Wel, als het universum zinloos is dan is de mensheid dat ook. Alle zin die je dan maakt, is een illusie.quote:Op woensdag 26 juli 2023 14:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
?
Euh, nee?Zin moet je zelf maken. En je waardeoordeel over chaos snap ik ook niet.
Helaas, was het maar een waardeoordeel dat ik erover kon geven.quote:Op maandag 24 juli 2023 19:06 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Ik kan hier twee reacties op geven.
Ten eerste zei ik niet dat leed een illusie was. Ik zei dat het waardeoordeel een illusie was, alsook gejammer en geklaag over "egosme". Om te reageren op de eerste zin van je reactie: dit lijkt mij het kernpunt. Moralisme is niet meer mogelijk, want de Wil is strikt genomen neutraal. Deleuze schrijft:
[..]
Ten tweede is het individuele bestaan, voor Schopenhauer, een illusie. De Wil is voorbij zijn/niet-zijn, beetje zoals in Plotinus het Ene (trouwens wel leuk om verder te doordenken, Schopenhauer lijkt best wel op Plotinus in zijn ontologie). Dus je zou zelfs zover kunnen gaan dat voor Schopenhauer lijden een illusie is. Jij bent immers een illusie, het bewustzijn is een illusie, etc.
[..]
Nogmaals, vanuit Schopenhauer's perspectief is dit soort moralisme niet meer mogelijk. Wat is "rechtvaardigheid"? Rechtvaardig volgens wie? De Wil doet lekker wat hij wil! En wij zijn, striktgenomen, de Wil. Dus ja, je kunt bij de pakken neer gaan zitten, of je kunt het omarmen en in die omarming wellicht de wereld verbeteren mocht je daar zin in hebben.
Kiezen of delen?quote:Op woensdag 26 juli 2023 13:29 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Reageer ten eerste eens op post #255.
Waar het constant op neerkomt is dat het kiezen of delen is. Ofwel je stelt je op als nihilistische priester die mensen veroordeeld om hun vermeende "egosme" en "slechtheid", ofwel je accepteert je eigen metafysica waarin wilsvrijheid niet bestaat en mensen dus ook niet meer verantwoordelijk zijn.
Zoals Nietzsche het mooi verwoordde:
[..]
Die hele zogenaamde onweerlegbare metafysische waarheid heeft met jou te maken, niet met die metafysische waarheid zelf (die ik nogmaals grotendeels onderschrijf). Lijden is gewoon lijden. Dat idee dat het "een straf w!!!", "er zal altijd lijden zijn w" is lafheid en jammergedrag. Man the fuck up.
Een volledige empathie kan enkel worden gevormd door het gevoel van gedeeld leed. Dus er is vanuit mijn visie weldegelijk ruimte voor naastenliefde. Sterker nog, ik ben van mening dat het egosme en de arrogantie de mensheid behoedt voor onvoorwaardelijke liefde voor een ander.quote:Op woensdag 26 juli 2023 14:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Respectvol? De gehele mensheid portretteren als een mislukt, ellendig wezen heeft weinig met respect te maken. Het is zelfs schier onmogelijk de mens met respect te benaderen - respect verdient hij ook niet, want wegens de fout van een voorouder draagt hij een verdiende schuld - laat staan dat het gevoelens van empathie voor de mens rechtvaardigt. Daartoe is de mens in jouw visie niet eens in staat. Ook niet wanneer hij die zwartgallige filosofie van je omarmt. Integendeel: dat zal de mens enkel nog meer sterken in het idee dat empathie en naastenliefde totaal zinloos zijn, en zelfs een overtreding tegen je grootste leefregel: dat de mens niet deugt en niet kan deugen.
Het is vooral een aaneenschakeling van tegenstrijdigheden. En een denkwijze die werkelijk niets oplevert.
En ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat ook jij, mocht je onverhoopt een ontstoken kies krijgen, in no time bij een tandarts zit i.p.v. die pijn te accepteren, om maar een voorbeeld te geven hoe makkelijk het is het lijden zo te verheffen en te verheerlijken wanneer je je op dit moment kiplekker voelt.
Het is dan ook geen 'onwenselijke waarheid' (ergens ook arrogant dat je meent de waarheid te kennen) die weerstand oproept, maar je totaal niet onderbouwde, tegenstrijdige en liederlijk irritante drang om het een onwenselijke waarheid te maken.
Ik vind inherente zingeving juist allesbehalve een illusie.quote:Op woensdag 26 juli 2023 15:08 schreef Culkin het volgende:
[..]
Wel, als het universum zinloos is dan is de mensheid dat ook. Alle zin die je dan maakt, is een illusie.
Als alles een illusie is dan is er geen houvast en ontstaat er chaos.
Waar je het waarschijnlijk over hebt is dat onvoorwaardelijke liefde het huidige globale economische systeem volledig laat imploderen, dat ben ik met je eens. In feite zou er een heel ander economisch systeem moeten zijn die ongelijkheden weghaalt. Dat gaat niet, omdat er een enorme verscheidenheid van niveau's van aardbewoners zijn.quote:Op woensdag 26 juli 2023 19:56 schreef Grishenko_ het volgende:
Sterker nog, ik ben van mening dat het egosme en de arrogantie de mensheid behoedt voor onvoorwaardelijke liefde voor een ander.
Waarom dan, je sociale status?quote:Op woensdag 26 juli 2023 20:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik vind inherente zingeving juist allesbehalve een illusie.
Maar goed, ik zie volgens mij al waar dit heengaat: zonder goddelijke moraal is alles toegestaan. Die deed het goed op mijn alfacursus.
Dit is al heel anders dan 'de mens is in de kern slecht'.quote:Op woensdag 26 juli 2023 19:34 schreef Grishenko_ het volgende:
ieder bestaan heeft gemeen dat het lijdt. Vandaar ook mijn nadruk op de omarming en ontferming van leed, want daar bloeit de mens werkelijk op. Eindelijk is er ruimte voor ware empathie, omdat er een synthese plaatsvindt tussen het gedeelde leed, enerzijds omdat het zelf wordt gevoeld en anderzijds omdat de gevoelde pijn wordt herkend in een ander.
Maar dat deze sacrale boodschap aan dovemansoren is besteed lijkt me wel logisch, gezien de staat van de wereld. Anders zou deze wel anders zijn geweest, beter en voorspoediger, mogelijkerwijs zelfs gelukkiger.
Ik vind dit een nogal gestoord idee.quote:Op woensdag 26 juli 2023 20:28 schreef Culkin het volgende:
Maar ik gedraag me want de ander verwacht dat van me.
Neen. Aangezien de mens in zichzelf een verwerpelijk wezen is en geen empathie verdient, niet kan verdienen en ook nooit echt zal krijgen.quote:Op woensdag 26 juli 2023 19:56 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Een volledige empathie kan enkel worden gevormd door het gevoel van gedeeld leed. Dus er is vanuit mijn visie weldegelijk ruimte voor naastenliefde. Sterker nog, ik ben van mening dat het egosme en de arrogantie de mensheid behoedt voor onvoorwaardelijke liefde voor een ander.
Maar dat de wereld niet anders kan zijn dan het is, blijkt aan de noodzakelijkheid van causaliteit. Dus inderdaad, vanuit dat opzicht is er geen verlossing mogelijk. Hoogstens kunnen we hopen op een minimalisering van leed.
Als wij het leed van de wereld in ogenschouw nemen, is dat inderdaad een conclusie die je kan trekken. En ik zal het nogmaals herhalen: de causaliteit is een bewijs voor de noodzakelijkheid, er kan geen andere wereld bestaan dan de wereld die er is. Ten gevolge daarvan is alle kommer en kwel onontkoombaar.quote:Op woensdag 26 juli 2023 22:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Neen. Aangezien de mens in zichzelf een verwerpelijk wezen is en geen empathie verdient, niet kan verdienen en ook nooit echt zal krijgen.
Je filosofie klopt van geen kant.
Weleens bij een tandarts geweest?quote:Op donderdag 27 juli 2023 00:05 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Als wij het leed van de wereld in ogenschouw nemen, is dat inderdaad een conclusie die je kan trekken. En ik zal het nogmaals herhalen: de causaliteit is een bewijs voor de noodzakelijkheid, er kan geen andere wereld bestaan dan de wereld die er is. Ten gevolge daarvan is alle kommer en kwel onontkoombaar.
Het enige om de wereld minder kwellend te maken, is de synthese en empathie voor andermans leed. Daaruit kan men een gevoel van herkenning beleven, ja, zelfs alsof het dezelfde geest is dat lijdt. Deze verwantschap zien wij zelden terugkomen, maar het bestaat wel.
En dan ben ik het onvoorwaardelijk met jou eens, Etto, dat het onmogelijk is om die staat te bereiken, omdat de wereld een negatief begrip is. Dat wil zeggen dat de meerderheid van de mens zich altijd zal blijven misdragen. Daarom is er een mogelijke verandering gelegen in enerzijds het menselijke begrip van lijden, en anderzijds het heilige individu dat ons verlicht met zijn of haar wijsheid en een meesterwerk creert, waardoor deze een inspiratie zal zijn voor toekomende generaties, in positieve zin.
En dan zal het lijden tot een minimum worden gebracht. Let wel, tot een minimum, want volledig verwijderen is onmogelijk. Omdat, zoals je het al haarfijn hebt uitgelegd, de wereld is zoals die is.
Nee, dat het universum zinloos is en daarbij verder het leven, is niet gestoord?quote:Op woensdag 26 juli 2023 22:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik vind dit een nogal gestoord idee.
Of, hoe een christelijke alfaganger het verwoordde: "waarom zou ik goed doen als er geen hel is?"
Op zo'n moment kan ik het christendom alleen maar als spirituele armoede zien.
Er kan louter met intentie gestraft worden en intentie vereist een entiteit. Ik zie verder ook niet waar deze 'klaarblijkelijk' op volgt. Je ziet enkel dat er lijden bestaat; niet wat er aan vooraf is gegaan.quote:Op woensdag 26 juli 2023 12:43 schreef Grishenko_ het volgende:
Uiteraard neem ik de bijbelse mythologie niet al te letterlijk, maar dit verhaal staat symbool voor de erfzonde: door een verkeerde handeling of proces, zijn wij bestraft met het bestaan.
Mijn redevoering neemt de symboliek weg en plaatst deze in een realistisch, kosmisch kader van opkomen en vergaan, gevuld met lijden, tot in de eeuwigheid, waar klaarblijkelijk een zonde of schuld aan vooraf is gegaan.
In principe. En bouwen is het verbreden van het leven, maar wat als het fundament waarop gebouwd wordt stelt dat het leven het lijden niet kan verantwoorden? Dan zie ik meer heil in de poging van Nietzsche om het lot zoals het komt te omarmen.quote:Op woensdag 26 juli 2023 14:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
De mens strijdt inderdaad tegen het lijden: de grootste en luidste JA tegen het leven.
- Geen idee. De natuur trekt zich weinig aan van onze vooroordelen.quote:Op donderdag 27 juli 2023 03:18 schreef Culkin het volgende:
[..]
Nee, dat het universum zinloos is en daarbij verder het leven, is niet gestoord?
De wetenschap is spirituele armoede.
Wat is er positief aan dat wat de schijn van deugdelijkheid geeft? Is inspiratie niet verradelijk in een fundamenteel 'verwerpelijke' wereld? Als de reductie van lijden het voornaamste doel van het leven is, terwijl het leven voornamelijk lijden is, is de reductie van het leven dan niet de meest voor de hand liggende conclusie?quote:Op donderdag 27 juli 2023 00:05 schreef Grishenko_ het volgende:
waardoor deze een inspiratie zal zijn voor toekomende generaties, in positieve zin.
De beste kunst/muziek is genspireerd door het spirituele en waarschijnlijk de wetenschap ook.quote:Op donderdag 27 juli 2023 08:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
- Geen idee. De natuur trekt zich weinig aan van onze vooroordelen.
- Dat is wederom een vooroordeel. Persoonlijk ervaar ik wetenschap soortgelijk als muziek en kunst.
Ik denk eerder dat religie/spiritualiteit en wetenschap een gezamenlijke oorsprong hebben.quote:Op donderdag 27 juli 2023 09:09 schreef Culkin het volgende:
[..]
De beste kunst/muziek is genspireerd door het spirituele en waarschijnlijk de wetenschap ook.
Alchemie en astrologie zijn nog restanten van de hybride tussen geloof en wetenschap van heel vroeger.quote:Op donderdag 27 juli 2023 11:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat religie/spiritualiteit en wetenschap een gezamenlijke oorsprong hebben.
Ik ken overigens legio fantastische muziek en kunst zonder spirituele inspiratie. "De beste" is natuurlijk heel persoonlijk.
Ja.quote:Op donderdag 27 juli 2023 00:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Weleens bij een tandarts geweest?
De beste is imo degene die na tig aantal jaren nog overeind blijven staan. Klassieke meesterwerken.quote:Op donderdag 27 juli 2023 11:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat religie/spiritualiteit en wetenschap een gezamenlijke oorsprong hebben.
Ik ken overigens legio fantastische muziek en kunst zonder spirituele inspiratie. "De beste" is natuurlijk heel persoonlijk.
Ja, imo inderdaad. En vertekend door de prominente rol van religie. Net zoals het feit dat veel filosofen en wetenschappers christelijk waren.quote:Op donderdag 27 juli 2023 11:57 schreef Culkin het volgende:
[..]
De beste is imo degene die na tig aantal jaren nog overeind blijft staan. Klassieke meesterwerken.
De leer van Schopenhauer heeft uitgewezen dat de afstomping van de wil uiteindelijk de enige manier is om het lijden te minimaliseren door bijvoorbeeld ascetisme.quote:Op donderdag 27 juli 2023 08:34 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Wat is er positief aan dat wat de schijn van deugdelijkheid geeft? Is inspiratie niet verradelijk in een fundamenteel 'verwerpelijke' wereld? Als de reductie van lijden het voornaamste doel van het leven is, terwijl het leven voornamelijk lijden is, is de reductie van het leven dan niet de meest voor de hand liggende conclusie?
Hoezo vertekend? Je miskent hun talent?quote:Op donderdag 27 juli 2023 12:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, imo inderdaad. En vertekend door de prominente rol van religie. Net zoals het feit dat veel filosofen en wetenschappers christelijk waren.
Ik denk dat hij bedoelt dat kunst mooi is, buiten de religieuze context.quote:Op donderdag 27 juli 2023 12:14 schreef Culkin het volgende:
[..]
Hoezo vertekend? Je miskent hun talent?
Men zou die hoogte niet bereikt hebben zonder die religieuze context.quote:Op donderdag 27 juli 2023 12:24 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik denk dat hij bedoelt dat kunst mooi is, buiten de religieuze context.
Waarom niet?quote:Op donderdag 27 juli 2023 12:37 schreef Culkin het volgende:
[..]
Men zou die hoogte niet bereikt hebben zonder die religieuze context.
???quote:Op donderdag 27 juli 2023 12:14 schreef Culkin het volgende:
[..]
Hoezo vertekend? Je miskent hun talent?
Misschien ligt het wel aan mij hoor, maar hedendaagse muziek en kunst die een nihilistische materialisme als grondslag hebben, komt op mij over als oppervlakkige interessantdoenerij. Dat abstracte expressionisme is naar mijn smaak platvloers en nietszeggend, het is per definitie l’art pour l’art. Vergelijk dit maar eens met de werken van Carevaggio, Michelangelo en Rembrandt die met ambacht grote meesterwerken hebben gemaakt.quote:Op donderdag 27 juli 2023 13:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
???
Je ziet nu dat er, ondanks een secularisatie, nog steeds schitterende muziek en kunst onstaat. Dat laat me geloven dat religie als inspiratiebron niet strikt noodzakelijk is. Dat lijkt misschien zo, omdat religie zo alom aanwezig was vroeger.
Omdat het voor een hoger ideaal gemaakt is, omdat die mensen nog geloofden in een wereld buiten de aarde.quote:Op donderdag 27 juli 2023 13:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom niet?
Nogmaals: er is legio schitterende muziek en kunst zonder religieuze inspiratie ontstaan. Dat alleen al weerlegt je onderbuikgevoel.
Queen, Pink Floyd, The Beatles, etc, maar b.v. ook John Williams, Thomas Newman, Hans Zimmer, Keith Jarrett... legio voorbeelden.quote:Op donderdag 27 juli 2023 15:00 schreef Culkin het volgende:
[..]
Omdat het voor een hoger ideaal gemaakt is, omdat die mensen nog geloofden in een wereld buiten de aarde.
We zullen zien hoelang hedendaagse kunst de tand des tijds kan doorstaan. (gewoon uit nieuwsgierigheid, heb je enkele voorbeelden?)
Album Takk van Sigur Ros staat bij mij hoog aangeschreven. Maar goed, ik ga het hierbij laten.quote:Op donderdag 27 juli 2023 15:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Queen, Pink Floyd, The Beatles, etc, maar b.v. ook John Williams, Thomas Newman, Hans Zimmer, Keith Jarrett... legio voorbeelden.
Wat is er religieus aan de etudes en walsen van Chopin? Of de sonates van Beethoven?quote:Op donderdag 27 juli 2023 12:37 schreef Culkin het volgende:
[..]
Men zou die hoogte niet bereikt hebben zonder die religieuze context.
Dat ze genspireerd werden door bovenaf.quote:Op donderdag 27 juli 2023 16:21 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wat is er religieus aan de etudes en walsen van Chopin? Of de sonates van Beethoven?
Ja, eens. Op zijn minst poog ik de primaire wil te erkennen, d.w.z. de onvermijdelijke behoeften honoreer ik (met discipline) en de 'aangeleerde' (in deze maak-jezelf-gelukkig-commerciewereld; opgedrongene) behoeften probeer ik ervan te onderscheiden. Lastig, want al het onechte speelt in op het primaire. De doorgeschoten poging van de Boeddhist om elke roep vanuit de Wil te negeren, zie ik als niets dan een ontkenning van het leven zelf. Hou er dan gewoon volledig mee op. De Boeddhist kan dat natuurlijk niet, want deze vreest de terugkeer van de particuliere representatie van zijn bestaan (ziel), maar Schopenhauer zou er minder moeite mee moeten hebben.quote:Op donderdag 27 juli 2023 12:13 schreef Grishenko_ het volgende:
De leer van Schopenhauer heeft uitgewezen dat de afstomping van de wil uiteindelijk de enige manier is om het lijden te minimaliseren door bijvoorbeeld ascetisme.
Dit buitengewoon interessante uitgangspunt is een manier om de wil te temmen, maar het brengt ook een contradictie teweeg; de afstomping van het verlangen is ook een lijdensweg, gevuld met gebrek en tekortkomingen. En het is ook een onrealistisch doel voor het gros van de mensheid, omdat deze een willend wezen is. Het ene leed vervangt een ander leed.
Ik vind het best wel nobel. Egosme afwijzen vind ik gevaarlijk voor die het advies wl aanneemt, in een wereld waarin het aannemelijk is dat er minstens altijd n ander is, die het niet aanneemt. De eerste zal onvermijdelijk het onderspit delven, maar misschien is het daarmee ook wel de beste manier om tot het (gewenste) einde van het eigen lijden te komen, zij het door een afgedwongen afstand tot de realisatie van de wil, zij het door de volledige negatie van het kunnen willen (RIP).quote:Daarom dat ik het standpunt naar voren breng dat het gedeelde leed ons mogelijk inzichten geeft in de psyche van de mens, zodat het bestaan opzichzelf een helder begrip wordt. Heel misschien wordt dan de arrogantie en egosme gezien als onwenselijke eigenschappen, die in tegenstelling tot de moderne maatschappij worden gevierd als kernfactoren van succes en geluk. Ik adverteer een gevoel van complete onvoorwaardelijke liefde naar elkaar, gebaseerd op de synthese van het gedeelde leed.
Maar inderdaad, uiteindelijk bouw ik ook maar een toren van Bavel en is mijn oplossing voor het leed van de wereld mogelijk onhaalbaar. Mensen blijven nu eenmaal steken in vooroordelen en ijdelheid, waardoor het heenstappen voorbij hun eigen schaduw een schier onmogelijke opdracht lijkt. Daarnaast is de wereld noodzakelijk zoals die is, anders zou de wereld wel anders zijn geweest.
De vier edele waarheden in het boeddhisme zijn als volgt:quote:Op zaterdag 29 juli 2023 10:49 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Ja, eens. Op zijn minst poog ik de primaire wil te erkennen, d.w.z. de onvermijdelijke behoeften honoreer ik (met discipline) en de 'aangeleerde' (in deze maak-jezelf-gelukkig-commerciewereld; opgedrongene) behoeften probeer ik ervan te onderscheiden. Lastig, want al het onechte speelt in op het primaire. De doorgeschoten poging van de Boeddhist om elke roep vanuit de Wil te negeren, zie ik als niets dan een ontkenning van het leven zelf. Hou er dan gewoon volledig mee op. De Boeddhist kan dat natuurlijk niet, want deze vreest de terugkeer van de particuliere representatie van zijn bestaan (ziel), maar Schopenhauer zou er minder moeite mee moeten hebben.
[..]
Ik vind het best wel nobel. Egosme afwijzen vind ik gevaarlijk voor die het advies wl aanneemt, in een wereld waarin het aannemelijk is dat er minstens altijd n ander is, die het niet aanneemt. De eerste zal onvermijdelijk het onderspit delven, maar misschien is het daarmee ook wel de beste manier om tot het (gewenste) einde van het eigen lijden te komen, zij het door een afgedwongen afstand tot de realisatie van de wil, zij het door de volledige negatie van het kunnen willen (RIP).
Entiteiten bestaan nietquote:Op zaterdag 29 juli 2023 15:05 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
De vier edele waarheden in het boeddhisme zijn als volgt:
- Er is lijden
- Het lijden heeft een oorzaak
- De oorzaak van het lijden kan worden opgelost
- Door het achtvoudige pad te volgen, zal het lijden eindigen
Volgens de boeddhistische leer wordt lijden veroorzaakt door het te willen vervullen van verlangens. Onze wensen en dromen komen voort uit een bepaalde behoefte, een bepaald gebrek, die recht moet worden gezet door een externe omstandigheid. Veelal komen onze dromen nooit uit en de wensen die ingewilligd worden, stellen naderhand teleur, omdat onze fantasie het fraaier heeft gemaakt dan het daadwerkelijk was. Daardoor kunnen we een directe verbintenis sluiten met het verlangen en het lijden. Dit religieuze inzicht kan gezien worden als voorloper van de moderne psychologie. Onze driften en passies zijn eigenlijk de motieven van de ego, die zich manifesteren in gedrag en levenshouding.
Daarom is de oplossing van het boeddhisme, namelijk stoppen te verlangen, een hele logische en rationele oplossing voor het probleem van lijden. Immers, als de wortel van het kwaad het verlangen is, dan is het afstompen van dat verlangen de enige remedie voor een pijnlijk bestaan.
Maar naar mijn mening is dat het toch, ondanks dat ik overweldigend respect heb voor zulke inzichten in dat tijdsgewricht van een paar duizend jaar terug, een oversimplification van het probleem: lijden is immers fundamenteel, waaruit men niet kan ontsnappen; het is een inherent deel van het bestaan. We kunnen lijden in dat opzicht vergelijken met drijfzand: hoe meer wij ons willen ontworstelen van het lijden, hoe dieper wij erin glijden.
Daarom verwerp ik ook de derde en vierde waarheid. Een essentieel bestanddeel als lijden kan niet universeel worden weggenomen door ons te onthouden van bepaalde handelingen. De wil kan niet worden uitgewist, het manifesteert zich enkel op een andere manier.
Boven zonde en deugd uitstijgen, dan is er geen lijden.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 16:13 schreef Alarmonoff het volgende:
Stelling:
Al het lijden komt door de zonde en zonden.
Zonden: wat anderen jou aandoen en jij anderen.
De zonde: het zit in onze aard, alleen steekt het niet meteen de kop op, ook een rechtvaardig iemand is eraan onderworpen.
Geestelijk lijden is een neerwaartse spiraal, en is (het foute) doen wat je niet wil doen en niet (het goede) doen wat je wel wil doen; en de boze machten proberen je denken en daaruit het gedrag en handelen te beinvloeden om je miserable te laten voelen.
Oplossing: ?
Metafysisch gezien zit het zo. Jij, als bewustzijn, bent de bron van alles dat bestaat. Maar nu besta je als beperkt wezen. Dit wezen probeert gelukkig te zijn en probeert het geluk te vinden in de wereld. De wereld is echter secundair, jij bent de bron van de wereld. Het echte geluk zit dus niet in de wereld maar zit vanbinnen. Velen gaan achter geluk aan door seks, eten, status, macht of andere externe factoren. Heel vaak voelt men een leegte, een gebrek, dat altijd maar blijft aanhouden. Dit komt omdat het volle geluk dat je zoekt vanbinnen zit.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 15:05 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Volgens de boeddhistische leer wordt lijden veroorzaakt door het te willen vervullen van onze verlangens. Onze wensen en dromen komen voort uit een bepaalde behoefte, een bepaald gebrek, die moet worden gerectificeerd door een externe omstandigheid. Veelal komen onze dromen nooit uit en de wensen die wl ingewilligd worden, stellen naderhand teleur omdat onze fantasie het fraaier heeft gemaakt dan het daadwerkelijk was. Daardoor kunnen we een directe verbintenis sluiten met het verlangen en het lijden. Onze driften en passies zijn de motieven van de ego, die zich manifesteren in gedrag en levenshouding.
Dat is wishful thinking, tenzij je je denken uitschakelt en conflictsituaties vermijdt, denkt ikquote:Op zaterdag 29 juli 2023 17:37 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Boven zonde en deugd uitstijgen, dan is er geen lijden.
Als er geen positief of negatief is, dan is er dus geen lijden.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 18:03 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Dat is wishful thinking, tenzij je je denken uitschakelt en conflictsituaties vermijdt, denkt ik.
Die doorgrond ik niet helemaalquote:Op zaterdag 29 juli 2023 18:06 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Als er geen positief of negatief is, dan is er dus geen lijden.
Wat wij als mensen positief of negatief vinden is het gevolg van culturele en biologische conditioneringen. Dit kun je ontstijgen door te mediteren. Bijvoorbeeld, je hebt een zware hoofdpijn. Je denkt eraan om een pijnstiller te nemen. In plaats daarvan mediteer je. De weerstand tegen de pijn verdwijnt en daarmee verdwijnt het leed. Het leed ontstaat namelijk niet door de pijn maar door de weerstand tegen de pijn.quote:
Allereerst dank voor deze mooie post, heel helder ook hoe je hier de wil aanstipt en de valkuil blootlegt van het willen controleren door onderdrukken.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 15:05 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
De vier edele waarheden in het boeddhisme zijn als volgt:
- Er is lijden
- Het lijden heeft een oorzaak
- De oorzaak van het lijden kan worden opgelost
- Door het achtvoudige pad te volgen, zal het lijden eindigen
Volgens de boeddhistische leer wordt lijden veroorzaakt door het te willen vervullen van onze verlangens. Onze wensen en dromen komen voort uit een bepaalde behoefte, een bepaald gebrek, die moet worden gerectificeerd door een externe omstandigheid. Veelal komen onze dromen nooit uit en de wensen die wl ingewilligd worden, stellen naderhand teleur omdat onze fantasie het fraaier heeft gemaakt dan het daadwerkelijk was. Daardoor kunnen we een directe verbintenis sluiten met het verlangen en het lijden. Onze driften en passies zijn de motieven van de ego, die zich manifesteren in gedrag en levenshouding.
Daarom is de oplossing van het boeddhisme, namelijk om te stoppen te verlangen, een hele logische en rationele bedenksel voor het probleem van lijden. Immers, als het verlangen de wortel van het kwaad is, dan is het afstompen van dat verlangen de enige remedie voor een pijnlijk bestaan.
Maar naar mijn mening is dat het toch, ondanks dat ik overweldigend respect heb voor zulke inzichten in dat tijdsgewricht van een paar duizend jaar terug, een oversimplificatie van het probleem: lijden is immers fundamenteel, waaruit men niet kan ontsnappen; het is een inherent deel van het bestaan. We kunnen lijden in dat opzicht vergelijken met drijfzand: hoe meer wij ons willen ontworstelen van het lijden, hoe dieper wij erin glijden.
Daarom verwerp ik ook de derde en vierde waarheid. Een essentieel bestanddeel als lijden kan niet universeel worden weggenomen door ons te onthouden van bepaalde handelingen. De Wil kan niet worden uitgewist, want het manifesteert zich dan enkel op een andere manier.
Ik zou mij dan eerder baseren op de stosche geschriften die oplossingen zochten om om te gaan met lijden. Epictetus en Aurelius zijn daar de beste exponenten van. Zij stellen dat de materile wereld is zoals die is, maar dat onze innerlijkheid de morele keuze kan maken. Dus met andere woorden, het is het leren omgaan met het fundamentele leed door deze te rationaliseren en te relativeren. Ook hier kunnen we stellen dat het stocisme, naast boeddhisme, eigenschappen draagt van de moderne psychologie.
Vanuit een stosch perspectief, begrijp ik je standpunt wel. Ik zie ook parallellen met mijn eigen filosofie: het leed is fundamenteel, waardoor het niet afgestompt kan worden tot het niet meer bestaat (dat zou ontkenning van het leven zijn), maar wij kunnen als mensheid leren om te gaan met dat leed door bijvoorbeeld stosche handboeken te hanteren in ons onderwijs of op zijn minst doordrongen zijn van het feit dat het lijden het fundament is van het bestaan. Dan zouden wij mogelijk meer compassie hebben voor elkaar en zorgdragen over elkaars leed, als zijnde het ons eigen leed betrof.
Omdat degene hierboven mij deze post ook quote, vind ik dit wel een interesting statement. Hoezo kun je niet ontsnappen uit het lijden? Het lijden is enkel het ego wat shit uit de weg gaat vanwege de shadow. Weinig mensen hebben door dat ze uberhaupt hierdoor gestuurd worden. Zie post #17 van dit topic waarin ik eea uit n zet hoe dit in de psyche werkt, verder heb ik nog eea aan posts gedaan die daarop aansluiten in dat topic.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 15:05 schreef Grishenko_ het volgende:
Maar naar mijn mening is dat het toch, ondanks dat ik overweldigend respect heb voor zulke inzichten in dat tijdsgewricht van een paar duizend jaar terug, een oversimplificatie van het probleem: lijden is immers fundamenteel, waaruit men niet kan ontsnappen; het is een inherent deel van het bestaan. We kunnen lijden in dat opzicht vergelijken met drijfzand: hoe meer wij ons willen ontworstelen van het lijden, hoe dieper wij erin glijden.
Daarom verwerp ik ook de derde en vierde waarheid. Een essentieel bestanddeel als lijden kan niet universeel worden weggenomen door ons te onthouden van bepaalde handelingen. De Wil kan niet worden uitgewist, want het manifesteert zich dan enkel op een andere manier.
Het eerste klopt, ik heb ook een afkeer tegen het woord "geloof", echter het is afhankelijk van welke benadering je hierin zoekt. Gelukkig hebben we de Engelse taal die dit beter verwoordt; Believe versus Faith.quote:Belachelijkheid van Geloof, in het bijzonder Christendom #2
SPOILER: omfgOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tot zo ver mijn zeer beknopte samenvatting.
[ Bericht 1% gewijzigd door Mijk op 05-08-2023 03:16:23 ]As above, so below.
Volgens mij is verlichting (moksha, nirvana, etc) simpelweg transcendentie. Transcendentie betekent het ontstijgen van je fysieke natuur. Dit betekent dat je de wereld overwonnen hebt en volledig je spirituele natuur hebt verwezenlijkt in je leven. Knap lastig om uit te leggen, maar verlichting is de grootste uitdaging voor een mens. Geen last hebben van honger en dorst, geen last van wat voor pijn dan ook, geen onderscheid tussen goed en kwaad, geen onderscheid tussen plezier en pijn....de non-duale realiteit realiseren in dit leven...quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 01:06 schreef Mijk het volgende:
Ik zag de opmerking voorbij komen; "De wil om niet te verlangen is ook een verlangen", dit is correct, maar dit is wat anders dan daadwerkelijk niets verlangen. Desirelesness, zoals ik ook in de gelinkte post aangaf, is de key. Tot Enlightenment, Nirvana, Samadhi, Moksha, Heaven, Paradise, The Absolute, Ultimate reality... however the fuck you want to call it, i dont care. Stop met stenen gooien.
[ afbeelding ]
Nee hoor, is niet lastig. Wat je omschrijft is de dood.quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 02:30 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Volgens mij is verlichting (moksha, nirvana, etc) simpelweg transcendentie. Transcendentie betekent het ontstijgen van je fysieke natuur. Dit betekent dat je de wereld overwonnen hebt en volledig je spirituele natuur hebt verwezenlijkt in je leven. Knap lastig om uit te leggen, maar verlichting is de grootste uitdaging voor een mens. Geen last hebben van honger en dorst, geen last van wat voor pijn dan ook, geen onderscheid tussen goed en kwaad, geen onderscheid tussen plezier en pijn....de non-duale realiteit realiseren in dit leven...
Verlicht raken = Nirvana betreden. Nirvana is het resultaat van verlichting.quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 02:30 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Volgens mij is verlichting (moksha, nirvana, etc) simpelweg transcendentie. Transcendentie betekent het ontstijgen van je fysieke natuur. Dit betekent dat je de wereld overwonnen hebt en volledig je spirituele natuur hebt verwezenlijkt in je leven. Knap lastig om uit te leggen, maar verlichting is de grootste uitdaging voor een mens. Geen last hebben van honger en dorst, geen last van wat voor pijn dan ook, geen onderscheid tussen goed en kwaad, geen onderscheid tussen plezier en pijn....de non-duale realiteit realiseren in dit leven...
Ik denk dat geloof een vereiste is voor een spirituele zoektocht. Om een spirituele zoektocht te starten moet je eerst kunnen geloven in magie, zielen, geesten, goden, God.....er is een soort magisch instinct nodig. Het geloof dat er 'meer is tussen hemel en aarde'.quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 01:36 schreef Mijk het volgende:
En om even op de titel te reageren;
[..]
Het eerste klopt, ik heb ook een afkeer tegen het woord "geloof", echter het is afhankelijk van welke benadering je hierin zoekt. Gelukkig hebben we de Engelse taal die dit beter verwoordt; Believe versus Faith.
Geloven in God (alsin; vertrouwen op God (faith)) is wat anders dan Geloven in God (believing in God's existence).
En doordat deze verwarring ontstaat ben ik geen fan van de term "geloof", het impliceert meer de believe kant dan de faith kant omdat dit nou eenmaal veel vaker van toepassing is bij de term "geloof" in het algemeen. En dit impliceert dus; "Ik denk maar weet niet zeker". En inderdaad, dat doe je maar lekker in sprookjes, je weet of je weet niet, buiten dat is er niets.
Zie daarom die verwijzing naar POST #145 van dat andere topic.quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 02:34 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik denk dat geloof een vereiste is voor een spirituele zoektocht. Om een spirituele zoektocht te starten moet je eerst kunnen geloven in magie, zielen, geesten, goden, God.....er is een soort magisch instinct nodig. Het geloof dat er 'meer is tussen hemel en aarde'.
Aan de andere kant, blind geloven in bijbelteksten is weer heel wat anders. Daardoor heeft geloof een negatieve connotatie gekregen.
quote:Those who don't feel this Love pulling them like a river, those who don't drink dawn like a cup of spring water or take in sunset like supper, those who don't want to change, let them sleep.
This Love is beyond the study of theology, that old trickery and hypocrisy. If you want to improve your mind that way, sleep on. I've given up on my brain. I've torn the cloth to shreds and thrown it away.
If you're not completely naked, wrap your beautiful robe of words around you, and sleep.
-- Rumi
Ik geloof ook dat God in het bewustzijn te vinden is, het bewustzijn is namelijk de magie waar spiritualiteit om draait. De liefde, de muziek, het eeuwige en tijdloze.quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 01:36 schreef Mijk het volgende:
Nu is de term God n van de meest uit verband getrokken termen in human history, dus ik gebruik liever de term bewustzijn, of collectief bewustzijn om niet direct te refereren naar een man met een toverstaf,[/b]
Er zijn opvallende overeenkomsten tussen de mystieke inzichten verkregen door meditatie en fysieke wetenschap. De reden is dat materie ook bewustzijn is, dus een studie naar materie is een studie naar bewustzijn maar dan extern in plaats van intern zoals bij meditatie. Zo is ook kwantumfysica te begrijpen, maar de fysicalisten zeggen dat het onbegrijpelijk is omdat ze het vanuit een materialistisch kader proberen te begrijpen (materie is fundamenteel in plaats van bewustzijn, in hun ogen).quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 01:36 schreef Mijk het volgende:
Zelfs Einstein zn E=MC is compatible met dit verhaal, want alles is energie, materie is bevroren energie, alles is een trilling, wat is die trilling? Jep, quantumfield of collective consciousness, of God, wat jij wil. Wetenschap en religie liggen elkaar totaal niet in de weg; yet again; als je weet hoe te lezen.[/spoiler]
In de Endstage van Yoga is dit terug te vinden, Samadhi, waarbij men in staat is t bewustzijn te verplaatsen in een object, m.a.w.; men WORDT het object.quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 02:39 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik geloof ook dat God in het bewustzijn te vinden is, het bewustzijn is namelijk de magie waar spiritualiteit om draait. De liefde, de muziek, het eeuwige en tijdloze.
[..]
Er zijn opvallende overeenkomsten tussen de mystieke inzichten verkregen door meditatie en fysieke wetenschap. De reden is dat materie ook bewustzijn is, dus een studie naar materie is een studie naar bewustzijn maar dan extern in plaats van intern zoals bij meditatie. Zo is ook kwantumfysica te begrijpen, maar de fysicalisten zeggen dat het onbegrijpelijk is omdat ze het vanuit een materialistisch kader proberen te begrijpen (materie is fundamenteel in plaats van bewustzijn, in hun ogen).
Intutie noemen ze dit, luisteren naar t hart ipv het verstand, want eigenlijk hebben we het dan over:quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 02:34 schreef Libertarisch het volgende:
er is een soort magisch instinct nodig
Dan zou je even mn crossposts kunnen lezen, en dat gaat niet om moderne psychologie, gewoon om met name Jung,... en ook wel redelijk Freud. Zie crosspost naar Post #17.quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 11:12 schreef Grishenko_ het volgende:
En toch gaat iedereen voorbij aan de moderne psychologie: wij zijn producten van trauma’s, innerlijke tegenstrijdigheden en proberen ons leven te wijden aan de reparaties van onze onstuimige psyche, wat in zijn geheel een onmogelijke opdracht is.
Ook hieruit kunnen we de conclusie trekken dat de Wil, dus ook het bestaan, een negatief begrip is.
Vanuit zijn filosofie is de wereld een noodzakelijk geheel, alwaar de gebeurtenissen vaststaan in ketens van oorzaak en gevolg. En daaruit vloeit voort dat het bestaan iets is dat moet worden verdragen, aangezien wij als individu geen invloed hebben op hoe de wereld in elkaar steekt, dat de wereld blijft zoals deze is, en dat we hoogstens kunnen hopen op de mentale kracht, vanuit de psyche, om de noodzakelijkheden te overwinnen.quote:Whatever happens to you has been waiting to happen since the beginning of time. The twining strands of fate wove both of them together: your own existence and the things that happen to you.
Daar zal ik op een later tijdstip adequaat op reageren.quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 11:15 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dan zou je even mn crossposts kunnen lezen, en dat gaat niet om moderne psychologie, gewoon om met name Jung,... en ook wel redelijk Freud. Zie crosspost naar Post #17.
Het komt door t geen wat daar in die post17 beschreven staat. Ik vraag me ook af hoe jij erbij komt dat dat het fundament is van het bestaan. Ben je Christelijk?quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 11:22 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Daar zal ik op een later tijdstip adequaat op reageren.
Maar jij gaf ook duidelijk aan dat lijden in jouw optiek iets illusoir is, een bijkomstigheid. Maar daar kan ik enkel ontkennend op antwoorden, omdat het lijden het fundament is van het bestaan. Waar wordt geleefd, wordt ook geleden.
De grondwaardes van het Christendom vind ik buitengewoon interessant. Maar dat vind ik ook van het hindoesme.quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 11:23 schreef Mijk het volgende:
[..]
Het komt door t geen wat daar in die post17 beschreven staat. Ik vraag me ook af hoe jij erbij komt dat dat het fundament is van het bestaan. Ben je Christelijk?
En hoe kom je erbij dan dat lijden het fundament is van ons bestaan? Want dit klinkt naar een Christelijk Zonde-val dingetje. Vandaar ook de vraag.quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 11:33 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
De grondwaardes van het Christendom vind ik buitengewoon interessant. Maar dat vind ik ook van het hindoesme.
Beide religies geven dan ook ondersteuning aan mijn filosofie.
Uiteindelijk ga ik eclectisch te werk en leen ik, naast het fundament van Christendom en hindoesme, ook van de moderne psychologie en westerse filosofie.
Niet alleen van het Christendom hoor, in het hindoesme wordt die “zondeval” wellicht nog meer benadrukt.quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 11:35 schreef Mijk het volgende:
[..]
En hoe kom je erbij dan dat lijden het fundament is van ons bestaan? Want dit klinkt naar een Christelijk Zonde-val dingetje. Vandaar ook de vraag.
Tell more !quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 11:39 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Niet alleen van het Christendom hoor, in het hindoesme wordt die “zondeval” wellicht nog meer benadrukt.
Moderne psychologie heeft last van trends, de huidige trend is alles en iedereen een trauma aan te praten. Met bijbehorende therapieen.quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 11:12 schreef Grishenko_ het volgende:
En toch gaat iedereen voorbij aan de moderne psychologie: wij zijn producten van trauma’s, innerlijke tegenstrijdigheden en proberen ons leven te wijden aan de reparaties van onze onstuimige psyche, wat in zijn geheel een onmogelijke opdracht is.
Ook hieruit kunnen we de conclusie trekken dat de Wil, dus ook het bestaan, een negatief begrip is.
En wat is het resultaat van het eclectisch denken?quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 11:33 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
De grondwaardes van het Christendom vind ik buitengewoon interessant. Maar dat vind ik ook van het hindoesme.
Beide religies geven dan ook ondersteuning aan mijn filosofie.
Uiteindelijk ga ik eclectisch te werk en leen ik, naast het fundament van Christendom en hindoesme, ook van de moderne psychologie en westerse filosofie.
Nee, intutie is te seculier. Je hebt magie nodig om te kunnen geloven.quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 10:30 schreef Mijk het volgende:
[..]
Intutie noemen ze dit, luisteren naar t hart ipv het verstand, want eigenlijk hebben we het dan over:
Het is moeilijk, niet onmogelijk.quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 11:12 schreef Grishenko_ het volgende:
Wat is het verschil en hoe bepaal je t onderscheid volgens jou? In mijn ogen is het heel eenvoudig; je figuurlijke hart zoveel mogelijk open stellen, het ego doorzien en daarmee het nadenken ontstijgen, compleet in het nu leven. Dan stopt ook de tijd omdat je "aligned" met wat is. Deattachment van body/spirit zal volgen en daarmee wt je dat je eternal bent, onsterfelijk want het lichaam is slechts het zoveelste window waardoor het universum zichzelf observeert. Dit is niet je eerste, en ook zeker niet je laatste keer. Jezus wist dit ook, en beloofde daarom onsterfelijkheid.quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 14:34 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, intutie is te seculier. Je hebt magie nodig om te kunnen geloven.
SPOILER: Ego-death is what its aboutOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.lles is een cycle;
Een dag, een week, een maand, een jaar, een menstruatiecyclus, een 26K Yuga Cycle, alles houdt zich aan die ene golden ratio; Fibonacci.SPOILER: Fibonacci in natureOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus ja, hoe groot is de kans dat een leven ineens "uitgezonderd" zou zijn van deze regel terwijl de rest van het universum zich hier ltijd aan houdt? Big question, obvious answer.
Nothing lasts... but nothing is lost.
Edit; en het probleem is dat iets zo makkelijk is dat het moeilijk wordt, en andersom. Zo kun je iets ook z heet zetten dat het koud wordt, en zo koud zetten dat het heet wordt. Beide uitersten uiteinden, grenzen aan de uiterste kanten ook aan elkaar, los van het spectrum wat er tussen zit. De eeuwige fractal, wheel of Samsara.
[ Bericht 5% gewijzigd door Mijk op 05-08-2023 15:06:26 ]As above, so below.
Het verschil is dat intutie een natuurlijk fenomeen is en de ziel is bovennatuurlijk. Jij hebt het over onsterfelijkheid dus jij gelooft in bovennatuurlijke dingen, dat is magie. Een leven na de dood is het meest onlogische wat er is. Als ik word platgereden door een vrachtwagen dan besta ik nog steeds?quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 14:49 schreef Mijk het volgende:
[..]
Wat is het verschil en hoe bepaal je t onderscheid volgens jou?
Nee, jij, als in degene die je denkt dat je bent (egoic construct) die bestaat niet meer nee. De persoon Libertarisch is heengegaan, maar dat stukje bewustzijn wat jij had wordt gewoon weer opgenomen in het geheel, het collective consciousness, dus God, ik dacht dat we het hier eerder over eens waren. En dat stukje reincarneert gewoon zodra het bewustzijn daar weer een nieuwe fysieke expressie van maakt d.m.v. geboorte, en gaat zn volgende cycle in, zoals afgesproken met Fibonacci.quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 15:10 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het verschil is dat intutie een natuurlijk fenomeen is en de ziel is bovennatuurlijk. Jij hebt het over onsterfelijkheid dus jij gelooft in bovennatuurlijke dingen, dat is magie. Een leven na de dood is het meest onlogische wat er is. Als ik word platgereden door een vrachtwagen dan besta ik nog steeds?![]()
Hoe kom je hierbij, er is geen magie nodig...quote:Het hindoe wereldbeeld kan niet kloppend gemaakt worden zonder magie. Denk maar eens na, hoe kan het kloppen dat er maar n bewustzijn is?
Ik weet niet precies wat je met de term "magie" bedoelt. En idd, het is ook niet handig om te geloven zoals ik eerder ook gepost heb; geloven doe je in sprookjes, je weet shit, of je weet het niet. En alles buiten dat baseer ik op logica, redenatie naar wat het meest voordehandliggende scenario zou zijn.quote:Voor elke religie en elke vorm van spiritualiteit is magie nodig, anders werkt het niet. Daarom is het schier onmogelijk voor een moderne Nederlander om echt te geloven, op een paar procent van de bevolking na.
Het rationele en logische wereldbeeld is het wetenschappelijke wereldbeeld. De wereld is fysiek en zit voorspelbaar in elkaar door natuurwetten. Er is geen bewijs voor het bestaan van een god, de vermeende goden zijn totaal onzichtbaar en onmeetbaar. Het bewustzijn is een mysterie maar zou uit het brein kunnen komen.quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 15:30 schreef Mijk het volgende:
[..]
Hoe kom je hierbij, er is geen magie nodig...
Ja ik ben ook totaal niet van het bovennatuurlijke, en nee er is geen bewijs voor het bestaan van God, en dat gaat er ook niet komen ook zolang bewustzijn niet bewezen wordt, het is inherent aan elkaar. Het was notabene een groot wetenschapper die dit ook doorzag; Tesla beweerde ook dat het brein een receiver is en consciousness everywhere. Het was een hypothese, idd, want hij kon het ook niet bewijzen, niemand kan "Consciousness" bewijzen maar we weten dat het bestaat anders had je dit niet (bewust, hihi) gelezen. Is dit dan ook "bovennatuurlijk", dit treedt immers ook buiten het wetenschappelijke wereldbeeld.quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 15:42 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het rationele en logische wereldbeeld is het wetenschappelijke wereldbeeld. De wereld is fysiek en zit voorspelbaar in elkaar door natuurwetten. Er is geen bewijs voor het bestaan van een god, de vermeende goden zijn totaal onzichtbaar en onmeetbaar. Het bewustzijn is een mysterie maar zou uit het brein kunnen komen.
Een bewustzijn dat niet uit het brein komt treedt buiten het wetenschappelijke wereldbeeld en is daarmee echt bovennatuurlijk (in plaats van alleen een mysterie dat ooit eens opgelost kan worden). Dit bovennatuurlijke aspect noem ik magie.
De van Dale zegt:
magie (de; v)
1
toverkunst: zwarte magie toverij met behulp van duivelse machten
2
sprookjesachtig karakter: de magie van het Verre Oosten
Ik zou zeggen: magie staat gelijk aan bovennatuurlijk
Als jij een shotje wodka neemt dan raak je aangeschoten, als iemand jou een klap tegen je hoofd geeft dan raak je bewusteloos, als je alzheimer krijgt dan verlies je herinneringen. Om maar te zwijgen over de lobotomiequote:Op zaterdag 5 augustus 2023 15:52 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja ik ben ook totaal niet van het bovennatuurlijke, en nee er is geen bewijs voor het bestaan van God, en dat gaat er ook niet komen ook zolang bewustzijn niet bewezen wordt, het is inherent aan elkaar. Het was notabene een groot wetenschapper die dit ook doorzag; Tesla beweerde ook dat het brein een receiver is en consciousness everywhere. Het was een hypothese, idd, want hij kon het ook niet bewijzen, niemand kan "Consciousness" bewijzen maar we weten dat het bestaat anders had je dit niet (bewust, hihi) gelezen.
Op basis van meditaties van 4 uur waarin ik het voor elkaar kreeg om mn hele neocortex uit te schakelen wat voelde alsof er een engeltje over mn hersenpan stond te pissen omdat er een deel van m'n lichaam op dat moment rust kreeg wat nog nooit rust had gehad in de 25 jaar ervoor. Ik sloeg 8 uur slaap over met 4 uur mediteren en was meer uitgerust dan ever toen ik eruit kwam, op dit soort momenten ga je beseffen dat je lichaam een voertuig is, en niet je true being.quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 15:56 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Als jij een shotje wodka neemt dan raak je aangeschoten, als iemand jou een klap tegen je hoofd geeft dan raak je bewusteloos, als je alzheimer krijgt dan verlies je herinneringen. Om maar te zwijgen over de lobotomie
Op basis waarvan geloof jij dat het bewustzijn niet uit het brein komt? Op mij komt het vooralsnog over als hetgene waar jij een hekel aan hebt, namelijk geloof.
Er is geen breinquote:Op zaterdag 5 augustus 2023 16:35 schreef Mijk het volgende:
[..]
Op basis van meditaties van 4 uur waarin ik het voor elkaar kreeg om mn hele neocortex uit te schakelen wat voelde alsof er een engeltje over mn hersenpan stond te pissen omdat er een deel van m'n lichaam op dat moment rust kreeg wat nog nooit rust had gehad in de 25 jaar ervoor. Ik sloeg 8 uur slaap over met 4 uur mediteren en was meer uitgerust dan ever toen ik eruit kwam, op dit soort momenten ga je beseffen dat je lichaam een voertuig is, en niet je true being.
Nou dit was wel de laatste reactie die ik had verwacht, maargoed wat jij hier bedoelt is mindfullness, ik heb hele diepe gerichte meditaties gehad om zaken schoon te vegen in mn mind of dus slaapuren over te slaan. En inderdaad, je bent continu in het nu aanwezig bij enlightenment, maar dat gaat vanzelf zodra je aligned met het nu... het is een beetje alsof je altijd een hl klein stukje achter "de live stream" van het leven aan loopt, in de buffering zone, en je ego is die buffer, het filter, daardoor loopt de stream een paar millisec vertraging op, derhalve leef je niet in het nu en mis je de magie, en dit is wl een mooie vorm van magiequote:Op zaterdag 5 augustus 2023 18:31 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Er is geen breinOp basis van de rest van je verhaal kan ik je het advies geven om in de leer te gaan bij een goeroe. Meditatie is niet iets dat je 5 minuten doet, of een uur, of 8 uur. Meditatie is je way of being, het is permanent, het stopt niet. Dit betekent dat je constant (24/7) je aandacht moet behouden, dat is wat nodig is voor enlightenment.
En om dit nog even kracht bij te zetten;quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 14:49 schreef Mijk het volgende:
dat iets zo makkelijk is dat het moeilijk wordt, en andersom. Zo kun je iets ook z heet zetten dat het koud wordt, en zo koud zetten dat het heet wordt. Beide uitersten uiteinden, grenzen aan de uiterste kanten ook aan elkaar, los van het spectrum wat er tussen zit. De eeuwige fractal, wheel of Samsara.
Ik vind dialectiek (het idee dat tegenovergestelde dingen tegelijkertijd verbonden en onderscheiden zijn) altijd wat naefs hebben. Als een heuristiek zie ik er de waarde van in: zonder rouw geen liefde, zonder pijn geen genot, etc. Maar als ontologisch idee. In welk opzicht zijn zwart en wit bijvoorbeeld "tegenovergesteld"? Of "heet" en "koud"? Dat is iets dat in ons eigen conceptualiseren gebeurt. Als je fenemenologisch kijkt is de wereld zo veel complexer dan dat.quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 14:49 schreef Mijk het volgende:
en het probleem is dat iets zo makkelijk is dat het moeilijk wordt, en andersom. Zo kun je iets ook z heet zetten dat het koud wordt, en zo koud zetten dat het heet wordt. Beide uitersten uiteinden, grenzen aan de uiterste kanten ook aan elkaar, los van het spectrum wat er tussen zit. De eeuwige fractal, wheel of Samsara.
Zwart = het ontbreken van kleur.quote:Op zondag 6 augustus 2023 20:28 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Ik vind dialectiek (het idee dat tegenovergestelde dingen tegelijkertijd verbonden en onderscheiden zijn) altijd wat naefs hebben. In welk opzicht zijn zwart en wit bijvoorbeeld "tegenovergesteld"? Of "heet" en "koud"? Dat is iets dat in ons eigen conceptualiseren gebeurt. Als je fenemenologisch kijkt is de wereld zo veel complexer dan dat.
Volgens mij begrijp je mijn kritiek niet helemaal. Ik vind persoonlijk de term "non-dualisme" te dualistisch. Het veronderstelt wat het bekritiseert. Het antwoord op dualisme is niet non-dualisme maar pluralisme.quote:Op zondag 6 augustus 2023 20:34 schreef Mijk het volgende:
[..]
Zwart = het ontbreken van kleur.
Wit = alle kleuren bij elkaar.
Dit is een polarity, dualiteit, net als warm en koud, net als donker en light, net als hoog en laag. Dit is hoe het dualisme werkt. Zo is ook moeilijk(complex) en makkelijk polarities zijn. En xact dit is waar Advaita Vedanta (de vroegere term waar Hinduism vanuit ontstaan is) over gaat; NON-DUALISME. Het ontstijgen ervan. Dat betekent niet dat de wereldse dualiteiten ineens verdwijnen, het gaat over het niet nadenken in dergelijke termen, het samensmelten met "that what is" ipv altijd maar "het 1 of het ander". Dit is notebene waarom we symbolisch uit "Eden" werden getrapt door God; het ego denkt in A of B, "God" ontstijgt A en B en ziet ze als 1 geheel.
Dit is precies DE crux, waar lle religies over gaan. Dus dit naief noemen, tja.. whatever floats your boat.
Interesting, want hier zit idd wat in. Maar soms ontkom je niet aan dergelijke termen om het begrijpelijk te houden of trachten te maken, en ik gebruik de term non-dualisme daarvoor. Zo zou je dus ook kunnen zeggen dat Anatta niet zou moeten bestaan als term, omdat dit ook voorbij de leer gaat, maar then again; AL het tekstuele gaat buiten de leer om, taal is enkel om iets duidelijk te maken, om iets trachten aan te wijzen, verder is het useless, ergo; het maakt het begrijpen van religies vl lastiger omdat hetgeen wat je probeert te begrijpen taalloos is en dus compleet znder labels, want zodra je gaat labelen, ben je de weg al kwijt omdat je er een concept van maakt in je hoofd, exact datgeen wat je weerhoudt van het ervaren van dat wat ze noemen "God". Dit is de paradox waar het om gaat.quote:Op zondag 6 augustus 2023 20:38 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp je mijn kritiek niet helemaal. Ik vind persoonlijk de term "non-dualisme" te dualistisch. Het veronderstelt wat het bekritiseert. Het antwoord op dualisme is niet non-dualisme maar pluralisme.
Ja, dat snap ik wel.quote:Op zondag 6 augustus 2023 20:42 schreef Mijk het volgende:
[..]
Interesting, want hier zit idd wat in. Maar soms ontkom je niet aan dergelijke termen om het begrijpelijk te houden of trachten te maken, en ik gebruik de term non-dualisme daarvoor.
Dit is ook waarom het Yin/Yang symbool ingenieus is. Degene die dat bedacht heeft is werkelijk een genie, het beeldt bijzonder veel uit;quote:Op zondag 6 augustus 2023 21:21 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik wel.Het heeft ook wat potisch natuurlijk, vuur en water, aarde en lucht. Inderdaad een veelvoorkomend thema in veel religies (ik vind Prediker 3 mooi). En dan krijg je dat idee van een "universum in balans" waar je het eerder over had.
Ik hou zelf erg van de filosoof Gilles Deleuze, die ook niet van dualistisch denken hield en een nieuwe metafoor bedacht voor het universum. In plaats van een "eenheid van tegendelen", orde en chaos in equilibrium, was het universum voor hem een "rizoom".
[ afbeelding ]
Er is geen middelpunt of hirarchie, er is geen balans of on-balans, het is een soort creatieve en veelvoudige structuur waar je op iedere plek kunt inspringen en nieuwe verbindingen kunt maken.
Dit dualisme is ook de grondslag van de Bijbel.quote:Op zondag 6 augustus 2023 21:26 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dit is ook waarom het Yin/Yang symbool ingenieus is. Degene die dat bedacht heeft is werkelijk een genie, het beeldt bijzonder veel uit;
A) Het beeldt het dualisme uit
B) Ook hier lopen de polarities in elkaar over
C) Het is in balans, zwart/wit
D) Het is rond, en dus een uitbeelding van oneindigheid.
E) In every Yin there's a Yang and vice versa (de puntjes erin, op z'n cruyfs; elk nadeel hep zn voordeel)
F) Het heeft geen centrum, dat is er niet, zoals bewustzijn dat ook niet heeft.
n van de sterkste symbolen op aarde.
Het is een erg krachtig middel dat zich uiterst gemakkelijk laat misbruiken, maar ik denk dat het wel op een fundamentele waarheid duidt.quote:Op zondag 6 augustus 2023 20:28 schreef CharlesKinbote het volgende:
Ik vind dialectiek (het idee dat tegenovergestelde dingen tegelijkertijd verbonden en onderscheiden zijn) altijd wat naefs hebben.
Zwart is de afwezigheid van wit, en koude de afwezigheid van warmte. In die zin zijn ze dus hetzelfde, als in meer of minder van hetzelfde, maar ook tegenovergesteld, als in een aan- en afwezigheid.quote:Op zondag 6 augustus 2023 20:28 schreef CharlesKinbote het volgende:
In welk opzicht zijn zwart en wit bijvoorbeeld "tegenovergesteld"? Of "heet" en "koud"?
We kennen toch allemaal het verschijnsel dat een kamer warm aanvoelt voor degene die uit de koude buitenlucht naar binnen stapt, maar niet voor degenen die zich er reeds enige tijd in bevinden?quote:Op zondag 6 augustus 2023 20:28 schreef CharlesKinbote het volgende:
Dat is iets dat in ons eigen conceptualiseren gebeurt. Als je fenomenologisch kijkt is de wereld zo veel complexer dan dat.
Mooi. Maar ik weet niet of de eenheid der tegendelen een equilibrium impliceert of een soort ordelijk geheel. Zeker zal er altijd een neiging zijn, vergelijkbaar met zwaartekracht, om yin en yang met elkaar in balans te brengen, zoals de waterspiegel altijd naar vlakte terugkeert, maar de individuele toestanden die onze werkelijkheid uitmaken hebben die balans nooit helemaal bereikt zijn meer als een chaotische strijd, een woeste golf zonder begin of einde en, inderdaad, zonder middelpunt, dus ik vind dat beeld van de rizoom er eigenlijk best goed op aansluiten.quote:Op zondag 6 augustus 2023 21:21 schreef CharlesKinbote het volgende:
Ik hou zelf erg van de filosoof Gilles Deleuze, die ook niet van dualistisch denken hield en een nieuwe metafoor bedacht voor het universum. In plaats van een "eenheid van tegendelen", orde en chaos in equilibrium, was het universum voor hem een "rizoom".
Prachtig symbool inderdaad.quote:Op zondag 6 augustus 2023 21:26 schreef Mijk het volgende:
Dit is ook waarom het Yin/Yang symbool ingenieus is. Degene die dat bedacht heeft is werkelijk een genie, het beeldt bijzonder veel uit;
Wat is het tegenovergestelde van een boom? Of de kleur paars? Of een deurklink? Ik kan inderdaad een hoop dingen bedenken die zich dialectisch laten vatten (als representatie dan, nogmaals, ik zie fenemenologisch niet hoe zwart en wit "tegenovergesteld" zijn), maar nog veel meer waarbij het denken in "verbonden tegendelen" dwaling is. Als je het gelooft, ga je het overal zien. Wat je niet ziet, is alles wat er buiten valt. Als ik doorgraaf in die voorbeelden die je geeft, barst die dialectiek op een gegeven moment uit elkaar en kom ik iets tegen dat nog vele malen pluralistischer en chaotischer en "non-dualistisch"-er is, datgene wat Deleuze onder woorden tracht te brengen met "verschil-an-sich". Nogmaals, ik heb geen problemen met de heuristiek, maar ik kijk er zelf wat anders tegenaan.quote:Op maandag 7 augustus 2023 15:57 schreef Amerauder het volgende:
Zwart is de afwezigheid van wit, en koude de afwezigheid van warmte. In die zin zijn ze dus hetzelfde, als in meer of minder van hetzelfde, maar ook tegenovergesteld, als in een aan- en afwezigheid.
Dit heeft oneindig veel parallellen: zwakte is de afwezigheid van kracht, slecht de afwezigheid van goed, stilstand de afwezigheid van beweging, dood de afwezigheid van leven, etc. etc.
Maar het zijn eigenlijk geen parallellen, want ze kruisen elkaar ook voortdurend. Dit is waarom lichtbronnen warmte creren, waarom lijken koud zijn, waarom boter, hard geworden in de koelkast, weer zacht wordt als je het in beweging brengt, en het is waarom vuur beweegt terwijl ijs juist stilstaat. Al die ogenschijnlijk verschillende tegenstellingen ontmoeten elkaar in deze voorbeelden. Uiteindelijk is het allemaal te herleiden tot de mate van aan- en afwezigheid van energie.
[...]
We kennen toch allemaal het verschijnsel dat een kamer warm aanvoelt voor degene die uit de koude buitenlucht naar binnen stapt, maar niet voor degenen die zich er reeds enige tijd in bevinden?
Ja, mee eens. Dat was ook meer gericht op Mijk specifiek.quote:Mooi. Maar ik weet niet of de eenheid der tegendelen een equilibrium impliceert of een soort ordelijk geheel. Zeker zal er altijd een neiging zijn, vergelijkbaar met zwaartekracht, om yin en yang met elkaar in balans te brengen, zoals de waterspiegel altijd naar vlakte terugkeert, maar de individuele toestanden die onze werkelijkheid uitmaken hebben die balans nooit helemaal bereikt zijn meer als een chaotische strijd, een woeste golf zonder begin of einde en, inderdaad, zonder middelpunt, dus ik vind dat beeld van de rizoom er eigenlijk best goed op aansluiten.
Ja, dat is waar adam en eva over gaat.quote:Op maandag 7 augustus 2023 11:54 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dit dualisme is ook de grondslag van de Bijbel.
Het gaat niet puur over het jezelf afvragen "wat zijn polariteiten en wat niet". Het gaat erom, dat er heel vaak een tweedeling is in het denken en daarbij een "side" kiezen. Dit is wat er eigenlijk de hele dag door in je mind gebeurt, en waar het zich mee bezig houdt. Het n of het ander, en het gaat erom deze tweedeling te ontstijgen en als het ware erboven te gaan hangen en het enkel te zien hoe het IS. Enkel de ervaring van hoe iets is zonder het te labelen als warm, als koud, als goed, als kwaad. Enkel zonder (voor)oordelen over iets en zonder erover na te denken, kun je iets tot in het ultieme ervaren, zodra je in dat denken zit of al een oordeel hebt dan verstoort dat die ervaring en dus ook de bewustzijnsstaat.quote:Op maandag 7 augustus 2023 16:42 schreef CharlesKinbote het volgende:
Ja, mee eens. Dat was ook meer gericht op Mijk specifiek.
Ja, dat snap ik. Ik snap ook het paradoxale ervan. Dat is nou juist waarom ik voorstel om het eens op een andere manier te bekijken: pluralisme in plaats van non-dualisme. Je kunt non-dualisme niet "bereiken" omdat het poneert wat het bekritiseert. In plaats van zogenaamde "dualiteit" direct te ondermijnen, stel ik voor om op een subtielere manier veelheid en multipliciteit te omarmen, om te voorkomen dat het "dualisme" weer via de achterdeur naar binnen sluipt.quote:Op maandag 7 augustus 2023 17:36 schreef Mijk het volgende:
[..]
Het gaat niet puur over het jezelf afvragen "wat zijn polariteiten en wat niet". Het gaat erom, dat er heel vaak een tweedeling is in het denken en daarbij een "side" kiezen. Dit is wat er eigenlijk de hele dag door in je mind gebeurt, en waar het zich mee bezig houdt. Het n of het ander, en het gaat erom deze tweedeling te ontstijgen en als het ware erboven te gaan hangen en het enkel te zien hoe het IS. Enkel de ervaring van hoe iets is zonder het te labelen als warm, als koud, als goed, als kwaad. Enkel zonder (voor)oordelen over iets en zonder erover na te denken, kun je iets tot in het ultieme ervaren, zodra je in dat denken zit of al een oordeel hebt dan verstoort dat die ervaring en dus ook de bewustzijnsstaat.
Hierom komen ze in ZEN ook met KOAN's, dit zijn nietkloppende vragen waar geen antwoord op is, om je in een instant precies DIT te laten doorzien. Want dit doorzien, kan je instant brengen in de staat die je "zoekt" maar eigenlijk niet hoort te zoeken, omdat het najagen ervan een paradox is.
Nee, het is waar dat je zegt dat het poneert wat het bekritiseert, maar dan kijk je naar het tekstuele gedeelte, zolang je begrijpt wordt wat er wordt bedoeld maakt dat niet zoveel uit want het ligt buiten tekst. Exact de reden waarom religies ook niet begrepen worden... het gaat llemaal buiten tekst om, zo ook dit. Dus of non-duality nou the opposite is van duality, en dat je dat jist uit de weg probeert te gaan, dat klopt, maar dan richt je je puur op de taal, het gaat om de praktische kant hiervan.quote:Op maandag 7 augustus 2023 17:56 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik. Ik snap ook het paradoxale ervan. Dat is nou juist waarom ik voorstel om het eens op een andere manier te bekijken: pluralisme in plaats van non-dualisme. Je kunt non-dualisme niet "bereiken" omdat het poneert wat het bekritiseert. In plaats van zogenaamde "dualiteit" direct te ondermijnen, stel ik voor om op een subtielere manier veelheid en multipliciteit te omarmen, om te voorkomen dat het "dualisme" weer via de achterdeur naar binnen sluipt.
Ja natuurlijk, dit misverstand is inherent aan alle filosofie en mystiek. Je praat over dingen waar eigenlijk niks over te zeggen valt. Daarom is het dus belangrijk welke woorden je gebruikt. En daarom stel ik voor om eens andere woorden te gebruiken.quote:Op maandag 7 augustus 2023 18:03 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nee, het is waar dat je zegt dat het poneert wat het bekritiseert, maar dan kijk je naar het tekstuele gedeelte, zolang je begrijpt wordt wat er wordt bedoeld maakt dat niet zoveel uit want het ligt buiten tekst. Exact de reden waarom religies ook niet begrepen worden... het gaat llemaal buiten tekst om, zo ook dit. Dus of non-duality nou the opposite is van duality, en dat je dat jist uit de weg probeert te gaan, dat klopt, maar dan richt je je puur op de taal, het gaat om de praktische kant hiervan.
Ik ben hier zelf iets agnostischer over, maar ik snap je punt.quote:Het was ook niet zo dat "ineens" bewustzijn en ego bestonden toen deze fenomenen termen krijgen, ze bestonden altijd al, ook buiten taal.
Dat zijn we het eens, toch?quote:Taal moet totaal losgelaten worden in deze materie. Dus welke term je er ook aan geeft, al verzin je zelf een niet bestaand woord ervoor met dezelfde achterliggende waarde; het gaat om de boodschap van dat woord, niet om of dat k weer een polarity is ja of nee, want dan ga je idd weer dezelfde fout in; verstrikt raken in wat Rumi mooi verwoordde als "The Robe of Words".
Ja nouja, en ik gebruik al even de term Non-duality hiervoor, dus als we het dan toch eens zijn, waarom je druk maken over de gebruikte term, als jij het anders wilt noemen, be my guest, maar ik houdt de algemeen aangenomen term hiervoor aan, dat is handiger als ik met Hindu's of andere mensen in deze materie hierover spreek, want die weten waar je het dan over hebt. Dat is handig in communicatie.quote:Op maandag 7 augustus 2023 18:14 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Ja natuurlijk, dit misverstand is inherent aan alle filosofie en mystiek. Je praat over dingen waar eigenlijk niks over te zeggen valt. Daarom is het dus belangrijk welke woorden je gebruikt. En daarom stel ik voor om eens andere woorden te gebruiken.
[..]
Ik ben hier zelf iets agnostischer over, maar ik snap je punt.
[..]
Dat zijn we het eens, toch?
Als je bedoelt dat taal een instrument is om abstracte begrippen te communiceren, ben ik het met je eens: vaker verwarren wij het abstracte begrip met de verbeelding die wij erover hebben. Als iemand over een hond praat, zonder specifieke eigenschappen te noemen, hebben wij heel waarschijnlijk verschillende soorten honden in gedachten. Dat geldt voor ieder abstract begrip. Aan de ene kant is taal heel erg handig om te overleggen, maar ook een basis voor misverstanden, omdat wij de dingen-op-zichzelf verwisselen met de verbeelding die wij erover hebben.quote:Op maandag 7 augustus 2023 18:03 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nee, het is waar dat je zegt dat het poneert wat het bekritiseert, maar dan kijk je naar het tekstuele gedeelte, zolang je begrijpt wordt wat er wordt bedoeld maakt dat niet zoveel uit want het ligt buiten tekst. Exact de reden waarom religies ook niet begrepen worden... het gaat llemaal buiten tekst om, zo ook dit. Dus of non-duality nou the opposite is van duality, en dat je dat jist uit de weg probeert te gaan, dat klopt, maar dan richt je je puur op de taal, het gaat om de praktische kant hiervan.
Het was ook niet zo dat "ineens" bewustzijn en ego bestonden toen deze fenomenen termen krijgen, ze bestonden altijd al, ook buiten taal. Taal moet totaal losgelaten worden in deze materie. Dus welke term je er ook aan geeft, al verzin je zelf een niet bestaand woord ervoor met dezelfde achterliggende waarde; het gaat om de boodschap van dat woord, niet om of dat k weer een polarity is ja of nee, want dan ga je idd weer dezelfde fout in; verstrikt raken in wat Rumi mooi verwoordde als "The Robe of Words".
100quote:Op maandag 7 augustus 2023 18:26 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Als je bedoelt dat taal een instrument is om abstracte begrippen te communiceren, ben ik het met je eens: vaker verwarren wij het abstracte begrip met de verbeelding die wij erover hebben. Als iemand over een hond praat, zonder specifieke eigenschappen te noemen, hebben wij heel waarschijnlijk verschillende soorten honden in gedachten. Dat geldt voor ieder abstract begrip. Aan de ene kant is taal heel erg handig om te overleggen, maar ook een basis voor misverstanden, omdat wij de dingen-op-zichzelf verwisselen met de verbeelding die wij erover hebben.
En de rest van de Bijbel.quote:Op maandag 7 augustus 2023 17:09 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, dat is waar adam en eva over gaat.
Ja dat zijn dualiteiten, maar het gehele concept van hoe dualisme werkt wordt uitgelegd dr het adam en eva verhaal, dat is waar dat verhaal over gaat. En velen denken serieus dat dit de "eerste mensen op aarde waren".quote:Op dinsdag 8 augustus 2023 09:05 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En de rest van de Bijbel.
"wie niet voor mij is , die is tegen mij"
God <> satan
Gelovige <> ongelovige
hemel <> hel
straf <> beloning
Nee, je moet het ook niet overal op toe willen te passen, ben ik met je eens. Maar licht en duister, leven en dood, verlangen en verzadiging zijn toch behoorlijk belangrijke categorien, misschien wel de belangrijkste.quote:Op maandag 7 augustus 2023 16:42 schreef CharlesKinbote het volgende:
Wat is het tegenovergestelde van een boom? Of de kleur paars? Of een deurklink? Ik kan inderdaad een hoop dingen bedenken die zich dialectisch laten vatten (als representatie dan, nogmaals, ik zie fenemenologisch niet hoe zwart en wit "tegenovergesteld" zijn), maar nog veel meer waarbij het denken in "verbonden tegendelen" dwaling is. Als je het gelooft, ga je het overal zien.
Ah, ik zie daar father Spitzler van Spitzler's universe. Die is wel grappig.quote:
Tot zover ben ik het met je eens.quote:Op woensdag 9 augustus 2023 11:00 schreef Amerauder het volgende:
Wat de boom en de deurklink betreft, daarvoor is het belangrijk om in het oog te houden dat we objecten definiren niet alleen aan de hand hun eigenschappen, maar ook en niet in de laatste plaats door wat ze niet zijn. Een auto is geen fiets, en het is ook geen trein en geen vrachtwagen, en zo kun je door gaan tot je al die objecten te pakken hebt die overblijven, die het wel zijn, die auto zijn.
Maar dit is de "sleight of hand" van de dialecticus. Op het begin zat je in mijn ogen dichterbij de waarheid: een ding bestaat in een subtieler netwerk van gelijksoortige maar verschillende dingen. Geen fiets, geen trein, geen vrachtwagen... En een "ding" bestaat op zijn beurt weer ("de eenheid van het woord is niet de eenheid van het ding") uit een veel fijnmaziger tapijt van soortgelijke overlappingen en gradaties.quote:En zo draagt het concept boom ook tegelijkertijd het concept niet-boom, of anti-boom als je wilt, in zich, zijn antithese. Ieder object draagt dus per definitie zijn eigendeel tegendeel met zich mee, bestaat krachtens dit tegendeel, of het zou alles zijn, en dus niets.
Klopt. Dialectiek is dus het probleem, niet de oplossing. Ik vind Adorno's negatieve dialectiek dan gepast: dialectiek gebruiken om de ontoereikendheid van dialectisch denken gebaseerd op identiteit te bekritiseren en te ondermijnen.quote:Maar ook dat zijn slechts woorden, dus er komt geen einde aan, en daarom is de dialectiek een zo gemakkelijk te misbruiken en moeilijk te overschatten kracht.
Waarom is dit belangrijk? Omdat we er allemaal in vast zitten. “Links” en “rechts” in politieke zin maar ook gewoon “gelovig” en “niet-gelovig” zoals hier ter sprake staat zijn voorbeelden van hoe wij allen in dialectische spinnenwebben gevangen zitten.
En deze, vanaf 26:00?quote:Op maandag 21 augustus 2023 18:39 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Ik ben christen geworden door dit snoeiharde bewijs, thnx!
Hardop gelachen, ik vind echt weinig dingen zo potsierlijk als numerologie.quote:
Dit is dus allemaal toeval?quote:Op maandag 21 augustus 2023 19:35 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Hardop gelachen, ik vind echt weinig dingen zo potsierlijk als numerologie.
Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven,quote:Op maandag 21 augustus 2023 20:04 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Dit is dus allemaal toeval?
https://truthischrist.com(...)ed-with-screenshots/
Ja. Dat verschijnsel noemen we apofenie.quote:Op maandag 21 augustus 2023 20:04 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Dit is dus allemaal toeval?
https://truthischrist.com(...)ed-with-screenshots/
quote:'Voor zij die het geloof hebben, is geen enkel argument nodig, en voor zij die het niet hebben, zal geen enkel argument helpen'
Daarom op nummers.quote:Op maandag 21 augustus 2023 23:14 schreef Libertarisch het volgende:
Je religie alleen op geloof baseren is sowieso een enorm zwaktebod natuurlijk. Dat kan gewoon geen stand houden.
In een van die video's maakt een wiskundige een kansberekening.quote:Op maandag 21 augustus 2023 22:47 schreef CharlesKinbote het volgende:
Met alle respect, die numerologieshit met heilige boeken is zo'n overduidelijke scam. Die figuren zitten gewoon wat woordjes in te tikken in hun zoekprogramma, maken een aantekening wanneer ze een "speciaal" getal krijgen en gaan daarna proberen om verbanden te zoeken. En hoe makkelijk is dat, als je ziet wat voor bizarre sprongen ze maken en wat voor dingen ze eruit pikken. Vervolgens kijken de grefo's, die sowieso al geloven dat de Bijbel perfect is, dit soort filmpjes met tranen in hun ogen en zien het als "bewijs". Dat is toch allemaal post-hoc, kom op.
Thomas van Aquino:
[..]
Apofenie is het in willekeurige of niet gerelateerde gegevens patronen opmerken en daarin betekenissen lezen die er niet zijn.quote:Op maandag 21 augustus 2023 22:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja. Dat verschijnsel noemen we apofenie.
Of zonder rust in je ziel?quote:Op maandag 21 augustus 2023 23:52 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Zonder ziel ben je niets. Dat is alles
Waarom staat 7 voor 4 verschillende zaken?quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 16:36 schreef Alarmonoff het volgende:
Waar staat 7 voor in de bijbel dat juist dit getal steeds terugkomt?
Volgens mij rust, vrede, volheid, perfectie.
Attributen van God en z'n schepping denk ik.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 16:43 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Waarom staat 7 voor 4 verschillende zaken?
Wat mij en mijn ziel rust geeft is niet de Heere maar meditatie. Die hele Bijbel is waardeloos als het om het herstellen van burnout gaat.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 16:41 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Of zonder rust in je ziel?
Rust, sabbat, Jezus heer van de sabbat zei:
Mat 11:28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
Mat 11:29 Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen.
Mat 11:30 Want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.
Ohm leidt tot een valse redder of avatar, hindoeisme en kundalini is de kerk binnengeslopen, is 1 op 1 gelijk aan elkaar wat ze doen.
Praying is talking to God.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 20:04 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Wat mij en mijn ziel rust geeft is niet de Heere maar meditatie. Die hele Bijbel is waardeloos als het om het herstellen van burnout gaat.
🔥
Bid maar eens om 🕉 extra energie, ik garandeer je dat het niks uithaalt. Er zijn wetenschappelijke studies die aantonen dat bidden niet werkt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.As above, so below.
quote:Op woensdag 23 augustus 2023 00:45 schreef Mijk het volgende:
[..]
Praying is talking to God.
Meditation is listening to it.Bij iedere ramp thoughts and prayersSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat geeft de illusie dat je wat doet voor een ander zonder dat je werkelijk wat doet
Terwijl het met name jezelf gemoedsrust geeft.
Rukken voor rampen is al net zo effectief
quote:Op woensdag 23 augustus 2023 00:45 schreef Mijk het volgende:
[..]
Praying is talking to God.
Meditation is listening to it.Ik reageer ff op je spoiler. Waar we het over hebben bij spiritualiteit is wel subjectief maar niet enkel bewijsbaar voor jezelf. Aangezien we allen hetzelfde bewustzijn hebben kunnen ervaringen gedeeld worden. In boeddhistische en hindoe culturen zal bijvoorbeeld verlichting breed erkend en herkend worden. Logisch, omdat grote groepen mensen zich toeleggen op meditatie-praktijken. Daarmee wordt het objectiever.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is niet zo van "kijk mij, ik heb een bijzondere ervaring gehad!". Er zit veel meer achter. Ze nemen hun religie bloedserieus in bepaalde regio's.
Eens.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 01:32 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Bij iedere ramp thoughts and prayers
Dat geeft de illusie dat je wat doet voor een ander zonder dat je werkelijk wat doet
Terwijl het met name jezelf gemoedsrust geeft.
Rukken voor rampen is al net zo effectief
Het is hier gewoonte videolinks even toe te lichten.quote:
vrede?quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 16:45 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Attributen van God en z'n schepping denk ik.
sws attributen die je van een godheid die letterlijk alles heeft geschapen zou verwachten.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 10:51 schreef Libertarisch het volgende:
Het is wat je er zelf van maakt.
Door de wetenschap en de techniek konden we de epidemie effectief en efficient bestrijden. Zouden we nog in de Middeleeuwen leven, was er niets meer dan de heilige mis en het oliesel dat we konden doen. Denk aan de pest e.d.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 14:03 schreef Tjin-Tjauw-Min het volgende:
Christelijke normen en waarden zijn erg verweven met de blanke noord-europese cultuur. En naar mijn mening, Maar wij heben tijdens Covid19 allemaal meegemaakt hoe corrupt, autoritair en gekocht de wetenschap ook kan zijn. Niet veel beter dan een autoritaire geloof dus.
Zolang "het christelijke geloof" een rem is op ontwikkelingen en verbeteringen, en misbruikt wordt om mensen onder de duim te houden, vind ik het een zeer slechte ontwikkeling als daaraan een platform wordt gegeven.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 14:03 schreef Tjin-Tjauw-Min het volgende:
Ik vraag mij af wat er dan mis is met Christelijkheid. Wat zich toch al wel heeft bewezen. Het is ook al lang niet meer zo streng. Iedereen kent en oefent christelijke normen en waarden uit als vanzelfsprekend. Technocratie daarentegen is kil en dient enkelt een kleine groep autoritaire fascisten. Die nu ook al land en bezit aan het afpakken zijn van burgers.
Wat dacht je van allerlei dubieuze privileges die religies hebben afgedwongen of gewoon verkregen in de geschiedenis.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 14:51 schreef blomke het volgende:
Zolang "het christelijke geloof" een rem is op ontwikkelingen en verbeteringen, en misbruikt wordt om mensen onder de duim te houden, vind ik het een zeer slechte ontwikkeling als daaraan een platform wordt gegeven.
Eens, correct verwoord; "misbruikt wordt".quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 14:51 schreef blomke het volgende:
Zolang "het christelijke geloof" een rem is op ontwikkelingen en verbeteringen, en misbruikt wordt om mensen onder de duim te houden, vind ik het een zeer slechte ontwikkeling als daaraan een platform wordt gegeven.
Ook eens, zelfde verhaal, onderdrukking dmv de cloak. Druist echt 180graden gedraaid in tegen wat de leer uiteindelijk probeert te vertellen.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 14:53 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wat dacht je van allerlei dubieuze privileges die religies hebben afgedwongen of gewoon verkregen in de geschiedenis.
Wat probeert "de leer dan duidelijk te vertellen"???quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 15:04 schreef Mijk het volgende:
Druist echt 180graden gedraaid in tegen wat de leer uiteindelijk probeert te vertellen.
Dat wat ze in spirituele leren proberen te leren, maar dan zeer cryptisch en complex, onnodig complex zelfs. Het doorgronden van de psyche.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 15:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat probeert "de leer dan duidelijk te vertellen"???
quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 15:43 schreef Mijk het volgende:
Dat wat ze in spirituele leren proberen te leren, maar dan zeer cryptisch en complex, onnodig complex zelfs. Het doorgronden van de psyche.
En dat veel maatschappijen wel ergens iemand aan het hoofd hadden die min of meer zelf de wetten voorschreef. Het enige wat er nog even achter moest was “in de naam van God”. Maar dat velen met name zichzelf op die positie zagen was wel een gegeven.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 14:53 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wat dacht je van allerlei dubieuze privileges die religies hebben afgedwongen of gewoon verkregen in de geschiedenis.
Wat "de leer" probeert te vertellen is natuurlijk relatief. Dat is het hele fucking probleem met het smerige geloof, dat iedereen er precies uit haalt wat hen persoonlijk goed uitkomt.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 15:04 schreef Mijk het volgende:
[..] Druist echt 180graden gedraaid in tegen wat de leer uiteindelijk probeert te vertellen.
Not really, niet als je de spirituele achterliggende leer doorgrondt, het besef daarvan hebt, wt er te leren valt.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 18:27 schreef ems. het volgende:
[..]
Wat "de leer" probeert te vertellen is natuurlijk relatief. Dat is het hele fucking probleem met het smerige geloof, dat iedereen er precies uit haalt wat hen persoonlijk goed uitkomt.
Daarom, weg met die zooi.
In de kern is de bijbel niet meer dan een collectie meningen. Daar ben je het mee eens of niet. Of je het "doorgrondt" hebt of niet zal verschillen per persoon die dat beoordeelt.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 18:55 schreef Mijk het volgende:
[..]
Not really, niet als je de spirituele achterliggende leer doorgrondt, het besef daarvan hebt, wt er te leren valt.
Heb ik allemaal gedaan. En met veel voldoening kan ik zeggen dat de bijbel een collectie quatsch is. Diezelfde voldoening zal iedereen ervaren die de puzzel goed heeft gelegd.quote:Het is een beetje hetzelfde idee als een puzzel die stukjes heeft die op meerdere plekken passen, en dat je met "het eruit halen wat iemand uitkomt" bedoelt dat ze de puzzel hebben liggen, maar met de verkeerde stukjes op de verkeerde plekken omdat ze toevallig ook goed passen daar. Waarbij je dus de chte voldoening krijgt, als de hele tekening op de puzzel op de juiste manier ligt.
Ik ben uit de gevangenis omdat ik niet gebonden ben aan oude propagandapraatjes van de bijbel, torah en koran. Als je zover bent als ik krijg je pas die echte voldoening.quote:Datzelfde idee, als metafoor, maar de voldoening bij deze puzzel (religie), gaat echt voorbij lles wat je kent, zodra de bevrijding komt omdat het ego zich overgegeven heeft en je dus bevrijdt wordt uit het egoic construct waar je al die tijd in zat. Een soort van gevangenis in je hoofd waar je ineens uitkomt.
Ja prima toch, maar ik ben ook verre van gebonden aan die propagandapraatjes want dat is idd wel het grootste deel van de cloak. Ik zie toevallig dat ze gelijk hebben omdat ik dit vanuit een meer Boeddhistisch perspectief heb gezien in mijn ogen dan. Ik link de ervaring van Nirvana daaraan omdat ik dus Adyashanti las, en deze Western Buddhism leerde. Dus vandaar de link die ik daarnaar leg, maar natuuurlijk zijn dat ook enkel woorden en dus wegwijzers, en verre van het daadwerkelijk over gaat; de ervaring, het daadwerkelijke meemaken ipv het conceptuele plaatje ervan in je hoofd.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 20:20 schreef ems. het volgende:
[..]
In de kern is de bijbel niet meer dan een collectie meningen. Daar ben je het mee eens of niet. Of je het "doorgrondt" hebt of niet zal verschillen per persoon die dat beoordeelt.
[..]
Heb ik allemaal gedaan. En met veel voldoening kan ik zeggen dat de bijbel een collectie quatsch is. Diezelfde voldoening zal iedereen ervaren die de puzzel goed heeft gelegd.
Ergo, dat verschilt wederom per persoon.
[..]
Ik ben uit de gevangenis omdat ik niet gebonden ben aan oude propagandapraatjes van de bijbel, torah en koran. Als je zover bent als ik krijg je pas die echte voldoening.
...waarmee ik wederom wil illustreren dat het allemaal persoonlijk is. En dat blijft het dus ook.
Het kost altijd veel tijd en moeite om al je karma weg te werken en jezelf te bevrijden.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 18:55 schreef Mijk het volgende:
[..]
Een soort van gevangenis in je hoofd waar je ineens uitkomt.
Geldt ook voor mieren, geiten en dwerghamstersquote:Op vrijdag 1 september 2023 02:52 schreef Mijk het volgende:
[ afbeelding ]
Samsara, Fibonacci, Religare.
Rinse.... REPEAT.
In de Upanishads wordt het woord "bewustzijn" nauwelijks gebruikt. Zelfs Shankara gebruikt die term niet, het is "gewoon" Atman of Brahman.quote:Op vrijdag 1 september 2023 08:00 schreef Libertarisch het volgende:
In de Bhagavad Gita en de rest van de Upanishads wordt uitgebreid uitgelegd dat je niet het tijdelijke lichaam bent maar het tijdloze bewustzijn. Dat je echte 'ik' onsterfelijk is. Zelfs dat de kern van wie je bent God is.
De oosterse religie heeft natuurlijk een lange traditie van het raadselachtig maken van de waarheid. Veel verbloemen, lastig maken te begrijpen.quote:Op vrijdag 1 september 2023 11:49 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
In de Upanishads wordt het woord "bewustzijn" nauwelijks gebruikt. Zelfs Shankara gebruikt die term niet, het is "gewoon" Atman of Brahman.
Dat, of ze hebben het gewoon over iets heel anders waar jij het over hebt, en is wat jij gelooft een soort neo-idealisme la Berkeley dat niks met Vedanta te maken heeft.quote:Op vrijdag 1 september 2023 13:11 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De oosterse religie heeft natuurlijk een lange traditie van het raadselachtig maken van de waarheid. Veel verbloemen, lastig maken te begrijpen.
Als je direct zegt: "het gaat gewoon over je bewust zijn" dan denkt iedereen met een objectief wereldbeeld direct aan het brein.
Er is bijna niemand met een subjectief wereldbeeld.
Hier zijn meerdere dingen over te zeggen.quote:Op vrijdag 1 september 2023 13:18 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Dat, of ze hebben het gewoon over iets heel anders waar jij het over hebt, en is wat jij gelooft een soort neo-idealisme la Berkeley dat niks met Vedanta te maken heeft.
Jawel. Jij gelooft dat jouw interpretatie van de werkelijkheid een directe afspiegeling is van deze werkelijkheid. Je minimaliseert de vertaalslag van jouw waarneming zodat je kunt claimen absolute kennis te bezitten en mensen met andere opvattingen hierover kunt wegzetten als "gelovigen".quote:
Nee, dit heeft niks met interpretaties te maken. De realiteit is wat het is, hier en nu, en dat is een ervaring. De realiteit is dus subjectief. Dit is gewoon een feit.quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jawel. Jij gelooft dat jouw interpretatie van de werkelijkheid een directe afspiegeling is van deze werkelijkheid. Je minimaliseert de vertaalslag van jouw waarneming zodat je kunt claimen absolute kennis te bezitten en mensen met andere opvattingen hierover kunt wegzetten als "gelovigen".
Egotruukjes
Dat heeft het wel natuurlijk, je neemt immers waar via je zintuigen en interpreteert dat op jouw manier.quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:36 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, dit heeft niks met interpretaties te maken. De realiteit is wat het is, hier en nu, en dat is een ervaring. De realiteit is dus subjectief. Dit is gewoon een feit.
Subtiele egotruukjesquote:Op vrijdag 1 september 2023 15:36 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, dit heeft niks met interpretaties te maken. De realiteit is wat het is, hier en nu, en dat is een ervaring. De realiteit is dus subjectief. Dit is gewoon een feit.
Ja,verchillende diersoorten hebben verschillende zintuigen dus die ervaren de wereld ook weer anders. Maar jij denkt dat er een objectieve, fysieke wereld wordt waargenomen. Net als Haushofer. Dat is dus de illusie, er is geen objectieve wereld. Het is alleen een concept in je hoofd.quote:Op vrijdag 1 september 2023 16:02 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Dat heeft het wel natuurlijk, je neemt immers waar via je zintuigen en interpreteert dat op jouw manier.
Zo kun je meerdere mensen in een groep hebben en ondanks dat ze onder een dak leven zullen ze geheel op eigen manier ervaren.
Jij meent objectieve conclusies te kunnen trekken.quote:Op vrijdag 1 september 2023 16:14 schreef Libertarisch het volgende:
Maar jij denkt dat er een objectieve, fysieke wereld wordt waargenomen. Net als Haushofer.
Inderdaad, en dit is de conclusie: het bewustzijn is de realiteit. Er is geen andere realiteit. Elke andere realiteit, zoals de objectieve wereld, is alleen een concept in het bewustzijn. Dit is dus een feit.quote:Op vrijdag 1 september 2023 16:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jij meent objectieve conclusies te kunnen trekken.
Feitelijk onjuistquote:Op vrijdag 1 september 2023 16:45 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Inderdaad, en dit is de conclusie: het bewustzijn is de realiteit. Er is geen andere realiteit. Elke andere realiteit, zoals de objectieve wereld, is alleen een concept in het bewustzijn. Dit is dus een feit.
Jep, ik zie prima wat je hier zegt, dit is ook waarom Tao Te Ching kwam met;quote:Op vrijdag 1 september 2023 16:45 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Inderdaad, en dit is de conclusie: het bewustzijn is de realiteit. Er is geen andere realiteit. Elke andere realiteit, zoals de objectieve wereld, is alleen een concept in het bewustzijn. Dit is dus een feit.
Ja, en dit is ook om een reden he, waarom Buddhism en Hinduism veruit de sterkste religies zijn wat dit betreft, dat komt door dit;quote:Op vrijdag 1 september 2023 18:13 schreef Libertarisch het volgende:
Nou ja, het gaat zeg maar om de realiteit. Veel mensen hebben de interesse om te weten wat dat is. En ik geef gewoon het feitelijke antwoord, het bewustzijn is de realiteit. Wetenschap bestudeert daar dus een aspect van, de mechaniek binnen de droom. En de filosofie denkt erover na. Spiritualiteit ervaart het, en dat gaat het diepst.
En welke culturen zijn het diepst gegaan met het bewustzijn? De boeddhistische en hindoe culturen. Dus als een tiener wilt weten wie er bovenaan staat dan is het simpelweg oosterse religie.
Het is nauwelijks te accepteren dat het zo is. Zelfs voor mij is het lastig om dit te erkennen.
Bij andere religies ligt dit net even iets anders, waardoor ze exact doen wat tegen de leer indruist; macht vergaren, en wie wil er macht vergaren? Ego, en wat proberen de religies je te ontleren en te laten doorzien? Inderdaad; Ego.quote:Are Buddhists and Hindus fake religions?
“Buddhists” and “Hindus” are not religions - they are people who follow the religion.
So your question in simple school boy English should be:-
“Are BUDDHISM and HINDUISM fake religions?”
Next let’s parse terms.
FAKE - adjective - “Having a false or misleading appearance”; fraudulent.
Buddhism and Hinduism are philosophical systems with an epistemology, ontology and metaphysics - you may be deceived by superficial external appearances - but that is because of your lack of enquiry, research and investigation in the respective philosophies.
“Fraudulent” applies to a person or persons who are defrauding others for personal or political gain. And since neither Buddhism nor Hinduism have a central committee and a marketing policy and strategy, and there are no beneficiaries, the term Fraudulent cannot possibly apply to either systems.
Eigenlijk zit het zo: westerse religie gaat over geloof. De gedachte erachter is het volgende: het is toch niet te bewijzen, dus je mag geloven wat je overtuigend vindt.quote:Op vrijdag 1 september 2023 18:22 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, en dit is ook om een reden he, waarom Buddhism en Hinduism veruit de sterkste religies zijn wat dit betreft, dat komt door dit;
[..]
Bij andere religies ligt dit net even iets anders, waardoor ze exact doen wat tegen de leer indruist; macht vergaren, en wie wil er macht vergaren? Ego, en wat proberen de religies je te ontleren en te laten doorzien? Inderdaad; Ego.
Dit is best een gevaarlijke, en ook waarom ik tegen de term "geloof" ben, ook waarom ik vaak engelse terminologie gebruik.quote:Op vrijdag 1 september 2023 18:34 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Eigenlijk zit het zo: westerse religie gaat over geloof. De gedachte erachter is het volgende: het is toch niet te bewijzen, dus je mag geloven wat je overtuigend vindt.
Eens, maar dan wel enkel als je begrijpt dat dit k symboliek is, maar het zit beter dichtgetimmerd dan de Abrahamistische geloven, thats for sure.quote:Oosterse religie gaat niet over geloof maar over de waarheid. De realiteit is subjectief, maar dit betekent niet dat je alles mag geloven. Het moet strikt aan alle voorwaarden voldoen om acceptabel te zijn. Daarom zit hindoesme qua logica potdicht, het is onverslaanbaar.
Ja, 1 grote grap dus. Een boek van 2000 jaar oud voor waarheid aannemen, en iedereen die nu een dergelijk zelfde soort boek schrijft, afdoen als onzin. Ik kan hier niet eens een woord voor vinden; Hilarisch is misschien het meest passend.quote:"Ik geloof het omdat het in de Bijbel staat", dat zijn wij
We praten nog steeds over adam en eva en de erfzonde. Ik bedoel, serieus?quote:Op vrijdag 1 september 2023 18:39 schreef Mijk het volgende:
Ja, 1 grote grap dus. Een boek van 2000 jaar oud voor waarheid aannemen, en iedereen die nu een dergelijk zelfde soort boek schrijft, afdoen als onzin. Ik kan hier niet eens een woord voor vinden; Hilarisch is misschien het meest passend.
[ afbeelding ]
Ja, en die adam en eva story heb ik eerder ook al eens getracht duidelijk te maken (stukje terug in dit topic geloof ik), het laat enkel zien hoe dualisme werkt, en dat we daarom uit eden gekickt zijn (elk individu op zichzelf).quote:Op vrijdag 1 september 2023 18:54 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
We praten nog steeds over adam en eva en de erfzonde. Ik bedoel, serieus?
Ik kan me een aflevering herinneren van De Wereld Draait Door met jakhals Erik. En die ging mensen interviewen op straat en toen vroeg hij (op een hele irritante manier): "God of evolutie?"
Ik krijg er nog steeds jeuk van als ik eraan terug denk.
"God of evolutie..."
Sowieso, de Jakhalzen, wat een kneuzenkermis was dat altijd. Beetje stoer de microfoon in het gezicht van politici zwaaien maar dan niet de ballen hebben om echt grof te zijn. GeenStijl voor boomers.quote:Op vrijdag 1 september 2023 18:54 schreef Libertarisch het volgende:
Ik kan me een aflevering herinneren van De Wereld Draait Door met jakhals Erik. En die ging mensen interviewen op straat en toen vroeg hij (op een hele irritante manier): "God of evolutie?"
Ik krijg er nog steeds jeuk van als ik eraan terug denk.
"God of evolutie..."
Loop eens hard tegen een boom aan, als het een illusionair concept bleek is heb je weinig te vrezen.quote:Op vrijdag 1 september 2023 16:14 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja,verchillende diersoorten hebben verschillende zintuigen dus die ervaren de wereld ook weer anders. Maar jij denkt dat er een objectieve, fysieke wereld wordt waargenomen. Net als Haushofer. Dat is dus de illusie, er is geen objectieve wereld. Het is alleen een concept in je hoofd.
Alles wat je hier noemt gebeurt binnen het bewustzijn. De boom is een ervaring, de klap tegen je neus is een ervaring....de scheve neus op je gezicht is een ervaring.quote:Op vrijdag 1 september 2023 19:53 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Loop eens hard tegen een boom aan, als het een illusionair concept bleek is heb je weinig te vrezen.
Als je neus daarna wat scheef staat heb je geleerd dat die boom niet maar een illusie was.
Jouw objectieve uitspraken over de wereld zijn een extreem handig concept om spiritualiteit op te baseren. Maar het is simpelweg niet de realiteit.quote:Op vrijdag 1 september 2023 20:04 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Alles wat je hier noemt gebeurt binnen het bewustzijn. De boom is een ervaring, de klap tegen je neus is een ervaring....de scheve neus op je gezicht is een ervaring.
Ik zeg niet dat de wereld een illusie is. Ik zeg dat een realiteit buiten het bewustzijn een illusie is.
De objectieve wereld is een extreem handig concept om wetenschap op te baseren. Maar het is simpelweg niet de realiteit.
Mensen die spiritualiteit verwarren met semantische spelletjes en zich daarmee verheven voelen zijn sneu. Dit is dus een feit.quote:Op vrijdag 1 september 2023 16:45 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is geen semantisch spelletje, jij begrijpt mij gewoon niet.quote:Op zaterdag 2 september 2023 08:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mensen die spiritualiteit verwarren met semantische spelletjes en zich daarmee verheven voelen zijn sneu. Dit is dus een feit.
Geef eens antwoord op deze vraag: in welk opzicht verschilt bloed van water zonder de subjectieve elementen zoals rood en smaakt naar ijzer?quote:Op zaterdag 2 september 2023 08:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mensen die spiritualiteit verwarren met semantische spelletjes en zich daarmee verheven voelen zijn sneu. Dit is dus een feit.
Het gaat om het kernpunt, namelijk dat de Ultieme Waarheid, God, het Absolute, het bewustzijn is. Oftewel, God is geen extern onkenbaar fantasie-opperwezen maar gewoon toegankelijk door meditatie.quote:Op zaterdag 2 september 2023 09:01 schreef CharlesKinbote het volgende:
Wat is dat orintalistisch gezwets over dat "wij" zomaar boeken geloven en ze dat in "het Oosten" niet doen? Voor de gelovige hindoes zijn de upanishads en de veda's een ultieme autoriteit, als je metafysica wil bedrijven dan kun je maar beter zorgen dat die overeenkomen met wat daarin staat. De veda's worden gezien als ongeschreven en ongecreerde teksten die deel uitmaken van de structuur van het universum zelf. Dan valt de Bijbel, die "slechts" God's woord is, nog wel mee... Uit de interpretatie van deze teksten zijn allerlei bonte filosofische scholen ontstaan met hun eigen dogma's.
Zelfde met het pali canon voor de boeddhisten, of de mahayana soetra's. Je hebt je maar gewoon daarop te baseren in het monastische leven, ze zitten daar niet in kleermakerszit te wachten op hun Ware Zelf dat hen vertelt hoe ze het klooster moeten runnen.
Moleculaire samenstelling, viscositeit, transparantie, absorptie van bepaalde golflengten, bijv. Bedoel je dat?quote:Op zaterdag 2 september 2023 08:48 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Geef eens antwoord op deze vraag: in welk opzicht verschilt bloed van water zonder de subjectieve elementen zoals rood en smaakt naar ijzer?
Ja, dat bedoel ik. Wat zijn atomen, in de filosofische zin? Wat is materie? Waaruit bestaat het? Wat is de fundamentele aard van die substantie?quote:Op zaterdag 2 september 2023 09:14 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Moleculaire samenstelling, viscositeit, transparantie, absorptie van bepaalde golflengten, bijv. Bedoel je dat?
Uiteraard niet.quote:Op zaterdag 2 september 2023 08:46 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is geen semantisch spelletje, jij begrijpt mij gewoon niet.
Daar gaan we weerquote:Op zaterdag 2 september 2023 08:48 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Geef eens antwoord op deze vraag: in welk opzicht verschilt bloed van water zonder de subjectieve elementen zoals rood en smaakt naar ijzer?
Ja hoor, de vraag: "wat is de fundamentele aard van de werkelijkheid?" is een spelletje. Nee, het is het meest serieuze wat er is. Het gaat over het bestaan.quote:Op zaterdag 2 september 2023 10:49 schreef Haushofer het volgende:
Daar gaan we weerIemand anders mag zich bezig gaan houden met je spelletjes. Ik ben er wel klaar mee.
De paradox, en de ironie hiervan, is dat je dus pas cht gaat leven zodra je de dood accepteert, vlledig accepteert.quote:Op zaterdag 2 september 2023 10:59 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja hoor, de vraag: "wat is de fundamentele aard van de werkelijkheid?" is een spelletje. Nee, het is het meest serieuze wat er is. Het gaat over het bestaan.
De objectieve wereld is een verzinsel, het is een concept. Het bewustzijn is de realiteit. Dit zijn de feiten.
Nu zit iedereen gevangen in de doodsillusie. Objectief betekent dat de dood het einde van je bestaan is. En wat wil het leven boven alles? Het leven wil leven, het leven wil bestaan. Dat is de allerdiepste drijfveer.
Nu is de mensheid in een collectieve nachtmerrie terecht gekomen. Op naar het einde!
Carpe diem, memento moriquote:Op zaterdag 2 september 2023 14:29 schreef Mijk het volgende:
[..]
De paradox, en de ironie hiervan, is dat je dus pas cht gaat leven zodra je de dood accepteert, vlledig accepteert.
Beetje zoals deze poem;
"The only true death is to never live"
Bijzonder stukje kunst wel.
Dan snap ik ook waarom Libertarisch andere mensen die het oneens zijn met hem hier dodelijke ziektes toewenst.quote:Op zaterdag 2 september 2023 14:29 schreef Mijk het volgende:
[..]
De paradox, en de ironie hiervan, is dat je dus pas cht gaat leven zodra je de dood accepteert, vlledig accepteert.
Beetje zoals deze poem;
"The only true death is to never live"
Bijzonder stukje kunst wel.
Ik zie de relatie niet helemaal maar dat zal dan wel aan mij liggen ofzo.quote:Op zaterdag 2 september 2023 16:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dan snap ik ook waarom Libertarisch andere mensen die het oneens zijn met hem hier dodelijke ziektes toewenst.
Frappant dat het blijkbaar al bij voorbaat om maar twee mogelijkheden gaat.quote:
Dat is je bijziende ego, zoekend naar structuur die er niet is. Want er is niets, nothing, no thing, buiten je bewustzijn.quote:Op zaterdag 2 september 2023 21:03 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik zie de relatie niet helemaal maar dat zal dan wel aan mij liggen ofzo.
Dan nog steeds slaat die post nergens op waar het om ging , buiten dat dit een soort van halve missende flame is die lukraak maar wat besproken zaken aanhaalt.quote:Op zaterdag 2 september 2023 23:13 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dat is je bijziende ego, zoekend naar structuur die er niet is. Want er is niets, nothing, no thing, buiten je bewustzijn.
Behalve dan psychedelica. Die kunnen je helpen om deurtjes te openen in je hoofd, zodat je trauma's kan verwerken die zijn ontstaan door gebeurtenissen vroeger. Hoewel tijd niet bestaat maar slechts een concept is. Er is helemaal geen vroeger, of later. Dus zijn er geen jeugdtrauma's, maar gelukkig kan een sjamaan je er van af helpen.
En de dood bestaat ook niet, er is slechts het nu, n, tegelijkertijd, een oneindige reeks van rencarnaties. Dus je kan iemand helemaal niet dood wensen.
En dat zijn feiten.
Ik kan een Libertarisch met zijn verlichtingsclaims en geouwehoer niet zo serieus nemen als hij soms zo tekeer gaat tegen users hier, da's alles.quote:Op zaterdag 2 september 2023 21:03 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik zie de relatie niet helemaal maar dat zal dan wel aan mij liggen ofzo.
Daar is de wetenschap ook nog niet achter. Dan praten we niet in filosofische zin, maar in physische zin. Zelfs de theorie dat er maar twee dimensies zijn (we zouden in een holografische wereld leven) vindt veel grond bij wetenschappers. Ook het idee dat er heelallen worden gevormd in zwarte gaten. Met andere woorden: niemand weet eigenlijk hoe de werkelijkheid in elkaar steekt. Er zouden miljarden heelallen zijn met elk zijn eigen natuurwetten.quote:Op zaterdag 2 september 2023 09:23 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, dat bedoel ik. Wat zijn atomen, in de filosofische zin? Wat is materie? Waaruit bestaat het? Wat is de fundamentele aard van die substantie?
God en natuurlijke selectie is het meest logischequote:Op zaterdag 2 september 2023 21:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Frappant dat het blijkbaar al bij voorbaat om maar twee mogelijkheden gaat.
Nog een derde weg: die van "natuurlijke selectie".
Hij heeft zijn stemmingen.quote:Op maandag 4 september 2023 14:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik kan een Libertarisch met zijn verlichtingsclaims en geouwehoer niet zo serieus nemen als hij soms zo tekeer gaat tegen users hier, da's alles.
Jawel: kwantumvelden. Dat hoeft geen definitief antwoord te zijn. De vraag is ook wat je onder "verklaring" verstaat: wanneer voldoet zo'n "verklaring" precies?quote:Op vrijdag 15 september 2023 16:03 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Daar is de wetenschap ook nog niet achter.
Ja, inderdaad. De vraag is nog wel: wat is materie. Het is wel duidelijk dat het een samenspel is van energie. Het echte "vaste" deeltje moet nog ontdekt worden. Het is allemaal energie. En dat kan ook gemakkelijk samenspelen met het spirituele, dat ook energie is.quote:Op vrijdag 15 september 2023 18:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jawel: kwantumvelden. Dat hoeft geen definitief antwoord te zijn. De vraag is ook wat je onder "verklaring" verstaat: wanneer voldoet zo'n "verklaring" precies?
Hoezo is 'het spirituele' energie?quote:Op vrijdag 15 september 2023 19:05 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ja, inderdaad. De vraag is nog wel: wat is materie. Het is wel duidelijk dat het een samenspel is van energie. Het echte "vaste" deeltje moet nog ontdekt worden. Het is allemaal energie. En dat kan ook gemakkelijk samenspelen met het spirituele, dat ook energie is.
Huidige godsdiensten vinden nog steeds hun wortels in het primitieve. Het was natuurlijk wel een grote stap vooruit van polythestische godsdiensten, waarbij vooral het niet kunnen verklaren van natuurverschijnselen de grondslag vormden, naar monothestische godsdiensten, waarbij de nadruk kwam te liggen op het persoonlijke. Eigenlijk zijn we toe aan een volgende stap: hoe jezelf in je levensloop staat in connectie met de wereld om je heen. En dat kun je ruim opvatten.
Het is iets wat ik denk, hoeft natuurlijk geen waarheid te zijn. Maar ik denk dat geestesenergie de basis is van onze wereld. Maar dat is puur een gedachte.quote:Op vrijdag 15 september 2023 19:29 schreef OllieA het volgende:
[..]
Hoezo is 'het spirituele' energie?
Aangeslagen toestanden van die kwantumvelden: er ontstaat een deeltje (N deeltjes) met massa m als je mc2 (Nxmc2) aan energie in het kwantumveld stopt.quote:Op vrijdag 15 september 2023 19:05 schreef Vincent_student het volgende:
Ja, inderdaad. De vraag is nog wel: wat is materie.
Leuk om weer voor de zoveelste keer met die formule te zwaaien, maar feit is dat materie nog steeds niet is ontdekt. Alleen energie.quote:Op zaterdag 16 september 2023 15:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Aangeslagen toestanden van die kwantumvelden: er ontstaat een deeltje (N deeltjes) met massa m als je mc2 (Nxmc2) aan energie in het kwantumveld stopt.
Ik heb geen idee wat dat betekent. "Materie is nog niet ontdekt?" Daarbij: materie is een gecondenseerde vorm van energie, dus wat je nu zegt klinkt als "ik lust geen fruit, alleen appels".quote:Op zaterdag 16 september 2023 17:27 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Leuk om weer voor de zoveelste keer met die formule te zwaaien, maar feit is dat materie nog steeds niet is ontdekt. Alleen energie.
Bij het delen van atomen komen steeds meer kleinere deeltjes naar boven. Die laten geen vastheid zien, maar golven. Materie is dus puur energie. Ik noem het zelf gestolde energie. De lichtsnelheid zorgt voor de vertraging. Als de lichtsnelheid oneindig was, zou energie geen stolling kunnen hebben. Alles in dit heelal is gebouwd rond de lichtsnelheid.quote:Op zaterdag 16 september 2023 17:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat dat betekent. "Materie is nog niet ontdekt?" Daarbij: materie is een gecondenseerde vorm van energie, dus wat je nu zegt klinkt als "ik lust geen fruit, alleen appels".
Zoek een op : "dualisme".quote:Op zaterdag 16 september 2023 17:33 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Bij het delen van atomen komen steeds meer kleinere deeltjes naar boven. Die laten geen vastheid zien, maar golven. Materie is dus puur energie. Ik noem het zelf gestolde energie. De lichtsnelheid zorgt voor de vertraging. Als de lichtsnelheid oneindig was, zou energie geen stolling kunnen hebben. Alles in dit heelal is gebouwd rond de lichtsnelheid.
Het is ook een beetje mijn eigen opvatting. Ik zit me ook nog te verdiepen in het zwarte materie-verhaal (Een groot deel van het heelal is onverklaarbaar, dat zou liggen aan onzichtbare materie. Maar wat dat mag zijn? Zo kloppen de bewegingen van sterrenstelsels niet in de verhouding van hun massa)quote:
Dan is materie toch al wel ontdekt?quote:Op zaterdag 16 september 2023 17:33 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Bij het delen van atomen komen steeds meer kleinere deeltjes naar boven. Die laten geen vastheid zien, maar golven. Materie is dus puur energie.
Ok. Ik weet niet precies wat dat betekent. Het Higgsveld zorgt bijvoorbeeld voor massa in het standaardmodel en dus trage massa (waar jij het over lijkt te hebben). Dat is iets anders dan de lichtsnelheid.quote:De lichtsnelheid zorgt voor de vertraging. Als de lichtsnelheid oneindig was, zou energie geen stolling kunnen hebben. Alles in dit heelal is gebouwd rond de lichtsnelheid.
Nee, dat ben jij helemaal niet. Ik denk alleen aan het geheel. Inderdaad het Higgsveld, maar dan denk ik ook, hoe ontstaat dat? Er zijn meer constanten in ons heelal, maar ik vind de lichtsnelheid de meest opvallende, omdat die ook aan de basis staat van relativiteit. Dus dan denk ik: dat is een bouwsteen, die lichtsnelheid. Als ik uitga van de geest, die komt uit een wereld waarin geen tijd bestaat. In ons universum bestaat die wel. In feite is tijd traagheid (niet te verwarren met het natuurkundige begrip). In deze context betekent traagheid dat er tijd nodig is om bijvoorbeeld van punt A naar punt B te reizen. De snaartheorie gooide wel roet in het eten. Maar nu dwaal ik af.quote:Op zondag 17 september 2023 10:09 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dan is materie toch al wel ontdekt?
[..]
Ok. Ik weet niet precies wat dat betekent. Het Higgsveld zorgt bijvoorbeeld voor massa in het standaardmodel en dus trage massa (waar jij het over lijkt te hebben). Dat is iets anders dan de lichtsnelheid.
Maar goed, ik zal wel een mierenneuker zijn.
Andersom: de relativistische tijd wordt bepaald door de rel. snelheid (rel. = t.o.v. lichtsnelheid in vacum):quote:Op zondag 17 september 2023 14:54 schreef Vincent_student het volgende:
Ik denk dat de lichtsnelheid de klok is van de tijd.
Dat is het gevolg van mijn stelling. Als de relatieve snelheid = 0 heb je de normale massa zoals we die kennen en de normale kloksnelheid. De lichtsnelheid geeft het maximum aan. Maar als er geen lichtsnelheid was, dan is er ook geen massa. Omdat er een lichtsnelheid bestaat, kan massa bestaan en kan tijd bestaan.quote:Op zondag 17 september 2023 15:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Andersom: de relativistische tijd wordt bepaald door de rel. snelheid (rel. = t.o.v. lichtsnelheid in vacum):
Bestaansrecht? Gevolg van fundamentele kernfysische processen. Dat heeft niets met juridisch bestaansrecht te maken, maar puur met de uitkomst van die processen.quote:Op zondag 17 september 2023 15:19 schreef Vincent_student het volgende:
Maar in ieder geval is de lichtsnelheid of de basis, of een symptoom van iets anders wat de grondslag vormt van het bestaansrecht van ons universum.
Ik heb het niet over juridisch. Ik heb het over dat dingen mogelijk zijn. Kernfysische processen zijn mogelijk door de natuurwetten van het heelal. Die natuurwetten zijn weer gebaseerd op o.a. constanten, zoals de lichtsnelheid.quote:Op zondag 17 september 2023 15:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Bestaansrecht? Gevolg van fundamentele kernfysische processen. Dat heeft niets met juridisch bestaansrecht te maken, maar puur met de uitkomst van die processen.
Natuurwetten (ook op aarde) zijn de wiskundige formules (F = m . d2x/dt2 bijv.) die de fysische processen beschrijven. Niet andersom. De processen waren er veel eerder dan de wiskundige beschrijving en ook eerder dan er fysici waren.quote:Op zondag 17 september 2023 15:54 schreef Vincent_student het volgende:
Kernfysische processen zijn mogelijk door de natuurwetten van het heelal. Die natuurwetten zijn weer gebaseerd op o.a. constanten, zoals de lichtsnelheid.
Natuurwetten zijn wetten zoals wij die beschrijven hoe het heelal eruit ziet. Per heelal kan dat anders zijn. Ergens is er een basis hoe die natuur zich gedraagt. En ik denk dat de basis ligt in een tijdsvertragingsklok.quote:Op zondag 17 september 2023 16:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Natuurwetten (ook op aarde) zijn de wiskundige formules (F = m . d2v/dt2 bijv.) die de fysische processen beschrijven. Niet andersom. De processen waren er veel eerder dan de wiskundige beschrijving en ook eerder dan er fysici waren.
Overigens vind ik de constante van Planck, veel interessanter als het om energie gaat.
Zoek eens op Lorenztransformatie. Daarin worden alle fysische verbanden tussen tijd en snelheid, met wiskundige formules beschreven.quote:Op zondag 17 september 2023 16:47 schreef Vincent_student het volgende:
Natuurwetten zijn wetten zoals wij die beschrijven hoe het heelal eruit ziet. Per heelal kan dat anders zijn. Ergens is er een basis hoe die natuur zich gedraagt. En ik denk dat de basis ligt in een tijdsvertragingsklok.
Die tijdsvertragingsklok begint ergens. En dat is het interessante: hoe? Wat bepaalt de lichtsnelheid? Wat bepaalt al die constanten. Het is natuurlijk een proces. Maar als je dat weet, weet je zo'n beetje alles.
Dat weet ik. Maar waar het mij om gaat is hoe die situatie is ontstaan. Het beschrijven van het heelal is een heel ander onderwerp. We praten langs elkaar heen.quote:Op zondag 17 september 2023 17:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Zoek eens op Lorenztransformatie. Daarin worden alle fysische verbanden tussen tijd en snelheid, met wiskundige formules beschreven.
De mens is door natuurlijke selectie ontstaan. Daardoor worden mensen ook steeds minder dom.quote:Op zondag 17 september 2023 17:18 schreef Vincent_student het volgende:
En hier ligt het probleem. Mensen weten hoe een huis is ontstaan, omdat ze het gezien hebben. Maar mensen weten niet hoe het verschijnsel mens is ontstaan, ja ze denken het te weten: vanzelf.
Ja daaaag... Je zegt dat omdat je het niet hebt gezien. Ik vind dat pure domheid.
Dat weet ik dus niet.quote:Op zondag 17 september 2023 17:14 schreef Vincent_student het volgende:
Wat gebeurt er als een heelal ontstaat? Wat bepaalt de constanten? Wat bepaalt de stabiliteit dat dingen op gang komen? Waar komt de energie vandaan?
Op welke manier dom? Omdat ze vroeger niet het licht hadden die voor ons vanzelfsprekend is?quote:Op zondag 17 september 2023 17:30 schreef blomke het volgende:
[..]
De mens is door natuurlijke selectie ontstaan. Daardoor worden mensen ook steeds minder dom.
"Geen herder en n kudde! Iedereen wil hetzelfde, iedereen is gelijk: wie anders voelt, gaat vrijwillig naar het gekkenhuis. ‘Vroeger was iedereen in de war’- zeggen met een knipoog de fijnsten. Men is schrander en weet alles wat is voorgevallen: zo kan men eindeloos spotten. Men maakt nog ruzie, maar men verzoent zich vlug – anders bederft het de maag. Men heeft zijn pretje voor de dag en zijn pretje voor de nacht: maar men houdt de gezondheid in ere. ‘Wij hebben het geluk uitgevonden’- zeggen met een knipoog de laatste mensen.’"quote:Op zondag 17 september 2023 17:30 schreef blomke het volgende:
[..]
De mens is door natuurlijke selectie ontstaan. Daardoor worden mensen ook steeds minder dom.
Evolutie kan leiden tot complexere cognitie maar dat is toch helemaal geen vaststaand gegeven of ingebakken doel?quote:Op zondag 17 september 2023 17:30 schreef blomke het volgende:
[..]
Evolutie is wat anders dan natuurlijke selectiequote:Op zondag 17 september 2023 19:49 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Evolutie kan leiden tot complexere cognitie maar dat is toch helemaal geen vaststaand gegeven of ingebakken doel?
Nou, laten we zeggen dat de ratio's steeds verder worden ontwikkeld en toegepast.quote:Op zondag 17 september 2023 18:53 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Op welke manier dom? Omdat ze vroeger niet het licht hadden die voor ons vanzelfsprekend is?
Semantics. Evolutie is wat (ten dele) op de selectie volgt natuurlijk. Hetzelfde gaat iig op: er zit niets in dat er specifiek op aanstuurt.quote:Op zondag 17 september 2023 20:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Evolutie is wat anders dan natuurlijke selectie
Ken je het boek va Richard Dawkins ? Dat legt haarfijn uit wat de verschillen zijn waarom natuurlijke selectie niet wordt genoemd als reel alternatief in de discussie creatie vs. evolutie.quote:Op zondag 17 september 2023 21:15 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Semantics. Evolutie is wat (ten dele) op de selectie volgt natuurlijk. Hetzelfde gaat iig op: er zit niets in dat er specifiek op aanstuurt.
Ik heb het over specifieke sturing richting 'hogere' intelligentie.quote:Op zondag 17 september 2023 21:17 schreef blomke het volgende:
Ken je het boek va Richard Dawkins ? Dat legt haarfijn uit wat de verschillen zijn waarom natuurlijke selectie niet wordt genoemd als reel alternatief in de discussie creatie vs. evolutie.
Overigens kent materie wel een sturing: minimalisatie van de Gibbs Free Energy en maximalisatie van de Entropie S.
De natuur is dom, onwetend en onverschillig.quote:Op maandag 18 september 2023 10:14 schreef Libertarisch het volgende:
De natuur is bewust, het is geen machine. De natuur is dus creatief, intelligent, emotioneel, rationeel, het heeft een wil. Evolutie is geen automatisch en blind proces. Er is heel wat pijn en leed mee gepaard gegaan om tot de homo sapiens te kunnen komen. Survival of the fittest, natuurlijke selectie. Keiharde wereld.
Jij bent duidelijk geen dierenliefhebber.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:54 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De natuur is dom, onwetend en onverschillig.
jij bent duidelijk vooringenomenquote:Op dinsdag 19 september 2023 17:22 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jij bent duidelijk geen dierenliefhebber.
Natuur is 'slim' maar onwetend, kijk maar naar roofdieren zoals spinnen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:54 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De natuur is dom, onwetend en onverschillig.
Maar hoe is God of elk ander opperwezen dan ontstaan?quote:Op zondag 17 september 2023 17:14 schreef Vincent_student het volgende:
Wat gebeurt er als een heelal ontstaat? Wat bepaalt de constanten? Wat bepaalt de stabiliteit dat dingen op gang komen? Waar komt de energie vandaan?
En dan heb ik het niet over ons heelal, maar over vele heelallen, waar de constanten er misschien wel heel anders uit zien en de natuurwetten ook. Maar wat is de aanleiding dat een heelal ontstaat?
Ik denk dat in die wereld tijd helemaal niet bestaat. Dat er geen begin of eind is. Dus er is geen sprake van ontstaan.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:59 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Maar hoe is God of elk ander opperwezen dan ontstaan?
Deze vraag impliceert dat God een object is. Je kunt vragen:"hoe is die vaas ontstaan?" Maar je kunt niet vragen:"hoe is God ontstaan". Het is een incoherente vraag.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:59 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Maar hoe is God of elk ander opperwezen dan ontstaan?
En dan vinden Christenen de oerknal ongeloofwaardig.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:09 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik denk dat in die wereld tijd helemaal niet bestaat. Dat er geen begin of eind is. Dus er is geen sprake van ontstaan.
Dit bedacht je na het roken van een dikke Joint?quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:12 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Deze vraag impliceert dat God een object is. Je kunt vragen:"hoe is die vaas ontstaan?" Maar je kunt niet vragen:"hoe is God ontstaan". Het is een incoherente vraag.
Heeft hij dat gedaan?quote:Op dinsdag 19 september 2023 20:39 schreef dop het volgende:
Als God zich in ruimte en tijd manifesteert
Dit. Het heeft altijd bestaan, en zal altijd bestaan, whatever het ook is.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:09 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik denk dat in die wereld tijd helemaal niet bestaat. Dat er geen begin of eind is. Dus er is geen sprake van ontstaan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.As above, so below.
Wat mij betreft niet, maar als je de bijbel letterlijk neemt, is zoveel wel duidelijk.quote:
Wat is je punt?quote:Op dinsdag 19 september 2023 22:14 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Een actuele theorie is dat een oerknal in een zwart gat gebeurt nadat die is ontstaan.
Heb je hier een link naar?quote:Op dinsdag 19 september 2023 22:14 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Een actuele theorie is dat een oerknal in een zwart gat gebeurt nadat die is ontstaan.
Ahja.. zaden tot plantenquote:Op zondag 17 september 2023 17:18 schreef Vincent_student het volgende:
Als ik iemand vraag: Kijk dat huis, hoe is dat ontstaan? Dan krijg ik als antwoord: iemand heeft dat gebouwd. Dat is een logisch antwoord, want mensen hebben dat gezien. Dan vraag ik: kijk die boom, hie is die ontstaan? En iemand zegt dan: door een zaadje. Correct. Maar hoe is dat zaadje ontstaan? Door een andere boom.
En nu stokt het. Als ik vraag: hoe is een mens ontstaan? Dan zegt iemand: door evolutie. En dan, hoe dan? Ja vanzelf.
En hier ligt het probleem. Mensen weten hoe een huis is ontstaan, omdat ze het gezien hebben. Maar mensen weten niet hoe het verschijnsel mens is ontstaan, ja ze denken het te weten: vanzelf.
Ja daaaag... Je zegt dat omdat je het niet hebt gezien. Ik vind dat pure domheid.
Die pijnlijke ironie.quote:Op woensdag 20 september 2023 09:41 schreef Libertarisch het volgende:
Oftewel, mensen passen hun veel te simpele logica toe op het allerhoogste en meest complexe.
Ah, het "De Mens is te dom om het Goddelijke te begrijpen" antwoord. Terwijl het ontstaan van een God toch een vrij essentile factor is in het bestaan van een God of niet.quote:Op woensdag 20 september 2023 09:41 schreef Libertarisch het volgende:
We weten dat alles in het universum gebonden is aan oorzaak-gevolg in de tijdruimte. Er is een zekere logica en er zijn 'natuurwetten' oftewel regelmatigheden. Het hele universum bestaat uit objecten. Voor het gemak, alles dat bestaat is waarneembaar of meetbaar. Laten we dit de fysieke dimensie noemen.
Ik kan onmogelijk een pot met goud uit een hoge toveren (behalve als illusie uiteraard). Je kunt niet uit het niets een pot met goud manifesteren. De vraag: "waar komt het universum vandaan?" is dus volledig legitiem.
Maar er is ook een spirituele dimensie. Onzichtbaar, het bestaat niet in de tijdruimte, het is niet onderhevig aan natuurwetten, oorzaak-gevolg geldt daar niet. Dit is de spirituele dimensie. De vraag:"waar komt God vandaan?" is incoherent want die vraag plaatst God in de fysieke dimensie terwijl Hij in de spirituele dimensie zit.
Oftewel, mensen passen hun veel te simpele logica toe op het allerhoogste en meest complexe.
Daar ben ik het mee oneens, die logica geldt alleen voor objecten. Als er iets is dat tijdloos is dan is er dus geen sprake meer van ontstaan. Er is dan geen begin of eind. Alle objecten zijn tijdgebonden, maar het subjectieve is niet tijdgebonden. Rood was een miljoen jaar geleden hetzelfde als nu en zal over een miljoen jaar nog steeds hetzelfde zijn. De kwaliteiten zijn niet tijdgebonden.quote:Op woensdag 20 september 2023 10:09 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Terwijl het ontstaan van een God toch een vrij essentile factor is in het bestaan van een God of niet.
Gegeven de mens meerdere afgebeelde goden die later als een enkele onzichtbare containergod voor al het “we weten niet hoe dit zit” ooit heeft gecreerd is dit een hele bijzondere erfenis van vorige generaties.quote:Op woensdag 20 september 2023 10:09 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Ah, het "De Mens is te dom om het Goddelijke te begrijpen" antwoord. Terwijl het ontstaan van een God toch een vrij essentile factor is in het bestaan van een God of niet.
Misschien iets verder kijken als je neus lang is.quote:Op zondag 17 september 2023 17:18 schreef Vincent_student het volgende:
En nu stokt het. Als ik vraag: hoe is een mens ontstaan? Dan zegt iemand: door evolutie. En dan, hoe dan? Ja vanzelf.
En hier ligt het probleem. Mensen weten hoe een huis is ontstaan, omdat ze het gezien hebben. Maar mensen weten niet hoe het verschijnsel mens is ontstaan.
als je het ontstaan en zijn oorzaak laat zijn wat het is eindeloos en tijdloos dan kan ik een eind met je meequote:Op woensdag 20 september 2023 10:13 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Daar ben ik het mee oneens, die logica geldt alleen voor objecten. Als er iets is dat tijdloos is dan is er dus geen sprake meer van ontstaan. Er is dan geen begin of eind. Alle objecten zijn tijdgebonden, maar het subjectieve is niet tijdgebonden. Rood was een miljoen jaar geleden hetzelfde als nu en zal over een miljoen jaar nog steeds hetzelfde zijn. De kwaliteiten zijn niet tijdgebonden.
Als God niet bestaat, waar komt het universum dan vandaan?quote:Op woensdag 20 september 2023 11:11 schreef dop het volgende:
[..]
als je het ontstaan en zijn oorzaak laat zijn wat het is eindeloos en tijdloos dan kan ik een eind met je mee
Maar als je er vervolgens allerlei ideen en kwaliteiten op plakt en het gaat maken tot iets menselijk, met gedachten krachten ideen en wensen dan is het tijdloze en eindeloze ver te zoeken.
Dus nee God bestaat niet, juist omdat hij niet tijdloos en eindeloos is door de hem toegedichte daden en krachten.