abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 november 2023 @ 13:03:43 #51
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211357129
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 12:57 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Mijn vraag is, dat de VS het wel accepteert om de US-dollar als munt in Argentinië te laten gebruiken?
Zoiets zal toch wel niet gaan, zonder dollars bij te drukken, lijkt mij.
Volgens mij kan de VS er niet veel tegen beginnen.

Niet dat het voor de Argentijn wat gaat uitmaken natuurlijk. Dan schieten de prijzen alsnog de hoogte in maar dan in dollars. Het helpt wel als je een hekel hebt aan inkomsten uit toerisme.
pi_211357241
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 13:00 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Dat is toch juist het tegengestelde van wat Milei wilt? Jouw voorbeelden haalden of hebben de centrale bank allemaal bij de uitvoerende macht. Als ze over gaan op de dollar is er helemaal geen zeggenschap meer over de munt, beetje a la Andorra met de Euro. Of begrijp ik je verkeerd?
Als de dollar de officiële valuta wordt, dan wordt Argentinië inderdaad gewoon speelbal van de Fed.
De dollar is veelal al wel de officieuze valuta, want ondanks dat je op 'de zwarte markt' het drievoudige betaalt voor een dollar, devalueert ie natuurlijk niet als een idioot in tegenstelling tot de peso.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_211357267
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 13:11 schreef Monolith het volgende:

[..]
Als de dollar de officiële valuta wordt, dan wordt Argentinië inderdaad gewoon speelbal van de Fed.
De dollar is veelal al wel de officieuze valuta, want ondanks dat je op 'de zwarte markt' het drievoudige betaalt voor een dollar, devalueert ie natuurlijk niet als een idioot in tegenstelling tot de peso.
wel een ietwat sterkere munt en dus basis voor de bevolking
pi_211357277
quote:
1s.gif Op maandag 20 november 2023 09:37 schreef PiyeReloaded het volgende:

[..]
De ervaring leert dat 'het kan toch niet erger worden' eigenlijk nooit klopt. Het kan altijd erger en wanneer mensen vanuit deze redenering stemmen, dan wordt het dat vaak ook.
In het geval van Zuid-Amerika heeft alleen Venezuela er economisch nog een grotere bende van gemaakt, dus zo'n vaart zal het niet lopen.
pi_211357289
quote:
14s.gif Op maandag 20 november 2023 13:14 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Een sterkere munt heeft natuurlijk voor- en nadelen. Dat zie je ook in de eurozone. Landen als Nederland en Duitsland varen wel bij een koers die in toom wordt gehouden door zwakkere broeders als Spanje en Italië, terwijl dat soort landen juist weer hinder ondervinden van een valuta die omhoog wordt gehouden door met name de Duitse economie. Het invoeren van de dollar als officiële valuta kan de Argentijnse export ook volledig de nek omdraaien.
  maandag 20 november 2023 @ 13:18:29 #56
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211357306
quote:
14s.gif Op maandag 20 november 2023 13:14 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Ja alleen dan moeten ze wel iets gaan produceren om te verkopen om zo aan dollars te komen.
pi_211357318
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 11:44 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Klopt. Maar deze man heeft plannen zoals drinkwater privatiseren. Dan ben je ook goed gek, hoor.
Dat hangt nogal van de context af, ik ben er ook niet per se fan van. In Zuid-Amerika daarentegen is Chili zo'n beetje het enige land in Zuid-Amerika waar je veilig water uit de kraan kunt drinken, en toevalligerwijs is het ook het enige land op dat continent waar de drinkwatervoorziening geprivatiseerd is. Dat wordt door sommigen dus als goed voorbeeld gezien, wat gezien de regionale situatie niet geheel onlogisch is.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2023 13:23:15 ]
pi_211357464
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_211357499
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 13:16 schreef Monolith het volgende:

[..]
Een sterkere munt heeft natuurlijk voor- en nadelen. Dat zie je ook in de eurozone. Landen als Nederland en Duitsland varen wel bij een koers die in toom wordt gehouden door zwakkere broeders als Spanje en Italië, terwijl dat soort landen juist weer hinder ondervinden van een valuta die omhoog wordt gehouden door met name de Duitse economie. Het invoeren van de dollar als officiële valuta kan de Argentijnse export ook volledig de nek omdraaien.
ze zijn niet in staat om zelf een valuta overeind te houden

dan blijven er weinig andere opties over
pi_211357505
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 13:18 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja alleen dan moeten ze wel iets gaan produceren om te verkopen om zo aan dollars te komen.
laat meer productie nou ook goed zijn voor een groot deel van zijn stemmers op het platteland

dat is tenminste een deel van de belofte

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2023 13:38:54 ]
pi_211357517
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 13:16 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dat doet de Argentijnse overheid zelf al doordat ze flinke exportheffingen hanteren om nog wat geld te innen. Voor soja is die belasting bijvoorbeeld 33%. Daarnaast wordt door kapitaalcontroles de officiële wisselkoers ook nog eens kunstmatig hoog gehouden, de onofficiële wisselkoers is bijna drie keer zo hoog: https://bluedollar.net/

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2023 13:42:13 ]
  maandag 20 november 2023 @ 13:43:34 #62
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211357541
quote:
10s.gif Op maandag 20 november 2023 13:38 schreef aTypisch het volgende:

[..]
laat meer productie nou ook goed zijn voor een groot deel van zijn stemmers op het platteland

dat is tenminste een deel van de belofte
Ja alleen gaat gras niet groeien door er aan te trekken.
pi_211357586
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 13:43 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja alleen gaat gras niet groeien door er aan te trekken.
je onderschat de huidige problemen door inflatie

je kunt niks plannen, niet financieel, niet zakelijk en dus eigenlijk ook niet persoonlijk
er zijn limieten op het aantal amerikaanse dollars die privépersonen nu mogen kopen daar
maximaal per maand: $100 contant en $200 per maand via bankrekening

als je gras wil laten groeien moet je wel kunnen sparen voor een grasmaaier

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2023 13:48:14 ]
pi_211357601
quote:
1s.gif Op maandag 20 november 2023 13:40 schreef J.B. het volgende:

[..]
Dat doet de Argentijnse overheid zelf al doordat ze flinke exportheffingen hanteren om nog wat geld te innen. Voor soja is die belasting bijvoorbeeld 33%. Daarnaast wordt door kapitaalcontroles de officiële wisselkoers ook nog eens kunstmatig hoog gehouden, de onofficiële wisselkoers is bijna drie keer zo hoog: https://bluedollar.net/
Klopt. Hoe vervelend ook, er moet vrij rigoreus worden ingegrepen in de overheidsfinanciën en dat heeft consequenties. Consequenties die de Peronisten altijd hebben geweigerd, maar ik heb nou ook niet het idee dat het met Milei heel erg de goede kant op zal gaan.
Het libertarisme lijkt misschien een leuke ideologie als je wat pubert, maar de meeste mensen leren toch dat de wereld wat complexer in elkaar zit als ze opgroeien.
  maandag 20 november 2023 @ 13:49:27 #65
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211357606
quote:
14s.gif Op maandag 20 november 2023 13:47 schreef aTypisch het volgende:

[..]
je onderschat de huidige problemen door inflatie

je kunt niks plannen, niet financieel, niet zakelijk en dus eigenlijk ook niet persoonlijk
er zijn limieten op het aantal amerikaanse dollars die privépersonen nu mogen kopen daar
maximaal per maand: $100 contant en $200 per maand via bankrekening
Klopt maar dat gaat niet opgelost worden door dan maar de munt van een ander land te gaan nemen. Als de productie en economie nog steeds ruk is dan wordt alles ook heel duur in dollars. Zeker omdat die dollars niet vanzelf naar Argentinie komen gewaaid.
pi_211357616
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 13:49 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Klopt maar dat gaat niet opgelost worden door dan maar de munt van een ander land te gaan nemen. Als de productie en economie nog steeds ruk is dan wordt alles ook heel duur in dollars. Zeker omdat die dollars niet vanzelf naar Argentinie komen gewaaid.
ze hebben nu een niet werkende lokale munt

dan is het geen oplossing voor alles, maar wel een noodzakelijk iets om naar een sterkere munt te vluchten

je kunt geen economie runnen op een munt die dit doet tegenover de wereld reserve munt:

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2023 13:51:54 ]
  maandag 20 november 2023 @ 13:54:33 #67
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211357654
quote:
14s.gif Op maandag 20 november 2023 13:50 schreef aTypisch het volgende:

[..]
ze hebben nu een niet werkende lokale munt

dan is het geen oplossing voor alles, maar wel een noodzakelijk iets om naar een sterkere munt te vluchten

je kunt geen economie runnen op een munt die dit doet tegenover de wereld reserve munt:
[ afbeelding ]
Maar hoe gaan ze aan al die dollars komen?
pi_211357731
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 13:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]
net als iedereen en als nu

het IMF, BlackRock, investeerders, de nationaliteit van Messi verkopen

het land heeft al buitenlandse reserves met de dollar

je prijzen in dollars gaan doen, voor export, de vastgoedmarkt e.d

voor meer info en praktijkvoorbeelden kun je dollarisatie googlen :+
pi_211357765
quote:

[..]
Hij zal het allicht in Ecuador en Panama gaan vragen, daar is de dollar ook de officiële munteenheid. Ik ben er ook niet noodzakelijk voor, maar ik kan me wel voorstellen dat het als oplossing wordt gezien in een land waar door de heersende politieke klasse voortdurend de drukpers wordt gehanteerd.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2023 14:04:38 ]
pi_211357846
quote:
1s.gif Op maandag 20 november 2023 14:04 schreef J.B. het volgende:

[..]
Hij zal het allicht in Ecuador en Panama gaan vragen, daar is de dollar ook de officiële munteenheid. Ik ben er ook niet noodzakelijk voor, maar ik kan me wel voorstellen dat het als oplossing wordt gezien in een land waar door de heersende politieke klasse voortdurend de drukpers wordt gehanteerd.
El Salvador gebruikt ook de US$.
pi_211357890
quote:

[..]
Er zijn al dollars in omloop omdat de dollarisatie al lang geleden is ingezet omdat de inwoners zelf overstappen op dollars vanwege een toenemend wantrouwen in de eigen munt. De export zal gestimuleerd moeten worden zodat er meer dollars het land binnenstromen. Eigendomsrechten moeten beter gerespecteerd worden om investeringen te kunnen laten plaatsvinden die de export aanzwengelen en er ook huisgemaakte alternatieven beschikbaar komen voor importgoederen.
Uiteindelijk gaat het erom een evenwichtiger handelsbalans te krijgen en productie en consumptie van het land ook beter in balans zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door Digi2 op 20-11-2023 14:27:00 ]
pi_211358998
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 13:49 schreef Monolith het volgende:

[..]
Klopt. Hoe vervelend ook, er moet vrij rigoreus worden ingegrepen in de overheidsfinanciën en dat heeft consequenties. Consequenties die de Peronisten altijd hebben geweigerd, maar ik heb nou ook niet het idee dat het met Milei heel erg de goede kant op zal gaan.
Het libertarisme lijkt misschien een leuke ideologie als je wat pubert, maar de meeste mensen leren toch dat de wereld wat complexer in elkaar zit als ze opgroeien.

Dat klopt, maar de meer gematigde Macri heeft uiteindelijk ook weinig voor elkaar gespeeld. Met dat in het achterhoofd begrijp ik tot op zekere hoogte wel dat mensen nu voor een radicaler figuur gekozen hebben. Desondanks denk ik ook niet dat hij de goede persoon is om de boel weer op de rails te krijgen, maar de tijd zal het leren. Ik wens Milei en de Argentijnen in ieder geval veel succes, want de economische en politieke situatie is dramatisch.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2023 16:31:54 ]
pi_211359089
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 14:14 schreef Digi2 het volgende:

[..]
El Salvador gebruikt ook de US$.
Bitcoin toch?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_211359122
quote:
1s.gif Op maandag 20 november 2023 14:04 schreef J.B. het volgende:

[..]
El Salvador ook zoals eerder gezegd ook. Maar is natuurlijk een noodgreep. Als land ben je dan afhankelijk een andere centrale bank die nationaal beleid maakt. Verre van een ideale situatie, want daarvan heb je niet de lusten, wel de lasten.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_211359126
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 16:38 schreef Hallojo het volgende:

[..]
Bitcoin toch?
Ook.
Uitvinder van de biersmiley.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: