Het halve dorp weet dankzij jou nu het hoe en waarom.quote:Op dinsdag 5 september 2023 21:13 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Dat waren 2 Nederlandse en 1 Italiaanse Lockheed C-130 Hercules toestellen direct gevolgd door een Roemeense Alenia C-27J Spartan, afkomstig vanuit Eindhoven.
Inderdaad i.v.m. Falcon Leap.
Afhankelijk van waar bij Houten inderdaad heel erg laag (hooguit enkele tientallen meters) tot zo'n 200 meter hoogte.
Vanavond kwamen hier ook 2 Nederlandse C-130's op zo'n 90 meter hoogte over, mooi schuin door de bocht.
Lekker hoor, zeker met die turboprops.![]()
Komt hier niet vaak voor. Heb nog altijd een herinnering van toen ik klein was en (ik denk) ook een C-130 ook op slechts tientallen meters hoogte over kwam zetten.
Blijkbaar veel indruk gemaakt want ik kan het beeld mij nog precies herinneren.
Lol.quote:Op dinsdag 5 september 2023 23:36 schreef AnneX het volgende:
Edit: het hele dorp kan het nu weten. Want jouw info staat in het wekelijkse digitale lokale sufferdje. 😎 Met dank van de redacteur van dienst.![]()
Aer Lingus vliegt al veel langer in narrowbody vliegtuigen op een neer tussen Dublin en diverse US destinations. Heb die vluchten zelf ook een paar keer gemaakt. Ging prima.quote:Op dinsdag 5 september 2023 19:10 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Moet je het wel willen om in zo'n kist opeengepakt de oceaan over te willen?
quote:Op maandag 25 september 2023 19:09 schreef Iemand91 het volgende:
De kogel lijkt door de kerk, volgens La Tribune kiest AF/KLM voor de A350-900 en A350-1000 ter vervanging van de A330-200, -300 en de Boeing 777-200ER's.
Waarschijnlijk een order voor 50 toestellen die vandaag ter goedkeuring ligt het de Raad van bestuur van de groep.
Efficiënter op de langere afstanden inderdaad.quote:Op donderdag 28 september 2023 20:26 schreef derLudolf het volgende:
In welke zin heeft sluiting van het Russische luchtruim meegespeeld? Is er extra bereik nodig dat Airbus heeft?
quote:KOPENHAGEN - Air France-KLM neemt met een consortium van investeringsfondsen Castlelake en Lind en de Deense staat de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS over. De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep krijgt maximaal 19,9 procent van de aandelen. Als gevolg van de transactie verlaat SAS Star Alliance en gaat toetreden tot SkyTeam, de luchtvaartalliantie waar Air France en KLM ook in zitten. Dat is dinsdagavond bekendgemaakt.
(...)
Nu met een paintjob erop:quote:Op maandag 11 september 2023 00:56 schreef Iemand91 het volgende:
Eerste A321neo voor Transavia:
[ afbeelding ]
quote:PORTLAND - Een off duty-piloot heeft zondagavond geprobeerd om een Horizon Air-vlucht van Everett naar San Francisco te laten crashen. De man, die op de jump seat meevloog, probeerde de motoren van de Embraer 175 uit te zetten, maar kon overmeesterd worden door de crew.
De 44-jarige Joseph David E. (die geen wapens bij zich had) is daarna met handboeien vastgemaakt en achterin het vliegtuig gezet. Vlucht AS2059 week vervolgens uit naar Portland, waar de man door de politie gearresteerd is. Hij wordt aangeklaagd voor 83-voudige poging tot moord.
Wat het motief was van de verdachte, is nog niet duidelijk. Dat wordt door de FBI onderzocht.
Alaska Airlines, het moederbedrijf van Horizon Air, zegt trots te zijn op het professionele handelen van de crew. Bij het personeel van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij heeft het voorval voor een grote schok gezorgd.
Nadat de vlucht was uitgeweken, zijn de passagiers met een ander vliegtuig en een nieuwe crew naar hun eindbestemming gebracht. Niemand van hen is gewond geraakt.
Piloot die vliegtuigmotoren wilde uitzetten had Paddo's opquote:Op maandag 23 oktober 2023 21:23 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
PILOOT BUITEN WERKTIJD PROBEERT VOLLE HORIZON AIR-VLUCHT TE LATEN CRASHEN
[..]
[ afbeelding ]
Een bekende van me is bezig met omscholen op dit moment van de 737 naar deze, nog even en hij mag met deze rondvliegenquote:
Ad-hoc slots, dus eigenlijk soort van slots die nog "over zijn" en waarmee je als airline niet (historische) rechten hebt/opbouwt waarmee je deze slots behoudt.quote:Op donderdag 26 oktober 2023 17:58 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.luchtvaartnie(...)a-vlucht-op-schiphol
Last in, first out, werkt dat zo?
Onzin, de snelheid van een vliegtuig is gebaseerd op de lucht eromheen, de cruise snelheid is gemiddeld tussen de .70 en.80 mach, die veranderd ook niet door de wind. Wat wel veranderd door de wind is de snelheid van het vliegtuig ten opzichte van de grond, dat kan dan inderdaad een snelheid zijn groter dan de snelheid van het geluid op zeeniveau, alleen vliegt een vliegtuig op 10km hoger.quote:Op donderdag 2 november 2023 08:57 schreef Hojdhopper het volgende:
Vorige week gelezen dat een paar Airbussen op de transatlantische route bijna de geluidsbarrière doorbraken (gunstige jetstream en zo).
Hoe hard kan zo'n passagiersjet theoretisch vliegen, wat nou als je de geluidsbarrière echt doorbreekt? Wat kan zo'n airframe aan?
En als je de limiet dreigt aan te tikken, is dat dan een kwestie van throttle op 0 en spoilers omhoog (kan dat überhaupt bij zo'n snelheid)?
Het artikel sprak over 1200+ km/h, ongever 400-500km/h sneller dan het gemiddelde (cruise snelheid lijkt me dan).
Oh ja, daar had ik even niet aan gedacht. Groundspeed kan natuurlijk enorm verschillen met lucht om het vliegtuig heen.quote:Op donderdag 2 november 2023 10:31 schreef tripel7 het volgende:
[..]
Onzin, de snelheid van een vliegtuig is gebaseerd op de lucht eromheen, de cruise snelheid is gemiddeld tussen de .70 en.80 mach, die veranderd ook niet door de wind. Wat wel veranderd door de wind is de snelheid van het vliegtuig ten opzichte van de grond, dat kan dan inderdaad een snelheid zijn groter dan de snelheid van het geluid op zeeniveau, alleen vliegt een vliegtuig op 10km hoger.
Verschilt per vliegtuig, 777 doet bijvoorbeeld mach .89 maximaal (even platgeslagen, 89% van de geluidssnelheid).quote:Op donderdag 2 november 2023 08:57 schreef Hojdhopper het volgende:
Vorige week gelezen dat een paar Airbussen op de transatlantische route bijna de geluidsbarrière doorbraken (gunstige jetstream en zo).
Hoe hard kan zo'n passagiersjet theoretisch vliegen, wat nou als je de geluidsbarrière echt doorbreekt? Wat kan zo'n airframe aan?
En als je de limiet dreigt aan te tikken, is dat dan een kwestie van throttle op 0 en spoilers omhoog (kan dat überhaupt bij zo'n snelheid)?
Het artikel sprak over 1200+ km/h, ongever 400-500km/h sneller dan het gemiddelde (cruise snelheid lijkt me dan).
Heel duidelijk, dankjewel!quote:Op donderdag 2 november 2023 11:59 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Verschilt per vliegtuig, 777 doet bijvoorbeeld mach .89 maximaal (even platgeslagen, 89% van de geluidssnelheid).
Hoe hard dat vervolgens is in knopen ligt aan de hoogte. In principe, hoe hoger je vliegt hoe lager je snelheid wordt bij gelijkblijvend machgetal. Mach .89 op 40.000ft is dat zo een 500 knopen (kts) op 30.000ft is het 525 kts.
En dan heb je nog de groundspeed waar het artikel het over heeft. Omdat het vliegtuig tov de lucht vliegt is elke knoop rugwind een knoop meer groundoseed. Dus als de lucht beweegt met 200kts, en jij vliegt 500kts, dan ga je met 700kts tov de grond. Dan zit je inderdaad op 1.2x de geluidssnelheid voor die hoogte, maar je gaat niet sneller dan het geluid tov je referentiekader (de lucht). Daarom is rugwind ook zo een grote factor qua vliegtijd.
En om je andere vraag te beantwoorden, mocht je .89 vliegen en er valt bijvoorbeeld wat van de tailwind plots weg, dan zal je snelheid initieel oplopen door de massatraagheid van het vliegtuig. Dan is het inderdaad throttles dicht en wellicht spoilers gebruiken, maar een overspeed is niet altijd te voorkomen.
Daarom wordt er meestal ook niet tegen de maximale snelheid gevlogen als het turbulent is.
Oh en als je echt de geluidsbarrière doorbreekt tov de lucht, dan heb je waarschijnlijk geen vliegtuig meer. Toestel is er niet voor ontworpen, zowel structureel als qua performance.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |