abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210989161
Voordat we verder gaan, eerst even een lijstje van dingen die in vorige delen al heel vaak genoemd zijn, dan hebben we die vast gehad. Deze dingen hoef je dus NIET MEER te vermelden.

De volgende steden/landen hadden/hebben verschillende namen:
Congo / Zaïre
Beijing / Peking
Mumbai / Bombay
Kolkata / Calcutta
Madras / Chennai
Birma / Myanmar
Gorkum / Gorinchem
's-Hertogenbosch / Den Bosch
's-Gravenhage / Den Haag

TV-programma's

- Voor de Bassie & Adriaan-fans onder ons: de rol van Vlugge Japie werd door Bassie gespeeld, en die van de Baron (in het begin) door Adriaan (later door Paul van Gorcum); (ja, echt waar!)

- Wicky de Viking is een jongetje :o Maar zijn stem wordt ingesproken door een vrouw, net als die van Bart Simpson

- Dat 'Tatort' niet de naam is van de hoofdrolspeler uit die serie, maar 'plaats delict' (Tat-Ort) betekent (het 'daad-oord' dus eigenlijk);

-Dat Dolf de kraai uit A.J. Kwak eigenlijk Hitler moet voorstellen.

Afkortingen en merken/logo's

- Horeca staat voor Hotel, Restaurant, Café

- Benelux staat voor België, Nederland, Luxemburg

- De naam van benzinepomp Q8 komt van Kuwait;

- BP heeft zijn oorsprong in British Petroleum, niet in BenzinePomp.

- HEMA: Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam.

- Tefal: Teflon en Aluminium.

- Lego: afkorting van leg godt, wat Deens is voor speel goed.

- ETOS: Eendracht, Toewijding, Overleg en Samenwerking.

- TESO: Texels Eigen Stoomboot Onderneming.

- Duo Penotti: PEters NOTenindustrie TIlburg.

- PAGE: PApierfabriek GEnnep.

- REMIA: De Rooijs Electrische Melangeer Inrichting Amersfoort.

- CONIMEX: CONserven IMport EXport.

- DAF: van Doornes Aanhangwagen Fabriek.

- AVIKO: De Aardappel Verwerkende Industrie Keppel en Omstreken.

- DELA: Draagt Elkanders Lasten.

- FEBO: Ferdinand Bolstraat in Amsterdam (oprichter J.I.Borst begon in 1941 deze zaak.
Van zijn baas in Ferdinand Bolstraat had hij veel geleerd).

- IKEA: Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd (I.K. is de oprichter. In de E en de A woonde hij).

- JOHMA: JOHan en MArtin (naar de oprichters Johan Schreur en zijn compagnon Martin).

- KING: Kwaliteit In Niets Geëvenaard.

- SLIGRO: Slippens Groothandel.

- SRV: Samen Rationeel Verkopen.

- ZWITSAL: Zwitserse Balsem.

- Dat het sportmerk Asics heet, wat staat voor Anima Sana In Corpore Sano
(een gezonde geest in een gezond lichaam), in plaats van Oasics.

- Dat er 'Disney' in het bekende logo stond, en niet 'Disnep' of 'Gisnep';

- Dat 'rinse' in 'Rinse appelstroop' geen merk of plaatsnaam is, maar 'lichtelijk zuur' betekent

- Brinta is de afkorting van BReakfast INstant TArwe

- Dat het Fila is en niet fils

Logo's
Toblerone, beer in de berg:

Amazon van A tot Z:

NBC is een pauw:

In de ruimte tussen de 'e' en de 'x' zit een pijl:

LG heeft een pacman (of dit origineel het idee was is niet bekend):

In het carrefourlogo zit een witte 'C':

In de ruimte tussen de F en de vlag staat een 1:

Unileverlogo is gemaakt van producten:

Sony vaio. va = variabel, aangegeven met het golfje. Variabel = analoog. IO = 10 = digitaal + "input/output":

Het SUN-logo. UN vormt de S:

En het Enexis logo, bevat zowel de letter "E" als een stekker:

Diversen

- Dat er verschil zit tussen de knoopsluiting van een blouse(L) en overhemd(R); deze zijn gespiegeld.

- Veel mensen kwamen er pas jaaaaaren later achter dat 'Ausfahrt' (in Duitsland) en 'Sortie' (in Frankrijk) géén plaatsnamen zijn, maar gewoon 'uitrit' betekent;

- En dat 'Einbahnstraße' geen straatnaam is, maar gewoon een eenrichtingsweg aanduidt...; ('Waar sta je nu?' 'Ehhh... even kijken... oh, in de Einbahnstraße...!' )

- Dat de wereld vóór de uitvinding van de kleurentelevisie en de kleurenfotografie NIET zwart-wit was...

- Dat er géén nieuwslezers, omroepsters of zelfs hele kinderkoren in je TV-toestel zitten, en dat die jou ook niet kunnen zien als je in de huiskamer staat...;

- Dat de muziek niet elke keer weer live gezongen wordt als je je radio aanzet;

- Oh ja, en dat TVP 'terugvindpost' betekent... en dat het niet zo gewaardeerd wordt als je alleen die afkorting post in een topic, zonder verder zelf wat zinnigs toe te voegen... (hint, hint )

- Dat OP 'openingspost' betekent (eentje zoals deze dus), de eerste reactie daarop een FiPo (First Post) heet, de tweede een SePo (Second Post) en ga zo maar door...

En natuurlijk zijn er dan ook nog woorden die je altijd verkeerd gelezen hebt, zoals bommelding (bom-melding, ja), pollepel, pijpetuitje, en uiteraard ons eigen Fok!woord 'banaanvraag'... Voor dit soort dingen kan je terecht in het topic normale woorden die bij verkeerd lezen raar zijn

Deze OP is hier te vinden.

Game on. ^O^ .
Op vrijdag 4 augustus 2023 01:16 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
Een schizofreen is nooit alleen.
pi_210989213
Toen iemand, toen ik al volwassen was, mij duidelijk maakte dat je 'sjaal' ook als 'shawl' kan schrijven dacht ik dat ik water zag branden.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:56:31 #3
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_210989351
Songteksten worden volgens mij vaak klakkeloos meegezongen zonder ooit de werkelijke inhoud van de song te hebben geanalyseerd..
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_210989799
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 21:56 schreef chufi het volgende:
Songteksten worden volgens mij vaak klakkeloos meegezongen zonder ooit de werkelijke inhoud van de song te hebben geanalyseerd..
Vandaar: dingen die je pas jaaaaaaaaaaaaaren later begrepen hebt.
Op vrijdag 4 augustus 2023 01:16 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
Een schizofreen is nooit alleen.
  FOK!fotograaf dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:30:48 #5
842 Zorro
Z
pi_210989939
Onlangs by de Ryder Cup zag ik een reclame
Toen kwam ik er pas achter:

Hier staat Title-ist

Niet Tit- Leist
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_210990274
Ik had de OP wat vaker goed moeten lezen. Ik zocht Zambia op op de kaart. Zag Zimbabwe er naast. Vroeg me ineens af waar Zaire dan ook alweer lag. Hele kaart van Afrika afgezocht op zoek naar Zaire. 8)7
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:48:54 #7
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_210990303
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 22:47 schreef Isabeau het volgende:
Ik had de OP wat vaker goed moeten lezen. Ik zocht Zambia op op de kaart. Zag Zimbabwe er naast. Vroeg me ineens af waar Zaire dan ook alweer lag. Hele kaart van Afrika afgezocht op zoek naar Zaire. 8)7
eh ja ? Wel Congo
Musica Español
Come On
pi_210990306
TVP
U MAD?
pi_210990366
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 22:48 schreef chufi het volgende:

Congo?
:Y
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:52:36 #10
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_210990368
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 21:48 schreef Hatseflats22 het volgende:
Toen iemand, toen ik al volwassen was, mij duidelijk maakte dat je 'sjaal' ook als 'shawl' kan schrijven dacht ik dat ik water zag branden.
Dat weet ik inmiddels een paar jaar, maar ik vind het nog steeds bizar als Nederlanders het serieus als shawl schrijven. Dat komt wel zo ongekend pretentieus over :D

Sjaal _O_
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:54:36 #11
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_210990407
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 22:52 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Dat weet ik inmiddels een paar jaar, maar ik vind het nog steeds bizar als Nederlanders het serieus als shawl schrijven. Dat komt wel zo ongekend pretentieus over :D

Sjaal _O_
Ik hou het op een das
Musica Español
Come On
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:56:02 #12
284411 crew  heywoodu
pi_210990426
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 22:52 schreef Isabeau het volgende:

[..]
:Y
Vergeet niet dat er daar wel twee van zijn he. Met hoofdsteden die alleen gescheiden zijn door een rivier :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
pi_210990527
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 22:52 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Sjaal _O_
Haha, ja dat type mens dat hun titel op het naambordje van huis toevoegt of vìlla zegt in plaats van viela
pi_210990655
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 22:56 schreef heywoodu het volgende:

Vergeet niet dat er daar wel twee van zijn he. Met hoofdsteden die alleen gescheiden zijn door een rivier :+
Kijk, dát wist ik weer wel *O*
pi_211002075
Dat de variant op House of the Rising Sun van The Animals eigenlijk nergens op slaat. Met het gegeven dat de plaats naar een bordeel verwijst en je daar naar alle waarschijnlijkheid geen 'poor boys' had. Of ze moeten klanten zijn geweest. Maar je gaat niet blut naar een bordeel en het is ook niet 'zielig'. Althans, niet in de bluescontext.

Een oudere variant op de tekst is

"There is a house in New Orleans, it's called the Rising Sun
It's been the ruin of many poor girl
Great God, and I for one. "

Zo klopt het..
  woensdag 18 oktober 2023 @ 23:49:55 #16
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_211003143
Over Rising Sun gesproken.
Japan is ook wel bekend als het land van 'de rijzende zon'.
Dacht vroeger dat het land 'van de reizende zon' was.
Dacht dat het zo genoemd werd omdat Japan in het oosten ligt (Waar de zon opkomt), en de zon een soort reis maakt om de wereld om in het westen weer onder te gaan. _O-
Net efkes anges
pi_211009394
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 07:06 schreef Sjoerd102 het volgende:
Dacht dat het zo genoemd werd omdat Japan in het oosten ligt (Waar de zon opkomt), en de zon een soort reis maakt om de wereld om in het westen weer onder te gaan. _O-
Ik vind dit niet eens zo'n onlogische gedachtengang :7
pi_211009408
quote:
Ohw is dat niet zo dus...
Ik zwaai naar dieren.
pi_211012567
Misschien ooit hier al eens gepost of in MUZ.

Ik zag wel overeenkomsten in de titel maar wist niet dat REM voor het album Automatic for the People het nummer 'The Sidewinder sleeps tonight' ook op 'The Lion sleeps tonight' heeft gebasseerd. Ze hebben het origineel nog gecovered voor een single.

De uithalen zitten er wat in bij Sidewinder maar ik vind de verschillen groter dan de overeenkomsten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 19-10-2023 23:17:32 ]
  donderdag 19 oktober 2023 @ 23:14:25 #21
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211012614
quote:
1s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 23:10 schreef Beathoven het volgende:
Ik zag wel overeenkomsten in de titel maar wist niet dat REM voor het album Automatic for the People het nummer 'The Sidewinder sleeps tonight' ook op 'The Lion sleeps tonight' heeft gebasseerd. Ze hebben het origineel nog gecovered voor een single.

Ik vind de verschillen groter dan de overeenkomsten.
Het Origineel btw

De componist kreeg de som van 1 hele Britse pond. Alleen al van de Royalties van de Broadway musical the Lion king had ie miljonair geworden.
pi_211600520
Stevie Wonder maakte best leuke liedjes vond ik, tot ik een keer een optreden van hem zag. Toen vond ik hem zo'n ongelofelijke over het paard getilde, omhoog gevallen lul die zo'n enorm artiesten-ego had dat hij een slaaf in dienst had die zelfs z'n pianokrukje voor hem aanschoof en z'n glaasje water aangaf dat 40cm verder stond. Wat een ongelofelijk dedain, bah.
Ik zie mijn collega's nog naar elkaar kijken na mijn rant, om me vervolgens keihard uit te lachen. :@
pi_211600599
quote:
De redenatie is wel correct verder overigens! The land of the rising sun... De zon en het als eerste zien ervan zit van oudsher al in de Japanse cultuur. Raad eens wat de rode cirkel op de vlag van Japan symboliseert! :+
gr gr
  woensdag 13 december 2023 @ 01:46:51 #24
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_211601080
Iets nieuws
Musica Español
Come On
pi_211601255
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 december 2023 23:20 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]
De redenatie is wel correct verder overigens! The land of the rising sun... De zon en het als eerste zien ervan zit van oudsher al in de Japanse cultuur. Raad eens wat de rode cirkel op de vlag van Japan symboliseert! :+
Een pokebol?
pi_211606191
Dat er in het Wilhelmus gewoon een alternatief is als je niet "ben ik van Duitsen bloed" wil zingen. Namelijk: "ben ik van Hollands bloed".
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
  woensdag 13 december 2023 @ 15:05:08 #27
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211606237
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2023 14:58 schreef core2duo het volgende:
Dat er in het Wilhelmus gewoon een alternatief is als je niet "ben ik van Duitsen bloed" wil zingen. Namelijk: "ben ik van Hollands bloed".
Wat als je geen Hollander bent maar Utrechtenaar of Twent?
pi_211606468
Dat Stayokay gewoon “stay okay” is en geen Japanse keten die je uitspreekt als staiokai. Heb ook werkelijk geen idee waarom ik dat vroeger dacht :D .
pi_211606595
Dat in Home Alone, van die twee inbrekers de lange Marv is en de kortere met het petje Harry.
Altijd andersom gedacht en qua types vond ik die lange ook veel meer een Harry en die korte een Marv.
pi_211607158
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2023 14:58 schreef core2duo het volgende:
Een beter alternatief is: ‘van Dietsen bloed’ zoals na de 2e Wereldoorlog een tijdje werd gedaan.

Maar aangezien Willem van Oranje in Dillenburg is geboren, klopt ‘Duitsen bloed’ gewoon.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
pi_211607314
Dat de baron in Bassie en Adriaan ook Gargamel is ( de stem ) in de tekenfilm.
pi_212079727

In de jaren zeventig was ik kind. Er was toen een hitje van Louie Neefs als ode aan Martine Bijl. "Oh Martine oh Martine hoe kan ik jou verdienen?" In dat liedje heeft Louie het over een makelaar uit Schagen. Nooit begrepen waar dat op sloeg totdat ik laatst een liedje op de radio hoorde van Martine Bijl.

Echter zit ik nu weer met de prangende vraag waar in de buurt van Schagen (hier dus) een biezenbos is....
  donderdag 18 januari 2024 @ 16:59:15 #33
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_212079746
In Cow & Chicken (Cartoon Network serie) zeiden ze weleens "Shut your Pie-hole!"

Klonk altijd wel grappig, maar pas een paar jaar geleden moest ik random aan die zin denken en toen pas begreep ik dat Pie-hole simpelweg taartengat is, dus je mond.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_212079775
Dat het spel Cluedo in het Engels anders wordt uitgesproken.

In het Nederlands: Klueedo
In het Engels: Kludo
pi_212212809
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 17:01 schreef Managarm het volgende:
Dat het spel Cluedo in het Engels anders wordt uitgesproken.

In het Nederlands: Klueedo
In het Engels: Kludo
In het engels heet het spel 'Clue'.
pi_212212846
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 13:57 schreef TearsoftheKingdom het volgende:

[..]
In het engels heet het spel 'Clue'.
Cluedo, known as Clue in North America. Dus niet in Engeland.
  maandag 29 januari 2024 @ 15:31:37 #37
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212213798
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 16:56 schreef qajariaq het volgende:

In de jaren zeventig was ik kind. Er was toen een hitje van Louie Neefs als ode aan Martine Bijl. "Oh Martine oh Martine hoe kan ik jou verdienen?" In dat liedje heeft Louie het over een makelaar uit Schagen. Nooit begrepen waar dat op sloeg totdat ik laatst een liedje op de radio hoorde van Martine Bijl.

Echter zit ik nu weer met de prangende vraag waar in de buurt van Schagen (hier dus) een biezenbos is....
Jaap Fischer werpt een heel andere kant op het verhaal van Martine
  maandag 29 januari 2024 @ 17:23:40 #38
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_212214951
Vrouwen :!
Le Diable
pi_212248470
Dat “planet 9”; het hypothetische object in ons zonnestelsel, dat de astrofysica bezighoudt (en frustreert omdat men niets werkelijk tegenkomt) ivm anomalie aan marginale verstoring in banen van planeten een zwart gat ter grote van een appel kan zijn :)

Veel sterkte met het ooit bevestigen :P

pi_212309928
Dat het niet monsters zijn waar we bang voor moeten zijn, maar voor andere mensen: moordenaars, psychopaten, dieven, verkrachters, noem maar op.
Cuz I'm Mr. Brightside
  zaterdag 10 februari 2024 @ 10:41:37 #41
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_212368898
Ik heb altijd gedacht dat corned beef rundvlees met meel was.
Dat blijkt niet zo te zijn. ‘Corned’ is ‘gezouten’.
pi_212369239
quote:
9s.gif Op maandag 5 februari 2024 19:14 schreef Neo-Mullen het volgende:
Dat het niet monsters zijn waar we bang voor moeten zijn, maar voor andere mensen: moordenaars, psychopaten, dieven, verkrachters, noem maar op.
Monsters in culturen zijn een beetje als UFO’s. Het is een verzamelbak voor van alles en nogwat.

- Draken (opgegraven skeletten van dinosaurussen, Europese neushoorns etc etc) Er hangt ergens in een Europese hoofdstad een neushoornschedel als drakenschedel aan een muur. Moeten bijzondere tijden zijn geweest.

- dieren “out of context”. Iemand ziet een wolf in de verte en noemt het een raar beest, mensen gaan tekenen hoe ze denken dat het beest eruit ziet. Uilen in het licht of Jonge kerkuil en in schuren die in het licht van een zaklamp op alien-achtige wezens lijken

- Mensen die doordraaien waarvan men denkt dat ze bezeten zijn

- “metaforen” in verhalen voor kinderen en vrouwen om voorzichtig te zijn als ze de straat op gingen in tijden dat er geen politie was.

- iets wat gevaarlijke dieren beschrijft

Omdat onze kennis is verbreed qua wetenschap versus geloof en we tegenwoordig de halve dierenwereld hebben afgeknalt en buiten menselijke territoria houden wordt het woord monster tegenwoordig hoofdzakelijk nog voor mensen gebruikt.
pi_212370679
quote:
11s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 10:41 schreef Domnivoor het volgende:
Echt?! Mij hebben ze wijsgemaakt dat corned op ‘hoekig’ sloeg. Vanwege de langwerpige blikjes :|W !
pi_212370709
quote:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cornedbeef
quote:
Hoewel de oorsprong van cornedbeef onbekend blijft, is het waarschijnlijk ontstaan toen mensen vlees begonnen te conserveren door het te pekelen. Het woord corn stamt uit het Oud Engels en betekent kleine, harde stukjes of korrels. In het geval van cornedbeef refereert corn aan het zout dat werd gebruikt om het vlees te conserveren. Het woord "corned" kan ook refereren aan korrels nitriet die worden gebruikt voor het kleuren en conserveren.
pi_212371320
Ik zag laatst een vrachtwagen waarvan de oplegger helemaal met Doritos was bestickerd (zoiets) en toen bedacht ik me dat ik als kind dacht dat er dan alleen maar Doritos (of willekeurig welk product er was afgebeeld) in zo'n vrachtwagen werd vervoerd. En toen dacht ik aan dit topic. :P
  maandag 12 februari 2024 @ 22:40:01 #46
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_212406436
Gekookte sla.
andere browser🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
  woensdag 14 februari 2024 @ 22:53:56 #47
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212430323
Dat Mr Bean een alien is
pi_212481780
Dat Michigan in verkiezingen altijd zó dicht tegen de mediaan van uitslagen aanligt, dat de staat een beetje gezien wordt als meest representatief als spiegel van de totale VS.
  maandag 19 februari 2024 @ 17:08:23 #49
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212499230
Dat de uitdrukking 'oefening baart kunst' is en niet 'oefening, baard, kunst'.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  Official ESF Kreviewer zaterdag 24 februari 2024 @ 08:22:37 #50
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_212561034
Kinder chocolade komt niet uit duitsland, maar uit Italië.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kinder_Chocolate
  zaterdag 24 februari 2024 @ 09:02:15 #51
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212561331
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 17:08 schreef PzKpfw het volgende:
Hoewel dat eigenlijk meer zin maakt, oefenen en een baard, om kunstenmaker te zijn
pi_212562009
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2023 16:43 schreef Fonske80 het volgende:
Dat de baron in Bassie en Adriaan ook Gargamel is ( de stem ) in de tekenfilm.
De Baron heeft twee acteurs gehad
Eerst was het Aad van Toor zelf (Adriaan), maar omdat de dubbelrol moeilijker te combineren werd, werd het later Paul van Gorcum.
pi_212562065
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 09:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Hoewel dat eigenlijk meer zin maakt, oefenen en een baard, om kunstenmaker te zijn
Baren is een baby ter wereld brengen. Door veel te oefenen kun je kunst baren. Snijdt veel meer hout dan een baard ertussen.
  zaterdag 24 februari 2024 @ 10:06:02 #54
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212562095
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 10:04 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Baren is een baby ter wereld brengen. Door veel te oefenen kun je kunst baren. Snijdt veel meer hout dan een baard ertussen.
Zal ik speciaal voor jou de volgende keer erbij zetten wanneer ik een grapje maak?
pi_212562198
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 10:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zal ik speciaal voor jou de volgende keer erbij zetten wanneer ik een grapje maak?
Ja, doe die toelichting erbij.
  zondag 25 februari 2024 @ 09:32:52 #56
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212578211
Dat de TiTaTovernaar uitdrukking aardbezien voor aardbeien geen kinderserie grap was, maar aardbezien is daadwerkelijk een bestaande naam voor aardbeien.
TiTaTovenaar zei dat altijd, hij kon alles toveren, maar niet aardbezien in kamelen veranderen, andersom trouwens wel eens gelukt

https://www.dbnl.org/teks(...)14198201_01_0089.php
  zondag 25 februari 2024 @ 09:40:27 #57
78498 classpc
I don't like change
pi_212578305
quote:
Weer wat geleerd :)
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 17:08 schreef PzKpfw het volgende:
Ik vond dat als kind altijd zo'n rare uitdrukking tot ik erachter kwam dat het niet baard is maar baart :D
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
pi_212616512
Ik realiseerde me vandaag pas waar de naam "Nero Burning ROM" (oud programma om cd's mee te branden) naar verwijst.
  woensdag 28 februari 2024 @ 09:26:36 #59
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_212616600
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2024 09:17 schreef Farenji het volgende:
Ik realiseerde me vandaag pas waar de naam "Nero Burning ROM" (oud programma om cd's mee te branden) naar verwijst.
Ik denk dat hier het kwartje nu pas valt
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_212616717
Bij Android als je hey Google zegt, en vervolgens Lumos, dat ie dan je zaklamp aan zet :D

Wingardium Leviosa durf ik niet aan :@
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 28 februari 2024 @ 10:27:25 #61
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_212617242
Als kind wist ik niet wat ik me moest voorstellen bij een kru-kas :?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 28 februari 2024 @ 11:18:21 #62
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212617759
quote:
Geef toe, dit soort humor is geniaal en zou er meer moeten zijn.
pi_212617814
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 10:27 schreef Rewimo het volgende:
Dat was altijd feest als het tijd was om de kru te oogsten *O* _O_
A murky, forgotten land.
pi_212617827
Hertog Jan Kran Kru :9~
A murky, forgotten land.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 28 februari 2024 @ 11:29:30 #65
284411 crew  heywoodu
pi_212617874
quote:
Ik was toch al een goed eind richting/over de 20 voor ik ineens door had dat het 'corned' beef is, waarbij 'corned' gewoon een Engels woord met één lettergreep is, en niet 'kornét', met de klemtoon op 'net' (als in een visnet, of haarnet ofzo). Ruim tien jaar later en doordat ik ben opgegroeid met 'kornet beef' als uitspraak vind ik 'corned beef' nog altijd superraar klinken.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 28 februari 2024 @ 11:30:04 #66
284411 crew  heywoodu
pi_212617882
quote:
Ja, typisch zo'n ding wat je je ineens realiseert als je het ergens online hebt gelezen of gezien inderdaad :P
pi_212617909
quote:
Ik zag een tijd geleden op een site van een ijzerhandel het product "balkanker" en het duurde even voordat ik me realiseerde dat het een "balk-anker" was.
pi_212617920
_O-
A murky, forgotten land.
  woensdag 28 februari 2024 @ 11:44:38 #69
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212617989
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 11:33 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik zag een tijd geleden op een site van een ijzerhandel het product "balkanker" en het duurde even voordat ik me realiseerde dat het een "balk-anker" was.
Europa letten
Polle pel
Bommel ding
pi_212618127
Dat als je computer op de juiste tijd en datum staat je op Excel
Ctrl ; komt de datum
Shift ctrl ; komt de tijd
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  Moderator / Redactie FP woensdag 28 februari 2024 @ 12:00:10 #71
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_212618154
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 11:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Europa letten
Polle pel
Bommel ding
Ik zie mezelf nog zo in groep 5 zitten, even aarzelen en dan "polle pel" zeggen tijdens groepslezen :D
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
  woensdag 28 februari 2024 @ 12:03:42 #72
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212618226
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 12:00 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]
Ik zie mezelf nog zo in groep 5 zitten, even aarzelen en dan "polle pel" zeggen tijdens groepslezen :D
Ik Kaa-Kuh voor Cake, in de vijfde klas
  woensdag 28 februari 2024 @ 12:04:53 #73
78498 classpc
I don't like change
pi_212618246
quote:
Zou je die kunnen uitleggen voor me?
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
  woensdag 28 februari 2024 @ 12:07:48 #74
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212618280
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2024 12:04 schreef classpc het volgende:

[..]
Zou je die kunnen uitleggen voor me?
Oh je gaat je zooo DUH voelen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_212618303
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 12:00 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]
En ik een keer 'békering' in plaats van 'bekéring' bij het dagboeklezen voor het slapengaan
  woensdag 28 februari 2024 @ 12:12:42 #76
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212618324
Als klein Jantje op een familieverjaardag, werd gesproken over een handelaar die Tanks had verkocht aan Israel, mocht geen tanks exporteren, dus exporteerde hij tank onderdelen. Ik helemaal verbaasd en verward, ja maar, je hebt dan toch ook bovendelen nodig???
pi_212618325
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 12:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wauw :s) nooit bij stilgestaan
Alius aliud dicit
pi_212618330
Als 12-jarige had ik eens een of ander interview gelezen waar op een moment geschreven werd dat de ouders hun fiat gaven om onderzoek te kunnen doen naar de dood van hun dochter.
Ik dacht toen echt dat die mensen hun auto hadden gegeven aan die journalist of jurist of wie dat dan ook onderzocht.

|:(
  woensdag 28 februari 2024 @ 12:13:40 #79
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212618331
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 12:12 schreef Mrmime het volgende:

[..]
Wauw. :X
Dit kwartje maakte het geluid van een putdeksel...
_O-
  woensdag 28 februari 2024 @ 12:17:38 #80
78498 classpc
I don't like change
pi_212618366
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 12:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
SPOILER
Oooh. Nu snap ik 'm.
  Moderator woensdag 28 februari 2024 @ 14:07:10 #81
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_212619428
Die was vrij duidelijk, maar nu hebben ze wel een bedrijf dat nero heet en maar 1 brand pakket heeft en veel meer andere software.

Nu het hier zo over gaat zou alcohol 120% ook gaan over dat het nog beter brand dan 100% alcohol ;)

Ook best een suffe bedrijfsnaam :D

https://www.alcohol-soft.com/
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_212634973
Dat Long Covid niet in je longen zit maar "langdurig covid" betekent.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_212641053
quote:
17s.gif Op donderdag 29 februari 2024 16:27 schreef Speedfight het volgende:
Klopt, en wat ik niet begrijp is dat ze dat in het Nederlands niet gewoon langdurige COVID noemden.
pi_212641102
quote:
17s.gif Op donderdag 29 februari 2024 16:27 schreef Speedfight het volgende:
Ik wist dat het kwam van 'lang' en niet van het orgaan.

Maar door het lezen van je post voelt het als een dermate logische vergissing dat ik middels een soort dejavu gevoel twijfelde of ik eigenlijk ook niet eerst dacht dat het van de longen kwam.
  vrijdag 1 maart 2024 @ 00:43:52 #85
78498 classpc
I don't like change
pi_212641937
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 23:33 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Klopt, en wat ik niet begrijp is dat ze dat in het Nederlands niet gewoon langdurige COVID noemden.
Misschien hebben ze zelf Moronic COVID.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 1 maart 2024 @ 12:22:25 #86
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_212646094
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 12:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:

Ik Kaa-Kuh voor Cake, in de vijfde klas
Klasgenoot: Piepeliene (pipe line) :D
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_212646107
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 12:13 schreef Hiddendoe het volgende:
Als 12-jarige had ik eens een of ander interview gelezen waar op een moment geschreven werd dat de ouders hun fiat gaven om onderzoek te kunnen doen naar de dood van hun dochter.
Ik dacht toen echt dat die mensen hun auto hadden gegeven aan die journalist of jurist of wie dat dan ook onderzocht.

:D
A murky, forgotten land.
  woensdag 8 mei 2024 @ 03:41:48 #88
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_213461560
Dat het Fila is. Niet Fils

Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_213461575
quote:
1s.gif Op woensdag 8 mei 2024 03:41 schreef Parafernalia het volgende:
Dat het Fila is. Niet Fils

[ afbeelding ]
Dan ben je echt stupide :X
pi_213461713
quote:
1s.gif Op woensdag 8 mei 2024 04:51 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Dan ben je echt stupide :X
Wtf?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_213461722
quote:
1s.gif Op woensdag 8 mei 2024 06:54 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Wtf?
?
  woensdag 8 mei 2024 @ 06:59:45 #92
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213461733
quote:
1s.gif Op woensdag 8 mei 2024 06:57 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
?
What the fuck
pi_213461914
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 06:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
What the fuck
lol
pi_213462186
quote:
1s.gif Op woensdag 8 mei 2024 06:57 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
?
Ik snap niet wat er stupide is aan het niet kunnen lezen van een slecht leesbaar logo.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_213462295
Misschien wordt bedoeld dat het stupide is dat diegene de OP niet gelezen heeft want daar staat ie ook in
  woensdag 8 mei 2024 @ 08:40:22 #96
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_213462339
Zelfde net het nieuwe KIA logo. Dat lees je ook niet meer als Kia.
~~~~~~Dream as if you 'll live forever, live like you 'll die today~~~~~
  FOK!fotograaf woensdag 8 mei 2024 @ 08:47:15 #97
842 Zorro
Z
pi_213462384
quote:
Om nog even hierop terug te komen: Dat was toch wel duidelijk met het logo? Een brandend Colosseum?

Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_213462587
quote:
6s.gif Op woensdag 8 mei 2024 08:47 schreef Zorro het volgende:

[..]
Om nog even hierop terug te komen: Dat was toch wel duidelijk met het logo? Een brandend Colosseum?

[ afbeelding ]
Om eerlijk te zijn zag ik er indertijd ook altijd een stapeltje cd's in. Maar goed, ik maak er geen hobby van om dergelijke logo's te bestuderen.
pi_213465839
Uhm…. Dat je als vrouw echt niet je hele natte, kleffe badpak hoeft af te pellen om op het zwembadtoilet te plassen. Even met een vinger het broekje opzij schuiven is veeeeeel makkelijker.
Kostte me maar 45 jaar om achter te komen :') :@

Ik deel deze schaamtevolle bekentenis in de hoop dat ik andere vrouwen jarenlang onnodig gedoe kan besparen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  woensdag 8 mei 2024 @ 20:59:34 #100
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_213471499
quote:
1s.gif Op woensdag 8 mei 2024 14:39 schreef Cat-astrophe het volgende:
Uhm…. Dat je als vrouw echt niet je hele natte, kleffe badpak hoeft af te pellen om op het zwembadtoilet te plassen. Even met een vinger het broekje opzij schuiven is veeeeeel makkelijker.

Ik deel deze schaamtevolle bekentenis in de hoop dat ik andere vrouwen jarenlang onnodig gedoe kan besparen.
_O-
  woensdag 8 mei 2024 @ 21:01:35 #101
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_213471571
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 08:40 schreef J-net het volgende:
Zelfde net het nieuwe KIA logo. Dat lees je ook niet meer als Kia.
Haha ja ik lees het als 'kn'. Waarschijnlijk omdat we de naam van mijn werkgever ook zo afkorten
pi_213588744
Tanzania is een samenvoeging van Tanganyika en Zanzibar, twee staten die in 1964 samen zijn gegaan als 1 land.
  Moderator donderdag 30 mei 2024 @ 07:13:00 #103
225562 crew  Speedfight
pi_213729367
In Piano Man van Billy Joel zit de tekst "and they sit at the bar and put bread in my jar" en ik zag altijd voor mij dat ze brood in zijn glas drinken doopten. Het betekent blijkbaar dat ze geld geven :') dit jaar geleerd.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
  donderdag 30 mei 2024 @ 09:14:23 #104
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213730123
quote:
17s.gif Op donderdag 30 mei 2024 07:13 schreef Speedfight het volgende:
In Piano Man van Billy Joel zit de tekst "and they sit at the bar and put bread in my jar" en ik zag altijd voor mij dat ze brood in zijn glas drinken doopten. Het betekent blijkbaar dat ze geld geven :') dit jaar geleerd.
_O- _O- _O-
  donderdag 30 mei 2024 @ 09:38:03 #105
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213730287
quote:
10s.gif Op donderdag 16 mei 2024 23:46 schreef Farenji het volgende:
Tanzania is een samenvoeging van Tanganyika en Zanzibar, twee staten die in 1964 samen zijn gegaan als 1 land.
De naam Pakistan zou voor het eerst naar voren gebracht zijn door Choudhary Rahmat Ali in zijn pamflet "Now or Never" uit 1933. Het is een acroniem van de eerste letters van de vijf noordelijke regionen van Brits-Indië: P komt van Punjab, de A van Afghania, de K van Kasjmir, de S van Sindh en Tan van Beloetsjistan.
pi_213753187
quote:
Leuk. Ik was als kind erg technisch (nog steeds) en moest aan "de meester" op de basisschool uitleggen wat het was a.d.h.v. de stoommachine tekening.

Overigens is gemaal Cruquius vernoemd naar een meneer Kruik, die in de Franse tijd daar Cruquius van maakte. Heeft dus niets met krukas van doen (wat ik wel dacht), maar alles met de naam "Kruik".

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 01-06-2024 12:44:36 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 1 juni 2024 @ 13:09:44 #107
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213753425
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 12:36 schreef blomke het volgende:

[..]
Leuk. Ik was als kind erg technisch (nog steeds) en moest aan "de meester" op de basisschool uitleggen wat het was a.d.h.v. de stoommachine tekening.

Overigens is gemaal Cruquius vernoemd naar een meneer Kruik, die in de Franse tijd daar Cruquius van maakte. Heeft dus niets met krukas van doen (wat ik wel dacht), maar alles met de naam "Kruik".
Zo is de autofabrikant Citroën opgericht door een telg uit de familie Citroen die zijn naar aanpaste om meer Frans te klinken.
  zaterdag 1 juni 2024 @ 16:03:30 #108
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_213754814
Dat een vingerhoed dient om tegen de achterkant van de naald te duwen (bvb bij naaien van dikke stof of leder), niet om je vinger tegen de punt van de naald te beschermen.
are we infinite or am I alone
pi_213756149
quote:
17s.gif Op donderdag 30 mei 2024 07:13 schreef Speedfight het volgende:
Billy Joel gaf in een interview aan dat hij het een simpel rijmnummer vond waar hij niet heel trots op is.

Paul McCartney heeft ooit eens aangegeven dat hij had gewenst dat hij het zelf had gecomponeerd.
pi_214019711
1. Dat je dynamiet in het vuur kan gooien of kunt overgieten met benzine en kunt aansteken, zonder dat het explodeert.

2. Deze wist ik, maar op social media schijnt men nogal te denken dat Samba de Janeiro een Braziliaanse productie is.

"Samba de Janeiro" (Brazilian Portuguese: [ˈsɐ̃bɐ dʒi ʒɐˈnejɾu]) is a song by German pop group Bellini. It was released on 5 May 1997 in Germany as the lead single from their debut album of the same name (1997). The song was a hit throughout Europe, reaching number-one in Hungary and the top 10 in at least 12 countries.
  zondag 23 juni 2024 @ 11:35:25 #111
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214019855
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 13:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zo is de autofabrikant Citroën opgericht door een telg uit de familie Citroen die zijn naar aanpaste om meer Frans te klinken.
Niet helemaal...
De onderwijzer van (de al in Parijs geboren) André Citroën paste zijn naam aan door er een trema op te zetten.

Overigens is de Citroen van Schaap en Citroen aan dezelfde voorouder te koppelen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_214020046
Schaap en Citroen :{w
Geit en Sinaasappel _O_
A murky, forgotten land.
  zondag 23 juni 2024 @ 12:02:31 #113
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214020188
quote:
1s.gif Op zondag 23 juni 2024 11:47 schreef StateOfMind het volgende:
Schaap en Citroen :{w
Geit en Sinaasappel _O_
Pfff :{w
Eend en sinaasappel uiteraard _O_
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_214100063
Toen ik jong was en er kwam zo'n caravan aanrijden zeiden we altijd vol ontzag, kijk een tendermaster,
jaren later kwam ik er achter dat het tandemasser is....

pi_214199759
Nu ik de Tour de France zit te volgen en me erin verdiep, kom ik na jaaaren pas achter deze dingen:

Als die auto's en borden met LCL. Ik dacht dat een soort KNVB van de wielersport was in Frankrijk. Niets is minder waar! Het is een bank! Net zoals Tissot, dat is ook geen fietsorganisatie, maar een horlogemerk! Nooit geweten.
Mooi bruggetje. De teamnamen zijn niet verzonnen. Movistar is geen teamnaam om te laten zien dat hun renners filmwaardig zijn. Het is verd.... een internetbedrijf. Net zoals Quick Step. Ik dacht altijd: die willen laten zien dat zij de snelle jongens zijn, maar Quick Step is een laminaatmerk (!). Ja wat doen die bij het weilrennen??? Ja, ik vind het ook raar.

Wat ik ook altijd dacht is dat een Col een berg was. Maar dat is helemaal niet zo. Het is een bergpas. En ik dacht ook dat die colnamen speciaal verzonnen werden voor de Tour, maar ze bestaan echt in het dagelijks leven! Nooit geweten.

En die renners die vol met flessen rondrijden zijn knechten. Wat is een knecht? Ja die moeten dus water brengen. Kun je zoiets geloven??? De ster van de dag fietst vooraan en dan moet zo'n knecht water naar hem brengen. Is toch ongelooflijk. Die knecht moet eerst stoppen bij een auto, zijn rugzakken helemaal volladen en dan moetie als een gek naar die zool vooraan fietsen om hem water te brengen. Wie is nou sneller???? Die knecht natuurlijk!
  zondag 7 juli 2024 @ 22:25:43 #116
207727 Smallish
Kleintje!
pi_214205268
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 16:56 schreef Vincent_student het volgende:
Nu ik de Tour de France zit te volgen en me erin verdiep, kom ik na jaaaren pas achter deze dingen:

Als die auto's en borden met LCL. Ik dacht dat een soort KNVB van de wielersport was in Frankrijk. Niets is minder waar! Het is een bank! Net zoals Tissot, dat is ook geen fietsorganisatie, maar een horlogemerk! Nooit geweten.
Mooi bruggetje. De teamnamen zijn niet verzonnen. Movistar is geen teamnaam om te laten zien dat hun renners filmwaardig zijn. Het is verd.... een internetbedrijf. Net zoals Quick Step. Ik dacht altijd: die willen laten zien dat zij de snelle jongens zijn, maar Quick Step is een laminaatmerk (!). Ja wat doen die bij het weilrennen??? Ja, ik vind het ook raar.
Wat ik ook altijd dacht is dat een Col een berg was. Maar dat is helemaal niet zo. Het is een bergpas. En ik dacht ook dat die colnamen speciaal verzonnen werden voor de Tour, maar ze bestaan echt in het dagelijks leven! Nooit geweten.

En die renners die vol met flessen rondrijden zijn knechten. Wat is een knecht? Ja die moeten dus water brengen. Kun je zoiets geloven??? De ster van de dag fietst vooraan en dan moet zo'n knecht water naar hem brengen. Is toch ongelooflijk. Die knecht moet eerst stoppen bij een auto, zijn rugzakken helemaal volladen en dan moetie als een gek naar die zool vooraan fietsen om hem water te brengen. Wie is nou sneller???? Die knecht natuurlijk!
Bedoel ik serieus niet lullig, ik ben echt benieuwd hoe oud jij bent.
Is dat zo?
  zondag 7 juli 2024 @ 22:29:24 #117
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_214205315
quote:

Ehm…dit kan niet serieus zijn, toch?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_214205362
Op zich niet gek als je het vergelijkt met F1 waar de meeste teams wel automerken zijn.
pi_214206164
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2024 22:25 schreef Smallish het volgende:

[..]
Bedoel ik serieus niet lullig, ik ben echt benieuwd hoe oud jij bent.
Bijna met pensioen. Ik ben voetbal gewend. Daar hebben ze een Sparta en Ajax, dus ik dacht dat het ook zo ging in de wielrennerswereld. En dat van die knechten, ik moest denken aan een atletiekwedstrijd waar ik een filmpje van zag. De 100 meter. En er was een fotograaf die rende met de snelste mee om een foto te maken. Die ging net zo hard als die atleet, zonder dat hij het doorhad. Ik zie dat nu ook met knechten. Zie je de toppers vooraan fietsen en beulen en dan komt er een knechtje even naar hem toe fietsten met bidons. Sorry, maar dat valt me op. Dat vind ik zeer bijzonder. Dan denk ik, je moet die knecht die positie geven.
  maandag 8 juli 2024 @ 01:49:17 #120
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_214206247
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 01:01 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Bijna met pensioen. Ik ben voetbal gewend. Daar hebben ze een Sparta en Ajax, dus ik dacht dat het ook zo ging in de wielrennerswereld. En dat van die knechten, ik moest denken aan een atletiekwedstrijd waar ik een filmpje van zag. De 100 meter. En er was een fotograaf die rende met de snelste mee om een foto te maken. Die ging net zo hard als die atleet, zonder dat hij het doorhad. Ik zie dat nu ook met knechten. Zie je de toppers vooraan fietsen en beulen en dan komt er een knechtje even naar hem toe fietsten met bidons. Sorry, maar dat valt me op. Dat vind ik zeer bijzonder. Dan denk ik, je moet die knecht die positie geven.
Ja duidelijk nu wel ja c_/ -O- :N
Musica Español
Come On
pi_214206640
quote:

[..]
die knecht die doet dat een of 2x en zakt dan helemaal naar de achterhoede
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 8 juli 2024 @ 07:23:41 #122
284411 crew  heywoodu
pi_214206651
quote:

Ik vind dat aandoenlijk schattig.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 8 juli 2024 @ 07:24:38 #123
284411 crew  heywoodu
pi_214206662
quote:

[..]
Die knecht rijdt zich in het eerste deel van de etappe stuk en als het zwaarder wordt haakt 'ie af. En als hij écht goed is krijgt hij vanzelf kansen om voor zichzelf te gaan en dat te laten zien :Y
pi_214207493
Iets anders Tourgerelateerd, en waarschijnlijk een mythe, maar toch grappig:
quote:
According to legend, the Tour de France's climbs are categorised by the gear that a Citroën 2CV, the iconically French car, had to use to successfully make it to the top.

Category 4, the lowest categorisation for the easiest hills, was possible in fourth gear; Category 3 in third gear, and so on. Hors Categorie, or 'beyond categorisation' was reserved for those climbs which a 2CV could not drive up.
En wat ik vandaag leerde, toen ik bovenstaand googlede om te copypasten:
quote:
It gets more fun, too. A hors catégorie climb in one Tour de France may be a category 1 climb in another. Other than climbs being rated on steepness, length, width, maybe even road surface, they are rated in relation to all the other climbs in any given Tour. Basically the organizers start at the top and work their way down the suffer-meter, handing out category ratings to every climb of note in each year’s Tour..

For example, the Col de Joux-Plane has been used in the TdF 11 times, but only 6 have been hors catégorie.
  maandag 8 juli 2024 @ 09:29:18 #125
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_214207513
quote:
De teamnamen zijn niet verzonnen. Movistar is geen teamnaam om te laten zien dat hun renners filmwaardig zijn. Het is verd.... een internetbedrijf. Net zoals Quick Step. Ik dacht altijd: die willen laten zien dat zij de snelle jongens zijn, maar Quick Step is een laminaatmerk (!). Ja wat doen die bij het weilrennen??? Ja, ik vind het ook raar.
En Soudal, die maken lijmen, kitten en PU schuimen.
  maandag 8 juli 2024 @ 14:49:08 #126
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_214210801
quote:

[..]
Wielrennen is wat dat betreft niks anders dan voetbal.
in veel (kleinere) landen zijn voetbalteams ook naar sponsoren vernoemd.

PSV Eindhoven (mag je raden waar die P voor staat)

Bayer Leverkusen (Duitsland)
En in het verleden
KFC Bayer 05 Uerdingen.

In Duitsland zijn sponsornamen in voetbalteams tegenwoordig verboden.
Ondanks dat Red Bull sponsor is van Leipzig is daar de afkorting RB Voor Rasen Ball sport
In Oostenrijk is sponsornaam nog wel toegestaan zo heb je daar bv:
Red Bull Salzburg.
Sportvereinigung Guntamatic Ried
Sportklub Puntigamer Sturm Graz

Bij voetbal zijn toch ook geen 11 spitsen?
Bij volleybal ook maar 1 Libero

[ Bericht 7% gewijzigd door Sjoerd102 op 08-07-2024 14:57:49 ]
Net efkes anges
  maandag 8 juli 2024 @ 16:46:09 #127
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_214211945
Hoorde vroeger regelmatig over de gevaren van achtergelaten koelkasten. Een kind kon erin kruipen en stikken. Vond het vrij vreemd, wat maakte koelkasten zo gevaarlijk, je kon de deur toch openduwen?

Blijkt dat er in de jaren '50 regelmatig kinderen stikten in koelkasten (in de VS 2 per maand), omdat ze toen nog een klink hadden ipv een magnetische sluiting. Als de deur dichtviel kon je die enkel met de klink openen.

pi_214213056
quote:
1s.gif Op woensdag 8 mei 2024 14:39 schreef Cat-astrophe het volgende:

Zeik je je badpak dan niet onder?
  maandag 8 juli 2024 @ 18:46:52 #129
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214213105
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2024 18:40 schreef KvanG het volgende:

[..]
  dinsdag 9 juli 2024 @ 09:09:40 #130
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_214218094
quote:

[..]
Zal toch niet? Je trekt dat stukje badpak in het kruis naar je lies. Het is niet zo dat vrouwen hun hele kruis vol zeiken.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_214220611
quote:

[..]
:')
  dinsdag 9 juli 2024 @ 13:51:10 #132
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_214220861
Doe Maar - 32 jaar.

Sinds een dag of twee
Vlinders in m'n hoofd
Sinds een dag of twee
Aangenaam verdoofd.

Wacht.... Vlinders in m'n hoofd???

Viel me afgelopen vrijdag pas op. :@
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  woensdag 17 juli 2024 @ 09:20:36 #133
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_214315346
Als Britten ( of Ieren) "half-three" zeggen bedoelen ze halfvier (half past three).
pi_214377634
Dat het genre Britpop eigenlijk een soort "gooi wat beatles-nummers door de blender" is.

Dat je een radler kunt maken van 40 of 50% sprite of 7up en een biertje erin. (Ik wist het van dat bier deel, maar las allerlei recepten online, met ingredientenlijsten)
pi_214377651
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2024 09:20 schreef crystal_meth het volgende:
Als Britten ( of Ieren) "half-three" zeggen bedoelen ze halfvier (half past three).
Dat leer je toch op het middelbaar? :?
pi_214378131
Dat fortnight veertien dagen betekend, oftewel twee weken. "In a fortnight..." Ik dacht altijd dat is iets van over-overmorgen ofzo.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_214378556
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 20:43 schreef KvanG het volgende:

[..]
Dat leer je toch op het middelbaar? :?
Dat van "half past three" wel, dat ze met "half three" naar dat eerste verwijzen niet.

Maar ik hoor heel weinig tot niemand "half three" zeggen. Het zou wel kunnen, maar praktisch nooit gehoord.
  dinsdag 23 juli 2024 @ 19:29:07 #138
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_214385934
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 21:41 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Dat van "half past three" wel, dat ze met "half three" naar dat eerste verwijzen niet.

Maar ik hoor heel weinig tot niemand "half three" zeggen. Het zou wel kunnen, maar praktisch nooit gehoord.
Ik hoorde het vaak van Ieren. Amerikanen kennen het blijkbaar niet:
https://forum.wordreference.com/threads/half-five.400471/
  Moderator woensdag 24 juli 2024 @ 23:16:29 #139
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_214399860
Kliko is blijkbaar een merk van een container?

“Iets in de kliko gooien. “ Zou daar van komen
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  woensdag 24 juli 2024 @ 23:17:59 #140
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_214399867
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juli 2024 23:16 schreef capuchon_jongen het volgende:
Kliko is blijkbaar een merk van een container?

“Iets in de kliko gooien. “ Zou daar van komen
Ja :)
pi_214402000
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 20:41 schreef Beathoven het volgende:
Dat het genre Britpop eigenlijk een soort "gooi wat beatles-nummers door de blender" is.

Dat je een radler kunt maken van 40 of 50% sprite of 7up en een biertje erin. (Ik wist het van dat bier deel, maar las allerlei recepten online, met ingredientenlijsten)
Zelf radler maken is sowieso het beste, kan je zelf bepalen hoe de verhouding is (zoeter of minder zoet). ^O^
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Moderator donderdag 25 juli 2024 @ 17:15:32 #142
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_214406222
Dat er ook daadwerkelijk twee echte wars on drugs geweest zijn, al waren die drugs toen nog legaal

quote:
88s.gif Op donderdag 25 juli 2024 16:41 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Oeps ik bedoel 1912, in Den Haag nog wel : https://en.wikipedia.org/wiki/International_Opium_Convention

Al werd het pas war on drugs genoemd door nixon :P

Wel een detail dat ik niet wist dat er ook echte oorlogen om drugs gevochten zijn : https://en.wikipedia.org/wiki/Opium_Wars

de eerste en tweede opium oorlog :D
pi_214458127
Martine Hak Bijl... Vast al eens genoemd. Was wel een aha-momentje. Mijn God 😂
pi_214471134
Dat de Turken, de Tunesiers en vele anderen de maan en ster gebruiken op hun vlag, naar Ottomaans model.

Dat dit misschien een symbool voor de relatief jonge Islam is volgens sommigen, maar "eigenlijk" het wapen van Constantinopel / Byzantium en daarmee het oude Romeinse rijk is. Welke al bestonden voor de Islam zn intrede deed.

Dat Istanbul een verbastering zou zijn van Constantinopel (zoals er vele moderne plaatsen langere namen van oorsprong hadden) en Istinople een van de tussenvormen was in het gebruik.

Dat Islam een aftakking is van het Christendom (Islam = Christendom zonder jezus als zoon). Dat ditzelfde embryonale Christendom in het oosten in een zeer heftige discussie met zichzelf was in tijden dat de controversiele Nestorius met z'n volgelingen uit Constantinopel werd verbannen en oostwaards trok.

Nestorius and his teachings were eventually condemned as heretical at the Council of Ephesus in 431, and again at the Council of Chalcedon in 451.

De islam lijkt na die tijd met Christelijke wortels erin te zijn ontsproten en verklaart waarom in 1453 Constantinopel het bolwerk werd waarbij de muren met iconen van de hagia sofia werden bepleisterd, beetje vergelijkbaar met hoe de protestanten de katholieke kerken bepleisterden.

Mogelijk is dit gewoon deels een reclaim van de stad geweest van Nestoriaanse voorvaderen.

Waarmee je zover zou kunnen gaan door te voorzichtig te stellen dat de Ottomanen mogelijk nog wat sporen van Romeinse roots en wrok met zich meedroegen in een evolutie van culturen. De Selcukturken waren verbonden aan het sultanaat van Rome (Rum) en de ook oa de mysticus (en stichter van het sufisme Rumi is naar Rome vernoemd.

Alles lijkt er op te duiden dat dit een conflict binnen de "breedste familiesferen" was ipv een stel barbaren die de stad zomaar innamen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 29-07-2024 23:56:33 ]
pi_214707223
Ik hoorde een leuk feitje. Dat de Minoïsche beschaving (huidige Santorini) als kolommen gewoon boomstammen gebruikten voorzien van een lik verf. Gegeven het al een vrij oude beschaving is, zou die praktische vindingrijkheid en simpelheid (zo stamp je snel een tempeltje uit de grond) weleens het ontstaan van de stenen kolommen later kunnen hebben ingeluid. Die kopieerden gewoon wat er al was.
pi_214717461
Twee jaar geleden heb ik een mooie wandklok gekregen van familie maar de plek waar 'ie moest komen te hangen moest nog verbouwd worden dus tijdelijk opgeborgen. Eergisteren was het na even goed afstoffen dus eindelijk tijd om de klok weer tevoorschijn te halen. Ik was voorbereid want kort daarvoor had ik een paar AA batterijen opgeladen, dus 1 zo`n AA batterij in de klok en vervolgens deed 'ie niks. Batterij tester gaf bij 2 verschillende oplaadbare batterijen aan dat ze helemaal vol waren dus daar kon het niet aan liggen. Mijn conclusie was dus dat de klok stuk was, waarschijnlijk omdat er andere spullen op gelegen hadden tijdens de opslag.

Tot het me opviel dat in de klok waar de batterij in moest tussen haakjes 1,5v stond. Mijn oplaadbare batterijen van twee verschillende merken bleken dus 1,2v te zijn. En ja hoor, de klok deed het meteen met een nieuwe normale AA batterij van 1,5v. Nooit geweten dat er verschillende AA batterijen zijn en als op de klok niet tussen haakjes 1,5v had gestaan dan was deze nu dus als "defect" weer opgeborgen.
pi_214717497
Dat de hartjes op de Friese vlag waterlelie bladeren zijn.
pi_214717504
Dat ik al jaren van @Za hou :+
pi_214718035
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 01:25 schreef Onderdeurtje het volgende:
Twee jaar geleden heb ik een mooie wandklok gekregen van familie maar de plek waar 'ie moest komen te hangen moest nog verbouwd worden dus tijdelijk opgeborgen. Eergisteren was het na even goed afstoffen dus eindelijk tijd om de klok weer tevoorschijn te halen. Ik was voorbereid want kort daarvoor had ik een paar AA batterijen opgeladen, dus 1 zo`n AA batterij in de klok en vervolgens deed 'ie niks. Batterij tester gaf bij 2 verschillende oplaadbare batterijen aan dat ze helemaal vol waren dus daar kon het niet aan liggen. Mijn conclusie was dus dat de klok stuk was, waarschijnlijk omdat er andere spullen op gelegen hadden tijdens de opslag.

Tot het me opviel dat in de klok waar de batterij in moest tussen haakjes 1,5v stond. Mijn oplaadbare batterijen van twee verschillende merken bleken dus 1,2v te zijn. En ja hoor, de klok deed het meteen met een nieuwe normale AA batterij van 1,5v. Nooit geweten dat er verschillende AA batterijen zijn en als op de klok niet tussen haakjes 1,5v had gestaan dan was deze nu dus als "defect" weer opgeborgen.
Interessant, ik heb het even gegoogled omdat ik het niet kon geloven :+ , en hoewel je wel gelijk hebt dat er verschillende voltages zijn (oplaadbaar 1,2V en niet-oplaadbaar 1,5V), zou dit niet het verschil in werking kunnen verklaren.

quote:
Zijn die 1,2 Volt Ni-MH batterijen geschikt om de 1,5 Volt alkaline batterijen te vervangen?
Het antwoord is: Ja.

Een alkaline begint bij 1,5 Volt spanning, maar als deze in gebruik wordt genomen dan zakt het voltage redelijk snel naar ongeveer 1,3 Volt.
Als een Ni-MH batterij opgeladen is, met een goede batterijlader, dan start het voltage rond de 1,4 Volt.
Dus uiteindelijk is het voltage van de batterijen gelijk aan elkaar.
pi_214719841
Dat een mud aardappelen 70 kilo is, net maar eens opgezocht (we gebruiken het vaak voor de Nederlander op vakantie met een mud aardappelen in zijn kofferbak).
  Moderator / Redactie FP donderdag 15 augustus 2024 @ 13:32:04 #151
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_214719848
quote:
1s.gif Op zondag 28 juli 2024 22:59 schreef JustAUser het volgende:
Martine Hak Bijl... Vast al eens genoemd. Was wel een aha-momentje. Mijn God 😂

Doet me meteen denken aan Doctor Chakwas (Hacksaw) van Mass Effect :D
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_214719922
quote:
14s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 08:56 schreef Daantke het volgende:

[..]
Interessant, ik heb het even gegoogled omdat ik het niet kon geloven :+ , en hoewel je wel gelijk hebt dat er verschillende voltages zijn (oplaadbaar 1,2V en niet-oplaadbaar 1,5V), zou dit niet het verschil in werking kunnen verklaren.
[..]

Maar in een klok is de stroomafname weer zo klein dat het dalen van het voltage niet of nauwelijks aan de orde is.

Sowieso wordt een batterij als als leeg beschouwd als er nog meer dan de helft (chemische) energie in zit. De afgifte wordt dan zo traag dat het ding inderdaad praktisch niet meer functioneert.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  Moderator donderdag 15 augustus 2024 @ 13:45:49 #153
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_214719926
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 02:09 schreef Za het volgende:
Dat de hartjes op de Friese vlag waterlelie bladeren zijn.
Pompeblêden

https://nl.wikipedia.org/wiki/Pompebl%C3%AAd
pi_214721932
quote:
14s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 08:56 schreef Daantke het volgende:

[..]
[..]

Voordat ik een normale AA batterij in de klok wilde proberen te stoppen had ik dit ook gelezen. Daarom wilde ik het in eerste instantie niet eens proberen maar toch de gok genomen. Het zijn wel oplaadbare AA batterijen en opladers die ik al jaren in huis heb. Dus wie weet kan het daar aan liggen. Een feit is dat deze oplaadbare batterijen het wel prima doen in een wandklok die veel kleiner is maar dus niet in de grote.
  zondag 18 augustus 2024 @ 17:05:49 #155
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214746505

Dat dit bekende beeld uit de James Bond films een loop van binnen moet voorstellen
pi_214746990
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2024 17:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[ afbeelding ]

Dat dit bekende beeld uit de James Bond films een loop van binnen moet voorstellen
Je bent in goed gezelschap dan, een decorontwerper bij een themasong dacht ooit dat het de iris van een camera was.

zondag 18 augustus 2024 @ 20:39:26 #157
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_214749242
Ik heb jaren gedacht dat een stomerij gehuisvest was in een grote fabriekshal. Dan stonden er kledingrekken met alle te stomen kleding. En uit de muur kwam dan stoom en zo werd alles gereinigd.
  woensdag 21 augustus 2024 @ 14:46:54 #158
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_214768395
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 10:34 schreef Gretsch het volgende:
Toen ik jong was en er kwam zo'n caravan aanrijden zeiden we altijd vol ontzag, kijk een tendermaster,
jaren later kwam ik er achter dat het tandemasser is....

[ afbeelding ]
Doh!, Ik las dat als "tande-masser", dacht dat het een naam was, begreep pas wat bedoeld werd toen ik het googelde.
Tandem-asser: twee assen (dicht bijeen).

En de meer algemene definitie van tandem:
quote:
Tandem, or in tandem, is an arrangement in which a team of machines, animals or people are lined up one behind another, all facing in the same direction.
..
The tandem harness allows additional animals to provide pulling power for a vehicle designed for a single animal.
Bvb: tandem seating in een vliegtuig waar de instructeur achter de leerling piloot zit. Of twee paarden achter elkaar die een koets trekken (itt tweespan: twee paarden naast elkaar). En natuurlijk de tandemfiets...

shit, kwam hier om iets anders te posten, maar herinner me niet meer wat het was...
pi_214768445
Toen ik vroeger Supermario speelde begon het spelletje altijd met “it”s me, Mario!” .
Maar ik kom er nu via TikTok achter dat hij eigenlijk zegt “Itsumi Mario!”
Itsumi betekent Super in het Japans :')
Alius aliud dicit
  woensdag 21 augustus 2024 @ 15:12:43 #160
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_214768556
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 14:53 schreef Mrmime het volgende:
Toen ik vroeger Supermario speelde begon het spelletje altijd met “it”s me, Mario!” .
:D
Of toch niet?
https://ca.news.yahoo.com(...)YlxZ5ADCKCKzo9DjUy6F
  woensdag 21 augustus 2024 @ 15:21:00 #161
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_214768608
quote:
Nee dit is niet waar.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_214768658
quote:
[ afbeelding ]

Afbeeldingen die je kan horen
  woensdag 21 augustus 2024 @ 15:32:04 #163
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_214768695
quote:
[ afbeelding ]

Wat dacht je dan?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  woensdag 21 augustus 2024 @ 15:32:57 #164
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214768698
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 15:32 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]
Wat dacht je dan?
Een diafragma/iris van een lens.

pi_214768928
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 11:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Europa letten
Polle pel
Bommel ding
Moest opeens denken aan een verjaardag uit mijn kindertijd toen mijn oom zat te vertellen dat hij als kind in de klas uit de katechismus moest voorlezen.
Het was toen gebruikelijk om in kinderboeken en -bijbels dus ook, de woorden in lettergrepen te verdelen dmv afbreekstreepjes.

Dus mijn oom: "Je zus en Niko de mus."
pi_214768946
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 15:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Een diafragma/iris van een lens.

[ afbeelding ]
Heb ik ook altijd gedacht. :@
pi_214772210
quote:
19s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 15:21 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]
Nee dit is niet waar.
Gelukkig :')
Alius aliud dicit
pi_214895419
Dat Overschie eigenlijk Oud-Schiedam is.

Na de stichting van NieuwerSchie - het tegenwoordige Schiedam - werd Schie Ouderschie, dat verbasterd werd tot Overschie. Voor 1795 was Overschie een ambacht, tussen 1795 en 1812 la Commune d'Overschie en tussen 1812 en 1941 de zelfstandige gemeente Overschie.
pi_215020488
Ok deze is wel dom. Ik kom heel vaak in de Rotterdamse bioscoop KINO en daar hebben ze een restaurant en dat heet NIKO's en gisteren viel het kwartje pas waar die naam op gebaseerd was, ik dacht dat de kok gewoon Niko heette ofzo, of eigenlijk dacht ik in het geheel niet.

zondag 29 september 2024 @ 08:34:57 #170
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215124017
Dat de Kuifje albums vaak hertekend zijn,
http://www.comicweb.nl/ad(...)keningen.html#rotsen
pi_215124728
Ik dacht vroeger dat toen er nog een testbeeld was, en er een irritante piep bij zat, dat ze dat deden zodat mensen hun tv uit zouden zetten, zodat ze dan in het geheim een programma uit konden zenden als niemand keek. Vaak langere periodes gekeken of ze dat echt deden..

Een probleem is pas een probleem als je er een probleem van maakt. Dus denk niet in problemen maar in oplossingen en uitdagingen. Just find a way to fix it!
  zondag 29 september 2024 @ 13:49:53 #172
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_215126367
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 10:33 schreef Forumtijger het volgende:
Ik dacht vroeger dat toen er nog een testbeeld was, en er een irritante piep bij zat, dat ze dat deden zodat mensen hun tv uit zouden zetten, zodat ze dan in het geheim een programma uit konden zenden als niemand keek. Vaak langere periodes gekeken of ze dat echt deden..

Waarom zouden ze dat in hemelsnaam willen doen? :?
En hoe kwam je er bij om dat te denken? 8)7
  Moderator / Redactie Sport zondag 29 september 2024 @ 16:30:43 #173
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_215128563
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 13:49 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Waarom zouden ze dat in hemelsnaam willen doen? :?
En hoe kwam je er bij om dat te denken? 8)7
Jij bent nooit kind geweest zo te lezen
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_215128990
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 08:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
En soms een beetje herschreven.

In 1975 is pagina 56 uit de hertekende versie nogmaals hertekend. Op pagina 56 werd een neushoorn met dynamiet opgeblazen. In de tweede hertekende versie wordt de neushoorn niet meer gedood maar weggejaagd door een geweer dat plotseling afgaat. Er zijn vele plaatjes op deze pagina maar we kiezen gewoon het eerste plaatje als onderscheidend.

Sjeez…
  zondag 29 september 2024 @ 18:40:56 #175
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_215130116
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 16:30 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Jij bent nooit kind geweest zo te lezen
Nee, ik ben nooit kind geweest. :')

Maar waarom iets uitzenden als er niemand kijkt? Dat snap je toch zelfs als kind wel?
  Moderator / Redactie Sport zondag 29 september 2024 @ 18:58:27 #176
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_215130233
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 18:40 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Nee, ik ben nooit kind geweest. :')
Is te merken ja, die tweede helft van deze reactie bevestigt dat nogmaals.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zondag 29 september 2024 @ 19:05:29 #177
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_215130326
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 18:58 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Is te merken ja, die tweede helft van deze reactie bevestigt dat nogmaals.
Je ontwijkt de kern van mijn vraag. Waarom iets uitzenden als er niemand kijkt?
  Moderator / Redactie Sport zondag 29 september 2024 @ 19:07:34 #178
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_215130340
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 19:05 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zondag 29 september 2024 @ 19:20:23 #179
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_215130483
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 19:07 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Prima hoor.

Autist zijn heeft blijkbaar zo z'n voordelen.

:W
pi_215132247
Dat Goofy van Mickey Mouse in het Engels dus Goofy heet. Maar dat het in het Engels een woord is. In het Nederlands niet natuurlijk. Daar ben ik dus ook pas sinds een maand of drie achter.
pi_215132316
Ik heb ruim anderhalf jaar mijn adres verkeerd ingevuld :@ :')
pi_215132616
quote:
1s.gif Op zondag 29 september 2024 22:34 schreef mascara-klodder het volgende:
Ik heb ruim anderhalf jaar mijn adres verkeerd ingevuld :@ :')
_O- _O- _O-

Ik moest een keer een wedstrijd fluiten in de oude buurt waar ik woonde. De club waar ik moest fluiten, daar speelde ik in mijn jeugd ook wedstrijden. Het was toen 1,5 minuut lopen naar het huis aldaar.

Jaren later daar dus voor het eerst sinds lange tijd weer geweest en een wedstrijd gefloten. Na afloop lopend naar dat huis gegaan om erachter te komen dat de sleutel niet past in de benedendeur en dat de auto nog op het parkeerterrein van de sportclub stond :P
pi_215132656
quote:

[..]
Gaat dit over het testbeeld?

Dat was omdat er geen programmavulling was en je kon de kleuren erop kalibreren.
  zondag 29 september 2024 @ 23:40:10 #184
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215132798
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 23:04 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Gaat dit over het testbeeld?

Dat was omdat er geen programmavulling was en je kon de kleuren erop kalibreren.
Nee, in het geheim een programma uitzenden als niemand keek.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 29 september 2024 @ 23:53:33 #185
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_215132821
oops

[ Bericht 91% gewijzigd door chufi op 30-09-2024 00:04:15 ]
Musica Español
Come On
  zondag 29 september 2024 @ 23:54:03 #186
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_215132823
oops

[ Bericht 89% gewijzigd door chufi op 30-09-2024 00:04:30 ]
Musica Español
Come On
  maandag 30 september 2024 @ 00:00:09 #187
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215132838
quote:
99s.gif Op zondag 29 september 2024 23:53 schreef chufi het volgende:
Maar wat een drama maken ze er van ... hoeveel moeten koffers pakken
quote:
99s.gif Op zondag 29 september 2024 23:54 schreef chufi het volgende:
Zo krijg je wel 4 uur vol gelulld
Verkeerde topic?
  maandag 30 september 2024 @ 00:04:43 #188
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_215132849
quote:
1s.gif Op maandag 30 september 2024 00:00 schreef Lienekien het volgende:

[..]
[..]
Verkeerde topic?
excusez idd
Musica Español
Come On
pi_215133863
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 10:33 schreef Forumtijger het volgende:

Ik moest even terugklikken naar waar het om gaat. Ik snap de commotie hier niet zo. Hoewel het binnen de kaders van het topic past, ligt het qua inhoud wat verder van de aannames. Kinderen fantaseren soms verhalen bij dingen. En zoiets zou ook een element in een spannend verhaal kunnen zijn voor een kinderboek.

In de VS is er overigens eens een signaal gekaapt. Tot op de dag van vandaag is het nog onduidelijk wie of wat er achter zat. Speculaties liggen aan de kant van een ontevreden ex-crewlid tot een 'prank' (of beide).

On the night of November 22, 1987, the television signals of two stations in Chicago, Illinois, were hijacked, briefly sending a pirate broadcast of an unidentified person wearing a Max Headroom mask and costume to thousands of home viewers.[1][2][3][4]

The first incident took place during the sports segment of independent TV station WGN-TV's 9:00 p.m. newscast. Like the later signal intrusion, it featured a person wearing a mask swaying erratically in front of a swiveling corrugated metal panel, apparently meant to resemble Max Headroom's animated geometric background. Unlike the later intrusion, the only sound was a loud buzz. This interruption went on for almost 17 seconds before engineers at WGN were able to regain control of their broadcast tower.

Dus hoewel hetgeen hier over het testbeeld in de fantasiesfeer lag, zou het technisch gewoon mogelijk zijn geweest. Het is echter nooit voorgekomen hier in NL
pi_215133951
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 08:28 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik moest even terugklikken naar waar het om gaat. Ik snap de commotie hier niet zo. Hoewel het binnen de kaders van het topic past, ligt het qua inhoud wat verder van de aannames. Kinderen fantaseren soms verhalen bij dingen. En zoiets zou ook een element in een spannend verhaal kunnen zijn voor een kinderboek.
Dat was inderdaad het geval. Puur mijn eigen fantasie. Maar ja erg jong nog toen hé, en er op dat moment nog geen idee van hoe de wereld precies in elkaar stak. Nog steeds trouwens wel een beetje overigens. Het zou trouwens misschien wel een goed topic zijn: "Vreemde en geheim(e)/-zinnige TV- en radio-uitzendingen", dus wie zich geroepen voelt... 😜

[ Bericht 6% gewijzigd door Forumtijger op 30-09-2024 09:05:36 ]
Een probleem is pas een probleem als je er een probleem van maakt. Dus denk niet in problemen maar in oplossingen en uitdagingen. Just find a way to fix it!
pi_215217225
Dat Tracy Hickman een man is.

Moderator maandag 21 oktober 2024 @ 23:40:26 #192
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_215336876
De afkorting bh is afkomstig van het woord 'bustehouder'. In 1950 werd dit woord opgenomen in de Van Dale.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_215363803
quote:
10s.gif Op zondag 29 september 2024 22:30 schreef Smart_ass het volgende:
Dat Goofy van Mickey Mouse in het Engels dus Goofy heet. Maar dat het in het Engels een woord is. In het Nederlands niet natuurlijk. Daar ben ik dus ook pas sinds een maand of drie achter.
Haha koekoek. Kom ik nu na 43 jaar achter :')
Alius aliud dicit
  donderdag 24 oktober 2024 @ 19:14:11 #194
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_215364065
Ik heb heel lang gedacht dat rosbief paardenvlees was, want ros = paard.
Maar daar heeft het niets mee te maken.
pi_215364731
Ik geloof niet in cryptoids en het niet doen is maar beter ook. Veel Amerikanen slikken het echter als zoete koek.

The mothman (waar ook een film met Richard Gere van is getiteld ‘the mothman prophecies’) blijkt in werkelijkheid een sneeuwuil te zijn geweest. En uilen in het donker zijn nogal snel eng voor bepaalde mensen.

Deze YouTuber heeft de betreffende uil gevonden, die omdat er gekken lopen die er een ander beest in zagen, in de jaren ‘60 is afgeknalt.

De hele streek heeft musea over ‘de cryptoid’ “the mothman”, waar mogelijk goed aan verdient wordt, maar het werkelijke dier staat naamloos en opgezet in een onbezocht museum tussen een shitload aan afgeknalde dieren.

In een notendop geeft het aan dat wij veel liever het grootse verhaal kopen dan de saaie werkelijkheid erachter en dat dit mede een deeltje heeft bijgedragen aan het verdwijnen van 75% van de dierenpopulatie sinds begin vorige eeuw.
  donderdag 24 oktober 2024 @ 21:01:05 #196
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_215365867
quote:
Ok dit moet ik ook even aan m'n broer en zus vertellen, we speelden altijd Mario en dacht ook dat ie "it's me" zei :D
  donderdag 24 oktober 2024 @ 21:04:49 #197
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215365918
quote:
1s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 21:01 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Ok dit moet ik ook even aan m'n broer en zus vertellen, we speelden altijd Mario en dacht ook dat ie "it's me" zei :D
Die itsumi-claim schijnt niet te kloppen.
  donderdag 24 oktober 2024 @ 21:05:15 #198
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_215365926
quote:
1s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 21:04 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Die itsumi-claim schijnt niet te kloppen.
Oh -O-
pi_215366120
quote:
1s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 21:01 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Het is ook "it's me"

Dat andere is al gedebunked.

Hij zegt "it's (ah) me" net als dat hij "let's (ah) go" zegt en al het andere in het Engels.
  donderdag 24 oktober 2024 @ 21:38:09 #200
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215366373
quote:
10s.gif Op zondag 29 september 2024 22:30 schreef Smart_ass het volgende:
Wist je dat de zware jongens een meute Beagles zijn?
pi_215366655
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 21:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wist je dat de zware jongens een meute Beagles zijn?
Nee wist ik ook niet :D.
pi_215367154
Ik ook niet :D
Dit topic O+
pi_215368454
quote:
1s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 21:58 schreef Smart_ass het volgende:

[..]
Nee wist ik ook niet :D.
pi_215368617
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 08:28 schreef Beathoven het volgende:

apparently meant to resemble Max Headroom's animated geometric background
Max Headroom de tv-serie was ook zelf erg interessant. Max (de man in de tv) lijkt op een digitale animatie, maar het is de acteur zelf met make-up en wat leuke lichteffecten. Anno nu is het vrij makkelijk te herkennen, toen niet altijd.

Net als in de tv serie van The Hitchhikers Guide To The Galaxy trouwens. Waar kwam ik pas jaren later achter? Ook hier zijn de animaties met de hand gemaakt. Niks digitaal.

Sommige handgetekende animaties kregen zelfs nominaties voor beste computer graphics in die tijd:

Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_215368636
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 08:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De meeste later Kuifje stripalbums zijn niet eens getekend door Hergé, maar door ingehuurd personeel waaronder Edgar P. Jacobs.

Als je de stripserie Blake en Mortimer kent, dan zie je in één oogopslag de gelijkenis.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mr_Belvedere op 25-10-2024 08:41:10 ]
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_215368645
quote:

[..]
De logica van een kind bewandelt zo zijn eigen paden.
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:44:31 #207
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215368675
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 08:34 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
De meeste later Kuifje stripalbums zijn niet eens getekend door Hergé, maar door ingehuurd personeel waaronder Edgar P. Jacobs.
Net als Bob de Moor (die naar alle waarschijnlijkheid het complete zo niet grote delen van Kuifje en de Picaros tekende)
quote:
Als je de serie Blake en Mortimer kent, dan zie je in één oogopslag de gelijkenis.
En Bob de Moor tekende weer "De 3 formules van Dr Sato"
pi_215368680
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2024 01:25 schreef Onderdeurtje het volgende:

Batterij tester gaf bij 2 verschillende oplaadbare batterijen aan dat ze helemaal vol waren dus daar kon het niet aan liggen.
Wist je trouwens dat je van niet-oplaadbatterijen heel eenvoudig kunt testen hoeveel lading ze hebben door ze te laten stuiteren? :) Het klopt niet helemaal en het is geen exacte wetenschap, maar meestal hoe hoger de niet-oplaadbare batterij weer stuiters, hoe leger deze waarschijnlijk is.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:51:00 #209
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215368693
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 08:46 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Wist je trouwens dat je van niet-oplaadbatterijen heel eenvoudig kunt testen hoeveel lading ze hebben door ze te laten stuiteren? :) Het klopt niet helemaal en het is geen exacte wetenschap, maar meestal hoe hoger de niet-oplaadbare batterij weer stuiters, hoe leger deze waarschijnlijk is.
Wat komt omdat er niet simpelweg stroom uit gaat, maar omdat de batterij qua samenstelling chemisch veranderd is nadat de stroom verbruikt is..
  Moderator vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:36:51 #210
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215371819
Dat thuggs het Engelse woord voor slechterik komt van de thuggee's. Een soort Indische religie/cult, en volgelingen van de god kali (snap ook gelijk Indiana Jones en de Temple of Doom weer beter, kali ma subtideé)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Thuggee

Een beetje iets soortgelijks als de mythische assasins uit het Midden Oosten. En natuurlijk de vandalen ook al een volk maar dan ergens uit de buurt van waar nu polen ligt :D

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Order_of_Assassins

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vandals
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:18:53 #211
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215372549
Dat de klassieker en waarschijnlijk zijn beste song "If I never sing another song" van Matt Monroe een cover is van "Illusionen" van Alexandra (geschreven door Alexandra en Udo Jurgens, engelse text door Don Black)

Udo Jurgens schreef voor Matt Monroe ook
Origineel

[ Bericht 31% gewijzigd door Jan_Onderwater op 25-10-2024 17:26:08 ]
pi_215372846
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 08:46 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Nooit geweten. Maar is dat wel goed om te doen? Gaan ze dan niet lekken of zo?
pi_215375103
De staart van een komeet zegt niks over de richting van die komeet maar is het spoor dat door de zon eraf wordt "geblazen".
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:46:02 #214
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215375152
Als er wordt gemeld dat het westenwind is, komt of gaat de wind dan naar het westen. Cito-toets 1978. Dit wist ik pas toen ik 40 of zo was.
pi_215376097
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 20:46 schreef Boca_Raton het volgende:
Als er wordt gemeld dat het westenwind is, komt of gaat de wind dan naar het westen. Cito-toets 1978. Dit wist ik pas toen ik 40 of zo was.
ik weet het nog steeds niet :@
Trust nobody
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:49:22 #216
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215376132
quote:
15s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 21:46 schreef HappyCharly het volgende:

[..]
De wind kómt uit het westen. Dus de-wind-uit-het-westen.
  zaterdag 26 oktober 2024 @ 00:25:12 #217
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_215377340
quote:
15s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 21:46 schreef HappyCharly het volgende:

[..]
Nouja, voor mij helpt het altijd om te denken "zeeklimaat is vrij matig, behalve qua wind". Dus komt de wind uit het westen, is het vrij gematigd (geen heftig warme zomers of gruwelijk koude winters). Storm daarentegen... Landklimaat is tegenovergestelde. Als wind vanuit oosten komt dan is het vaak erg warm in de zomer of erg koud in de winter. Maar qua windsnelheden valt het doorgaans relatief mee.

Dus westen/oostenwind. Is de plek waar het vandaan komt. En dan weet je doorgaans ook wat de gevolgen waarschijnlijk zijn.
  zaterdag 26 oktober 2024 @ 00:27:16 #218
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_215377354
Heeft er mee te maken dat water relatief goed temperatuur buffert (de zee is in de winter relatief warm. Zomer relatief koud). Maar vanwege dat het vlak is, kan hetnhard waaien. En land buffert relatief slecht temperatuur. Maar ivm. Bergen e.d. heeft wind geen vrij spel.
pi_215377546
Ik ging er tot mijn 25e vanuit dat de hele wereld op hetzelfde moment zomer heeft.
(Ik ben nog nooit verder gereisd dan duitsland.)
Ik ging er ook vanuit dat de zomer in andere landen ook zorgt voor lange licht avonden. Maar daar schijnt Nederland redelijk in uit te blinken tot 22:30 zon en licht in de zomer.
pi_215379446
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 20:46 schreef Boca_Raton het volgende:
Maar om het simpel te houden is het bij stromend (zee)water net andersom. Dus een oostelijke stroming en westelijke wind gaan de zelfde kant op.
  zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:33:58 #221
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215379485
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2024 11:28 schreef 215 het volgende:

[..]
Maar om het simpel te houden is het bij stromend (zee)water net andersom. Dus een oostelijke stroming en westelijke wind gaan de zelfde kant op.
Dat is heel apart. Nooit geweten.
pi_215379514
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 oktober 2024 11:33 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Dat is heel apart. Nooit geweten.
Ik weet dit sinds ik zelf wel eens op zee zit. Super verwarrend.

Net als de termen eb en vloed die dus niet eenduidig zijn, Vloed kan zowel 'opkomend water' maar ook 'hoogwater' betekenen. Eb is dus afgaand water of laagwater.
pi_215379616
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2024 11:28 schreef 215 het volgende:

[..]
Whut? :D
Trust nobody
  Moderator zondag 27 oktober 2024 @ 01:05:38 #224
Belg
pi_215386152
Wellicht een klassieker maar:

Brunch is blijkbaar een samenvoegsel van breakfast en Lunch

BR van Breakfast
En unch van Lunch

= Brunch
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  donderdag 31 oktober 2024 @ 17:44:53 #225
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215429892
Ik kom er net achter dat, Pommes d'Allemagne, menukaart Frans voor gebakken aardappelen met spek en ui, en rozemarijn *Klassieker* in het Frans helemaal geen algemeen begrip is.
pi_215431096
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2024 01:05 schreef capuchon_jongen het volgende:

BR van Breakfast
En unch van Lunch

= Brunch
Als we een paar pannekoeken om een uur of 10 of 11 eten, maken we er vaak een brunch van.
pi_215431847
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2024 00:53 schreef Invisibli het volgende:
Ik ging er tot mijn 25e vanuit dat de hele wereld op hetzelfde moment zomer heeft.
(Ik ben nog nooit verder gereisd dan duitsland.)
Ik ging er ook vanuit dat de zomer in andere landen ook zorgt voor lange licht avonden. Maar daar schijnt Nederland redelijk in uit te blinken tot 22:30 zon en licht in de zomer.
Ga eens op vakantie naar het noorden van Noorwegen of Zweden in de Zomer zou ik zeggen.
pi_215432722
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2024 20:48 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ga eens op vakantie naar het noorden van Noorwegen of Zweden in de Zomer zou ik zeggen.
Hij heeft de helft begrepen zullen we maar zeggen :+

De rest komt over 20 jaar wel weer :Y
pi_215436316
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 17:56 schreef Hiddendoe het volgende:

Nooit geweten. Maar is dat wel goed om te doen? Gaan ze dan niet lekken of zo?
Zolang je niet van grote hoogtes de batterij dropt, zal het wel meevallen.

Bekijk deze YouTube-video
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_215436719
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2024 01:05 schreef capuchon_jongen het volgende:

BR van Breakfast
En unch van Lunch

= Brunch
Aww dat vind ik lief O+
Trust nobody
  Moderator vrijdag 1 november 2024 @ 14:15:00 #231
Belg
pi_215437395
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2024 20:48 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
middernachtzon wil ik daar wel eens zien. Moet iets speciaal zijn om 24 uur daglicht te hebben.
pi_215440014
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2024 14:15 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]
middernachtzon wil ik daar wel eens zien. Moet iets speciaal zijn om 24 uur daglicht te hebben.
Lijkt mij niet echt fijn. Als ik iets speciaal wil dan juist in de winter 24 uur donker.
pi_215440224
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2024 18:55 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Lijkt mij niet echt fijn. Als ik iets speciaal wil dan juist in de winter 24 uur donker.
Nou, 24 licht vind ik niet heel fijn maar valt mee te leven. 24 uur donker is gewoon kut.
pi_215440843
24 uur licht is niet fijn. 24 uur donker ook gezien in Lapland maar daar hebben ze zoveel kunstlicht dat het niet echt opvalt.
  vrijdag 1 november 2024 @ 20:32:56 #235
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_215441576
Je hoeft niet eens heel noordelijk te gaan om mee te maken dat het niet donker wordt.

Aantal jaar geleden in Noorwegen geweest in juni. Denk dat we niet eens halverwege het land gekomen zijn. We sliepen in een tent en ik was old-skool in een puzzelboekje bezig ‘tot dat het donker werd’… het bleef gewoon zo licht dat ik gewoon door kon gaan en dat door het tentdoek heen!

Grappig om eens mee te maken maar na 2 weken was ik blij dat het in NL gewoon echt donker werd.
pi_215441830
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2024 19:14 schreef 215 het volgende:

[..]
Nou, 24 licht vind ik niet heel fijn maar valt mee te leven. 24 uur donker is gewoon kut.
Ik vind dat wel lekker eigenlijk. Ik hou wel van donkere dagen.
  Redactie Frontpage zaterdag 2 november 2024 @ 14:12:56 #237
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_215447361
Pinguïns heten alleen maar pinguïns omdat ze lijken op de reuzenalk (Pinguinus impennis), maar daar niet aan verwant zijn. De reuzenalk is in de 19e eeuw uitgestorven.

Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_215457268
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2024 14:12 schreef LTVDK het volgende:
Pinguïns heten alleen maar pinguïns omdat ze lijken op de reuzenalk (Pinguinus impennis), maar daar niet aan verwant zijn. De reuzenalk is in de 19e eeuw uitgestorven.

[ afbeelding ]
Ik kan deze niet helemaal scherp krijgen

Ik heb er iets over gezien in de context van true en false penguins. Wat ik eruit begreep is dat het vooral te maken heeft met de Latijnse naam.

Wat ik alleen niet helemaal begrijp is dat pinguïn een naamgever is in de volksmond en deze “waarschijnlijk” ook toen al werd gegeven aan alles wat erop leek en zich in die vorm had ontwikkeld. Maar aan de andere kant waren pinguïns mogelijk ook niet zo bekend bij het gewone volk, dus dan snap ik ‘m wel enigszins.

Opmerkelijk is dat de kleine alk (nog in leven) ook gerelateerd is aan de reuzenalk op z’n evolutie-tak, maar deze niet wordt aangemerkt als een pinguïn. Niet qua Latijnse naam en niet qua noemer in de volksmond. Logischerwijs omdat het kan vliegen.

Maar goed. Dan zou het weer beter zijn om alleen pinguïn als verzamelnaam te hebben en had de reuzenalk misschien een andere Latijnse noemer moeten krijgen.. achteraf.

Since 1871, the Latin word Pinguinus has been used in scientific classification to name the genus of the great auk (Pinguinus impennis, meaning "plump or fat without flight feathers"), which became extinct in the mid-19th century.

Want ik denk niet dat de reuzenalk de enige vogel was die aan deze Latijnse beschrijving voldeed. Zoals blijkt met de “valse pinguïns” die aan precies dezelfde beschrijving voldoen.

Conclusie: ongelukkige Latijnse naamgeving. De Alkenfamilie verdient een hernoeming.

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 03-11-2024 10:41:30 ]
pi_215457702
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2024 18:55 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Beiden hebben hun charme.
Maar 24 uur licht wordt biologisch gezien snel irritant. Terwijl 24 uur donker iets magisch heeft. Voor korte tijd denk ik. Die heb ik minder lang meegemaakt en lijkt me na een week ook biologisch vervelend worden.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_215459164
quote:
1s.gif Op zondag 3 november 2024 10:58 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Maar 24 uur licht wordt biologisch gezien snel irritant. Terwijl 24 uur donker iets magisch heeft. Voor korte tijd denk ik. Die heb ik minder lang meegemaakt en lijkt me na een week ook biologisch vervelend worden.
Gebieden met 24 uur donker hebben allemaal een relatief hoger alcoholisme en veel meer zelfmoord. Veel mensen worden er juist depri van. Veel licht aan in huis kan dan helpen maar je moet ook wel eens naar buiten anders krijg je weer 'cabin fever'.

Altijd licht is om te slapen niet fijn maar daar kan je gordijnen voor ophangen.
  zondag 3 november 2024 @ 12:38:56 #241
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_215459420
De wintermaanden in het hoge noorden zijn minder donker dan sommigen denken. Je ziet veel sterren, de Melkweg, en soms het felle noorderlicht. En sneeuw en ijs reflecteren dat allemaal.
Bij helder weer is het een bijzonder schouwspel.
pi_215459518
I was today years old..

Een doka (waar men vroeger foto's kon ontwikkelen) is een afkorting van
DOnkere KAmer :D
Trust nobody
pi_215460398
quote:
1s.gif Op zondag 3 november 2024 10:58 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Persoonlijk zou ik met 24u licht helemaal gek worden. Donker ook wel, maar ik zou het een stuk langer volhouden.

Edit: Voel me in de zomer al depri als ik wakker wordt om kwart voor 6 en het is al licht. Nu het donker is heb ik dat niet, lekker klein lichtje aan, kopje koffie en in het donker in de auto naar werk rijden. Heerlijk.
pi_215469904
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 13:24 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Persoonlijk zou ik met 24u licht helemaal gek worden. Donker ook wel, maar ik zou het een stuk langer volhouden.

Edit: Voel me in de zomer al depri als ik wakker wordt om kwart voor 6 en het is al licht. Nu het donker is heb ik dat niet, lekker klein lichtje aan, kopje koffie en in het donker in de auto naar werk rijden. Heerlijk.
Hier precies andersom, die dagen dat ik in het donker maar mijn werk fiets en in het donker naar huis zijn de ergste dagen die er zijn.
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
  dinsdag 5 november 2024 @ 09:51:03 #245
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215481005
Eentje wat me een tijdje terug duidelijk werd, maar waarvan ik zie dat dit bij veel mensen niet duidelijk is.
Als een vliegtuig sneller vliegt dan het geluid hoor je een knal. Een luide knal
Dit is niet de knal van het doorbreken van de geluidsbarrière, maar deze Sonic boom reist mee met het vliegtuig over de gehele periode (en afstand) dat deze sneller vliegt dan het geluid.
  dinsdag 5 november 2024 @ 09:53:15 #246
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215481026
quote:
2s.gif Op zondag 3 november 2024 12:38 schreef Domnivoor het volgende:
De wintermaanden in het hoge noorden zijn minder donker dan sommigen denken. Je ziet veel sterren, de Melkweg, en soms het felle noorderlicht. En sneeuw en ijs reflecteren dat allemaal.
Bij helder weer is het een bijzonder schouwspel.
In Nederland kan je al blij zijn als je wat sterren ziet.
Meeste mensen hebben geen idee wat donkere nacht is waar je de melkweg ziet
pi_215482306
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 09:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Eentje wat me een tijdje terug duidelijk werd, maar waarvan ik zie dat dit bij veel mensen niet duidelijk is.
Als een vliegtuig sneller vliegt dan het geluid hoor je een knal. Een luide knal
Dit is niet de knal van het doorbreken van de geluidsbarrière, maar deze Sonic boom reist mee met het vliegtuig over de gehele periode (en afstand) dat deze sneller vliegt dan het geluid.

Deze dame weet dat feilloos duidelijk te maken.
  vrijdag 15 november 2024 @ 13:12:19 #248
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215586265
Kom er net achter dat Cyrano de Bergerac geen romanfiguur is/was maar een echte persoon op wie het boek/toneelstuk losjes is gebaseerd.

quote:
Savinien de Cyrano de Bergerac (Parijs, 6 maart 1619 – Sannois, 28 juli 1655) was een Frans schrijver, dichter en militair. Op zijn leven baseerde Edmond Rostand een succesvol toneelstuk, dat werd verfilmd met Gérard Depardieu in de hoofdrol. Van Cyrano werd verteld dat hij een bijzonder grote neus had.

Cyrano werd geboren in een adellijk geslacht; zijn voorouders waren heer van Bergerac (Yvelines).

Cyrano is vooral bekend voor zijn sciencefictionverhaal Histoire Comique des États et Empires de la Lune (1657) en het hierop volgende Les États et Empires du Soleil (1662). Het werk staat vol met luchtreizen, bizarre ontmoetingen, gevechten met de inheemse bevolking, juridische processen waarin de held wordt bijgestaan door een advocaat die enigszins op de hoogte is van de gewoonten op aarde, diepzinnige discussies met filosofen over politiek en economie en zelfs ontmoetingen met Plato, Democritos en Descartes. De luchtreis vindt plaats in een grote houten kist, zeer licht van gewicht, die hermetisch gesloten kan worden. Het geheel werd aangedreven door een kristal en een zeil dat bewoog op zonnewind. De straling van sterren werd zo omgezet in bruikbare energie. Hiermee overbrugde het vaartuig afstanden van duizenden kilometers.
Nu op zoek naar deze boeken :-)

Gevonden

https://www.bibliotheek.n(...)e-rijken-van-de-zon/

https://www.bibliotheek.n(...)-rijken-van-de-maan/
pi_215615917
Dat de historische wetenschap achter raskatten soms instabiel of onvolledig is.

Zo weet ik wel dat je een Amerikaanse Maine Coon en een Europese Maine Coon kat hebt. Prima. Maar. Waarom er ‘Maine’ in de naam zit als “juist” de ‘Europese versie’ meer onderscheidende kenmerkende gelaatstrekken heeft (de Amerikaanse wordt beschreven als een die meer op een gewone huiskat lijkt) is me volledig onduidelijk. Als het andersom was geweest had ik het logischer gevonden.
pi_215616977
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 09:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
In Nederland kan je al blij zijn als je wat sterren ziet.
Meeste mensen hebben geen idee wat donkere nacht is waar je de melkweg ziet
Ik woon toevallig op een plaats waar de lichtvervuiling laag is. Ik zie alle sterren zoals ik ze niet overal zie, maar de melkweg is een ander verhaal. Dan moet je wel ergens heel afgelegen zitten
pi_215617245
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 14:20 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik woon toevallig op een plaats waar de lichtvervuiling laag is. Ik zie alle sterren zoals ik ze niet overal zie, maar de melkweg is een ander verhaal. Dan moet je wel ergens heel afgelegen zitten
Laten we in Nederland beginnen met die compleet nutteloze led-lichtreclameborden uit te zetten. Scheelt een hoop lichtvervuiling en energieverbruik.
  maandag 18 november 2024 @ 14:57:25 #252
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215617273
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 14:53 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Laten we in Nederland beginnen met die compleet nutteloze led-lichtreclameborden uit te zetten. Scheelt een hoop lichtvervuiling en energieverbruik.
Tja, het idee van LED lampen was minder stroomverbruik, echter, iedere Jan Doedel verlicht nu zijn tuin en huis van buiten
  maandag 18 november 2024 @ 16:30:08 #253
20720 brother52
Dus..........
pi_215617820
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 14:20 schreef Beathoven het volgende:

[..]
De mooiste plek om de Melkweg te zien is op Terschelling en dan halverwege de Boschplaat maar dat is inderdaad best afgelegen. Je krijgt er dan wel gratis een paar kilometer bij nacht over het strand banjeren bij. O+

Het Lauwersmeergebied is ‘iets’ minder afgelegen en heeft ook een dark sky park waar de Melkweg met nieuwe maan ook te zien is maar daar heb je iets meer last van de lichtvervuiling.
Kitty at my foot and I want to touch it
pi_215619061
En dan zit je naar de hemel te staren en je een tijdje af te vragen of het plaatselijk lichtbewolkt is, tot langzaam tot je doordringt dat het de melkweg is.
Wat als het echt donker is ook enorm tegenvalt, is je richtingsgevoel. Dan kan je in een ruimte van 4x4 meter de deur alleen nog vinden als je met je handen langs de muur gaat. Gelukkig is het buiten nooit echt pikdonker.
  maandag 18 november 2024 @ 20:24:06 #255
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215619785
In Nieuw Zeeland in een totaal verlaten dal op het zuider eiland, zag er uit als een lichtstraal van een zoeklicht. Prachtig
pi_215620405
Ik dacht altijd dat Washington D.C. in het noord-westen van Amerika zat, in de staat Washington.
pi_215620435
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 20:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
In Nieuw Zeeland in een totaal verlaten dal op het zuider eiland, zag er uit als een lichtstraal van een zoeklicht. Prachtig
Zo helder heb ik het nog nooit gezien, maar ik denk dat de lucht dan ook heel droog moet zijn. In de winter als het hard vriest en helder is zie je de melkweg beter dan in de zomer is me opgevallen. Alleen heb ik in de winter als het hard vriest minder zin om uren buiten naar de sterren te staren.
Het is wel jammer dat we in Nederland door een boel volledig overbodig licht de sterren nog niet voor een tiende zien. Als je ergens bent waar het echt donker is, zijn het er verschrikkelijk veel. Als zand over de lucht gestrooid.
pi_215620484
Wat ik vorige week van een aannemer hoorde is dat badkamerdeuren en toiletdeuren verplicht naar buiten moeten openen, om te voorkomen dat iemand bewusteloos tegen de deur aan ligt en niemand de deur kan open krijgen.
  maandag 18 november 2024 @ 21:46:30 #259
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_215620528
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 21:40 schreef la_perle_rouge het volgende:
Wat ik vorige week van een aannemer hoorde is dat badkamerdeuren en toiletdeuren verplicht naar buiten moeten openen, om te voorkomen dat iemand bewusteloos tegen de deur aan ligt en niemand de deur kan open krijgen.
De mijne draait naar binnen 🫣

Het verlengde hiervan is dat een tuindeur naar buiten open gaat en een voordeur altijd naar binnen.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
  maandag 18 november 2024 @ 21:56:36 #260
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215620628
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 21:34 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]
Zo helder heb ik het nog nooit gezien, maar ik denk dat de lucht dan ook heel droog moet zijn. In de winter als het hard vriest en helder is zie je de melkweg beter dan in de zomer is me opgevallen. Alleen heb ik in de winter als het hard vriest minder zin om uren buiten naar de sterren te staren.
Het is wel jammer dat we in Nederland door een boel volledig overbodig licht de sterren nog niet voor een tiende zien. Als je ergens bent waar het echt donker is, zijn het er verschrikkelijk veel. Als zand over de lucht gestrooid.

Je moet een flink eindje tuffen om het echt donker te hebben.
pi_215623189
quote:
Lijkt mij onzin.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_215623265
quote:
Vanaf wanneer is dat verplicht? En ik ben helemaal voor deze regel!

SPOILER
  zondag 24 november 2024 @ 18:44:38 #263
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215673931
Dat de grootvader van Putin de privekok was van Stalin
pi_215676318
Ik kom er net pas achter dat emaille fout is. Het hoort email te zijn. Geen elektronische post dus, maar email zoals in beschermlaag van gesmolten glas.

dinsdag 26 november 2024 @ 20:12:02 #265
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215690836
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2024 00:11 schreef Hiddendoe het volgende:
Ik kom er net pas achter dat emaille fout is. Het hoort email te zijn. Geen elektronische post dus, maar email zoals in beschermlaag van gesmolten glas.

[ afbeelding ]
Volgens Google mag het allebei.
pi_215690905
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 november 2024 20:12 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Volgens Google mag het allebei.
Niet volgens 'Onze Taal'.

https://onzetaal.nl/taalloket/email-emaillen-pan
  dinsdag 26 november 2024 @ 20:21:25 #267
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215690939
quote:
Je hebt gelijk. Foei Google.
  dinsdag 26 november 2024 @ 20:25:49 #268
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215691013
quote:
Nee het is idd een soort van spreektaal om emaille te gebruiken, en nu er ook e-mail bestaat is het misschien ook wel handig dat email meestal als emaille wordt geschreven.

Zo denkt men ook vaak dat je chic als chique schrijft.
Het kan allebei maar het is niet uitwisselbaar.

"Wat een chic huis en wat een chique auto stond er in de garage" klopt dan weer wel.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215704203
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 19:20 schreef Saekerhett het volgende:
Nog een leuk aardrijkskundig weetje:

Leeuwarden ligt ten oosten van Maastricht :)
Geeeeeezus
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_215706432
Duinkerk in Frankrijk ligt noordelijker dan Maastricht
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 28 november 2024 @ 12:19:58 #271
284411 crew  heywoodu
pi_215706538
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 21:46 schreef whY... het volgende:
Het verlengde hiervan is dat een tuindeur naar buiten open gaat
Niet altijd :P
pi_215706706
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 18:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dat de grootvader van Putin de privekok was van Stalin
En dat de kok van Putin, zijn ....
Nou die is hastikke dood ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 28 november 2024 @ 12:51:16 #273
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215706755
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 12:44 schreef raptorix het volgende:

[..]
En dat de kok van Putin, zijn ....
Nou die is hastikke dood ;)
Die pleegde zelfmoord door zichzelf te vergiftigen met slaaptabletten terwijl ie zich een nekschot gaf om daarna uit het raam te springen.
pi_215706757
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 12:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Die pleegde zelfmoord door zichzelf te vergiftigen met slaaptabletten terwijl ie zich een nekschot gaf om daarna uit het raam te springen.
Ik dacht dat het ontploffende wijn was ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 28 november 2024 @ 12:53:05 #275
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215706764
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 12:51 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik dacht dat het ontploffende wijn was ;)
Daar nam die de slaaptabletten mee in

Goed, verder On-Topic dan maar
pi_215707534
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2024 20:25 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee het is idd een soort van spreektaal om emaille te gebruiken, en nu er ook e-mail bestaat is het misschien ook wel handig dat email meestal als emaille wordt geschreven.

Zo denkt men ook vaak dat je chic als chique schrijft.
Het kan allebei maar het is niet uitwisselbaar.

"Wat een chic huis en wat een chique auto stond er in de garage" klopt dan weer wel.
Jezus de praeses :o
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  zaterdag 14 december 2024 @ 16:22:24 #277
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215867014
LOL
Ik zie net op goegelmaps dat in het openluchtmuseum een Boerderij Beerta is. Nu weet ik waar Voskuil voor "Het Bureau" die naam vandaan heeft.
pi_215869031
Dat er maar 15 afleveringen van mister bean zijn. Waarvan de laatste een best-off is.
In mijn gevoel was dat een behoorlijk langlopende serie
  Moderator maandag 23 december 2024 @ 11:00:21 #279
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215967222
|:( echt na jaren lang moeite te hebben met het woord disease typen (moet er nou een e na de d of iets anders) valt pas het kwartje dat het gewoon engels is voor ongemak, dis ease :D

Ik ben blijkbaar niet talig aangelegd :D
  maandag 23 december 2024 @ 11:18:28 #280
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_215967475
quote:
88s.gif Op maandag 23 december 2024 11:00 schreef Bosbeetle het volgende:
|:( echt na jaren lang moeite te hebben met het woord disease typen (moet er nou een e na de d of iets anders) valt pas het kwartje dat het gewoon engels is voor ongemak, dis ease :D

Vergelijkbaar met ‘on-gesteld’.
pi_215984819
quote:
88s.gif Op maandag 23 december 2024 11:00 schreef Bosbeetle het volgende:

Of een beetje deslyctisch?
pi_215984826
Ik probeer vrouwen en het flirten te begrijpen, maar lukt nog niet zo.
pi_215984974
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2024 20:28 schreef hilliebillie het volgende:
Dat er maar 15 afleveringen van mister bean zijn. Waarvan de laatste een best-off is.
Oh echt? In mijn beleving heeft dat echt jaren gelopen. van Fawlty Towers wist ik dat wel, dat er maar 13 afleveringen zijn.
pi_215985047
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2024 20:28 schreef hilliebillie het volgende:
Dat is ongeveer het aantal wat ik verwacht had. En veel re-runs. De sketches waren redelijk kort en pasten makkelijk ergens tussen.

Eigenlijk lieten die korte stukjes het typetje op z’n best zien. Een sul in het dagelijkse Engelse leven in alle kneuterigheid. De films pasten imho niet echt bij het karakter.
  † In Memoriam † dinsdag 24 december 2024 @ 14:26:09 #285
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_215985644
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2024 13:06 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Dat is ongeveer het aantal wat ik verwacht had. En veel re-runs. De sketches waren redelijk kort en pasten makkelijk ergens tussen.

Eigenlijk lieten die korte stukjes het typetje op z’n best zien. Een sul in het dagelijkse Engelse leven in alle kneuterigheid. De films pasten imho niet echt bij het karakter.
Er is ook de theorie dat Mr. Bean een alien en daarom zo apart doet. Je ziet hem bij het begin ook uit de hemel vallen.
:')
pi_215985834
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 14:26 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]
Er is ook de theorie dat Mr. Bean een alien en daarom zo apart doet. Je ziet hem bij het begin ook uit de hemel vallen.
Het is er later als geintje ingeweven, oorspronkelijk werd hij als gewone man de spotlight ingegooid.

At the beginning of episode two onwards, Mr. Bean falls from the sky in a beam of light, accompanied by a choir singing Ecce homo qui est faba ("Behold the man who is a bean "). These opening sequences were initially in black and white in episodes 2 and 3, and were intended by the producers to show his status as an "ordinary man cast into the spotlight". However, later episodes showed Mr. Bean dropping from the night sky in a deserted London street, against the backdrop of St. Paul's Cathedral suggesting Bean is an alien. Atkinson himself has acknowledged that Bean "has a slightly alien aspect to him"; in the animated series, he was actually shown to be an alien.
pi_215991900
Dat wortelhout als exclusief materiaal niets met boomwortels van een bepaalde soort te maken heeft.

Het is van een soort uitgroeisels die op tumoren lijken. Gewild om de tekening die het geeft. Redelijk zeldzaam, dus duur.

pi_215994097
quote:
1s.gif Op woensdag 25 december 2024 00:39 schreef Beathoven het volgende:
Dat wortelhout als exclusief materiaal niets met boomwortels van een bepaalde soort te maken heeft.

[ afbeelding ]

Het is van een soort uitgroeisels die op tumoren lijken. Gewild om de tekening die het geeft. Redelijk zeldzaam, dus duur.

[ afbeelding ]
Een burl op zn Amerikaans. Wist niet dat wortelhout daar de vertaling van was. Ik heb in NL ook nog nooit van die dingen gezien die groot genoeg waren voor meubilair.
pi_215997186
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 09:14 schreef 215 het volgende:

[..]
Een burl op zn Amerikaans. Wist niet dat wortelhout daar de vertaling van was. Ik heb in NL ook nog nooit van die dingen gezien die groot genoeg waren voor meubilair.

Ik weet trouwens niet of ze er (nog?) complete meubels van maken. Wordt veel in flinterdunne, maar peperdure matten gezaagd / gesneden en gebruikt voor “beplating” (niet de juiste termen) zoals bij dashboards voor exclusievere auto’s. Dan worden ze op een metalen drager gelijmd.

[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 25-12-2024 13:17:20 ]
pi_215997320
Fineer, denk ik.
pi_216060946
Dat op de manier waarop Monopoly gejat is, het ook wat qua verhaal / extra diepgang / verduidelijking inleverde.

Een vakje dat 'vrij parkeren' werd en waar je niets mee doet qua werkelijke spelregels, dat was oorspronkelijk het armenhuis of een (gratis) verblijf in het park. Niet gratis je auto parkeren.

De agent die je zomaar zonder reden naar de gevangenis stuurt, dat was omdat je verboden terrein opging.

Langs het startvlak haalde je je loon op.

En misschien nog wel wat meer dingen die duidelijker worden.

Nu begrijp ik ook wel dat de Landlords game eigenlijk haaks op monopoly stond qua uitgangspunt. Monopoly was de kapitalistische versie. Het zou voor ietsjes meer diepgang eigenlijk wel leuk zijn als ze iets van dit soort verklaringen weer in het spel zouden stoppen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 29-12-2024 00:16:02 ]
pi_216061519
quote:
1s.gif Op woensdag 25 december 2024 00:39 schreef Beathoven het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Oh wist ik niet O+ Interessant ook voor @Isegrim de meubelmakert mss!
pi_216063473
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 09:14 schreef 215 het volgende:

[..]
Fineer. En dan kun je meerdere stukken aan elkaar puzzelen.

https://hout-fineer.nl/?p(...)ijzonderheden=wortel
pi_216063475
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2024 16:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
LOL
Ik zie net op goegelmaps dat in het openluchtmuseum een Boerderij Beerta is. Nu weet ik waar Voskuil voor "Het Bureau" die naam vandaan heeft.
Niet gewoon naar het dorp waar de boerderij vandaan komt? Het is immers 'boerderij, Beerta', de boerderij heet niet Beerta. (Ik mis vast een heel intellectuele grap.)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zondag 29 december 2024 @ 09:18:32 #295
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216064338
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2024 06:59 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Niet gewoon naar het dorp waar de boerderij vandaan komt? Het is immers 'boerderij, Beerta', de boerderij heet niet Beerta. (Ik mis vast een heel intellectuele grap.)
Het kan natuurlijk ook zijn dat het Dorp bedoeld wordt bij de boerderij, maar een van de hoofdfiguren in Het Bureau is meneer Beerta
pi_216070207
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 06:58 schreef Isegrim het volgende:

[..]
Fineer. En dan kun je meerdere stukken aan elkaar puzzelen.

https://hout-fineer.nl/?p(...)ijzonderheden=wortel
Nou, ik ken in NL eigenlijk alleen de heksenbezem.

Daar ga je ook niet veel fineer uit halen.
pi_216116894
Als de herkomst van de naamgeving voor Feyenoord wordt gezocht verwijst het naar de benaming van de wijk waar de voetbalclub z’n naam aan te danken heeft.

Zoekend op waar die wijk naar vernoemd is:

Het betekent onder meer: buitendijkse grond, uiterland. Deze gronden werden vroeger dus 'oorden' of 'noorden' genoemd. Op een kopie van een plattegrond uit het midden van de 17e eeuw – aanwezig in het stadsarchief van Rotterdam – staat het eiland Feijenoord genoteerd als Fyen Noort.

Zoekend naar Fyen Noort
komt al in 1441 voor als naam voor het eiland dat gevormd werd door de Nieuwe Maas en het Zwanegat. Later wordt het eiland gewoonlijk aangeduid als 'de Noord' (vermoedelijk een verbastering van 'Oord'). Feije komt meermalen voor als meisjesnaam. Ook gedacht kan worden aan de Friese mansnaam Feije. Dirk van de Does, in 1466 baljuw van Zuid-Holland, had een broer Feije, die mogelijk met Feijenoord in verband kan worden gebracht. De benaming 'Oord' komt in deze streken veelvuldig voor en heeft de betekenis van buitendijks land, uiterdijk, gors, schor of slik.

Over de familie Van de Does
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Van_der_Does

Over Feye of Feije is dan helaas niets te vinden
pi_216177859
Egypte ligt (als enige land) voor een deel in Afrika en voor een deel in Azie. De grens is het Suez-kanaal.
  zaterdag 25 januari 2025 @ 10:22:40 #299
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216422858
Dat het liedje Mana Mana ma uit de muppetshow oorspronkelijk was geschreven voor een Italiaanse softporno. Het is een lied dat in 1968 werd geschreven door de Italiaanse componist Piero Umiliani.

Single Origineel 1969

Muppetshow 1976
pi_216423268
Dat je behoorlijk wat mankracht nodig had om de maximale expansie van het Romeinse Rijk te managen.

En dat door de diversiteit van volkeren (met ieder hun eigen geloofssysteem) die het Romeinse leger / Romeinse Rijk vertegenwoordigden er altijd revolutie op de loer lag en qua behouden van eenheid al bij voorbaat een heel broos systeem was.
pi_216555705
quote:
The word fuck did not originate in the Middle Ages as an acronym. Proposed acronyms include "fornicating under consent of king" or "for unlawful carnal knowledge", used as a sign posted above adulterers in the stocks. Nor did it originate as a corruption of "pluck yew" (an idiom falsely attributed to the English for drawing a longbow). It is most likely derived from Middle Dutch or other Germanic languages, where it either meant "to thrust" or "to copulate with" (fokken in Middle Dutch), "to copulate", or "to strike, push, copulate" or "penis".[2] Either way, these variations would have been derived from the Indo-European root word -peuk, meaning "to prick".
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_common_misconceptions
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')