Waarom zou je dan überhaupt afdalen?quote:Op vrijdag 30 juni 2023 05:56 schreef kladderadatsch het volgende:
Waarom maken ze eigenlijk een raam in zo'n ding? Als je die romp giet en er een camera op monteert waarmee je alles op een beeldscherm kunt bekijken dan kan zo'n ongeluk toch helemaal niet gebeuren? Of zeg ik nou iets geks?
Lol, en toch verder gedoken, ik zou meteen de ballast gedropt hebben...quote:After passing 9,000 metres (30,000 ft), one of the outer Plexiglas window panes cracked, shaking the entire vessel.
Er zal vast een goede reden voor zijn, maar met dit soort expedities snap ik niet dat ze geen kabelverbinding hebben.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 05:56 schreef kladderadatsch het volgende:
Waarom maken ze eigenlijk een raam in zo'n ding? Als je die romp giet en er een camera op monteert waarmee je alles op een beeldscherm kunt bekijken dan kan zo'n ongeluk toch helemaal niet gebeuren? Of zeg ik nou iets geks?
Ja jonge dan kan je toch net zo goed gewoon op de bank YouTube aanzetten met beelden van het wrak.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 05:56 schreef kladderadatsch het volgende:
Waarom maken ze eigenlijk een raam in zo'n ding? Als je die romp giet en er een camera op monteert waarmee je alles op een beeldscherm kunt bekijken dan kan zo'n ongeluk toch helemaal niet gebeuren? Of zeg ik nou iets geks?
Dit past wel in mijn budget.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 10:48 schreef Ama het volgende:
Ja jonge dan kan je toch net zo goed gewoon op de bank YouTube aanzetten met beelden van het wrak.
Wat zou het geholpen hebben?quote:Op vrijdag 30 juni 2023 10:06 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Er zal vast een goede reden voor zijn, maar met dit soort expedities snap ik niet dat ze geen kabelverbinding hebben.
Wat heeft die vrouw op 0:45 op haar gezicht?quote:
Dan kon je de geimplodeerde brokstukken direct ophalen zonder een peperdure reddingsactie en hoop dat ze nog levenquote:
Ik denk dat je dan enkel het hijsoog te pakken hebt hahaquote:Op vrijdag 30 juni 2023 11:39 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dan kon je de geimplodeerde brokstukken direct ophalen zonder een peperdure reddingsactie en hoop dat ze nog leven
Maar wel duidelijkheid!quote:Op vrijdag 30 juni 2023 11:40 schreef GereDathan het volgende:
Ik denk dat je dan enkel het hijsoog te pakken hebt haha
Het bedrijf kennende was die dan ook net in de aanbieding bij de plaatselijke bouwmarkt.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 11:41 schreef GereDathan het volgende:
Dat is waar, en wellicht is zo'n haakje heel prijzig
Of van de kringloop. Zonde van het geld inderdaad zo'n nieuw onderdeel.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 11:43 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Het bedrijf kennende was die dan ook net in de aanbieding bij de plaatselijke bouwmarkt.
Check het filmpje in post 156quote:Op vrijdag 30 juni 2023 12:12 schreef Ama het volgende:
Enige wat ik mij nog afvraag is wat ze terug hebben gevonden van die mensen.
Oh dacht dat het misschien toch nog ietsjes meer zou zijn maar menselijke resten kan natuurlijk van alles zijn dus ook dit. Ik dacht misschien hebben ze toch nog een voet gevonden ofzo.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 11:33 schreef StateOfMind het volgende:
Die menselijke resten die gevonden zouden zijn, zijn dus waarschijnlijk niet meer geweest dan een gelei achtige substantie.
Een romp kan ook imploderen. Maar wat je zegt klopt. Ieder gat wat je in de romp maakt, dus ook voor een raam, zorgt voor een zwak punt.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 05:56 schreef kladderadatsch het volgende:
Waarom maken ze eigenlijk een raam in zo'n ding? Als je die romp giet en er een camera op monteert waarmee je alles op een beeldscherm kunt bekijken dan kan zo'n ongeluk toch helemaal niet gebeuren? Of zeg ik nou iets geks?
Vliegtuigen, gecrashte auto's en treinwrakken worden ook geborgen.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 13:10 schreef einzeinz het volgende:
Die bergers hebben duidelijk nog nooit van een zeemansgraf gehoord! Dat berg je niet!
Mwa, ik dacht dat er een redelijke kans was dat we binnen 10-15 jaar submersibles uit CFRP zouden zien.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 13:27 schreef Vallon het volgende:
[..]
* Diepzee explor/t-atie is erg duur en wanneer je dat zou kunnen doen met zeg een el-cheapo ding van een paar miljoen, kan dat prijs/economisch erg interessant zijn. Dat CF niet het geëigende materiaal is hoeft niet uit te sluiten dat dit voor een paar keer prima kan werken om (alleen de cilinder/koker) te hoeven vervangen.
Op het (mogelijk ontoereikend geachte) raam na, heb ik weinig commentaar gezien voor het systeem als geheel - denk ook aan het Cyclops lanceerplatform onder water.
abstractquote:A lightweight and economical modular design concept for a manned submersible is proposed to give two passengers repeated access to the deepest parts of the ocean in a safe, comfortable, and efficient manner. This versatile craft will allow work and exploration to be accomplished at moderate to maximum depths without any compromise in terms of capabilities or operating cost.
https://www.eucass.eu/doi/EUCASS2019-0485.pdfquote:In order to understand how to improve compressive strength via fibre confinement or other means, the micro- and meso-mechanics of compressive failure must be understood. The exploration of novel confining microstructures via virtual experimentation is an important step in this progress.
quote:Op vrijdag 30 juni 2023 14:04 schreef ThePlaneteer het volgende:
Maar jongens, volgend jaar juni kunnen we weer!
https://oceangateexpeditions.com/tour/titanic-expedition/
Helaas geen korting vanwege wat ongeregeldheden in het verleden, maar toch, 250.000 dollar is een koopje.
quote:Content Experts Who May Join You on Expedition
PH Nargeolet
"Titanic's Greatest Explorer" - 37 wreck dives to date
PH Nargeolet is a renowned Titanic expert, having led six expeditions to the Titanic wreck site and lectured at numerous Titanic exhibitions around the world. He’s known as “Titanic’s Greatest Explorer.”
Die gaat natuurlijk mee in de vorm van wat gelei achtige overblijfselen, in een emmertjequote:Op vrijdag 30 juni 2023 14:12 schreef Kotsemmer het volgende:
[..]
[..]
En als je klikt op 'Our Team' krijg je een 404 not found![]()
Een kabeltje werkt over het algemeen stabieler als backup als communicatie dan geen backup. Daarnaast had je meteen geweten wat er was gebeurd. Dan had het puinruim team gelijk aan de slag kunnen gaan.quote:
Er zat amper een sensor in dit knutselwerkje, die draad had niets uitgemaakt. Behalve dat ze dan ook de communicatie verloren waren.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 15:13 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Een kabeltje werkt over het algemeen stabieler als backup als communicatie dan geen backup. Daarnaast had je meteen geweten wat er was gebeurd. Dan had het puinruim team gelijk aan de slag kunnen gaan.
Het is daarnaast niet ongewoon om te gebruiken.
Juist dan hadden wij tenminste de implosie kunnen zien.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 15:54 schreef GereDathan het volgende:
Dan zou je de submersible simpelweg in de gaten kunnen houden en zien wat er gebeurd.
Het team is er niet meer, toch?quote:Op vrijdag 30 juni 2023 14:12 schreef Kotsemmer het volgende:
[..]
[..]
En als je klikt op 'Our Team' krijg je een 404 not found![]()
Mooi stuk, thx. De in het (abstract)paper genoemde tweepersoons vaartuig noemt 17500psi (=ca 1200bar) voor druk en spreekt over 37000ft (=11km) en het dubbele als crushdepth (zg safety factor 2) etc.etc.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 14:02 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Mwa, ik dacht dat er een redelijke kans was dat we binnen 10-15 jaar submersibles uit CFRP zouden zien.
Maar als ik zie dat men in 1990 bij het U.S. Department of Energy's Oak Ridge National Laboratory ook optimistisch was wat dat betreft:
[..]
abstract
We zijn nu 33 jaar later, en het lijkt nog even veraf als toen... (tenzij het een geheim defense project geworden is)
Die paper werd blijkbaar gepresenteerd op de vierde "annual thick composites in compression workshop".
Het falen van CFRPs onder compressie werd reeds in de jaren '60 bestudeerd, maar in 2019 was men nog steeds op zoek naar manieren om het beter te begrijpen.
[..]
https://www.eucass.eu/doi/EUCASS2019-0485.pdf
Reality TV to the max!quote:Op vrijdag 30 juni 2023 15:56 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Juist dan hadden wij tenminste de implosie kunnen zien.
Er waren twee modellen: het microbuckling ("microknikken"?) model, en het kinkband model (zie deze paper, die jammer genoeg geen datum vermeldt, maar gezien de bronnen gok ik op eind jaren '90). Best mogelijk dat het voorbijgestreefd is, ben ook de hypothese tegengekomen dat de meeste failures beginnen met microbuckling op een locatie waar een defect of beschadiging is, het dan propageert (microbuckling van de vezels ernaast triggert, etc..), wat uiteindelijk een kinkband oplevert. Maar was dat een recente paper of een hypothese uit de jaren 60? Las ook ergens dat men het ontstaan en verloop van failures niet kon filmen omdat het te snel verliep, ik gok dat het inmiddels wel gelukt is.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 17:44 schreef Vallon het volgende:
Cool dat stuk van onderzoek aangaande CFRP waar flink wordt ingegaan op constructiemethoden.
Interessant is de vervorming die optreedt: "Kinking is referred to as a localized shear deformation of the matrix in which the fibers are subjected to the fracture" waarbij de OceanGate iig is geweven als cilinder.
Probleem met fibers is dat als er één breekt, dit snel in de andere fibers kan doorwerken.
Thxquote:Op vrijdag 30 juni 2023 21:02 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Er waren twee modellen: het microbuckling ("microknikken"?) model, en het kinkband model (zie deze paper, die jammer genoeg geen datum vermeldt, maar gezien de bronnen gok ik op eind jaren '90). Best mogelijk dat het voorbijgestreefd is, ben ook de hypothese tegengekomen dat de meeste failures beginnen met microbuckling op een locatie waar een defect of beschadiging is, het dan propageert (microbuckling van de vezels ernaast triggert, etc..), wat uiteindelijk een kinkband oplevert. Maar was dat een recente paper of een hypothese uit de jaren 60? Las ook ergens dat men het ontstaan en verloop van failures niet kon filmen omdat het te snel verliep, ik gok dat het inmiddels wel gelukt is.
Heb teveel oude en recente papers door elkaar gelezen, en ben te lang wakker, ik ga slapen.
Dat is het wrange aan die website. Het is net of met het verlies van hun CEO OceanGate stuurloos is geworden, anders hadden ze de website allang op zwart gezet of een passende mededeling op hun homepage geplaatst, maar de site is sinds de vermissing niet meer geupdate.quote:
quote:"This is by far the best illustration and demonstration of exactly what happened. Really nice job! My condolences to the families of the passengers in the submersible."
Komt aardig in lijn met wat we hier ook al hebben doorgenomen.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 20:54 schreef Tengano het volgende:
Hier een hele goeie analyse en animatievideo van iemand die er zeer goed in zit. Hij komt zelfs met aanvullende details van de Titan die ik nog nergens anders heb vernomen.
Een van de comments die 103 keer geliked is:
[..]
Misschien een sadist? Want ik kan me geen menselijk mens voorstellen die een lijdensweg vol angst en ellende wenst voor andere mensen op basis van 'kan een dure trip naar Titanic betalen'. Dan ben je wel een heel akelig persoon.quote:Op zondag 2 juli 2023 01:08 schreef kurk_droog het volgende:
Is er nou niemand die had gehoopt dat ze 5 dagen lang elkaars stront aten en zo ook gevonden werden?
Gehoopt?quote:Op zondag 2 juli 2023 01:08 schreef kurk_droog het volgende:
Is er nou niemand die had gehoopt dat ze 5 dagen lang elkaars stront aten en zo ook gevonden werden?
"Is er nou niemand die net als ik 5 keer per dag onzedelijke handelingen uitvoert terwijl hij My Little Pony op zijn laptop kijkt?"quote:Op zondag 2 juli 2023 01:08 schreef kurk_droog het volgende:
Is er nou niemand die had gehoopt dat ze 5 dagen lang elkaars stront aten en zo ook gevonden werden?
Ik zou op dat moment nog aan wal hebben gestaan, lijkt mij het veiligst. Maar wat een ballen hadden die gasten.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 09:33 schreef crystal_meth het volgende:
De eerste submersible die de bodem van de Mariana trench bereikte (in 1960):
[ afbeelding ]
De diameter van de stalen bol (binnenzijde) was 1.9 meter. De grote romp was gevuld met 126000 liter benzine. 18.11 m lang, 3.51 m breed, 5.64 m hoog.
[..]
Lol, en toch verder gedoken, ik zou meteen de ballast gedropt hebben...
Als ze aan het ronddobberen waren, had de vessel bijna rechtop in het water gestaan. Dan lagen er 5 gasten 'op de bodem' van een rechtopstaande vessel, óf op elkaar óf naast elkaar. Dan is doodgaan zonder wat te merken een stuk fijner.quote:Op zondag 2 juli 2023 01:08 schreef kurk_droog het volgende:
Is er nou niemand die had gehoopt dat ze 5 dagen lang elkaars stront aten en zo ook gevonden werden?
Interessant.quote:Op maandag 3 juli 2023 00:34 schreef AchJa het volgende:
Was deze longread van de New Yorker al gepost?
https://www.newyorker.com(...)nt-waiting-to-happen
In dat filmpje zag je volgens mij hoe die romp gewikkeld is. Wat voor mij nieuw was is dat ze dat deden om een mantel van staal. Twee materialen dus met verschillende eigenschappen.... tricky lijkt mij.quote:Op zondag 2 juli 2023 00:28 schreef Vallon het volgende:
[..]
Komt aardig in lijn met wat we hier ook al hebben doorgenomen.
Zoals met alles met diepzee(druk), zijn dingen een afweging tussen neerwaarts gewicht en opwaarts drijfvermogen. Dit laatste was beperkt en werd geregeld dmv afwerpen van ballast. In hoeverre dat bruikbaar was, na een eventuele alarmsituatie, is dan één van de vragen.
De video heeft het over de 24e duik. Best al veel en ik zou dan toch stellig denken dat men dan minstens één keer halverwege een microscopisch/x-ray onderzoek zou hebben gedaan naar rompbreukjes etc.etc.
Zoals eerder genoemd, zijn (akoestische) sensoren op de CF romp vrijwel zinloos als preventieve veiligheidsmaatregel voor rompintegriteit. Op het moment dat die sensoren gaan piepen, zal men deepdown-inside te laat zijn en hooguit gaan weten dat ze een paar seconden later zullen overlijden.
O ja, voor wie het interesseert, drukproeven tonen dat Titanium naast mee flex qua vervorming, minstens 3x sterker is dan bij vergelijkbare dikte dan CF.
Hier een voorbeeld hoe CF versplinterd onder druk:
In deze YT wordt ook Acrylaat getest dat eerder breekt (en dus de reden is dat de OceanGateverhoidings gewijs qua druk oppervlakte, dikke ramen heeft).
Ik ga benieuwd zijn naar de verdere details. Eén van de dingen die mij nog onduidelijk is hoe precies de koker zou zijn gewikkeld (rondom als een draadspoel of - zou ik stellig denken - kruislings, zodat ook de lengtekrachten worden afgedempt naar de doppen). Tot op heden ontbreekt ook of en in hoeverre de koker nog zou zijn uitgerust met versterkingsribben.
Niet echt, die relatief dunne binnenmantel is vooral om de kokervorm stabiel te houden voordat het Carbonfiber (in expoxy gedrenkt) wordt afgebakken. Bijkomend effect is dat daarmee de binnenkant beschermd is tegen krasvorming.quote:Op maandag 3 juli 2023 11:46 schreef Tengano het volgende:
[..]
In dat filmpje zag je volgens mij hoe die romp gewikkeld is. Wat voor mij nieuw was is dat ze dat deden om een mantel van staal. Twee materialen dus met verschillende eigenschappen.... tricky lijkt mij.
Maar die matten zijn al zo samengesteld dat de vezels zowel horizontaal als verticaal lopen volgens mij. Wat dat betreft maakt het niet zoveel uit hoe hij gelamineerd is.
Indrukwekkende filmpjes van die pers trouwens!
Superstuk. Mooi le(e)sverhaal waar kritiek en vooral basisfysica ondergeschikt werd gemaakt aan een doel.quote:Op maandag 3 juli 2023 00:34 schreef AchJa het volgende:
Was deze longread van de New Yorker al gepost?
https://www.newyorker.com(...)nt-waiting-to-happen
quote:... in 2021, Stockton Rush told an interviewer that he would “like to be remembered as an innovator. I think it was General MacArthur who said, ‘You’re remembered for the rules you break.’ And I’ve broken some rules to make this.” He was sitting in the Titan’s hull, docked in the Port of St. John’s, the nearest port to the site where he eventually died. “The carbon fibre and titanium? There’s a rule you don’t do that. Well, I did.”
quote:Op zondag 2 juli 2023 00:28 schreef Vallon het volgende:
In deze YT wordt ook Acrylaat getest dat eerder breekt (en dus de reden is dat de OceanGateverhoidings gewijs qua druk oppervlakte, dikke ramen heeft).
quote:Stockton Rush will be discussed for years as a case study to be learned from. Only not in the way I expect he would have envisioned.
Volgens mij is het veel meer dan het dubbele. De totale druk van het oppervlak op 1 endcap wordt uiteindelijk op de rand van die buis overgebracht (via die titanium ringen).quote:Op maandag 3 juli 2023 17:49 schreef crystal_meth het volgende:
BTW, de grootste krachten op/in de wand van de cilinder waren in tangentiële richting, ongeveer het dubbele van de krachten in de lengterichting (als m'n berekening klopt).
Als je de cilinder voorstelt als bestaande uit twee halve cilinders (dus een cilinder in de lengte doormidden gesneden), dan worden die helften door het water tegen elkaar gedrukt, en de druk in het contactvlak is (bij benadering, voor een dunne wand) het dubbele van de druk veroorzaakt door de endcaps op de cilinder.
r= straal (buitenkant), D=wanddikte, L=lengte van cilinder, P=waterdruk
Endcaps:
totale kracht (op de cilinder) = r².pi.P
oppervlak van de cilinderrand: (r²-(r-D)²).pi, bij kleine D is dat bij benadering = 2.r.D.pi
kracht/oppervlak = r².pi.P/(2.r.D.pi) = r.P/(2.D)
Halve cilinders:
totale kracht = 2.r.L.P
oppervlak van de 2 randen = 2.D.L
kracht/oppervlak = 2.r.L.P/(2.D.L) = r.P/D
Wel, met D=0.12, en r=1.25 en P=400bar is de druk in lengterichting:quote:Op maandag 3 juli 2023 17:59 schreef Tengano het volgende:
[..]
Volgens mij is het veel meer dan het dubbele. De totale druk van het oppervlak op 1 endcap wordt uiteindelijk op de rand van die buis overgebracht (via die titanium ringen).
Het oppervlak van die rand van de buis was vele malen kleiner dan het totale oppervlak van de endcaps pi*r2
Dus de druk op de rand was (oppervlakte cirkel) / (oppervlakte rand CF romp) groter. Veel groter dan 2 dus.
Wat best zou kunnen betekenen dat hij geimplodeerd is als in die laatste video van die man die ons meer details gaf. Daarin liet hij zien dat hij geimplodeerd was als een soort trekharmonica zoals hij vertelt op 3:24 (op 4:52 zie je hoe hij die implosie ziet en dat lijkt behoorlijk aanemelijk.)
De CF romp was 5 inch dik zegt hij. 5*2,41 cm = circa 12 cm
Het wikkelen van die romp zie je iets verder dan 4:52. Als dat echt het proces is geweest dan zouden de CF fiberdelen alleen in radiale beweging zijn aagebracht en niet in de lengterichting.
quote:Op maandag 3 juli 2023 17:49 schreef crystal_meth het volgende:
BTW, de grootste krachten op/in de wand van de cilinder waren in tangentiële richting, ongeveer het dubbele van de krachten in de lengterichting (als m'n berekening klopt).
Als je de cilinder voorstelt als bestaande uit twee halve cilinders (dus een cilinder in de lengte doormidden gesneden), dan worden die helften door het water tegen elkaar gedrukt, en de druk in het contactvlak is (bij benadering, voor een dunne wand) het dubbele van de druk veroorzaakt door de endcaps op de cilinder.
r= straal (buitenkant), D=wanddikte, L=lengte van cilinder, P=waterdruk
Endcaps:
totale kracht (op de cilinder) = r².pi.P
oppervlak van de cilinderrand: (r²-(r-D)²).pi, bij kleine D is dat bij benadering = 2.r.D.pi
kracht/oppervlak = r².pi.P/(2.r.D.pi) = r.P/(2.D)
Halve cilinders:
totale kracht = 2.r.L.P
oppervlak van de 2 randen = 2.D.L
kracht/oppervlak = 2.r.L.P/(2.D.L) = r.P/D
Yep, draadloze controllers zijn sws een nogo en het eindverhaal van CF is dat het onhoudbaar is voor sws continu gebruik omdat het onder grote druk staand, onherstelbare deformaties ondergaat.quote:Op maandag 3 juli 2023 17:49 schreef crystal_meth het volgende:
Gebruik van game controllers vind ik niet meteen een probleem. Gebruik van draadloze controllers wel.
BTW, de grootste krachten op/in de wand van de cilinder waren in tangentiële richting, ongeveer het dubbele van de krachten in de lengterichting (als m'n berekening klopt).
Als je de cilinder voorstelt als bestaande uit twee halve cilinders (dus een cilinder in de lengte doormidden gesneden), dan worden die helften door het water tegen elkaar gedrukt, en de druk in het contactvlak is (bij benadering, voor een dunne wand) het dubbele van de druk veroorzaakt door de endcaps op de cilinder.
r= straal (buitenkant), D=wanddikte, L=lengte van cilinder, P=waterdruk
Endcaps:
totale kracht (op de cilinder) = r².pi.P
oppervlak van de cilinderrand: (r²-(r-D)²).pi, bij kleine D is dat bij benadering = 2.r.D.pi
kracht/oppervlak = r².pi.P/(2.r.D.pi) = r.P/(2.D)
Halve cilinders:
totale kracht = 2.r.L.P
oppervlak van de 2 randen = 2.D.L
kracht/oppervlak = 2.r.L.P/(2.D.L) = r.P/D
Van die wikipedialink mogen we uitgaan dat die getallen het meest kloppen en die zijn hier ook gebruikt.quote:Op maandag 3 juli 2023 20:45 schreef Vallon het volgende:
Orde van getallen lijken mij in de goede richting. De exacte maatgeving is nog wat onduidelijk, hetgeen weinig uitmaakt om een idee te krijgen dat de dwarskrachten op de cilinderwand, veel groter zijn dan die op de cirkelsectie drukken. Vandaar ook mijn eerdere vraag of en in hoeverre de OceanGate, intern versterkingsribben had.
Ik vond in die video in post #206 dat de CF hull 6 inches dik was. 12 centimeter dus. Als je naar wikipedia kijkt was de buitenmaat 168 cm zodat de CF hull dan 13 centimeter zou zijn. Ergens zit dus nog een klein verschil, maar dit is het wel ongeveer.quote:https://en.wikipedia.org/wiki/Titan_submersible_implosion
The entire pressure vessel consisted of two titanium hemispheres with matching titanium interface rings bonded to the 142 cm (56 in) internal diameter, 2.4-metre-long (7.9 ft) carbon fibre-wound cylinder.[14] One of the titanium hemispherical end caps was fitted with a 380 mm-diameter (15 in) acrylic window.
OK, mijn uitgangsunten qua maten zijn dan onjuist (6m & 2,75 diameter vs de nieuwe maat 2,54*1,68).quote:Op maandag 3 juli 2023 20:53 schreef Tengano het volgende:
[..]
Van die wikipedialink mogen we uitgaan dat die getallen het meest kloppen en die zijn hier ook gebruikt.
Alles wat er tot nu toe bekend is (en wat klopt) staat daar wel op denk ik.
[..]
Ik vond in die video in post #206 dat de CF hull 6 inches dik was. 12 centimeter dus. Als je naar wikipedia kijkt was de buitenmaat 168 cm zodat de CF hull dan 13 centimeter zou zijn. Ergens zit dus nog een klein verschil, maar dit is het wel ongeveer.
En gek genoeg zit er in dat bovenste plaatje van wikipedia dus weer een verschil. Daar zeggen ze dat de lengte van de hull 254 cm is terwijl ze eerder over 240 cm spreken. Daar zit ook al een verschil van 12 cm. Dat zouden wellicht de titanium ringen kunnen zijn van 2 * 6 cm maar dan nog valt dit me tegen van wikipedia.
Achterlijk gedoe trouwens met die inches en ft![]()
En die versterkingsribben lijken mij niet aan de orde. Is ook geen melding van gemaakt in wikipedia noch ergens anders. En ook zijn ze niet te zien op de interne foto's. Het is die stalen cylinder en 6 inch CF mantel and that's it.
Bovendien was het Stockton vooral te doen om de binnenruimte waarin hij hele gezinnen (letterlijk gezegd door hem) kon vervoeren. Interne versterkingsribben zijn dan niet zo praktisch; zo comfortabel was het al niet aan de binnenkant. Bovendien mocht hij omhoog willen in een noodsituatie dan zou hij drijven als een dobber met het raam naar boven. Als er dan sprake is van intere ribben dan wordt het wel een probleem als je daar met zijn vijven al opeengepakt zit met die ringen om je heen. Dat zou mogelijk zelfs tot ademhalingsproblemen kunnen leiden omdat je dan wel heel erg ruimte in de cirkel overhoudt.
Stockton had gewoon vertrouwen in zijn kosteneffectieve innovatieve concept of the future, zijnde een stalen cylinder met een CF mantel eromheen. Niks aan het handje mensen![]()
En als EXTRA!!!!veiligheidssysteem had hij een akoustisch signaleringssyteem gemaakt. Daar heb ik ook nog wel wat vragen over want akoustische sensoren zijn volgens mij gewoon microfoons. En dan zou je dus ook nog hele hele gevoelige microfoons moeten hebben waarbij het CF krakgeluid dan het totale signaal moet zijn minus het omgevingsgeluid in db. Dat lijkt me trouwens niet eens mogelijk om dat een beetje fatsoenlijk en betrouwbaar af te stellen. En bij dat systeem zet ik dus ook hele heeeele grote vraagtekens, los van het feit dat ik eerder al had geroepen dat zo'n signaal dan altijd komt als je al te laat bent en dat ding even later helemaal krak zegt.
En wat had hij dan voor akoustische sensoren? Kwamen die ook van Aliexpress, want een goeie microfoon is ook alles behalve goedkoop en je moet er meerdere van hebben. En al die dingen bij elkaar leveren ook nog eens een hele berg ruis op. Hoe had hij dat moeten onderscheiden van het knisperen van de CF hull, het zoemen van de thrusters en het geluid van de bemanning? Ik vermoed dat hij ook hier de eerste was die een dergelijk systeem bedacht had, waarbij hij van zichzelf wel vond dat dit een heel slim idee was.
Anyway dit hele verhaal was eigenlijk een soort russisch roulette waarbij die pakistanen als laatse de echte kogel te pakken hadden.
[ afbeelding ]
Mensen die denken dat Wikipedia een nieuwssite is of een echte bronnensite isquote:Op maandag 3 juli 2023 20:53 schreef Tengano het volgende:
[..]
Daar zit ook al een verschil van 12 cm. Dat zouden wellicht de titanium ringen kunnen zijn van 2 * 6 cm maar dan nog valt dit me tegen van wikipedia.
Of beter verzwakt in dat deel waarna het als blikje uiteen sprong, zie de drukproefvideo.quote:Op maandag 3 juli 2023 23:08 schreef Tengano het volgende:
Het meest logische is dan dat hij precies in het midden van die koker is ingeknikt. Dat was in feite het zwakste punt van die sub.
Met een kostprijs van $1M en 750K opbrengst van drie passagiers is het wss wel een rendabele formule als je na 10 of 15 keer die hull zou afschrijven.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 00:34 schreef Vallon het volgende:
Inzake die CF romp (en aanpak) kan het imo voor een organisatie wel degelijk nuttig zijn om dat systeemconcept toe te passen. Of dat wel of niet zinnig is, is voor iemands eigen afweging.
Steek je dan $1M in een plastic tube met een laadvermogen van 400kg of $100M of gebruik je een titanium pijp met maar 200kg aan ruimte ?
Ik heb begrepen dat 4 trips al erg optimistisch was, gezien de krachten die op de romp worden uitgeoefend.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 10:06 schreef Tengano het volgende:
Het plan was om 54 mensen per jaar met die Titan mee te laten reizen.
54 / 3 passagiers = 18 dives
54 * 250K = $13,5 Miljoen opbrengst per jaar
12 x 250 K is dan $3 miljoen opbrengst. Dat maakt het wel veel minder lucratief.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 10:58 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat 4 trips al erg optimistisch was, gezien de krachten die op de romp worden uitgeoefend.
Wilde ik net postenquote:Op dinsdag 4 juli 2023 20:14 schreef Tengano het volgende:
Dit is een nederlandse reportage van het hele gebeuren, met typisch Nederlandse cynische humor. Prima video om gelijk even je sarcasme radar in tune te krijgen.
De Aliexpress Duikbootquote:Op dinsdag 4 juli 2023 20:14 schreef Tengano het volgende:
[ twitter ]
Dit is een nederlandse reportage van het hele gebeuren, met typisch Nederlandse cynische humor. Prima video om gelijk even je sarcasme radar in tune te krijgen.
Goeie videoquote:Op woensdag 5 juli 2023 23:13 schreef -CRASH- het volgende:
Of deze transcript echt is ... zien we wel als het vrijgegeven wordt.
Wel bizar... sub daalt te snel en stijgt te langzaam.
Dalen doe je door lucht te laten ontsnappen (water in luchtkamers te laten), zodat je minder drijfvermogen hebt. Dus blijkbaar vond iemand het nodig het sneller te laten gebeurenquote:Op donderdag 6 juli 2023 00:57 schreef Tengano het volgende:
[..]
Goeie video![]()
Ik snap alleen niet waarom hij zo snel daalde? Afdalen doen ze zonder het gebruik van de motoren om de batterij zo veel mogelijk te sparen.
Dus wat maakt dan dat hij sneller daalde dan anders?
Of er was een mankement waardoor dat gebeurdequote:Op donderdag 6 juli 2023 06:42 schreef Pheno het volgende:
[..]
Dalen doe je door lucht te laten ontsnappen (water in luchtkamers te laten), zodat je minder drijfvermogen hebt. Dus blijkbaar vond iemand het nodig het sneller te laten gebeuren
Lijkt me heel sterk dat dit echt is eigenlijk, vooral iets voor de TikTokkers en dergelijken om lekker mee te scoren. Het valt nog mee dat ze het alleen bij tekstberichtjes hebben gehouden en niet allerlei zogenaamde geschreeuwde radioberichtenquote:Op woensdag 5 juli 2023 22:00 schreef StateOfMind het volgende:
Interessant, mits echt natuurlijk.
Dat veel te snelle afdalen zou dan een te grote belasting zijn geweest.
quote:Leaked Titan communications transcript?
There have been rumors on Telegram about leaked messages claimed to be transcripts between Polar Prince and the Titan.
Initially, people speculated that these documents were what J. Cameron's remarks were based upon. However, later it was discovered that these initial documents circulating on tele were fake.
But in the last 12hrs, an allegedly authentic leaked document has been circulating. Apparently it's the one that was originally mentioned last week, but it wasn't widely circulating.
I won't share it here due to the rules around unofficial sources. I know there are experienced people reading this and I'm just curious to hear any thoughts if you've come across the document in question.
https://www.reddit.com/r/(...)dium=web2x&context=3
Ben ik dus niet de enige. Die zich afvraagt.quote:
Heb je de video van alanxelmundo gezien waar hij de sub bestuurdquote:
Nee, zeker niet.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 21:59 schreef -CRASH- het volgende:
Ben ik dus niet de enige. Die zich afvraagt.
Of er foto of video materiaal is
En ik denk dat er nog wel veel meer mensen zijn die zich dat afvragen, met name de nabestaanden.quote:Op woensdag 28 juni 2023 09:17 schreef Tengano het volgende:
Nou ja, er zat zo'n signaleringssysteem in dat aangaf dat die composietromp dan een beetje begon te kraken. Wellicht dat Stockton en de bemanning daar over gesproken hebben in de laatste momenten en dat dat nog wel gefilmd is.
Of misschien zijn er andere momenten of dialogen gefilmd van die laatste reis. Het lijkt me toch interessant om te kijken of je daar, van wie ook, nog iets kan vinden wat op een smartphone lijkt, of onderdelen daarvan. Wie weet wat ze daar nog uit kunnen halen. Het enige wat ze eigenlijk nodig hebben is die geheugenchip.
En ook leek het erop dat hij twee laptops aan boord had. Die zullen wss met SSD's zijn uitgevoerd. Ik ken dat systeem niet, maar wellicht werd daar de data van dat signaleringssyteem of andere zaken op gelogd.
Het voordeel is wel dat alles van boven naar beneden is gevallen en dat er weinig kans is dat dingen denk ik onder het zand liggen. Met al dat filmmateriaal wat is verzameld, kunnen ze boven water vanachter hun bureau nu uitgebreid scannen wat ze daar nog kunnen vinden. Wie weet zetten ze daar wel van die mensen op met een autististische inslag zoals bij de politie. Die mensen kunnen door hun focus veel beter dingen vinden en onderscheiden dan mensen zonder zo'n inslag.
Nee, maar ik zal hem binnenkort nog eens bekijken. Die andere kerel van dat kanaal Jeffostroff maakt trouwens wel interessante en relaxte video's. Iedere keer ook met beelden of documenten die je volgens mij nergens anders vindt. Doet ie goedquote:Op zaterdag 22 juli 2023 00:06 schreef -CRASH- het volgende:
Heb je de video van alanxelmundo gezien waar hij de sub bestuurd
En hij met de sub botst (vanaf 24:35).
Als het publiek wordt. Komen ze vanzelf op YT te staan.quote:Op donderdag 19 september 2024 16:37 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ik zou wel video’s willen zien op zich. Weet jij een plek waar die te vinden zijn?
Het zijn wel een beetje click-bait titels hierboven. Dan zou ik idd ook wel graag van te voren horen of het de moeite waard is om te kijken of niet.quote:Op maandag 23 september 2024 06:06 schreef quirina het volgende:
Zoveel filmpjes zou fijn zijn als er een beetje een omschrijving bij gegeven wordt.
N¤tflixquote:Op vrijdag 23 mei 2025 18:38 schreef Ama het volgende:
Netflix komt ook met een docu.
Bekijk deze YouTube-video
Een idioot kluste een onderzeeër in elkaar van papier mache en plakbandquote:Op vrijdag 23 mei 2025 18:35 schreef ikweethetookniet het volgende:
tragic accident. Why did it happen?
Neeeeee, hahahaquote:Could it have been prevented?
Misschien voor een docu.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 21:36 schreef roos94 het volgende:
[..]
Waarom werd dit in 1e instantie gefilmd
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |