Hulp vragen, in januari krijgen we een paar dagen per week wat hulp, dus hij gaat helpen met tillen. Naar binnen is niet zo hoog, alleen op het platform krijgen is wat anders, ik ga kijken of we dat met een lier kunnen doen.quote:Op donderdag 21 december 2023 21:27 schreef Seven. het volgende:
Je kippen groeien als een malle! En het is ineens geen bouwplaats meer nu er gestuct is .
Hoe gaan jullie de kachel tillen?
Nee, de volgende keer als we boodschappen gaan doen. En ja, in het huurhuis komt waarschijnlijk nog een kachel. Daar zit nu een openhaard in, dat is echt niets.quote:Op vrijdag 22 december 2023 16:14 schreef Seven. het volgende:
Volgende keer? Was je van plan om nog een kachel te gaan plaatsen?
Vorst heeft voordelen, dan is het overdag vaak zonnig (behalve vandaag). Het is maar een graadje vorst, niet zo heel erg koud. Volgende week krijgen we wat regen, dus hogere nachttemperatuur.quote:Op dinsdag 26 december 2023 09:08 schreef Seven. het volgende:
Vorst in Portugal, hier is het 12c. Bizar .
Nee, ze staan echt tegen bijna tegen de kerk aan. Niet mijn foto overigens. Er staat altijd brandweer bij, het gaat soms ook fout.De balken liggen echt op nog geen meter van de kerk af.quote:Op maandag 1 januari 2024 17:29 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Gelukkig Nieuwjaar! Wel ff die hand van Liesbeth in de gaten houden als hij dik is, dat het niet gaat ontsteken.
En ik hoop dat je met het perspectief hebt gespeeld met dat vuur bij de kerk, anders zullen er nogal wat kerken in vlammen opgaan met O&N als ze het allemaal zo doen!
En een kas van 20m Fantastisch!
Die zal ze moeten gaan halen, bedankt voor de tip, het is meer dan 10 jaar geleden. Van de week even langs de huisarts dus, haar hand is al een stuk dunner, je kan weer zien dat knokkels heeft. Overigens gebeuren dit soort dingen bij haar altijd op zondag.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 23:50 schreef Mushanga71 het volgende:
Gelukkig nieuwjaar!🍾
En sterkte voor Liesbeth!
Ik hakte een keer in mn vinger met een elektrische grassnoeier. Deed zeer maar schoon gespoeld en dichtgetaped. Huisarts gebeld en die had het over een tetanus injectie. Nou had ik die een jaar of 8 ervoor nog gehad en ze beschermen 10 jaar.
Maar dat dus, tetanus injectie voor Liesbeth?
Fijn dat het met haar hand weer wat beter gaat. Maar sowieso lijkt me een tetanusbescherming handig voor het vele werk wat jullie doen en de dieren die er rondlopen. Ongeluk, klein hoekjequote:Op woensdag 3 januari 2024 08:27 schreef Managarm het volgende:
[..]
Die zal ze moeten gaan halen, bedankt voor de tip, het is meer dan 10 jaar geleden. Van de week even langs de huisarts dus, haar hand is al een stuk dunner, je kan weer zien dat knokkels heeft. Overigens gebeuren dit soort dingen bij haar altijd op zondag.
Ja, de ziekenhuizen hebben een afdeling die altijd open is (op 35 en 45 minuten rijden).quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:05 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Fijn dat het met haar hand weer wat beter gaat. Maar sowieso lijkt me een tetanusbescherming handig voor het vele werk wat jullie doen en de dieren die er rondlopen. Ongeluk, klein hoekje
En, uiteraard op zondag of feestdagen. Hebben jullie in Portugal iets als een HAP eigenlijk?
Nee, want cv-houtkachel. Maar we hoeven heel weinig te verwarmen, met twee graden vorst is het in het huis in de ochtend nog 14 graden. We hopen dat als straks in de winter de massa van het huis is opgewarmd (en dat is nogal wat) dat we dan een keer per dag een uur de kachel aan moeten steken om warm water te krijgen.quote:Op maandag 8 januari 2024 12:10 schreef Shivo het volgende:
Heb je vast al eens uitgelegd maar is jullie huis straks klimaat neutraal?
Bij nieuwbouw wel, ik had sowieso een bidet neergezet.quote:Op maandag 8 januari 2024 14:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Een bidet in een badkamer is verplicht in Portugal?
Alles goed, ze kan haar hand weer helemaal bewegen.quote:Op donderdag 11 januari 2024 08:06 schreef Seven. het volgende:
Goedemorgen! Hoe is het met Liesbeth's hand? Zij kan wel goed behangen, zeg!
Die vuren bij de kerk .
Wat is je originele account danquote:Op donderdag 18 januari 2024 14:45 schreef Managarm het volgende:
Nog steeds hard bezig aan het stuken, zal volgende week foto's maken.
Vandaag eens gekeken hoelang ik al op Fok aanwezig ben, mijn eerste reïncarnatie heb ik geregistreerd op 28 Oktober 2001.
Meeste is ezelvoer, we hopen het terrein iets meer te verrijken met wat groen.quote:Op zondag 21 januari 2024 18:14 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Nice! Is dat allemaal voer voor de ezels? Of meer voor de mooi?
dat is minder. Moeten ze nu gewoon weer komen om te repareren?quote:Op donderdag 18 januari 2024 21:14 schreef Managarm het volgende:
Onze weg is weer compleet naar de gallemiezen na de regen van de afgelopen dagen. Ze hadden het keurig gerepareerd met grind maar dat is allemaal weer weggespoeld.
Ben benieuwd, zal ongetwijfeld veel vliegend spul aantrekken ook .quote:Op zondag 21 januari 2024 18:31 schreef Managarm het volgende:
[..]
Meeste is ezelvoer, we hopen het terrein iets meer te verrijken met wat groen.
Is het niet mogelijk om hier en daar een barrière in de weg te leggen zodat het niet (helemaal) wegspoelt?quote:Op donderdag 18 januari 2024 21:14 schreef Managarm het volgende:
Onze weg is weer compleet naar de gallemiezen na de regen van de afgelopen dagen. Ze hadden het keurig gerepareerd met grind maar dat is allemaal weer weggespoeld.
Niet mijn weg, is van de gemeente, ze zullen het binnenkort wel weer repareren. Voorzichtig rijden dan komt het goed.quote:Op zondag 21 januari 2024 20:08 schreef Zedi het volgende:
[..]
Is het niet mogelijk om hier en daar een barrière in de weg te leggen zodat het niet (helemaal) wegspoelt?
Ze repareren het elke keer, structurele oplossing doen ze niet echt veel, alleen als het heel slecht wordt.quote:Op zondag 21 januari 2024 20:33 schreef Zedi het volgende:
De gemeente fixt het elke keer weer? Zullen ze nog een keer een structurelere oplossing proberen of vinden ze het wel best zo?
Ze had zelf een gat gegraven waarin ze lag . Een Serra de Estrella heeft denk ik wel wat herder in zich, dat is wel duidelijkquote:Op vrijdag 26 januari 2024 12:03 schreef Seven. het volgende:
Zara heeft wel typische herderpoten.
Lekker bezig!
Misschien meer Duits dan herder dan inderdaadquote:Op vrijdag 26 januari 2024 12:50 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ze had zelf een gat gegraven waarin ze lag . Een Serra de Estrella heeft denk ik wel wat herder in zich, dat is wel duidelijk
Voor eind september, maar we hopen sneller te zijn. Kreeg vandaag eindelijk een bericht van de elektricien, die moet aftekenen en wat andere dingetjes doen die verplicht zijn.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 10:23 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ziet er mooi uit zo met al dat groen? Hebben jullie een datum in je hoofd wanneer je zou willen dat het huis klaar moet zijn? Of is dat meer een maand/jaargetijde (een keertje in de herfst) of jaar?
Natuurlijk hebben wel stress, af en toe balen we ervan dat het zo traag gaat, maar we zien nu het einde van de tunnel ergens in de verte. Ik heb ook wel eens op het punt gestaan om in het huurhuis te gaan wonen, maar ja, dat heeft geen badkamer en keuken op dit moment .quote:Op vrijdag 2 februari 2024 15:35 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Klinkt goed! En bewonderenswaardig hoe jullie het allemaal aanpakken, met op het oog weinig stress!
In de morgen 4 graden, later tussen de 18-25 graden. Liesbeth loopt al twee weken in een korte broek, ik niet. Het is wel t-shirt weer.quote:Op zondag 4 februari 2024 19:31 schreef Seven. het volgende:
Holy, 278 meter! En dat is dan ook alles of moet er nog meer gezet worden?
Wat is het mooi groen momenteel. Nog steeds 18c daar? M'n schoonouders zijn aan het overwinteren in de Algarve momenteel, ik krijg steeds zonnige plaatjes door
quote:Op vrijdag 16 februari 2024 23:10 schreef Seven. het volgende:
Wat voor waterdicht spul gebruiken jullie eigenlijk? En groeit lekker zo in je kast! Jaloers
Ik ook . Ik heb wel een paar ideeën, maar dat heeft nog tijd nodig.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 22:22 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Mooi dat het allemaal al groeit in je kas. Hier begint het ook langzaam in de kas, zie de eerste knoppen zwellen. Benieuwd wat je allemaal met die grote kas gaat doen straks!
Ideaal he, zijn ze te lang gaat de zaag erin. Zijn ze te kort, schroef je er een extra lat aan.quote:Op donderdag 29 februari 2024 08:44 schreef Managarm het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb ooit een timmerman als buurman gehad en die heeft toen laten zien hoe makkelijk stempels van hout te maken waren.
Als ze te kort zijn zet ik er een stuk isolatie onder, werkt ook goed.quote:Op donderdag 29 februari 2024 10:46 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Ideaal he, zijn ze te lang gaat de zaag erin. Zijn ze te kort, schroef je er een extra lat aan.
Uiteraard altijd 1cm te lang laten, dan kun je ze mooi op spanning zetten.
Voor het eerst dat ik bewegend beeld zo zie op fok. Nice.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 20:55 schreef Managarm het volgende:
Kippen vinden het een hele leuke hobby om in hun eigen voerbak te schijten, dat is nu opgelost.
[ afbeelding ]
Oh inderdaad. Tof ja.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 21:10 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Voor het eerst dat ik bewegend beeld zo zie op fok. Nice.
Ik heb het uit een ander topic, mp4 werkt blijkbaar in combinatie met Imgur .quote:Op zaterdag 2 maart 2024 21:10 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Voor het eerst dat ik bewegend beeld zo zie op fok. Nice.
Vossen aan de andere kant van het gaas gok ikquote:Op zondag 10 maart 2024 21:35 schreef Seven. het volgende:
En je kippenren: hebben jullie van die überkippen dat jullie zo diep ingraven?
Droogte en een ziekte in Italië die de bomen aantast. Maar in Spanje vooral droogte en verandering van klimaat.quote:Op zondag 10 maart 2024 21:33 schreef Seven. het volgende:
En jemig.. wat is het probleem met die olijfolieprijzen dan?
Ja, en mangoestquote:Op zondag 10 maart 2024 21:47 schreef Molo het volgende:
[..]
Vossen aan de andere kant van het gaas gok ik.
Vossen zie je hier (Westlandse regio) tegenwoordig heel veel.quote:Op zondag 10 maart 2024 22:20 schreef Managarm het volgende:
[..]
Droogte en een ziekte in Italië die de bomen aantast. Maar in Spanje vooral droogte en verandering van klimaat.
[..]
Ja, en mangoest
[ afbeelding ]
Stokstaardjes zijn erg schattig uit. Dit is de Egyptische mangoest volgens mij. Ja, ik heb ze de weg zien oversteken, ze hebben een hele lange staart.quote:Op zondag 10 maart 2024 22:45 schreef Molo het volgende:
[..]
Vossen zie je hier (Westlandse regio) tegenwoordig heel veel.
Zie je daar die mangoesten ook echt lopen, of weet je toevallig dat ze er zitten? Vind ze in de dierentuin wel altijd heel schattig om te zien
Dat kunnen ze vanaf de andere kant van het gaas doen, we hebben ook een waakkat .quote:Op zondag 10 maart 2024 23:12 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Marters zullen ook wel een oogje op je kippen hebben denk ik.
Ik denk het, in allebei de meertjes zitten schildpadden. In het kleintje zitten grotere, in de grote de kleintjes. Ze maken wel een bende van de meertjes. Maar ja, in elk meertje in de omgeving zitten ze, dus je krijgt ze automatisch (nou ja, ze lopen, een paar honderd meter om bij een ander meertje te komen).quote:Op woensdag 20 maart 2024 21:34 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Schildpadje
Lijkt me een Moorse beekschildpad.
Een volwassen schildpad:quote:Op woensdag 20 maart 2024 21:34 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Schildpadje
Lijkt me een Moorse beekschildpad.
Dat gaat er volgens mij heel tof uitzienquote:Op donderdag 28 maart 2024 14:12 schreef Managarm het volgende:
Om de balk die de vide ondersteund af te werken, hebben we iets nieuws bedacht. We wilden deze eerst recht afwerken, maar dan krijg je zo'n Volvo huis. Een beetje creatief met profielen doet wonderen, over de profielen wordt gipsplaat gezet.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
We gaan er ook een paar inbouwspots inzetten, maar eerst even uitproberen of dat een beetje staat (meer hoe het licht valt).quote:Op vrijdag 29 maart 2024 08:06 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dat gaat er volgens mij heel tof uitzien
We gaan de platen niet met stuuk bewerken, alleen de naden met gips vullen. Althans dat is het idee, als het er niet uit ziet dan zullen we moeten stuken.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 08:54 schreef Randy_S het volgende:
Heb je ook gekeken naar een ingestucte led strip ipv spots? Ziet er gaaf uit verder!
Heel gaaf zo inderdaad.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 16:51 schreef Managarm het volgende:
We hebben een winnaar, ik dacht eerst dat je met donkere voeg de vorm van de tegel niet meer goed zou zien maar het ziet er strak uit.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat een precisieklus!quote:Op donderdag 4 april 2024 21:00 schreef Managarm het volgende:
Gaten voor de kraan van het bidet met de kolomboor gedaan.
[ afbeelding ]
Begonnen aan de randen van de tegels
[ afbeelding ]
Onze amandel doet het goed, hangt helemaal vol. We moeten alleen opletten op gaaien, twee jaar geleden hadden ze de boom leeggehaald. Ik heb ze dit jaar nog niet gezien, gelukkig.
[ afbeelding ]
Nu nog alles aansluiten en een ombouw maken (en gat door het dak voor de pijp).quote:
Misschien een beetje te, maar het kwam zo uit.quote:Op dinsdag 9 april 2024 21:39 schreef Seven. het volgende:
Met vier man, hoppa . Het ziet er echt beresterk uit.
Morgen keuken ophalen, maar voor het plaatsen eerst de gipsplaten erop zetten en verven.quote:Op zondag 14 april 2024 21:48 schreef Seven. het volgende:
Kooivechten
Wel fijn dat er een hack is voor het folie. En gipsplaten.. dan is de eindstreep in zicht!
Ik vraag het morgen ff aan Six.quote:Op zondag 14 april 2024 22:41 schreef Managarm het volgende:
@:Seven hoe hebben jullie dat gedaan met het diepere werkblad? Balk tegen de muur als ondersteuning voor het werkblad en hebben jullie de kastjes daar nog aan vastgezet?
Die laatste foto lijkt wel my little house on the prairie!quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:21 schreef Managarm het volgende:
Het gras staat hoog en je ziet nu na een week hitte al dat het geel begint te worden. Pad gemaaid om wat makkelijker te kunnen lopen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb de olijfgaard en de zijkanten van het terrein gemaaid met de tractor, uurtje werk. Eind van de maand moet het terrein "schoon" zijn, wegens brandgevaar (er zijn al regio's waar er al brandgevaar, de eerste brandjes zijn ook al geweest). De zijkanten moeten gemaaid worden en rond de gebouwen moet een strook van een aantal meter vrij zijn van begroeiing.
[ afbeelding ]
De kleine overkapping vinden ze nu al leuk, maar voor de zomer zou een schaduwdoek een stuk beter zijn ja.quote:Op maandag 22 april 2024 18:00 schreef Molo het volgende:
Gaaf! Komen daar nog schaduwdoeken voor de echte zomerse zonnestralen?
Wow!quote:Op donderdag 25 april 2024 20:42 schreef Managarm het volgende:
Het begint zowaar op een huis te lijken, als al het stuukwerk gedaan is dan moet er nog een afwerklaagje op, dat gaan we als laatste doen (met veel mensen).
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 27 april 2024 15:43 schreef Managarm het volgende:
Allemaal dierenellende de laatste dagen.
Eerst Zara die een bloedneus kreeg, en dat best lang duurde voor het stopte. Het is een van de gevolgen van haar ziekte, dierenarts heeft op haar vrije dag een recept gestuurd (dat we pas de volgende dag konden halen, 24 uurs apotheek is dus niet open op feestdagen blijkbaar. Herdenking 50 jaar anjerrevolutie was het overigens).
Toen ik terugkwam, begon de bloedneus weer door het niezen en gelijk de druppels gegeven, na twee keer druppelen in 12 uur rent ze nu weer rond. Er lag echt overal bloed, niezen met een bloedneus geeft echt rotzooi.
Nu hebben een kip die haar eerste ei heeft proberen te leggen, niet echt gelukt. Het ei hangt nog vast aan de cloaca die mee naar buiten is gekomen. Dierenarts komt lang hiervoor.
Niet echt, regen de afgelopen dagen. De komende week is er ook nog regen voorspelt. We hadden vannacht zelfs nachtvorst, eind april, gelukkig staan mijn bananen nog binnen.quote:Op zondag 28 april 2024 14:59 schreef AnneX het volgende:
Sneu hè bij beesten. Fijn, dat de dierenartsen zich inzetten.
Kleinigheid: Is het voor Zara een zij en voor kip een hij 😇
Oh ja…open vuur gemaakt zie ik en er zijn (al) weer bosbranden?
die mag hierna wel gouden eieren gaan leggen....quote:Op zondag 28 april 2024 14:15 schreef Managarm het volgende:
Kip is ok, het binnenwerk is weer naar binnen gezet en het is gehecht zodat ze het niet er uit kan persen. We moeten alleen zelf de hechtingen over een paar dagen losknippen. Kosten: 40 euro. Onze dierenarts (nou ja, veearts ) doet dit in zijn weekend. Werkt gewoon 40 uur en in het weekend vaak 12 uur per dagen, hij begon nu wel moe te worden nu hij iets ouder aan het worden is.
Ja, best wel. Ach, ik vind het zonde om een beest dood te laten gaan aan zoiets, zij kan er niets aan doen. En het is maar geld, je kan er altijd meer van verdienen .quote:Op zondag 28 april 2024 17:05 schreef Fietsertje70 het volgende:
[..]
die mag hierna wel gouden eieren gaan leggen....
quote:Op vrijdag 3 mei 2024 09:42 schreef Managarm het volgende:
Nou, we hebben toch een kip minder. De kip gooide na het weghalen van de hechtingen alles weer naar buiten en ze kon niet meer op een normale poepen.
RIP kip. 💐quote:Op vrijdag 3 mei 2024 09:42 schreef Managarm het volgende:
Nou, we hebben toch een kip minder. De kip gooide na het weghalen van de hechtingen alles weer naar buiten en ze kon niet meer op een normale manier poepen.
quote:Op vrijdag 3 mei 2024 09:42 schreef Managarm het volgende:
Nou, we hebben toch een kip minder. De kip gooide na het weghalen van de hechtingen alles weer naar buiten en ze kon niet meer op een normale manier poepen.
Achgos.quote:Op vrijdag 3 mei 2024 09:42 schreef Managarm het volgende:
Eddiequote:Op dinsdag 14 mei 2024 21:51 schreef Managarm het volgende:
We hebben een etende Eddie, onverstoorbaar:
[ afbeelding ]
Licht in de badkamer
[ afbeelding ]
Boilerhok
[ afbeelding ]
Regenachtig hier, nou ja, dreigende regen, boven ons terrein schijnt meestal de zon en we krijgen een paar druppels
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Alles is al dood aan het gaan, het begin van de dorre periode
[ afbeelding ]
Daarom heb ik onze nieuwe olijfboompjes voorzien van irrigatie, we hebben 300 meter aan slang aangesloten. Inmiddels zitten er 70 boompjes op die lijn.
[ afbeelding ]
Uitzicht van de weg naar Fundão
[ afbeelding ]
Nieuwe kippen in de maak
[ afbeelding ]
Liesbeth is hard aan het voegen en het plafond af aan het werken. Ik lig stil, enorm veel last van mijn rug, vrijdagmorgen naar de dokter.
Pijn in mijn onderrug, onderste wervels, met pijnstillers voel ik het nog steeds.quote:
Sterkte!quote:Op dinsdag 14 mei 2024 22:35 schreef Managarm het volgende:
[..]
Pijn in mijn onderrug, onderste wervels, met pijnstillers voel ik het nog steeds.
Ja, ik denk het. Ik was het terrein aan het schoonmaken met de bosmaaier, halverwege moeten stoppen.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 23:38 schreef Blues het volgende:
Overbelast? Balen!
Mooie kleur tegels in de badkamer
Eddie
Gaat makkelijker dan in het VK! Hier doen ze dat niet op de ambassade. De 'ambassade'-website waar je een afspraak kunt maken is al een url van VFS Global, waarop staat dat er geen afspraakmogelijkheden zijn en je het via VFS Global moet doen. Daar heb je geluk als je een afspraak kunt maken binnen 3 maanden (ondanks dat ministerie aangeeft dat 6 weken genoeg tijd is om een paspoort aan te vragen). En als je je afspraak hebt, kun je je voorbereiden op flink wat wachten. Denk dat ik eerst bijna 2uur buiten heb gewacht bij VFS Global, en vervolgens binnen nog ruim een uur. En dat 3 weken later weer om hem op te halen (kunnen hem ook opsturen, maar had hem nodig, uiteindelijk op dinsdag opgehaald, en ik had hem vrijdag nodig, voor een reis eind april, eind januari aanvraag begonnen...). Ook lekker als je een paspoort aanvraagt voor een pasgeborene, dan kun je mooi buiten in de regen wachten met je baby voor een paar uur als een beetje pech hebt, en daarna nog meer dan een uur binnen in een ruimte volgepakt met mensen die allemaal drijfnat zijn.quote:Op woensdag 15 mei 2024 07:47 schreef Managarm het volgende:
Ondertussen hebben we onze paspoorten laten verlengen, met de bus naar Lissabon gegaan. Met twee personen retour: 18.80 euro (2 uur en 20 minuten enkele reis). Hoop gelopen en Lissabon is best heuvelachtig. Als eerste pasfoto's laten maken en vlakbij geluncht.
Voor 12.20 euro lunch met twee personen in Lissabon: twee bifina's, patat en drie drankjes. Bifana is de Portugese snack bij uitstek, een broodje varkenslap, probeer het als je in Portugal bent. Naast de Nederlandse ambassade een leuk parkje gevonden, heerlijk in de schaduw gezeten, het was warm. We waren gelijk aan de beurt, dus stonden we om 15:00 al buiten en de bus ging om 18:00.
Wij hadden het geluk dat er een aantal mensen niet op kwam dagen. Moet je buiten wachten? Dat is echt slecht.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 11:43 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Gaat makkelijker dan in het VK! Hier doen ze dat niet op de ambassade. De 'ambassade'-website waar je een afspraak kunt maken is al een url van VFS Global, waarop staat dat er geen afspraakmogelijkheden zijn en je het via VFS Global moet doen. Daar heb je geluk als je een afspraak kunt maken binnen 3 maanden (ondanks dat ministerie aangeeft dat 6 weken genoeg tijd is om een paspoort aan te vragen). En als je je afspraak hebt, kun je je voorbereiden op flink wat wachten. Denk dat ik eerst bijna 2uur buiten heb gewacht bij VFS Global, en vervolgens binnen nog ruim een uur. En dat 3 weken later weer om hem op te halen (kunnen hem ook opsturen, maar had hem nodig, uiteindelijk op dinsdag opgehaald, en ik had hem vrijdag nodig, voor een reis eind april, eind januari aanvraag begonnen...). Ook lekker als je een paspoort aanvraagt voor een pasgeborene, dan kun je mooi buiten in de regen wachten met je baby voor een paar uur als een beetje pech hebt, en daarna nog meer dan een uur binnen in een ruimte volgepakt met mensen die allemaal drijfnat zijn.
Iets beter, ik kan weer wat doen, niet te lang, vandaag wel het land met de tractor gemaaid. Het is nu overigens de spier in mijn rug, met de bosmaaier werken is niet leuk.quote:
Wat heeft zo'n kuiken meteen grote potenquote:Op dinsdag 28 mei 2024 17:14 schreef Managarm het volgende:
Onze nieuwe aanwinst, die vrolijk door het leven tsjiept, maakt in zijn eentje best veel kabaal.
[ afbeelding ]
Inmiddels zijn het er twee, zag net op onze kipcam dat er een tweede uitgekomen is.
Stuukwerk!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De grijze vlek op de nok is tijdelijk, die wordt nog bedekt op een of andere manier. Er zaten mussen in de nok (in de 2 cm die over is tussen de dakrand en de vogelschroot) dus het is nu dicht gemaakt. Wat uitsteekt boven de nok is de houder voor de Starlinkschotel.
Ja, ze leven op grote voet .quote:Op dinsdag 28 mei 2024 17:17 schreef maily het volgende:
[..]
Wat heeft zo'n kuiken meteen grote poten
We hebben iemand ingehuurd, die helpt ons met dat soort zaken.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 17:54 schreef mrien het volgende:
Wow wat mooi om het huis zo te zien!
Doen jullie het stucken ook zelf?
We zijn op de helft buiten, nu de zuidoostkant. Die is wat minder, want die krijgt echt volle bak zon. Je kan er nu alleen in de morgen werken, anders smelt je. Iemand heeft de thermostaat omhoog gedraaid, het is nu rond de 35 graden opeens met een nachttemperatuur van 15 graden, verleden week was het tien graden koeler.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 17:41 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ziet er mooi uit dat huis van buiten! Het einde is in zicht?
Probeer dan nog maar eens de pot terug te krijgen, ze is een half uur bezig geweest, wel heerlijk schoon, kon zo de kast in .quote:
Het doet bijna zeer aan je ogen zo wit.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 18:11 schreef Seven. het volgende:
Mooi hoor, crispy white render zou Kevin McCloud zeggen!
Waar gebruik je het water uit de put voor?quote:Op woensdag 29 mei 2024 07:43 schreef Managarm het volgende:
Een diepe waterput laten boren, om beter voorbereid te zijn op extreme droogte. We hebben al een jaar gehad dat we nog een meter water in onze waterput hadden, niet echt prettig. Ze zijn tot 130 meter diep gegaan.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Om de planten water te geven en om de vloer te koelen (de nieuwe waterput).quote:Op woensdag 29 mei 2024 19:28 schreef Seven. het volgende:
[..]
Waar gebruik je het water uit de put voor?
Mijn ouders hadden in Usseira ook een put voor dezelfde doeleinden.quote:Op woensdag 29 mei 2024 19:36 schreef Managarm het volgende:
[..]
Om de planten water te geven en om de vloer te koelen (de nieuwe waterput).
Werkt het nu zonder problemen? Weet je toevallig het merk van de pomp, ben me aan het oriënteren.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 09:15 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Mijn ouders hadden in Usseira ook een put voor dezelfde doeleinden.
Ze hebben in de loop der jaren wel wat gedoe gehad met de pomp.
Ze zijn er beiden niet meer. Ik zou het merk niet meer weten helaas.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 12:23 schreef Managarm het volgende:
[..]
Werkt het nu zonder problemen? Weet je toevallig het merk van de pomp, ben me aan het oriënteren.
Fancy Die van ons staat op een ladder in de tuin, en krijgt binnenkort een eigen tafeltje.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 17:14 schreef Managarm het volgende:
Wat uitsteekt boven de nok is de houder voor de Starlinkschotel.
Het is een tafeltje vinden wij, deze staat nu op het schuurdak geschroefd. Als het huis klaar is verplaatsen we die, in dit kotje komt dan internet via het stopcontact, getest en het werkte verbazingwekkend goed over 60 meter (geen zin om nog een kabel in te gaan graven).quote:Op zondag 2 juni 2024 20:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Fancy Die van ons staat op een ladder in de tuin, en krijgt binnenkort een eigen tafeltje.
Gebeurt het afsterven altijd in mei? En sneu van je kuikens .quote:Op zaterdag 1 juni 2024 08:54 schreef Managarm het volgende:
We hebben nog maar een kuiken over, de andere twee zijn overleden. Die lagen in de morgen dood in de ren. Ik heb echt geen succes met kuikens, de rest van de eieren zijn niet uitgekomen. Volgende week maar een paar uur rijden en kuikens gaan kopen, dat kuiken kan niet alleen zitten.
Misschien dat ik het iets anders aan ga pakken en er twee kippen bij zet van een ras dat wel broeds wordt.
Hier kan je zien hoe droog alles al is, een week van 35 graden en meer en alles sterft af.
[ afbeelding ]
Het nieuwe meertje bij ons riviertje, ik heb er geen waterplanten ingezet, die kwamen spontaan.
[ afbeelding ]
Vorig jaar nog eerder, maar het is altijd jammer. Het was zo mooi groen, nu zijn de bovenste gedeelte van het terrein geel aan het worden.quote:Op zondag 2 juni 2024 22:47 schreef Seven. het volgende:
[..]
Gebeurt het afsterven altijd in mei? En sneu van je kuikens .
Ik kan weer wat dingen doen, het gaat de goede richting op.quote:
Ja, ze hebben een schommel, ze hebben vermaak nodig. Ze legt zes eieren per week. Die sparen we nu op tot we er 10 hebben en broeden die dan uit, kost geen geld. Ik heb in ieder geval iets gevonden met luchtvochtigheid in de machine, dus nog maar een keer proberen.quote:Op maandag 10 juni 2024 15:06 schreef AnneX het volgende:
Nou, dat apparaat bestond nog niet toen wij iets vergelijkbaars deden. 👍🏼
Jammer van de eieren. En zie ik het goed: hebben de kippen een stok met een schommel? Roerei iemand?
Haha, de herkenning wij hebben uiteindelijk plattere lampjes gekocht in ons vorige huis.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 23:11 schreef Managarm het volgende:
Plafond klaar, al vloekend heeft Liesbeth de spotjes erin gekregen. Spotjes hebben een hoogte van acht cm, de profielen voor het plafond drie centimeter. Ze heeft uit de stenen erboven een stuk gehakt.
De afzuiging zit er ook al in, eentje met warmteterugwinning, mooi apparaat (die komen ook in de rest van het huis)
[ afbeelding ]
Morgenmiddag gaat de afwerking voor de rand erop gelijmd worden (ze zijn van piepschuim, wit geverfd) en gaat de douche opgehangen worden.
60 m3 per uur per stukquote:Op vrijdag 21 juni 2024 23:16 schreef Seven. het volgende:
[..]
Haha, de herkenning wij hebben uiteindelijk plattere lampjes gekocht in ons vorige huis.
En mooie decentrale WTW. Hoeveel licht ververst 'ie per uur?
Ja, echt wel veel tijd. Dat viel even zwaar tegel, volgende badkamer wat grotere tegels. De tegels van de keuken zijn ook maar 20 x 5 .quote:Op donderdag 11 juli 2024 14:06 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Sommige van die tegels in de badkamers hebben flink wat tijd gekost volgens mij om op maat te snijden! Ziet er goed uit!
Vroeg op, dan gaat de ventilator aan in de nok van het nieuwe huis. Het blijft 26 graden in het nieuwe huis, dat is goed om mee te werken.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 22:19 schreef AnneX het volgende:
Wordt het dan tijd voor een werk pauze tot de temp normaliseert om te kunnen werken?
‘s Nachts werken is ook zo wat bij kunstlicht.
Of met de boeren op om 5 uur?
De wond van Doro is bijna dicht, we hebben een spray gekregen die we een paar keer per dag aanbrengen, dat zorgt ervoor dat de vliegen wegblijven (de spray is blauw). Ik zal je de foto besparen van de plek op haar zij, we kwamen erachter toen alleen Ed kwam bedelen voor een wortel (bedelen bestaat uit keihard balken, hahaha), toen maar gaan kijken waar Doro was.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 21:44 schreef Seven. het volgende:
Doro weer helemaal opgeknapt?
Wat een hoop vooruitgang ineens! En ineens is het einde ook in zicht. Wat moet er allemaal nog gebeuren? Als ik me goed herinner moest e.e.a. in september klaar zijn? Is dat nog steeds de deadline?
Ken die spray. Ik had het ooit op mijn arm. Die was paars.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 22:09 schreef Managarm het volgende:
[..]
De wond van Doro is bijna dicht, we hebben een spray gekregen die we een paar keer per dag aanbrengen, dat zorgt ervoor dat de vliegen wegblijven (de spray is blauw). Ik zal je de foto besparen van de plek op haar zij, we kwamen erachter toen alleen Ed kwam bedelen voor een wortel (bedelen bestaat uit keihard balken, hahaha), toen maar gaan kijken waar Doro was.
Keuken, verwarming, slaapkamer en badkamer moesten klaar zijn. Dat gaan we makkelijk redden, ook al is de slaapkamer dan niet volledige afgewerkt (moet nog plafond in en wanden gladder stuken), het moet leefbaar zijn.
Morgen plafond in de machinekamer (boilerhok noemen we het), daarna nog wat gipsplaten zetten op het schuine gedeelte. Vandaag de afzuigkap opgehangen, kwamen erachter dat de fabrikant een plastic afvoerbuis meeleverde, dat vinden wij niet echt handig, morgen een metalen halen.
Liesbeth gaat morgen het huurhuis laten zien aan potentiële huurders, de huidige huurder heeft een terrein gekocht op drie kwartier rijden dus die heeft daar een huis gehuurd. We hoeven gelukkig geen moeite te doen voor huurders, die plaatsen zelf een oproep op Facebook.
Er zijn geloof ik wel manieren om in de vloer te boren, onze glazen wand moest ook later ingeboord worden. Maar ik snap wel dat je daar zelf niet aan begint .quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 14:28 schreef Managarm het volgende:
Ik laat een keer per week een stuk van de ren onderlopen, er wordt vrolijk in rond gesprongen en in gegraven.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Voor de rest ben ik bezig met het in elkaar zetten van de rest van de keukenkastjes. Morgen de laatste lades erin. Het kookeiland moet vastgezet worden aan vloer, maar ik kan niet in de vloer boren vanwege de vloerverwarming (niet echt rekening mee gehouden), Het idee is nu om een betonnen balk te storten waarop het kookeiland wordt vastgezet.
Ik zal morgen weer foto's maken, ook het terras is aan gewerkt.
Nee, niet echt. Dan liever wat beton, werkt ook, je ziet er niets van.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 18:34 schreef Seven. het volgende:
[..]
Er zijn geloof ik wel manieren om in de vloer te boren, onze glazen wand moest ook later ingeboord worden. Maar ik snap wel dat je daar zelf niet aan begint .
Ziet er top uit die keuken en badkamer!quote:Op woensdag 14 augustus 2024 13:22 schreef Managarm het volgende:
Afgelopen twee dagen de keukenkastjes in elkaar gezet, volgende week het eiland.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kregen vandaag bericht dat we onze bank op kunnen halen, die zou eind september geleverd worden. We hebben er eigenlijk geen ruimte voor, morgen maar even langsrijden.
Laatste actie van vandaag, de ruit in de badkamer geplaatst.
[ afbeelding ]
Nee, we waren aan het werk . Ik heb gelezen dat de wegen om 8:00 werden afgesloten en het peleton kwam na 17:00 langs.quote:Op maandag 19 augustus 2024 17:54 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Ziet er top uit die keuken en badkamer!
Nog iets van de Vuelta gezien? Beelden op tv waren mooi!
De naden van de gipsplaten worden met gips gedaan, geschuurd, met gips gedaan, geschuurd, primer, verf. De muren worden gestuct, en met een laagje gips glad getrokken. Buitenkant ook stuc.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 22:28 schreef AnneX het volgende:
Als het dicht is, zijn jullie weer een heel eind!
Wordt er gestuct?
@:BBach was daar handig mee.
De buitenkant doet op een zonnige dag pijn aan je ogen , dus eigenlijk bijna altijd. Ik ben wel blij, de temperatuur is 5 graden omlaag gegaan. Nachttemperatuur van 18 graden, we moesten een deken gaan zoeken.quote:
Vloeren zijn schoongemaakt .quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 16:40 schreef AnneX het volgende:
Eigenlijk bedoelde ik ook, dat bij stucen na afloop Alle oppervlakken wit zijn. Ook de vloeren.
Alles.😎
Zwart graniet, met spikkels. Ik denk zoiets:quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 22:02 schreef Seven. het volgende:
Holy, ik zit net even bij te lezen. Slimme oplossing voor het eiland. En wat gaat het ineens weer hard.
Leuke keuken trouwens! Wat voor blad komt erop?
Ik, deze keuken, de keuken in ons vorige huis heeft Liesbeth uitgezocht. Ik heb alle tegels in het huis uitgezocht en Liesbeth een berichtje gestuurd, deze worden het. We liggen redelijk op een lijn qua smaak.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 22:11 schreef Seven. het volgende:
Netjes uitgemeten met de kraan zo. Hoe komen jullie samen eigenlijk tot stijl keuzes, is dat meer Liesbeth of jullie samen?
Dat heb ik vroeger geprobeerd, werkt een of twee jaar. Daarna komt er toch grond aanwaaien dat in de voegen gaat zitten. Dit zijn keramische tegels, dus die worden gevoegd.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 22:49 schreef AnneX het volgende:
gekregen bij Seven’s topic? https://www.sleiderink.nl/gator-xp-g2-polymeer-voegzand
Het schijnt onkruid te voorkomen. 😇
Morgen komt een hovenier kijken naar het nu verzakte terras. Desgevraagd zei hij het te kennen. Ben benieuwd of het kan worden toegepast bij een bestaand terras.
Maar je moet wel voorzichtig zijn met openen dat je niet tegen de kraan aan stoot ...quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 21:48 schreef Managarm het volgende:
Vandaag beetje rust genomen, nog wel de afvoer aangesloten en de kraan alvast erin gezet, die moet nog wel aan de onderkant vastgezet worden. Een uitdaging qua ruimte, morgenochtend even kijken of we het vastkrijgen.
[ afbeelding ]
Toch wel blij dat de kraan echt precies tussen de twee ramen zit, beide ramen kunnen open.
Ja, je moet de hendel in het midden zetten. Maar ja, dat raam gaat alleen volledig open rond 5:00 in de zomer (en weer dicht rond 7:00).quote:Op zaterdag 31 augustus 2024 11:04 schreef maily het volgende:
[..]
Maar je moet wel voorzichtig zijn met openen dat je niet tegen de kraan aan stoot ...
quote:Op woensdag 11 september 2024 21:20 schreef Managarm het volgende:
We troffen Ronya vanmiddag dood in de tuin aan, ze was gisteravond al ziek maar wilde niet binnen blijven.
[ afbeelding ]
We hebben haar begraven naast haar favoriete boom.
Agossie, sneuquote:Op woensdag 11 september 2024 21:20 schreef Managarm het volgende:
We troffen Ronya vanmiddag dood in de tuin aan, ze was gisteravond al ziek maar wilde niet binnen blijven.
[ afbeelding ]
Sterktequote:Op woensdag 11 september 2024 21:20 schreef Managarm het volgende:
[ afbeelding ]
Aan huis laden is veel goedkoper. Zelfs als een Tesla hebt ga je hem niet bij een Tesla supercharger in de buurt laden lijkt me, tenzij je een oude koop die levenslang gratis laden heeft nog. Wij laden alleen niet bij huis als we op vakantie zijn, maar zelfs dan. Vorige week paar dagen naar Devon geweest, goeie 3 uur rijden, en alleen op de camping daar geladen een keer.quote:Op donderdag 12 september 2024 12:31 schreef Managarm het volgende:
Er staat in Castelo Branco al vier jaar een Tesla Supercharger naast het winkelcentrum Forum, er is nog nooit een auto opgeladen want deze is niet actief. Wel jammer, maar ja, ik denk niet dat een Tesla heel over onze weg komt (te laag bij de grond). We willen graag twee auto's houden (gezien de reparatietijden bij garages) maar oudere auto's gaan zwaarder belast worden, tijd om een van de oude diesels eruit te doen (de Suzuki Grand Vitara, deze doet het nog steeds na een noodreparatie in 2020, voor de rest niets aan gedaan, te duur voor de waarde van de auto).
Thuis laden is voor ons altijd goedkoper, want off-grid, Ik dacht inderdaad aan een oude Tesla met gratis laden.. In de winter kunnen we geen auto opladen, vandaar. Het gaat om alleen maar lokaal verkeer, maximaal 40 kilometer enkele reis (voor langere ritten hebben we nog de Mazda 6).quote:Op donderdag 12 september 2024 14:07 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Aan huis laden is veel goedkoper. Zelfs als een Tesla hebt ga je hem niet bij een Tesla supercharger in de buurt laden lijkt me, tenzij je een oude koop die levenslang gratis laden heeft nog. Wij laden alleen niet bij huis als we op vakantie zijn, maar zelfs dan. Vorige week paar dagen naar Devon geweest, goeie 3 uur rijden, en alleen op de camping daar geladen een keer.
Een ID.3 of 4 zou wel genoeg clearance hebben toch? Of een van de vele andere electrische tegenwoordig? En als je er een aanhoudt voor lokaal, dan maakt de range ook niet zo heel veel uit, en kun je voor modellen met wat minder range gaan.
Geen speciale contracten daarvoor in Portugal? Hier in het VK hebben we een contract waarbij we s'nachts voor £0.09 (geloof ik, kan meer zijn nu) per kwh stroom gebruiken. Speciaal contract voor eigenaren EV's.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:28 schreef Managarm het volgende:
[..]
Thuis laden is voor ons altijd goedkoper, want off-grid, Ik dacht inderdaad aan een oude Tesla met gratis laden.. In de winter kunnen we geen auto opladen, vandaar. Het gaat om alleen maar lokaal verkeer, maximaal 40 kilometer enkele reis (voor langere ritten hebben we nog de Mazda 6).
Ik heb nog 12 panelen liggen, moeten nog geïnstalleerd worden, maar ja, tijd...quote:Op donderdag 12 september 2024 16:01 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Geen speciale contracten daarvoor in Portugal? Hier in het VK hebben we een contract waarbij we s'nachts voor £0.09 (geloof ik, kan meer zijn nu) per kwh stroom gebruiken. Speciaal contract voor eigenaren EV's.
Maar heeft een electrische zoe/fiat 500 dan niet genoeg bereik? En kunnen wat extra panelen dan niet zorgen dat je ook in de winter wat kunt laden?
Ah, wat sneu om te lezenquote:Op woensdag 11 september 2024 21:20 schreef Managarm het volgende:
[ afbeelding ]
Nee, naast de voordeur. Het is straks toch al een halletje, want waar je de boortol ziet staan komt de trap naar boven. De groene buizen worden in een stukje muur weggewerkt, moet ik nog even over nadenken, ik denk ook met gipsplaat.quote:Op zaterdag 14 september 2024 17:45 schreef Seven. het volgende:
Ja, sneu hè? Ze maken toch deel uit van je leven .
Komt je elektriciteitskast ook nog in een apart hok te staan?
Wordt er veel regen verwacht?quote:Op maandag 16 september 2024 20:00 schreef Managarm het volgende:
Regen, in het midden van Europa teveel, hier te weinig. Het heeft nu sinds eind juni niet meer geregend. Van de week was onze waterput leeg, die vult wel bij, maar niet zo snel meer. Gelukkig staat er nog genoeg water in ons meertje.
Het heeft ook gevolgen voor het aantal branden in Portugal, er zijn nu niet genoeg blusvliegtuigen in bepaalde regio's.
Huidige stand van zaken qua branden: https://fogos.pt/
Donderdag en vrijdag is er regen opgegeven.
Foto van een brand vanmorgen genomen van ons terrein, 20 km verderop in de bergen.
[ afbeelding ]
10mm, niet superveel dus. Maar als het maar een beetje nat is, maar ja, de grond is nog als beton. Dus het water blijft er eerst op staan. Het duurt een tijd voordat het water weer de grond ingaat.quote: