abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211271447
quote:
7s.gif Op zondag 12 november 2023 12:11 schreef Seven. het volgende:
Jemig, paar indrukwekkende planten heb je daar!

Welke grondsoort heb je eigenlijk? Het ziet er zanderig, hard en droog uit. Kun je er makkelijk doorheen komen met een schop?
Zand, met grind erdoorheen. Graaf je iets dieper (30 á 40 cm) dan zit je vaak op rotsgrond. Geen massieve rotsgrond, boomwortels gaan erdoorheen. Het is nu makkelijk omdat alles nat is, in de zomer is het op sommige stukken net beton.
pi_211271493
Het meertje is nu beter zichtbaar, ik heb al een bamboe geplant, maar zoals altijd de foto vergeten te maken.

Om deze komt de kippenren heen, beschermd met gaas.

De kippen liggen nog een beetje in het ei, Australorps zijn het uiteindelijk geworden. Een goede leg- en vleeskip.

zondag 12 november 2023 @ 16:37:48 #253
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211273340
Tof, kippen. Zou ik ook wel willen ^O^ .
Resistance is futile.
pi_211273365
quote:
2s.gif Op zondag 12 november 2023 16:37 schreef Seven. het volgende:
Tof, kippen. Zou ik ook wel willen ^O^ .
Je hebt best ruimte ervoor, alleen geen haan nemen ^O^. Ik weet niet of je in een regio zit met veel vogelgriep want is er een ophokplicht, dan moet je wel een redelijk hok hebben.
  zondag 12 november 2023 @ 17:44:02 #255
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211273922
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2023 16:40 schreef Managarm het volgende:

[..]
Je hebt best ruimte ervoor, alleen geen haan nemen ^O^. Ik weet niet of je in een regio zit met veel vogelgriep want is er een ophokplicht, dan moet je wel een redelijk hok hebben.
Kippen zijn enorme gravers. Leuk wel maar ik zou het wel fijn vinden als mijn borders in leven blijven :+ .
Resistance is futile.
pi_211278221
De saffraan krokussen doen het, op 1 oktober de grond in gegaan en nu een deel al in bloei.

Olijven plukken

De broer van Liesbeth is de olijf aan het snoeien

Oogst in de tractor

pi_211278753
Zo’n project is ook een familie werkvakantie, hè!
Fijn zeg: al die hulp met zo veel klussen tegelijk nu.

Oh en dank je voor de waterige olijven wetenswaardigheid!
pi_211279277
quote:
7s.gif Op zondag 12 november 2023 17:44 schreef Seven. het volgende:

[..]
Kippen zijn enorme gravers. Leuk wel maar ik zou het wel fijn vinden als mijn borders in leven blijven :+ .
Er zijn ook soorten die iets minder wroeten, kijk eens op de website van Rombouts.

https://broederij-rombouts.nl/product/broedeieren-sabelpootkriel/
pi_211289094
We zijn klaar met olijfoogst op ons land, Liesbeth heeft gisteren de laatste boom geplukt. De komende week gaan we gebruiken om het terrein wat op te ruimen en daarna hard verder met ons huis.

Een stuk verder zijn ze hard bezig om een boerderij op te knappen, een kennis van ons was de nieuwe eigenaar in de bouwmarkt tegengekomen, een Nigeriaan. Leuk, dat er weer mensen komen wonen, dat is best een mooi stuk grond, maar het huis staat op de erfgrens.

Zara

De geplante bamboe bij het meertje, die kan 15 meter hoog worden.

Onze saffraan oogst, we hebben uitgerekend dat je ongeveer 40.000 bollen nodig hebt voor een kilo saffraan. We hebben er 500 dus we komen in de richting. Ik heb de saffraan gedroogd in mijn broodoven, 10 minuten op 50 graden.

Misschien was de pot iets te optimistisch

pi_211295361
Die vlog is leuk! :) En nu zie je pas hoe groot het huis écht is.

En die regen, weet je zeker dat je niet in Nederland zit? :D
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_211301532
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 17:53 schreef Mushanga71 het volgende:
Die vlog is leuk! :) En nu zie je pas hoe groot het huis écht is.

En die regen, weet je zeker dat je niet in Nederland zit? :D
Hahaha, we hebben hier ook regenperiodes. Dit was niet zo lang, verleden jaar regende het van begin Oktober tot Kerst. Nu is het heerlijk weer, graadje of 20-25. In de morgen rond de 10 graden, volgende week wordt het kouder 6 graden in de nacht en 14 overdag, maar als je bezig bent is dat een goede temperatuur.
pi_211301633
Ik heb mijn houtopslag wat uigebreid:

We kunnen nu iets van 9 kuub hout opslaan, en dat komt vol deze winter. Ons eucalyptusbosje gaat ook nog uitgedund worden. Ik denk dat we genoeg ruimte hebben, ik kan de opslag nog wel uitbreiden aan de achterkant, dan wordt deze dus breder. Het is alleen wat rot het hout eruit halen op die manier.

[ Bericht 7% gewijzigd door Managarm op 16-11-2023 08:22:08 ]
pi_211312026
Meer hout

Houthok is vol

De uitbreiding van de olijfgaard, de grote olijfbomen daar zijn gesnoeid, en het snoeiafval moet nog opgeruimd worden

pi_211330813
Riolering werk aan de achterkant van onze schuur, het liep niet echt meer lekker weg. Dus een verzamelput met pomp gekocht.

Eddie kwam even Liesbeth kroelen, kreeg ze opeens een ezelsnuit in haar nek

Doro doet de inspectie

pi_211350583
Ik vergeet regelmatig kaartjes bij gezaaide planten bordjes te zetten, een plant had ik al uitgescholden voor luie komkommer. Blijkt het een Kiwano te zijn.

3 stuks fruit, ik heb er een aan laten hangen.

Onze enige kurkeik

Bananen de kas in, volgende week nachttemperatuur van 2 graden

Zoetige peper

Hete peper, bijna geen verschil. Liesbeth eet ze rauw en pakt af en toe de verkeerde.

pi_211383576
We hebben bijna 100 liter olijfolie in totaal. Bij een vriend ook nog geholpen (helft van de opbrengst voor ons, wij hebben geoogst en het grootste gedeelte schoongemaakt).

Ik laat nog weten hoe we de verkoop gaan doen, mocht er interesse zijn (liefst per 5 liter, bij Liesbeth haar broer is de olijfolie na drie jaar nog goed).
pi_211394311
We zijn weer begonnen, het isoleren van de laatste muur. Er gaat een paar klodders lijm op de achterkant van de plaat zodat ie op de muur plakt, daarna gaat de tweede rij er dwars op. De tweede rij wordt met plastic pluggen vastgezet aan de muur (dus door de eerst laag heen).

Nadat we onze schuur hadden geïsoleerd hebben we een apparaat gekocht om die rondjes er uit te kunnen smelten, dat is echt takkenwerk om dat met een mes te doen

Herfst

Deze heb ik de weg naar mijn moestuin verteld

Liesbeth heeft 100 vetplantjes rond dit eikje gezet, je ziet het bijna niet.

pi_211394735
Lekker bezig hoor _O_
pi_211396020
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2023 08:23 schreef Managarm het volgende:
We zijn weer begonnen, het isoleren van de laatste muur. Er gaat een paar klodders lijm op de achterkant van de plaat zodat ie op de muur plakt, daarna gaat de tweede rij er dwars op. De tweede rij wordt met plastic pluggen vastgezet aan de muur (dus door de eerst laag heen).

Nadat we onze schuur hadden geïsoleerd hebben we een apparaat gekocht om die rondjes er uit te kunnen smelten, dat is echt takkenwerk om dat met een mes te doen

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Herfst

[ afbeelding ]

Deze heb ik de weg naar mijn moestuin verteld

[ afbeelding ]

Liesbeth heeft 100 vetplantjes rond dit eikje gezet, je ziet het bijna niet.

[ afbeelding ]
Goed bezig, merken jullie al veel verschil met vorig jaar?
Shine bright like a diamond.
pi_211396156
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2023 10:59 schreef June. het volgende:

[..]
Goed bezig, merken jullie al veel verschil met vorig jaar?
Ja, stuk minder koud in huis. Op dit moment ongeveer 16 graden in de morgen, en dan is de noordelijke muur nog niet helemaal gedaan. We hopen het straks op 18 graden standaard te hebben zonder verwarming, klein beetje bijverwarmen want ik ben een echte koukleum.
pi_211396731
Ziet er goed uit! Lekker licht ook alles nog, hier is het vrij grauw de meeste dagen.
pi_211397821
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2023 11:39 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ziet er goed uit! Lekker licht ook alles nog, hier is het vrij grauw de meeste dagen.
Het is nu overdag rond de 20-25 graden, maar in de nacht rond de 4-6 graden. Om 6:00 is het 4 graden, om 10:00 alweer 20 graden. Behalve in de wind, dan is het nog steeds niet lekker, we hebben de wind van de bergketen Serra de Estrela. Maar aan de zuidkant van het huis kan je nu in je t-shirt zitten.
  donderdag 23 november 2023 @ 20:58:24 #273
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211403636
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 18:28 schreef Managarm het volgende:
We hebben bijna 100 liter olijfolie in totaal. Bij een vriend ook nog geholpen (helft van de opbrengst voor ons, wij hebben geoogst en het grootste gedeelte schoongemaakt).

Ik laat nog weten hoe we de verkoop gaan doen, mocht er interesse zijn (liefst per 5 liter, bij Liesbeth haar broer is de olijfolie na drie jaar nog goed).
Ja, laat maar weten als je meer details hebt maar 5 liter olijfolie kan ik wel kwijt in onze kelder.
Resistance is futile.
pi_211404018
quote:

Afhankelijk van hoe en wat heb ik ook wel interesse.
Neem aan dat het geschikt is om in te bakken?
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_211404970
quote:

Ook evt wel interesse! 5L gaat wel op hier!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')