abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210330211
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:32 schreef Faithy het volgende:

[..]
Wij hebben een paar dennebomen, niet een heel bos, en op goede afstand van het huis, en ontzettend lichtbegroeid, wat ook zo gaan houden om onder andere die reden. En ook natuurlijk brandgevaar. De houtkachel moet ergens mee gestookt worden en is de enige brand die er in mag ;)

Hebben inderdaad ook nee gezegd tegen huizen die met hele oerwouden erbij kwamen aan niet onderhouden dennebos, dat was een harde nee. En inderdaad de problemen die jij noemde hier met hoe het huis is gebouwd in/op de grond!

Hopelijk is de koop snel rond en kunnen ook wij gaan beginnen; heb ook erg veel zin om hier van de kust weer weg te gaan; veel te toeristisch en over vochtigheid gesproken.... :D
Ja, alvast gefeliciteerd. Koop snel rondkrijgen is iets waar ze in Portugal wel haast mee kunnen maken :) Alleen de overschrijving in het kadaster duurt altijd even.
pi_210330795
mag ik trouwens vragen hoe je in je stenen muren enzo je kabelmanagement enzo geregeld hebt (of heb ik daar overheen gelezen)?

Voor ons bij-huis moeten we ook de hele binnenkant uiteindelijk gaan herindelen en uiteraard de hele boel bedraden en wat niet, en hadden gerekend dat we dan op meer traditionele methoden of (duurder) gipsbeton uit zouden komen, al is een 'gewone muur' ook nog steeds een optie.
Doei.
pi_210330843
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 15:41 schreef Faithy het volgende:
mag ik trouwens vragen hoe je in je stenen muren enzo je kabelmanagement enzo geregeld hebt (of heb ik daar overheen gelezen)?

Voor ons bij-huis moeten we ook de hele binnenkant uiteindelijk gaan herindelen en uiteraard de hele boel bedraden en wat niet, en hadden gerekend dat we dan op meer traditionele methoden of (duurder) gipsbeton uit zouden komen, al is een 'gewone muur' ook nog steeds een optie.
Zoveel kabels zitten er niet in de muur hoor. Elke kamer heeft elektriciteit en ethernet. Die zijn gewoon met een eigen buis in de ondervloer gegaan. Vanuit de grond gaan ze over in een flexibele buis en de muur in.

Omdat de stenen hol zijn is het makkelijk een flexibele buis er doorheen te voeren. We hebben het geprobeerd met een inflexibele buis maar dat werkte niet. We hebben een verdeeldoos in de muur zitten, van daaruit hebben we een nieuwe flexibele buis doorgetrokken. Omdat alle kabels al getrokken waren tot de verdeeldoos moesten we alleen het stuk vanaf de verdeeldoos dus nog trekken.

[ Bericht 8% gewijzigd door Managarm op 18-08-2023 16:01:29 ]
pi_210330860
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:10 schreef Faithy het volgende:

[..]
Ik reageer dan ook in de context van de projecten 'op een stuk land in Centraal Portugal' waar je in de meeste gevallen niet alle gemakken hebt naast je project en je fulltime baan. In het buitenland, en dat is dus waar het hier om gaat.

In een setting waar je de taal niet nog goed genoeg kent, de connecties niet hebt voor de juiste leveranciers en werklui voor de klussen die je zelf niet kunt doen (en omdat je de taal niet goed genoeg spreekt kom je ook in de locale pastelaria nog niet veel verder), en je niet met goed fatsoen daadwerkelijk full-time kunt werken kost alles meer energie, tijd en frustratie. Je hebt vaak niet de luxe of het geld (over) om een huis te huren ernaast wat dan vaak ook nog weer op een eindje rijden is, dus moet je kiezen tussen of dat wel ophoesten, of in een caravan of tent of klein vochtig bijgebouw moet gaan zitten wat je tijdelijk goed genoeg oplapt.

Een groot project in Nederland is anders dan een groot project op een stuk land in Portugal.

Wij werken nu full-time, zijn bezig met een talencursus en het vele huiswerk en dan zitten we nog in een huurhuis in de bewoonde wereld. Voor ons is klussen OOK een hobby en een manier om te 'relaxen', maar er komt bij dat soort projecten hier wel wat meer bij kijken die je over het randje kunnen tippen als je dat alles moet balanceren, imho.
Met uitzondering van de taal is alles ook op ons van toepassing in Nederland, je kunt er in NL ook voor kiezen niets uit te besteden en geen huurhuis te hebben. Er werd eerder ook al gesproken over fulltime werken voor een Noord Europees bedrijf, dan heb je daarbij zelfs een voordeel van thuiswerken en geen reistijd. Alles heeft te maken met keuzes.

@Managarm ik ga nog eens rustig je verhaal over afwatering lezen aangezien mijn tante een huis in Frankrijk heeft met vochtprobleem ivm een weg die hoger ligt dan het huis, tegen het huis aan.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_210330891
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 15:52 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Met uitzondering van de taal is alles ook op ons van toepassing in Nederland, je kunt er in NL ook voor kiezen niets uit te besteden en geen huurhuis te hebben. Er werd eerder ook al gesproken over fulltime werken voor een Noord Europees bedrijf, dan heb je daarbij zelfs een voordeel van thuiswerken en geen reistijd. Alles heeft te maken met keuzes.

@:managarm ik ga nog eens rustig je verhaal over afwatering lezen aangezien mijn tante een huis in Frankrijk heeft met vochtprobleem ivm een weg die hoger ligt dan het huis, tegen het huis aan.
Vochtproblemen met een weg is moeilijker, als er ruimte is kan je er drainagebuis ingraven.

Er ligt een drainageslang in het grind (grof grind, betere afwatering) en die ligt op afschot langs het huis. Het plastic houdt het water bij het huis weg en leidt het naar de drainageslang. Of we het helemaal goed hebben gedaan weten we pas als het gaat regenen. Voorlopig nog niet dus, vanaf zondag gaat de temperatuur weer rond de 40 graden komen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Managarm op 18-08-2023 16:03:52 ]
pi_210332767
Ik ben nu aan het nadenken over de verlichting in de keuken. Omdat de keuken open is, dus geen plafond.dacht ik aan een railsysteem dat ik van de vide naar de muur laat lopen.

Wat ik nu zie is dat bij een veel van die systemen het lampje vast is, ik vraag me af hoe vaak zoiets kapot gaat. Als dat evenveel is als een normale LED-lamp dan ik beter een model moeten kiezen met verwisselbare lampen.

De rest van de verlichting is er overigens al, voor de woonkamer hebben we 6 wandlampen gekocht. Ik dacht ik post vrolijk de afbeelding, is de lamp uit het assortiment. Ik zal morgen eens een foto maken van de lamp, die staat in onze opslag.

De opslag is een ruimte van 4 x 5 die compleet volgestouwd staat met alles wat we gekocht hebben voor het huis plus alle dozen van de verhuizing. Ik zal helemaal blij zijn als ik alles uit kan gaan pakken.

Deze lamp gaat er in:

In de loopruimte onder de vide komt een gipsplaat plafond met spotjes. Voor de slaapkamers en het kantoor hebben we nog lampen uit ons huis in Nederland.

Mochten we in de woonkamer te weinig licht hebben dan kan daar ook nog een kabelsysteem worden toegevoegd.
pi_210344728
Omdat de vloer niet helemaal egaal was hebben we besloten om het helemaal recht te trekken, zodat de isolatie en vloerverwarming straks allemaal recht ligt.

Ik was begonnen in het kantoorgedeelte en de volgende dag deed mijn lichaam zoveel pijn dat we degene hebben gebeld die ook met de drainage heeft geholpen. Hoeven wij alleen cement aan te maken.

We hadden de betonmolen binnen gezet en met de tractor haalde ik vers zand.

Liesbeth loopt bijna altijd op blote voeten, ook in het cement.

pi_210363493
Oh ja over de drainage. Ik was vergeten dat het hier in Juni nog heeft geregend. Dat komt niet zo heel erg veel voor en als het voorkomt niet zo veel.

Op de foto is links de muur waar de stoppenkast aan vast komt. Rechts is de muur van de badkamer.

De logeerkamer is klaar voor de vloerverwarming.

Liesbeth heeft het patroon maar uitgetekend, eerste keer dat we vloerverwarming leggen dus dat leek ons wel handig.

Isolatie in de keuken

pi_210365775
Hoeveel huizen hebben jullie hiervoor al gebouwd? Er zijn zoveel kleine details en weetjes over hoe verschillende dingen te maken, die ik totaal over het hoofd zou zien!
Jesus saves but death prevails.
  maandag 21 augustus 2023 @ 12:52:03 #60
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_210365824
Wat voor isolatieplaat is dat? En welke folie gebruik je?
Drop you like an ill, bad habit
pi_210371551
Van wanneer zijn de foto's van het isoleren? Ik zie dat je 2 platen bovenop elkaar gebruikt, je kan deze beter dwars op elkaar leggen. Dan heb je een betrouwbaardere en betere isolatie laag. Dus de eerste laag in de lengte en de andere in de breedte leggen :)
pi_210371649
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 20:06 schreef Puala het volgende:
Van wanneer zijn de foto's van het isoleren? Ik zie dat je 2 platen bovenop elkaar gebruikt, je kan deze beter dwars op elkaar leggen. Dan heb je een betrouwbaardere en betere isolatie laag. Dus de eerste laag in de lengte en de andere in de breedte leggen :)
Op de buitenmuur is dat ook zo gedaan. Op de vloer is één 10 cm dikke plaat. Het is een mes-en groef systeem. Foto's zijn van Juni.

[ Bericht 2% gewijzigd door Managarm op 21-08-2023 20:30:58 ]
pi_210371661
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 12:48 schreef Shivo het volgende:
Hoeveel huizen hebben jullie hiervoor al gebouwd? Er zijn zoveel kleine details en weetjes over hoe verschillende dingen te maken, die ik totaal over het hoofd zou zien!
Alleen een huis verbouwd, ik ben goed in het uitzoeken van dingen dus ik kan alles wel online vinden. En anders ken ik via via wel mensen die er wel verstand van hebben.
pi_210371724
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 12:52 schreef pmponer het volgende:
Wat voor isolatieplaat is dat? En welke folie gebruik je?
Het is XPS, folie op de vloer is gewoon zwart plastic. Het was nodig om de ondervloer te scheiden van de isolatie (ik ben al weer een beetje kwijt waarom maar het was nodig zei men). Het zilveren folie weet ik eigenlijk niet wat het is, iets met een reflecterende laag. Niet duidelijk of dat werkt maar ik heb het vooral gekocht omdat er hokjes van 10 x 10 op stonden.

De vloerverwarmingsbuizen komen 10 cm uit elkaar, vandaar. We gaan de vloerverwarming op de bewapeningsmatten knopen met een stropper.
pi_210409369
In het nieuwe meertje op het onderste terras is is wat riet spontaan opgekomen. Ik vind dat geweldig.

Slecht weer in Mei en Juni

In de ezelschuur hadden zich zwaluwen gevestigd, ik heb ze echter niet gezien. Misschien dat ze toch niet op hun gemak waren met Ronya en Zara die constant onder het nest naar boven zaten te staren. Zijn het geen mussen, zijn het je eigen dieren.

pi_210431280
Egaliseren van de vloer deel 2:

We hadden het zand buiten liggen, dus ik haalde met de tractor zand op. Helaas regende het de hele dag echt keihard, echt droog was ik niet.

pi_210439827
Gelukkig was dit op 7 kilometer afstand maar als je de vlammen kan zien, dit was op de Gardunha bij Monte Leal.
Ik had de foto's al gepost in het bosbranden topic maar mocht je ze niet gezien hebben, nog een keer.

Overdag vanaf ons terrein

Vanaf het dorp

Vanaf de weg

Aan de andere kant van ons terrein was nog een andere brand (ook een paar kilometer), die heeft iets langer gebrand. De weg was afgesloten dus ik had Liesbeth die net uit Nederland terug kwam rijden een berichtje gestuurd. Maar ze zat al op de omweg want de navigatie gaf ook aan dat de weg was afgesloten.

Rond een uur of negen 's avonds begon het te regenen en was het vuur snel uit.

Onze bouwmaterialen leverancier zijn bedrijf zit vlak naast de eerste brand maar hij had er geen last van appte hij.
  Spellchecker zondag 27 augustus 2023 @ 08:56:04 #68
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_210439973
quote:
1s.gif Op zondag 27 augustus 2023 08:56 schreef maily het volgende:
Die bovenste foto heeft prachtige kleuren O+
Kennis van ons woont een stuk dichterbij (en in de bossen), ik heb geholpen met het starten van zijn bus, hij ging in zijn bus een stuk verder slapen. Alleen had ie zijn bus al in mijn maanden niet gestart dus de accu was leeg. Dit is op de weg naar zijn terrein, 25 meter terug aan de rechterkant zit de weg naar ons terrein.
pi_210440251
Wat akelig spannend!

Hoe kun je dan gaan slapen? 😳
pi_210440939
quote:
1s.gif Op zondag 27 augustus 2023 10:05 schreef AnneX het volgende:
Wat akelig spannend!

Hoe kun je dan gaan slapen? 😳
Redelijk goed, want de windrichting was gunstig voor ons.
pi_210441040
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2023 11:19 schreef Managarm het volgende:

[..]
Redelijk goed, want de windrichting was gunstig voor ons.
Nou, dat zou een onrustig nachtje geweest zijn. Voor mij in ieder geval.

Fijn dat het weer even rustig is.
pi_210441472
quote:
1s.gif Op zondag 27 augustus 2023 11:36 schreef AnneX het volgende:

Nou, dat zou een onrustig nachtje geweest zijn. Voor mij in ieder geval.

Fijn dat het weer even rustig is.
Temperatuur is 10 graden omlaag (dus hogere luchtvochtigheid en minder kans op brand). Beetje tuinieren vandaag, voor zover het kan. Mijn lichaam kan erg slecht tegen het omslaan van weer, opeens 10 graden omlaag veroorzaakt kortsluiting en dan krijg ik hoofdpijn. Het is te doen nu met pijnstillers, gewoon niet teveel bewegen.

Het was vanmorgen 14 graden, koud!

[ Bericht 3% gewijzigd door Managarm op 27-08-2023 12:38:11 ]
pi_210453377
Begin Juni hebben we op een Zondag wat waterbuis ingegraven. Ik had Paulownia's gekocht, snel groeiende boompjes maar die willen in de zomer echt water en heen en weer lopen met gieters doe ik niet meer.

De waterbuis is 25 mm omdat dat de maat is die op de pompen past (een in de waterput en een in de grote vijver, we hebben kranen ertussen zitten zodat we kunnen kiezen welke aangaat. Het kan ook allebei tegelijk door een andere kraan om te zetten, dan geven we op twee plekken tegelijk water).

Dus van een apparaat voor de tractor vier van de vijf tanden afgehaald en de middelste laten zitten. Dan kan je al een voor trekken waar de buis in moet, leegscheppen moet helaas nog met de hand (ik weet dat er aparte apparaten voor zijn om voren mee te trekken maar dit heb ik nu eenmaal staan).

Vanaf de kas naar huis toe:

Langs het huis

Richting de toegang van ons terrein, daarna loopt het onder de weg door weer terug richting de sceptische tank.

Een van de Paulownia's

pi_210453727
Eerste oogst van dit jaar, begin Juni. Het ras is Mona Lisa, mijn favoriete aardappelras.

Even laten drogen, dat duurt niet al te lang dus kan makkelijk op de vriezer

Wat paddestoelen

pi_210460365
De Paulownia bij de sceptische tank doet het het beste

pi_210462821
Isoleren

Kantoor

Keuken

Badkamer

Woonkamer

Folie en draadmat erop

Voorbereiding voor de verdeler

Liesbeth isoleert de buitenmuur in de ochtend, te warm na 10:00 (soms al na 9:00)

pi_210463656
Die Paulownia zal wel lekker smullen van al het 'voedsel' daar bij die septic tank :D
's Ochtends buiten isoleren, 's middags binnen?
pi_210463769
J
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 10:44 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Die Paulownia zal wel lekker smullen van al het 'voedsel' daar bij die septic tank :D
's Ochtends buiten isoleren, 's middags binnen?
Ik heb er drie op een lijn staan, ze gaan nu van groot naar kleiner. Ik isoleerde binnen, Liesbeth deed alle andere dingen binnen: ophangen verdeler, water aansluiten, purren, muren afmaken etcetera. Ook heeft ze nog het huurhuis helemaal klaar gemaakt voor de verhuur.
pi_210471858
Onze arme vijver (elk jaar zo maar het ziet er zo triest uit)

Als je ooit een keer vloerverwarming zelf gaat leggen, koop een afrolapparaat. Het werkt zo makkelijk, als je dat met de hand zou moeten zijn zou je echt de boel bij elkaar vloeken. Bij ons ook niet echt mogelijk met de hand omdat het rollen van 600 meter zijn, probeer die maar eens te tillen.

pi_210472244
Ik vind het knap aangezien je eerder zei dat jullie nog nooit vloerverwaming hebben gelegd _O_ Kun je daar straks mee koelen en verwarmen?
Shine bright like a diamond.
pi_210473296
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 09:12 schreef June. het volgende:
Ik vind het knap aangezien je eerder zei dat jullie nog nooit vloerverwaming hebben gelegd _O_ Kun je daar straks mee koelen en verwarmen?
Ik heb veel filmpjes bekeken en de juiste verdeler gekocht. Met een metalen verdeler wordt aangeraden om niet te koelen wegens condensatie, daarom de kunststof verdeler om de optie voor koelen in ieder geval open te houden.

Ja, koelen twijfel ik nog over. Koelen is moeilijker omdat je het opgewarmde water ergens kwijt moet, ik heb nog zitten kijken naar een chiller (apparaat dat water koelt). Warmtepomp off-grid is niet echt een optie, die verbruikt echt veel te veel elektriciteit.

Een ander idee is omdat we toch nog een diepe waterput willen laten boren (100 meter+) om het water daarvan te gebruiken maar dan moet je sowieso het opgewarmde water op een bepaalde manier weer koelen. Ik heb wel een idee met een warmtewisselaar maar dat moet ik nog uitdenken. Warmtewisselaar omdat je niet wilt dat het water uit je gesloten vloerverwarmingssysteem in aanraking komt met water uit de waterput.

Een airco is een stuk goedkoper en die draait in de zomer toch op de overcapaciteit (kunnen toch niet terugleveren).
pi_210484714
Nu de vloerverwarming tot aan de dilatievoeg gelegd is (die loopt van de rand van het kantoor tot aan net voor waar de kachel komt dus over de breedte van het huis) kunnen we de dekvloer gaan storten.

Voorbereidingen

Weg gemaakt van isolatieplaten en het hout wat voor de omkisting van de balken was gebruikt

De dilatievoeg

pi_210484968
En dat allemaal dankzij voorbereiding via you tube filmpjes! _O_
pi_210485776
Paar weken geleden al de wandtegel voor de badkamer uitgekozen

De vloer moet ik nog uitkiezen, het blijkt dat de huidige tegels die we aan het leggen zijn best glad zijn als ze nat zijn.

We twijfelen nog of we dezelfde tegels als in het huurhuis gaan gebruiken (als ze nog te koop zijn).

Ik denk dat een wittere tegel de wandtegel mooier maakt.
pi_210496035
Nee dus.

Vind het niet mooi, volgende week naar de tegelhandel.

Vanmorgen bezig geweest om alle zaaibakken naar de kas te brengen. Ik had best wel veel gezaaid voor de winter maar het gaat morgen al regenen. Om te voorkomen dat het zaad uit de bakken spoelt gaan ze de kas in.

Nog wat dingen in de tuin gezet: kardoen, aalbes, peterselie, afrikaantjes. Zal vanmiddag even foto's maken.
pi_210496069
Geen idee of je nog moet kiezen?
Ooit bij badkamervloer en uitglijden werd kleine steentjes aanbevolen.
En die bleken in grotere tegels te bestaan.

Plaatje volgt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 1 september 2023 @ 10:15:27 #88
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_210496230
Bij die wandtegels zou ik een stroevere maar egalere vloertegel doen die wat groter is.
Hier thuis liggen stroeve tegels die ideaal schoon te maken zijn en waar je echt met geen mogelijkheid over uitglijdt. Fijn idee, of je nou kleine kinderen hebt of zelf wat ouder wordt

Leuk topic om te volgen trouwens!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_210496909
Tof dat je de (meeste) ochtenden weer ff een nieuwe post post!
pi_210497217
Wel makkelijk dat onze tegelwinkel een mooie website heeft, dat kom je in Portugal nog niet echt veel tegen.

https://emisanazulejos.co(...)uct.price.asc&page=3
pi_210501414
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 12:02 schreef Managarm het volgende:
Wel makkelijk dat onze tegelwinkel een mooie website heeft, dat kom je in Portugal nog niet echt veel tegen.

https://emisanazulejos.co(...)uct.price.asc&page=3
Die zet ik even op onze Notion Pagina!
Doei.
pi_210506102
Onze cv-houtkachel, in het Portugees een Recuperador. Het apparaat heeft zelf ook een reservoir met water maar het water dat wij verwarmen gaat in een buffertank terecht komen.

Het gedeelte bouwen waar de kachel op komt te rusten, de verkoper vertelde me dat installateurs vaak een ijzeren frame gebruiken en het dan afwerken met gipsplaat. Ik heb de stenen al staan dus waarom niet gewoon van steen bouwen.

Creatief met isolatie

Dit is de eerste laag, die moest erin omdat de vloer eromheen gestort moet worden.
pi_210506509
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2023 09:51 schreef AnneX het volgende:
Geen idee of je nog moet kiezen?
Ooit bij badkamervloer en uitglijden werd kleine steentjes aanbevolen.
En die bleken in grotere tegels te bestaan.

Plaatje volgt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leuk idee, maar ik ben geen fan van klein uitziende tegels, ik ga voor tussen 40 x 40 tot 60 x 60 voor de vloer, groter wil ik niet tillen.
pi_210506516
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2023 10:15 schreef Molo het volgende:
Bij die wandtegels zou ik een stroevere maar egalere vloertegel doen die wat groter is.
Hier thuis liggen stroeve tegels die ideaal schoon te maken zijn en waar je echt met geen mogelijkheid over uitglijdt. Fijn idee, of je nou kleine kinderen hebt of zelf wat ouder wordt

Leuk topic om te volgen trouwens!
Ja, we worden ouder :) , althans dat is de bedoeling. Ik ga op zoek naar stroeve tegels.
pi_210516332
Rechts naast de denneboom op de foto, onze enige kurkeik. De denneboom staat op de nominatie om brandhout te worden.

Gisteren zou het gaan regenen om 7:00 's morgens, we hebben veel regenwolken gezien maar op een bepaalde manier gingen die precies om ons heen. Wel leuk om te zien: boven bij het huis was het zonnig en beneden bij de waterput geen zon.

Uiteindelijk begon de regen om 17:09. De regen komt precies op tijd want onze waterput en vijver begonnen leeg te raken. De regen is overigens erg vroeg dit jaar, we hebben ook een jaar de eerste regen in Oktober gehad.

Normaal gesproken is er ook altijd wel een zomerstorm maar die zijn dit jaar uitgebleven. Zomerstorm heb je niet veel aan, is vooral erg woest en soms met hagel. Een Portugese kennis van ons in Fundão had in Juli 2020 10 centimeter hagel in zijn nieuw aangelegde wijngaard, die kon dat druivenjaar wel vergeten.

zondag 3 september 2023 @ 10:26:57 #96
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210516720
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 09:22 schreef Managarm het volgende:
Rechts naast de denneboom op de foto, onze enige kurkeik. De denneboom staat op de nominatie om brandhout te worden.

[ afbeelding ]

Gisteren zou het gaan regenen om 7:00 's morgens, we hebben veel regenwolken gezien maar op een bepaalde manier gingen die precies om ons heen. Wel leuk om te zien: boven bij het huis was het zonnig en beneden bij de waterput geen zon.

[ afbeelding ]

Uiteindelijk begon de regen om 17:09. De regen komt precies op tijd want onze waterput en vijver begonnen leeg te raken. De regen is overigens erg vroeg dit jaar, we hebben ook een jaar de eerste regen in Oktober gehad.

Normaal gesproken is er ook altijd wel een zomerstorm maar die zijn dit jaar uitgebleven. Zomerstorm heb je niet veel aan, is vooral erg woest en soms met hagel. Een Portugese kennis van ons in Fundão had in Juli 2020 10 centimeter hagel in zijn nieuw aangelegde wijngaard, die kon dat druivenjaar wel vergeten.

[ afbeelding ]
Ga je dan ook kurk oogsten?
Resistance is futile.
pi_210516742
quote:
7s.gif Op zondag 3 september 2023 10:26 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ga je dan ook kurk oogsten?
Nah, dat heeft niet veel zin. Het is best specialistisch werk en ik wil de boom niet beschadigen. De prijs van kurk is niet echt hoog meer trouwens, die is de afgelopen twintig jaar gehalveerd. Kurk wordt gerekend in arrobas (het equivalent van 15 kilo). Ik dacht dat de prijs nu rond de 20 euro lag.
  zondag 3 september 2023 @ 10:33:48 #98
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210516774
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 10:30 schreef Managarm het volgende:

[..]
Nah, dat heeft niet veel zin. Het is best specialistisch werk en ik wil de boom niet beschadigen. De prijs van kurk is niet echt hoog meer trouwens, die is de afgelopen twintig jaar gehalveerd. Kurk wordt gerekend in arrobas (het equivalent van 15 kilo). Ik dacht dat de prijs nu rond de 20 euro lag.
Lijkt me wel tof om dan zelf te oogsten en iets te maken voor eigen gebruik of zo.
Resistance is futile.
  Spellchecker zondag 3 september 2023 @ 10:36:35 #99
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_210516791
quote:
6s.gif Op zondag 3 september 2023 10:33 schreef Seven. het volgende:

[..]
Lijkt me wel tof om dan zelf te oogsten en iets te maken voor eigen gebruik of zo.
Voor in je nieuwe tuin; een kurkeik! :!
  zondag 3 september 2023 @ 10:47:15 #100
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210516873
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2023 10:36 schreef maily het volgende:

[..]
Voor in je nieuwe tuin; een kurkeik! :!
Als blijkt dat de es weg moet, dan is dit zeker een waardige vervanging:

https://www.directplant.n(...)r-planten-verzorgen/

Wel pas na 25 jaar kurk oogsten.