In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Isralische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Isral over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Isral met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Isral waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Isral de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Isral geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Isralisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Isralische leger met raketaanvallen antwoordde.
Isral riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis. Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Isralische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas.
Recente frontpage berichten 23 oktober met dank aan @Jippie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steve Lookner live
Op vrijdag 27 oktober 2023 19:47 schreef damsco het volgende: Hebben ze al een naam voor deze operatie? Anders stel ik voor het operatie Grote Schoonmaak te noemen.
Operatie Gramschap of Thunderbolt, goede herinneringen.
Anwar El Ghazi: Dutch winger to have Mainz contract terminated over Israel-Gaza post Former Aston Villa and Everton winger Anwar El Ghazi will have his contract terminated at Mainz for a social media post about the Israel-Gaza conflict. El Ghazi was suspended on 17 October by the Bundesliga club, who called the now-deleted post "unacceptable". In a meeting on Thursday, the club wanted the 28-year-old to apologise for the perceived pro-Palestinian post. But the Dutchman told senior executives he stands for peace and humanity for all victims of the war. Sources told BBC Sport on Friday that El Ghazi was informed he will have his contract cancelled. https://www.bbc.com/sport/football/67232925
El Ghazi probeerde vandaag nog zijn baan te redden met een excuses op social media, maar de Bundesligaclub vond de excuses niet voldoende:
Interessant interview nu op israelische televisie met shaul mofaz, hij zegt dat israel:
1. gelijk een deal had moeten maken met hamas, alle palestijnse gevangenen voor alle ontvoerde israeliers 2. een offensief tegen hezbollah had moeten beginnen toen ze begonnen met provoceren omdat hezbollah een grotere dreiging is voor israel
Ik geloof dat daar ook nog een extra factor zat in een Isralische ploeggenoot die zwaar aangeslagen was door zijn post waar hij vervolgens niks aan liet horen. Dus dan kan hij wel een excuus-post maken, daar heeft zijn teamgenoot niks aan. Ik denk dus dat de sfeer in de ploeg door zijn actie niet meer houdbaar was.
Gebeurt een hoop op de streams nu. De gebruikelijke bommen maar ook van tijd tot tijd automatisch geweervuur en de ene na de andere flair. Internet en mobiele telefonie worden afgeknepen. Wijst toch echt op een significante uitbreiding.
[..] Ik geloof dat daar ook nog een extra factor zat in een Isralische ploeggenoot die zwaar aangeslagen was door zijn post waar hij vervolgens niks aan liet horen. Dus dan kan hij wel een excuus-post maken, daar heeft zijn teamgenoot niks aan. Ik denk dus dat de sfeer in de ploeg door zijn actie niet meer houdbaar was.
Ja klopt. Dat maakte de situatie onhoudbaar voor El Ghazi.
Op vrijdag 27 oktober 2023 20:06 schreef Qarrad het volgende: Gebeurt een hoop op de streams nu. De gebruikelijke bommen maar ook van tijd tot tijd automatisch geweervuur en de ene na de andere flair. Internet en mobiele telefonie worden afgeknepen. Wijst toch echt op een significante uitbreiding.
Op vrijdag 27 oktober 2023 19:47 schreef damsco het volgende: Hebben ze al een naam voor deze operatie? Anders stel ik voor het operatie Grote Schoonmaak te noemen.
De reden: de aanvaller heeft op sociale media berichten geplaatst waarin hij zijn steun aan de Palestijnen uitspreekt in het conflict met Isral. Hij sloot een van zijn berichten af met de omstreden slogan ‘Van de rivier tot aan de zee, Palestina zal vrij zijn.’
oproep tot genocide dus
got me a movie, I want you to know slicing up eyeballs, I want you to know
Ik hoop nog steeds dat ze iets verzinnen waar niemand op gerekend had en dat iets anders behelst dan "alles plat, iedereen dood die in de weg/buurt stond".
Wat had hij in zijn eerste tweet gezet? Vind het wel een nette reactie van hem, als hij niets raars heeft geschreven of alleen steun voor Palestina uitgesproken vind ik het ontslag zwaar overdreven.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon n op n teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
Operatie Ajax
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
[..] Wat had hij in zijn eerste tweet gezet? Vind het wel een nette reactie van hem, als hij niets raars heeft geschreven of alleen steun voor Palestina uitgesproken vind ik het ontslag zwaar overdreven.
Hij meent er alleen niets van, damage control, niet gelukt, next.
De originele tekst van de tweet staat hierboven ergens, kortom Jodenhaat.
Ik zou het echt mooie journalistiek vinden als ze zo'n jongen nou eens goed en eerlijk bevragen om te kijken waar het nou vandaan komt om als eerste reactie, vlak na een afgrijselijke terroristische aanslag, dit te posten en te denken dat je daar goed aan doet. El Ghazi is volgens mij geen stereotype domme voetballer dus ik ben echt benieuwd of dit nu naviteit was en of er nog iets anders achter steekt.
Ik hoop nog steeds dat ze iets verzinnen waar niemand op gerekend had en dat iets anders behelst dan "alles plat, iedereen dood die in de weg/buurt stond".
Hoop ik ook. Dat een groep normale mensen een uitkomst geeft en bedenkt. Misschien zoals nu te zien is blijkbaar.
Vrijwel alle Hamas infrastructuur zit onder7in ziekenhuizen scholen wooncomplexen etc. Dus dat er veel plat gaat is duidelijk, maar veel burgerdoden hoeft natuurlijk niet.
Exaudi orationem meam Requiem aeternam dona eis, Domine. Et lux perpetua luceat eis.
[..] Ik zou het echt mooie journalistiek vinden als ze zo'n jongen nou eens goed en eerlijk bevragen om te kijken waar het nou vandaan komt om als eerste reactie, vlak na een afgrijselijke terroristische aanslag, dit te posten en te denken dat je daar goed aan doet. El Ghazi is volgens mij geen stereotype domme voetballer dus ik ben echt benieuwd of dit nu naviteit was en of er nog iets anders achter steekt.
Toch apart dat de Palestijnen dan niet staan te juichen bij hun gestorven familieleden Blijkbaar ziet niet iedereen het als een feestje, dat martelaarschap.
And what rough beast, its hour come round at last, Slouches towards Bethlehem to be born?
[..] 3 tot 9 maanden zijn de uiterste die voorbij gekomen zijn (oa door het IDF zelf)
Nog 3 tot 9 maanden (misschien langer) die ellende en kans om het kruidvat te laten ploffen. Had gehoopt dat ze in een weekje klaar waren geweest, gebied is zo klein.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon n op n teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
[..] Ik zou het echt mooie journalistiek vinden als ze zo'n jongen nou eens goed en eerlijk bevragen om te kijken waar het nou vandaan komt om als eerste reactie, vlak na een afgrijselijke terroristische aanslag, dit te posten en te denken dat je daar goed aan doet. El Ghazi is volgens mij geen stereotype domme voetballer dus ik ben echt benieuwd of dit nu naviteit was en of er nog iets anders achter steekt.
Ja. Ik denk, en hoop, dat het bij de meerderheid die die uitspraak deed onnadenkend is. Dat is namelijk het minst erge scenario.
[..] Toch apart dat de Palestijnen dan niet staan te juichen bij hun gestorven familieleden Blijkbaar ziet niet iedereen het als een feestje, dat martelaarschap.
Je moet niet onderschatten hoeveel tijd het daadwerkelijk kost om zo'n stadsoorlog te winnen. Snipers, boobytraps, etc
Er zouden nu 7000 doden zijn in Gaza, en ik meen dat er 30000 hamas leden zijn. Zelfs als dat dus allemaal hamas leden waren (big doubt) heb je er nog meer dan 20k in die tunnels zitten).
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
Al die Marokkaanse voetballers reageren zo. Alleen de rest wist zich nog in te houden en niet over het randje te gaan.
Zelf kan ik me niet voorstellen dat ik me zo druk zou maken over wat bijvoorbeeld in Amerika gebeurd met allerlei schietpartijen. Maar goed, voor sommige mensen is het blijkbaar belangrijker dan je baan. Nogal intens.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
[..] Toch apart dat de Palestijnen dan niet staan te juichen bij hun gestorven familieleden Blijkbaar ziet niet iedereen het als een feestje, dat martelaarschap.
In het boek van Joris Luijendijk 'Het zijn net mensen' beschrijft hij heel treffend hoe ze voor de buitenwereld moeten doen alsof ze supertrots en blij zijn op hun martelarenzoon, terwijl de andere kinderen aan hem vertellen dat die mensen compleet kapot gaan en niet normaal kunnen rouwen.
[..] Je moet niet onderschatten hoeveel tijd het daadwerkelijk kost om zo'n stadsoorlog te winnen. Snipers, boobytraps, etc
Er zouden nu 7000 doden zijn in Gaza, en ik meen dat er 30000 hamas leden zijn. Zelfs als dat dus allemaal hamas leden waren (big doubt) heb je er nog meer dan 20k in die tunnels zitten).
Verre van zijn dat allemaal hamasleden. Die zullen vast in die tunnels zitten verstopt
Of het zijn misschien niet zulke psychopaten als die lui die dat soort extremistische uitspraken doen over martelaarschap, maar mensen met menselijke emoties.
And what rough beast, its hour come round at last, Slouches towards Bethlehem to be born?
[..] Je moet niet onderschatten hoeveel tijd het daadwerkelijk kost om zo'n stadsoorlog te winnen. Snipers, boobytraps, etc
Met de kanttekening dat de cijfers die Hamas opvoert niet heel betrouwbaar zijn Ze riepen zelf de afgelopen week dat er 40k waren, 30k en 35k.
[..] Of het zijn misschien niet zulke psychopaten als die lui die dat soort extremistische uitspraken doen over martelaarschap, maar mensen met menselijke emoties.
[..] In het boek van Joris Luijendijk 'Het zijn net mensen' beschrijft hij heel treffend hoe ze voor de buitenwereld moeten doen alsof ze supertrots en blij zijn op hun martelarenzoon, terwijl de andere kinderen aan hem vertellen dat die mensen compleet kapot gaan en niet normaal kunnen rouwen.
Yup. Gevangen in een cultuur waar nietsontziende extremisten de discussie en de politiek domineren.
En voor een een groep als hamas met o.a. de tunnels die ze hebben en de kennis heb je 8 tot 10 meer mensen nodig. Hoorde ik. Hoeveel ga je er daar van omgeven? ca. 300.000 mensen.
Uitwerkingsvuur Uitwerkingsvuur werd in de regel gegeven op een doel dat door een waarnemer was verkend en waarop eerst met een vuurmond [soms meer vuurmonden] was ingeschoten. Nadat het vuur dekkend werd gemeld, werd een kort maar zeer intensief batterijvuur gegeven dat als uitwerkingsvuur wordt weergegeven. Een uitwerkingsvuur heeft in de regel hetzelfde doel als een vernietigingsvuur.
Zoals ik het in dienst geleerd heb ga je eerst op het doel schieten met enkele granaten, de waarnemer geeft de correcties door vervolgens schiet je met alle stukken snel achter elkaar . Dat is het uitwerkingsvuur
Exaudi orationem meam Requiem aeternam dona eis, Domine. Et lux perpetua luceat eis.
Als ze echt geloven dat ze als martelaar de hemelpoorten door marcheren om daar juichend ontvangen te worden, dan zou het sterven een feestje moeten zijn toch? Geen reden tot verdriet.
Ik had ook een andere oplossing gezocht toen het nog kon. Maar nu is Israel gewoon in oorlog met Gaza, zoals de geallieerden in oorlog waren met Nazi-Duitsland. Is er een verschil? Hadden de geallieerden ook de Nazi's maar moeten laten doorgaan?
[..] Als ze echt geloven dat ze als martelaar de hemelpoorten door marcheren om daar juichend ontvangen te worden, dan zou het sterven een feestje moeten zijn toch? Geen reden tot verdriet.
Ik val in herhaling, het is een misselijkmakende reactie. Gebaseerd op een ranzige stereotypering.
Ik ben misschien een watje want ik ben niet opgegroeid in omstandigheden zoals in Gaza, maar zoals ik het me voorstel zijn de zenuwen van de mensen nu ook al wel op na 3 weken bommentapijten.
Dat zou heel inzichtelijk en leerzaam zijn, een interview waar hij de ruimte heeft om vrijuit te praten en zijn mening te geven. Ik denk dat iedereen in grote lijnen weet waar die gedachtegang vandaan komt en dat die diep geworteld is in bepaalde groepen binnen de moslimgemeenschap in Nederland. Maar het is belangrijk om die groep niet te isoleren en met ze in discussie te gaan.
[..] Ik ben misschien een watje want ik ben niet opgegroeid in omstandigheden zoals in Gaza, maar zoals ik het me voorstel zijn de zenuwen van de mensen nu ook al wel op na 3 weken bommentapijten.
In ieder geval weer 2 generaties aan potentile terroristen erbij gekweekt.
[..] Ik val in herhaling, het is een misselijkmakende reactie. Gebaseerd op een ranzige stereotypering.
Ik denk dat hij reageert op een paar artikelen en filmpjes van vandaag waarin onder anderen Haniyeh vol vuur en vreugde sprak over hoe het bloed van de vrouwen en kinderen nieuwe inspiratie zouden zijn en dan nog wat extremistische imams die dat soort dingen bejubelden vanaf de kansel.
[..] Dat zou heel inzichtelijk en leerzaam zijn, een interview waar hij de ruimte heeft om vrijuit te praten en zijn mening te geven. Ik denk dat iedereen in grote lijnen weet waar die gedachtegang vandaan komt en dat die diep geworteld is in bepaalde groepen binnen de moslimgemeenschap in Nederland. Maar het is belangrijk om die groep niet te isoleren en met ze in discussie te gaan.
Wat een extreem tegenstrijdige reactie - in n post.
[..] Ik val in herhaling, het is een misselijkmakende reactie. Gebaseerd op een ranzige stereotypering.
Jammer dat je er niet inhoudelijk op ingaat. Uiteindelijk bepalen de extremisten die dit soort dingen roepen in Gaza de politiek en de cultuur. En veel lui hier in het Westen spreekt dat zelfs wel aan..
Of de Palestijnen daar onder lijden schijnt maar bijzaak te zijn, ondergeschikt aan het ideologisch extremisme. Over ranzig en misselijkmakend gesproken, Mutant.
Hamas roept internationale gemeenschap op bombardementen te stoppen Hamas heeft andere landen gevraagd om alles in het werk te stellen om te zorgen dat de Isralische bombardementen op Gaza stoppen. De Isralische luchtmacht heeft die aanvallen opgevoerd en zegt dat ook de grondoperaties vrijdagavond "uitgebreid" worden.
"We doen een beroep op de Arabische en islamitische landen en op de internationale gemeenschap om verantwoordelijkheid te nemen en onmiddellijk de misdaden en reeksen moorden tegen onze mensen te staken", zegt Hamas in een verklaring.
Op vrijdag 27 oktober 2023 20:34 schreef bitterbal het volgende: Hamas roept internationale gemeenschap op bombardementen te stoppen Hamas heeft andere landen gevraagd om alles in het werk te stellen om te zorgen dat de Isralische bombardementen op Gaza stoppen. De Isralische luchtmacht heeft die aanvallen opgevoerd en zegt dat ook de grondoperaties vrijdagavond "uitgebreid" worden.
"We doen een beroep op de Arabische en islamitische landen en op de internationale gemeenschap om verantwoordelijkheid te nemen en onmiddellijk de misdaden en reeksen moorden tegen onze mensen te staken", zegt Hamas in een verklaring.
[..] Ik denk dat hij reageert op een paar artikelen en filmpjes van vandaag waarin onder anderen Haniyeh vol vuur en vreugde sprak over hoe het bloed van de vrouwen en kinderen nieuwe inspiratie zouden zijn en dan nog wat extremistische imams die dat soort dingen bejubelden vanaf de kansel.
Precies, we pakken een paar extremisten hier en daar - en smeren dat een beetje uit. Vandaar mijn reactie.
[..] In ieder geval weer 2 generaties aan potentile terroristen erbij gekweekt.
Dat was natuurlijk ook precies het doel van Hamas met die laffe slachting van gezinnetjes in Isral. Die wisten exact welke reactie ze daarmee uitlokten van Israël.
Claimen dat je in alle openheid erover wil discussiren, maar tegelijkertijd al wel stelt dat je weet waar het vandaan komt en hoe het dus zit. Zo'n discussie is per definitie niet open. Het is gewoon valse interesse wekken en er direct met allerlei veronderstellingen in gaan.
[..] Dat was natuurlijk ook precies het doel van Hamas met die laffe slachting van gezinnetjes in Isral. Die wisten exact welke reactie ze daarmee uitlokten van Israël.
Op vrijdag 27 oktober 2023 20:34 schreef bitterbal het volgende: Hamas roept internationale gemeenschap op bombardementen te stoppen Hamas heeft andere landen gevraagd om alles in het werk te stellen om te zorgen dat de Isralische bombardementen op Gaza stoppen. De Isralische luchtmacht heeft die aanvallen opgevoerd en zegt dat ook de grondoperaties vrijdagavond "uitgebreid" worden.
Je vraagt je af of dit is waar ze al die tijd op aanstuurden, een oorlog waarin ook Hezbollah en Iran betrokken raken?
Ik neem aan dat Hamas toch wel verwacht had dat hun acties op 7 oktober een reactie van Isral tot gevolg zouden hebben die ze zelf militair niet aankunnen.
Nahariya municipality says that explosions are being heard in the city due to Israeli army strikes in Lebanon
Local sources in Gaza: Israeli tanks advance towards the Gaza Strip from the Beit Hanoun axis, north of the Strip https://israelpalestine.liveuamap.com/
[..] Vallen precisie raketten onder artillerie? Dan nog. Pak je een gebouw van zeg 6 hoog waarin de kelder mss Hamas iets aan het doen is.
Die tunnels en gebouwen pakken ze meestal aan met luchtaanvallen en zware bommen. Artillerie is volgens mij vaak ter ondersteuning van grondtroepen of om ingegraven grondtroepen van de tegenstander te bestoken (maar dat weet AchJa een stuk beter dan ik).
[..] Claimen dat je in alle openheid erover wil discussiren, maar tegelijkertijd al wel stelt dat je weet waar het vandaan komt en hoe het dus zit. Zo'n discussie is per definitie niet open. Het is gewoon valse interesse wekken en er direct met allerlei veronderstellingen in gaan.
Nou, je hoeft ook niet naef te zijn of het wiel opnieuw uit te vinden. Je kan uitstekend vragen of een bepaald beeld klopt of ernaartoe vragen. Maar het beste is om iemand zelf te laten vertellen want dan krijg je wat diegene het belangrijkst vindt in beeld.
Als voorbeeld had je laatst die twee uitreizigers. Ik vond die journalist dat heel goed doen. Eerst zelf laten vertellen, details navragen en op het laatst gewoon eerlijk zijn bij het confronteren van de tegenstrijdigheden of ongeloofwaardigheid van dingen. Die man ging natuurlijk ook niet eerst vragen of ze toevallig op de humanistische antroposofische vrije school hadden gezeten en of ze ook voeling hadden met het holisme.
[..] Claimen dat je in alle openheid erover wil discussiren, maar tegelijkertijd al wel stelt dat je weet waar het vandaan komt en hoe het dus zit. Zo'n discussie is per definitie niet open. Het is gewoon valse interesse wekken en er direct met allerlei veronderstellingen in gaan.
Ik weet niet precies hoe het zit en waar het vandaan komt, dat heb ik dan verkeerd verwoord, mijn fout. Ik weet wel dat het diepgeworteld is. Ik denk dat het een mix van invloeden is en daar zijn de jeugd en jongvolwassenen specifiek zwak voor en daarom vind ik het belangrijk om die mensen niet te isoleren, hun mening te horen en met hun in discussie te gaan.
[..] Ik had ook een andere oplossing gezocht toen het nog kon. Maar nu is Israel gewoon in oorlog met Gaza, zoals de geallieerden in oorlog waren met Nazi-Duitsland. Is er een verschil? Hadden de geallieerden ook de Nazi's maar moeten laten doorgaan?
Heel andere situatie. Dit is deels de dood inlopen.
[..] In ieder geval niet doen alsof dit het begin van het conflict is geweest.
Volgens mij zijn er weinig lui in Isral die dat denken of zeggen.
Dat ze terug zouden slaan, weet iedereen met een greintje verstand. Op de eerste plaats Hamas, wiens grote bestaansrecht is de haat tegen Isral opstoken en zorgen voor weer decennia aan subsidie en zieltjes voor hun bloederige organisatie.
Telecoms firm says Gaza has 'complete interruption' of comms and internet Around an hour ago, Paltel - the Palestine Telecommunications Company - put out a statement on social media confirming the "complete interruption of all communication and internet services with the Gaza Strip in light of the ongoing aggression".
Internet monitoring group Netblocks confirmed at around 17:30 BST (16:30 GMT) that network data showed a "collapse in connectivity in the Gaza Strip".
[..] Zijn er nu meer of minder kolonisten in alle nederzettingen dan in 2006
Goeie. Veel en veel meer. Die situatie daar is eigenlijk nog veel onbegrijpelijker dan die in Gaza. Op de Westoever is er niet op Hamas gestemd en toch krijgen ze steeds de kous op hun kop.
Op vrijdag 27 oktober 2023 20:42 schreef Qarrad het volgende: Nou, je hoeft ook niet naef te zijn of het wiel opnieuw uit te vinden. Je kan uitstekend vragen of een bepaald beeld klopt of ernaartoe vragen. Maar het beste is om iemand zelf te laten vertellen want dan krijg je wat diegene het belangrijkst vindt in beeld.
Dat lijkt me geen open of gebalanceerde discussie. Je dwingt anderen namelijk zich te verdedigen, zeker als dat beeld onjuist blijkt of is. Zeker als je komt met bepaalde stereotyperingen.
quote:
Als voorbeeld had je laatst die twee uitreizigers. Ik vond die journalist dat heel goed doen. Eerst zelf laten vertellen, details navragen en op het laatst gewoon eerlijk zijn bij het confronteren van de tegenstrijdigheden of ongeloofwaardigheid van dingen. Die man ging natuurlijk ook niet eerst vragen of ze toevallig op de humanistische antroposofische vrije school hadden gezeten en of ze ook voeling hadden met het holisme.
Op vrijdag 27 oktober 2023 20:44 schreef Eyjafjallajoekull het volgende: Telecoms firm says Gaza has 'complete interruption' of comms and internet Around an hour ago, Paltel - the Palestine Telecommunications Company - put out a statement on social media confirming the "complete interruption of all communication and internet services with the Gaza Strip in light of the ongoing aggression".
Internet monitoring group Netblocks confirmed at around 17:30 BST (16:30 GMT) that network data showed a "collapse in connectivity in the Gaza Strip".
Starlinkforgaza is ook trending op X alsof Musk terroristen gaat voorzien van internet. Kunnen die Hamas terroristen weer blij hun ouders bellen als ze Joden hebben vermoord.
[..] Jij bent wel een beetje radicaler geworden sinds 7 oktober is het niet?
Feller. Radicaler is ook een woord dat eigenlijk alleen in de context van moslims wordt gebruikt. Net zoals er in Afrika "stammen" wordt gebruikt bij etnische conflicten.
[..] Volgens mij zijn er weinig lui in Isral die dat denken of zeggen.
Dat ze terug zouden slaan, weet iedereen met een greintje verstand. Op de eerste plaats Hamas, wiens grote bestaansrecht is de haat tegen Isral opstoken en zorgen voor weer decennia aan subsidie en zieltjes voor hun bloederige organisatie.
Er zijn er veel die wel zo doen. Hun hele act maakt dat ze natuurlijk gewoon op 20-0 op PR gebied achterstaan. Isralirs, of laat ik het zo zeggen: de staat Isral is daar gewoon extreem slecht in.
Laten we overigens de onstaansgeschiedenis van Hamas niet vergeten.... is ook leuk om even in te duiken.
[..] Goeie. Veel en veel meer. Die situatie daar is eigenlijk nog veel onbegrijpelijker dan die in Gaza. Op de Westoever is er niet op Hamas gestemd en toch krijgen ze steeds de kous op hun kop.
Hamas was ook de grootste partij in de Westelijke Jordaanoever maar Fatah pleegde een coup met de steun van Israel/VS. Hamas wist alleen tijdens de staatsgreep om Fatah uit de Gazastrook te werken.
[..] Starlinkforgaza is ook trending op X alsof Musk terroristen gaat voorzien van internet. Kunnen die Hamas terroristen weer blij hun ouders bellen als ze Joden hebben vermoord.
Mensen snappen niet eens hoe het werkt. Je hebt een SpaceX schotel nodig om het signaal te ontvangen. Het is geen 4G ofzo.
Ik denk niet dat IDF, met zijn volledige blokkade van Gaza even een paar honderd schotels doorlaat
[..] Feller. Radicaler is ook een woord dat eigenlijk alleen in de context van moslims wordt gebruikt. Net zoals er in Afrika "stammen" wordt gebruikt bij etnische conflicten.
Radicaal komt gewoon van het woord 'radix', dat wortel betekent.
[..] Er zijn er veel die wel zo doen. Hun hele act maakt dat ze natuurlijk gewoon op 20-0 op PR gebied achterstaan. Isralirs, of laat ik het zo zeggen: de staat Isral is daar gewoon extreem slecht in.
Laten we overigens de onstaansgeschiedenis van Hamas niet vergeten.... is ook leuk om even in te duiken.
Ze trekken zich weinig van PR aan, dus of je je daar echt zorgen over moet maken..
[..] Dat lijkt me geen open of gebalanceerde discussie. Je dwingt anderen namelijk zich te verdedigen, zeker als dat beeld onjuist blijkt of is. Zeker als je komt met bepaalde stereotyperingen. [..] Geen idee, niets van gezien.
Dat is ook een aanname. En ik denk dat het niet verkeerd is om als je zo op de kaart staat en in het nieuws komt om jezelf te verdedigen, verantwoorden of hoe je het wil noemen. Er wordt hem iets kwalijk genomen, zo erg dat het hem zijn baan en imago kost.
Maar goed, we zitten in een hypothetische situatie want er is of komt geen interview denk ik. Jammer, gemiste kans voor iedereen.
[..] Jij bent wel een beetje radicaler geworden sinds 7 oktober is het niet?
Is het een vraag of een constatering?
Ik kan slecht tegen onrecht tegen onschuldigen. Ik was een van de eersten hier op dit forum die Hamas wegzette als ranzige beesten. Ik zie tegelijkertijd echter ook wat de acties van Isral teweeg hebben gebracht en teweeg brengen. Dat zijn allemaal dingen die we hier niet op TV te zien krijgen, want daar draait je maag van om.
Op vrijdag 27 oktober 2023 20:49 schreef Werkperd het volgende: We zijn weer getuigen van een andere onmenselijke actie van Israel. Geschiedenis noteert ze een voor een. Ze gaan hier niet meer aan ontkomen.
Ik vind dat Erdogan moreel verplicht is om nu militair in te begrijpen. Op naar de bevrijding van Jeruzalem.
Op vrijdag 27 oktober 2023 20:28 schreef Oud_student het volgende: Zoals ik het in dienst geleerd heb ga je eerst op het doel schieten met enkele granaten, de waarnemer geeft de correcties door vervolgens schiet je met alle stukken snel achter elkaar . Dat is het uitwerkingsvuur
[..] Dat is ook een aanname. En ik denk dat het niet verkeerd is om als je zo op de kaart staat en in het nieuws komt om jezelf te verdedigen, verantwoorden of hoe je het wil noemen. Er wordt hem iets kwalijk genomen, zo erg dat het hem zijn baan en imago kost.
Maar goed, we zitten in een hypothetische situatie want er is of komt geen interview denk ik. Jammer, gemiste kans voor iedereen.
Ik had het niet specifiek over zijn situatie overigens. Hij redt zichzelf sowieso wel, zijn talent maakt hem te waardevol en als hij niet in Europa terecht kan, dan wel elders op de wereld.
Op vrijdag 27 oktober 2023 20:49 schreef Werkperd het volgende: We zijn weer getuigen van een andere onmenselijke actie van Israel. Geschiedenis noteert ze een voor een. Ze gaan hier niet meer aan ontkomen.
Hoe zit t nou met die move van turkije?
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
[..] Ik had het niet specifiek over zijn situatie overigens. Hij redt zichzelf sowieso wel, zijn talent maakt hem te waardevol en als hij niet in Europa terecht kan, dan wel elders op de wereld.
Als ie slim is surft hij mee op de huidige tendens van Saoedi-Arabi. Beetje jong ervoor, maar toch.
[..] Ik vind dat Erdogan moreel verplicht is om nu militair in te begrijpen. Op naar de bevrijding van Jeruzalem.
Erdogan doet niets, die blaft wat voor zijn radicale achterban te plezieren en gaat daarna lekker verder met zichzelf en zijn vriendjes te verrijken terwijl hij het land verder in de afgrond duwt.
[..] Erdogan doet niets, die blaft wat voor zijn radicale achterban te plezieren en gaat daarna lekker verder met zichzelf en zijn vriendjes te verrijken terwijl hij het land verder in de afgrond duwt.
En al die schuimbekkende Turken trappen er in ja, achachach.
Op vrijdag 27 oktober 2023 20:44 schreef Jaroon het volgende: Omdat ik zo weinig echte emotie van je voel misschien. Mss vraag ik het te vaak.
Ik heb je al vaker antwoord gegeven, ik ben actief dienend met ondertussen een goeie 30 dienstjaren. Als je me niet gelooft is dat allemaal prima maar zeg dat dan. Dan ga ik er niet meer op reageren aangezien ik helemaal geen zin heb om iemand te overtuigen, die tijd heb ik wel een beetje gehad. Het interesseert me simpelweg nul komma nul als iemand mij niet gelooft.
quote:
Ik verwacht van jou mss soms ook een antwoord wat je niet hebt.
Als ik geen antwoord heb reageer ik meestal niet... En als je me een vraag stelt waar ik geen antwoord op heb dan zeg ik gewoon dat ik geen atntwoord heb.
[..] [..] Dat is niet de vraag. Nogmaals, wat voor antwoord verwacht je op zo'n vraag, en met wat voor doel stel je zo'n vraag?
Ben best benieuwd wat er in Nederlandse moskeen precies wordt geroepen over dit conflict. Of men daar de boel verder op scherp zet of een verzoenendere toon aanslaat. Jij niet?
[..] Ben best benieuwd wat er in Nederlandse moskeen precies wordt geroepen over dit conflict. Of men daar de boel verder op scherp zet of een verzoenendere toon aanslaat. Jij niet?
Ja, hopelijk een verborgencameraactie van Albertooooooooooooooooooooooooooooooooooooo.
[..] Er zijn er veel die wel zo doen. Hun hele act maakt dat ze natuurlijk gewoon op 20-0 op PR gebied achterstaan. Isralirs, of laat ik het zo zeggen: de staat Isral is daar gewoon extreem slecht in.
Hamas was in zekere zin heel gunstig voor Israel omdat zo de politieke leiding in Israel legitimatie had om de status quo te behouden.
[..] Ben best benieuwd wat er in Nederlandse moskeen precies wordt geroepen over dit conflict. Of men daar de boel verder op scherp zet of een verzoenendere toon aanslaat. Jij niet?
Als je daar 'best benieuwd' naar was dan had je het vast op een andere manier verwoord. Er komt weinig oprechtheid naar voren uit je post. Het voelt eerder als het zoeken naar bevestiging van je beeld of het wegzetten van stereotyperingen (zie je eerdere post inzake het martelaarschap).
Overigens, wat houdt je tegen een moskee te bezoeken?
[..] Volgens mij is er geen sprake van algehele aversie tegen het Westen. Wel tegen een aantal specifieke politieke keuzes. Maar ik hoor het graag als ik ernaast zit.
Van wie? De mensen die in het westen wonen en meewerken?
Yes, wordt je niet vrolijk van, als ik de emoties, haat en soms opruiende teksten op de socials lees beloven het ook weer leuke dagen te worden in Europa.
Wereld kijkt toe en met name het Westen, die ervoor zorgt dat Israel een genocide op de Palestijnen kan bewerkstelligen.
Palestina is nazi Duitsland.
100% een raciale en religieuze etnostaat-staat. Geen democratie. Uit op vernietiging van de ander. Een gehersenspoelde bevolking. Virulente anti-semitisme. Gebruik van grof geweld.
[..] Het kan uitlopen op genocide, als Isral niet uitkijkt. Wat ze nu doen is niet verstandig, en vanuit menselijk oogpunt niet te verdedigen.
Omdat? Hamas verschuilt zich tussen de eigen bevolking. Geen reden om die ratten dan maar te laten zitten. Toen de geallieerden Duitsland oprolden in de 2e WO vielen er zeer veel burgerslachtoffers. Daar werd niet moeilijk over gedaan. Ook zie ik weinig verschil met de slag om Mosul, toen IS ook burgers gebruikte als menselijk schild. Tienduizenden slachtoffers. Ook nooit meer iets over gehoord.
Wat maakt Gaza anders? Rationeel gezien weinig. Het verschil is dat veel mensen op een vreemde manier emotioneel betrokken zijn bij dit conflict.
[..] Omdat? Hamas verschuilt zich tussen de eigen bevolking. Geen reden om die ratten dan maar te laten zitten. Toen de geallieerden Duitsland oprolden in de 2e WO vielen er zeer veel burgerslachtoffers. Daar werd niet moeilijk over gedaan. Ook zie ik weinig verschil met de slag om Mosul, toen IS ook burgers gebruikte als menselijk schild. Tienduizenden slachtoffers. Ook nooit meer iets over gehoord.
Wat maakt Gaza anders? Rationeel gezien weinig. Het verschil is dat veel mensen op een vreemde manier emotioneel betrokken zijn bij dit conflict.
Het is mijn persoonlijke opvatting. Juist omdat Isral een reputatie heeft hoog te houden als enige plek daar in de buurt waar nog iets van democratie, rechten voor vrouwen en homo's gelden, waar religie niet langer een tribale aangelegenheid is die een dictaat oplegt aan de hele bevolking (hoewel Netanyahu wel die kant op wil, en alleen daarom al niet deugt).
Juist zij zou boven dit soort blind, vergeldend geweld moeten staan. Daar heb je haatclubs voor als Hamas.
Ik kan slecht tegen onrecht tegen onschuldigen. Ik was een van de eersten hier op dit forum die Hamas wegzette als ranzige beesten. Ik zie tegelijkertijd echter ook wat de acties van Isral teweeg hebben gebracht en teweeg brengen. Dat zijn allemaal dingen die we hier niet op TV te zien krijgen, want daar draait je maag van om.
Ik zie op teletekst dat er over twee uur een extra journaal is. Ben de hele avond offline geweest, heeft het mogelijk iets met dit gebeuren te maken? Op datzelfde teletekst staat namelijk niks waar ik een laat extra journaal voor zou verwachten
Zijn de verschrikkelijke beelden uit Gaza niet genoeg om een duidelijke onderscheid te maken wie van de twee de echte kindermoordenaar is? De teller staat inmiddels op duizend hoeveel? Niet genoeg? Moet het geen 9999 maar 10000 Palestijnse kiendjes zijn voordat er een voldoening bereikt wordt?
[..] Het is mijn persoonlijke opvatting. Juist omdat Isral een reputatie heeft hoog te houden als enige plek daar in de buurt waar nog iets van democratie, rechten voor vrouwen en homo's gelden, waar religie niet langer een tribale aangelegenheid is die een dictaat oplegt aan de hele bevolking (hoewel Netanyahu wel die kant op wil, en alleen daarom al niet deugt).
Juist zij zou boven dit soort blind, vergeldend geweld moeten staan. Daar heb je haatclubs voor als Hamas.
Blind vergelden zou betekenen dat Isral gewoon lukraak heel Gaza platgooit. Dat zie ik ze niet doen. Ze bestoken militaire doelen en waarschuwen burgers waar mogelijk. Dat Hamas zich alsnog tussen diezelfde burgers verschanst is niet de schuld van Isral.
Wat stel jij dan voor als passende reactie van Isral op de aanslagen van 7 oktober?
[..] Zijn de verschrikkelijke beelden uit Gaza niet genoeg om een duidelijke onderscheid te maken wie van de twee de echte kindermoordenaar is? De teller staat inmiddels op duizend hoeveel? Niet genoeg? Moet het geen 9999 maar 10000 Palestijnse kiendjes zijn voordat er een voldoening bereikt wordt?
[..] Zijn de verschrikkelijke beelden uit Gaza niet genoeg om een duidelijke onderscheid te maken wie van de twee de echte kindermoordenaar is? De teller staat inmiddels op duizend hoeveel? Niet genoeg? Moet het geen 9999 maar 10000 Palestijnse kiendjes zijn voordat er een voldoening bereikt wordt?
[..] Hamas is geen excuus meer. Isral is doelbewust uit op een genocide. De geschonden oorlogsrechten zijn niet meer bij te houden.
En de wereld staat er bij en kijkt er naar. Waar kennen we dit ook alweer van?
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
Een beetje moedjahedien zit niet in zijn holletje onder een ziekenhuis te bibberen zodra de tanks binnenrollen zou je inderdaad zeggen. Ophouden met jammeren en hup, pak die IDF.
Zit je weer slimmer te doen dan nodig. Ik verwijs natuurlijk naar de shoah.
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
Dat de acties van Isral worden ingevuld / geframed als 'wraak' is iets waar ik niet in meega. Van een groot deel van Mosul bleef weinig over. Kennelijk was dat nodig om IS weg te krijgen.
[..] Een beetje moedjahedien zit niet in zijn holletje onder een ziekenhuis te bibberen zodra de tanks binnenrollen zou je inderdaad zeggen. Ophouden met jammeren en hup, pak die IDF.
Hamas kan trouwens heel snel een einde maken aan deze oorlog, door onvoorwaardelijke en onmiddellijke overgave van alle strijders en hun commandanten. Alles voor de Palestijnse bevolking toch?
Sinds die slachting van oktober heb ik totaal geen medelijden met gaza of palestina, dat die mensen maar bij hamas gaan klagen waar dat van oktober goed voor was.
Op vrijdag 27 oktober 2023 21:25 schreef TLC het volgende: Sinds die slachting van oktober heb ik totaal geen medelijden met gaza of palestina, dat die mensen maar bij hamas gaan klagen waar dat van oktober goed voor was.
Fijn dat je geen medelijden hebt met kinderen (bijna helft van de bevolking daar).
[..] Hamas kan trouwens heel snel een einde maken aan deze oorlog, door onvoorwaardelijke en onmiddellijke overgave van alle strijders en hun commandanten. Alles voor de Palestijnse bevolking toch?
Of met zijn allen ten aanval en de IDF aanvallen zoals ze de kibboetsen op 7 oktober aanvielen.. Ofwel ze winnen ofwel ze sterven als martelaar. Win-win?
Op vrijdag 27 oktober 2023 21:25 schreef TLC het volgende: Sinds die slachting van oktober heb ik totaal geen medelijden met gaza of palestina, dat die mensen maar bij hamas gaan klagen waar dat van oktober goed voor was.
Jouw buurman gaat vreemd, ik sla JOU kapot. Voorbijganger in soepele kleding zegt dat ie geen medelijden met je heeft.
[..] Hamas kan trouwens heel snel een einde maken aan deze oorlog, door onvoorwaardelijke en onmiddellijke overgave van alle strijders en hun commandanten. Alles voor de Palestijnse bevolking toch?
Zoals iemand hier al postte, Hamas vindt al dat bloed van Palestijnen juist heel fijn voor het aanwakkeren van de 'revolutie'.
[..] hamas had ook geen medelijden met de kinderen daar
Projecteer je hier nu de klassiek Hebreeuwse stelregel Palestijnen = Hamas?
Ga je schamen.
[..] Een beetje moedjahedien zit niet in zijn holletje onder een ziekenhuis te bibberen zodra de tanks binnenrollen zou je inderdaad zeggen. Ophouden met jammeren en hup, pak die IDF.
Het graven van tunnels is een verzetstactiek tegen een bezettende macht die over hoogtechnologische wapentuig beschikt. Volgens jouw redenatie zou dan Israel zijn wapentuig moeten neerleggen en een gelijke strijd aangaan met Hamas!
Gebeurt dat in werkelijkheid? Nee. Want Israel houdt van een disproportionele strijd.
En dat geldt voor het gros van dat volk dat in EUROPESE steden staat te 'demonstreren'.
Tribalisme.
Jammer dat sommige mensen zo nodig een groep moet verdedigen die doelgericht burgers dood of ontvoerd. Zal mij verder een worst zijn welk geloof ze aanhangen.
[..] Jammer dat sommige mensen zo nodig een groep moet verdedigen die doelgericht burgers dood of ontvoerd. Zal mij verder een worst zijn welk geloof ze aanhangen.
Jou maakt dat niet uit, mij maakt dat niet uit... dat is dan ook het probleem, dat we er hier duizenden hebben die dat nog wel interesseert.
Stel je voor. Je hebt een vriend, laten we hem Sparky noemen, hij zit bij de Hells Angels. Weegt 150 kg. Zit elke dag in de sportschool. Je buurjongetje van 12 besluit op een dag in zijn gelaat te schieten met een waterpistool. Sparky slaat hem helemaal kapot, gooit hem van balkon en besluit ook nog een bolus op hem te draperen. Moet je niet keihard lachen als ie zegt "Ja, ik moest me verdedigen..."
Op vrijdag 27 oktober 2023 21:31 schreef BansheeBoy het volgende: Stel je voor. Je hebt een vriend, laten we hem Sparky noemen, hij zit bij de Hells Angels. Weegt 150 kg. Zit elke dag in de sportschool. Je buurjongetje van 12 besluit op een dag in zijn gelaat te schieten met een waterpistool. Sparky slaat hem helemaal kapot, gooit hem van balkon en besluit ook nog een bolus op hem te draperen. Moet je niet keihard lachen als ie zegt "Ja, ik moest me verdedigen..."
Hmmja, het kapotschieten en strotsnijden van festivalgangers en Thaise loonslaven vergelijken met een waterpistool..
Op vrijdag 27 oktober 2023 21:33 schreef heywoodu het volgende: Anderson Cooper vraagt zich af of dit een soort 'Blitzkrieg' kan zijn. Goede woordkeuze.
Shock and awe is een wat meer geaccepteerde term
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
Op vrijdag 27 oktober 2023 21:31 schreef BansheeBoy het volgende: Stel je voor. Je hebt een vriend, laten we hem Sparky noemen, hij zit bij de Hells Angels. Weegt 150 kg. Zit elke dag in de sportschool. Je buurjongetje van 12 besluit op een dag in zijn gelaat te schieten met een waterpistool. Sparky slaat hem helemaal kapot, gooit hem van balkon en besluit ook nog een bolus op hem te draperen. Moet je niet keihard lachen als ie zegt "Ja, ik moest me verdedigen..."
Sorry, een waterpistool in het gezicht is totaal niet wat er gebeurde op 7 oktober.
[..] Hmmja, het kapotschieten en strotsnijden van festivalgangers en Thaise loonslaven vergelijken met een waterpistool..
Inderdaad, ga je schamen.
Deze zag ik aankomen. Klein boobytrapje als spiegel. Ik heb bewust NIET genuanceerd. Jullie zijn soms zoooo voorspelbaar.