Geen keiharde orders, maar op papier met 470 toestellen de grootste order ooit in de luchtvaartgeschiedenis.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 20:27 schreef Peterselieman het volgende:
Lekkere bestelling van Air India:
190 Boeing 737 MAX (-8 en -10 met nog 50 opties)
20 Boeing 787-9 (met 20 opties)
10 Boeing 777-9
https://boeing.mediaroom.(...)r-Sustainable-Growth
140 Airbus A320 neo
70 Airbus A321 neo
34 Airbus A350-1000
6 Airbus A350-900 (met 10 opties op de A350)
https://www.airbus.com/en(...)-250-airbus-aircraft
As seen on YT - Jimmy's World , de nieuwe eigenaar.quote:Op woensdag 15 februari 2023 22:37 schreef Adrie072 het volgende:
Even wat luchtigs...
https://www.thesun.co.uk/(...)ells-216000-auction/
AIRBUS A340 WAARMEE SLM GAAT VLIEGEN VAN KLEURENSCHEMA VOORZIENquote:Op dinsdag 31 januari 2023 13:34 schreef Iemand91 het volgende:
SLM GAAT WEER MET AIRBUS A340 NAAR SCHIPHOL VLIEGEN
[..]
quote:AMMAN - De 'nieuwe' Airbus A340-300 van de SLM (Surinam Airways) is in Amman, Jordanië, van een kleurenschema voorzien. Skubin Design, dat het toestel bestickerde, deelde de eerste beelden met de Sloveense site Sierra5. Aan de livrei is nog goed te zien dat deze 14 jaar oude A340 in het verleden als OO-ABD voor Air Belgium vloog.
De SLM verwacht dit toestel vanaf mei in te kunnen zetten op de route Amsterdam - Paramaribo. Het toestel vervangt de ex-KLM A330-200 die momenteel van Airhub gewetleasd wordt en nog het KLM-kleurenschema draagt (de 9H-PAX, voorheen PH-AOM). De Surinaamse luchtvaartmaatschappij heeft de A340 voor een periode van acht maanden geleasd, met de intentie om de duur te verlengen.
Voor de SLM is de A340 bepaald geen onbekend type: de afgelopen jaren werden er verschillende exemplaren gewetleasd, waaronder van Air Belgium, en tot 2019 vloog de SLM zelf met de A340-300. Dat toestel werd toen vervangen door een Boeing 777, maar dat bleek geen succes.
De Surinaamse maatschappij kwam door financiële problemen en wanbeleid tijdens de coronacrisis geheel zonder vliegtuigen te zitten. Op alle vluchten moesten daarom dure wetleasetoestellen ingezet worden. Nu is de maatschappij voorzichtig weer een eigen, gedryleasde vloot aan het opbouwen. Zo wordt er in mei ook een tweede Boeing 737-800 in gebruik genomen.
Ik hoop dat ze echt elke cent op die persoon verhalenquote:Op zondag 26 maart 2023 17:35 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.nhnieuws.nl/n(...)-terug-naar-schiphol
Lekker dan.... https://www.flightradar24.com/KLM677/2fa8d516
quote:Schiphol gaat ’s nachts op slot. Om de geluidhinder rondom de luchthaven te beperken, wil topman Ruud Sondag alle vluchten tussen twaalf en vijf schrappen. Daarnaast komt er een vliegverbod voor de meest lawaaiige toestellen en een verbod op zakenjets.
Tussen twaalf uur ’s nachts en vijf uur ’s ochtends gaat Schiphol helemaal op slot, zegt Schipholtopman Ruud Sondag tegen Het Parool. Tussen vijf en zes uur mogen alleen vliegtuigen landen op de luchthaven. Pas na zessen kan er ook weer worden gestart. Alleen als de veiligheid in het geding is, zijn er uitzonderingen mogelijk.
Met deze en andere ingrepen, die eind dit jaar van start gaan en uiterlijk eind 2025 volledig gelden, wil de luchthaven een dam opwerpen tegen de geluidsoverlast van vliegtuigen.
Volgens berekeningen van de luchthaven hebben straks 17.500 mensen minder ‘ernstige overlast’ van vliegtuiglawaai dan nu, 16 procent van het totaal aantal ernstig gehinderden. De nachtsluiting zorgt voor 13.000 minder ‘ernstige slaapverstoorden’, 54 procent minder dan nu.
Een nachtsluiting treft vooral vakantievliegers, Transavia voorop. Die willen hun vliegtuigen zo laat mogelijk in de avond laten aankomen en ’s ochtends zo vroeg mogelijk laten vertrekken. Als dat niet meer mogelijk is, kunnen ze hun toestellen minder intensief gebruiken. Vakantiegangers betalen daarvoor de prijs: vliegvakanties zullen een stuk duurder worden.
Ook het overstapnetwerk van KLM kan door de ingreep worden aangetast. Veel vluchten uit Noord-Amerika komen ’s ochtends vroeg aan zodat passagiers op Schiphol kunnen overstappen voor een vervolgvlucht. Volgens Sondag is uitgerekend dat de gevolgen voor dat transfernetwerk beperkt zijn.
Traumaheli’s
Sondag richt zijn pijlen ook op de grootste lawaaimakers, vooral verouderde vliegtuigen als de Boeing 747-400, waarmee vaak vracht wordt gevlogen. Schiphol wil vanaf november stapsgewijs een verbod invoeren, eind 2025 moeten dan de toestellen zijn verbannen die de meeste overlast geven.
Daarnaast wil Sondag privéjets, nu goed voor circa 17.000 vluchten per jaar, terugbrengen naar nul. Voor traumaheli’s, politiehelikopters en kustwachtvliegtuigen wordt een uitzondering gemaakt.
Die zakenvluchten zullen nauwelijks op de andere luchthavens van de Schipholgroep worden opgevangen, ook niet op Lelystad Airport. Schiphol blijft vasthouden aan een toekomst van Lelystad Airport als volwaardig vliegveld.
Vertrouwen herstellen
Sondag, die nu vier maanden als interim-topman bij Schiphol werkt, wil met de maatregelen vooral het vertrouwen van omwonenden in de luchthaven herstellen. Groei is definitief geen uitgangspunt meer.
Zo belooft hij ook dat de plannen voor een nieuwe landingsbaan, waarvoor al decennia grond is gereserveerd, van de baan zijn. Ook komt er een nieuw Schipholfonds waaruit geluidwerende maatregelen worden gefinancierd.
De maatregelen hebben ook gevolgen voor de milieu-uitstoot van het vliegverkeer. Maar hij kondigt nog geen specifieke ingrepen aan om de uitstoot te beperken. Daarvoor moet het kabinet eerst meer duidelijkheid geven over milieunormen.
“We roepen het kabinet op zo snel mogelijk met een vliegstelsel te komen waarin strikte grenzen voor geluid en uitstoot staan,” zegt de topman. “In lijn met het klimaatakkoord van Parijs. Dat is veel beter dan een grens aan het aantal vluchten, zoals nu."
quote:NEW YORK - De Amerikaanse prijsvechter JetBlue begint in de loop van de zomer met vluchten naar Amsterdam vanaf New York JFK en later Boston. Dat heeft de luchtvaartmaatschappij woensdag aangekondigd. Tegelijk noemt JetBlue nog geen exacte datum, omdat er moet worden gewacht op de laatste toestemming van de overheid om vluchten te beginnen.
(...)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |