https://maps.app.goo.gl/ADUpAr4HSxfTTJ2H8"quote:Op dinsdag 12 september 2023 13:45 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
op google maps zie ik dat het pand een eindje verderop zit in arnhem (groot pand)
Voor die rente een mooi project vind ik. De populariteit van padel gaat voorlopig niet verdwijnen. Als ik in mijn omgeving zie hoe je moet vechten voor een reservering, is het verdienmodel wel uitstekend (zeker met 10 padelbanen).quote:Op maandag 11 september 2023 15:46 schreef KrekelJapie het volgende:
10 padelbanen
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=27969
2e hypotheek woonhuis met gedeeltelijk materiële waarde
Beide projecten staan -als ik snel zo kijk- nog niet bij de nieuwe SIG-aanbiedingen. Voor mij het bewijs dat ook dit platform verre van robuust is. Het begrip pro-activiteit komt niet in het SIG-handboek voor.quote:Op dinsdag 12 september 2023 13:51 schreef KrekelJapie het volgende:
Weer 2x dubbele rente bij SIG
[..]
[..]
Ik heb bij SIG nog geen verlenging tegen ongewijzigde condities meegemaakt. De dubbele rente is een prima motivator om het tijdig te regelen en een goede compensatie voor de investeerders mocht de leningnemer niet tijdig aflossen. SIG heeft dit imo juist prima contractueel vastgelegd en handelt ook precies zoals overeengekomen.quote:Op dinsdag 12 september 2023 14:06 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Beide projecten staan -als ik snel zo kijk- nog niet bij de nieuwe SIG-aanbiedingen. Voor mij het bewijs dat ook dit platform verre van robuust is. Het begrip pro-activiteit komt niet in het SIG-handboek voor.
Lange tijd een "usp" van CRE, maar SIG doet nu driftig mee.
Eens, SIG laat zich zien als een platform dat w.m.b. ook echt pro-investeerder is. En niet alleen naar de geldnemer kijkt.quote:Op dinsdag 12 september 2023 14:15 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
G nog geen verlenging tegen ongewijzigde condities meegemaakt. De dubbele rente is een prima motivator om het tijdig te regelen en een goede compensatie v
Ach ja die dubbele rente. Dat is een pleister op de wonde. Ik doel meer op preventie: voorkomen dat je pleisters moet plakken.quote:Op dinsdag 12 september 2023 14:15 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Ik heb bij SIG nog geen verlenging tegen ongewijzigde condities meegemaakt. De dubbele rente is een prima motivator om het tijdig te regelen en een goede compensatie voor de investeerders mocht de leningnemer niet tijdig aflossen. SIG heeft dit imo juist prima contractueel vastgelegd en handelt ook precies zoals overeengekomen.
Je raakt hier de kern van de zaak. Zoals het nu is, dienen de platforms twee heren ( de crowd en de geldlener). Dat geeft belangenverstrengeling. Ik verwacht daar in de toekomst wel regelgeving over.quote:Op dinsdag 12 september 2023 14:40 schreef Jaco078 het volgende:
[..]
Eens, SIG laat zich zien als een platform dat w.m.b. ook echt pro-investeerder is. En niet alleen naar de geldnemer kijkt.
Ja, onder aan de streep blijft het een soort marktplaats+quote:Op dinsdag 12 september 2023 14:56 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Je raakt hier de kern van de zaak. Zoals het nu is, dienen de platforms twee heren ( de crowd en de geldlener). Dat geeft belangenverstrengeling. Ik verwacht daar in de toekomst wel regelgeving over.
Voor mijn gevoel is dit juist een prima preventie middel/stok achter de deur. Van mij mag de leningnemer met alle plezier een wat langere tijd aflossen verzaken zolang hij de dubbele rente maar blijft betalen. Scheelt mij nieuwe projecten zoeken.😀 Door de dwang van dubbele rente zal de leningnemer vanzelf wel op enig moment actie ondernemen. Als hij het niet doet is hij dief van eigen portemonnee.quote:Op dinsdag 12 september 2023 14:52 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Ach ja die dubbele rente. Dat is een pleister op de wonde. Ik doel meer op preventie: voorkomen dat je pleisters moet plakken.
En zo maken we hier allemaal onze eigen afwegingen. Mooi toch ?!quote:Op dinsdag 12 september 2023 15:30 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Voor mijn gevoel is dit juist een prima preventie middel/stok achter de deur. Van mij mag de leningnemer met alle plezier een wat langere tijd aflossen verzaken zolang hij de dubbele rente maar blijft betalen. Scheelt mij nieuwe projecten zoeken.😀 Door de dwang van dubbele rente zal de leningnemer vanzelf wel op enig moment actie ondernemen. Als hij het niet doet is hij dief van eigen portemonnee.
Die rente geven ze niet zomaar. Ten eerste heb je met een bouwrisico te maken en ten tweede moet hij er in slagen om voldoende bezetting aan te trekken. Dan zijn we wel weer even verder. Waaschijnlijk komt hij daarna met een herfinanciering als het allemaal loopt dus dan zijn we bedankt.quote:Op dinsdag 12 september 2023 14:02 schreef crowdfundingnederlan het volgende:
[..]
Voor die rente een mooi project vind ik. De populariteit van padel gaat voorlopig niet verdwijnen. Als ik in mijn omgeving zie hoe je moet vechten voor een reservering, is het verdienmodel wel uitstekend (zeker met 10 padelbanen).
Heb toch wel een pijnlijke default meegemaakt nadat die hele jonge vastgoedjongen overleed. Pand ging voor een kwart van de investering weg. SiG mailde zo eens in de paar maanden met de curator, maar meer mochten we blijkbaar niet verwachten.quote:[..]
Eens, SIG laat zich zien als een platform dat w.m.b. ook echt pro-investeerder is. En niet alleen naar de geldnemer kijkt.
maar dat moet toch ook? Immers, beiden moeten geholpen worden (leningnemer financiering krijgen en investeerder een aanvaardbaar risico lopen). Daar horen ook verplichtingen bij: de leningnemer moet zijn juridische einddatum in de gaten houden, een investeerder moet zijn toezegging overmaken. ik vind het niet meer dan normaal dat er een 'penalty' gegeven wordt omdat leningnemer zijn verplichting (lees: aflossingsverplichting) niet nakomt.quote:Op dinsdag 12 september 2023 14:56 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Je raakt hier de kern van de zaak. Zoals het nu is, dienen de platforms twee heren ( de crowd en de geldlener). Dat geeft belangenverstrengeling. Ik verwacht daar in de toekomst wel regelgeving over.
quote:Op vrijdag 8 september 2023 17:18 schreef zeeland6 het volgende:
betalingsregeling wordt niet nagekomen Mar*n Magement
heb een mailtje naar beheer CCF gestuurdIk heb ook een mailtje gestuurd en kreeg het bericht terug dat er contact is geweest met de ondernemer en hem verteld is dat hij zo snel als mogelijk is moet betalen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb de indruk dat de ondernemer de afspraak gewoon aan zijn laars lapt. We zijn inmiddels al weer ruim een week en heb nog niks ontvangen.
Er mag toch wel iets meer druk vanuit Collin verwacht worden toch?
Ja, idem gisteren.quote:Op dinsdag 12 september 2023 20:04 schreef Slijker het volgende:
[..]
Ik heb ook een mailtje gestuurd en kreeg het bericht terug dat er contact is geweest met de ondernemer en hem verteld is dat hij zo snel als mogelijk is moet betalen.
Ik heb de indruk dat de ondernemer de afspraak gewoon aan zijn laars lapt. We zijn inmiddels al weer ruim een week en heb nog niks ontvangen.
Ik denk dat ome Jan te weinig gordijnen verkoopt. Maar goed, het is geen al te grote lening (50k) en hij staat privé borg (met materiële waarde). Hij komt vast wel in actie als de vrouw en de breedbeeld op de veiling dreigen te komenquote:Op dinsdag 12 september 2023 20:04 schreef Slijker het volgende:
[..]
Ik heb ook een mailtje gestuurd en kreeg het bericht terug dat er contact is geweest met de ondernemer en hem verteld is dat hij zo snel als mogelijk is moet betalen.
Zijn eigenlijk alle projecten van deze overleden Nick uit Tilburg afgerond?quote:Op dinsdag 12 september 2023 18:31 schreef ---Boemba--- het volgende:
[..]
Heb toch wel een pijnlijke default meegemaakt nadat die hele jonge vastgoedjongen overleed. Pand ging voor een kwart van de investering weg. SiG mailde zo eens in de paar maanden met de curator, maar meer mochten we blijkbaar niet verwachten.
Allereerst welkom hier.quote:Op dinsdag 12 september 2023 18:31 schreef ---Boemba--- het volgende:
[..]
Heb toch wel een pijnlijke default meegemaakt nadat die hele jonge vastgoedjongen overleed. Pand ging voor een kwart van de investering weg. SiG mailde zo eens in de paar maanden met de curator, maar meer mochten we blijkbaar niet verwachten.
Ik ook niet.quote:Op dinsdag 12 september 2023 20:41 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Ben niet onder de indruk van de recovery activiteiten van CCF.
Dit is een mooi voorbeeld van wat ik hierboven bedoelde. Hier is het CCF in een zelfgecreëerde spagaat. Je kunt als platform niet op gelijke wijze de belangen van én de geldlener én de crowd dienen. Ik zie keer op keer dat Collin op de hand van de debiteur is, uit commercieel belang. De anonieme crowd is makkelijker uitwisselbaar dan de ondernemer die geld leent, een netwerk heeft etc etc.quote:Op dinsdag 12 september 2023 23:49 schreef Bobby100 het volgende:
[..]
Ik ook niet.
T*pperij Th**S: Om de ondernemer een faire kans te bieden hebben wij verdere informatie opgevraagd mede aan de hand waarvan wij eventueel een voorstel tot opschorting van de aflossingen aan u voor kunnen leggen de facto is dat inmiddels al een half jaar gegeven, terwijl er hypothecaire zekerheid is gegeven en er 2 kroegen in bezit zijn. De waarde van die kroegen zijn de afgelopen maanden niet bepaald gestegen.
Ik zie nog niet helemaal het voordeel. CCF blijft de intermediair tussen leningnemer en leninggevers, of de dubbele beloning bestaat of niet. Stel dat de fee voor ons als investeerders wordt afgeschaft, dan past CCF gewoon het verdienmodel aan. Dan betaalt de leningnemer geen 8% rente meer, maar 6,8% rente + 1,2% servicekosten, zodat CCF er per saldo evenveel aan overhoudt, en wij ook, even afgezien van de loyaliteitstabel. Als er dan een default plaatsvindt, moet CCF nog steeds zoeken naar een oplossing voor beide partijen.quote:Op woensdag 13 september 2023 08:24 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Dit is een mooi voorbeeld van wat ik hierboven bedoelde. Hier is het CCF in een zelfgecreëerde spagaat. Je kunt als platform niet op gelijke wijze de belangen van én de geldlener én de crowd dienen. Ik zie keer op keer dat Collin op de hand van de debiteur is, uit commercieel belang. De anonieme crowd is makkelijker uitwisselbaar dan de ondernemer die geld leent, een netwerk heeft etc etc.
Voor mij is inmiddels duidelijk dat een platform in essentie géén twee heren kan dienen. Dat geeft belangenverstrengeling. In de makelaardij bijv. is dit al jaren verboden.
Ik voorzie dat er op dit punt regelgeving gaat komen. Waarbij de dubbele beloning (fee van zowel de crowd als van de geldlener) als eerste gaat sneuvelen.
Belangenverstrengeling is zeker een punt van aandacht, maar het is lastig te voorkomen als bemiddelende partij. Dubbele beloning is op zich logisch, omdat het platform diensten verleent aan zowel de ondernemer als de investeerder. Omdat de tegengestelde belangen voornamelijk gaan spelen in een default traject, zou je idealiter een onafhankelijk defaultbehandelaar hebben voor alle platformen, waar men alle achterstallige projecten aan moet overdragen. Maar zoiets heeft nogal wat voeten in aarde uiteraard.quote:Op woensdag 13 september 2023 08:24 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Dit is een mooi voorbeeld van wat ik hierboven bedoelde. Hier is het CCF in een zelfgecreëerde spagaat. Je kunt als platform niet op gelijke wijze de belangen van én de geldlener én de crowd dienen. Ik zie keer op keer dat Collin op de hand van de debiteur is, uit commercieel belang. De anonieme crowd is makkelijker uitwisselbaar dan de ondernemer die geld leent, een netwerk heeft etc etc.
Voor mij is inmiddels duidelijk dat een platform in essentie géén twee heren kan dienen. Dat geeft belangenverstrengeling. In de makelaardij bijv. is dit al jaren verboden.
Ik voorzie dat er op dit punt regelgeving gaat komen. Waarbij de dubbele beloning (fee van zowel de crowd als van de geldlener) als eerste gaat sneuvelen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Lijkt een herfinanciering met een redelijke LTV. Dan verwacht ik eigenlijk dat veel bestaande investeerders hun inleg doorrollen. Waarom gebeurt dat niet? Dit bedrag moet toch zo vol zitten?
Feitelijk is die er bij de meeste platformen. De stichting derden gelden en zekerheden. Helaas zitten hier de investeerders niet in het bestuur en zijn deze juridisch wel maar in de praktijk niet onafhankelijkquote:Op woensdag 13 september 2023 09:56 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Belangenverstrengeling is zeker een punt van aandacht, maar het is lastig te voorkomen als bemiddelende partij. Dubbele beloning is op zich logisch, omdat het platform diensten verleent aan zowel de ondernemer als de investeerder. Omdat de tegengestelde belangen voornamelijk gaan spelen in een default traject, zou je idealiter een onafhankelijk defaultbehandelaar hebben voor alle platformen, waar men alle achterstallige projecten aan moet overdragen. Maar zoiets heeft nogal wat voeten in aarde uiteraard.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |