abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211677362
Wij zijn begin 2020 verhuisd naar Portugal. Halverwege 2019 hebben we een boerderij van 3.5 hectare gekocht in de provincie Castelo Branco.

Na allebei meer dan 25 jaar voor een baas gewerkt te hebben vonden we het tijd om iets anders te gaan doen. Dat werd dus Portugal, nog betaalbaar en vaak lekker weer. We waren vanaf 2015 in Portugal op vakantie geweest en in de vakanties ook terreinen/huizen bekeken. Buren vinden we niet erg maar die moeten wel een heel stuk verder zitten, en dat is gelukt. Onze dichtstbijzijnde buurman zit op 500 meter afstand.

Zo zag het er toen uit:

Overzicht van ons terrein

Onze beesten

Doro en Eddie

Zara

Ronya

De vorige topics vind je hier:

K&W / Managarm's boerderij
K&W / Managarm's boerderij deel #2

[ Bericht 1% gewijzigd door Managarm op 20-12-2023 08:56:39 ]
pi_211677398
Het dak van ons nieuwe houthok liep niet netjes af echt en ik wilde er nog een stuk aanzetten. Het dak er even afgehaald en een nieuw stuk aangebouwd.

Er komt nog een stuk aan, maar daar komen tractor dingen te staan. En het houthok heeft nu een overkapping, meer omdat ik geen dakplaten op maat wilde gaan zagen. Maar wel handig om wat tractor dingen onder te parkeren.

Liesbeth heeft de eerste plinten gezaagd, we zagen de tegels doormidden. Scheelt zeshonderd euro met kant-en-klaar plinten. Was een idee van de verkoopster in de tegelzaak, ze verkochten bijna nooit plinten want alle tegelzetters doen het op die manier.

Ze zitten nog niet vast, eerst nog even schoonmaken en dan vastmaken.

Vandaag het laatste stukje van de basis voor de cv-houtkachel storten en stuken.

[ Bericht 4% gewijzigd door Managarm op 20-12-2023 08:52:30 ]
pi_211678628
Gestort, toch nog een foutje gemaakt. We hadden een ijzerdraad over het midden moeten spannen, nu staat het een beetje bol. Het is wel op te lossen met de afwerking, maar meer werk (nog meer werk, jottum).

Nu nog even de 220 kilo wegende kachel erop tillen (die is nu wel iets lichter omdat de deur er af is en de platen eruit).

Het was vanmorgen waterkoud, niet lekker.

Gelukkig nog wel een bleek zonnetje

Houthok met dak

[ Bericht 18% gewijzigd door Managarm op 20-12-2023 17:33:00 ]
pi_211697215
Kippen groeien zeer snel, ze pasten al niet meer onder de warmteplaat. Ik had nog de opzetstukken van de pallet waar de accu's in geleverd zijn, dus die als nieuw onderkomen neergezet. Bodem met isolatie en daar overheen een plaat melamine bedekt met stro.

Omdat ze al bijna het hok uit wilden vliegen toen we het open maakten wat gaas tegen het wegvliegen. Ik had ze graag al buiten gezet, maar het is nog te koud en ze zitten nog niet volledig in de veren.

Stuken keuken

[ Bericht 0% gewijzigd door Managarm op 22-12-2023 13:18:43 ]
pi_211697467
Je kippen groeien als een malle! En het is ineens geen bouwplaats meer nu er gestuct is _O_ .

Hoe gaan jullie de kachel tillen?
Resistance is futile.
pi_211697657
quote:
7s.gif Op donderdag 21 december 2023 21:27 schreef Seven. het volgende:
Je kippen groeien als een malle! En het is ineens geen bouwplaats meer nu er gestuct is _O_ .

Hoe gaan jullie de kachel tillen?
Hulp vragen, in januari krijgen we een paar dagen per week wat hulp, dus hij gaat helpen met tillen. Naar binnen is niet zo hoog, alleen op het platform krijgen is wat anders, ik ga kijken of we dat met een lier kunnen doen.

Ja, die kippen eten ook als een dolle. Maar ja, Australorps zijn ook behoorlijk grote kippen.
pi_211704887
Misschien heb ik het toch iets te dik gemaakt:

Maar ja, het is in ieder geval stevig genoeg voor de 200 kilo wegens kachel, er zitten twee draadmatten in verwerkt (en het metaal wat in de betonnen T-balken zit).

Volgende keer tegels kopen voor de bovenkant

Afwerking zijkanten en voorkant

pi_211706868
Volgende keer? Was je van plan om nog een kachel te gaan plaatsen?
Resistance is futile.
pi_211707098
quote:
10s.gif Op vrijdag 22 december 2023 16:14 schreef Seven. het volgende:
Volgende keer? Was je van plan om nog een kachel te gaan plaatsen?
Nee, de volgende keer als we boodschappen gaan doen. En ja, in het huurhuis komt waarschijnlijk nog een kachel. Daar zit nu een openhaard in, dat is echt niets.
pi_211754969
De kippen hebben een raampje gekeken, in een kist wonen zonder uitzicht vonden ze toch maar niets.

Het zagen van de plinten

In de middag isoleren, in de ochtend stuken. Vandaag wat later beginnen, de kachel staat aan en ik zit eigenlijk wel lekker.

De ezels staan nu op de terrassen bij het huis, vorst en mist vanmorgen.

dinsdag 26 december 2023 @ 09:08:21 #11
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211755025
Vorst in Portugal, hier is het 12c. Bizar :D .
Resistance is futile.
pi_211755040
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 december 2023 09:08 schreef Seven. het volgende:
Vorst in Portugal, hier is het 12c. Bizar :D .
Vorst heeft voordelen, dan is het overdag vaak zonnig (behalve vandaag). Het is maar een graadje vorst, niet zo heel erg koud. Volgende week krijgen we wat regen, dus hogere nachttemperatuur.

Wij zitten in de wind van de bergketen Serra de Estrela en zodra het daar gesneeuwd heeft krijgen wij de kou via de wind.

Grappig overigens, zelfs met de mist wekken we 1000 watt met zonnepanelen op (15 x 315 watt, ik ga het uitbreiden). Accu op 89 procent, die komt wel vol vandaag.

[ Bericht 7% gewijzigd door Managarm op 26-12-2023 12:43:53 ]
pi_211762075
Het werk van vandaag, ik dacht een halve dag te werken, maar het was opeens bijna 16:30.

Stuk schoongemaakt om de eerste plinten te plaatsen, eerst met dweil, daarna met stoomreiniger en de voegen handmatig.

De eerste plinten zijn geplaatst.

Beetje troosteloos weer vanmorgen maar in de middag genoeg zon, en de accu was om 14:00 vol. Warm water met elektriciteit gemaakt (combiboiler op hout en elektriciteit).

pi_211773904
Kuikenspam, wat eigenlijk niet kan, spam is varken, leuk weetje, spam komt uit een sketch van Monty Python:

pi_211776333
Ik heb de foto's ook op een kippenforum gepost en de middelste is in ieder geval een haantje (de donkere), van de andere kuikens is het nog niet duidelijk wat ze zijn. Bij Australorps schijn je het vaak pas goed na 6 á 7 weken te kunnen zien. En ze zijn nu precies 4 weken oud.
pi_211858681
Eerste baan renovlies, dan denk je dat de stuuk wit was ;) .

Dat hebben we gehad toen we onze vorige keuken uit gingen zoeken, bordeaux kleur deurtjes en dan wit zoeken wat er bij past, valt het opeens op dat heel veel wit geelachtig is.

Dit is met Kerst, dan worden er branden bij kerken gesticht om het kind Jezus warm te laten arriveren.

[ Bericht 2% gewijzigd door Managarm op 31-12-2023 09:54:21 ]
pi_211877594
Gelukkig nieuwjaar!

Volgende stukje behang, nu staat het even stil omdat Liesbeth gisteren een boomzaag in haar hand geparkeerd heeft. Alleen een puntje erin, maar wel een hele dikke hand. Behangen is niet mijn ding, dus Liesbeth gaat eenhandig alles voor het aansluiten van het warme water en de vloerverwarming uitzoeken en op papier zetten.

Morgen krijgen we gelukkig hulp, dus stil staan we niet. Zaterdag en Zondag bezig geweest met de omheining binnen het terrein, dat moest iets anders. De moestuin wordt wat groter, daar komt een kas in te staan (2 x 20 meter). We gaan de kas voorlopig alleen gebruiken om schaduw te creëren voor de planten, de kas moet ook nog even neergezet worden.

Ook willen we de olijfgaarden afgesloten hebben, de ezels eten anders de jonge olijfboompjes op (alles onder de twee meter wordt opgegeten, ze zijn behoorlijke vandalen).
pi_211877729
Ook voor jullie een Gelukkig Nieuwjaar gewenst!
En een voorspoedig herstel voor Liesbeth. 💐

Jullie zullen je voorlopig niet vervelen als ik zo de planning lees. Succes ermee.
Kip = haan.
“Ik kocht een ei, de melkboer zei: komt zo onder de kip vandaan…” /Jaap Fischer.
pi_211882342
Gelukkig Nieuwjaar! Wel ff die hand van Liesbeth in de gaten houden als hij dik is, dat het niet gaat ontsteken.
En ik hoop dat je met het perspectief hebt gespeeld met dat vuur bij de kerk, anders zullen er nogal wat kerken in vlammen opgaan met O&N als ze het allemaal zo doen! :o

En een kas van 20m :o Fantastisch!
pi_211882673
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 17:29 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Gelukkig Nieuwjaar! Wel ff die hand van Liesbeth in de gaten houden als hij dik is, dat het niet gaat ontsteken.
En ik hoop dat je met het perspectief hebt gespeeld met dat vuur bij de kerk, anders zullen er nogal wat kerken in vlammen opgaan met O&N als ze het allemaal zo doen! :o

En een kas van 20m :o Fantastisch!
Nee, ze staan echt tegen bijna tegen de kerk aan. Niet mijn foto overigens. Er staat altijd brandweer bij, het gaat soms ook fout.De balken liggen echt op nog geen meter van de kerk af.

Het is 2 x 20 meter *O* . Het is een dubbele tunnelkas, 2 x 6 meter breed. Ik heb 75 meter gekocht dus ik heb straks nog 35 meter "over".
pi_211899629
Gelukkig nieuwjaar!🍾
En sterkte voor Liesbeth!
Ik hakte een keer in mn vinger met een elektrische grassnoeier. Deed zeer maar schoon gespoeld en dichtgetaped. Huisarts gebeld en die had het over een tetanus injectie. Nou had ik die een jaar of 8 ervoor nog gehad en ze beschermen 10 jaar.
Maar dat dus, tetanus injectie voor Liesbeth?
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_211900343
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 23:50 schreef Mushanga71 het volgende:
Gelukkig nieuwjaar!🍾
En sterkte voor Liesbeth!
Ik hakte een keer in mn vinger met een elektrische grassnoeier. Deed zeer maar schoon gespoeld en dichtgetaped. Huisarts gebeld en die had het over een tetanus injectie. Nou had ik die een jaar of 8 ervoor nog gehad en ze beschermen 10 jaar.
Maar dat dus, tetanus injectie voor Liesbeth?
Die zal ze moeten gaan halen, bedankt voor de tip, het is meer dan 10 jaar geleden. Van de week even langs de huisarts dus, haar hand is al een stuk dunner, je kan weer zien dat knokkels heeft. Overigens gebeuren dit soort dingen bij haar altijd op zondag.

[ Bericht 2% gewijzigd door Managarm op 03-01-2024 08:47:28 ]
pi_211902111
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 08:27 schreef Managarm het volgende:

[..]
Die zal ze moeten gaan halen, bedankt voor de tip, het is meer dan 10 jaar geleden. Van de week even langs de huisarts dus, haar hand is al een stuk dunner, je kan weer zien dat knokkels heeft. Overigens gebeuren dit soort dingen bij haar altijd op zondag.
Fijn dat het met haar hand weer wat beter gaat. Maar sowieso lijkt me een tetanusbescherming handig voor het vele werk wat jullie doen en de dieren die er rondlopen. Ongeluk, klein hoekje ;)
En, uiteraard op zondag of feestdagen. Hebben jullie in Portugal iets als een HAP eigenlijk?
If they say
pi_211905528
De kachel is binnen, onze hulp had een stevige steekwagen meegenomen en met twee man hebben we de kachel over twee houten planken naar binnen gereden.

Ik heb nog wel koepunten gescoord, ik wilde onder de kachel tegelen, maar dat komt echt nooit in beeld, dus dat idee heb ik laten varen.

Vandaag de binnendeuren nog maar eens uitgezocht, eindelijk een zaak gevonden die gewoon alles als pakket verkoopt. Wat ze hier doen is de deur apart verkopen en dan moet je nog even het kozijn en sierlijsten kopen, maar die zijn meestal niet te vinden op de website (ik snap dit land soms echt niet). Ik mis Nederlandse webshops.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 12:05 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Fijn dat het met haar hand weer wat beter gaat. Maar sowieso lijkt me een tetanusbescherming handig voor het vele werk wat jullie doen en de dieren die er rondlopen. Ongeluk, klein hoekje ;)
En, uiteraard op zondag of feestdagen. Hebben jullie in Portugal iets als een HAP eigenlijk?
Ja, de ziekenhuizen hebben een afdeling die altijd open is (op 35 en 45 minuten rijden).

Als er echt iets is bellen we eerst, dan horen we het wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Managarm op 03-01-2024 23:04:53 ]
pi_211912335
Klein foutje gemaakt in de gastslaapkamer, de latei die boven de deur zat was te breed, dat hebben we bij alle andere deuren opgelost door ze smaller te maken, alleen dit was de eerste en we zagen het pas toen we gingen stuken.

Dus de slijpschijf erop.

pi_211957686
Goedemorgen uit een koud Portugal, -2 vannacht. Geeft wel mooie foto's, gemaakt nadat we de ezels naar de wei hadden gebracht. Die staan nu op de twee terrassen achter het huis voor een paar weken.

Internet en coax in de keuken om te voldoen aan het bouwbesluit, ze gaan wel wat dingen schrappen las ik. Bidet wordt straks niet meer verplicht in een badkamer (door de gestegen huizenprijzen worden de huizen kleiner, moeilijk om een bidet in een kleine badkamer te proppen).

Stopcontacten, op die muur komt de koelkast en mijn broodoven (+ rijsoven) te staan. Wij hebben gewoon een losse koelkast, ik ben niet van inbouwkoelkasten, dat komt denk ik omdat ze reteduur waren. De koelkast is zonder vriesgedeelte. We hebben een losse vriezer. Samen verbruiken ze ongeveer 200 Kwh per jaar in totaal.

[ Bericht 10% gewijzigd door Managarm op 08-01-2024 09:40:57 ]
pi_211959433
Heb je vast al eens uitgelegd maar is jullie huis straks klimaat neutraal?
Jesus saves but death prevails.
pi_211959508
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 12:10 schreef Shivo het volgende:
Heb je vast al eens uitgelegd maar is jullie huis straks klimaat neutraal?
Nee, want cv-houtkachel. Maar we hoeven heel weinig te verwarmen, met twee graden vorst is het in het huis in de ochtend nog 14 graden. We hopen dat als straks in de winter de massa van het huis is opgewarmd (en dat is nogal wat) dat we dan een keer per dag een uur de kachel aan moeten steken om warm water te krijgen.

Voor warm water (buiten de winter) twijfel ik nog een beetje, warmtepompboiler of gewone elektrische boiler. We gaan de hoeveelheid zonnepanelen nog verdubbelen, omdat in de winter het best lang duurt voor de accu's weer vol zijn.

Ik denk dat ik gewoon een simpele elektrische boiler ophang en dan kijk hoe het gaat, vooral omdat een warmtepompboiler door een "expert" geïnstalleerd moet worden, het is ophangen en stekker in het stopcontact steken bij de kleinere (geen luchtdoorvoer naar buiten). Ik wilde deze dan op de vide neerzetten omdat het daar toch altijd warm zal zijn.
pi_211961340
Een bidet in een badkamer is verplicht in Portugal? :?
pi_211962551
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 14:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Een bidet in een badkamer is verplicht in Portugal? :?
Bij nieuwbouw wel, ik had sowieso een bidet neergezet.

Ook bijvoorbeeld gasvoorzieningen vanaf de rand van het terrein naar je huis, kastje bij de ingang, vanaf daar gasleiding naar huis. Dat is geschrapt na de ellende met de gasprijzen.
pi_211989909
Smorgens

donderdag 11 januari 2024 @ 08:06:58 #32
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211989987
Goedemorgen! Hoe is het met Liesbeth's hand? Zij kan wel goed behangen, zeg!

Die vuren bij de kerk :X .
Resistance is futile.
pi_211990010
quote:
7s.gif Op donderdag 11 januari 2024 08:06 schreef Seven. het volgende:
Goedemorgen! Hoe is het met Liesbeth's hand? Zij kan wel goed behangen, zeg!

Die vuren bij de kerk :X .
Alles goed, ze kan haar hand weer helemaal bewegen.
pi_212078200
Nog steeds hard bezig aan het stuken, zal volgende week foto's maken.

Vandaag eens gekeken hoelang ik al op Fok aanwezig ben, mijn eerste reïncarnatie heb ik geregistreerd op 28 Oktober 2001.
  donderdag 18 januari 2024 @ 14:52:08 #35
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212078267
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 14:45 schreef Managarm het volgende:
Nog steeds hard bezig aan het stuken, zal volgende week foto's maken.

Vandaag eens gekeken hoelang ik al op Fok aanwezig ben, mijn eerste reïncarnatie heb ik geregistreerd op 28 Oktober 2001.
Wat is je originele account dan :7
Resistance is futile.
pi_212078355
quote:
6s.gif Op donderdag 18 januari 2024 14:52 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wat is je originele account dan :7
Krocht, niet echt veel mee gepost. Ik heb meerdere usernames gehad.
pi_212083925
Onze weg is weer compleet naar de gallemiezen na de regen van de afgelopen dagen. Ze hadden het keurig gerepareerd met grind maar dat is allemaal weer weggespoeld.
pi_212113492
Eindelijk een beetje normaal weer komende week, laat de lente maar beginnen.

Het heeft echt goed geregend, een van de stuwmeren stond twee weken geleden nog op 65 procent en ze waren bang dat er niet genoeg water zou zijn. Nu hebben ze de sluizen moeten openen omdat het stuwmuur op het punt van overstromen stond.

[ Bericht 34% gewijzigd door Managarm op 21-01-2024 20:12:16 ]
pi_212119806
Een experiment, wat raaigras gemengd met wat ander zaad gezaaid (Facelia, Afrikaantjes, Goudsbloem, Mosterd, Bladkool, Klaver), eerst grond gefreesd, met de hand gezaaid en dan nog een keer met de frees eroverheen. Werkt als een tierelier, nu nog kijken of het opkomt.

Het was geen straf om te werken vandaag, heerlijk zonnetje (18 graden).

[ Bericht 4% gewijzigd door Managarm op 21-01-2024 17:26:48 ]
pi_212121146
Nice! Is dat allemaal voer voor de ezels? Of meer voor de mooi?
pi_212121383
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 18:14 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Nice! Is dat allemaal voer voor de ezels? Of meer voor de mooi?
Meeste is ezelvoer, we hopen het terrein iets meer te verrijken met wat groen.
  zondag 21 januari 2024 @ 19:54:13 #42
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212122372
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 21:14 schreef Managarm het volgende:
Onze weg is weer compleet naar de gallemiezen na de regen van de afgelopen dagen. Ze hadden het keurig gerepareerd met grind maar dat is allemaal weer weggespoeld.
:{ dat is minder. Moeten ze nu gewoon weer komen om te repareren?
Resistance is futile.
  zondag 21 januari 2024 @ 19:56:52 #43
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212122408
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 18:31 schreef Managarm het volgende:

[..]
Meeste is ezelvoer, we hopen het terrein iets meer te verrijken met wat groen.
Ben benieuwd, zal ongetwijfeld veel vliegend spul aantrekken ook :) .
Resistance is futile.
pi_212122576
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 21:14 schreef Managarm het volgende:
Is het niet mogelijk om hier en daar een barrière in de weg te leggen zodat het niet (helemaal) wegspoelt?
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_212122607
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 20:08 schreef Zedi het volgende:

[..]
Is het niet mogelijk om hier en daar een barrière in de weg te leggen zodat het niet (helemaal) wegspoelt?
Niet mijn weg, is van de gemeente, ze zullen het binnenkort wel weer repareren. Voorzichtig rijden dan komt het goed.

Dit was December 2022.

pi_212122968
De gemeente fixt het elke keer weer? Zullen ze nog een keer een structurelere oplossing proberen of vinden ze het wel best zo?
pi_212128181
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 20:33 schreef Zedi het volgende:
De gemeente fixt het elke keer weer? Zullen ze nog een keer een structurelere oplossing proberen of vinden ze het wel best zo?
Ze repareren het elke keer, structurele oplossing doen ze niet echt veel, alleen als het heel slecht wordt.

Bij ons vrijstaande huurhuis was de muur aan de kant van de weg kapot, ze hadden met het repareren van de weg een deel van de muur geraakt. Dat hebben ze dus wel netjes opgelost, compleet nieuwe muur van grote blokken natuursteen.

Helaas alleen foto's van de bouw.

pi_212128337
Het houdt ze van de straat, of in dit geval op de straat (aan de straat?) 😉
pi_212161574
Isolatie klaar, vandaag beginnen met de laag die het water- en winddicht maakt. Dat is een soort lijm die je in combinatie met gaas tegen de isolatie aan smeert.

Ons meertje is vol, veel buien zijn ons voorbij gegaan (volgens buienradar) maar wel genoeg water om alles te vullen. Bij de grote rots bij de oude ingang komt het water weer uit de heuvel, dus het greppeltje wat we gemaakt hebben naar het nieuwe meertje op het onderste deel van ons terrein stroomt weer.

Zara zegt hallo:

pi_212173099
We gaan omhoog

De "gang"

Kantoor

Er zit toch iets van een Duitse herder in Zara?

vrijdag 26 januari 2024 @ 12:03:16 #51
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212174779
Zara heeft wel typische herderpoten.

Lekker bezig!
Resistance is futile.
pi_212175201
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 12:03 schreef Seven. het volgende:
Zara heeft wel typische herderpoten.

Lekker bezig!
Ze had zelf een gat gegraven waarin ze lag ;) ;). Een Serra de Estrella heeft denk ik wel wat herder in zich, dat is wel duidelijk
pi_212179267
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 12:50 schreef Managarm het volgende:

[..]
Ze had zelf een gat gegraven waarin ze lag ;) ;). Een Serra de Estrella heeft denk ik wel wat herder in zich, dat is wel duidelijk
Misschien meer Duits dan herder dan inderdaad :D
pi_212189960
Tijd om een verplaatsbaar buitenhok te maken voor de kippen, toch nog een dag werk. Gebouwd van pallethout gecombineerd met wat resthout. Het is niet fantastisch maar veilig en ze hebben ook nog schaduw, al staat het schaduwdoek niet op de foto. Morgen mogen ze buiten spelen.

Doro en Ed:

[ Bericht 2% gewijzigd door Managarm op 27-01-2024 19:19:57 ]
pi_212199765
Blije kipjes:

pi_212230251
Vandaag wat hekwerk gedaan, we hebben nieuwe olijfbomen en die moeten beschermd worden tegen ezels. Ook is de buitenrand een keer provisorisch gerepareerd en dat moet nu goed gedaan worden.

Wel een mooie veld met kamille:

Liesbeth is begonnen met het opzetten van de lijm en het gaas om een stevige ondergrond te hebben om een laagje stuuk erop te zetten.

Het is nog maar een klein beetje ;)

pi_212241326
Meer hekwerk, er zit drie meter tussen elke paal.

Muurtje op terras

Het was echt een straf om hek te zetten, in de ochtend vier graden, om 10:00 stond ik in mijn t-shirt.
pi_212259889
Doro kwam helpen bij het hek zetten, we hebben het hek van de ingang op een andere plek gezet. Zet Liesbeth een paal tegen het hek, duwt Doro de paal om. En dat drie keer achter elkaar, ze vond het een leuk spelletje.

Nu zie je waarom ons hekwerk slap hangt

pi_212260211
Gras…groen…Buren…er is vast (ook) een Portugees spreekwoord voor!,😉
pi_212261145
Ziet er mooi uit zo met al dat groen? Hebben jullie een datum in je hoofd wanneer je zou willen dat het huis klaar moet zijn? Of is dat meer een maand/jaargetijde (een keertje in de herfst) of jaar?
pi_212263575
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 10:23 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ziet er mooi uit zo met al dat groen? Hebben jullie een datum in je hoofd wanneer je zou willen dat het huis klaar moet zijn? Of is dat meer een maand/jaargetijde (een keertje in de herfst) of jaar?
Voor eind september, maar we hopen sneller te zijn. Kreeg vandaag eindelijk een bericht van de elektricien, die moet aftekenen en wat andere dingetjes doen die verplicht zijn.

Ik ga maandag de laatste strips voor het stuken in onze slaapkamer plaatsen, daarna gaan we de badkamer tussendoor waterdicht maken (vloer, douchemuur en achter wastafel, toilet en bidet).

Als dat klaar is kan ik helemaal los gaan met tegelen. Keuken bestellen we op het moment dat het stuken in die hoek klaar is (en een deel van het plafond, ik wil geen hamer op het keukenblad).

Als het stuken binnen klaar is dan moeten we snel naar buiten overigens, dat moet voor de zomer gestuukt zijn, anders is het te warm. Dus we gaan rondom en bewaren de noordzijde voor het laatst, mocht het uitlopen sta je daar het grootste gedeelte van de dag in de schaduw (behalve vroeg in de morgen).
pi_212265253
Klinkt goed! En bewonderenswaardig hoe jullie het allemaal aanpakken, met op het oog weinig stress!
pi_212265750
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 15:35 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Klinkt goed! En bewonderenswaardig hoe jullie het allemaal aanpakken, met op het oog weinig stress!
Natuurlijk hebben wel stress, af en toe balen we ervan dat het zo traag gaat, maar we zien nu het einde van de tunnel ergens in de verte. Ik heb ook wel eens op het punt gestaan om in het huurhuis te gaan wonen, maar ja, dat heeft geen badkamer en keuken op dit moment :) .

Trap naar de vide is ook verleden week besteld, was nog even zoekplaatje want we hadden geen rekening gehouden met trap bij de aanleg van de vloerverwarming en 95 procent van de trappen moeten in de vloer verankerd worden.

Vandaag is onze Suzuki Grand Vitara gekeurd, was afgekeurd op rubber bij vooras, gescheurd. Dus naar garage gebracht, nieuw rubber en 120 euro lichter is de Suziki goedgekeurd (dat regelt de garage dan, die rijdt naar het keuringsstation, dat wordt hier niet door garages gedaan).
pi_212278080
We zijn klaar met het hek zetten, de eindstand is dat we 278 meter hek hebben gezet. Morgen volgen de foto's van onze noeste arbeid :) .
pi_212289106
Hekwerk

We beginnen bij ons stroompje

De olijfgaard die beschermd moet worden tegen hordes vraatzuchtige ezels (twee)

De grens van het terrein ligt volgens de steen bovenop (er staan hier grensstenen om de grenzen aan te duiden). We hebben het hekwerk tegen de heuvel omhoog laten lopen en het daar aangesloten.

Liesbeth heeft al vloekend de bamboe gehekt, de braam is weg maar alles ligt nog op de grond, ik heb haar verteld dat er harken bestaan maar ja, ze was al bijna klaar.

De rand boven de bamboe, een van de mooiste stukjes van ons terrein

Het gaat toch behoorlijk naar beneden naar het kleine meertje, dat nu vol is

Ons bosje ziet er opgeruimd veel beter uit, de eucalyptus is omgezaagd en een aantal bomen die dood/erg scheef stonden zijn weg.

Oh ja, deze vond ik echt mooi. Ik heb onze composthoop gedraaid, volledig draaien heb ik geen zin in, te zwaar dus ik doe de randen op de top scheppen.

Wormhalla!

[ Bericht 0% gewijzigd door Managarm op 04-02-2024 12:36:18 ]
pi_212294525
Van die wormen gooi ik af en toe een schep in onze sceptische tank, omdat het douchewater op een ander deel erin komt worden de wormen niet weggespoeld, dus eigenlijk is het een vermicomposting tank.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vermicompost

[ Bericht 0% gewijzigd door Managarm op 04-02-2024 15:40:47 ]
  zondag 4 februari 2024 @ 19:31:15 #67
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212298236
Holy, 278 meter! En dat is dan ook alles of moet er nog meer gezet worden?

Wat is het mooi groen momenteel. Nog steeds 18c daar? M'n schoonouders zijn aan het overwinteren in de Algarve momenteel, ik krijg steeds zonnige plaatjes door
Resistance is futile.
pi_212298898
quote:
2s.gif Op zondag 4 februari 2024 19:31 schreef Seven. het volgende:
Holy, 278 meter! En dat is dan ook alles of moet er nog meer gezet worden?

Wat is het mooi groen momenteel. Nog steeds 18c daar? M'n schoonouders zijn aan het overwinteren in de Algarve momenteel, ik krijg steeds zonnige plaatjes door
In de morgen 4 graden, later tussen de 18-25 graden. Liesbeth loopt al twee weken in een korte broek, ik niet. Het is wel t-shirt weer.

Nee, we moeten nog een stuk vervangen aan de rivier. En om de driehoek die aan de andere kant van de weg ligt nog wat hekwerk zetten. En wat palen vervangen op andere delen, je bent nooit klaar. Ik ga op de driehoek ook olijven en wat bomen voor openhaardhout neerzetten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Managarm op 04-02-2024 21:00:46 ]
pi_212357857
Plinten kantoor klaargezet, wachten op de deuren, ik wil de snijrand van de tegel in de hoek hebben omdat dat minder zichtbaar is.

Het waterdicht maken van de douchekant

Ik ben nog een dag bezig geweest om met de stoomreiniger alle stickers van de ramen af te halen. De stoomreiniger zorgt ervoor dat de lijm weer vloeibaar wordt, werkte als een trein.
pi_212360580

De kipjes zijn kippen

pi_212391397
We dachten vandaag de eerste laag klaar te hebben van het waterdicht maken van de badkamer, totdat ik erachter kwam dat snel even de hoeveelheid gaas uitrekenen in de winkel geen strak plan is gebleken. Het gaas is dus op, gelukkig komen ze woensdag stuuk brengen, gelijk maar gaas besteld.

pi_212396178
Succes met de werken. Ik denk dat het je droomwoning gaat worden.

Knuffel uit 🇧🇪
Drie nachten per maand, bij Volle Maan, verander ik in een weerwolfje. Een schattig weerwolfje met een brilletje. Ik eet enkel wraps met rode bietenburger bij extreme hongertjes. #TeamWerewolf
pi_212453708
Binnendeuren besteld, Spaanse webshop die na een e-mail ook naar Portugal verzendt. Ze zijn meer dan 1000 euro goedkoper dan de andere offerte.

Deze zat op een van onze deuren:

Die deur is de ingang van mijn hokje nu, daar staan alle tuinspullen in die geen tuingereedschap zijn (en een lasapparaat). Eindelijk een fatsoenlijke ruimte voor mijn zaden!

Mijn oude bureau is nu het toneel van veel potjes en aarde

Ik oogst nog steeds pepers van de planten in mijn kas.

Een luie Zara

In de kas komen allerlei spullen op, als het goed is zijn dit zonnebloemen

Het is echt vol: bakken met aardbeien, zes bakken met bananen, wat nieuwe druiven, bamboe, walnoten, hazelnoten, kiwi, papyrus en dan zal ik nog wel iets vergeten zijn. Dat moet als het vriezen over is allemaal naar buiten, want nu is het nogal krapjes. Volgend jaar gaan de bananen in de grote kas, die ga ik neerzetten als de kippenren klaar is.

De kippenren, eigenlijk het dak wat ik voor de maatgeving op de grond heb gelegd. Vandaag al een stuk uitgegraven, ik ga gaas 50 cm diep ingraven, wat dan ook nog aan de buitenkant uitsteekt, een meter voor de ren. Bijna vergeten, de kippenren is 6 bij 6 meter. Er komen nog een paar kippen (twee). In de toekomst zetten we een hek om het gehele terras zodat ze ook buiten de ren kunnen scharrelen.

Met het bouwen gaat het ook de goede kant op, de tweede laag waterdichtspul is morgen af. Slaapkamer nog een paar vierkante meter stuuk op en dan klaar.
pi_212458615
Goeie date 👍🏼
pi_212458808
Mooi dat het allemaal al groeit in je kas. Hier begint het ook langzaam in de kas, zie de eerste knoppen zwellen. Benieuwd wat je allemaal met die grote kas gaat doen straks!
  vrijdag 16 februari 2024 @ 23:10:36 #76
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212460057
Wat voor waterdicht spul gebruiken jullie eigenlijk? En groeit lekker zo in je kast! Jaloers :@
Resistance is futile.
pi_212463114
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 23:10 schreef Seven. het volgende:
Wat voor waterdicht spul gebruiken jullie eigenlijk? En groeit lekker zo in je kast! Jaloers :@
pi_212463130
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 22:22 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Mooi dat het allemaal al groeit in je kas. Hier begint het ook langzaam in de kas, zie de eerste knoppen zwellen. Benieuwd wat je allemaal met die grote kas gaat doen straks!
Ik ook :) . Ik heb wel een paar ideeën, maar dat heeft nog tijd nodig.
pi_212470454
Badkamer waterdicht

Wat gegraven voor de kippenren

Er staat veel in bloei

Ons meertje is vol, ik zag diverse schildpadden wegvluchten

Ronya is nog steeds een blije haarbal

pi_212597577
Begonnen met het tegelen van de badkamer. Op de achtergrond, een voorbeeldje om de tegels op de muur te zetten, moet nog een beetje experimenteren. Ik ga de eerste zes rijen tegelen en dan begin ik aan de muur achter wc/bidet, ik wil niet de hele dag op mijn knieën zitten.

Voor de rest wordt er driftig aan het stuken gewerkt en wordt de buitenkant klaar gemaakt om te stuken.
pi_212615689
Iets verder met de badkamer, om de tegels evenwijdig aan de woonkamer te houden ben ik bij de ingang begonnen. Betekent wel dat ik nu twee dagen niet verder kan, mijn brug kan niet groter :) .

Liesbeth heeft de onderkantjes voor de wand al gezaagd

Buitenkant wordt in de lijm gezet, water- en winddichte laag, daarna primer (voorstrijk) en stuuk.

[ Bericht 2% gewijzigd door Managarm op 28-02-2024 16:49:13 ]
pi_212628804
We zijn begonnen aan het plafond in de slaapkamer, eerst moeten de metalen profielen voorgeboord worden.

Ik heb ooit een timmerman als buurman gehad en die heeft toen laten zien hoe makkelijk stempels van hout te maken waren.

We moeten nog een stukje uit het profiel slijpen voor de elektriciteitskabel van de lamp.

[ Bericht 5% gewijzigd door Managarm op 29-02-2024 08:52:40 ]
  donderdag 29 februari 2024 @ 10:46:58 #83
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_212630137
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 08:44 schreef Managarm het volgende:

[ afbeelding ]

Ik heb ooit een timmerman als buurman gehad en die heeft toen laten zien hoe makkelijk stempels van hout te maken waren.

Ideaal he, zijn ze te lang gaat de zaag erin. Zijn ze te kort, schroef je er een extra lat aan.
Uiteraard altijd 1cm te lang laten, dan kun je ze mooi op spanning zetten.
pi_212630286
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 10:46 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
Ideaal he, zijn ze te lang gaat de zaag erin. Zijn ze te kort, schroef je er een extra lat aan.
Uiteraard altijd 1cm te lang laten, dan kun je ze mooi op spanning zetten.
Als ze te kort zijn zet ik er een stuk isolatie onder, werkt ook goed.
pi_212643457
Het is begin Maart en we hebben nachtvorst, hopelijk overleven de bloemen aan mijn fruitbomen (en het fruit wat al gemaakt wordt, de nespereiras zagen er goed uit).
pi_212665418
Kippen vinden het een hele leuke hobby om in hun eigen voerbak te schijten, dat is nu opgelost.

pi_212665951
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 20:55 schreef Managarm het volgende:
Kippen vinden het een hele leuke hobby om in hun eigen voerbak te schijten, dat is nu opgelost.

[ afbeelding ]
Voor het eerst dat ik bewegend beeld zo zie op fok. Nice.
pi_212666233
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 21:10 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Oh inderdaad. Tof ja.

Kippen O+
Spoilers!
pi_212667728
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2024 21:10 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik heb het uit een ander topic, mp4 werkt blijkbaar in combinatie met Imgur :) .
pi_212705324
De profielen voor het plafond van de slaapkamer zitten erop, gelijk even de elektriciteitbuizen vastgezet (volgens Europese regelgeving om de 30 cm een klem).

Het verder graven van de kippenren

Uitgeboord met mijn tractorboor

Het eerste deel van het gaas, Liesbeth heeft het met ijzerdraad aan elkaar genaaid (6 meter breed)

pi_212724246
Een beter foto van de profielen, Liesbeth heeft tijdelijk een lamp met sensor opgehangen op de plek waar de ventilator komt. De profielen zitten met slagpluggen vast in de betonnen balken, ik kon eraan hangen.

Het is de komende dagen hier takkeweer, bakken met regen. Maar ja, dan vult alles wel weer lekker aan, alhoewel alles vol was :) . Ze hadden net onze weg gerepareerd, de man die het doet, heeft het keurig gedaan. Dat spoelt nu allemaal weer weg, maar ja, structurele oplossingen zijn blijkbaar duurder.

We hebben een stuk weg waar weken water over heen stroomt als het geregend heeft, dat gaat op een bepaald moment in het riviertje.

[ Bericht 17% gewijzigd door Managarm op 07-03-2024 08:56:14 ]
pi_212777570
Tegelen badkamer, Liesbeth is begonnen. Ik heb een poging gewaagd, maar het begin is echt priegelwerk en dat is niet mijn sterkste kant op zijn zachtst gezegd. Liesbeth heeft een systeem verzonnen om ze waterpas op de muur te krijgen. Zij doet de onderste laag en ik ga dan verder.

Morgen eerst de vloer verder tegelen, Zaterdag profielen in de gastslaapkamer geplaatst.

In Spanje is olijfolie nu het meest gestolen artikel in de supermarkt. De prijs ligt nu op 14 euro per liter.

https://www.nu.nl/economi(...)se-supermarkten.html
  zondag 10 maart 2024 @ 21:33:50 #93
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212778390
Tegels alweer! O+
Nou komt de eindstreep langzaam in zicht!

En jemig.. wat is het probleem met die olijfolieprijzen dan?
Resistance is futile.
  zondag 10 maart 2024 @ 21:35:03 #94
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212778430
En je kippenren: hebben jullie van die überkippen dat jullie zo diep ingraven?
Resistance is futile.
  zondag 10 maart 2024 @ 21:47:11 #95
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_212778899
quote:
10s.gif Op zondag 10 maart 2024 21:35 schreef Seven. het volgende:
En je kippenren: hebben jullie van die überkippen dat jullie zo diep ingraven?
Vossen aan de andere kant van het gaas gok ik
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_212779881
quote:
17s.gif Op zondag 10 maart 2024 21:33 schreef Seven. het volgende:
En jemig.. wat is het probleem met die olijfolieprijzen dan?
Droogte en een ziekte in Italië die de bomen aantast. Maar in Spanje vooral droogte en verandering van klimaat.

quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2024 21:47 schreef Molo het volgende:

[..]
Vossen aan de andere kant van het gaas gok ik.
Ja, en mangoest

zondag 10 maart 2024 @ 22:45:45 #97
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_212780187
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 22:20 schreef Managarm het volgende:

[..]
Droogte en een ziekte in Italië die de bomen aantast. Maar in Spanje vooral droogte en verandering van klimaat.
[..]
Ja, en mangoest

[ afbeelding ]
Vossen zie je hier (Westlandse regio) tegenwoordig heel veel.

Zie je daar die mangoesten ook echt lopen, of weet je toevallig dat ze er zitten? Vind ze in de dierentuin wel altijd heel schattig om te zien :P :')
pi_212780211
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2024 22:45 schreef Molo het volgende:

[..]
Vossen zie je hier (Westlandse regio) tegenwoordig heel veel.

Zie je daar die mangoesten ook echt lopen, of weet je toevallig dat ze er zitten? Vind ze in de dierentuin wel altijd heel schattig om te zien :P :')
Stokstaardjes zijn erg schattig uit. Dit is de Egyptische mangoest volgens mij. Ja, ik heb ze de weg zien oversteken, ze hebben een hele lange staart.
pi_212780452
Marters zullen ook wel een oogje op je kippen hebben denk ik.
pi_212781585
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 23:12 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Marters zullen ook wel een oogje op je kippen hebben denk ik.
Dat kunnen ze vanaf de andere kant van het gaas doen, we hebben ook een waakkat :) .
pi_212794865
Iets meer badkamertegels gedaan gisteren, ik had een paar vloertegels ingelijmd en had best veel lijm over.

Met de kolomboor is het gat aan de rand gezaagd.

Profielen in de gastslaapkamer, nu nog de rest vastzetten (de afstandshouders waren op, nieuwe besteld, die liggen nu in het café, vanmiddag ophalen). Ook moet er nog wat met de slijptol gebeuren voor de kabels.

pi_212819404
Slaapkamer klaar, een slijpschijf doet wonderen.

Badkamervloer is getegeld, moet ik nog een foto van maken. Er wordt nu ook buiten gestuukt, er zit dus beweging in. Ook de muur boven de keuken is klaar, nu gaan we verder met een stukje boven een raam en het gedeelte boven waar de kachel moet komen. Zodra dat gestuukt is gaan we de kachel plaatsen, zodat we niet het dak op hoeven in de zomer met 40 graden.

Foto's gemaakt

Het gat is waar de douchebak komt, geen zin om dat te tegelen want deze wordt vastgezet met purschuim. Wel rondom tegels zodat de douchebak netjes waterpas staat.

[ Bericht 14% gewijzigd door Managarm op 14-03-2024 11:22:04 ]
pi_212832106
Bijna klaar met isoleren, alleen de hoeken van het huis moeten nog afgewerkt worden. De overgebleven isolatie gaat naar de schuur van ons huurhuis.

Straks nog even foto's maken van de voortgang buiten en binnen. De profielen in het kantoor zitten er (al vloekend en scheldend) voor een deel op. Een profiel zit echt scheef, maar ja, daar moeten we rekening mee houden met het plafond plaatsen :) .

Vandaag doen we niet veel, boodschappen doen en wat kleine dingen. Zaterdag verder met onze kippenren.
pi_212861669
Zijkant huis wordt gestuukt

Profielen in het kantoor

Klaar met keuken stuken!

Ik was vandaag het terrein aan het opruimen, toen ik een haan hoorde kraaien, het was onze eigen haan. Na drie weken lang naar het geluid van een haan die gewurgd wordt hebben moeten luisteren komt er een echt hanengeluid uit, hij rent nu ook achter de hennetjes aan ;) .

Er ligt nogal wat snoeiafval, ik heb de dikkere takken ertussen uit gehaald, die worden brandhout, rest gaat de fik in.

Ik heb altijd fijne hulp die overal hun neus in komen steken

Ze zijn weer mooie ezels zonder tuigje

Gisteren al wat weggebrand, vooral brem, ik heb brem geprobeerd te composteren, maar na een jaar was er niets gebeurd met de brem. Er zat ook den tussen, met nesten van de denneprocessierups, die zag ik verleden week over ons terrein kruipen, altijd goed opletten met Zara in deze tijd.

[ Bericht 2% gewijzigd door Managarm op 17-03-2024 17:12:21 ]
pi_212864638
Je posten met een mix van bouwen en beesten is altijd leuk om te volgen. B-)
pi_212894634
Gisteren zagen we dit schildpadje op de kasonderdelen.

Profielen in het kantoor helemaal klaar

Profielen in de gang, nou ja, het blijft open maar het valt onder de vide

Profielen in de badkamer

Buiten alles in de voorstrijk, en voor een deel gestuukt.

Liesbeth heeft een van de olijfbomen gesnoeid, die staat op het terras boven de grote olijfgaard.

pi_212896086
Lekker bezig!
pi_212898826
Schildpadje O+
Lijkt me een Moorse beekschildpad.
pi_212899155
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 21:34 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Schildpadje O+
Ik denk het, in allebei de meertjes zitten schildpadden. In het kleintje zitten grotere, in de grote de kleintjes. Ze maken wel een bende van de meertjes. Maar ja, in elk meertje in de omgeving zitten ze, dus je krijgt ze automatisch (nou ja, ze lopen, een paar honderd meter om bij een ander meertje te komen).
pi_212911195
Meer tegelwerk

pi_212911714
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 21:34 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Schildpadje O+
Een volwassen schildpad:

pi_212992194
Om de balk die de vide ondersteund af te werken, hebben we iets nieuws bedacht. We wilden deze eerst recht afwerken, maar dan krijg je zo'n Volvo huis. Een beetje creatief met profielen doet wonderen, over de profielen wordt gipsplaat gezet.

Weer een stukje verder in de badkamer

pi_212994238
Ik vind die combi van de hexagon met de vloer echt heel geslaagd O+
pi_212994663
Liesbeth heeft linksboven een paar tegels gevoegd, we hadden nog lichtgrijze voeg staan van het voegen van het huurhuis maar het is wel heel erg grijs.

Ingezoomd

Witte voeg vind ik niet mooi, misschien een iets minder grijze grijs? Of anders toch maar zwart.

Morgen gaan we een paar tegels met antractie voeg doen (zelfde als de vloer).

[ Bericht 6% gewijzigd door Managarm op 28-03-2024 18:28:00 ]
  vrijdag 29 maart 2024 @ 08:06:34 #115
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213002292
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2024 14:12 schreef Managarm het volgende:
Om de balk die de vide ondersteund af te werken, hebben we iets nieuws bedacht. We wilden deze eerst recht afwerken, maar dan krijg je zo'n Volvo huis. Een beetje creatief met profielen doet wonderen, over de profielen wordt gipsplaat gezet.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dat gaat er volgens mij heel tof uitzien :Y
Spoilers!
pi_213002452
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 08:06 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Dat gaat er volgens mij heel tof uitzien :Y
We gaan er ook een paar inbouwspots inzetten, maar eerst even uitproberen of dat een beetje staat (meer hoe het licht valt).
pi_213002720
Heb je ook gekeken naar een ingestucte led strip ipv spots? Ziet er gaaf uit verder!
pi_213003795
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 08:54 schreef Randy_S het volgende:
Heb je ook gekeken naar een ingestucte led strip ipv spots? Ziet er gaaf uit verder!
We gaan de platen niet met stuuk bewerken, alleen de naden met gips vullen. Althans dat is het idee, als het er niet uit ziet dan zullen we moeten stuken.

Ook heb ik de spots al ongeveer twee jaar (of is het alweer drie of vier jaar, de tijd vliegt) liggen, gekocht voordat alle prijzen gigantisch omhoog gingen.
pi_213008436
We hebben een winnaar, ik dacht eerst dat je met donkere voeg de vorm van de tegel niet meer goed zou zien maar het ziet er strak uit.

vrijdag 29 maart 2024 @ 19:42:01 #120
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213010550
Donkere voeg, I like it!
Resistance is futile.
pi_213089716
Gaten voor de kraan van het bidet met de kolomboor gedaan.

Begonnen aan de randen van de tegels

Onze amandel doet het goed, hangt helemaal vol. We moeten alleen opletten op gaaien, twee jaar geleden hadden ze de boom leeggehaald. Ik heb ze dit jaar nog niet gezien, gelukkig.

donderdag 4 april 2024 @ 21:09:07 #122
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213089875
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 16:51 schreef Managarm het volgende:
We hebben een winnaar, ik dacht eerst dat je met donkere voeg de vorm van de tegel niet meer goed zou zien maar het ziet er strak uit.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Heel gaaf zo inderdaad.
Spoilers!
  donderdag 4 april 2024 @ 21:51:29 #123
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213090721
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 21:00 schreef Managarm het volgende:
Gaten voor de kraan van het bidet met de kolomboor gedaan.

[ afbeelding ]

Begonnen aan de randen van de tegels

[ afbeelding ]

Onze amandel doet het goed, hangt helemaal vol. We moeten alleen opletten op gaaien, twee jaar geleden hadden ze de boom leeggehaald. Ik heb ze dit jaar nog niet gezien, gelukkig.

[ afbeelding ]
Wat een precisieklus! _O_
Resistance is futile.
pi_213097887
Liesbeth heeft vanmorgen alles een keer schoongemaakt (terwijl ik in Fundão boodschappen aan het doen was).

Van het parkeerterrein van de Lidl, de skipistes zijn open hoorde ik (het is een beginnerspiste).

De gans van een vriend van ons komt gewoon de keuken binnenlopen

pi_213111303
Oh ja, we hebben onze keuken besteld bij Ikea. Ook met een vriend nog even bij een zaak gaan kijken voor het werkblad van de keuken. Een zwart granieten werkblad kost daar dus net geen 800 euro.
pi_213115769
Vandaag in de morgen wat aan onze kippenren gewerkt, daarna kregen we bezoek. Iemand die in de buurt woont, maar die we nog nooit hadden ontmoet, ook nog even haar boerderij bekeken.

Die ligt meer richting van het bos aan het oosten van ons terrein. Een stuk groter dan ons terrein, 14 hectare met 250 olijfbomen en een groot stuk bos. Ze gaat verkopen omdat haar man 1.5 jaar geleden is overleden en alleen op een boerderij is niet echt leuk. Het adres van een vriendin van ons doorgegeven die makelaar is.

Maar ja, onze kippenren:

Driekwart van de betonnen balken liggen in het grind, allemaal redelijk waterpas.

Morgen kijken of het droog genoeg is om de rest van de balken erin te krijgen.

We hebben albino stokstaartjes nu, na vier jaar Portugese zon is bijna alle kleur verdwenen

pi_213148391
Onze kippen worden mooi groot, de haan kraait nu elke morgen (en overdag om te laten horen dat ie nog leeft).

De haan loopt gewoon de ingang voorbij op weg naar zijn hennen (nachthok staat om de hoek).

Toch kunnen vinden

Met vier man de kachel op zijn plek getild. Uitgemeten waar de pijp door het dak moet.

Ook is het gat gemaakt waar de trap moet komen, ik heb vanmorgen de trap ingesmeerd met anti-insectenspul (tegen houtworm en boktor).
pi_213150469
Mooie kachel <3
En je kippen <3
pi_213151044
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 april 2024 19:05 schreef mrien het volgende:
Mooie kachel <3
En je kippen <3
Nu nog alles aansluiten en een ombouw maken (en gat door het dak voor de pijp).
  dinsdag 9 april 2024 @ 21:39:48 #130
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213153207
Met vier man, hoppa *) . Het ziet er echt beresterk uit.
Resistance is futile.
pi_213160195
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 april 2024 21:39 schreef Seven. het volgende:
Met vier man, hoppa *) . Het ziet er echt beresterk uit.
Misschien een beetje :) te, maar het kwam zo uit.
pi_213160206
De profielen voor het plafond boven de keuken worden er opgezet.

pi_213174583
Nog één profiel en dan kan boven de keuken het folie en de gipsplaten erop. Kan je ook gelijk zien dat onze kachelpijp best wel fors is.

De tegels gaan precies gelijk lopen aan de bovenkant van de box van het rolluik, dat leek ons het mooiste.

pi_213179777
Het folie gaat tegen het plafond aan, bijna alle filmpjes nieten het aan hout en dat gaat heel erg moeilijk in beton, na zoeken gevonden dat het ook met dubbelzijdig tape kan.

pi_213208070
Kippenren wordt in elkaar gezet, zoals altijd missen we een onderdeel maar dat gaan we lassen (nog nooit gedaan, maar een vriend van mij gaat het uitleggen).

Vanaf nu: kooigevechten op ons terrein :)

Het gaas moet nog bevestigd worden, dat komt van de week.
  zondag 14 april 2024 @ 21:48:16 #136
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213212146
Kooivechten :+

Wel fijn dat er een hack is voor het folie. En gipsplaten.. dan is de eindstreep in zicht!
Resistance is futile.
pi_213212199
quote:
14s.gif Op zondag 14 april 2024 21:48 schreef Seven. het volgende:
Kooivechten :+

Wel fijn dat er een hack is voor het folie. En gipsplaten.. dan is de eindstreep in zicht!
Morgen keuken ophalen, maar voor het plaatsen eerst de gipsplaten erop zetten en verven.
pi_213212583
@Seven hoe hebben jullie dat gedaan met het diepere werkblad? Balk tegen de muur als ondersteuning voor het werkblad en hebben jullie de kastjes daar nog aan vastgezet?
  maandag 15 april 2024 @ 02:53:02 #139
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213213550
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2024 22:41 schreef Managarm het volgende:
@:Seven hoe hebben jullie dat gedaan met het diepere werkblad? Balk tegen de muur als ondersteuning voor het werkblad en hebben jullie de kastjes daar nog aan vastgezet?
Ik vraag het morgen ff aan Six.
Resistance is futile.
  maandag 15 april 2024 @ 19:47:26 #140
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213220880
Six. zegt dat er een frame gemaakt is onder de muurbalk.
Resistance is futile.
pi_213222671
Keuken binnen, aanhanger en auto vol, het paste.

Ikea thuisbezorgen kost hier 100 euro, ophalen bij ophaalpunt 25 euro, dus zelf opgehaald. Ikea heeft in diverse plaatsen waar geen Ikea in de buurt zit ophaalpunten geopend, de dichtstbijzijnde Ikea voor ons is meer dan 2 uur rijden.

Het is overigens warm de afgelopen dagen, 30+. De temperatuur gaat de komende dagen weer omlaag, met kans op regen. Ik merk er overigens weinig van want ik werk binnen, binnen in huis is het constant nu rond de 18 graden.
pi_213230053
Eerste gipsplaten

pi_213271693
Vanmorgen en vannacht heerlijk onweer gehad, in de morgen begon het eindelijk met regenen. Van de week kwam er een pakketje binnen wat ik in november besteld had. 200 wortels van Miscanthus Giganteus, een gras dat 3.5 meter hoog wordt.

Die zitten nu bijna allemaal in de grond, op een stuk naast de grote steeneik met de tractor een aantal voren getrokken en daar de wortels in gezet.
pi_213272230
Het gras staat hoog en je ziet nu na een week hitte al dat het geel begint te worden. Pad gemaaid om wat makkelijker te kunnen lopen.

Ik heb de olijfgaard en de zijkanten van het terrein gemaaid met de tractor, uurtje werk. Eind van de maand moet het terrein "schoon" zijn, wegens brandgevaar (er zijn al regio's waar er al brandgevaar, de eerste brandjes zijn ook al geweest). De zijkanten moeten gemaaid worden en rond de gebouwen moet een strook van een aantal meter vrij zijn van begroeiing.

[ Bericht 1% gewijzigd door Managarm op 20-04-2024 17:32:28 ]
pi_213276422
Wat een hoogte om die gipsplaten te bevestigen! Ziet er wel strak uit zo!
pi_213288302
De kippenren is bijna klaar, moet alleen nog een dak op. Dat doen we als de kippen er al wonen. Morgen verplaatsen we het kippenhok, hebben de drie kippen 36 m2.

Een vriend van ons heeft geholpen met het lassen van de deur, een deur kopen was nogal duur. Nu hebben we een deur voor een paar tientjes.

zondag 21 april 2024 @ 23:06:02 #147
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213289280
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 17:21 schreef Managarm het volgende:
Het gras staat hoog en je ziet nu na een week hitte al dat het geel begint te worden. Pad gemaaid om wat makkelijker te kunnen lopen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik heb de olijfgaard en de zijkanten van het terrein gemaaid met de tractor, uurtje werk. Eind van de maand moet het terrein "schoon" zijn, wegens brandgevaar (er zijn al regio's waar er al brandgevaar, de eerste brandjes zijn ook al geweest). De zijkanten moeten gemaaid worden en rond de gebouwen moet een strook van een aantal meter vrij zijn van begroeiing.

[ afbeelding ]
Die laatste foto lijkt wel my little house on the prairie!
Resistance is futile.
pi_213294833
Kippen zitten in de nieuwe ren!

maandag 22 april 2024 @ 18:00:49 #149
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_213294862
Gaaf! Komen daar nog schaduwdoeken voor de echte zomerse zonnestralen?
pi_213294890
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2024 18:00 schreef Molo het volgende:
Gaaf! Komen daar nog schaduwdoeken voor de echte zomerse zonnestralen?
De kleine overkapping vinden ze nu al leuk, maar voor de zomer zou een schaduwdoek een stuk beter zijn ja.
pi_213301547

Boven de keuken klaar! Nu tussendoor randen vullen, gazen en verven.

pi_213314014
Tegelen, Liesbeth dacht ik gebruik het levelsysteem.

We hebben een nieuwe huurder, een Amerikaanse gaat het huis huren voor een aantal maanden. De Engelsman gaat op zijn eigen terrein wonen.
pi_213326413
Het begint zowaar op een huis te lijken, als al het stuukwerk gedaan is dan moet er nog een afwerklaagje op, dat gaan we als laatste doen (met veel mensen).

pi_213326548
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 20:42 schreef Managarm het volgende:
Het begint zowaar op een huis te lijken, als al het stuukwerk gedaan is dan moet er nog een afwerklaagje op, dat gaan we als laatste doen (met veel mensen).

[ afbeelding ]
Wow! _O_
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  donderdag 25 april 2024 @ 22:29:52 #155
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213328235
Jemig, ik loop een weekje achter. Wat een grote stappen!
Resistance is futile.
pi_213335498
Regen, tijd om het laatste snoeiafval weg te werken. Ik heb het aan de chipper geprobeerd te voeren, maar dat werkt niet, te klein. Alles wat iets groter is, ligt op de brandhoutstapel.

pi_213343646
Leuk, het regende vandaag, en ik keek even naar hoeveel watt de zonnepanelen opwekte, toch een keurige 1500 watt. De accu's zijn ieder geval vol, kan ik straks de boiler aanzetten.
pi_213343937
Allemaal dierenellende de laatste dagen.

Eerst Zara die een bloedneus kreeg, en dat best lang duurde voor het stopte. Het is een van de gevolgen van haar ziekte, dierenarts heeft op haar vrije dag een recept gestuurd (dat we pas de volgende dag konden halen, 24 uurs apotheek is dus niet open op feestdagen blijkbaar. Herdenking 50 jaar anjerrevolutie was het overigens).

Toen ik terugkwam, begon de bloedneus weer door het niezen en gelijk de druppels gegeven, na twee keer druppelen in 12 uur rent ze nu weer rond. Er lag echt overal bloed, niezen met een bloedneus geeft echt rotzooi.

Nu heeft een kip die haar eerste ei heeft proberen te leggen, niet echt gelukt. Het ei hangt nog vast aan de cloaca die mee naar buiten is gekomen. Dierenarts komt langs hiervoor.

[ Bericht 0% gewijzigd door Managarm op 28-04-2024 15:54:09 ]
  Spellchecker zaterdag 27 april 2024 @ 15:47:55 #159
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_213343972
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2024 15:43 schreef Managarm het volgende:
Allemaal dierenellende de laatste dagen.

Eerst Zara die een bloedneus kreeg, en dat best lang duurde voor het stopte. Het is een van de gevolgen van haar ziekte, dierenarts heeft op haar vrije dag een recept gestuurd (dat we pas de volgende dag konden halen, 24 uurs apotheek is dus niet open op feestdagen blijkbaar. Herdenking 50 jaar anjerrevolutie was het overigens).

Toen ik terugkwam, begon de bloedneus weer door het niezen en gelijk de druppels gegeven, na twee keer druppelen in 12 uur rent ze nu weer rond. Er lag echt overal bloed, niezen met een bloedneus geeft echt rotzooi.

Nu hebben een kip die haar eerste ei heeft proberen te leggen, niet echt gelukt. Het ei hangt nog vast aan de cloaca die mee naar buiten is gekomen. Dierenarts komt lang hiervoor.
-O-
  zaterdag 27 april 2024 @ 17:34:46 #160
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213344846
Ah sneu, hopelijk komt de kip er weer bovenop en geen bloedneuzen meer.
Resistance is futile.
pi_213352068
Zara stuitert weer vrolijk rond, als ze niest dan krijgt zij een bloedneus, maar de druppels helpen gelukkig, het is een stuk sneller over. We wachten nog op de dierenarts, die heeft het druk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Managarm op 28-04-2024 15:49:35 ]
pi_213353051
Kip is ok, het binnenwerk is weer naar binnen gezet en het is gehecht zodat ze het niet er uit kan persen. We moeten alleen zelf de hechtingen over een paar dagen losknippen. Kosten: 40 euro. Onze dierenarts (nou ja, veearts ) doet dit in zijn weekend. Werkt gewoon 40 uur en in het weekend vaak 12 uur per dagen, hij begon nu wel moe te worden nu hij iets ouder aan het worden is.
pi_213353425
Sneu hè bij beesten. Fijn, dat de dierenartsen zich inzetten.

Kleinigheid: Is het voor Zara een zij en voor kip een hij 😇

Oh ja…open vuur gemaakt zie ik en er zijn (al) weer bosbranden?
pi_213354488
quote:
1s.gif Op zondag 28 april 2024 14:59 schreef AnneX het volgende:
Sneu hè bij beesten. Fijn, dat de dierenartsen zich inzetten.

Kleinigheid: Is het voor Zara een zij en voor kip een hij 😇

Oh ja…open vuur gemaakt zie ik en er zijn (al) weer bosbranden?
Niet echt, regen de afgelopen dagen. De komende week is er ook nog regen voorspelt. We hadden vannacht zelfs nachtvorst, eind april, gelukkig staan mijn bananen nog binnen.
  zondag 28 april 2024 @ 17:05:03 #165
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_213354631
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2024 14:15 schreef Managarm het volgende:
Kip is ok, het binnenwerk is weer naar binnen gezet en het is gehecht zodat ze het niet er uit kan persen. We moeten alleen zelf de hechtingen over een paar dagen losknippen. Kosten: 40 euro. Onze dierenarts (nou ja, veearts ) doet dit in zijn weekend. Werkt gewoon 40 uur en in het weekend vaak 12 uur per dagen, hij begon nu wel moe te worden nu hij iets ouder aan het worden is.
die mag hierna wel gouden eieren gaan leggen....
pi_213354827
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2024 17:05 schreef Fietsertje70 het volgende:

[..]
die mag hierna wel gouden eieren gaan leggen....
Ja, best wel. Ach, ik vind het zonde om een beest dood te laten gaan aan zoiets, zij kan er niets aan doen. En het is maar geld, je kan er altijd meer van verdienen ;) .
pi_213388982
Creatief om de randtegels vast te zetten

Onkruid in de moestuin aan het snoeien, mobiele composteerders komen automatisch aanlopen

Niet helemaal zoals ik dacht, ik had Facelia gezaaid. Had verwacht dat er iets meer zouden opkomen, het onkruid is hoger dan de Facelia :) .

[ Bericht 0% gewijzigd door Managarm op 02-05-2024 10:55:36 ]
pi_213400521
Nou, we hebben toch een kip minder. De kip gooide na het weghalen van de hechtingen alles weer naar buiten en ze kon niet meer op een normale manier poepen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Managarm op 03-05-2024 10:22:43 ]
pi_213400528
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 09:42 schreef Managarm het volgende:
Nou, we hebben toch een kip minder. De kip gooide na het weghalen van de hechtingen alles weer naar buiten en ze kon niet meer op een normale poepen.
-O-
pi_213401183
quote:
Nou, we hebben toch een kip minder. De kip gooide na het weghalen van de hechtingen alles weer naar buiten en ze kon niet meer op een normale manier poepen.
RIP kip. 💐
pi_213402931
Onze binnendeuren opgehaald bij het café, vrachtwagens komen niet onze weg over.

zaterdag 4 mei 2024 @ 15:56:52 #172
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213416350
quote:
;( -O-
Resistance is futile.
  Spellchecker zaterdag 4 mei 2024 @ 16:06:22 #173
197773 crew  maily
pi_213416405
quote:
Achgos.
pi_213427125
Het eerste ei, ik had vier nepeieren als voorbeeld neergelegd :-D .

pi_213563987
We hebben een etende Eddie, onverstoorbaar:

Licht in de badkamer

Boilerhok

Regenachtig hier, nou ja, dreigende regen, boven ons terrein schijnt meestal de zon en we krijgen een paar druppels

Alles is al dood aan het gaan, het begin van de dorre periode

Daarom heb ik onze nieuwe olijfboompjes voorzien van irrigatie, we hebben 300 meter aan slang aangesloten. Inmiddels zitten er 70 boompjes op die lijn.

Uitzicht van de weg naar Fundão

Nieuwe kippen in de maak

Liesbeth is hard aan het voegen en het plafond af aan het werken. Ik lig stil, enorm veel last van mijn rug, vrijdagmorgen naar de dokter.
  Spellchecker dinsdag 14 mei 2024 @ 21:54:14 #176
197773 crew  maily
pi_213564031
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 21:51 schreef Managarm het volgende:
We hebben een etende Eddie, onverstoorbaar:

[ afbeelding ]

Licht in de badkamer

[ afbeelding ]

Boilerhok

[ afbeelding ]

Regenachtig hier, nou ja, dreigende regen, boven ons terrein schijnt meestal de zon en we krijgen een paar druppels

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Alles is al dood aan het gaan, het begin van de dorre periode

[ afbeelding ]

Daarom heb ik onze nieuwe olijfboompjes voorzien van irrigatie, we hebben 300 meter aan slang aangesloten. Inmiddels zitten er 70 boompjes op die lijn.

[ afbeelding ]

Uitzicht van de weg naar Fundão

[ afbeelding ]

Nieuwe kippen in de maak

[ afbeelding ]

Liesbeth is hard aan het voegen en het plafond af aan het werken. Ik lig stil, enorm veel last van mijn rug, vrijdagmorgen naar de dokter.
Eddie O+

Al die olijfboompjes!

Regenboog O+

Liesbeth _O_

Ik zag eerst de foto's en de broedmachine lijkt op een kippiepan _O- :@

En sterkte met je rug! O+ ^O^
pi_213564302
Sterkte met je rug!
  dinsdag 14 mei 2024 @ 22:21:03 #178
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213564391
Wat is er met je rug? Spit?
Resistance is futile.
pi_213564622
quote:
9s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 22:21 schreef Seven. het volgende:
Wat is er met je rug? Spit?
Pijn in mijn onderrug, onderste wervels, met pijnstillers voel ik het nog steeds.
pi_213565206
Overbelast? Balen!

Mooie kleur tegels in de badkamer O+

Eddie :D
  woensdag 15 mei 2024 @ 00:32:24 #181
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213565525
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 22:35 schreef Managarm het volgende:

[..]
Pijn in mijn onderrug, onderste wervels, met pijnstillers voel ik het nog steeds.
Sterkte!
Resistance is futile.
pi_213566271
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 23:38 schreef Blues het volgende:
Overbelast? Balen!

Mooie kleur tegels in de badkamer O+

Eddie :D
Ja, ik denk het. Ik was het terrein aan het schoonmaken met de bosmaaier, halverwege moeten stoppen.

Doro was er overigens ook bij, we zien ze nu iets minder omdat ze op het terrein beneden aan het stroompje rondlopen. Een of twee keer per dag komen ze even kijken of we iets lekkers voor ze hebben. Wortel, een paar distels, ze zijn niet zo moeilijk :) .

Ondertussen hebben we onze paspoorten laten verlengen, met de bus naar Lissabon gegaan. Met twee personen retour: 18.80 euro (2 uur en 20 minuten enkele reis). Hoop gelopen en Lissabon is best heuvelachtig. Als eerste pasfoto's laten maken en vlakbij geluncht.

Voor 12.20 euro lunch met twee personen in Lissabon: twee bifina's, patat en drie drankjes. Bifana is de Portugese snack bij uitstek, een broodje varkenslap, probeer het als je in Portugal bent. Naast de Nederlandse ambassade een leuk parkje gevonden, heerlijk in de schaduw gezeten, het was warm. We waren gelijk aan de beurt, dus stonden we om 15:00 al buiten en de bus ging om 18:00.

Maar niet getreurd, google maps denkt dat trams gelijk zijn aan metro's, dus we liepen een half uur de verkeerde kant op. We hadden nog tijd over om wat te eten te bestellen toen we bij Lissabon Oriente aankwamen. Om 21:30 waren we terug op onze boerderij. Lissabon doen we over 10 jaar wel weer een keer.

[ Bericht 12% gewijzigd door Managarm op 15-05-2024 08:32:04 ]
pi_213590602
Deze week hebben we niet zoveel gedaan, beetje terrein opruimen en wat dingen voorbereiden.

Mijn rug is al een stuk beter, ik kan niet lang met de bosmaaier werken, half uurtje. Vanmiddag gaan we het terrein bekijken van onze Amerikaanse huurster, sociaal doen.

We hebben eindelijk een keer een normale offerte, vriendelijke man, die het gebeuren er in zijn weekend bij doet. Dat is voor het communicatiegedeelte, internet+coax+fiber (verplicht aanleggen).

Gisteren zijn de laatste bamboes geplant, de Phyllostachys Nigra, een zwarte bamboe. We hebben gewacht tot we iemand hadden om het gat eromheen te graven. De bamboe is netjes ingepakt met wortelbegrenzer, die gaat nergens naar toe.

pi_213591767
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 07:47 schreef Managarm het volgende:

Ondertussen hebben we onze paspoorten laten verlengen, met de bus naar Lissabon gegaan. Met twee personen retour: 18.80 euro (2 uur en 20 minuten enkele reis). Hoop gelopen en Lissabon is best heuvelachtig. Als eerste pasfoto's laten maken en vlakbij geluncht.

Voor 12.20 euro lunch met twee personen in Lissabon: twee bifina's, patat en drie drankjes. Bifana is de Portugese snack bij uitstek, een broodje varkenslap, probeer het als je in Portugal bent. Naast de Nederlandse ambassade een leuk parkje gevonden, heerlijk in de schaduw gezeten, het was warm. We waren gelijk aan de beurt, dus stonden we om 15:00 al buiten en de bus ging om 18:00.
Gaat makkelijker dan in het VK! Hier doen ze dat niet op de ambassade. De 'ambassade'-website waar je een afspraak kunt maken is al een url van VFS Global, waarop staat dat er geen afspraakmogelijkheden zijn en je het via VFS Global moet doen. Daar heb je geluk als je een afspraak kunt maken binnen 3 maanden (ondanks dat ministerie aangeeft dat 6 weken genoeg tijd is om een paspoort aan te vragen). En als je je afspraak hebt, kun je je voorbereiden op flink wat wachten. Denk dat ik eerst bijna 2uur buiten heb gewacht bij VFS Global, en vervolgens binnen nog ruim een uur. En dat 3 weken later weer om hem op te halen (kunnen hem ook opsturen, maar had hem nodig, uiteindelijk op dinsdag opgehaald, en ik had hem vrijdag nodig, voor een reis eind april, eind januari aanvraag begonnen...). Ook lekker als je een paspoort aanvraagt voor een pasgeborene, dan kun je mooi buiten in de regen wachten met je baby voor een paar uur als een beetje pech hebt, en daarna nog meer dan een uur binnen in een ruimte volgepakt met mensen die allemaal drijfnat zijn.
pi_213595588
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 11:43 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Gaat makkelijker dan in het VK! Hier doen ze dat niet op de ambassade. De 'ambassade'-website waar je een afspraak kunt maken is al een url van VFS Global, waarop staat dat er geen afspraakmogelijkheden zijn en je het via VFS Global moet doen. Daar heb je geluk als je een afspraak kunt maken binnen 3 maanden (ondanks dat ministerie aangeeft dat 6 weken genoeg tijd is om een paspoort aan te vragen). En als je je afspraak hebt, kun je je voorbereiden op flink wat wachten. Denk dat ik eerst bijna 2uur buiten heb gewacht bij VFS Global, en vervolgens binnen nog ruim een uur. En dat 3 weken later weer om hem op te halen (kunnen hem ook opsturen, maar had hem nodig, uiteindelijk op dinsdag opgehaald, en ik had hem vrijdag nodig, voor een reis eind april, eind januari aanvraag begonnen...). Ook lekker als je een paspoort aanvraagt voor een pasgeborene, dan kun je mooi buiten in de regen wachten met je baby voor een paar uur als een beetje pech hebt, en daarna nog meer dan een uur binnen in een ruimte volgepakt met mensen die allemaal drijfnat zijn.
Wij hadden het geluk dat er een aantal mensen niet op kwam dagen. Moet je buiten wachten? Dat is echt slecht.
pi_213596764
Jep, buiten wachten, elke kwartier mogen er dan een aantal naar binnen, en daar is het dan bomvol.
Daar heb jij op je boerderij geen last van! :)
  zondag 26 mei 2024 @ 18:22:16 #187
410477 Fietsertje70
pi_213694008
Hoe gaat met je rug?
pi_213694201
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 18:22 schreef Fietsertje70 het volgende:
Hoe gaat met je rug?
Iets beter, ik kan weer wat doen, niet te lang, vandaag wel het land met de tractor gemaaid. Het is nu overigens de spier in mijn rug, met de bosmaaier werken is niet leuk.

Maar ja, we komen iets vooruit, van de week zijn we klaar met de zuidzijde van het huis. Ik ben bezig om de sleuven voor het communicatieproject te maken (ik heb een sleuvenfrees, werkt goed).

Geen foto's, nou ja.. wel eentje van een hond met een pindakaasemmer

pi_213713782
Onze nieuwe aanwinst, die vrolijk door het leven tsjiept, maakt in zijn eentje best veel kabaal.

Inmiddels zijn het er twee, zag net op onze kipcam dat er een tweede uitgekomen is.

Stuukwerk!

De grijze vlek op de nok is tijdelijk, die wordt nog bedekt op een of andere manier. Er zaten mussen in de nok (in de 2 cm die over is tussen de dakrand en de vogelschroot) dus het is nu dicht gemaakt. Wat uitsteekt boven de nok is de houder voor de Starlinkschotel.
  Spellchecker dinsdag 28 mei 2024 @ 17:17:37 #190
197773 crew  maily
pi_213713811
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 17:14 schreef Managarm het volgende:
Onze nieuwe aanwinst, die vrolijk door het leven tsjiept, maakt in zijn eentje best veel kabaal.

[ afbeelding ]

Inmiddels zijn het er twee, zag net op onze kipcam dat er een tweede uitgekomen is.

Stuukwerk!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De grijze vlek op de nok is tijdelijk, die wordt nog bedekt op een of andere manier. Er zaten mussen in de nok (in de 2 cm die over is tussen de dakrand en de vogelschroot) dus het is nu dicht gemaakt. Wat uitsteekt boven de nok is de houder voor de Starlinkschotel.
Wat heeft zo'n kuiken meteen grote poten :o
pi_213713828
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 17:17 schreef maily het volgende:

[..]
Wat heeft zo'n kuiken meteen grote poten :o
Ja, ze leven op grote voet ;) .
pi_213714034
Ziet er mooi uit dat huis van buiten! Het einde is in zicht?
pi_213714145
Wow wat mooi om het huis zo te zien!
Doen jullie het stucken ook zelf?
pi_213714179
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 17:54 schreef mrien het volgende:
Wow wat mooi om het huis zo te zien!
Doen jullie het stucken ook zelf?
We hebben iemand ingehuurd, die helpt ons met dat soort zaken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 17:41 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ziet er mooi uit dat huis van buiten! Het einde is in zicht?
We zijn op de helft buiten, nu de zuidoostkant. Die is wat minder, want die krijgt echt volle bak zon. Je kan er nu alleen in de morgen werken, anders smelt je. Iemand heeft de thermostaat omhoog gedraaid, het is nu rond de 35 graden opeens met een nachttemperatuur van 15 graden, verleden week was het tien graden koeler.
  dinsdag 28 mei 2024 @ 18:11:53 #195
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213714289
Mooi hoor, crispy white render zou Kevin McCloud zeggen!
Resistance is futile.
  dinsdag 28 mei 2024 @ 18:35:24 #196
249756 Symphonic
Look o Look
pi_213714453
Het begint wat te worden.
Je zit daar ook in een prachtige regio.
Het is inmiddels alweer even geleden dat ik daar was.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_213714622
Mooi!!
Kippie O+
PindakaashonT :D
pi_213717972
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 18:49 schreef Blues het volgende:

PindakaashonT :D
Probeer dan nog maar eens de pot terug te krijgen, ze is een half uur bezig geweest, wel heerlijk schoon, kon zo de kast in ^O^ .
pi_213719535
Een diepe waterput laten boren, om beter voorbereid te zijn op extreme droogte. We hebben al een jaar gehad dat we nog een meter water in onze waterput hadden, niet echt prettig. Ze zijn tot 130 meter diep gegaan.

pi_213721734
quote:
17s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 18:11 schreef Seven. het volgende:
Mooi hoor, crispy white render zou Kevin McCloud zeggen!
Het doet bijna zeer aan je ogen zo wit.
pi_213722168
Kipjes O+
Drie nachten per maand, bij Volle Maan, verander ik in een weerwolfje. Een schattig weerwolfje met een brilletje. Ik eet enkel wraps met rode bietenburger bij extreme hongertjes. #TeamWerewolf
  woensdag 29 mei 2024 @ 19:28:20 #202
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213725657
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 07:43 schreef Managarm het volgende:
Een diepe waterput laten boren, om beter voorbereid te zijn op extreme droogte. We hebben al een jaar gehad dat we nog een meter water in onze waterput hadden, niet echt prettig. Ze zijn tot 130 meter diep gegaan.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Waar gebruik je het water uit de put voor?
Resistance is futile.
pi_213725748
quote:
7s.gif Op woensdag 29 mei 2024 19:28 schreef Seven. het volgende:

[..]
Waar gebruik je het water uit de put voor?
Om de planten water te geven en om de vloer te koelen (de nieuwe waterput).
pi_213751210
We hebben nog maar een kuiken over, de andere twee zijn overleden. Die lagen in de morgen dood in de ren. Ik heb echt geen succes met kuikens, de rest van de eieren zijn niet uitgekomen. Volgende week maar een paar uur rijden en kuikens gaan kopen, dat kuiken kan niet alleen zitten.

Misschien dat ik het iets anders aan ga pakken en er twee kippen bij zet van een ras dat wel broeds wordt.

Hier kan je zien hoe droog alles al is, een week van 35 graden en meer en alles sterft af.

Het nieuwe meertje bij ons riviertje, ik heb er geen waterplanten ingezet, die kwamen spontaan.

zaterdag 1 juni 2024 @ 09:15:13 #205
249756 Symphonic
Look o Look
pi_213751381
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 19:36 schreef Managarm het volgende:

[..]
Om de planten water te geven en om de vloer te koelen (de nieuwe waterput).
Mijn ouders hadden in Usseira ook een put voor dezelfde doeleinden.
Ze hebben in de loop der jaren wel wat gedoe gehad met de pomp.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_213753074
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 09:15 schreef Symphonic het volgende:

[..]
Mijn ouders hadden in Usseira ook een put voor dezelfde doeleinden.
Ze hebben in de loop der jaren wel wat gedoe gehad met de pomp.
Werkt het nu zonder problemen? Weet je toevallig het merk van de pomp, ben me aan het oriënteren.
  zaterdag 1 juni 2024 @ 12:45:43 #207
249756 Symphonic
Look o Look
pi_213753250
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 12:23 schreef Managarm het volgende:

[..]
Werkt het nu zonder problemen? Weet je toevallig het merk van de pomp, ben me aan het oriënteren.
Ze zijn er beiden niet meer. Ik zou het merk niet meer weten helaas.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_213769911
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 17:14 schreef Managarm het volgende:
Wat uitsteekt boven de nok is de houder voor de Starlinkschotel.
Fancy :P Die van ons staat op een ladder in de tuin, en krijgt binnenkort een eigen tafeltje.
pi_213770166
quote:
2s.gif Op zondag 2 juni 2024 20:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Fancy :P Die van ons staat op een ladder in de tuin, en krijgt binnenkort een eigen tafeltje.
Het is een tafeltje vinden wij, deze staat nu op het schuurdak geschroefd. Als het huis klaar is verplaatsen we die, in dit kotje komt dan internet via het stopcontact, getest en het werkte verbazingwekkend goed over 60 meter (geen zin om nog een kabel in te gaan graven).
  zondag 2 juni 2024 @ 22:47:10 #210
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213771242
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 08:54 schreef Managarm het volgende:
We hebben nog maar een kuiken over, de andere twee zijn overleden. Die lagen in de morgen dood in de ren. Ik heb echt geen succes met kuikens, de rest van de eieren zijn niet uitgekomen. Volgende week maar een paar uur rijden en kuikens gaan kopen, dat kuiken kan niet alleen zitten.

Misschien dat ik het iets anders aan ga pakken en er twee kippen bij zet van een ras dat wel broeds wordt.

Hier kan je zien hoe droog alles al is, een week van 35 graden en meer en alles sterft af.

[ afbeelding ]

Het nieuwe meertje bij ons riviertje, ik heb er geen waterplanten ingezet, die kwamen spontaan.

[ afbeelding ]
Gebeurt het afsterven altijd in mei? En sneu van je kuikens ;( .
Resistance is futile.
pi_213771353
quote:
1s.gif Op zondag 2 juni 2024 22:47 schreef Seven. het volgende:

[..]
Gebeurt het afsterven altijd in mei? En sneu van je kuikens ;( .
Vorig jaar nog eerder, maar het is altijd jammer. Het was zo mooi groen, nu zijn de bovenste gedeelte van het terrein geel aan het worden.
  zondag 2 juni 2024 @ 23:43:42 #212
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213771695
En hoe is het nu met je rug?
Resistance is futile.
pi_213772378
quote:
2s.gif Op zondag 2 juni 2024 23:43 schreef Seven. het volgende:
En hoe is het nu met je rug?
Ik kan weer wat dingen doen, het gaat de goede richting op.
pi_213803542
De ezels nemen een stofbad, ze hebben hun vliegentuigje weer om. Ze kwamen aanrennen toen Liesbeth ze om wilde gaan doen, ze snappen dat het werkt.

Ronya, heeft een mooi plekje uitgezocht

We zijn de hoek om!

Als je goed kijkt, zie je onder de nok een rooster zitten, daar komt een axiale ventilator achter, die gaat in de morgen de warme lucht in de nok van het huis naar buiten blazen. De koele lucht komt dan vanzelf via de openstaande ramen weer naar binnen. Het is overigens een ventilator die op vol vermogen 760 M3 per uur kan verversen :) .
  woensdag 5 juni 2024 @ 21:57:47 #215
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213803808
Mooi hoor, ziet er goed uit!
Resistance is futile.
pi_213858603
Begonnen met het zetten van het plafond in de badkamer/slaapkamers.

Wat geld uitgegeven voor een apparaat, gekocht bij een bedrijf dat gipsplaten verkoopt.

Straks gaan we de badkamer doen, deze kamer kunnen maar twee platen op omdat er nog leidingen getrokken moeten worden, daar komt iemand voor omdat dat gecertificeerd moet worden (communicatie project, coax en ethernet in elke kamer).

Kippen hebben wat hooi gekregen, helemaal gelukkig zijn ze het zaad eruit aan het graven. Daarna gaat het hooi als mulch in de kas, minder last van onkruid op die manier.

Er is geen kuiken overgebleven van het uitbroeden, we gaan nu onze eigen eieren uitbroeden. We zijn ze nu aan opsparen.
pi_213858786
Nou, dat apparaat bestond nog niet toen wij iets vergelijkbaars deden. 👍🏼

Jammer van de eieren. En zie ik het goed: hebben de kippen een stok met een schommel? Roerei iemand?
pi_213860737
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2024 15:06 schreef AnneX het volgende:
Nou, dat apparaat bestond nog niet toen wij iets vergelijkbaars deden. 👍🏼

Jammer van de eieren. En zie ik het goed: hebben de kippen een stok met een schommel? Roerei iemand?
Ja, ze hebben een schommel, ze hebben vermaak nodig. Ze legt zes eieren per week. Die sparen we nu op tot we er 10 hebben en broeden die dan uit, kost geen geld. Ik heb in ieder geval iets gevonden met luchtvochtigheid in de machine, dus nog maar een keer proberen.
pi_213893371
Het plafond zit in de badkamer, helaas kunnen we de rest van het huis nog niet doen, omdat er nog leidingen door de rest van de plafonds moeten.

Slaapkamer deur zit erin, nog wat afwerking te doen (die vinger staat niet voor niets op de foto)

[ Bericht 0% gewijzigd door Managarm op 13-06-2024 16:34:20 ]
pi_214005713
Plafond klaar, al vloekend heeft Liesbeth de spotjes erin gekregen. Spotjes hebben een hoogte van acht cm, de profielen voor het plafond drie centimeter. Ze heeft uit de stenen erboven een stuk gehakt.

De afzuiging zit er ook al in, eentje met warmteterugwinning, mooi apparaat (die komen ook in de rest van het huis)

Morgenmiddag gaat de afwerking voor de rand erop gelijmd worden (ze zijn van piepschuim, wit geverfd) en gaat de douche opgehangen worden.
  vrijdag 21 juni 2024 @ 23:16:01 #221
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214005775
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 23:11 schreef Managarm het volgende:
Plafond klaar, al vloekend heeft Liesbeth de spotjes erin gekregen. Spotjes hebben een hoogte van acht cm, de profielen voor het plafond drie centimeter. Ze heeft uit de stenen erboven een stuk gehakt.

De afzuiging zit er ook al in, eentje met warmteterugwinning, mooi apparaat (die komen ook in de rest van het huis)

[ afbeelding ]

Morgenmiddag gaat de afwerking voor de rand erop gelijmd worden (ze zijn van piepschuim, wit geverfd) en gaat de douche opgehangen worden.
Haha, de herkenning :') wij hebben uiteindelijk plattere lampjes gekocht in ons vorige huis.

En mooie decentrale WTW. Hoeveel licht ververst 'ie per uur?
Resistance is futile.
pi_214005912
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 23:16 schreef Seven. het volgende:

[..]
Haha, de herkenning :') wij hebben uiteindelijk plattere lampjes gekocht in ons vorige huis.

En mooie decentrale WTW. Hoeveel licht ververst 'ie per uur?
60 m3 per uur per stuk

https://www.ambientika.eu/en/

[ Bericht 8% gewijzigd door Managarm op 23-06-2024 12:52:12 ]
pi_214235332
Mooi die afwerking, ze zijn van piepschuim.

De douche hangt

Morgen de douchebak plaatsen

Kastje opgehangen

Toilet en bidet, gebruiksaanwijzing erbij.

De badkamer krijgt een schuifdeur, moet nog geplaatst worden

Profielen plaatsen, echt een takkewerk.

Je kan nu zien hoe het gaat worden

Gaan er dingen mis, ja natuurlijk. Ik zette de boor op de tegels en ze kwamen van de muur af.

De granaatappel staat in bloei, die krijgt nooit water en doet het gewoon.

We zijn blij met het weer van juli, een paar dagen warm weer is niet zo erg, we hebben nog regen gehad eergisteren. Het is zo rond de 30 graden met uitschieters naar 35. Eind volgende week gaat het richting de 40 graden, dat wordt dus vroeg beginnen en vroeg stoppen.
pi_214238510
Wat is de badkamer mooi <3
  Spellchecker woensdag 10 juli 2024 @ 19:14:00 #225
197773 crew  maily
pi_214251073
Sommige van die tegels in de badkamers hebben flink wat tijd gekost volgens mij om op maat te snijden! Ziet er goed uit!
pi_214251504
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2024 14:06 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Sommige van die tegels in de badkamers hebben flink wat tijd gekost volgens mij om op maat te snijden! Ziet er goed uit!
Ja, echt wel veel tijd. Dat viel even zwaar tegel, volgende badkamer wat grotere tegels. De tegels van de keuken zijn ook maar 20 x 5 >:) .
pi_214251783
Rare tegels!? 8)7

Granaatappelboom O+
pi_214300931
De basis van de douche is geplaatst, montagekit en purschuim doen wonderen. Nu twee dagen met stenen erop drogen.

De verlichting is aangesloten, nu de gipsplaten nog.

Eerste plaat op de schuine kant geplaatst, onze gipsplaatlift is echt geweldig, die kan ook kantelen.

pi_214343856
Verder met het zetten van profielen, we bedachten dat doorlopen van het plafond van de gang in het kantoor een stuk mooier was, en rustiger. Na een dagje werk hebben we een aardig framework gebouwd om de gipsplaten op te zetten.

Voor de rest wordt er hard gewerkt aan het strak maken van de keuken, en tussendoor moet de badkamer ook nog afgemaakt worden. Tussendoor doen we kleine dingen, het plafond in de gastslaapkamer zit erin. Morgen ga ik de platen in het kantoor plaatsen (aan een kant, andere kant is de elektriciteit nog niet helemaal af).

Het is overigens achterlijk warm deze dagen, we zaten ruim boven de 40 vandaag. Gelukkig was het in morgen 15 graden zodat het huis nog iets afkoelt. Het is standaard nu 26 graden in het nieuwe huis. Komende week wordt het nog warmer.
pi_214344071
Wordt het dan tijd voor een werk pauze tot de temp normaliseert om te kunnen werken?
‘s Nachts werken is ook zo wat bij kunstlicht.
Of met de boeren op om 5 uur?
pi_214344089
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juli 2024 22:19 schreef AnneX het volgende:
Wordt het dan tijd voor een werk pauze tot de temp normaliseert om te kunnen werken?
‘s Nachts werken is ook zo wat bij kunstlicht.
Of met de boeren op om 5 uur?
Vroeg op, dan gaat de ventilator aan in de nok van het nieuwe huis. Het blijft 26 graden in het nieuwe huis, dat is goed om mee te werken.
pi_214353279
Eerste wandlamp

Keukenkastjes klaarzetten, nu nog een balk voor het diepere blad kopen.

pi_214632087
Kachelbuis geïnstalleerd

Hulp gehad van Liesbeth's broer en zijn zoon (die het meeste werk heeft gedaan op het dak)

Ons huis vanuit het dorp

Bediening van het elektrische rolluik geïnstalleerd, voor de eerste keer dicht

We zijn begonnen aan het terras

Deel van de keuken helemaal klaar

Plafond gang doorgetrokken naar kantoor

Ezels krijgen vers fruit. Doro had een gat op haar flank, zaten allemaal larven in van een of andere vlieg. Hadden we nooit gezien, maar normaal gesproken hebben ezels er ook geen last van. Aan de buurman gevraagd en hij had, vier schapen met hetzelfde probleem, hij heeft geholpen met het verwijderen van alle larven en eitjes.

Doordat Doro het litteken van een tumor op haar zij heeft was de huid erg dun waardoor de vlieg door de huid kon komen.

Onze rots in de avond

Machinekamer bijna klaar, nog een plafond

donderdag 8 augustus 2024 @ 21:44:19 #235
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214634098
Doro weer helemaal opgeknapt?

Wat een hoop vooruitgang ineens! En ineens is het einde ook in zicht. Wat moet er allemaal nog gebeuren? Als ik me goed herinner moest e.e.a. in september klaar zijn? Is dat nog steeds de deadline?
Resistance is futile.
pi_214634743
quote:
7s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 21:44 schreef Seven. het volgende:
Doro weer helemaal opgeknapt?

Wat een hoop vooruitgang ineens! En ineens is het einde ook in zicht. Wat moet er allemaal nog gebeuren? Als ik me goed herinner moest e.e.a. in september klaar zijn? Is dat nog steeds de deadline?
De wond van Doro is bijna dicht, we hebben een spray gekregen die we een paar keer per dag aanbrengen, dat zorgt ervoor dat de vliegen wegblijven (de spray is blauw). Ik zal je de foto besparen van de plek op haar zij, we kwamen erachter toen alleen Ed kwam bedelen voor een wortel (bedelen bestaat uit keihard balken, hahaha), toen maar gaan kijken waar Doro was.

Keuken, verwarming, slaapkamer en badkamer moesten klaar zijn. Dat gaan we makkelijk redden, ook al is de slaapkamer dan niet volledige afgewerkt (moet nog plafond in en wanden gladder stuken), het moet leefbaar zijn.

Morgen plafond in de machinekamer (boilerhok noemen we het), daarna nog wat gipsplaten zetten op het schuine gedeelte. Vandaag de afzuigkap opgehangen, kwamen erachter dat de fabrikant een plastic afvoerbuis meeleverde, dat vinden wij niet echt handig, morgen een metalen halen.

Liesbeth gaat morgen het huurhuis laten zien aan potentiële huurders, de huidige huurder heeft een terrein gekocht op drie kwartier rijden dus die heeft daar een huis gehuurd. We hoeven gelukkig geen moeite te doen voor huurders, die plaatsen zelf een oproep op Facebook.
pi_214635305
Mooie vooruitgang, en hoop dat die wond snel dicht is.
pi_214654364
Hoe gaat het met het warme weer in Nederland? Wij hebben vandaag de laatste echt warme dag voor een paar dagen, het was vannacht om 00:00 nog 27 graden.

Ik kan wel slapen, ik heb een bevroren waterfles die ik voor mijn ventilator zet, werkt goed (mobiele airco gaat uit na 21:30, anders worden de batterijen te leeg. Na 21:30 twee bevroren waterflessen voor de airco op ventilatiestand).
pi_214654365
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2024 22:09 schreef Managarm het volgende:

[..]
De wond van Doro is bijna dicht, we hebben een spray gekregen die we een paar keer per dag aanbrengen, dat zorgt ervoor dat de vliegen wegblijven (de spray is blauw). Ik zal je de foto besparen van de plek op haar zij, we kwamen erachter toen alleen Ed kwam bedelen voor een wortel (bedelen bestaat uit keihard balken, hahaha), toen maar gaan kijken waar Doro was.

Keuken, verwarming, slaapkamer en badkamer moesten klaar zijn. Dat gaan we makkelijk redden, ook al is de slaapkamer dan niet volledige afgewerkt (moet nog plafond in en wanden gladder stuken), het moet leefbaar zijn.

Morgen plafond in de machinekamer (boilerhok noemen we het), daarna nog wat gipsplaten zetten op het schuine gedeelte. Vandaag de afzuigkap opgehangen, kwamen erachter dat de fabrikant een plastic afvoerbuis meeleverde, dat vinden wij niet echt handig, morgen een metalen halen.

Liesbeth gaat morgen het huurhuis laten zien aan potentiële huurders, de huidige huurder heeft een terrein gekocht op drie kwartier rijden dus die heeft daar een huis gehuurd. We hoeven gelukkig geen moeite te doen voor huurders, die plaatsen zelf een oproep op Facebook.
Ken die spray. Ik had het ooit op mijn arm. Die was paars.
pi_214684499
Het is trouwens wel leuk om te zien hoe een ezel reageert op het schoonmaken van een wond. De eerste keer was pijnlijk, toen zat ze aan een boom vast. De keren daarop deden geen pijn meer en kwam ze zelf aanlopen met haar kop zo dat ze vastgezet kon worden.

Ze is weer een blije ezelin, vanmorgen stond ze vrolijk naar Liesbeth te balken die voorbij liep (ze hadden van mij al venkel en hooi gehad, maar meer snackjes zijn altijd welkom).
pi_214687900

pi_214701772
Ik laat een keer per week een stuk van de ren onderlopen, er wordt vrolijk in rond gesprongen en in gegraven.

Voor de rest ben ik bezig met het in elkaar zetten van de rest van de keukenkastjes. Morgen de laatste lades erin. Het kookeiland moet vastgezet worden aan vloer, maar ik kan niet in de vloer boren vanwege de vloerverwarming (niet echt rekening mee gehouden), Het idee is nu om een betonnen balk te storten waarop het kookeiland wordt vastgezet.

Ik zal morgen weer foto's maken, ook het terras is aan gewerkt.
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:34:54 #243
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214704339
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:28 schreef Managarm het volgende:
Ik laat een keer per week een stuk van de ren onderlopen, er wordt vrolijk in rond gesprongen en in gegraven.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Voor de rest ben ik bezig met het in elkaar zetten van de rest van de keukenkastjes. Morgen de laatste lades erin. Het kookeiland moet vastgezet worden aan vloer, maar ik kan niet in de vloer boren vanwege de vloerverwarming (niet echt rekening mee gehouden), Het idee is nu om een betonnen balk te storten waarop het kookeiland wordt vastgezet.

Ik zal morgen weer foto's maken, ook het terras is aan gewerkt.
Er zijn geloof ik wel manieren om in de vloer te boren, onze glazen wand moest ook later ingeboord worden. Maar ik snap wel dat je daar zelf niet aan begint :P .
Resistance is futile.
pi_214704421
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 18:34 schreef Seven. het volgende:

[..]
Er zijn geloof ik wel manieren om in de vloer te boren, onze glazen wand moest ook later ingeboord worden. Maar ik snap wel dat je daar zelf niet aan begint :P .
Nee, niet echt. Dan liever wat beton, werkt ook, je ziet er niets van.
pi_214709396

[ Bericht 29% gewijzigd door Managarm op 14-08-2024 07:43:26 ]
pi_214711841
Afgelopen twee dagen de keukenkastjes in elkaar gezet, volgende week het eiland.

Kregen vandaag bericht dat we onze bank op kunnen halen, die zou eind september geleverd worden. We hebben er eigenlijk geen ruimte voor, morgen maar even langsrijden.

Laatste actie van vandaag, de ruit in de badkamer geplaatst.

[ Bericht 11% gewijzigd door Managarm op 14-08-2024 14:14:47 ]
pi_214745319
Onze amandelen zijn geoogst, dit is de opbrengst van ons boompje van 2.5 meter hoog.

Je wacht altijd tot de buitenste schil openstaat en dan kan je gaan oogsten. Nu liggen ze te drogen, en daarna kunnen we de binnenste schil openmaken.

Vandaag maar even snel boodschappen gedaan, normaal doe ik die op vrijdag, maar ik had hout nodig voor het kookeiland. Morgen komt de Vuelta door onze provincie en dan zal de snelweg wel afgesloten zijn.

Wat ik ga maken voor de onderkant van het kookeiland is een houten rechthoek van 7 x 7 cm balken. Daar bovenop komt nog een 4 x 4. Op dat frame worden de kastjes gezet en aan de binnenkant leggen we plastic en storten een laag beton van 7 cm. Als het goed is, gaan de kastjes dan nergens meer naartoe. Mochten we geen kookeiland meer willen dan zijn de onderliggende tegels nog goed.

Ook hebben we besloten om aan alle kanten het blad 30 cm over te laten steken, dat scheelt weer poten plaatsen. Er komen dus drie kastjes van 60 x 60 x 80 naast elkaar met daar bovenop een blad van 2.40m bij 1.2m.
pi_214755021
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 13:22 schreef Managarm het volgende:
Afgelopen twee dagen de keukenkastjes in elkaar gezet, volgende week het eiland.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Kregen vandaag bericht dat we onze bank op kunnen halen, die zou eind september geleverd worden. We hebben er eigenlijk geen ruimte voor, morgen maar even langsrijden.

Laatste actie van vandaag, de ruit in de badkamer geplaatst.

[ afbeelding ]
Ziet er top uit die keuken en badkamer!

Nog iets van de Vuelta gezien? Beelden op tv waren mooi!
pi_214755213
Vandaag de basis gemaakt voor het eiland

Frame had ik op zondag in elkaar gezet.

Nog een paar platen en dan is de helft van het plafond dicht

quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 17:54 schreef NedKelly het volgende:

[..]
Ziet er top uit die keuken en badkamer!

Nog iets van de Vuelta gezien? Beelden op tv waren mooi!
Nee, we waren aan het werk :). Ik heb gelezen dat de wegen om 8:00 werden afgesloten en het peleton kwam na 17:00 langs.

[ Bericht 3% gewijzigd door Managarm op 19-08-2024 18:29:55 ]
pi_214776512
Helft van het plafond dicht

Vriend van ons is een maand hier om vakantie te vieren (werkvakantie). Je ziet nu geen isolatie meer (foto is iets eerder genomen).

Creatief met profielen. Het lijkt niet zo, maar het is precies een hoek van 90 graden en alle profielen staan op een lijn (waterpas).

De gipsplaten in slaapkamer zitten er bijna allemaal op. Wat kleine dingen opgehangen in de badkamer, bezig met het installeren warmtepompboiler. De man voor het communicatieproject is geweest, alle kabels zijn getrokken. Morgen komt ie weer langs.

Ook worden de profielen voor het plafond boven de vide nu op het plafond bevestigd
pi_214780478
Als het dicht is, zijn jullie weer een heel eind!
Wordt er gestuct?
@BBach was daar handig mee.
pi_214780524
quote:
1s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 22:28 schreef AnneX het volgende:
Als het dicht is, zijn jullie weer een heel eind!
Wordt er gestuct?
@:BBach was daar handig mee.
De naden van de gipsplaten worden met gips gedaan, geschuurd, met gips gedaan, geschuurd, primer, verf. De muren worden gestuct, en met een laagje gips glad getrokken. Buitenkant ook stuc.
pi_214780619
Alles wit *O*
pi_214784694
quote:
1s.gif Op donderdag 22 augustus 2024 22:42 schreef AnneX het volgende:
Alles wit *O*
De buitenkant doet op een zonnige dag pijn aan je ogen :) , dus eigenlijk bijna altijd. Ik ben wel blij, de temperatuur is 5 graden omlaag gegaan. Nachttemperatuur van 18 graden, we moesten een deken gaan zoeken.
pi_214785268
Eigenlijk bedoelde ik ook, dat bij stucen na afloop Alle oppervlakken wit zijn. Ook de vloeren.
Alles.😎
pi_214785473
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 augustus 2024 16:40 schreef AnneX het volgende:
Eigenlijk bedoelde ik ook, dat bij stucen na afloop Alle oppervlakken wit zijn. Ook de vloeren.
Alles.😎
Vloeren zijn schoongemaakt :) .
  vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:02:23 #257
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214787735
Holy, ik zit net even bij te lezen. Slimme oplossing voor het eiland. En wat gaat het ineens weer hard.

Leuke keuken trouwens! Wat voor blad komt erop?
Resistance is futile.
pi_214789301
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 augustus 2024 22:02 schreef Seven. het volgende:
Holy, ik zit net even bij te lezen. Slimme oplossing voor het eiland. En wat gaat het ineens weer hard.

Leuke keuken trouwens! Wat voor blad komt erop?
Zwart graniet, met spikkels. Ik denk zoiets:

pi_214791470
De bouwer die ons terras aan het storten is, heeft ons laten zien hoe je makkelijk de buitenkant afwerkt. Het werkt iets anders als stuc, dit spul heeft ook zand als ingrediënt. Opbrengen, gladtrekken, laten drogen tot een bepaald punt, grof gladtrekken, met bijna droge spons (zie Karate Kid) alles glad maken.

Het resultaat (nog nat)

Op de onderste rand komt nog een laag tegels, als bescherming (tegen regen en opspattend vuil).
pi_214832877
Leverancier van het werkblad was dicht de afgelopen werken, op maandag werkblad besteld, vandaag geplaatst.

Aan de achterkant van het eiland komt nog een granieten plaat, dat verstevigt de boel en ziet er beter uit. Gelijk ook maar de vensterbanken besteld van hetzelfde graniet.
pi_214846057
Vandaag beetje rust genomen, nog wel de afvoer aangesloten en de kraan alvast erin gezet, die moet nog wel aan de onderkant vastgezet worden. Een uitdaging qua ruimte, morgenochtend even kijken of we het vastkrijgen.

Toch wel blij dat de kraan echt precies tussen de twee ramen zit, beide ramen kunnen open.

Liesbeth heeft de warmtepompboiler aangesloten, morgenochtend nog de afvoer aansluiten en dan kunnen we testen. De leidingen moeten nog wel vastgezet worden, maar eerst maar eens kijken of alles werkt.

De warmtepompboiler hebben we op de vide neergezet, die had wat meer vierkante meters nodig.
  vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:11:59 #262
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214846213
Netjes uitgemeten met de kraan zo. Hoe komen jullie samen eigenlijk tot stijl keuzes, is dat meer Liesbeth of jullie samen?
Resistance is futile.
pi_214846325
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 22:11 schreef Seven. het volgende:
Netjes uitgemeten met de kraan zo. Hoe komen jullie samen eigenlijk tot stijl keuzes, is dat meer Liesbeth of jullie samen?
Ik, deze keuken, de keuken in ons vorige huis heeft Liesbeth uitgezocht. Ik heb alle tegels in het huis uitgezocht en Liesbeth een berichtje gestuurd, deze worden het. We liggen redelijk op een lijn qua smaak.
pi_214846411
Dit worden waarschijnlijk de tegels voor het terras.

pi_214846498
Heb je dit meegekregen bij Seven’s topic? https://www.sleiderink.nl/gator-xp-g2-polymeer-voegzand
Het schijnt onkruid te voorkomen. 😇
Morgen komt een hovenier kijken naar het nu verzakte terras. Desgevraagd zei hij het te kennen. Ben benieuwd of het kan worden toegepast bij een bestaand terras.
pi_214846518
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 22:49 schreef AnneX het volgende:
gekregen bij Seven’s topic? https://www.sleiderink.nl/gator-xp-g2-polymeer-voegzand
Het schijnt onkruid te voorkomen. 😇
Morgen komt een hovenier kijken naar het nu verzakte terras. Desgevraagd zei hij het te kennen. Ben benieuwd of het kan worden toegepast bij een bestaand terras.
Dat heb ik vroeger geprobeerd, werkt een of twee jaar. Daarna komt er toch grond aanwaaien dat in de voegen gaat zitten. Dit zijn keramische tegels, dus die worden gevoegd.
pi_214848395
Karate Kid :D O+

Wat ziet het er al prachtig uit en wat fijn dat jullie smaak zo overeenkomt. Scheelt gedoe en tijd ;)
If they say
pi_214848462
^O^
  Spellchecker zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:04:37 #269
197773 crew  maily
pi_214848799
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 21:48 schreef Managarm het volgende:
Vandaag beetje rust genomen, nog wel de afvoer aangesloten en de kraan alvast erin gezet, die moet nog wel aan de onderkant vastgezet worden. Een uitdaging qua ruimte, morgenochtend even kijken of we het vastkrijgen.

[ afbeelding ]

Toch wel blij dat de kraan echt precies tussen de twee ramen zit, beide ramen kunnen open.

Maar je moet wel voorzichtig zijn met openen dat je niet tegen de kraan aan stoot ...
pi_214851836
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 11:04 schreef maily het volgende:

[..]
Maar je moet wel voorzichtig zijn met openen dat je niet tegen de kraan aan stoot ...
Ja, je moet de hendel in het midden zetten. Maar ja, dat raam gaat alleen volledig open rond 5:00 in de zomer (en weer dicht rond 7:00).
pi_214909009
Eerste vensterbank erin gelijmd, zelfde steen als keuken.

Vandaag gaan zwemmen in Castelo Branco, 3000 vierkante meter buitenzwembad, er was bijna niemand.

[ Bericht 0% gewijzigd door Managarm op 06-09-2024 18:41:36 ]
pi_214955777
We troffen Ronya vanmiddag dood in de tuin aan, ze was gisteravond al ziek maar wilde niet binnen blijven.

We hebben haar begraven naast haar favoriete boom.
  woensdag 11 september 2024 @ 21:21:40 #273
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_214955787
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 21:20 schreef Managarm het volgende:
We troffen Ronya vanmiddag dood in de tuin aan, ze was gisteravond al ziek maar wilde niet binnen blijven.

[ afbeelding ]

-O- :'(
Sterkte :*

Begraven bij haar favoriete boom O+
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_214955799
Zo maar. Verdrietige zaak.

Ronya 🍀
pi_214955843
pi_214956019
Ik was net aan het bijlezen, en bedacht me dat ik op een of andere manier altijd zo'n rust en tevredenheidgevoel van je topic krijg, waardoor ik dit topic graag lees. Huis wordt supermooi, en jullie doen het op je eigen tempo, zonder spoor van haast.
Maar dan lees ik op het laatst dat de kat overleden is :'( altijd klote als er een dier overlijdt, sterkte ermee!
  woensdag 11 september 2024 @ 22:14:35 #277
410477 Fietsertje70
pi_214956266
ach, wat verdrietig. Sterkte!
pi_214956492
Sterkte ;(
Spoilers!
pi_214956510
Sterkte.
  woensdag 11 september 2024 @ 22:53:49 #280
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214956572
Ach gossie. Sterkte.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Spellchecker woensdag 11 september 2024 @ 22:59:41 #281
197773 crew  maily
pi_214956630
Sterkte! Gelukkig hebben jullie haar gevonden en is ze niet ergens weggekropen .....
pi_214956943
quote:

[ afbeelding ]

Agossie, sneu ;(
Resistance is futile.
pi_214958095
Aaah ;(
If they say
pi_214959510

We kunnen alleen even niet verder met tegelen, we hebben profielen nodig en die zijn echt overal uitverkocht, dat heeft te maken met de zomer, iedereen komt naar zijn zomerhuis en gaat klussen, het gevolg: overal lege schappen in de bouwmarkten.

Voor de rest is er best hard gewerkt, maar nog niet echt zichtbaar:

• wat basis stuclaag op bepaalde plekken
• kantoor is voor de helft afgewerkt,
• profielen voor gipsplaat plafond dak op vide zijn op een paar na allemaal geplaatst
• elektriciteit en verlichting voor het plafond is voorbereid
• profielen voor gipsplaatafwerking elektriciteitskast voorbereid

Het kookeiland hebben we moeten aanpassen, meetfout zorgde ervoor dat het werkblad korter was dan de kastjes (halve centimeter), we hebben het middelste kastje smaller gemaakt. Vrijdag de platen voor achterkant en zijkant weer ophalen en dan maandag plaatsen (we kunnen de achterplaat niet met twee mensen tillen, ik wil mijn rug graag heel houden).
pi_214959542
quote:

[ afbeelding ]

pi_214959747
Er staat in Castelo Branco al vier jaar een Tesla Supercharger naast het winkelcentrum Forum, er is nog nooit een auto opgeladen want deze is niet actief. Wel jammer, maar ja, ik denk niet dat een Tesla heel over onze weg komt (te laag bij de grond). We willen graag twee auto's houden (gezien de reparatietijden bij garages) maar oudere auto's gaan zwaarder belast worden, tijd om een van de oude diesels eruit te doen (de Suzuki Grand Vitara, deze doet het nog steeds na een noodreparatie in 2020, voor de rest niets aan gedaan, te duur voor de waarde van de auto).
pi_214960511
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2024 12:31 schreef Managarm het volgende:
Er staat in Castelo Branco al vier jaar een Tesla Supercharger naast het winkelcentrum Forum, er is nog nooit een auto opgeladen want deze is niet actief. Wel jammer, maar ja, ik denk niet dat een Tesla heel over onze weg komt (te laag bij de grond). We willen graag twee auto's houden (gezien de reparatietijden bij garages) maar oudere auto's gaan zwaarder belast worden, tijd om een van de oude diesels eruit te doen (de Suzuki Grand Vitara, deze doet het nog steeds na een noodreparatie in 2020, voor de rest niets aan gedaan, te duur voor de waarde van de auto).
Aan huis laden is veel goedkoper. Zelfs als een Tesla hebt ga je hem niet bij een Tesla supercharger in de buurt laden lijkt me, tenzij je een oude koop die levenslang gratis laden heeft nog. Wij laden alleen niet bij huis als we op vakantie zijn, maar zelfs dan. Vorige week paar dagen naar Devon geweest, goeie 3 uur rijden, en alleen op de camping daar geladen een keer.
Een ID.3 of 4 zou wel genoeg clearance hebben toch? Of een van de vele andere electrische tegenwoordig? En als je er een aanhoudt voor lokaal, dan maakt de range ook niet zo heel veel uit, en kun je voor modellen met wat minder range gaan.
pi_214960653
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2024 14:07 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Aan huis laden is veel goedkoper. Zelfs als een Tesla hebt ga je hem niet bij een Tesla supercharger in de buurt laden lijkt me, tenzij je een oude koop die levenslang gratis laden heeft nog. Wij laden alleen niet bij huis als we op vakantie zijn, maar zelfs dan. Vorige week paar dagen naar Devon geweest, goeie 3 uur rijden, en alleen op de camping daar geladen een keer.
Een ID.3 of 4 zou wel genoeg clearance hebben toch? Of een van de vele andere electrische tegenwoordig? En als je er een aanhoudt voor lokaal, dan maakt de range ook niet zo heel veel uit, en kun je voor modellen met wat minder range gaan.
Thuis laden is voor ons altijd goedkoper, want off-grid, Ik dacht inderdaad aan een oude Tesla met gratis laden.. In de winter kunnen we geen auto opladen, vandaar. Het gaat om alleen maar lokaal verkeer, maximaal 40 kilometer enkele reis (voor langere ritten hebben we nog de Mazda 6).
pi_214961368
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2024 14:28 schreef Managarm het volgende:

[..]
Thuis laden is voor ons altijd goedkoper, want off-grid, Ik dacht inderdaad aan een oude Tesla met gratis laden.. In de winter kunnen we geen auto opladen, vandaar. Het gaat om alleen maar lokaal verkeer, maximaal 40 kilometer enkele reis (voor langere ritten hebben we nog de Mazda 6).
Geen speciale contracten daarvoor in Portugal? Hier in het VK hebben we een contract waarbij we s'nachts voor £0.09 (geloof ik, kan meer zijn nu) per kwh stroom gebruiken. Speciaal contract voor eigenaren EV's.
Maar heeft een electrische zoe/fiat 500 dan niet genoeg bereik? En kunnen wat extra panelen dan niet zorgen dat je ook in de winter wat kunt laden?
pi_214961517
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2024 16:01 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Geen speciale contracten daarvoor in Portugal? Hier in het VK hebben we een contract waarbij we s'nachts voor £0.09 (geloof ik, kan meer zijn nu) per kwh stroom gebruiken. Speciaal contract voor eigenaren EV's.
Maar heeft een electrische zoe/fiat 500 dan niet genoeg bereik? En kunnen wat extra panelen dan niet zorgen dat je ook in de winter wat kunt laden?
Ik heb nog 12 panelen liggen, moeten nog geïnstalleerd worden, maar ja, tijd...
pi_214961605
Cybertruck! 😉

En supercharger is niet zo duur, er zijn momenten en plaatsen in NL dat het (1 tot 3 cent) goedkoper is dan mijn contract (27ct per kWh).
  Moderator zaterdag 14 september 2024 @ 17:17:57 #292
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_214979584
quote:

[ afbeelding ]

Ah, wat sneu om te lezen :{
pi_214979861
We missen Ronya best wel, als je over het terrein liep ging ze altijd mee, luid miauwend als ze naar je toe rende. Ze is bijna 10 jaar geworden, de poes waarvoor we niet naar asiel gingen, maar we kwamen thuis met twee katten.

Gisteren een vreemde zonsondergang

Vanmorgen het frame afgemaakt bij de elektriciteitskast om alle draden weg te werken.

Op de achtergrond zie je de steiger staan, waar Liesbeth de gipsplaten aan het afwerken is.
  zaterdag 14 september 2024 @ 17:45:35 #294
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214979930
Ja, sneu hè? Ze maken toch deel uit van je leven ;( .

Komt je elektriciteitskast ook nog in een apart hok te staan?
Resistance is futile.
pi_214979965
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2024 17:45 schreef Seven. het volgende:
Ja, sneu hè? Ze maken toch deel uit van je leven ;( .

Komt je elektriciteitskast ook nog in een apart hok te staan?
Nee, naast de voordeur. Het is straks toch al een halletje, want waar je de boortol ziet staan komt de trap naar boven. De groene buizen worden in een stukje muur weggewerkt, moet ik nog even over nadenken, ik denk ook met gipsplaat.
pi_215001749
Regen, in het midden van Europa teveel, hier te weinig. Het heeft nu sinds eind juni niet meer geregend. Van de week was onze waterput leeg, die vult wel bij, maar niet zo snel meer. Gelukkig staat er nog genoeg water in ons meertje.

Het heeft ook gevolgen voor het aantal branden in Portugal, er zijn nu niet genoeg blusvliegtuigen in bepaalde regio's.

Huidige stand van zaken qua branden: https://fogos.pt/

Donderdag en vrijdag is er regen opgegeven.

Foto van een brand vanmorgen genomen van ons terrein, 20 km verderop in de bergen.

maandag 16 september 2024 @ 20:06:01 #297
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215001810
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2024 20:00 schreef Managarm het volgende:
Regen, in het midden van Europa teveel, hier te weinig. Het heeft nu sinds eind juni niet meer geregend. Van de week was onze waterput leeg, die vult wel bij, maar niet zo snel meer. Gelukkig staat er nog genoeg water in ons meertje.

Het heeft ook gevolgen voor het aantal branden in Portugal, er zijn nu niet genoeg blusvliegtuigen in bepaalde regio's.

Huidige stand van zaken qua branden: https://fogos.pt/

Donderdag en vrijdag is er regen opgegeven.

Foto van een brand vanmorgen genomen van ons terrein, 20 km verderop in de bergen.

[ afbeelding ]
Wordt er veel regen verwacht?
Resistance is futile.
pi_215001862
quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2024 20:06 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wordt er veel regen verwacht?
10mm, niet superveel dus. Maar als het maar een beetje nat is, maar ja, de grond is nog als beton. Dus het water blijft er eerst op staan. Het duurt een tijd voordat het water weer de grond ingaat.

Ik moet wel een beetje opletten, want na de eerste regens wil ik niet autorijden, te glad.