abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211108453
Die ezels sloopten nogal wat tuigjes, de oorzaak gevonden, ze doen de trektest.

Liesbeth wilde al het gevoel van een huis hebben, dus poster opgehangen. Die poster heb ik in 1991 een keer gekocht bij Yendor in Rotterdam.

Gisteren weekend gehad, bij vriend gaan lunchen en hij heeft ook even een nieuwe startmotor in onze Suzuki ingebouwd. Nou ja, even, nieuwe onderdelen passen wel maar als de aansluiting een paar centimeter de andere kant op zit en er zit geen rek in de kabelboom dan is het even vloeken. Uiteindelijk heeft hij de kabel verlengd en startte de Suzuki weer.

In de oude startmotor was het tandwiel kapot, normaal gesproken is het de koolborstels vervangen en klaar maar een hele nieuwe startmotor moeten kopen.

[ Bericht 26% gewijzigd door Managarm op 28-10-2023 08:06:29 ]
pi_211109104
Geen idee hoe lastig dat bij een Suzuki is, maar meerdere keren bij landrovers gedaan. Zwaar ding, waarbij de bouten op onmogelijke plaatsen zitten en dan dat hele ding uit elkaar halen om die koolborstels schoon te maken, aangezien nieuwe niet voorhanden waren. Klote klusje altijd.

Begint weer mooi groen te worden daar!
pi_211110233
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 10:03 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Geen idee hoe lastig dat bij een Suzuki is, maar meerdere keren bij landrovers gedaan. Zwaar ding, waarbij de bouten op onmogelijke plaatsen zitten en dan dat hele ding uit elkaar halen om die koolborstels schoon te maken, aangezien nieuwe niet voorhanden waren. Klote klusje altijd.

Begint weer mooi groen te worden daar!
Het was redelijk goed bereikbaar, gewoon via de onderkant. Het enige rotte was die kabelboom.
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:24:57 #229
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211110377
Mooie updates weer. Wat is het probleem met die slang, gewoon een breuk of zo?
Resistance is futile.
pi_211118439
Keukenmuur gevoegd door Liesbeth en haar dochter. Ik heb met mijn tractor rondgereden om hout op te halen van het terrein, we hadden een paar Portugezen ingehuurd om het terrein schoon te maken. Moet nog foto's maken, maar het ziet er wel beter uit.

pi_211133512
De dames zijn begonnen met stuken

Profielen waterpas hangen

Ik ben gisteren gaan kijken bij iemand die zijn tuinkassen verkocht, we hebben hard schaduw nodig in de moestuin en het systeem wat hij verkoopt, is wel handig voor onze tuin.
pi_211142447
De dochter van Liesbeth isoleert de muur tussen de schuur en de stal van de ezels, nu we er nog een winter zitten toch maar even isoleren. Je voelt de koude lucht in bed als het vriest. Ze hebben het in een kleine middag geïsoleerd.

Er lag trouwens een betonnen vloer in de schuur, nou ja, een centimeter dik. De ezels hebben die er uit geschopt.

Ezels vinden elkaar lief

Spellchecker dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:23:12 #233
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_211142615
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 07:50 schreef Managarm het volgende:
De dochter van Liesbeth isoleert de muur tussen de schuur en de stal van de ezels, nu we er nog een winter zitten toch maar even isoleren. Je voelt de koude lucht in bed als het vriest. Ze hebben het in een kleine middag geïsoleerd.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Er lag trouwens een betonnen vloer in de schuur, nou ja, een centimeter dik. De ezels hebben die er uit geschopt.

Ezels vinden elkaar lief

[ afbeelding ]
Bovenste foto lijkt wel een klimwand ^O^

Goed bezig!!
pi_211152718
Gisterenmorgen olijven geoogst, negen zwarte tonnen vol. Dus iets meer dan 250 kilo. De bomen met Galegas, een olijfsoort voor olijfolie hangen prachtig vol, maar de andere bomen met grotere olijven daar hangen er een stuk minder in.

In de middag 30 nieuwe boompjes gaan kopen, die komen op terras 1 ter hoogte van ons meertje, het olijfgaardje daar wordt een olijfgaard. Ik heb voor achter het huis, op de zuidkant een citroenboompje gekocht. Prijzen: 5 euro per olijfboompje en 8 euro voor de citroen.

Man van de olijfpers is al gebeld, als het goed komt die de olijven ophalen, de vorige keer was zijn pers stuk, olijven bewaren in een plastic zak moet je niet te lang doen. Er staat nu zo rond de 450 kilo klaar, dat gaat nog een stuk meer worden.

Allemaal Galegas:

Ook nog even bij de keukenzaak gestopt, ze komen binnenkort inmeten (maar ja, wat is binnenkort in Portugal?).

Ik heb de papieren opgestuurd om een waterput te laten boren zodat we altijd water hebben (tot 100 meter diep), je hoort echter niets meer. Zo werkt het vaak, krijg je telefoontje op een dag, we komen vandaag je waterput boren.

Liesbeth en haar dochter hebben het huis aan de buitenkant verder geïsoleerd en hebben 2/3 van de geoogste olijven schoongemaakt, die waren in het donker nog bezig (het wordt nu rond 18:00 donker).

Het schuine stuk bij het dak is een hoop zaagwerk:

woensdag 1 november 2023 @ 07:25:23 #235
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211152978
Het gaat lekker vooruit! Hoe lang denk je nog nodig te hebben?
Resistance is futile.
pi_211155245
quote:
7s.gif Op woensdag 1 november 2023 07:25 schreef Seven. het volgende:
Het gaat lekker vooruit! Hoe lang denk je nog nodig te hebben?
We moeten voor 1 September volgend jaar klaar zijn, dus we hebben nog even. We hopen voor de kerst de isolatie af te ronden, en de keukenmuur klaar te hebben. Daarnaast wat binnenmuren stuken en losse dingen, en misschien wordt de kachel tussendoor ook nog geleverd, dat is ook nog een klus op zich. Dubbelwandige buizen 6 meter hoog en een enorm apparaat als schoorsteen (vaag ding, maar het beste met de hoeveelheid wind die wij hebben).

[ Bericht 0% gewijzigd door Managarm op 01-11-2023 14:44:46 (spelfault) ]
  woensdag 1 november 2023 @ 18:19:00 #237
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_211159028
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 11:53 schreef Managarm het volgende:

[..]
We moeten voor 1 September volgend jaar klaar zijn, dus we hebben nog even. We hopen voor de kerst de isolatie af te ronden, en de keukenmuur klaar te hebben. Daarnaast wat binnenmuren stuken en losse dingen, en misschien wordt de kachel tussendoor ook nog geleverd, dat is ook nog een klus op zich. Dubbelwandige buizen 6 meter hoog en een enorm apparaat als schoorsteen (vaag ding, maar het beste met de hoeveelheid wind die wij hebben).
Is er een reden voor dat je voor 1 september klaar moet zijn?
pi_211159092
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 18:19 schreef Fietsertje70 het volgende:

[..]
Is er een reden voor dat je voor 1 september klaar moet zijn?
Dan loopt de bouwvergunning af, laatste termijn.
pi_211159679
Leuk hoor: je pist alsmaar geweldige én gezellige updates.
Al die beesten. O+

Plaatst dus 😳

[ Bericht 7% gewijzigd door AnneX op 01-11-2023 19:32:09 ]
  Spellchecker woensdag 1 november 2023 @ 19:35:19 #240
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_211159895
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2023 19:16 schreef AnneX het volgende:
Leuk hoor: je pist alsmaar geweldige én gezellige updates.
Al die beesten. O+

Plaatst dus 😳
Gaaf topic ja :Y O+
pi_211160182
Zeker :Y
En nog meer olijven!
pi_211163663
Voor het huis het onkruid wieden, boerderij stijl.

Zara doet het toezicht

Ik had een Rougneck takkeschaar gekocht, het ding heeft het vijf minuten gedaan

Moet je de schade zien, dat is echt slecht. Het geld is al terug op mijn rekening gestort, gelukkig geen probleem.

We hebben een paar Portugezen ingehuurd die het terrein schoonmaken

Het weer leverde wel een mooie foto op

Tijd om mijn bananen splitsen voor ze de kas ingaan, de temperatuur gaat dalen naar een nachttemperatuur van 5 graden, vorig jaar was ik te laat, toen hebben de bananen een behoorlijke klap gekregen.

De nieuwe olijven onderweg naar hun nieuwe standplaats :)

Ik moet nog betere foto's maken de geplante olijfboompjes.

Dit was de oogst van een morgen, het schoonmaken duurt bijna even lang als het plukken.

Toen ik bij de keukenzaak was ook nog even bij de tegelzaak binnengelopen voor de keukentegels, ik ben nogal van het blauw, blauw met kersen is een mooie combinatie.

pi_211213777
De eerste olijven zijn opgehaald en gewogen: 474 kilo. Vandaag nog een paar bakken geoogst, morgenochtend de eerste olijfolie ophalen bij het café.
pi_211233786
Weer wat nieuws geleerd, het is een heel erg goed jaar voor olijven maar een slecht oliejaar. Dat betekent dat er veel water in de olijven zit en minder olie.

De 494 kilo zorgde dus voor 37 liter olijfolie, 12 kilo olijven is 1 liter olijfolie. Dat is dus minus de 10% aftrek van de kosten. Ik heb het nog nagevraagd bij kennissen en die zaten op dezelfde verhouding, normaal was het 1 op 10 of lager.

Met het schoonmaken van het terrein komt er ook wat hout vrij

Tijd om wat extra houtopslag te maken, ik heb eigenlijk een tonskist gebouwd (vroeger ooit nog bij een aardappelhandel gewerkt als bijbaan).

Nu kan ik aan beide kanten nog een extra kist zetten. Ik heb nog genoeg dakplaten want die zaten vroeger op de ezelschuur. Die hebben nu een dak met een beetje isolatie. Pallets heb ik er ook nog genoeg van en ik gebruik het hout van de bekisting van het huis.

Oh, en de draadmat aan de zijkanten is over, iets teveel besteld. Ton zit nu half vol, straks nog een ritje hout doen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Managarm op 08-11-2023 15:21:18 ]
pi_211235911
Het hokje is vol en de grote stapel hout op de foto in de vorige post ligt er nog _O- .

Van het weekend moet ik ons bestaande houthok anders indelen zodat het nieuwe hout erin kan.
pi_211237967
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2023 18:04 schreef Managarm het volgende:
Het hokje is vol en de grote stapel hout op de foto in de vorige post ligt er nog _O- .

[ afbeelding ]

Van het weekend moet ik ons bestaande houthok anders indelen zodat het nieuwe hout erin kan.
Nog even doorbouwen dus :D
Spoilers!
pi_211259584
De keuken wordt gestuukt. Omdat het regende, hangt ook de was in het huis.

Wat haardhout met de kloofbijl bewerkt, in ieder geval een ding geleerd, eik kan je niet nat kloven :) . Eucalyptus wel, op eikenhout maakt de kloofbijl een krasje.

Vandaag hopen we de laatste olijven te oogsten, kunnen we morgen bij een vriend gaan oogsten ^O^ .
pi_211269271
Bewegende beelden, Liesbeth haar dochter heeft een eigen YouTube kanaal.

pi_211270548
Vandaag is het bamboe plant dag, Liesbeth is samen met haar broer naar een vriend toen om daar olijven te oogsten. Ik zou ook gaan, maar de Portugezen die ons terrein helpen schoonmaken kwamen vandaag ook, zodat ze volgende week olijven kunnen plukken.

Ik had wat bamboe gekocht bij een hele grote kweker, helaas op vijf uur rijden afstand. Ik heb het dus thuis laten bezorgen.

De niet woekerende soorten waarbij de oldhamii 15 meter hoog kan worden. Die komen in de kom van het meertje dat nu schoongemaakt is, zal straks een foto maken.

2 x BAMBUSA multiplex
2 x BAMBUSA oldhamii
2 x BAMBUSA multiplex Alphonse Karr
2 x BAMBUSA textilis
3 x FARGESIA jiuzhaigou sp.

De woekerende soort, mijn vader had deze in zijn voortuintje staan, die was door de riolering heen gegroeid. Ik heb een rizoombarrière gekocht en ga de bamboe denk ik in een bak zetten zodat ik zeker weet dat ie er niet vandoor gaat. Een bamboe wortelt maar tot 45 centimeter diep meestal.

2 x PHYLLOSTACHYS nigra

De fargesia's, die staan rond de sceptische tank.

Voorbeeld foto's van volwassen planten

BAMBUSA multiplex

BAMBUSA oldhamii

BAMBUSA multiplex Alphonse Karr

BAMBUSA textilis

FARGESIA jiuzhaigou sp.

PHYLLOSTACHYS nigra

Ook help ik met de tractor met het terrein schoonmaken. De bramen zijn zo gewoekerd dat we ze bijna niet meer uit het hek krijgen, dat deel hek moest toch vervangen worden dus dat heb ik met mijn tractor uit de bramen getrokken.

Dit is op het terras bij het meertje, daar komt nieuw hekwerk en ik denk dat ik daar bomen voor brandhout ga planten, het eerste idee was olijven, maar daarvan heb ik er al 35 neergezet en op de driehoek komen er ook nog 30 boompjes.

[ Bericht 1% gewijzigd door Managarm op 12-11-2023 13:24:51 ]
  zondag 12 november 2023 @ 12:11:31 #250
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211270812
Jemig, paar indrukwekkende planten heb je daar!

Welke grondsoort heb je eigenlijk? Het ziet er zanderig, hard en droog uit. Kun je er makkelijk doorheen komen met een schop?
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')