SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier een videoverslag gepost door @-CRASH- van de 1 na laatste Titan/Titanic expeditie die door technische problemen werd afgeblazen. Dit videoverslag geeft precies weer hoe je die Titan/Titanic expeditie beleefde. Een absolute aanrader als dit onderwerp je interesseert.quote:Alan zat eerder in vermiste onderzeeër: 'Extreem gevaarlijke expeditie'
De Mexicaanse Youtuber Alan Estrada ging in 2022 mee met duikboot Titan op expeditie naar de Titanic. Hij legde alles vast: ook het moment dat de communicatie wegviel. "Als deelnemer aan dit soort expedities kende ik de risico's ervan heel goed."
https://www.rtlnieuws.nl/(...)evaarlijke-expeditie
Hier de playlist van het videoverslag van Alan van zijn Titan/Titanic expeditie.
Dat kwam van de tante, maar die blijkt al een paar jaar geen of weinig contact te hebben met de rest van de familie en wist in eerste instantie niet eens dat ze aan boord zaten. Kan dat artikel zo snel niet terugvinden, maar lijkt erop dat tante de aandacht nogal prettig vindt.quote:Op maandag 26 juni 2023 10:06 schreef ZanneG het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)vader-zou-dat-filmen
Zijn moeder zegt dat haar zoon er juist veel zin in had, dat hij doodsbang was en eigenlijk niet mee wilde komt meer vd media denk ik,
Om het verhaaltje nog dramatischer te maken, maar dat is niet wat zijn moeder zegt.
Ja, dubieus bericht wat meteen door veel media werd overgenomenquote:Op maandag 26 juni 2023 10:06 schreef ZanneG het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)vader-zou-dat-filmen
Zijn moeder zegt dat haar zoon er juist veel zin in had, dat hij doodsbang was en eigenlijk niet mee wilde komt meer vd media denk ik,
Om het verhaaltje nog dramatischer te maken, maar dat is niet wat zijn moeder zegt.
Sterker nog ik las net dat de Amerikaanse kustwacht gaat pogen om wrakstukken van de duikboot te bergen.quote:
Hij komt gewoon met sterke argumenten dus dat vind ik wel meevallen.quote:Op maandag 26 juni 2023 09:53 schreef PzKpfw het volgende:
Die James Cameron is ook wel een smerige Captain Hindsight.
Klinkt als een goede titel for de sequal: Titanic II - Captain Hindsight to the rescue.quote:Op maandag 26 juni 2023 09:53 schreef PzKpfw het volgende:
Die James Cameron is ook wel een smerige Captain Hindsight.
quote:
Natuurlijk niet, maar de media is sensatie belust he, kliks + views = money. Je ziet dit heel vaak ook bij andere onderwerpen, jammer dat ze niet de feiten kunnen weergeven want we krijgen wat onzin voor de kiezen en hoe kun je nog een mening vormen als sensatie gebracht wordt ipv. feiten. Buiten dat blijft het tragisch en gun je dit een moeder ook niet natuurlijk, of hij nu wel of geen angst had om mee te gaan, gewoon tragisch voor een achtergebleven ouder.quote:Op maandag 26 juni 2023 11:43 schreef ZanneG het volgende:
Verhaal 1 heeft tante die verder geen contact met de familie had de wereld in gebracht om het allemaal extra dramatisch te maken en omdat ze eindelijk zelfs eens in de belangstelling staat.
Ik geloof meer dat het hele gezin van 4 met het moederschip mee ging en dat op het laatste moment de beslissing is gemaakt wie er van de 4 mee gingen?
Dat was verder allemaal niet zo dramatisch als de media het brengt.
Zijn argumenten zijn mogelijk* goed maar hoe hij ze hier gebruikt over de dood rug van een concullega, vind ik misplaatst. Hij relativeert de aanpak niet. Wellicht omdat hij ook in het vaarwater zit van "dood door schuld" waarbij het dan kennelijk niet meer uitmaakt wat de (gebruiks)omstandigheden waren.quote:Op maandag 26 juni 2023 10:52 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Hij komt gewoon met sterke argumenten dus dat vind ik wel meevallen.
Als je alleen maar koppen leest kan ik mij dat voorstellen. Eerst kwam de tante aanzetten met dat die jongen zo bang zou zijn. Deze mevrouw woont in Nederland, omdat ze hier 'medicinale wiet' kon krijgen en daar was haar broer op tegen. En zodoende heeft ze die kant van de familie al meerdere jaren niet gesproken.quote:Op maandag 26 juni 2023 11:48 schreef ZanneG het volgende:
Idd de media is sensatie belust en dat zag je hier in dit topic ook.
Het bericht dat de zoon doodsbang zou zijn geweest en bijna gedwongen was om mee te gaan is hier en overal uitvoerig bericht en besproken.
Achteraf was dat dus niet eens waar.
De berichten zijn er, maar worden blijkbaar veel minder gelezen en zijn niet gesprek van de dag. Het gebeurt ook veel vaker. En zo kunnen we echt al het nieuws scharen onder 'ja, maar ander nieuws krijgt meer aandacht, boehoe!'quote:Op maandag 26 juni 2023 12:22 schreef quirina het volgende:
De media geeft hier meer aandacht aan dan aan de omgekomen bootvluchtelingen.
De media geeft ook minder aandacht aan de vermissing van bolle Jos.quote:Op maandag 26 juni 2023 12:22 schreef quirina het volgende:
Obama was je voorquote:Op maandag 26 juni 2023 12:22 schreef quirina het volgende:
Ook Obama kan de plank wel een smis slaan. Moreel gezien begrijp ik de opmerking, maar een duikboot, die toeristen meeneemt naar de Titanic met een gamecontroller, gaat zoek. Het verhaal hoe dat dinge gemaakt is, wat voor mensen met zoiets meegaan, de angst van in zo'n klein kutding vastzitten, het sprak ons allemaal aan.quote:
Dat was mijn punt nietquote:Op maandag 26 juni 2023 12:39 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ook Obama kan de plank wel een smis slaan. Moreel gezien begrijp ik de opmerking, maar een duikboot, die toeristen meeneemt naar de Titanic met een gamecontroller, gaat zoek. Het verhaal hoe dat dinge gemaakt is, wat voor mensen met zoiets meegaan, de angst van in zo'n klein kutding vastzitten, het sprak ons allemaal aan.
En helaas maar waar, de berichten over omgevallen boten met vluchtelingen interesseert ons blijkbaar minder. Misschien iedereen maar dwingen dat soort berichten meer te lezen?
Uit video (op 8:11) in post #17quote:Op maandag 26 juni 2023 10:38 schreef PzKpfw het volgende:
Sterker nog ik las net dat de Amerikaanse kustwacht gaat pogen om wrakstukken van de duikboot te bergen.
Omdat die zijn omgekomen? Als zo'n boot gekapseisd was en er hadden mensen in een luchtbubbel vastgezeten en dagen moesten wachten op een redding dan was het ook dagelijks nieuws geweest. Ik lees dit soort berichten veel, vooral op sites zoals Joop.nl die het maar moeilijk kunnen verkroppen dat het appels met peren vergelijken is en er een hele agenda achter zoeken. De media vermeldt liever zaken die geld op leveren, kliks en views. En die zien ook dat op de artikelen van bootvluchtelingen weinig geklikt wordt, en ja ze proberen het ook vele malen dramatischer te maken met hun "honderden kinderen en vrouwen die verdronken zijn", waar je net zoals in dit geval maar moet afgaan of wat waar en niet waar is. Want veel mensen zien ook wel dat alle bootjes die aan land komen vol zitten met 99% mannen en alle bootjes wat zinken vol zitten met 99% vrouwen en kinderen waar toevallig altijd en alleen die 1% van de mannen gered blijkt te worden, het zorgt voor meer empathie en daardoor meer kliks en views. Als nu elk jaar tientallen duikboten imploderen bij de Titanic dan krijg je op een gegeven moment ook een artikeltje op pagina 5 van de krant met "alweer een duikboot geïmplodeerd bij de Titanic: 5 doden".quote:Op maandag 26 juni 2023 12:22 schreef quirina het volgende:
Toch had ik deze uitspraak van Obama niet verwacht.quote:Op maandag 26 juni 2023 12:39 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ook Obama kan de plank wel een smis slaan. Moreel gezien begrijp ik de opmerking, maar een duikboot, die toeristen meeneemt naar de Titanic met een gamecontroller, gaat zoek. Het verhaal hoe dat dinge gemaakt is, wat voor mensen met zoiets meegaan, de angst van in zo'n klein kutding vastzitten, het sprak ons allemaal aan.
En helaas maar waar, de berichten over omgevallen boten met vluchtelingen interesseert ons blijkbaar minder. Misschien iedereen maar dwingen dat soort berichten meer te lezen?
Dat was de zoon van die multmilijonairquote:
Ja precies. Die kun je toch niet verwijten dat hij dom risico nam?quote:Op maandag 26 juni 2023 15:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat was de zoon van die multmilijonair
Ze hebben voor een heleboel risico’s getekend dus wat denk je zelf?quote:Op maandag 26 juni 2023 15:59 schreef ZanneG het volgende:
zullen die families nu wel het geld terugkrijgen?
Of is dit simpel het risico dat ze namen en is die 2 en halve ton pp weggegooid geld?
Meestal zullen alleen stukken naar boven gehaald worden.quote:Op maandag 26 juni 2023 12:40 schreef Tengano het volgende:
[..]
Uit video (op 8:11) in post #17
"We have an ongoing salvage operation. The priority is to recover items from the sea floor."
Dit wordt een soort MH17 reconstructie/puzzel/onderzoek/analyse dus.
Alles (het complete debris field) is iig al op beeld gezet. Die fase is inmiddels dus afgerond.
En alles wat van dat ding op de zeebodem ligt wordt wss dus naar boven gehaald. Ze willen gewoon precies weten wat hier is gebeurd. Nuttige informatie dus voor nieuwe of aangepaste richtlijnen en regels.
Titanic victims – Passengersquote:Op maandag 26 juni 2023 13:03 schreef Tengano het volgende:
En eigenlijk is dit bijna net zo interessant en vergelijkbaar als de Titanic omdat er precies dezelfde ingredienten in zitten als bij de Titanic. Niet zo gek dus dat dit zoveel aandacht krijgt. De Titanic heeft immers ook al die jaren na zijn ondergang mensen gefascineerd.
Overeenkomsten:
- rijke lui
Dat had wel als reden dat er niet alleen te weinig reddingsboten waren maar de 3e klas passagiers zaten onderin het schip, de eerste klas zat boven, vlakbij de reddingsboten.quote:Op maandag 26 juni 2023 18:02 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Titanic victims – Passengers
832 – the number of passengers who perished.
63% – the percentage of passengers who perished.
39% – the percentage of First Class passengers who perished.
58% – the percentage of Second Class passengers who perished.
76% – the percentage of Third Class passengers who perished.
quote:The vessel is commercially certified for unlimited full ocean depth operations by DNV GL.
quote:The vessel is operated by a pilot, and has seating for an observer.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 6% gewijzigd door Tengano op 27-06-2023 09:16:38 ]Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
Nog even en de complotten komen (of ik heb ze nog niet gezien...)quote:Op maandag 26 juni 2023 15:22 schreef Duiveltja het volgende:
Toch wel mooi dat iedereen probeert door dit drama om zichzelf nog even in de schijnwerpers te zetten.
Youtube/linkedin/andere social media zit vol met aandachtszoekers die dit gebruiken.
Cool! Da's toch dat bootje waar ze het wrak van de USS Samuel B. Roberts mee hebben bezocht?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 00:12 schreef PzKpfw het volgende:
Was deze al gedeeld hier? Erg interessant.
Die pakistaan kon daar alleen niet samen met zijn zoon in. Misschien is dat ook een reden geweest om met die Titan te gaan ipv het prijskaartje, wat voor deze man denk ik een minder belangrijke rol speelde. Misschien gewoon verkeerd gegokt dus.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 09:07 schreef xpompompomx het volgende:
Cool! Da's toch dat bootje waar ze het wrak van de USS Samuel B. Roberts mee hebben bezocht?
Edit: Ja, dat is 'm.
O ja hoor. Er zijn er geluiden dat ze express wachtten met het bericht over de gehoorde implosie als afleiding van ik meen aanklachten tegen Hunter Biden.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 09:00 schreef manny het volgende:
[..]
Nog even en de complotten komen (of ik heb ze nog niet gezien...)
Hehe. Hunter Biden ook. Pizzagate all over…. man man man.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 22:11 schreef Elpis het volgende:
[..]
O ja hoor. Er zijn er geluiden dat ze express wachtten met het bericht over de gehoorde implosie als afleiding van ik meen aanklachten tegen Hunter Biden.
bv:
https://www.msnbc.com/rac(...)f56534ea290001991b23
quote:Patent Titan Page 5
Analysis of acoustic emissions waveforms can differentiate, for example, between observed acoustic emissions resulting from fiber breaks vs. observe acoustic emissions resulting from resin structure events or laminar failures, and the like . This data is useful in assess the condition of composite structures, validating and rating composite structures, predicting failures, and the like.
Dat cabone fibre gedoe was niet erg betrouwbaar.quote:
Als ik dat patent een klein beetje scan, zat er dus een soort signaleringssysteem in; dat hij via geluiden die hij opving kon monitoren dat die composiet mantel dan in de problemen kwam. En daar zat ook het patent oa op, wat beter te lezen is bij de claim 2-4.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 23:09 schreef -CRASH- het volgende:
Dat cabone fibre gedoe was niet erg betrouwbaar.
En bij iedere duik wordt er druk op gezet. En zet weer uit als ie boven komt.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 23:31 schreef Tengano het volgende:
[..]
Als ik dat patent een klein beetje scan, zat er dus een soort signaleringssysteem in; dat hij via geluiden die hij opving kon monitoren dat die composiet mantel dan in de problemen kwam. En daar zat ook het patent oa op, wat beter te lezen is bij de claim 2-4.
Maar als je sensors dus aangeven dat die mantel begint te kraken ben je mogelijk al te laat. Door het kraken wordt die mantel immers ook zwakker en wordt hij nog gevoeliger voor druk van buiten af waardoor hij nog harder begint te kraken, waardoor de mantel nog kwetsbaarder wordt en hij door de druk die hij in die situatie blijkbaar niet aankan uiteindelijk boem zegt.
Net als je op ijs staat dat begint te kraken zeg maar. Daar wordt het ijs ook niet sterker van maar zwakker, en je staat er dan nog wel met je volledige gewicht op....
Ja, dat was al een tijdje bekend:quote:Op dinsdag 27 juni 2023 23:36 schreef -CRASH- het volgende:
Trouwens het acryl venster was gecertificeerd tot maar 1300 meter diepte.
(pagina 11)
"—the viewport at the forward of the
submersible was only built to a certified pressure of 1,300 meters, although OceanGate intended
to take passengers down to depths of 4,000 meters.
Lochridge learned that the viewport
manufacturer would only certify to a depth of 1,300 meters due to the experimental design of the
viewport supplied by OceanGate, which was out of the Pressure Vessels for Human Occupancy
("PVHO") standards. OceanGate refused to pay for the manufacturer to build a viewport that
would meet the required depth of 4,000 meters.
The paying passengers would not be aware, and would not be informed, of this
experimental design, the lack of non-destructive testing of the hull, or that hazardous flammable
materials were being used within the submersible. "
quote:Op vrijdag 23 juni 2023 14:30 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
het is nog erger. Het raampje was gecertificeerd tot slechts 1300 meter.
maarliefst 38 experts hadden waarschuwingen afgegeven aan Oceangate.
En dan ook nog dit: de Titan was in zijn geheel niet gecertificeerd. Waarom niet? 'nouja, omdat dat jaren kan duren' reageerde Oceangate in 2019.
Nou...quote:Op maandag 26 juni 2023 15:01 schreef ThePlaneteer het volgende:
Ik snap niet dat men dit probeert plat te slaan
Het gaat zo snel dat daarop niets te zien zal zijn, uitgaande dat de mobiel de klap voldoende overleefd heeft om beelden te onttrekken van de geheugenchip.quote:Op woensdag 28 juni 2023 00:02 schreef -CRASH- het volgende:
Ben eigenlijk wel benieuwd. Of de mensen in de sub
aan het filmen waren (mobiel)
Stel dat ze de telefoons kunnen bergen. En dat daarop
de tragedie staat.
de mobil is ook geimplodeerd en in stukjesquote:Op woensdag 28 juni 2023 08:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het gaat zo snel dat daarop niets te zien zal zijn, uitgaande dat de mobiel de klap voldoende overleefd heeft om beelden te onttrekken van de geheugenchip.
Dr loopt daar ergens een krab met een simkaart in z'n klauwen. Of wonen die beesten niet op die dieptes.quote:Op woensdag 28 juni 2023 08:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de mobil is ook geimplodeerd en in stukjes
Nou ja, er zat zo'n signaleringssysteem in dat aangaf dat die composietromp dan een beetje begon te kraken. Wellicht dat Stockton en de bemanning daar over gesproken hebben in de laatste momenten en dat dat nog wel gefilmd is.quote:Op woensdag 28 juni 2023 08:00 schreef Wantie het volgende:
Het gaat zo snel dat daarop niets te zien zal zijn, uitgaande dat de mobiel de klap voldoende overleefd heeft om beelden te onttrekken van de geheugenchip.
Puur technisch zou dat gecertificeerde raam met de nodige safety-factor, de druk van die Titanic diepte moeten kunnen weerstaan. Hoe vaak op rij, is dan weer de vraag dat wmb qua vervorming door druk niet al te vaak zal zijn.quote:
Wat voor safety factor zit daar op dan?quote:Op woensdag 28 juni 2023 15:12 schreef Vallon het volgende:
[..]
Puur technisch zou dat gecertificeerde raam met de nodige safety-factor, de druk van die Titanic diepte moeten kunnen weerstaan. Hoe vaak op rij, is dan weer de vraag dat wmb qua vervorming door druk niet al te vaak zal zijn.
Onduidelijk is in hoeverre, Oceangate (letterlijk) de randen van de toelaatbare fysieke marges heeft gebruikt in wat in beginsel mogelijk zou kunnen zijn.
De vraag wordt dan of dat raam zelf de oorzaak was (en zo ja aan de randen; het zwakke punt van elke constructie) Ik ga benieuwd zijn of men het raam ter onderzoek weet te bergen. Hierbij opgemerkt dat gegoten Acrylaat eerst gaat vervormen (dat dus gemeten kan worden) om daarna in te scheuren voordat het ineenklapt.
Het is dus imo niet zo dat dit een plotselinge gebeurtenis is. Iemand die naar buiten kijkt moet dat proces - zo ja het raam de hoofdoorzaak was voor implosie - onafwendbaar hebben zien aankomen.
Zelf heb ik meer twijfels hebben bij de (geplakt ingeweven en gebakken) CarbonFiber pijp-romp die zonder binnenwaartse ondersteuning tussen de titanium halve bollen is gezet.
Ook omdat lijmen met regelmatig herhaalde (grote)druk en temperatuurverschillen, onvoorspelbaar gedrag kan opleveren. Eigenlijk zou zo'n romp - denk ik dan - maar een paar keer mogen worden gebruikt om daarna weer ge-x-rayed te worden op microscheurtjes of loslaten lijmlagen.
Aanvulling, na lezen van een technisch inhoudelijk stuk uit 2017 bron:compsiteworld.
Het lijkt er op dat het sterk wordt afgeraden om titanium icm CarbonFiber te gebruiken. De uitzettingscoëfficiënten van CF (lengte/omtrek) zijn substantieel anders.
Het monitor systeem dat de integriteit zou bewaken lijkt deels gebaseerd op geluid dat imo niet goed kan functioneren in/met geweven fiber materiaal zoals CF. Op het moment dat dat geluid gaat geven, ben je sws te laat.
Terzijde, de romp lijkt wel degelijk met een safety factor van 2.5 te zijn ontworpen. Wat dat waard is bij herhaald gebruik, wordt niet benoemd. De fabrikant van de koker kreeg simpel een opdracht maak zus en zo romp van die sterkte.
Wat imo erg innovatie is/was, is het gebruik vane en onderwater lanceerplatform (Cyclops) dat constructie van een volwaardige "onderzeeboot" aanzienlijk vereenvoudigt. Het is dan niet nodig een vaartuig, ingewikkelde bovenzeese eigenschappen te geven.
Wat is gedaan is op basis van fysische eigenschappen een dikte aan CF is uitgerekend. Die uitkomst is vervolgens vergroot en afgerond als safetyfactor. Vervolgens is er een zooi draad met epoxy als cocon gedraaidquote:Op woensdag 28 juni 2023 16:55 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Wat voor safety factor zit daar op dan?
Ik denk dat gewoon heel die romp in elkaar geklapt is want die is waarschijnlijk na 1 keer duiken al overstretched geweest, dus plastisch vervormd en dus niet meer betrouwbaar.
Plus dat de monitor aan de binnenzijde in de romp geschroefd is, dat is een recept voor kerfwerking.
Moeilijk om in te schattenquote:Op woensdag 28 juni 2023 16:48 schreef Haushofer het volgende:
Wat ik me nog afvraag: een volume lucht die zo snel wordt samengeperst wordt heet. Wat zou de temperatuurstijging zijn en wat voor effect heeft dit op de restanten/brokstukken?
Knap gedaan, zo snel en moeilijk te identificeren.quote:Op woensdag 28 juni 2023 18:19 schreef falling_away het volgende:
Debris aan land gehaald van Titan. Artikel met foto's:
https://www.independent.c(...)itanic-b2365831.html
Het zeewater koelt de boel ook direct afquote:Op woensdag 28 juni 2023 18:27 schreef Vallon het volgende:
[..]
Moeilijk om in te schatten
Het interieur bevatte ca 5.5m³ van laten we zeggen 'lucht' dat onder druk van zeg ergens beneden of halverwege 350bar plots (10-20milliseconden) ineen wordt gedrukt. Ik ontbeer vergane kennis maar ben geneigd dat op grond van Thermodynamica er dan een fikse temperatuurstijging kan ontstaan. Hoeveel in dan in welke tijd (dat als arbeid wordt afgegeven) ??? , iemand die weet uit te rekenen mag het zeggen.
Ik doe een vage poging met Ideal Gas Law Calculator , --> 350bar=350000Pa en 5,5m³ dat normale druk 1.225 kg/m3 aan lucht van 15°C bevat en herberekend ruwweg neerkomt op (0.042*10³)*5.5=231Mol.
Dit levert dan een gigantische temperatuurstijging op van 6928704°C. Nu zal die druk niet instant zijn maar zelfs langzaam verlopen in order van milliseconden nog behoorlijk zijn.
Of dat dit zelf invloed heeft gehad op de bv de lichamen of spullen, vind ik nog moeilijker in te schatten.
De klap zal zeker niet te zien zijn.quote:Op woensdag 28 juni 2023 08:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tenzij de druk van binnenuit door een breuk zo groot is geworden dat het raampje van binnenuit eruit is geklapt.quote:Op woensdag 28 juni 2023 20:58 schreef Tengano het volgende:
Nou de titanium delen zijn dus nog helemaal intact en de romp is dus helemaal weg. Wat me opviel is dat dat perspex raampje er wel uit was.
Het is niet mijn bedoeling om alvast conclusies te trekken, maar ik zou bijna zeggen dat dat perspex raampje dan eerst geklapt is. Immers, als de romp klapt zou dat raampje wel blijven zitten.
Dit is wel logisch inderdaad. Van buitenaf kan dat raam meer druk verdragen dan van binnenuit.quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:13 schreef Vallon het volgende:
Tenzij de druk van binnenuit door een breuk zo groot is geworden dat het raampje van binnenuit eruit is geklapt.
Het raampje, is gemonteerd opdat het de druk van buitenaf tegenhoudt.
NB: Perpex net als Plexiglas is een merknaam, Acrylaat is de stof. Strikt genomen is Perspex een bewerkte vorm (aan de oppervlakte) en daardoor vaak alleen binnen bruikbaar.
Idd die cone-vom duidt er dan op dat het raam vooral door de druk op z'n plaats zal blijven. Iets dat trouwens ook geldt voor de titanium halve bollen die dan met veel krachten tegen de cilinder zal hebben gedrukt.quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:17 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dit is wel logisch inderdaad. Van buitenaf kan dat raam meer druk verdragen dan van binnenuit.
Dus met een implosie ontstaat er zoveel druk in de cabine dat dat raam er dan als een champagnekurk uitknalt. Ik zie dat de vorm ook conisch is, waardoor alleen de lijmnaad dan wss alleen maar hoeft te worden verbroken. Dat lijkt best plausibel.
NB De rand blijft het zwakkepunt omdat daar de krachten op terechtkomen, iets dat mij met het huidige beeld hier niet de oorzaak zal zijn geweest.quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:17 schreef Tengano het volgende:
Ik snapte al niet hoe dat 'kozijn' van dat raam nieet het zwakste punt zou zijn, maar die conische bevesting maakt dus dat dat eigenlijk best een slimme oplossing is om die druk op te vangen en dat raam in zijn vatting te persen.
editquote:Op woensdag 28 juni 2023 21:17 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dus met een implosie ontstaat er zoveel ONDER druk in de cabine dat dat raam er dan als een champagnekurk IN uitknalt.
Ja, inderdaad.quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:21 schreef Vallon het volgende:
[..]
Idd die cone-vom duidt er dan op dat het raam vooral door de druk op z'n plaats zal blijven. Iets dat trouwens ook geldt voor de titanium halve bollen die dan met veel krachten tegen de cilinder zal hebben gedrukt.
Nee, er echt uitknalt. Van binnen naar buiten dus. Denk maar na.quote:
de capsule is GEIMPLODEERDquote:Op woensdag 28 juni 2023 21:23 schreef Tengano het volgende:
[..]
Nee, er echt uitknalt. Van binnen naar buiten dus. Denk maar na.
quote:Een implosie zou kunnen optreden bij een thermosfles, als het glas te dun zou zijn. Ook treedt een implosie op als een beeldbuis wordt vernietigd. In beide gevallen heerst er binnen het glas een vacuüm, zodat de luchtdruk van buiten naar binnen gericht is.
Zodat er druk in die cabine ontstaat die dat raam dan ineens van binnen naar buiten moet verdragen. En daar is dat raam en met name de vatting niet op berekend en gebouwd.quote:
IMPLOSIEquote:Op woensdag 28 juni 2023 21:29 schreef Tengano het volgende:
[..]
Zodat er druk in die cabine ontstaat die dat raam dan ineens van binnen naar buiten moet verdragen. En daar is dat raam en met name de vatting niet op berekend en gebouwd.
Dat zou ik ook verwachten, als de romp het begeeft wordt het water naar binnen gedrukt. Op het moment dat heel de holte gevuld is komt het instromende water plots tot stilstand, wat gepaard gaat met een drukpiek die een uitdijende schokgolf veroorzaakt.quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:13 schreef Vallon het volgende:
Tenzij de druk van binnenuit door een breuk zo groot is geworden dat het raampje van binnenuit eruit is geklapt.
Het raampje, is gemonteerd opdat het de druk van buitenaf tegenhoudt.
https://link.springer.com/chapter/10.%201007/978-1-4614-7267-4_6quote:The result of the collapse is a rapid decrease in local pressure as the water expands to fill the void, and then a shock wave as the in-rushing water suddenly stops and is compressed. The physics of an implosion event is shown to be similar to the collapse of cavitation and underwater explosion bubbles. The pressure history resulting from an implosion event consists of several primary characteristics, namely an initial pressure drop in the surrounding fluid during the initial collapse, corresponding to the inward rush of the surrounding fluid, followed by a subsequent positive pressure spike and decay as the body collapses upon itself and the water motion is arrested. It is observed that the magnitude of both the pressure drop and subsequent peak pressures are dependent upon the hydrostatic collapse pressure. Additionally, the ductility of implodable volume material is shown to have an effect on the amount of energy released during the collapse with brittle implodables releasing larger amounts of energy into the surrounding fluid than ductile volumes.
Iets dergelijks moet het wel zijn. Maar als het water binnenstroomt loopt de druk in de cabine op van 1 atmosfeer tot geleidelijk aan (binnen en fractie van een seconde) 400 bar.quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:31 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Dat zou ik ook verwachten, als de romp het begeeft wordt het water naar binnen gedrukt. Op het moment dat heel de holte gevuld is komt het instromende water plots tot stilstand, wat gepaard gaat met een drukpiek die een uitdijende schokgolf veroorzaakt.
[..]
https://link.springer.com/chapter/10.%201007/978-1-4614-7267-4_6
NB: in de sub heerste geen vacuüm, bevatte 5,5m³ lucht dat plots wordt samengedrukt.quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:27 schreef michaelmoore het volgende:
de capsule is GEIMPLODEERD
quote:
Een implosie zou kunnen optreden bij een thermosfles, als het glas te dun zou zijn. Ook treedt een implosie op als een beeldbuis wordt vernietigd. In beide gevallen heerst er binnen het glas een vacuüm, zodat de luchtdruk van buiten naar binnen gericht is.
vergelegken met buiten 400 bar is het een vacuumquote:Op woensdag 28 juni 2023 21:33 schreef Vallon het volgende:
[..]
NB: in de sub heerste geen vacuüm, bevatte 5,5m³ lucht dat plots wordt samengedrukt.
ja, dat is leuk voor beeldvorming om een idee te krijgen van krachten maar strookt niet met de werkelijkheid.quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
vergelegken met buiten 400 bar is het een vacuum
en wordt het hele ding samengeperst als een colablik en valt in brokjes uiteeen , blijft niets over dan wat stukken en kruimels
Leuk bierviltje (met de opmerking dat de oppervlakte aan de binnenzijde d=30cm met pi*r² 750cm² is) en waarbij de vele tien-honderden tonnen aan druk niet langzaam worden opgebouwd maar ineens dan idd 10:1, het raam met gemak met setting en al zal uitdrukken.quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:32 schreef Tengano het volgende:
[..]
Iets dergelijks moet het wel zijn. Maar als het water binnenstroomt loopt de druk in de cabine op van 1 atmosfeer tot geleidelijk aan (binnen en fractie van een seconde) 400 bar.
Ergens tussen de 1 en de 400 bar kan ook het breekpunt liggen wat dat raam kan hebben en dat ie plop zegt.
400 bar voor dat oppervlak van het raam is best een hoop kracht voor een lijmnaad.
Even een grove berekening:
400 bar is 400 kg per vierkante centimeter
En het raam aan de binnenkant is ik gok 35 centimeter in diameter.
Oppervlakte van het raam is dan D * Pi = 35 * 3,141 = 110 vierkante centimeter
110 vierkante centimeter x 400 kilo = 44000 Kilo
Dus als je met 44000 kilo van binnenuit tegen dat raam aanduwt dan ligt het er wel uit mag je aannemen.
In zekere zin is dat het ook. Buisje getaped van wat hoogwaardig garen, dat gelijmd, afgebakken en afgedopt met wel (wel goed) titanium doppen.quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:05 schreef manny het volgende:
Man man man. Als je het nu leest lijkt het alsof dat ding met tiewraps en duct tape aan elkaar hangt.
Dat lijkt zo maar zelf als dit $100Miljoen zou kosten, is het een koopje voor de (onderzeese) militair tot kabellegger industrie om te weten wat er hier precies mis ging.quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:33 schreef -Spring het volgende:
Van het geld dat ze nu in het bergen en onderzoeken besteden hadden ze een mooie, veilige duikboot kunnen bouwen.
De druk zal veel hoger pieken, door het water hammer effect: het water krijgt snelheid, en moet dan plots op zeer korte tijd tot stilstand komen. Die kinetische energie wordt dan in druk omgezet. Stel bvb dat je een vacuum buis afgesloten door twee glasplaten onder water houdt en één van de glasplaten breekt: dan wordt het water door de heersende druk de buis ingeduwd en versneld. Het water kan snelheid opbouwen voordat het uiteinde van de buis bereikt wordt. Maar dan moet het haast ogenblikkelijk tot stilstand komen. De druk nodig om het over zo'n korte afstand tot stilstand te brengen zal veel groter zijn dan de heersende druk, waardoor de glasplaat breekt.quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:32 schreef Tengano het volgende:
[..]
Iets dergelijks moet het wel zijn. Maar als het water binnenstroomt loopt de druk in de cabine op van 1 atmosfeer tot geleidelijk aan (binnen en fractie van een seconde) 400 bar.
Ergens tussen de 1 en de 400 bar kan ook het breekpunt liggen wat dat raam kan hebben.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.are we infinite or am I alone
Dat zou je denken..... vloeistofdynamica werkt iets anders en verloopt met vertraagde drukgolven.quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:43 schreef Tengano het volgende:
Volgens mij maak ik toch een denkfout.
Aan de andere kant van dat raam staat ook 400 kg per centimeter en dat oppervlak is groter....
Ik vermoed ondertussen dat die tot vloeistof zijn gereduceerd en hooguit wat botmateriaal zal resteren..quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:52 schreef einzeinz het volgende:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230628_95585906
Dat wil dus zeggen dat de hele 'mythe' wat om zeep is.
Hoe gaaf was het om in de toekomst 2 wrakken te vinden?
Nu halen ze dat ding gewoon boven. Ik neem aan dat de 5 inzittenden intussen ook geborgen zijn?
Laat de legende gewoon een legende zijn en laat dat op de zeebodem liggen! Eerst had ik gehoopt dat ze na donderdag gewoon gingen stoppen met zoeken... Maar nee, elke dag die oceaan in!quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:55 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik vermoed ondertussen dat die tot vloeistof zijn gereduceerd en hooguit wat botmateriaal zal resteren..
Robotjequote:Op woensdag 28 juni 2023 22:57 schreef Tengano het volgende:
Heeft iemand nog een idee hoe die zware delen naar boven zijn gekomen? Die zijn nog behoorlijk aan de wicht ook in het water lijkt mij. Toch 'gewoon' (3,5 km) met een kabel naar boven gehesen dan?
Met zo'n robot naar boven varen lijkt me iets te veel power kosten als het al zou lukken.
De hoeveelheid energie en de thrusters zijn denk ik te beperkt voor zoiets. Kleine dingetjes lukt nog wel, maar die koepels en die ringen die til jij niet in je eentje op denk ik. En die thrusters en de power daarvoor zijn meer bedoeld om je (gewichtsloos) voort te bewegen in het water, maar om zware objecten te hijsen is zoiets ongeschikt.quote:
Luchtzakken/tanks en/of hoewel zwaar is dat onder water, vanwege opwaartse druk, een stuk minder.quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:57 schreef Tengano het volgende:
Heeft iemand nog een idee hoe die zware delen naar boven zijn gekomen? Die zijn nog behoorlijk aan de wicht ook in het water lijkt mij. Toch 'gewoon' (3,5 km) met een kabel naar boven gehesen dan?
Met zo'n robot naar boven varen lijkt me iets te veel power kosten als het al zou lukken.
Was die robot van de Fransen niet in staat om een kabel te bevestigen? Ik dacht dat één van de "infographics" erover (van de Daily Mail misschien) zoiets vermeldde.quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:57 schreef Tengano het volgende:
Ja, hij had een robotarm dus dat zou moeten lukken.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:24 schreef crystal_meth het volgende:
Was die robot van de Fransen niet in staat om een kabel te bevestigen? Ik dacht dat één van de "infographics" erover (van de Daily Mail misschien) zoiets vermeldde.
Zou het er niet veel 'kapotter' uit moeten zien bij een implosie? Ik zou duizenden stukjes verwachtenquote:Op woensdag 28 juni 2023 20:58 schreef Tengano het volgende:
Nou de titanium delen zijn dus nog helemaal intact en de romp is dus helemaal weg. Wat me opviel is dat dat perspex raampje er wel uit was.
Het is niet mijn bedoeling om alvast conclusies te trekken, maar ik zou bijna zeggen dat dat perspex raampje dan eerst geklapt is. Immers, als de romp klapt zou dat raampje wel blijven zitten. Ik snap het niet.
En dit ziet er allemaal behoorlijk intact uit nog.
[ afbeelding ]
Zou wel steeds sneller stijgen (door de uitzettende ballon), wat een probleem kan zijn.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:25 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja, hij had een robotarm dus dat zou moeten lukken.
Ik vond dat idee van zo'n hijsrobot ook wel leuk. Je pakt zo'n object vast en laat dan je luchtballon op en scheert als een soort Marry Poppins met dat object omhoog.
Ik denk dat @BBach wel weet hoe ze zoiets doen.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:27 schreef crystal_meth het volgende:
Zou wel steeds sneller stijgen (door de uitzettende ballon), wat een probleem kan zijn.
Zaken die in het pressure vessel zaten wel, maar alles wat de druk van het water kan weerstaan plaats je daarbuiten.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:26 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Zou het er niet veel 'kapotter' uit moeten zien bij een implosie? Ik zou duizenden stukjes verwachten
wel kans dat er stukjes geimplodeerd mens in zitquote:Op woensdag 28 juni 2023 23:59 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Zaken die in het pressure vessel zaten wel, maar alles wat de druk van het water kan weerstaan plaats je daarbuiten.
Zijn misschien zaken die in de "staart" zaten. Dan waren ze ondergedompeld in water (of in olie?), en grotendeels afgeschermd van de kracht van de implosie door de titanium endcap.
Ik ook.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:26 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Zou het er niet veel 'kapotter' uit moeten zien bij een implosie? Ik zou duizenden stukjes verwachten
Ik denk dat een post slechts 48 uur lang "editable" blijft. Goed filmpje trouwens.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:50 schreef Tengano het volgende:
Wat raar. Ik wou dit filmpje in de OP zetten, maar ik kan er nu al niet meer in![]()
Dankjewelquote:Op donderdag 29 juni 2023 00:15 schreef crystal_meth het volgende:
Ik denk dat een post slechts 48 uur lang "editable" blijft. Goed filmpje trouwens.
Ik zie ineens in dat filmpje van post #116 dat dat venster 38 cm was. Dan zat ik redelijk dichtbij met mijn geschatte 35 cm.quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:05 schreef Vallon het volgende:
Leuk bierviltje (met de opmerking dat de oppervlakte aan de binnenzijde d=30cm met pi*r² 750cm² is) en waarbij de vele tien-honderden tonnen aan druk niet langzaam worden opgebouwd maar ineens dan idd 10:1, het raam met gemak met setting en al zal uitdrukken.
Misschien is de resolutie te laag om die gaten te kunnen zien. Maar wie weet, misschien had de ring geen functie, was het enkel verfraaiing om een indruk van degelijkheid, stevigheid te geven.quote:Op donderdag 29 juni 2023 00:21 schreef Tengano het volgende:
[..]
DankjewelDat fimpje is wat interessanter met dat commentaar.
Ik heb in post #115 nog een extra foto van dat venster geplaatst. Die ring die er op zat is ook weg. Ik vraag me af of die ring alleen op het vensterglas was bevestigd en dat in zijn geheel in het titanium venster gat is gelijmd. En wat voor nut heeft die ring dan?
Ik zie in die bol iig geen gaten waarin dat ding zit vastgeschroefd en dat zou ook weinig nut hebben lijkt mij. Dat venster wordt er onder water immers ingeduwd.
quote:Op donderdag 29 juni 2023 00:34 schreef crystal_meth het volgende:
Misschien is de resolutie te laag om die gaten te kunnen zien. Maar wie weet, misschien had de ring geen functie, was het enkel verfraaiing om een indruk van degelijkheid, stevigheid te geven.
Het zal wel een soort halfom gehakt van 5 mensen zijn.quote:
Dat weet ik niet, geen ervaring met deep sea recovery. Vermoed dat de grijparmen van die Victor dat wel kunnen. Luchtzakken op die diepte lijken me onwaarschijnlijk. In ieder geval impressive dat ze dat kunnen ophalen. Porthole glas blijkt er uit te zijn, maar zou me verwonderen mocht dat de oorzaak zijn geweest. Op een aantal foto's zijn de lijmresten tussen de cilinder en de endcaps te zien en die zijn niet uniform. Is ook nog een falingsmechanisme, zal onderzoek wel uitwijzen. Benieuwd of de externe camera het heeft overleefd die op de endcap was gemonteerd. Al is dan de vraag waar die data werd gestockeerd (in het drukvat of niet).quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:28 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik denk dat @:BBach wel weet hoe ze zoiets doen.
Vermoedelijk te lage resolutie. Al denk ik dat ze eigenlijk zichtbaar zouden moeten zijn. Hoop dus niet op jouw laatste opmerking, al sluit ik die niet uit.quote:Op donderdag 29 juni 2023 00:34 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Misschien is de resolutie te laag om die gaten te kunnen zien. Maar wie weet, misschien had de ring geen functie, was het enkel verfraaiing om een indruk van degelijkheid, stevigheid te geven.
je bedoelt dat de CIA er achter zit die met hulp van soros er een raket op af heeft gestuurd om de corona mensen te helpen , zodat het niet op facebook kwamquote:Op donderdag 29 juni 2023 00:13 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Ik ook.
Misschien verzwijgt de overheid iets?
Nee die kant denk ik niet opquote:Op donderdag 29 juni 2023 00:13 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Ik ook.
Misschien verzwijgt de overheid iets?
Volgens mij is het een gedeelte van het staartstuk, het lijkt er op dat ze het logo van Ocean Gate hebben afgeplakt.quote:Op donderdag 29 juni 2023 08:39 schreef NoXia het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is ook wel een interessant vraagstuk: zou het tape er al op hebben gezeten of hebben de bergers dit gedaan?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op 1:02 zie je ook de witte schaaldelen die aan de buitenkant van de drukcabine gemonteerd zijn. Ook die kun je herkennen in de bergingsvideo. En natuurlijk zie je ook in onderstaande video op 1:02 die tweede titanium (halve) bol die in het staartstuk was opgesloten.
Alles wat zich buiten de drukcabine heeft bevonden moet dus teruggevonden zijn omdat dat geen delen waren die veel onder die implosie hebben geleden. En zoals je in de bergingsvideo kunt zien, is dat best veel.
En in deze bergingsvideo zie je alle delen nog even een keer die ze iig naar boven hebben gehaald. Zou mooi zijn als deze in de OP kon, maar ik kan er helaas niet meer bij.
[ Bericht 25% gewijzigd door Tengano op 29-06-2023 10:39:14 ]Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
Zwakste gaat als eerste.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:26 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Iig om het raam, dat toch snel 40-60kg zal wegen, stevig op zijn plaats te houden als er geen "druk" is die het raam op zijn plaats houdt. Wanneer het raam conisch is ingewerkt, kan het anders door de schuinte eruit schuiven/vallen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 00:21 schreef Tengano het volgende:
Ik heb in post #115 nog een extra foto van dat venster geplaatst. Die ring die er op zat is ook weg. Ik vraag me af of die ring alleen op het vensterglas was bevestigd en dat in zijn geheel in het titanium venster gat is gelijmd. En wat voor nut heeft die ring dan?
Dat laatste:.. ze hadden nog contact tot een uur en drie kwartier na het begin. Ze waren toen al vlakbij het wrak. Veel dieper dan 1500 meter. Tenzij het op de weg terug naar boven gebeurde.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:32 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Zwakste gaat als eerste.
Die Titanium ringen zijn veel sterker en kon de druk op dat moment aan.
Ik denk dat de lijm is geweest wat kapot is gegaan.
Misschien eerst lekte en dan door scheurde waardoor de ringen intakt bleven.
Kevlar is de zwakste wat dan komt.
En die klapt uit elkaar.
Kan best zijn dat het al bij 1500meter is gebeurd.
Zeker omdat er ook mensen resten zijn gevonden.
quote:Op woensdag 28 juni 2023 20:58 schreef Tengano het volgende:
Het is niet mijn bedoeling om alvast conclusies te trekken, maar ik zou bijna zeggen dat dat perspex raampje dan eerst geklapt is. Immers, als de romp klapt zou dat raampje wel blijven zitten.
Oppervlakte cirkel berekenen door pi*diameter...quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:32 schreef Tengano het volgende:
Oppervlakte van het raam is dan D * Pi = 35 * 3,141 = 110 vierkante centimeter
Oh dear, hij heeft zich vergist en de formule voor omtrek ipv oppervlakte gebruikt. Big deal...quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:23 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Oppervlakte cirkel berekenen door pi*diameter...![]()
![]()
![]()
Blijkbaar vind je van wel.quote:Op donderdag 29 juni 2023 21:01 schreef Selenophilia het volgende:
Zijn jullie nou eens klaar met dat kleine k ding. Zo interessant is het nu ook weer niet.
quote:Op donderdag 29 juni 2023 21:14 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Blijkbaar vind je van wel.
[ afbeelding ]
quote:The error was made by using Carbon Fibre for the cylinder, just the ends were Titanium alloy semi spheres. Carbon Fibre is very strong and lightweight but brittle and does not bend but break so would not compress even slightly under the pressure. Any Formula 1 team could have told them that. A larger demonstration there of the experiment done in a physics class at school. Can be done at home with a plastic bottle and some hot water.
quote:Carbon fiber is very strong in tension (pulling it apart) but weak in compression (pushing it together). That is because these are fibers in a epoxy matrix. You can think about it like pulling on a rope vs pushing on a rope.
If you make a pressure vessel with high pressure on the inside, carbon fiber is a very good material because the internal pressure will try to pull apart the carbon fiber, which is when it is at its strongest. When you have the pressure on the outside (like with a submersible) it will push the carbon fiber together which it is not able to withstand.
quote:In a blog post in 2019, Mr Rush insisted that the majority of marine accidents were down to operator error. He said OceanGate took safety requirements very seriously, but that keeping an outside body informed on every modification before it was tested in a real-word setting was "anathema to rapid innovation".
Wat bedoel je met de romp gieten? Heb je het over carbon fiber met epoxy, of over een metalen romp?quote:Op vrijdag 30 juni 2023 05:56 schreef kladderadatsch het volgende:
Waarom maken ze eigenlijk een raam in zo'n ding? Als je die romp giet en er een camera op monteert waarmee je alles op een beeldscherm kunt bekijken dan kan zo'n ongeluk toch helemaal niet gebeuren? Of zeg ik nou iets geks?
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-66014565quote:While he admitted deviating from some guidelines, such as "overly conservative" viewport limits
Waarom zou je dan überhaupt afdalen?quote:Op vrijdag 30 juni 2023 05:56 schreef kladderadatsch het volgende:
Waarom maken ze eigenlijk een raam in zo'n ding? Als je die romp giet en er een camera op monteert waarmee je alles op een beeldscherm kunt bekijken dan kan zo'n ongeluk toch helemaal niet gebeuren? Of zeg ik nou iets geks?
Lol, en toch verder gedoken, ik zou meteen de ballast gedropt hebben...quote:After passing 9,000 metres (30,000 ft), one of the outer Plexiglas window panes cracked, shaking the entire vessel.
Er zal vast een goede reden voor zijn, maar met dit soort expedities snap ik niet dat ze geen kabelverbinding hebben.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 05:56 schreef kladderadatsch het volgende:
Ja jonge dan kan je toch net zo goed gewoon op de bank YouTube aanzetten met beelden van het wrak.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 05:56 schreef kladderadatsch het volgende:
Dit past wel in mijn budget.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 10:48 schreef Ama het volgende:
Ja jonge dan kan je toch net zo goed gewoon op de bank YouTube aanzetten met beelden van het wrak.
Wat zou het geholpen hebben?quote:Op vrijdag 30 juni 2023 10:06 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Er zal vast een goede reden voor zijn, maar met dit soort expedities snap ik niet dat ze geen kabelverbinding hebben.
Wat heeft die vrouw op 0:45 op haar gezicht?quote:
Dan kon je de geimplodeerde brokstukken direct ophalen zonder een peperdure reddingsactie en hoop dat ze nog levenquote:
Ik denk dat je dan enkel het hijsoog te pakken hebt hahaquote:Op vrijdag 30 juni 2023 11:39 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dan kon je de geimplodeerde brokstukken direct ophalen zonder een peperdure reddingsactie en hoop dat ze nog leven
Maar wel duidelijkheid!quote:Op vrijdag 30 juni 2023 11:40 schreef GereDathan het volgende:
Ik denk dat je dan enkel het hijsoog te pakken hebt haha
Het bedrijf kennende was die dan ook net in de aanbieding bij de plaatselijke bouwmarkt.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 11:41 schreef GereDathan het volgende:
Dat is waar, en wellicht is zo'n haakje heel prijzig
Of van de kringloop. Zonde van het geld inderdaad zo'n nieuw onderdeel.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 11:43 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Het bedrijf kennende was die dan ook net in de aanbieding bij de plaatselijke bouwmarkt.
Check het filmpje in post 156quote:Op vrijdag 30 juni 2023 12:12 schreef Ama het volgende:
Enige wat ik mij nog afvraag is wat ze terug hebben gevonden van die mensen.
Oh dacht dat het misschien toch nog ietsjes meer zou zijn maar menselijke resten kan natuurlijk van alles zijn dus ook dit. Ik dacht misschien hebben ze toch nog een voet gevonden ofzo.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 11:33 schreef StateOfMind het volgende:
Die menselijke resten die gevonden zouden zijn, zijn dus waarschijnlijk niet meer geweest dan een gelei achtige substantie.
Een romp kan ook imploderen. Maar wat je zegt klopt. Ieder gat wat je in de romp maakt, dus ook voor een raam, zorgt voor een zwak punt.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 05:56 schreef kladderadatsch het volgende:
Vliegtuigen, gecrashte auto's en treinwrakken worden ook geborgen.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 13:10 schreef einzeinz het volgende:
Die bergers hebben duidelijk nog nooit van een zeemansgraf gehoord! Dat berg je niet!
Mwa, ik dacht dat er een redelijke kans was dat we binnen 10-15 jaar submersibles uit CFRP zouden zien.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 13:27 schreef Vallon het volgende:
[..]
* Diepzee explor/t-atie is erg duur en wanneer je dat zou kunnen doen met zeg een el-cheapo ding van een paar miljoen, kan dat prijs/economisch erg interessant zijn. Dat CF niet het geëigende materiaal is hoeft niet uit te sluiten dat dit voor een paar keer prima kan werken om (alleen de cilinder/koker) te hoeven vervangen.
Op het (mogelijk ontoereikend geachte) raam na, heb ik weinig commentaar gezien voor het systeem als geheel - denk ook aan het Cyclops lanceerplatform onder water.
abstractquote:A lightweight and economical modular design concept for a manned submersible is proposed to give two passengers repeated access to the deepest parts of the ocean in a safe, comfortable, and efficient manner. This versatile craft will allow work and exploration to be accomplished at moderate to maximum depths without any compromise in terms of capabilities or operating cost.
https://www.eucass.eu/doi/EUCASS2019-0485.pdfquote:In order to understand how to improve compressive strength via fibre confinement or other means, the micro- and meso-mechanics of compressive failure must be understood. The exploration of novel confining microstructures via virtual experimentation is an important step in this progress.
quote:Op vrijdag 30 juni 2023 14:04 schreef ThePlaneteer het volgende:
Maar jongens, volgend jaar juni kunnen we weer!
https://oceangateexpeditions.com/tour/titanic-expedition/
Helaas geen korting vanwege wat ongeregeldheden in het verleden, maar toch, 250.000 dollar is een koopje.
quote:Content Experts Who May Join You on Expedition
PH Nargeolet
"Titanic's Greatest Explorer" - 37 wreck dives to date
PH Nargeolet is a renowned Titanic expert, having led six expeditions to the Titanic wreck site and lectured at numerous Titanic exhibitions around the world. He’s known as “Titanic’s Greatest Explorer.”
Die gaat natuurlijk mee in de vorm van wat gelei achtige overblijfselen, in een emmertjequote:Op vrijdag 30 juni 2023 14:12 schreef Kotsemmer het volgende:
[..]
[..]
En als je klikt op 'Our Team' krijg je een 404 not found![]()
Een kabeltje werkt over het algemeen stabieler als backup als communicatie dan geen backup. Daarnaast had je meteen geweten wat er was gebeurd. Dan had het puinruim team gelijk aan de slag kunnen gaan.quote:
Er zat amper een sensor in dit knutselwerkje, die draad had niets uitgemaakt. Behalve dat ze dan ook de communicatie verloren waren.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 15:13 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Een kabeltje werkt over het algemeen stabieler als backup als communicatie dan geen backup. Daarnaast had je meteen geweten wat er was gebeurd. Dan had het puinruim team gelijk aan de slag kunnen gaan.
Het is daarnaast niet ongewoon om te gebruiken.
Juist dan hadden wij tenminste de implosie kunnen zien.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 15:54 schreef GereDathan het volgende:
Dan zou je de submersible simpelweg in de gaten kunnen houden en zien wat er gebeurd.
Het team is er niet meer, toch?quote:Op vrijdag 30 juni 2023 14:12 schreef Kotsemmer het volgende:
[..]
[..]
En als je klikt op 'Our Team' krijg je een 404 not found![]()
Mooi stuk, thx. De in het (abstract)paper genoemde tweepersoons vaartuig noemt 17500psi (=ca 1200bar) voor druk en spreekt over 37000ft (=11km) en het dubbele als crushdepth (zg safety factor 2) etc.etc.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 14:02 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Mwa, ik dacht dat er een redelijke kans was dat we binnen 10-15 jaar submersibles uit CFRP zouden zien.
Maar als ik zie dat men in 1990 bij het U.S. Department of Energy's Oak Ridge National Laboratory ook optimistisch was wat dat betreft:
[..]
abstract
We zijn nu 33 jaar later, en het lijkt nog even veraf als toen... (tenzij het een geheim defense project geworden is)
Die paper werd blijkbaar gepresenteerd op de vierde "annual thick composites in compression workshop".
Het falen van CFRPs onder compressie werd reeds in de jaren '60 bestudeerd, maar in 2019 was men nog steeds op zoek naar manieren om het beter te begrijpen.
[..]
https://www.eucass.eu/doi/EUCASS2019-0485.pdf
Reality TV to the max!quote:Op vrijdag 30 juni 2023 15:56 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Juist dan hadden wij tenminste de implosie kunnen zien.
Er waren twee modellen: het microbuckling ("microknikken"?) model, en het kinkband model (zie deze paper, die jammer genoeg geen datum vermeldt, maar gezien de bronnen gok ik op eind jaren '90). Best mogelijk dat het voorbijgestreefd is, ben ook de hypothese tegengekomen dat de meeste failures beginnen met microbuckling op een locatie waar een defect of beschadiging is, het dan propageert (microbuckling van de vezels ernaast triggert, etc..), wat uiteindelijk een kinkband oplevert. Maar was dat een recente paper of een hypothese uit de jaren 60? Las ook ergens dat men het ontstaan en verloop van failures niet kon filmen omdat het te snel verliep, ik gok dat het inmiddels wel gelukt is.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 17:44 schreef Vallon het volgende:
Cool dat stuk van onderzoek aangaande CFRP waar flink wordt ingegaan op constructiemethoden.
Interessant is de vervorming die optreedt: "Kinking is referred to as a localized shear deformation of the matrix in which the fibers are subjected to the fracture" waarbij de OceanGate iig is geweven als cilinder.
Probleem met fibers is dat als er één breekt, dit snel in de andere fibers kan doorwerken.
Thxquote:Op vrijdag 30 juni 2023 21:02 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Er waren twee modellen: het microbuckling ("microknikken"?) model, en het kinkband model (zie deze paper, die jammer genoeg geen datum vermeldt, maar gezien de bronnen gok ik op eind jaren '90). Best mogelijk dat het voorbijgestreefd is, ben ook de hypothese tegengekomen dat de meeste failures beginnen met microbuckling op een locatie waar een defect of beschadiging is, het dan propageert (microbuckling van de vezels ernaast triggert, etc..), wat uiteindelijk een kinkband oplevert. Maar was dat een recente paper of een hypothese uit de jaren 60? Las ook ergens dat men het ontstaan en verloop van failures niet kon filmen omdat het te snel verliep, ik gok dat het inmiddels wel gelukt is.
Heb teveel oude en recente papers door elkaar gelezen, en ben te lang wakker, ik ga slapen.
Dat is het wrange aan die website. Het is net of met het verlies van hun CEO OceanGate stuurloos is geworden, anders hadden ze de website allang op zwart gezet of een passende mededeling op hun homepage geplaatst, maar de site is sinds de vermissing niet meer geupdate.quote:
quote:"This is by far the best illustration and demonstration of exactly what happened. Really nice job! My condolences to the families of the passengers in the submersible."
Komt aardig in lijn met wat we hier ook al hebben doorgenomen.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 20:54 schreef Tengano het volgende:
Hier een hele goeie analyse en animatievideo van iemand die er zeer goed in zit. Hij komt zelfs met aanvullende details van de Titan die ik nog nergens anders heb vernomen.
Een van de comments die 103 keer geliked is:
[..]
Misschien een sadist? Want ik kan me geen menselijk mens voorstellen die een lijdensweg vol angst en ellende wenst voor andere mensen op basis van 'kan een dure trip naar Titanic betalen'. Dan ben je wel een heel akelig persoon.quote:Op zondag 2 juli 2023 01:08 schreef kurk_droog het volgende:
Is er nou niemand die had gehoopt dat ze 5 dagen lang elkaars stront aten en zo ook gevonden werden?
Gehoopt?quote:Op zondag 2 juli 2023 01:08 schreef kurk_droog het volgende:
Is er nou niemand die had gehoopt dat ze 5 dagen lang elkaars stront aten en zo ook gevonden werden?
"Is er nou niemand die net als ik 5 keer per dag onzedelijke handelingen uitvoert terwijl hij My Little Pony op zijn laptop kijkt?"quote:Op zondag 2 juli 2023 01:08 schreef kurk_droog het volgende:
Ik zou op dat moment nog aan wal hebben gestaan, lijkt mij het veiligst. Maar wat een ballen hadden die gasten.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 09:33 schreef crystal_meth het volgende:
De eerste submersible die de bodem van de Mariana trench bereikte (in 1960):
[ afbeelding ]
De diameter van de stalen bol (binnenzijde) was 1.9 meter. De grote romp was gevuld met 126000 liter benzine. 18.11 m lang, 3.51 m breed, 5.64 m hoog.
[..]
Lol, en toch verder gedoken, ik zou meteen de ballast gedropt hebben...
Als ze aan het ronddobberen waren, had de vessel bijna rechtop in het water gestaan. Dan lagen er 5 gasten 'op de bodem' van een rechtopstaande vessel, óf op elkaar óf naast elkaar. Dan is doodgaan zonder wat te merken een stuk fijner.quote:Op zondag 2 juli 2023 01:08 schreef kurk_droog het volgende:
Interessant.quote:Op maandag 3 juli 2023 00:34 schreef AchJa het volgende:
Was deze longread van de New Yorker al gepost?
https://www.newyorker.com(...)nt-waiting-to-happen
In dat filmpje zag je volgens mij hoe die romp gewikkeld is. Wat voor mij nieuw was is dat ze dat deden om een mantel van staal. Twee materialen dus met verschillende eigenschappen.... tricky lijkt mij.quote:Op zondag 2 juli 2023 00:28 schreef Vallon het volgende:
[..]
Komt aardig in lijn met wat we hier ook al hebben doorgenomen.
Zoals met alles met diepzee(druk), zijn dingen een afweging tussen neerwaarts gewicht en opwaarts drijfvermogen. Dit laatste was beperkt en werd geregeld dmv afwerpen van ballast. In hoeverre dat bruikbaar was, na een eventuele alarmsituatie, is dan één van de vragen.
De video heeft het over de 24e duik. Best al veel en ik zou dan toch stellig denken dat men dan minstens één keer halverwege een microscopisch/x-ray onderzoek zou hebben gedaan naar rompbreukjes etc.etc.
Zoals eerder genoemd, zijn (akoestische) sensoren op de CF romp vrijwel zinloos als preventieve veiligheidsmaatregel voor rompintegriteit. Op het moment dat die sensoren gaan piepen, zal men deepdown-inside te laat zijn en hooguit gaan weten dat ze een paar seconden later zullen overlijden.
O ja, voor wie het interesseert, drukproeven tonen dat Titanium naast mee flex qua vervorming, minstens 3x sterker is dan bij vergelijkbare dikte dan CF.
Hier een voorbeeld hoe CF versplinterd onder druk:
In deze YT wordt ook Acrylaat getest dat eerder breekt (en dus de reden is dat de OceanGateverhoidings gewijs qua druk oppervlakte, dikke ramen heeft).
Ik ga benieuwd zijn naar de verdere details. Eén van de dingen die mij nog onduidelijk is hoe precies de koker zou zijn gewikkeld (rondom als een draadspoel of - zou ik stellig denken - kruislings, zodat ook de lengtekrachten worden afgedempt naar de doppen). Tot op heden ontbreekt ook of en in hoeverre de koker nog zou zijn uitgerust met versterkingsribben.
Niet echt, die relatief dunne binnenmantel is vooral om de kokervorm stabiel te houden voordat het Carbonfiber (in expoxy gedrenkt) wordt afgebakken. Bijkomend effect is dat daarmee de binnenkant beschermd is tegen krasvorming.quote:Op maandag 3 juli 2023 11:46 schreef Tengano het volgende:
[..]
In dat filmpje zag je volgens mij hoe die romp gewikkeld is. Wat voor mij nieuw was is dat ze dat deden om een mantel van staal. Twee materialen dus met verschillende eigenschappen.... tricky lijkt mij.
Maar die matten zijn al zo samengesteld dat de vezels zowel horizontaal als verticaal lopen volgens mij. Wat dat betreft maakt het niet zoveel uit hoe hij gelamineerd is.
Indrukwekkende filmpjes van die pers trouwens!
Superstuk. Mooi le(e)sverhaal waar kritiek en vooral basisfysica ondergeschikt werd gemaakt aan een doel.quote:Op maandag 3 juli 2023 00:34 schreef AchJa het volgende:
Was deze longread van de New Yorker al gepost?
https://www.newyorker.com(...)nt-waiting-to-happen
quote:... in 2021, Stockton Rush told an interviewer that he would “like to be remembered as an innovator. I think it was General MacArthur who said, ‘You’re remembered for the rules you break.’ And I’ve broken some rules to make this.” He was sitting in the Titan’s hull, docked in the Port of St. John’s, the nearest port to the site where he eventually died. “The carbon fibre and titanium? There’s a rule you don’t do that. Well, I did.”
quote:Op zondag 2 juli 2023 00:28 schreef Vallon het volgende:
In deze YT wordt ook Acrylaat getest dat eerder breekt (en dus de reden is dat de OceanGateverhoidings gewijs qua druk oppervlakte, dikke ramen heeft).
quote:Stockton Rush will be discussed for years as a case study to be learned from. Only not in the way I expect he would have envisioned.
Volgens mij is het veel meer dan het dubbele. De totale druk van het oppervlak op 1 endcap wordt uiteindelijk op de rand van die buis overgebracht (via die titanium ringen).quote:Op maandag 3 juli 2023 17:49 schreef crystal_meth het volgende:
BTW, de grootste krachten op/in de wand van de cilinder waren in tangentiële richting, ongeveer het dubbele van de krachten in de lengterichting (als m'n berekening klopt).
Als je de cilinder voorstelt als bestaande uit twee halve cilinders (dus een cilinder in de lengte doormidden gesneden), dan worden die helften door het water tegen elkaar gedrukt, en de druk in het contactvlak is (bij benadering, voor een dunne wand) het dubbele van de druk veroorzaakt door de endcaps op de cilinder.
r= straal (buitenkant), D=wanddikte, L=lengte van cilinder, P=waterdruk
Endcaps:
totale kracht (op de cilinder) = r².pi.P
oppervlak van de cilinderrand: (r²-(r-D)²).pi, bij kleine D is dat bij benadering = 2.r.D.pi
kracht/oppervlak = r².pi.P/(2.r.D.pi) = r.P/(2.D)
Halve cilinders:
totale kracht = 2.r.L.P
oppervlak van de 2 randen = 2.D.L
kracht/oppervlak = 2.r.L.P/(2.D.L) = r.P/D
Wel, met D=0.12, en r=1.25 en P=400bar is de druk in lengterichting:quote:Op maandag 3 juli 2023 17:59 schreef Tengano het volgende:
[..]
Volgens mij is het veel meer dan het dubbele. De totale druk van het oppervlak op 1 endcap wordt uiteindelijk op de rand van die buis overgebracht (via die titanium ringen).
Het oppervlak van die rand van de buis was vele malen kleiner dan het totale oppervlak van de endcaps pi*r2
Dus de druk op de rand was (oppervlakte cirkel) / (oppervlakte rand CF romp) groter. Veel groter dan 2 dus.
Wat best zou kunnen betekenen dat hij geimplodeerd is als in die laatste video van die man die ons meer details gaf. Daarin liet hij zien dat hij geimplodeerd was als een soort trekharmonica zoals hij vertelt op 3:24 (op 4:52 zie je hoe hij die implosie ziet en dat lijkt behoorlijk aanemelijk.)
De CF romp was 5 inch dik zegt hij. 5*2,41 cm = circa 12 cm
Het wikkelen van die romp zie je iets verder dan 4:52. Als dat echt het proces is geweest dan zouden de CF fiberdelen alleen in radiale beweging zijn aagebracht en niet in de lengterichting.
quote:Op maandag 3 juli 2023 17:49 schreef crystal_meth het volgende:
BTW, de grootste krachten op/in de wand van de cilinder waren in tangentiële richting, ongeveer het dubbele van de krachten in de lengterichting (als m'n berekening klopt).
Als je de cilinder voorstelt als bestaande uit twee halve cilinders (dus een cilinder in de lengte doormidden gesneden), dan worden die helften door het water tegen elkaar gedrukt, en de druk in het contactvlak is (bij benadering, voor een dunne wand) het dubbele van de druk veroorzaakt door de endcaps op de cilinder.
Endcaps:
oppervlak van de cilinderrand: (r²-(r-D)²).pi, bij kleine D is dat bij benadering = 2.r.D.pi
Halve cilinders:
totale kracht = 2.r.L.P
Yep, draadloze controllers zijn sws een nogo en het eindverhaal van CF is dat het onhoudbaar is voor sws continu gebruik omdat het onder grote druk staand, onherstelbare deformaties ondergaat.quote:Op maandag 3 juli 2023 17:49 schreef crystal_meth het volgende:
Gebruik van game controllers vind ik niet meteen een probleem. Gebruik van draadloze controllers wel.
Endcaps:
Halve cilinders:
totale kracht = 2.r.L.P
Van die wikipedialink mogen we uitgaan dat die getallen het meest kloppen en die zijn hier ook gebruikt.quote:Op maandag 3 juli 2023 20:45 schreef Vallon het volgende:
Orde van getallen lijken mij in de goede richting. De exacte maatgeving is nog wat onduidelijk, hetgeen weinig uitmaakt om een idee te krijgen dat de dwarskrachten op de cilinderwand, veel groter zijn dan die op de cirkelsectie drukken. Vandaar ook mijn eerdere vraag of en in hoeverre de OceanGate, intern versterkingsribben had.
Ik vond in die video in post #206 dat de CF hull 6 inches dik was. 12 centimeter dus. Als je naar wikipedia kijkt was de buitenmaat 168 cm zodat de CF hull dan 13 centimeter zou zijn. Ergens zit dus nog een klein verschil, maar dit is het wel ongeveer.quote:https://en.wikipedia.org/wiki/Titan_submersible_implosion
The entire pressure vessel consisted of two titanium hemispheres with matching titanium interface rings bonded to the 142 cm (56 in) internal diameter, 2.4-metre-long (7.9 ft) carbon fibre-wound cylinder.[14] One of the titanium hemispherical end caps was fitted with a 380 mm-diameter (15 in) acrylic window.
OK, mijn uitgangsunten qua maten zijn dan onjuist (6m & 2,75 diameter vs de nieuwe maat 2,54*1,68).quote:Op maandag 3 juli 2023 20:53 schreef Tengano het volgende:
[..]
Van die wikipedialink mogen we uitgaan dat die getallen het meest kloppen en die zijn hier ook gebruikt.
Alles wat er tot nu toe bekend is (en wat klopt) staat daar wel op denk ik.
[..]
Ik vond in die video in post #206 dat de CF hull 6 inches dik was. 12 centimeter dus. Als je naar wikipedia kijkt was de buitenmaat 168 cm zodat de CF hull dan 13 centimeter zou zijn. Ergens zit dus nog een klein verschil, maar dit is het wel ongeveer.
En gek genoeg zit er in dat bovenste plaatje van wikipedia dus weer een verschil. Daar zeggen ze dat de lengte van de hull 254 cm is terwijl ze eerder over 240 cm spreken. Daar zit ook al een verschil van 12 cm. Dat zouden wellicht de titanium ringen kunnen zijn van 2 * 6 cm maar dan nog valt dit me tegen van wikipedia.
Achterlijk gedoe trouwens met die inches en ft![]()
En die versterkingsribben lijken mij niet aan de orde. Is ook geen melding van gemaakt in wikipedia noch ergens anders. En ook zijn ze niet te zien op de interne foto's. Het is die stalen cylinder en 6 inch CF mantel and that's it.
Bovendien was het Stockton vooral te doen om de binnenruimte waarin hij hele gezinnen (letterlijk gezegd door hem) kon vervoeren. Interne versterkingsribben zijn dan niet zo praktisch; zo comfortabel was het al niet aan de binnenkant. Bovendien mocht hij omhoog willen in een noodsituatie dan zou hij drijven als een dobber met het raam naar boven. Als er dan sprake is van intere ribben dan wordt het wel een probleem als je daar met zijn vijven al opeengepakt zit met die ringen om je heen. Dat zou mogelijk zelfs tot ademhalingsproblemen kunnen leiden omdat je dan wel heel erg ruimte in de cirkel overhoudt.
Stockton had gewoon vertrouwen in zijn kosteneffectieve innovatieve concept of the future, zijnde een stalen cylinder met een CF mantel eromheen. Niks aan het handje mensen![]()
En als EXTRA!!!!veiligheidssysteem had hij een akoustisch signaleringssyteem gemaakt. Daar heb ik ook nog wel wat vragen over want akoustische sensoren zijn volgens mij gewoon microfoons. En dan zou je dus ook nog hele hele gevoelige microfoons moeten hebben waarbij het CF krakgeluid dan het totale signaal moet zijn minus het omgevingsgeluid in db. Dat lijkt me trouwens niet eens mogelijk om dat een beetje fatsoenlijk en betrouwbaar af te stellen. En bij dat systeem zet ik dus ook hele heeeele grote vraagtekens, los van het feit dat ik eerder al had geroepen dat zo'n signaal dan altijd komt als je al te laat bent en dat ding even later helemaal krak zegt.
En wat had hij dan voor akoustische sensoren? Kwamen die ook van Aliexpress, want een goeie microfoon is ook alles behalve goedkoop en je moet er meerdere van hebben. En al die dingen bij elkaar leveren ook nog eens een hele berg ruis op. Hoe had hij dat moeten onderscheiden van het knisperen van de CF hull, het zoemen van de thrusters en het geluid van de bemanning? Ik vermoed dat hij ook hier de eerste was die een dergelijk systeem bedacht had, waarbij hij van zichzelf wel vond dat dit een heel slim idee was.
Anyway dit hele verhaal was eigenlijk een soort russisch roulette waarbij die pakistanen als laatse de echte kogel te pakken hadden.
[ afbeelding ]
Mensen die denken dat Wikipedia een nieuwssite is of een echte bronnensite isquote:Op maandag 3 juli 2023 20:53 schreef Tengano het volgende:
[..]
Daar zit ook al een verschil van 12 cm. Dat zouden wellicht de titanium ringen kunnen zijn van 2 * 6 cm maar dan nog valt dit me tegen van wikipedia.
Of beter verzwakt in dat deel waarna het als blikje uiteen sprong, zie de drukproefvideo.quote:Op maandag 3 juli 2023 23:08 schreef Tengano het volgende:
Het meest logische is dan dat hij precies in het midden van die koker is ingeknikt. Dat was in feite het zwakste punt van die sub.
Met een kostprijs van $1M en 750K opbrengst van drie passagiers is het wss wel een rendabele formule als je na 10 of 15 keer die hull zou afschrijven.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 00:34 schreef Vallon het volgende:
Inzake die CF romp (en aanpak) kan het imo voor een organisatie wel degelijk nuttig zijn om dat systeemconcept toe te passen. Of dat wel of niet zinnig is, is voor iemands eigen afweging.
Steek je dan $1M in een plastic tube met een laadvermogen van 400kg of $100M of gebruik je een titanium pijp met maar 200kg aan ruimte ?
Ik heb begrepen dat 4 trips al erg optimistisch was, gezien de krachten die op de romp worden uitgeoefend.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 10:06 schreef Tengano het volgende:
Het plan was om 54 mensen per jaar met die Titan mee te laten reizen.
54 / 3 passagiers = 18 dives
54 * 250K = $13,5 Miljoen opbrengst per jaar
12 x 250 K is dan $3 miljoen opbrengst. Dat maakt het wel veel minder lucratief.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 10:58 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat 4 trips al erg optimistisch was, gezien de krachten die op de romp worden uitgeoefend.
Wilde ik net postenquote:Op dinsdag 4 juli 2023 20:14 schreef Tengano het volgende:
Dit is een nederlandse reportage van het hele gebeuren, met typisch Nederlandse cynische humor. Prima video om gelijk even je sarcasme radar in tune te krijgen.
De Aliexpress Duikbootquote:Op dinsdag 4 juli 2023 20:14 schreef Tengano het volgende:
[ twitter ]
Dit is een nederlandse reportage van het hele gebeuren, met typisch Nederlandse cynische humor. Prima video om gelijk even je sarcasme radar in tune te krijgen.
Goeie videoquote:Op woensdag 5 juli 2023 23:13 schreef -CRASH- het volgende:
Of deze transcript echt is ... zien we wel als het vrijgegeven wordt.
Wel bizar... sub daalt te snel en stijgt te langzaam.
Dalen doe je door lucht te laten ontsnappen (water in luchtkamers te laten), zodat je minder drijfvermogen hebt. Dus blijkbaar vond iemand het nodig het sneller te laten gebeurenquote:Op donderdag 6 juli 2023 00:57 schreef Tengano het volgende:
[..]
Goeie video![]()
Ik snap alleen niet waarom hij zo snel daalde? Afdalen doen ze zonder het gebruik van de motoren om de batterij zo veel mogelijk te sparen.
Dus wat maakt dan dat hij sneller daalde dan anders?
Of er was een mankement waardoor dat gebeurdequote:Op donderdag 6 juli 2023 06:42 schreef Pheno het volgende:
[..]
Dalen doe je door lucht te laten ontsnappen (water in luchtkamers te laten), zodat je minder drijfvermogen hebt. Dus blijkbaar vond iemand het nodig het sneller te laten gebeuren
Lijkt me heel sterk dat dit echt is eigenlijk, vooral iets voor de TikTokkers en dergelijken om lekker mee te scoren. Het valt nog mee dat ze het alleen bij tekstberichtjes hebben gehouden en niet allerlei zogenaamde geschreeuwde radioberichtenquote:Op woensdag 5 juli 2023 22:00 schreef StateOfMind het volgende:
Interessant, mits echt natuurlijk.
Dat veel te snelle afdalen zou dan een te grote belasting zijn geweest.
quote:Leaked Titan communications transcript?
There have been rumors on Telegram about leaked messages claimed to be transcripts between Polar Prince and the Titan.
Initially, people speculated that these documents were what J. Cameron's remarks were based upon. However, later it was discovered that these initial documents circulating on tele were fake.
But in the last 12hrs, an allegedly authentic leaked document has been circulating. Apparently it's the one that was originally mentioned last week, but it wasn't widely circulating.
I won't share it here due to the rules around unofficial sources. I know there are experienced people reading this and I'm just curious to hear any thoughts if you've come across the document in question.
https://www.reddit.com/r/(...)dium=web2x&context=3
Ben ik dus niet de enige. Die zich afvraagt.quote:
Heb je de video van alanxelmundo gezien waar hij de sub bestuurdquote:
Nee, zeker niet.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 21:59 schreef -CRASH- het volgende:
Ben ik dus niet de enige. Die zich afvraagt.
Of er foto of video materiaal is
En ik denk dat er nog wel veel meer mensen zijn die zich dat afvragen, met name de nabestaanden.quote:Op woensdag 28 juni 2023 09:17 schreef Tengano het volgende:
Nou ja, er zat zo'n signaleringssysteem in dat aangaf dat die composietromp dan een beetje begon te kraken. Wellicht dat Stockton en de bemanning daar over gesproken hebben in de laatste momenten en dat dat nog wel gefilmd is.
Of misschien zijn er andere momenten of dialogen gefilmd van die laatste reis. Het lijkt me toch interessant om te kijken of je daar, van wie ook, nog iets kan vinden wat op een smartphone lijkt, of onderdelen daarvan. Wie weet wat ze daar nog uit kunnen halen. Het enige wat ze eigenlijk nodig hebben is die geheugenchip.
En ook leek het erop dat hij twee laptops aan boord had. Die zullen wss met SSD's zijn uitgevoerd. Ik ken dat systeem niet, maar wellicht werd daar de data van dat signaleringssyteem of andere zaken op gelogd.
Het voordeel is wel dat alles van boven naar beneden is gevallen en dat er weinig kans is dat dingen denk ik onder het zand liggen. Met al dat filmmateriaal wat is verzameld, kunnen ze boven water vanachter hun bureau nu uitgebreid scannen wat ze daar nog kunnen vinden. Wie weet zetten ze daar wel van die mensen op met een autististische inslag zoals bij de politie. Die mensen kunnen door hun focus veel beter dingen vinden en onderscheiden dan mensen zonder zo'n inslag.
Nee, maar ik zal hem binnenkort nog eens bekijken. Die andere kerel van dat kanaal Jeffostroff maakt trouwens wel interessante en relaxte video's. Iedere keer ook met beelden of documenten die je volgens mij nergens anders vindt. Doet ie goedquote:Op zaterdag 22 juli 2023 00:06 schreef -CRASH- het volgende:
Heb je de video van alanxelmundo gezien waar hij de sub bestuurd
En hij met de sub botst (vanaf 24:35).
Als het publiek wordt. Komen ze vanzelf op YT te staan.quote:Op donderdag 19 september 2024 16:37 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ik zou wel video’s willen zien op zich. Weet jij een plek waar die te vinden zijn?
Het zijn wel een beetje click-bait titels hierboven. Dan zou ik idd ook wel graag van te voren horen of het de moeite waard is om te kijken of niet.quote:Op maandag 23 september 2024 06:06 schreef quirina het volgende:
Zoveel filmpjes zou fijn zijn als er een beetje een omschrijving bij gegeven wordt.
N¤tflixquote:Op vrijdag 23 mei 2025 18:38 schreef Ama het volgende:
Netflix komt ook met een docu.
Bekijk deze YouTube-video
Een idioot kluste een onderzeeër in elkaar van papier mache en plakbandquote:Op vrijdag 23 mei 2025 18:35 schreef ikweethetookniet het volgende:
tragic accident. Why did it happen?
Neeeeee, hahahaquote:Could it have been prevented?
Misschien voor een docu.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 21:36 schreef roos94 het volgende:
[..]
Waarom werd dit in 1e instantie gefilmd
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |