abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210044763
Wij zijn begin 2020 verhuisd naar Portugal. Halverwege 2019 hebben we een boerderij van 3.5 hectare gekocht in de provincie Castelo Branco.

Na allebei meer dan 25 jaar voor een baas gewerkt te hebben vonden we het tijd om iets anders te gaan doen. Dat werd dus Portugal, nog betaalbaar en vaak lekker weer. We waren vanaf 2015 in Portugal op vakantie geweest en in de vakanties ook terreinen/huizen bekeken. Buren vinden we niet erg maar die moeten wel een heel stuk verder zitten, en dat is gelukt. Onze dichtstbijzijnde buurman zit op 500 meter afstand.

Zo zag het er toen uit:

Overzicht van ons terrein

Onze beesten

Doro en Eddie

Zara

Ronya

Het vorige topic vind je hier:

K&W / Managarm's boerderij

[ Bericht 4% gewijzigd door Managarm op 26-07-2023 14:24:33 ]
pi_210044969
Ergens halverwege januari zat alles op het dak om dakpannen er op te kunnen (aan de zuidkant, de andere kant moet nog met isolatie). Panlatten klaar:

Het uitleggen van de dakpannen, dit was voor de dakpannen erop gingen overigens. Je moet de afstand tussen de dakpannen bepalen voor het plaatsen van de panlatten. Je hebt altijd iets van speling als je een dak legt want je kan een dakpan getrokken of gedrukt leggen. Bij getrokken overbruggen de pannen iets meer afstand zodat je over het gehele dak de dakpannen pas kan leggen.

Vogelschroten, die moesten apart besteld worden (in Nederland verplicht sinds de jaren 90). De dakpannen heten Marselha, de platste die we konden vinden. We hebben nogal een mussenpopulatie, niets mis mee maar ze slopen best wel isolatie. Mussen zijn de hooligans onder de vogels! Ze stelen ook de nesten van andere vogels omdat ze met meer zijn, onze arme zwaluwen zijn gewoon het huis uitgezet.

De eerste pannen van boven

pi_210045186
Moet ik nog andere dingen in mijn openingspost zetten? Ik kan best dingen vergeten zijn...
pi_210048404
Denk dat dat voor de vaste lurkers niet hoeft. En als ze wat missen, kunnen ze het vorige deel lezen :)

Diep respect voor jullie doorzettingsvermogen om van niets een prachtwoning en alles te maken _O_ en ontzettend leuk om te volgen!
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  woensdag 26 juli 2023 @ 21:49:38 #5
208890 June.
Seriously?
pi_210050522
Super leuk om te volgen. Wat een harde werkers zijn jullie zeg O+
Shine bright like a diamond.
  woensdag 26 juli 2023 @ 21:51:31 #6
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_210050559
Wat een aparte bouwwijze wordt daar gebruikt! Waarom zijn de panlatten bijv. van ijzer?

En de onderste rij pannen ligt niet goed ;) .
pi_210051019
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juli 2023 21:51 schreef bleiblei het volgende:
Wat een aparte bouwwijze wordt daar gebruikt! Waarom zijn de panlatten bijv. van ijzer?

En de onderste rij pannen ligt niet goed ;) .
Omdat het hout hier van hele slechte kwaliteit is en vaak niet droog en dus scheurt.

Hoe bedoel je de onderste rij pannen ligt niet goed?
  woensdag 26 juli 2023 @ 22:45:28 #8
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_210051128
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 22:31 schreef Managarm het volgende:

[..]
Omdat het hout hier van hele slechte kwaliteit is en vaak niet droog en dus scheurt.
Ah vandaar! Ziet er wel steviger uit dan die Hollandse tengels van hier.
quote:
Hoe bedoel je de onderste rij pannen ligt niet goed?
Pannen hebben normaliter wat marge zodat je door elke rij iets dichter op de vorige rij zet (of juist niet) en zo een halve pan voorkomt. Lukt je dat niet, is het dacht ik juist gebruikelijk om met de pan die niet de volledige lengte heeft, te eindigen bovenaan.

Nu heb je de onderste rij half onder de rij erboven liggen, waardoor die niet netjes de zelfde hellingsgraad aanhoudt. En het ziet er gek uit, als de onderste rij een halve pan is.
pi_210051432
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juli 2023 22:45 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ah vandaar! Ziet er wel steviger uit dan die Hollandse tengels van hier.
[..]
Pannen hebben normaliter wat marge zodat je door elke rij iets dichter op de vorige rij zet (of juist niet) en zo een halve pan voorkomt. Lukt je dat niet, is het dacht ik juist gebruikelijk om met de pan die niet de volledige lengte heeft, te eindigen bovenaan.

Nu heb je de onderste rij half onder de rij erboven liggen, waardoor die niet netjes de zelfde hellingsgraad aanhoudt. En het ziet er gek uit, als de onderste rij een halve pan is.
Ah ik begrijp wat je bedoelt. Het is niet anders :) . Van een afstand zie je het overigens niet. We hadden ook geen halve pannen en wilden niet gaan zagen dus maar zo.

[ Bericht 2% gewijzigd door Managarm op 27-07-2023 08:57:58 ]
pi_210054479
Mooie nieuwe OP *O*

En inderdaad, geïnteresseerden kunnen altijd teruglezen.
pi_210055668
Je kan goed zien dat ons huis op het hoogste stuk van het terrein staat, het huis vanaf het dorp.

pi_210061612
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 14:09 schreef Managarm het volgende:
Ergens halverwege januari zat alles op het dak om dakpannen er op te kunnen (aan de zuidkant, de andere kant moet nog met isolatie). Panlatten klaar:

[ afbeelding ]

Het uitleggen van de dakpannen, dit was voor de dakpannen erop gingen overigens. Je moet de afstand tussen de dakpannen bepalen voor het plaatsen van de panlatten. Je hebt altijd iets van speling als je een dak legt want je kan een dakpan getrokken of gedrukt leggen. Bij getrokken overbruggen de pannen iets meer afstand zodat je over het gehele dak de dakpannen pas kan leggen.

[ afbeelding ]

Vogelschroten, die moesten apart besteld worden (in Nederland verplicht sinds de jaren 90). De dakpannen heten Marselha, de platste die we konden vinden. We hebben nogal een mussenpopulatie, niets mis mee maar ze slopen best wel isolatie. Mussen zijn de hooligans onder de vogels! Ze stelen ook de nesten van andere vogels omdat ze met meer zijn, onze arme zwaluwen zijn gewoon het huis uitgezet.

[ afbeelding ]

De eerste pannen van boven

[ afbeelding ]
Mooie pannen! Hier hebben we iets dat er wel veel op lijkt vlakke Muldenpannen en ik heb ooit geleerd dat je die 'halfsteens' kunt leggen. Vind ik wel mooi en dat zie je maar heel weinig. Zou dat met deze ook kunnen denk je? Ik kan het niet zo inschatten vanaf een plaatje.
pi_210062697
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 11:35 schreef Managarm het volgende:
Je kan goed zien dat ons huis op het hoogste stuk van het terrein staat, het huis vanaf het dorp.

[ afbeelding ]
Mijn post is weggevallen.

Er stond:”mooie plek hebben jullie gevonden en rekening houdend met van alles” 👍🏼
pi_210079571
quote:
14s.gif Op donderdag 27 juli 2023 19:54 schreef _mido het volgende:

[..]
Mooie pannen! Hier hebben we iets dat er wel veel op lijkt vlakke Muldenpannen [ afbeelding ]en ik heb ooit geleerd dat je die 'halfsteens' kunt leggen. Vind ik wel mooi en dat zie je maar heel weinig. Zou dat met deze ook kunnen denk je? Ik kan het niet zo inschatten vanaf een plaatje.
Bij deze dakpannen heb je iets van 2 cm speelruimte.

De onderste, bovenste en buitenste twee rijen zitten allemaal geschroefd en de rest via een dambordpatroon. Het wil hier qua wind echt bruut te keer gaan. De tweede nacht dat we hier waren kregen we de bovenkant van onze tent op ons gezicht, niet echt best geslapen toen.
pi_210079624
Verder met het dak. 2000 dakpannen zijn per emmer omhoog gegaan en er pasten er maar twee in de emmer _O- .

Spellchecker zaterdag 29 juli 2023 @ 12:52:35 #16
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_210079931
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 12:33 schreef Managarm het volgende:
Verder met het dak. 2000 dakpannen zijn per emmer omhoog gegaan en er pasten er maar twee in de emmer _O- .

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Scheelt weer een abonnement op de sportschool!! 💪
pi_210080118
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 12:52 schreef maily het volgende:

[..]
Scheelt weer een abonnement op de sportschool!! 💪
Hahaha ja, ik merk dat ik nu meer kan tillen. Ik heb ze allemaal omhoog gehesen, Liesbeth doet het dakwerk.
  Spellchecker zaterdag 29 juli 2023 @ 13:06:25 #18
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_210080151
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2023 13:04 schreef Managarm het volgende:

[..]
Hahaha ja, ik merk dat ik nu meer kan tillen. Ik heb ze allemaal omhoog gehesen, Liesbeth doet het dakwerk.
Je komt jezelf en elkaar wel tegen met zulke projecten! :P ^O^
pi_210091259
Nog meer dak, we zijn er ook bijna drie maanden mee bezig geweest. "Wat" vertraging door vorst in de morgen en natuurlijk regen. Het moet wel droog zijn want anders is het dak een glijbaan en het is toch 4.5 meter omlaag.

Voorbeeld van de nok

Ik sta op deze foto

[ Bericht 3% gewijzigd door Managarm op 31-07-2023 15:32:00 ]
pi_210102858
Tussen het bouwen door moet het terrein ook een beetje onderhouden worden, wat snoeiwerk op terras 5.
Ik heb de buitenste takken van een eucalyptus weggezaagd. Eucalyptus groeit altijd weer terug, is een vervelende boom.

Opbrengst

Mijn altijd aanwezig hulpjes

Afvoeren om op een andere plek kleiner gezaagd te worden

Ons welkomstcomité, elke morgen staan of liggen ze bij de waterbak.

pi_210107252
Ik kom hier spioneren. :7

Tof project :)
pi_210107622
Vanmiddag vroeg gestopt met werken, het is echt warm nu. Het is 35+ graden en de komende week wordt het nog een paar graden warmer. Liesbeth helemaal blij, die gaat naar Nederland volgende week.

Nu dus binnen met de mobiele airco op 11.

Rond 5:30 zet ik alles open zodat het iets afkoelt, tot 8:00. Om 9:00 is het al 30 graden dus als je vergeet ramen en deuren te sluiten zit je met een warm huis.
pi_210114148
Verder met het dak, ik kon echt geen dakpan meer zien.

Op 17 Maart 2023 was het dak dicht.

De volgende projecten zijn: binnenmuren en buiten de muren isoleren
pi_210141762
Isoleren ging in het begin hard, toen waren de temperaturen nog te doen.

We gebruiken platen van zes en acht centimeter dik. Als eerst de acht centimeter en daarna gaat de zes er nog eens tegenaan. Helaas waren platen van 14 centimeter alleen maar te bestellen als je meer dan 1000 vierkante meter besteld. Hoop extra werk dus daardoor.

Het grootste werk zit in het afwerken van de rand, daar zit isolatie op maar het netjes recht maken kost echt veel tijd, ook alle isolatie moet op maat gezaagd worden (de platen moeten schuin afgezaagd worden omdat het dak oversteekt).

We gebruiken het ETICS systeem. Met lijm zorg je ervoor dat de platen recht op de muur terecht komen (paar klodders op elke plaat, dat trek de boel recht).

De platen worden vastgezet met plastic pluggen, als die erin zitten sla je er nog een plastic pin in zodat de plug uitzet en goed vastzit. Gezien de dikte van onze isolatie gebruiken we slagpluggen van 18 centimeter lang.

Daarna gaat met dezelfde lijm gaas er tegenaan zodat het geheel wind- en waterdicht wordt. Als laatste komt de afwerking, we zijn nog aan het kijken welke (het zijn allemaal varianten op stuc maar we zoeken de variant die het makkelijkste is aan te brengen gezien het aantal vierkante meters).

Ook binnen werd gewerkt, begonnen aan de binnenmuren. Ik heb een verborgen talent blijkbaar, ik ben goed in muren bouwen :) .

Het uitzetten van de muur tussen het kantoor en de gastslaapkamer.

De eerste muur heb ik netjes met een profiel op de muur gedaan, bij de volgende muren heb ik dat niet meer gebruikt. Elke steen aan de kant van de buitenmuur wordt met een anker aan de buitenmuur vastgezet.

Waarom geen gipsbeton? Omdat dat hier echt krankzinnig duur is, ongeveer tien keer zo duur per vierkante meter als de betonstenen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Managarm op 03-08-2023 10:26:22 ]
pi_210142311
Oooh…wij op fok! liggen nog maar 5 maanden achter in real time time.

In ieder geval zit het dak erop w/ Een memorabele dag *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')