Wat "de leer" probeert te vertellen is natuurlijk relatief. Dat is het hele fucking probleem met het smerige geloof, dat iedereen er precies uit haalt wat hen persoonlijk goed uitkomt.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 15:04 schreef Mijk het volgende:
[..] Druist echt 180graden gedraaid in tegen wat de leer uiteindelijk probeert te vertellen.
Not really, niet als je de spirituele achterliggende leer doorgrondt, het besef daarvan hebt, wát er te leren valt.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 18:27 schreef ems. het volgende:
[..]
Wat "de leer" probeert te vertellen is natuurlijk relatief. Dat is het hele fucking probleem met het smerige geloof, dat iedereen er precies uit haalt wat hen persoonlijk goed uitkomt.
Daarom, weg met die zooi.
In de kern is de bijbel niet meer dan een collectie meningen. Daar ben je het mee eens of niet. Of je het "doorgrondt" hebt of niet zal verschillen per persoon die dat beoordeelt.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 18:55 schreef Mijk het volgende:
[..]
Not really, niet als je de spirituele achterliggende leer doorgrondt, het besef daarvan hebt, wát er te leren valt.
Heb ik allemaal gedaan. En met veel voldoening kan ik zeggen dat de bijbel een collectie quatsch is. Diezelfde voldoening zal iedereen ervaren die de puzzel goed heeft gelegd.quote:Het is een beetje hetzelfde idee als een puzzel die stukjes heeft die op meerdere plekken passen, en dat je met "het eruit halen wat iemand uitkomt" bedoelt dat ze de puzzel hebben liggen, maar met de verkeerde stukjes op de verkeerde plekken omdat ze toevallig ook goed passen daar. Waarbij je dus de échte voldoening krijgt, als de hele tekening op de puzzel op de juiste manier ligt.
Ik ben uit de gevangenis omdat ik niet gebonden ben aan oude propagandapraatjes van de bijbel, torah en koran. Als je zover bent als ik krijg je pas die echte voldoening.quote:Datzelfde idee, als metafoor, maar de voldoening bij deze puzzel (religie), gaat echt voorbij álles wat je kent, zodra de bevrijding komt omdat het ego zich overgegeven heeft en je dus bevrijdt wordt uit het egoic construct waar je al die tijd in zat. Een soort van gevangenis in je hoofd waar je ineens uitkomt.
Ja prima toch, maar ik ben ook verre van gebonden aan die propagandapraatjes want dat is idd wel het grootste deel van de cloak. Ik zie toevallig dat ze gelijk hebben omdat ik dit vanuit een meer Boeddhistisch perspectief heb gezien in mijn ogen dan. Ik link de ervaring van Nirvana daaraan omdat ik dus Adyashanti las, en deze Western Buddhism leerde. Dus vandaar de link die ik daarnaar leg, maar natuuurlijk zijn dat ook enkel woorden en dus wegwijzers, en verre van het daadwerkelijk over gaat; de ervaring, het daadwerkelijke meemaken ipv het conceptuele plaatje ervan in je hoofd.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 20:20 schreef ems. het volgende:
[..]
In de kern is de bijbel niet meer dan een collectie meningen. Daar ben je het mee eens of niet. Of je het "doorgrondt" hebt of niet zal verschillen per persoon die dat beoordeelt.
[..]
Heb ik allemaal gedaan. En met veel voldoening kan ik zeggen dat de bijbel een collectie quatsch is. Diezelfde voldoening zal iedereen ervaren die de puzzel goed heeft gelegd.
Ergo, dat verschilt wederom per persoon.
[..]
Ik ben uit de gevangenis omdat ik niet gebonden ben aan oude propagandapraatjes van de bijbel, torah en koran. Als je zover bent als ik krijg je pas die echte voldoening.
...waarmee ik wederom wil illustreren dat het allemaal persoonlijk is. En dat blijft het dus ook.
Het kost altijd veel tijd en moeite om al je karma weg te werken en jezelf te bevrijden.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 18:55 schreef Mijk het volgende:
[..]
Een soort van gevangenis in je hoofd waar je ineens uitkomt.
Geldt ook voor mieren, geiten en dwerghamstersquote:Op vrijdag 1 september 2023 02:52 schreef Mijk het volgende:
[ afbeelding ]
Samsara, Fibonacci, Religare.
Rinse.... REPEAT.
In de Upanishads wordt het woord "bewustzijn" nauwelijks gebruikt. Zelfs Shankara gebruikt die term niet, het is "gewoon" Atman of Brahman.quote:Op vrijdag 1 september 2023 08:00 schreef Libertarisch het volgende:
In de Bhagavad Gita en de rest van de Upanishads wordt uitgebreid uitgelegd dat je niet het tijdelijke lichaam bent maar het tijdloze bewustzijn. Dat je echte 'ik' onsterfelijk is. Zelfs dat de kern van wie je bent God is.
De oosterse religie heeft natuurlijk een lange traditie van het raadselachtig maken van de waarheid. Veel verbloemen, lastig maken te begrijpen.quote:Op vrijdag 1 september 2023 11:49 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
In de Upanishads wordt het woord "bewustzijn" nauwelijks gebruikt. Zelfs Shankara gebruikt die term niet, het is "gewoon" Atman of Brahman.
Dat, of ze hebben het gewoon over iets heel anders waar jij het over hebt, en is wat jij gelooft een soort neo-idealisme à la Berkeley dat niks met Vedanta te maken heeft.quote:Op vrijdag 1 september 2023 13:11 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De oosterse religie heeft natuurlijk een lange traditie van het raadselachtig maken van de waarheid. Veel verbloemen, lastig maken te begrijpen.
Als je direct zegt: "het gaat gewoon over je bewust zijn" dan denkt iedereen met een objectief wereldbeeld direct aan het brein.
Er is bijna niemand met een subjectief wereldbeeld.
Hier zijn meerdere dingen over te zeggen.quote:Op vrijdag 1 september 2023 13:18 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Dat, of ze hebben het gewoon over iets heel anders waar jij het over hebt, en is wat jij gelooft een soort neo-idealisme à la Berkeley dat niks met Vedanta te maken heeft.
Jawel. Jij gelooft dat jouw interpretatie van de werkelijkheid een directe afspiegeling is van deze werkelijkheid. Je minimaliseert de vertaalslag van jouw waarneming zodat je kunt claimen absolute kennis te bezitten en mensen met andere opvattingen hierover kunt wegzetten als "gelovigen".quote:
Nee, dit heeft niks met interpretaties te maken. De realiteit is wat het is, hier en nu, en dat is een ervaring. De realiteit is dus subjectief. Dit is gewoon een feit.quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jawel. Jij gelooft dat jouw interpretatie van de werkelijkheid een directe afspiegeling is van deze werkelijkheid. Je minimaliseert de vertaalslag van jouw waarneming zodat je kunt claimen absolute kennis te bezitten en mensen met andere opvattingen hierover kunt wegzetten als "gelovigen".
Egotruukjes
Dat heeft het wel natuurlijk, je neemt immers waar via je zintuigen en interpreteert dat op jouw manier.quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:36 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, dit heeft niks met interpretaties te maken. De realiteit is wat het is, hier en nu, en dat is een ervaring. De realiteit is dus subjectief. Dit is gewoon een feit.
Subtiele egotruukjesquote:Op vrijdag 1 september 2023 15:36 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, dit heeft niks met interpretaties te maken. De realiteit is wat het is, hier en nu, en dat is een ervaring. De realiteit is dus subjectief. Dit is gewoon een feit.
Ja,verchillende diersoorten hebben verschillende zintuigen dus die ervaren de wereld ook weer anders. Maar jij denkt dat er een objectieve, fysieke wereld wordt waargenomen. Net als Haushofer. Dat is dus de illusie, er is geen objectieve wereld. Het is alleen een concept in je hoofd.quote:Op vrijdag 1 september 2023 16:02 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Dat heeft het wel natuurlijk, je neemt immers waar via je zintuigen en interpreteert dat op jouw manier.
Zo kun je meerdere mensen in een groep hebben en ondanks dat ze onder een dak leven zullen ze geheel op eigen manier ervaren.
Jij meent objectieve conclusies te kunnen trekken.quote:Op vrijdag 1 september 2023 16:14 schreef Libertarisch het volgende:
Maar jij denkt dat er een objectieve, fysieke wereld wordt waargenomen. Net als Haushofer.
Inderdaad, en dit is de conclusie: het bewustzijn is de realiteit. Er is geen andere realiteit. Elke andere realiteit, zoals de objectieve wereld, is alleen een concept in het bewustzijn. Dit is dus een feit.quote:Op vrijdag 1 september 2023 16:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jij meent objectieve conclusies te kunnen trekken.
Feitelijk onjuistquote:Op vrijdag 1 september 2023 16:45 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Inderdaad, en dit is de conclusie: het bewustzijn is de realiteit. Er is geen andere realiteit. Elke andere realiteit, zoals de objectieve wereld, is alleen een concept in het bewustzijn. Dit is dus een feit.
Jep, ik zie prima wat je hier zegt, dit is ook waarom Tao Te Ching kwam met;quote:Op vrijdag 1 september 2023 16:45 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Inderdaad, en dit is de conclusie: het bewustzijn is de realiteit. Er is geen andere realiteit. Elke andere realiteit, zoals de objectieve wereld, is alleen een concept in het bewustzijn. Dit is dus een feit.
Ja, en dit is ook om een reden he, waarom Buddhism en Hinduism veruit de sterkste religies zijn wat dit betreft, dat komt door dit;quote:Op vrijdag 1 september 2023 18:13 schreef Libertarisch het volgende:
Nou ja, het gaat zeg maar om de realiteit. Veel mensen hebben de interesse om te weten wat dat is. En ik geef gewoon het feitelijke antwoord, het bewustzijn is de realiteit. Wetenschap bestudeert daar dus een aspect van, de mechaniek binnen de droom. En de filosofie denkt erover na. Spiritualiteit ervaart het, en dat gaat het diepst.
En welke culturen zijn het diepst gegaan met het bewustzijn? De boeddhistische en hindoe culturen. Dus als een tiener wilt weten wie er bovenaan staat dan is het simpelweg oosterse religie.
Het is nauwelijks te accepteren dat het zo is. Zelfs voor mij is het lastig om dit te erkennen.
Bij andere religies ligt dit net even iets anders, waardoor ze exact doen wat tegen de leer indruist; macht vergaren, en wie wil er macht vergaren? Ego, en wat proberen de religies je te ontleren en te laten doorzien? Inderdaad; Ego.quote:Are Buddhists and Hindus fake religions?
“Buddhists” and “Hindus” are not religions - they are people who follow the religion.
So your question in simple school boy English should be:-
“Are BUDDHISM and HINDUISM fake religions?”
Next let’s parse terms.
FAKE - adjective - “Having a false or misleading appearance”; fraudulent.
Buddhism and Hinduism are philosophical systems with an epistemology, ontology and metaphysics - you may be deceived by superficial external appearances - but that is because of your lack of enquiry, research and investigation in the respective philosophies.
“Fraudulent” applies to a person or persons who are defrauding others for personal or political gain. And since neither Buddhism nor Hinduism have a central committee and a marketing policy and strategy, and there are no beneficiaries, the term Fraudulent cannot possibly apply to either systems.
Eigenlijk zit het zo: westerse religie gaat over geloof. De gedachte erachter is het volgende: het is toch niet te bewijzen, dus je mag geloven wat je overtuigend vindt.quote:Op vrijdag 1 september 2023 18:22 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, en dit is ook om een reden he, waarom Buddhism en Hinduism veruit de sterkste religies zijn wat dit betreft, dat komt door dit;
[..]
Bij andere religies ligt dit net even iets anders, waardoor ze exact doen wat tegen de leer indruist; macht vergaren, en wie wil er macht vergaren? Ego, en wat proberen de religies je te ontleren en te laten doorzien? Inderdaad; Ego.
Dit is best een gevaarlijke, en ook waarom ik tegen de term "geloof" ben, ook waarom ik vaak engelse terminologie gebruik.quote:Op vrijdag 1 september 2023 18:34 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Eigenlijk zit het zo: westerse religie gaat over geloof. De gedachte erachter is het volgende: het is toch niet te bewijzen, dus je mag geloven wat je overtuigend vindt.
Eens, maar dan wel enkel als je begrijpt dat dit óók symboliek is, maar het zit beter dichtgetimmerd dan de Abrahamistische geloven, thats for sure.quote:Oosterse religie gaat niet over geloof maar over de waarheid. De realiteit is subjectief, maar dit betekent niet dat je alles mag geloven. Het moet strikt aan alle voorwaarden voldoen om acceptabel te zijn. Daarom zit hindoeïsme qua logica potdicht, het is onverslaanbaar.
Ja, 1 grote grap dus. Een boek van 2000 jaar oud voor waarheid aannemen, en iedereen die nu een dergelijk zelfde soort boek schrijft, afdoen als onzin. Ik kan hier niet eens een woord voor vinden; Hilarisch is misschien het meest passend.quote:"Ik geloof het omdat het in de Bijbel staat", dat zijn wij
We praten nog steeds over adam en eva en de erfzonde. Ik bedoel, serieus?quote:Op vrijdag 1 september 2023 18:39 schreef Mijk het volgende:
Ja, 1 grote grap dus. Een boek van 2000 jaar oud voor waarheid aannemen, en iedereen die nu een dergelijk zelfde soort boek schrijft, afdoen als onzin. Ik kan hier niet eens een woord voor vinden; Hilarisch is misschien het meest passend.
[ afbeelding ]
Ja, en die adam en eva story heb ik eerder ook al eens getracht duidelijk te maken (stukje terug in dit topic geloof ik), het laat enkel zien hoe dualisme werkt, en dat we daarom uit eden gekickt zijn (elk individu op zichzelf).quote:Op vrijdag 1 september 2023 18:54 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
We praten nog steeds over adam en eva en de erfzonde. Ik bedoel, serieus?
Ik kan me een aflevering herinneren van De Wereld Draait Door met jakhals Erik. En die ging mensen interviewen op straat en toen vroeg hij (op een hele irritante manier): "God of evolutie?"
Ik krijg er nog steeds jeuk van als ik eraan terug denk.
"God of evolutie..."
Sowieso, de Jakhalzen, wat een kneuzenkermis was dat altijd. Beetje stoer de microfoon in het gezicht van politici zwaaien maar dan niet de ballen hebben om echt grof te zijn. GeenStijl voor boomers.quote:Op vrijdag 1 september 2023 18:54 schreef Libertarisch het volgende:
Ik kan me een aflevering herinneren van De Wereld Draait Door met jakhals Erik. En die ging mensen interviewen op straat en toen vroeg hij (op een hele irritante manier): "God of evolutie?"
Ik krijg er nog steeds jeuk van als ik eraan terug denk.
"God of evolutie..."
Loop eens hard tegen een boom aan, als het een illusionair concept bleek is heb je weinig te vrezen.quote:Op vrijdag 1 september 2023 16:14 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja,verchillende diersoorten hebben verschillende zintuigen dus die ervaren de wereld ook weer anders. Maar jij denkt dat er een objectieve, fysieke wereld wordt waargenomen. Net als Haushofer. Dat is dus de illusie, er is geen objectieve wereld. Het is alleen een concept in je hoofd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |