Niet echt, regen de afgelopen dagen. De komende week is er ook nog regen voorspelt. We hadden vannacht zelfs nachtvorst, eind april, gelukkig staan mijn bananen nog binnen.quote:Op zondag 28 april 2024 14:59 schreef AnneX het volgende:
Sneu hè bij beesten. Fijn, dat de dierenartsen zich inzetten.
Kleinigheid: Is het voor Zara een zij en voor kip een hij 😇
Oh ja…open vuur gemaakt zie ik en er zijn (al) weer bosbranden?
die mag hierna wel gouden eieren gaan leggen....quote:Op zondag 28 april 2024 14:15 schreef Managarm het volgende:
Kip is ok, het binnenwerk is weer naar binnen gezet en het is gehecht zodat ze het niet er uit kan persen. We moeten alleen zelf de hechtingen over een paar dagen losknippen. Kosten: 40 euro. Onze dierenarts (nou ja, veearts ) doet dit in zijn weekend. Werkt gewoon 40 uur en in het weekend vaak 12 uur per dagen, hij begon nu wel moe te worden nu hij iets ouder aan het worden is.
Ja, best wel. Ach, ik vind het zonde om een beest dood te laten gaan aan zoiets, zij kan er niets aan doen. En het is maar geld, je kan er altijd meer van verdienenquote:Op zondag 28 april 2024 17:05 schreef Fietsertje70 het volgende:
[..]
die mag hierna wel gouden eieren gaan leggen....
quote:Op vrijdag 3 mei 2024 09:42 schreef Managarm het volgende:
Nou, we hebben toch een kip minder. De kip gooide na het weghalen van de hechtingen alles weer naar buiten en ze kon niet meer op een normale poepen.
RIP kip. 💐quote:Op vrijdag 3 mei 2024 09:42 schreef Managarm het volgende:
Nou, we hebben toch een kip minder. De kip gooide na het weghalen van de hechtingen alles weer naar buiten en ze kon niet meer op een normale manier poepen.
quote:Op vrijdag 3 mei 2024 09:42 schreef Managarm het volgende:
Nou, we hebben toch een kip minder. De kip gooide na het weghalen van de hechtingen alles weer naar buiten en ze kon niet meer op een normale manier poepen.
Achgos.quote:Op vrijdag 3 mei 2024 09:42 schreef Managarm het volgende:
Eddiequote:Op dinsdag 14 mei 2024 21:51 schreef Managarm het volgende:
We hebben een etende Eddie, onverstoorbaar:
[ afbeelding ]
Licht in de badkamer
[ afbeelding ]
Boilerhok
[ afbeelding ]
Regenachtig hier, nou ja, dreigende regen, boven ons terrein schijnt meestal de zon en we krijgen een paar druppels
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Alles is al dood aan het gaan, het begin van de dorre periode
[ afbeelding ]
Daarom heb ik onze nieuwe olijfboompjes voorzien van irrigatie, we hebben 300 meter aan slang aangesloten. Inmiddels zitten er 70 boompjes op die lijn.
[ afbeelding ]
Uitzicht van de weg naar Fundão
[ afbeelding ]
Nieuwe kippen in de maak
[ afbeelding ]
Liesbeth is hard aan het voegen en het plafond af aan het werken. Ik lig stil, enorm veel last van mijn rug, vrijdagmorgen naar de dokter.
Sterkte!quote:Op dinsdag 14 mei 2024 22:35 schreef Managarm het volgende:
[..]
Pijn in mijn onderrug, onderste wervels, met pijnstillers voel ik het nog steeds.
Ja, ik denk het. Ik was het terrein aan het schoonmaken met de bosmaaier, halverwege moeten stoppen.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 23:38 schreef Blues het volgende:
Overbelast? Balen!
Mooie kleur tegels in de badkamer![]()
Eddie
Gaat makkelijker dan in het VK! Hier doen ze dat niet op de ambassade. De 'ambassade'-website waar je een afspraak kunt maken is al een url van VFS Global, waarop staat dat er geen afspraakmogelijkheden zijn en je het via VFS Global moet doen. Daar heb je geluk als je een afspraak kunt maken binnen 3 maanden (ondanks dat ministerie aangeeft dat 6 weken genoeg tijd is om een paspoort aan te vragen). En als je je afspraak hebt, kun je je voorbereiden op flink wat wachten. Denk dat ik eerst bijna 2uur buiten heb gewacht bij VFS Global, en vervolgens binnen nog ruim een uur. En dat 3 weken later weer om hem op te halen (kunnen hem ook opsturen, maar had hem nodig, uiteindelijk op dinsdag opgehaald, en ik had hem vrijdag nodig, voor een reis eind april, eind januari aanvraag begonnen...). Ook lekker als je een paspoort aanvraagt voor een pasgeborene, dan kun je mooi buiten in de regen wachten met je baby voor een paar uur als een beetje pech hebt, en daarna nog meer dan een uur binnen in een ruimte volgepakt met mensen die allemaal drijfnat zijn.quote:Op woensdag 15 mei 2024 07:47 schreef Managarm het volgende:
Ondertussen hebben we onze paspoorten laten verlengen, met de bus naar Lissabon gegaan. Met twee personen retour: 18.80 euro (2 uur en 20 minuten enkele reis). Hoop gelopen en Lissabon is best heuvelachtig. Als eerste pasfoto's laten maken en vlakbij geluncht.
Voor 12.20 euro lunch met twee personen in Lissabon: twee bifina's, patat en drie drankjes. Bifana is de Portugese snack bij uitstek, een broodje varkenslap, probeer het als je in Portugal bent. Naast de Nederlandse ambassade een leuk parkje gevonden, heerlijk in de schaduw gezeten, het was warm. We waren gelijk aan de beurt, dus stonden we om 15:00 al buiten en de bus ging om 18:00.
Wij hadden het geluk dat er een aantal mensen niet op kwam dagen. Moet je buiten wachten? Dat is echt slecht.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 11:43 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Gaat makkelijker dan in het VK! Hier doen ze dat niet op de ambassade. De 'ambassade'-website waar je een afspraak kunt maken is al een url van VFS Global, waarop staat dat er geen afspraakmogelijkheden zijn en je het via VFS Global moet doen. Daar heb je geluk als je een afspraak kunt maken binnen 3 maanden (ondanks dat ministerie aangeeft dat 6 weken genoeg tijd is om een paspoort aan te vragen). En als je je afspraak hebt, kun je je voorbereiden op flink wat wachten. Denk dat ik eerst bijna 2uur buiten heb gewacht bij VFS Global, en vervolgens binnen nog ruim een uur. En dat 3 weken later weer om hem op te halen (kunnen hem ook opsturen, maar had hem nodig, uiteindelijk op dinsdag opgehaald, en ik had hem vrijdag nodig, voor een reis eind april, eind januari aanvraag begonnen...). Ook lekker als je een paspoort aanvraagt voor een pasgeborene, dan kun je mooi buiten in de regen wachten met je baby voor een paar uur als een beetje pech hebt, en daarna nog meer dan een uur binnen in een ruimte volgepakt met mensen die allemaal drijfnat zijn.
Iets beter, ik kan weer wat doen, niet te lang, vandaag wel het land met de tractor gemaaid. Het is nu overigens de spier in mijn rug, met de bosmaaier werken is niet leuk.quote:
Wat heeft zo'n kuiken meteen grote potenquote:Op dinsdag 28 mei 2024 17:14 schreef Managarm het volgende:
Onze nieuwe aanwinst, die vrolijk door het leven tsjiept, maakt in zijn eentje best veel kabaal.
[ afbeelding ]
Inmiddels zijn het er twee, zag net op onze kipcam dat er een tweede uitgekomen is.
Stuukwerk!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De grijze vlek op de nok is tijdelijk, die wordt nog bedekt op een of andere manier. Er zaten mussen in de nok (in de 2 cm die over is tussen de dakrand en de vogelschroot) dus het is nu dicht gemaakt. Wat uitsteekt boven de nok is de houder voor de Starlinkschotel.
Ja, ze leven op grote voetquote:Op dinsdag 28 mei 2024 17:17 schreef maily het volgende:
[..]
Wat heeft zo'n kuiken meteen grote poten
We hebben iemand ingehuurd, die helpt ons met dat soort zaken.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 17:54 schreef mrien het volgende:
Wow wat mooi om het huis zo te zien!
Doen jullie het stucken ook zelf?
We zijn op de helft buiten, nu de zuidoostkant. Die is wat minder, want die krijgt echt volle bak zon. Je kan er nu alleen in de morgen werken, anders smelt je. Iemand heeft de thermostaat omhoog gedraaid, het is nu rond de 35 graden opeens met een nachttemperatuur van 15 graden, verleden week was het tien graden koeler.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 17:41 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ziet er mooi uit dat huis van buiten! Het einde is in zicht?
Probeer dan nog maar eens de pot terug te krijgen, ze is een half uur bezig geweest, wel heerlijk schoon, kon zo de kast inquote:
Het doet bijna zeer aan je ogen zo wit.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 18:11 schreef Seven. het volgende:
Mooi hoor, crispy white render zou Kevin McCloud zeggen!
Waar gebruik je het water uit de put voor?quote:Op woensdag 29 mei 2024 07:43 schreef Managarm het volgende:
Een diepe waterput laten boren, om beter voorbereid te zijn op extreme droogte. We hebben al een jaar gehad dat we nog een meter water in onze waterput hadden, niet echt prettig. Ze zijn tot 130 meter diep gegaan.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Om de planten water te geven en om de vloer te koelen (de nieuwe waterput).quote:Op woensdag 29 mei 2024 19:28 schreef Seven. het volgende:
[..]
Waar gebruik je het water uit de put voor?
Mijn ouders hadden in Usseira ook een put voor dezelfde doeleinden.quote:Op woensdag 29 mei 2024 19:36 schreef Managarm het volgende:
[..]
Om de planten water te geven en om de vloer te koelen (de nieuwe waterput).
Werkt het nu zonder problemen? Weet je toevallig het merk van de pomp, ben me aan het oriënteren.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 09:15 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Mijn ouders hadden in Usseira ook een put voor dezelfde doeleinden.
Ze hebben in de loop der jaren wel wat gedoe gehad met de pomp.
Ze zijn er beiden niet meer. Ik zou het merk niet meer weten helaas.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 12:23 schreef Managarm het volgende:
[..]
Werkt het nu zonder problemen? Weet je toevallig het merk van de pomp, ben me aan het oriënteren.
Fancyquote:Op dinsdag 28 mei 2024 17:14 schreef Managarm het volgende:
Wat uitsteekt boven de nok is de houder voor de Starlinkschotel.
Het is een tafeltje vinden wij, deze staat nu op het schuurdak geschroefd. Als het huis klaar is verplaatsen we die, in dit kotje komt dan internet via het stopcontact, getest en het werkte verbazingwekkend goed over 60 meter (geen zin om nog een kabel in te gaan graven).quote:Op zondag 2 juni 2024 20:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
FancyDie van ons staat op een ladder in de tuin, en krijgt binnenkort een eigen tafeltje.
Gebeurt het afsterven altijd in mei? En sneu van je kuikensquote:Op zaterdag 1 juni 2024 08:54 schreef Managarm het volgende:
We hebben nog maar een kuiken over, de andere twee zijn overleden. Die lagen in de morgen dood in de ren. Ik heb echt geen succes met kuikens, de rest van de eieren zijn niet uitgekomen. Volgende week maar een paar uur rijden en kuikens gaan kopen, dat kuiken kan niet alleen zitten.
Misschien dat ik het iets anders aan ga pakken en er twee kippen bij zet van een ras dat wel broeds wordt.
Hier kan je zien hoe droog alles al is, een week van 35 graden en meer en alles sterft af.
[ afbeelding ]
Het nieuwe meertje bij ons riviertje, ik heb er geen waterplanten ingezet, die kwamen spontaan.
[ afbeelding ]
Vorig jaar nog eerder, maar het is altijd jammer. Het was zo mooi groen, nu zijn de bovenste gedeelte van het terrein geel aan het worden.quote:Op zondag 2 juni 2024 22:47 schreef Seven. het volgende:
[..]
Gebeurt het afsterven altijd in mei? En sneu van je kuikens.
Ja, ze hebben een schommel, ze hebben vermaak nodig. Ze legt zes eieren per week. Die sparen we nu op tot we er 10 hebben en broeden die dan uit, kost geen geld. Ik heb in ieder geval iets gevonden met luchtvochtigheid in de machine, dus nog maar een keer proberen.quote:Op maandag 10 juni 2024 15:06 schreef AnneX het volgende:
Nou, dat apparaat bestond nog niet toen wij iets vergelijkbaars deden. 👍🏼
Jammer van de eieren. En zie ik het goed: hebben de kippen een stok met een schommel? Roerei iemand?
Haha, de herkenningquote:Op vrijdag 21 juni 2024 23:11 schreef Managarm het volgende:
Plafond klaar, al vloekend heeft Liesbeth de spotjes erin gekregen. Spotjes hebben een hoogte van acht cm, de profielen voor het plafond drie centimeter. Ze heeft uit de stenen erboven een stuk gehakt.
De afzuiging zit er ook al in, eentje met warmteterugwinning, mooi apparaat (die komen ook in de rest van het huis)
[ afbeelding ]
Morgenmiddag gaat de afwerking voor de rand erop gelijmd worden (ze zijn van piepschuim, wit geverfd) en gaat de douche opgehangen worden.
60 m3 per uur per stukquote:Op vrijdag 21 juni 2024 23:16 schreef Seven. het volgende:
[..]
Haha, de herkenningwij hebben uiteindelijk plattere lampjes gekocht in ons vorige huis.
En mooie decentrale WTW. Hoeveel licht ververst 'ie per uur?
Ja, echt wel veel tijd. Dat viel even zwaar tegel, volgende badkamer wat grotere tegels. De tegels van de keuken zijn ook maar 20 x 5quote:Op donderdag 11 juli 2024 14:06 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Sommige van die tegels in de badkamers hebben flink wat tijd gekost volgens mij om op maat te snijden! Ziet er goed uit!
Vroeg op, dan gaat de ventilator aan in de nok van het nieuwe huis. Het blijft 26 graden in het nieuwe huis, dat is goed om mee te werken.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 22:19 schreef AnneX het volgende:
Wordt het dan tijd voor een werk pauze tot de temp normaliseert om te kunnen werken?
‘s Nachts werken is ook zo wat bij kunstlicht.
Of met de boeren op om 5 uur?
De wond van Doro is bijna dicht, we hebben een spray gekregen die we een paar keer per dag aanbrengen, dat zorgt ervoor dat de vliegen wegblijven (de spray is blauw). Ik zal je de foto besparen van de plek op haar zij, we kwamen erachter toen alleen Ed kwam bedelen voor een wortel (bedelen bestaat uit keihard balken, hahaha), toen maar gaan kijken waar Doro was.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 21:44 schreef Seven. het volgende:
Doro weer helemaal opgeknapt?
Wat een hoop vooruitgang ineens! En ineens is het einde ook in zicht. Wat moet er allemaal nog gebeuren? Als ik me goed herinner moest e.e.a. in september klaar zijn? Is dat nog steeds de deadline?
Ken die spray. Ik had het ooit op mijn arm. Die was paars.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 22:09 schreef Managarm het volgende:
[..]
De wond van Doro is bijna dicht, we hebben een spray gekregen die we een paar keer per dag aanbrengen, dat zorgt ervoor dat de vliegen wegblijven (de spray is blauw). Ik zal je de foto besparen van de plek op haar zij, we kwamen erachter toen alleen Ed kwam bedelen voor een wortel (bedelen bestaat uit keihard balken, hahaha), toen maar gaan kijken waar Doro was.
Keuken, verwarming, slaapkamer en badkamer moesten klaar zijn. Dat gaan we makkelijk redden, ook al is de slaapkamer dan niet volledige afgewerkt (moet nog plafond in en wanden gladder stuken), het moet leefbaar zijn.
Morgen plafond in de machinekamer (boilerhok noemen we het), daarna nog wat gipsplaten zetten op het schuine gedeelte. Vandaag de afzuigkap opgehangen, kwamen erachter dat de fabrikant een plastic afvoerbuis meeleverde, dat vinden wij niet echt handig, morgen een metalen halen.
Liesbeth gaat morgen het huurhuis laten zien aan potentiële huurders, de huidige huurder heeft een terrein gekocht op drie kwartier rijden dus die heeft daar een huis gehuurd. We hoeven gelukkig geen moeite te doen voor huurders, die plaatsen zelf een oproep op Facebook.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |