Omdat het hout hier van hele slechte kwaliteit is en vaak niet droog en dus scheurt.quote:Op woensdag 26 juli 2023 21:51 schreef bleiblei het volgende:
Wat een aparte bouwwijze wordt daar gebruikt! Waarom zijn de panlatten bijv. van ijzer?
En de onderste rij pannen ligt niet goed .
Ah vandaar! Ziet er wel steviger uit dan die Hollandse tengels van hier.quote:Op woensdag 26 juli 2023 22:31 schreef Managarm het volgende:
[..]
Omdat het hout hier van hele slechte kwaliteit is en vaak niet droog en dus scheurt.
Pannen hebben normaliter wat marge zodat je door elke rij iets dichter op de vorige rij zet (of juist niet) en zo een halve pan voorkomt. Lukt je dat niet, is het dacht ik juist gebruikelijk om met de pan die niet de volledige lengte heeft, te eindigen bovenaan.quote:Hoe bedoel je de onderste rij pannen ligt niet goed?
Ah ik begrijp wat je bedoelt. Het is niet anders . Van een afstand zie je het overigens niet. We hadden ook geen halve pannen en wilden niet gaan zagen dus maar zo.quote:Op woensdag 26 juli 2023 22:45 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ah vandaar! Ziet er wel steviger uit dan die Hollandse tengels van hier.
[..]
Pannen hebben normaliter wat marge zodat je door elke rij iets dichter op de vorige rij zet (of juist niet) en zo een halve pan voorkomt. Lukt je dat niet, is het dacht ik juist gebruikelijk om met de pan die niet de volledige lengte heeft, te eindigen bovenaan.
Nu heb je de onderste rij half onder de rij erboven liggen, waardoor die niet netjes de zelfde hellingsgraad aanhoudt. En het ziet er gek uit, als de onderste rij een halve pan is.
Mooie pannen! Hier hebben we iets dat er wel veel op lijkt vlakke Muldenpannen en ik heb ooit geleerd dat je die 'halfsteens' kunt leggen. Vind ik wel mooi en dat zie je maar heel weinig. Zou dat met deze ook kunnen denk je? Ik kan het niet zo inschatten vanaf een plaatje.quote:Op woensdag 26 juli 2023 14:09 schreef Managarm het volgende:
Ergens halverwege januari zat alles op het dak om dakpannen er op te kunnen (aan de zuidkant, de andere kant moet nog met isolatie). Panlatten klaar:
[ afbeelding ]
Het uitleggen van de dakpannen, dit was voor de dakpannen erop gingen overigens. Je moet de afstand tussen de dakpannen bepalen voor het plaatsen van de panlatten. Je hebt altijd iets van speling als je een dak legt want je kan een dakpan getrokken of gedrukt leggen. Bij getrokken overbruggen de pannen iets meer afstand zodat je over het gehele dak de dakpannen pas kan leggen.
[ afbeelding ]
Vogelschroten, die moesten apart besteld worden (in Nederland verplicht sinds de jaren 90). De dakpannen heten Marselha, de platste die we konden vinden. We hebben nogal een mussenpopulatie, niets mis mee maar ze slopen best wel isolatie. Mussen zijn de hooligans onder de vogels! Ze stelen ook de nesten van andere vogels omdat ze met meer zijn, onze arme zwaluwen zijn gewoon het huis uitgezet.
[ afbeelding ]
De eerste pannen van boven
[ afbeelding ]
Mijn post is weggevallen.quote:Op donderdag 27 juli 2023 11:35 schreef Managarm het volgende:
Je kan goed zien dat ons huis op het hoogste stuk van het terrein staat, het huis vanaf het dorp.
[ afbeelding ]
Bij deze dakpannen heb je iets van 2 cm speelruimte.quote:Op donderdag 27 juli 2023 19:54 schreef _mido het volgende:
[..]
Mooie pannen! Hier hebben we iets dat er wel veel op lijkt vlakke Muldenpannen [ afbeelding ]en ik heb ooit geleerd dat je die 'halfsteens' kunt leggen. Vind ik wel mooi en dat zie je maar heel weinig. Zou dat met deze ook kunnen denk je? Ik kan het niet zo inschatten vanaf een plaatje.
Scheelt weer een abonnement op de sportschool!! 💪quote:Op zaterdag 29 juli 2023 12:33 schreef Managarm het volgende:
Verder met het dak. 2000 dakpannen zijn per emmer omhoog gegaan en er pasten er maar twee in de emmer .
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hahaha ja, ik merk dat ik nu meer kan tillen. Ik heb ze allemaal omhoog gehesen, Liesbeth doet het dakwerk.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 12:52 schreef maily het volgende:
[..]
Scheelt weer een abonnement op de sportschool!! 💪
Je komt jezelf en elkaar wel tegen met zulke projecten!quote:Op zaterdag 29 juli 2023 13:04 schreef Managarm het volgende:
[..]
Hahaha ja, ik merk dat ik nu meer kan tillen. Ik heb ze allemaal omhoog gehesen, Liesbeth doet het dakwerk.
Nog minder, isolatie is halverwege April.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 11:13 schreef AnneX het volgende:
Oooh…wij op fok! liggen nog maar 5 maanden achter in real time time.
In ieder geval zit het dak erop Een memorabele dag
Ik ga het nog eens uitzoeken, we willen wel nesten met zwaluwen erin (en vleermuizen, eigenlijk alles wat muggen eet). Maar al wonen de zwaluwen niet op ons terrein, er komen er toch een stuk twintig elke avond rond het huis vliegen op zoek naar eten.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 13:57 schreef Seven. het volgende:
Ik lees net nog je opmerking over mussen als hooligans onder de vogels . Kun je iets doen om de zwaluwen een duwtje in de rug te geven?
De zwaluwen hadden al twee nesten gemaakt op het stuk wat geisoleerd was, alleen eruit gezet door een horde mussen. Maar komt goed, we gaan in de toekomst inderdaad nog nestkasten ophangen.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 23:47 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Voor zwaluwen zou er wel wat te maken moeten zijn lijkt, die hangen hun nest vrij gemakkelijk aan dingen op.
Boerenzwaluwen zitten schijnbaar graag wat donkerder, misschien dat je het in een schuur aantrekkelijker voor ze kan maken?
https://www.rspb.org.uk/birds-and-wildlife/wildlife-guides/bird-a-z/swallow/attracting-swallows-to-nest/
Voor gierzwaluwen kun je nestkasten maken: https://www.gardenersworld.com/how-to/diy/how-to-make-a-nest-box-for-swifts/
En voor vleermuizen kun je ook kasten ophangen.
Het ligt er maar aan wat voor werk je doet, al het werk wat iets met bouw te maken heeft is hier veel gevraagd. Wij hebben ook in het begin nog gekeken om iets te kopen met de overwaarde van ons huis maar uiteindelijk voor de complete overstap gekozen.quote:Op vrijdag 11 augustus 2023 16:15 schreef Ton76 het volgende:
Ge-wel-dig om dit te lezen/zien! Ik ben nog niet helemaal klaar met "deel 1" te lezen maar super om te lezen hoe jij je droom aan het verwerkelijk bent.
Het plaatje in de openingspost met het perceel, lokatie van nieuwe huis, de waterbronnen, etc. spreekt boekdelen.
Wij hebben ook gekeken naar land in (centraal) Portugal, en veel bezichtigingen gedaan maar uiteindelijk (nog) geen knopen doorgehakt. Wel essentiële dingen gedaan zoals een NIF en Portugese bankrekening. Maar inkomsten blijven verdienen in Portugal, dat is wel een dingetje. Met pensioen en rentenieren kan ik helaas nog niet. Dus vandaar mijn baan + huis in Nederland nog niet op Marktplaats gezet.
Ik ga snel verder met deel 1 lezen. Maar super om te lezen hoe jij het hebt aangepakt, en nog volop bezig bent.
Inderdaad; andere Nederlanders/Belgen die ik ken en in Portugal wonen verdienen allemaal in de bouw. Ik kan wel "wat" met mijn handen, maar mijn echte baan is in de IT en daar is zover ik kan zien weinig vraag naar.quote:Op zaterdag 12 augustus 2023 11:05 schreef Managarm het volgende:
[..]
Het ligt er maar aan wat voor werk je doet, al het werk wat iets met bouw te maken heeft is hier veel gevraagd. Wij hebben ook in het begin nog gekeken om iets te kopen met de overwaarde van ons huis maar uiteindelijk voor de complete overstap gekozen.
Er zijn trouwens best wel wat mensen die gaan overzomeren, dus Juli en Augustus gebruiken om familie te bezoeken.
Ik zat ook in de IT, software geschreven in C# met in een Azure gehoste backend. Voorlopig teren we nog een beetje op de verkoop van ons huis, als het huis klaar is ga ik eens kijken of ik weer wat kan doen. Ons eerst huurhuis moet volgende maand verhuurd worden dus eindelijk iets van inkomen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 12:55 schreef Ton76 het volgende:
[..]
Inderdaad; andere Nederlanders/Belgen die ik ken en in Portugal wonen verdienen allemaal in de bouw. Ik kan wel "wat" met mijn handen, maar mijn echte baan is in de IT en daar is zover ik kan zien weinig vraag naar.
Erg mooi topic, en de laatste foto's zien er heel goed uit. Ik blijf volgen/lezen.
Inkomsten zouden voor mij/ons zeker van belang zijn mochten we de overstap naar Portugal maken. Wij hebben wel spaargeld en als we ons huis in NL verkopen (of verhuren) dan levert dat ook wat op natuurlijk. Maar we zijn beiden mid-40 en kunnen (helaas) nog lang niet met pensioen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 16:40 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik zat ook in de IT, software geschreven in C# met in een Azure gehoste backend. Voorlopig teren we nog een beetje op de verkoop van ons huis, als het huis klaar is ga ik eens kijken of ik weer wat kan doen. Ons eerst huurhuis moet volgende maand verhuurd worden dus eindelijk iets van inkomen.
Overigens zijn er genoeg banen in de IT waarbij je remote kan werken, er zijn niet-ouderwetse werkgevers die daar juist op in spelen. Ik denk er nog over na, ik was eigenlijk wel klaar met de IT maar als we geld nodig mochten hebben is het een optie.
Lintel / lintels, daar had ik nou nog nooit van gehoord. Google leert me dat ik dat gewoon een latei noemquote:
Wij vragen ons ook wel eens af hoe een Portugees rond kan komen maar ik weet wel dat sommige bijklussen.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 12:52 schreef Ton76 het volgende:
[..]
Inkomsten zouden voor mij/ons zeker van belang zijn mochten we de overstap naar Portugal maken. Wij hebben wel spaargeld en als we ons huis in NL verkopen (of verhuren) dan levert dat ook wat op natuurlijk. Maar we zijn beiden mid-40 en kunnen (helaas) nog lang niet met pensioen.
En remote werken is inderdaad een goede optie. Ik neem aan dat je residentie in Portugal hebt. Ik weet niet hoe grijs het gebied is als je dan remote voor een bedrijf in bv. Nederland werkt? Ik moet (en wil) mij daar nog verder in verdiepen.
Als ik de cijfers moet geloven verdient de gemiddelde Portugees heel weinig (minimumloon 2023 = ¤760, terwijl het minimumloon in Nederland dit jaar ¤1995 is). En als ik naar de prijzen in de supermarkten kijk (Algarve was ik een paar maanden geleden nog), dan is het net zo duur als bij de Jumbo hier in Nederland. Ok, de kip is wat goedkoper. De prijzen van gebruikte auto's zijn in Portugal duurder dan in Nederland. Dus ik vraag me af waar de gemiddelde Portugees van rondkomt?
Maar goed, genoeg over geld, en weer ontopic over het klussen: Erg mooi om de progressie te zien.
Ik lees/zie in Portugese (oudere) huizen veel over vocht en schimmel. Ik neem aan dat dit bij nieuwbouw wel meevalt?
Hoi! Ik dacht, ik kan hier wat bijdragen!quote:Op vrijdag 11 augustus 2023 16:15 schreef Ton76 het volgende:
Ge-wel-dig om dit te lezen/zien! Ik ben nog niet helemaal klaar met "deel 1" te lezen maar super om te lezen hoe jij je droom aan het verwerkelijk bent.
Het plaatje in de openingspost met het perceel, lokatie van nieuwe huis, de waterbronnen, etc. spreekt boekdelen.
Wij hebben ook gekeken naar land in (centraal) Portugal, en veel bezichtigingen gedaan maar uiteindelijk (nog) geen knopen doorgehakt. Wel essentiële dingen gedaan zoals een NIF en Portugese bankrekening. Maar inkomsten blijven verdienen in Portugal, dat is wel een dingetje. Met pensioen en rentenieren kan ik helaas nog niet. Dus vandaar mijn baan + huis in Nederland nog niet op Marktplaats gezet.
Ik ga snel verder met deel 1 lezen. Maar super om te lezen hoe jij het hebt aangepakt, en nog volop bezig bent.
Weliswaar niet in het buitenland maar wil hier toch even reageren. Wij doen dit al ruim 5 jaar (eerste 2 jaar de echt grote klussen) naast allebei een fulltime baan. Zolang je het verbouwen niet ziet als werk maar juist ontspanning gaat dat prima.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:34 schreef Faithy het volgende:
[..]
Het is erg 'aanlokkelijk' om ook een mooi restauratie of compleet nieuwbouw project te willen als je dat anderen zo ziet doen, maar zolang je nog gewoon full-time of op z'n minst 32 uur per persoon per week moet werken, dan ren je zo een burn-out in. Ook mensen die wel de luxe hebben om full-time aan zo'n groot project te werken lopen regelmatig tegen grenzen aan, laat staan dat je dat NAAST een veeleisende baan moet doen.
…
Ik reageer dan ook in de context van de projecten 'op een stuk land in Centraal Portugal' waar je in de meeste gevallen niet alle gemakken hebt naast je project en je fulltime baan. In het buitenland, en dat is dus waar het hier om gaat.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:03 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Weliswaar niet in het buitenland maar wil hier toch even reageren. Wij doen dit al ruim 5 jaar (eerste 2 jaar de echt grote klussen) naast allebei een fulltime baan. Zolang je het verbouwen niet ziet als werk maar juist ontspanning gaat dat prima.
Er zijn meerdere projecten hier die dat laten zien.
En on-topic goed bezig Managarm!!
Een renovatie zou ik alleen doen in Portugal als je zeker weet dat de fundering goed is. Ik heb de twee huizen die ik heb gekocht om te verhuren bekeken in het natte seizoen, in de zomer is alles kurkdroog en ziet er het wel redelijk uit. Na een maand regen zie je pas waar de probemen in een huis zitten.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:34 schreef Faithy het volgende:
[..]
Hoi! Ik dacht, ik kan hier wat bijdragen!
De 'truc' is een eigen bedrijf opzetten en klanten buiten Portugal servicen met je werk, of een baan vinden bij een internationaal bedrijf met een vestiging in Portugal.
Mijn man heeft dat laatste gedaan, en ik ben nu een bedrijf aan het opzetten waarmee ik deels als contractor voor mijn huidige (Britse, we hebben hiervoor bijna 12 jaar in het VK gewoond) werkgever klussen blijf doen, en daarnaast ook nieuwe klanten ga zoeken.
Hij leverde een klein beetje salaris in ten opzichte van het UK salaris, maar je kansen zijn beter op een beter salaris bij noord-europese IT consultancies enzo.
Anders zul je inderdaad vaster zitten aan de lagere portugese salarissen, maar dat hoeft niet per se een probleem te zijn als je met de verkoop van je huis in NL een hypotheekvrije woning kunt kopen en niet teveel geld (en tijd) kwijt bent aan het opknappen.
Het is erg 'aanlokkelijk' om ook een mooi restauratie of compleet nieuwbouw project te willen als je dat anderen zo ziet doen, maar zolang je nog gewoon full-time of op z'n minst 32 uur per persoon per week moet werken, dan ren je zo een burn-out in. Ook mensen die wel de luxe hebben om full-time aan zo'n groot project te werken lopen regelmatig tegen grenzen aan, laat staan dat je dat NAAST een veeleisende baan moet doen.
Wij kopen daarom ook een duurder maar affer huis (we hebben net een bod geaccepteerd gehad!) met wel de mogelijkheid om rustig de oude 3-kamer bungalow die er voor het 'nieuwe' huis al stond op te knappen, in onze eigen tijd.
Als je vragen hebt kun je me altijd een berichtje sturen!
Zeker. Mensen die wij volgen op de joetoebs hebben een huis uit de 20er jaren geloof ik, en die moeten ALLES doen qua vochtmanagement. Het is echt een enorme klus. Hetzelfde als wat jij hier boven preventief/vooraf doet, maar dan achteraf en met heeeeeeeeeeeeel veel dingen afbreken en weer opbouwen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:14 schreef Managarm het volgende:
Een renovatie zou ik alleen doen in Portugal als je zeker weet dat de fundering goed is. Ik heb de twee huizen die ik heb gekocht om te verhuren bekeken in het natte seizoen, in de zomer is alles kurkdroog en ziet er het wel redelijk uit. Na een maand regen zie je pas waar de probemen in een huis zitten.
Optrekkend vocht is echt ruk want vaak staan huizen op rotsgrond, ga dan maar eens drainage ingraven.
Een huis waar ik achteraf blij mee ben dat ik het niet gekocht had was echt erg. Aan de achterkant zat de tuin dus een meter hoger dan de vloer binnen. Het was wel op te lossen maar dan moet je een meter tuin afgraven. Tevens lag er op een terras boven het huis een publiek park, als het dus regent dan mag je drie keer raden waar het water naar toe gaat.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:17 schreef Faithy het volgende:
[..]
Zeker. Mensen die wij volgen op de joetoebs hebben een huis uit de 20er jaren geloof ik, en die moeten ALLES doen qua vochtmanagement. Het is echt een enorme klus. Hetzelfde als wat jij hier boven preventief/vooraf doet, maar dan achteraf en met heeeeeeeeeeeeel veel dingen afbreken en weer opbouwen.
Ziet er netjes uit!
Ons huurhuis nu 'in de bewoonde wereld' is ook een grote vocht-trap, en dan is het nog te overzien, maar een dag alle ramen dicht en thuiskomen in de avond is met je gezicht een heerlijke walm in lopen!
Wij hebben een paar dennebomen, niet een heel bos, en op goede afstand van het huis, en ontzettend lichtbegroeid, wat ook zo gaan houden om onder andere die reden. En ook natuurlijk brandgevaar. De houtkachel moet ergens mee gestookt worden en is de enige brand die er in magquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:25 schreef Managarm het volgende:
[..]
Een huis waar ik achteraf blij mee ben dat ik het niet gekocht had was echt erg. Aan de achterkant zat de tuin dus een meter hoger dan de vloer binnen. Het was wel op te lossen maar dan moet je een meter tuin afgraven. Tevens lag er op een terras boven het huis een publiek park, als het dus regent dan mag je drie keer raden waar het water naar toe gaat.
We hebben best vage dingen gezien, een huis waar eigenlijk niets mis mee was. Nou ja, de nare gewoonte om huizen op de erfgrens te bouwen irriteert mij behoorlijk. Maar er was dus een plat dak, maar als je daarop stond dan kon je dus bijna de medium elektriciteitsdraden aanraken die over het huis liepen. Brrrrr..
Een prachtige ruïne van echt een groot huis maar op de erfgrens en naast een compleet dennebos. Dat is een ding waar je echt moet letten, je wilt niet teveel dennebomen. De denneprocessierups is echt vervelend, een naardere variant van de eikenprocessierups.
Ja, alvast gefeliciteerd. Koop snel rondkrijgen is iets waar ze in Portugal wel haast mee kunnen maken Alleen de overschrijving in het kadaster duurt altijd even.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:32 schreef Faithy het volgende:
[..]
Wij hebben een paar dennebomen, niet een heel bos, en op goede afstand van het huis, en ontzettend lichtbegroeid, wat ook zo gaan houden om onder andere die reden. En ook natuurlijk brandgevaar. De houtkachel moet ergens mee gestookt worden en is de enige brand die er in mag
Hebben inderdaad ook nee gezegd tegen huizen die met hele oerwouden erbij kwamen aan niet onderhouden dennebos, dat was een harde nee. En inderdaad de problemen die jij noemde hier met hoe het huis is gebouwd in/op de grond!
Hopelijk is de koop snel rond en kunnen ook wij gaan beginnen; heb ook erg veel zin om hier van de kust weer weg te gaan; veel te toeristisch en over vochtigheid gesproken....
Zoveel kabels zitten er niet in de muur hoor. Elke kamer heeft elektriciteit en ethernet. Die zijn gewoon met een eigen buis in de ondervloer gegaan. Vanuit de grond gaan ze over in een flexibele buis en de muur in.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 15:41 schreef Faithy het volgende:
mag ik trouwens vragen hoe je in je stenen muren enzo je kabelmanagement enzo geregeld hebt (of heb ik daar overheen gelezen)?
Voor ons bij-huis moeten we ook de hele binnenkant uiteindelijk gaan herindelen en uiteraard de hele boel bedraden en wat niet, en hadden gerekend dat we dan op meer traditionele methoden of (duurder) gipsbeton uit zouden komen, al is een 'gewone muur' ook nog steeds een optie.
Met uitzondering van de taal is alles ook op ons van toepassing in Nederland, je kunt er in NL ook voor kiezen niets uit te besteden en geen huurhuis te hebben. Er werd eerder ook al gesproken over fulltime werken voor een Noord Europees bedrijf, dan heb je daarbij zelfs een voordeel van thuiswerken en geen reistijd. Alles heeft te maken met keuzes.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:10 schreef Faithy het volgende:
[..]
Ik reageer dan ook in de context van de projecten 'op een stuk land in Centraal Portugal' waar je in de meeste gevallen niet alle gemakken hebt naast je project en je fulltime baan. In het buitenland, en dat is dus waar het hier om gaat.
In een setting waar je de taal niet nog goed genoeg kent, de connecties niet hebt voor de juiste leveranciers en werklui voor de klussen die je zelf niet kunt doen (en omdat je de taal niet goed genoeg spreekt kom je ook in de locale pastelaria nog niet veel verder), en je niet met goed fatsoen daadwerkelijk full-time kunt werken kost alles meer energie, tijd en frustratie. Je hebt vaak niet de luxe of het geld (over) om een huis te huren ernaast wat dan vaak ook nog weer op een eindje rijden is, dus moet je kiezen tussen of dat wel ophoesten, of in een caravan of tent of klein vochtig bijgebouw moet gaan zitten wat je tijdelijk goed genoeg oplapt.
Een groot project in Nederland is anders dan een groot project op een stuk land in Portugal.
Wij werken nu full-time, zijn bezig met een talencursus en het vele huiswerk en dan zitten we nog in een huurhuis in de bewoonde wereld. Voor ons is klussen OOK een hobby en een manier om te 'relaxen', maar er komt bij dat soort projecten hier wel wat meer bij kijken die je over het randje kunnen tippen als je dat alles moet balanceren, imho.
Vochtproblemen met een weg is moeilijker, als er ruimte is kan je er drainagebuis ingraven.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 15:52 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Met uitzondering van de taal is alles ook op ons van toepassing in Nederland, je kunt er in NL ook voor kiezen niets uit te besteden en geen huurhuis te hebben. Er werd eerder ook al gesproken over fulltime werken voor een Noord Europees bedrijf, dan heb je daarbij zelfs een voordeel van thuiswerken en geen reistijd. Alles heeft te maken met keuzes.
@:managarm ik ga nog eens rustig je verhaal over afwatering lezen aangezien mijn tante een huis in Frankrijk heeft met vochtprobleem ivm een weg die hoger ligt dan het huis, tegen het huis aan.
Op de buitenmuur is dat ook zo gedaan. Op de vloer is één 10 cm dikke plaat. Het is een mes-en groef systeem. Foto's zijn van Juni.quote:Op maandag 21 augustus 2023 20:06 schreef Puala het volgende:
Van wanneer zijn de foto's van het isoleren? Ik zie dat je 2 platen bovenop elkaar gebruikt, je kan deze beter dwars op elkaar leggen. Dan heb je een betrouwbaardere en betere isolatie laag. Dus de eerste laag in de lengte en de andere in de breedte leggen
Alleen een huis verbouwd, ik ben goed in het uitzoeken van dingen dus ik kan alles wel online vinden. En anders ken ik via via wel mensen die er wel verstand van hebben.quote:Op maandag 21 augustus 2023 12:48 schreef Shivo het volgende:
Hoeveel huizen hebben jullie hiervoor al gebouwd? Er zijn zoveel kleine details en weetjes over hoe verschillende dingen te maken, die ik totaal over het hoofd zou zien!
Het is XPS, folie op de vloer is gewoon zwart plastic. Het was nodig om de ondervloer te scheiden van de isolatie (ik ben al weer een beetje kwijt waarom maar het was nodig zei men). Het zilveren folie weet ik eigenlijk niet wat het is, iets met een reflecterende laag. Niet duidelijk of dat werkt maar ik heb het vooral gekocht omdat er hokjes van 10 x 10 op stonden.quote:Op maandag 21 augustus 2023 12:52 schreef pmponer het volgende:
Wat voor isolatieplaat is dat? En welke folie gebruik je?
Kennis van ons woont een stuk dichterbij (en in de bossen), ik heb geholpen met het starten van zijn bus, hij ging in zijn bus een stuk verder slapen. Alleen had ie zijn bus al in mijn maanden niet gestart dus de accu was leeg. Dit is op de weg naar zijn terrein, 25 meter terug aan de rechterkant zit de weg naar ons terrein.quote:Op zondag 27 augustus 2023 08:56 schreef maily het volgende:
Die bovenste foto heeft prachtige kleuren
Redelijk goed, want de windrichting was gunstig voor ons.quote:Op zondag 27 augustus 2023 10:05 schreef AnneX het volgende:
Wat akelig spannend!
Hoe kun je dan gaan slapen? 😳
Nou, dat zou een onrustig nachtje geweest zijn. Voor mij in ieder geval.quote:Op zondag 27 augustus 2023 11:19 schreef Managarm het volgende:
[..]
Redelijk goed, want de windrichting was gunstig voor ons.
Temperatuur is 10 graden omlaag (dus hogere luchtvochtigheid en minder kans op brand). Beetje tuinieren vandaag, voor zover het kan. Mijn lichaam kan erg slecht tegen het omslaan van weer, opeens 10 graden omlaag veroorzaakt kortsluiting en dan krijg ik hoofdpijn. Het is te doen nu met pijnstillers, gewoon niet teveel bewegen.quote:Op zondag 27 augustus 2023 11:36 schreef AnneX het volgende:
Nou, dat zou een onrustig nachtje geweest zijn. Voor mij in ieder geval.
Fijn dat het weer even rustig is.
Ik heb er drie op een lijn staan, ze gaan nu van groot naar kleiner. Ik isoleerde binnen, Liesbeth deed alle andere dingen binnen: ophangen verdeler, water aansluiten, purren, muren afmaken etcetera. Ook heeft ze nog het huurhuis helemaal klaar gemaakt voor de verhuur.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 10:44 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Die Paulownia zal wel lekker smullen van al het 'voedsel' daar bij die septic tank
's Ochtends buiten isoleren, 's middags binnen?
Ik heb veel filmpjes bekeken en de juiste verdeler gekocht. Met een metalen verdeler wordt aangeraden om niet te koelen wegens condensatie, daarom de kunststof verdeler om de optie voor koelen in ieder geval open te houden.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 09:12 schreef June. het volgende:
Ik vind het knap aangezien je eerder zei dat jullie nog nooit vloerverwaming hebben gelegd Kun je daar straks mee koelen en verwarmen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die zet ik even op onze Notion Pagina!quote:Op vrijdag 1 september 2023 12:02 schreef Managarm het volgende:
Wel makkelijk dat onze tegelwinkel een mooie website heeft, dat kom je in Portugal nog niet echt veel tegen.
https://emisanazulejos.co(...)uct.price.asc&page=3
quote:Op vrijdag 1 september 2023 09:51 schreef AnneX het volgende:
Geen idee of je nog moet kiezen?
Ooit bij badkamervloer en uitglijden werd kleine steentjes aanbevolen.
En die bleken in grotere tegels te bestaan.
Plaatje volgt.Leuk idee, maar ik ben geen fan van klein uitziende tegels, ik ga voor tussen 40 x 40 tot 60 x 60 voor de vloer, groter wil ik niet tillen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, we worden ouder , althans dat is de bedoeling. Ik ga op zoek naar stroeve tegels.quote:Op vrijdag 1 september 2023 10:15 schreef Molo het volgende:
Bij die wandtegels zou ik een stroevere maar egalere vloertegel doen die wat groter is.
Hier thuis liggen stroeve tegels die ideaal schoon te maken zijn en waar je echt met geen mogelijkheid over uitglijdt. Fijn idee, of je nou kleine kinderen hebt of zelf wat ouder wordt
Leuk topic om te volgen trouwens!
Ga je dan ook kurk oogsten?quote:Op zondag 3 september 2023 09:22 schreef Managarm het volgende:
Rechts naast de denneboom op de foto, onze enige kurkeik. De denneboom staat op de nominatie om brandhout te worden.
[ afbeelding ]
Gisteren zou het gaan regenen om 7:00 's morgens, we hebben veel regenwolken gezien maar op een bepaalde manier gingen die precies om ons heen. Wel leuk om te zien: boven bij het huis was het zonnig en beneden bij de waterput geen zon.
[ afbeelding ]
Uiteindelijk begon de regen om 17:09. De regen komt precies op tijd want onze waterput en vijver begonnen leeg te raken. De regen is overigens erg vroeg dit jaar, we hebben ook een jaar de eerste regen in Oktober gehad.
Normaal gesproken is er ook altijd wel een zomerstorm maar die zijn dit jaar uitgebleven. Zomerstorm heb je niet veel aan, is vooral erg woest en soms met hagel. Een Portugese kennis van ons in Fundão had in Juli 2020 10 centimeter hagel in zijn nieuw aangelegde wijngaard, die kon dat druivenjaar wel vergeten.
[ afbeelding ]
Nah, dat heeft niet veel zin. Het is best specialistisch werk en ik wil de boom niet beschadigen. De prijs van kurk is niet echt hoog meer trouwens, die is de afgelopen twintig jaar gehalveerd. Kurk wordt gerekend in arrobas (het equivalent van 15 kilo). Ik dacht dat de prijs nu rond de 20 euro lag.quote:
Lijkt me wel tof om dan zelf te oogsten en iets te maken voor eigen gebruik of zo.quote:Op zondag 3 september 2023 10:30 schreef Managarm het volgende:
[..]
Nah, dat heeft niet veel zin. Het is best specialistisch werk en ik wil de boom niet beschadigen. De prijs van kurk is niet echt hoog meer trouwens, die is de afgelopen twintig jaar gehalveerd. Kurk wordt gerekend in arrobas (het equivalent van 15 kilo). Ik dacht dat de prijs nu rond de 20 euro lag.
Voor in je nieuwe tuin; een kurkeik!quote:Op zondag 3 september 2023 10:33 schreef Seven. het volgende:
[..]
Lijkt me wel tof om dan zelf te oogsten en iets te maken voor eigen gebruik of zo.
Als blijkt dat de es weg moet, dan is dit zeker een waardige vervanging:quote:Op zondag 3 september 2023 10:36 schreef maily het volgende:
[..]
Voor in je nieuwe tuin; een kurkeik!
Het is ook gewoon een mooie boom, groeit vaak mooi breed uit. Heerlijke boom voor schaduw. Ik heb tijdens het bekijken van terreinen een aantal gezien waarbij de doorsnede meer dan een meter was (bij een terrein was dat dan ook het mooiste van het gehele terrein).quote:Op zondag 3 september 2023 10:47 schreef Seven. het volgende:
[..]
Als blijkt dat de es weg moet, dan is dit zeker een waardige vervanging:
https://www.directplant.n(...)r-planten-verzorgen/
Wel pas na 25 jaar kurk oogsten.
Misschien dat ik het een keer vraag in het dorp, er is vast wel iemand die er verstand van heeft. Voorlopig is de boom nog niet zo groot, op de toegangsweg naar ons terrein staan een paar forse kurkeiken.quote:Op zondag 3 september 2023 10:33 schreef Seven. het volgende:
[..]
Lijkt me wel tof om dan zelf te oogsten en iets te maken voor eigen gebruik of zo.
Mooie bomen zijn het!quote:Op zondag 3 september 2023 11:27 schreef Managarm het volgende:
[..]
Misschien dat ik het een keer vraag in het dorp, er is vast wel iemand die er verstand van heeft. Voorlopig is de boom nog niet zo groot, op de toegangsweg naar ons terrein staan een paar forse kurkeiken.
Foto niet echt mooi, screenshot van filmpje wat ik in 2019 vanuit de auto gemaakt heb.
[ afbeelding ]
Ja, we zijn nog aan het nadenken over de vensterbank. Ik denk gewoon tegels, we hebben nog een aantal vloertegels die vol met lijm zitten (we hebben twee rijen eruit gehaald omdat het scheef lag). Die moeten toch in een laag met tegellijm voor het afschot. Houtlook vensterbank buiten, we gaan het gewoon proberen.quote:Op maandag 4 september 2023 13:36 schreef Seven. het volgende:
Ziet er toch wel goed uit als het afgewerkt is, hoor.
Ja, voor ons huurhuis. Het is zeker een optie, ik ga nog eens kijken bij die zaak. Zit toevallig in hetzelfde dorp als ons huurhuis. Het huurhuis is overigens verhuurd, voorlopig voor drie maanden.quote:Op donderdag 7 september 2023 20:48 schreef AnneX het volgende:
Het graniet werkblad hier komt van een grafwerker.
Heb je daar gekeken? als het een optie is…
Tja, de huurinkomsten vast al een bestemming.😉quote:Op donderdag 7 september 2023 21:05 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ja, voor ons huurhuis. Het is zeker een optie, ik ga nog eens kijken bij die zaak. Zit toevallig in hetzelfde dorp als ons huurhuis. Het huurhuis is overigens verhuurd, voorlopig voor drie maanden.
Wat een geld joh! Dat kostte ons granieten blad (204x63 en 245x102 en twee stollenwanden van 102 x 94) nog niet eens en dat was in NL en incl meten en montage.quote:Op donderdag 7 september 2023 20:35 schreef Managarm het volgende:
Kreeg net na drie maanden eindelijk de definitieve offerte voor de keuken, kastjes zijn goedkoop maar het werkblad komt op 6500 euro voor nog geen 7m2. Ik vind dat echt behoorlijk aan de prijs.
Kastjes 3760 euro (5.5 meter kastjes en een eiland van 1,80 bij 1,20).
Montage 550 euro
Ik ga volgende week wel eens langs en een ander blad uitzoeken wat een stuk goedkoper is. Kom ik er daar niet uit, dan wordt het een Ikea keuken.
Nog niet helemaal af maar we komen in de richting.quote:Op donderdag 7 september 2023 23:13 schreef Seven. het volgende:
Bohh, lijkt me erg onprettig! Maar jullie vloer is dus af, begrijp ik? Ben benieuwd naar de foto's morgen.
En sneu van Ronya's oortje
Ja, ze zijn niet helemaal recht. Als je ze neerlegt dan kan je het midden naar beneden duwen, dat is alleen bij sommige tegels. Beetje vreemd want ze lagen op een pallet buiten opgestapeld, dus je zou zeggen dat ze wel plat zouden zijn.quote:Op vrijdag 8 september 2023 18:41 schreef Molo het volgende:
Je tegels staan af en toe bol?
En mooi, afwerking van een vloer maakt het altijd veel 'echter'
Hebben jullie meer dan 1 huurhuis? Ik had alleen die ene meegekregen die jullie "recent" opgeknapt en verhuurd hebben.quote:Op dinsdag 12 september 2023 08:51 schreef Managarm het volgende:
Het grappige is dat er een kennis belde en die zocht iemand om te tegelen bij een klant van hem, we wachten af of we er nog wat meer van gaan horen. Dat soort klussen moet in de toekomst onze visite aan familie in Nederland gaan betalen (van de huurhuizen kunnen we leven, voor extra dingen zal er toch geld moeten binnenkomen).
Ja, ergens in mijn posts staat dat we er nog een gekocht hebben. Daar gaan we van het weekend aan beginnen. Als eerste de waterleiding vanaf de watermeter naar het huis vervangen (de watermeter zit buiten in een muurtje).quote:Op dinsdag 12 september 2023 10:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hebben jullie meer dan 1 huurhuis? Ik had alleen die ene meegekregen die jullie "recent" opgeknapt en verhuurd hebben.
Ah, dat heb ik dan gemistquote:Op dinsdag 12 september 2023 11:03 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ja, ergens in mijn posts staat dat we er nog een gekocht hebben. Daar gaan we van het weekend aan beginnen. Als eerste de waterleiding vanaf de watermeter naar het huis vervangen (de watermeter zit buiten in een muurtje).
We zouden al veel eerder beginnen maar ja, het nieuwe huis kost ook veel tijd.
Vrijstaand huis met 400 m2 grond.
[ afbeelding ]
We hadden vijf jaar uitgetrokken voordat er geld binnen moest komen, dus we hebben nog iets meer dan een jaar .
We gaan allebei een dag per week daar werken, apart van elkaar. Als je altijd samen bent wil je wel eens een dagje pauze. Liesbeth doet de waterleiding, ik begin met de grote schuur opruimen zodat we die als opslag kunnen gaan gebruiken.quote:Op dinsdag 12 september 2023 11:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ah, dat heb ik dan gemist
Ziet er goed uit en klinkt ruim, al zal er vast nog het nodige aan moeten gebeuren. Succes met het opknappen!
Hier in de Algarve (vakantie) zien we dat ook vaak inderdaad; de watermeter in het muurtje ad straatkant dat het perceel begrenst.
Nog niet echt, we verzinnen wel iets. Als je wilt werken is er altijd werk.quote:Op dinsdag 12 september 2023 17:16 schreef NicolasJoy het volgende:
Intens wel, klussen thuis, klussen als werk en dan straks ook tegelen als extra werk. Wel ook een plan voor wanneer dat na bepaalde leeftijd niet meer lukt?
Logisch wel, voor de klussen die je in je eentje kunt doenquote:Op dinsdag 12 september 2023 13:33 schreef Managarm het volgende:
[..]
We gaan allebei een dag per week daar werken, apart van elkaar. Als je altijd samen bent wil je wel eens een dagje pauze. Liesbeth doet de waterleiding, ik begin met de grote schuur opruimen zodat we die als opslag kunnen gaan gebruiken.
Ook ga ik het sloopwerk in de badkamer doen, de keuken doen we als laatste. We hebben gemerkt dat je toch de wasbak gaat gebruiken met klusspullen en dat kost enorm veel tijd om weer schoon te krijgen. De badkamer is maar een klein hokje, we willen in de toekomst beneden nog een tweede realiseren (dat heeft te maken met het aantal slaapkamers, er zijn boven vier kamers waarvan er maar twee slaapkamers zijn op papier. De andere zijn een woonkamer en een kantoor). Als er meer dan twee slaapkamers zijn dan moet er een tweede badkamer bij (vaag, maar ja). Maar of we daar aan toe gaan komen is de vraag.
We maken van een deel van de garage samen met de keuken de nieuwe woonkamer.
Holy wat een update. Mooi hoor!quote:Op dinsdag 12 september 2023 13:48 schreef Managarm het volgende:
Keuken opgeruimd en leeg. Steiger voor een deel naar vliering en de rest in gebruik als werkbank. Er moeten nog wat schoongemaakt worden qua tegels maar dat komt wel als het tegelen klaar is.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je kunt ook met een multitool of slijptol een gleufje maken onder de tegel en dan het voetje van de levelingclip onder de tegel schuiven.quote:Bakstenen omdat de tegel besloten had dat ie bol bleef staan, oplossing: er boven op staan en heel snel stenen erop. Omdat de vorige laag al gedroogd was kon ik er geen extra clip onder duwen.
Goed idee, ik zal de volgende keer de multitool opgraven. Slijpschijf kan ook, ik heb drie machines (voor diverse maten schijven). De mini denk ik, die heeft 85 mm schijfjes.quote:Op donderdag 14 september 2023 20:52 schreef Estate2 het volgende:
kunt ook met een multitool of slijptol een gleufje maken onder de tegel en dan het voetje van de levelingclip onder de tegel schuiven.
Mooie toegangsweg wel! Is die van de gemeente of van jullie? Kurkeiken .quote:Op vrijdag 15 september 2023 08:44 schreef Managarm het volgende:
Onze toegangsweg, wat betere foto's van de kurkeiken. Genomen tijdens het uitlaten van Zara en Ronya. Een van de drie Antonio's (we hebben drie buurmannen die alledrie Antonio heten) vertelde helemaal blij dat er morgen heel veel regen komt. Is wel belangrijk want als ons riviertje weer gaat stromen worden alle putten weer gevuld.
[ afbeelding ]
Als je goed kijkt zie je ons nieuwe huis
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Met regen is het altijd een stuk minder mooi. Dan spoelt het zand in het grind weg en dan is het voorzichtig rijden om de gaten heen.quote:
Toegangsweg is van de gemeente. We gebruiken Reboco. Dat is een stuc op basis van cement volgens mij. Dat wordt hier veel gebruikt. We wachten de architect nog even af, die wist een stucadoor. Maar we hebben redelijk haast want die lijmlaag op de isolatie wil je niet te lang in de regen hebben staan. Het zou waterdicht moeten zijn maar sommige stukken zitten toch wat losjes (de laag met lijm en gaas op de isolatie). Die losse stukken zetten we voor het stucen opnieuw vast.quote:Op zaterdag 16 september 2023 13:16 schreef Seven. het volgende:
[..]
Mooie toegangsweg wel! Is die van de gemeente of van jullie? Kurkeiken .
Wat hebben jullie gekozen voor gevelbekleding?
Ja, begin November ongeveer. Dan gaan de olijfpersen hier open. Ga ik eens kijken wat ik al eerst moet oogsten. Alleen op ons terrein zit er een verschil tussen bomen die honderd meter van elkaar staan. De bomen bij de put zijn eerder rijp dan de rest. De kleine olijfgaard is vaak sneller rijp dan alles wat aan de rand van de rivier staat.quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:36 schreef Seven. het volgende:
Ga je het oogstproces hier ook delen?
Met de mini slijpschijf geprobeerd, werkt perfect. Scheelt weer wat moeite om tegels recht te trekken.quote:Op donderdag 14 september 2023 20:52 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Je kunt ook met een multitool of slijptol een gleufje maken onder de tegel en dan het voetje van de levelingclip onder de tegel schuiven.
Wilt dat zeggen dat we nu helemaal bij zijn, en nu 'live' updates krijgen? Sterkte met je rug!quote:Op donderdag 21 september 2023 19:18 schreef Managarm het volgende:
Verder gedaan met tegelen, twee dagen niets kunnen doen wegens pijn in mijn rug. Nu nog de randjes van de slaapkamer, de gast slaapkamer is klaar. Vanmorgen de voegen schoongemaakt, dus die kamer kan gevoegd worden.
Ja, precies. Ben ik dat vergeten te posten ? .quote:Op zaterdag 23 september 2023 19:07 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Wilt dat zeggen dat we nu helemaal bij zijn, en nu 'live' updates krijgen? Sterkte met je rug!
Parkside hebben wij ook dergelijke ervaringen mee. Soms heb je effe iets nodig voor 1 grote klus en dan komt Parkside wel eens om de hoek kijken.quote:Op dinsdag 19 september 2023 12:50 schreef Managarm het volgende:
[..]
Met de mini slijpschijf geprobeerd, werkt perfect. Scheelt weer wat moeite om tegels recht te trekken.
Overigens is onze mini slijpschijf van Parkside, niet kopen, daar zit een ontwerpfout in qua schakelaar. Die is al bij twee apparaten kapot gegaan. Maar qua gereedschap is de minislijpschijf een prettige aanvulling.
Wij brengen ze gewoon binnen de garantie terug, we gaan voor de derde nu.quote:Op zaterdag 23 september 2023 22:08 schreef Seven. het volgende:
[..]
Parkside hebben wij ook dergelijke ervaringen mee. Soms heb je effe iets nodig voor 1 grote klus en dan komt Parkside wel eens om de hoek kijken.
Top! Maar sterkte met je rug, ik had ook rugklachten tijdens de vorige verbouwing (vrijwel niets kunnen doen, helaas).quote:Op zaterdag 23 september 2023 20:20 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ja, precies. Ben ik dat vergeten te posten ? .
Het komt goed, ik heb vooral last bij het tegelen van de randen, blijkbaar vind mijn lichaam dat niet leuk.quote:Op zaterdag 23 september 2023 22:09 schreef Seven. het volgende:
[..]
Top! Maar sterkte met je rug, ik had ook rugklachten tijdens de vorige verbouwing (vrijwel niets kunnen doen, helaas).
Hopelijk krijg je geen spit.. dan ben je wel een week uitgeschakeld.quote:Op zaterdag 23 september 2023 22:17 schreef Managarm het volgende:
[..]
Het komt goed, ik heb vooral last bij het tegelen van de randen, blijkbaar vind mijn lichaam dat niet leuk.
Ja maar daar heb ik helemaal geen tijd voorquote:Op zaterdag 23 september 2023 22:52 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hopelijk krijg je geen spit.. dan ben je wel een week uitgeschakeld.
Hoe kom je op het idee voor zo een dome, en waar haal je die dingen vandaan?quote:Op zondag 1 oktober 2023 16:01 schreef Managarm het volgende:
Afgelopen week eigenlijk niet zoveel spannende dingen gedaan. Eerste deel badkamer gestuced. Eerst stuc om de muur te egaliseren. Daarna kom er een laag om het volgende waterdicht maken: het douchegedeelte, de vloer, achter de wc/bidet/wastafel/voetwaskraan. De voetwaskraan is er omdat we extra aansluitingen voor een bad hebben gemaakt. Maar dat gaan we nu nog niet neerzetten.
[ afbeelding ]
Weet niet of ik deze al gepost had, een tweede dome. Daar gaan we druiven, kiwí's en een tayberry aan laten groeien. De druiven moeten de zon een beetje bij de kiwi weghouden.
[ afbeelding ]
De kaki's waren te rijp, Doro is er bij mee
[ afbeelding ]
Eddie was zijn tuigje kwijtgeraakt, het hing netjes aan een paal. Het is gerepareerd en hij heeft een stuk minder vliegen in zijn ogen.
[ afbeelding ]
De spullen uit de opslag zijn naar de vide in het huis gegaan, de opslag wordt de klusschuur. Ik moet "alleen" mijn boeken nog verplaatsen.
Liesbeth is begonnen met het huurhuis, als eerst de waterbuis ingraven. We hadden even gekeken en de waterbuis liep open en bloot langs het huis, als er zon op stond kwam er dus lauw water uit de kraan.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De waterbuis hebben we nog liggen, een paar koppelingen en een verdeler moeten we kopen.Morgen het volgende gedeelte.
Dome, gewoon een keer gevonden. Als je een beetje permacultuur websites bekijkt kom je ze vanzelf tegen. Je kan kant en klaar domes kopen als je genoeg geld hebt, anders kan je zoeken op build with hubs. Hout moet je dan gewoon bij de houthandel bestellen.quote:Op zondag 1 oktober 2023 17:10 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoe kom je op het idee voor zo een dome, en waar haal je die dingen vandaan?
En hoe ga je die crazy paving repareren .
En stuc je alles ook zelf?
En hoe is het met je rug?
Zoveel vragen
In NL gaat het in een prijsklasse. Tot 60cm en de volgende is tot 75cm. Ik kan een diep aanrechtblad van harte aanraden (wij hebben in de huidige en ook in de volgende keuken een blad van 75cm diep). Hebben we destijds gekozen wegens leidingwerk, maar achteraf één van de beste keuzes die we gemaakt hebben.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 09:04 schreef Managarm het volgende:
Tweede offerte voor keuken gehad, nog wat aanpassen, maar met dit bedrijf gaan we wel mee in zee. Ik wil iets meer lades dan in de offerte staan. Ook wil ik het lange werkblad eigenlijk 65 centimeter diep maar dat gaat geen vermogen kosten hoop ik.
Granieten werkblad: 1800 euro (5.4 meter en 1.8 meter bij 1,2 meter)
Totaal inclusief installatie (exclusief gootsteen) 6800 euro.
De binnendeuren laten we ook door hun maken (2000 euro voor vier deuren), alleen de trap wordt compleet van hout en daar ben ik niet zo'n fan van. Dus die gaan we ergens anders zoeken, de prijs was overigens 6000 euro. Voor de helft koop ik een metalen trap met houten tredes.
Kippen Vossenquote:Op vrijdag 13 oktober 2023 16:15 schreef Managarm het volgende:
Nu waren we even langs de winkel gegaan om de bestelling van ons verwarmingssysteem te doorlopen, duurde dat zo lang dat de zaak waar we de omheining gingen kopen dicht was voor lunch. En dat is geen half uurtje: van 12:30 tot 15:00. Maandag is er weer een dag.
Haha ja, en ze zitten hier. We zien ze regelmatig op het pad staan, maar we gaan het gaas ingraven en hopelijk helpt de geur van de ezels iets. Ook mangoest, civet kat (nooit gezien) en diverse roofvogels. Ik ga draden aan de bovenkant van de ren spannen, dat schijnt te helpen.quote:
haha, je hebt er wel wat mee te stellen!quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 21:19 schreef Managarm het volgende:
De ezels staan op het andere stuk, en nog geen uur later kwam de schaapherder met zijn kudde langs. Ezels zijn territoriaal en op het moment dat de kudde aankwam begonnen ze allebei keihard te balken, die kudde schapen sprong bijna een meter hoog van schrik.
Een ezel die voluit balkt, klinkt als een scheepshoorn zo hard.
Nu kun je wel mooi testen of je de afwatering goed hebt aangelegd?quote:Op donderdag 19 oktober 2023 11:55 schreef Managarm het volgende:
Het is nat, net even de dozen met boeken naar de vide gezet, en de vloer voor de derde keer gedweild.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die loopt als een speer, behalve de drainage, nou ja die loopt, maar stopt ergens halverwege. Ik heb vrolijk de buis voor de regenpijp aangesloten en die van de drainage afgekoppeld want die zou in de regenbuis gaan, die ligt nu dus los. Natuurlijk had ik in mijn enthousiasme alles al dichtgegooid, mooi klusje voor een zonnige dag.quote:Op donderdag 19 oktober 2023 11:58 schreef June. het volgende:
[..]
Nu kun je wel mooi testen of je de afwatering goed hebt aangelegd?
Het dak is waterdicht, een zijde van de muur is nog niet geïsoleerd, dus niet waterdicht. Maar het water zal er niet zo snel doorheen komen. Het is nu droog overigens.quote:Op donderdag 19 oktober 2023 21:41 schreef Seven. het volgende:
Hoe kan het dat het binnen nat is? Ik dacht dat jullie al waterdicht waren?
Omdat de vloer gedweild isquote:Op donderdag 19 oktober 2023 21:41 schreef Seven. het volgende:
Hoe kan het dat het binnen nat is? Ik dacht dat jullie al waterdicht waren?
Ja, we hebben twee soorten. Galegas en een ander waarvan ik de naam even niet weet. Galegas zijn de echte olijfolie olijven, de ander noemen wij kersen olijven omdat ze zo groot zijn als krieken en roodachtig worden wanneer rijp.quote:Op maandag 23 oktober 2023 13:18 schreef yinu het volgende:
Wat leuk om te zien! Zijn het goede olijven?
Dat klinkt interessant. Wat doe je daarmee? Pekelen?quote:Op maandag 23 oktober 2023 14:52 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ja, we hebben twee soorten. Galegas en een ander waarvan ik de naam even niet weet. Galegas zijn de echte olijfolie olijven, de ander noemen wij kersen olijven omdat ze zo groot zijn als krieken en roodachtig worden wanneer rijp.
Nee, alles wordt olijfolie. Wij vinden olijven niet lekker, en het is best wel wat werk dat pekelen. En je moet onaangetaste olijven hebben, er is een insect wat gaten in olijven boort en naar binnen gaat, extra protiëne voor de olijfolie.quote:Op maandag 23 oktober 2023 16:15 schreef yinu het volgende:
[..]
Dat klinkt interessant. Wat doe je daarmee? Pekelen?
Ik ben wel benieuwd naar het proces! Want hoe maak je nou olijfolie?quote:Op maandag 23 oktober 2023 17:08 schreef Managarm het volgende:
[..]
Nee, alles wordt olijfolie. Wij vinden olijven niet lekker, en het is best wel wat werk dat pekelen. En je moet onaangetaste olijven hebben, er is een insect wat gaten in olijven boort en naar binnen gaat, extra protiëne voor de olijfolie.
We doen het niet zelf, zou wel kunnen maar dan moet je een pers kopen. Er is gewoon iemand in de buurt die we bellen en die komt de olijven halen en brengt olijfolie terug. Kost je 10% van de olijfolie.quote:Op dinsdag 24 oktober 2023 10:11 schreef Seven. het volgende:
I
[..]
Ik ben wel benieuwd naar het proces! Want hoe maak je nou olijfolie?
Hahaha, ja we gaan er een osb plaat onder leggen. Maar ja, als ie in elkaar moet werkt dat niet handig. We hebben een hele grote rol stucloper gekocht.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 09:21 schreef AnneX het volgende:
Je gaat de vloer toch wel afdekken! Sowieso de steiger over de nieuwe vloer!
Stucen kan niet netjes en geeft een ongelooflijke zooi! Over.al.
Eigenlijk had ik ooit moeten investeren in de ‘stucloper fabriek’…
De reactie, die je wist dat die ging komen!?
Pfffft.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 09:23 schreef Managarm het volgende:
[..]
Hahaha, ja we gaan er een osb plaat onder leggen. Maar ja, als ie in elkaar moet werkt dat niet handig. We hebben een hele grote rol stucloper gekocht.
Steiger voelt wel erg stevig aan, breed plateau (90 cm bij 2.5 meter).quote:
Als zo'n steiger met wielen al krassen geeft op de vloer dan is het niet zo'n beste vloer lijkt mequote:Op woensdag 25 oktober 2023 09:21 schreef AnneX het volgende:
Je gaat de vloer toch wel afdekken! Sowieso de steiger over de nieuwe vloer!
Stucen kan niet netjes en geeft een ongelooflijke zooi en stof! Over.al.
Eigenlijk had ik ooit moeten investeren in de ‘stucloper fabriek’…
De reactie, die je wist dat die ging komen!?
Het gaat meer om het breken van de tegels, daar is wel kans op. Ik denk dat het wel mee zal vallen, voor de zekerheid leggen we een plaat OSB onder de wielen.quote:Op donderdag 26 oktober 2023 13:39 schreef June. het volgende:
[..]
Als zo'n steiger met wielen al krassen geeft op de vloer dan is het niet zo'n beste vloer lijkt me
Het was redelijk goed bereikbaar, gewoon via de onderkant. Het enige rotte was die kabelboom.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 10:03 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Geen idee hoe lastig dat bij een Suzuki is, maar meerdere keren bij landrovers gedaan. Zwaar ding, waarbij de bouten op onmogelijke plaatsen zitten en dan dat hele ding uit elkaar halen om die koolborstels schoon te maken, aangezien nieuwe niet voorhanden waren. Klote klusje altijd.
Begint weer mooi groen te worden daar!
Bovenste foto lijkt wel een klimwandquote:Op dinsdag 31 oktober 2023 07:50 schreef Managarm het volgende:
De dochter van Liesbeth isoleert de muur tussen de schuur en de stal van de ezels, nu we er nog een winter zitten toch maar even isoleren. Je voelt de koude lucht in bed als het vriest. Ze hebben het in een kleine middag geïsoleerd.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Er lag trouwens een betonnen vloer in de schuur, nou ja, een centimeter dik. De ezels hebben die er uit geschopt.
Ezels vinden elkaar lief
[ afbeelding ]
We moeten voor 1 September volgend jaar klaar zijn, dus we hebben nog even. We hopen voor de kerst de isolatie af te ronden, en de keukenmuur klaar te hebben. Daarnaast wat binnenmuren stuken en losse dingen, en misschien wordt de kachel tussendoor ook nog geleverd, dat is ook nog een klus op zich. Dubbelwandige buizen 6 meter hoog en een enorm apparaat als schoorsteen (vaag ding, maar het beste met de hoeveelheid wind die wij hebben).quote:Op woensdag 1 november 2023 07:25 schreef Seven. het volgende:
Het gaat lekker vooruit! Hoe lang denk je nog nodig te hebben?
Is er een reden voor dat je voor 1 september klaar moet zijn?quote:Op woensdag 1 november 2023 11:53 schreef Managarm het volgende:
[..]
We moeten voor 1 September volgend jaar klaar zijn, dus we hebben nog even. We hopen voor de kerst de isolatie af te ronden, en de keukenmuur klaar te hebben. Daarnaast wat binnenmuren stuken en losse dingen, en misschien wordt de kachel tussendoor ook nog geleverd, dat is ook nog een klus op zich. Dubbelwandige buizen 6 meter hoog en een enorm apparaat als schoorsteen (vaag ding, maar het beste met de hoeveelheid wind die wij hebben).
Dan loopt de bouwvergunning af, laatste termijn.quote:Op woensdag 1 november 2023 18:19 schreef Fietsertje70 het volgende:
[..]
Is er een reden voor dat je voor 1 september klaar moet zijn?
Gaaf topic jaquote:Op woensdag 1 november 2023 19:16 schreef AnneX het volgende:
Leuk hoor: je pist alsmaar geweldige én gezellige updates.
Al die beesten.
Plaatst dus 😳
Nog even doorbouwen dusquote:Op woensdag 8 november 2023 18:04 schreef Managarm het volgende:
Het hokje is vol en de grote stapel hout op de foto in de vorige post ligt er nog .
[ afbeelding ]
Van het weekend moet ik ons bestaande houthok anders indelen zodat het nieuwe hout erin kan.
Zand, met grind erdoorheen. Graaf je iets dieper (30 á 40 cm) dan zit je vaak op rotsgrond. Geen massieve rotsgrond, boomwortels gaan erdoorheen. Het is nu makkelijk omdat alles nat is, in de zomer is het op sommige stukken net beton.quote:Op zondag 12 november 2023 12:11 schreef Seven. het volgende:
Jemig, paar indrukwekkende planten heb je daar!
Welke grondsoort heb je eigenlijk? Het ziet er zanderig, hard en droog uit. Kun je er makkelijk doorheen komen met een schop?
Je hebt best ruimte ervoor, alleen geen haan nemen . Ik weet niet of je in een regio zit met veel vogelgriep want is er een ophokplicht, dan moet je wel een redelijk hok hebben.quote:
Kippen zijn enorme gravers. Leuk wel maar ik zou het wel fijn vinden als mijn borders in leven blijven .quote:Op zondag 12 november 2023 16:40 schreef Managarm het volgende:
[..]
Je hebt best ruimte ervoor, alleen geen haan nemen . Ik weet niet of je in een regio zit met veel vogelgriep want is er een ophokplicht, dan moet je wel een redelijk hok hebben.
Er zijn ook soorten die iets minder wroeten, kijk eens op de website van Rombouts.quote:Op zondag 12 november 2023 17:44 schreef Seven. het volgende:
[..]
Kippen zijn enorme gravers. Leuk wel maar ik zou het wel fijn vinden als mijn borders in leven blijven .
Hahaha, we hebben hier ook regenperiodes. Dit was niet zo lang, verleden jaar regende het van begin Oktober tot Kerst. Nu is het heerlijk weer, graadje of 20-25. In de morgen rond de 10 graden, volgende week wordt het kouder 6 graden in de nacht en 14 overdag, maar als je bezig bent is dat een goede temperatuur.quote:Op dinsdag 14 november 2023 17:53 schreef Mushanga71 het volgende:
Die vlog is leuk! En nu zie je pas hoe groot het huis écht is.
En die regen, weet je zeker dat je niet in Nederland zit?
Goed bezig, merken jullie al veel verschil met vorig jaar?quote:Op donderdag 23 november 2023 08:23 schreef Managarm het volgende:
We zijn weer begonnen, het isoleren van de laatste muur. Er gaat een paar klodders lijm op de achterkant van de plaat zodat ie op de muur plakt, daarna gaat de tweede rij er dwars op. De tweede rij wordt met plastic pluggen vastgezet aan de muur (dus door de eerst laag heen).
Nadat we onze schuur hadden geïsoleerd hebben we een apparaat gekocht om die rondjes er uit te kunnen smelten, dat is echt takkenwerk om dat met een mes te doen
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Herfst
[ afbeelding ]
Deze heb ik de weg naar mijn moestuin verteld
[ afbeelding ]
Liesbeth heeft 100 vetplantjes rond dit eikje gezet, je ziet het bijna niet.
[ afbeelding ]
Ja, stuk minder koud in huis. Op dit moment ongeveer 16 graden in de morgen, en dan is de noordelijke muur nog niet helemaal gedaan. We hopen het straks op 18 graden standaard te hebben zonder verwarming, klein beetje bijverwarmen want ik ben een echte koukleum.quote:Op donderdag 23 november 2023 10:59 schreef June. het volgende:
[..]
Goed bezig, merken jullie al veel verschil met vorig jaar?
Het is nu overdag rond de 20-25 graden, maar in de nacht rond de 4-6 graden. Om 6:00 is het 4 graden, om 10:00 alweer 20 graden. Behalve in de wind, dan is het nog steeds niet lekker, we hebben de wind van de bergketen Serra de Estrela. Maar aan de zuidkant van het huis kan je nu in je t-shirt zitten.quote:Op donderdag 23 november 2023 11:39 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ziet er goed uit! Lekker licht ook alles nog, hier is het vrij grauw de meeste dagen.
Ja, laat maar weten als je meer details hebt maar 5 liter olijfolie kan ik wel kwijt in onze kelder.quote:Op woensdag 22 november 2023 18:28 schreef Managarm het volgende:
We hebben bijna 100 liter olijfolie in totaal. Bij een vriend ook nog geholpen (helft van de opbrengst voor ons, wij hebben geoogst en het grootste gedeelte schoongemaakt).
Ik laat nog weten hoe we de verkoop gaan doen, mocht er interesse zijn (liefst per 5 liter, bij Liesbeth haar broer is de olijfolie na drie jaar nog goed).
Afhankelijk van hoe en wat heb ik ook wel interesse.quote:Op woensdag 22 november 2023 18:28 schreef Managarm het volgende:
We hebben bijna 100 liter olijfolie in totaal. Bij een vriend ook nog geholpen (helft van de opbrengst voor ons, wij hebben geoogst en het grootste gedeelte schoongemaakt).
Ik laat nog weten hoe we de verkoop gaan doen, mocht er interesse zijn (liefst per 5 liter, bij Liesbeth haar broer is de olijfolie na drie jaar nog goed).
Ook evt wel interesse! 5L gaat wel op hier!quote:Op woensdag 22 november 2023 18:28 schreef Managarm het volgende: