abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210528970

Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowdpartners (CP), investeren in beroepsvaart.
Matching Capital (MC), investeren in vastgoed vanaf 5.000 euro.
All4funding (A4F), inspirerend investeren.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Buitenlandse platformen
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_210529129
quote:
14s.gif Op maandag 4 september 2023 11:41 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik vraag mij af of de automatisch investeerders voor 100% van hun inschrijving kunnen meedoen aan dit project.
Dat was mogelijk.

(gaat over de kipverkoper op HCN die nu open staat)
pi_210529151
Heb zelf een 2 tal obligaties gekocht welke tegen ca. 3,25 - 3,5% handelen. Korte looptijd dus weinig koersrisico. Eind december loopt er 1 af en de andere in januari maar wordt eind december verkocht ivm VRH.

DE0001104867 - Duitsland 15 dec. 2023
NL0012650469 - NL 15 jan 2024

Kijk ik in januari wat ik met het geld doe. Of naar de beurs, of nieuwe obligatie of crowdfund.
pi_210529193
Heb een altijd een goed gevoel gehad bij HCN, maar met een bijna verdubbeling van de kosten investeer ik daar niet meer. Jammer.
pi_210529293
quote:
12s.gif Op maandag 4 september 2023 11:24 schreef peterc het volgende:

[..]
De Kip-toko meegenomen, neem aan dat HCN de borgsteller / franchisegever gecheckt heeft en niet is afgegaan op verhalen en blauwe ogen. Inderdaad is het concept gelijksoortig als de Kippie. Maar ja dat heb je ook met hamburgertoko's, broodjesbars, koffietenten en nog veel meer. Met vestigingen op de juiste plaatsen en winkelcentra (niet bij elkaar) kunnen deze prima langs elkaar bestaan. Wat ik van de Kippie weet en zie (die enkele keer dat ik er ben) is dat er een toch wel ruim assortiment van kip en aanverwanten ligt. Relatief eenvoudig en betaalbaar comfort-food. Ook op de markt verbaas ik mij er over hoeveel kip er bij zo'n bak/grillwagen verkocht wordt.
Ik zie er ook altjd wel klanten in de winkel als ik er ben of langsloop. Met zoveel Kippie vestigingen is het denk ik wel een succes te noemen. Kip blijft gewoon iets wat veel mensen kopen. En zolang de nieuwe Kipperij vestigingen niet te dicht in de buurt van een Kippie komen kunnen deze 2 ketens best naast elkaar bestaan. Met deze doe ik nu niet mee omdat ik even geen investeringsruimte meer heb, maar als er in de toekomst nog meer van deze leningen komen voor andere vestigingen is de kans groot dat ik die wel mee pak.
pi_210529597
quote:
12s.gif Op maandag 4 september 2023 11:24 schreef peterc het volgende:

[..]
De Kip-toko meegenomen, neem aan dat HCN de borgsteller / franchisegever gecheckt heeft en niet is afgegaan op verhalen en blauwe ogen. Inderdaad is het concept gelijksoortig als de Kippie. Maar ja dat heb je ook met hamburgertoko's, broodjesbars, koffietenten en nog veel meer. Met vestigingen op de juiste plaatsen en winkelcentra (niet bij elkaar) kunnen deze prima langs elkaar bestaan. Wat ik van de Kippie weet en zie (die enkele keer dat ik er ben) is dat er een toch wel ruim assortiment van kip en aanverwanten ligt. Relatief eenvoudig en betaalbaar comfort-food. Ook op de markt verbaas ik mij er over hoeveel kip er bij zo'n bak/grillwagen verkocht wordt.
Beter goed gejat dan slecht bedacht zeggen ze wel eens :)

Persoonlijk ben ik niet bekend met die Kippie maar wel met Juffrouw Tok, die draait ook prima voor zover ik weet en ze hebben ook wel wat alternatieven in huis als niet het hele gezelschap van kip houdt.

Zal best goed komen als ik kijk naar het trackrecord van HCN en de 5 sterren die hier zijn toegekend.

Groot voordeel van die franchiseketens is dat ze lokale tegenvallers makkelijk(er) in de groep kunnen opvangen.
Financiële ondersteuning, een opvolger regelen etc. Dat is een groot pluspunt ten opzichte van gewone stand-alone ondernemingen.
Pecunia non olet
pi_210530590
Update Tante L*in (HCN)

SPOILER
Dit zal na 7 jaar investeren bij HCN mijn eerste afboeking daar zijn. Gelukkig had ik hier, eigenlijk geheel onbedoeld, een veel lager bedrag geinvesteerd dan ik in andere projecten heb zodat de schade erg beperkt is.

[ Bericht 2% gewijzigd door Soulfreak op 04-09-2023 15:44:51 ]
pi_210530629
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 15:21 schreef Soulfreak het volgende:
Update Tante L*in (HCN)

SPOILER
Balen, zelfs een beetje gewiekst (al zou ik zelf wellicht niet anders doen als ondernemer). Wel een heldere boodschap
pi_210530706
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 15:25 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Balen, zelfs een beetje gewiekst (al zou ik zelf wellicht niet anders doen als ondernemer). Wel een heldere boodschap
Ja, ik begrijp het ook wel van de ondernemer. Afgezien daarvaan, of het nu 3 jaar is of 1,5 jaar, het nog openstaande bedrag krijg je nooit van zijn leven bij elkaar gespaard, zeker niet als er nog andere schuldeisers zijn (en die zijn er vast).
pi_210530898
Nieuwe SIG van de Griekse mevrouw. Heeft een hele hoop woorden nodig om een pand in 'het mooiste stuk van Rdam' te slijten (Taxatie: lokatie redelijk) aan het Zuidpark. Het Zuidpark bestaat niet. Wel het Zuiderpark. Geloof me dit is is niet het mooiste stukje Rdam. ;-).

Schijf 1A voor 6.4% 2 jaar. Na kosten 5.7%.na Box3 3.7%.
pi_210531339
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2023 16:00 schreef zeeland6 het volgende:
Nieuwe SIG van de Griekse mevrouw. Heeft een hele hoop woorden nodig om een pand in 'het mooiste stuk van Rdam' te slijten (Taxatie: lokatie redelijk) aan het Zuidpark. Het Zuidpark bestaat niet. Wel het Zuiderpark. Geloof me dit is is niet het mooiste stukje Rdam. ;-).

Schijf 1A voor 6.4% 2 jaar. Na kosten 5.7%.na Box3 3.7%.
Even serieus. Misschien ben ik wereldvreemd hoor op mn zolderkamer, dat zou me niet eens verbazen, maar wie huurt een huis van ¤5.000,- per maand?
pi_210531416
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 16:40 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Even serieus. Misschien ben ik wereldvreemd hoor op mn zolderkamer, dat zou me niet eens verbazen, maar wie huurt een huis van ¤5.000,- per maand?
Als ik de brochure bekijk, gaat het om meerdere appartementen met meerdere huurders
pi_210531657
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 16:40 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
er staat om de homepage van sig dat er 4 appartmenten in worden gerealiseerd

In de wollige tekst staat echter: De planning is dat twee verdiepingen klaar zijn voor verhuur in december 2023 en de derde in januari 2024. Op basis van gesloten contracten en opties is de verwachting dat het pand vol verhuurd zal zijn vanaf januari 2024.
pi_210531869
Marcure B.V.
¤ 900.000 | 7,5% rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/marcure-b-v1/
1e hypotheek op 3 panden en een perseel grond. Gedeeltelijk borgstelling door de 5 ondernemers. 50k aflossing.

Rente lijkt me wat mager op basis van deze pitch
pi_210531913
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 15:25 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Met zo’n gewiekste aktie maak je meestal weinig vrienden en Marjolein Rigter zal toch wat minder relaxed door Breda zal lopen denk ik.
pi_210532854
Voor degene die in het 2e debacle van Me*rzorg zitten, het lijkt erop dat er 1 van de 3 panden verkocht is.

https://www.funda.nl/koop(...)-wijngaardenlaan-58/
pi_210533503
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 19:51 schreef quepos het volgende:
Voor degene die in het 2e debacle van Me*rzorg zitten, het lijkt erop dat er 1 van de 3 panden verkocht is.

https://www.funda.nl/koop(...)-wijngaardenlaan-58/
Vraagprijs 34k onder de WOZ waarde…..
pi_210533557
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 21:00 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Vraagprijs 34k onder de WOZ waarde…..
Toch meer als waar hij voor in de pitch stond:

het appartement met als adres: Van Wijngaardenlaan 58, 3078 JV Rotterdam, kadastraal bekend als sectie D nummer 3902 appartementsindex 6 te Ijsselmonde. Het appartement heeft een marktwaarde van ¤ 180.000,- op basis van een taxatierapport d.d. 23-11-2021.
pi_210533591
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 21:07 schreef quepos het volgende:

[..]
Toch meer als waar hij voor in de pitch stond:

het appartement met als adres: Van Wijngaardenlaan 58, 3078 JV Rotterdam, kadastraal bekend als sectie D nummer 3902 appartementsindex 6 te Ijsselmonde. Het appartement heeft een marktwaarde van ¤ 180.000,- op basis van een taxatierapport d.d. 23-11-2021.
Goed nieuws voor de investeerders. Hopen dat er dicht bij de vraagprijs wordt verkocht
pi_210533843
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2023 17:50 schreef KrekelJapie het volgende:
Marcure B.V.
¤ 900.000 | 7,5% rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/marcure-b-v1/
1e hypotheek op 3 panden en een perseel grond. Gedeeltelijk borgstelling door de 5 ondernemers. 50k aflossing.

Rente lijkt me wat mager op basis van deze pitch
Toch ga ik deze wel meepakken :9
Pecunia non olet
pi_210537367
Nieuw Collin projectje met een 2e hypotheek:

Healthtech (H&T)
¤ 45.000 | 8,0% rente | 36 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/healthtech-ht/
pi_210537858
En het gaat maar door, wederom een 50plus lening via Collin:

50plus Mobiel
¤ 200.000 | 10,0% rente | 24 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/50plus-mobiel2/
pi_210537912
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 september 2023 11:33 schreef Horsemen het volgende:

50plus Mobiel

Ze zijn natuurlijk ook nog niet bij de 50+ leningen maar het gaat al wel hard die kant op...
pi_210538115
quote:

50plus Mobiel

Mijn vraag is door lezen pitch grotendeels beantwoord. Wat ik wel nog steeds niet begrijp waarom in fe url https://www.collincrowdfund.nl/50plus-mobiel2/ gesproken wordt over 50plu-mobiel2 terwijl het de 14e lening is.

[ Bericht 11% gewijzigd door NaRegenDeZon op 05-09-2023 12:25:02 ]
pi_210539974
SIG melding Roerdompstr Westzaan afgelost
pi_210540303
quote:
12s.gif Op dinsdag 5 september 2023 15:24 schreef peterc het volgende:
SIG melding Roerdompstr Westzaan afgelost
Nu nog afwachten of we 2 dagen boeterente krijgen vanwege te late aflossing.
pi_210541569
CCF
Vreemd verhaal Studi* H*nenpad
De totale aflossing is 23-09-23.

SPOILER
pi_210541608
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 17:37 schreef zeeland6 het volgende:
CCF
Vreemd verhaal Studi* H*nenpad
De totale aflossing is 23-09-23.

SPOILER
Wellicht wilde de koper nu overdragen, en niet wachten op de 23ste, en stelde de dossierbehandelaar van CCF zich formeel op: 2 maanden boeterente = 2 maanden boeterente.
(Wat ook nog zou kunnen is dat CCF hiermee voorsorteert op verlenging van het restant van de lening, omdat dit pas na de 23ste geleverd gaat worden).
pi_210541656
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 17:40 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Wellicht wilde de koper nu overdragen, en niet wachten op de 23ste, en stelde de dossierbehandelaar van CCF zich formeel op: 2 maanden boeterente = 2 maanden boeterente.
(Wat ook nog zou kunnen is dat CCF hiermee voorsorteert op verlenging van het restant van de lening, omdat dit pas na de 23ste geleverd gaat worden).
Of ze waren de verkoop 'vergeten' te melden.
pi_210541786
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 17:45 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Of ze waren de verkoop 'vergeten' te melden.
Zoiets zou inderdaad zomaar een reden kunnen zijn voor CCF om zich formeel op te stellen (ik zou er lig ook zo in staan als er zo'n soort "slordigheidje" op mijn bureau komt te liggen).
pi_210541836
SanMa Beheer B.V.
¤ 380.000 | 7,5% rente | 40 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/sanma-beheer-b-v/
1e hypotheek perceel dat bebouwd gaat worden, 2e hypotheek woonhuis + bouwdepot
pi_210542023
Update 04-09-2023 T*rn**z*ns* Markthal (CCF)

SPOILER
Vraagje aan de oude rotten hier: als een project vele maanden of een jaar in een achterstand raakt bij CCF maar uiteindelijk herstelt, rekent Collin dan meestal extra rente aan de leningnemer of incasseren ze enkel de oorspronkelijke termijnen?

EDIT: ik denk het al te zien in het terugbetaalschema, ook al is het niet super duidelijk. Het lijkt er op ze elke maand dat er niet betaalt wordt ook een extra maand bij de lening tussenvoegen waarin er enkel rente verschuldigd is over het op dat moment nog openstaande bedrag. Makes sense.

[ Bericht 2% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 05-09-2023 18:31:58 ]
pi_210542241
quote:

[..]
Het viel me net ook op dat Collin voor een extra aflossing weer kosten rekent. Dus op 23-08 een reguliere aflossing en op 05-09 een extra aflossing, in beide gevallen wordt de 0,1% (zonder korting) in rekening gebracht. Ik weet even niet of dat helemaal volgens de voorwaarden is, maar lijkt me ongunstig voor ons. Op ¤800k levert dit Collin ¤500 tot ¤800 op.
pi_210542560
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 18:45 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Het viel me net ook op dat Collin voor een extra aflossing weer kosten rekent. Dus op 23-08 een reguliere aflossing en op 05-09 een extra aflossing, in beide gevallen wordt de 0,1% (zonder korting) in rekening gebracht. Ik weet even niet of dat helemaal volgens de voorwaarden is, maar lijkt me ongunstig voor ons. Op ¤800k levert dit Collin ¤500 tot ¤800 op.
Ja dat had ik ook ongemerkt en er vanmiddag een vraag over er gesteld bij Collin. Lijkt me niet de bedoeling om voor een extra aflossing weer kosten te berekenen. Als ik me goed herinner is dit foutief.
pi_210543452
quote:

[..]
Aan de foto's van Funda te zien is er niks verbouwd en verkoopt ze alleen de appartement(-en) boven de bedrijfsruimtes.

https://www.funda.nl/koop(...)anenpad-59-a/#foto-2

Voor het restant zal er wel een herfinanciering komen vermoed ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 05-09-2023 20:33:46 ]
pi_210543775
Op 3 september zou MAX lening nr 746753 na verlenging afgelost worden. Ik heb nog niets vernomen, wie wel? Het is een Bl*e To*ch lening waarvan ik vrees dat dit een nieuwe C*rb*lo gaat worden zij het op wat kleinere schaal
pi_210545465
quote:

50plus Mobiel

Ter lering en vermaak de pitch eens doorgescrold. Deze zin heeft web een behoorlijk alarmbel-gehalte:

"Er wordt hierbij uitgegaan van een gemiddelde kostprijs voor een nieuwe klant van ¤ 90,-, waarbij de investeerders van Collin twee derde financieren en de aandeelhouders van 50plus Mobiel een derde. Indien de kostprijs voor een nieuwe klant lager uitvalt, zullen de aandeelhouders minder financieren"
pi_210547578
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 21:36 schreef obligataire het volgende:

[..]
Toch ga ik deze wel meepakken :9
Investeringslink CCF (Marc*ure):
SPOILER
Daarbij nog wel een kanttekening, n.a.v. wat googelen.
https://www.gelderlander.(...)twikkeling~a30e04e2/

"De huisartsen van 'Pax et Bonum' staan te trappelen om hun droom te vervullen: de bouw van een spiksplinternieuw en duurzaam gezondheidscentrum op de plek van de voormalige Lidwinaschool in Vught zuid. Ze zitten namelijk met een nijpend tekort aan ruimte."
"Sinds 2019 broeden de drie samenwerkende praktijken (totaal zes huisartsen) al op verhuisplannen."
"Dit gebouw dreigt onze ontwikkeling te stoppen en dat willen we voorkomen."

Hoelang zullen de huisartsen nog in dit pand blijven zitten? Een locatie waar zorg wordt geboden zonder lift, ruimtegebrek en te weinig parkeerplaatsen.

[ Bericht 5% gewijzigd door djtiesto8 op 06-09-2023 10:58:19 ]
pi_210547974
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 10:49 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]
Investeringslink CCF (Marc*ure):
SPOILER
Daarbij nog wel een kanttekening, n.a.v. wat googelen.
https://www.gelderlander.(...)twikkeling~a30e04e2/

"De huisartsen van 'Pax et Bonum' staan te trappelen om hun droom te vervullen: de bouw van een spiksplinternieuw en duurzaam gezondheidscentrum op de plek van de voormalige Lidwinaschool in Vught zuid. Ze zitten namelijk met een nijpend tekort aan ruimte."
"Sinds 2019 broeden de drie samenwerkende praktijken (totaal zes huisartsen) al op verhuisplannen."
"Dit gebouw dreigt onze ontwikkeling te stoppen en dat willen we voorkomen."

Hoelang zullen de huisartsen nog in dit pand blijven zitten? Een locatie waar zorg wordt geboden zonder lift, ruimtegebrek en te weinig parkeerplaatsen.
In totaal zijn er 13 huurders dus het eventuele vertrek van 3 huurders zal niet tot totale leegstand leiden. Op zich wel fijn om dit te weten maar wisseling van huurders is nu eenmaal een risico in deze tak van sport. Het lijkt me een prachtig pand zo op de foto's dus er komt vast wel weer iemand anders mocht die nieuwbouw doorgaan. Deze ervaren mannen stoppen er ook 4 ton eigen geld in dus er zal best wel over nagedacht zijn....
Pecunia non olet
pi_210548375
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 11:34 schreef obligataire het volgende:

[..]
In totaal zijn er 13 huurders dus het eventuele vertrek van 3 huurders zal niet tot totale leegstand leiden. Op zich wel fijn om dit te weten maar wisseling van huurders is nu eenmaal een risico in deze tak van sport. Het lijkt me een prachtig pand zo op de foto's dus er komt vast wel weer iemand anders mocht die nieuwbouw doorgaan. Deze ervaren mannen stoppen er ook 4 ton eigen geld in dus er zal best wel over nagedacht zijn....
Als de huisartsen vertrekken gaan (uiteraard) ook de overige zorgverleners weg. Het is een medisch centrum. Misschien zijn daar wel juist op uit.
pi_210548616
.
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 12:16 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Als de huisartsen vertrekken gaan (uiteraard) ook de overige zorgverleners weg. Het is een medisch centrum. Misschien zijn daar wel juist op uit.
Zie ook https://vught.bestuurlijk(...)e2-ac18-afffd75334db
waarin o.a. staat:
"Het is de bedoeling dat alle huisartsen en alle
zorgverleners uit het huidige Pax et Bonum pand meeverhuizen naar het nieuwe gezondheidscentrum.
"

Maar ambtelijke molens malen vaak erg langzaam, dus wie weet hoe lang het nog duurt. En misschien biedt het ook weer andere mogelijkheden, zoals verbouwen tot (luxe) appartementen op den duur.
pi_210549382
Iemand een idee of het updates tabje wat in de oude Max Crowdfund website toegevoegd was nog in de nieuwe omgeving te vinden is en zo ja waar?
pi_210549711
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 12:16 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Waar de huisartsen willen gaan zitten, is als ik het goed heb,op de plek van een voormalige school die in de zelfde straat op nr 53 gevestigd is. Dus nr 57 kan dus nog steeds andere zorg verleners herbergen die in de buurt van een huisartsen praktijk willen zitten. Daarnaast deel ik de menig dat dit pand ook prima kan dienst doen, na verbouwing, als statig en op dit moment gewild, woning complex. Ik ga deze basis meenemen,

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 06-09-2023 14:51:39 ]
pi_210550342
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:46 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Waar de huisartsen willen gaan zitten, is als ik het goed heb,op de plek van een voormalige school die in de zelfde straat op nr 53 gevestigd is. Dus nr 57 kan dus nog steeds andere zorg verleners herbergen die in de buurt van een huisartsen praktijk willen zitten. Daarnaast deel ik de menig dat dit pand ook prima kan dienst doen, na verbouwing, als statig en op dit moment gewild, woning complex. Ik ga deze basis meenemen,
Mee eens, maar ik vind wel dat Collin dit had moeten weten c.q. vermelden in de pitch. Ik ben niet echt gecharmeerd van dit soort verrassingen. |
Een langlopende verhuursituatie heeft over het algemeen mijn voorkeur, speculeren en/of projectontwikkeling vind ik van andere orde :( Kan ook best wel interessant zijn voor een bijdrage, maar dan zeker niet meer dan basis wat mij betreft.
Pecunia non olet
pi_210550609
GVE > wordt eens tijd voor een updatetje inzake projecten.
- 26629 Werkkap Vinke
SPOILER
- 23609 Ferlem l
SPOILER
Sinds juli ook geen betalingen meer ontvangen, nu vrees ik niet zozeer voor mijn ¤, maar de zomervakantie is nu wel voorbij, dus aan de slag ermee GVE.
pi_210551492
Kleine lening voor webshop tandheelkundige producten naar bijzonder beheer ccf. Na 9 maanden gestopt met betalen. Restschuld is 24.500 euro.
Wel met een 2e hypotheek met +/- 50k waarde.
pi_210551578
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:03 schreef Red_arrow het volgende:
Iemand een idee of het updates tabje wat in de oude Max Crowdfund website toegevoegd was nog in de nieuwe omgeving te vinden is en zo ja waar?
Dat schijnt al door meerdere testers gemeld te zijn. Zoeken naar een individueel project is mij trouwens ook nog niet gelukt
pi_210551919
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 17:50 schreef KrekelJapie het volgende:
Kleine lening voor webshop tandheelkundige producten naar bijzonder beheer ccf. Na 9 maanden gestopt met betalen. Restschuld is 24.500 euro.
Wel met een 2e hypotheek met +/- 50k waarde.
welke is dit?
pi_210551922
Ccf hazepad

abusievelijk hebben wij inderdaad beheervergoeding geheven.

Vandaag hebben wij dit gecorrigeerd. Onze excuses voor het ongemak.

Doordat de lening van Studio Hanenpad binnenkort moeten worden geherfinancierd zijn de twee extra rentetermijnen in onze optiek een voordeel voor de investeerder.

De besparing begrijpen wij dan ook niet helemaal. Er zijn juist twee maanden extra over het afgeloste bedrag voldaan terwijl de lening nog 18 dagen loopt.
pi_210552649
A.s. vrijdag komt er een nieuwe aanvraag op NewFunding.

Hoofdstraat 77, Hillegom, 8% bruto, 1e hypotheek.

Nog wel paar vragen gesteld, want ik vind de nieuwe omgeving nog geen voldoende:

Klopt het dat het saldo alleen te zien is onder het tabje OPP?

Het totaal aan opbrengsten: sinds wanneer is dat gaan tellen? Sinds de livegang van Nieuwe Markt Nijmegen ?

De aanwezige saldi op de rekening courant zouden worden uitgekeerd. Wanneer vindt dat plaats?

pi_210553491
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 20:20 schreef Jaco078 het volgende:
A.s. vrijdag komt er een nieuwe aanvraag op NewFunding.

Hoofdstraat 77, Hillegom, 8% bruto, 1e hypotheek.

Nog wel paar vragen gesteld, want ik vind de nieuwe omgeving nog geen voldoende:

Klopt het dat het saldo alleen te zien is onder het tabje OPP?

Het totaal aan opbrengsten: sinds wanneer is dat gaan tellen? Sinds de livegang van Nieuwe Markt Nijmegen ?

De aanwezige saldi op de rekening courant zouden worden uitgekeerd. Wanneer vindt dat plaats?

Het is onacceptabel wat daar gebeurt. De oude wallet is onzichtbaar, geen idee wat er momenteel op staat. De nieuwe wallet is wel zichtbaar (onder OPP) maar heeft nog steeds nul saldo.
Pecunia non olet
pi_210553787
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 20:20 schreef Jaco078 het volgende:
Wat mij betreft voorlopig gewoon een onvoldoende... Ik kan nergens controleren of alles wel juist geregistreerd is en vooral wat er nu precies allemaal geregistreerd is (behalve dan dat ik bij de identificatie 3 groene vinkjes heb en bij de OPP gegevens stata dat deze live en verified zijn en bij de complience URL staan ook drie groene vinkjes afgerond) en m'n naam is "unknow unknow" geworden. Vooral die groende vinkje zijn wel bijzonder want mijn registratie bij OPP met exact dezelfde gegevens voor CC is vrijwel gelijktijdig afgewezen (terwijl ik bij NF ook geen UBO heb moeten aangeven terwijl dat volgens OPP met een zakelijk account altijd noodzakelijk zou zijn).

Ik bijf het allemaal wel erg vaag vinden en het blinkt nu niet echt uit in transparantie.
pi_210553858
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 21:38 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het is onacceptabel wat daar gebeurt. De oude wallet is onzichtbaar, geen idee wat er momenteel op staat. De nieuwe wallet is wel zichtbaar (onder OPP) maar heeft nog steeds nul saldo.
Ik heb eind vorige week een kleine betaling ontvangen (1 maand rente van het project de koperen ezel).
Per 5 juli had ik een saldo van 1 maand rente in de oude NF omgeving.
(Ik ben vrij nauwgezet met mijn administratie, dus weet wat er zou moeten zijn).

Zoals ik uit de mail van afgelopen weekeind begrijp zouden de (rente)betalingen van oude projecten uitbetaald worden. Dus had ik nu het saldo per 5 juli + bijschrijving rente juli + rente augustus = 3 maanden rente moeten ontvangen. Ik ontving echter 1 maand.

Maandag een mail hierover gestuurd, die nog niet beantwoord is. Dit na het gedoe over een rente termijn in een ander project die na maanden bakkeleien eindelijk betaald werd, maakt dat ik alles bij elkaar steeds meer neig naar het platform gewoon laten voor wat het is.
  donderdag 7 september 2023 @ 00:53:30 #54
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_210554691
Klopt het volgende? Het gemiddelde rendement (na beheersvergoeding en afboeking) bij CCF is momenteel 4,89% volgens de site. Zelf zit ik momenteel op 5,79%. Wanneer je boven de heffingsvrije vermogensgrens zit betaal je bijna 2% belasting over dit bedrag. Dan hou je onder aan de streep nog zo'n 3-4% over.

Deposito's bieden momenteel meer dan 4% per jaar. Loont het dan nog wel om in crowdfunding te investeren, of kun je beter voor een veilig deposito kiezen?

[ Bericht 1% gewijzigd door leolinedance op 07-09-2023 01:02:16 ]
pi_210554835
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 00:53 schreef leolinedance het volgende:
Klopt het volgende? Het gemiddelde rendement (na beheersvergoeding en afboeking) bij CCF is momenteel 4,89% volgens de site. Zelf zit ik momenteel op 5,79%. Wanneer je boven de heffingsvrije vermogensgrens zit betaal je bijna 2% belasting over dit bedrag. Dan hou je onder aan de streep nog zo'n 3-4% over.

Deposito's bieden momenteel meer dan 4% per jaar. Loont het dan nog wel om in crowdfunding te investeren, of kun je beter voor een veilig deposito kiezen?
Bij de statistieken staat gemiddeld netto rendement 4,86% en gemiddeld netto rendement laatste 3 jaar 5,65%. In eerdere jaren zullen er meer afboekingen zijn geweest, bv van projecten zonder goede zekerheden als een hypotheek.
De 3 afboekingen die ik zelf tot nu toe heb zijn alledrie van 2020 en hierdoor is mijn totale rendement zelfs nog iets lager dan die 4,86%.
Kijk ik echter naar de periode vanaf september/oktober 2020 tot nu, dan zit ik rond de 6%. En met ieder nieuw project met 8% of 9% rente wordt dit een heel klein beetje meer. Dat is waar ik nu vooral naar kijk, niet naar het rendement van meer dan 3 jaar geleden. Ik bekijk het ook per project, als ik met een project 7,16% of 8,16% rendement kan halen (fee 0,84%) dan is dat aanzienlijk meer dan wat je met een deposito krijgt. Box 3 belasting betaal ik nu niet, geen box 1 inkomen en te betalen box 3 belasting blijft onder de algemene heffingskorting. Dan kan er misschien nog iets afgaan vanwege een default van een project uit mijn beginjaren, omdat ik toen vaker investeerde in een project zonder goede zekerheden.

Bij HCN is het gemiddeld netto rendement volgens de statistieken 6,59% en mijn eigen rendement daar is nog een half procentje hoger. Daar zit wel een default aan te komen, maar voor mij maar een klein bedrag dus dat zal niet echt veel verschil maken in mijn rendement daar.
pi_210555238
quote:
DEN HAAG - De coalitiepartijen hebben een compromis gesloten over de toekomst van de box 3-taks, beter bekend als de ’spaartaks’. Er komt een mengeling van belastingvormen voor verschillende soorten vermogen, waarmee demissionair staatssecretaris Van Rij (Financiën) de fracties van VVD, D66, CDA en CU tevreden heeft gesteld.
Ik kan het hele artikel met mijn telefoon even niet delen.

https://www.telegraaf.nl/(...)paartaks-op-de-schop
pi_210555824
UPdate CRE:

Ontwikkeling Zoetermeer
06-09-2023
De tweede verleningsovereenkomst is eind vorige week op enkele punten aangepast en aangescherpt en ligt momenteel ter ondertekening voor bij de Stichting. Na volledige ondertekening zal de verlengingsovereenkomst worden gepubliceerd.

Als investeerder nog altijd niet duidelijk wat er nu staat te gebeuren.
pi_210555835
quote:
14s.gif Op donderdag 7 september 2023 07:14 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Lees het hier
pi_210555895
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 09:16 schreef Bieselke het volgende:
UPdate CRE:

Ontwikkeling Zoetermeer
06-09-2023
De tweede verleningsovereenkomst is eind vorige week op enkele punten aangepast en aangescherpt en ligt momenteel ter ondertekening voor bij de Stichting. Na volledige ondertekening zal de verlengingsovereenkomst worden gepubliceerd.

Als investeerder nog altijd niet duidelijk wat er nu staat te gebeuren.
Tja, wat de zinsnede "De Stichting zal geen verdere verlenging meer toestaan." uit de vorige verlengingsovereenkomst dan precies inhoudt begrijpt denk ik alleen CRE...

Edit: dit stond niet in de verlengingovereenkomst, ik keek in de verkeerde...

[ Bericht 4% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 07-09-2023 10:23:23 ]
pi_210556008
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 00:53 schreef leolinedance het volgende:

Ja, dat is inderdaad een afweging die goed is om te maken.
Let wel op het volgende. Ook bij deposito's gaat er nog belasting vanaf (0,36% voor 2023, volgend jaar meer).
En je vergelijkt hier buitenlandse deposito's met Nederlandse crowdfunding.
pi_210556082
quote:
14s.gif Op donderdag 7 september 2023 07:14 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Zo op het eerste gezicht lijkt het me qua principe geen slecht plan.
De grote vraag is natuurlijk wat het percentage gaat worden, aangezien er staat dat de totale belastinginkomsten ongeveer gelijk moeten blijven. Een groot verschil ten opzichte van nu zal sowieso zijn dat de totale belastinginkomsten voor de staat flink kunnen gaan verschillen van jaar tot jaar.
pi_210556119
quote:
14s.gif Op donderdag 7 september 2023 09:29 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Tja, wat de zinsnede "De Stichting zal geen verdere verlenging meer toestaan." uit de vorige verlengingsovereenkomst dan precies inhoudt begrijpt denk ik alleen CRE...
Ik heb hier wel 's eerder vastgesteld dat CRE ons geld 'gijzelt'. Wij investeren en moeten maar afwachten wanneer we de inleg terugkrijgen. Overeengekomen termijnen :lijstje: worden opzij geschoven.

Maar goed, alternatief zou zijn dat CRE het vastgelopen project Zoetermeer laat executeren en dat is evenmin een prettig vooruitzicht.

Dus wachten we maar weer lijdzaam af :{ :{
pi_210556186
quote:
14s.gif Op donderdag 7 september 2023 09:29 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Ik ga het geheel niet verdedigen en ben en blijf gewoon van mening dat hier gewoon een complete herfinanciering moet plaatsvinden, alleen al omdat het oorspronkelijk plan helemaal aangepast is maar ook omdat CRE dat in de verleningsovereekomst uit maart juist als passend en gewenst heeft benoemd. Dat zoiets veel pijn gaat doen bij de projecteigenaar heb ik geen enkele twijfel over, nu lijkt dit bij de geldgevers neergelegd te worden.

Maar de verlengingsovereenkomst (de communicatie daaromheen is juridisch van mindere waarde) lees ik nergens nergens dat er geen verlenging meer zal worden toegestaan, wel lees ik dus tussen de regels door dat dat niet de gewenste situatie is. Herfinanciering zou de beste optie zijn voor de geldgevers, maar dat zal bij de geldnemer veel pijn doen vrees ik.

Ik ben nog wel benieuwd of bij de tussentijdse aflossing ook de 1% extra vergoeding uit d everlengingsovereenkomst betaald gaat worden en over welke periode.

Maar wat is de reactie van CRE als ze gewezen worden op de uitspraak "De Stichting zal geen verdere verlenging meer toestaan." ?
pi_210556205
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 09:59 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Maar goed, alternatief zou zijn dat CRE het vastgelopen project Zoetermeer laat executeren en dat is evenmin een prettig vooruitzicht.
Executie is het andere uiterste, maar herfinanciering is een logische optie natuurlijk, zoals de verlengingsovereenkomst ook al aangaf.
pi_210556240
quote:
1s.gif Op donderdag 7 september 2023 10:12 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Executie is het andere uiterste, maar herfinanciering is een logische optie natuurlijk, zoals de verlengingsovereenkomst ook al aangaf.
Ik ga er vanuit dat CRE dit overwogen heeft maar geen kans van slagen ziet.
pi_210556264
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 10:09 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ik ga het geheel niet verdedigen en ben en blijf gewoon van mening dat hier gewoon een complete herfinanciering moet plaatsvinden, alleen al omdat het oorspronkelijk plan helemaal aangepast is maar ook omdat CRE dat in de verleningsovereekomst uit maart juist als passend en gewenst heeft benoemd. Dat zoiets veel pijn gaat doen bij de projecteigenaar heb ik geen enkele twijfel over, nu lijkt dit bij de geldgevers neergelegd te worden.

Maar de verlengingsovereenkomst (de communicatie daaromheen is juridisch van mindere waarde) lees ik nergens nergens dat er geen verlenging meer zal worden toegestaan, wel lees ik dus tussen de regels door dat dat niet de gewenste situatie is. Herfinanciering zou de beste optie zijn voor de geldgevers, maar dat zal bij de geldnemer veel pijn doen vrees ik.

Ik ben nog wel benieuwd of bij de tussentijdse aflossing ook de 1% extra vergoeding uit d everlengingsovereenkomst betaald gaat worden en over welke periode.

Maar wat is de reactie van CRE als ze gewezen worden op de uitspraak "De Stichting zal geen verdere verlenging meer toestaan." ?
Je hebt gelijk, ik keek in de verkeerde verlengingovereenkomst (die van Ooltgensplaat, waar ze wel met een herfinanciering bezig zijn). In de overeenkomst met Chronos is dit niet opgenomen.
pi_210556508
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 20:46 schreef Slingervinger het volgende:
Op 3 september zou MAX lening nr 746753 na verlenging afgelost worden. Ik heb nog niets vernomen, wie wel?
sowieso bijzonder, eerst een week niet bij je geld kunnen en geen betalingen verwerken. Nu weer een mail dat ze nog aan het testen zijn en het nog even duurt voordat ze alle betalingen verwerkt hebben. Geen statusupdates niks.
pi_210556528
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 09:46 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Ja, dat is inderdaad een afweging die goed is om te maken.
Let wel op het volgende. Ook bij deposito's gaat er nog belasting vanaf (0,36% voor 2023, volgend jaar meer).
En je vergelijkt hier buitenlandse deposito's met Nederlandse crowdfunding.
die 0,36% is een voorlopig percentage van de heffing (voor de voorlopige aanslag 2023). Wordt pas na afloop van 2023 bekend. Zal meer worden. En daar gaat de box 3 belasting dan overheen.
pi_210556674
quote:
1s.gif Op donderdag 7 september 2023 10:12 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Als de markt dermate slecht is dat niemand interesse heeft om het hok te kopen, dan zal men ook wel niet in de rij staan om het te herfinancieren, tenzij onder zeer ongunstige voorwaarden.

Rustig afwachten is het beste. Ongeacht wat er ooit gezegd is of zou zijn; je kunt de (markt)ontwikkelingen niet afdwingen.
Pecunia non olet
pi_210558147
quote:

[..]
Ik heb hier wel 's eerder vastgesteld dat CRE ons geld 'gijzelt'. Wij investeren en moeten maar afwachten wanneer we de inleg terugkrijgen. Overeengekomen termijnen :lijstje: worden opzij geschoven.

Inderdaad en daarnaast vooral geen nieuwe investeringen doen bij CRE.
pi_210558227
Bericht van Slim Beleggen over MAX, wervend verhaal over de kapitaalophaalronde

SPOILER
pi_210558235
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 13:33 schreef TisIk het volgende:

[..]
Inderdaad en daarnaast vooral geen nieuwe investeringen doen bij CRE.
Dat zie ik toch anders:

Ik ben het eens met de posters eerder vandaag dat de verlengingen en communicatie hieromtrent vaak slordig is, en we maar af moeten wachten wanneer er afgelost gaat worden.

Echter is er dit jaar wel een flinke slag gemaakt in het verbreden qua leningnemers, en is de geboden rente met de markt mee omhoog gegaan.
Ik heb er dit jaar toch weer een aantal meegepakt (had ik een jaar geleden, gezien de smalle basis van leningnemers en relatief lage rente niet verwacht).
Ik heb bij CrE nu 15% van mijn CF portefeuille uitstaan, waarvan 2/3 projecten van dit jaar zijn.

Bij mij is CrE op het moment 1 van de 4 platformen die ik "op groen heb" in mijn overzicht. Dat betekend voor mij: actief volgen, en investeren bij goede projecten (De andere 3 zijn CCF, NLI en MC).

Het rijtje oranje/rode platforms (die ik dus leeg laat lopen, al dan niet gedwongen omdat er evt. geen nieuwe projecten meer zijn) is langer.
Ik wil toch ook voorkomen dat meer dan 50% van mijn crowfund portefeuille straks bij CCF staat.
pi_210558548
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 13:44 schreef Slingervinger het volgende:
Bericht van Slim Beleggen over MAX, wervend verhaal over de kapitaalophaalronde

SPOILER
Wat een hosanna verhaal! Hoeveel zou Slim Beleggen gekregen hebben om dit verhaal te publiceren?
Waarde van een aandeel gegroeid naar 3.85 euro? Hoe is dat bepaald?
Ze zijn zeker vergeten van deze fictieve waarde investeerders ontevredenheid af te trekken. Ik zou nog niet voor 0.000001 euro instappen in dit op sterven na dode bedrijf.
pi_210558598
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 14:20 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]Waarde van een aandeel gegroeid naar 3.85 euro? Hoe is dat bepaald?
Ha ha _O- dat vroeg ik me gisteren ook al af toen ik de mail kreeg. Pure fantasie lijkt me. Ik denk dat een inleg in het Holland Casino nog meer kans geeft op teruggaaf van inzet.

Als je dit bedrag vermenigvuldigt met het aantal uitgegeven stukken kom je aan een duizelingwekkende kapitalisatie. Dat was bij de vorige uitgifte ook al zo dus dat is alleen maar extremer geworden.
Pecunia non olet
pi_210558684
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 14:25 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ha ha _O- dat vroeg ik me gisteren ook al af toen ik de mail kreeg. Pure fantasie lijkt me. Ik denk dat een inleg in het Holland Casino nog meer kans geeft op teruggaaf van inzet.

Als je dit bedrag vermenigvuldigt met het aantal uitgegeven stukken kom je aan een duizelingwekkende kapitalisatie. Dat was bij de vorige uitgifte ook al zo dus dat is alleen maar extremer geworden.
En je zal zien dat ze gewoon de vergunning van de AFM krijgen :N

Gelukkig heb ik nooit deelgenomen aan Max maar ik vind het erg wrang dat de toezichthouder blijkbaar niet de mogelijkheid of capaciteit heeft om te voorkomen dat investeerders op basis van deze ontzettend misleidende informatie instappen.
pi_210558756
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 14:20 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Wat een hosanna verhaal! Hoeveel zou Slim Beleggen gekregen hebben om dit verhaal te publiceren?
Waarde van een aandeel gegroeid naar 3.85 euro? Hoe is dat bepaald?
Ze zijn zeker vergeten van deze fictieve waarde investeerders ontevredenheid af te trekken. Ik zou nog niet voor 0.000001 euro instappen in dit op sterven na dode bedrijf.
Slim Beleggen doet dit soort akties regelmatig en niet zonder succes, zie bv JEX
pi_210559058
Door een storing bij onze IT-partner is het op dit moment niet mogelijk om te investeren of uw Mijn Collin-account te gebruiken.

Zodra de storing verholpen is, zal deze melding worden verwijderd. Excuses voor het ongemak!
pi_210559114
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 15:21 schreef KrekelJapie het volgende:
Door een storing bij onze IT-partner is het op dit moment niet mogelijk om te investeren of uw Mijn Collin-account te gebruiken.

Zodra de storing verholpen is, zal deze melding worden verwijderd. Excuses voor het ongemak!
Hier geen probleem met inloggen. Misschien maar een korte storing?
pi_210559740
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 september 2023 18:02 schreef KrekelJapie het volgende:
SanMa Beheer B.V.
¤ 380.000 | 7,5% rente | 40 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/sanma-beheer-b-v/
1e hypotheek perceel dat bebouwd gaat worden, 2e hypotheek woonhuis + bouwdepot
Link
https://url42.collincrowd(...)Y03YdMw-2FFf8w-3D-3D
pi_210559907
quote:

[..]

Het is niet echt rooskleurig, van de 54 appartementen staan er pas 13 onder optie.

https://www.funda.nl/nieu(...)ect-88479737-ikaros/
pi_210560153
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 17:10 schreef quepos het volgende:

[..]
Het is niet echt rooskleurig, van de 54 appartementen staan er pas 13 onder optie.

https://www.funda.nl/nieu(...)ect-88479737-ikaros/
Een hoogmoedig project, dat heel toepasselijk Ikaros heet....
pi_210560377
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 14:25 schreef obligataire het volgende:

[..]

Wat mij eigenlijk nog het meest verbaast is dat hier nog geen journalist is ingesprongen. Allerlei ronkende berichten van MAX over hun toekomstplannen terwijl de bulk van hun projecten problematisch is. Voor mij is de aflossing die voor 3-9 gepland was een testcase: nog niets vernomen maar als dat weer niet doorgaat kan geen zinnig mens er nog vertrouwen in hebben. En natuurlijk is de uitkomst van hun ECSPR-aanvraag interessant
  donderdag 7 september 2023 @ 18:47:56 #83
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_210560601
NLI Acht*r de H*ven Leeuwarden (V*ldb**m Vastgoed) loopt inmiddels al 2 weken achter met zijn betaling. Grote vastgoedjongens -die soms ook hoog in de Quote 500 staan- maar grotendeels alle projecten met geleend geld doen, beginnen een beetje te kraken.
Precies om die reden heb ik ook maar 1 project van L*nfer*nk (CCF) in mijn portefeuille opgenomen. Spreiden blijft belangrijk en ik kies daarbij dan graag voor overzichtelijke projecten...

De vorige vastgoedcrisis ligt mij nog vers in het geheugen (o.a. met faillisementen voor vastgoedbaronnen Ger Visser / EuroCommerce, Familie Westermeijer, Richard Homburg, Roger Lips, Rudy Stroink, Ensing (Phanos), Moeskops & Van de Moesdijk...)
pi_210560630
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 17:58 schreef tnhb het volgende:

[..]
In principe hebben ze gelijk, verkopen is juridisch wat anders dan daadwerkelijk het eigendom overdragen en dus de hypotheek doorhalen (en dan lening terugbetalen). Hoe dat in de UK ziet weet ik niet, maar mogelijk bedoelen ze dat? Ik mag toch aannemen dat ze het onderpand niet "zomaar" vrijgeven en "hopen" dat de betaling ooit een keer zal plaatsvinden...?
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 17:58 schreef tnhb het volgende:

[..]
In principe hebben ze gelijk, verkopen is juridisch wat anders dan daadwerkelijk het eigendom overdragen en dus de hypotheek doorhalen (en dan lening terugbetalen). Hoe dat in de UK ziet weet ik niet, maar mogelijk bedoelen ze dat? Ik mag toch aannemen dat ze het onderpand niet "zomaar" vrijgeven en "hopen" dat de betaling ooit een keer zal plaatsvinden...?
Ik heb ook het idee dat er in de redenering van Investeerder wat stappen worden overgeslagen en enkele aannames worden gedaan. Ik wil graag weten wat de vraag is waarop Max reageert. Dit komt ook misleidend over.

Als Max zekerheden weg heeft gegeven aan een wanbetaler dan zou dat natuurlijk een grof schandaal zijn. Maar dan wil ik dat wel zeker weten.
  donderdag 7 september 2023 @ 19:28:56 #85
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_210560981
MaxCF heeft midden juni een verzoek tot verlenging gedaan tot 6 december, met de informatie dat woning reeds is verkocht en er verwacht wordt dat er 8-10 weken nodig zijn om dit volledig af te handelen. Om dit laatstgenoemde moesten wij ook afzien van boete bij vervroegde aflossing. Als ik dan na die 10 weken de expliciete vraag stel wat de status van de verkoop is, dan krijg ik daarop geen antwoord. Er wordt alleen gezegd; 'ongeacht de status heeft BlueTouch de tijd om tot 6 december af te lossen'. Daar ben ik het niet mee eens. Ik weet natuurlijk echt wel wat het verschil is tussen "verkopen' en 'leveren'. MaxCF heeft inmiddels al bewezen dat ze de zekerheden niet altijd goed hebben vastgelegd dus enige achterdocht lijkt me op haar plaats.

En die tóón van al die Max mailtjes word ik langzamerhand ook doodziek van; we worden steeds uitvoerig bedankt voor ons begrip en geduld (maar dat hebben we al lang niet meer!)
pi_210561218
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 18:12 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Wat mij eigenlijk nog het meest verbaast is dat hier nog geen journalist is ingesprongen. Allerlei ronkende berichten van MAX over hun toekomstplannen terwijl de bulk van hun projecten problematisch is. Voor mij is de aflossing die voor 3-9 gepland was een testcase: nog niets vernomen maar als dat weer niet doorgaat kan geen zinnig mens er nog vertrouwen in hebben. En natuurlijk is de uitkomst van hun ECSPR-aanvraag interessant
Dat komt misschien wel als eerdaags een paar mensen gaan klagen bij bijvoorbeeld Radar. Die kunnen er wel een paar afleveringen mee vol krijgen.
pi_210561837
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 19:28 schreef InVestEerder het volgende:
MaxCF heeft midden juni een verzoek tot verlenging gedaan tot 6 december, met de informatie dat woning reeds is verkocht en er verwacht wordt dat er 8-10 weken nodig zijn om dit volledig af te handelen. Om dit laatstgenoemde moesten wij ook afzien van boete bij vervroegde aflossing. Als ik dan na die 10 weken de expliciete vraag stel wat de status van de verkoop is, dan krijg ik daarop geen antwoord. Er wordt alleen gezegd; 'ongeacht de status heeft BlueTouch de tijd om tot 6 december af te lossen'. Daar ben ik het niet mee eens. Ik weet natuurlijk echt wel wat het verschil is tussen "verkopen' en 'leveren'. MaxCF heeft inmiddels al bewezen dat ze de zekerheden niet altijd goed hebben vastgelegd dus enige achterdocht lijkt me op haar plaats.

En die tóón van al die Max mailtjes word ik langzamerhand ook doodziek van; we worden steeds uitvoerig bedankt voor ons begrip en geduld (maar dat hebben we al lang niet meer!)
Inderdaad verdacht en dat wordt het nog veel meer als de BT-lening die op 3-9 afgelost zou moeten zijn weer verlengd zou worden. Als ze die (nr 746753) niet verkocht krijgen dan die waar jij het over hebt mogelijk ook niet, of BT gaat de opbrengst ergens anders voor gebruiken en op 6 december <O) zien we dan wel weer
pi_210563223
quote:
14s.gif Op donderdag 7 september 2023 19:51 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dat komt misschien wel als eerdaags een paar mensen gaan klagen bij bijvoorbeeld Radar. Die kunnen er wel een paar afleveringen mee vol krijgen.
Toevallig net een mail naar Radar toegestuurd, als de rest het hier ook doet, misschien kans van slagen.
pi_210563636
Dankjewel InVestEerder voor de verduidelijking. Ik las in jouw eerdere post iets anders, ik denk dat ik me liet beïnvloeden door ervaringen die helemaal niets met jou te maken hebben.
pi_210564606
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 21:43 schreef quepos het volgende:

[..]
kans van slagen.
Wanneer is het geslaagd? Ik zie hier echt het nu niet van. Hoor van mensen dat er dan niet meer slachtoffers vallen, maar ik denk alleen in mijn eigen belang dat die club overeind moet blijven om nog op te halen wat er te halen valt.
pi_210565542
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 20:33 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Inderdaad verdacht en dat wordt het nog veel meer als de BT-lening die op 3-9 afgelost zou moeten zijn weer verlengd zou worden. Als ze die (nr 746753) niet verkocht krijgen dan die waar jij het over hebt mogelijk ook niet, of BT gaat de opbrengst ergens anders voor gebruiken en op 6 december <O) zien we dan wel weer
https://www.google.com/am(...)est-fall-in-14-years

De renteverhogingen in de UK beginnen echt pijn te doen, dus tel uit je winst met de projecten van Max die vorig jaar gestart zijn.
pi_210565680
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 00:02 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
Wanneer is het geslaagd? Ik zie hier echt het nu niet van. Hoor van mensen dat er dan niet meer slachtoffers vallen, maar ik denk alleen in mijn eigen belang dat die club overeind moet blijven om nog op te halen wat er te halen valt.
MAX blijft maar doorgaan. Ze vernaggelen straks de hele crowdfinance naam. Het is nu toch wel duidelijk dat MAX Crowdfund deze problemen niet gaat oplossen? En daarnaast blijven ze maar doorgaan met geld ophalen en dus waarschijnlijk nieuwe mensen benadelen.
Misschien dat een uitzending van Radar kan voorkomen dat ze de Europese vergunning gaan krijgen want dat zou pas echt een blamage zijn.
Daarbij, als je nu nog steeds niet het overgrote deel van je investering bij MAX heb afgeschreven ben je wel erg naïef bezig.
pi_210566065
Weet niet zeker of het al gemeld was maar het pand dat zekerheid was voor het project Van Herpt Delicatessen bij Collin staat inmiddels te koop:
https://ventu.nl/media/ob(...)_Grotestraat_133.pdf
pi_210566197
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 september 2023 08:23 schreef Horsemen het volgende:

[..]
MAX blijft maar doorgaan. Ze vernaggelen straks de hele crowdfinance naam. Het is nu toch wel duidelijk dat MAX Crowdfund deze problemen niet gaat oplossen? En daarnaast blijven ze maar doorgaan met geld ophalen en dus waarschijnlijk nieuwe mensen benadelen.
Misschien dat een uitzending van Radar kan voorkomen dat ze de Europese vergunning gaan krijgen want dat zou pas echt een blamage zijn.
Daarbij, als je nu nog steeds niet het overgrote deel van je investering bij MAX heb afgeschreven ben je wel erg naïef bezig.
Of ze vergunningen krijgen en er andere slachtoffers vallen kan me niet schelen. Ik verwacht inderdaad een grote afschrijving, maar het vastgoed heeft gewoon waarde en als ik 20% terug kan krijgen wil ik die gewoon terug. Dan heeft het voor mij geen zin om ze met media e.d. te laten bestoken met het risico dat ze wel de stekker eruit trekken. Laat ze maar lekker aandelen uitgeven en daarmee hun continuïteit waarborgen.
  vrijdag 8 september 2023 @ 10:01:17 #95
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_210566285
quote:
het vastgoed heeft gewoon waarde
Waarde die ergens in de zak van Max verdwaalt.
pi_210566308
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 09:32 schreef Faraday01 het volgende:
Weet niet zeker of het al gemeld was maar het pand dat zekerheid was voor het project Van Herpt Delicatessen bij Collin staat inmiddels te koop:
https://ventu.nl/media/ob(...)_Grotestraat_133.pdf
Dat lijkt me een oude brochure van een vroegere verkoop - het ziet er al een tijdje iets anders uit: https://goo.gl/maps/fep9pP5YiJiDBDfw7
pi_210566310
Zit mobiel maar kreeg net deze link van ccf.
SPOILER
pi_210566327
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 september 2023 10:03 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Dat lijkt me een oude brochure van een vroegere verkoop - het ziet er al een tijdje iets anders uit: https://goo.gl/maps/fep9pP5YiJiDBDfw7
Oeps, je hebt gelijk :@ (staat ook niet op de website van de betreffende makelaar)
pi_210566340
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 september 2023 08:23 schreef Horsemen het volgende:
voorkomen dat ze de Europese vergunning gaan krijgen want dat zou pas echt een blamage zijn.
En toch verwacht ik (helaas?) dat ze die wel gewoon gaan krijgen. Zo'n vergunning geeft alleen aan dat ze binnen de regelgeving handelen, maar dan kun je er nog steeds (in onze ogen) een puinhoop van maken volgens mij (al zou het "vergeten" van het vestigen van recht van hypotheek dan niet meer moeten kunnen). Want (behalve het niet vestigen van het hypotheekrecht op bepaalde plaatsen wat ze gedeeltelijk hersteld hebben maar ook mede te maken heeft met het afwijkende systeem in de UK) wat doen ze wat direct tegen de regelgeving ingaat, ik vrees dat je ze daar op weinig keihard juridisch kunt afrekenen.

Als ik het allemaal zo zie is de nieuwe regelgeving/vergunning ter bescherming van de investeerder (lees: wijs investereder op de risico's, laat ze een toets doen en zorg er voor dat je als platform niet aansprakelijk gesteld kunt worden omdat je ze op de risico's hebt gewezen) en het reguleren van het geldverkeer (lees: doe verplicht zaken met een betaalprovider of zorg ook voor een vergunning als betaalprovider, waardoor het geldverkeer duurder wordt). Want wat hebben we nu gezien als verbeteringen bij partijen die nu al een vergunning hebben zoals gve, kom etc. in de informatievoorziening? Het, in onze ogen, incompetent handelen of onvolledig informeren van/door een platform blijft vrees ik nog steeds mogelijk en kan dan ook geen primaire reden zijn om een vergunning niet af te geven, hooguit kan het tot wat extra vragen leiden (al hoop ik dat ik ongelijk krijg en er wel degelijk op competentie en historich handelen beoordeeld wordt)
pi_210566348
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 09:51 schreef Bobby100 het volgende:
Of ze vergunningen krijgen en er andere slachtoffers vallen kan me niet schelen.
Daar staan we dan anders in.

Overigens verwacht ik ook wel dat er nog een stukje terug gaat komen maar er zullen zeker grote afschrijvingen aan komen.
pi_210566537
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 september 2023 10:09 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Overigens verwacht ik ook wel dat er nog een stukje terug gaat komen maar er zullen zeker grote afschrijvingen aan komen.
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 september 2023 10:09 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik denk dat bepalend is of je nog wat terugverwacht of niet. Als je denkt dat MAX nog wat terug weet te krijgen moet je ze hun gang laten gaan en zijn negatieve berichten alleen maar schadelijk. Maar als je daar niet in gelooft is er mogelijk bij MAX zelf wat te halen, ze zijn immers bezig met een nieuwe kapitaalronde.
Zelf ben ik er niet gerust op, de markt is nu eenmaal slecht en er is nog steeds niets verkocht. Wel zouden enkele panden op een veiling verkocht zijn maar de investeerders hebben nog geen cent gezien. Ook zijn er al veilingen mislukt
pi_210566658
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2023 10:04 schreef Tjalala het volgende:
Zit mobiel maar kreeg net deze link van ccf.
SPOILER
Is eind 2020 op een veiling verkocht, taxatie komt nu gevoelsmatig wel hoog over, maar vergeleken met andere aanbod (huur / koop) in de straat is die lijkt dat bedrage toch wel weer goed te praten.

SPOILER
pi_210566723
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 10:28 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
[..]
Ik denk dat bepalend is of je nog wat terugverwacht of niet. Als je denkt dat MAX nog wat terug weet te krijgen moet je ze hun gang laten gaan en zijn negatieve berichten alleen maar schadelijk. Maar als je daar niet in gelooft is er mogelijk bij MAX zelf wat te halen, ze zijn immers bezig met een nieuwe kapitaalronde.
Zelf ben ik er niet gerust op, de markt is nu eenmaal slecht en er is nog steeds niets verkocht. Wel zouden enkele panden op een veiling verkocht zijn maar de investeerders hebben nog geen cent gezien. Ook zijn er al veilingen mislukt
Als ik het allemaal goed begrepen heb zijn het bij MAX een stel prutsers die op dit moment als werknemer/eigenaren van de diverse B.V.'s niet op het minimum loon staan maar hun zakken nog steeds aan het vullen zijn met een goed salaris. Dit willen ze zo lang mogelijk vol blijven houden. Dus doe nog maar een rondje aandelen zodat we ons gevierde leventje zo lang mogelijk kunnen voortzetten.

Ook al kost een curator/vereffenaar ook geld maar het zou mij niets verbazen als zo'n aangestelde met kennis, meer geld voor de investeerders binnen sleept dan de huidige 50 man tellende eigenaren/werknemers club (welke in totaal ergens tussen 250 en 500k per maand zullen kosten) van Max.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 08-09-2023 13:32:49 ]
pi_210566839
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 10:43 schreef tnhb het volgende:

[..]
Is eind 2020 op een veiling verkocht, taxatie komt nu gevoelsmatig wel hoog over, maar vergeleken met andere aanbod (huur / koop) in de straat is die lijkt dat bedrage toch wel weer goed te praten.

SPOILER
Lees ik nu goed dat het geheel in 2020 voor 175K op de veiling verkocht is met ook al de zelfde huurprijs (36000 euro) per jaar als in de is pitch vermeld?
pi_210567072
CRE Zoetermeer:

Verlengingsovereenkomst staat online.

Laatste verlenging => eind Februari einde
Half september wordt tussen de 300k en 1M vervroegd afgelost.
Uit de verkoop van een andere participatie zal nadien nog eens 700k worden afgelost, niet gespecifieerd wanneer.
pi_210567146
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 10:53 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Als ik het allemaal goed begrepen heb zijn het bij MAX een stel prutsers die op dit moment als werknemer/eigenaren van de diverse B.V.'s niet op het minimum loon staan maar hun zakken nog steeds aan het vullen zijn met een goed salaris. Dit willen ze zo lang mogelijk vol blijven houden. Dus doe nog maar een rondje aandelen zodat we ons gevierde leventje zo lang mogelijk kunnen voortzetten.

Ook al kost een curator/vereffenaar ook geld maar het zou mij niets verbazen als zo'n aangestelde met kennis, meer geld voor de investeerders binnen sleept dan de huidige 50 man eigenaren/werknemers club (welke in totaal ergens tussen 250 en 500k per maand zullen kosten) van Max.
Zo had ik het nog niet bekeken. Hun verhaal is dat ze deskundigen inhuren die wel door de investeerders betaald moeten worden. Inzake de C*rb*lo-portefeuille schiet MAX die kosten voor maar voor een ander project moeten vooraf de kosten worden opgebracht (loopt nog). De effort die ze er zelf in steken is voor rekening van MAX. Omdat ze alleen maar intermediair zijn hoeven ze dat eigenlijk niet te doen, ze kunnen zich dus in geval van klachten beroepen op deze onverplichte inspanning. Op zich terecht maar tot nu toe heeft het niks opgeleverd wat betreft konkreet resultaat.
pi_210567171
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 11:27 schreef Bieselke het volgende:
Uit de verkoop van een andere participatie zal nadien nog eens 700k worden afgelost, niet gespecifieerd wanneer.
Prognose oplevering volgens funda advertentie is 4e kwartaal 2023:
https://www.funda.nl/nieu(...)731-de-buitenplaats/
pi_210567310
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 10:59 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
die 0,36% is een voorlopig percentage van de heffing (voor de voorlopige aanslag 2023). Wordt pas na afloop van 2023 bekend. Zal meer worden. En daar gaat de box 3 belasting dan overheen.
Ik ben het wel eens met de stelling dat momenteel Crowdfunding rendement twijfelachtig is, ook al zie ik persoonlijk nog geen betrouwbare (NL/DE) deposito's die 4% geven. Maar ik heb wel een spaarrekening die 2,5% geeft. Het zit een beetje op het randje allemaal.

Ik zou iedereen aanraden die zwaar in crowdfund zit en die een rendement lager dan ~6% heeft om bezwaar te maken bij de fiscus over 2023. Wat er nu gebeurt is dan voor jou even onrechtmatig als er met spaarders gebeurde.
pi_210567470
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 11:45 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Ik ben het wel eens met de stelling dat momenteel Crowdfunding rendement twijfelachtig is, ook al zie ik persoonlijk nog geen betrouwbare (NL/DE) deposito's die 4% geven. Maar ik heb wel een spaarrekening die 2,5% geeft. Het zit een beetje op het randje allemaal.

Ik zou iedereen aanraden die zwaar in crowdfund zit en die een rendement lager dan ~6% heeft om bezwaar te maken bij de fiscus over 2023. Wat er nu gebeurt is dan voor jou even onrechtmatig als er met spaarders gebeurde.
Je kunt helemaal geen bezwaar maken over 2022 want de belastingdienst heeft besloten alleen nog maar voorlopige aanslagen op te leggen in afwachting van een aantal rechtzaken die lopen over box 3 beleggingen. Het liep blijkbaar nogal uit de hand met de hoeveelheid bezwaren :o zoiets zal ook wel in 2023 gebeuren alleen is er dan meer duidelijkheid over wat de rechter er van vindt.
pi_210567602
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 11:27 schreef Bieselke het volgende:
CRE Zoetermeer:

Verlengingsovereenkomst staat online.

Laatste verlenging => eind Februari einde
Half september wordt tussen de 300k en 1M vervroegd afgelost.
Ik kreeg net ook een mail van CRE met als inhoud: "Zojuist is een nieuwe update gepubliceerd voor uw investering in de propositie Ontwikkeling Zoetermeer II. ". Ik zit echter helemaal niet in dit project. Hebben meer mensen dit?
pi_210567908
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 12:11 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Ik kreeg net ook een mail van CRE met als inhoud: "Zojuist is een nieuwe update gepubliceerd voor uw investering in de propositie Ontwikkeling Zoetermeer II. ". Ik zit echter helemaal niet in dit project. Hebben meer mensen dit?
Ik zit wel in het project en kreeg hem ook, maar het grappige was dat de link verwees naar een besloten lening van april 2023, 1mio met inschrijving vanaf 100k, met 2e hypotheek. 6.5% voor 12mnd. Er lijkt dus in april een extra leningaanvraag te zijn geweest voor Zoetermeer (of deze is doorgegaan, geen idee). Pagina is nu weggehaald…

Edit 1: Toch maar even de hypotheekdata geraadpleegd.

Eerste hypotheek is van CRE, 2.5mio.
Afkomstig uit stuk Hyp3 81448/21 Ingeschreven op 24-08-2021 om 14:42
Hypotheek
Ondertekend op 24-08-2021 om 14:20

Tweede hypotheek is van vijf met name genoemde privé personen, 1.0mio.
Afkomstig uit stuk Hyp3 82747/90 Ingeschreven op 16-02-2022 om 09:00
Hypotheek
Ondertekend op 15-02-2022 om 14:45

Die dateert dus van 2022, terwijl ik in de pitch die ik eenmalig zag toch april 2023 meende te zien. Mogelijk was dat dan een herfinanciering van de tweede lening, maar die is dan kennelijk toch niet doorgegaan. Of ik heb het verkeerd gezien en de private pitch was van 2022, dat kan ook natuurlijk.

Edit 2: gezien het projectnummer in de link van de verdwenen pitch (https://www.crowdrealesta(...)keling-zoetermeer-ii) is die toch van 2023, maar is die dan kennelijk niet gelukt omdat er daarna geen hypotheek is vastgelegd. Dus er is nog een tweede hypothecaire lening, vermoedelijk onder regie van CRE. Dat geeft wel wat extra aandacht bij eventuele verkoop van het project, dat de verdeling over de leningen wel goed gaat. Wel weer raar dat de investeerders in de eerste lening hier niet van mogen weten...

SPOILER

[ Bericht 8% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 08-09-2023 14:01:48 ]
pi_210568040
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 11:05 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Lees ik nu goed dat het geheel in 2020 voor 175K op de veiling verkocht is met ook al de zelfde huurprijs (36000 euro) per jaar als in de is pitch vermeld?
Blijkbaar aan een ander want Anand betaalde er 320K voor.
Ik ga ook maar pandjes kopen op de veiling , dat levert meer op dan werken.

Ik sla deze windhandel met plezier over. Uiteindelijk blijft er iemand met de gebakken peren zitten en zal niet ome obli zijn.
Pecunia non olet
pi_210568063
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 11:45 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Ik ben het wel eens met de stelling dat momenteel Crowdfunding rendement twijfelachtig is, ook al zie ik persoonlijk nog geen betrouwbare (NL/DE) deposito's die 4% geven.

Inderdaad. Niet accepteren als je de fiscus je een verzonnen rendement toedicht terwijl je dat helemaal niet haalt.

Is het duidelijk waarop ze nu aan het wachten zijn?
Of ze nou lopende rechtszaken winnen of verliezen, de stortvloed aan bezwaren gaan er in beide gevallen komen.
pi_210568108
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 12:58 schreef obligataire het volgende:

[..]
Blijkbaar aan een ander want Anand betaalde er 320K voor.
Ik ga ook maar pandjes kopen op de veiling , dat levert meer op dan werken.

Ik sla deze windhandel met plezier over. Uiteindelijk blijft er iemand met de gebakken peren zitten en zal niet ome obli zijn.
In 2020 was de hypotheek rente ongeveer de helft van het huidige tarief dus de executie waarde van dit object zal dus vermoedelijk lager zijn dan wat het in 2020 bij BVA veilingen (175k) heeft opgebracht. Ik sla deze Anand ook over heb al genoeg leningen van deze gasten.
pi_210568148
quote:

[..]
Ja, ik heb de mail net ook gehad, maar zit niet in het project. Aangezien de link uit de e-mail niet meer werkt, zullen ze het ongetwijfeld nu zelf ook door hebben dat er iets mis is gegaan.
pi_210568158
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 13:04 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
In 2020 was de hypotheek rente ongeveer de helft van het huidige tarief dus de executie waarde van dit object zal dus vermoedelijk lager zijn dan wat het in 2020 bij BVA veilingen (175k) heeft opgebracht. Ik sla deze Anand ook over heb al genoeg leningen van deze gasten.
Ik zag dat er sprake is van erfpacht....dat zal ook invloed gehad hebben?
Pecunia non olet
pi_210568404
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 11:05 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Dat lees ik in elk geval ook, volgens het contract wat je daar kunt inzien (en tot 31/12/2021 loopt) is er een jaarlijkse herziening afgesproken met als eerste datum 1-1-2018, ik neem aan dat die huur dus feitelijk hoger is (maar ze bij ccf niet verder hebben gekeken dan het oorspronkelijke huurcontract). Daar komt bij dat de in het contract vermelde huurder per 9/21/2021 in staat van faillisement verkeert, dus dat huurcontract is uiteindelijk niet meer relevant lijkt me. Voor mij voorlopig wat potentiele onduidelijkheden waar ik verder geen tijd aan wil besteden.
pi_210568475
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 11:33 schreef Slingervinger het volgende:
Omdat ze alleen maar intermediair zijn hoeven ze dat eigenlijk niet te doen, ze kunnen zich dus in geval van klachten beroepen op deze onverplichte inspanning. Op zich terecht maar tot nu toe heeft het niks opgeleverd wat betreft konkreet resultaat.
Dat is wel wat te gemakkelijk geroepen door dhr. F. B., ik heb hem dat namelijk ook al eerder horen zeggen. Dat zou betekenen dat jij (en ik en alle andere investeerders van een project) dus schijnbaar zelf individueel tot incassohandelingen over zouden mogen gaan want zij zouden daar geen verplichting tot hebben. Nu heb ik de AV van MCF niet zo helder voor de geest, maar bij (vrijwel?) alleen CF platformen wordt juist die mogelijkheid us expliciet uitgesloten in de voorwaarden zodat het platfom dan wel de stichting zekerheden een inspanningsverplichting krijgt om over te gaan tot executie. De kosten daarvan komen weer wel ten laste van de opbrengst cq. moeten verhaald worden op de debiteur, als daar niets te halen valt en de kosten absurt zijn blijft er niets over.
pi_210568479
quote:

[..]
Ik zit niet in project Zoetermeer, en kreeg de mail ook. In mijn eigen dashboard was de update dus ook niet te zien.
pi_210568657
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 12:44 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Ik zit wel in het project en kreeg hem ook, maar het grappige was dat de link verwees naar een besloten lening van april 2023, 1mio met inschrijving vanaf 100k, met 2e hypotheek. 6.5% voor 12mnd. Er lijkt dus in april een extra leningaanvraag te zijn geweest voor Zoetermeer (of deze is doorgegaan, geen idee). Pagina is nu weggehaald…

Edit 1: Toch maar even de hypotheekdata geraadpleegd.

Eerste hypotheek is van CRE, 2.5mio.
Afkomstig uit stuk Hyp3 81448/21 Ingeschreven op 24-08-2021 om 14:42
Hypotheek
Ondertekend op 24-08-2021 om 14:20

Tweede hypotheek is van vijf met name genoemde privé personen, 1.0mio.
Afkomstig uit stuk Hyp3 82747/90 Ingeschreven op 16-02-2022 om 09:00
Hypotheek
Ondertekend op 15-02-2022 om 14:45

Die dateert dus van 2022, terwijl ik in de pitch die ik eenmalig zag toch april 2023 meende te zien. Mogelijk was dat dan een herfinanciering van de tweede lening, maar die is dan kennelijk toch niet doorgegaan. Of ik heb het verkeerd gezien en de private pitch was van 2022, dat kan ook natuurlijk.

Edit 2: gezien het projectnummer in de link van de verdwenen pitch (https://www.crowdrealesta(...)keling-zoetermeer-ii) is die toch van 2023, maar is die dan kennelijk niet gelukt omdat er daarna geen hypotheek is vastgelegd. Dus er is nog een tweede hypothecaire lening, vermoedelijk onder regie van CRE. Dat geeft wel wat extra aandacht bij eventuele verkoop van het project, dat de verdeling over de leningen wel goed gaat. Wel weer raar dat de investeerders in de eerste lening hier niet van mogen weten...

SPOILER
Die extra inschrijving in feb 2022 is op zich wel bijzonder, want pas rond 11/2/2022 zijn ook de gelden van CRE vrijgegeven, project liep meen ik al van ergens augustus 2021.

SPOILER
pi_210568730
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2023 12:00 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Je kunt helemaal geen bezwaar maken over 2022 want de belastingdienst heeft besloten alleen nog maar voorlopige aanslagen op te leggen in afwachting van een aantal rechtzaken die lopen over box 3 beleggingen. Het liep blijkbaar nogal uit de hand met de hoeveelheid bezwaren :o zoiets zal ook wel in 2023 gebeuren alleen is er dan meer duidelijkheid over wat de rechter er van vindt.
Inderdaad, en dat terwijl in 2022 het fictief rendement op beleggingen nog ruim gunstiger was dan in 2023.

Eigenlijk is de kans klein dat dit standhoudt, want het zou volledig inconsistent zijn met de eerdere uitspraak over spaarders. Alleen al omdat de fiscus met die 6,17% alleen rekening houdt met fictieve beleggingen, niet met crowdfund of uitgeleend geld. Stel je voor de ouder die in 2020 tegen 2,5% geld heeft uitgeleend aan zijn kind, betaalt nu 2% belasting over het fictief rendement ofwel 80% belasting in box3.
pi_210569369
Van Laere Investments B.V.
¤ 220.000 | 7,5% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/van-laere-investments-b-v/
1e hypotheek bedrijfspand
pi_210569702
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 15:07 schreef KrekelJapie het volgende:
Op basis van de huuropbrengst zouden de zekerheden voldoende moeten zijn. Helaas geen taxatierapport en ook geen HA.
Het project lijkt wel oké voor een basis inleg.
pi_210569749
Kessels V.O.F.
¤ 290.000 | 8,0% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/kessels-v-o-f/
2x 1e hypotheek
pi_210569993
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 15:38 schreef KrekelJapie het volgende:
Kessels V.O.F.
2x 1e hypotheek
Deze is m.i. nog net even leuker.
Deze wil ik wel wat hoger meenemen.

Als iemand een linkje weet te bemachtigen dan hou ik mij aanbevolen.
pi_210570266
Voor de liefhebber een nieuwe SIG

https://investeren.sameni(...)-127-herfinanciering
pi_210570299
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 15:07 schreef KrekelJapie het volgende:
Tenzij ik me vergis en het over het ander deel van het stations gebouw gaat, staat het nog deels te huur (maar dat kan het deel 9 zijn, het pand is 9 en 11) en in het geheel (9 + 11) ook sind een paar weken te koop. Ik ken de omgeving vrij goed en ze hebben er wel wat leuks van proberen te maken, alleen is er geen fatsoenlijke parkeergelegenheid en dat is in deze regio toch wel een dingetje.

Daarnaast is het oude belastingkantoor (ligt aan hetzelfde plein) omgecat naar kantoren gebouw De Koploper en heeft wel eigen parkeerplaatsen en gaat er binnekort een verdieping op zetten waardoor het kantoor aanbod nog groter wordt (en dat is al vrij groot). Het lijkt er op dat het over slechts een deel van het geheel gaat gezien de taxatiewaarde tov de te koop staande deel. Om die reden is de taxatie ook wat slecht te vergelijken, maar als het ca 30% van het geheel betreft (bovendste verdieping) dan lijkt een waarde van 380 niet gek in relatie tot de vraagprijs van het geheel.

SPOILER
pi_210570563
quote:
Kessels V.O.F.
2x 1e hypotheek
https://www.funda.nl/koop/heerlen/huis-42781210-bokstraat-79/

Enige renovatie is wel nodig.
pi_210570598
quote:
woning met potentie zou de makelaar zeggen
pi_210570705
quote:
Dat staat ook netjes in de pitch en er is geld voor vrijgemaakt (37k). Geen idee of dit in de richting komt van het bedrag wat nodig is, want geen taxatie/taxatieverslag.
pi_210570828
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 september 2023 17:02 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dat staat ook netjes in de pitch en er is geld voor vrijgemaakt (37k). Geen idee of dit in de richting komt van het bedrag wat nodig is, want geen taxatie/taxatieverslag.
Klopt, opmerking was ook om aan te geven dat die renovatie inderdaad ook nodig is.
Zou het hiervoor verhuurd zijn als kamers?

Qua oppervlakte zijn hier makkelijk 2 woningen van te maken. Leningnemenrs wonen er zelf naast in een soortgelijke woning, dus zullen de potentie er wel in zien. Meneer heeft zelf een bouwbedrijf, zal wel schelen in de renovatiekosten.

[ Bericht 3% gewijzigd door Soulfreak op 08-09-2023 17:22:48 ]
pi_210570853
betalingsregeling wordt niet nagekomen Mar*n Magement

heb een mailtje naar beheer CCF gestuurd

SPOILER
pi_210572163
quote:
Wel chic, met twee toiletten..
pi_210573007
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 15:55 schreef obligataire het volgende:

[..]
Mee eens, maar ik vind wel dat Collin dit had moeten weten c.q. vermelden in de pitch. Ik ben niet echt gecharmeerd van dit soort verrassingen. |
Een langlopende verhuursituatie heeft over het algemeen mijn voorkeur, speculeren en/of projectontwikkeling vind ik van andere orde :( Kan ook best wel interessant zijn voor een bijdrage, maar dan zeker niet meer dan basis wat mij betreft.
Ik heb inmiddels 2x via de pitch van Marcure (onder reacties) gevraagd om een toelichting, maar daar wil Collin blijkbaar niet op reageren. Zal wel niet passen in hun commerciële belangen :6

Ik overweeg om dan maar helemaal te cancellen. Zo werkt dit niet, Collin.
Pecunia non olet
pi_210573447
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 20:53 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik heb inmiddels 2x via de pitch van Marcure (onder reacties) gevraagd om een toelichting, maar daar wil Collin blijkbaar niet op reageren. Zal wel niet passen in hun commerciële belangen :6

Ik overweeg om dan maar helemaal te cancellen. Zo werkt dit niet, Collin.
Ik heb er ook een hekel aan als vragen niet snel beantwoord worden.Dan maar wachten op een volgend aardig project met minder onduidelijkheden.
pi_210575656
quote:
Kessels V.O.F.
2x 1e hypotheek
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 september 2023 15:55 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Deze is m.i. nog net even leuker.
Deze wil ik wel wat hoger meenemen.

Als iemand een linkje weet te bemachtigen dan hou ik mij aanbevolen.
Hier is het linkje @Horsemen
https://www.collincrowdfu(...)94803d4d39e329b76062

[ Bericht 20% gewijzigd door KrekelJapie op 09-09-2023 05:41:30 ]
pi_210575764
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2023 05:34 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
[..]
Hier is het linkje @:horsemen
Aha, super.
Snel voor elkaar ^O^
pi_210576579
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2023 05:34 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
[..]
Hier is het linkje @:horsemen
Ook hier dank! Heb nu de sprong naar ‘goud’ kunnen maken 😄
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_210578660
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2023 10:02 schreef Essebes het volgende:

[..]
Gefeliciteerd Essebes.
Mooie stap
pi_210579781
Voor degenen die in het Proprt project PTA zaten van MC (https://matchingcapital.com/productvoorwaarden-pta/): het pand is kort na de publicatie op Funda (https://www.funda.nl/koop(...)2219363-tolstraat-6/) al onder bod.
pi_210579845
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2023 10:02 schreef Essebes het volgende:

[..]
Gefeliciteerd!

Ik moet er nog 6 voor diamant alleen zal dat voor 2024 zijn
pi_210580410
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 15:34 schreef tnhb het volgende:

[..]
Is bij jullie inderdaad de korting op die manier verrekend? Bij mij dus niet ondanks dat ik er nog expliciet naar gevraagd heb. Er werd aangegeven dat ik het in het betaalschema terug zou kunnen zien, niet dus, staan gewoon kosten. Opnieuw navraag gedaan hoe dat kan.
Voor de statistieken: het is gecorrigeerd en de kosten zijn verdwenen uit het betaalschema van het betreffende project bij gve. Nadat er eerst verschillende voorstellen ter compensatie werden gedaan (van "volgende project zonder kosten" tot "de te betalen kosten alvast uitbetalen" is uiteindelijk toch gewoon het bestaande betaalschema aangepast, iets wat schijnbaar eerst niet kon maar beter/eenvoudiger passender bleek dan de andere voorstellen.
pi_210581731
Morgen komt Felix Berkhout bij RTL ondernemerslounge op tv, heb toevallig net contact gehad met de producer van het programma, en alles uit de doeken gedaan. Hij stond zeer open voor mijn gesprek en zou hem zeker vragen gaan stellen(niet morgen, want die uitzending is al opgenomen). Misschien dat het werkt als meer mensen de producer bellen met de wanpraktijken van Max. Het telefoonnummer stuur ik via pb.
pi_210582057
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2023 17:34 schreef quepos het volgende:
Morgen komt Felix Berkhout bij RTL ondernemerslounge op tv, heb toevallig net contact gehad met de producer van het programma, en alles uit de doeken gedaan. Hij stond zeer open voor mijn gesprek en zou hem zeker vragen gaan stellen(niet morgen, want die uitzending is al opgenomen). Misschien dat het werkt als meer mensen de producer bellen met de wanpraktijken van Max. Het telefoonnummer stuur ik via pb.
Heb het vorige week gezien. Leek mij een 100% gesponsord programma zonder kritische vragen. Na afloop van het interview zat iedereen te klappen incl. presentator.
https://ondernemerslounge.tv/watch/866
Vanaf minuut 31 tot minuut 35
pi_210582123
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2023 17:56 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Heb het vorige week gezien. Leek mij een 100% gesponsord programma zonder kritische vragen. Na afloop van het interview zat iedereen te klappen incl. presentator.
Dus bellen, alle media proberen in te lichten, wij zien ons geld toch niet meer terug?
pi_210582141
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2023 18:04 schreef quepos het volgende:

[..]
Dus bellen, alle media proberen in te lichten, wij zien ons geld toch niet meer terug?
Er best zeker goede programma's die hier een goed onderzoek naar kunnen doen/het aan de kaak kunnen stellen, maar ondernemerslounge lijkt me dat niet.
pi_210582564
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2023 18:06 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Er best zeker goede programma's die hier een goed onderzoek naar kunnen doen/het aan de kaak kunnen stellen, maar ondernemerslounge lijkt me dat niet.
Dat klopt misschien, maar iedere optie moeten we aanpakken om Max te kunnen stoppen.
pi_210586119
Het nieuwste project bij Crowdrealestate, Tankstation Wavre daar is nog maar voor 24% ingeschreven.Van die 24% is altijd een aantal die er alsnog van afziet. Met een lineaire aflossing van 4% per jaar maar liefst. Een B project met een rente van 6%. Dit project gaat op deze manier niet volkomen.
Sowieso tovert Crowdrealestate met de rente percentages er zit totaal geen lijn in daar.
Dit B project 6% en er zijn ook B projecten met 8,5% en A projecten met 7%.
pi_210587430
quote:
4s.gif Op zaterdag 9 september 2023 23:05 schreef Collin63 het volgende:
Het nieuwste project bij Crowdrealestate, Tankstation Wavre daar is nog maar voor 24% ingeschreven.Van die 24% is altijd een aantal die er alsnog van afziet. Met een lineaire aflossing van 4% per jaar maar liefst. Een B project met een rente van 6%. Dit project gaat op deze manier niet volkomen.
Sowieso tovert Crowdrealestate met de rente percentages er zit totaal geen lijn in daar.
Het gaat ook om het Russische Lukoil. Staan op dit moment niet op de EU sanctielijst, maar indirecte verhoudingen met het Kremlin zijn dubieus
https://www.trouw.nl/econ(...)tielijsten~be448398/
pi_210588009
quote:
Denk zal eens even de tekst doorlezen en kom het volgende tegen:

De initiatiefnemer heeft eind 2022 de vergelijkbare propositie V*l*r*us Leeuwarden via Crowdrealestate geplaatst en daarnaast nog tien vergelijkbare tankstations in Nederland in eigendom.

*klik*

Beoogde looptijd 48 maanden
Vaste rente 6,0% per jaar
B
Sluitdatum 30-11-2022
Benodigd kapitaal ¤ 1.000.000

Dus ten opzichte van eind vorig jaar is de rente volgens hun gelijk gebleven bij projectcategorie B van dezelfde leningnemer me enigszins vergelijkbare objecten... dus opvallend is het rentebeleid wel.
  zondag 10 september 2023 @ 09:47:36 #151
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_210588329
De (voor ons) complete onduidelijkheid hoe rentepercentages worden toegekend, in combinatie met verwevenheid van het platform en de grootste leningnemer, blijft mij terughoudend doen zijn met CRE. Toch heb ik in de loop der jaren al best een aardige portefeulle opgebouwd daar, en dat heeft alles te maken met hun ontegenzeggelijk goede track record.
In komende maanden heb ik wat aflossingen op de rol staan (Ooltgensplaat, Schwanbeck, Garageboxen Emmerich en Erfurt). Vooralsnog zie ik eerlijk gezegd geen aantrekkelijke vervangingsprojecten bij CRE.

De rentes die wij nu minimaal willen hebben i.v.m. marktsituatie en belastingwetgeving/VRH, begint fors te knellen met de exploitaties van ondernemers.
pi_210588542
En dat is precies waarom bij CRE de projecten eindeloos verlengd worden. Herfinanciering te duur.
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_210588778
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2023 18:34 schreef quepos het volgende:

[..]
Dat klopt misschien, maar iedere optie moeten we aanpakken om Max te kunnen stoppen.
Ik vind het eerlijk gezegd belangrijker dat de investeerders nog wat van hun geld terugzien en die zijn niet gebaat bij afkraken van MAX. Ze zeggen zich in te spannen maar hebben geen belang bij een snelle afwikkeling want dan staat de werkelijke schade vast en kan MAX zelf ook worden aangesproken. Met wie nu nog instapt kan ik geen compassie hebben, er is thans voldoende info voorhanden
  zondag 10 september 2023 @ 11:46:38 #154
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_210589477
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 10:36 schreef Slingervinger het volgende:
Ik vind het eerlijk gezegd belangrijker dat de investeerders nog wat van hun geld terugzien en die zijn niet gebaat bij afkraken van MAX. Ze zeggen zich in te spannen maar hebben geen belang bij een snelle afwikkeling want dan staat de werkelijke schade vast en kan MAX zelf ook worden aangesproken. Met wie nu nog instapt kan ik geen compassie hebben, er is thans voldoende info voorhanden
Iedereen maakt hierin zijn/haar eigen afweging. En die verdeeldheid onder investeerders is in het voordeel van MaxCF.
Mij persoonlijk gaat het nu meer om de mensen achter Max te stoppen dan om nieuwe investeerders te behoeden. CEO F*lix Berkho*ut is gewoon een ongelooflijke prutser en tot dat inzicht moet hij inmiddels zelf toch ook wel zijn gekomen. En desondanks maar door blijven gaan na zo'n wanprestatie, dat ruikt niet fris voor mij.
We praten hier niet over bedragen maar mijn wat ik in Max heb zitten zou ik graag beschikbaar stellen als deze man openbaar aan de schandpaal kan worden genageld..
pi_210589541
Vanmiddag komt er een project in Maastricht online bij SiG. Vragen veel geld en hebben hoge verwachtingen. Het schijnt een herfinanciering te zijn. Iemand die mee heeft gedaan met de eerste tranche?

SPOILER
pi_210590010
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 11:54 schreef ---Boemba--- het volgende:
Vanmiddag komt er een project in Maastricht online bij SiG. Vragen veel geld en hebben hoge verwachtingen. Het schijnt een herfinanciering te zijn. Iemand die mee heeft gedaan met de eerste tranche?

SPOILER
Ik kan alleen zeggen dat ze altijd tijdig betaald hebben.
https://investeren.sameni(...)icht-scharnerweg-127
Rente was wel een stuk lager dan nu
pi_210591223
quote:
Het zou op basis van deze info (https://www.crowdrealestate.nl/investeren#crowdrealestate-waardering) te herleiden moeten zijn. Bij het vorige tankstation project van dezelfde geldnemer wordt meer afgelost, had een lagere LTV en was reeds een klein jaartje geleden, dezelfde rente hanteren lijkt mij dan in het gehele niet marktconform en dat geeft die slechts 25% (wat uiteindelijk nog wat lager zal worden bij realisatie) ) naar mijn idee dan ook aan. Nog afgezien van het feit dat dit een 1e hypotheek in Belgie betreft en ik eigenlijk niet weet hoe executie, indien noodzakelijk, daar zou gaan, oftewel wat is de waarde van het recht van hypotheek?
pi_210592113
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 12:31 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik kan alleen zeggen dat ze altijd tijdig betaald hebben.
https://investeren.sameni(...)icht-scharnerweg-127
Rente was wel een stuk lager dan nu
Klopt , MEEGENOMEN in 1A / hebben ook Grote Gracht 35-35d bij SIG , beiden keurig betaald tot op heden, Scharnerweg 127 zit PHI als huurder vlgs mij tot 2026 heb ik ergens gelezen, proberen de boel te her-ontwikkelen tot appartementen hetgeen volgens de plattegrond kan en tot die tijd een huurder erin voor de ¤
https://phi-med.nl/vestigingen/zuid-limburg/
pi_210597279
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 10:36 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Er waren direct vanaf het begin voldoende rode vlaggen om ver van dit platform vandaan te blijven.
pi_210597878
quote:
12s.gif Op zondag 10 september 2023 16:04 schreef peterc het volgende:

[..]
Klopt , MEEGENOMEN in 1A / hebben ook Grote Gracht 35-35d bij SIG , beiden keurig betaald tot op heden, Scharnerweg 127 zit PHI als huurder vlgs mij tot 2026 heb ik ergens gelezen, proberen de boel te her-ontwikkelen tot appartementen hetgeen volgens de plattegrond kan en tot die tijd een huurder erin voor de ¤
https://phi-med.nl/vestigingen/zuid-limburg/
Neem liever een gewone woning dan dit monumentale bedrijvenpand. 18 maanden looptijd is ook niet zo interessant ivm kosten. Als de gemeente niet akkoord gaat met de plannen zit je met een onverkoopbaar pand met een laag energielabel. Er komen nog diverse herfinancieringen van gewone doorsnee woningen aan.
pi_210600220
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 17:15 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Klopt, opmerking was ook om aan te geven dat die renovatie inderdaad ook nodig is.
Zou het hiervoor verhuurd zijn als kamers?

Qua oppervlakte zijn hier makkelijk 2 woningen van te maken. Leningnemenrs wonen er zelf naast in een soortgelijke woning, dus zullen de potentie er wel in zien. Meneer heeft zelf een bouwbedrijf, zal wel schelen in de renovatiekosten.
Er is een ding wat ik nog niet begrijp.

Er wordt gesteld dat er een eerste hypotheek wordt gevestigd op de Bokstraat maar ook op de de andere woning (niet EW).
Echter verderop wordt vermeld dat daar een hypotheek op zit van 175.000 euro.
Pecunia non olet
pi_210600360
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 10:37 schreef obligataire het volgende:

[..]

Er wordt gesteld dat er een eerste hypotheek wordt gevestigd op de Bokstraat maar ook op de de andere woning (niet EW).

Ik lees het zo dat ze straks vier woningen bezitten:
- Hun eigen woning
- Het pand van de buren (wat nu gefinancierd wordt via CCF)
- Een beleggingspand aan de Clu*sena*rstraat 29 (hypotheekvrij, zodat CCF 1e hypotheek krijgt)
- Een vierde beleggingspand met een hypotheek van ¤175K. Omdat deze buiten de zekerheden valt, hebben ze naar mijn idee daarover geen extra details gegeven.

Ze lijken daarmee flink aan het bouwen aan hun financiële toekomst.
pi_210600365
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 10:37 schreef obligataire het volgende:

[..]

da's weer een andere niet genoemde woning
pi_210600374
Het staat wel haaks op het woordje 'één'. Dat moet ik toegeven.

quote:
Overige financiers:
Naast de eigen woning met een WOZ waarde van ¤ 124.852,- met een hypothecaire lening van ¤ 114.342,- bezitten ze nog één andere woning met een WOZ-waarde van ¤ 222.000,- en een hypothecaire lening van ¤ 175.000,-.
Maar daarbij wordt ook een hele andere WOZ waarde vermeld dan bij het pand waarop CCF een 1e hypotheek krijgt (Clu*sena*rstraat 29), dus het zal wel om een ander pand gaan. Zou Clu*sena*rstraat 29 het huis van een van hun ouders kunnen zijn, die garant staan met hun afgeloste woning?
pi_210600880
De Visfuik
¤ 45.000 | 8,0% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/de-visfuik/
Overname viswinkel met 2e hypotheek woonhuis
pi_210600892
Közde
¤ 264.000 | 8,0% rente | 36 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/servicedesk/
Aankoop pand voor grillroom en bovenwoning met 1e hypotheek

Op dit moment kan er al ingeschreven worden met de investeringsknop

[ Bericht 4% gewijzigd door KrekelJapie op 11-09-2023 12:06:29 ]
pi_210601004
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 12:01 schreef KrekelJapie het volgende:
Közde

niet meer
pi_210601053
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 12:12 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
niet meer
Ik nog wel. Via de knop investeren, en dan minimaal 500 euro.
pi_210601701
achterstand CCF EC* Mach**ry

SPOILER
pi_210601770
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 13:13 schreef zeeland6 het volgende:
achterstand CCF EC* Mach**ry

SPOILER
Moet met zekerheden goed gaan komen. Openstaande schuld is 82.500 en zekerheid
SPOILER
pi_210601837
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 11:02 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]
Ik lees het zo dat ze straks vier woningen bezitten:
- Hun eigen woning
- Het pand van de buren (wat nu gefinancierd wordt via CCF)
- Een beleggingspand aan de Clu*sena*rstraat 29 (hypotheekvrij, zodat CCF 1e hypotheek krijgt)
- Een vierde beleggingspand met een hypotheek van ¤175K. Omdat deze buiten de zekerheden valt, hebben ze naar mijn idee daarover geen extra details gegeven.

Ze lijken daarmee flink aan het bouwen aan hun financiële toekomst.
Ja, die gedachte kwam bij mij ook op. Mocht dat zo zijn dan dat had veel duidelijker vermeld moeten worden.
Zolang het verhaal maar klopt wat betreft de 2 eerste hypotheken dan vind ik het (nog steeds) best....
Pecunia non olet
pi_210602041
quote:
Közde

Wel een aardig project wat ik wel wil meenemen. Bij mij helaas gaan investeringsknop zichtbaar.
Als er iemand is met een linkje waarbij deze knop wel zichtbaar is dan hou ik mij aanbevolen 😎
pi_210602432
Horeca-pand in Huissen met 1e hypotheek op Collin

Linkje

SPOILER
pi_210602473
N=2

100% van de leningnemers betaalt de rente niet sinds de overname van NewFunding door Bel*ggingsp*nden-financier*ng.nl.
pi_210602604
Wat beweging in het box3 dossier:

https://www.nrc.nl/nieuws(...)nsbelasting-a4174088

SPOILER
pi_210602937
10 padelbanen
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=27969
2e hypotheek woonhuis met gedeeltelijk materiële waarde
pi_210603058
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 14:50 schreef Jaco078 het volgende:
N=2

100% van de leningnemers betaalt de rente niet sinds de overname van NewFunding door Bel*ggingsp*nden-financier*ng.nl.
Bedoel je hier de projecten Bastion-Lelystad en Roodborstlaan-Dieren?

(Ik heb nog steeds geen antwoord gekregen op mijn mail van een week geleden mbt uitbetaling rente van het project koperen ezel, zal er weer eens achteraan mailen).
pi_210603093
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 15:59 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Bedoel je hier de projecten Bastion-Lelystad en Roodborstlaan-Dieren?

(Ik heb nog steeds geen antwoord gekregen op mijn mail van een week geleden mbt uitbetaling rente van het project koperen ezel, zal er weer eens achteraan mailen).
Klopt, ik heb er vanmiddag - van beide projecten - mails van ontvangen dat beide debiteuren niet betaald hebben.
pi_210603246
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 16:04 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Klopt, ik heb er vanmiddag - van beide projecten - mails van ontvangen dat beide debiteuren niet betaald hebben.
Oh? En wat gingen ze daaraan doen?
Pecunia non olet
pi_210603294
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 16:21 schreef obligataire het volgende:
t gingen ze daaraan doen?
Een belletje naar de debiteur...
pi_210606624
NF, antwoord op mail:

Hieronder het antwoord op uw vraag:

Is de rente die normaliter op 1 augustus was bijgeschreven, bijgeschreven op de oude wallet? Want de nieuwe wallet staat bij mij nog op nul en dat lijkt me vreemd?

Ja, klopt. De rente van augustus 2023 is nog via Intersolve gegaan. Dit bedrag staat dus op uw oude Wallet bijgeschreven.
Het saldo op uw oude Wallet zal binnenkort van Intersolve rechtstreeks naar u worden geboekt.

In het nieuwe systeem worden rentebetalingen direct uitgekeerd (binnen 1 dag) en staat er in principe nooit geld op de wallet.

Dat laatste klopt, ik heb inmiddels een bedrag ontvangen waarvan ik bijna zeker weet dat het een termijn is van Nijmegen Nieuwe Markt. Handig als ze dat er even bij hadden gezet maar goed.
Pecunia non olet
pi_210608113
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 21:12 schreef obligataire het volgende:
NF, antwoord op mail:

Hieronder het antwoord op uw vraag:

Is de rente die normaliter op 1 augustus was bijgeschreven, bijgeschreven op de oude wallet? Want de nieuwe wallet staat bij mij nog op nul en dat lijkt me vreemd?

Ja, klopt. De rente van augustus 2023 is nog via Intersolve gegaan. Dit bedrag staat dus op uw oude Wallet bijgeschreven.
Het saldo op uw oude Wallet zal binnenkort van Intersolve rechtstreeks naar u worden geboekt.

In het nieuwe systeem worden rentebetalingen direct uitgekeerd (binnen 1 dag) en staat er in principe nooit geld op de wallet.

Dat laatste klopt, ik heb inmiddels een bedrag ontvangen waarvan ik bijna zeker weet dat het een termijn is van Nijmegen Nieuwe Markt. Handig als ze dat er even bij hadden gezet maar goed.
Mooi, dan zou het binnenkort opgelost moeten zijn mbt het saldo van de wallet.

NLI werkt ook met een betaalprovider, daar is de omschrijving "NLINVESTEERT GoCredible". Dan weet je tenminste van welk platform de creditering is.

Bij NF is de omschrijving "Online Payments Foundation", en kon ik alleen via de tegenrekening achterhalen dat dit hetzelfde rekeningnummer was als waar ik de verificatiebetaling voor de NF wallet heen overgemaakt had, en dat de betaling dus hoogstwaarschijnlijk van NF kwam, aangezien het bedrag ook overeenkomt met het maandbedrag van mijn project bij hen.

Met voor mij slechts 1 lopend project (de koperen ezel) is dit nog wel te traceren. Ik moet er niet aan denken dat een platform waar ik significante bedragen in verschillende projecten uit heb staan in zo'n black box veranderd.

[ Bericht 2% gewijzigd door ETphonehome op 11-09-2023 23:22:30 ]
pi_210608309
Het nieuw aangekondigde project op NF (Hoofdstraat 77, Hillegom) is trouwens van een oude bekende van CcF: dhr. A. Weijs.
Bij CcF heb ik twee projecten van het duo Weijs / van Dijk.
SPOILER
Ik laat het duo, en de beiden heren apart, voor wat het is, en houdt mijn vingers gekruist voor een soepele herfinanciering van de CcF leningen.
pi_210608416
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 23:17 schreef ETphonehome het volgende:
Het nieuw aangekondigde project op NF (Hoofdstraat 77, Hillegom) is trouwens van een oude bekende van CcF: dhr. A. Weijs.
Bij CcF heb ik twee projecten van het duo Weijs / van Dijk.
SPOILER
Ik laat het duo, en de beiden heren apart, voor wat het is, en houdt mijn vingers gekruist voor een soepele herfinanciering van de CcF leningen.
De heren hadden gehoopt een dure villa in Noordwijk snel te kunnen verkopen, maar dat is tot op heden nog steeds niet gelukt. Ik zit in de 2e lening van de heren, waarbij een hypotheek is op panden in Den Haag en Maarssen. Mocht deze worden geherfinancierd bij Collin dan zal dat zonder mij zijn.
pi_210610775
quote:
Közde

quote:
14s.gif Op maandag 11 september 2023 13:52 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Wel een aardig project wat ik wel wil meenemen. Bij mij helaas gaan investeringsknop zichtbaar.
Als er iemand is met een linkje waarbij deze knop wel zichtbaar is dan hou ik mij aanbevolen 😎
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 14:45 schreef Jaco078 het volgende:
Horeca-pand in Huissen met 1e hypotheek op Collin

Linkje

SPOILER
Het valt mij op dat er in de voorverkoop nog weinig interesse is voor dit project. Mis ik iets bij dit project waardoor het helemaal niet zo’n best project is? Mij leek het namelijk een prima project voor een basis inleg…
pi_210610780
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 september 2023 10:45 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]
[..]
Het valt mij op dat er in de voorverkoop nog weinig interesse is voor dit project. Mis ik iets bij dit project waardoor het helemaal niet zo’n best project is? Mij leek het namelijk een prima project voor een basis inleg…
Wellicht omdat deze alleen op FOK staat?
pi_210610802
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2023 10:46 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Wellicht omdat deze alleen op FOK staat?
Zou kunnen maar dan nog is de interesse niet hoog en het lijkt mij met 8% bruto (geen direct lening) en een 1e hypotheek op een woon/winkel pand toch niet onaardig.
pi_210610831
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 september 2023 10:49 schreef Horsemen het volgende:
an nog is de interesse
op persoonlijke titel; ik vind dit een mooi project van een serieus ogend stel.
pi_210610976
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 september 2023 10:45 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]
[..]
Tsja de straat is, hoe zal ik het netjes zeggen voordat ik weer een draai om mijn oren krijg, niet de allerbeste straat in Arnhem :) Maar goed dat zijn ook omstandigheden die juist bij kunnen dragen aan het welslagen van dit project. Ik heb zelf basis ingelegd.

Edit: in mijn investeringen overzicht staat hij nu trouwens vermeld zonder de naam erbij. Ik kan van daar uit ook de pitch niet openen. Technisch loopt dit niet helemaal lekker ....

[ Bericht 5% gewijzigd door obligataire op 12-09-2023 11:25:37 ]
Pecunia non olet
pi_210611212
Wat ik trouwens niet begrijp aan project Közde:

Ze hebben nu een grillroom in Huissen en ze willen verhuizen naar een pand in dezelfde straat.
Het onderpand is echter gelegen aan de Huissensestraat in Arnhem.

Dat kan een vergissing zijn in de pitch maar misschien ook betekenen dat het niet om hetzelfde pand gaat?

De kwaliteit van de pitches bij Collin holt achteruit :( Het roept allemaal vragen op die heel simpel te vermijden zouden zijn als er vooraf wat nagedacht zou worden over logisch te verwachten vragen. Zie ook project Marcure (waarbij de vragen nu wel beantwoord zijn).
Pecunia non olet
pi_210611245
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2023 17:56 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Deel 2 vanaf minuut 30.30 tot 34.30.
https://ondernemerslounge.tv/watch/875

Ze willen dus 3.800k ophalen met deze 2e uitgifte.
Je moet er toch niet aandenken dat ze straks ook nog stoppende platformen gaan overnemen. Investeerders van deze stoppende platformen zijn echt het bokje.
pi_210611326
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2023 11:32 schreef obligataire het volgende:

Ze hebben nu een grillroom in Huissen en ze willen verhuizen naar een pand in dezelfde straat.

Dat kan een vergissing zijn in de pitch maar misschien ook betekenen dat het niet om hetzelfde pand gaat?

De kwaliteit van de pitches bij Collin holt achteruit :( Het roept allemaal vragen op die heel simpel te vermijden zouden zijn als er vooraf wat nagedacht zou worden over logisch te verwachten vragen. Zie ook project Marcure (waarbij de vragen nu wel beantwoord zijn).
Volgens mij zitten ze nu aan de Huissensestraat 60 in Arnhem. Dus Arnhem en niet Huissen. Zelf denk ik dat dit fout in de pitch staat.

https://www.google.com/se(...)ceid=chrome&ie=UTF-8
pi_210611811
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 september 2023 11:41 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Volgens mij zitten ze nu aan de Huissensestraat 60 in Arnhem. Dus Arnhem en niet Huissen. Zelf denk ik dat dit fout in de pitch staat.

Veel slechte recensies op google, voor wat het waard is...
pi_210612056
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 september 2023 11:41 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Reactie Collin: "we gaan dit aanpassen".
pi_210612250
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 16:19 schreef tnhb het volgende:

[..]
Tenzij ik me vergis en het over het ander deel van het stations gebouw gaat, staat het nog deels te huur (maar dat kan het deel 9 zijn, het pand is 9 en 11) en in het geheel (9 + 11) ook sind een paar weken te koop. Ik ken de omgeving vrij goed en ze hebben er wel wat leuks van proberen te maken, alleen is er geen fatsoenlijke parkeergelegenheid en dat is in deze regio toch wel een dingetje.

Daarnaast is het oude belastingkantoor (ligt aan hetzelfde plein) omgecat naar kantoren gebouw De Koploper en heeft wel eigen parkeerplaatsen en gaat er binnekort een verdieping op zetten waardoor het kantoor aanbod nog groter wordt (en dat is al vrij groot). Het lijkt er op dat het over slechts een deel van het geheel gaat gezien de taxatiewaarde tov de te koop staande deel. Om die reden is de taxatie ook wat slecht te vergelijken, maar als het ca 30% van het geheel betreft (bovendste verdieping) dan lijkt een waarde van 380 niet gek in relatie tot de vraagprijs van het geheel.

SPOILER
Het nu openstaande project betreft #11, een herfinanciering van de lening 2018. Vanuit hun B.V.
Het hok is langdurig verhuurd en de LTV is 57%, laat het met de gebruikelijke roze bril gewaardeerd zijn, dan nog is de kans op schade zeer gering lijkt me.
Dubbel meegenomen.

Die andere is #9, dat is een box 3 verhaal . Uit eigen middelen aangekocht en de Collin lening was voor aanpassingen. 65K dus allemaal goed te overzien, mede gezien de achtergrond van deze mensen.

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 12-09-2023 13:13:14 ]
Pecunia non olet
pi_210612288
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2023 12:32 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Bijzondere recensielijst, ofwel heel goed ofwel dramatisch slecht...
pi_210612460
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2023 12:32 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 september 2023 13:10 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Bijzondere recensielijst, ofwel heel goed ofwel dramatisch slecht...
Dat zie je wel vaker, of mensen zijn erg tevreden of juist erg ontevreden. Beide geven vaak een reden om een recensie te schrijven. Als ik het goed begrijp krijgen ze een 7,8 (uit 10).
pi_210612712
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2023 11:32 schreef obligataire het volgende:

op google maps zie ik dat het pand een eindje verderop zit in arnhem (groot pand)
pi_210612792
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2023 13:45 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
op google maps zie ik dat het pand een eindje verderop zit in arnhem (groot pand)
https://www.google.com/ma(...).39h%2C90t%2Fdata%3D*213m4*211e1*213m2*211snNvTSwAnK41UdzL5hxTjCA*212e0*214m2*213m1*211s0x47c7a581da4b63a3%3A0xa098600bd597559f%3Fsa%3DX%26ved%3D2ahUKEwi3-uuagKWBAxUINuwKHaLuCnIQpx96BAhAEAA!5skozde%20restaurant%20arnhem%20-%20Google%20Zoeken!15sCgIgAQ&imagekey=!1e2!2snNvTSwAnK41UdzL5hxTjCA&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwi3-uuagKWBAxUINuwKHaLuCnIQpx96BAhYEA0

Ik had ook al geprobeerd om de locatie te delen maar lukte mij ook niet.
pi_210612794
Weer 2x dubbele rente bij SIG
quote:
Je hebt geïnvesteerd in het project aan de Grote Gracht 35-35D te Maastricht. Het einde van de looptijd was op 10 september 2023. Wij zijn druk bezig met de herfinanciering. Vanwege het te laat aflossen gaat de projecteigenaar een dubbele dagrente betalen vanaf 10 september 2023 tot de uiteindelijke aflosdatum aan de investeerders in dit project.
quote:
Je hebt geïnvesteerd in het project aan de Scharnerweg 127 te Maastricht. Het einde van de looptijd was op 10 september 2023. Wij zijn druk bezig met de herfinanciering. Vanwege het te laat aflossen gaat de projecteigenaar een dubbele dagrente betalen vanaf 10 september 2023 tot de uiteindelijke aflosdatum aan de investeerders in dit project.
pi_210612846
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2023 13:45 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
https://maps.app.goo.gl/ADUpAr4HSxfTTJ2H8"
pi_210612931
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 15:46 schreef KrekelJapie het volgende:
10 padelbanen
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=27969
2e hypotheek woonhuis met gedeeltelijk materiële waarde
Voor die rente een mooi project vind ik. De populariteit van padel gaat voorlopig niet verdwijnen. Als ik in mijn omgeving zie hoe je moet vechten voor een reservering, is het verdienmodel wel uitstekend (zeker met 10 padelbanen).
pi_210612977
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2023 13:51 schreef KrekelJapie het volgende:
Weer 2x dubbele rente bij SIG
[..]
[..]

Beide projecten staan -als ik snel zo kijk- nog niet bij de nieuwe SIG-aanbiedingen. Voor mij het bewijs dat ook dit platform verre van robuust is. Het begrip pro-activiteit komt niet in het SIG-handboek voor.

Lange tijd een "usp" van CRE, maar SIG doet nu driftig mee.
pi_210613075
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2023 14:06 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Beide projecten staan -als ik snel zo kijk- nog niet bij de nieuwe SIG-aanbiedingen. Voor mij het bewijs dat ook dit platform verre van robuust is. Het begrip pro-activiteit komt niet in het SIG-handboek voor.

Lange tijd een "usp" van CRE, maar SIG doet nu driftig mee.
Ik heb bij SIG nog geen verlenging tegen ongewijzigde condities meegemaakt. De dubbele rente is een prima motivator om het tijdig te regelen en een goede compensatie voor de investeerders mocht de leningnemer niet tijdig aflossen. SIG heeft dit imo juist prima contractueel vastgelegd en handelt ook precies zoals overeengekomen.
pi_210613300
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 september 2023 14:15 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
G nog geen verlenging tegen ongewijzigde condities meegemaakt. De dubbele rente is een prima motivator om het tijdig te regelen en een goede compensatie v
Eens, SIG laat zich zien als een platform dat w.m.b. ook echt pro-investeerder is. En niet alleen naar de geldnemer kijkt.
pi_210613385
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 september 2023 14:15 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Ik heb bij SIG nog geen verlenging tegen ongewijzigde condities meegemaakt. De dubbele rente is een prima motivator om het tijdig te regelen en een goede compensatie voor de investeerders mocht de leningnemer niet tijdig aflossen. SIG heeft dit imo juist prima contractueel vastgelegd en handelt ook precies zoals overeengekomen.
Ach ja die dubbele rente. Dat is een pleister op de wonde. Ik doel meer op preventie: voorkomen dat je pleisters moet plakken.
pi_210613411
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2023 14:40 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Eens, SIG laat zich zien als een platform dat w.m.b. ook echt pro-investeerder is. En niet alleen naar de geldnemer kijkt.
Je raakt hier de kern van de zaak. Zoals het nu is, dienen de platforms twee heren ( de crowd en de geldlener). Dat geeft belangenverstrengeling. Ik verwacht daar in de toekomst wel regelgeving over.
pi_210613422
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2023 14:56 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Je raakt hier de kern van de zaak. Zoals het nu is, dienen de platforms twee heren ( de crowd en de geldlener). Dat geeft belangenverstrengeling. Ik verwacht daar in de toekomst wel regelgeving over.
Ja, onder aan de streep blijft het een soort marktplaats+
pi_210613640
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2023 14:52 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Ach ja die dubbele rente. Dat is een pleister op de wonde. Ik doel meer op preventie: voorkomen dat je pleisters moet plakken.
Voor mijn gevoel is dit juist een prima preventie middel/stok achter de deur. Van mij mag de leningnemer met alle plezier een wat langere tijd aflossen verzaken zolang hij de dubbele rente maar blijft betalen. Scheelt mij nieuwe projecten zoeken.😀 Door de dwang van dubbele rente zal de leningnemer vanzelf wel op enig moment actie ondernemen. Als hij het niet doet is hij dief van eigen portemonnee.
pi_210613793
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2023 15:30 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Voor mijn gevoel is dit juist een prima preventie middel/stok achter de deur. Van mij mag de leningnemer met alle plezier een wat langere tijd aflossen verzaken zolang hij de dubbele rente maar blijft betalen. Scheelt mij nieuwe projecten zoeken.😀 Door de dwang van dubbele rente zal de leningnemer vanzelf wel op enig moment actie ondernemen. Als hij het niet doet is hij dief van eigen portemonnee.
En zo maken we hier allemaal onze eigen afwegingen. Mooi toch ?!
pi_210613864
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2023 14:02 schreef crowdfundingnederlan het volgende:

[..]
Voor die rente een mooi project vind ik. De populariteit van padel gaat voorlopig niet verdwijnen. Als ik in mijn omgeving zie hoe je moet vechten voor een reservering, is het verdienmodel wel uitstekend (zeker met 10 padelbanen).
Die rente geven ze niet zomaar. Ten eerste heb je met een bouwrisico te maken en ten tweede moet hij er in slagen om voldoende bezetting aan te trekken. Dan zijn we wel weer even verder. Waaschijnlijk komt hij daarna met een herfinanciering als het allemaal loopt dus dan zijn we bedankt.
Buiten een gedeeltelijk dekkende 2e hypotheek valt er niets te halen bij de man.

Mee eens dat het heel populair is (maar dat waren flippo's ook ooit :) )
Pecunia non olet
pi_210615580
quote:
[..]
Heb toch wel een pijnlijke default meegemaakt nadat die hele jonge vastgoedjongen overleed. Pand ging voor een kwart van de investering weg. SiG mailde zo eens in de paar maanden met de curator, maar meer mochten we blijkbaar niet verwachten.
pi_210615598
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2023 14:56 schreef paardendokter het volgende:

[..]
maar dat moet toch ook? Immers, beiden moeten geholpen worden (leningnemer financiering krijgen en investeerder een aanvaardbaar risico lopen). Daar horen ook verplichtingen bij: de leningnemer moet zijn juridische einddatum in de gaten houden, een investeerder moet zijn toezegging overmaken. ik vind het niet meer dan normaal dat er een 'penalty' gegeven wordt omdat leningnemer zijn verplichting (lees: aflossingsverplichting) niet nakomt.
pi_210616605
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 17:18 schreef zeeland6 het volgende:

SPOILER
Ik heb ook een mailtje gestuurd en kreeg het bericht terug dat er contact is geweest met de ondernemer en hem verteld is dat hij zo snel als mogelijk is moet betalen.
Ik heb de indruk dat de ondernemer de afspraak gewoon aan zijn laars lapt. We zijn inmiddels al weer ruim een week en heb nog niks ontvangen.
Er mag toch wel iets meer druk vanuit Collin verwacht worden toch?
pi_210617011
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2023 20:04 schreef Slijker het volgende:

[..]
Ik heb ook een mailtje gestuurd en kreeg het bericht terug dat er contact is geweest met de ondernemer en hem verteld is dat hij zo snel als mogelijk is moet betalen.
Ik heb de indruk dat de ondernemer de afspraak gewoon aan zijn laars lapt. We zijn inmiddels al weer ruim een week en heb nog niks ontvangen.
Ja, idem gisteren.
Ben niet onder de indruk van de recovery activiteiten van CCF. Vandaag weer een wanbetaler erbij, dat brengt het totaal op 14 lopende probleemgevallen op 150 actieve.. Ben er ook en tijdje geleden mee gestopt met investeren. Voor mij het platform met slechtste rendement.
pi_210617019
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2023 20:04 schreef Slijker het volgende:

[..]
Ik denk dat ome Jan te weinig gordijnen verkoopt. Maar goed, het is geen al te grote lening (50k) en hij staat privé borg (met materiële waarde). Hij komt vast wel in actie als de vrouw en de breedbeeld op de veiling dreigen te komen :)
Pecunia non olet
pi_210617443
NF:

Hieronder antwoord op uw vragen:

Kunt u dat 'binnenkort' wat nader preciseren? Ik hoor dat woord nu al enige tijd. Dat geld overmaken zou toch niet veel tijd moeten vragen?
De verwachting is dat de gelden van de oude wallet deze week worden geboekt naar uw bankrekening.
Pecunia non olet
pi_210618688
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2023 18:31 schreef ---Boemba--- het volgende:

[..]
Heb toch wel een pijnlijke default meegemaakt nadat die hele jonge vastgoedjongen overleed. Pand ging voor een kwart van de investering weg. SiG mailde zo eens in de paar maanden met de curator, maar meer mochten we blijkbaar niet verwachten.
Zijn eigenlijk alle projecten van deze overleden Nick uit Tilburg afgerond?
Ik heb ook van investeerders vernomen dat 1A en 1B geheel inclusief rente zijn uitgekeerd bij enige projecten van Nick. Wat wil zeggen dat executie / onderhandse verkoop in deze moeilijke situatie meer dan 70% van de taxatie waarde heeft opgebracht Wat op zich niet slecht is.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 13-09-2023 09:08:22 ]
pi_210618847
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2023 18:31 schreef ---Boemba--- het volgende:

[..]
Allereerst welkom hier.
Welk project was dit dan? Volgens mij zijn er namelijk geen projecten geweest waarbij er maar 25% van het opgehaalde leningbedrag is teruggekomen.
pi_210619244
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2023 20:41 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Ben niet onder de indruk van de recovery activiteiten van CCF.
Ik ook niet.

T*pperij Th**S: Om de ondernemer een faire kans te bieden hebben wij verdere informatie opgevraagd mede aan de hand waarvan wij eventueel een voorstel tot opschorting van de aflossingen aan u voor kunnen leggen de facto is dat inmiddels al een half jaar gegeven, terwijl er hypothecaire zekerheid is gegeven en er 2 kroegen in bezit zijn. De waarde van die kroegen zijn de afgelopen maanden niet bepaald gestegen.

Kl*ni*k Els*nda*l: Bij de onderneming hebben wij nadere financiële informatie opgevraagd, waaronder een liquiditeitsprognose op basis waarvan wij een eventuele opschorting van de aflossingen zullen overwegen. niks opschorten, opzeggen en die borg van L*nfer*nk Zwolle trekken nu die nog materieel is.

Overigens zijn ze niet zuinig met voorzieningen treffen voor de leningen met achterstand. Kan me niet voorstellen dat het de lijn van de fiscus is om een 100% materieel gedekte lening voor 50%+ te voorzien na een paar maanden achterstand.
pi_210620325
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2023 23:49 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
Ik ook niet.

T*pperij Th**S: Om de ondernemer een faire kans te bieden hebben wij verdere informatie opgevraagd mede aan de hand waarvan wij eventueel een voorstel tot opschorting van de aflossingen aan u voor kunnen leggen de facto is dat inmiddels al een half jaar gegeven, terwijl er hypothecaire zekerheid is gegeven en er 2 kroegen in bezit zijn. De waarde van die kroegen zijn de afgelopen maanden niet bepaald gestegen.

Dit is een mooi voorbeeld van wat ik hierboven bedoelde. Hier is het CCF in een zelfgecreëerde spagaat. Je kunt als platform niet op gelijke wijze de belangen van én de geldlener én de crowd dienen. Ik zie keer op keer dat Collin op de hand van de debiteur is, uit commercieel belang. De anonieme crowd is makkelijker uitwisselbaar dan de ondernemer die geld leent, een netwerk heeft etc etc.

Voor mij is inmiddels duidelijk dat een platform in essentie géén twee heren kan dienen. Dat geeft belangenverstrengeling. In de makelaardij bijv. is dit al jaren verboden.

Ik voorzie dat er op dit punt regelgeving gaat komen. Waarbij de dubbele beloning (fee van zowel de crowd als van de geldlener) als eerste gaat sneuvelen.
pi_210620780
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 08:24 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Dit is een mooi voorbeeld van wat ik hierboven bedoelde. Hier is het CCF in een zelfgecreëerde spagaat. Je kunt als platform niet op gelijke wijze de belangen van én de geldlener én de crowd dienen. Ik zie keer op keer dat Collin op de hand van de debiteur is, uit commercieel belang. De anonieme crowd is makkelijker uitwisselbaar dan de ondernemer die geld leent, een netwerk heeft etc etc.

Voor mij is inmiddels duidelijk dat een platform in essentie géén twee heren kan dienen. Dat geeft belangenverstrengeling. In de makelaardij bijv. is dit al jaren verboden.

Ik voorzie dat er op dit punt regelgeving gaat komen. Waarbij de dubbele beloning (fee van zowel de crowd als van de geldlener) als eerste gaat sneuvelen.
Ik zie nog niet helemaal het voordeel. CCF blijft de intermediair tussen leningnemer en leninggevers, of de dubbele beloning bestaat of niet. Stel dat de fee voor ons als investeerders wordt afgeschaft, dan past CCF gewoon het verdienmodel aan. Dan betaalt de leningnemer geen 8% rente meer, maar 6,8% rente + 1,2% servicekosten, zodat CCF er per saldo evenveel aan overhoudt, en wij ook, even afgezien van de loyaliteitstabel. Als er dan een default plaatsvindt, moet CCF nog steeds zoeken naar een oplossing voor beide partijen.
pi_210621100
quote:

[..]

Belangenverstrengeling is zeker een punt van aandacht, maar het is lastig te voorkomen als bemiddelende partij. Dubbele beloning is op zich logisch, omdat het platform diensten verleent aan zowel de ondernemer als de investeerder. Omdat de tegengestelde belangen voornamelijk gaan spelen in een default traject, zou je idealiter een onafhankelijk defaultbehandelaar hebben voor alle platformen, waar men alle achterstallige projecten aan moet overdragen. Maar zoiets heeft nogal wat voeten in aarde uiteraard.
pi_210621133
Waarom gaat dit project niet harder?
SPOILER
Lijkt een herfinanciering met een redelijke LTV. Dan verwacht ik eigenlijk dat veel bestaande investeerders hun inleg doorrollen. Waarom gebeurt dat niet? Dit bedrag moet toch zo vol zitten?
pi_210621177
quote:
14s.gif Op woensdag 13 september 2023 09:56 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Belangenverstrengeling is zeker een punt van aandacht, maar het is lastig te voorkomen als bemiddelende partij. Dubbele beloning is op zich logisch, omdat het platform diensten verleent aan zowel de ondernemer als de investeerder. Omdat de tegengestelde belangen voornamelijk gaan spelen in een default traject, zou je idealiter een onafhankelijk defaultbehandelaar hebben voor alle platformen, waar men alle achterstallige projecten aan moet overdragen. Maar zoiets heeft nogal wat voeten in aarde uiteraard.
Feitelijk is die er bij de meeste platformen. De stichting derden gelden en zekerheden. Helaas zitten hier de investeerders niet in het bestuur en zijn deze juridisch wel maar in de praktijk niet onafhankelijk
pi_210621247
NF:

Hieronder antwoord op uw vragen:

Kunt u dat 'binnenkort' wat nader preciseren? Ik hoor dat woord nu al enige tijd. Dat geld overmaken zou toch niet veel tijd moeten vragen?
De verwachting is dat de gelden van de oude wallet deze week worden geboekt naar uw bankrekening.
quote:

[..]

Dat is nu eenmaal het business model, al een decennium inmiddels. Het is zoals het is. Een platform moet zowel investeerders als geldleners weten te trekken en dat is een kwestie van geven en nemen denk ik en een evenwicht daarin zoeken.

Ik vind het debiteurenbeheer van Collin absoluut niet slecht. OK, dat van HCN is nog iets beter maar die hebben maar een relatief kleine portefeuille. Recovery is een kwestie van vaak lange adem. Je kunt zeggen , er is hypothecaire zekerheid dus ga maar direct uitoefenen, maar je kunt ook zeggen, dit is een comfortabele positie, geef de ondernemer een kans en als het niet lukt kun je altijd nog de zaak in de verkoop zetten. Ik heb al diverse keren meegemaakt dat de lange termijn aanpak tot de beste resultaten leidde. Wij kennen de dossiers lang niet zo goed als de medewerkers van Bijzonder Beheer.
Pecunia non olet
pi_210621345
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 10:07 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Feitelijk is die er bij de meeste platformen. De stichting derden gelden en zekerheden. Helaas zitten hier de investeerders niet in het bestuur en zijn deze juridisch wel maar in de praktijk niet onafhankelijk
Maar die zijn er toch alleen om de gelden en zekerheden los van de platformen te houden zodat ze niet meegaan in een faillissement? De recovery werkzaamheden en onderhandelingen over betalingsuitstel etc. worden volgens mij altijd in eerste instantie door de platformen zelf gedaan en in tweede instantie door een extern incassobureau.
pi_210621347
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 17:18 schreef zeeland6 het volgende:

SPOILER
Elke dag verzuim is dubbele rente dat zou bij Collin ook moeten. En ik verwacht dat het in dit geval zeker zou helpen. Maar ik verwacht hier helemaal geen rente, ook niet over de verzuim dagen.
pi_210621943
dubbel
pi_210621986
Hoppa! vanavond uit eten van een aflossing bij Max (Hotel Engeland)

Capital repayment of purchase of product #645985

Alle termijnen op tijd betaald. Aflossing een weekje te laat maar dat hoeft niet aan de debiteur te liggen.
pi_210622179
quote:
14s.gif Op woensdag 13 september 2023 10:24 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Maar die zijn er toch alleen om de gelden en zekerheden los van de platformen te houden zodat ze niet meegaan in een faillissement? De recovery werkzaamheden en onderhandelingen over betalingsuitstel etc. worden volgens mij altijd in eerste instantie door de platformen zelf gedaan en in tweede instantie door een extern incassobureau.
In de basis wel, maar toch weer niet helemaal. Op de pagina (https://www.collincrowdfund.nl/juridische-structuur/) bij ccf staat onderaan bij Betaalstromen een mooi schemaatje hoe het (in elk geval daar) in elkaar zit. Daar blijkt ook dat de bestuurders van de stichtingen ook direct de eigenaren (of manager) bij het platform zijn, de onafhankelijkheid is er dus gewoon niet in de praktijk.
pi_210622318
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 11:52 schreef Bobby100 het volgende:
Hoppa! vanavond uit eten van een aflossing bij Max (Hotel Engeland)

Capital repayment of purchase of product #645985

Alle termijnen op tijd betaald. Aflossing een weekje te laat maar dat hoeft niet aan de debiteur te liggen.
Heb je daar een mail over gekregen of zo? Ik zit ook in dat project maar geen melding gekregen
pi_210622411
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 12:25 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Heb je daar een mail over gekregen of zo? Ik zit ook in dat project maar geen melding gekregen
Idem, zit er ook in, maar ik kan zelfs niet eens meer inloggen lijkt het ? 8)7
Pecunia non olet
pi_210622899
Nee geen bericht, zag het gewoon in mijn saldo. Kan het alleen niet opnemen omdat het saldo nog under investigation is....
pi_210622974
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 13:18 schreef Bobby100 het volgende:
Nee geen bericht, zag het gewoon in mijn saldo. Kan het alleen niet opnemen omdat het saldo nog under investigation is....
Ik zit er na een telefoontje nu wel in, maar ik zie slechts de rentebijschrijving van Hotel Engeland, geen aflossing.
Pecunia non olet
pi_210623088
quote:
1s.gif Op woensdag 13 september 2023 13:25 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik zit er na een telefoontje nu wel in, maar ik zie slechts de rentebijschrijving van Hotel Engeland, geen aflossing.
Bloemen verwelken schepen vergaan de problemen bij MAX blijven altijd bestaan
pi_210623147
quote:
1s.gif Op woensdag 13 september 2023 13:25 schreef obligataire het volgende:
geen aflossing.
Haha zie nu dat die bij mij ook weer weg is. je blijft je verbazen.
pi_210623253
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2023 12:51 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Reactie Collin: "we gaan dit aanpassen".
Het is blijkbaar ingewikkeld om dit aan te passen. Staat nog steeds Huissen
pi_210623601
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 13:40 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
Haha zie nu dat die bij mij ook weer weg is. je blijft je verbazen.
Prutsers!!!
pi_210623644
Közde op Collin is nu te vinden onder de volgende URL: https://www.collincrowdfund.nl/servicedesk/
*)
pi_210624610
Die club is echt kampioen onduidelijk communiceren. Die mail waar ze naar verwijzen heb ik niet ontvangen, heb wel gezien dat het in mijn wallet was bijgeschreven. Daarnaast, deze lening had begin sept. afgelost moeten worden. Uit deze mail blijkt niets over de status van de aflossing. Is hij nou niet ontvangen of nog niet doorgeboekt naar de investeerders?

Als de aflossing nog niet is ontvangen kan je toch toelichten waarom niet en wanneer deze verwacht wordt? Debiteur betaalde altijd netjes rente dus lijkt me dat je inmiddels wel te horen moet hebben kunnen krijgen wat de status van de aflossing is.

SPOILER
pi_210624853
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 16:46 schreef Bobby100 het volgende:
Die club is echt kampioen onduidelijk communiceren. Die mail waar ze naar verwijzen heb ik niet ontvangen, heb wel gezien dat het in mijn wallet was bijgeschreven. Daarnaast, deze lening had begin sept. afgelost moeten worden. Uit deze mail blijkt niets over de status van de aflossing. Is hij nou niet ontvangen of nog niet doorgeboekt naar de investeerders?

Als de aflossing nog niet is ontvangen kan je toch toelichten waarom niet en wanneer deze verwacht wordt? Debiteur betaalde altijd netjes rente dus lijkt me dat je inmiddels wel te horen moet hebben kunnen krijgen wat de status van de aflossing is.

SPOILER
Ze hebben de aflossing nodig om een ander gat te dichten. :X
pi_210625228
Overname Broadrunners Spijkenisse (27941)

"Kijkt u tegen 12 uur ook zo uit naar de lunch? Precies op dat moment staan wij gereed om aan de behoeftes van al onze klanten te kunnen voldoen, namelijk het bezorgen van de lekkerste verse broodjes. Broadrunners biedt een eigentijds assortiment van koude en warme vers belegde baguettes, Italiaanse bollen en foccaccioto’s. We bereiden onze broodjes met liefde op de traditionele Italiaanse manier. En dat proeft u! Lekkers, vers en snel bezorgd. Geïnspireerd door de aanpak van McDonald’s ontwierpen wij een eigen efficiënt werkproces. Dat levert heerlijke lunchgerechten op die worden gewaardeerd met een 4.6 op Thuisbezorgd." aldus onderneemster Nicole Anzion. Investeert u mee?

De belangrijkste kenmerken:

- Leensom: ¤85.000
- Rente: 8,5%
- Looptijd: 60 maanden
- Classificatie: 5s

De belangrijkste zekerheden:

- Hoofdelijke aansprakelijkheid
- Achtergestelde lening vanuit franchisegevers
- Borgstelling van 25% vanuit franchisegevers

Klik hiervoor het project. U kunt nu direct investeren! Werkt de link niet? Plaats dan de volgende url in uw browser: https://www.geldvoorelkaa(...)=27941&code=AN27941i
pi_210625421
De wonderen zijn de wereld nog niet uit ;) Hééél soms ook positief nieuws over MAX/MCF...
Vandaag is MCF/MAX project #1132274 Hal*e (Sa*le) volgens plan afgelost. Ook de rente is netjes maandelijks betaald.
SPOILER
Helaas kan ik het aflossingsbedrag op dit moment nog niet opnemen.
"We are currently still checking account balances and your account has been flagged as having a small issue. Whilst we are checking this we have restricted withdrawals on your account."
pi_210625467
quote:
88s.gif Op woensdag 13 september 2023 17:44 schreef Inductor het volgende:
De wonderen zijn de wereld nog niet uit ;) Hééél soms ook positief nieuws over MAX/MCF...
Ze hadden het zelf ook totaal niet verwacht
quote:
We kunnen met enthousiasme mededelen dat we de aflossing van deze lening 11-09-2023 hebben ontvangen.
pi_210625529
HSA Investments bij heeft het laatste beetje wat nog openstond vandaag afgelost, lening liep bij CCF.
pi_210625568
Studio Hanenpad 2
¤ 635.000 | 8,0% rente | 24 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/studio-hanenpad-2/
Herfinanciering met 1e hypotheek appartement/bedrijfsruimtes + zeer materiële 2e hypotheek woonhuis.
pi_210630367
Nog iemand die leningnummer 45201 (E.L.M. van K**ter en C.Y.A.M. van W**s) mist deze maand? (CCF)
pi_210630394
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 08:58 schreef Bieselke het volgende:
Nog iemand die leningnummer 45201 (E.L.M. van K**ter en C.Y.A.M. van W**s) mist deze maand? (CCF)
Ja dat was de wanbetaler van deze week. 2e termijn.
pi_210630507
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 17:53 schreef quepos het volgende:
HSA Investments bij heeft het laatste beetje wat nog openstond vandaag afgelost, lening liep bij CCF.
Mooi en dat was eens maar nooit meer. Een vracht aan administratie met al die deelbetalingen moeten verwerken voor uiteindelijk een paar tientjes aan rente. En dan gaat nog alles in principe naar wens. Wordt er niet verkocht, moet je nog maar afwachten hoe het allemaal loopt.
Pecunia non olet
pi_210630537
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 09:03 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Ja dat was de wanbetaler van deze week. 2e termijn.
Frank en Rogier zitten er warmpjes bij. Zal vast wel goed komen.
Pecunia non olet
pi_210630565
Kreeg vandaag geld gestort van

Naam: DERDENGELDEN FEET
IBAN: NL24ABNA0490085644
Kenmerk: 583453C7485E4DCA9C1996B7CBB7FEE9
Valutadatum: 14-09-2023

Iemand anders een idee van welke crowdbelegging dit kan zijn?
pi_210630609
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 09:33 schreef Groover2018 het volgende:

Het zullen wel kinderziektes zijn maar is er nu niemand bij die platformen die er bij stil staat dat de investeerders graag willen kunnen zien wat er nu eigenlijk binnenkomt?
Pecunia non olet
pi_210630613
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 09:33 schreef Groover2018 het volgende:

Ik heb er ook zo een ontvangen. Dat moet newfunding zijn ....
pi_210630625
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 09:41 schreef fok321 het volgende:

[..]
Ik heb er ook zo een ontvangen. Dat moet newfunding zijn ....
Ja! Dat is de langverwachte uitbetaling van het oude saldo.
Pecunia non olet
pi_210630851
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 09:28 schreef obligataire het volgende:

[..]
inderdaad. niet gelijk stressen zullen we maar zeggen.
pi_210630914
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 08:58 schreef Bieselke het volgende:
Ja, die zal wel niet betaald hebben :(
Dan zal er een dezer dagen wel een mailtje volgen dat de betaling van 12-8 zal worden terug geboekt (want die is dan vast ook niet betaald) zodat je administratie weer gelijk loopt met de betalingen ;)

Wel mooi waardeloos.
Is de lening van begin dit jaar (ook voor garageboxen) wel op tijd voldaan?
Edit:
Zelf al nagezien: Ja, die is wel op tijd voldaan.

[ Bericht 2% gewijzigd door Horsemen op 14-09-2023 10:21:03 (Aanvulling) ]
pi_210631044
Maran heeft inmiddels betaald: plus rente.
Pecunia non olet
pi_210631072
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 10:30 schreef obligataire het volgende:
Maran heeft inmiddels betaald: plus rente.
gewoon 6 termijnen uit het betalingschema.Niet voor te late betaling.
pi_210631092
quote:
14s.gif Op donderdag 14 september 2023 10:18 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ja, die zal wel niet betaald hebben :(
Dan zal er een dezer dagen wel een mailtje volgen dat de betaling van 12-8 zal worden terug geboekt (want die is dan vast ook niet betaald) zodat je administratie weer gelijk loopt met de betalingen ;)

Wel mooi waardeloos.
Is de lening van begin dit jaar (ook voor garageboxen) wel op tijd voldaan?
Edit:
Zelf al nagezien: Ja, die is wel op tijd voldaan.
Vervelend, Ik zit hier voor mijn doen dik in. Maar gelukkig kan het met een huur van 30K per jaar die verpand is en genoemde taxatie waarde in Pitch niet echt misgaan als Colin dit goed afwikkelt. Hoop dat dit alles niet nodig is en dat men snel weer gaat betalen.
pi_210631216
quote:
12s.gif Op donderdag 14 september 2023 10:11 schreef peterc het volgende:

[..]
inderdaad. niet gelijk stressen zullen we maar zeggen.
Stress is een groot woord, maar als er zo snel iets niet goed gaat bij een project dan is dat over het algemeen niet zo’n goed teken. Voor mij was het wel aanleiding om de pitch en zekerheden nog eens door te lezen.
pi_210631254
Nieuwe geborgde lening HCN
Brasserie Margaux, 60m, 5.5%

SPOILER
pi_210631275
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 10:55 schreef Bieselke het volgende:

SPOILER
Ja, ook in de mailbox gehad.

M.i. is de rente, al zou er een goed gedekte 1e hypotheek op een woonhuis op zitten, veel te laag.
Ik begin daar echt niet meer aan met deze rentes.
pi_210631445
quote:
14s.gif Op donderdag 14 september 2023 10:58 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ja, ook in de mailbox gehad.

M.i. is de rente, al zou er een goed gedekte 1e hypotheek op een woonhuis op zitten, veel te laag.
Ik begin daar echt niet meer aan met deze rentes.
De borgsteller heeft een eigen vermogen van ruim 40% eind 2021. De vraag is waarom er medio september nog geen cijfers 2022 beschikbaar zijn. Is niet verplicht bij de KvK, indiening uiterlijk begin volgend jaar.
Maar toch.

Ik heb er al een paar maar laat deze ook lopen. Het verschil in rente wordt me te groot. Dan pak ik liever het Hanenpad mee .
Pecunia non olet
pi_210631520
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 10:55 schreef Bieselke het volgende:

SPOILER
Ik krijg deze mails ook altijd hoewel ik er al 4 jaar niets meer heb gedaan en er ook geen projecten meer heb.
In het verleden heb ik er totaal 5000 euro geinvesteerd. En toch behoor ik nog steeds tot de uitverkorenen.

Deze leningaanvraag wordt aan een select aantal investeerders aangeboden op basis van investerings- en loyaliteitsniveau (duur investeerdersrelatie en gemiddelde omvang investering.
pi_210631541
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:20 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Ik krijg deze mails ook altijd hoewel ik er al 4 jaar niets meer heb gedaan en er ook geen projecten meer heb.
In het verleden heb ik er totaal 5000 euro geinvesteerd. En toch behoor ik nog steeds tot de uitverkorenen.

Deze leningaanvraag wordt aan een select aantal investeerders aangeboden op basis van investerings- en loyaliteitsniveau (duur investeerdersrelatie en gemiddelde omvang investering.
Iedereen is uitverkoren bij HCN ;)
pi_210631581
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 09:40 schreef obligataire het volgende:
Het zullen wel kinderziektes zijn maar is er nu niemand bij die platformen die er bij stil staat dat de investeerders graag willen kunnen zien wat er nu eigenlijk binnenkomt?
Ik heb ze daar in 2022 wel eens op gewezen, toen gebruikte SIG ook nog Intersolve en was het nog verwarrender daardoor.

quote:
Zo ziet een bijschrijving van SamenInGeld bijvoorbeeld eruit:

Omschrijving: W20220107148325U567
IBAN: NL40 ABNA 0506 6085 30
Kenmerk: 993BA6F35CBC4747B6EA476A93BFB1B3
Valutadatum: 10-01-2022

Terwijl een andere bijschrijving van NewFunding.nl, er bijvoorbeeld als volgt uitziet:

Omschrijving: W20220208192598U71
IBAN: NL24 ABNA 0490 0856 44
Kenmerk: 6FA2CB4D988713F986849B3297296FE5
Valutadatum 10-02-2022
SIG ging kort daarna naar OPC, die wel de naam van het platform vermeldt, van NF nooit een reactie gekregen.
pi_210631689
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:13 schreef obligataire het volgende:

[..]
De borgsteller heeft een eigen vermogen van ruim 40% eind 2021. De vraag is waarom er medio september nog geen cijfers 2022 beschikbaar zijn. Is niet verplicht bij de KvK, indiening uiterlijk begin volgend jaar.
Maar toch.

Niet als je gebruikt maak van uitstel mogelijkheden dan heb je nog tot einde van het jaar.

quote:
Is het boekjaar gelijk aan het kalenderjaar, dan is de uiterste deponeerdatum dus 8 augustus (vijf maanden + twee maanden + acht dagen). Bij maximaal uitstel is dit 31 december (vijf maanden + vijf maanden + twee maanden).
pi_210631987
quote:

[..]
Klopt, termijn 2 staat nu in de Wallet.
pi_210632101
Vanmorgen een mailtje aan Sig gestuurd vanwege de aflossing van Den Bosch 2 panden van Anand. Nu in de mailbox een mailtje een week na aflossing. Waren ze zeker vergeten.
pi_210632177
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 12:06 schreef lykkefund het volgende:

[..]
Klopt, termijn 2 staat nu in de Wallet.
Mooi, maar wel apart. Bij mij is het "periode 3" ;)
pi_210632252
quote:
88s.gif Op donderdag 14 september 2023 12:26 schreef Inductor het volgende:

[..]
Mooi, maar wel apart. Bij mij is het "periode 3" ;)
Da's het verschil tussen een programmeur en een gebruiker. Programmeurs tellen een reeks vanaf 0. :)
pi_210632263
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 12:18 schreef zeeland6 het volgende:
Vanmorgen een mailtje aan Sig gestuurd vanwege de aflossing van Den Bosch 2 panden van Anand. Nu in de mailbox een mailtje een week na aflossing. Waren ze zeker vergeten.
Afgelopen vrijdag 8 sept 2023 was de passering van de aktes voor de herfinan bij notaris.
De vestiging, doorhaling en deponering bij het kadaster, aflossing van de ¤ en doorboeking van de ¤ van de derdenrek notaris naar SIG en hier de admi verwerking ervan en uitbetaling in de wallet hiervan duurt hoe vervelend ook een dag of wat. Denk dat SIG het niet vergeten was, zelf met mijn liquiditeit rekening gehouden met vandaag en dat klopt.
pi_210632531
quote:

[..]
Was IT-foutje blijkbaar. All is well.

SPOILER
pi_210632547
Ik ervaar inlogproblemen bij MAX, inloggen zelf lukt wel maar ik kom niet verder dan de startpagina, hij blijft maar laden. Zijn er meer die dit probleem hebben?
pi_210632709
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 13:03 schreef Slingervinger het volgende:
Ik ervaar inlogproblemen bij MAX, inloggen zelf lukt wel maar ik kom niet verder dan de startpagina, hij blijft maar laden. Zijn er meer die dit probleem hebben?
Had je verwacht dat het wél zou werken dan? :)
pi_210632777
Weer een reguliere update van een lening nemer waar alles goed gaat en de lening tot groei heeft geleid.
Dat is ook weleens leuk om te lezen. Bij NLI is dat gelukkig de enige soort update geweest die ik tot nu toe heb gehad.

SPOILER
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_210632850
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 13:01 schreef Bieselke het volgende:

[..]
Was IT-foutje blijkbaar. All is well.

SPOILER
vertrouwen, een bietje geduld en meelezen door CCF en een hick-upje, updateje en alles ok. De jewel-garage-boys zijn goed voor hun ¤, dat wisten we wel.
pi_210632863
quote:
Dat had ik gisteren ook. Gebeld en kreeg een jongedame aan de lijn die me wijs probeerde te maken dat dit voor zou komen bij investeerders met zeer veel projecten. Nou, gelukkig is dat laatste niet zo _O- .

Hun technische dienst heeft toen een technische voorziening getroffen waardoor het nu wel lukt.
SPOILER
Pecunia non olet
pi_210633034
quote:
Heb je toevallig twee accounts daar ? (bijvoorbeeld een eigen en een en/of of een zakelijke?) In dat geval kan het zijn dat er een niet geldig acocunt als eerste staat gekoppeld aan je login en daar op vast lijkt te lopen (bij oude systeem bleef laatst gekozen account actief, hier nu steeds het niet active unverified account actief). Ik kan dan wel voor het tweede account kiezen (rechtsboven, dropdownveld) en daarna wordt van dat account wel alles geladen. Nou ja, voor zover aanwezig, want er ontbreekt (zols verwacht) nog wel het nodige, wat mij betreft mag deze versie nog geen pre-alpha status hebben.
pi_210633233
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 13:25 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat had ik gisteren ook. Gebeld en kreeg een jongedame aan de lijn die me wijs probeerde te maken dat dit voor zou komen bij investeerders met zeer veel projecten. Nou, gelukkig is dat laatste niet zo _O- .

Hun technische dienst heeft toen een technische voorziening getroffen waardoor het nu wel lukt.
SPOILER
Duidelijk, dank voor posten. Helaas heb ik wel veel investeringen :(
pi_210633450
quote:
12s.gif Op donderdag 14 september 2023 12:35 schreef peterc het volgende:

[..]
Afgelopen vrijdag 8 sept 2023 was de passering van de aktes voor de herfinan bij notaris.
De vestiging, doorhaling en deponering bij het kadaster, aflossing van de ¤ en doorboeking van de ¤ van de derdenrek notaris naar SIG en hier de admi verwerking ervan en uitbetaling in de wallet hiervan duurt hoe vervelend ook een dag of wat. Denk dat SIG het niet vergeten was, zelf met mijn liquiditeit rekening gehouden met vandaag en dat klopt.
Heb toch het idee dat dit een stukje sneller zou kunnen. Bedrag staat nog steeds niet op de wallet. Kan zomaar morgen kunnen worden, waardoor het geld het hele weekend nog op de wallet moet blijven staan.
pi_210634116
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 12:18 schreef zeeland6 het volgende:
In de wallet is nog niets te zien...
pi_210634637
Herfinanciering projecten Ooltgensplaat bij CRE staan nu weer onder de 100%. Zal wel een oplossing voor komen, maar heel veel interesse is er ook weer niet.
pi_210634689
De deposit rente staat inmiddels op 4% en de basisrente op 4,5%. Zijn er hier mensen gestopt met investeren en een deposit geopend bij Raisin? Zo ja hoe bevalt deze club. Ik zit er wel over na te denken om een deel van mijn vermogen ‘veilig’ weg te zetten.
pi_210634692
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 14:14 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Heb toch het idee dat dit een stukje sneller zou kunnen. Bedrag staat nog steeds niet op de wallet. Kan zomaar morgen kunnen worden, waardoor het geld het hele weekend nog op de wallet moet blijven staan.
Aflossen bij SIG op do/vr is doorstorten op aflossing dinsdag. Nu is het al een week later.

SIG:
"Beste ,

Dank voor je bericht. Naar verwachting zal de uitbetaling eind deze week zichtbaar zijn.
Mochten er vragen of opmerkingen zijn dan vernemen wij dat graag.
Met vriendelijke groet,
"

[ Bericht 14% gewijzigd door zeeland6 op 14-09-2023 16:49:29 ]
pi_210634744
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 16:33 schreef Belegger9 het volgende:
De deposit rente staat inmiddels op 4% en de basisrente op 4,5%. Zijn er hier mensen gestopt met investeren en een deposit geopend bij Raisin? Zo ja hoe bevalt deze club. Ik zit er wel over na te denken om een deel van mijn vermogen ‘veilig’ weg te zetten.
Meestal gaat alles soepel (automatisch). Incidenteel komt er een wat te late aflossing binnen van een deposito. Dan is de klantenservice onbereikbaar door capaciteitsgebrek. Maar bij mij is alles goed gekomen (1 keer op 15 voorgekomen).
Spaarrekeningen gaat goed bij, soms 1 dag vertraging omdat je op een rekening bij Raisin stort wat weer doorgestort moet worden naar de betreffende bank.
Ben bijv content met 4,3% voor 5 jaar Frans deposito.
Aandachtpunten zijn bijv:
Let op dat je niet bij banken gaat zitten waar het depositostelsel in bijv. Zweedse kronen of iets anders
wordt uitbetaald.
Meerjarige deposito's worden meestal aan het eind van de looptijd uitbetaald, de meeste met enkelvoudige rente, soms met rente-op-rente (bijv Renault bank)..
pi_210634764
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 16:33 schreef Belegger9 het volgende:
Ja ik ben al een tijdje bezig mijn crowdfundingprojecten af te bouwen en depo's bij Raisin af te sluiten. Mijn ervaringen met Raisin zijn goed maar ik doe het nog niet zo lang dus dat zegt niet alles. In de meeste landen is wel een garantiestelsel maar dat is nog steeds niet centraal Europees geregeld daarom meeste toch maar in Zweedse banken hoewel Italiaanse wat meer rente geven
pi_210634972
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 11:37 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Niet als je gebruikt maak van uitstel mogelijkheden dan heb je nog tot einde van het jaar.
[..]

Klopt helemaal. Maar het is net zoiets als mensen die principieel op de laatste dag van de maand hun belasting betalen. Niet omdat het móet, of omdat het fortuinen aan rentevoordeel op zou leveren. Het kan uiteraard ook eerder en waarom zou je het niet doen als het kan.
Pecunia non olet
pi_210635053
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:07 schreef obligataire het volgende:
Het kan uiteraard ook eerder en waarom zou je het niet doen als het kan.
Omdat je sommige info zo laat mogelijk publiek wilt maken? Mijn (ongezouten :) ) mening over late deponeringen is helder: of je hebt wat te verbergen of je hebt je (administratieve) zaakjes niet op orde.
pi_210635083
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 16:45 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Ja ik ben al een tijdje bezig mijn crowdfundingprojecten af te bouwen en depo's bij Raisin af te sluiten. Mijn ervaringen met Raisin zijn goed maar ik doe het nog niet zo lang dus dat zegt niet alles. In de meeste landen is wel een garantiestelsel maar dat is nog steeds niet centraal Europees geregeld daarom meeste toch maar in Zweedse banken hoewel Italiaanse wat meer rente geven
Hoe zijn de kosten bij Raisin? Zie nergens iets staan namelijk
pi_210635141
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:20 schreef Belegger9 het volgende:

[..]
Hoe zijn de kosten bij Raisin? Zie nergens iets staan namelijk
die zijn er niet, kennelijk leven ze van de provisie van de banken waarvoor ze bemiddelen
pi_210635370
Weer een project met problemen bij NLI.

SPOILER
Dat is toch een platform waar ik de meeste probleemgevallen heb. Had in m'n beginfase van investeren in crowdfund projecten toch wat kritischer moeten zijn.
pi_210635540
SIG den Bosch bijgeschreven nu op wallet.
pi_210636657
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:46 schreef FrenkDeTank het volgende:
Weer een project met problemen bij NLI.

SPOILER
Dat is toch een platform waar ik de meeste probleemgevallen heb. Had in m'n beginfase van investeren in crowdfund projecten toch wat kritischer moeten zijn.
NLI is een mooi platform als de economie en de vastgoedmarkt goed draaien. Nu zal moeten blijken wat stapelfinancieringen waard zijn bij economische tegenwind.
Pecunia non olet
pi_210636842
De Wet Betaalbare Huur is gisteren bij de stemming niet controversieel verklaard. Deze wet, die woningen tot ca. ¤ 1.100 huur moet gaan reguleren, wordt dus verder behandeld door de tweede kamer. Lees in dit artikel onder andere meer over waarom het belangrijk is om WWS-puntentellingen uit te voeren, wat hiervoor nodig is en hoe deze nu nog gemakkelijker uitgevoerd kunnen worden.

https://www.realite.com/blog/wws-puntencheck
pi_210637022
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 17:16 schreef tnhb het volgende:

[..]
Omdat je sommige info zo laat mogelijk publiek wilt maken? Mijn (ongezouten :) ) mening over late deponeringen is helder: of je hebt wat te verbergen of je hebt je (administratieve) zaakjes niet op orde.
Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Er zijn tal van redenen denkbaar dat je het wat later zou willen doen. Bijvoorbeeld om de concurrentie niet wijzer te maken dan strikt noodzakelijk.
pi_210637461
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 20:10 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Er zijn tal van redenen denkbaar dat je het wat later zou willen doen. Bijvoorbeeld om de concurrentie niet wijzer te maken dan strikt noodzakelijk.
Ik vraag me dan altijd af wat er in publicatiestukken zou moeten staan wat de concurrentie niet zou mogen weten, want zo héél veel staat er niet in. Dat er winst is gemaakt, veel of weinig of juist niet. Het zal de concurrentie best interesseren, maar wat moeten ze er verder mee.

Ik denk eerder dat het aangeboren luiheid van de mens is, de neiging om dingen alsmaar uit te stellen totdat het niet meer kan....
Pecunia non olet
pi_210637669
CRE/Hamburg kan afgerond worden.
Pecunia non olet
pi_210637722
Voor het eerst in lange tijd weer eens een CRE project meegepakt, Hamburg II dus :)
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')