9 oktober 2023- De bevolking van de Gazastrook gaat bloedige weken tegemoet. Na de aanval door het radicaal-islamitische Hamas kondigde het Israëlische leger (IDF) de grootste mobilisatie in zijn geschiedenis aan: het heeft 300.000 reservisten opgeroepen, meer dan ooit tevoren, zei de hoofdwoordvoerder van het leger, Daniel Hagari, rond het middaguur: “ Wij gaan in het offensief."
Israël heeft opdracht gegeven tot een volledige sluiting van de Gazastrook na de verwoestende grote aanval van het islamitische Hamas. Minister van Defensie Joav Galant zei: "Er zal geen elektriciteit, geen voedsel en geen brandstof zijn." Alles zal gesloten zijn.
Israël was zaterdag al gestopt met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook via zijn staatsenergieleverancier. Minister van Energie Israel Katz zei dat hij een bevel had ondertekend waarin hij de Israel Electric Company opdroeg 'te stoppen met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook'.
Nadat Hamas in 2007 aan de macht kwam in de Gazastrook, legde Israël een blokkade op aan de smalle kuststrook. Volgens het Midden-Oostenkwartet, waartoe de VS, Rusland, de Europese Unie en de Verenigde Naties behoren, hebben de inwoners daar onder normale omstandigheden slechts 5 tot 15 uur per dag elektriciteit. Het Palestijnse grondgebied heeft tot nu toe tot 120 megawatt elektriciteit geïmporteerd van de Israëlische staatsenergieleverancier.
De Gazastrook heeft een oppervlakte van ongeveer 365 vierkante kilometer. Er wonen bijna twee miljoen mensen in de regio. In de loop van de aanval op Israël vanuit de Gazastrook afgelopen zaterdag heeft de terroristische organisatie Hamas zo'n 170 Israëli's ontvoerd, maar blijkbaar ook staatsburgers van andere landen. Israël voert sinds zaterdag massale vergeldingsaanvallen uit tegen de Gazastrook. Er wordt ook een grondoffensief verwacht. Aan beide zijden zijn inmiddels honderden doden en duizenden gewonden gevallen. Bron
SPOILER: Oudere berichtgeving
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 17 uur 7 oktober
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 13.40 uur
SPOILER: Update 10.46 uur
SPOILER: Liveblog Nu.nl
SPOILER: Livestreams
SPOILER: Diverse tweets van zaterdag na de inval
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
[ Bericht 0% gewijzigd door Momo op 13-10-2023 08:46:39 ]
Even over dat laatste: Dat onthoofden van babies werd gigantisch vergroot de afgelopen dagen, en dat specifiek heeft publieke sentiment drastisch zien draaien van Palestijnen naar Israël. Alsof wat we al wisten niet gruwelijke genoeg was. (Blijkbaar niet.)
Hoe dan ook, nu lees ik weer allemaal berichten dat het onthoofden van babies mogelijk onzin is? Originele bron:
Biden zei eerst dat die de beelden had gezien. Maar dat bleek niet waar, hij zou het van IDF hebben. Maar IDF heeft zelf ook geen beelden. Wat is het nou.
ok, dus, om even de situatie te beschrijven mbt Gaza & Israël.
Israel heeft water&electriciteit afgesloten en wil gijzelaars terug. De ziekenhuizen in Gaza zitten binnenkort zonder stroom wat 'n massamoord zal betekenen. Gijzelaars die bijv. medicijnen nodig hebben zullen 't mogelijk niet overleven.
De drie Joodse scholen die Nederland telt, alle drie in Amsterdam, sluiten morgen hun deuren. Volgens een daarvan, de Joodse scholengemeenschap Cheider, doen de gemeente en de Nationaal Cöordinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) niet voldoende om de veiligheid van leerlingen en personeel te waarborgen, nu er een oorlog woedt tussen Hamas en Israël. De twee andere scholen willen niet reageren op vragen van de NOS.
"De veiligheid is prioriteit", zegt Herman Loonstein, bestuursvoorzitter van Cheider, in het NPO Radio 1-programma Nieuws en Co. "We hebben overleg gehad om die te maximaliseren. Ondanks toezeggingen zien we geen verbetering. Daarom hebben we helaas moeten besluiten de scholen te sluiten."
Loonstein zegt dat de school gesloten blijft tot de overheid meer doet. Waaraan hij precies denkt, wil hij niet zeggen "vanwege de veiligheid". Er zijn volgens hem op dit moment geen concrete dreigingen.
When the student is ready, the teacher will appear. When the student is truly ready, the teacher will disappear.
Ok dus 1,1 miljoen mensen moeten binnen 24 uur het noorden van Gaza verlaten aldus Israël.
Daarna gaat het waarschijnlijk los en knallen ze heel het noorden de moeder.
Je kan van Hamas zeggen wat je wil, maar van die 1,1 miljoen mensen zullen er een hele boel niet weg kunnen en daar zitten een heleboel onschuldigen tussen die de klappen gaan vangen.
Wanneer wordt Israël tot de orde geroepen? Dit begint steeds meer op genocide te kijken.
De oude oude layout was veel beter!! vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
Ik ben er helemaal niet voor dat er een Europese delegatie naar Israël gaat.
Israël staat zo'n beetje op het punt iets te gaan doen wat toch minstens doet denken aan genocide. Dan ga je toch niet zo'n hele delegatie die kant op sturen. Dan houd je het gewoon bij een steunbetuiging voor wat betreft terroristische aanslagen en dring je verder aan op zorgvuldigheid en terughoudendheid.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
Op vrijdag 13 oktober 2023 04:20 schreef Paganitzu het volgende: Hoezo 'steunt' de Moslim gemeenschap Palestine terwijl ze geen vluchtelingen op willen nemen?
Slaat toch nergens op? Probeer mij dan uit te leggen hoe de pro-Palestine reactie dan verklaard man worden?
Polen nemen miljoenen Oekrainers op zonder te zeuren terwijl ze geen vrienden zijn. Verzwakt de 'steun' nogal. Lijkt dan meer op Israel haat.
Omdat de meeste Arabische landen meer hekel hebben aan Israel dan aan de Palestijnen. Hier in het westen worden de Palestijnen als zielig neer gezet maar zijn wel een beetje de etterbakken van het midden oosten.
De Egyptenaren weten ook dat ze een bak ellende binnen halen waar ze dan niet makkelijk vanaf komen.
[ Bericht 26% gewijzigd door Kijkertje op 13-10-2023 07:13:47 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
"radicaal islamitisch" leuke benaming voor een terroristische organisatie met dit type onmenselijke aanslagen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
Maar ze hebben de Gazastrook toch hermetisch afgesloten? Daar kan geen muis uit dacht ik te hebben begrepen?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
[..] Inclusief VN personeel. 1,1 miljoen mensen kun je niet verplaatsen binnen 24 uur en al zeker niet in een gebied wat al half in puin ligt.
Tjah, heb je tips?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
[..] Maar ze hebben de Gazastrook toch hermetisch afgesloten? Daar kan geen muis uit dacht ik te hebben begrepen?
De Gazastrook is wel meer dan alleen Gaza-Stad. Niet véél meer en echt de ruimte heb je uiteraard niet, maar in elk geval in theorie is het mogelijk om Gaza-Stad te verlaten en wel binnen de Gazastrook te blijven.
[..] De Gazastrook is wel meer dan alleen Gaza-Stad. Niet véél meer en echt de ruimte heb je uiteraard niet, maar in elk geval in theorie is het mogelijk om Gaza-Stad te verlaten en wel binnen de Gazastrook te blijven.
Fijn om te horen dat ze nog een paar vierkante meter bewegingsruimte krijgen van Israël.
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!" Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
[..] Fijn om te horen dat ze nog een paar vierkante meter bewegingsruimte krijgen van Israël.
Ja nee, het is niet goed ofzo he
Ging me er puur om dat de Gazastrook nog 'iets' meer is dan alleen Gaza-Stad. Maar zoals gezegd: bepaald niet veel meer dan dat, en echt ruimte voor een volksverhuizing is er natuurlijk niet.
Op vrijdag 13 oktober 2023 06:19 schreef vosss het volgende: Ok dus 1,1 miljoen mensen moeten binnen 24 uur het noorden van Gaza verlaten aldus Israël.
Je kan van Hamas zeggen wat je wil, maar van die 1,1 miljoen mensen zullen er een hele boel niet weg kunnen en daar zitten een heleboel onschuldigen tussen die de klappen gaan vangen.
Wanneer wordt Israël tot de orde geroepen? Dit begint steeds meer op genocide te kijken.
Dat gaat toch niet gebeuren en dat weet Israël toch wel. Ze reageren precies zoals Hamas wilt. Het conflict zal alleen maar groter worden. Triest dat zoveel mensen de dupe worden.
[..] Een vreedzame oplossing, zodat de Israëliër in vrede met de Palestijn samenleeft?
Gaza schoonvegen hoort bij dat doel.
[..] De Gazastrook is wel meer dan alleen Gaza-Stad. Niet véél meer en echt de ruimte heb je uiteraard niet, maar in elk geval in theorie is het mogelijk om Gaza-Stad te verlaten en wel binnen de Gazastrook te blijven.
Het is al een van de dichtstbevolkte gebieden ter wereld en dan wil je de helft ook nog intern evacueren binnen 24 uur? Onmogelijk zonder schrijnende taferelen. Bovendien zijn we al bijna een week verder, dus Israël had die waarschuwing al dagen eerder kunnen geven. Maar zelfs dan.
Op vrijdag 13 oktober 2023 06:19 schreef vosss het volgende: Ok dus 1,1 miljoen mensen moeten binnen 24 uur het noorden van Gaza verlaten aldus Israël.
Het woord genocide lijkt me op dit moment niet op zijn plaats maar dat er iets gaat gebeuren (of eigenlijk al aan het gebeuren is) dat absoluut niet kan lijkt me duidelijk.
[..] Het is al een van de dichtstbevolkte gebieden ter wereld en dan wil je de helft ook nog intern evacueren binnen 24 uur? Onmogelijk zonder schrijnende taferelen. Bovendien zijn we al bijna een week verder, dus Israël had die waarschuwing al dagen eerder kunnen geven. Maar zelfs dan.
Helemaal mee eens, het is een bizarre suggestie van Israël. Mijn post was dan ook duidelijk niet bedoeld als 'oh maar het kan wel prima hoor'.
Ging me er puur om dat de Gazastrook nog 'iets' meer is dan alleen Gaza-Stad. Maar zoals gezegd: bepaald niet veel meer dan dat, en echt ruimte voor een volksverhuizing is er natuurlijk niet.
In de komende weken zullen mogelijk tientallen duizenden mensen omkomen van de honger.
Vooruit, Hamas was begonnen met terrorisme, dus een grondoffensief is gelegitimeerd.
Maar het moedwillig willen uithongeren van een burgerbevolking is gewoon een oorlogsmisdaad.
En dan moeten ze nog verhuizen naar een aangewezen plek van Israël, zodat zij hun huis kunnen vernielen, omdat daar de terroristische Hamas zich daar verschuilt.
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!" Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
[..] In de komende weken zullen mogelijk tientallen duizenden mensen omkomen van de honger.
Vooruit, Hamas was begonnen met terrorisme, dus een grondoffensief is gelegitimeerd.
Maar het moedwillig willen uithongeren van een burgerbevolking is gewoon een oorlogsmisdaad.
En dan moeten ze nog verhuizen naar een aangewezen plek van Israël, zodat zij hun huis kunnen vernielen, omdat daar de terroristische Hamas zich daar verschuilt.
Jep. Het uithongeren, het afsluiten van water, de gedwongen verhuizingen, etc. Het ICC in Den Haag kan overuren draaien met alleen de afgelopen week al, maar de kans dat ze dat gaan doen lijkt me helaas niet zo groot.
[..] Jep. Het uithongeren, het afsluiten van water, de gedwongen verhuizingen, etc. Het ICC in Den Haag kan overuren draaien met alleen de afgelopen week al, maar de kans dat ze dat gaan doen lijkt me helaas niet zo groot.
En legt feilloos de hypocrisie bloot van het westen.
De oude oude layout was veel beter!! vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
[..] Het woord genocide lijkt me op dit moment niet op zijn plaats maar dat er iets gaat gebeuren (of eigenlijk al aan het gebeuren is) dat absoluut niet kan lijkt me duidelijk.
Genocide nog niet (al lijkt het daar wel op neer te komen), maar dat Israël oorlogsmisdaden gaat begaan om wraak te nemen, lijkt me onderhand wel duidelijk.
Maar goed, de terroristische organisatie Hamas heeft dit wel over zich heen geroepen. Ik vind het vooral jammer voor de burgers die niets met dit conflict te maken willen hebben en hier de dupe van worden.
Misschien is nu het moment dat er gepraat moet worden of een onpartijdige bemiddelaar kan optreden. Ook over de gijzelaars. Dit wordt alleen maar een neerwaartse spiraal met meer geweld en een humanitaire crisis.
[..] Het woord genocide lijkt me op dit moment niet op zijn plaats maar dat er iets gaat gebeuren (of eigenlijk al aan het gebeuren is) dat absoluut niet kan lijkt me duidelijk.
Etnische zuivering. Gaza-stad wordt helemaal in puin gelegd, terugkeer voorgoed onmogelijk. Dan ontstaat in het zuiden een onhoudbare humanitaire crisis totdat Egypte wordt gedwongen een 'humanitaire corridor' te openen.
[..] Genocide nog niet (al lijkt het daar wel op neer te komen), maar dat Israël oorlogsmisdaden gaat begaan om wraak te nemen, lijkt me onderhand wel duidelijk.
Maar goed, de terroristische organisatie Hamas heeft dit wel over zich heen geroepen. Ik vind het vooral jammer voor de burgers die niets met dit conflict te maken willen hebben en hier de dupe van worden.
Met die Hamas-nazi’s heb ik ook niet zo veel compassie. Maar er wonen dik 2 miljoen mensen daar, onder wie de helft kind. Die zijn niet allemaal bij Hamas.
[..] Jep. Het uithongeren, het afsluiten van water, de gedwongen verhuizingen, etc. Het ICC in Den Haag kan overuren draaien met alleen de afgelopen week al, maar de kans dat ze dat gaan doen lijkt me helaas niet zo groot.
Omdat het ICC van mening is dat Westerse landen geen oorlogsmisdaden kunnen begaan. Zie bijvoorbeeld Amerika in Irak en Afghanistan.
[..] Met die Hamas-nazi’s heb ik ook niet zo veel compassie. Maar er wonen dik 2 miljoen mensen daar, onder wie de helft kind. Die zijn niet allemaal bij Hamas.
Op vrijdag 13 oktober 2023 07:38 schreef MissButterflyy het volgende: Misschien is nu het moment dat er gepraat moet worden of een onpartijdige bemiddelaar kan optreden. Ook over de gijzelaars. Dit wordt alleen maar een neerwaartse spiraal met meer geweld en een humanitaire crisis.
Het lijkt erop alsof Israël dat punt al gepasseerd is.
[..] Etnische zuivering. Gaza-stad wordt helemaal in puin gelegd, terugkeer voorgoed onmogelijk. Dan ontstaat in het zuiden een onhoudbare humanitaire crisis totdat Egypte wordt gedwongen een 'humanitaire corridor' te openen.
[..] Etnische zuivering. Gaza-stad wordt helemaal in puin gelegd, terugkeer voorgoed onmogelijk. Dan ontstaat in het zuiden een onhoudbare humanitaire crisis totdat Egypte wordt gedwongen een 'humanitaire corridor' te openen.
Ja, zometeen anderhalf miljoen mensen in Rafah. Dus zeg maar in Den Burg ofzo, qua formaat
Op vrijdag 13 oktober 2023 07:38 schreef MissButterflyy het volgende: Misschien is nu het moment dat er gepraat moet worden of een onpartijdige bemiddelaar kan optreden. Ook over de gijzelaars. Dit wordt alleen maar een neerwaartse spiraal met meer geweld en een humanitaire crisis.
Ik denk dat alleen de VS nog enige invloed kan uitoefenen om Israël nog wat af te remmen.
Grote zorg hierbij is ook hoe de buurlanden en sowieso het midden-oosten hierop gaat reageren.
Bij genocide is het doden van de bevolking het doel, dan waarschuw je dus niet de bevolking om te vertrekken.
[..] Ja, zometeen anderhalf miljoen mensen in Rafah. Dus zeg maar in Den Burg ofzo, qua formaat
En daarom heb ik enige reservering bij termen als ‘Israël heeft recht op zelfverdediging’. Je weet namelijk nu al dat ze de grenzen van het toelaatbare gaan opzoeken.
Veroordeel die Hamas-nazi’s in de meest krachtige termen, maar laat het daar bij.
[..] Het is al een van de dichtstbevolkte gebieden ter wereld en dan wil je de helft ook nog intern evacueren binnen 24 uur? Onmogelijk zonder schrijnende taferelen. Bovendien zijn we al bijna een week verder, dus Israël had die waarschuwing al dagen eerder kunnen geven. Maar zelfs dan.
Dit betekent niet meer dan dat er een grondoffensief aankomt, en men waarschuwt pas op het laatste moment zodat Hamas zich niet nog beter voor kan bereiden.
Precies, en dan kieper je de hele bende de grens over.
[..] Dit betekent niet meer dan dat er een grondoffensief aankomt, en men waarschuwt pas op het laatste moment zodat Hamas zich niet nog beter voor kan bereiden.
Die Hamas lui zijn achterlijk? Die voorbereidingen zijn toch al een jaar gaande? Minstens zo lang als dat ze deze aanslagen bepalen hebben. Non-argument.
Wat valt er te bemiddelen?
Israel trekt zich terug, gijzelaars worden vrijgelaten en over 10 of 20 jaar flikt Hamas het weer.
[..] Grote zorg hierbij is ook hoe de buurlanden en sowieso het midden-oosten hierop gaat reageren.
die kunnen toch niks
Syrie ligt in puin, Libanon is straatarm, Jordanie heeft een grotere hekel aan Palestijnen dan aan Joden en Egypte zit aan het infuus bij de Amerikanen
[..] En daarom heb ik enige reservering bij termen als ‘Israël heeft recht op zelfverdediging’. Je weet namelijk nu al dat ze de grenzen van het toelaatbare gaan opzoeken.
Veroordeel die Hamas-nazi’s in de meest krachtige termen, maar laat het daar bij.
Ja, en dan heb je het over een land dat de grenzen van het toelaatbare al decennialang heeft opgezocht en overschreden en dat wéét dat het daar echt wel mee weg gaat komen, dus er is niks om ze tegen te houden
[..] En daarom heb ik enige reservering bij termen als ‘Israël heeft recht op zelfverdediging’. Je weet namelijk nu al dat ze de grenzen van het toelaatbare gaan opzoeken.
Je stelt voor dat Israël de slachting van 1400 van hun burgers gewoon over hun kant laat gaan? Dat zullen ze nooit doen, want dan lijken ze zwak tegenover de rest van de landen in het midden oosten.
Israël voert een beleid waarbij ze onoverwinnelijkheid willen uitstralen - het volledig vernietigen van wat Gaza stad genoemd wordt is hun manier om te tonen dat ze in volledige controle blijven.
Ben er totaal geen voorstander van, maar Israël gaat Gaza stad volledig wegvagen, met heel veel burgerdoden tot gevolg, omdat Hamas zich volledig tussen de normale bevolking heeft geplaatst.
Syrie ligt in puin, Libanon is straatarm, Jordanie heeft een grotere hekel aan Palestijnen dan aan Joden en Egypte zit aan het infuus bij de Amerikanen
wie missen we dan nog?
Hezbollah kan we gaan reageren, en Iran. Een deskundige gisteren in NRC maakte zich daar wel zorgen om. Maar ja, zolang de VS vierkant achter Israël blijft staan zal het wel meevallen.
En juist dat Syrië en ook Libanon het niet bepaald goed doen kan betekenen dat daar ook wat terroristen rondlopen waar men geen grip op heeft, en die zich geroepen gaan voelen te reageren
[..] Hezbollah kan we gaan reageren, en Iran. Een deskundige gisteren in NRC maakte zich daar wel zorgen om. Maar ja, zolang de VS vierkant achter Israël blijft staan zal het wel meevallen.
En juist dat Syrië en ook Libanon het niet bepaald goed doen kan betekenen dat daar ook wat terroristen rondlopen waar men geen grip op heeft, en die zich geroepen gaan voelen te reageren
Hezbollah kan ook niks
die aanslagen van Hamas waren succesvol omdat ze niet verwacht werden, dat verrassingseffect nu echt wel weg hoor en dan ben je met scooters en pickup trucks tanks en howitzers aan het bestormen
[..] Die vergelijking klopt alleen als Israël ze bewust in zeg Rafah verzameld en dan juist dat gaat bombarderen natuurlijk.
Even voor de duidelijkheid: ik verwacht geen genocide (maar een etnische zuivering sluit ik niet uit). Mijn punt was dat het verplaatsen van mensen een genocide niet uitsluit, meer niet.
[..] Je stelt voor dat Israël de slachting van 1400 van hun burgers gewoon over hun kant laat gaan? Dat zullen ze nooit doen, want dan lijken ze zwak tegenover de rest van de landen in het midden oosten.
Israël voert een beleid waarbij ze onoverwinnelijkheid willen uitstralen - het volledig vernietigen van wat Gaza stad genoemd wordt is hun manier om te tonen dat ze in volledige controle blijven.
Ben er totaal geen voorstander van, maar Israël gaat Gaza stad volledig wegvagen, met heel veel burgerdoden tot gevolg, omdat Hamas zich volledig tussen de normale bevolking heeft geplaatst.
Nee dat stel ik helemaal niet voor. Ik stel voor dat Israël zich houdt aan de regels van internationaal recht.
[..] Even voor de duidelijkheid: ik verwacht geen genocide (maar een etnische zuivering sluit ik niet uit). Mijn punt was dat het verplaatsen van mensen een genocide niet uitsluit, meer niet.
Als alle mensen uit het noorden naar het zuiden gaan en israel valt binnen over land, dan zullen ze alle huizen en tunnels doorzoeken op zoek naar Hamas. Misschien nemen ze wat burgers gevangen. Ze gaan echt niet een ziekenhuis binnen vallen en de patienten vermoorden. Punt is, Hamas weet dat ook wel, dus die gaan die ziekenhuis en patienten als menselijk schild gebruiken.
Als ze dan heel Gaza stad in het bezit hebben, gaan ze door naar het zuiden. Puur op zoek naar Hamas. Dat daar burgerslachtoffers bij vallen, is onvermijdelijk, maar zal meer liggen aan Hamas, omdat zij burgers als menselijk schild gebruiken.
[..] Nee dat stel ik helemaal niet voor. Ik stel voor dat Israël zich houdt aan de regels van internationaal recht.
internationaal recht is leuk voor een 'beschaafde' wereld, wij leven in een wereld met beesten, ookal maken wij onszelf wijs dat het een beschaafde wereld is
Op vrijdag 13 oktober 2023 07:58 schreef Gia het volgende: Als alle mensen uit het noorden naar het zuiden gaan en israel valt binnen over land, dan zullen ze alle huizen en tunnels doorzoeken op zoek naar Hamas. Misschien nemen ze wat burgers gevangen. Ze gaan echt niet een ziekenhuis binnen vallen en de patienten vermoorden. Punt is, Hamas weet dat ook wel, dus die gaan die ziekenhuis en patienten als menselijk schild gebruiken.
Als ze dan heel Gaza stad in het bezit hebben, gaan ze door naar het zuiden. Puur op zoek naar Hamas. Dat daar burgerslachtoffers bij vallen, is onvermijdelijk, maar zal meer liggen aan Hamas, omdat zij burgers als menselijk schild gebruiken.
Dit wordt een helse operatie. Wat gaat Israël doen als vrouweljke zelfmoordterroristen ingezet worden, of minderjarige? Een terrorist onderscheiden van een burger is al moeilijk.
Ik zie het somber in. Hamas heeft dit lang voorbereid, en Israël reageert precies zoals verwacht.
[..] Ah ja. Hendrik die niets met Hamas te maken heeft kan daar inderdaad toe besluiten!
Hamas kan er wel toe besluiten, om de eigen bevolking te sparen. En laten we wel wezen: Hamas wordt door de eigen bevolking breed gesteund. Zelfs gewelddadige aanvallen op Israëlische burgers worden door de Palestijnse bevolking breed gesteund. Ik postte daar een paar dagen geleden over en gek genoeg reageerde niemand daarop. Ik vond het ronduit schokkend, die brede steun voor geweld tegen burgers.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
[..] internationaal recht is leuk voor een 'beschaafde' wereld, wij leven in een wereld met beesten, ookal maken wij onszelf wijs dat het een beschaafde wereld is
Internationaal recht aan je laars lappen maakt je per definitie onbeschaafd.
[..] Hamas kan er wel toe besluiten, om de eigen bevolking te sparen. En laten we wel wezen: Hamas wordt door de eigen bevolking breed gesteund. Zelfs gewelddadige aanvallen op Israëlische burgers worden door de Palestijnse bevolking breed gesteund. Ik postte daar een paar dagen geleden over en gek genoeg reageerde niemand daarop. Ik vond het ronduit schokkend, die brede steun voor geweld tegen burgers.
[..] Dit wordt een helse operatie. Wat gaat Israël doen als vrouweljke zelfmoordterroristen ingezet worden, of minderjarige? Een terrorist onderscheiden van een burger is al moeilijk.
Ik zie het somber in. Hamas heeft dit lang voorbereid, en Israël reageert precies zoals verwacht.
burgers zijn verzocht te vertrekken, voor de rest "shoot everything that moves"
[..] Hamas kan er wel toe besluiten, om de eigen bevolking te sparen. En laten we wel wezen: Hamas wordt door de eigen bevolking breed gesteund. Zelfs gewelddadige aanvallen op Israëlische burgers worden door de Palestijnse bevolking breed gesteund. Ik postte daar een paar dagen geleden over en gek genoeg reageerde niemand daarop. Ik vond het ronduit schokkend, die brede steun voor geweld tegen burgers.
Ik zal dat ook nooit begrijpen. Maar zolang dat passief steunen is maakt het ook niet echt verschil natuurlijk. Het blijven burgers die recht hebben op bescherming. De Russen houden Poetin ook in het zadel. Maar we moorden ook niet elke Rus die we tegenkomen uit. Hamas, dat moet je met wortel en tak uitroeien. De burgerbevolking niet.
[..] Dit wordt een helse operatie. Wat gaat Israël doen als vrouweljke zelfmoordterroristen ingezet worden, of minderjarige? Een terrorist onderscheiden van een burger is al moeilijk.
Kun je het israel dan kwalijk nemen dat ze hard optreden als dat gebeurt? Wat dan? Het over hun kant laten gaan en niks doen?
[..] Kun je het israel dan kwalijk nemen dat ze hard optreden als dat gebeurt? Wat dan? Het over hun kant laten gaan en niks doen?
Ik neem niet kwalijk dat ze hard reageren. Wat ik aanstip is alleen als je met een schaakspel reageert precies zoals de tegenstander het heeft bedacht volgt er daarna iets wat niet goed is.
Maar ik kan het mis hebben hoor. Laten we het hopen.
Op vrijdag 13 oktober 2023 07:58 schreef Gia het volgende: Als alle mensen uit het noorden naar het zuiden gaan en israel valt binnen over land, dan zullen ze alle huizen en tunnels doorzoeken op zoek naar Hamas. Misschien nemen ze wat burgers gevangen. Ze gaan echt niet een ziekenhuis binnen vallen en de patienten vermoorden. Punt is, Hamas weet dat ook wel, dus die gaan die ziekenhuis en patienten als menselijk schild gebruiken.
Hamas heeft ook opgeroepen om vooral niet te vluchten.
Tsja Gaza. Mensen groeien op zonder perspectief in absolute armoede zonder hoop. Wat mag je van ze verwachten
Ik denk het niet. Ik denk dat ze heel zorgvuldig te werk gaan en zullen proberen burgers te sparen, of gevangen te nemen. Ligt uiteraard ook veel aan wat Hamas doet.
[..] nee het is geen als jij het doet dan doe ik het ook dingetje
Nou ja zo werkt het vaak wel, ook al zou het niet mogen. Je kan niet verwachten dat 1 partij rationeler blijft doen als de ander dat niet is - dat is onderdeel van de menselijke psyche helaas. Zie Rusland en Oekraïne.
[..] Kun je het israel dan kwalijk nemen dat ze hard optreden als dat gebeurt? Wat dan? Het over hun kant laten gaan en niks doen?
Het is meten met twee maten: van een beschaafd land verwachten we meer dan we van een terreurgroep als Hamas verwachten. En terecht. Dat stelt Israël meteen voor een onmogelijke situatie.
[..] Nou ja zo werkt het vaak wel, ook al zou het niet mogen. Je kan niet verwachten dat 1 partij rationeler blijft doen als de ander dat niet is - dat is onderdeel van de menselijke psyche helaas. Zie Rusland en Oekraïne.
kan wel
het is ook voor de psychische gezondheid van je eigen mannen
Central Command head Yehuda Fox signed a military order directing the pizzeria be closed for five months due to its incitement and support for terror activities.
The owner of the pizzeria was also detained, according to Hebrew media reports.
Winkelsluitingen komen in Nederland ook vaak genoeg voor.
[..] Het is meten met twee maten: van een beschaafd land verwachten we meer dan we van een terreurgroep als Hamas verwachten. En terecht. Dat stelt Israël meteen voor een onmogelijke situatie.
Hoezo onmogelijk? Ze gaan hun burgers ophalen. Uiteraard weten ze heel goed dat ze die niet levend terug krijgen, maar met niks doen, krijgen ze ze ook niet terug.
[..] tussen de zinnen door is dat wel wat iedereen zegt, want de palestijnen zijn zo zielig.
Na de walgelijke moordpartijen van hamas afgelopen zaterdag werd Israël massaal gesteund, ook dat ze het recht hebben zich te verdedigen. Je ziet nu dat dit begint te verschuiven, met een grondoorlog een humanitaire crisis in het vooruitzicht en veel instabiliteit in de regio. Dat is wel wat meer onderbouwd dan ‘die zielige Palestijnen’
[..] Tsja Gaza. Mensen groeien op zonder perspectief in absolute armoede zonder hoop. Wat mag je van ze verwachten
NOrmaal zijn het de arme mensen, de mensen die onderdrukt worden, de meest vriendelijke mensen. Dat dit in gaza niet het geval is, maakt duidelijk hoe giftig Hamas is
For every fact, there is an equal and opposite opinion. Twitch.tv/bensel15