Omdat het hout hier van hele slechte kwaliteit is en vaak niet droog en dus scheurt.quote:Op woensdag 26 juli 2023 21:51 schreef bleiblei het volgende:
Wat een aparte bouwwijze wordt daar gebruikt! Waarom zijn de panlatten bijv. van ijzer?
En de onderste rij pannen ligt niet goed .
Ah vandaar! Ziet er wel steviger uit dan die Hollandse tengels van hier.quote:Op woensdag 26 juli 2023 22:31 schreef Managarm het volgende:
[..]
Omdat het hout hier van hele slechte kwaliteit is en vaak niet droog en dus scheurt.
Pannen hebben normaliter wat marge zodat je door elke rij iets dichter op de vorige rij zet (of juist niet) en zo een halve pan voorkomt. Lukt je dat niet, is het dacht ik juist gebruikelijk om met de pan die niet de volledige lengte heeft, te eindigen bovenaan.quote:Hoe bedoel je de onderste rij pannen ligt niet goed?
Ah ik begrijp wat je bedoelt. Het is niet anders . Van een afstand zie je het overigens niet. We hadden ook geen halve pannen en wilden niet gaan zagen dus maar zo.quote:Op woensdag 26 juli 2023 22:45 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ah vandaar! Ziet er wel steviger uit dan die Hollandse tengels van hier.
[..]
Pannen hebben normaliter wat marge zodat je door elke rij iets dichter op de vorige rij zet (of juist niet) en zo een halve pan voorkomt. Lukt je dat niet, is het dacht ik juist gebruikelijk om met de pan die niet de volledige lengte heeft, te eindigen bovenaan.
Nu heb je de onderste rij half onder de rij erboven liggen, waardoor die niet netjes de zelfde hellingsgraad aanhoudt. En het ziet er gek uit, als de onderste rij een halve pan is.
Mooie pannen! Hier hebben we iets dat er wel veel op lijkt vlakke Muldenpannen en ik heb ooit geleerd dat je die 'halfsteens' kunt leggen. Vind ik wel mooi en dat zie je maar heel weinig. Zou dat met deze ook kunnen denk je? Ik kan het niet zo inschatten vanaf een plaatje.quote:Op woensdag 26 juli 2023 14:09 schreef Managarm het volgende:
Ergens halverwege januari zat alles op het dak om dakpannen er op te kunnen (aan de zuidkant, de andere kant moet nog met isolatie). Panlatten klaar:
[ afbeelding ]
Het uitleggen van de dakpannen, dit was voor de dakpannen erop gingen overigens. Je moet de afstand tussen de dakpannen bepalen voor het plaatsen van de panlatten. Je hebt altijd iets van speling als je een dak legt want je kan een dakpan getrokken of gedrukt leggen. Bij getrokken overbruggen de pannen iets meer afstand zodat je over het gehele dak de dakpannen pas kan leggen.
[ afbeelding ]
Vogelschroten, die moesten apart besteld worden (in Nederland verplicht sinds de jaren 90). De dakpannen heten Marselha, de platste die we konden vinden. We hebben nogal een mussenpopulatie, niets mis mee maar ze slopen best wel isolatie. Mussen zijn de hooligans onder de vogels! Ze stelen ook de nesten van andere vogels omdat ze met meer zijn, onze arme zwaluwen zijn gewoon het huis uitgezet.
[ afbeelding ]
De eerste pannen van boven
[ afbeelding ]
Mijn post is weggevallen.quote:Op donderdag 27 juli 2023 11:35 schreef Managarm het volgende:
Je kan goed zien dat ons huis op het hoogste stuk van het terrein staat, het huis vanaf het dorp.
[ afbeelding ]
Bij deze dakpannen heb je iets van 2 cm speelruimte.quote:Op donderdag 27 juli 2023 19:54 schreef _mido het volgende:
[..]
Mooie pannen! Hier hebben we iets dat er wel veel op lijkt vlakke Muldenpannen [ afbeelding ]en ik heb ooit geleerd dat je die 'halfsteens' kunt leggen. Vind ik wel mooi en dat zie je maar heel weinig. Zou dat met deze ook kunnen denk je? Ik kan het niet zo inschatten vanaf een plaatje.
Scheelt weer een abonnement op de sportschool!! 💪quote:Op zaterdag 29 juli 2023 12:33 schreef Managarm het volgende:
Verder met het dak. 2000 dakpannen zijn per emmer omhoog gegaan en er pasten er maar twee in de emmer .
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hahaha ja, ik merk dat ik nu meer kan tillen. Ik heb ze allemaal omhoog gehesen, Liesbeth doet het dakwerk.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 12:52 schreef maily het volgende:
[..]
Scheelt weer een abonnement op de sportschool!! 💪
Je komt jezelf en elkaar wel tegen met zulke projecten!quote:Op zaterdag 29 juli 2023 13:04 schreef Managarm het volgende:
[..]
Hahaha ja, ik merk dat ik nu meer kan tillen. Ik heb ze allemaal omhoog gehesen, Liesbeth doet het dakwerk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |