abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211677362
Wij zijn begin 2020 verhuisd naar Portugal. Halverwege 2019 hebben we een boerderij van 3.5 hectare gekocht in de provincie Castelo Branco.

Na allebei meer dan 25 jaar voor een baas gewerkt te hebben vonden we het tijd om iets anders te gaan doen. Dat werd dus Portugal, nog betaalbaar en vaak lekker weer. We waren vanaf 2015 in Portugal op vakantie geweest en in de vakanties ook terreinen/huizen bekeken. Buren vinden we niet erg maar die moeten wel een heel stuk verder zitten, en dat is gelukt. Onze dichtstbijzijnde buurman zit op 500 meter afstand.

Zo zag het er toen uit:

Overzicht van ons terrein

Onze beesten

Doro en Eddie

Zara

Ronya

De vorige topics vind je hier:

K&W / Managarm's boerderij
K&W / Managarm's boerderij deel #2

[ Bericht 1% gewijzigd door Managarm op 20-12-2023 08:56:39 ]
pi_211677398
Het dak van ons nieuwe houthok liep niet netjes af echt en ik wilde er nog een stuk aanzetten. Het dak er even afgehaald en een nieuw stuk aangebouwd.

Er komt nog een stuk aan, maar daar komen tractor dingen te staan. En het houthok heeft nu een overkapping, meer omdat ik geen dakplaten op maat wilde gaan zagen. Maar wel handig om wat tractor dingen onder te parkeren.

Liesbeth heeft de eerste plinten gezaagd, we zagen de tegels doormidden. Scheelt zeshonderd euro met kant-en-klaar plinten. Was een idee van de verkoopster in de tegelzaak, ze verkochten bijna nooit plinten want alle tegelzetters doen het op die manier.

Ze zitten nog niet vast, eerst nog even schoonmaken en dan vastmaken.

Vandaag het laatste stukje van de basis voor de cv-houtkachel storten en stuken.

[ Bericht 4% gewijzigd door Managarm op 20-12-2023 08:52:30 ]
pi_211678628
Gestort, toch nog een foutje gemaakt. We hadden een ijzerdraad over het midden moeten spannen, nu staat het een beetje bol. Het is wel op te lossen met de afwerking, maar meer werk (nog meer werk, jottum).

Nu nog even de 220 kilo wegende kachel erop tillen (die is nu wel iets lichter omdat de deur er af is en de platen eruit).

Het was vanmorgen waterkoud, niet lekker.

Gelukkig nog wel een bleek zonnetje

Houthok met dak

[ Bericht 18% gewijzigd door Managarm op 20-12-2023 17:33:00 ]
pi_211697215
Kippen groeien zeer snel, ze pasten al niet meer onder de warmteplaat. Ik had nog de opzetstukken van de pallet waar de accu's in geleverd zijn, dus die als nieuw onderkomen neergezet. Bodem met isolatie en daar overheen een plaat melamine bedekt met stro.

Omdat ze al bijna het hok uit wilden vliegen toen we het open maakten wat gaas tegen het wegvliegen. Ik had ze graag al buiten gezet, maar het is nog te koud en ze zitten nog niet volledig in de veren.

Stuken keuken

[ Bericht 0% gewijzigd door Managarm op 22-12-2023 13:18:43 ]
pi_211697467
Je kippen groeien als een malle! En het is ineens geen bouwplaats meer nu er gestuct is _O_ .

Hoe gaan jullie de kachel tillen?
Resistance is futile.
pi_211697657
quote:
7s.gif Op donderdag 21 december 2023 21:27 schreef Seven. het volgende:
Je kippen groeien als een malle! En het is ineens geen bouwplaats meer nu er gestuct is _O_ .

Hoe gaan jullie de kachel tillen?
Hulp vragen, in januari krijgen we een paar dagen per week wat hulp, dus hij gaat helpen met tillen. Naar binnen is niet zo hoog, alleen op het platform krijgen is wat anders, ik ga kijken of we dat met een lier kunnen doen.

Ja, die kippen eten ook als een dolle. Maar ja, Australorps zijn ook behoorlijk grote kippen.
pi_211704887
Misschien heb ik het toch iets te dik gemaakt:

Maar ja, het is in ieder geval stevig genoeg voor de 200 kilo wegens kachel, er zitten twee draadmatten in verwerkt (en het metaal wat in de betonnen T-balken zit).

Volgende keer tegels kopen voor de bovenkant

Afwerking zijkanten en voorkant

pi_211706868
Volgende keer? Was je van plan om nog een kachel te gaan plaatsen?
Resistance is futile.
pi_211707098
quote:
10s.gif Op vrijdag 22 december 2023 16:14 schreef Seven. het volgende:
Volgende keer? Was je van plan om nog een kachel te gaan plaatsen?
Nee, de volgende keer als we boodschappen gaan doen. En ja, in het huurhuis komt waarschijnlijk nog een kachel. Daar zit nu een openhaard in, dat is echt niets.
pi_211754969
De kippen hebben een raampje gekeken, in een kist wonen zonder uitzicht vonden ze toch maar niets.

Het zagen van de plinten

In de middag isoleren, in de ochtend stuken. Vandaag wat later beginnen, de kachel staat aan en ik zit eigenlijk wel lekker.

De ezels staan nu op de terrassen bij het huis, vorst en mist vanmorgen.

dinsdag 26 december 2023 @ 09:08:21 #11
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211755025
Vorst in Portugal, hier is het 12c. Bizar :D .
Resistance is futile.
pi_211755040
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 december 2023 09:08 schreef Seven. het volgende:
Vorst in Portugal, hier is het 12c. Bizar :D .
Vorst heeft voordelen, dan is het overdag vaak zonnig (behalve vandaag). Het is maar een graadje vorst, niet zo heel erg koud. Volgende week krijgen we wat regen, dus hogere nachttemperatuur.

Wij zitten in de wind van de bergketen Serra de Estrela en zodra het daar gesneeuwd heeft krijgen wij de kou via de wind.

Grappig overigens, zelfs met de mist wekken we 1000 watt met zonnepanelen op (15 x 315 watt, ik ga het uitbreiden). Accu op 89 procent, die komt wel vol vandaag.

[ Bericht 7% gewijzigd door Managarm op 26-12-2023 12:43:53 ]
pi_211762075
Het werk van vandaag, ik dacht een halve dag te werken, maar het was opeens bijna 16:30.

Stuk schoongemaakt om de eerste plinten te plaatsen, eerst met dweil, daarna met stoomreiniger en de voegen handmatig.

De eerste plinten zijn geplaatst.

Beetje troosteloos weer vanmorgen maar in de middag genoeg zon, en de accu was om 14:00 vol. Warm water met elektriciteit gemaakt (combiboiler op hout en elektriciteit).

pi_211773904
Kuikenspam, wat eigenlijk niet kan, spam is varken, leuk weetje, spam komt uit een sketch van Monty Python:

pi_211776333
Ik heb de foto's ook op een kippenforum gepost en de middelste is in ieder geval een haantje (de donkere), van de andere kuikens is het nog niet duidelijk wat ze zijn. Bij Australorps schijn je het vaak pas goed na 6 á 7 weken te kunnen zien. En ze zijn nu precies 4 weken oud.
pi_211858681
Eerste baan renovlies, dan denk je dat de stuuk wit was ;) .

Dat hebben we gehad toen we onze vorige keuken uit gingen zoeken, bordeaux kleur deurtjes en dan wit zoeken wat er bij past, valt het opeens op dat heel veel wit geelachtig is.

Dit is met Kerst, dan worden er branden bij kerken gesticht om het kind Jezus warm te laten arriveren.

[ Bericht 2% gewijzigd door Managarm op 31-12-2023 09:54:21 ]
pi_211877594
Gelukkig nieuwjaar!

Volgende stukje behang, nu staat het even stil omdat Liesbeth gisteren een boomzaag in haar hand geparkeerd heeft. Alleen een puntje erin, maar wel een hele dikke hand. Behangen is niet mijn ding, dus Liesbeth gaat eenhandig alles voor het aansluiten van het warme water en de vloerverwarming uitzoeken en op papier zetten.

Morgen krijgen we gelukkig hulp, dus stil staan we niet. Zaterdag en Zondag bezig geweest met de omheining binnen het terrein, dat moest iets anders. De moestuin wordt wat groter, daar komt een kas in te staan (2 x 20 meter). We gaan de kas voorlopig alleen gebruiken om schaduw te creëren voor de planten, de kas moet ook nog even neergezet worden.

Ook willen we de olijfgaarden afgesloten hebben, de ezels eten anders de jonge olijfboompjes op (alles onder de twee meter wordt opgegeten, ze zijn behoorlijke vandalen).
pi_211877729
Ook voor jullie een Gelukkig Nieuwjaar gewenst!
En een voorspoedig herstel voor Liesbeth. 💐

Jullie zullen je voorlopig niet vervelen als ik zo de planning lees. Succes ermee.
Kip = haan.
“Ik kocht een ei, de melkboer zei: komt zo onder de kip vandaan…” /Jaap Fischer.
pi_211882342
Gelukkig Nieuwjaar! Wel ff die hand van Liesbeth in de gaten houden als hij dik is, dat het niet gaat ontsteken.
En ik hoop dat je met het perspectief hebt gespeeld met dat vuur bij de kerk, anders zullen er nogal wat kerken in vlammen opgaan met O&N als ze het allemaal zo doen! :o

En een kas van 20m :o Fantastisch!
pi_211882673
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 17:29 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Gelukkig Nieuwjaar! Wel ff die hand van Liesbeth in de gaten houden als hij dik is, dat het niet gaat ontsteken.
En ik hoop dat je met het perspectief hebt gespeeld met dat vuur bij de kerk, anders zullen er nogal wat kerken in vlammen opgaan met O&N als ze het allemaal zo doen! :o

En een kas van 20m :o Fantastisch!
Nee, ze staan echt tegen bijna tegen de kerk aan. Niet mijn foto overigens. Er staat altijd brandweer bij, het gaat soms ook fout.De balken liggen echt op nog geen meter van de kerk af.

Het is 2 x 20 meter *O* . Het is een dubbele tunnelkas, 2 x 6 meter breed. Ik heb 75 meter gekocht dus ik heb straks nog 35 meter "over".
pi_211899629
Gelukkig nieuwjaar!🍾
En sterkte voor Liesbeth!
Ik hakte een keer in mn vinger met een elektrische grassnoeier. Deed zeer maar schoon gespoeld en dichtgetaped. Huisarts gebeld en die had het over een tetanus injectie. Nou had ik die een jaar of 8 ervoor nog gehad en ze beschermen 10 jaar.
Maar dat dus, tetanus injectie voor Liesbeth?
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_211900343
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 23:50 schreef Mushanga71 het volgende:
Gelukkig nieuwjaar!🍾
En sterkte voor Liesbeth!
Ik hakte een keer in mn vinger met een elektrische grassnoeier. Deed zeer maar schoon gespoeld en dichtgetaped. Huisarts gebeld en die had het over een tetanus injectie. Nou had ik die een jaar of 8 ervoor nog gehad en ze beschermen 10 jaar.
Maar dat dus, tetanus injectie voor Liesbeth?
Die zal ze moeten gaan halen, bedankt voor de tip, het is meer dan 10 jaar geleden. Van de week even langs de huisarts dus, haar hand is al een stuk dunner, je kan weer zien dat knokkels heeft. Overigens gebeuren dit soort dingen bij haar altijd op zondag.

[ Bericht 2% gewijzigd door Managarm op 03-01-2024 08:47:28 ]
pi_211902111
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 08:27 schreef Managarm het volgende:

[..]
Die zal ze moeten gaan halen, bedankt voor de tip, het is meer dan 10 jaar geleden. Van de week even langs de huisarts dus, haar hand is al een stuk dunner, je kan weer zien dat knokkels heeft. Overigens gebeuren dit soort dingen bij haar altijd op zondag.
Fijn dat het met haar hand weer wat beter gaat. Maar sowieso lijkt me een tetanusbescherming handig voor het vele werk wat jullie doen en de dieren die er rondlopen. Ongeluk, klein hoekje ;)
En, uiteraard op zondag of feestdagen. Hebben jullie in Portugal iets als een HAP eigenlijk?
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_211905528
De kachel is binnen, onze hulp had een stevige steekwagen meegenomen en met twee man hebben we de kachel over twee houten planken naar binnen gereden.

Ik heb nog wel koepunten gescoord, ik wilde onder de kachel tegelen, maar dat komt echt nooit in beeld, dus dat idee heb ik laten varen.

Vandaag de binnendeuren nog maar eens uitgezocht, eindelijk een zaak gevonden die gewoon alles als pakket verkoopt. Wat ze hier doen is de deur apart verkopen en dan moet je nog even het kozijn en sierlijsten kopen, maar die zijn meestal niet te vinden op de website (ik snap dit land soms echt niet). Ik mis Nederlandse webshops.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 12:05 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Fijn dat het met haar hand weer wat beter gaat. Maar sowieso lijkt me een tetanusbescherming handig voor het vele werk wat jullie doen en de dieren die er rondlopen. Ongeluk, klein hoekje ;)
En, uiteraard op zondag of feestdagen. Hebben jullie in Portugal iets als een HAP eigenlijk?
Ja, de ziekenhuizen hebben een afdeling die altijd open is (op 35 en 45 minuten rijden).

Als er echt iets is bellen we eerst, dan horen we het wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Managarm op 03-01-2024 23:04:53 ]
pi_211912335
Klein foutje gemaakt in de gastslaapkamer, de latei die boven de deur zat was te breed, dat hebben we bij alle andere deuren opgelost door ze smaller te maken, alleen dit was de eerste en we zagen het pas toen we gingen stuken.

Dus de slijpschijf erop.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')