9 oktober 2023- De bevolking van de Gazastrook gaat bloedige weken tegemoet. Na de aanval door het radicaal-islamitische Hamas kondigde het Israëlische leger (IDF) de grootste mobilisatie in zijn geschiedenis aan: het heeft 300.000 reservisten opgeroepen, meer dan ooit tevoren, zei de hoofdwoordvoerder van het leger, Daniel Hagari, rond het middaguur: “ Wij gaan in het offensief."
Israël heeft opdracht gegeven tot een volledige sluiting van de Gazastrook na de verwoestende grote aanval van het islamitische Hamas. Minister van Defensie Joav Galant zei: "Er zal geen elektriciteit, geen voedsel en geen brandstof zijn." Alles zal gesloten zijn.
Israël was zaterdag al gestopt met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook via zijn staatsenergieleverancier. Minister van Energie Israel Katz zei dat hij een bevel had ondertekend waarin hij de Israel Electric Company opdroeg 'te stoppen met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook'.
Nadat Hamas in 2007 aan de macht kwam in de Gazastrook, legde Israël een blokkade op aan de smalle kuststrook. Volgens het Midden-Oostenkwartet, waartoe de VS, Rusland, de Europese Unie en de Verenigde Naties behoren, hebben de inwoners daar onder normale omstandigheden slechts 5 tot 15 uur per dag elektriciteit. Het Palestijnse grondgebied heeft tot nu toe tot 120 megawatt elektriciteit geïmporteerd van de Israëlische staatsenergieleverancier.
De Gazastrook heeft een oppervlakte van ongeveer 365 vierkante kilometer. Er wonen bijna twee miljoen mensen in de regio. In de loop van de aanval op Israël vanuit de Gazastrook afgelopen zaterdag heeft de terroristische organisatie Hamas zo'n 170 Israëli's ontvoerd, maar blijkbaar ook staatsburgers van andere landen. Israël voert sinds zaterdag massale vergeldingsaanvallen uit tegen de Gazastrook. Er wordt ook een grondoffensief verwacht. Aan beide zijden zijn inmiddels honderden doden en duizenden gewonden gevallen. Bron
SPOILER: Oudere berichtgeving
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 17 uur 7 oktober
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 13.40 uur
SPOILER: Update 10.46 uur
SPOILER: Liveblog Nu.nl
SPOILER: Livestreams
SPOILER: Diverse tweets van zaterdag na de inval
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
[ Bericht 0% gewijzigd door Momo op 13-10-2023 08:46:39 ]
Even over dat laatste: Dat onthoofden van babies werd gigantisch vergroot de afgelopen dagen, en dat specifiek heeft publieke sentiment drastisch zien draaien van Palestijnen naar Israël. Alsof wat we al wisten niet gruwelijke genoeg was. (Blijkbaar niet.)
Hoe dan ook, nu lees ik weer allemaal berichten dat het onthoofden van babies mogelijk onzin is? Originele bron:
Biden zei eerst dat die de beelden had gezien. Maar dat bleek niet waar, hij zou het van IDF hebben. Maar IDF heeft zelf ook geen beelden. Wat is het nou.
ok, dus, om even de situatie te beschrijven mbt Gaza & Israël.
Israel heeft water&electriciteit afgesloten en wil gijzelaars terug. De ziekenhuizen in Gaza zitten binnenkort zonder stroom wat 'n massamoord zal betekenen. Gijzelaars die bijv. medicijnen nodig hebben zullen 't mogelijk niet overleven.
De drie Joodse scholen die Nederland telt, alle drie in Amsterdam, sluiten morgen hun deuren. Volgens een daarvan, de Joodse scholengemeenschap Cheider, doen de gemeente en de Nationaal Cöordinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) niet voldoende om de veiligheid van leerlingen en personeel te waarborgen, nu er een oorlog woedt tussen Hamas en Israël. De twee andere scholen willen niet reageren op vragen van de NOS.
"De veiligheid is prioriteit", zegt Herman Loonstein, bestuursvoorzitter van Cheider, in het NPO Radio 1-programma Nieuws en Co. "We hebben overleg gehad om die te maximaliseren. Ondanks toezeggingen zien we geen verbetering. Daarom hebben we helaas moeten besluiten de scholen te sluiten."
Loonstein zegt dat de school gesloten blijft tot de overheid meer doet. Waaraan hij precies denkt, wil hij niet zeggen "vanwege de veiligheid". Er zijn volgens hem op dit moment geen concrete dreigingen.
When the student is ready, the teacher will appear. When the student is truly ready, the teacher will disappear.
Ok dus 1,1 miljoen mensen moeten binnen 24 uur het noorden van Gaza verlaten aldus Israël.
Daarna gaat het waarschijnlijk los en knallen ze heel het noorden de moeder.
Je kan van Hamas zeggen wat je wil, maar van die 1,1 miljoen mensen zullen er een hele boel niet weg kunnen en daar zitten een heleboel onschuldigen tussen die de klappen gaan vangen.
Wanneer wordt Israël tot de orde geroepen? Dit begint steeds meer op genocide te kijken.
De oude oude layout was veel beter!! vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
Ik ben er helemaal niet voor dat er een Europese delegatie naar Israël gaat.
Israël staat zo'n beetje op het punt iets te gaan doen wat toch minstens doet denken aan genocide. Dan ga je toch niet zo'n hele delegatie die kant op sturen. Dan houd je het gewoon bij een steunbetuiging voor wat betreft terroristische aanslagen en dring je verder aan op zorgvuldigheid en terughoudendheid.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
Op vrijdag 13 oktober 2023 04:20 schreef Paganitzu het volgende: Hoezo 'steunt' de Moslim gemeenschap Palestine terwijl ze geen vluchtelingen op willen nemen?
Slaat toch nergens op? Probeer mij dan uit te leggen hoe de pro-Palestine reactie dan verklaard man worden?
Polen nemen miljoenen Oekrainers op zonder te zeuren terwijl ze geen vrienden zijn. Verzwakt de 'steun' nogal. Lijkt dan meer op Israel haat.
Omdat de meeste Arabische landen meer hekel hebben aan Israel dan aan de Palestijnen. Hier in het westen worden de Palestijnen als zielig neer gezet maar zijn wel een beetje de etterbakken van het midden oosten.
De Egyptenaren weten ook dat ze een bak ellende binnen halen waar ze dan niet makkelijk vanaf komen.
[ Bericht 26% gewijzigd door Kijkertje op 13-10-2023 07:13:47 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
"radicaal islamitisch" leuke benaming voor een terroristische organisatie met dit type onmenselijke aanslagen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
Maar ze hebben de Gazastrook toch hermetisch afgesloten? Daar kan geen muis uit dacht ik te hebben begrepen?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
[..] Inclusief VN personeel. 1,1 miljoen mensen kun je niet verplaatsen binnen 24 uur en al zeker niet in een gebied wat al half in puin ligt.
Tjah, heb je tips?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
[..] Maar ze hebben de Gazastrook toch hermetisch afgesloten? Daar kan geen muis uit dacht ik te hebben begrepen?
De Gazastrook is wel meer dan alleen Gaza-Stad. Niet véél meer en echt de ruimte heb je uiteraard niet, maar in elk geval in theorie is het mogelijk om Gaza-Stad te verlaten en wel binnen de Gazastrook te blijven.
[..] De Gazastrook is wel meer dan alleen Gaza-Stad. Niet véél meer en echt de ruimte heb je uiteraard niet, maar in elk geval in theorie is het mogelijk om Gaza-Stad te verlaten en wel binnen de Gazastrook te blijven.
Fijn om te horen dat ze nog een paar vierkante meter bewegingsruimte krijgen van Israël.
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!" Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
[..] Fijn om te horen dat ze nog een paar vierkante meter bewegingsruimte krijgen van Israël.
Ja nee, het is niet goed ofzo he
Ging me er puur om dat de Gazastrook nog 'iets' meer is dan alleen Gaza-Stad. Maar zoals gezegd: bepaald niet veel meer dan dat, en echt ruimte voor een volksverhuizing is er natuurlijk niet.
Op vrijdag 13 oktober 2023 06:19 schreef vosss het volgende: Ok dus 1,1 miljoen mensen moeten binnen 24 uur het noorden van Gaza verlaten aldus Israël.
Je kan van Hamas zeggen wat je wil, maar van die 1,1 miljoen mensen zullen er een hele boel niet weg kunnen en daar zitten een heleboel onschuldigen tussen die de klappen gaan vangen.
Wanneer wordt Israël tot de orde geroepen? Dit begint steeds meer op genocide te kijken.
Dat gaat toch niet gebeuren en dat weet Israël toch wel. Ze reageren precies zoals Hamas wilt. Het conflict zal alleen maar groter worden. Triest dat zoveel mensen de dupe worden.
[..] Een vreedzame oplossing, zodat de Israëliër in vrede met de Palestijn samenleeft?
Gaza schoonvegen hoort bij dat doel.
[..] De Gazastrook is wel meer dan alleen Gaza-Stad. Niet véél meer en echt de ruimte heb je uiteraard niet, maar in elk geval in theorie is het mogelijk om Gaza-Stad te verlaten en wel binnen de Gazastrook te blijven.
Het is al een van de dichtstbevolkte gebieden ter wereld en dan wil je de helft ook nog intern evacueren binnen 24 uur? Onmogelijk zonder schrijnende taferelen. Bovendien zijn we al bijna een week verder, dus Israël had die waarschuwing al dagen eerder kunnen geven. Maar zelfs dan.
Op vrijdag 13 oktober 2023 06:19 schreef vosss het volgende: Ok dus 1,1 miljoen mensen moeten binnen 24 uur het noorden van Gaza verlaten aldus Israël.
Het woord genocide lijkt me op dit moment niet op zijn plaats maar dat er iets gaat gebeuren (of eigenlijk al aan het gebeuren is) dat absoluut niet kan lijkt me duidelijk.
[..] Het is al een van de dichtstbevolkte gebieden ter wereld en dan wil je de helft ook nog intern evacueren binnen 24 uur? Onmogelijk zonder schrijnende taferelen. Bovendien zijn we al bijna een week verder, dus Israël had die waarschuwing al dagen eerder kunnen geven. Maar zelfs dan.
Helemaal mee eens, het is een bizarre suggestie van Israël. Mijn post was dan ook duidelijk niet bedoeld als 'oh maar het kan wel prima hoor'.
Ging me er puur om dat de Gazastrook nog 'iets' meer is dan alleen Gaza-Stad. Maar zoals gezegd: bepaald niet veel meer dan dat, en echt ruimte voor een volksverhuizing is er natuurlijk niet.
In de komende weken zullen mogelijk tientallen duizenden mensen omkomen van de honger.
Vooruit, Hamas was begonnen met terrorisme, dus een grondoffensief is gelegitimeerd.
Maar het moedwillig willen uithongeren van een burgerbevolking is gewoon een oorlogsmisdaad.
En dan moeten ze nog verhuizen naar een aangewezen plek van Israël, zodat zij hun huis kunnen vernielen, omdat daar de terroristische Hamas zich daar verschuilt.
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!" Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
[..] In de komende weken zullen mogelijk tientallen duizenden mensen omkomen van de honger.
Vooruit, Hamas was begonnen met terrorisme, dus een grondoffensief is gelegitimeerd.
Maar het moedwillig willen uithongeren van een burgerbevolking is gewoon een oorlogsmisdaad.
En dan moeten ze nog verhuizen naar een aangewezen plek van Israël, zodat zij hun huis kunnen vernielen, omdat daar de terroristische Hamas zich daar verschuilt.
Jep. Het uithongeren, het afsluiten van water, de gedwongen verhuizingen, etc. Het ICC in Den Haag kan overuren draaien met alleen de afgelopen week al, maar de kans dat ze dat gaan doen lijkt me helaas niet zo groot.
[..] Jep. Het uithongeren, het afsluiten van water, de gedwongen verhuizingen, etc. Het ICC in Den Haag kan overuren draaien met alleen de afgelopen week al, maar de kans dat ze dat gaan doen lijkt me helaas niet zo groot.
En legt feilloos de hypocrisie bloot van het westen.
De oude oude layout was veel beter!! vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
[..] Het woord genocide lijkt me op dit moment niet op zijn plaats maar dat er iets gaat gebeuren (of eigenlijk al aan het gebeuren is) dat absoluut niet kan lijkt me duidelijk.
Genocide nog niet (al lijkt het daar wel op neer te komen), maar dat Israël oorlogsmisdaden gaat begaan om wraak te nemen, lijkt me onderhand wel duidelijk.
Maar goed, de terroristische organisatie Hamas heeft dit wel over zich heen geroepen. Ik vind het vooral jammer voor de burgers die niets met dit conflict te maken willen hebben en hier de dupe van worden.
Misschien is nu het moment dat er gepraat moet worden of een onpartijdige bemiddelaar kan optreden. Ook over de gijzelaars. Dit wordt alleen maar een neerwaartse spiraal met meer geweld en een humanitaire crisis.
[..] Het woord genocide lijkt me op dit moment niet op zijn plaats maar dat er iets gaat gebeuren (of eigenlijk al aan het gebeuren is) dat absoluut niet kan lijkt me duidelijk.
Etnische zuivering. Gaza-stad wordt helemaal in puin gelegd, terugkeer voorgoed onmogelijk. Dan ontstaat in het zuiden een onhoudbare humanitaire crisis totdat Egypte wordt gedwongen een 'humanitaire corridor' te openen.
[..] Genocide nog niet (al lijkt het daar wel op neer te komen), maar dat Israël oorlogsmisdaden gaat begaan om wraak te nemen, lijkt me onderhand wel duidelijk.
Maar goed, de terroristische organisatie Hamas heeft dit wel over zich heen geroepen. Ik vind het vooral jammer voor de burgers die niets met dit conflict te maken willen hebben en hier de dupe van worden.
Met die Hamas-nazi’s heb ik ook niet zo veel compassie. Maar er wonen dik 2 miljoen mensen daar, onder wie de helft kind. Die zijn niet allemaal bij Hamas.
[..] Jep. Het uithongeren, het afsluiten van water, de gedwongen verhuizingen, etc. Het ICC in Den Haag kan overuren draaien met alleen de afgelopen week al, maar de kans dat ze dat gaan doen lijkt me helaas niet zo groot.
Omdat het ICC van mening is dat Westerse landen geen oorlogsmisdaden kunnen begaan. Zie bijvoorbeeld Amerika in Irak en Afghanistan.
[..] Met die Hamas-nazi’s heb ik ook niet zo veel compassie. Maar er wonen dik 2 miljoen mensen daar, onder wie de helft kind. Die zijn niet allemaal bij Hamas.
Op vrijdag 13 oktober 2023 07:38 schreef MissButterflyy het volgende: Misschien is nu het moment dat er gepraat moet worden of een onpartijdige bemiddelaar kan optreden. Ook over de gijzelaars. Dit wordt alleen maar een neerwaartse spiraal met meer geweld en een humanitaire crisis.
Het lijkt erop alsof Israël dat punt al gepasseerd is.
[..] Etnische zuivering. Gaza-stad wordt helemaal in puin gelegd, terugkeer voorgoed onmogelijk. Dan ontstaat in het zuiden een onhoudbare humanitaire crisis totdat Egypte wordt gedwongen een 'humanitaire corridor' te openen.
[..] Etnische zuivering. Gaza-stad wordt helemaal in puin gelegd, terugkeer voorgoed onmogelijk. Dan ontstaat in het zuiden een onhoudbare humanitaire crisis totdat Egypte wordt gedwongen een 'humanitaire corridor' te openen.
Ja, zometeen anderhalf miljoen mensen in Rafah. Dus zeg maar in Den Burg ofzo, qua formaat
Op vrijdag 13 oktober 2023 07:38 schreef MissButterflyy het volgende: Misschien is nu het moment dat er gepraat moet worden of een onpartijdige bemiddelaar kan optreden. Ook over de gijzelaars. Dit wordt alleen maar een neerwaartse spiraal met meer geweld en een humanitaire crisis.
Ik denk dat alleen de VS nog enige invloed kan uitoefenen om Israël nog wat af te remmen.
Grote zorg hierbij is ook hoe de buurlanden en sowieso het midden-oosten hierop gaat reageren.
Bij genocide is het doden van de bevolking het doel, dan waarschuw je dus niet de bevolking om te vertrekken.
[..] Ja, zometeen anderhalf miljoen mensen in Rafah. Dus zeg maar in Den Burg ofzo, qua formaat
En daarom heb ik enige reservering bij termen als ‘Israël heeft recht op zelfverdediging’. Je weet namelijk nu al dat ze de grenzen van het toelaatbare gaan opzoeken.
Veroordeel die Hamas-nazi’s in de meest krachtige termen, maar laat het daar bij.
[..] Het is al een van de dichtstbevolkte gebieden ter wereld en dan wil je de helft ook nog intern evacueren binnen 24 uur? Onmogelijk zonder schrijnende taferelen. Bovendien zijn we al bijna een week verder, dus Israël had die waarschuwing al dagen eerder kunnen geven. Maar zelfs dan.
Dit betekent niet meer dan dat er een grondoffensief aankomt, en men waarschuwt pas op het laatste moment zodat Hamas zich niet nog beter voor kan bereiden.
Precies, en dan kieper je de hele bende de grens over.
[..] Dit betekent niet meer dan dat er een grondoffensief aankomt, en men waarschuwt pas op het laatste moment zodat Hamas zich niet nog beter voor kan bereiden.
Die Hamas lui zijn achterlijk? Die voorbereidingen zijn toch al een jaar gaande? Minstens zo lang als dat ze deze aanslagen bepalen hebben. Non-argument.
Wat valt er te bemiddelen?
Israel trekt zich terug, gijzelaars worden vrijgelaten en over 10 of 20 jaar flikt Hamas het weer.
[..] Grote zorg hierbij is ook hoe de buurlanden en sowieso het midden-oosten hierop gaat reageren.
die kunnen toch niks
Syrie ligt in puin, Libanon is straatarm, Jordanie heeft een grotere hekel aan Palestijnen dan aan Joden en Egypte zit aan het infuus bij de Amerikanen
[..] En daarom heb ik enige reservering bij termen als ‘Israël heeft recht op zelfverdediging’. Je weet namelijk nu al dat ze de grenzen van het toelaatbare gaan opzoeken.
Veroordeel die Hamas-nazi’s in de meest krachtige termen, maar laat het daar bij.
Ja, en dan heb je het over een land dat de grenzen van het toelaatbare al decennialang heeft opgezocht en overschreden en dat wéét dat het daar echt wel mee weg gaat komen, dus er is niks om ze tegen te houden
[..] En daarom heb ik enige reservering bij termen als ‘Israël heeft recht op zelfverdediging’. Je weet namelijk nu al dat ze de grenzen van het toelaatbare gaan opzoeken.
Je stelt voor dat Israël de slachting van 1400 van hun burgers gewoon over hun kant laat gaan? Dat zullen ze nooit doen, want dan lijken ze zwak tegenover de rest van de landen in het midden oosten.
Israël voert een beleid waarbij ze onoverwinnelijkheid willen uitstralen - het volledig vernietigen van wat Gaza stad genoemd wordt is hun manier om te tonen dat ze in volledige controle blijven.
Ben er totaal geen voorstander van, maar Israël gaat Gaza stad volledig wegvagen, met heel veel burgerdoden tot gevolg, omdat Hamas zich volledig tussen de normale bevolking heeft geplaatst.
Syrie ligt in puin, Libanon is straatarm, Jordanie heeft een grotere hekel aan Palestijnen dan aan Joden en Egypte zit aan het infuus bij de Amerikanen
wie missen we dan nog?
Hezbollah kan we gaan reageren, en Iran. Een deskundige gisteren in NRC maakte zich daar wel zorgen om. Maar ja, zolang de VS vierkant achter Israël blijft staan zal het wel meevallen.
En juist dat Syrië en ook Libanon het niet bepaald goed doen kan betekenen dat daar ook wat terroristen rondlopen waar men geen grip op heeft, en die zich geroepen gaan voelen te reageren
[..] Hezbollah kan we gaan reageren, en Iran. Een deskundige gisteren in NRC maakte zich daar wel zorgen om. Maar ja, zolang de VS vierkant achter Israël blijft staan zal het wel meevallen.
En juist dat Syrië en ook Libanon het niet bepaald goed doen kan betekenen dat daar ook wat terroristen rondlopen waar men geen grip op heeft, en die zich geroepen gaan voelen te reageren
Hezbollah kan ook niks
die aanslagen van Hamas waren succesvol omdat ze niet verwacht werden, dat verrassingseffect nu echt wel weg hoor en dan ben je met scooters en pickup trucks tanks en howitzers aan het bestormen
[..] Die vergelijking klopt alleen als Israël ze bewust in zeg Rafah verzameld en dan juist dat gaat bombarderen natuurlijk.
Even voor de duidelijkheid: ik verwacht geen genocide (maar een etnische zuivering sluit ik niet uit). Mijn punt was dat het verplaatsen van mensen een genocide niet uitsluit, meer niet.
[..] Je stelt voor dat Israël de slachting van 1400 van hun burgers gewoon over hun kant laat gaan? Dat zullen ze nooit doen, want dan lijken ze zwak tegenover de rest van de landen in het midden oosten.
Israël voert een beleid waarbij ze onoverwinnelijkheid willen uitstralen - het volledig vernietigen van wat Gaza stad genoemd wordt is hun manier om te tonen dat ze in volledige controle blijven.
Ben er totaal geen voorstander van, maar Israël gaat Gaza stad volledig wegvagen, met heel veel burgerdoden tot gevolg, omdat Hamas zich volledig tussen de normale bevolking heeft geplaatst.
Nee dat stel ik helemaal niet voor. Ik stel voor dat Israël zich houdt aan de regels van internationaal recht.
[..] Even voor de duidelijkheid: ik verwacht geen genocide (maar een etnische zuivering sluit ik niet uit). Mijn punt was dat het verplaatsen van mensen een genocide niet uitsluit, meer niet.
Als alle mensen uit het noorden naar het zuiden gaan en israel valt binnen over land, dan zullen ze alle huizen en tunnels doorzoeken op zoek naar Hamas. Misschien nemen ze wat burgers gevangen. Ze gaan echt niet een ziekenhuis binnen vallen en de patienten vermoorden. Punt is, Hamas weet dat ook wel, dus die gaan die ziekenhuis en patienten als menselijk schild gebruiken.
Als ze dan heel Gaza stad in het bezit hebben, gaan ze door naar het zuiden. Puur op zoek naar Hamas. Dat daar burgerslachtoffers bij vallen, is onvermijdelijk, maar zal meer liggen aan Hamas, omdat zij burgers als menselijk schild gebruiken.
[..] Nee dat stel ik helemaal niet voor. Ik stel voor dat Israël zich houdt aan de regels van internationaal recht.
internationaal recht is leuk voor een 'beschaafde' wereld, wij leven in een wereld met beesten, ookal maken wij onszelf wijs dat het een beschaafde wereld is
Op vrijdag 13 oktober 2023 07:58 schreef Gia het volgende: Als alle mensen uit het noorden naar het zuiden gaan en israel valt binnen over land, dan zullen ze alle huizen en tunnels doorzoeken op zoek naar Hamas. Misschien nemen ze wat burgers gevangen. Ze gaan echt niet een ziekenhuis binnen vallen en de patienten vermoorden. Punt is, Hamas weet dat ook wel, dus die gaan die ziekenhuis en patienten als menselijk schild gebruiken.
Als ze dan heel Gaza stad in het bezit hebben, gaan ze door naar het zuiden. Puur op zoek naar Hamas. Dat daar burgerslachtoffers bij vallen, is onvermijdelijk, maar zal meer liggen aan Hamas, omdat zij burgers als menselijk schild gebruiken.
Dit wordt een helse operatie. Wat gaat Israël doen als vrouweljke zelfmoordterroristen ingezet worden, of minderjarige? Een terrorist onderscheiden van een burger is al moeilijk.
Ik zie het somber in. Hamas heeft dit lang voorbereid, en Israël reageert precies zoals verwacht.
[..] Ah ja. Hendrik die niets met Hamas te maken heeft kan daar inderdaad toe besluiten!
Hamas kan er wel toe besluiten, om de eigen bevolking te sparen. En laten we wel wezen: Hamas wordt door de eigen bevolking breed gesteund. Zelfs gewelddadige aanvallen op Israëlische burgers worden door de Palestijnse bevolking breed gesteund. Ik postte daar een paar dagen geleden over en gek genoeg reageerde niemand daarop. Ik vond het ronduit schokkend, die brede steun voor geweld tegen burgers.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
[..] internationaal recht is leuk voor een 'beschaafde' wereld, wij leven in een wereld met beesten, ookal maken wij onszelf wijs dat het een beschaafde wereld is
Internationaal recht aan je laars lappen maakt je per definitie onbeschaafd.
[..] Hamas kan er wel toe besluiten, om de eigen bevolking te sparen. En laten we wel wezen: Hamas wordt door de eigen bevolking breed gesteund. Zelfs gewelddadige aanvallen op Israëlische burgers worden door de Palestijnse bevolking breed gesteund. Ik postte daar een paar dagen geleden over en gek genoeg reageerde niemand daarop. Ik vond het ronduit schokkend, die brede steun voor geweld tegen burgers.
[..] Dit wordt een helse operatie. Wat gaat Israël doen als vrouweljke zelfmoordterroristen ingezet worden, of minderjarige? Een terrorist onderscheiden van een burger is al moeilijk.
Ik zie het somber in. Hamas heeft dit lang voorbereid, en Israël reageert precies zoals verwacht.
burgers zijn verzocht te vertrekken, voor de rest "shoot everything that moves"
[..] Hamas kan er wel toe besluiten, om de eigen bevolking te sparen. En laten we wel wezen: Hamas wordt door de eigen bevolking breed gesteund. Zelfs gewelddadige aanvallen op Israëlische burgers worden door de Palestijnse bevolking breed gesteund. Ik postte daar een paar dagen geleden over en gek genoeg reageerde niemand daarop. Ik vond het ronduit schokkend, die brede steun voor geweld tegen burgers.
Ik zal dat ook nooit begrijpen. Maar zolang dat passief steunen is maakt het ook niet echt verschil natuurlijk. Het blijven burgers die recht hebben op bescherming. De Russen houden Poetin ook in het zadel. Maar we moorden ook niet elke Rus die we tegenkomen uit. Hamas, dat moet je met wortel en tak uitroeien. De burgerbevolking niet.
[..] Dit wordt een helse operatie. Wat gaat Israël doen als vrouweljke zelfmoordterroristen ingezet worden, of minderjarige? Een terrorist onderscheiden van een burger is al moeilijk.
Kun je het israel dan kwalijk nemen dat ze hard optreden als dat gebeurt? Wat dan? Het over hun kant laten gaan en niks doen?
[..] Kun je het israel dan kwalijk nemen dat ze hard optreden als dat gebeurt? Wat dan? Het over hun kant laten gaan en niks doen?
Ik neem niet kwalijk dat ze hard reageren. Wat ik aanstip is alleen als je met een schaakspel reageert precies zoals de tegenstander het heeft bedacht volgt er daarna iets wat niet goed is.
Maar ik kan het mis hebben hoor. Laten we het hopen.
Op vrijdag 13 oktober 2023 07:58 schreef Gia het volgende: Als alle mensen uit het noorden naar het zuiden gaan en israel valt binnen over land, dan zullen ze alle huizen en tunnels doorzoeken op zoek naar Hamas. Misschien nemen ze wat burgers gevangen. Ze gaan echt niet een ziekenhuis binnen vallen en de patienten vermoorden. Punt is, Hamas weet dat ook wel, dus die gaan die ziekenhuis en patienten als menselijk schild gebruiken.
Hamas heeft ook opgeroepen om vooral niet te vluchten.
Tsja Gaza. Mensen groeien op zonder perspectief in absolute armoede zonder hoop. Wat mag je van ze verwachten
Ik denk het niet. Ik denk dat ze heel zorgvuldig te werk gaan en zullen proberen burgers te sparen, of gevangen te nemen. Ligt uiteraard ook veel aan wat Hamas doet.
[..] nee het is geen als jij het doet dan doe ik het ook dingetje
Nou ja zo werkt het vaak wel, ook al zou het niet mogen. Je kan niet verwachten dat 1 partij rationeler blijft doen als de ander dat niet is - dat is onderdeel van de menselijke psyche helaas. Zie Rusland en Oekraïne.
[..] Kun je het israel dan kwalijk nemen dat ze hard optreden als dat gebeurt? Wat dan? Het over hun kant laten gaan en niks doen?
Het is meten met twee maten: van een beschaafd land verwachten we meer dan we van een terreurgroep als Hamas verwachten. En terecht. Dat stelt Israël meteen voor een onmogelijke situatie.
[..] Nou ja zo werkt het vaak wel, ook al zou het niet mogen. Je kan niet verwachten dat 1 partij rationeler blijft doen als de ander dat niet is - dat is onderdeel van de menselijke psyche helaas. Zie Rusland en Oekraïne.
kan wel
het is ook voor de psychische gezondheid van je eigen mannen
Central Command head Yehuda Fox signed a military order directing the pizzeria be closed for five months due to its incitement and support for terror activities.
The owner of the pizzeria was also detained, according to Hebrew media reports.
Winkelsluitingen komen in Nederland ook vaak genoeg voor.
[..] Het is meten met twee maten: van een beschaafd land verwachten we meer dan we van een terreurgroep als Hamas verwachten. En terecht. Dat stelt Israël meteen voor een onmogelijke situatie.
Hoezo onmogelijk? Ze gaan hun burgers ophalen. Uiteraard weten ze heel goed dat ze die niet levend terug krijgen, maar met niks doen, krijgen ze ze ook niet terug.
[..] tussen de zinnen door is dat wel wat iedereen zegt, want de palestijnen zijn zo zielig.
Na de walgelijke moordpartijen van hamas afgelopen zaterdag werd Israël massaal gesteund, ook dat ze het recht hebben zich te verdedigen. Je ziet nu dat dit begint te verschuiven, met een grondoorlog een humanitaire crisis in het vooruitzicht en veel instabiliteit in de regio. Dat is wel wat meer onderbouwd dan ‘die zielige Palestijnen’
[..] Tsja Gaza. Mensen groeien op zonder perspectief in absolute armoede zonder hoop. Wat mag je van ze verwachten
NOrmaal zijn het de arme mensen, de mensen die onderdrukt worden, de meest vriendelijke mensen. Dat dit in gaza niet het geval is, maakt duidelijk hoe giftig Hamas is
For every fact, there is an equal and opposite opinion. Twitch.tv/bensel15
[..] Hoezo onmogelijk? Ze gaan hun burgers ophalen. Uiteraard weten ze heel goed dat ze die niet levend terug krijgen, maar met niks doen, krijgen ze ze ook niet terug.
Omdat je geen schone handen houdt in een oorlog. Israël moet constant laveren tussen niet totaal vernietigd worden en internationale steun niet verliezen.
Hamas wordt niet breed gesteund door de Palestijnse bevolking. Het merendeel woont in de West Bank en in Gaza heeft Hamas gesteund door Iran (de verkeerde godsdienst) met geweld de macht gegrepen. Israël wordt wel breed gehaten door de Palestijnen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
Dit wordt een operatie waarbij eerst schieten en daarna vragen stellen de standaard zal zijn en er eerst granaten gegooid zullen worden. Het aantal doden zal dan ook navenand zijn.
[..] We mogen van ze verwachten dat ze geweld tegen andere burgers te allen tijde scherp afwijzen.
Ik denk zelf dat we niks van ze mogen verwachten. Te gehersenspoeld. En ze hebben niks om meer te verliezen en dat maakt elke tegenstander onberekenbaar.
[..] We mogen van ze verwachten dat ze geweld tegen andere burgers te allen tijde scherp afwijzen.
Dat is je westers denken projecteren op de extreme Islamitische ideologie. Waar het martelaarschap een soort hoogste goed is. En die ze sinds een jaar of 5 oud ingeprent krijgen.
Voor die mensen is sterven voor de Islam het mooiste wat ze kan overkomen.
Maar is dat wel zo dat al dat geweld tegen burgers breed gesteund wordt ? Kan me voorstellen dat de bevolking in Gaza zich niet uit durft te spreken
[..] Hamas wordt niet breed gesteund door de Palestijnse bevolking. Het merendeel woont in de West Bank en in Gaza heeft Hamas gesteund door Iran (de verkeerde godsdienst) met geweld de macht gegrepen. Israël wordt wel breed gehaten door de Palestijnen.
Uit onderzoek blijkt dat wel degelijk, zoals ik een paar dagen geleden liet zien (en wat hier massaal werd genegeerd).
[..] Maar is dat wel zo dat al dat geweld tegen burgers breed gesteund wordt ? Kan me voorstellen dat de bevolking in Gaza zich niet uit durft te spreken
Ik denk dat je Gaza het beste kan voorstellen als een Jim Jones "Peoples Temple " achtige sekte.
[..] NOrmaal zijn het de arme mensen, de mensen die onderdrukt worden, de meest vriendelijke mensen. Dat dit in gaza niet het geval is, maakt duidelijk hoe giftig Hamas is
Ken jij veel mensen uit Gaza? Verder is je post sowieso flauwekul.
Onderdrukte mensen de aardigste? Nog nooit van gehoord.
ik ben het met je eens. Ik volgde sinds dit weekend op Twitter twee inwoners van Gaza om een beeld vanuit hun kant te krijgen. Beide zeiden niks over de aanval van Hamas afgelopen zaterdag. Wel beelden van de bombardementen en enorm veel video's van baby's in en rondom de ziekenhuizen
[..] Maar is dat wel zo dat al dat geweld tegen burgers breed gesteund wordt ? Kan me voorstellen dat de bevolking in Gaza zich niet uit durft te spreken
Ik kan me voorstellen dat wij met z'n allen dat heel graag willen geloven, want het is moeilijk als er geen scherp onderscheid is tussen het abjecte gedrag van terroristen en de onschuld van burgers.
[..] Omdat je geen schone handen houdt in een oorlog. Israël moet constant laveren tussen niet totaal vernietigd worden en internationale steun niet verliezen.
Vieze handen maken is niet hetzelfde als je verlagen tot hetzelfde niveau als je tegenstander. Hamas is een terreurorganisatie maar Israel zaait nu net zo goed terreur. Wapperen er nog Israelische vlaggen? Snel weg ermee. Net als de Palestijnse overigens.
[..] Uit onderzoek blijkt dat wel degelijk, zoals ik een paar dagen geleden liet zien (en wat hier massaal werd genegeerd).
Ik heb wat verschillende onderzoeken voorbij zien komen, maar die van jou is de absolute waarheid? Kun je die nog eens plaatsen? Heb er overheen gelezen.
[..] NOrmaal zijn het de arme mensen, de mensen die onderdrukt worden, de meest vriendelijke mensen. Dat dit in gaza niet het geval is, maakt duidelijk hoe giftig Hamas is
Wereldvreemd verhaal dit, arme gebieden zijn dikwijls conflictgebieden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
[..] Omdat je niet kan rekenen. Minder dan de helft steunt Hamas.
Circa 60% steunt Hamas en 65% geweld tegen Israëlische burgers.
quote:
Op maandag 9 oktober 2023 22:24 schreef Claudia_x het volgende: Ik kwam dit tegen over steun van de eigen bevolking voor Hamas: "As of now, a recent survey indicates that 58% of the population in the Gaza Strip stands with Hamas. (...) Intriguingly, younger Palestinians and Gaza residents displayed stronger support, especially those viewing Hamas as Palestine's ideal representative and resistor against Israel." bron
Die surveys kun je overigens hier vinden. Interessante kost.
[..] Bruggetje naar die andere oorlog: "Which side of the two do you blame for starting the war, Ukraine or Russia?" 41% van de respondenten in Gaza zegt Rusland en 45% Oekraïne.
En tja: "Concerning armed attacks against Israeli civilians inside Israel, I...." Strongly support: 20%. Support: 44%.
[..] Oh.. dus Hamas gaat niet de bevolking helpen met vertrekken naar het zuiden? Hamas is toch ook het bestuur daar.
Hamas heeft denk ik drie opties: - Ze blijven zitten waar ze zitten, de burgers dus ook. Menselijk schild. Dit kost ze veel strijders maar gaat ook veel Israëlische soldaten en burgers in Gaza kosten. - Ze gaan samen met de burgers naar het zuiden en verstoppen zich daartussen. Gewoon als burger. - Hamas stuurt de bevolking naar het zuiden en verschanst zich tussen de ruïnes van Gaza. Dit kost ze vrijwel alle strijders maar gaat ook veel Israëlische soldaten kosten.
[..] Hamas heeft denk ik drie opties: - Ze blijven zitten waar ze zitten, de burgers dus ook. Menselijk schild. Dit kost ze veel strijders maar gaat ook veel Israëlische soldaten en burgers in Gaza kosten. - Ze gaan samen met de burgers naar het zuiden en verstoppen zich daartussen. Gewoon als burger. - Hamas stuurt de bevolking naar het zuiden en verschanst zich tussen de ruïnes van Gaza. Dit kost ze vrijwel alle strijders maar gaat ook veel Israëlische soldaten kosten.
Het zal wel de eerste, meest bloedige worden.
- hamas vertrekt en schiet elke burger dood die de stad probeert te verlaten
Ben je dan in Gaza geweest dat je weet dat deze mensen niet vriendelijk zijn? Ik ben (1998) in zowel Gaza, Westbank en heel Israël geweest. Ik kan je vertellen dat de mensen uit Gaza uiterst vriendelijk en gastvrij zijn.
[..] Ben je dan in Gaza geweest dat je weet dat deze mensen niet vriendelijk zijn? Ik ben (1998) in zowel Gaza, Westbank en heel Israël geweest. Ik kan je vertellen dat de mensen uit Gaza uiterst vriendelijk en gastvrij zijn.
Ik ben niet lang geleden in Israël geweest en kan vertellen dat de mensen uiterst vriendelijk en gastvrij zijn en zowel meeleven met de Palestijnse bevolking als constant vrezen voor hun eigen veiligheid en bestaansrecht.
Net zo anekdotisch natuurlijk als jouw ervaring.
[..] Dat doet Israën dan ook niet. De vraag is: hoe vies mag je worden om ermee weg te komen en om jezelf in de spiegel te kunnen blijven aankijken?
Je hebt gelijk, die doen het wat mij betreft nog wat erger. In haar gedrag kun je toch wel zien dat ze die twee miljoen als potentiele Hamas strijders zien. 1 miljoen inwoners opdragen direct te vertrekken, naar wat?
Bij mij komt het allemaal toch wel over als een flatgebouw platbombarderen omdat er een wespennest in zit. Maargoed, ik houd het weer voor gezien hier.
Op vrijdag 13 oktober 2023 08:24 schreef Stoorzendert het volgende: Vrij ziekelijk dat die stream (die multiview uit de OP) gewoon merchandise aan het verkopen is... Steve-shirts, Steve-mokken, etc.
[..] Circa 60% steunt Hamas en 65% geweld tegen Israëlische burgers. [..] [..]
Ja die survey was net na het vorige conflict. Hamas wordt meestal gesteund wanneer Israël weer eens terreur zaait omdat ze de enige zijn die terug kunnen slaan. Daarna kalft die steun weer af omdat het nog steeds kommer en kwel is in de Gaza en Hamas daar niks aan kan doen.
Bij mij komt het allemaal toch wel over als een flatgebouw platbombarderen omdat er een wespennest in zit. Maargoed, ik houd het weer voor gezien hier.
Ik ben een pacifist, dus het doet mij ook pijn.
[..] Vieze handen maken is niet hetzelfde als je verlagen tot hetzelfde niveau als je tegenstander. Hamas is een terreurorganisatie maar Israel zaait nu net zo goed terreur. Wapperen er nog Israelische vlaggen? Snel weg ermee. Net als de Palestijnse overigens.
Eens. Het is van de zotte om vlaggen van schurkenstaat Israël op te hangen aan onze overheidsgebouwen. Dat kan echt niet. Burgerdoelen bombarderen, ziekenhuizen zonder stroom. Als je dit in een Hollywood film zou stoppen dan zou iedereen het onrealistisch vinden.
[..] Hoe recent en betrouwbaar zijn die gegevens? Heb dat misschien ff gemist.
Ik zie hier ook vaak teruggegrepen worden naar de laatste verkiezingen. Daar kreeg Hamas ruim 44% van de stemmen, Fatah volgens mij 41%.
Hamas werd de grootste in Gaza en Fatah in de Westelijke Jordaanoever. Mja, dat is ook al meer dan 15 jaar geleden..
Wat maakt het uit? Het is bizarre retoriek om te denken dat Palestijnen dit willen omdat 60% schijnbaar Hamas steunt. Steunt in wat? Dit soort aanslagen?
Je bent echt mens af als je zo gaat oordelen over een militaire operatie met een miljoen vluchteling. Ranzig.
[..] Ja die survey was net na het vorige conflict. Hamas wordt meestal gesteund wanneer Israël weer eens terreur zaait omdat ze de enige zijn die terug kunnen slaan. Daarna kalft die steun weer af omdat het nog steeds kommer en kwel is in de Gaza en Hamas daar niks aan kan doen.
Zoals een expert op tv uitgelegde, is de steun voor Hamas mede gegroeid doordat er relatief weinig corruptie in de gelederen is.
Naar schatting zijn er al 400.000 mensen gevlucht uit Gaza en de noordelijke voorsteden en er wordt opgeroepen om naar Wada Gazi te vluchten, dat is ongeveer 2km ten zuidwesten van de stad.
De waarschuwing van het IDF geldt voor de hele noordelijke Gazastrook.
[..] Ik ben niet lang geleden in Israël geweest en kan vertellen dat de mensen uiterst vriendelijk en gastvrij zijn en zowel meeleven met de Palestijnse bevolking als constant vrezen voor hun eigen veiligheid en bestaansrecht.
Ben er nog niet zo lang geleden geweest en heb dat niet echt ervaren. Het was wel in een periode dat het rustig was daar. Ben in Jeruzalem bespuugd door een orthodoxe jood, die vond me te westers gekleed denk ik.
Ik was er met vriendinnen en Israëlische mannen zijn naar mijn ervaring best vervelend als je jong en westers bent, ze gingen ongevraagd bij ons zitten op het terras om keihard te versieren. Van die macho’s. Ook met uitgaan. Nog lastiggevallen door een taxichauffeur.
Palestijnse gebieden als positief ervaren, ik vond de mensen toen vrolijk en vol levenslust zitten.
Ik ben verder geen politieke gesprekken aangegaan.
[..] Ben er nog niet zo lang geleden geweest en heb dat niet echt ervaren. Het was wel in een periode dat het rustig was daar. Ben in Jeruzalem bespuugd door een orthodoxe jood, die vond me te westers gekleed denk ik.
Ik was er met vriendinnen en Israëlische mannen zijn naar mijn ervaring best vervelend als je jong en westers bent, ze gingen ongevraagd bij ons zitten op het terras om keihard te versieren. Van die macho’s. Ook met uitgaan. Nog lastiggevallen door een taxichauffeur.
Palestijnse gebieden als positief ervaren, ik vond de mensen toen vrolijk en vol levenslust zitten.
Ik ben verder geen politieke gesprekken aangegaan.
Vandaar had ik het over een anekdotische ervaring.
[..] internationaal recht is leuk voor een 'beschaafde' wereld, wij leven in een wereld met beesten, ookal maken wij onszelf wijs dat het een beschaafde wereld is
De ironie is dat we vanwege beschaving het een goed idee vonden om de joden een land ergens te laten op te richten.
[..] ja en dan later of ze het zuiden willen verlaten en terug willen gaan naar het verwoeste noorden.
Er is opgeroepen te vluchten naar Wadi Gaza, niet naar het zuiden van de Gazastrook. Als het een groot offensief is kan het goed zijn dat de Gazastrook opgesplitst wordt.
[..] Er is opgeroepen te vluchten naar Wadi Gaza, niet naar het zuiden van de Gazastrook. Als het een groot offensief is kan het goed zijn dat de Gazastrook opgesplitst wordt.
maar daar gaan ze toch dan ook uiteindelijk de boel 'schoonvegen' ?
Op vrijdag 13 oktober 2023 07:16 schreef ludovico het volgende: "radicaal islamitisch" leuke benaming voor een terroristische organisatie met dit type onmenselijke aanslagen.
Ja haha dat klopt helemaal niet. "Joods terorristisch" past inderdaad beter als je israhel wilt beschrijven. Goed opgemerkt!
[..] Wat maakt het uit? Het is bizarre retoriek om te denken dat Palestijnen dit willen omdat 60% schijnbaar Hamas steunt. Steunt in wat? Dit soort aanslagen?
Je bent echt mens af als je zo gaat oordelen over een militaire operatie met een miljoen vluchteling. Ranzig.
Ik oordeel nergens. Ik greep alleen terug naar cijfers van ruim 15 jaar terug.
[..] Ik ben niet lang geleden in Israël geweest en kan vertellen dat de mensen uiterst vriendelijk en gastvrij zijn en zowel meeleven met de Palestijnse bevolking als constant vrezen voor hun eigen veiligheid en bestaansrecht.
Het gaat er om dat iemand die er nooit geweest is beweert dat de inwoners van de Gaza niet vriendelijk zouden zijn. Gebaseerd op helemaal niks, niet eens een ervaring. Alles wat ik doe is mijn ervaring met die mensen delen. (. Waarbij ik nog zo correct ben om mijn ervaring met het gros van de Israëliërs maar niet te noemen)
Op vrijdag 13 oktober 2023 08:37 schreef Alloch87 het volgende: Hamas die burgers, die naar het zuiden willen vluchten, terug stuurt.... hieruit blijkt wel weer dat Hamas totaal geen ene reet geeft om de burgers.
[..] nee joh die hele aanval was juist om deze reactie uit te lokken
Nee hoor. Een reactie uitlokken? Sure.
Maar deze reactie? Op deze schaal? Echt niet.
Israel stopt niet voordat elk hamaslid is afgemaakt. Dat zullen ze onderhand wel gaan begrijpen. Iran koos er ook voor om hun regeringstoestel terug te vliegen toen ze wat IDF straaljagers opmerkten. Hezbollah durft ook niet aan te vallen. De PA steunt ze niet. De VAE heeft hier geen zin in. Ik verwacht ook nog wel wat aanslagen op de Hamastop in Qatar, al dan niet na tips aan de Mossad van de lokale autoriteiten.
Israel kijkt na het vernietigen van Hamas en hun infrastructuur wel weer hoe het verder moet.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
[..] Wat maakt het uit? Het is bizarre retoriek om te denken dat Palestijnen dit willen omdat 60% schijnbaar Hamas steunt. Steunt in wat? Dit soort aanslagen?
quote:
Finally, we asked about Palestinian-Israeli relations. The findings show a rise, higher than the margin of error, in support for the two-state solution, reaching about a third. Nonetheless, the overwhelming majority still believes that this solution is no longer feasible due to settlement expansion. At the same time, these results indicate an increase in support for unarmed popular resistance, and a similar increase in support for a return to confrontation and armed intifada.
[..] Maar minder als ze zich tussen de burgers verschansen en dat is denk ik precies wat ze willen
weet ik niet
belangrijkste nu is dat er beelden zijn van dode kindertjes door Israelische bombardementen, Hamas strijders die aan hun 10.000 lekkere maagden beginnen hebben ze nu ff niks aan
Op vrijdag 13 oktober 2023 08:37 schreef Alloch87 het volgende: Hamas die burgers, die naar het zuiden willen vluchten, terug stuurt.... hieruit blijkt wel weer dat Hamas totaal geen ene reet geeft om de burgers.
Vieze vuile terroristen.
Vanuit Hamas gezien zijn de burgers hun enige schild richting Israël. Die burgers worden dus gewoon als kanonnenvoer neergezet door deze partij, en Israël heeft geen geduld met deze burgers zodra het offensief gaat beginnen.
Op vrijdag 13 oktober 2023 08:24 schreef Stoorzendert het volgende: Vrij ziekelijk dat die stream (die multiview uit de OP) gewoon merchandise aan het verkopen is... Steve-shirts, Steve-mokken, etc.
Bizar tafereel. Haredische joden zijn vreemd genoeg anti-zionistisch. Ze geloven dat er pas een zionistische staat gesticht mag worden als de Messias is teruggekeerd, of zo. Zij hebben een Palestijnse vlag opgehangen maar de politie probeert die te verwijderen.
Hundreds of Anti-Zionist Jews clashed with Zionist Israeli police who came to take down Palestinian flags hung by Jews in the Mea Shearim neighborhood of Jerusalem. Jews threw stones at Israeli police to prevent them from lowering the flag. https://www.reddit.com/r/(...)lashed_with_zionist/
Op vrijdag 13 oktober 2023 08:49 schreef Jemoederniet het volgende: Bizar tafereel. Haredische joden zijn vreemd genoeg anti-zionistisch. Ze geloven dat er pas een zionistische staat gesticht mag worden als de Messias is teruggekeerd, of zo. Zij hebben een Palestijnse vlag opgehangen maar de politie probeert die te verwijderen.
Hundreds of Anti-Zionist Jews clashed with Zionist Israeli police who came to take down Palestinian flags hung by Jews in the Mea Shearim neighborhood of Jerusalem. Jews threw stones at Israeli police to prevent them from lowering the flag. https://www.reddit.com/r/(...)lashed_with_zionist/
Op vrijdag 13 oktober 2023 08:49 schreef Jemoederniet het volgende: Bizar tafereel. Haredische joden zijn vreemd genoeg anti-zionistisch. Ze geloven dat er pas een zionistische staat gesticht mag worden als de Messias is teruggekeerd, of zo. Zij hebben een Palestijnse vlag opgehangen maar de politie probeert die te verwijderen.
[..] de militair in mij denkt 'werd ook godverdomme een keer tijd ook'
Een offensief hoeft helemaal niet verkeerd te zijn, ik denk dat ze veel slechtheid gaan uitroeien. Voor de burgerbevolking is het een zeer bittere pil maar dat was het voor de burgers in Nazi-Duitsland ook.
[..] Wrath of God duurde twintig jaar. De jacht op Eichmann iets van tien. Israel heeft nu gezegd Hamas uit te roeien.
En dat gaan ze doen ook.
Ik hoop met speciale aandacht voor de recruiters van Hamas. Die recruiters zullen de afgelopen dagen wel zijn overlopen door dakloze dorstige sollicitanten
Hamas heeft de oproep van het Israëlische leger om het noorden van de Gazastrook te verlaten, bestempeld als propaganda. Burgers zouden zich er niets van moeten aantrekken.
Volgens ooggetuigen houden Hamasstrijders burgers tegen die naar het zuiden trekken en sturen ze terug. In het noorden ligt de grootste stad van de strook waar het gebied naar is genoemd, Gaza.
De vraag is helaas wel in hoeverre die 'rule based world' nog lang standhoudt, voor zover die natuurlijk ooit volledig bestond.
And what rough beast, its hour come round at last, Slouches towards Bethlehem to be born?
[..] Een offensief hoeft helemaal niet verkeerd te zijn, ik denk dat ze veel slechtheid gaan uitroeien. Voor de burgerbevolking is het een zeer bittere pil maar dat was het voor de burgers in Nazi-Duitsland ook.
ik denk dat het ze atm geen reet uitmaakt of het goed of slecht is atm
de palestijnen hebben zich beestachtig gedragen en Israel heeft de middelen om dat goed duidelijk te maken en die gaan ze gebruiken ook
[..] Ik hoop met speciale aandacht voor de recruiters van Hamas. Die recruiters zullen de afgelopen dagen wel zijn overlopen door dakloze dorstige sollicitanten
dat zou niet gebeurt zijn als Israel niet had gereageerd denk je?
Dat hoor ik wel vaker, maar ik heb ook gelezen dat Hamas daadwerkelijk hoopte stukken land buiten de Gaza strook te verdedigen om ondertussen met de gijzelaars een soort patstelling te creëren. Ik vraag me af of ze het huidige scenario echt als hoofdplan hadden.
[ Bericht 0% gewijzigd door Perrin op 13-10-2023 09:16:27 ]
And what rough beast, its hour come round at last, Slouches towards Bethlehem to be born?
[..] De vraag is helaas wel in hoeverre die 'rule based world' nog lang standhoudt, voor zover die natuurlijk ooit volledig bestond.
Die is er buiten het westen ook helemaal nooit geweest. Kijk naar Saoedi Arabië in Jemen, Marokko in de westelijke Sahara, China en de Oeigoeren, ongeveer ieder conflict in Afrika.
[..] ik denk dat het ze atm geen reet uitmaakt of het goed of slecht is atm
de palestijnen hebben zich beestachtig gedragen en Israel heeft de middelen om dat goed duidelijk te maken en die gaan ze gebruiken ook
dan moet je ff op de blaren zitten
Als je een beschaafd land bent, of pretendeert te zijn, dan kan dat ook anders. Na de aanslagen in Parijs en Nice hebben de Fransen toch ook geen willekeurige Moslims standrechtelijk geëxecuteerd?
Tel die 12 jaar Palestijnse doden bij elkaar op en je komt uit op alleen het aantal kinderen in één jaar die omkomen in moslimlanden door de handen van andere moslims waar je niemand over ziet krijsen, moet eens afgelopen zijn met die haat vanuit de islam te verbergen achter de Palestina situatie.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
Israël kan misschien beter water en stroom naar Gaza herstellen en een paar weken afwachten. En als Hamas raketten afschiet die lanceerinstallaties bombarderen. Probeer iets anders te doen dan wat Hamas goed uitkomt in de PR-strijd.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
[..] Als je een beschaafd land bent, of pretendeert te zijn, dan kan dat ook anders. Na de aanslagen in Parijs en Nice hebben de Fransen toch ook geen willekeurige Moslims standrechtelijk geëxecuteerd?
denk je dat er heel veel mensen geklaagd hadden als ze dat hadden gedaan?
Dit is ook wel bizar. De geesten lijken bij de Israëlische elite rijp voor massamoord.
Het zijn dan ook twee partijen die even ver van ons afstaan. Ik zei het vanaf het begin al, dit is niet ons conflict maar een conflict tussen twee extremistische partijen waar burgers slachtoffer van worden.
[..] Op Fok zou er waarschijnlijk zijn gejuicht, maar in de echte wereld niet.
Ik denk dat er best veel mensen achter zouden staan. Dat komt voornamelijk omdat ze niet bij aanwezig zijn of willen zijn maar wel de boosheid voelen. Dat is dan ook de reden waarom wij blij mogen zijn dat de stem van het volk niet altijd gehonoreerd wordt.
Israël blijft massa moorden plegen. Blijft een algehele blokkade uitvoeren waar alles en iedereen aan kapot gaat. Blijft alles kapot bombarderen, ongeacht wat. Gaat zeer wss een inval plegen op de grond met alle gevallen vandien.
En in het Westen geven we Israël alle steunen en noemen we Hamas de terroristen en niet allebei.
Het zou hypocriet zijn om dit niet te veroordelen (mocht het waar zijn dat Israel binnen 24 uur dit gaat doen) en wat Rusland in Oekraïne doet momenteel wel. Ja, de aanleiding is compleet anders, maar dit gaat echt wel te ver.
Alleen Saoei-Arabië al heeft de score op 300.000 staan in 9 jaar tijd. Dat is toch al meer dan 70 jaar Israël - Palestijnen conflict.
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2023 09:11 schreef bianconeri het volgende: Israël blijft massa moorden plegen. Blijft een algehele blokkade uitvoeren waar alles en iedereen aan kapot gaat. Blijft alles kapot bombarderen, ongeacht wat. Gaat zeer wss een inval plegen op de grond met alle gevallen vandien.
En in het Westen geven we Israël alle steunen en noemen we Hamas de terroristen en niet allebei.
Hoe krom.
Nee Hamas gebruikt Palestijnen als menselijk schild dus Hamas is verantwoordelijik. Wat zou jij doen als de vijand een raketinstallatie tussen de burgers plaatst en op jouw burgers schiet waarbij jouw burgers omkomen?
Op vrijdag 13 oktober 2023 09:05 schreef Hyperdude het volgende: Israël kan misschien beter water en stroom naar Gaza herstellen en een paar weken afwachten. En als Hamas raketten afschiet die lanceerinstallaties bombarderen. Probeer iets anders te doen dan wat Hamas goed uitkomt in de PR-strijd.
Dit gaat wat verder dan simpelweg iets dat goed uitkomt in de PR-strijd of niet. Het kan best zijn dat een deel van de Gazastrook simpelweg geleegd wordt en permanent geannexeerd.
Op vrijdag 13 oktober 2023 09:11 schreef bianconeri het volgende: Israël blijft massa moorden plegen. Blijft een algehele blokkade uitvoeren waar alles en iedereen aan kapot gaat. Blijft alles kapot bombarderen, ongeacht wat. Gaat zeer wss een inval plegen op de grond met alle gevallen vandien.
Hoe krom.
Nazi Duitsland had ook te maken met een blokkade. De binnensteden van plekken als Arnhem die zijn nog steeds lelijk, omdat alles kapot is geschoten. M'n grootouders zijn daarmee ook hun huis verloren. Allemaal heel kut, maar minder kut dan de rest van je leven onder een regering zitten met martelkamers en een vurige wens bevolkingsgroepen uit te moorden.
[..] Dit gaat wat verder dan simpelweg iets dat goed uitkomt in de PR-strijd of niet. Het kan best zijn dat een deel van de Gazastrook simpelweg geleegd wordt en permanent geannexeerd.
Alle Palestijnen richting Egypte en Gaza gewoon deel van Israël zou een mooie uitkomst zijn.
[..] dat zou niet gebeurt zijn als Israel niet had gereageerd denk je?
als je wint heb je vrienden ...
Ik denk dat de bewoners van Gaza heel veel onrecht wordt aangedaan. Nu maar ook tijdens de afgelopen 20 jaar in de periodes van rust. Dit onrecht komt door Hamas maar ook zeker door Israël. Iedereen ziet het maar de westerse wereld accepteert het.
Israël schakelt straks een paar duizend Hamas strijders uit. Ondertussen wordt de hele bevolking zwaar geraakt. Dan hebben we weer twee of vier jaar van rust en dan begint het spelletje weer van voor af aan, met over vier jaar de terroristen die nu als onschuldig kind zwaar getroffen worden
[..] Die is er buiten het westen ook helemaal nooit geweest. Kijk naar Saoedi Arabië in Jemen, Marokko in de westelijke Sahara, China en de Oeigoeren, ongeveer ieder conflict in Afrika.
Dat hele ding staat op instorten, vrees ik.
Op vrijdag 13 oktober 2023 09:05 schreef Hyperdude het volgende: Israël kan misschien beter water en stroom naar Gaza herstellen en een paar weken afwachten. En als Hamas raketten afschiet die lanceerinstallaties bombarderen. Probeer iets anders te doen dan wat Hamas goed uitkomt in de PR-strijd.
Ja een paar weken wachten zodat de veilige westerling het nieuws alweer is vergeten en de steun helemaal weg is. Het enorme leger voor de grens is ook gratis en jarenlang vol te houden voor een klein land als Israël.
Hamas heeft dan gewonnen en dan kunnen we dit feest over 5 jaar weer herhalen.
[..] Ik denk dat de bewoners van Gaza heel veel onrecht wordt aangedaan. Nu maar ook tijdens de afgelopen 20 jaar in de periodes van rust. Dit onrecht komt door Hamas maar ook zeker door Israël. Iedereen ziet het maar de westerse wereld accepteert het.
Israël schakelt straks een paar duizend Hamas strijders uit. Ondertussen wordt de hele bevolking zwaar geraakt. Dan hebben we weer twee of vier jaar van rust en dan begint het spelletje weer van voor af aan, met over vier jaar de terroristen die nu als onschuldig kind zwaar getroffen worden
[..] Dit gaat wat verder dan simpelweg iets dat goed uitkomt in de PR-strijd of niet. Het kan best zijn dat een deel van de Gazastrook simpelweg geleegd wordt en permanent geannexeerd.
Dat snap ik, maar Israël gaat, volgens mij, in recordtijd credits verspelen. Hamas moet kapot, maar alles maar accepteren als "collateral damage" lijkt mij niet de weg.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
[..] Ik denk dat de bewoners van Gaza heel veel onrecht wordt aangedaan. Nu maar ook tijdens de afgelopen 20 jaar in de periodes van rust. Dit onrecht komt door Hamas maar ook zeker door Israël. Iedereen ziet het maar de westerse wereld accepteert het.
[..] ja als als je de Palestijnen gewoon verplaatst naar iets verderop en alles verder aan Israel geeft dan gaat dat alles gewoon oplossen denk ik ook!
zeg dan gewoon niets
Want de situatie van de afgelopen decennia heeft zulke goede resultaten opgeleverd?
En aan beide kanten. Want ook aan Israelische kant zijn er nu mensen, kinderen, zo erg geraakt door de aanslagen van zaterdag dat die met een enorme wrok opgroeien.
En ook aan beide kanten zullen er genoeg volwassenen in hun leven zijn om die wrok aan te wakkeren en te voeden. Zowel direct door ze dat in te fluisteren, als door de acties die beide kanten jegens de ander zullen blijven plegen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. .. The wisdom that the old can't give away
Zolang de extremisten aan het roer blijven in die regio zal deze cyclus van haat zich blijven herhalen.
Oftewel elke moslim vandaag op straat rellen of demonstreren steunt die terroristische organisatie Hamas wat ook opgeroepen heeft niet Joden aan te vallen (lees: Europeanen) en die mogen van mij allemaal opgepakt worden en uit dit continent geschopt te worden.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
Dan zullen ze (natuurlijk) schieten en later het beeldmateriaal
quote:
Precies. Hamas plant alles in deze wetenschap. Als ze dus kinderen of vrouwen naar voren duwen, wie is er dan schuldig? Je kunt als soldaat niet uit principe zo'n joch van een jaar of 13 naar je toe laten rennen met een bomgordel.
[..] Tel die 12 jaar Palestijnse doden bij elkaar op en je komt uit op alleen het aantal kinderen in één jaar die omkomen in moslimlanden door de handen van andere moslims waar je niemand over ziet krijsen, moet eens afgelopen zijn met die haat vanuit de islam te verbergen achter de Palestina situatie.
Op welk moment dachten jullie dat een whataboutism een goede strategie ging zijn?
Ik vraag me af hoe ze straks bij de grondaanval gaan filteren. Wie is wie? Zou me niets verbazen als er nog een paar bomgordels afgaan tussen de groepen burgers en IDF
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
Oftewel elke moslim vandaag op straat rellen of demonstreren steunt die terroristische organisatie Hamas wat ook opgeroepen heeft niet Joden aan te vallen (lees: Europeanen) en die mogen van mij allemaal opgepakt worden en uit dit continent geschopt te worden.
Je hoeft het niet telkens te herhalen hè, die oproep.
[..] De vraag is helaas wel in hoeverre die 'rule based world' nog lang standhoudt, voor zover die natuurlijk ooit volledig bestond.
Wat mij betreft trekken we ons in het westen maar wat terug, houden we ons intern wel aan een rule based order, maar daarbuiten gewoon keihard, op wat voor manier dan ook, onze belangen beschermen. Laten we de hypocrisie van mensenrechten ook maar vallen en veranderen we dat naar burgerrechten, voor burgers van fatsoenlijke landen/bondgenoten. Asiel, vluchtelingen verdrag, in de vuilnisbak. Kijken we over een eeuw wel weer of het de rest van de wereld zo slecht bevallen is dat ze toch weer mee willen doen of niet.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
[..] Ik vraag me af hoe ze straks bij de grondaanval gaan filteren. Wie is wie? Zou me niets verbazen als er nog een paar bomgordels afgaan tussen de groepen burgers en IDF
Dat is natuurlijk onmogelijk.
En de gijzelaars?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
[..] Een week geleden na die gruwelijke slachting en de eerste reacties van linkse en islamitische users was "ja maar Israël".
Komt denk ik omdat het ontzettend vermoeiend is dat mensen die gruwelijke slachting als een op zichzelf staande actie zien. Het is niet nuanceren, maar het algehele plaatje wat groter maken.
Op vrijdag 13 oktober 2023 09:40 schreef KoningWouter het volgende: Is het vandaag niet de internationale Jihad dag die een of andere Islamitische pipo heeft aangekondigd?
Zal vast wel weer een of andere mafklapper ergens een school overhoop schieten ergens op de wereld.
Ben benieuwd idd of en waar het uit de hand loopt. Hopelijk willen er niet nog veel andere lui Hamasje spelen.
Wat mij echt gigantisch, maar dan ook echt gigantisch ergert is hoe linkse partijen hiermee om gaan. Er moeten universiteitsgebouwen dicht, maar het lijkt onmogelijk om ook maar één vinger uit te steken naar de aanstichters.
Op vrijdag 13 oktober 2023 09:41 schreef Nattekat het volgende: Wat mij echt gigantisch, maar dan ook echt gigantisch ergert is hoe linkse partijen hiermee om gaan. Er moeten universiteitsgebouwen dicht, maar het lijkt onmogelijk om ook maar één vinger uit te steken naar de aanstichters.
Welke linkse partijen?
UNRWA moves south, tells Israel schools can’t be touched UNRWA, the UN agency for Palestinian refugees, says it has moved its main operations center and non-local staff in Gaza south as Israel warns civilians to evacuate in that direction.
The agency warns Israel that it must protect civilians in UN schools and shelters.
“These UN schools and all other UN shelters are UN facilities. They must be protected at all times and must never come under attack in accordance with international humanitarian law,” it says.
Over 200,000 people are sheltering in 92 UNRWA schools, according to the UN.
Israel has long charged Hamas with hiding weapons and infrastructure in tunnels around schools, hospitals and residential buildings, and tunnels and weapons have been found at UNRWA schools.
During the fighting in 2021 between Israel and Gaza terrorists, a tunnel was found underneath an UNRWA school. The IDF also determined that the courtyard of at least one Gaza school — it was not clear if it belonged to UNRWA — housed 14 underground rocket launchpads, which it said were used during the fighting.
During Operation Protective Edge in 2014, rockets were found in UNRWA schools on several occasions.
Op vrijdag 13 oktober 2023 09:41 schreef Nattekat het volgende: Wat mij echt gigantisch, maar dan ook echt gigantisch ergert is hoe linkse partijen hiermee om gaan. Er moeten universiteitsgebouwen dicht, maar het lijkt onmogelijk om ook maar één vinger uit te steken naar de aanstichters.
Nederland in 2023, fantastisch he! En in mei weer hypocriet op de Dam 2 minuten stil zijn, tijd dat mensen eens stoppen met stil te zijn en hun ogen opendoen om eens te zien wat er echt aan het spelen is op dit continent.