https://www.nu.nl/buitenl(...)dentsverkiezing.htmlquote:Javier Milei wordt de president van Argentini. Tegenkandidaat Sergio Massa heeft zijn nederlaag zondag toegegeven. Volgens voorlopige uitslagen heeft de libertaire outsider Milei 56 procent van de stemmen gekregen.
"De resultaten zijn duidelijk niet wat we hadden gehoopt", zei Massa, de huidige minister van Economische Zaken. "Ik heb Javier Milei gesproken om hem te feliciteren en hem het beste te wensen. Want hij is de president die de meerderheid van de Argentijnen heeft gekozen voor de komende vier jaar."
De 53-jarige Milei wil met radicale ideen de hevige economische problemen oplossen. Het land gaat gebukt onder torenhoge inflatie en groeiende armoede.
Milei is een econoom uit de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires. Hij noemt zichzelf een 'anarchokapitalist', een combinatie van een anarchist en kapitalist. Hij is een nieuwkomer in de politiek en viel tijdens de campagne op door bijvoorbeeld met een kettingzaag op bijeenkomsten te verschijnen. Zo wilde hij zijn plannen voor bezuinigingen kracht bijzetten. Sommige analisten vergeleken zijn aanpak met die van de Amerikaanse oud-president Donald Trump.
Na het nieuws over zijn overwinning verzamelden zich duizenden aanhangers bij zijn campagnekantoor. De feestende menigte zwaaide met vlaggen en scandeerde "vrijheid". Milei wil de inflatie bestrijden door de noodlijdende Argentijnse munt in te ruilen voor de Amerikaanse dollar en de centrale bank van het land op te heffen. Ook heeft hij gedreigd de banden met belangrijke handelspartners China en buurland Brazili te verbreken. Daarnaast beledigde hij de uit Argentini afkomstige paus Franciscus.
Milei zei tijdens zijn campagne onder meer dat hij een aantal publieke diensten wil afschaffen, net als de ministeries van Volksgezondheid, Onderwijs en Milieu. Hij is tegen abortus en wil de aanschaf van vuurwapens gemakkelijker maken.
Omliggende landen reageren verschillend op overwinning
De linkse president Luiz Incio Lula da Silva van buurland Brazili reageerde terughoudend op de verkiezing van Milei. Hij wenste de nieuwgekozen regering van Argentini veel geluk en succes, maar noemde Milei daarbij niet bij naam. Tijdens zijn campagne had Milei de Braziliaanse president stevig bekritiseerd en hem onder meer een "boze communist" genoemd.
De eveneens linkse Colombiaanse president Gustavo Petro reageerde ronduit negatief op de uitslag. "Extreemrechts heeft gewonnen in Argentini. Het is de keuze van dat land. Triest voor Latijns-Amerika, we zullen zien..."
Maar de Amerikaanse oud-president Trump reageerde verheugd op het nieuws. "De hele wereld keek toe! Ik ben erg trots op je. Je zal je land veranderen en Argentini weer echt geweldig maken", schreef hij op zijn platform Truth Social.
Ook de Braziliaanse ex-president Jair Bolsonaro is blij met de winst van Milei. "Er gloort weer hoop in Zuid-Amerika", stelde hij in een reactie.
Als ik zo op een ander forum wat Argentijnen zie posten, waaronder mensen die op hem gestemd hebben, is dat niet eens zozeer de hoop. Is het meer de hoop dat hij 'iets' kan verbeteren, want op de huidige manier doorgaan is sowieso kut, dus dan maar iets anders proberenquote:Op maandag 20 november 2023 09:04 schreef dimmak het volgende:
Interessant om te kijken of deze libertair de problemen van Argentini kan oplossen.
De Peronisten zijn daar ook al weet ik hoe lang aan de macht. Milei heeft bij lange na geen parlementaire meerderheden en ook qua gouverneurs heeft hij niet echt veel steun dus erg radicaal kan hij ook niet te werk gaan.quote:Op maandag 20 november 2023 09:14 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Als ik zo op een ander forum wat Argentijnen zie posten, waaronder mensen die op hem gestemd hebben, is dat niet eens zozeer de hoop. Is het meer de hoop dat hij 'iets' kan verbeteren, want op de huidige manier doorgaan is sowieso kut, dus dan maar iets anders proberen
Nou, veel slechter dan de heersende klasse in Argentini kan het wat dat betreft in ieder geval niet zijn. Die peronisten hebben er zo een zooitje gemaakt, ongelooflijkquote:Op maandag 20 november 2023 09:25 schreef PiyeReloaded het volgende:
Mensen die actief een hekel aan de overheid hebben zijn altijd de beste mensen om de overheid te leiden. Dat zie je overal. Nooit corrupt of eigenbelang boven het landsbelang stellen. En altijd zo ongelooflijk goed in internationaal zaken die niet bevallen heronderhandelen. Dit wordt vast een onverdeeld succes!
quote:Op maandag 20 november 2023 09:25 schreef PiyeReloaded het volgende:
Mensen die actief een hekel aan de overheid hebben zijn altijd de beste mensen om de overheid te leiden. Dat zie je overal. Nooit corrupt of eigenbelang boven het landsbelang stellen. En altijd zo ongelooflijk goed in internationaal zaken die niet bevallen heronderhandelen. Dit wordt vast een onverdeeld succes!
De ervaring leert dat 'het kan toch niet erger worden' eigenlijk nooit klopt. Het kan altijd erger en wanneer mensen vanuit deze redenering stemmen, dan wordt het dat vaak ook.quote:Op maandag 20 november 2023 09:32 schreef J.B. het volgende:
[..]
Nou, veel slechter dan de heersende klasse in Argentini kan het wat dat betreft in ieder geval niet zijn. Die peronisten hebben er zo een zooitje gemaakt, ongelooflijk![]()
quote:Op maandag 20 november 2023 09:04 schreef dimmak het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/buitenl(...)dentsverkiezing.html
Interessant om te kijken of deze libertair de problemen van Argentini kan oplossen. Vanuit zijn achtergrond van Oostenrijkse School zal hij ongetwijfeld zo het zijne vinden van de inflatie waar Argentini momenteel aan onderhevig is. Zijn radicale ideen lijken niet populair te zijn onder mainstream media en instituten als IMF dus tegengas gaat hij ongetwijfeld krijgen.
Een politicus die wat oplost? Die zie je niet vaak.quote:Interessant om te kijken of deze libertair de problemen van Argentini kan oplossen.
De mens kan die mate van autonomie alleen simpelweg niet aan om een samenleving te creeren waarin de grootste gemene deler tevreden is.quote:Op maandag 20 november 2023 09:41 schreef DrDentz het volgende:
Libertair heeft wel mijn sympathie. Het recht om met rust gelaten te worden, niet een verplicht sociaal contract dat jij niet hebt getekend.
Terecht dit. Onderwijs en volksgezondheid kosten klauwen met geld en wat heb je er nou eigenlijk aan?quote:Milei zei tijdens zijn campagne onder meer dat hij een aantal publieke diensten wil afschaffen, net als de ministeries van Volksgezondheid, Onderwijs en Milieu.
Goed zo, je kan beter handel drijven met Kiribati en Andorra.quote:Ook heeft hij gedreigd de banden met belangrijke handelspartners China en buurland Brazili te verbreken.
En dit terwijl Links het de laatste jaren voor het zeggen had en ook de afgelopen decennia het meest aan de macht is geweest.quote:Op maandag 20 november 2023 10:12 schreef aTypisch het volgende:
Argentini is het land met veruit de grootste openstaande schuld aan het IMF. Gecombineerd met andere factoren hebben ze daardoor last van gigantische inflatie.
Deze meneer heeft daar handig op in gespeeld in zijn campagne.
Grappig dat mensen doen alsof het einde nabij is, terwijl Argentini al jaren naar de financile afrond hobbelt
Daarom juichen verstandige mensen voor het midden. Argentini en Amerika zijn allebei mislukte sociale experimenten.quote:Op maandag 20 november 2023 10:23 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
En dit terwijl Links het de laatste jaren voor het zeggen had en ook de afgelopen decennia het meest aan de macht is geweest.
de denkfout is dat links of rechts (wat nogal suggestieve en vage termen zijn) dan als 'kwaad' wordt bestempeld zonder dat men iets weet van de huidige situatiequote:Op maandag 20 november 2023 10:23 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
En dit terwijl Links het de laatste jaren voor het zeggen had en ook de afgelopen decennia het meest aan de macht is geweest.
quote:Op maandag 20 november 2023 10:10 schreef Hugo862 het volgende:
Een grote free for all![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
alles is een "jouw"probleem![]()
![]()
![]()
![]()
Uiteraard. Je kan pas een nieuwe wereld bouwen als de oude tot as is vergaan. Uit het vuur zal een nieuw, sterker en welvarender Argentinie als een fenix herrijzen. Of de boel gaat nog harder fikken. Dat kan natuurlijk ook. Een alternatief is dat de soep niet zo heet gegeten gaat worden als deze man hem op dient en al zijn radicale plannen snel naar de prullenbak gaan en de boel gewoon meer van het zelfde is zoals de afgelopen decennia.quote:Op maandag 20 november 2023 10:13 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Goed zo, je kan beter handel drijven met Kiribati en Andorra.
quote:Op maandag 20 november 2023 09:40 schreef nostra het volgende:
Nu ken ik de details van de Argentijnse politiek absoluut niet, maar ik veronderstel wel dat de werkelijke macht van de president zoals wel vaker weer schromelijk overdreven wordt.
quote:“The President in particular is very much a figurehead — he wields no real power whatsoever. He is apparently chosen by the government, but the qualities he is required to display are not those of leadership but those of finely judged outrage. For this reason the President is always a controversial choice, always an infuriating but fascinating character. His job is not to wield power but to draw attention away from it. On those criteria Zaphod Beeblebrox is one of the most successful Presidents the Galaxy has ever had — he has already spent two of his ten presidential years in prison for fraud.”
hebben de meeste psychologen per hoofd van de bevolking geloof ikquote:Op maandag 20 november 2023 10:46 schreef Hexagon het volgende:
Nou blijkbaar houden Argentijnen niet van zorg en onderwijs.
Toch zonde als dat land nog verder afglijdt naar een soort rechts Venezuela
En die enorme schuld is de voormalige regering zeker aan te rekenen. Die is enorm gestegen onder hun beleid. Die bezuinigingen gaan hoe dan ook pijn doen, of je dat nou doet volgens de wensen van het IMF of niet.quote:Op maandag 20 november 2023 10:12 schreef aTypisch het volgende:
Argentini is het land met veruit de grootste openstaande schuld aan het IMF. Gecombineerd met andere factoren hebben ze daardoor last van gigantische inflatie.
Deze meneer heeft daar handig op in gespeeld in zijn campagne.
Grappig dat mensen doen alsof het einde nabij is, terwijl Argentini al jaren naar de financile afrond hobbelt
Opmerkelijk dat er dan nog altijd zoveel mensen naar de VS willen.quote:Op maandag 20 november 2023 10:33 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Daarom juichen verstandige mensen voor het midden. Argentini en Amerika zijn allebei mislukte sociale experimenten.
Raar, dus als de overheid dat niet regelt zou het er ineens niet meer zijn?quote:Op maandag 20 november 2023 10:46 schreef Hexagon het volgende:
Nou blijkbaar houden Argentijnen niet van zorg en onderwijs.
Toch zonde als dat land nog verder afglijdt naar een soort rechts Venezuela
De overheid willen herstructureren of verkleinen is niet 'anti-overheid'.quote:Op maandag 20 november 2023 11:15 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
En die enorme schuld is de voormalige regering zeker aan te rekenen. Die is enorm gestegen onder hun beleid. Die bezuinigingen gaan hoe dan ook pijn doen, of je dat nou doet volgens de wensen van het IMF of niet.
De eerlijke kwestie is een beetje waar je die klappen harder laat vallen en waar je de pijn verzacht. Ik merk vaak dat politici die een anti-overheidscampagne voeren dat gesprek vermijden en vervolgens proberen de mensen in hun eigen kringen te matsen, ten koste van de rest. Dat gaat Argentini niet opeens de afgrond instorten, maar het gaat ze er ook niet opeens uit helpen.
Ik snap dat ook niet, maar als je geld hebt is het daar redelijk vertoeven. Dat is het rechtse experiment. Het linkse experiment komt op hetzelfde neer, maar dan is het soms moeilijker om je geld te verdienen en is het vooral op basis van status vooraf.quote:Op maandag 20 november 2023 11:26 schreef HowardRoark het volgende:
Opmerkelijk dat er dan nog altijd zoveel mensen naar de VS willen.
Klopt. Maar deze man heeft plannen zoals drinkwater privatiseren. Dan ben je ook goed gek, hoor.quote:Op maandag 20 november 2023 09:32 schreef J.B. het volgende:
[..]
Nou, veel slechter dan de heersende klasse in Argentini kan het wat dat betreft in ieder geval niet zijn. Die peronisten hebben er zo een zooitje gemaakt, ongelooflijk![]()
Dat noemen ze nou echte vrijheid, want overheid stomquote:Op maandag 20 november 2023 11:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Klopt. Maar deze man heeft plannen zoals drinkwater privatiseren. Dan ben je ook goed gek, hoor.
Trump, Duterte, Bolsonaro, Hitler en Baudet zijn ook niet omgelegd, waarom denk je dat dat met Milei wel gaat gebeuren?quote:Op maandag 20 november 2023 11:47 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Hoelang zal het duren voordat hij omgelegd wordt?
Dan is het er alleen voor een kleine groep rijkeren. Waarmee dus je volk dommer en ongezonder wordt. En daarmee dus je land in het algeheel zwakker.quote:Op maandag 20 november 2023 11:26 schreef HowardRoark het volgende:
Raar, dus als de overheid dat niet regelt zou het er ineens niet meer zijn?
Omdat hij de centrale bank wil sluiten. Ik kan me niet herinneren dat de mensen die jij opnoemt dat gezegd hebben.quote:Op maandag 20 november 2023 11:51 schreef Farenji het volgende:
[..]
Trump, Duterte, Bolsonaro, Hitler en Baudet zijn ook niet omgelegd, waarom denk je dat dat met Milei wel gaat gebeuren?
Dat ligt dan aan je herinnering. Vvder zeker?quote:Op maandag 20 november 2023 11:58 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Omdat hij de centrale bank wil sluiten. Ik kan me niet herinneren dat de mensen die jij opnoemt dat gezegd hebben.
Nee hoor. Canada heeft bijvoorbeeld heeft geen landelijk ministerie van onderwijs, die regelen dat provinciaal en toch presteren scholieren er heel erg goed. Je kunt het dus op allerlei manieren landen functioneren.quote:Op maandag 20 november 2023 11:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dan is het er alleen voor een kleine groep rijkeren. Waarmee dus je volk dommer en ongezonder wordt. En daarmee dus je land in het algeheel zwakker.
Nou, niet voor iedereen in elk geval.quote:Op maandag 20 november 2023 11:26 schreef HowardRoark het volgende:
Raar, dus als de overheid dat niet regelt zou het er ineens niet meer zijn?
Oke, waaruit blijkt precies dat hij het alleen maar wil decentraliseren?quote:Op maandag 20 november 2023 12:41 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor. Canada heeft bijvoorbeeld heeft geen landelijk ministerie van onderwijs, die regelen dat provinciaal en toch presteren scholieren er heel erg goed. Je kunt het dus op allerlei manieren landen functioneren.
Of zullen we even kijken naar alle landen die het onderwijs wel landelijk hebben geregeld, maar gewoon een bagger niveau hebben? Dat is namelijk het merendeel in de wereld.
Het is een libertair.quote:Op maandag 20 november 2023 12:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oke, waaruit blijkt precies dat hij het alleen maar wil decentraliseren?
Mijn vraag is, dat de VS het wel accepteert om de US-dollar als munt in Argentini te laten gebruiken?quote:Op maandag 20 november 2023 11:58 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Omdat hij de centrale bank wil sluiten. Ik kan me niet herinneren dat de mensen die jij opnoemt dat gezegd hebben.
Je zou bijvoorbeeld het onderwijs (deels) kunnen privatiseren en met vouchers werken die inkomensafhankelijk zijn. Ik denk dat geen land wil dat een deel van de kinderen niet meer naar school gaat. Daar zijn zelfs ook radicale politici niet bij gebaat.quote:Op maandag 20 november 2023 12:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou, niet voor iedereen in elk geval.
Ik zou niet weten wat zijn precieze plannen zijn. Maar dat is het punt ook niet. Jij stelde meteen dat als het onderwijs en de gezondheidszorg niet meer landelijk worden geregeld, mensen per definitie dommer en ongezonder worden. Dat klopt niet.quote:Op maandag 20 november 2023 12:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oke, waaruit blijkt precies dat hij het alleen maar wil decentraliseren?
Dat is toch juist het tegengestelde van wat Milei wilt? Jouw voorbeelden haalden of hebben de centrale bank allemaal bij de uitvoerende macht. Als ze over gaan op de dollar is er helemaal geen zeggenschap meer over de munt, beetje a la Andorra met de Euro. Of begrijp ik je verkeerd?quote:Op maandag 20 november 2023 12:27 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat ligt dan aan je herinnering. Vvder zeker?
Duterte heeft de centrale bank volledig overgenomen door een vriendje in de top te benoemen. https://www.wsj.com/artic(...)ointment-11551773032
Hitler had de centrale bank ook volledig in z'n hand, die hebben de oorlog en alle gruweldaden mee gefinancierd: https://en.wikipedia.org/wiki/Reichsbank#Nazi_period
Bolsonaro had spijt als haren op z'n hoofd dat ie de centrale bank autonomie had gegeven: https://www.bloomberg.com(...)ap-reports#xj4y7vzkg
Baudet ageert non stop tegen de centrale bank omdat ze dmv digitale valuta "iedereen in de gaten gaan houden": https://twitter.com/thierrybaudet/status/1492563048648921091
Trump noemde de centrale bank "my biggest threat". https://www.cbsnews.com/n(...)s-my-biggest-threat/
Heb jij dan de indruk dat de VS niet bereid zou zijn enorme hoeveelheden dollars bij te drukken?quote:Op maandag 20 november 2023 12:57 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Mijn vraag is, dat de VS het wel accepteert om de US-dollar als munt in Argentini te laten gebruiken?
Zoiets zal toch wel niet gaan, zonder dollars bij te drukken, lijkt mij.
Nouja er staat dat hij die publieke diensten wil afschaffen. Er staat niet dat hij ze onder wil brengen bij decentrale overheden.quote:Op maandag 20 november 2023 12:58 schreef HowardRoark het volgende:
Ik zou niet weten wat zijn precieze plannen zijn. Maar dat is het punt ook niet. Jij stelde meteen dat als het onderwijs en de gezondheidszorg niet meer landelijk worden geregeld, mensen per definitie dommer en ongezonder worden. Dat klopt niet.
Dus op basis van wat we nu weten zorgt dat er voor dat er geen publieke zorg en geen publiek onderwijs meer is. En dat zorgt dus voor een volk dat dommer en ongezonder is.quote:Milei zei tijdens zijn campagne onder meer dat hij een aantal publieke diensten wil afschaffen, net als de ministeries van Volksgezondheid, Onderwijs en Milieu.
Volgens mij kan de VS er niet veel tegen beginnen.quote:Op maandag 20 november 2023 12:57 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Mijn vraag is, dat de VS het wel accepteert om de US-dollar als munt in Argentini te laten gebruiken?
Zoiets zal toch wel niet gaan, zonder dollars bij te drukken, lijkt mij.
Als de dollar de officile valuta wordt, dan wordt Argentini inderdaad gewoon speelbal van de Fed.quote:Op maandag 20 november 2023 13:00 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat is toch juist het tegengestelde van wat Milei wilt? Jouw voorbeelden haalden of hebben de centrale bank allemaal bij de uitvoerende macht. Als ze over gaan op de dollar is er helemaal geen zeggenschap meer over de munt, beetje a la Andorra met de Euro. Of begrijp ik je verkeerd?
wel een ietwat sterkere munt en dus basis voor de bevolkingquote:Op maandag 20 november 2023 13:11 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als de dollar de officile valuta wordt, dan wordt Argentini inderdaad gewoon speelbal van de Fed.
De dollar is veelal al wel de officieuze valuta, want ondanks dat je op 'de zwarte markt' het drievoudige betaalt voor een dollar, devalueert ie natuurlijk niet als een idioot in tegenstelling tot de peso.
In het geval van Zuid-Amerika heeft alleen Venezuela er economisch nog een grotere bende van gemaakt, dus zo'n vaart zal het niet lopen.quote:Op maandag 20 november 2023 09:37 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
De ervaring leert dat 'het kan toch niet erger worden' eigenlijk nooit klopt. Het kan altijd erger en wanneer mensen vanuit deze redenering stemmen, dan wordt het dat vaak ook.
Een sterkere munt heeft natuurlijk voor- en nadelen. Dat zie je ook in de eurozone. Landen als Nederland en Duitsland varen wel bij een koers die in toom wordt gehouden door zwakkere broeders als Spanje en Itali, terwijl dat soort landen juist weer hinder ondervinden van een valuta die omhoog wordt gehouden door met name de Duitse economie. Het invoeren van de dollar als officile valuta kan de Argentijnse export ook volledig de nek omdraaien.quote:Op maandag 20 november 2023 13:14 schreef aTypisch het volgende:
[..]
wel een ietwat sterkere munt en dus basis voor de bevolking
Ja alleen dan moeten ze wel iets gaan produceren om te verkopen om zo aan dollars te komen.quote:Op maandag 20 november 2023 13:14 schreef aTypisch het volgende:
[..]
wel een ietwat sterkere munt en dus basis voor de bevolking
Dat hangt nogal van de context af, ik ben er ook niet per se fan van. In Zuid-Amerika daarentegen is Chili zo'n beetje het enige land in Zuid-Amerika waar je veilig water uit de kraan kunt drinken, en toevalligerwijs is het ook het enige land op dat continent waar de drinkwatervoorziening geprivatiseerd is. Dat wordt door sommigen dus als goed voorbeeld gezien, wat gezien de regionale situatie niet geheel onlogisch is.quote:Op maandag 20 november 2023 11:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Klopt. Maar deze man heeft plannen zoals drinkwater privatiseren. Dan ben je ook goed gek, hoor.
ze zijn niet in staat om zelf een valuta overeind te houdenquote:Op maandag 20 november 2023 13:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Een sterkere munt heeft natuurlijk voor- en nadelen. Dat zie je ook in de eurozone. Landen als Nederland en Duitsland varen wel bij een koers die in toom wordt gehouden door zwakkere broeders als Spanje en Itali, terwijl dat soort landen juist weer hinder ondervinden van een valuta die omhoog wordt gehouden door met name de Duitse economie. Het invoeren van de dollar als officile valuta kan de Argentijnse export ook volledig de nek omdraaien.
laat meer productie nou ook goed zijn voor een groot deel van zijn stemmers op het plattelandquote:Op maandag 20 november 2023 13:18 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja alleen dan moeten ze wel iets gaan produceren om te verkopen om zo aan dollars te komen.
Dat doet de Argentijnse overheid zelf al doordat ze flinke exportheffingen hanteren om nog wat geld te innen. Voor soja is die belasting bijvoorbeeld 33%. Daarnaast wordt door kapitaalcontroles de officile wisselkoers ook nog eens kunstmatig hoog gehouden, de onofficile wisselkoers is bijna drie keer zo hoog: https://bluedollar.net/quote:Op maandag 20 november 2023 13:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Een sterkere munt heeft natuurlijk voor- en nadelen. Dat zie je ook in de eurozone. Landen als Nederland en Duitsland varen wel bij een koers die in toom wordt gehouden door zwakkere broeders als Spanje en Itali, terwijl dat soort landen juist weer hinder ondervinden van een valuta die omhoog wordt gehouden door met name de Duitse economie. Het invoeren van de dollar als officile valuta kan de Argentijnse export ook volledig de nek omdraaien.
Ja alleen gaat gras niet groeien door er aan te trekken.quote:Op maandag 20 november 2023 13:38 schreef aTypisch het volgende:
[..]
laat meer productie nou ook goed zijn voor een groot deel van zijn stemmers op het platteland
dat is tenminste een deel van de belofte
je onderschat de huidige problemen door inflatiequote:Op maandag 20 november 2023 13:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja alleen gaat gras niet groeien door er aan te trekken.
Klopt. Hoe vervelend ook, er moet vrij rigoreus worden ingegrepen in de overheidsfinancin en dat heeft consequenties. Consequenties die de Peronisten altijd hebben geweigerd, maar ik heb nou ook niet het idee dat het met Milei heel erg de goede kant op zal gaan.quote:Op maandag 20 november 2023 13:40 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat doet de Argentijnse overheid zelf al doordat ze flinke exportheffingen hanteren om nog wat geld te innen. Voor soja is die belasting bijvoorbeeld 33%. Daarnaast wordt door kapitaalcontroles de officile wisselkoers ook nog eens kunstmatig hoog gehouden, de onofficile wisselkoers is bijna drie keer zo hoog: https://bluedollar.net/
Klopt maar dat gaat niet opgelost worden door dan maar de munt van een ander land te gaan nemen. Als de productie en economie nog steeds ruk is dan wordt alles ook heel duur in dollars. Zeker omdat die dollars niet vanzelf naar Argentinie komen gewaaid.quote:Op maandag 20 november 2023 13:47 schreef aTypisch het volgende:
[..]
je onderschat de huidige problemen door inflatie
je kunt niks plannen, niet financieel, niet zakelijk en dus eigenlijk ook niet persoonlijk
er zijn limieten op het aantal amerikaanse dollars die privpersonen nu mogen kopen daar
maximaal per maand: $100 contant en $200 per maand via bankrekening
ze hebben nu een niet werkende lokale muntquote:Op maandag 20 november 2023 13:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Klopt maar dat gaat niet opgelost worden door dan maar de munt van een ander land te gaan nemen. Als de productie en economie nog steeds ruk is dan wordt alles ook heel duur in dollars. Zeker omdat die dollars niet vanzelf naar Argentinie komen gewaaid.
Maar hoe gaan ze aan al die dollars komen?quote:Op maandag 20 november 2023 13:50 schreef aTypisch het volgende:
[..]
ze hebben nu een niet werkende lokale munt
dan is het geen oplossing voor alles, maar wel een noodzakelijk iets om naar een sterkere munt te vluchten
je kunt geen economie runnen op een munt die dit doet tegenover de wereld reserve munt:
[ afbeelding ]
net als iedereen en als nuquote:Op maandag 20 november 2023 13:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar hoe gaan ze aan al die dollars komen?
Hij zal het allicht in Ecuador en Panama gaan vragen, daar is de dollar ook de officile munteenheid. Ik ben er ook niet noodzakelijk voor, maar ik kan me wel voorstellen dat het als oplossing wordt gezien in een land waar door de heersende politieke klasse voortdurend de drukpers wordt gehanteerd.quote:Op maandag 20 november 2023 13:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
El Salvador gebruikt ook de US$.quote:Op maandag 20 november 2023 14:04 schreef J.B. het volgende:
[..]
Hij zal het allicht in Ecuador en Panama gaan vragen, daar is de dollar ook de officile munteenheid. Ik ben er ook niet noodzakelijk voor, maar ik kan me wel voorstellen dat het als oplossing wordt gezien in een land waar door de heersende politieke klasse voortdurend de drukpers wordt gehanteerd.
Er zijn al dollars in omloop omdat de dollarisatie al lang geleden is ingezet omdat de inwoners zelf overstappen op dollars vanwege een toenemend wantrouwen in de eigen munt. De export zal gestimuleerd moeten worden zodat er meer dollars het land binnenstromen. Eigendomsrechten moeten beter gerespecteerd worden om investeringen te kunnen laten plaatsvinden die de export aanzwengelen en er ook huisgemaakte alternatieven beschikbaar komen voor importgoederen.quote:Op maandag 20 november 2023 13:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat klopt, maar de meer gematigde Macri heeft uiteindelijk ook weinig voor elkaar gespeeld. Met dat in het achterhoofd begrijp ik tot op zekere hoogte wel dat mensen nu voor een radicaler figuur gekozen hebben. Desondanks denk ik ook niet dat hij de goede persoon is om de boel weer op de rails te krijgen, maar de tijd zal het leren. Ik wens Milei en de Argentijnen in ieder geval veel succes, want de economische en politieke situatie is dramatisch.quote:Op maandag 20 november 2023 13:49 schreef Monolith het volgende:
[..]
Klopt. Hoe vervelend ook, er moet vrij rigoreus worden ingegrepen in de overheidsfinancin en dat heeft consequenties. Consequenties die de Peronisten altijd hebben geweigerd, maar ik heb nou ook niet het idee dat het met Milei heel erg de goede kant op zal gaan.
Het libertarisme lijkt misschien een leuke ideologie als je wat pubert, maar de meeste mensen leren toch dat de wereld wat complexer in elkaar zit als ze opgroeien.
Bitcoin toch?quote:
El Salvador ook zoals eerder gezegd ook. Maar is natuurlijk een noodgreep. Als land ben je dan afhankelijk een andere centrale bank die nationaal beleid maakt. Verre van een ideale situatie, want daarvan heb je niet de lusten, wel de lasten.quote:Op maandag 20 november 2023 14:04 schreef J.B. het volgende:
[..]
Hij zal het allicht in Ecuador en Panama gaan vragen, daar is de dollar ook de officile munteenheid. Ik ben er ook niet noodzakelijk voor, maar ik kan me wel voorstellen dat het als oplossing wordt gezien in een land waar door de heersende politieke klasse voortdurend de drukpers wordt gehanteerd.
Bitcoin is ook een geldig betaalmiddel maar vanwege de grote volatiliteit van Bitcoin wordt vooral de US$ gebruikt.quote:
Nouja, Argentini heeft anderzijds ook vooral de lasten van z'n eigen centrale bank/valutaquote:Op maandag 20 november 2023 16:42 schreef dimmak het volgende:
[..]
El Salvador ook zoals eerder gezegd ook. Maar is natuurlijk een noodgreep. Als land ben je dan afhankelijk een andere centrale bank die nationaal beleid maakt. Verre van een ideale situatie, want daarvan heb je niet de lusten, wel de lasten.
Dit is echt kinderlijk simplistisch natuurlijk. Er zitten altijd voor- en nadelen aan beleidskeuzes en roepen dat het nu ook niet zo lekker gaat is natuurlijk geen argument om dan maar een radicale beslissing te nemen want 'ach, het kan toch niet erger'. Argentini heeft inderdaad ander beleid nodig, maar dat is geen reden om dan maar op de banken te gaan staan voor het afschaffen van de centrale bank en het invoeren van de dollar. Recent stukje uit de Economist:quote:Op maandag 20 november 2023 18:59 schreef aTypisch het volgende:
Grappig om te zien dat er serieus bezorgde mensen zijn die denken dat Argentini niet kan overstappen op de dollar omdat het te veel impact zou hebben. Kom op, Argentini is al 9 keer failliet gegaan omdat het niet aan zijn verplichtingen kon voldoen. Een eeuw van (een bepaald) beleid heeft een van de welvarendste landen ter wereld verwoest. Het wordt tijd dat ze iets nieuws proberen.
quote:The most far-reaching of Mr Milei’s Friedman-influenced proposals is to dollarise the economy. This would involve replacing the peso with the greenback, and mean getting rid of Argentina’s central bank, which Mr Milei calls “the worst thing in the universe”. He exaggerates, but only a little. Argentina’s economy is in tatters. Annual inflation is at 113%. The central bank has exhausted its dollars. The peso’s value against the American currency has halved since the beginning of the year. In short, the time for radical thinking has arrived. Unfortunately, dollarisation is more likely to be a curse than a solution to Argentina’s problems.
When a country hitches its economy to another’s currency, it gives up on making its own monetary policy. Interest rates would be determined by the Federal Reserve, making them more predictable and just about impossible to fiddle. For a country with a record as chequered as Argentina’s, this would relieve a number of headaches. Most Argentines use dollars anyway. Making this state of affairs official would allow the public to avoid the hassle of converting back and forth from the American currency to pesos. Exchange rates for dollars, the world’s most heavily traded currency, would be unmoved by anything happening in Argentina, a fairly small economy, meaning currency values would no longer seesaw. It is a formula that, for a while at least, kept things relatively stable in Ecuador after it dollarised in 2000.
The main draw, however, is that Argentina would be blocked from printing cash. Friedman was critical of central banks, convinced that most are too weak to keep inflation in hand, since doing so means standing firm against pressure from politicians to make it easier to pay bills or to let the economy run hot at election time. As Mr Milei is quick to point out, Argentina’s central bank has been one of the most irresponsible. Dollarisation would put the printing presses firmly out of reach. This means, proponents argue, that it would be only a matter of time before the state downsizes and the long battle with inflation comes to an end.
Yet this argument has a problem: it takes an unrealistically rose-tinted view of governments. It assumes that politicians—aware that they are no longer able to call on the central bank in a crisis—will automatically reduce their borrowing to a safe level. This would be true if the only reason governments were borrowing too much was because they knew that the central bank would bail them out. In reality, most governments borrow because there is enormous pressure to do so. Lenders need repaying. Bureaucracies must be restructured. Opposition parties push incumbents to spend. And, most pressing of all, voters come to expect certain services from the state. The absence of printing presses is not sufficient to outweigh these concerns.
When a disaster strikes, things get scary in a dollarised economy. There is no central bank to act as lender of last resort to either the government or the banking system. Defaults thus become much more likely. Banks that could have been saved with emergency liquidity fail, and the government lacks the dollars to cover deposits, leaving millions out of pocket. Moreover, most borrowing could by then be under American law, putting the government on the back foot in any restructuring negotiations.
Indeed, Ecuador is currently experiencing many of the downsides of dollarisation. When the policy was introduced, it stabilised prices straight away. But it also failed to stem the government’s fiscal deficits. Policymakers have since resorted to increasingly creative ways to finance the bill, pushing the country into a deal with imf in 2019.
A future in which Argentina falls into disaster is more easily foreseeable than one in which policymakers see through the tough decisions required to make a success of dollarisation. Fiscal excess has been a problem for the better part of a century. The country has had 22 imf bail-outs over the past 65 years, leaving the fund so exhausted that it has given up demanding the country break even. A string of left-wing governments have built a sprawling welfare state and vast bureaucracy. Mr Milei promises cuts worth 15% of gdp, to a public sector that accounts for 38% of gdp, but struggles to outline where they will come from.
There are plenty of other problems. A significant one is how Mr Milei’s government would find the $40bn his team thinks is necessary to make the switch to dollars. Currently Argentina cannot even repay the imf, to which it owes $44bn. Having run out of American currency, the central bank is instead burning through yuan borrowed from China. Mr Milei has suggested selling state-owned firms and government debt in an offshore fund to raise the necessary capital. It is hard to imagine there will be many buyers.
Whoever takes power in December will be starting from a terrible position. Forget about finding the money to enable dollarisation. Growing numbers of economists reckon that the country is once again insolvent, meaning that it will be almost impossible for it to pay back its existing debts. The country’s bond prices reflect the fact that financial markets are pricing in another debt restructuring. In order to make a fresh start, Argentina may need to default, not dollarise.
Klopt, daarom zeg ik ook dat het een noodgreep is.quote:Op maandag 20 november 2023 19:06 schreef J.B. het volgende:
[..]
Nouja, Argentini heeft anderzijds ook vooral de lasten van z'n eigen centrale bank/valuta
Als een overheid decennia lang de valutapers misbruikt ten koste van grote delen van de bevolking dan stappen die vanzelf over op alternatieven zoals de dollar. Dollarisatie is dan al langere tijd aan de gang. Uiteindelijk willen dan ook de ambtenaren in dollars betaald krijgen i.p.v. versgedrukte hyperinflaterende valuta. Dat proces zag je ook al in een land als Zimbabwe. Er zitten nadelen aan het uithanden geven van de valutapers maar een terugkeer naar een eigen valuta is vaak moeizaam zoals in Zimbabwe. Veel regimes kunnen blijkbaar de verleiding niet weerstaan om meer valuta te drukken dan de geproduceerde diensten en goederen eigenlijk vertegenwoordigen en een vorm van sluip onteigening te begaan ten koste van grote delen van de eigen bevolking.quote:Op maandag 20 november 2023 19:29 schreef Monolith het volgende:
Dit is echt kinderlijk simplistisch natuurlijk. Er zitten altijd voor- en nadelen aan beleidskeuzes en roepen dat het nu ook niet zo lekker gaat is natuurlijk geen argument om dan maar een radicale beslissing te nemen want 'ach, het kan toch niet erger'. Argentini heeft inderdaad ander beleid nodig, maar dat is geen reden om dan maar op de banken te gaan staan voor het afschaffen van de centrale bank en het invoeren van de dollar. Recent stukje uit de Economist:
dus de bejoebeling vanuit ons rechter kant, zal wel heel snel afkoelen. Aangezien deze man gewoon ouderwets rechts is, schulden afbetalen, geen geld opmaken wat je niet hebt. internationaal samen werken. Pro vrijheid en individu.quote:
Walgelijk inderdaadquote:Op maandag 20 november 2023 20:00 schreef Korenfok het volgende:
[..]
schulden afbetalen, geen geld opmaken wat je niet hebt. internationaal samen werken. Pro vrijheid en individu.
In nederland zouden wij de pVDA als rechts kunnen betitelen als dit de eisen zijn.quote:
Of je wilt echt niet begrijpen dat een samenleving alleen maar werkt als je een beetje probeert samen te werken en niet als je bot egocentrisme verheft tot politiek heersende ideologie.quote:Op maandag 20 november 2023 13:49 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het libertarisme lijkt misschien een leuke ideologie als je wat pubert, maar de meeste mensen leren toch dat de wereld wat complexer in elkaar zit als ze opgroeien.
Ja, maar zoals in het stuk ook uitgelegd staat daarmee los je het probleem a) niet op en b) je creert allerlei nieuwe risico's en problemen.quote:Op maandag 20 november 2023 19:52 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als een overheid decennia lang de valutapers misbruikt ten koste van grote delen van de bevolking dan stappen die vanzelf over op alternatieven zoals de dollar. Dollarisatie is dan al langere tijd aan de gang. Uiteindelijk willen dan ook de ambtenaren in dollars betaald krijgen i.p.v. versgedrukte hyperinflaterende valuta. Dat proces zag je ook al in een land als Zimbabwe. Er zitten nadelen aan het uithanden geven van de valutapers maar een terugkeer naar een eigen valuta is vaak moeizaam zoals in Zimbabwe. Veel regimes kunnen blijkbaar de verleiding niet weerstaan om meer valuta te drukken dan de geproduceerde diensten en goederen eigenlijk vertegenwoordigen en een vorm van sluip onteigening te begaan ten koste van grote delen van de eigen bevolking.
Het fundamentele probeem is het respecteren van eigendomsrechten zodat er duurzame investeringen plaatsvinden en dat vertrouwen te winnen is een lange pijnlijke weg. De valutapers in de oceaan dumpen is en 1e aanzet maar lang niet voldoende.quote:Op maandag 20 november 2023 21:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja, maar zoals in het stuk ook uitgelegd staat daarmee los je het probleem a) niet op en b) je creert allerlei nieuwe risico's en problemen.
Is dat het fundamentele probleem in Argentini ja? Volgens mij is er een grote verscheidenheid aan problemen.quote:Op maandag 20 november 2023 21:09 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het fundamentele probeem is het respecteren van eigendomsrechten zodat er duurzame investeringen plaatsvinden en dat vertrouwen te winnen is een lange pijnlijke weg. De valutapers in de oceaan dumpen is en 1e aanzet maar lang niet voldoende.
Dat is het fundamentele probleem mijns inziens. Om een industrie te krijgen die producten maakt met hogere marges heb je kapitaal intensieve investeringen nodig en die weet Argentini niet aan te trekken. Ze exporteren vooral producten met een geringe marge.quote:Op maandag 20 november 2023 21:27 schreef Monolith het volgende:
[..]
Is dat het fundamentele probleem in Argentini ja? Volgens mij is er een grote verscheidenheid aan problemen.
Nou zijn anti-onderwijsplan is vooral een desinvestering.quote:Op maandag 20 november 2023 21:09 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het fundamentele probeem is het respecteren van eigendomsrechten zodat er duurzame investeringen plaatsvinden en dat vertrouwen te winnen is een lange pijnlijke weg. De valutapers in de oceaan dumpen is en 1e aanzet maar lang niet voldoende.
Het gaat vooral om de kwaliteit van het onderwijs en de beschikbare werkgelegenheid. Je kunt dan wel mensen opleiden, maar als de banen er niet zijn bij gebrek aan investeringen heb je er niets aan. Een samenspel van bedrijven en onderwijs is ook van belang.quote:Op maandag 20 november 2023 21:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou zijn anti-onderwijsplan is vooral een desinvestering.
Kijk je land kan helemaal op de grond gaan maar wanneer de bevolking goed opgeleid is, kan het ook wel weer opveren. Dat zie je bijvoorbeeld in Oost-Europese landen, die zich hebben kunnen herstellen van het communisme omdat ze in ieder geval wel goed opgeleid waren.
Ga je echter moedwillig je volk dommer maken dan zak je eerder af tot het niveau van Burundi ofzo.
Dat zijn geen landen die je zo maar met elkaar kunt vergelijken, maar het ging me natuurlijk meer omdat je een vrij complexe situatie platslaat tot een simpel economisch praatpuntje.quote:Op maandag 20 november 2023 21:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat is het fundamentele probleem mijns inziens. Om een industrie te krijgen die producten maakt met hogere marges heb je kapitaal intensieve investeringen nodig en die weet Argentini niet aan te trekken. Ze exporteren vooral producten met een geringe marge.
Costa Rica doet het stukken beter wat dat betreft. Daar staat zelfs een Chip fabriek, Dat is het ultimum van kapitaal intensieve investeringen.
Intel to invest $1.2 bln in Costa Rica over next two years
Soms is het vrij simpel. Als eigendomsrechten niet gerespecteerd worden, gaat je economie naar de kloten.quote:Op maandag 20 november 2023 21:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat zijn geen landen die je zo maar met elkaar kunt vergelijken, maar het ging me natuurlijk meer omdat je een vrij complexe situatie platslaat tot een simpel economisch praatpuntje.
Ik geloof niet dat de Amerikaanse economie ten gronde wordt gericht door eminent domain.quote:Op maandag 20 november 2023 21:59 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Soms is het vrij simpel. Als eigendomsrechten niet gerespecteerd worden, gaat je economie naar de kloten.
Dat komt omdat er niet zomaar onteigend wordt op grond van eminent domain. Het uitbetalen van pensioenen en ambtenaren met vers gedrukte valuta zoals in Zimbabwe, Venezuela en Argentini gebeurt is een vorm van sluip onteigening van de productiever delen van de bevolking en dus een grove schending van eigendomsrechten. Daarnaast vinden in deze landen nationalisaties plaats zonder dat de eigenaren voldoende gecompenseerd worden financieel, het is gewoon een verkapte vorm van staats diefstal en dan moet je niet vreemd opkijken dat investeringen uitblijven.quote:Op maandag 20 november 2023 22:03 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat de Amerikaanse economie ten gronde wordt gericht door eminent domain.
Nee, Argentinie heeft zelfs olie, gas en lithium dat Costa Rica niet eens heeft. Kan je nagaan hoe erg je het moet verkloten als land om Argentini te evenaren. Venezuela wint die wedstrijd dan wel, maar dat is geen prijs die je graag in ontvangst neemt.quote:Op maandag 20 november 2023 21:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat zijn geen landen die je zo maar met elkaar kunt vergelijken.
Ik vind Argentini echt niet in dat rijtje passen hoor, al kun je Venezuela en Zimbabwe ook niet op een hoop gooien. Venezuela is nog het meest op socialistische leest geschoeid. Argentini heeft vooral links-populistisch (wan)beleid en Zimbabwe is op heel veel andere fronten een zooitje.quote:Op maandag 20 november 2023 22:11 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat komt omdat er niet zomaar onteigend wordt op grond van eminent domain. Het uitbetalen van pensioenen en ambtenaren met vers gedrukte valuta zoals in Zimbabwe, Venezuela en Argentini gebeurt is een vorm van sluip onteigening van de productiever delen van de bevolking en dus een grove schending van eigendomsrechten. Daarnaast vinden in deze landen nationalisaties plaats zonder dat de eigenaren voldoende gecompenseerd worden financieel, het is gewoon een verkapte vorm van staats diefstal en dan moet je niet vreemd opkijken dat investeringen uitblijven.
Met wat grondstoffen ben je er niet. Maar bovenal heb je een land met een bijna 10x grotere bevolking om maar eens wat te noemen.quote:Op maandag 20 november 2023 22:17 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nee, Argentinie heeft zelfs olie, gas en lithium dat Costa Rica niet eens heeft. Kan je nagaan hoe erg je het moet verkloten als land om Argentini te evenaren. Venezuela wint die wedstrijd dan wel, maar dat is geen prijs die je graag in ontvangst neemt.
Met een rente niveau veel lager dan de inflatie, jaag je de inflatie verder aan, dat experiment heeft Erdogan gedaan en hoeft dus niet meer op herhaling. Naarmate er meer geld wordt bijgedrukt dan staat tegenover de geleverde productieve diensten en goederen krijg je inflatie en als gevolg daarop dollarisatie waardoor het "hete aardappel effect" toeneemt omdat men zo snel mogelijk van de valuta af wil en het omwisselt voor dollars. De vraag naar de eigen valuta neemt af en de omloopsnelheid enorm toe. Dit versterkt de inflatie en effent de weg naar hyperinflatie.quote:Op maandag 20 november 2023 22:21 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik vind Argentini echt niet in dat rijtje passen hoor, al kun je Venezuela en Zimbabwe ook niet op een hoop gooien. Venezuela is nog het meest op socialistische leest geschoeid. Argentini heeft vooral links-populistisch (wan)beleid en Zimbabwe is op heel veel andere fronten een zooitje.
Vooropgesteld, geld bijdrukken op een dergelijke schaal is vaak een vorm van symptoombestrijding omdat men de vervelendere maatregelen niet wil nemen. Maar natuurlijk bij lange na niet de enige oorzaak van een hoge inflatie. Met lage rente kun je de economie ook ook prima over de klif jagen en als je zoals bijvoorbeeld in Turkije een Erdogan teveel macht krijgt zie je het effect daarvan.
Maar ook de centrale bank en de peso afschaffen is pure symptoombestrijding natuurlijk. Je lost er de onderliggende problemen niet mee op.
Argentini is dus overbevolkt begrijp ik daaruit, er zijn onvoldoende bestaansmiddelen voorhanden ?quote:Op maandag 20 november 2023 22:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Met wat grondstoffen ben je er niet. Maar bovenal heb je een land met een bijna 10x grotere bevolking om maar eens wat te noemen.
Maar waar bedrijven niet zijn kunnen goed opgeleide mensen ze oprichten. Bovendien zal een buitenlands bedrijf ook niet snel een vestiging openen in een land waar mensen amper kunnen lezen en rekenen.quote:Op maandag 20 november 2023 21:53 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het gaat vooral om de kwaliteit van het onderwijs en de beschikbare werkgelegenheid. Je kunt dan wel mensen opleiden, maar als de banen er niet zijn bij gebrek aan investeringen heb je er niets aan. Een samenspel van bedrijven en onderwijs is ook van belang.
Intel Costa Rica’s campus is located in the province of Heredia just north of the country’s capital, and hosts a state of the art Research and Development Center and a Global Services Center that provide critical services and solutions for the entire corporation.
De focus op onderwijs is ook niet geheel correct. Het is meestal een samenloop van een goedwerkende en betrouwbare overheid, veiligheid, infrastructuur en een onderwijssysteem waarin de middelbare school in ieder geval wordt afgemaakt.quote:Op maandag 20 november 2023 23:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar waar bedrijven niet zijn kunnen goed opgeleide mensen ze oprichten. Bovendien zal een buitenlands bedrijf ook niet snel een vestiging openen in een land waar mensen amper kunnen lezen en rekenen.
Uiteraard maar dat is geen keuzemenu.quote:Op maandag 20 november 2023 23:21 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De focus op onderwijs is ook niet geheel correct. Het is meestal een samenloop van een goedwerkende en betrouwbare overheid, veiligheid, infrastructuur en een onderwijssysteem waarin de middelbare school in ieder geval wordt afgemaakt.
Dat gaat richting totale implosie. Al gaan met al die Peronistas overal zijn plannen natuurlijk niet zo snel doorvoer vinden.quote:Op maandag 20 november 2023 23:25 schreef KoosVogels het volgende:
Begrijp dat de beste man de halve overheid op wil heffen. Het wordt ongetwijfeld een fascinerend experiment om van een flinke afstand te aanschouwen.
Zou Toine Manders zijn koffers al aan het inpakken zijn?quote:Op maandag 20 november 2023 23:25 schreef KoosVogels het volgende:
Begrijp dat de beste man de halve overheid op wil heffen. Het wordt ongetwijfeld een fascinerend experiment om van een flinke afstand te aanschouwen.
Ik denk dat hij heel even afwacht of Argentini echt zo'n paradijselijk land wordt als zijn ideologie hem belooft.quote:Op maandag 20 november 2023 23:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zou Toine Manders zijn koffers al aan het inpakken zijn?
Blijkbaar wil hij ook de oorlog om de Falklands nieuw leven inblazen, hij heeft uitspraken in die richting gedaan, maar of Argentinie daar uberhaupt toe in staat is tegenwoordig is mij onbekend.quote:Op maandag 20 november 2023 23:25 schreef KoosVogels het volgende:
Ik denk dat Rishi Sunak daar wel een voorstander van is.quote:Op maandag 20 november 2023 23:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Blijkbaar wil hij ook de oorlog om de Falklands nieuw leven inblazen, hij heeft uitspraken in die richting gedaan, maar of Argentinie daar uberhaupt toe in staat is tegenwoordig is mij onbekend.
Heh, ja, ongetwijfeld, zijn bijnaam tijdens Corona was naar verluid Dr Death tenslottequote:Op maandag 20 november 2023 23:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat Rishi Sunak daar wel een voorstander van is.
Islas Malvinas heten ze tegenwoordig.quote:Op maandag 20 november 2023 23:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Blijkbaar wil hij ook de oorlog om de Falklands nieuw leven inblazen, hij heeft uitspraken in die richting gedaan, maar of Argentinie daar uberhaupt toe in staat is tegenwoordig is mij onbekend.
Ik heb geen idee wat dit gaat worden en de Argentijnse die bij ons inwoonde heeft dat ook niet maar ze houdt wel haar hart vast nu.
Nee, zo noemde men de eilanden altijd al in Argentinie, dacht ikquote:Op maandag 20 november 2023 23:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Islas Malvinas heten ze tegenwoordig.
Er was een relletje van de zomer in het VK omdat de EU ze ook zo noemde in een document.quote:Op maandag 20 november 2023 23:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, zo noemde men de eilanden altijd al in Argentinie, dacht ik
True. Argentini was natuurlijk bepaald geen nette, opgeruimde woonkamer.quote:Op maandag 20 november 2023 23:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, het zou kunnen maar de huidige weg blijven bewandelen was ook een doem scenario, denk ik.
De kiezer daar wil cht geen serieus bestuurd land.quote:Op maandag 20 november 2023 23:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
True. Argentini was natuurlijk bepaald geen nette, opgeruimde woonkamer.
Maar om dan een kettingzaag-zwaaiende libertarier tot president te bombarderen, is weer het andere uiterste.
Ja, dat weet ik maar het VK heeft geen fuck te vertellen in de EU tegenwoordig en in Spanje noemt men de eilanden ook Islas Malvinas. Dat is gewoon de spaanstalige naam.quote:Op maandag 20 november 2023 23:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er was een relletje van de zomer in het VK omdat de EU ze ook zo noemde in een document.
Het is een kneejerk reactie, denk ik, men is het zat en wil nu een keer echte verandering. Of dat een verbetering zal zijn....ik verwacht het niet maar ik begrijp wel dat men genoeg had van de huidige politieke leiding.quote:Op maandag 20 november 2023 23:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar om dan een kettingzaag-zwaaiende libertarier tot president te bombarderen, is weer het andere uiterste.
de kettingzaag is de enige manier om dat land uit de inflatie te krijgenquote:Op maandag 20 november 2023 23:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gaat veel sociale oproer opleveren verwacht ik omdat meer dan de helft van alle werknemers in Argentini ambtenaar of semi-ambtenaar isquote:Op maandag 20 november 2023 23:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat gaat richting totale implosie. Al gaan met al die Peronistas overal zijn plannen natuurlijk niet zo snel doorvoer vinden.
Dat is gewoon de Spaanse naam.quote:Op maandag 20 november 2023 23:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, zo noemde men de eilanden altijd al in Argentinie, dacht ik
Met de kanttekening dat Argentini er nu al ongeveer uit ziet als het plaatje rechtsquote:
Ze zijn niet eens meer lid van de club, moeten niet zo zeuren hoor die Brittenquote:Op maandag 20 november 2023 23:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er was een relletje van de zomer in het VK omdat de EU ze ook zo noemde in een document.
Ben ook wel benieuwd of de UK nog wel in staat is eenzelfde kunstje te flikken als in 1982.quote:Op maandag 20 november 2023 23:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat dit gaat worden en de Argentijnse die bij ons inwoonde heeft dat ook niet maar ze houdt wel haar hart vast nu.
De bewoners van de Falklands kiezen er niet voor deel uit te gaan maken van een failliete boedel, wat begrijpelijk is. Als Milei zo voor vrijheid is, dan respecteert hij de keuze van de bewoners maar.quote:Op dinsdag 21 november 2023 08:45 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ben ook wel benieuwd of de UK nog wel in staat is eenzelfde kunstje te flikken als in 1982.
Niet echt, Milei en zijn partij uiten daarover opvallend gematigde teksten. Ze zijn van mening dat de Falklandeilanden om geografische redenen aan Argentini zouden moeten toebehoren en willen dat via de diplomatieke weg bewerkstelligen, maar niet zonder instemming van de Falklanders zelf, oftewel gaat dat nooit gebeuren.quote:Op maandag 20 november 2023 23:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Echt libertair kent geen consumentenrechten bijvoorbeeld.quote:Op maandag 20 november 2023 09:41 schreef DrDentz het volgende:
Libertair heeft wel mijn sympathie. Het recht om met rust gelaten te worden, niet een verplicht sociaal contract dat jij niet hebt getekend.
quote:Op dinsdag 21 november 2023 09:46 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Niet echt, Milei en zijn partij uiten daarover opvallend gematigde teksten. Ze zijn van mening dat de Falklandeilanden om geografische redenen aan Argentini zouden moeten toebehoren en willen dat via de diplomatieke weg bewerkstelligen, maar niet zonder instemming van de Falklanders zelf, oftewel gaat dat nooit gebeuren.
https://www.lbc.co.uk/new(...)lklands-sovereignty/
Maar je bent niet verplicht om met zo'n bedrijf in zee te gaan, en als ze slecht beleid voeren haken klanten vanzelf af en gaan ze op de fles.quote:Op dinsdag 21 november 2023 10:55 schreef nils7 het volgende:
[..]
Echt libertair kent geen consumentenrechten bijvoorbeeld.
Bedrijven gaan het narratief bepalen en je bent overgeleverd aan de sterkste bedrijven die zich gaan gedragen als een overheid.
Bij nutsbedrijven werkt dat meestal toch net even anders.quote:Op dinsdag 21 november 2023 11:20 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Maar je bent niet verplicht om met zo'n bedrijf in zee te gaan, en als ze slecht beleid voeren haken klanten vanzelf af en gaan ze op de fles.
Wel in een gereguleerde markt. Niet in een vrije markt.quote:Op dinsdag 21 november 2023 11:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Bij nutsbedrijven werkt dat meestal toch net even anders.
Het is inderdaad eerder het plaatje rechts als uitgangspunt en ter vervanging van die rechts eenzelfde puinhoop met overal vuur en rondrennende Godzilla's.quote:Op dinsdag 21 november 2023 07:39 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Met de kanttekening dat Argentini er nu al ongeveer uit ziet als het plaatje rechts
Ja ikvind het ook wel wat hebben om het recht te hebben om het land rondom jouw huis te kopen en er dan rondom jouw huis een muur te bouwen zonder deuren. Of een stuk land te kopen van een snelweg en dan de weg te slopen.quote:Op maandag 20 november 2023 09:41 schreef DrDentz het volgende:
Juist gereguleerde markten waarbij de infrastructuur of in handen is van een partij die geen nutsdiensten levert of waarbij marktpartijen verplicht worden hun infrastructuur open te stellen voor andere partijen zijn nog redelijk succesvol in het stimuleren van concurrentie.quote:Op dinsdag 21 november 2023 12:00 schreef dimmak het volgende:
[..]
Wel in een gereguleerde markt. Niet in een vrije markt.
Als er geen regulering is heb je soms ook geen keus voor bepaalde producten of diensten.quote:Op dinsdag 21 november 2023 11:20 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Maar je bent niet verplicht om met zo'n bedrijf in zee te gaan, en als ze slecht beleid voeren haken klanten vanzelf af en gaan ze op de fles.
Ik vind dat nogal pervers argumenteren. Zo van: de overheid zorgt niet voor goed drinkwater, dus we privatiseren het. Nu moet je veel betalen voor fatsoenlijk drinkwater.quote:Op maandag 20 november 2023 13:19 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat hangt nogal van de context af, ik ben er ook niet per se fan van. In Zuid-Amerika daarentegen is Chili zo'n beetje het enige land in Zuid-Amerika waar je veilig water uit de kraan kunt drinken, en toevalligerwijs is het ook het enige land op dat continent waar de drinkwatervoorziening geprivatiseerd is. Dat wordt door sommigen dus als goed voorbeeld gezien, wat gezien de regionale situatie niet geheel onlogisch is.
Eens zien hoe wij donderdag wakker wordenquote:
Dat iets "redelijk succesvol" is betekend niet dat het niet beter kan.quote:Op dinsdag 21 november 2023 12:09 schreef Monolith het volgende:
[..]
Juist gereguleerde markten waarbij de infrastructuur of in handen is van een partij die geen nutsdiensten levert of waarbij marktpartijen verplicht worden hun infrastructuur open te stellen voor andere partijen zijn nog redelijk succesvol in het stimuleren van concurrentie.
Is het eigenlijk noodzakelijk dat je enkel communiceert in stompzinnige oneliners nadat je bent bekeerd tot het libertarisme? Ik impliceer uiteraard ook dat een volstrekt ongereguleerde markt op dat vlak niet vrij is en zeker niet tot veel concurrentie gaat leiden.quote:Op dinsdag 21 november 2023 14:23 schreef dimmak het volgende:
[..]
Dat iets "redelijk succesvol" is betekend niet dat het niet beter kan.
Het hele topic staat vol met achterlijke aannames, zonder dat ze weten hoe deze, op zijn zachtst gezegd, flamboyante persoon het eigenlijk aan wil vliegen of wat libertarisme berhaupt inhoudt. Het libertarisme betekent niet dat alles 'free for all' is en dat de overheid verbannen wordt. Argentini is een enorm land, en soms is het beter om sommige dingen lokaal op te pakken. Als dat betekent de watervoorzieningen te privatiseren zodat dit efficinter en goedkoper kan op lokaal vlak, waarom zou dat niet beter kunnen werken dan een overheidsmonopolie? Dat weten we simpelweg niet, dus is het rete-interessant hoe dit zich gaat ontwikkelen. We weten wel dat de huidige opzet van het hele land in ieder geval niet werkt.quote:Op dinsdag 21 november 2023 14:33 schreef Monolith het volgende:
[..]
Is het eigenlijk noodzakelijk dat je enkel communiceert in stompzinnige oneliners nadat je bent bekeerd tot het libertarisme? Ik impliceer uiteraard ook dat een volstrekt ongereguleerde markt op dat vlak niet vrij is en zeker niet tot veel concurrentie gaat leiden.
quote:Op maandag 20 november 2023 09:04 schreef dimmak het volgende:
Milei zei tijdens zijn campagne onder meer dat hij een aantal publieke diensten wil afschaffen, net als de ministeries van Volksgezondheid, Onderwijs en Milieu.
Maar dat was het punt niet. Het ging om het reguleren van een markt versus de private sector volledig de vrije hand geven. Een staatsmonopolie is heel wat anders dan een gereguleeerde markt. Lezen is nou ook weer niet zo heel lastig toch?quote:Op dinsdag 21 november 2023 14:51 schreef dimmak het volgende:
[..]
Het hele topic staat vol met achterlijke aannames, zonder dat ze weten hoe deze, op zijn zachtst gezegd, flamboyante persoon het eigenlijk aan wil vliegen of wat libertarisme berhaupt inhoudt. Het libertarisme betekent niet dat alles 'free for all' is en dat de overheid verbannen wordt. Argentini is een enorm land, en soms is het beter om sommige dingen lokaal op te pakken. Als dat betekent de watervoorzieningen te privatiseren zodat dit efficinter en goedkoper kan op lokaal vlak, waarom zou dat niet beter kunnen werken dan een overheidsmonopolie? Dat weten we simpelweg niet, dus is het rete-interessant hoe dit zich gaat ontwikkelen. We weten wel dat de huidige opzet van het hele land in ieder geval niet werkt.
Nee, jij haalt er verder die gereguleerde markten bij zonder daar verder op in te gaan. Dat is ook nogal gokken welke gereguleerde markt je daarmee bedoeld, want dat kan alle kanten op. Het ging om consumentenrechten in een vrije markt. Maar in een absolute vrije markt is dat niet nodig, want daar is marktwerking voor.quote:Op dinsdag 21 november 2023 15:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Maar dat was het punt niet. Het ging om het reguleren van een markt versus de private sector volledig de vrije hand geven. Een staatsmonopolie is heel wat anders dan een gereguleeerde markt. Lezen is nou ook weer niet zo heel lastig toch?
En voor het privatiseren van drinkwater en riolering hoeven we echt niet zo ver te reizen. Aan de andere kant van de Noordzee doen ze dat al een paar decennia. Geloof niet dat iedereen op de banken staat.
En het 'ach het is nu kut, hoeveel kutter kan het worden?'-argument blijft ook vreselijk gemakzuchtig. Het gros van de bevolking heeft toegang tot stromend water, dus ja het kan nog veel kutter.
Ja en het zijn dit soort stompzinnigheden waardoor mensen lolbertarirs totaal niet serieus nemen. Een 'absoluut vrije markt' zegt verder niets over mate van of mogelijkheid tot concurrentie, enkel over de afwezigheid van overheidsbemoeienis. Om dan te roepen dat 'consumentenrechten niet nodig zijn' is natuurlijk te stompzinnig voor woorden.quote:Op dinsdag 21 november 2023 15:29 schreef dimmak het volgende:
[..]
Nee, jij haalt er verder die gereguleerde markten bij zonder daar verder op in te gaan. Dat is ook nogal gokken welke gereguleerde markt je daarmee bedoeld, want dat kan alle kanten op. Het ging om consumentenrechten in een vrije markt. Maar in een absolute vrije markt is dat niet nodig, want daar is marktwerking voor.
Ja, want dat gaat de inflatie problemen oplossen in Argentiniquote:Op dinsdag 21 november 2023 15:43 schreef HeatWave het volgende:
Ik heb me er nog niet echt in verdiept, maar las dat ie meteen die woke "inclusivity and diversity" instanties wil ontbinden.
Mijn stem had ie ook gehad.
Worth itquote:Op dinsdag 21 november 2023 15:47 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Ja, want dat gaat de inflatie problemen oplossen in Argentini
Ok Henk. Hele sterke onderbouwde argumenten weer..quote:Op dinsdag 21 november 2023 15:42 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja en het zijn dit soort stompzinnigheden waardoor mensen lolbertarirs totaal niet serieus nemen. Een 'absoluut vrije markt' zegt verder niets over mate van of mogelijkheid tot concurrentie, enkel over de afwezigheid van overheidsbemoeienis. Om dan te roepen dat 'consumentenrechten niet nodig zijn' is natuurlijk te stompzinnig voor woorden.
Je zoekt waarschijnlijk naar het concept 'vokomen of perfecte markt'. Dat is een concept uit de economische theorie en zeker niet toepasbaar op iets als de watervoorziening.
Nou ja, ik probeer je wat basisconcepten uit de economie bij te brengen, want gek genoeg denken mafklappers altijd dat 'vrije markt' een of ander magisch toverstafje is waar je mee kunt zwaaien waarna vervolgens alles goedkomt. Zo werkt dat niet in de echte wereld.quote:Op dinsdag 21 november 2023 15:50 schreef dimmak het volgende:
[..]
Ok Henk. Hele sterke onderbouwde argumenten weer..
quote:Op dinsdag 21 november 2023 15:47 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Ja, want dat gaat de inflatie problemen oplossen in Argentini
Bij de watervoorziening is het wel degelijk mogelijk: de Mexicaanse drinkwatermarkt kan als voorbeeld dienen, deze is echter gescheiden van de markt voor water die niet voor consumptie bedoeld is.quote:Op dinsdag 21 november 2023 15:42 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja en het zijn dit soort stompzinnigheden waardoor mensen lolbertarirs totaal niet serieus nemen. Een 'absoluut vrije markt' zegt verder niets over mate van of mogelijkheid tot concurrentie, enkel over de afwezigheid van overheidsbemoeienis. Om dan te roepen dat 'consumentenrechten niet nodig zijn' is natuurlijk te stompzinnig voor woorden.
Je zoekt waarschijnlijk naar het concept 'vokomen of perfecte markt'. Dat is een concept uit de economische theorie en zeker niet toepasbaar op iets als de watervoorziening.
In 2021 werd door de gouverneur van de Argentijnse centrale bank geschat dat 10% van alle contante dollars in de wereld circuleert in Argentiniquote:Argentines hold large amounts of dollars in cash within the country, as the US currency is widely used for savings and big transactions, such as property purchases. Central bank chief Miguel Pesce estimated in 2021 that Argentines held $200bn in cash within the country, which he said was 10 per cent of all US dollars in circulation in the world. A draft bill in Argentina’s Senate last year estimated that its citizens held another $418bn in mostly undeclared assets abroad.
Gedachten en gebeden voor de Argentijnen.quote:Op zondag 10 december 2023 19:58 schreef J.B. het volgende:
Milei bedigd als president van Argentini, wil 'schoktherapie' voor economie https://nos.nl/l/2501105
Hij is vandaag bedigd.
nu ineens?quote:Op zondag 10 december 2023 20:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Gedachten en gebeden voor de Argentijnen.
Ze hebben het nodig, de komende periode gaat de ellende fors toenemen.quote:
laten we het niet hopenquote:Op zondag 10 december 2023 20:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ze hebben het nodig, de komende periode gaat de ellende fors toenemen.
Mwah, de kans dat Milei het beter gaat doen is mijns inziens groter dan wanneer Massa de verkiezingen had gewonnen. In zijn kielzog had de corrupte kliek rond Kirchner het land nog verder kunnen vernachelen.quote:Op zondag 10 december 2023 20:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
jij bent niet tegen the current thing™???quote:Op zondag 10 december 2023 21:51 schreef J.B. het volgende:
[..]
Mwah, de kans dat Milei het beter gaat doen is mijns inziens groter dan wanneer Massa de verkiezingen had gewonnen. In zijn kielzog had de corrupte kliek rond Kirchner het land nog verder hadden kunnen vernachelen.
Wat mijn oppositie tegenover het Peronisme met 'the current thing' te maken heeft is voor mij een raadsel. Ik was vorig jaar in Argentini en heb zelf mogen aanschouwen wat voor een zooitje het is, zeker wanneer je het vergelijkt met Chili.quote:Op zondag 10 december 2023 21:54 schreef aTypisch het volgende:
[..]
jij bent niet tegen the current thing™???
nee heb je het niet gelezen?quote:Op zondag 10 december 2023 21:57 schreef J.B. het volgende:
[..]
Wat mijn oppositie tegenover het Peronisme met 'the current thing' te maken heeft is voor mij een raadsel. Ik was vorig jaar in Argentini en heb zelf mogen aanschouwen wat voor een zooitje het is, zeker wanneer je het vergelijkt met Chili.
Misschien dat er wat verderop wel meer upside is, maar dat gaat niet zonder een periode van meer pijn. Dat er geen goede keuzes voor Argentini zijn, is wel duidelijk. Maar zo'n Milei kan ook een boel kapot maken.quote:Op zondag 10 december 2023 21:51 schreef J.B. het volgende:
[..]
Mwah, de kans dat Milei het beter gaat doen is mijns inziens groter dan wanneer Massa de verkiezingen had gewonnen. In zijn kielzog had de corrupte kliek rond Kirchner het land nog verder hadden kunnen vernachelen.
Ga weg met je hersenloze getrol.quote:Op zondag 10 december 2023 21:58 schreef aTypisch het volgende:
[..]
nee heb je het niet gelezen?
ze hebben iemand van de slechte kant gekozen
Dat is in het geval van Argentini onvermijdelijk. Als je overheidsuitgaven structureel veel te hoog zijn en dat wordt gefinancierd door lukraak de geldpers aan te zetten kan dat alleen maar veranderd worden door radicaal het mes te zetten in de uitgaven. Op de huidige voet verdergaan zal ook tot alleen maar meer ellende leiden, en is op de lange termijn nog uitzichtlozer dan nu hard ingrijpen.quote:Op zondag 10 december 2023 21:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Misschien dat er wat verderop wel meer upside is, maar dat gaat niet zonder een periode van meer pijn. Dat er geen goede keuzes voor Argentini zijn, is wel duidelijk. Maar zo'n Milei kan ook een boel kapot maken.
quote:
pot en ketelquote:Op zondag 10 december 2023 20:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Gedachten en gebeden voor de Argentijnen.
quote:Op zondag 10 december 2023 20:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
waarom denk je dat?quote:Op zondag 10 december 2023 21:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Misschien dat er wat verderop wel meer upside is, maar dat gaat niet zonder een periode van meer pijn. Dat er geen goede keuzes voor Argentini zijn, is wel duidelijk. Maar zo'n Milei kan ook een boel kapot maken.
Gaat helemaal goedkomen daar.quote:
Dit is dan wel weer grappig.quote:
Haha, lekker dan.quote:
quote:Argentina will stay in Paris climate agreement under Milei: Negotiator
[...]
"Milei is a liberal, he's a libertarian, and he believes in market forces. And the market demands to include measures to address climate change."
Argentina will also keep its commitment to reach net zero emissions by 2050, she said.
[...]
je bedoelt Argentini als geheel?quote:Op maandag 11 december 2023 09:20 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ben benieuwd hoe dit gaat. Wel een interessant... experiment. Ahem. Ben wel blij dat ik er zelf niet aan mee hoef te doen
Het land faalt al eindeloos idd. De vraag is nu of deze omslag daar verandering in brengt of het nog harder faalt.quote:Op maandag 11 december 2023 09:43 schreef aTypisch het volgende:
[..]
je bedoelt Argentini als geheel?
de geschiedenis is niet begonnen bij de bediging van deze schreeuwert he
Nee, de dollarisatie die toch al ver gevorderd was zal versneld worden doorgevoerd. Aangezien circa 55% van de "werkenden" ambtenaar of semi-ambtenaar is in Argentini en die (nog) met pesos betaalt worden zal het niet eenvoudig zijn snel, volledig te dollariseren.quote:Op maandag 11 december 2023 10:17 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
En hebben ze al een nieuwe munt?
quote:Argentinien wertet den Peso krftig ab
Argentiniens neuer Staatschef Milei hatte eine "Schocktherapie" bereits angekndigt. Nun wertet seine Regierung die Landeswhrung Peso um mehr als 50 Prozent ab. Zudem soll ein hartes Sparprogramm umgesetzt werden.
Die Regierung des neuen argentinischen Prsidenten Javier Milei wertet die Landeswhrung Peso um mehr als 50 Prozent ab. Wirtschaftsminister Luis Caputo sagte in einer Fernsehansprache, der offizielle Wechselkurs werde 800 Peso pro Dollar betragen. Zuletzt hatte es fr einen Dollar 391 Peso gegeben. Die Abwertung der Landeswhrung werde dem produktiven Sektor "angemessene Anreize" geben, die Produktion hochzufahren, sagte der Wirtschaftsminister.
https://www.bbc.com/news/business-67688727quote:BBC News
Argentina's new government says it will weaken the value of its currency by more than 50% against the US dollar.
It is part of the "economic shock therapy" that President Javier Milei says the country needs to fix its worst crisis in decades.
Economy Minister Luis Caputo also announced deep cuts to public spending.
They include a reduction in fuel and transport subsidies and freezing spending on some major government contracts and advertising.
Mr Caputo said he had inherited the worst economic legacy in Argentina's history and he was taking steps to avoid hyperinflation.
"We are going to be worse off than before for a few months, particularly in terms of inflation. And I say that because, as the president says, it is better to tell an uncomfortable truth than a comfortable lie," Mr Caputo said in a televised address.
Argentina is battling soaring inflation, with prices rising by around 150% over the last year. It is also struggling with low cash reserves, high government debt, while 40% of the population is living below the poverty line.
The International Monetary Fund (IMF) - to which Argentina owes $44bn (35bn) - called the measures "bold" and said they will help create the environment for private sector growth.
"I welcome the decisive measures," IMF chief Kristalina Georgieva said, adding that it is "an important step toward restoring stability and rebuilding the country's economic potential."
Mr Caputo said the exchange rate would be cut to 800 pesos to the US dollar, from roughly 391 pesos.
Since 2019, Argentina has kept its currency artificially strong by strictly controlling the movement of the currency.
That helped drive demand for the US dollar on the informal currency market, which saw the peso trading at a much lower rate that the the official level.
Mr Milei, a libertarian who rose from relative obscurity to the top office in a bitterly fought election, was sworn in on Sunday.
He campaigned on promises of major spending cuts and was known for wielding a chainsaw at rallies to depict his intentions to slash government spending.
It is not clear if his coalition, which is only the third largest bloc in the country's Congress will be able to implement enough major spending cuts needed to shore up the economy without pushing it into turmoil.
Mr Milei has already cut nine government ministries, which Mr Caputo said would reduce 34% of public sector jobs.
Speaking about the cuts to government spending for infrastructure projects, Mr Caputo said: "The reality is that there is no money to pay for more public works that, as all Argentines know, often end up in the pockets of politicians or businessmen on duty".
Jup... Ik nietquote:Op donderdag 14 december 2023 12:57 schreef Harvest89 het volgende:
Forse bezuinigingen heb ik gehoord.
Benieuwd wie daar het slachtoffer van gaat worden. Of eigenlijk weet ik het al gewoon.
Ik weet ook al wie er de schuld van gaat krijgenquote:Op donderdag 14 december 2023 12:57 schreef Harvest89 het volgende:
Benieuwd wie daar het slachtoffer van gaat worden. Of eigenlijk weet ik het al gewoon.
De Rabobank 😱quote:Op donderdag 14 december 2023 13:51 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik weet ook al wie er de schuld van gaat krijgen
Maakt het bij het boeken van binnenlandse vluchten niet een flink verschil? Bij Aerolineas Argentinas betaalde ik bij mijn weten vorig jaar de officile koers. Als de prijs in Peso's hetzelfde blijft kosten de tickets in euros ineens nog maar de helft...quote:Op donderdag 14 december 2023 12:51 schreef flipsen het volgende:
Gisteren is de waarde van de peso inderdaad weer "gehalveerd". Waar je eergisteren nog $400 (peso) voor 1 US$ kreeg, is het sinds gisteren $820 voor 1 US$. Dus lange rijen voor benzinepompen, want de benzineprijzen zijn ook weer vrijgegeven. En alles wordt dus nu gewoon weer 100% duurder in pesos (en de lonen stijgen, met wat vertraging, net zo hard mee normaal gesproken). Voor de toeristen maakt het ook uit, want die konden profiteren van het enorme verschil tussen de Blue koers en de officile koers, die is nu een heel stuk minder (Blue schommelt tussen de $1000 en $1100).
Dat hangt er vanaf. Van energiesubsidies is bekend dat vooral het rijke deel van de bevolking ervan profiteert omdat die simpelweg veel meer energie verbruiken (grotere huizen, auto's, enzovoorts) en in Argentini worden zowel brandstof als elektriciteit flink gesubsidieerd.quote:Op donderdag 14 december 2023 12:57 schreef Harvest89 het volgende:
Als buitenlands toerist moest je sowieo al aangeven in het hoofdscherm van Aerolineas Argentinas waar je woont. Als ´Ollander koos je dus voor "EUROPE" en kreeg je de prijzen in EUR. Deze zijn (vooralsnog) ongewijzigd, omdat tickets sowieso in US$ worden berekend in het systeem. Maar in Ar$ zullen de tickets flink duurder zijn nu ja, zal straks eens kijken.quote:Op donderdag 14 december 2023 14:48 schreef J.B. het volgende:
[..]
Maakt het bij het boeken van binnenlandse vluchten niet een flink verschil? Bij Aerolineas Argentinas betaalde ik bij mijn weten vorig jaar de officile koers. Als de prijs in Peso's hetzelfde blijft kosten de tickets in euros ineens nog maar de helft...
Ouch. Ik hoop dat de verhoging niet geldend is voor tickets die al gekocht zijn, een vriendin van ons is momenteel op familiebezoek en heeft een vlucht naar Nederland begin volgend jaar geboekt.quote:Op donderdag 14 december 2023 15:28 schreef flipsen het volgende:
https://tn.com.ar/economi(...)io-en-solo-24-horas/
Als de vlucht is betaald en je hebt je ticket, dan hoef je niet later opnieuw te betalen.quote:Op donderdag 14 december 2023 15:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ouch. Ik hoop dat de verhoging niet geldend is voor tickets die al gekocht zijn, een vriendin van ons is momenteel op familiebezoek en heeft een vlucht naar Nederland begin volgend jaar geboekt.
https://english.elpais.co(...)entina-protests.htmlquote:After turning the chainsaw on the economy, Javier Milei’s government has announced its plan to crack down on protests in Argentina. The new Minister of Security, Patricia Bullrich, on Thursday announced a new protocol against street demonstrations. “We are going to bring order to the country so that people can live in peace. The streets will not be taken. “Let them know that if the streets are taken, there will be consequences,” Bullrich told a press conference. Prices have skyrocketed in Argentina following the government’s decision to devalue the peso by 50%.
The new protocol against demonstrations plans to group the four security forces - the Federal Police, the Gendarmerie, the Naval Prefecture, and the Airport Security Police - under the Ministry of Security to break up protests blocking streets and roads. “Action will be taken until the circulation space is completely freed,” Bullrich said.
Denk je niet dat de blue koers binnenkort weer gaat stijgen waardoor het voordelig blijft voor toeristen?quote:Op donderdag 14 december 2023 12:51 schreef flipsen het volgende:
Gisteren is de waarde van de peso inderdaad weer "gehalveerd". Waar je eergisteren nog $400 (peso) voor 1 US$ kreeg, is het sinds gisteren $820 voor 1 US$. Dus lange rijen voor benzinepompen, want de benzineprijzen zijn ook weer vrijgegeven. En alles wordt dus nu gewoon weer 100% duurder in pesos (en de lonen stijgen, met wat vertraging, net zo hard mee normaal gesproken). Voor de toeristen maakt het ook uit, want die konden profiteren van het enorme verschil tussen de Blue koers en de officile koers, die is nu een heel stuk minder (Blue schommelt tussen de $1000 en $1100).
Milei zelf ook nog wel even, heeft net 2 biljoen pesos bijgeprint om lonen te kunnen betalen. Ik wil ook wel zo´n geldpersje eigenlijk.quote:Op woensdag 20 december 2023 22:51 schreef Digi2 het volgende:
De protesten zijn al begonnen, geen wonder als zovelen afhankelijk zijn van de peso drukpers.
Voorlopig blijft Argentini sowieso wel voordelig voor toeristen natuurlijk, als je het vergelijkt met Nederland. Maar het enorme verschil tussen officile koers en blue zorgde voor wel heel goedkope pesos en dat is nu een heel stuk minder, ik zie het niet meer gebeuren dat je 3x zo veel op straat krijgt voor een dollar dan officieel nee.quote:Op zondag 17 december 2023 09:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Denk je niet dat de blue koers binnenkort weer gaat stijgen waardoor het voordelig blijft voor toeristen?
Gaat leuk staaltje chaos en sociale onrust veroorzaken. Waarop de president met harde hand wil reageren natuurlijk. Ben benieuwd hoelang het duurt voordat de have-not's zich gaan keren tegen de welgestelden/priviliged, of een populist naar voren komt en aan invloed wint die hen de schuld gaat geven "en andere verraders die het volk arm maken".quote:Op donderdag 14 december 2023 13:47 schreef flipsen het volgende:
[..]
Jup... Ik nietMaar de arme bevolking uiteraard wel. En laat nu al bijna de helft van de bevolking onder de armoedegrens zitten, kan je nagaan wat deze maatregelen betekenen. Ik hou mijn hart vast.
En nee, verder gaan zoals de afgelopen jaren was ook geen optie
Ja je kunt op je vingers natellen dat er zo iemand opstaat over een tijdje. De volgende verlosser.quote:Op donderdag 21 december 2023 12:19 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Gaat leuk staaltje chaos en sociale onrust veroorzaken. Waarop de president met harde hand wil reageren natuurlijk. Ben benieuwd hoelang het duurt voordat de have-not's zich gaan keren tegen de welgestelden/priviliged, of een populist naar voren komt en aan invloed wint die hen de schuld gaat geven "en andere verraders die het volk arm maken".
Zeker. Eerst even Milei laten uitrazen. Daarna een socialistisch figuur, anti IMF, anti Amerika, anti anti anti. En als het meezit keert zich ook tegen de "interne verraders (lees elite) die de normale man de afgrond in heeft geholpen". En met een beetje geluk en als grote delen van het volk het heel slecht hebben krijgen ze veel wraakgevoelens naar wel de welgestelden toe. Milei zal worden weggezet als een elitair mannetje die alleen hun belangen dient/diende.quote:Op donderdag 21 december 2023 12:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja je kunt op je vingers natellen dat er zo iemand opstaat over een tijdje. De volgende verlosser.
Nou, die socialisten zijn hier bijna altijd aan de macht geweest en na Nestor Kirchner die het land redelijk leidde na de crisis van 2001, is het dus (weer) flink bergafwaarts gegaan met links aan het roer. Vandaar juist dat nu zelfs veel Peronisten (links) op Milei hebben gestemd omdat ze ook wel inzagen dat het van slecht naar onhoudbaar ging en er verandering nodig was.quote:Op donderdag 21 december 2023 12:44 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Zeker. Eerst even Milei laten uitrazen. Daarna een socialistisch figuur, anti IMF, anti Amerika, anti anti anti. En als het meezit keert zich ook tegen de "interne verraders (lees elite) die de normale man de afgrond in heeft geholpen". En met een beetje geluk en als grote delen van het volk het heel slecht hebben krijgen ze veel wraakgevoelens naar wel de welgestelden toe. Milei zal worden weggezet als een elitair mannetje die alleen hun belangen dient/diende.
Milei is ook niet te benijden, de situatie die hij van z'n voorganger heeft gerfd is bijna hopeloos. De schatkist is zo leeggeschraapt dat er nauwelijks nog een bodem in zit.quote:Op donderdag 21 december 2023 12:09 schreef flipsen het volgende:
[..]
Milei zelf ook nog wel even, heeft net 2 biljoen pesos bijgeprint om lonen te kunnen betalen. Ik wil ook wel zo´n geldpersje eigenlijk.
Gisteravond een toespraak op alle nieuwszenders, met 30 punten/wetten die aangepast gaan worden. Heb me er nog niet in verdiept...
[ afbeelding ]
quote:Argentina News: In a recorded message, the President of Argentina, Javier Milei, sent a message to the country on the first national management network with announcements of profound changes in the economy and the advancement of a Decree of Necessity and Urgency ( DNU).
"We designed a shock stabilization plan that includes a fiscal adjustment program, an exchange rate policy that adjusted the exchange rate to market value and a monetary policy that includes the sanitation of the Central Bank," said Milei.
After ten minutes of diagnosis , Milei began reading 30 bullet points : "As our economic model attacks the deficit, which is the cause of our problems, we can begin today to unblock all these regulations that aim to provide solutions but that only create problems."
the president listed what the decree of necessity and urgency will have:
1. Repeal of the Rental Law : so that the real estate market works smoothly again and so that renting is not an odyssey.
2. Repeal of the Supply Law , so that the State never again attacks the property rights of individuals.
3. Repeal of the Gondola Law so that the State stops interfering in the decisions of Argentine merchants.
4. Repeal of the National Purchase Law that only benefits certain power players.
5. Repeal of the Price Observatory of the Ministry of Economy to avoid the persecution of companies.
6. Repeal of the Industrial Promotion Law.
7. Repeal of the Trade Promotion Law.
8. Repeal of the regulations that prevent the privatization of public companies.
9. Repeal of the State Companies regime.
10. Transformation of all State companies into public limited companies for subsequent privatization.
11. Modernization of the labor regime to facilitate the process of generating genuine employment.
12. Reform of the Customs Code to facilitate international trade.
13. Repeal of the Land Law to promote investments.
14. Modification of the Fire Management Law.
15. Repeal of the obligations that sugar mills have regarding sugar production.
16.Liberation of the legal regime applicable to the wine sector.
17.Repeal of the national mining trade system and the Mining Information Bank.
18. Authorization for the transfer of the total or partial share package of Aerolneas Argentinas.
19. Implementation of the open skies policy.
20. Modification of the Civil and Commercial Code to reinforce the principle of contractual freedom between the parties.
21. Modification of the Civil and Commercial Code to guarantee that obligations contracted in foreign currency must be paid in the agreed currency.
22.Modification to the regulatory framework of prepaid medicine and social works .
23.Elimination of price restrictions on the prepaid industry .
24.Incorporation of prepaid medicine companies into the social work regime.
25.Establishment of electronic prescription to streamline service and minimize costs.
26. Modifications to the regime of pharmaceutical companies to promote competition and reduce costs.
27. Modification of the Companies Law so that football clubs can become public limited companies if they so wish.
28.Deregulation of satellite internet services .
29. Deregulation of the tourism sector by eliminating the monopoly of tourism agencies.
30.Incorporation of digital tools for automotive registration procedures
Javier Milei assured: "This is only the first step, in the coming days we will call extraordinary sessions of the National Congress and we will send a package of laws asking Congress for collaboration to advance in this process of change that society chose in a context of crisis that requires immediate action.
Vast, doet alleen er niets aan af hoe Milei's hervormingen gaan vallen. Paar jaar verder kunnen we daarvan de eerste conclusies trekken.quote:Op donderdag 21 december 2023 13:15 schreef flipsen het volgende:
Nou, die socialisten zijn hier bijna altijd aan de macht geweest en na Nestor Kirchner die het land redelijk leidde na de crisis van 2001, is het dus (weer) flink bergafwaarts gegaan met links aan het roer. Vandaar juist dat nu zelfs veel Peronisten (links) op Milei hebben gestemd omdat ze ook wel inzagen dat het van slecht naar onhoudbaar ging en er verandering nodig was.
quote:Op donderdag 21 december 2023 17:17 schreef Aloulu het volgende:
"Ene land doet het door zonder slag of stoot keiharde IMF hervormingen door te voeren en een ander land gewoon een Milei de hamer kettingzaag te geven.
Wat denk je zelf dat er gaat gebeuren?quote:Op donderdag 21 december 2023 16:20 schreef nixxx het volgende:
Hoop dat ze eerlijke prijzen kunnen vangen voor de staatsbedrijven die verkocht gaan worden en dat ze niet net als de voormalige Sovjet unie een klasse van oligarchen krijgen
En met deze Lache Tog mindset krijg je dus uiteindelijk potentaten aan het roer die hun macht consolideren door eindeloos een meerderheid tegen een volgende minderheid op te zetten.quote:Op dinsdag 26 december 2023 03:39 schreef KingRoland het volgende:
Heb een paar beelden gezien van die Javier Milei. Blijft wel een apart gozertje, maar wel lachen. Hij wilt daar in Argentinie echt daadwerkelijk schoon schip maken en dat laat hij duidelijk zien. Geen woorden, maar daden zeggen ze in Rotterdam. De vorige president kende ik helemaal niet, dus dat zegt een hoop. Deed blijkbaar ook geen ene reet.
In het kort: niks mis mee.
heb hetzelfde met Biden, van de trap afvallen, dementerende tijdens zijn speeches. Ik vind het wel leuk hoor maar dat wordt hier wel goedgekeurd. Beetje selectief zo.quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:14 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
En met deze Lache Tog mindset krijg je dus uiteindelijk potentaten aan het roer die hun macht consolideren door eindeloos een meerderheid tegen een volgende minderheid op te zetten.
[ twitter ]
Je kunt Milei niet verantwoordelijk houden voor zijn daden. Hij voert slechts de bevelen van zijn hont uid.quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:14 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
En met deze Lache Tog mindset krijg je dus uiteindelijk potentaten aan het roer die hun macht consolideren door eindeloos een meerderheid tegen een volgende minderheid op te zetten.
[ twitter ]
Democratisch verkozen ook. In plaats van hem meteen keihard af te kraken moeten de users die tegen hem zijn juist zoeken waarom de Argentijnen hem hebben gekozen, maar elke keer weer op de manquote:Op dinsdag 26 december 2023 12:37 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Je kunt Milei niet verantwoordelijk houden voor zijn daden. Hij voert slechts de bevelen van zijn hont uid.![]()
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Conan_(Javier_Milei%27s_dog)
Instabiel worden van ouderdom gaat ons allemaal overkomen, dreigend op de foto gaan met een honkbalknuppel is alleen voorbehouden aan (en amusant voor) de mentaal instabielen.quote:Op dinsdag 26 december 2023 12:35 schreef KingRoland het volgende:
[..]
heb hetzelfde met Biden, van de trap afvallen, dementerende tijdens zijn speeches. Ik vind het wel leuk hoor maar dat wordt hier wel goedgekeurd. Beetje selectief zo.
Zie de humor er van inwees niet zuur en boos, debiel.
Dat is nou eenmaal Zuid-Amerika..quote:Op dinsdag 26 december 2023 12:54 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Instabiel worden van ouderdom gaat ons allemaal overkomen, dreigend op de foto gaan met een honkbalknuppel is alleen voorbehouden aan (en amusant voor) de mentaal instabielen.
Mwah, in Argentini ligt het wel wat complexer. Gedurende de afgelopen 40 jaar heeft het land 28 jaar een Peronistische president gehad, en die hebben het land compleet gecorrumpeerd en ten gronde gericht. Het land heeft dus behoefte aan radicale verandering, want economisch is de boel compleet vastgelopen. Vooral het contrast met buurlanden Chili en Uruguay is opvallend.quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:14 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
[ twitter ]
Als je een anarchokapitalist bent, dan zijn Rusland en China ultieme schrikbeelden.quote:Op zaterdag 30 december 2023 11:58 schreef Hexagon het volgende:
Wel positief dat het duidelijk geen trekpop van China en Rusland is
https://www.nu.nl/economi(...)-laatste-moment.html
Dat wordt 'hier' goedgekeurd omdat het onzin is. Biden is gewoon een klassieke president met inmiddels een waslijst aan prima policies en goede cijfers. Maar goed, jij zit in het Lache Tog kamp, dus we gaan wel zien.quote:Op dinsdag 26 december 2023 12:35 schreef KingRoland het volgende:
[..]
heb hetzelfde met Biden, van de trap afvallen, dementerende tijdens zijn speeches. Ik vind het wel leuk hoor maar dat wordt hier wel goedgekeurd. Beetje selectief zo.
Zie de humor er van inwees niet zuur en boos, debiel.
Die schrijver is knettergek.quote:Op maandag 15 januari 2024 09:46 schreef dimmak het volgende:
De Geldblog van Geenstijl is ook bezig met een 3-delige serie over Argentini & Milei:
https://www.geenstijl.nl/(...)-Libertarische-Droom
https://www.geenstijl.nl/(...)arische-droom-deel-2
(3 volgt nog)
Iedere linkse president heeft de economie gesloopt en sociale spanningen veroorzaakt, maar de junta wordt liefkozend beschreven.quote:Toen in 1982 generaal Galtieri de Falkland Eilanden (las Malvinas) binnenviel om zo de gladde transitie van een militaire dictatuur naar een democratie te bewerkstelligen, ging het wederom mis.
Rustig aan sneeuwvlokjequote:Op maandag 15 januari 2024 10:38 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Dat wordt 'hier' goedgekeurd omdat het onzin is. Biden is gewoon een klassieke president met inmiddels een waslijst aan prima policies en goede cijfers. Maar goed, jij zit in het Lache Tog kamp, dus we gaan wel zien.
Alles proberen er in een maandje door te jassen lijkt me overigens niet zo handig. Ik snap dat Milei schoon schip wil maken, maar soms moet je eerst ook een beetje nadenken voor je massaal snijdt.
Krijg er een libertarisch gevoel bij en als er iets is dat in de wereldgeschiedenis altijd faalt is het wel klassiek libertarisme. In ieder geval voor het gewone volk.
Aldus KingRoland die in het kleinste echobubbeltje zit op heuls het internetquote:
Geen idee waarom je het op de persoonlijke weg zoekt, maar zo een klein echo heb ik nou ook weer niet. Vraag maar aan je moeder. Daar was ik gisteravond nog langsgekomen.quote:Op maandag 15 januari 2024 11:42 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Aldus KingRoland die in het kleinste echobubbeltje zit op heuls het internet
Als het land daadwerkelijk zo corrupt is, dan bestaan die basisvoorzieningen waarschijnlijk ook alleen maar op papier voor het grootste gedeelte. Als je ze dan officieel opheft heeft dat weinig impact op het echte voorzieningenniveau, maar wel een echte impact op de begroting.quote:Op maandag 15 januari 2024 11:29 schreef Hexagon het volgende:
Dit beleid gaat inderdaad niet veel goeds opleveren. Als je allerlei basisvoorzieningen kapot maakt dan tast je ook de economische veerkracht van een land verder aan. Dan glijden ze verder af naar niveautje Congo.
Kappen met die onzin, ok?quote:Op maandag 15 januari 2024 11:45 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Geen idee waarom je het op de persoonlijke weg zoekt, maar zo een klein echo heb ik nou ook weer niet. Vraag maar aan je moeder. Daar was ik gisteravond nog langsgekomen.
Nou volgens mij is de gezondheidszorg in Argentinie nog prima en is de bevolking ook redelijk geschoold. Er is bijna geen analfabetisme.quote:Op maandag 15 januari 2024 11:57 schreef nixxx het volgende:
[..]
Als het land daadwerkelijk zo corrupt is, dan bestaan die basisvoorzieningen waarschijnlijk ook alleen maar op papier voor het grootste gedeelte. Als je ze dan officieel opheft heeft dat weinig impact op het echte voorzieningenniveau, maar wel een echte impact op de begroting.
Ik geloof niet dat zijn intentie is om dat te slopen. Grondig hervormen ja, dat zeker. Maar eens zien hoeveel hij per decreet gedaan krijgt en wat er allemaal in het parlement zal sneuvelen van zijn voorstellenquote:Op maandag 15 januari 2024 12:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou volgens mij is de gezondheidszorg in Argentinie nog prima en is de bevolking ook redelijk geschoold. Er is bijna geen analfabetisme.
Als je dat ook nog sloopt wordt een land structureel zwakker.
Nouja als hij de hele ministeries wil afschaffen dan is dat naar mijn idee gewoon het einde van die sectoren.quote:Op maandag 15 januari 2024 12:20 schreef nixxx het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat zijn intentie is om dat te slopen. Grondig hervormen ja, dat zeker. Maar eens zien hoeveel hij per decreet gedaan krijgt en wat er allemaal in het parlement zal sneuvelen van zijn voorstellen
Dat doe je om de hele corrupte bende en structuur te ontmantelen zodat je er in de plaats weer iets fatsoenlijks kunt neerzetten.quote:Op maandag 15 januari 2024 12:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja als hij de hele ministeries wil afschaffen dan is dat naar mijn idee gewoon het einde van die sectoren.
Nouja als je hele ministeries afschaft dan zie ik niet hoe je nog onderwijs en zorg gaat leveren aan je bevolking.quote:Op maandag 15 januari 2024 12:42 schreef nixxx het volgende:
[..]
Dat doe je om de hele corrupte bende en structuur te ontmantelen zodat je er in de plaats weer iets fatsoenlijks kunt neerzetten.
Dat ontmantelen kun je niet stukje bij beetje en voorzichtig doen, als er teveel corruptie is. Dan blijft er teveel achter en blijft het probleem ook bestaan in je nieuwe structuur.
Toch hoop ik voor jou dat je nooit in een openbaar ziekenhuis terecht komtquote:Op maandag 15 januari 2024 12:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou volgens mij is de gezondheidszorg in Argentinie nog prima
quote:
Klop jezelf maar op je borst hoor, met zo veel "likes"... Intussen keldert zijn populariteit in Argentini omdat men er eindelijk achter komt dat men geen geld meer heeft voor eten, electriciteit of openbaar vervoer.quote:
Kunnen ze toch met dollars kopen? Of niet....?quote:Op vrijdag 19 januari 2024 09:55 schreef flipsen het volgende:
[..]
Klop jezelf maar op je borst hoor, met zo veel "likes"... Intussen keldert zijn populariteit in Argentini omdat men er eindelijk achter komt dat men geen geld meer heeft voor eten, electriciteit of openbaar vervoer.
Ik welquote:Op vrijdag 19 januari 2024 09:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Kunnen ze toch met dollars kopen? Of niet....?
Lol, grote verrassing, komende van iemand met een Reagan-avatar.quote:
Dat is al tijden zo. De Argentijnse economie is juist een drama door het slechte linkse beleid van de afgelopen decennia.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 09:55 schreef flipsen het volgende:
[..]
Klop jezelf maar op je borst hoor, met zo veel "likes"... Intussen keldert zijn populariteit in Argentini omdat men er eindelijk achter komt dat men geen geld meer heeft voor eten, electriciteit of openbaar vervoer.
Dat wat Thatcher, Reagan en - in afgezwakte vorm - Lubbers hier in gang gezet hebben, is nu juist de kiem geweest van alle welvaarts- en grotendeels ook welzijnsgroei in de afgelopen decennia. Groei van arbeidsproductiviteit, globalisering, leidend tot lagere prijzen en een lage inflatie, een lage werkloosheid, efficiencyslagen in ontwikkeling (IT, vaccins, telecom en ga zo maar door). Juist de huidige hang naar meer autarkie, de-globalisering en protectionisme zal, mits niet ingedamd, leiden tot een averechts effect op al die gebieden en meer, dat uiteindelijk juist de middengroep zal raken.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:50 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Lol, grote verrassing, komende van iemand met een Reagan-avatar.
De afgelopen 2 decennia hebben in het teken gestaan van een nagenoeg wereldwijde uitrol van vrijemarktkapitalisme, met de bekende negatieve ontwikkelingen tot gevolg: Grootschalige en groeiende welvaartsongelijkheid, totale concentratie van macht en kapitaal in de handen van 1% procent van de wereldbevolking en too-big-to-fail banken die gered moeten worden met belastinggeld... Maar het is dan te wijten aan 'de vele' socialistische en collectivistische experimenten dat de Westerse wereld in gevaar is? Hah... Wie dat nog gelooft rijst applaudisserend uit zijn graf voor een tweede portie geconcentreerde neo-liberal cool-aid.
Iig lubbers was niet zo debiel om volksgezondheid en onderwijs af te schaffen. Dat zijn.... domme ideeen, die allicht kunnen als je op zich al redelijk welvarend bent -> de VS. Zit je nog lang niet op dat niveau, wordt het alleen maar erger.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 11:06 schreef nostra het volgende:
Dat wat Thatcher, Reagan en - in afgezwakte vorm - Lubbers hier in gang gezet hebben, is nu juist de kiem geweest van alle welvaarts- en grotendeels ook welzijnsgroei in de afgelopen decennia.
Je presenteert de koersverlegging richting autarkie, deglobalisering en protectionisme als iets waar de bevolking (en politieke representatie) een 'hang' naar ontwikkelt, maar zult toch ook herkennen dat een groot deel van, zo niet alle, dergelijke ontwikkelingen juist een voorspelbare reactie zijn op de excessen van vrijemarktkapitalisme en de inherente exploitatie van bronnen (natuur, arbeid) die er van uit gaat? Unchecked kapitalisme mag economisch dan zijn voordelen kennen en impulsen geven aan de maatschappij, sociaal gezien heeft het op de lange duur steeds minder te bieden.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 11:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat wat Thatcher, Reagan en - in afgezwakte vorm - Lubbers hier in gang gezet hebben, is nu juist de kiem geweest van alle welvaarts- en grotendeels ook welzijnsgroei in de afgelopen decennia. Groei van arbeidsproductiviteit, globalisering, leidend tot lagere prijzen en een lage inflatie, een lage werkloosheid, efficiencyslagen in ontwikkeling (IT, vaccins, telecom en ga zo maar door). Juist de huidige hang naar meer autarkie, de-globalisering en protectionisme zal, mits niet ingedamd, leiden tot een averechts effect op al die gebieden en meer, dat uiteindelijk juist de middengroep zal raken.
Dat er excessen zijn die ingedamd moeten worden en er ook een rol voor de overheid is weggelegd als het komt op zaken als milieu of mensenrechten, is waar, dus de extreem-minarchistische houding van Milei gaat wel wat ver, maar de basis klassieke Oostenrijkse school zou toch echt het vertrekpunt van elk zinnig economisch beleid moeten zijn, in plaats van het opnieuw omarmen van neo-Keynesiaans beleid zoals nu lijkt te gaan gebeuren.
Dat is niet al tijden zo. Ik denk dat ik enig recht van spreken heb, ik woon hier al bijna 20 jaar. Dat het Kirchnerisme het meest deplorabele beleid in jaren is geweest ben ik helemaal met je eens (en dat zeg ik, als linkse bomenknuffelaar). Maar de arme bevolking had nog wel te eten. En die worden nu weer het hardst geraakt met de inflatie van december van "maar 25%" (en een juichende Milei, het was mr 25%) en het wegvallen van subsidies.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:56 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is al tijden zo. De Argentijnse economie is juist een drama door het slechte linkse beleid van de afgelopen decennia.
Leuk, interessante bijdrage. Waar zou volgens jou de oplossing hebben gelegen? Want met subsidies of zonder subsidies, Argentini zit al decennialang in economisch in het nauw, dat is ook het punt dat ik wilde maken. En dat komt, zoals je ook zelf al aangeeft, door het beleid van veel linkse regeringen. Ik denk daarom ook niet dat je het de Argentijnse burger kwalijk kunt nemen dat men nu iets compleet anders wilde. En wat Milei zoal zegt is erg zinnig.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 15:08 schreef flipsen het volgende:
[..]
Dat is niet al tijden zo. Ik denk dat ik enig recht van spreken heb, ik woon hier al bijna 20 jaar. Dat het Kirchnerisme het meest deplorabele beleid in jaren is geweest ben ik helemaal met je eens (en dat zeg ik, als linkse bomenknuffelaar). Maar de arme bevolking had nog wel te eten. En die worden nu weer het hardst geraakt met de inflatie van december van "maar 25%" (en een juichende Milei, het was mr 25%) en het wegvallen van subsidies.
Onze schoonmaakster is een mooi voorbeeld: ze woont (met haar 60 jaar) bij andere mensen in, werkt zich te blubber ondanks lichamelijke gebreken en heeft eindelijk een koelkast kunnen aanschaffen want die had ze niet (uiteraard op afbetaling, zoals bijna alles hier). Eergisteren heeft ze hem bezorgd gekregen, maar er staat nog niets in omdat ze nog geen pak melk kon kopen. Schrijnend. We zullen haar vandaag dubbel betalen (EUR3,60 per uur ipv EUR1,80), zodat ze dit weekend eten kan kopen
Nou het afschaffen van regeringstaken voor onderwijs en volksgezondheid zijn nou niet bepaald een beproefd recept voor verbetering.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 15:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Leuk, interessante bijdrage. Waar zou volgens jou de oplossing hebben gelegen? Want met subsidies of zonder subsidies, Argentini zit al decennialang in economisch in het nauw, dat is ook het punt dat ik wilde maken. En dat komt, zoals je ook zelf al aangeeft, door het beleid van veel linkse regeringen. Ik denk daarom ook niet dat je het de Argentijnse burger kwalijk kunt nemen dat men nu iets compleet anders wilde. En wat Milei zoal zegt is erg zinnig.
Hier hebben we het al eens eerder over gehad. Er zijn meerdere manieren hoe je bepaalde kwesties kunt regelen. Ik gaf toen ook al aan dat men bijvoorbeeld in Canada ook geen Ministerie van Onderwijs heeft, daar wordt dat geregeld op provinciaal niveau. Je hebt niet voor alles een grote overheid nodig, dat is slechts een dogma dat in bepaalde kringen heerst.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 15:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou het afschaffen van regeringstaken voor onderwijs en volksgezondheid zijn nou niet bepaald een beproefd recept voor verbetering.
Ik heb nog nergens een onderbouwd plan gezien dat zegt "Wij gaan onderwijs en zorg decentraal regelen zoals ze dat in Canada bijvoorbeeld doen."quote:Op vrijdag 19 januari 2024 16:20 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hier hebben we het al eens eerder over gehad. Er zijn meerdere manieren hoe je bepaalde kwesties kunt regelen. Ik gaf toen ook al aan dat men bijvoorbeeld in Canada ook geen Ministerie van Onderwijs heeft, daar wordt dat geregeld op provinciaal niveau. Je hebt niet voor alles een grote overheid nodig, dat is slechts een dogma dat in bepaalde kringen heerst.
Het zou kunnen dat dat in landen die veel groter zijn dan Nederland wel beter werkt.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 16:27 schreef Basp1 het volgende:
Maar kost iets op provinciaal niveau regelen niet veel meer mankracht dan dat je het op landelijk regelt?
In Nederland laten we bijvoorbeeld toch ook niet voor niets gemeentes fuseren?
Je hebt dan neem ik aan ook alleen in wat nieuwberichten gelezen dat Milei deze takken van de overheid wil inperken, dan wel afschaffen. Dat wil niet zeggen dat zulke voorzieningen en diensten niet op een andere manier zullen worden geregeld. Geen land zou immers goed kunnen functioneren zonder goed onderwijs en gezondheidszorg. Mbt het eerste had ik bijvoorbeeld al iets gelezen over school vouchers, dat klinkt prima.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 16:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik heb nog nergens een onderbouwd plan gezien dat zegt "Wij gaan onderwijs en zorg decentraal regelen zoals ze dat in Canada bijvoorbeeld doen."
Dus tot hij daar een keer duidelijk over is, moeten we afgaan op zijn beloften dier er toe leiden dat onderwijs en volgezondheid in Argentinie stoppen met functioneren.
https://www.infobae.com/e(...)rlo-en-la-argentina/quote:Op vrijdag 19 januari 2024 16:56 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je hebt dan neem ik aan ook alleen in wat nieuwberichten gelezen dat Milei deze takken van de overheid wil inperken, dan wel afschaffen. Dat wil niet zeggen dat zulke voorzieningen en diensten niet op een andere manier zullen worden geregeld. Geen land zou immers goed kunnen functioneren zonder goed onderwijs en gezondheidszorg. Mbt het eerste had ik bijvoorbeeld al iets gelezen over school vouchers, dat klinkt prima.
1) Dat ze in godsvredesnaam afstappen van het "2 partijenstelsel". Ok, op papier is dat er ook niet, maar in de praktijk komt het hier gewoon op neer. En dus zwalkt het land van (uiterst) links naar (uiterst) rechts, met als gevold dat bij iedere wisseling van de wacht alle overheidspoppetjes eruit gebonjourd worden en er nieuwe poppetjes geplaatst worden (en na 4 jaar weer). Zo gaat een land alleen maar van de ene naar de andere kant, maar niet vooruit.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 15:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Leuk, interessante bijdrage. Waar zou volgens jou de oplossing hebben gelegen? Want met subsidies of zonder subsidies, Argentini zit al decennialang in economisch in het nauw, dat is ook het punt dat ik wilde maken. En dat komt, zoals je ook zelf al aangeeft, door het beleid van veel linkse regeringen. Ik denk daarom ook niet dat je het de Argentijnse burger kwalijk kunt nemen dat men nu iets compleet anders wilde. En wat Milei zoal zegt is erg zinnig.
Eens hoor, volledig unchecked heeft dat evenzozeer nadelen. De kunst is de juiste balans te vinden.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 11:43 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Je presenteert de koersverlegging richting autarkie, deglobalisering en protectionisme als iets waar de bevolking (en politieke representatie) een 'hang' naar ontwikkelt, maar zult toch ook herkennen dat een groot deel van, zo niet alle, dergelijke ontwikkelingen juist een voorspelbare reactie zijn op de excessen van vrijemarktkapitalisme en de inherente exploitatie van bronnen (natuur, arbeid) die er van uit gaat? Unchecked kapitalisme mag economisch dan zijn voordelen kennen en impulsen geven aan de maatschappij, sociaal gezien heeft het op de lange duur steeds minder te bieden.
(Overigens, interessante podcast die hieraan raakt: https://hiddenforces.io/p(...)-order-gary-gerstle/ - alhoewel niet per se inhoudelijk handelend over neoliberalisme, meer over de overgang naar een nieuwe politieke orde in de VS)
Er zit toch ook een tegenstrijdigheid in je verhaal, namelijk, als het daadwerkelijk om vrijemarktkapitalisme zou gaan, dan zou belastinggeld niet gebruikt worden om grote bedrijven te redden. Dit is wat mij betreft ook precies het probleem wat zien met het neo-liberalisme (wat wellicht beter corporatisme genoemd kan worden). In een typische laissez faire economie gebruikt de overheid ongeveer 10% van het BNP voor basisvoorzieningen. In de westerse economin zien we juist dat de overheid een groot deel van het BNP opslokt en daarna de grote bedrijven fteert doormiddel van subsidies en belastingkortingen, waardoor zij een concurrentievoordeel kunnen bemachtigen ten opzichte van kleinere bedrijven. We zien ook dat de overheid specifiek monopolies in stand houdt zoals in Nederland in de bankenwereld.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:50 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Lol, grote verrassing, komende van iemand met een Reagan-avatar.
De afgelopen 2 decennia hebben in het teken gestaan van een nagenoeg wereldwijde uitrol van vrijemarktkapitalisme, met de bekende negatieve ontwikkelingen tot gevolg: Grootschalige en groeiende welvaartsongelijkheid, totale concentratie van macht en kapitaal in de handen van 1% procent van de wereldbevolking en too-big-to-fail banken die gered moeten worden met belastinggeld... Maar het is dan te wijten aan 'de vele' socialistische en collectivistische experimenten dat de Westerse wereld in gevaar is? Hah... Wie dat nog gelooft rijst applaudisserend uit zijn graf voor een tweede portie geconcentreerde neo-liberal cool-aid.
Zeer herkenbaar.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 19:40 schreef flipsen het volgende:
[..]
1) Dat ze in godsvredesnaam afstappen van het "2 partijenstelsel". Ok, op papier is dat er ook niet, maar in de praktijk komt het hier gewoon op neer. En dus zwalkt het land van (uiterst) links naar (uiterst) rechts, met als gevold dat bij iedere wisseling van de wacht alle overheidspoppetjes eruit gebonjourd worden en er nieuwe poppetjes geplaatst worden (en na 4 jaar weer). Zo gaat een land alleen maar van de ene naar de andere kant, maar niet vooruit.
2) Corruptie! Corruptie uitbannen is lastig, of eigenlijk onmogelijk hier. Als voorbeeld: van de vorige regering van Cristina Fernandez de Kirchner, zit nu nog de helft in de bakHet is echt graaien, graaien, graaien en wegsluizen. En het domme volk dom houden en ze het vooral niet "te goed" laten krijgen, want de armen hebben eigenlijk maar 1 partij om op te stemmen, die van Pern (of Kirchnerisme intussen), dat moet je wel zo houden natuurlijk om op het pluche te kunnen blijven en als de raven stelen...
3) Belastingen. Ik ken maar zeer weinig mensen die "gewoon" belasting betalen. Bijna iedereen werkt minstens voor de helft zwart, of helemaal. Vooral ook omdat men niet ziet/weet wat er met de betaalde belasting gebeurt, vinden ze het ook geen probleem om geen belasting te betalen. De enige sukkels die wel netjes belasting betalen, zijn de ZZP´ers (de Argentijnse variant daarvan) zoals ik, maar die klussen er ook vaak genoeg zwart bij. Controle is er niet of nauwelijks en het is heel gewoon om bij je sollicatie al te horen te krijgen: "Ok, 50% doen we wit, de andere 50% krijg je wekelijks cash"
Om maar een paar dingen te noemen. Maar in een land als Argentini geloof ik eigenlijk niet dat er ooit nog fatsoenlijke verbeteringen komen. Men leeft gewoon (letterlijk) van dag tot dag, geen zorgen voor morgen. En als er dan een Milei opstaat, dan stemt men daarop omdat ze wel verandering denken te willen, maar als het dan duidelijk wordt dat dat vooral ook ten koste van de eigen portemonnee is, dan staan ze al snel weer wegen te blokkeren en op pannen te slaan.
Wat ik hier nog doe? Ik vind het geweldig, veel liever deze "vrijheid" dan de regeltjescultuur in NL. Maar mijn Argentijnse vrouw zou maar wat graag naar NL verhuizen, want dat is echt het paradijs... Wat, sec gezien, ook zo is voor bijna iedere niet-Europeaan. Maar probeer dat maar eens aan de gemiddelde Nederlandse onderbuik wijs te maken
logisch, al die pesos ten zuiden van de USA verliezen het uiteindelijk van den dollarquote:Op woensdag 31 januari 2024 18:36 schreef J.B. het volgende:
Na twee dagen in Uruguay zie ik wel waar Milei z'n dollarisering-inspiratie vandaan heeft gehaald: hij is gewoon met de veerboot vanuit Buenos Aires overgestoken. Van veel zaken (in het bijzonder onroerend goed en auto's) staan de prijzen alleen in USD aangegeven, en je kunt dollars ook gewoon uit geldautomaten halen.
Ik heb nog een rapport van de Uruguayaanse centrale bank gevonden waarin geschreven wordt dat liefst 76% van het Uruguayaanse spaargeld in USD wordt aangehouden:
https://www.bcu.gub.uy/Es(...)/Detalle.aspx?itm=57
De tekst is in het Spaans, maar het gelinkte werkdocument (Documento de Trabajo de BCU N 009-201) is in het Engels. Voor dagelijks gebruik (dus voedsel, OV, etc.) worden wel vrijwel alleen maar Peso's gebruikt, met uitzondering van accomodatie (hotels e.d.).
Je zou scholen autonoom kunnen laten opereren of over kunnen gaan op puur privonderwijs, maar daar zitten ook ongetwijfeld schaduwkanten aan.quote:Op maandag 15 januari 2024 12:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja als je hele ministeries afschaft dan zie ik niet hoe je nog onderwijs en zorg gaat leveren aan je bevolking.
Maar onze Milei mag het gerust eens gaan verduidelijken hoe hij dat dan ziet.
dan heb je wel erg weinig fantasiequote:Op maandag 15 januari 2024 12:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja als je hele ministeries afschaft dan zie ik niet hoe je nog onderwijs en zorg gaat leveren aan je bevolking.
Andere voorbeelden zijn Panam en Ecuador, die zijn zelfs volledig over gegaan op de dollar. In het geval van Ecuador heeft dat toch wel grote nadelen met zich meegebracht.quote:Op woensdag 31 januari 2024 18:36 schreef J.B. het volgende:
Na twee dagen in Uruguay zie ik wel waar Milei z'n dollarisering-inspiratie vandaan heeft gehaald: hij is gewoon met de veerboot vanuit Buenos Aires overgestoken. Van veel zaken (in het bijzonder onroerend goed en auto's) staan de prijzen alleen in USD aangegeven, en je kunt dollars ook gewoon uit geldautomaten halen.
Ik heb nog een rapport van de Uruguayaanse centrale bank gevonden waarin geschreven wordt dat liefst 76% van het Uruguayaanse spaargeld in USD wordt aangehouden:
https://www.bcu.gub.uy/Es(...)/Detalle.aspx?itm=57
De tekst is in het Spaans, maar het gelinkte werkdocument (Documento de Trabajo de BCU N 009-201) is in het Engels. Voor dagelijks gebruik (dus voedsel, OV, etc.) worden wel vrijwel alleen maar Peso's gebruikt, met uitzondering van accomodatie (hotels e.d.).
In een land waar intussen de helft onder de armoedegrens zit?quote:
Da's knap.quote:
Dat denk jij ja. Wellicht wordt het juist een tweede 'economic miracle' in Zuid-Amerika, na Chili in de jaren 80.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 18:11 schreef Hexagon het volgende:
Nou wat er nog van Argentinie over was kun je nu ook vaarwel zeggen.
Het is toch de bedoeling uit de puinhopen uiteindelijk een levensvatbare economie te kunnen laten opbloeien?quote:Op zaterdag 3 februari 2024 18:11 schreef Hexagon het volgende:
Nou wat er nog van Argentinie over was kun je nu ook vaarwel zeggen.
Ja als we de overheidsbegroting in Holland Casino op zwart zetten zijn we daarna misschien wel dubbel zo rijk. Geen reden om dat te doen.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 18:20 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat denk jij ja. Wellicht wordt het juist een tweede 'economic miracle' in Zuid-Amerika, na Chili in de jaren 80.
Niet door een soort dictator te benoemen die daarbij ook nog even een hoop andere dubieuze dingen invoert in een soort superwet. Zijn een soort maffiapraktijken.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 18:22 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het is toch de bedoeling uit de puinhopen uiteindelijk een levensvatbare economie te kunnen laten opbloeien?
Welke argentijnse regering maakte zich niet schuldig aan maffiapraktijkenquote:Op zaterdag 3 februari 2024 18:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Niet door een soort dictator te benoemen die daarbij ook nog even een hoop andere dubieuze dingen invoert in een soort superwet. Zijn een soort maffiapraktijken.
Geen enkele reden om dat van Milei goed te praten.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 18:26 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Welke argentijnse regering maakte zich niet schuldig aan maffiapraktijken
Het belangrijkste vind ik het uitfaseren van de Peso. Dat is mijnsinziens sowieso noodzakelijk in Argentinie om de herverdeling van toenemende armoede te stoppen.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 18:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Geen enkele reden om dat van Milei goed te praten.
Hoe is het in vredesnaam een dictator als hij zijn pakket - overigens danig afgezwakt - via stemming door een parlement krijgt waar hij (bij lange na) geen meerderheid heeft? Bovendien moet het ook gewoon de Senaat nog door.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 18:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Niet door een soort dictator te benoemen die daarbij ook nog even een hoop andere dubieuze dingen invoert in een soort superwet. Zijn een soort maffiapraktijken.
Nouja in die wet geeft het parlement zijn macht gelijk maar even weg.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 18:35 schreef nostra het volgende:
[..]
Hoe is het in vredesnaam een dictator als hij zijn pakket - overigens danig afgezwakt - via stemming door een parlement krijgt waar hij (bij lange na) geen meerderheid heeft? Bovendien moet het ook gewoon de Senaat nog door.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |