Dat zou je denken..... vloeistofdynamica werkt iets anders en verloopt met vertraagde drukgolven.quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:43 schreef Tengano het volgende:
Volgens mij maak ik toch een denkfout.
Aan de andere kant van dat raam staat ook 400 kg per centimeter en dat oppervlak is groter....
Ik vermoed ondertussen dat die tot vloeistof zijn gereduceerd en hooguit wat botmateriaal zal resteren..quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:52 schreef einzeinz het volgende:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230628_95585906
Dat wil dus zeggen dat de hele 'mythe' wat om zeep is.
Hoe gaaf was het om in de toekomst 2 wrakken te vinden?
Nu halen ze dat ding gewoon boven. Ik neem aan dat de 5 inzittenden intussen ook geborgen zijn?
Laat de legende gewoon een legende zijn en laat dat op de zeebodem liggen! Eerst had ik gehoopt dat ze na donderdag gewoon gingen stoppen met zoeken... Maar nee, elke dag die oceaan in!quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:55 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik vermoed ondertussen dat die tot vloeistof zijn gereduceerd en hooguit wat botmateriaal zal resteren..
Robotjequote:Op woensdag 28 juni 2023 22:57 schreef Tengano het volgende:
Heeft iemand nog een idee hoe die zware delen naar boven zijn gekomen? Die zijn nog behoorlijk aan de wicht ook in het water lijkt mij. Toch 'gewoon' (3,5 km) met een kabel naar boven gehesen dan?
Met zo'n robot naar boven varen lijkt me iets te veel power kosten als het al zou lukken.
De hoeveelheid energie en de thrusters zijn denk ik te beperkt voor zoiets. Kleine dingetjes lukt nog wel, maar die koepels en die ringen die til jij niet in je eentje op denk ik. En die thrusters en de power daarvoor zijn meer bedoeld om je (gewichtsloos) voort te bewegen in het water, maar om zware objecten te hijsen is zoiets ongeschikt.quote:
Luchtzakken/tanks en/of hoewel zwaar is dat onder water, vanwege opwaartse druk, een stuk minder.quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:57 schreef Tengano het volgende:
Heeft iemand nog een idee hoe die zware delen naar boven zijn gekomen? Die zijn nog behoorlijk aan de wicht ook in het water lijkt mij. Toch 'gewoon' (3,5 km) met een kabel naar boven gehesen dan?
Met zo'n robot naar boven varen lijkt me iets te veel power kosten als het al zou lukken.
Was die robot van de Fransen niet in staat om een kabel te bevestigen? Ik dacht dat één van de "infographics" erover (van de Daily Mail misschien) zoiets vermeldde.quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:57 schreef Tengano het volgende:
Ja, hij had een robotarm dus dat zou moeten lukken.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:24 schreef crystal_meth het volgende:
Was die robot van de Fransen niet in staat om een kabel te bevestigen? Ik dacht dat één van de "infographics" erover (van de Daily Mail misschien) zoiets vermeldde.
Zou het er niet veel 'kapotter' uit moeten zien bij een implosie? Ik zou duizenden stukjes verwachtenquote:Op woensdag 28 juni 2023 20:58 schreef Tengano het volgende:
Nou de titanium delen zijn dus nog helemaal intact en de romp is dus helemaal weg. Wat me opviel is dat dat perspex raampje er wel uit was.
Het is niet mijn bedoeling om alvast conclusies te trekken, maar ik zou bijna zeggen dat dat perspex raampje dan eerst geklapt is. Immers, als de romp klapt zou dat raampje wel blijven zitten. Ik snap het niet.
En dit ziet er allemaal behoorlijk intact uit nog.
[ afbeelding ]
Zou wel steeds sneller stijgen (door de uitzettende ballon), wat een probleem kan zijn.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:25 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja, hij had een robotarm dus dat zou moeten lukken.
Ik vond dat idee van zo'n hijsrobot ook wel leuk. Je pakt zo'n object vast en laat dan je luchtballon op en scheert als een soort Marry Poppins met dat object omhoog.
Ik denk dat @BBach wel weet hoe ze zoiets doen.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:27 schreef crystal_meth het volgende:
Zou wel steeds sneller stijgen (door de uitzettende ballon), wat een probleem kan zijn.
Zaken die in het pressure vessel zaten wel, maar alles wat de druk van het water kan weerstaan plaats je daarbuiten.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:26 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Zou het er niet veel 'kapotter' uit moeten zien bij een implosie? Ik zou duizenden stukjes verwachten
wel kans dat er stukjes geimplodeerd mens in zitquote:Op woensdag 28 juni 2023 23:59 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Zaken die in het pressure vessel zaten wel, maar alles wat de druk van het water kan weerstaan plaats je daarbuiten.
Zijn misschien zaken die in de "staart" zaten. Dan waren ze ondergedompeld in water (of in olie?), en grotendeels afgeschermd van de kracht van de implosie door de titanium endcap.
Ik ook.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:26 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Zou het er niet veel 'kapotter' uit moeten zien bij een implosie? Ik zou duizenden stukjes verwachten
Ik denk dat een post slechts 48 uur lang "editable" blijft. Goed filmpje trouwens.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:50 schreef Tengano het volgende:
Wat raar. Ik wou dit filmpje in de OP zetten, maar ik kan er nu al niet meer in![]()
Dankjewelquote:Op donderdag 29 juni 2023 00:15 schreef crystal_meth het volgende:
Ik denk dat een post slechts 48 uur lang "editable" blijft. Goed filmpje trouwens.
Ik zie ineens in dat filmpje van post #116 dat dat venster 38 cm was. Dan zat ik redelijk dichtbij met mijn geschatte 35 cm.quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:05 schreef Vallon het volgende:
Leuk bierviltje (met de opmerking dat de oppervlakte aan de binnenzijde d=30cm met pi*r² 750cm² is) en waarbij de vele tien-honderden tonnen aan druk niet langzaam worden opgebouwd maar ineens dan idd 10:1, het raam met gemak met setting en al zal uitdrukken.
Misschien is de resolutie te laag om die gaten te kunnen zien. Maar wie weet, misschien had de ring geen functie, was het enkel verfraaiing om een indruk van degelijkheid, stevigheid te geven.quote:Op donderdag 29 juni 2023 00:21 schreef Tengano het volgende:
[..]
DankjewelDat fimpje is wat interessanter met dat commentaar.
Ik heb in post #115 nog een extra foto van dat venster geplaatst. Die ring die er op zat is ook weg. Ik vraag me af of die ring alleen op het vensterglas was bevestigd en dat in zijn geheel in het titanium venster gat is gelijmd. En wat voor nut heeft die ring dan?
Ik zie in die bol iig geen gaten waarin dat ding zit vastgeschroefd en dat zou ook weinig nut hebben lijkt mij. Dat venster wordt er onder water immers ingeduwd.
quote:Op donderdag 29 juni 2023 00:34 schreef crystal_meth het volgende:
Misschien is de resolutie te laag om die gaten te kunnen zien. Maar wie weet, misschien had de ring geen functie, was het enkel verfraaiing om een indruk van degelijkheid, stevigheid te geven.
Het zal wel een soort halfom gehakt van 5 mensen zijn.quote:
Dat weet ik niet, geen ervaring met deep sea recovery. Vermoed dat de grijparmen van die Victor dat wel kunnen. Luchtzakken op die diepte lijken me onwaarschijnlijk. In ieder geval impressive dat ze dat kunnen ophalen. Porthole glas blijkt er uit te zijn, maar zou me verwonderen mocht dat de oorzaak zijn geweest. Op een aantal foto's zijn de lijmresten tussen de cilinder en de endcaps te zien en die zijn niet uniform. Is ook nog een falingsmechanisme, zal onderzoek wel uitwijzen. Benieuwd of de externe camera het heeft overleefd die op de endcap was gemonteerd. Al is dan de vraag waar die data werd gestockeerd (in het drukvat of niet).quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:28 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik denk dat @:BBach wel weet hoe ze zoiets doen.
Vermoedelijk te lage resolutie. Al denk ik dat ze eigenlijk zichtbaar zouden moeten zijn. Hoop dus niet op jouw laatste opmerking, al sluit ik die niet uit.quote:Op donderdag 29 juni 2023 00:34 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Misschien is de resolutie te laag om die gaten te kunnen zien. Maar wie weet, misschien had de ring geen functie, was het enkel verfraaiing om een indruk van degelijkheid, stevigheid te geven.
je bedoelt dat de CIA er achter zit die met hulp van soros er een raket op af heeft gestuurd om de corona mensen te helpen , zodat het niet op facebook kwamquote:Op donderdag 29 juni 2023 00:13 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Ik ook.
Misschien verzwijgt de overheid iets?
Nee die kant denk ik niet opquote:Op donderdag 29 juni 2023 00:13 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Ik ook.
Misschien verzwijgt de overheid iets?
Volgens mij is het een gedeelte van het staartstuk, het lijkt er op dat ze het logo van Ocean Gate hebben afgeplakt.quote:Op donderdag 29 juni 2023 08:39 schreef NoXia het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is ook wel een interessant vraagstuk: zou het tape er al op hebben gezeten of hebben de bergers dit gedaan?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op 1:02 zie je ook de witte schaaldelen die aan de buitenkant van de drukcabine gemonteerd zijn. Ook die kun je herkennen in de bergingsvideo. En natuurlijk zie je ook in onderstaande video op 1:02 die tweede titanium (halve) bol die in het staartstuk was opgesloten.
Alles wat zich buiten de drukcabine heeft bevonden moet dus teruggevonden zijn omdat dat geen delen waren die veel onder die implosie hebben geleden. En zoals je in de bergingsvideo kunt zien, is dat best veel.
En in deze bergingsvideo zie je alle delen nog even een keer die ze iig naar boven hebben gehaald. Zou mooi zijn als deze in de OP kon, maar ik kan er helaas niet meer bij.
[ Bericht 25% gewijzigd door Tengano op 29-06-2023 10:39:14 ]Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
Zwakste gaat als eerste.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:26 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Iig om het raam, dat toch snel 40-60kg zal wegen, stevig op zijn plaats te houden als er geen "druk" is die het raam op zijn plaats houdt. Wanneer het raam conisch is ingewerkt, kan het anders door de schuinte eruit schuiven/vallen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 00:21 schreef Tengano het volgende:
Ik heb in post #115 nog een extra foto van dat venster geplaatst. Die ring die er op zat is ook weg. Ik vraag me af of die ring alleen op het vensterglas was bevestigd en dat in zijn geheel in het titanium venster gat is gelijmd. En wat voor nut heeft die ring dan?
Dat laatste:.. ze hadden nog contact tot een uur en drie kwartier na het begin. Ze waren toen al vlakbij het wrak. Veel dieper dan 1500 meter. Tenzij het op de weg terug naar boven gebeurde.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:32 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Zwakste gaat als eerste.
Die Titanium ringen zijn veel sterker en kon de druk op dat moment aan.
Ik denk dat de lijm is geweest wat kapot is gegaan.
Misschien eerst lekte en dan door scheurde waardoor de ringen intakt bleven.
Kevlar is de zwakste wat dan komt.
En die klapt uit elkaar.
Kan best zijn dat het al bij 1500meter is gebeurd.
Zeker omdat er ook mensen resten zijn gevonden.
quote:Op woensdag 28 juni 2023 20:58 schreef Tengano het volgende:
Het is niet mijn bedoeling om alvast conclusies te trekken, maar ik zou bijna zeggen dat dat perspex raampje dan eerst geklapt is. Immers, als de romp klapt zou dat raampje wel blijven zitten.
Oppervlakte cirkel berekenen door pi*diameter...quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:32 schreef Tengano het volgende:
Oppervlakte van het raam is dan D * Pi = 35 * 3,141 = 110 vierkante centimeter
Oh dear, hij heeft zich vergist en de formule voor omtrek ipv oppervlakte gebruikt. Big deal...quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:23 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Oppervlakte cirkel berekenen door pi*diameter...![]()
![]()
![]()
Blijkbaar vind je van wel.quote:Op donderdag 29 juni 2023 21:01 schreef Selenophilia het volgende:
Zijn jullie nou eens klaar met dat kleine k ding. Zo interessant is het nu ook weer niet.
quote:Op donderdag 29 juni 2023 21:14 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Blijkbaar vind je van wel.
[ afbeelding ]
quote:The error was made by using Carbon Fibre for the cylinder, just the ends were Titanium alloy semi spheres. Carbon Fibre is very strong and lightweight but brittle and does not bend but break so would not compress even slightly under the pressure. Any Formula 1 team could have told them that. A larger demonstration there of the experiment done in a physics class at school. Can be done at home with a plastic bottle and some hot water.
quote:Carbon fiber is very strong in tension (pulling it apart) but weak in compression (pushing it together). That is because these are fibers in a epoxy matrix. You can think about it like pulling on a rope vs pushing on a rope.
If you make a pressure vessel with high pressure on the inside, carbon fiber is a very good material because the internal pressure will try to pull apart the carbon fiber, which is when it is at its strongest. When you have the pressure on the outside (like with a submersible) it will push the carbon fiber together which it is not able to withstand.
quote:In a blog post in 2019, Mr Rush insisted that the majority of marine accidents were down to operator error. He said OceanGate took safety requirements very seriously, but that keeping an outside body informed on every modification before it was tested in a real-word setting was "anathema to rapid innovation".
Wat bedoel je met de romp gieten? Heb je het over carbon fiber met epoxy, of over een metalen romp?quote:Op vrijdag 30 juni 2023 05:56 schreef kladderadatsch het volgende:
Waarom maken ze eigenlijk een raam in zo'n ding? Als je die romp giet en er een camera op monteert waarmee je alles op een beeldscherm kunt bekijken dan kan zo'n ongeluk toch helemaal niet gebeuren? Of zeg ik nou iets geks?
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-66014565quote:While he admitted deviating from some guidelines, such as "overly conservative" viewport limits
Waarom zou je dan überhaupt afdalen?quote:Op vrijdag 30 juni 2023 05:56 schreef kladderadatsch het volgende:
Waarom maken ze eigenlijk een raam in zo'n ding? Als je die romp giet en er een camera op monteert waarmee je alles op een beeldscherm kunt bekijken dan kan zo'n ongeluk toch helemaal niet gebeuren? Of zeg ik nou iets geks?
Lol, en toch verder gedoken, ik zou meteen de ballast gedropt hebben...quote:After passing 9,000 metres (30,000 ft), one of the outer Plexiglas window panes cracked, shaking the entire vessel.
Er zal vast een goede reden voor zijn, maar met dit soort expedities snap ik niet dat ze geen kabelverbinding hebben.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 05:56 schreef kladderadatsch het volgende:
Ja jonge dan kan je toch net zo goed gewoon op de bank YouTube aanzetten met beelden van het wrak.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 05:56 schreef kladderadatsch het volgende:
Dit past wel in mijn budget.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 10:48 schreef Ama het volgende:
Ja jonge dan kan je toch net zo goed gewoon op de bank YouTube aanzetten met beelden van het wrak.
Wat zou het geholpen hebben?quote:Op vrijdag 30 juni 2023 10:06 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Er zal vast een goede reden voor zijn, maar met dit soort expedities snap ik niet dat ze geen kabelverbinding hebben.
Wat heeft die vrouw op 0:45 op haar gezicht?quote:
Dan kon je de geimplodeerde brokstukken direct ophalen zonder een peperdure reddingsactie en hoop dat ze nog levenquote:
Ik denk dat je dan enkel het hijsoog te pakken hebt hahaquote:Op vrijdag 30 juni 2023 11:39 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dan kon je de geimplodeerde brokstukken direct ophalen zonder een peperdure reddingsactie en hoop dat ze nog leven
Maar wel duidelijkheid!quote:Op vrijdag 30 juni 2023 11:40 schreef GereDathan het volgende:
Ik denk dat je dan enkel het hijsoog te pakken hebt haha
Het bedrijf kennende was die dan ook net in de aanbieding bij de plaatselijke bouwmarkt.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 11:41 schreef GereDathan het volgende:
Dat is waar, en wellicht is zo'n haakje heel prijzig
Of van de kringloop. Zonde van het geld inderdaad zo'n nieuw onderdeel.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 11:43 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Het bedrijf kennende was die dan ook net in de aanbieding bij de plaatselijke bouwmarkt.
Check het filmpje in post 156quote:Op vrijdag 30 juni 2023 12:12 schreef Ama het volgende:
Enige wat ik mij nog afvraag is wat ze terug hebben gevonden van die mensen.
Oh dacht dat het misschien toch nog ietsjes meer zou zijn maar menselijke resten kan natuurlijk van alles zijn dus ook dit. Ik dacht misschien hebben ze toch nog een voet gevonden ofzo.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 11:33 schreef StateOfMind het volgende:
Die menselijke resten die gevonden zouden zijn, zijn dus waarschijnlijk niet meer geweest dan een gelei achtige substantie.
Een romp kan ook imploderen. Maar wat je zegt klopt. Ieder gat wat je in de romp maakt, dus ook voor een raam, zorgt voor een zwak punt.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 05:56 schreef kladderadatsch het volgende:
Vliegtuigen, gecrashte auto's en treinwrakken worden ook geborgen.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 13:10 schreef einzeinz het volgende:
Die bergers hebben duidelijk nog nooit van een zeemansgraf gehoord! Dat berg je niet!
Mwa, ik dacht dat er een redelijke kans was dat we binnen 10-15 jaar submersibles uit CFRP zouden zien.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 13:27 schreef Vallon het volgende:
[..]
* Diepzee explor/t-atie is erg duur en wanneer je dat zou kunnen doen met zeg een el-cheapo ding van een paar miljoen, kan dat prijs/economisch erg interessant zijn. Dat CF niet het geëigende materiaal is hoeft niet uit te sluiten dat dit voor een paar keer prima kan werken om (alleen de cilinder/koker) te hoeven vervangen.
Op het (mogelijk ontoereikend geachte) raam na, heb ik weinig commentaar gezien voor het systeem als geheel - denk ook aan het Cyclops lanceerplatform onder water.
abstractquote:A lightweight and economical modular design concept for a manned submersible is proposed to give two passengers repeated access to the deepest parts of the ocean in a safe, comfortable, and efficient manner. This versatile craft will allow work and exploration to be accomplished at moderate to maximum depths without any compromise in terms of capabilities or operating cost.
https://www.eucass.eu/doi/EUCASS2019-0485.pdfquote:In order to understand how to improve compressive strength via fibre confinement or other means, the micro- and meso-mechanics of compressive failure must be understood. The exploration of novel confining microstructures via virtual experimentation is an important step in this progress.
quote:Op vrijdag 30 juni 2023 14:04 schreef ThePlaneteer het volgende:
Maar jongens, volgend jaar juni kunnen we weer!
https://oceangateexpeditions.com/tour/titanic-expedition/
Helaas geen korting vanwege wat ongeregeldheden in het verleden, maar toch, 250.000 dollar is een koopje.
quote:Content Experts Who May Join You on Expedition
PH Nargeolet
"Titanic's Greatest Explorer" - 37 wreck dives to date
PH Nargeolet is a renowned Titanic expert, having led six expeditions to the Titanic wreck site and lectured at numerous Titanic exhibitions around the world. He’s known as “Titanic’s Greatest Explorer.”
Die gaat natuurlijk mee in de vorm van wat gelei achtige overblijfselen, in een emmertjequote:Op vrijdag 30 juni 2023 14:12 schreef Kotsemmer het volgende:
[..]
[..]
En als je klikt op 'Our Team' krijg je een 404 not found![]()
Een kabeltje werkt over het algemeen stabieler als backup als communicatie dan geen backup. Daarnaast had je meteen geweten wat er was gebeurd. Dan had het puinruim team gelijk aan de slag kunnen gaan.quote:
Er zat amper een sensor in dit knutselwerkje, die draad had niets uitgemaakt. Behalve dat ze dan ook de communicatie verloren waren.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 15:13 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Een kabeltje werkt over het algemeen stabieler als backup als communicatie dan geen backup. Daarnaast had je meteen geweten wat er was gebeurd. Dan had het puinruim team gelijk aan de slag kunnen gaan.
Het is daarnaast niet ongewoon om te gebruiken.
Juist dan hadden wij tenminste de implosie kunnen zien.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 15:54 schreef GereDathan het volgende:
Dan zou je de submersible simpelweg in de gaten kunnen houden en zien wat er gebeurd.
Het team is er niet meer, toch?quote:Op vrijdag 30 juni 2023 14:12 schreef Kotsemmer het volgende:
[..]
[..]
En als je klikt op 'Our Team' krijg je een 404 not found![]()
Mooi stuk, thx. De in het (abstract)paper genoemde tweepersoons vaartuig noemt 17500psi (=ca 1200bar) voor druk en spreekt over 37000ft (=11km) en het dubbele als crushdepth (zg safety factor 2) etc.etc.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 14:02 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Mwa, ik dacht dat er een redelijke kans was dat we binnen 10-15 jaar submersibles uit CFRP zouden zien.
Maar als ik zie dat men in 1990 bij het U.S. Department of Energy's Oak Ridge National Laboratory ook optimistisch was wat dat betreft:
[..]
abstract
We zijn nu 33 jaar later, en het lijkt nog even veraf als toen... (tenzij het een geheim defense project geworden is)
Die paper werd blijkbaar gepresenteerd op de vierde "annual thick composites in compression workshop".
Het falen van CFRPs onder compressie werd reeds in de jaren '60 bestudeerd, maar in 2019 was men nog steeds op zoek naar manieren om het beter te begrijpen.
[..]
https://www.eucass.eu/doi/EUCASS2019-0485.pdf
Reality TV to the max!quote:Op vrijdag 30 juni 2023 15:56 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Juist dan hadden wij tenminste de implosie kunnen zien.
Er waren twee modellen: het microbuckling ("microknikken"?) model, en het kinkband model (zie deze paper, die jammer genoeg geen datum vermeldt, maar gezien de bronnen gok ik op eind jaren '90). Best mogelijk dat het voorbijgestreefd is, ben ook de hypothese tegengekomen dat de meeste failures beginnen met microbuckling op een locatie waar een defect of beschadiging is, het dan propageert (microbuckling van de vezels ernaast triggert, etc..), wat uiteindelijk een kinkband oplevert. Maar was dat een recente paper of een hypothese uit de jaren 60? Las ook ergens dat men het ontstaan en verloop van failures niet kon filmen omdat het te snel verliep, ik gok dat het inmiddels wel gelukt is.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 17:44 schreef Vallon het volgende:
Cool dat stuk van onderzoek aangaande CFRP waar flink wordt ingegaan op constructiemethoden.
Interessant is de vervorming die optreedt: "Kinking is referred to as a localized shear deformation of the matrix in which the fibers are subjected to the fracture" waarbij de OceanGate iig is geweven als cilinder.
Probleem met fibers is dat als er één breekt, dit snel in de andere fibers kan doorwerken.
Thxquote:Op vrijdag 30 juni 2023 21:02 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Er waren twee modellen: het microbuckling ("microknikken"?) model, en het kinkband model (zie deze paper, die jammer genoeg geen datum vermeldt, maar gezien de bronnen gok ik op eind jaren '90). Best mogelijk dat het voorbijgestreefd is, ben ook de hypothese tegengekomen dat de meeste failures beginnen met microbuckling op een locatie waar een defect of beschadiging is, het dan propageert (microbuckling van de vezels ernaast triggert, etc..), wat uiteindelijk een kinkband oplevert. Maar was dat een recente paper of een hypothese uit de jaren 60? Las ook ergens dat men het ontstaan en verloop van failures niet kon filmen omdat het te snel verliep, ik gok dat het inmiddels wel gelukt is.
Heb teveel oude en recente papers door elkaar gelezen, en ben te lang wakker, ik ga slapen.
Dat is het wrange aan die website. Het is net of met het verlies van hun CEO OceanGate stuurloos is geworden, anders hadden ze de website allang op zwart gezet of een passende mededeling op hun homepage geplaatst, maar de site is sinds de vermissing niet meer geupdate.quote:
quote:"This is by far the best illustration and demonstration of exactly what happened. Really nice job! My condolences to the families of the passengers in the submersible."
Komt aardig in lijn met wat we hier ook al hebben doorgenomen.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 20:54 schreef Tengano het volgende:
Hier een hele goeie analyse en animatievideo van iemand die er zeer goed in zit. Hij komt zelfs met aanvullende details van de Titan die ik nog nergens anders heb vernomen.
Een van de comments die 103 keer geliked is:
[..]
Misschien een sadist? Want ik kan me geen menselijk mens voorstellen die een lijdensweg vol angst en ellende wenst voor andere mensen op basis van 'kan een dure trip naar Titanic betalen'. Dan ben je wel een heel akelig persoon.quote:Op zondag 2 juli 2023 01:08 schreef kurk_droog het volgende:
Is er nou niemand die had gehoopt dat ze 5 dagen lang elkaars stront aten en zo ook gevonden werden?
Gehoopt?quote:Op zondag 2 juli 2023 01:08 schreef kurk_droog het volgende:
Is er nou niemand die had gehoopt dat ze 5 dagen lang elkaars stront aten en zo ook gevonden werden?
"Is er nou niemand die net als ik 5 keer per dag onzedelijke handelingen uitvoert terwijl hij My Little Pony op zijn laptop kijkt?"quote:Op zondag 2 juli 2023 01:08 schreef kurk_droog het volgende:
Ik zou op dat moment nog aan wal hebben gestaan, lijkt mij het veiligst. Maar wat een ballen hadden die gasten.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 09:33 schreef crystal_meth het volgende:
De eerste submersible die de bodem van de Mariana trench bereikte (in 1960):
[ afbeelding ]
De diameter van de stalen bol (binnenzijde) was 1.9 meter. De grote romp was gevuld met 126000 liter benzine. 18.11 m lang, 3.51 m breed, 5.64 m hoog.
[..]
Lol, en toch verder gedoken, ik zou meteen de ballast gedropt hebben...
Als ze aan het ronddobberen waren, had de vessel bijna rechtop in het water gestaan. Dan lagen er 5 gasten 'op de bodem' van een rechtopstaande vessel, óf op elkaar óf naast elkaar. Dan is doodgaan zonder wat te merken een stuk fijner.quote:Op zondag 2 juli 2023 01:08 schreef kurk_droog het volgende:
Interessant.quote:Op maandag 3 juli 2023 00:34 schreef AchJa het volgende:
Was deze longread van de New Yorker al gepost?
https://www.newyorker.com(...)nt-waiting-to-happen
In dat filmpje zag je volgens mij hoe die romp gewikkeld is. Wat voor mij nieuw was is dat ze dat deden om een mantel van staal. Twee materialen dus met verschillende eigenschappen.... tricky lijkt mij.quote:Op zondag 2 juli 2023 00:28 schreef Vallon het volgende:
[..]
Komt aardig in lijn met wat we hier ook al hebben doorgenomen.
Zoals met alles met diepzee(druk), zijn dingen een afweging tussen neerwaarts gewicht en opwaarts drijfvermogen. Dit laatste was beperkt en werd geregeld dmv afwerpen van ballast. In hoeverre dat bruikbaar was, na een eventuele alarmsituatie, is dan één van de vragen.
De video heeft het over de 24e duik. Best al veel en ik zou dan toch stellig denken dat men dan minstens één keer halverwege een microscopisch/x-ray onderzoek zou hebben gedaan naar rompbreukjes etc.etc.
Zoals eerder genoemd, zijn (akoestische) sensoren op de CF romp vrijwel zinloos als preventieve veiligheidsmaatregel voor rompintegriteit. Op het moment dat die sensoren gaan piepen, zal men deepdown-inside te laat zijn en hooguit gaan weten dat ze een paar seconden later zullen overlijden.
O ja, voor wie het interesseert, drukproeven tonen dat Titanium naast mee flex qua vervorming, minstens 3x sterker is dan bij vergelijkbare dikte dan CF.
Hier een voorbeeld hoe CF versplinterd onder druk:
In deze YT wordt ook Acrylaat getest dat eerder breekt (en dus de reden is dat de OceanGateverhoidings gewijs qua druk oppervlakte, dikke ramen heeft).
Ik ga benieuwd zijn naar de verdere details. Eén van de dingen die mij nog onduidelijk is hoe precies de koker zou zijn gewikkeld (rondom als een draadspoel of - zou ik stellig denken - kruislings, zodat ook de lengtekrachten worden afgedempt naar de doppen). Tot op heden ontbreekt ook of en in hoeverre de koker nog zou zijn uitgerust met versterkingsribben.
Niet echt, die relatief dunne binnenmantel is vooral om de kokervorm stabiel te houden voordat het Carbonfiber (in expoxy gedrenkt) wordt afgebakken. Bijkomend effect is dat daarmee de binnenkant beschermd is tegen krasvorming.quote:Op maandag 3 juli 2023 11:46 schreef Tengano het volgende:
[..]
In dat filmpje zag je volgens mij hoe die romp gewikkeld is. Wat voor mij nieuw was is dat ze dat deden om een mantel van staal. Twee materialen dus met verschillende eigenschappen.... tricky lijkt mij.
Maar die matten zijn al zo samengesteld dat de vezels zowel horizontaal als verticaal lopen volgens mij. Wat dat betreft maakt het niet zoveel uit hoe hij gelamineerd is.
Indrukwekkende filmpjes van die pers trouwens!
Superstuk. Mooi le(e)sverhaal waar kritiek en vooral basisfysica ondergeschikt werd gemaakt aan een doel.quote:Op maandag 3 juli 2023 00:34 schreef AchJa het volgende:
Was deze longread van de New Yorker al gepost?
https://www.newyorker.com(...)nt-waiting-to-happen
quote:... in 2021, Stockton Rush told an interviewer that he would “like to be remembered as an innovator. I think it was General MacArthur who said, ‘You’re remembered for the rules you break.’ And I’ve broken some rules to make this.” He was sitting in the Titan’s hull, docked in the Port of St. John’s, the nearest port to the site where he eventually died. “The carbon fibre and titanium? There’s a rule you don’t do that. Well, I did.”
quote:Op zondag 2 juli 2023 00:28 schreef Vallon het volgende:
In deze YT wordt ook Acrylaat getest dat eerder breekt (en dus de reden is dat de OceanGateverhoidings gewijs qua druk oppervlakte, dikke ramen heeft).
quote:Stockton Rush will be discussed for years as a case study to be learned from. Only not in the way I expect he would have envisioned.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |