Maar dat was het punt niet. Het ging om het reguleren van een markt versus de private sector volledig de vrije hand geven. Een staatsmonopolie is heel wat anders dan een gereguleeerde markt. Lezen is nou ook weer niet zo heel lastig toch?quote:Op dinsdag 21 november 2023 14:51 schreef dimmak het volgende:
[..]
Het hele topic staat vol met achterlijke aannames, zonder dat ze weten hoe deze, op zijn zachtst gezegd, flamboyante persoon het eigenlijk aan wil vliegen of wat libertarisme überhaupt inhoudt. Het libertarisme betekent niet dat alles 'free for all' is en dat de overheid verbannen wordt. Argentinië is een enorm land, en soms is het beter om sommige dingen lokaal op te pakken. Als dat betekent de watervoorzieningen te privatiseren zodat dit efficiënter en goedkoper kan op lokaal vlak, waarom zou dat niet beter kunnen werken dan een overheidsmonopolie? Dat weten we simpelweg niet, dus is het rete-interessant hoe dit zich gaat ontwikkelen. We weten wel dat de huidige opzet van het hele land in ieder geval niet werkt.
Nee, jij haalt er verder die gereguleerde markten bij zonder daar verder op in te gaan. Dat is ook nogal gokken welke gereguleerde markt je daarmee bedoeld, want dat kan alle kanten op. Het ging om consumentenrechten in een vrije markt. Maar in een absolute vrije markt is dat niet nodig, want daar is marktwerking voor.quote:Op dinsdag 21 november 2023 15:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Maar dat was het punt niet. Het ging om het reguleren van een markt versus de private sector volledig de vrije hand geven. Een staatsmonopolie is heel wat anders dan een gereguleeerde markt. Lezen is nou ook weer niet zo heel lastig toch?
En voor het privatiseren van drinkwater en riolering hoeven we echt niet zo ver te reizen. Aan de andere kant van de Noordzee doen ze dat al een paar decennia. Geloof niet dat iedereen op de banken staat.
En het 'ach het is nu kut, hoeveel kutter kan het worden?'-argument blijft ook vreselijk gemakzuchtig. Het gros van de bevolking heeft toegang tot stromend water, dus ja het kan nog veel kutter.
Ja en het zijn dit soort stompzinnigheden waardoor mensen lolbertariërs totaal niet serieus nemen. Een 'absoluut vrije markt' zegt verder niets over mate van of mogelijkheid tot concurrentie, enkel over de afwezigheid van overheidsbemoeienis. Om dan te roepen dat 'consumentenrechten niet nodig zijn' is natuurlijk te stompzinnig voor woorden.quote:Op dinsdag 21 november 2023 15:29 schreef dimmak het volgende:
[..]
Nee, jij haalt er verder die gereguleerde markten bij zonder daar verder op in te gaan. Dat is ook nogal gokken welke gereguleerde markt je daarmee bedoeld, want dat kan alle kanten op. Het ging om consumentenrechten in een vrije markt. Maar in een absolute vrije markt is dat niet nodig, want daar is marktwerking voor.
Ja, want dat gaat de inflatie problemen oplossen in Argentiniëquote:Op dinsdag 21 november 2023 15:43 schreef HeatWave het volgende:
Ik heb me er nog niet echt in verdiept, maar las dat ie meteen die woke "inclusivity and diversity" instanties wil ontbinden.
Mijn stem had ie ook gehad.
Worth itquote:Op dinsdag 21 november 2023 15:47 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Ja, want dat gaat de inflatie problemen oplossen in Argentinië
Oké Henk. Hele sterke onderbouwde argumenten weer..quote:Op dinsdag 21 november 2023 15:42 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja en het zijn dit soort stompzinnigheden waardoor mensen lolbertariërs totaal niet serieus nemen. Een 'absoluut vrije markt' zegt verder niets over mate van of mogelijkheid tot concurrentie, enkel over de afwezigheid van overheidsbemoeienis. Om dan te roepen dat 'consumentenrechten niet nodig zijn' is natuurlijk te stompzinnig voor woorden.
Je zoekt waarschijnlijk naar het concept 'vokomen of perfecte markt'. Dat is een concept uit de economische theorie en zeker niet toepasbaar op iets als de watervoorziening.
Nou ja, ik probeer je wat basisconcepten uit de economie bij te brengen, want gek genoeg denken mafklappers altijd dat 'vrije markt' een of ander magisch toverstafje is waar je mee kunt zwaaien waarna vervolgens alles goedkomt. Zo werkt dat niet in de echte wereld.quote:Op dinsdag 21 november 2023 15:50 schreef dimmak het volgende:
[..]
Oké Henk. Hele sterke onderbouwde argumenten weer..
quote:Op dinsdag 21 november 2023 15:47 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Ja, want dat gaat de inflatie problemen oplossen in Argentinië
Bij de watervoorziening is het wel degelijk mogelijk: de Mexicaanse drinkwatermarkt kan als voorbeeld dienen, deze is echter gescheiden van de markt voor water die niet voor consumptie bedoeld is.quote:Op dinsdag 21 november 2023 15:42 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja en het zijn dit soort stompzinnigheden waardoor mensen lolbertariërs totaal niet serieus nemen. Een 'absoluut vrije markt' zegt verder niets over mate van of mogelijkheid tot concurrentie, enkel over de afwezigheid van overheidsbemoeienis. Om dan te roepen dat 'consumentenrechten niet nodig zijn' is natuurlijk te stompzinnig voor woorden.
Je zoekt waarschijnlijk naar het concept 'vokomen of perfecte markt'. Dat is een concept uit de economische theorie en zeker niet toepasbaar op iets als de watervoorziening.
In 2021 werd door de gouverneur van de Argentijnse centrale bank geschat dat 10% van alle contante dollars in de wereld circuleert in Argentiniëquote:Argentines hold large amounts of dollars in cash within the country, as the US currency is widely used for savings and big transactions, such as property purchases. Central bank chief Miguel Pesce estimated in 2021 that Argentines held $200bn in cash within the country, which he said was 10 per cent of all US dollars in circulation in the world. A draft bill in Argentina’s Senate last year estimated that its citizens held another $418bn in mostly undeclared assets abroad.
Gedachten en gebeden voor de Argentijnen.quote:Op zondag 10 december 2023 19:58 schreef J.B. het volgende:
Milei beëdigd als president van Argentinië, wil 'schoktherapie' voor economie https://nos.nl/l/2501105
Hij is vandaag beëdigd.
nu ineens?quote:Op zondag 10 december 2023 20:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Gedachten en gebeden voor de Argentijnen.
Ze hebben het nodig, de komende periode gaat de ellende fors toenemen.quote:
laten we het niet hopenquote:Op zondag 10 december 2023 20:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ze hebben het nodig, de komende periode gaat de ellende fors toenemen.
Mwah, de kans dat Milei het beter gaat doen is mijns inziens groter dan wanneer Massa de verkiezingen had gewonnen. In zijn kielzog had de corrupte kliek rond Kirchner het land nog verder kunnen vernachelen.quote:Op zondag 10 december 2023 20:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
jij bent niet tegen the current thing™???quote:Op zondag 10 december 2023 21:51 schreef J.B. het volgende:
[..]
Mwah, de kans dat Milei het beter gaat doen is mijns inziens groter dan wanneer Massa de verkiezingen had gewonnen. In zijn kielzog had de corrupte kliek rond Kirchner het land nog verder hadden kunnen vernachelen.
Wat mijn oppositie tegenover het Peronisme met 'the current thing' te maken heeft is voor mij een raadsel. Ik was vorig jaar in Argentinië en heb zelf mogen aanschouwen wat voor een zooitje het is, zeker wanneer je het vergelijkt met Chili.quote:Op zondag 10 december 2023 21:54 schreef aTypisch het volgende:
[..]
jij bent niet tegen the current thing™???
nee heb je het niet gelezen?quote:Op zondag 10 december 2023 21:57 schreef J.B. het volgende:
[..]
Wat mijn oppositie tegenover het Peronisme met 'the current thing' te maken heeft is voor mij een raadsel. Ik was vorig jaar in Argentinië en heb zelf mogen aanschouwen wat voor een zooitje het is, zeker wanneer je het vergelijkt met Chili.
Misschien dat er wat verderop wel meer upside is, maar dat gaat niet zonder een periode van meer pijn. Dat er geen goede keuzes voor Argentinië zijn, is wel duidelijk. Maar zo'n Milei kan ook een boel kapot maken.quote:Op zondag 10 december 2023 21:51 schreef J.B. het volgende:
[..]
Mwah, de kans dat Milei het beter gaat doen is mijns inziens groter dan wanneer Massa de verkiezingen had gewonnen. In zijn kielzog had de corrupte kliek rond Kirchner het land nog verder hadden kunnen vernachelen.
Ga weg met je hersenloze getrol.quote:Op zondag 10 december 2023 21:58 schreef aTypisch het volgende:
[..]
nee heb je het niet gelezen?
ze hebben iemand van de slechte kant gekozen
Dat is in het geval van Argentinië onvermijdelijk. Als je overheidsuitgaven structureel veel te hoog zijn en dat wordt gefinancierd door lukraak de geldpers aan te zetten kan dat alleen maar veranderd worden door radicaal het mes te zetten in de uitgaven. Op de huidige voet verdergaan zal ook tot alleen maar meer ellende leiden, en is op de lange termijn nog uitzichtlozer dan nu hard ingrijpen.quote:Op zondag 10 december 2023 21:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Misschien dat er wat verderop wel meer upside is, maar dat gaat niet zonder een periode van meer pijn. Dat er geen goede keuzes voor Argentinië zijn, is wel duidelijk. Maar zo'n Milei kan ook een boel kapot maken.
quote:
pot en ketelquote:Op zondag 10 december 2023 20:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Gedachten en gebeden voor de Argentijnen.
quote:Op zondag 10 december 2023 20:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
waarom denk je dat?quote:Op zondag 10 december 2023 21:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Misschien dat er wat verderop wel meer upside is, maar dat gaat niet zonder een periode van meer pijn. Dat er geen goede keuzes voor Argentinië zijn, is wel duidelijk. Maar zo'n Milei kan ook een boel kapot maken.
Gaat helemaal goedkomen daar.quote:
Dit is dan wel weer grappig.quote:
Haha, lekker dan.quote:
quote:Argentina will stay in Paris climate agreement under Milei: Negotiator
[...]
"Milei is a liberal, he's a libertarian, and he believes in market forces. And the market demands to include measures to address climate change."
Argentina will also keep its commitment to reach net zero emissions by 2050, she said.
[...]
je bedoelt Argentinië als geheel?quote:Op maandag 11 december 2023 09:20 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ben benieuwd hoe dit gaat. Wel een interessant... experiment. Ahem. Ben wel blij dat ik er zelf niet aan mee hoef te doen
Het land faalt al eindeloos idd. De vraag is nu of deze omslag daar verandering in brengt of het nog harder faalt.quote:Op maandag 11 december 2023 09:43 schreef aTypisch het volgende:
[..]
je bedoelt Argentinië als geheel?
de geschiedenis is niet begonnen bij de beëdiging van deze schreeuwert he
Nee, de dollarisatie die toch al ver gevorderd was zal versneld worden doorgevoerd. Aangezien circa 55% van de "werkenden" ambtenaar of semi-ambtenaar is in Argentinië en die (nog) met pesos betaalt worden zal het niet eenvoudig zijn snel, volledig te dollariseren.quote:Op maandag 11 december 2023 10:17 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
En hebben ze al een nieuwe munt?
quote:Argentinien wertet den Peso kräftig ab
Argentiniens neuer Staatschef Milei hatte eine "Schocktherapie" bereits angekündigt. Nun wertet seine Regierung die Landeswährung Peso um mehr als 50 Prozent ab. Zudem soll ein hartes Sparprogramm umgesetzt werden.
Die Regierung des neuen argentinischen Präsidenten Javier Milei wertet die Landeswährung Peso um mehr als 50 Prozent ab. Wirtschaftsminister Luis Caputo sagte in einer Fernsehansprache, der offizielle Wechselkurs werde 800 Peso pro Dollar betragen. Zuletzt hatte es für einen Dollar 391 Peso gegeben. Die Abwertung der Landeswährung werde dem produktiven Sektor "angemessene Anreize" geben, die Produktion hochzufahren, sagte der Wirtschaftsminister.
https://www.bbc.com/news/business-67688727quote:BBC News
Argentina's new government says it will weaken the value of its currency by more than 50% against the US dollar.
It is part of the "economic shock therapy" that President Javier Milei says the country needs to fix its worst crisis in decades.
Economy Minister Luis Caputo also announced deep cuts to public spending.
They include a reduction in fuel and transport subsidies and freezing spending on some major government contracts and advertising.
Mr Caputo said he had inherited the worst economic legacy in Argentina's history and he was taking steps to avoid hyperinflation.
"We are going to be worse off than before for a few months, particularly in terms of inflation. And I say that because, as the president says, it is better to tell an uncomfortable truth than a comfortable lie," Mr Caputo said in a televised address.
Argentina is battling soaring inflation, with prices rising by around 150% over the last year. It is also struggling with low cash reserves, high government debt, while 40% of the population is living below the poverty line.
The International Monetary Fund (IMF) - to which Argentina owes $44bn (£35bn) - called the measures "bold" and said they will help create the environment for private sector growth.
"I welcome the decisive measures," IMF chief Kristalina Georgieva said, adding that it is "an important step toward restoring stability and rebuilding the country's economic potential."
Mr Caputo said the exchange rate would be cut to 800 pesos to the US dollar, from roughly 391 pesos.
Since 2019, Argentina has kept its currency artificially strong by strictly controlling the movement of the currency.
That helped drive demand for the US dollar on the informal currency market, which saw the peso trading at a much lower rate that the the official level.
Mr Milei, a libertarian who rose from relative obscurity to the top office in a bitterly fought election, was sworn in on Sunday.
He campaigned on promises of major spending cuts and was known for wielding a chainsaw at rallies to depict his intentions to slash government spending.
It is not clear if his coalition, which is only the third largest bloc in the country's Congress will be able to implement enough major spending cuts needed to shore up the economy without pushing it into turmoil.
Mr Milei has already cut nine government ministries, which Mr Caputo said would reduce 34% of public sector jobs.
Speaking about the cuts to government spending for infrastructure projects, Mr Caputo said: "The reality is that there is no money to pay for more public works that, as all Argentines know, often end up in the pockets of politicians or businessmen on duty".
Jup... Ik nietquote:Op donderdag 14 december 2023 12:57 schreef Harvest89 het volgende:
Forse bezuinigingen heb ik gehoord.
Benieuwd wie daar het slachtoffer van gaat worden. Of eigenlijk weet ik het al gewoon.
Ik weet ook al wie er de schuld van gaat krijgenquote:Op donderdag 14 december 2023 12:57 schreef Harvest89 het volgende:
Benieuwd wie daar het slachtoffer van gaat worden. Of eigenlijk weet ik het al gewoon.
De Rabobank 😱quote:Op donderdag 14 december 2023 13:51 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik weet ook al wie er de schuld van gaat krijgen
Maakt het bij het boeken van binnenlandse vluchten niet een flink verschil? Bij Aerolineas Argentinas betaalde ik bij mijn weten vorig jaar de officiële koers. Als de prijs in Peso's hetzelfde blijft kosten de tickets in euros ineens nog maar de helft...quote:Op donderdag 14 december 2023 12:51 schreef flipsen het volgende:
Gisteren is de waarde van de peso inderdaad weer "gehalveerd". Waar je eergisteren nog $400 (peso) voor 1 US$ kreeg, is het sinds gisteren $820 voor 1 US$. Dus lange rijen voor benzinepompen, want de benzineprijzen zijn ook weer vrijgegeven. En alles wordt dus nu gewoon weer 100% duurder in pesos (en de lonen stijgen, met wat vertraging, net zo hard mee normaal gesproken). Voor de toeristen maakt het ook uit, want die konden profiteren van het enorme verschil tussen de Blue koers en de officiële koers, die is nu een heel stuk minder (Blue schommelt tussen de $1000 en $1100).
Dat hangt er vanaf. Van energiesubsidies is bekend dat vooral het rijke deel van de bevolking ervan profiteert omdat die simpelweg veel meer energie verbruiken (grotere huizen, auto's, enzovoorts) en in Argentinië worden zowel brandstof als elektriciteit flink gesubsidieerd.quote:Op donderdag 14 december 2023 12:57 schreef Harvest89 het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |