Vandaar: dingen die je pas jaaaaaaaaaaaaaren later begrepen hebt.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 21:56 schreef chufi het volgende:
Songteksten worden volgens mij vaak klakkeloos meegezongen zonder ooit de werkelijke inhoud van de song te hebben geanalyseerd..
eh ja ? Wel Congoquote:Op dinsdag 17 oktober 2023 22:47 schreef Isabeau het volgende:
Ik had de OP wat vaker goed moeten lezen. Ik zocht Zambia op op de kaart. Zag Zimbabwe er naast. Vroeg me ineens af waar Zaire dan ook alweer lag. Hele kaart van Afrika afgezocht op zoek naar Zaire.
quote:
Dat weet ik inmiddels een paar jaar, maar ik vind het nog steeds bizar als Nederlanders het serieus als shawl schrijven. Dat komt wel zo ongekend pretentieus overquote:Op dinsdag 17 oktober 2023 21:48 schreef Hatseflats22 het volgende:
Toen iemand, toen ik al volwassen was, mij duidelijk maakte dat je 'sjaal' ook als 'shawl' kan schrijven dacht ik dat ik water zag branden.
Ik hou het op een dasquote:Op dinsdag 17 oktober 2023 22:52 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat weet ik inmiddels een paar jaar, maar ik vind het nog steeds bizar als Nederlanders het serieus als shawl schrijven. Dat komt wel zo ongekend pretentieus over
Sjaal
Vergeet niet dat er daar wel twee van zijn he. Met hoofdsteden die alleen gescheiden zijn door een rivierquote:
Haha, ja dat type mens dat hun titel op het naambordje van huis toevoegt of vìlla zegt in plaats van vielaquote:Op dinsdag 17 oktober 2023 22:52 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat weet ik inmiddels een paar jaar, maar ik vind het nog steeds bizar als Nederlanders het serieus als shawl schrijven. Dat komt wel zo ongekend pretentieus over
Sjaal
Kijk, dát wist ik weer welquote:Op dinsdag 17 oktober 2023 22:56 schreef heywoodu het volgende:
Vergeet niet dat er daar wel twee van zijn he. Met hoofdsteden die alleen gescheiden zijn door een rivier
Ik vind dit niet eens zo'n onlogische gedachtengangquote:Op donderdag 19 oktober 2023 07:06 schreef Sjoerd102 het volgende:
Over Rising Sun gesproken.
Japan is ook wel bekend als het land van 'de rijzende zon'.
Dacht vroeger dat het land 'van de reizende zon' was.
Dacht dat het zo genoemd werd omdat Japan in het oosten ligt (Waar de zon opkomt), en de zon een soort reis maakt om de wereld om in het westen weer onder te gaan.
Ohw is dat niet zo dus...quote:Op donderdag 19 oktober 2023 07:06 schreef Sjoerd102 het volgende:
Dacht dat het zo genoemd werd omdat Japan in het oosten ligt (Waar de zon opkomt), en de zon een soort reis maakt om de wereld om in het westen weer onder te gaan.
Het Origineel btwquote:Op donderdag 19 oktober 2023 23:10 schreef Beathoven het volgende:
Ik zag wel overeenkomsten in de titel maar wist niet dat REM voor het album Automatic for the People het nummer 'The Sidewinder sleeps tonight' ook op 'The Lion sleeps tonight' heeft gebasseerd. Ze hebben het origineel nog gecovered voor een single.
Ik vind de verschillen groter dan de overeenkomsten.
De redenatie is wel correct verder overigens! The land of the rising sun... De zon en het als eerste zien ervan zit van oudsher al in de Japanse cultuur. Raad eens wat de rode cirkel op de vlag van Japan symboliseert!quote:Op donderdag 19 oktober 2023 07:06 schreef Sjoerd102 het volgende:
Een pokebol?quote:Op dinsdag 12 december 2023 23:20 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
De redenatie is wel correct verder overigens! The land of the rising sun... De zon en het als eerste zien ervan zit van oudsher al in de Japanse cultuur. Raad eens wat de rode cirkel op de vlag van Japan symboliseert!
Wat als je geen Hollander bent maar Utrechtenaar of Twent?quote:Op woensdag 13 december 2023 14:58 schreef core2duo het volgende:
Dat er in het Wilhelmus gewoon een alternatief is als je niet "ben ik van Duitsen bloed" wil zingen. Namelijk: "ben ik van Hollands bloed".
Een beter alternatief is: ‘van Dietsen bloed’ zoals na de 2e Wereldoorlog een tijdje werd gedaan.quote:Op woensdag 13 december 2023 14:58 schreef core2duo het volgende:
Dat er in het Wilhelmus gewoon een alternatief is als je niet "ben ik van Duitsen bloed" wil zingen. Namelijk: "ben ik van Hollands bloed".
In het engels heet het spel 'Clue'.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:01 schreef Managarm het volgende:
Dat het spel Cluedo in het Engels anders wordt uitgesproken.
In het Nederlands: Klueedo
In het Engels: Kludo
Cluedo, known as Clue in North America. Dus niet in Engeland.quote:Op maandag 29 januari 2024 13:57 schreef TearsoftheKingdom het volgende:
[..]
In het engels heet het spel 'Clue'.
Jaap Fischer werpt een heel andere kant op het verhaal van Martinequote:Op donderdag 18 januari 2024 16:56 schreef qajariaq het volgende:
In de jaren zeventig was ik kind. Er was toen een hitje van Louie Neefs als ode aan Martine Bijl. "Oh Martine oh Martine hoe kan ik jou verdienen?" In dat liedje heeft Louie het over een makelaar uit Schagen. Nooit begrepen waar dat op sloeg totdat ik laatst een liedje op de radio hoorde van Martine Bijl.
Echter zit ik nu weer met de prangende vraag waar in de buurt van Schagen (hier dus) een biezenbos is....
Monsters in culturen zijn een beetje als UFO’s. Het is een verzamelbak voor van alles en nogwat.quote:Op maandag 5 februari 2024 19:14 schreef Neo-Mullen het volgende:
Dat het niet monsters zijn waar we bang voor moeten zijn, maar voor andere mensen: moordenaars, psychopaten, dieven, verkrachters, noem maar op.
Echt?! Mij hebben ze wijsgemaakt dat corned op ‘hoekig’ sloeg. Vanwege de langwerpige blikjesquote:Op zaterdag 10 februari 2024 10:41 schreef Domnivoor het volgende:
Ik heb altijd gedacht dat corned beef rundvlees met meel was.
Dat blijkt niet zo te zijn. ‘Corned’ is ‘gezouten’.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cornedbeefquote:Op zaterdag 10 februari 2024 10:41 schreef Domnivoor het volgende:
quote:Hoewel de oorsprong van cornedbeef onbekend blijft, is het waarschijnlijk ontstaan toen mensen vlees begonnen te conserveren door het te pekelen. Het woord corn stamt uit het Oud Engels en betekent kleine, harde stukjes of korrels. In het geval van cornedbeef refereert corn aan het zout dat werd gebruikt om het vlees te conserveren. Het woord "corned" kan ook refereren aan korrels nitriet die worden gebruikt voor het kleuren en conserveren.
Hoewel dat eigenlijk meer zin maakt, oefenen en een baard, om kunstenmaker te zijnquote:Op maandag 19 februari 2024 17:08 schreef PzKpfw het volgende:
Dat de uitdrukking 'oefening baart kunst' is en niet 'oefening, baard, kunst'.
De Baron heeft twee acteurs gehadquote:Op woensdag 13 december 2023 16:43 schreef Fonske80 het volgende:
Dat de baron in Bassie en Adriaan ook Gargamel is ( de stem ) in de tekenfilm.
Baren is een baby ter wereld brengen. Door veel te oefenen kun je kunst baren. Snijdt veel meer hout dan een baard ertussen.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 09:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hoewel dat eigenlijk meer zin maakt, oefenen en een baard, om kunstenmaker te zijn
Zal ik speciaal voor jou de volgende keer erbij zetten wanneer ik een grapje maak?quote:Op zaterdag 24 februari 2024 10:04 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Baren is een baby ter wereld brengen. Door veel te oefenen kun je kunst baren. Snijdt veel meer hout dan een baard ertussen.
Ja, doe die toelichting erbij.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 10:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zal ik speciaal voor jou de volgende keer erbij zetten wanneer ik een grapje maak?
Weer wat geleerdquote:Op zaterdag 10 februari 2024 10:41 schreef Domnivoor het volgende:
Ik vond dat als kind altijd zo'n rare uitdrukking tot ik erachter kwam dat het niet baard is maar baartquote:Op maandag 19 februari 2024 17:08 schreef PzKpfw het volgende:
Dat de uitdrukking 'oefening baart kunst' is en niet 'oefening, baard, kunst'.
Ik denk dat hier het kwartje nu pas valtquote:Op woensdag 28 februari 2024 09:17 schreef Farenji het volgende:
Ik realiseerde me vandaag pas waar de naam "Nero Burning ROM" (oud programma om cd's mee te branden) naar verwijst.
Geef toe, dit soort humor is geniaal en zou er meer moeten zijn.quote:Op woensdag 28 februari 2024 09:17 schreef Farenji het volgende:
Ik realiseerde me vandaag pas waar de naam "Nero Burning ROM" (oud programma om cd's mee te branden) naar verwijst.
Dat was altijd feest als het tijd was om de kru te oogstenquote:Op woensdag 28 februari 2024 10:27 schreef Rewimo het volgende:
Als kind wist ik niet wat ik me moest voorstellen bij een kru-kas
Ik was toch al een goed eind richting/over de 20 voor ik ineens door had dat het 'corned' beef is, waarbij 'corned' gewoon een Engels woord met één lettergreep is, en niet 'kornét', met de klemtoon op 'net' (als in een visnet, of haarnet ofzo). Ruim tien jaar later en doordat ik ben opgegroeid met 'kornet beef' als uitspraak vind ik 'corned beef' nog altijd superraar klinken.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 10:41 schreef Domnivoor het volgende:
Ja, typisch zo'n ding wat je je ineens realiseert als je het ergens online hebt gelezen of gezien inderdaadquote:Op woensdag 28 februari 2024 09:17 schreef Farenji het volgende:
Ik zag een tijd geleden op een site van een ijzerhandel het product "balkanker" en het duurde even voordat ik me realiseerde dat het een "balk-anker" was.quote:Op woensdag 28 februari 2024 10:27 schreef Rewimo het volgende:
Europa lettenquote:Op woensdag 28 februari 2024 11:33 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik zag een tijd geleden op een site van een ijzerhandel het product "balkanker" en het duurde even voordat ik me realiseerde dat het een "balk-anker" was.
Ik zie mezelf nog zo in groep 5 zitten, even aarzelen en dan "polle pel" zeggen tijdens groepslezenquote:Op woensdag 28 februari 2024 11:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Europa letten
Polle pel
Bommel ding
Ik Kaa-Kuh voor Cake, in de vijfde klasquote:Op woensdag 28 februari 2024 12:00 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Ik zie mezelf nog zo in groep 5 zitten, even aarzelen en dan "polle pel" zeggen tijdens groepslezen
Zou je die kunnen uitleggen voor me?quote:Op woensdag 28 februari 2024 09:17 schreef Farenji het volgende:
Oh je gaat je zooo DUH voelenquote:Op woensdag 28 februari 2024 12:04 schreef classpc het volgende:
[..]
Zou je die kunnen uitleggen voor me?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En ik een keer 'békering' in plaats van 'bekéring' bij het dagboeklezen voor het slapengaanquote:Op woensdag 28 februari 2024 12:00 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Ik zie mezelf nog zo in groep 5 zitten, even aarzelen en dan "polle pel" zeggen tijdens groepslezen
quote:Op woensdag 28 februari 2024 12:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Oh je gaat je zooo DUH voelenWauwSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.nooit bij stilgestaan
Alius aliud dicit
quote:Op woensdag 28 februari 2024 12:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Oh je gaat je zooo DUH voelenOooh. Nu snap ik 'm.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
Klopt, en wat ik niet begrijp is dat ze dat in het Nederlands niet gewoon langdurige COVID noemden.quote:Op donderdag 29 februari 2024 16:27 schreef Speedfight het volgende:
Dat Long Covid niet in je longen zit maar "langdurig covid" betekent.
Ik wist dat het kwam van 'lang' en niet van het orgaan.quote:Op donderdag 29 februari 2024 16:27 schreef Speedfight het volgende:
Dat Long Covid niet in je longen zit maar "langdurig covid" betekent.
Misschien hebben ze zelf Moronic COVID.quote:Op donderdag 29 februari 2024 23:33 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Klopt, en wat ik niet begrijp is dat ze dat in het Nederlands niet gewoon langdurige COVID noemden.
Klasgenoot: Piepeliene (pipe line)quote:Op woensdag 28 februari 2024 12:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik Kaa-Kuh voor Cake, in de vijfde klas
quote:Op woensdag 28 februari 2024 12:13 schreef Hiddendoe het volgende:
Als 12-jarige had ik eens een of ander interview gelezen waar op een moment geschreven werd dat de ouders hun fiat gaven om onderzoek te kunnen doen naar de dood van hun dochter.
Ik dacht toen echt dat die mensen hun auto hadden gegeven aan die journalist of jurist of wie dat dan ook onderzocht.
Dan ben je echt stupidequote:Op woensdag 8 mei 2024 03:41 schreef Parafernalia het volgende:
Dat het Fila is. Niet Fils
[ afbeelding ]
Wtf?quote:
Ik snap niet wat er stupide is aan het niet kunnen lezen van een slecht leesbaar logo.quote:
Om nog even hierop terug te komen: Dat was toch wel duidelijk met het logo? Een brandend Colosseum?quote:Op woensdag 28 februari 2024 09:17 schreef Farenji het volgende:
Om eerlijk te zijn zag ik er indertijd ook altijd een stapeltje cd's in. Maar goed, ik maak er geen hobby van om dergelijke logo's te bestuderen.quote:Op woensdag 8 mei 2024 08:47 schreef Zorro het volgende:
[..]
Om nog even hierop terug te komen: Dat was toch wel duidelijk met het logo? Een brandend Colosseum?
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 8 mei 2024 14:39 schreef Cat-astrophe het volgende:
Uhm…. Dat je als vrouw echt niet je hele natte, kleffe badpak hoeft af te pellen om op het zwembadtoilet te plassen. Even met een vinger het broekje opzij schuiven is veeeeeel makkelijker.
Kostte me maar 45 jaar om achter te komen![]()
Ik deel deze schaamtevolle bekentenis in de hoop dat ik andere vrouwen jarenlang onnodig gedoe kan besparen.
Haha ja ik lees het als 'kn'. Waarschijnlijk omdat we de naam van mijn werkgever ook zo afkortenquote:Op woensdag 8 mei 2024 08:40 schreef J-net het volgende:
Zelfde net het nieuwe KIA logo. Dat lees je ook niet meer als Kia.
quote:Op donderdag 30 mei 2024 07:13 schreef Speedfight het volgende:
In Piano Man van Billy Joel zit de tekst "and they sit at the bar and put bread in my jar" en ik zag altijd voor mij dat ze brood in zijn glas drinken doopten. Het betekent blijkbaar dat ze geld gevendit jaar geleerd.
De naam Pakistan zou voor het eerst naar voren gebracht zijn door Choudhary Rahmat Ali in zijn pamflet "Now or Never" uit 1933. Het is een acroniem van de eerste letters van de vijf noordelijke regionen van Brits-Indië: P komt van Punjab, de A van Afghania, de K van Kasjmir, de S van Sindh en Tan van Beloetsjistan.quote:Op donderdag 16 mei 2024 23:46 schreef Farenji het volgende:
Tanzania is een samenvoeging van Tanganyika en Zanzibar, twee staten die in 1964 samen zijn gegaan als 1 land.
Leuk. Ik was als kind erg technisch (nog steeds) en moest aan "de meester" op de basisschool uitleggen wat het was a.d.h.v. de stoommachine tekening.quote:Op woensdag 28 februari 2024 10:27 schreef Rewimo het volgende:
Zo is de autofabrikant Citroën opgericht door een telg uit de familie Citroen die zijn naar aanpaste om meer Frans te klinken.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 12:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Leuk. Ik was als kind erg technisch (nog steeds) en moest aan "de meester" op de basisschool uitleggen wat het was a.d.h.v. de stoommachine tekening.
Overigens is gemaal Cruquius vernoemd naar een meneer Kruik, die in de Franse tijd daar Cruquius van maakte. Heeft dus niets met krukas van doen (wat ik wel dacht), maar alles met de naam "Kruik".
Billy Joel gaf in een interview aan dat hij het een simpel rijmnummer vond waar hij niet heel trots op is.quote:Op donderdag 30 mei 2024 07:13 schreef Speedfight het volgende:
In Piano Man van Billy Joel zit de tekst "and they sit at the bar and put bread in my jar" en ik zag altijd voor mij dat ze brood in zijn glas drinken doopten. Het betekent blijkbaar dat ze geld gevendit jaar geleerd.
Niet helemaal...quote:Op zaterdag 1 juni 2024 13:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zo is de autofabrikant Citroën opgericht door een telg uit de familie Citroen die zijn naar aanpaste om meer Frans te klinken.
Bedoel ik serieus niet lullig, ik ben echt benieuwd hoe oud jij bent.quote:Op zondag 7 juli 2024 16:56 schreef Vincent_student het volgende:
Nu ik de Tour de France zit te volgen en me erin verdiep, kom ik na jaaaren pas achter deze dingen:
Als die auto's en borden met LCL. Ik dacht dat een soort KNVB van de wielersport was in Frankrijk. Niets is minder waar! Het is een bank! Net zoals Tissot, dat is ook geen fietsorganisatie, maar een horlogemerk! Nooit geweten.
Mooi bruggetje. De teamnamen zijn niet verzonnen. Movistar is geen teamnaam om te laten zien dat hun renners filmwaardig zijn. Het is verd.... een internetbedrijf. Net zoals Quick Step. Ik dacht altijd: die willen laten zien dat zij de snelle jongens zijn, maar Quick Step is een laminaatmerk (!). Ja wat doen die bij het weilrennen??? Ja, ik vind het ook raar.
Wat ik ook altijd dacht is dat een Col een berg was. Maar dat is helemaal niet zo. Het is een bergpas. En ik dacht ook dat die colnamen speciaal verzonnen werden voor de Tour, maar ze bestaan echt in het dagelijks leven! Nooit geweten.
En die renners die vol met flessen rondrijden zijn knechten. Wat is een knecht? Ja die moeten dus water brengen. Kun je zoiets geloven??? De ster van de dag fietst vooraan en dan moet zo'n knecht water naar hem brengen. Is toch ongelooflijk. Die knecht moet eerst stoppen bij een auto, zijn rugzakken helemaal volladen en dan moetie als een gek naar die zool vooraan fietsen om hem water te brengen. Wie is nou sneller???? Die knecht natuurlijk!
Ehm…dit kan niet serieus zijn, toch?quote:Op zondag 7 juli 2024 16:56 schreef Vincent_student het volgende:
Nu ik de Tour de France zit te volgen en me erin verdiep, kom ik na jaaaren pas achter deze dingen:
Als die auto's en borden met LCL. Ik dacht dat een soort KNVB van de wielersport was in Frankrijk. Niets is minder waar! Het is een bank! Net zoals Tissot, dat is ook geen fietsorganisatie, maar een horlogemerk! Nooit geweten.
Mooi bruggetje. De teamnamen zijn niet verzonnen. Movistar is geen teamnaam om te laten zien dat hun renners filmwaardig zijn. Het is verd.... een internetbedrijf. Net zoals Quick Step. Ik dacht altijd: die willen laten zien dat zij de snelle jongens zijn, maar Quick Step is een laminaatmerk (!). Ja wat doen die bij het weilrennen??? Ja, ik vind het ook raar.
Wat ik ook altijd dacht is dat een Col een berg was. Maar dat is helemaal niet zo. Het is een bergpas. En ik dacht ook dat die colnamen speciaal verzonnen werden voor de Tour, maar ze bestaan echt in het dagelijks leven! Nooit geweten.
En die renners die vol met flessen rondrijden zijn knechten. Wat is een knecht? Ja die moeten dus water brengen. Kun je zoiets geloven??? De ster van de dag fietst vooraan en dan moet zo'n knecht water naar hem brengen. Is toch ongelooflijk. Die knecht moet eerst stoppen bij een auto, zijn rugzakken helemaal volladen en dan moetie als een gek naar die zool vooraan fietsen om hem water te brengen. Wie is nou sneller???? Die knecht natuurlijk!
Bijna met pensioen. Ik ben voetbal gewend. Daar hebben ze een Sparta en Ajax, dus ik dacht dat het ook zo ging in de wielrennerswereld. En dat van die knechten, ik moest denken aan een atletiekwedstrijd waar ik een filmpje van zag. De 100 meter. En er was een fotograaf die rende met de snelste mee om een foto te maken. Die ging net zo hard als die atleet, zonder dat hij het doorhad. Ik zie dat nu ook met knechten. Zie je de toppers vooraan fietsen en beulen en dan komt er een knechtje even naar hem toe fietsten met bidons. Sorry, maar dat valt me op. Dat vind ik zeer bijzonder. Dan denk ik, je moet die knecht die positie geven.quote:Op zondag 7 juli 2024 22:25 schreef Smallish het volgende:
[..]
Bedoel ik serieus niet lullig, ik ben echt benieuwd hoe oud jij bent.
Ja duidelijk nu wel jaquote:Op maandag 8 juli 2024 01:01 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Bijna met pensioen. Ik ben voetbal gewend. Daar hebben ze een Sparta en Ajax, dus ik dacht dat het ook zo ging in de wielrennerswereld. En dat van die knechten, ik moest denken aan een atletiekwedstrijd waar ik een filmpje van zag. De 100 meter. En er was een fotograaf die rende met de snelste mee om een foto te maken. Die ging net zo hard als die atleet, zonder dat hij het doorhad. Ik zie dat nu ook met knechten. Zie je de toppers vooraan fietsen en beulen en dan komt er een knechtje even naar hem toe fietsten met bidons. Sorry, maar dat valt me op. Dat vind ik zeer bijzonder. Dan denk ik, je moet die knecht die positie geven.
die knecht die doet dat een of 2x en zakt dan helemaal naar de achterhoedequote:Op maandag 8 juli 2024 01:01 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Bijna met pensioen. Ik ben voetbal gewend. Daar hebben ze een Sparta en Ajax, dus ik dacht dat het ook zo ging in de wielrennerswereld. En dat van die knechten, ik moest denken aan een atletiekwedstrijd waar ik een filmpje van zag. De 100 meter. En er was een fotograaf die rende met de snelste mee om een foto te maken. Die ging net zo hard als die atleet, zonder dat hij het doorhad. Ik zie dat nu ook met knechten. Zie je de toppers vooraan fietsen en beulen en dan komt er een knechtje even naar hem toe fietsten met bidons. Sorry, maar dat valt me op. Dat vind ik zeer bijzonder. Dan denk ik, je moet die knecht die positie geven.
Ik vind dat aandoenlijk schattig.quote:Op zondag 7 juli 2024 16:56 schreef Vincent_student het volgende:
Die knecht rijdt zich in het eerste deel van de etappe stuk en als het zwaarder wordt haakt 'ie af. En als hij écht goed is krijgt hij vanzelf kansen om voor zichzelf te gaan en dat te laten zienquote:Op maandag 8 juli 2024 01:01 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
En wat ik vandaag leerde, toen ik bovenstaand googlede om te copypasten:quote:According to legend, the Tour de France's climbs are categorised by the gear that a Citroën 2CV, the iconically French car, had to use to successfully make it to the top.
Category 4, the lowest categorisation for the easiest hills, was possible in fourth gear; Category 3 in third gear, and so on. Hors Categorie, or 'beyond categorisation' was reserved for those climbs which a 2CV could not drive up.
quote:It gets more fun, too. A hors catégorie climb in one Tour de France may be a category 1 climb in another. Other than climbs being rated on steepness, length, width, maybe even road surface, they are rated in relation to all the other climbs in any given Tour. Basically the organizers start at the top and work their way down the suffer-meter, handing out category ratings to every climb of note in each year’s Tour..
For example, the Col de Joux-Plane has been used in the TdF 11 times, but only 6 have been hors catégorie.
En Soudal, die maken lijmen, kitten en PU schuimen.quote:Op zondag 7 juli 2024 16:56 schreef Vincent_student het volgende:
De teamnamen zijn niet verzonnen. Movistar is geen teamnaam om te laten zien dat hun renners filmwaardig zijn. Het is verd.... een internetbedrijf. Net zoals Quick Step. Ik dacht altijd: die willen laten zien dat zij de snelle jongens zijn, maar Quick Step is een laminaatmerk (!). Ja wat doen die bij het weilrennen??? Ja, ik vind het ook raar.
Wielrennen is wat dat betreft niks anders dan voetbal.quote:Op maandag 8 juli 2024 01:01 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Zeik je je badpak dan niet onder?quote:Op woensdag 8 mei 2024 14:39 schreef Cat-astrophe het volgende:
Uhm…. Dat je als vrouw echt niet je hele natte, kleffe badpak hoeft af te pellen om op het zwembadtoilet te plassen. Even met een vinger het broekje opzij schuiven is veeeeeel makkelijker.
Kostte me maar 45 jaar om achter te komen![]()
Ik deel deze schaamtevolle bekentenis in de hoop dat ik andere vrouwen jarenlang onnodig gedoe kan besparen.
Zal toch niet? Je trekt dat stukje badpak in het kruis naar je lies. Het is niet zo dat vrouwen hun hele kruis vol zeiken.quote:
Dat leer je toch op het middelbaar?quote:Op woensdag 17 juli 2024 09:20 schreef crystal_meth het volgende:
Als Britten ( of Ieren) "half-three" zeggen bedoelen ze halfvier (half past three).
Dat van "half past three" wel, dat ze met "half three" naar dat eerste verwijzen niet.quote:
Ik hoorde het vaak van Ieren. Amerikanen kennen het blijkbaar niet:quote:Op maandag 22 juli 2024 21:41 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat van "half past three" wel, dat ze met "half three" naar dat eerste verwijzen niet.
Maar ik hoor heel weinig tot niemand "half three" zeggen. Het zou wel kunnen, maar praktisch nooit gehoord.
Jaquote:Op woensdag 24 juli 2024 23:16 schreef capuchon_jongen het volgende:
Kliko is blijkbaar een merk van een container?
“Iets in de kliko gooien. “ Zou daar van komen
Zelf radler maken is sowieso het beste, kan je zelf bepalen hoe de verhouding is (zoeter of minder zoet).quote:Op maandag 22 juli 2024 20:41 schreef Beathoven het volgende:
Dat het genre Britpop eigenlijk een soort "gooi wat beatles-nummers door de blender" is.
Dat je een radler kunt maken van 40 of 50% sprite of 7up en een biertje erin. (Ik wist het van dat bier deel, maar las allerlei recepten online, met ingredientenlijsten)
quote:Op donderdag 25 juli 2024 16:41 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Oeps ik bedoel 1912, in Den Haag nog wel : https://en.wikipedia.org/wiki/International_Opium_Convention
Al werd het pas war on drugs genoemd door nixon
Wel een detail dat ik niet wist dat er ook echte oorlogen om drugs gevochten zijn : https://en.wikipedia.org/wiki/Opium_Wars
de eerste en tweede opium oorlog
Interessant, ik heb het even gegoogled omdat ik het niet kon gelovenquote:Op donderdag 15 augustus 2024 01:25 schreef Onderdeurtje het volgende:
Twee jaar geleden heb ik een mooie wandklok gekregen van familie maar de plek waar 'ie moest komen te hangen moest nog verbouwd worden dus tijdelijk opgeborgen. Eergisteren was het na even goed afstoffen dus eindelijk tijd om de klok weer tevoorschijn te halen. Ik was voorbereid want kort daarvoor had ik een paar AA batterijen opgeladen, dus 1 zo`n AA batterij in de klok en vervolgens deed 'ie niks. Batterij tester gaf bij 2 verschillende oplaadbare batterijen aan dat ze helemaal vol waren dus daar kon het niet aan liggen. Mijn conclusie was dus dat de klok stuk was, waarschijnlijk omdat er andere spullen op gelegen hadden tijdens de opslag.
Tot het me opviel dat in de klok waar de batterij in moest tussen haakjes 1,5v stond. Mijn oplaadbare batterijen van twee verschillende merken bleken dus 1,2v te zijn. En ja hoor, de klok deed het meteen met een nieuwe normale AA batterij van 1,5v. Nooit geweten dat er verschillende AA batterijen zijn en als op de klok niet tussen haakjes 1,5v had gestaan dan was deze nu dus als "defect" weer opgeborgen.
quote:Zijn die 1,2 Volt Ni-MH batterijen geschikt om de 1,5 Volt alkaline batterijen te vervangen?
Het antwoord is: Ja.
Een alkaline begint bij 1,5 Volt spanning, maar als deze in gebruik wordt genomen dan zakt het voltage redelijk snel naar ongeveer 1,3 Volt.
Als een Ni-MH batterij opgeladen is, met een goede batterijlader, dan start het voltage rond de 1,4 Volt.
Dus uiteindelijk is het voltage van de batterijen gelijk aan elkaar.
Doet me meteen denken aan Doctor Chakwas (Hacksaw) van Mass Effectquote:Op zondag 28 juli 2024 22:59 schreef JustAUser het volgende:
Martine Hak Bijl... Vast al eens genoemd. Was wel een aha-momentje. Mijn God 😂
Maar in een klok is de stroomafname weer zo klein dat het dalen van het voltage niet of nauwelijks aan de orde is.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 08:56 schreef Daantke het volgende:
[..]
Interessant, ik heb het even gegoogled omdat ik het niet kon geloven, en hoewel je wel gelijk hebt dat er verschillende voltages zijn (oplaadbaar 1,2V en niet-oplaadbaar 1,5V), zou dit niet het verschil in werking kunnen verklaren.
[..]
Pompeblêdenquote:Op donderdag 15 augustus 2024 02:09 schreef Za het volgende:
Dat de hartjes op de Friese vlag waterlelie bladeren zijn.
Voordat ik een normale AA batterij in de klok wilde proberen te stoppen had ik dit ook gelezen. Daarom wilde ik het in eerste instantie niet eens proberen maar toch de gok genomen. Het zijn wel oplaadbare AA batterijen en opladers die ik al jaren in huis heb. Dus wie weet kan het daar aan liggen. Een feit is dat deze oplaadbare batterijen het wel prima doen in een wandklok die veel kleiner is maar dus niet in de grote.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 08:56 schreef Daantke het volgende:
[..]
Interessant, ik heb het even gegoogled omdat ik het niet kon geloven, en hoewel je wel gelijk hebt dat er verschillende voltages zijn (oplaadbaar 1,2V en niet-oplaadbaar 1,5V), zou dit niet het verschil in werking kunnen verklaren.
[..]
Je bent in goed gezelschap dan, een decorontwerper bij een themasong dacht ooit dat het de iris van een camera was.quote:Op zondag 18 augustus 2024 17:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[ afbeelding ]
Dat dit bekende beeld uit de James Bond films een loop van binnen moet voorstellen
Doh!, Ik las dat als "tande-masser", dacht dat het een naam was, begreep pas wat bedoeld werd toen ik het googelde.quote:Op zondag 30 juni 2024 10:34 schreef Gretsch het volgende:
Toen ik jong was en er kwam zo'n caravan aanrijden zeiden we altijd vol ontzag, kijk een tendermaster,
jaren later kwam ik er achter dat het tandemasser is....
[ afbeelding ]
Bvb: tandem seating in een vliegtuig waar de instructeur achter de leerling piloot zit. Of twee paarden achter elkaar die een koets trekken (itt tweespan: twee paarden naast elkaar). En natuurlijk de tandemfiets...quote:Tandem, or in tandem, is an arrangement in which a team of machines, animals or people are lined up one behind another, all facing in the same direction.
..
The tandem harness allows additional animals to provide pulling power for a vehicle designed for a single animal.
quote:Op woensdag 21 augustus 2024 14:53 schreef Mrmime het volgende:
Toen ik vroeger Supermario speelde begon het spelletje altijd met “it”s me, Mario!” .
Maar ik kom er nu via TikTok achter dat hij eigenlijk zegt “Itsumi Mario!”
Itsumi betekent Super in het Japans
Nee dit is niet waar.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 14:53 schreef Mrmime het volgende:
Toen ik vroeger Supermario speelde begon het spelletje altijd met “it”s me, Mario!” .
Afbeeldingen die je kan horenquote:Op zondag 18 augustus 2024 17:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[ afbeelding ]
Dat dit bekende beeld uit de James Bond films een loop van binnen moet voorstellen
Wat dacht je dan?quote:Op zondag 18 augustus 2024 17:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[ afbeelding ]
Moest opeens denken aan een verjaardag uit mijn kindertijd toen mijn oom zat te vertellen dat hij als kind in de klas uit de katechismus moest voorlezen.quote:Op woensdag 28 februari 2024 11:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Europa letten
Polle pel
Bommel ding
Heb ik ook altijd gedacht.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 15:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Een diafragma/iris van een lens.
[ afbeelding ]
Waarom zouden ze dat in hemelsnaam willen doen?quote:Op zondag 29 september 2024 10:33 schreef Forumtijger het volgende:
Ik dacht vroeger dat toen er nog een testbeeld was, en er een irritante piep bij zat, dat ze dat deden zodat mensen hun tv uit zouden zetten, zodat ze dan in het geheim een programma uit konden zenden als niemand keek. Vaak langere periodes gekeken of ze dat echt deden..
Jij bent nooit kind geweest zo te lezenquote:Op zondag 29 september 2024 13:49 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Waarom zouden ze dat in hemelsnaam willen doen?![]()
En hoe kwam je er bij om dat te denken?
En soms een beetje herschreven.quote:Op zondag 29 september 2024 08:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dat de Kuifje albums vaak hertekend zijn,
http://www.comicweb.nl/ad(...)keningen.html#rotsen
Nee, ik ben nooit kind geweest.quote:Op zondag 29 september 2024 16:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Jij bent nooit kind geweest zo te lezen
Is te merken ja, die tweede helft van deze reactie bevestigt dat nogmaals.quote:Op zondag 29 september 2024 18:40 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Nee, ik ben nooit kind geweest.![]()
Je ontwijkt de kern van mijn vraag. Waarom iets uitzenden als er niemand kijkt?quote:Op zondag 29 september 2024 18:58 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Is te merken ja, die tweede helft van deze reactie bevestigt dat nogmaals.
quote:Op zondag 29 september 2024 19:05 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Je ontwijkt de kern van mijn vraag. Waarom iets uitzenden als er niemand kijkt?
Prima hoor.quote:
quote:Op zondag 29 september 2024 22:34 schreef mascara-klodder het volgende:
Ik heb ruim anderhalf jaar mijn adres verkeerd ingevuld![]()
Gaat dit over het testbeeld?quote:Op zondag 29 september 2024 19:05 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Nee, in het geheim een programma uitzenden als niemand keek.quote:Op zondag 29 september 2024 23:04 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Gaat dit over het testbeeld?
Dat was omdat er geen programmavulling was en je kon de kleuren erop kalibreren.
quote:Op zondag 29 september 2024 23:53 schreef chufi het volgende:
Maar wat een drama maken ze er van ... hoeveel moeten koffers pakken
Verkeerde topic?quote:
Ik moest even terugklikken naar waar het om gaat. Ik snap de commotie hier niet zo. Hoewel het binnen de kaders van het topic past, ligt het qua inhoud wat verder van de aannames. Kinderen fantaseren soms verhalen bij dingen. En zoiets zou ook een element in een spannend verhaal kunnen zijn voor een kinderboek.quote:Op zondag 29 september 2024 10:33 schreef Forumtijger het volgende:
Ik dacht vroeger dat toen er nog een testbeeld was, en er een irritante piep bij zat, dat ze dat deden zodat mensen hun tv uit zouden zetten, zodat ze dan in het geheim een programma uit konden zenden als niemand keek. Vaak langere periodes gekeken of ze dat echt deden..
Dat was inderdaad het geval. Puur mijn eigen fantasie. Maar ja erg jong nog toen hé, en er op dat moment nog geen idee van hoe de wereld precies in elkaar stak. Nog steeds trouwens wel een beetje overigens. Het zou trouwens misschien wel een goed topic zijn: "Vreemde en geheim(e)/-zinnige TV- en radio-uitzendingen", dus wie zich geroepen voelt... 😜quote:Op maandag 30 september 2024 08:28 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik moest even terugklikken naar waar het om gaat. Ik snap de commotie hier niet zo. Hoewel het binnen de kaders van het topic past, ligt het qua inhoud wat verder van de aannames. Kinderen fantaseren soms verhalen bij dingen. En zoiets zou ook een element in een spannend verhaal kunnen zijn voor een kinderboek.
Haha koekoek. Kom ik nu na 43 jaar achterquote:Op zondag 29 september 2024 22:30 schreef Smart_ass het volgende:
Dat Goofy van Mickey Mouse in het Engels dus Goofy heet. Maar dat het in het Engels een woord is. In het Nederlands niet natuurlijk. Daar ben ik dus ook pas sinds een maand of drie achter.
Ok dit moet ik ook even aan m'n broer en zus vertellen, we speelden altijd Mario en dacht ook dat ie "it's me" zeiquote:Op woensdag 21 augustus 2024 14:53 schreef Mrmime het volgende:
Die itsumi-claim schijnt niet te kloppen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:01 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ok dit moet ik ook even aan m'n broer en zus vertellen, we speelden altijd Mario en dacht ook dat ie "it's me" zei
Ohquote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Die itsumi-claim schijnt niet te kloppen.
Het is ook "it's me"quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:01 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ok dit moet ik ook even aan m'n broer en zus vertellen, we speelden altijd Mario en dacht ook dat ie "it's me" zei
Wist je dat de zware jongens een meute Beagles zijn?quote:Op zondag 29 september 2024 22:30 schreef Smart_ass het volgende:
Dat Goofy van Mickey Mouse in het Engels dus Goofy heet. Maar dat het in het Engels een woord is. In het Nederlands niet natuurlijk. Daar ben ik dus ook pas sinds een maand of drie achter.
Nee wist ik ook nietquote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wist je dat de zware jongens een meute Beagles zijn?
Max Headroom de tv-serie was ook zelf erg interessant. Max (de man in de tv) lijkt op een digitale animatie, maar het is de acteur zelf met make-up en wat leuke lichteffecten. Anno nu is het vrij makkelijk te herkennen, toen niet altijd.quote:Op maandag 30 september 2024 08:28 schreef Beathoven het volgende:
apparently meant to resemble Max Headroom's animated geometric background
De meeste later Kuifje stripalbums zijn niet eens getekend door Hergé, maar door ingehuurd personeel waaronder Edgar P. Jacobs.quote:Op zondag 29 september 2024 08:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dat de Kuifje albums vaak hertekend zijn,
http://www.comicweb.nl/ad(...)keningen.html#rotsen
De logica van een kind bewandelt zo zijn eigen paden.quote:Op zondag 29 september 2024 19:05 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Net als Bob de Moor (die naar alle waarschijnlijkheid het complete zo niet grote delen van Kuifje en de Picaros tekende)quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 08:34 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
De meeste later Kuifje stripalbums zijn niet eens getekend door Hergé, maar door ingehuurd personeel waaronder Edgar P. Jacobs.
En Bob de Moor tekende weer "De 3 formules van Dr Sato"quote:Als je de serie Blake en Mortimer kent, dan zie je in één oogopslag de gelijkenis.
Wist je trouwens dat je van niet-oplaadbatterijen heel eenvoudig kunt testen hoeveel lading ze hebben door ze te laten stuiteren?quote:Op donderdag 15 augustus 2024 01:25 schreef Onderdeurtje het volgende:
Batterij tester gaf bij 2 verschillende oplaadbare batterijen aan dat ze helemaal vol waren dus daar kon het niet aan liggen.
Wat komt omdat er niet simpelweg stroom uit gaat, maar omdat de batterij qua samenstelling chemisch veranderd is nadat de stroom verbruikt is..quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 08:46 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Wist je trouwens dat je van niet-oplaadbatterijen heel eenvoudig kunt testen hoeveel lading ze hebben door ze te laten stuiteren?Het klopt niet helemaal en het is geen exacte wetenschap, maar meestal hoe hoger de niet-oplaadbare batterij weer stuiters, hoe leger deze waarschijnlijk is.
Nooit geweten. Maar is dat wel goed om te doen? Gaan ze dan niet lekken of zo?quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 08:46 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Wist je trouwens dat je van niet-oplaadbatterijen heel eenvoudig kunt testen hoeveel lading ze hebben door ze te laten stuiteren?Het klopt niet helemaal en het is geen exacte wetenschap, maar meestal hoe hoger de niet-oplaadbare batterij weer stuiters, hoe leger deze waarschijnlijk is.
ik weet het nog steeds nietquote:Op vrijdag 25 oktober 2024 20:46 schreef Boca_Raton het volgende:
Als er wordt gemeld dat het westenwind is, komt of gaat de wind dan naar het westen. Cito-toets 1978. Dit wist ik pas toen ik 40 of zo was.
Nouja, voor mij helpt het altijd om te denken "zeeklimaat is vrij matig, behalve qua wind". Dus komt de wind uit het westen, is het vrij gematigd (geen heftig warme zomers of gruwelijk koude winters). Storm daarentegen... Landklimaat is tegenovergestelde. Als wind vanuit oosten komt dan is het vaak erg warm in de zomer of erg koud in de winter. Maar qua windsnelheden valt het doorgaans relatief mee.quote:
Maar om het simpel te houden is het bij stromend (zee)water net andersom. Dus een oostelijke stroming en westelijke wind gaan de zelfde kant op.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 20:46 schreef Boca_Raton het volgende:
Als er wordt gemeld dat het westenwind is, komt of gaat de wind dan naar het westen. Cito-toets 1978. Dit wist ik pas toen ik 40 of zo was.
Dat is heel apart. Nooit geweten.quote:Op zaterdag 26 oktober 2024 11:28 schreef 215 het volgende:
[..]
Maar om het simpel te houden is het bij stromend (zee)water net andersom. Dus een oostelijke stroming en westelijke wind gaan de zelfde kant op.
Ik weet dit sinds ik zelf wel eens op zee zit. Super verwarrend.quote:Op zaterdag 26 oktober 2024 11:33 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat is heel apart. Nooit geweten.
Whut?quote:Op zaterdag 26 oktober 2024 11:28 schreef 215 het volgende:
[..]
Maar om het simpel te houden is het bij stromend (zee)water net andersom. Dus een oostelijke stroming en westelijke wind gaan de zelfde kant op.
Als we een paar pannekoeken om een uur of 10 of 11 eten, maken we er vaak een brunch van.quote:Op zondag 27 oktober 2024 01:05 schreef capuchon_jongen het volgende:
Wellicht een klassieker maar:
Brunch is blijkbaar een samenvoegsel van breakfast en Lunch
BR van Breakfast
En unch van Lunch
= Brunch
Ga eens op vakantie naar het noorden van Noorwegen of Zweden in de Zomer zou ik zeggen.quote:Op zaterdag 26 oktober 2024 00:53 schreef Invisibli het volgende:
Ik ging er tot mijn 25e vanuit dat de hele wereld op hetzelfde moment zomer heeft.
(Ik ben nog nooit verder gereisd dan duitsland.)
Ik ging er ook vanuit dat de zomer in andere landen ook zorgt voor lange licht avonden. Maar daar schijnt Nederland redelijk in uit te blinken tot 22:30 zon en licht in de zomer.
Hij heeft de helft begrepen zullen we maar zeggenquote:Op donderdag 31 oktober 2024 20:48 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ga eens op vakantie naar het noorden van Noorwegen of Zweden in de Zomer zou ik zeggen.
Zolang je niet van grote hoogtes de batterij dropt, zal het wel meevallen.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 17:56 schreef Hiddendoe het volgende:
Nooit geweten. Maar is dat wel goed om te doen? Gaan ze dan niet lekken of zo?
Aww dat vind ik liefquote:Op zondag 27 oktober 2024 01:05 schreef capuchon_jongen het volgende:
Wellicht een klassieker maar:
Brunch is blijkbaar een samenvoegsel van breakfast en Lunch
BR van Breakfast
En unch van Lunch
= Brunch
middernachtzon wil ik daar wel eens zien. Moet iets speciaal zijn om 24 uur daglicht te hebben.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 20:48 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ga eens op vakantie naar het noorden van Noorwegen of Zweden in de Zomer zou ik zeggen.
Lijkt mij niet echt fijn. Als ik iets speciaal wil dan juist in de winter 24 uur donker.quote:Op vrijdag 1 november 2024 14:15 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
middernachtzon wil ik daar wel eens zien. Moet iets speciaal zijn om 24 uur daglicht te hebben.
Nou, 24 licht vind ik niet heel fijn maar valt mee te leven. 24 uur donker is gewoon kut.quote:Op vrijdag 1 november 2024 18:55 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Lijkt mij niet echt fijn. Als ik iets speciaal wil dan juist in de winter 24 uur donker.
Ik vind dat wel lekker eigenlijk. Ik hou wel van donkere dagen.quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:14 schreef 215 het volgende:
[..]
Nou, 24 licht vind ik niet heel fijn maar valt mee te leven. 24 uur donker is gewoon kut.
Ik kan deze niet helemaal scherp krijgenquote:Op zaterdag 2 november 2024 14:12 schreef LTVDK het volgende:
Pinguïns heten alleen maar pinguïns omdat ze lijken op de reuzenalk (Pinguinus impennis), maar daar niet aan verwant zijn. De reuzenalk is in de 19e eeuw uitgestorven.
[ afbeelding ]
Beiden hebben hun charme.quote:Op vrijdag 1 november 2024 18:55 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Lijkt mij niet echt fijn. Als ik iets speciaal wil dan juist in de winter 24 uur donker.
Gebieden met 24 uur donker hebben allemaal een relatief hoger alcoholisme en veel meer zelfmoord. Veel mensen worden er juist depri van. Veel licht aan in huis kan dan helpen maar je moet ook wel eens naar buiten anders krijg je weer 'cabin fever'.quote:Op zondag 3 november 2024 10:58 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Beiden hebben hun charme.
Maar 24 uur licht wordt biologisch gezien snel irritant. Terwijl 24 uur donker iets magisch heeft. Voor korte tijd denk ik. Die heb ik minder lang meegemaakt en lijkt me na een week ook biologisch vervelend worden.
Persoonlijk zou ik met 24u licht helemaal gek worden. Donker ook wel, maar ik zou het een stuk langer volhouden.quote:Op zondag 3 november 2024 10:58 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Beiden hebben hun charme.
Maar 24 uur licht wordt biologisch gezien snel irritant. Terwijl 24 uur donker iets magisch heeft. Voor korte tijd denk ik. Die heb ik minder lang meegemaakt en lijkt me na een week ook biologisch vervelend worden.
Hier precies andersom, die dagen dat ik in het donker maar mijn werk fiets en in het donker naar huis zijn de ergste dagen die er zijn.quote:Op zondag 3 november 2024 13:24 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Persoonlijk zou ik met 24u licht helemaal gek worden. Donker ook wel, maar ik zou het een stuk langer volhouden.
Edit: Voel me in de zomer al depri als ik wakker wordt om kwart voor 6 en het is al licht. Nu het donker is heb ik dat niet, lekker klein lichtje aan, kopje koffie en in het donker in de auto naar werk rijden. Heerlijk.
In Nederland kan je al blij zijn als je wat sterren ziet.quote:Op zondag 3 november 2024 12:38 schreef Domnivoor het volgende:
De wintermaanden in het hoge noorden zijn minder donker dan sommigen denken. Je ziet veel sterren, de Melkweg, en soms het felle noorderlicht. En sneeuw en ijs reflecteren dat allemaal.
Bij helder weer is het een bijzonder schouwspel.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op dinsdag 5 november 2024 09:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Eentje wat me een tijdje terug duidelijk werd, maar waarvan ik zie dat dit bij veel mensen niet duidelijk is.
Als een vliegtuig sneller vliegt dan het geluid hoor je een knal. Een luide knal
Dit is niet de knal van het doorbreken van de geluidsbarrière, maar deze Sonic boom reist mee met het vliegtuig over de gehele periode (en afstand) dat deze sneller vliegt dan het geluid.
Nu op zoek naar deze boeken :-)quote:Savinien de Cyrano de Bergerac (Parijs, 6 maart 1619 – Sannois, 28 juli 1655) was een Frans schrijver, dichter en militair. Op zijn leven baseerde Edmond Rostand een succesvol toneelstuk, dat werd verfilmd met Gérard Depardieu in de hoofdrol. Van Cyrano werd verteld dat hij een bijzonder grote neus had.
Cyrano werd geboren in een adellijk geslacht; zijn voorouders waren heer van Bergerac (Yvelines).
Cyrano is vooral bekend voor zijn sciencefictionverhaal Histoire Comique des États et Empires de la Lune (1657) en het hierop volgende Les États et Empires du Soleil (1662). Het werk staat vol met luchtreizen, bizarre ontmoetingen, gevechten met de inheemse bevolking, juridische processen waarin de held wordt bijgestaan door een advocaat die enigszins op de hoogte is van de gewoonten op aarde, diepzinnige discussies met filosofen over politiek en economie en zelfs ontmoetingen met Plato, Democritos en Descartes. De luchtreis vindt plaats in een grote houten kist, zeer licht van gewicht, die hermetisch gesloten kan worden. Het geheel werd aangedreven door een kristal en een zeil dat bewoog op zonnewind. De straling van sterren werd zo omgezet in bruikbare energie. Hiermee overbrugde het vaartuig afstanden van duizenden kilometers.
Ik woon toevallig op een plaats waar de lichtvervuiling laag is. Ik zie alle sterren zoals ik ze niet overal zie, maar de melkweg is een ander verhaal. Dan moet je wel ergens heel afgelegen zittenquote:Op dinsdag 5 november 2024 09:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
In Nederland kan je al blij zijn als je wat sterren ziet.
Meeste mensen hebben geen idee wat donkere nacht is waar je de melkweg ziet
Laten we in Nederland beginnen met die compleet nutteloze led-lichtreclameborden uit te zetten. Scheelt een hoop lichtvervuiling en energieverbruik.quote:Op maandag 18 november 2024 14:20 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik woon toevallig op een plaats waar de lichtvervuiling laag is. Ik zie alle sterren zoals ik ze niet overal zie, maar de melkweg is een ander verhaal. Dan moet je wel ergens heel afgelegen zitten
Tja, het idee van LED lampen was minder stroomverbruik, echter, iedere Jan Doedel verlicht nu zijn tuin en huis van buitenquote:Op maandag 18 november 2024 14:53 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Laten we in Nederland beginnen met die compleet nutteloze led-lichtreclameborden uit te zetten. Scheelt een hoop lichtvervuiling en energieverbruik.
De mooiste plek om de Melkweg te zien is op Terschelling en dan halverwege de Boschplaat maar dat is inderdaad best afgelegen. Je krijgt er dan wel gratis een paar kilometer bij nacht over het strand banjeren bij.quote:Op maandag 18 november 2024 14:20 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik woon toevallig op een plaats waar de lichtvervuiling laag is. Ik zie alle sterren zoals ik ze niet overal zie, maar de melkweg is een ander verhaal. Dan moet je wel ergens heel afgelegen zitten
Zo helder heb ik het nog nooit gezien, maar ik denk dat de lucht dan ook heel droog moet zijn. In de winter als het hard vriest en helder is zie je de melkweg beter dan in de zomer is me opgevallen. Alleen heb ik in de winter als het hard vriest minder zin om uren buiten naar de sterren te staren.quote:Op maandag 18 november 2024 20:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
In Nieuw Zeeland in een totaal verlaten dal op het zuider eiland, zag er uit als een lichtstraal van een zoeklicht. Prachtig
De mijne draait naar binnen 🫣quote:Op maandag 18 november 2024 21:40 schreef la_perle_rouge het volgende:
Wat ik vorige week van een aannemer hoorde is dat badkamerdeuren en toiletdeuren verplicht naar buiten moeten openen, om te voorkomen dat iemand bewusteloos tegen de deur aan ligt en niemand de deur kan open krijgen.
quote:Op maandag 18 november 2024 21:34 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Zo helder heb ik het nog nooit gezien, maar ik denk dat de lucht dan ook heel droog moet zijn. In de winter als het hard vriest en helder is zie je de melkweg beter dan in de zomer is me opgevallen. Alleen heb ik in de winter als het hard vriest minder zin om uren buiten naar de sterren te staren.
Het is wel jammer dat we in Nederland door een boel volledig overbodig licht de sterren nog niet voor een tiende zien. Als je ergens bent waar het echt donker is, zijn het er verschrikkelijk veel. Als zand over de lucht gestrooid.
Lijkt mij onzin.quote:Op maandag 18 november 2024 21:40 schreef la_perle_rouge het volgende:
Wat ik vorige week van een aannemer hoorde is dat badkamerdeuren en toiletdeuren verplicht naar buiten moeten openen, om te voorkomen dat iemand bewusteloos tegen de deur aan ligt en niemand de deur kan open krijgen.
Vanaf wanneer is dat verplicht? En ik ben helemaal voor deze regel!quote:Op maandag 18 november 2024 21:40 schreef la_perle_rouge het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens Google mag het allebei.quote:Op maandag 25 november 2024 00:11 schreef Hiddendoe het volgende:
Ik kom er net pas achter dat emaille fout is. Het hoort email te zijn. Geen elektronische post dus, maar email zoals in beschermlaag van gesmolten glas.
[ afbeelding ]
Niet volgens 'Onze Taal'.quote:Op dinsdag 26 november 2024 20:12 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Volgens Google mag het allebei.
Je hebt gelijk. Foei Google.quote:Op dinsdag 26 november 2024 20:18 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Niet volgens 'Onze Taal'.
https://onzetaal.nl/taalloket/email-emaillen-pan
Nee het is idd een soort van spreektaal om emaille te gebruiken, en nu er ook e-mail bestaat is het misschien ook wel handig dat email meestal als emaille wordt geschreven.quote:Op dinsdag 26 november 2024 20:18 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Niet volgens 'Onze Taal'.
https://onzetaal.nl/taalloket/email-emaillen-pan
Geeeeeezusquote:Op donderdag 15 juni 2023 19:20 schreef Saekerhett het volgende:
Nog een leuk aardrijkskundig weetje:
Leeuwarden ligt ten oosten van Maastricht
Niet altijdquote:Op maandag 18 november 2024 21:46 schreef whY... het volgende:
Het verlengde hiervan is dat een tuindeur naar buiten open gaat
En dat de kok van Putin, zijn ....quote:Op zondag 24 november 2024 18:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dat de grootvader van Putin de privekok was van Stalin
Die pleegde zelfmoord door zichzelf te vergiftigen met slaaptabletten terwijl ie zich een nekschot gaf om daarna uit het raam te springen.quote:Op donderdag 28 november 2024 12:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
En dat de kok van Putin, zijn ....
Nou die is hastikke dood
Ik dacht dat het ontploffende wijn wasquote:Op donderdag 28 november 2024 12:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Die pleegde zelfmoord door zichzelf te vergiftigen met slaaptabletten terwijl ie zich een nekschot gaf om daarna uit het raam te springen.
Daar nam die de slaaptabletten mee inquote:Op donderdag 28 november 2024 12:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik dacht dat het ontploffende wijn was
Jezus de praesesquote:Op dinsdag 26 november 2024 20:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee het is idd een soort van spreektaal om emaille te gebruiken, en nu er ook e-mail bestaat is het misschien ook wel handig dat email meestal als emaille wordt geschreven.
Zo denkt men ook vaak dat je chic als chique schrijft.
Het kan allebei maar het is niet uitwisselbaar.
"Wat een chic huis en wat een chique auto stond er in de garage" klopt dan weer wel.
Vergelijkbaar met ‘on-gesteld’.quote:Op maandag 23 december 2024 11:00 schreef Bosbeetle het volgende:
echt na jaren lang moeite te hebben met het woord disease typen (moet er nou een e na de d of iets anders) valt pas het kwartje dat het gewoon engels is voor ongemak, dis ease
![]()
Ik ben blijkbaar niet talig aangelegd
Of een beetje deslyctisch?quote:Op maandag 23 december 2024 11:00 schreef Bosbeetle het volgende:
echt na jaren lang moeite te hebben met het woord disease typen (moet er nou een e na de d of iets anders) valt pas het kwartje dat het gewoon engels is voor ongemak, dis ease
![]()
Ik ben blijkbaar niet talig aangelegd
Oh echt? In mijn beleving heeft dat echt jaren gelopen. van Fawlty Towers wist ik dat wel, dat er maar 13 afleveringen zijn.quote:Op zaterdag 14 december 2024 20:28 schreef hilliebillie het volgende:
Dat er maar 15 afleveringen van mister bean zijn. Waarvan de laatste een best-off is.
In mijn gevoel was dat een behoorlijk langlopende serie
Dat is ongeveer het aantal wat ik verwacht had. En veel re-runs. De sketches waren redelijk kort en pasten makkelijk ergens tussen.quote:Op zaterdag 14 december 2024 20:28 schreef hilliebillie het volgende:
Dat er maar 15 afleveringen van mister bean zijn. Waarvan de laatste een best-off is.
In mijn gevoel was dat een behoorlijk langlopende serie
Er is ook de theorie dat Mr. Bean een alien en daarom zo apart doet. Je ziet hem bij het begin ook uit de hemel vallen.quote:Op dinsdag 24 december 2024 13:06 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat is ongeveer het aantal wat ik verwacht had. En veel re-runs. De sketches waren redelijk kort en pasten makkelijk ergens tussen.
Eigenlijk lieten die korte stukjes het typetje op z’n best zien. Een sul in het dagelijkse Engelse leven in alle kneuterigheid. De films pasten imho niet echt bij het karakter.
Het is er later als geintje ingeweven, oorspronkelijk werd hij als gewone man de spotlight ingegooid.quote:Op dinsdag 24 december 2024 14:26 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Er is ook de theorie dat Mr. Bean een alien en daarom zo apart doet. Je ziet hem bij het begin ook uit de hemel vallen.
Een burl op zn Amerikaans. Wist niet dat wortelhout daar de vertaling van was. Ik heb in NL ook nog nooit van die dingen gezien die groot genoeg waren voor meubilair.quote:Op woensdag 25 december 2024 00:39 schreef Beathoven het volgende:
Dat wortelhout als exclusief materiaal niets met boomwortels van een bepaalde soort te maken heeft.
[ afbeelding ]
Het is van een soort uitgroeisels die op tumoren lijken. Gewild om de tekening die het geeft. Redelijk zeldzaam, dus duur.
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 25 december 2024 09:14 schreef 215 het volgende:
[..]
Een burl op zn Amerikaans. Wist niet dat wortelhout daar de vertaling van was. Ik heb in NL ook nog nooit van die dingen gezien die groot genoeg waren voor meubilair.
Oh wist ik nietquote:Op woensdag 25 december 2024 00:39 schreef Beathoven het volgende:
Dat wortelhout als exclusief materiaal niets met boomwortels van een bepaalde soort te maken heeft.
[ afbeelding ]
Het is van een soort uitgroeisels die op tumoren lijken. Gewild om de tekening die het geeft. Redelijk zeldzaam, dus duur.
[ afbeelding ]
Fineer. En dan kun je meerdere stukken aan elkaar puzzelen.quote:Op woensdag 25 december 2024 09:14 schreef 215 het volgende:
[..]
Een burl op zn Amerikaans. Wist niet dat wortelhout daar de vertaling van was. Ik heb in NL ook nog nooit van die dingen gezien die groot genoeg waren voor meubilair.
Niet gewoon naar het dorp waar de boerderij vandaan komt? Het is immers 'boerderij, Beerta', de boerderij heet niet Beerta. (Ik mis vast een heel intellectuele grap.)quote:Op zaterdag 14 december 2024 16:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
LOL
Ik zie net op goegelmaps dat in het openluchtmuseum een Boerderij Beerta is. Nu weet ik waar Voskuil voor "Het Bureau" die naam vandaan heeft.
Het kan natuurlijk ook zijn dat het Dorp bedoeld wordt bij de boerderij, maar een van de hoofdfiguren in Het Bureau is meneer Beertaquote:Op zondag 29 december 2024 06:59 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Niet gewoon naar het dorp waar de boerderij vandaan komt? Het is immers 'boerderij, Beerta', de boerderij heet niet Beerta. (Ik mis vast een heel intellectuele grap.)
Nou, ik ken in NL eigenlijk alleen de heksenbezem.quote:Op zondag 29 december 2024 06:58 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Fineer. En dan kun je meerdere stukken aan elkaar puzzelen.
https://hout-fineer.nl/?p(...)ijzonderheden=wortel
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_common_misconceptionsquote:The word fuck did not originate in the Middle Ages as an acronym. Proposed acronyms include "fornicating under consent of king" or "for unlawful carnal knowledge", used as a sign posted above adulterers in the stocks. Nor did it originate as a corruption of "pluck yew" (an idiom falsely attributed to the English for drawing a longbow). It is most likely derived from Middle Dutch or other Germanic languages, where it either meant "to thrust" or "to copulate with" (fokken in Middle Dutch), "to copulate", or "to strike, push, copulate" or "penis".[2] Either way, these variations would have been derived from the Indo-European root word -peuk, meaning "to prick".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |