abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218574854
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 12:06 schreef Managarm het volgende:
Een mooie organisatie is de IRA, die redden dieren van terreinen die bedreigd worden door het vuur. Vaak vraagt de eigenaar om hulp, maar soms vinden ze ook dieren die zijn achterhalen.

https://www.facebook.com/share/r/1B4s4CSgmX/
Er is een kans dat we wat dieren in onze schuur en op ons land krijgen binnenkort, er wordt nu in onze WhatsApp groep actief hulp georganiseerd en we hebben toch de ruimte. Helaas geen auto geschikt om daadwerkelijk te gaan halen (en werken helaas de hele dag achter een bureau -O-)
Doei.
pi_218575023
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 20:55 schreef Faithy het volgende:
Het is up to date genoeg om alert te blijven. De brand die bij ons vorige week was (en die godzijdank binnen twee uur onder controle was.... Het was hemelsbreed nog geen km de heuvel op...) stond er op zodra we het alarm van de brandweer hoorden. De locatie is later bijgesteld maar dat scheelde ook maar 50m ofzo. Andere kant van de weg, bij de Club Desportivo waar we lid van zijn ;(

Nu ook weer branden bij Pedrógão Grande
.. het houdt niet op! ;(
Bij Alpedrinha brand het ook weer, harde wind wakkert het weer aan.
pi_218575061
Ik las dat het in Spanje onder controle begint te komen, maar bij jullie nog niet dus :|W
Sterkte beiden!
pi_218575109
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2025 21:15 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik las dat het in Spanje onder controle begint te komen, maar bij jullie nog niet dus :|W
Sterkte beiden!
Ver van ons af, maar wel vervelend, de lucht kreeg vandaag het predicaat: slecht als er gevoelig voor bent.. in plaats van zeer ongezond. Het was een stuk beter te doen.

Ze staan klaar bij het dorp met tractoren om het vuur te bestrijden, het is nog niet onder een viaduct van de A13 door richting de N18 bij Alpedrinha (in whatsapp groep werd gezegd van wel maar video van paar minuten geleden laat duidelijk zien van niet).

Viaduct in betere tijden:

[ Bericht 2% gewijzigd door Managarm op 23-08-2025 21:33:10 ]
pi_218578399
Brand weer onder controle.

Er wordt nu geblust door 4 vliegtuigen in de Serra de Estrella (volgens de website Fogos: 11 vliegtuigen).

Hier kan je een blusvliegtuig volgen:

https://www.flightradar24.com/TGT43/3be1a4fb

Voorbeeld van verschil tussen monocultuur en een divers bos.

pi_218579029
Doodeng dit ;(
Sterkte voor jullie!
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_218579570
Brand in resolutie, dat betekent nablussen en waakzaam zijn. Na 11 dagen eindelijk een goed bericht.

https://fogos.pt/fogo/20251075979

Er zijn overigens ook meer dan 4000 militairen ingezet om te helpen met blussen.
pi_218582031
Ik deed een klein dansje toen ik 'm op blauw zag gaan. Hopelijk blijft het zo. O+
Doei.
pi_218585881
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 18:34 schreef Faithy het volgende:
Ik deed een klein dansje toen ik 'm op blauw zag gaan. Hopelijk blijft het zo. O+
Ja, luchtkwaliteit nu gemiddeld. Ik heb al meer dan een week last van mijn ademhaling en een pijnlijke keel.
pi_218632935
Al het vuur nog steeds uit, luchtkwaliteit weer goed. Ook is de temperatuur behoorlijk naar beneden, van rond de 40 graden naar rond de 30 graden (pas 12 graden in de morgen, koud zeg).

De bloembak voor het huis gevuld met zand en wat dingen ingezet. Gelijk maar even een constructie gebouwd met schaduwdoek, ik ben een groot fan van steigerpijp en koppelingen.

Het dak van het huis in Zebras is klaar voor dakpannen, beetje vaag systeem: de hoekpannen moeten er als eerste op.

We hebben hulp, vriend van ons helpt mee (betaald)

Van een afstand

pi_218633216
Wat fijn dat alles weer ‘normaal’ is bij jullie. Dat gedoe met die branden hakt er wel in, lijkt me. Ook fijn van de luchtkwaliteit! ^O^
Is dat zo?
  zaterdag 30 augustus 2025 @ 19:14:05 #212
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218633709
Blij dat het weer rustig is. En goeie vooruitgang weer!
Resistance is futile.
pi_218634528
Waar ik net aan dacht: wij hebben vaak kennissen die een berichtje sturen, wij zitten nu in de Algarve, kunnen we op de koffie komen? Als ze dan horen dat het vijf uur rijden is haken ze af :).

Nog even over het vuur: de brandweer hier was echt pissig omdat sommige mensen hun gasfles niet in de waterput hadden gegooid (of op een andere veilige plek). Dat is echt levensgevaarlijk, met brand is dat gewoon een bom.

Ik heb video's gezien waar je de gastanken hoort ontploffen, een hoop van die lui die in een caravan wonen hadden de gastank erin laten staan.

[ Bericht 16% gewijzigd door Managarm op 31-08-2025 07:17:52 ]
pi_218654489
Ik ben al lange tijd volger van dit topic, en in juli eindelijk de koop van onze eigen quinta in de Alva vallei onder Oliveira do Hospital kunnen afronden.
Wij waren dus net de nieuwe eigenaar van een quinta die 2 weken geleden bijna in vlammen opging, op 500 meter gestopt door de bombeiros, en toen draaide de wind en vertrok het vuur dus jullie kant op. Heeft in 2 dagen echte grote afstanden afgelegd, helaas ook geholpen door pyromanen en grondeigenaren die de boel zelf in de hens steken.
Gelukkig zijn jullie gespaard gebleven, maar ik begrijp dat jullie Michel en Mirande ook kennen, die net iets minder geluk gehad hebben..
pi_218655859
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2025 19:43 schreef SubSTI het volgende:
Ik ben al lange tijd volger van dit topic, en in juli eindelijk de koop van onze eigen quinta in de Alva vallei onder Oliveira do Hospital kunnen afronden.
Wij waren dus net de nieuwe eigenaar van een quinta die 2 weken geleden bijna in vlammen opging, op 500 meter gestopt door de bombeiros, en toen draaide de wind en vertrok het vuur dus jullie kant op. Heeft in 2 dagen echte grote afstanden afgelegd, helaas ook geholpen door pyromanen en grondeigenaren die de boel zelf in de hens steken.
Gelukkig zijn jullie gespaard gebleven, maar ik begrijp dat jullie Michel en Mirande ook kennen, die net iets minder geluk gehad hebben..
Gefeliciteerd met je quinta! En gelukkig liep het voor jullie net goed af!
pi_218655903
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 20:43 schreef Managarm het volgende:
Waar ik net aan dacht: wij hebben vaak kennissen die een berichtje sturen, wij zitten nu in de Algarve, kunnen we op de koffie komen? Als ze dan horen dat het vijf uur rijden is haken ze af :).

Nog even over het vuur: de brandweer hier was echt pissig omdat sommige mensen hun gasfles niet in de waterput hadden gegooid (of op een andere veilige plek). Dat is echt levensgevaarlijk, met brand is dat gewoon een bom.

Ik heb video's gezien waar je de gastanken hoort ontploffen, een hoop van die lui die in een caravan wonen hadden de gastank erin laten staan.
Ik heb een keer een paar gasflessen zien ontploffen. Ze waren bovenop een studentenflat het dak aan het repareren, hadden spullen laten liggen aan het eind van de dag, en toen sloeg de bliksem in. Vuur op het dak, net toen we aan kwamen rijden om een vriend op te pikken die honder meter ofzo van die flat woonde. Brandweer gebeld, maat naar de flat gelopen om overal aan te bellen en mensen te waarschuwen. Zag er heftig uit, veel auto's stopten langs de weg om te kijken. En toen ontplofte die flessen! Wat een klappen! Zag zo een deel van zo'n fles door de lucht vliegen, over ons heen, dwars door het dak van de auto van iemand die stond te kijken! Die vent stond er naast. Had beter door kunnen rijden, maar toch wel veel geluk zo. Uiteindelijk viel het wel mee geloof ik, 2 of 3 studentenkamers onbewoonbaar, en schade aan het dak.

Edit, ik ging het ff opzoeken, en een van de eerste hits was een topic op fok!
https://forum.fok.nl/topic/1042396/1/25/grote-brand-in-flat-hoevestein-in-wageningen.html
pi_218656306
Iets verder met het dak:

Hier zijn we erg blij mee, vijf jaar geleden tien kastanjes neergezet. Waarvan er nu twee over zijn en kastanjes dragen. De andere boompjes zijn dood gegaan aan een smerige schimmel die de wortels aantast, we hopen dat deze twee blijven leven.

quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2025 19:43 schreef SubSTI het volgende:
Gefeliciteerd! Gelukkig is je terrein er nog...

Wij zitten op een behoorlijke afstand van Michel en Mirande, en het land ertussen is leger en meer boerderijen. Michel en Mirande zitten aan de rand van het gebergte en de helling voor hun land stond vol met brem en ander droog spul. Ze hebben nog best geluk gehad, voor hetzelfde geld gaat je hele terrein eraan.

[ Bericht 10% gewijzigd door Managarm op 01-09-2025 22:45:25 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')