1200+ km/h, ongever 400-500km/h sneller dan het gemiddelde (cruise snelheid lijkt me dan).
Verschilt per vliegtuig, 777 doet bijvoorbeeld mach .89 maximaal (even platgeslagen, 89% van de geluidssnelheid).

Hoe hard dat vervolgens is in knopen ligt aan de hoogte. In principe, hoe hoger je vliegt hoe lager je snelheid wordt bij gelijkblijvend machgetal. Mach .89 op 40.000ft is dat zo een 500 knopen (kts) op 30.000ft is het 525 kts.

En dan heb je nog de groundspeed waar het artikel het over heeft. Omdat het vliegtuig tov de lucht vliegt is elke knoop rugwind een knoop meer groundoseed. Dus als de lucht beweegt met 200kts, en jij vliegt 500kts, dan ga je met 700kts tov de grond. Dan zit je inderdaad op 1.2x de geluidssnelheid voor die hoogte, maar je gaat niet sneller dan het geluid tov je referentiekader (de lucht). Daarom is rugwind ook zo een grote factor qua vliegtijd.

En om je andere vraag te beantwoorden, mocht je .89 vliegen en er valt bijvoorbeeld wat van de tailwind plots weg, dan zal je snelheid initieel oplopen door de massatraagheid van het vliegtuig. Dan is het inderdaad throttles dicht en wellicht spoilers gebruiken, maar een overspeed is niet altijd te voorkomen.

Daarom wordt er meestal ook niet tegen de maximale snelheid gevlogen als het turbulent is.

Oh en als je echt de geluidsbarrière doorbreekt tov de lucht, dan heb je waarschijnlijk geen vliegtuig meer. Toestel is er niet voor ontworpen, zowel structureel als qua performance.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  donderdag 2 november 2023 @ 12:12:20 #248
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_211166038
Wat hij zegt. :Y

Dit is wel een grappige site: https://groundspeedrecords.com , daar kunnen piloten momentopnamen van hun hoge groundspeeds uploaden. :D
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  donderdag 2 november 2023 @ 13:30:00 #249
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_211167189
Toch effe gluren every now and then :Y

https://www.webcam.nl/schiphol/
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_211168047
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2023 11:59 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Verschilt per vliegtuig, 777 doet bijvoorbeeld mach .89 maximaal (even platgeslagen, 89% van de geluidssnelheid).

Hoe hard dat vervolgens is in knopen ligt aan de hoogte. In principe, hoe hoger je vliegt hoe lager je snelheid wordt bij gelijkblijvend machgetal. Mach .89 op 40.000ft is dat zo een 500 knopen (kts) op 30.000ft is het 525 kts.

En dan heb je nog de groundspeed waar het artikel het over heeft. Omdat het vliegtuig tov de lucht vliegt is elke knoop rugwind een knoop meer groundoseed. Dus als de lucht beweegt met 200kts, en jij vliegt 500kts, dan ga je met 700kts tov de grond. Dan zit je inderdaad op 1.2x de geluidssnelheid voor die hoogte, maar je gaat niet sneller dan het geluid tov je referentiekader (de lucht). Daarom is rugwind ook zo een grote factor qua vliegtijd.

En om je andere vraag te beantwoorden, mocht je .89 vliegen en er valt bijvoorbeeld wat van de tailwind plots weg, dan zal je snelheid initieel oplopen door de massatraagheid van het vliegtuig. Dan is het inderdaad throttles dicht en wellicht spoilers gebruiken, maar een overspeed is niet altijd te voorkomen.

Daarom wordt er meestal ook niet tegen de maximale snelheid gevlogen als het turbulent is.

Oh en als je echt de geluidsbarrière doorbreekt tov de lucht, dan heb je waarschijnlijk geen vliegtuig meer. Toestel is er niet voor ontworpen, zowel structureel als qua performance.
Heel duidelijk, dankjewel! :)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')