Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Zijn er FOK-ers die meedoen aan de betatesting van de nieuwe MAX website? Ik had me opgegeven maar ben niet verkozen echter wel benieuwd hoe het gaat verlopen
[..] Ik heb aan Collin voorgesteld zeker met mensen op leeftijd dit verplicht te stellen. Geen antwoord op gehad.
Ik laat hem met name lopen omdat er niet wordt afgelost.
Op zich zou het natuurlijk een pré zijn als die er zou zijn. Aan de andere kant geeft het eventueel verplicht stellen natuurlijk weer een flinke extra kostenpost. Zeker zoals bij dit voorbeeld waarbij er 4 personen h.a. zijn. Daarnaast concurreren de platforms natuurlijk onderling ook nog op o.a. kosten voor de lening nemers.
Overigens zijn deze 2 nou ook weer niet zo oud. Beide hebben nog geeneens de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. De andere 2 die ook mee tekenen en in de VOF zitten zijn pas 31 jaar.
[..] Op zich zou het natuurlijk een pré zijn als die er zou zijn. Aan de andere kant geeft het eventueel verplicht stellen natuurlijk weer een flinke extra kostenpost. Zeker zoals bij dit voorbeeld waarbij er 4 personen h.a. zijn. Daarnaast concurreren de platforms natuurlijk onderling ook nog op o.a. kosten voor de lening nemers.
Overigens zijn deze 2 nou ook weer niet zo oud. Beide hebben nog geeneens de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. De andere 2 die ook mee tekenen en in de VOF zitten zijn pas 31 jaar.
En daar komt bij dat er flinke marge zit in het onroerend goed dat als zekerheid gesteld wordt. Ik durf deze wel aan voor een basis inleg. Ben het wel eens dat het beter was geweest als Collin tenminste een beperkte aflossing op de lening had geëist.
[..] En daar komt bij dat er flinke marge zit in het onroerend goed dat als zekerheid gesteld wordt. Ik durf deze wel aan voor een basis inleg. Ben het wel eens dat het beter was geweest als Collin tenminste een beperkte aflossing op de lening had geëist.
Collin verlaagt die aflossingsdruk a.g.v. de gestegen marktrentes. Klanten willen niet teveel betalen, rente omhoog, aflossing omlaag.
[..] Collin verlaagt die aflossingsdruk a.g.v. de gestegen marktrentes. Klanten willen niet teveel betalen, rente omhoog, aflossing omlaag.
Ik begrijp hoe het werkt en je wilt een bedrijf ook niet met te hoge lasten opzadelen maar helemaal niets aflossen is ook kwetsbaar als er over 2 jaar geherfinancierd wordt. Dus als het bedrijfsmodel een beperkte aflossing aan kan, zou dat wel mijn voorkeur hebben. Dan loopt het risico er ook wat sneller uit voor de investeerders.
[..] 1.000.000 wordt vervroegd afgelost. Voor het overige wordt de lening verlengd tot eind febr 2024. Zoetermeer is een veel risicovoller project gebleken dan vooraf geschetst.
Ik had gehoopt op 1-10 van mijn projecten af te zijn, maar mag nog een half jaar wachten omdat niet voor herfinanciering wordt gekozen.
Ik heb er 6 die tegen eind oktober afgelost dienen te worden, nummer 1 is dan al niet van toepassing.
"In de reeds voorlegde en nieuwe verlengingsovereenkomst is als bepaling opgenomen dat zo veel als mogelijk op de Crowdrealestate Lening afgelost dient te worden." is ook een extreem rare zin. Los van het feit dat de afspraken van de verlengingsovereenkomst niet worden nagekomen.
[..] Collin verlaagt die aflossingsdruk a.g.v. de gestegen marktrentes. Klanten willen niet teveel betalen, rente omhoog, aflossing omlaag.
De lening is waarschijnlijk zo vastgesteld omdat ze niet meer lasten aankunnen. Ik zie niet in hoe ze met zo'n beperkte cashflow over 2 jaar zouden moeten aflossen, of er moet iets zijn wat wij niet weten. Dus dan moeten ze herfinancieren gebaseerd op de hoop dat dan de rente lager is ?
Seizoengevoelige business (ijssalon), horeca, mensen op leeftijd, geen aflossing. En ik vind een ijsjes inventaris van 89.000 euro hoog. Moet je een hoop ijsjes voor verkopen. Desalniettemin wens ik de investeerders veel geluk.
[..] De lening is waarschijnlijk zo vastgesteld omdat ze niet meer lasten aankunnen. Ik zie niet in hoe ze met zo'n beperkte cashflow over 2 jaar zouden moeten aflossen, of er moet iets zijn wat wij niet weten. Dus dan moeten ze herfinancieren gebaseerd op de hoop dat dan de rente lager is ?
Seizoengevoelige business (ijssalon), horeca, mensen op leeftijd, geen aflossing. En ik vind een ijsjes inventaris van 89.000 euro hoog. Moet je een hoop ijsjes voor verkopen. Desalniettemin wens ik de investeerders veel geluk.
Ze kunnen over 2 jaar ook nog prima herfinancieren via Collin tegen de dan geldende rente.
[..] De lening is waarschijnlijk zo vastgesteld omdat ze niet meer lasten aankunnen. Ik zie niet in hoe ze met zo'n beperkte cashflow over 2 jaar zouden moeten aflossen, of er moet iets zijn wat wij niet weten. Dus dan moeten ze herfinancieren gebaseerd op de hoop dat dan de rente lager is ?
De cashflow 2024 wordt niet vermeld. Dan ijssalon operationeel en zal deze sterk beïnvloeden ( inderdaad wel afhankelijk van weer) Geen ijssalon in een plaats van ruim 30000 inwoners. Investeringsbedrag voor een ijssalon redelijk normaal. Ik doe mee en deze investering brengt mij bij de diamant club, bedankt @Jaco078
[ Bericht 1% gewijzigd door Zonnigetoekomst62 op 23-08-2023 13:26:37 ]
Ondanks de magere 7.5% wil ik deze zeker meenemen. Deze dame heeft het goed voor elkaar zover ik uit de pitch kan overzien! Dus als er een linkje is hou ik me aanbevolen.
Heel even over de linkjes, hoe het ook al weer begon :-). Linkjes zijn natuurlijk altijd fijn, maar met name interessant voor projecten die zeer snel vol dreigen te komen.
Recent voorbeeld:
van Jong Amelta, 4PM Real Estate waren ook linkjes, maar die staan al dagen open.
M.a.w. of er nu een linkje komt of niet, grote kans dat je tijd hebt om te storten.
Dat enerzijds.
Anderzijds: als er een paar mensen heel groot ingaan, kan hij snel volzitten...
Op woensdag 23 augustus 2023 13:44 schreef Jaco078 het volgende: Heel even over de linkjes, hoe het ook al weer begon :-). Linkjes zijn natuurlijk altijd fijn, maar met name interessant voor projecten die zeer snel vol dreigen te komen.
Recent voorbeeld:
van Jong Amelta, 4PM Real Estate waren ook linkjes, maar die staan al dagen open.
M.a.w. of er nu een linkje komt of niet, grote kans dat je tijd hebt om te storten.
Dat enerzijds.
Plus dat het voordeel van een linkje is dat je niet rond 11.00 of rond 14.00 aan de knoppen hoeft te zitten en je dus wat gemakkelijker onbevangen met andere zaken bezig kan zijn.
[..] Heb bij SIG enkele projecten met vertraagde aflossing. Haal ik 100K net niet.
Meneer Law is wel aan de weg aan het timmeren. Krijgt zeker niet meer zoveel cursisten moet nu zelf aan de project ontwikkeling. Zou hij de mensen met 100 k+ uit zijn eigen netwerk halen? Ik sla dit keer over. 😀👋
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. volgens het aangepaste betaalschema van Collin afgelost moeten worden, moet het eerlijk gezegd nog zien maar laten we hopen dat het goed komt. Sowieso een voor Collin omdat ze ons na de eerste melding niet meer geïnformeerd hebben dat ze de lening zo maar een maand verlengd hebben.
En nog een voor Collin voor
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. in mei aangegeven dat ze de lening opgezegd hebben en dat als de woning niet eind juni verkocht zou zijn, ze zelf de verkoop af gingen dwingen. Daarna niets meer gehoord van Collin en het OG lijkt nog niet in de verkoop te staan.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. in mei aangegeven dat ze de lening opgezegd hebben en dat als de woning niet eind juni verkocht zou zijn, ze zelf de verkoop af gingen dwingen. Daarna niets meer gehoord van Collin en het OG lijkt nog niet in de verkoop te staan.
Na vragen heb ik twee weken geleden nog een update gehad maar helaas was er nog weinig concreet te melden.
quote:
De verkoop heeft voor eind juni niet plaatsgevonden, waardoor wij de executiemaatregelen (openbare verkoop) in gang hebben gezet conform het laatste investeerdersbericht. In de tussentijd heeft een nieuwe koper zich gemeld, op dit moment zijn wij aan het bezien of een onderhandse verkoop mogelijk is. De getroffen maatregelen lopen gewoon door gedurende dit proces.
Het onderpand staat overigens inderdaad al langere tijd niet meer in de verkoop. Ook heb ik er weinig vertrouwen in dat deze ondernemer het pand daadwerkelijk door onderhandse verkoop zal gaan verkopen. Vermoedelijk is ook dit weer een manier om de boel op de langebaan te schuiven. Daarin is hij namelijk kampioen. Zelf ben ik een paar weken geleden nog langs het adres gereden. De verhuurde woning lijkt nog steeds bewoond en verder ziet het perceel er een beetje troosteloos uit met o.a. veel onkruid tussen de bestrating van het buitengedeelte.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. volgens het aangepaste betaalschema van Collin afgelost moeten worden, moet het eerlijk gezegd nog zien maar laten we hopen dat het goed komt. Sowieso een voor Collin omdat ze ons na de eerste melding niet meer geïnformeerd hebben dat ze de lening zo maar een maand verlengd hebben.
En nog een voor Collin voor
SPOILER
De informatieverstrekking vanuit Collin de laatste maanden is 'ruk'.
Voor 8 projecten voor mij die in de problemen zijn niets meer vernomen gedurende langere tijd. Aflosschema's worden verlengd/gewijzigd zonder de investeerders op de hoogte te stellen. Toegezegde aflossingen worden niet nagekomen. Op vragen wordt niet gereageerd. Ze gooien wat mij betreft hun reputatie als marktleider ten grabbel.
[..] Na vragen heb ik twee weken geleden nog een update gehad maar helaas was er nog weinig concreet te melden. [..] Het onderpand staat overigens inderdaad al langere tijd niet meer in de verkoop. Ook heb ik er weinig vertrouwen in dat deze ondernemer het pand daadwerkelijk door onderhandse verkoop zal gaan verkopen. Vermoedelijk is ook dit weer een manier om de boel op de langebaan te schuiven. Daarin is hij namelijk kampioen. Zelf ben ik een paar weken geleden nog langs het adres gereden. De verhuurde woning lijkt nog steeds bewoond en verder ziet het perceel er een beetje troosteloos uit met o.a. veel onkruid tussen de bestrating van het buitengedeelte.
Dank je voor de update en het navragen. Mijn irritatie zit er vooral in dat Collin er een handje van heeft om bij voorkeur informeel te informeren (bij navraag) maar niet zoals het hoort dit gewoon actief te communiceren naar alle investeerders.
Als je naar het andere project kijkt, hoe veel moeite is het om te melden dat je (neem ik aan) afgesproken hebt dat ze een maand extra krijgen en (neem ik weer aan) ook afspraken gemaakt hebt wat er gaat gebeuren als het dan nog niet geregeld is? Nu weten we niets en zie ik toevallig in het betaalschema dat de lening met een maand verlengd is. En dus geen idee of er vandaag afgelost gaat worden
Op basis van de laatste reacties hier maar even besloten om over alle default projecten bij Collin waar ik inzit en naar mijn mening geen actie wordt ondernomen te mailen met wat kritische vragen. Als we dit allemaal doen worden ze wellicht wakker...
Op donderdag 24 augustus 2023 12:44 schreef bonenstaak het volgende: Op basis van de laatste reacties hier maar even besloten om over alle default projecten bij Collin waar ik inzit en naar mijn mening geen actie wordt ondernomen te mailen met wat kritische vragen. Als we dit allemaal doen worden ze wellicht wakker...
Op woensdag 23 augustus 2023 13:44 schreef Jaco078 het volgende: Heel even over de linkjes, hoe het ook al weer begon :-). Linkjes zijn natuurlijk altijd fijn, maar met name interessant voor projecten die zeer snel vol dreigen te komen.
Recent voorbeeld:
Dat enerzijds.
Gedeeltelijk wel mee eens maar de betere projecten kunnen, ook bij wat hogere bedragen, toch nog snel gaan. Neem het project van het Lunchcafé waarbij jij het linkje hebt kunnen regelen. 425k en in 45 minuten vol.
[..] Gedeeltelijk wel mee eens maar de betere projecten kunnen, ook bij wat hogere bedragen, toch nog snel gaan. Neem het project van het Lunchcafé waarbij jij het linkje hebt kunnen regelen. 425k en in 45 minuten vol.
Laatste 2 openstaande projecten van Collin zijn voor morgen. Hier ga ik om 11.00 en 14.00 ouderwets de wekker voor zetten.
Nu staat de Boer open op Collin. Ik snap niet waarom er niet voor gekozen wordt door Collin om notarieel de inschrijving van ASR te verlagen naar het huidige schuldbedrag bij ASR en vervolgens een 2e hypotheek te verstrekken t.b.v. de stichting Zekerheden
óf dat er een pos-neg wordt afgegeven.
Van beide is geen sprake. Dit wel even naar Collin gemaild.
Op donderdag 24 augustus 2023 14:05 schreef KrekelJapie het volgende: Het heeft wat langer geduurd dan de bedoeling was, maar toch mooi een KoM project uit mijn eerste cf-jaren afgerond
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Was voor mij ook een van mijn eerste cf projecten, en tevens mijn laatste nog lopende project bij KoM
Wel nog een rare finale hick-up van het KoM systeem: ik kreeg vandaag een mailtje dat de financiering is overgemaakt naar de ondernemer, en dat de eerste uitbetaling plaats zal vinden op 06-04-2016!
Op donderdag 24 augustus 2023 14:05 schreef Jaco078 het volgende: Nu staat de Boer open op Collin. Ik snap niet waarom er niet voor gekozen wordt door Collin om notarieel de inschrijving van ASR te verlagen naar het huidige schuldbedrag bij ASR en vervolgens een 2e hypotheek te verstrekken t.b.v. de stichting Zekerheden
Banken willen vaak niet meewerken aan verlaging van de hypotheek. Lastige bureaucraten laten we maar zeggen
[..] Laatste 2 openstaande projecten van Collin zijn voor morgen. Hier ga ik om 11.00 en 14.00 ouderwets de wekker voor zetten.
Vooral Cygnus kan, ondanks de lage rente, wel eens snel gaan. Is maar een lening van 100k en de zekerheden zijn erg sterk. Ik neem hem wat hoger mee. v.d. Dong probeer ik basis mee te nemen.
Zit net dat Webinar van Max te kijken. Daar word je niet veel wijzer van.
Je krijgt in september per project van Corbelo, een voorstel waar je op kunt stemmen. Alle kosten die al gemaakt zijn, van o.a. receivers worden van de toekomstige verkoop of veiling afgetrokken.
Je krijgt in september per project van Corbelo, een voorstel waar je op kunt stemmen. Alle kosten die al gemaakt zijn, van o.a. receivers worden van de toekomstige verkoop of veiling afgetrokken.
Dus reken je vooral niet te rijk.
Bedankt voor de samenvatting. Zelf had ik er geen zin in om er nog tijd in te steken.
Dus reken je vooral niet te rijk.
Ik heb deels meegekeken. Belangrijk is nog dat de totale uitstaande som ca ¤ 5 mio is en de waardering 2,7 GBP. Daar moeten nog alle kosten van af. Overweeg MAX aansprakelijk te stellen want ze hebben grote steken laten vallen
[..] Ik heb deels meegekeken. Belangrijk is nog dat de totale uitstaande som ca ¤ 5 mio is en de waardering 2,7 GBP. Daar moeten nog alle kosten van af. Overweeg MAX aansprakelijk te stellen want ze hebben grote steken laten vallen
Denk dat je daar niet veel mee bereikt en weinig kans van slagen heeft. Bij die brit valt denk ik eerder wat te halen en is waarschijnlijk wel sprake van laakbaar handelen in de zin van de wet en/of de leningovereenkomst.
Grootste verwijt kunnen we denk ik aan ons zelf maken en heb ik zoiets van veilen of scherp te koop zetten en alles wat terug komt is mooi meegenomen.
Op donderdag 24 augustus 2023 14:05 schreef Jaco078 het volgende: Nu staat de Boer open op Collin. Ik snap niet waarom er niet voor gekozen wordt door Collin om notarieel de inschrijving van ASR te verlagen naar het huidige schuldbedrag bij ASR en vervolgens een 2e hypotheek te verstrekken t.b.v. de stichting Zekerheden
Inderdaad vreemd dat er gewoon bijgeleend kan worden obv de 1e hypotheek inschrijving.
Op vrijdag 25 augustus 2023 11:32 schreef NaRegenDeZon het volgende: Dus echt een nadeel ook bij wat grotere leningen als er geen linkje vooraf is. Gelukkig was ik nog net op tijd.
Prins de Veluwe is vandaag afgelost. Na ingrijpen van de VAR is de gele kaart ingetrokken.
[..] Dus echt een nadeel ook bij wat grotere leningen als er geen linkje vooraf is. Gelukkig was ik nog net op tijd.
Vanmiddag wordt het dus nog moeilijker om meete doen met slechts 100k in een op zich aardig project.
Het 100 k project gaat inderdaad vermoedelijk vanmiddag open. Ook hier was er wel een linkje. Naar ik begrepen heb staat er op dit moment nog 88k open voor investeringen.
Ik denk niet dat ze deze lening "zo maar een maand verlengd hebben". De rente is nu ook niet meer betaald dus er zal wel meer aan de hand zijn. Het project is inmiddels ook toegevoegd aan mijn projecten in achterstand. Ik verwacht volgende week wel een update vanuit Collin.
[ Bericht 7% gewijzigd door Horsemen op 25-08-2023 13:38:54 ]
[..] Prins de Veluwe is vandaag afgelost. Na ingrijpen van de VAR is de gele kaart ingetrokken.
Volgens mij grijpt de var alleen in bij rode kaarten.😀 Uiteindelijk prima afgehandeld door Collin. Wij als investeerders moeten ons ook realiseren dat dit soort klanten soms wat tijd nodig hebben om door Collin in de juiste richting geduwd te worden. Iedereen die wel eens met wanbetalers te maken heeft gehad weet dat dit soort processen soms wat tijd vergen. Dus in dit geval hulde aan Collin.
[..] Ik denk niet dat ze deze lening "zo maar een maand verlengd hebben". De rente is nu ook niet meer betaald dus er zal wel meer aan de hand zijn. Het project is inmiddels ook toegevoegd aan mijn projecten in achterstand. Ik verwacht volgende week wel een update vanuit Collin.
Kijk eens aan, daar is de Collin update al Ook de rente over de afgelopen maand is inmiddels bijgeboekt. Overigens zou een hogere rente in dergelijke situaties wel gepast zijn.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik begrijp alleen niet helemaal hoe er in dit geval nog steeds gebruikt kan worden gemaakt van de bestaande eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 2.500.000,-. Daar hebben toch inmiddels diverse deelroyementen en aflossingen op plaatsgevonden? Dan neemt het inschrijvingsbedrag toch ook af zou ik denken. Of zie ik nu iets over het hoofd?
[ Bericht 18% gewijzigd door Horsemen op 25-08-2023 14:21:50 ]
Ik begrijp alleen niet helemaal hoe er in dit geval nog steeds gebruikt kan worden gemaakt van de bestaande eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 2.500.000,-. Daar hebben toch inmiddels diverse deelroyementen en aflossingen op plaatsgevonden? Dan neemt het inschrijvingsbedrag toch ook af zou ik denken. Of zie ik nu iets over het hoofd?
Stel. Je neemt 4 ton hypotheek op je huis en door deelaflossingen gedurende x jaar heb je je hypotheek afgelost dan staat in het hypotheekregister nog steeds die 4 ton. Totdat je naar de de notaris gaat om de inschrijving te laten door halen.
Als je bijvoorbeeld een pers. lening wil en de leninggever kijkt in het register dan ziet hij 4 ton staan ook al heb je dit afgelost.
[..] Stel. Je neemt 4 ton hypotheek op je huis en door deelaflossingen gedurende x jaar heb je je hypotheek afgelost dan staat in het hypotheekregister nog steeds die 4 ton. Totdat je naar de de notaris gaat om de inschrijving te laten door halen.
Als je bijvoorbeeld een pers. lening wil en de leninggever kijkt in het register dan ziet hij 4 ton staan ook al heb je dit afgelost.
Tot zo ver kan ik het wel volgen maar omdat er ook diverse deelroyementen geweest zijn lijkt het mij dat dan ook het ingeschrevenbedrag omlaag zou gaan maar ik begrijp dat dit dus niet gebruikelijk is.
Nu staat er dus een inschrijving van 2.500k bij een onderpand van ± 265k. Nou ja, je hoeft niet bang te zijn dat er (zolang Collin daar geen toestemming voor geeft) door derde een 2e hypotheek gevestigd gaat worden.
Komt neer op een erg hoge ltv voor een dergelijk object
Is het nog mogelijk om in de oude new-funding omgeving te komen? in de nieuwe omgeving staat 1 oud project van mij (nieuwe markt), de andere reeds afgeloste projecten staan er niet meer. De cumulatief ontvangen rente klopt ook niet. Er lijkt een saldo te staan, maar geen idee waar (want ik heb pas zojuist de registratie van OPP afgerond). Hmm....sta nog niet te springen van enthousiasme.
SPOILER
Project staat nu al zo lang open, dat deze funding eigenlijk mislukt is. Snap ondernemers ook niet. Als je geld nodig hebt, wil je toch niet zo lang wachten
[..] Project staat nu al zo lang open, dat deze funding eigenlijk mislukt is. Snap ondernemers ook niet. Als je geld nodig hebt, wil je toch niet zo lang wachten
Ik ken de eigenaar van dit vastgoed. Hij heeft geen haast, wil wel verkopen aan huurder maar als ze nog een jaar of wat willen blijven huren, dan vindt hij het ook prima. Hij geeft de kopers dus alle tijd. Met jou eens dat dit eigenlijk een mislukt project is. Toch is het volgens mij zeker geen slecht project. Ik heb verkoper al gezegd dat de ondernemer bij verkeerde platform zit; bij Collin zouden ze binnen één dag dit bedrag bij elkaar hebben. Het lukt WvjG maar niet om aansluiting te vinden bij de grotere platformen. Ik snap niet goed dat leningnemers nog naar zo'n club gaan. Over de mensen achter dit platform overigens geen verkeerd woord van mij. Maar zodra het geen 'maatschappelijke' projecten betreft dan is het gewoon 'business'. En die moet je, vind ik, op performance beoordelen. En het is ook niet zo dat hun tarieven veel aantrekkelijker zijn.
Toch hoop ik dat WvjG nog een opwaartse boost zal gaan krijgen. Het is in iedere markt van belang dat er meerdere serieuze spelers zijn.
[..] Prins de Veluwe is vandaag afgelost. Na ingrijpen van de VAR is de gele kaart ingetrokken.
Wat mij betreft blijven de gele kaarten gewoon staan. Fijn dat deze afgelost is en ook dat het andere project een maand rente betaald heeft. Dat neemt alleen niet weg dat Collin hier laks is geweest richting de investeerders en dan kan en moet beter.
Ik twijfel. In principe heb ik de CF boeken gesloten voor 2023 maar dit is wel het soort projecten waarvoor ik aan crowdfunding begonnen ben. Familiebedrijfje en project met een eerste hypotheek.
[..] Ik twijfel. In principe heb ik de CF boeken gesloten voor 2023 maar dit is wel het soort projecten waarvoor ik aan crowdfunding begonnen ben. Familiebedrijfje en project met een eerste hypotheek.
Zo in deze markt snel 15% op de marktwaarde gezet door de taxateur Wat een boevenbende is het toch. Dank voor het delen, nu hoef ik er niet meer over na te denken en sla ik over.
[..] Kan het zijn dat er een envelopje is geschoven? Zwart geld. En minder overdrachtskosten.
We kunnen wel van alles denken maar het is misschien beter om eerst aan Collin te vragen hoe of het precies zit. Het kan maar zo zijn dat het allemaal net wat anders in elkaar zit.
[..] Zo in deze markt snel 15% op de marktwaarde gezet door de taxateur Wat een boevenbende is het toch. Dank voor het delen, nu hoef ik er niet meer over na te denken en sla ik over.
De aankoopprijs van het bedrijfspand (¤ 310.000,-) staat toch gewoon in de pitch? Dat dergelijke taxaties hoger uitvallen is toch niks nieuws?
Laatste betaaltermijn ontvangen van Funding Circle betreffende Slachterij Landi 1972. Slechts met een paar kleine haperingen 60 maanden lang netjes terugbetaald met een rentepercentage van 19,9%. Hulde aan de leningnemer! Relatief gezien mijn beste project ooit. Maar omdat ik destijds 'schijterig' was met mijn inleg, is het absolute resultaat niet iets waar je nou echt dolgelukkig van wordt.
Nog 1 projectje te gaan bij FC, dan is ook dat boek helaas gesloten.
Op zaterdag 26 augustus 2023 22:15 schreef InVestEerder het volgende: Laatste betaaltermijn ontvangen van Funding Circle betreffende Slachterij Landi 1972. Slechts met een paar kleine haperingen 60 maanden lang netjes terugbetaald met een rentepercentage van 19,9%. Hulde aan de leningnemer! Relatief gezien mijn beste project ooit. Maar omdat ik destijds 'schijterig' was met mijn inleg, is het absolute resultaat niet iets waar je nou echt dolgelukkig van wordt.
Nog 1 projectje te gaan bij FC, dan is ook dat boek helaas gesloten.
In het kader van spreiden schreef ik ook kleine bedragen. MAAR wel veel projecten. Heb nog 54 projecten lopen. Ondanks diverse afschrijvingen bij FC een zeer mooi rendement.
[..] In het kader van spreiden schreef ik ook kleine bedragen. MAAR wel veel projecten. Heb nog 54 projecten lopen. Ondanks diverse afschrijvingen bij FC een zeer mooi rendement.
Ja het is jammer dat FC er niet meer is. Volgende maand is volgens bij mij de laatste reguliere betaling van nog lopende projecten en dan kunnen er alleen nog extra kersen terugkomen voor op de hele mooie taart.
[ Bericht 0% gewijzigd door Tjalala op 27-08-2023 09:45:15 (nog een "bij"toegevoegd) ]
[..] Ja het is jammer dat FC er niet meer is. Volgende maand is volgens mij de laatste reguliere betaling van nog lopende projecten en dan kunnen er alleen nog extra kersen terugkomen voor op de hele mooie taart.
Bij mij lopen de regulieren betalingen nog door tot einde 2024. Overigens loopt het aantal nog lopende projecten bij mij momenteel ook heel snel terug.
[..] Bij mij lopen de regulieren betalingen nog door tot einde 2024. Overigens loopt het aantal nog lopende projecten bij mij momenteel ook heel snel terug.
Voor alle zekerheid en nauwkeurigheid maar even nagekeken.
Mijn laatst geplande betaaldatum staat op op 15-3-2025 (Verbouwing Café)
[..] Ja het is jammer dat FC er niet meer is. Volgende maand is volgens bij mij de laatste reguliere betaling van nog lopende projecten en dan kunnen er alleen nog extra kersen terugkomen voor op de hele mooie taart.
[..] Ja het is jammer dat FC er niet meer is. Volgende maand is volgens bij mij de laatste reguliere betaling van nog lopende projecten en dan kunnen er alleen nog extra kersen terugkomen voor op de hele mooie taart.
Bij mij is de laatste aflossingsdatum 24-04-2024 (ICT bedrijf projecten en liquiditeit) maar zal wel uitlopen want de laatste 2 termijnen zijn niet betaald wat niet zo vreemd is met een rente van bijna 20% p j. Bij FC verreweg de beste resultaten behaald, jammer dat ze gestopt zijn dan had ik nooit geld in bv MAX hoeven te investeren
Nu lees ik op een andere website dat er ruim 50 mln euro is opgehaald bij beleggers. Het grootste deel lijkt te komen uit een piramidespel, waarbij mond tot mond reclame weer leidde tot nieuwe investeerders/gedupeerden.
Op zondag 27 augustus 2023 13:41 schreef djtiesto8 het volgende: Iemand die in het CCF project zit? Is dat nog een lopend project, en wordt aan de maandelijkse betalingsverplichting voldaan?
Tot op heden altijd tijdige betalingen. Inmiddels is ruim 53% afgelost.
Net even door de pitch gelezen. Zit zelf niet in het project, ik had toen nog niks bij Collin lopen.
Iets wat me opvalt in de pitch:
Quote uit de pitch: "Financieringsbehoefte De totale investeringsbehoefte bedraagt ¤ 1.552.000,- waarvan ¤ 952.000,- door Rabobank wordt gefinancierd en voor ¤ 350.000,- aan eigen middelen wordt ingebracht. De gevraagde financiering via Collin Crowdfund bedraagt derhalve ¤ 250.000,-. De looptijd is 60 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing. De rente bedraagt 7,0% per jaar gedurende de gehele looptijd. De bedenktermijn voor investeerders is voor deze lening vier dagen."
Waarom had mevrouw toen al haast?
"Snel beslissen", "unieke kans die je niet mag missen" en alles in die richting zijn vaak gebezigde termen in de hoek van dubieuze beleggingen.
Ben er overigens zelf in het verleden ook wel eens flink ingetuind, in iets wat achteraf een piramidespel bleek. bovenstaande is dus zeker niet bedoeld als kritiek op jouw beoordeling destijds. Echter wel zaak om naast zekerheden ook op deze manier de projecten kritisch tegen het licht te houden, wat hier op het forum ook regelmatig gebeurd: achtergrond, business model en dergelijke.
Ik ken het project niet maar het klinkt erg positief. Is het ook zo positief afgesloten en hebben de investeerders minimaal hun inleg terug gekregen?
Denk wel dat het volledig is. Ik zag net dat ze het op 23 augustus stellen te hebben betaald maar moet mijn administratie nog bijwerken. Het totaalbedrag ziet er iig gezond uit
In feite was het project al iets méér dan break-even dus het nu betaalde bedrag is het rendement .
[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 27-08-2023 22:50:11 ]
Tnx! Royaal meegenomen deze. Eens met de kritiek op de LTV maar voor de rest is dit een bloeiend bedrijf met o.a. gezond eigen vermogen (52%) en forse overwaarde op de eigen woning (slechts 45K hypotheek). Moet nogal wat mis gaan voordat er schade pour nous ontstaat. Aflossing had wat meer gemogen maar zal toch wel weer geherfinancierd worden. Met deze rente i.c.m. situatie/zekerheid een bescheiden pareltje m.i.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dacht dat dit met GVE projecten te maken had. Maar zit er zelf niet in dus weet het niet met zekerheid.
[..] Tnx! Royaal meegenomen deze. Eens met de kritiek op de LTV maar voor de rest is dit een bloeiend bedrijf met o.a. gezond eigen vermogen (52%) en forse overwaarde op de eigen woning (slechts 45K hypotheek). Moet nogal wat mis gaan voordat er schade pour nous ontstaat. Aflossing had wat meer gemogen maar zal toch wel weer geherfinancierd worden. Met deze rente i.c.m. situatie/zekerheid een bescheiden pareltje m.i.
Ik heb hem dit weekend ook (basis) meegenomen. Heb er wel vertrouwen in. Het zijn ervaren ondernemers, er is een aardige spreiding (in een wel moeilijke branche), 3x H.A. en een 1e hypotheek.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dacht dat dit met GVE projecten te maken had. Maar zit er zelf niet in dus weet het niet met zekerheid.
[..] Ze noemen die als enige grote schuld, zou er meer financiering op de EW zitten dan hadden ze die ook wel vermeld lijkt me....?
had ik al gevraagd, nog geen antwoord.
Uberhaupt had met mooier geweest een 2e hyp na de ING op woonhuis. Zonder een neg. hypotheekverklaring kunnen ze dit nog verder belasten met hypotheek. Zekerheidspositie van het eigen huis is dan weg. Dan nog alleen een historisch oud pand met enkel glas dat je aan de staatstenen niet kwijt kan in deze woke tijd.
Op zich wel een terechte opmerking. Maar dan nog zou er sprake kunnen zijn van een relevante overwaarde dus ben ook benieuwd naar het antwoord.
De eigen inbreng van bijna een ton zegt denk ik ook wel iets over het (winstgevende) verleden van de VOF, het zijn geen kneusjes mogen we denk ik wel stellen.
We maken ons hier vaak zorgen over de mogelijkheid om een hypotheek op te hogen binnen de bestaande inschrijving van de huisbankier.
Echter wat dat betreft is er natuurlijk ook de mogelijkheid dat men dit doet om als extra werkkapitaal in de zaak in te brengen, wat dan voor ons ook gunstig zou kunnen zijn. Immers vergroot de kansen op langere continuíteit. Hoeft uiteraard niet, maar kan wel.
[..] [..] Ik heb hem dit weekend ook (basis) meegenomen. Heb er wel vertrouwen in. Het zijn ervaren ondernemers, er is een aardige spreiding (in een wel moeilijke branche), 3x H.A. en een 1e hypotheek.
De Alternote vestiging zit een paar deuren verder in de Kleine Overstraat 30-32
Mijn werkgever (Alfa Accountants) is begin dit jaar verhuisd naar dit verzamelkantoorpand en heeft daarmee een aantal kleinere (eigen) kantoorpanden in de regio afgestoten. Dit vanwege de centrale ligging en het goede energielabel van The Mayor. Zo'n huurpand geeft ook meer flexibiliteit, nu een of meerdere dagen thuiswerken een vast onderdeel is geworden van de werkweek. Als ik op tijd ben - want met 10% rente zitten we zo op ¤1 mln - hoop ik zeker een duit in het zakje te doen.
Wel chique van CCF dat ze de kleine investeerders ook een kans gunnen, want ze hadden de ¤6,5 mln vast ook wel alleen bij de 'groten der aarde' kunnen ophalen.
[ Bericht 1% gewijzigd door djtiesto8 op 28-08-2023 13:09:01 ]
[..] Mijn werkgever (Alfa Accountants) is begin dit jaar verhuisd naar dit verzamelkantoorpand en heeft daarmee een aantal kleinere (eigen) kantoorpanden in de regio afgestoten. Dit vanwege de centrale ligging en het goede energielabel van The Mayor. Zo'n huurpand geeft ook meer flexibiliteit, nu een of meerdere dagen thuiswerken een vast onderdeel is geworden van de werkweek. Als ik op tijd ben - want met 10% rente zitten we zo op ¤1 mln - hoop ik zeker een duit in het zakje te doen.
Wel chique van CCF dat ze de kleine investeerders ook een kans gunnen, want ze hadden de ¤6,5 mln vast ook wel alleen bij de 'groten der aarde' kunnen ophalen.
Blijft gewoon een tweede hypotheek met een 24 maanden looptijd. Voor mij te veel risico voor deze korte looptijd. Ik sla over. Prefereer eerste hypotheken als zekerheid.
Uberhaupt had met mooier geweest een 2e hyp na de ING op woonhuis. Zonder een neg. hypotheekverklaring kunnen ze dit nog verder belasten met hypotheek. Zekerheidspositie van het eigen huis is dan weg. Dan nog alleen een historisch oud pand met enkel glas dat je aan de staatstenen niet kwijt kan in deze woke tijd.
antwoordvan CCF:
Het woonhuis heeft momenteel een belasting van één hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 299.243,- per 31-12-2022 t.b.v. de privé schuld en de zakelijke lening.
Er is bewust voor gekozen om niet een negatieve hypotheekverklaring af te laten geven, aangezien we de dekking middels de eerste hypotheek in onze ogen afdoende vinden dat we een aanvullende negatieve hypotheekverklaring niet nodig achten.
Het woonhuis heeft momenteel een belasting van één hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 299.243,- per 31-12-2022 t.b.v. de privé schuld en de zakelijke lening.
Er is bewust voor gekozen om niet een negatieve hypotheekverklaring af te laten geven, aangezien we de dekking middels de eerste hypotheek in onze ogen afdoende vinden dat we een aanvullende negatieve hypotheekverklaring niet nodig achten.
Dank voor het navragen. Hmmm dat werpt toch een iets ander licht op deze propositie als @Obli dacht met slechts 45k schuld op heh woonhuis. Zou dus zo kunnen zijn dat het woonhuis al tot over de oren hypothecair verpand is aan ING of combi van banken. Waarde woonhuis wordt nergens genoemd.
[ Bericht 4% gewijzigd door NaRegenDeZon op 28-08-2023 16:27:25 ]
Op maandag 28 augustus 2023 16:15 schreef NaRegenDeZon het volgende: Dank voor het navragen. Hmmm dat werpt toch een iets ander licht op deze propositie als @Obli dacht met slechts 45k schuld op heh woonhuis. Zou dus zo kunnen zijn dat het woonhuis al tot over de oren hypothecair verpand is aan ING of combi van banken. Waarde woonhuis wordt nergens genoemd.
Het bedrag van een hypothecaire inschrijving en het nog openstaande bedrag zijn 2 aparte dingen. Het kan dus best dat de inschrijving ¤299.243 is en dat daar na aflossing momenteel nog slechts ¤45.000 van open staat. Maar dat zou Collin dan wel kunnen vermelden in de pitch, en misschien ook de waarde van dat woonhuis. Nu wordt alleen gezegd dat de hoofdelijkheid op dit moment grotendeels materieel is op basis van de overwaarde in de privéwoning. Dan zou het in ieder geval niet tot over de oren hypothecair verpand zijn. Maar hoeveel overwaarde er dan is, is niet aangegeven.
[..] Het bedrag van een hypothecaire inschrijving en het nog openstaande bedrag zijn 2 aparte dingen. Het kan dus best dat de inschrijving ¤299.243 is en dat daar na aflossing momenteel nog slechts ¤45.000 van open staat. Maar dat zou Collin dan wel kunnen vermelden in de pitch, en misschien ook de waarde van dat woonhuis. Nu wordt alleen gezegd dat de hoofdelijkheid op dit moment grotendeels materieel is op basis van de overwaarde in de privéwoning. Dan zou het in ieder geval niet tot over de oren hypothecair verpand zijn. Maar hoeveel overwaarde er dan is, is niet aangegeven.
Daar heb je gelijk in. Maar zo lang de ontbrekende gegevens er noet zijn ben ik voorzichtig. Grotendeels materieel is voor mij een te vaag begrip. En als ik moet kiezen ga ik toch liever voor de meubelstoffeerder. Ondanks de vrij korte looptijd.
artikel De Stentor 26aug23 Deze familie begint derde zaak in Deventer binnenstad (en er zijn meer ondernemers die doorpakken) Steeds meer ondernemers in de Deventer binnenstad beginnen daar een tweede of zelfs derde zaak. Die trend blijkt één van de verklaringen waarom het stadscentrum goed draait, maar is niet het enige geheim. ,,Bij ons vind je straten met 100 procent zelfstandige ondernemers, zonder ketens; dat is in Nederland echt bijzonder."
SPOILER
[..] Het bedrag van een hypothecaire inschrijving en het nog openstaande bedrag zijn 2 aparte dingen. Het kan dus best dat de inschrijving ¤299.243 is en dat daar na aflossing momenteel nog slechts ¤45.000 van open staat. Maar dat zou Collin dan wel kunnen vermelden in de pitch, en misschien ook de waarde van dat woonhuis. Nu wordt alleen gezegd dat de hoofdelijkheid op dit moment grotendeels materieel is op basis van de overwaarde in de privéwoning. Dan zou het in ieder geval niet tot over de oren hypothecair verpand zijn. Maar hoeveel overwaarde er dan is, is niet aangegeven.
Collin begint er meer en meer een handje van te krijgen relevante info achter te houden cq. anders te presenteren. En het trackrecord was al niet zo goed. Mijn vermoeden was dus juist. Als deze VOF in de problemen komt gaan ze langs bij de bank geld ophalen zonder dat de investeerders er vanaf weten. HA wordt uitgehold en je zit met een onverkoopbaar tochtig pand, waarvan de taxatie ook al een rare wending heeft genomen. Op naar een betere.
[..] Als deze VOF in de problemen komt gaan ze langs bij de bank geld ophalen zonder dat de investeerders er vanaf weten. HA wordt uitgehold en je zit met een onverkoopbaar tochtig pand, waarvan de taxatie ook al een rare wending heeft genomen. Op naar een betere.
Als dat al het geval is en ze gaan bijvoorbeeld halverwege de looptijd 100k bij de bank ophalen is dat niet per definitie slecht voor ons. Wij worden dan gewoon netjes doorbetaald en merken daar in eerste instantie inderdaad niks van. Als er dan na 4 jaar moet worden geherfinancierd is er al weer 50k afgelost en heb je al 4 jaar rente in de knip. Het alternatief is dat ze halverwege de looptijd niet meer kunnen betalen. De boel maanden stil ligt, gedwongen verkocht moet worden en je ook maar moet afwachten wat er dan nog van de HA over is.
[..] Als dat al het geval is en ze gaan bijvoorbeeld halverwege de looptijd 100k bij de bank ophalen is dat niet per definitie slecht voor ons. Wij worden dan gewoon netjes doorbetaald en merken daar in eerste instantie inderdaad niks van. Als er dan na 4 jaar moet worden geherfinancierd is er al weer 50k afgelost en heb je al 4 jaar rente in de knip. Het alternatief is dat ze halverwege de looptijd niet meer kunnen betalen. De boel maanden stil ligt, gedwongen verkocht moet worden en je ook maar moet afwachten wat er dan nog van de HA over is.
Het is maar net hoe je het bekijkt.
Ik laat mijn investering gewoon staan.
Dat had ik misschien ook wel gedaan, als ze open kaart hadden gespeeld. Ik hou er niet van dat ik informatie er uit moet trekken die gewoon in de pitch had moeten staan.
[..] Dat had ik misschien ook wel gedaan, als ze open kaart hadden gespeeld. Ik hou er niet van dat ik informatie er uit moet trekken die gewoon in de pitch had moeten staan.
Ik tracht de emotie er altijd buiten te laten. Op zich doet Collin weinig fout (behalve die taxatie dan maar dat is standaard blijkbaar), en er zijn nog steeds ruim voldoende raakpunten waardoor ik denk dat ik aan deze mensen geen geld ga verliezen. Dat geeft voor mij de doorslag om mijn inschrijving te laten zoals deze is.
Op maandag 28 augustus 2023 19:30 schreef zeeland6 het volgende: Collin begint er meer en meer een handje van te krijgen relevante info achter te houden cq. anders te presenteren. En het trackrecord was al niet zo goed. Mijn vermoeden was dus juist. Als deze VOF in de problemen komt gaan ze langs bij de bank geld ophalen zonder dat de investeerders er vanaf weten. HA wordt uitgehold en je zit met een onverkoopbaar tochtig pand, waarvan de taxatie ook al een rare wending heeft genomen. Op naar een betere.
denk je dat de bank hieraan meewerkt als de business niet goed draait?
Ook sommige Big OG Boys krijgen het moeilijk. Veel separate entiteiten in de grote kerstboom is geen garantie als de cash niet king is. Niks mis met overzichtelijke OG financiering zoals de Vof in Deventer of de stoffeerfamilie in Den Haag. Je vind er wat van en je zegt ja of nee, ieders opinion en choices zijn oke.
https://www.certitudo.com/ontwikkelingen/ Vastgoedgigant Certitudo in de problemen; toekomst projecten als Winkelcentrum Woensel en Stadskantoor Eindhoven onzeker UPDATEDEN BOSCH - De Bossche vastgoedgigant Certitudo Capital, met enkele grote Eindhovense projecten, zit financieel in zwaar weer. Door de stijgende rente, gestegen bouwkosten en hoge inflatie heeft het bedrijf moeite om aan alle verplichtingen te voldoen.
Joep Dorna, Michel Theeuwen 28-08-23, 18:12 Laatste update: 28-08-23, 18:18
VRAAG: Bij SIG doe ik nu voor het eerst mee met een herfinanciering, waarbij ik zelf ook al in het vorige project zat. De twee panden uit Den Bosch. Voor het nieuwe project alleen schijf 1A, voorheen schijf 1A + 3. Nu kreeg ik de betaallink, maar de optie 'herfinancieren' wordt niet geaccepteerd, terwijl ik minder opnieuw uitleen dat er op dit moment uitstaat.
Ben ik verplicht om het eerst opnieuw voor te schieten, voor ik mijn inleg uit het huidige project terugkrijg? Of zie ik iets over het hoofd?
Op dinsdag 29 augustus 2023 16:30 schreef djtiesto8 het volgende: VRAAG: Bij SIG doe ik nu voor het eerst mee met een herfinanciering, waarbij ik zelf ook al in het vorige project zat. De twee panden uit Den Bosch. Voor het nieuwe project alleen schijf 1A, voorheen schijf 1A + 3. Nu kreeg ik de betaallink, maar de optie 'herfinancieren' wordt niet geaccepteerd, terwijl ik minder opnieuw uitleen dat er op dit moment uitstaat.
Ben ik verplicht om het eerst opnieuw voor te schieten, voor ik mijn inleg uit het huidige project terugkrijg? Of zie ik iets over het hoofd?
Ja verplicht voorschieten. Herfinancieren vanuit wallet hebben ze misschien 1 of 2x gedaan en daarna niet meer.
Zijn er FOK-ers die op Flender zitten? Kreeg zojuist een mail dat ze een monthly platform fee van ¤ 12,50 per maand invoeren m i v deze maand (op de 29e....). Ben blij dat ik daar bijna afgebouwd ben, op een paar tientjes na. Hopelijk brengt dit niet andere platforms op ideeën.......
lening volgeboekt op 14 juli 2023 eerste betaling 15 oktober 2023..............3 maanden............
Terecht de opmerking dat de doorlooptijd 3 maanden is, maar ter relativering op 15 oktober wordt er wel voor 2,6 maanden rente betaald dus is het berekend vanaf eind juli.
[..] [..] [..] Dat is wel een mega-verschil. Dit valt allemaal te verklaren door een superlage doorlopende huurprijs die ze in 2017 hebben afgesproken? Is dat reëel?
Ik vind het niet echt logisch. Als de marktwaarde in verhuurde staat met een marktconforme huur werkelijk 395k is, dan ga je het toch niet verkopen voor 255k alleen omdat de huidige huurder geen marktconforme huur betaalt?
[..] Ik vind het niet echt logisch. Als de marktwaarde in verhuurde staat met een marktconforme huur werkelijk 395k is, dan ga je het toch niet verkopen voor 255k alleen omdat de huidige huurder geen marktconforme huur betaalt?
Daarvoor weten we te weinig van de casus. Misschien zat verkoper verlegen om cash, of moest er een boedel verdeeld worden. De huurder krijg je er sowieso niet uit en een externe koper zal een optelsom maken van de toekomstige huren en daar zijn koopprijs op baseren. Dat is volgens mij vrij gebruikelijk in de wereld van het commerciële verhuur, namelijk X maal de jaarhuur.
Wat ook interessant is de vraag waaróm ze zo'n lage huur betalen. Misschien is verhuurder vergeten een indexatie op te nemen in het huurcontract. Dat zou niet zo'n hele snuggere actie zijn. Of misschien heeft huurder na afsluiten contract de zaak op eigen kosten opgeknapt en verbeterd.
[..] [..] [..] Dat is wel een mega-verschil. Dit valt allemaal te verklaren door een superlage doorlopende huurprijs die ze in 2017 hebben afgesproken? Is dat reëel?
CCF: 'De markthuurwaarde is in de taxatie vastgesteld op ¤ 30.420,-. Vandaar dat we uitgaan van de aankoopwaarde als realistische marktwaarde op dit moment. Indien ze besluiten in de toekomst het pand te gaan verhuren zou de waarde in verhuurde staat van toepassing kunnen zijn.'
[..] CCF: 'De markthuurwaarde is in de taxatie vastgesteld op ¤ 30.420,-. Vandaar dat we uitgaan van de aankoopwaarde als realistische marktwaarde op dit moment. Indien ze besluiten in de toekomst het pand te gaan verhuren zou de waarde in verhuurde staat van toepassing kunnen zijn.'
Dit vind ik juist een verwarrende passage. Dit insinueert dat de aankoopwaarde gelijk is aan de genoemde (verhuurde?) marktwaarde van ¤395k. Echter is er slechts ¤255k begroot voor aankoop onroerend goed.
[..] Dit vind ik juist een verwarrende passage. Dit insinueert dat de aankoopwaarde gelijk is aan de genoemde (verhuurde?) marktwaarde van ¤395k. Echter is er slechts ¤255k begroot voor aankoop onroerend goed.
De 395k is gewoon een fictieve waarde. Er is nog nooit deze huur uit dit pand gehaald en wordt ook mogelijk nooit gehaald.
Basis meegenomen. Het is een mooi pand maar er is maar weinig remweg als er bijvoorbeeld leegstand ontstaat. Uitgedrukt als LTV van de aankoopprijs is die nu 88%. Die overwaarde is zomaar foetsie als het tegen zit. Staat tegenover dat deze mensen een goed trackrecord hebben en zelf 3,6 mio inleggen als risicodragend kapitaal. Daar zullen ze best wel even over nagedacht hebben...
[..] Basis meegenomen. Het is een mooi pand maar er is maar weinig remweg als er bijvoorbeeld leegstand ontstaat. Uitgedrukt als LTV van de aankoopprijs is die nu 88%. Die overwaarde is zomaar foetsie als het tegen zit. Staat tegenover dat deze mensen een goed trackrecord hebben en zelf 3,6 mio inleggen als risicodragend kapitaal. Daar zullen ze best wel even over nagedacht hebben...
Vrij hoge gemiddelde inbreng valt me op, van ¤2.300,- gemiddeld per investeerder.
Had het er al vandaag al met een andere investeerder over, blijft toch wat bijzonder dat zij steeds zo kortlopend hun dure krediet ophalen. Soort APOC op GVE vergelijkbaar.
Als bank zou je toch ook wel 30 miljoen tegen een procent of 8 langdurig willen verstrekken lijkt me.
Op woensdag 30 augustus 2023 00:05 schreef Jaco078 het volgende: Had het er al vandaag al met een andere investeerder over, blijft toch wat bijzonder dat zij steeds zo kortlopend hun dure krediet ophalen. Soort APOC op GVE vergelijkbaar.
Helemaal mee eens Jaco. Ik begrijp hier ook niks van. Ik heb 1 project van deze club en daar wil ik het voorlopig maar bij laten. De persoonlijke borgstelling van de heren die al tig keer is ingezet, is natuurlijk niet veel waard als het misgaat. Dat Collin hier de kwalificatie 'gemiddeld risico' gebruikt, zegt mij ook wel iets. De juridische structuur met oneindig veel entiteiten, geeft mij ook geen warm gevoel. En dan is het voor mij; bij twijfel niet inhalen!
Op woensdag 30 augustus 2023 09:41 schreef InVestEerder het volgende: ook wel iets. De juridische structuur met oneindig veel entiteiten, geeft mij ook geen warm gevoel. En dan is het voor mij; bij twijfel niet inhalen!
Bij L*nferink kennen we natuurlijk een hele rits BV's, maar nu staan er in de pitch fors minder.......
[..] Bij L*nferink kennen we natuurlijk een hele rits BV's, maar nu staan er in de pitch fors minder.......
Ja klopt idd Jaco, maar dat dit nu anders is dan bij vorige projecten vind ik ook weer een reden om terughoudend te zijn. Soms loop je door terughoudendheid wat rendement mis en soms behoedt het je voor een zeperd. De toekomst zal het ons gaan leren. Maar ik snap net als jou niet dat zulke vastgoedbaronnen moeten lenen tegen rentepercentages die mij doen denken aan MaxCF.
[..] Dit vind ik juist een verwarrende passage. Dit insinueert dat de aankoopwaarde gelijk is aan de genoemde (verhuurde?) marktwaarde van ¤395k. Echter is er slechts ¤255k begroot voor aankoop onroerend goed.
Verklaring van CCF:
"De ondernemers huren het pand reeds sinds 2017 tegen een veel lagere huurprijs. Ze blijven het pand nu ook zelf gebruiken. Vandaar dat we uitgaan van de aankoopwaarde als realistische marktwaarde op dit moment. Indien ze besluiten in de toekomst het pand te gaan verhuren zou de waarde in verhuurde staat van toepassing kunnen zijn.
De verhuurder is aantal jaren geleden overleden, de erfgenamen verkopen nu.
De combinatie van bovenstaande dingen zou een verklaring kunnen zijn."
[..] Ja klopt idd Jaco, maar dat dit nu anders is dan bij vorige projecten vind ik ook weer een reden om terughoudend te zijn. Soms loop je door terughoudendheid wat rendement mis en soms behoedt het je voor een zeperd. De toekomst zal het ons gaan leren. Maar ik snap net als jou niet dat zulke vastgoedbaronnen moeten lenen tegen rentepercentages die mij doen denken aan MaxCF.
Ik heb in het verleden meegedaan aan vastgoedmaatschappen en dat betrof dan de risicodragende schil bij de financiering van vooral kantoorpanden. Sindsdien weet ik wat daar de risico's zijn. De waardering van die hokken hangt voor 100% samen met de huurders die er in zitten en de lengte van de huurcontracten. Als er leegstand ontstaat in combinatie met toch al teruglopende economie , dan krijg je waardedalingen waar je compleet de hik van krijgt. En dat leidt dan weer tot verplichte verkopen. Die panden worden vervolgens voor een appel en een ei opgepikt door slimme investeerders (grote Angelsaksische clubs) die fors profiteren als er weer nieuwe huurders aangetrokken worden.
Kortom het eigen vermogen is het eerst aan de beurt als het mis gaat maar wij met die 2e hypotheek zitten daar vlak onder. Anderzijds, de situatie is hier wel zo dat de 1e hypotheekhouder de voormalige eigenaar is en dat het bedrijf van Lenferink ook nog meetekent dus uiteindelijk wordt de soep hier niet zo heet gegeten. Ik heb toch al een zeer aanzienlijke spreiding dus met 10% en een basisbedrag durf ik wel een klein gokje aan dat het goed blijft gaan. De mannen zijn door de wol geverfd en stoppen er zelf geen 3,6 mio eigen geld in als ze de voors en tegens niet goed hadden afgewogen.
Misschien zoek ik niet goed, maar weet iemand over welk project/platform dit gaat en of dit inderdaad soepel is verlopen?
“Wij hebben al eerder ervaring opgebouwd met crowdfunding bij een collegaplatform van Horeca Crowdfunding Nederland. Dit betrof toen een kleine lening die voor de eerste vestiging was aangevraagd. Die lening is inmiddels al enkele jaren geleden volledig afgelost.”
[..] Ja klopt idd Jaco, maar dat dit nu anders is dan bij vorige projecten vind ik ook weer een reden om terughoudend te zijn. Soms loop je door terughoudendheid wat rendement mis en soms behoedt het je voor een zeperd. De toekomst zal het ons gaan leren. Maar ik snap net als jou niet dat zulke vastgoedbaronnen moeten lenen tegen rentepercentages die mij doen denken aan MaxCF.
De combinatie van 2/3 deel financieren tegen 4% en 1/3 deel tegen 10% zorgt bij elkaar voor een gemiddelde rente van 6%. Dat klinkt alweer een stuk acceptabeler. Hoe ze dat over twee jaar gaan doen is wel de vraag. Zouden ze dan wederom tegen gemiddeld 6% kunnen financieren?
Wat me opviel. Van de ¤6,5 mln van Collin is blijkbaar één investeerder die ¤1 mln inlegt, maar dan wel tegen 18 maanden i.p.v. 24 maanden. Die springt er mooi tussenuit, voor de totale herfinanciering gaat plaatsvinden. Een miljoen herfinancieren is een stuk makkelijker dan de totale leensom.
Collin is, vanwege de nieuwe Europese verordening voor crowdfundplatformen, de samenwerking aangegaan met de betaaldienstverlener Online Payment Platform om de geldstromen tussen Collin en haar investeerders te beheren.
Indien u nog openstaande acties heeft dan verzoeken wij u vriendelijk om deze zo spoedig mogelijk af te ronden. Indien u reeds geverifieerd bent dan hoeft u geen verdere acties te ondernemen. Indien uw account niet is geverifieerd voor de inwerkingtreding van de verordening, dan kunt u niet meer investeren en geen geld meer opnemen totdat u de openstaande acties heeft voltooid. Mocht u vragen hebben, neem dan contact op via info@collincrowdfund.nl of 085 401 6546. We helpen u graag verder.
Collin is, vanwege de nieuwe Europese verordening voor crowdfundplatformen, de samenwerking aangegaan met de betaaldienstverlener Online Payment Platform om de geldstromen tussen Collin en haar investeerders te beheren.
Indien u nog openstaande acties heeft dan verzoeken wij u vriendelijk om deze zo spoedig mogelijk af te ronden. Indien u reeds geverifieerd bent dan hoeft u geen verdere acties te ondernemen. Indien uw account niet is geverifieerd voor de inwerkingtreding van de verordening, dan kunt u niet meer investeren en geen geld meer opnemen totdat u de openstaande acties heeft voltooid. Mocht u vragen hebben, neem dan contact op via info@collincrowdfund.nl of 085 401 6546. We helpen u graag verder.
De oude projecten zouden toch niet via OPP gaan lopen?
Ik heb überhaupt nog geen verzoek van Collin gehad voor een verificatie. Zal wel in delen gaan, of is dit al een herinnering?
Op woensdag 30 augustus 2023 11:02 schreef zeeland6 het volgende: Haha, nu gaan ze de site upgraden om 1100........gaat lekker dan maar geen Collin vandaag, kan niets meer.
Er is nog een miljoen ruimte in de 10%-lening, dus dat komt wel goed joh
[..] Vrij hoge gemiddelde inbreng valt me op, van ¤2.300,- gemiddeld per investeerder.
Had het er al vandaag al met een andere investeerder over, blijft toch wat bijzonder dat zij steeds zo kortlopend hun dure krediet ophalen. Soort APOC op GVE vergelijkbaar.
Als bank zou je toch ook wel 30 miljoen tegen een procent of 8 langdurig willen verstrekken lijkt me.
Maar track record en eigen inbreng gaven toch voldoende vertrouwen.
"De ondernemers huren het pand reeds sinds 2017 tegen een veel lagere huurprijs. Ze blijven het pand nu ook zelf gebruiken. Vandaar dat we uitgaan van de aankoopwaarde als realistische marktwaarde op dit moment. Indien ze besluiten in de toekomst het pand te gaan verhuren zou de waarde in verhuurde staat van toepassing kunnen zijn.
Ben zeker geen expert, maar klinkt wel legitiem. Stel dat de huurders nog een contract hebben dat jaren doorloopt en de erven willen er vanaf, dan is de lagere marktwaarde accepteren wel logisch. De belastingdienst zal alvast centen willen zien over de erfenis, wat de erven dan zullen moeten voorschieten uit eigen middelen. Alle erven moeten het hier over eens zijn dan. Ook kan ik me voorstellen ze de verantwoordelijkheid niet willen en/of zich niet goed voelen bij de huurder eruit schoppen puur voor eigen financieel gewin in de toekomst.
Veel redenen om te liquideren en er klaar mee te zijn bij een erfenis.
Op woensdag 30 augustus 2023 11:35 schreef leolinedance het volgende: Lenferink ook maar basis meegepakt, al stelde ik mij ook deze vraag: [..] Maar track record en eigen inbreng gaven toch voldoende vertrouwen.
Lenferink is wel kwetsbaar denk ik als commercieel vastgoed instort en/of herfinancieren moeilijk blijkt om wat voor reden dan ook, kan zo simpel zijn als 1 nieuwsberichtje in de Stentor dat ze in zwaar weer zitten. Ik zit al in zeker 2 projecten van ze, beter niet meer eieren in 1 mandje voor mij.
Ik vermoedde al zoiets Dit is voor de kopers/huurders een buitenkansje. Ze zaten al goedkoop maar als je het eigen pand kunt kopen onder de marktwaarde (hoe hoog die dan ook werkelijk moge zijn), dan is dat gewoon slim zakendoen. Gebruik maken van de omstandigheden...kan ze geen ongelijk geven
[..] Lenferink is wel kwetsbaar denk ik als commercieel vastgoed instort en/of herfinancieren moeilijk blijkt om wat voor reden dan ook, kan zo simpel zijn als 1 nieuwsberichtje in de Stentor dat ze in zwaar weer zitten. Ik zit al in zeker 2 projecten van ze, beter niet meer eieren in 1 mandje voor mij.
Vandaag is de betaling van de maand juli (te laat) in jouw account te gestort. Helaas is de aanvrager niet meewerkend om de achterstand in te lopen. De betaling voor augustus is op dit moment nog niet ontvangen.
De gerechtsdeurwaarder gaat nu de volgende stap nemen en beslag leggen op het onderpand.
Vandaag is de betaling van de maand juli (te laat) in jouw account te gestort. Helaas is de aanvrager niet meewerkend om de achterstand in te lopen. De betaling voor augustus is op dit moment nog niet ontvangen.
De gerechtsdeurwaarder gaat nu de volgende stap nemen en beslag leggen op het onderpand.
Het betreft een financiering van HSA VASTGOED B.V. ter grootte van ¤ 265.000,-. De investeringskans heeft de volgende kenmerken: ✓ 8,0% rente over de hele looptijd; ✓ De looptijd is 48 maanden waarvan de eerste 6 maanden aflossingsvrij gevolgd door een maandelijkse aflossing ter hoogte van ¤ 853,66 en een slottermijn ter hoogte van ¤ 230.000,-; ✓ De geldnemers zijn HSA Investments B.V., HSA Vastgoed B.V., T.S. Anand en H.S. Anand waarbij de vermogenspositie in privé zeer ruim is door de overwaarde in het in bezit zijnde verhuurde onroerend goed; ✓ Er wordt gebruik gemaakt van de huidige hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 2.500.000,- op de bouwgrond en het onroerend goed te Kattendijk 43A, kadastraal bekend als sectie A nummer 2052 appartementsindex 9 te Gouderak; ✓ De Dun & Bradstreet kwalificatie is Laag risico; ✓ De overall Collin Credit Score is Goed.
Via de volgende link kunt u de gehele pitch bekijken en vanaf nu al investeren: HSA VASTGOED B.V.
[..] Ik vermoedde al zoiets Dit is voor de kopers/huurders een buitenkansje. Ze zaten al goedkoop maar als je het eigen pand kunt kopen onder de marktwaarde (hoe hoog die dan ook werkelijk moge zijn), dan is dat gewoon slim zakendoen. Gebruik maken van de omstandigheden...kan ze geen ongelijk geven
Blij dat bij SIG afgelost is: Ede Wildforster. Had het in zich om een probleemdossier te worden, de vergunning tot kamerverhuur is door de gemeente geweigerd paar maanden geleden....
Op woensdag 30 augustus 2023 17:49 schreef zeeland6 het volgende: Blij dat bij SIG afgelost is: Ede Wildforster. Had het in zich om een probleemdossier te worden, de vergunning tot kamerverhuur is door de gemeente geweigerd paar maanden geleden....
ik denk dat het wel had meegevallen. ze kunnen nog steeds aan 3 personen verhuren ga ik vanuit. hoe kwam je op de informatie dat de vergunning was geweigerd? zelf opgezocht op via andere kanalen. google geeft mij deze link nu
Is nu al 3x niet betaald. Maar bij CP zijn ze nooit erg scheutig met spontane informatie. Dus ik heb maar eens een mail gestuurd. Iemand die wel enige info heeft kunnen lospeuteren?
Is nu al 3x niet betaald. Maar bij CP zijn ze nooit erg scheutig met spontane informatie. Dus ik heb maar eens een mail gestuurd. Iemand die wel enige info heeft kunnen lospeuteren?
Ook bij CP geïnformeerd. Hierbij verwezen naar dit forum. Vanavond om 23.20 uur is er een update geplaatst op de projectpagina van Mdb Loco. Kort samengevat: achterstand ontstaan ivm onderhoud. Gesprekken geweest met leningnemer. Verwachting CP: wordt op korte termijn ingelopen.
Volgens mij waarde van dit forum weer eens bewezen! Alleen jammer dat er niet eerder gecommuniceerd is.
[..] Ik heb überhaupt nog geen verzoek van Collin gehad voor een verificatie. Zal wel in delen gaan, of is dit al een herinnering?
Als je naar Mijn Collin gaat en vervolgens naar Overzicht dan zie je onder je overzicht Verificatie betaaldienstverlener.
Daar moeten 3 puntjes worden afgerond waarvan er bij mij al 2 afgerond waren. Alleen de Identificatie moest ik nog doen en dat was met iDIN bij mij binnen 1 minuut klaar. Ik deed dit gisteren om 17.00 uur en toen ik om 20.00 uur nog eens keek stond de status op geverifieerd. Volgens mij klaar dus.
[..] Als je naar Mijn Collin gaat en vervolgens naar Overzicht dan zie je onder je overzicht Verificatie betaaldienstverlener.
Daar moeten 3 puntjes worden afgerond waarvan er bij mij al 2 afgerond waren. Alleen de Identificatie moest ik nog doen en dat was met iDIN bij mij binnen 1 minuut klaar. Ik deed dit gisteren om 17.00 uur en toen ik om 20.00 uur nog eens keek stond de status op geverifieerd. Volgens mij klaar dus.
Ik zie zelfs geen "verificatie betaaldienstverlener", zal wel in orde zijn dan zeker?
[..] Ik zie zelfs geen "verificatie betaaldienstverlener", zal wel in orde zijn dan zeker?
Volgens mij wordt het ook in fase's uitgerold. Ik heb de melding zelf ook al sinds deze week staan. Had er nog niet naar gekeken verder ivm tijd maar kreeg er vanochtend ook een mailtje over hoe en wat met linkje naar een faq.
Nieuwe rentetarieven SIG per 31 augustus. Rente schijf 1A lijkt iets verlaagd, klopt dat? De rente van de andere schijven gaan juist omhoog. Zal wel zijn om te zorgen dat investeerders sneller geneigd zijn om schijf 1B of 2 mee te pakken in plaats van 1A. Die blijven nu altijd ver achter bij 1A, wat weer zorgt voor problemen bij het rondkrijgen van het project.
Op donderdag 31 augustus 2023 12:25 schreef djtiesto8 het volgende: Nieuwe rentetarieven SIG per 31 augustus. Rente schijf 1A lijkt iets verlaagd, klopt dat? De rente van de andere schijven gaan juist omhoog. Zal wel zijn om te zorgen dat investeerders sneller geneigd zijn om schijf 1B of 2 mee te pakken in plaats van 1A. Die blijven nu altijd ver achter bij 1A, wat weer zorgt voor problemen bij het rondkrijgen van het project.
viel mij ook op en heb ik nagevraagd, een foutje of....hou jullie op de hoogte
[..] Volgens mij wordt het ook in fase's uitgerold. Ik heb de melding zelf ook al sinds deze week staan. Had er nog niet naar gekeken verder ivm tijd maar kreeg er vanochtend ook een mailtje over hoe en wat met linkje naar een faq.
Ze sturen het in batches uit inderdaad. Gisteren was het een bende; bij vele investeerders waren betalingen dubbel uitgevoerd. Vandaar dat ze nauwelijks bereikbaar waren. Bij mij (IDIN) heeft het een halve dag geduurd. Nu heb ik een nieuwe dashboard waarin groot staat "Verificatie betaaldienstverlener status: Geverifieerd".
Ook nog een opmerking gemaakt over dat andere platforms de bestaande projecten met rust laten en alleen de nieuwe projecten volgens een nieuwe procedure verlopen. Na wat doorvragen was een kwestie van de deal met de nieuwe betaaldienstverlener die had gezegd: 'alles of niets'. Dus het is een kwestie van kosten/contacten (en niet van de wens van investeerders). Slim van oop.
[..] Terecht de opmerking dat de doorlooptijd 3 maanden is, maar ter relativering op 15 oktober wordt er wel voor 2,6 maanden rente betaald dus is het berekend vanaf eind juli.
Dit is voor GvE natuurlijk wel al een hele verbetering. Je krijgt de eerste rente/terugbetaling inderdaad pas na 3 maanden maar de periode waarover je bij een nieuw project rente zou mislopen is teruggebracht naar 14 dagen en dat is aardig vergelijkbaar met bijvoorbeeld SiG of Collin. Wat mij betreft een hele acceptabele periode. Bij de eerste betaalperiode gaan ze ruim 2,5 maand aan rente uitbetalen.
Aan de andere kant heeft GvE aangegeven dat projecten direct rentedragend zouden worden vanaf het moment van vol komen van een project. Dat is dus nog niet het geval. We missen nog ± 14 dagen. GvE heeft overigens aangegeven hiermee bezig te zijn om ook dit in de toekomst nog te verbeteren.
[..] Ze sturen het in batches uit inderdaad. Gisteren was het een bende; bij vele investeerders waren betalingen dubbel uitgevoerd. Vandaar dat ze nauwelijks bereikbaar waren. Bij mij (IDIN) heeft het een halve dag geduurd. Nu heb ik een nieuwe dashboard waarin groot staat "Verificatie betaaldienstverlener status: Geverifieerd".
Ook nog een opmerking gemaakt over dat andere platforms de bestaande projecten met rust laten en alleen de nieuwe projecten volgens een nieuwe procedure verlopen. Na wat doorvragen was een kwestie van de deal met de nieuwe betaaldienstverlener die had gezegd: 'alles of niets'. Dus het is een kwestie van kosten/contacten (en niet van de wens van investeerders). Slim van oop.
Bij mij duurde de verificatie ongeveer 1 minuut, en nog een minuut later gerefreshed en alles was goedgekeurd.
[..] Bij mij duurde de verificatie ongeveer 1 minuut, en nog een minuut later gerefreshed en alles was goedgekeurd.
Bij mij was het inderdaad ook een kwestie van 1 of 2 minuten dat alles duurde en goedgekeurd was. De melding had ik precies een week geleden staan en gelijk maar gedaan.
Op donderdag 31 augustus 2023 12:38 schreef zeeland6 het volgende: Ook nog een opmerking gemaakt over dat andere platforms de bestaande projecten met rust laten en alleen de nieuwe projecten volgens een nieuwe procedure verlopen. Na wat doorvragen was een kwestie van de deal met de nieuwe betaaldienstverlener die had gezegd: 'alles of niets'. Dus het is een kwestie van kosten/contacten (en niet van de wens van investeerders). Slim van oop.
Dan geeft GVE beter onderhandeld. Zij laten de oude projecten wel onder de stichting zekerheden.
Wel bijzonder dat wanneer je je niet wil herregistreren, je kan fluiten naar je geld bij ccf.
[..] Dan geeft GVE beter onderhandeld. Zij laten de oude projecten wel onder de stichting zekerheden.
Wel bijzonder dat wanneer je je niet wil herregistreren, je kan fluiten naar je geld bij ccf.
Dit staat er nog steeds over op de site van Collin:
quote:
Over het saldo op uw Collin rekening-courant wordt geen rente vergoed. U kunt daarentegen te allen tijde uw saldo opnemen of aanvullen. Daarnaast worden alle bijschrijvingen op uw Collin rekening-courant, indien niet binnen 53-60 dagen opgenomen of geïnvesteerd, automatisch overgemaakt naar uw betaalrekening. Dit gebeurt wekelijks op zondag op maandag nacht. De reden hiervoor is dat Collin geen bank is en de gelden van investeerders niet langer op het rekening-courant mag vasthouden.
[..] Voor investeerders in schijf 1A zuur, maar ik begrijp de aanpassing, om het verschil te vergroten en de andere schijven zo aantrekkelijker te maken.
in nog steeds een tijd dat rentes stijgen, vind ik een verlaging onbegrijpelijk. Dat je een verschil wilt vergroten tussen schijven prima maar in deze tijd rentes verlagen is wel een verkeerd signaal. Zeker aangezien spaarrentes nog steeds stijgen (en depositos ook) verklein je dat verschil. In combinatie met VRH verschil tussen spaargeld en crowdfunding in mijn ogen toch een verkeerde beslissing.
Voor mij (naast het naderen van einde jaar met betrekking tot VRH) een reden om mijn investeringen bij SIG voorlopig stop te zetten
[..] in nog steeds een tijd dat rentes stijgen, vind ik een verlaging onbegrijpelijk. Dat je een verschil wilt vergroten tussen schijven prima maar in deze tijd rentes verlagen is wel een verkeerd signaal. Zeker aangezien spaarrentes nog steeds stijgen (en depositos ook) verklein je dat verschil. In combinatie met VRH verschil tussen spaargeld en crowdfunding in mijn ogen toch een verkeerde beslissing.
Voor mij (naast het naderen van einde jaar met betrekking tot VRH) een reden om mijn investeringen bij SIG voorlopig stop te zetten
Als ik me goed herinner stagneerde vorig jaar richting de jaarwisseling de voortgang van projecten ook al flink omdat mensen pas in januari weer wilden investeren. Op een bepaald moment heeft SIG dacht ik zelfs toegezegd pas in januari te incasseren om er weer beweging in te krijgen.
Op donderdag 31 augustus 2023 12:25 schreef djtiesto8 het volgende: Nieuwe rentetarieven SIG per 31 augustus. Rente schijf 1A lijkt iets verlaagd, klopt dat? De rente van de andere schijven gaan juist omhoog. Zal wel zijn om te zorgen dat investeerders sneller geneigd zijn om schijf 1B of 2 mee te pakken in plaats van 1A. Die blijven nu altijd ver achter bij 1A, wat weer zorgt voor problemen bij het rondkrijgen van het project.
Logische stap inderdaad, ik vond al veel langer dat het niet loonde om (veel) extra risico te nemen. Het debakeltje rondom NVS zal hierin wel een grote rol gespeeld hebben, om hogere schijven wat extra te gunnen.
[..] Als ik me goed herinner stagneerde vorig jaar richting de jaarwisseling de voortgang van projecten ook al flink omdat mensen pas in januari weer wilden investeren. Op een bepaald moment heeft SIG dacht ik zelfs toegezegd pas in januari te incasseren om er weer beweging in te krijgen.
In de mail over registratie bij OPP staat wat anders over situatie na 1-11
quote:
Indien uw account niet is geverifieerd voor de inwerkingtreding van de verordening, dan kunt u niet meer investeren en geen geld meer opnemen totdat u de openstaande acties heeft voltooid.
Op donderdag 31 augustus 2023 12:43 schreef Horsemen het volgende: Aan de andere kant heeft GvE aangegeven dat projecten direct rentedragend zouden worden vanaf het moment van vol komen van een project.
Ik neem aan dat ze die toezegging ook nakomen, ben nu even niet in de gelegenheid het een en ander te controleren maar als de rente periode niet loopt vanaf d edag van volkomen (of de dag erna) klopt er iets niet. Mij is afgelopen weken aangegeven dat de rentebetalingen van de "wallet projecten" altijd per kalendermaand verlopen en vervolgens pas de 15de worden uitbetaaald (reden daarvoor was onbekend) op de wallet.
[..] in nog steeds een tijd dat rentes stijgen, vind ik een verlaging onbegrijpelijk. Dat je een verschil wilt vergroten tussen schijven prima maar in deze tijd rentes verlagen is wel een verkeerd signaal. Zeker aangezien spaarrentes nog steeds stijgen (en depositos ook) verklein je dat verschil. In combinatie met VRH verschil tussen spaargeld en crowdfunding in mijn ogen toch een verkeerde beslissing.
Rente 1A voor alle looptijden zal eigenlijk op 7% moeten liggen. Vooral kortdurende leningen maakt het verschil met deposito erg klein.
[..] Ik neem aan dat ze die toezegging ook nakomen, ben nu even niet in de gelegenheid het een en ander te controleren maar als de rente periode niet loopt vanaf d edag van volkomen (of de dag erna) klopt er iets niet. Mij is afgelopen weken aangegeven dat de rentebetalingen van de "wallet projecten" altijd per kalendermaand verlopen en vervolgens pas de 15de worden uitbetaaald (reden daarvoor was onbekend) op de wallet.
Gve heeft al bevestigd dat dit niet klopt. Heeft te maken dat ze het geld 2 weken achterhouden voor storting naar investeerders vanwege storneringen. Vanuit dit forum is aangeven dat dit onnodig is omdat het depot al gebruikt wordt om storneringen op te vangen.
Dat alle projecten op de 15e betaald worden is nieuw voor mij. Ook een onzinnig besluit wanneer je werkt met een wallet.
Als het spel hoog gespeeld gaat worden zullen dat lijkt me niet vol kunnen houden, als registratie bij oop niet lukt zal ccf toch voor een oplossing moeten zorgen aangezien zij tijdens de wedstrijd de regels lijken aan te passen. Dat mislukken is overigens erg vaag, ik heb er één lopen met wat discussie (al wordt mij niet duidelijk gemaakt wat nu de reden is) en een paar geslaagde registraties met exact dezelfde gegevens, vaag en zeker niet transparant.
Op donderdag 31 augustus 2023 15:37 schreef KrekelJapie het volgende: Dat alle projecten op de 15e betaald worden is nieuw voor mij. Ook een onzinnig besluit wanneer je werkt met een wallet.
Dat had naar ik uit o.a. berichtgeving hier begreep juist te maken met die 14 dagen vertraging in uitbetaling (niet 14 dagen vertraging in rentedragend worden). Dus rente altijd per 1/1 en dan 14 dagen wachttijd met doorstorten (onzinnig vanwege depot regeling), maar de rente hoort te starten op de dag na volkomen van project, zo heeft gve ons dat aangegven voor projecten vanaf 1/7 (datum ben ik niet 100% zeker van, zou ik na moeten kijken maar dat gaat nu even niet), maar genoemde project zou voor mij het eerste zijn met rente vanaf dag van volkomen van project.
[..] Dat had naar ik uit o.a. berichtgeving hier begreep juist te maken met die 14 dagen vertraging in uitbetaling (niet 14 dagen vertraging in rentedragend worden). Dus rente altijd per 1/1 en dan 14 dagen wachttijd met doorstorten (onzinnig vanwege depot regeling), maar de rente hoort te starten op de dag na volkomen van project, zo heeft gve ons dat aangegven voor projecten vanaf 1/7 (datum ben ik niet 100% zeker van, zou ik na moeten kijken maar dat gaat nu even niet), maar genoemde project zou voor mij het eerste zijn met rente vanaf dag van volkomen van project.
De rente start ook de dag na volkomen van het project. De onterechte 14 dagen wachttijd veroorzaken nu dus dat je niet de volledige rente krijgt. Voor die 14 dagen is het depot in het leven geroepen. Ook over die 14 dagen zou dus gewoon rente moeten worden uitgekeerd (of gewoon de uitbetaling 14 dagen naar voren halen).
Als Salesmanager van NewFunding, wil ik u graag op de hoogte brengen van enkele recente veranderingen die we hebben doorgevoerd om uw ervaring bij ons nog veiliger en efficiënter te maken.
Met ingang van de aankomende periode hebben we aanzienlijke wijzigingen doorgevoerd en een nieuw platform gelanceerd, gericht op het versterken van de veiligheid en het waarborgen van uw financiële gemoedsrust.
We hebben besloten om over te stappen naar een meer geavanceerd softwaresysteem en een betaaldienstverlener die onder toezicht staat van de Nederlandse bank. Deze verschuiving stelt ons in staat om u een nog betrouwbaardere en veiligere transactieomgeving te bieden.
Hier zijn de belangrijkste wijzigingen die van kracht zijn:
1. **Aanpassingen in Wallets en Transacties**: Als gevolg van ons streven naar een veiliger platform, wordt de huidige wallet uitgekeerd op de bekende tegenrekening van onze investeerders zelf. Als u ervoor kiest om opnieuw te investeren via NewFunding.nl, kunt u direct investeren in één van de nieuwe proposities (zie Nieuwe projecten). We willen benadrukken dat we, om de financiële integriteit te waarborgen, de gelden van de huidige wallets niet kunnen overzetten. Dit zorgt ervoor dat het geld van de beleggers veilig blijft en niet toegankelijk is voor enige ongeautoriseerde partijen.
2. **Projectoverzicht**: Houd er rekening mee dat alleen de huidige lopende projecten (Bastion, Roodborstlaan, Nieuw Markt en Koperen Ezel) zijn overgezet naar ons nieuwe systeem. De oude afgesloten projecten en bijbehorende rendementen zijn niet langer zichtbaar op het platform.
3. **Nieuwe Projecten**: We willen u aangeven dat volgende week nieuwe projecten beschikbaar zullen zijn op de vernieuwde site en omgeving. We nodigen u van harte uit om deze nieuwe projecten te bekijken en te overwegen voor uw investeringsportefeuille.
Mocht u enige vragen of verduidelijking nodig hebben met betrekking tot deze wijzigingen of andere aspecten van ons platform, staan wij altijd voor u klaar om u te helpen.
Wij vragen u beleefd deze vragen te stellen aan ons supportteam via info@newfunding.nl.
Voor degene die in onderstaand project van GVE zitten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat bedrijf wat overgenomen is is vorige week failliet verklaard.
SPOILER
[ Bericht 17% gewijzigd door Januit op 31-08-2023 20:41:36 ]
Lijkt me wel een aardig project deze ondernemer die zijn aandeel in het bedrijf heeft verkocht en in loondienst is gegaan. De cijfers kan ik echter niet geheel doorgronden. Kan iemand de verwachte cijfers voor 2023 uit de gepresenteerde cijfers voor 2021 en 2022?
[..] Gve heeft al bevestigd dat dit niet klopt. Heeft te maken dat ze het geld 2 weken achterhouden voor storting naar investeerders vanwege storneringen. Vanuit dit forum is aangeven dat dit onnodig is omdat het depot al gebruikt wordt om storneringen op te vangen.
Dat alle projecten op de 15e betaald worden is nieuw voor mij. Ook een onzinnig besluit wanneer je werkt met een wallet.
Wat ik ook een beetje overbodig vind is het feit dat gve nog steeds een verzamelbetaling doet met de nieuwe wallet... waarom niet gewoon elke regel netjes toevoegen aan de wallet nu moeten we zelf informatie van meerdere plekken halen. Of zullen ze daar ook moeten betalen per transactieregel?
Het mooie van dit project is dat de volle 12 maanden de rente zal worden betaald. Ook bij vervroegde aflossing. Dus maakt het voor de belasting per 1 januari niet veel uit
Ik stem nooit bij MaxCF maar was nu toch even benieuwd naar de status van een project van BlueTouch.
Er is ons begin juni voorgehouden dat dit huis verkocht was, en dat deze transactie naar verwachting binnen 8-10 weken zou worden afgerond. Die periode is nu voorbij. Er werd destijds verlenging gevraagd tot 6-12, om te voorkomen dat er nógmaals verlengd zou moeten worden in het geval er onverhoopt toch nog een kink in de kabel zou komen. Om die reden werd ons toen voorgesteld om op voorhand af te zien van boete voor vervroegde aflossing.
Mijn vraag: Is verkoop inmiddels afgerond? Zo ja, dan nu aflossen! Antwoord MaxCF: Ongeacht de status van verkoop heeft BlueTouch tot 6-12 de tijd om af te lossen. Dit is door stemming besloten!
Wat een prutsers toch! Iedere keer weer krijgen leningnemers alle vrijheid om maar te doen wat ze willen. Onderpand weg, geld over een paar maanden wellicht ook weg. En wat gaat MaxCF dan doen?? Niks, want ze hebben dan geen rechtsmiddelen meer om alsnog iets af te dwingen…
Ik zit (gelukkig) maar zeer bescheiden in MaxCF. Maar als ik er zwaarder in zou zitten dan ging ik denk ik toch echt maar eens even een keer met een mokerhamer naar dat kantoor in Rotterdam toe. Onbegrijpelijk dat deze incompetente club nog bestaat. Hopelijk valt het doek snel, zo dat nieuwe -onwetende- investeerders dit onheil bespaard zal gaan blijven.
Op vrijdag 1 september 2023 11:01 schreef NaRegenDeZon het volgende: Lijkt me wel een aardig project deze ondernemer die zijn aandeel in het bedrijf heeft verkocht en in loondienst is gegaan. De cijfers kan ik echter niet geheel doorgronden. Kan iemand de verwachte cijfers voor 2023 uit de gepresenteerde cijfers voor 2021 en 2022?
De cijfers over 2023 zullen mager zijn. De inkomsten uit de mangement fee vallen weg en het verkoopresultaat van de deelneming was uiteraard ook éénmalig.
(hij staat overigens nog wel op de loonlijst, maar dat zal een stuk lager zijn dan zijn oude fee en bovendien komt dit niet meer in de holding binnen maar op een privé rekening, neem ik aan).
De vraag is wanneer het o/g inkomsten gaat genereren. Deze unit pas in 2024 maar zo te zien zijn er nog meer activa (kortlopend gefinancierd).
[..] Wat ik ook een beetje overbodig vind is het feit dat gve nog steeds een verzamelbetaling doet met de nieuwe wallet... waarom niet gewoon elke regel netjes toevoegen aan de wallet nu moeten we zelf informatie van meerdere plekken halen. Of zullen ze daar ook moeten betalen per transactieregel?
Terecht opgemerkt. Wat ook nog zou kunnen helpen, als je zou kunnen doorklikken op die regel zodat je in de VZB terecht komt. Maar nee, daarvoor moet je in de mail gaan zoeken.
Op vrijdag 1 september 2023 11:01 schreef NaRegenDeZon het volgende: Lijkt me wel een aardig project deze ondernemer die zijn aandeel in het bedrijf heeft verkocht en in loondienst is gegaan. De cijfers kan ik echter niet geheel doorgronden. Kan iemand de verwachte cijfers voor 2023 uit de gepresenteerde cijfers voor 2021 en 2022?
[..] De cijfers over 2023 zullen mager zijn. De inkomsten uit de mangement fee vallen weg en het verkoopresultaat van de deelneming was uiteraard ook éénmalig.
(hij staat overigens nog wel op de loonlijst, maar dat zal een stuk lager zijn dan zijn oude fee en bovendien komt dit niet meer in de holding binnen maar op een privé rekening, neem ik aan).
De vraag is wanneer het o/g inkomsten gaat genereren. Deze unit pas in 2024 maar zo te zien zijn er nog meer activa (kortlopend gefinancierd).
Dit lijkt inderdaad wel een aardig project.
De zekerheden zouden voldoende moeten zijn. Wel een raar verhaal dat er maar een persoonlijke borgstelling afgegeven gaat worden ter hoogte van 25k. Waarom niet voor ¤65k.? Ik hou niet zo van dat verstoppertje spelen.
Op vrijdag 1 september 2023 13:42 schreef InVestEerder het volgende: Ik stem nooit bij MaxCF maar was nu toch even benieuwd naar de status van een project van BlueTouch.
Er is ons begin juni voorgehouden dat dit huis verkocht was, en dat deze transactie naar verwachting binnen 8-10 weken zou worden afgerond. Die periode is nu voorbij. Er werd destijds verlenging gevraagd tot 6-12, om te voorkomen dat er nógmaals verlengd zou moeten worden in het geval er onverhoopt toch nog een kink in de kabel zou komen. Om die reden werd ons toen voorgesteld om op voorhand af te zien van boete voor vervroegde aflossing.
Mijn vraag: Is verkoop inmiddels afgerond? Zo ja, dan nu aflossen! Antwoord MaxCF: Ongeacht de status van verkoop heeft BlueTouch tot 6-12 de tijd om af te lossen. Dit is door stemming besloten!
Wat een prutsers toch! Iedere keer weer krijgen leningnemers alle vrijheid om maar te doen wat ze willen. Onderpand weg, geld over een paar maanden wellicht ook weg. En wat gaat MaxCF dan doen?? Niks, want ze hebben dan geen rechtsmiddelen meer om alsnog iets af te dwingen…
Ik zit (gelukkig) maar zeer bescheiden in MaxCF. Maar als ik er zwaarder in zou zitten dan ging ik denk ik toch echt maar eens even een keer met een mokerhamer naar dat kantoor in Rotterdam toe. Onbegrijpelijk dat deze incompetente club nog bestaat. Hopelijk valt het doek snel, zo dat nieuwe -onwetende- investeerders dit onheil bespaard zal gaan blijven.
Zelf volg ik MAX niet meer want m.i. is het alleen maar trekken aan een dood paard. Dit is wel weer een bizar verhaal
Op vrijdag 1 september 2023 13:42 schreef InVestEerder het volgende: Ik stem nooit bij MaxCF maar was nu toch even benieuwd naar de status van een project van BlueTouch.
Dit is inderdaad wel een erg vreemde maar het is al vaker gebeurd dat een pand verkocht zou zijn maar dat de afwikkeling maanden duurt, dat schijnt aan achterstanden bij de bevoegde instanties te liggen. Er is overigens een ander project, net als deze van Bl*e To*ch, wat op 3-9 afgelost zou moeten worden (na verlenging), ik ben benieuwd wat daarvan terecht gaat komen. Omdat het wemelt van de procedures e d (denk alleen al aan de C*rb*lo-portefeulle) is opblazen van MAXcf niet in het belang van de zittende investeerders want die zullen dat dan allemaal zelf moeten (laten) doen
Betreft werkkapitaal nieuwe trend: Afgelopen jaren heeft hij een nieuwe trend ontdekt, waarbij klanten zelf voor hun latere pensioen willen gaan sparen
[..] Zelf volg ik MAX niet meer want m.i. is het alleen maar trekken aan een dood paard. Dit is wel weer een bizar verhaal
Hier ook. Ik heb 2 projecten lopen, maar heb het mentaal afgeschreven. Uit de excel verwijderd en e-mails worden met behulp van regels gelezen in een mapje gezet. Mocht er ooit nog eens een eurootje terugkomen dan is het mooi meegenomen, maar daar reken ik niet op.
De zekerheden zouden voldoende moeten zijn. Wel een raar verhaal dat er maar een persoonlijke borgstelling afgegeven gaat worden ter hoogte van 25k. Waarom niet voor ¤65k.? Ik hou niet zo van dat verstoppertje spelen.
Misschien is het bedrag aan overwaarde in de eigen woning die 25k en geen 65k.
[..] Dan kan je nog steeds voor 65k borg staan, wat min of meer standaard is bij andere pitches
Misschien wilden ze alleen borg staan voor het bedrag wat ook materieel is, zelf investeer ik ook liever niet als het bedrag van een borg (grotendeels) moreel is. En met een dekkende 1e hypotheek op de bedrijfsunit is ook niet echt nodig om ook voor het volledige leen bedrag nog een borg te hebben.
Op vrijdag 1 september 2023 13:42 schreef InVestEerder het volgende: Mijn vraag: Is verkoop inmiddels afgerond? Zo ja, dan nu aflossen! Antwoord MaxCF: Ongeacht de status van verkoop heeft BlueTouch tot 6-12 de tijd om af te lossen. Dit is door stemming besloten!
In principe hebben ze gelijk, verkopen is juridisch wat anders dan daadwerkelijk het eigendom overdragen en dus de hypotheek doorhalen (en dan lening terugbetalen). Hoe dat in de UK ziet weet ik niet, maar mogelijk bedoelen ze dat? Ik mag toch aannemen dat ze het onderpand niet "zomaar" vrijgeven en "hopen" dat de betaling ooit een keer zal plaatsvinden...?
Op vrijdag 1 september 2023 17:14 schreef Horsemen het volgende: Mijn complimenten aan SiG. Van alle van mijn 60 lopende projecten zijn de centjes vandaag netjes en correct in de wallet bijgeboekt.
Bij mij zijn ook alle projecten geboekt, alleen de projecten uit Den Bosch die boeterente moeten betalen kloppen (nog) niet.
[..] Had ik nog niet gezien. Bij hebben hebben beide projecten een halve maand rente betaald. Over 1/2 week even goed nakijken bij de afrekening.
Bij mij is voor de Sint Teunislaan wel de volledige rente betaald, dat is een van de weinige projecten die ik in schijf 2 had meegenomen. Van de Sint Teunislaan hebben ze ook de looptijd naar 12 maanden veranderd zie ik nu.
[..] Bij mij is voor de Sint Teunislaan wel de volledige rente betaald, dat is een van de weinige projecten die ik in schijf 2 had meegenomen. Van de Sint Teunislaan hebben ze ook de looptijd naar 12 maanden veranderd zie ik nu.
Ik zit in 1A. SIG heeft dus opnieuw eerst de hogere schijven eerder volledig betaald dan de laagste schijf.
Geen 65 maar 105 vluchtelingen aan de Keizersgracht in Eindhovense binnenstad, ook hotel Dirven wordt opvang
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Droom van Hans spat uiteen: zijn hippe stadsherberg in Eindhoven wordt een vluchtelingenopvang
SPOILER
Geen 65 maar 105 vluchtelingen migranten aan de Keizersgracht in Eindhovense binnenstad, ook hotel Dirven wordt opvang
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Droom van Hans spat uiteen: zijn hippe stadsherberg in Eindhoven wordt een vluchtelingenmigrantenopvang
SPOILER
Het woord 'vluchteling' wordt te pas en te onpas gebruikt. Migrant dekt de lading beter.
Op zaterdag 2 september 2023 05:16 schreef Stefo het volgende: Linkje CRE Schwanbeck II (herfinanciering) ontvangen ivm eerdere deelname: 24 maanden voor 7,25% (origineel 6,5%) 1ste hypotheek LTV 89%
Oorspronkelijke project in 2020: Momenteel bedraagt het huurniveau van het appartementencomplex ¤ 63.456 per jaar. Na renovatie en verhuur van de acht leegstaande appartementen zal het huurniveau kunnen stijgen naar ¤ 86.590 per jaar.
De gemiddelde huurprijs per vierkante meter van de appartementen bedraagt momenteel ¤ 4,09 per maand. Dit ligt circa 20% onder het gemiddelde van Schwanbeck. Mede hierdoor is het de verwachting dat na renovatie de leegstaande appartementen spoedig worden verhuurd.
Nu, na 36 maanden, herfinanciering nodig: Momenteel bedraagt het huurniveau van het appartementencomplex circa ¤ 49.000 per jaar. Na verhuur van de leegstaande appartementen kan het huurniveau stijgen tot circa ¤ 96.500 per jaar.
De gemiddelde huurprijs per vierkante meter van de appartementen bedraagt momenteel ¤ 4,33 per maand. Dit ligt circa 20% onder het gemiddelde van Schwanbeck. Mede hierdoor is het de verwachting dat de bezettingsgraad zal toenemen gedurende de looptijd van de lening.
Als ze de afgelopen 3 jaar al niet meer huurders hebben kunnen krijgen, dan is het zeer twijfelachtig of dit komende periode wél zal lukken. 850k lenen tegen 7,25% geeft een jaarlijkse rentelast van 61,6k. Dat is al 12k meer dan de huuropbrengst. En daar komen dan nog eens een keer de onderhoudskosten bij!
CRE / Harthoorn heeft absoluut een goed track record, maar dit gaat zo beslist de verkeerde kant op.
[ Bericht 0% gewijzigd door InVestEerder op 02-09-2023 14:28:36 ]
Ik was weer eens te laat voor de 1a schijf inz SIG/Deensestraat, maar met 8,45% rente, reeds verhuurd, een bekende eigenaar en een in principe dekkende zekerheid durfde ik schijf 2 nog wel aan. Wat ik dan weer niet begrijp is dat schijf 3 voor een kwartje aan hogere rente, eerder vol zit. Lijkt me toch een geval van zwaar achterblijvende risico/rendement verhouding?
[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 02-09-2023 13:50:36 ]
Op donderdag 31 augustus 2023 15:37 schreef KrekelJapie het volgende: Dat alle projecten op de 15e betaald worden is nieuw voor mij. Ook een onzinnig besluit wanneer je werkt met een wallet.
Volkomen mee eens dat zoiets onzinnig is, maar dit is wel wat mij expliciet is aangegeven na verschillende vragen over welke periode (datum van/tot) de betreffende rentebetaling nu ging.
Mij is aangegeven dat bij "wallet projecten" de eerste rentebetaling loopt over de periode vanaf volkomen tot de eerste van de maand van de eerste uitbetaling en dat vervolgens de daadwerkelijk uitbetaling van de rente en aflossing op de wallet 14 dagen later is. Hoe dat dan met een aflossing zit omdat de lening ergens in de loop van de maand is uitgeboekt is mij niet uitgelegd. Het lijtk me zinvol (zeker in het kader van transparantie) dat gve een keer helder uitlegd hoe het geheel nu werkt.
Zodra het project waarin u hebt geïnvesteerd 100% is gefinancierd en afgerond, wordt de korting automatisch toegepast. Dit is toch een mooie manier om de zomer te beginnen?
Denk dat dit wel voor zich spreekt
Is bij jullie inderdaad de korting op die manier verrekend? Bij mij dus niet ondanks dat ik er nog expliciet naar gevraagd heb. Er werd aangegeven dat ik het in het betaalschema terug zou kunnen zien, niet dus, staan gewoon kosten. Opnieuw navraag gedaan hoe dat kan.
Registratie/omzetting van een zakelijk Capital Circle account naar OOP gaat zoals ik al eerder aangaf niet goed. De discussie met OOP komt werkelijk nergens uit. Dit vervolgens gemeld bij CC en kreeg daarop vrij vlot de reactie dat dit inmiddels een bekend probleem is (en er al divers emeldingen bekend waren) en dat ze op zoek zijn naar een oplossing. (sig had bij de eerste poging een paar jaar geleden hetzelfde probleem, is toen nooit goed gekomen).
[..] Is bij jullie inderdaad de korting op die manier verrekend? Bij mij dus niet ondanks dat ik er nog expliciet naar gevraagd heb. Er werd aangegeven dat ik het in het betaalschema terug zou kunnen zien, niet dus, staan gewoon kosten. Opnieuw navraag gedaan hoe dat kan.
Mijn project bij gve stond gelijk zonder kosten in het betaalschema.
1e jaar vrije kosten SiG lijkt ook goed te gaan tot nu toe bij de eerste 2 van de in totaal 7 projecten.
[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 02-09-2023 16:15:21 ]
[..] Is bij jullie inderdaad de korting op die manier verrekend? Bij mij dus niet ondanks dat ik er nog expliciet naar gevraagd heb. Er werd aangegeven dat ik het in het betaalschema terug zou kunnen zien, niet dus, staan gewoon kosten. Opnieuw navraag gedaan hoe dat kan.
Op zaterdag 2 september 2023 13:40 schreef obligataire het volgende: Ik was weer eens te laat voor de 1a schijf inz SIG/Deensestraat, maar met 8,45% rente, reeds verhuurd, een bekende eigenaar en een in principe dekkende zekerheid durfde ik schijf 2 nog wel aan. Wat ik dan weer niet begrijp is dat schijf 3 voor een kwartje aan hogere rente, eerder vol zit. Lijkt me toch een geval van zwaar achterblijvende risico/rendement verhouding?
Lijkt me ook, maar veel mensen houden vast aan gewoontes denk ik.
Ik heb dit keer 1B gepakt ipv 1A, 1% meer rente en 130k zie ik een parterrewoning met tuin altijd wel opbrengen.
Op zaterdag 2 september 2023 13:40 schreef obligataire het volgende: Ik was weer eens te laat voor de 1a schijf inz SIG/Deensestraat, maar met 8,45% rente, reeds verhuurd, een bekende eigenaar en een in principe dekkende zekerheid durfde ik schijf 2 nog wel aan. Wat ik dan weer niet begrijp is dat schijf 3 voor een kwartje aan hogere rente, eerder vol zit. Lijkt me toch een geval van zwaar achterblijvende risico/rendement verhouding?
Zelf voor schijf 1B gegaan, maar als je er 100% vertrouwen in hebt dat de totale leensom van de Deensestraat terugkomt, kan ik me voorstellen dat je als investeerder voor schijf 3 gaat. Waarom rente inleveren, al is het een kwart procent, als je het vertrouwen hebt dat je je geld toch wel terug krijgt?
Wat ik dan bijzonder vind is dat schijf 1A is geëindigd op ¤ 92.401. Waarom zou je zo'n onafgerond bedrag investeren? Is het om de paar euro aan aflossing te compenseren, die je elke maand van schijf 2 en 3 terugkrijgt, zodat je investeringsportefeuille op totaalniveau steeds een rond bedrag blijft?
Ow, goed dat je dit nog ff checked!
Ook ik had toen de e-mail niet gekregen, wel navraag gedaan, nav jullie info. Staat bij mij nu zonder fee in het betaal schema.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen. (Roos Vonk)
[..] Zelf voor schijf 1B gegaan, maar als je er 100% vertrouwen in hebt dat de totale leensom van de Deensestraat terugkomt, kan ik me voorstellen dat je als investeerder voor schijf 3 gaat. Waarom rente inleveren, al is het een kwart procent, als je het vertrouwen hebt dat je je geld toch wel terug krijgt?
Wat ik dan bijzonder vind is dat schijf 1A is geëindigd op ¤ 92.401. Waarom zou je zo'n onafgerond bedrag investeren? Is het om de paar euro aan aflossing te compenseren, die je elke maand van schijf 2 en 3 terugkrijgt, zodat je investeringsportefeuille op totaalniveau steeds een rond bedrag blijft?
afronding van de maandrente, die komt af en toe bij 1 euro meer investeren net hoger uit. Komt omdat SIG altijd afrond naar beneden achter de komma.
Op vrijdag 1 september 2023 17:14 schreef Horsemen het volgende: Mijn complimenten aan SiG. Van alle van mijn 60 lopende projecten zijn de centjes vandaag netjes en correct in de wallet bijgeboekt.
Mijn verwachte saldo was minder dat ik gekregen had van SIG, Dit terwijl ik wel van alle projecten een bijboeking had in de wallet. Verschil zit hem in het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In juli hebben ze dit goed uitgevoerd, echter hebben ze nu het schema aangepast (van juli) en in augustus de extra vergoeding weer gecorrigeerd...
Op zondag 3 september 2023 08:52 schreef Tjalala het volgende: Max komt zo op tv en heeft de komende tijd van alles te vieren, daarom nu maar alvast aandelen uitgeven...
SPOILER
Tot mijn verbazing had ik deze mail niet ontvangen, hij bleek echter in mijn SPAM-map te zitten. Zelfs hotmail weet MAX al op de juiste wijze in te schatten
Op zondag 3 september 2023 08:52 schreef Tjalala het volgende: Max komt zo op tv en heeft de komende tijd van alles te vieren, daarom nu maar alvast aandelen uitgeven...
SPOILER
Ik mag toch hopen dat ze geen vergunning krijgen.
Item was uiteraard 100% gesponsord. Volgende week is hij weer in de uitzending.
[..] Ik mag toch hopen dat ze geen vergunning krijgen.
Item was uiteraard 100% gesponsord. Volgende week is hij weer in de uitzending.
Die vergunning krijgen ze gewoon als ze aan alle formaliteiten voldoen en dat lijkt het geval te zijn. Je kan je dan wel afvragen wat het nut van zo'n vergunning is vanuit oogpunt van consumentenbescherming wat toch de bedoeling zou (moeten) zijn.
SPOILER
Hier ook ontvangen. Ik geef anderen graag gelegenheid om hierin te investeren en zal om die reden geen gebruikmaken van dit buitenkansje.
SPOILER
[..] Die vergunning krijgen ze gewoon als ze aan alle formaliteiten voldoen en dat lijkt het geval te zijn. Je kan je dan wel afvragen wat het nut van zo'n vergunning is vanuit oogpunt van consumentenbescherming wat toch de bedoeling zou (moeten) zijn.
Onwillekeurig denk je aan VanMoof. Die haalden ook regelmatig geld op vooral met het doel de verliezen te financieren. Hopelijk lukt het ze, dan gaat de website niet op zwart en blijft het waakvlammetje aan. Niet dat ik überhaupt nog op terugbetalingen reken maar íemand zal toch in Engeland de contacten moeten onderhouden.
Ik lees net in het curatorverslag van 28/7 dat het ccf blijkbaar niet snel genoeg (of niet efficient genoeg ;-) ging en ze ze zelf de inning van de debiteurenvordering van w*nsh*p maar hebben opgepakt. Ik ben benieuwd hoe de financiele afwinkeling hiervan gaat verlopen, ik neem aan als extra aflossing (na aftrek van kosten) of is iemand mogelijk op de hoogte van meer info hierover vanuit ccf?
Op zondag 3 september 2023 15:42 schreef tnhb het volgende: Ik lees net in het curatorverslag van 28/7 dat het ccf blijkbaar niet snel genoeg (of niet efficient genoeg ;-) ging en ze ze zelf de inning van de debiteurenvordering van w*nsh*p maar hebben opgepakt. Ik ben benieuwd hoe de financiele afwinkeling hiervan gaat verlopen, ik neem aan als extra aflossing (na aftrek van kosten) of is iemand mogelijk op de hoogte van meer info hierover vanuit ccf?
CCF heeft nw afspraken met de "WYNSHOP" aandeelhouders gemaakt en hiervoor zijn ook zekerheden gesteld, zie update CCF 7+22mrt23 en uitslag stemronde 5jun23, tot op heden wordt er keurig betaald en is circa 55% vd inleg retour. Curator verwijst naar deze regeling. Zie dit wel goed komen. De entiteit voor de curator is een BV, bij de CCF lening zijn privé zekerheden gesteld. Dus correct & slim van CCF om direct met de ondernemers te dealen ipv alles omslachtig via een curator te laten lopen.
SPOILER
[ Bericht 1% gewijzigd door peterc op 03-09-2023 17:34:16 ]
[..] Onwillekeurig denk je aan VanMoof. Die haalden ook regelmatig geld op vooral met het doel de verliezen te financieren. Hopelijk lukt het ze, dan gaat de website niet op zwart en blijft het waakvlammetje aan. Niet dat ik überhaupt nog op terugbetalingen reken maar íemand zal toch in Engeland de contacten moeten onderhouden.
Precies dat. MAX wordt vroeg of laat afgerekend op wat er allemaal is misgegaan. Ze zijn formeel alleen intermediair en hoeven dus eigenlijk helemaal geen procedures en zo te voeren en zeker niet gratis. Dat ze het toch doen is alleen bedoeld om door te kunnen en niet zozeer om de zittende investeerders tegemoet te komen. Ze dromen van een ECSPR maar als die er niet komt is het nog maar de vraag of ze doorgaan met hun inspanningen. En dan kunnen de investeerders zelf aan de bak.
Op zondag 3 september 2023 16:30 schreef peterc het volgende: CCF heeft nw afspraken met de "WYNSHOP" aandeelhouders gemaakt en hiervoor zijn ook zekerheden gesteld, zie update CCF 7+22mrt23 en uitslag stemronde 5jun23, tot op heden wordt er keurig betaald en is circa 55% vd inleg retour. Curator verwijst naar deze regeling. Zie dit wel goed komen. De entiteit voor de curator is een BV, bij de CCF lening zijn privé zekerheden gesteld. Dus correct & slim van CCF om direct met de ondernemers te dealen ipv alles omslachtig via een curator te laten lopen.
Dat er afspraken (en twee stemmingen vanwege een wijziging "onderweg") zijn gemaakt en dat dat goed verloopt weet ik. (en dat de opbrengst van de verpanding van roerende zaken in maart ook al is verwerkt als extra aflossing)
Maar ik lees dat CCF nu zelf het innen van de vorderingen (die ook verpand waren) gaat uitvoeren, de curator zou daar al zo'n 9 maanden mee bezig zijn met 0,00 als resultaat als ik goed lees. Het lijkt er op dat CCF niet meer zoveel vertrouwen in een te behalen resultaat door de curator heeft? Ik was benieuwd of iemand van deze laatste zaken mogelijk meer wist: reden, voortgang etc.
[..] Precies dat. MAX wordt vroeg of laat afgerekend op wat er allemaal is misgegaan. Ze zijn formeel alleen intermediair en hoeven dus eigenlijk helemaal geen procedures en zo te voeren en zeker niet gratis. Dat ze het toch doen is alleen bedoeld om door te kunnen en niet zozeer om de zittende investeerders tegemoet te komen. Ze dromen van een ECSPR maar als die er niet komt is het nog maar de vraag of ze doorgaan met hun inspanningen. En dan kunnen de investeerders zelf aan de bak.
Die Felix Berghout leeft in een fantasiewereld. Die moeten ze snel opsluiten in een gesticht, voor dat hij meer schade aanricht.
Maar ik lees dat CCF nu zelf het innen van de vorderingen (die ook verpand waren) gaat uitvoeren, de curator zou daar al zo'n 9 maanden mee bezig zijn met 0,00 als resultaat als ik goed lees. Het lijkt er op dat CCF niet meer zoveel vertrouwen in een te behalen resultaat door de curator heeft? Ik was benieuwd of iemand van deze laatste zaken mogelijk meer wist: reden, voortgang etc.
Uit de pitch / ovek. / De (huidige en toekomstige) vorderingen van WYNSHOP B.V. worden verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund. ¤ 3,3k aan deb en ¤ 0 tot nu binnengehaald door de curator. Als CCF ze binnen hengelt komen deze ten goede aan ons. Dus nothing voor de curator zijn toko, no money no inspanning.
[ Bericht 63% gewijzigd door peterc op 03-09-2023 23:46:12 ]
Ik heb besloten deze toch niet mee te nemen. Heb een beetje twijfels over het concept, en over de vraag of de borgstelling door de franchisegever in dit geval wel zoveel voorstelt.
[..] Ik heb besloten deze toch niet mee te nemen. Heb een beetje twijfels over het concept, en over de vraag of de borgstelling door de franchisegever in dit geval wel zoveel voorstelt.
Ik heb besloten om deze nog wel mee te nemen waarbij ik overigens jou bovenstaande zorgen deel. Aan de andere kant zou het ook een echte “geborgde lening” zijn als het een sterke borgsteller zou zijn met maar een rente van 5,5%. Het is beter dan niets.
Overigens is dit mijn laatste HcN project voor dit jaar i.v.m. de VRH. Als de bruto rente/risico verhouding begin 2024 niet aanmerkelijk beter is geworden stop ik (ondanks de vele positieve punten en mijn netto rendement bij HcN) definitief bij HcN. Voor vergelijkbaar bruto rendement – kosten heb ik elders een 1e of goed gedekte 2e hypotheek. Dat staat mij toch meer aan en is ook beter voor mijn gemoedsrust op het moment dat ik een default heb. Naar mijn mening is (mede door de gestegen kosten per 1-1-2023) de rendement risico verhouding bij HcN het afgelopen jaar verslechterd.
[..] Ik heb besloten deze toch niet mee te nemen. Heb een beetje twijfels over het concept, en over de vraag of de borgstelling door de franchisegever in dit geval wel zoveel voorstelt.
dat gevoel had ik ook al. volgens mij heeft de oprichter 2 zaken en nog een paar franchise nemers. Het concept een 1-op-1 kopie van https://www.kippie.nl/
[..] dat gevoel had ik ook al. volgens mij heeft de oprichter 2 zaken en nog een paar franchise nemers. Het concept een 1-op-1 kopie van https://www.kippie.nl/
De Kip-toko meegenomen, neem aan dat HCN de borgsteller / franchisegever gecheckt heeft en niet is afgegaan op verhalen en blauwe ogen. Inderdaad is het concept gelijksoortig als de Kippie. Maar ja dat heb je ook met hamburgertoko's, broodjesbars, koffietenten en nog veel meer. Met vestigingen op de juiste plaatsen en winkelcentra (niet bij elkaar) kunnen deze prima langs elkaar bestaan. Wat ik van de Kippie weet en zie (die enkele keer dat ik er ben) is dat er een toch wel ruim assortiment van kip en aanverwanten ligt. Relatief eenvoudig en betaalbaar comfort-food. Ook op de markt verbaas ik mij er over hoeveel kip er bij zo'n bak/grillwagen verkocht wordt.
[..] De Kip-toko meegenomen, neem aan dat HCN de borgsteller / franchisegever gecheckt heeft en niet is afgegaan op verhalen en blauwe ogen. Inderdaad is het concept gelijksoortig als de Kippie. Maar ja dat heb je ook met hamburgertoko's, broodjesbars, koffietenten en nog veel meer. Met vestigingen op de juiste plaatsen en winkelcentra (niet bij elkaar) kunnen deze prima langs elkaar bestaan. Wat ik van de Kippie weet en zie (die enkele keer dat ik er ben) is dat er een toch wel ruim assortiment van kip en aanverwanten ligt. Relatief eenvoudig en betaalbaar comfort-food. Ook op de markt verbaas ik mij er over hoeveel kip er bij zo'n bak/grillwagen verkocht wordt.
Ik vraag mij af of de automatisch investeerders voor 100% van hun inschrijving kunnen meedoen aan dit project.