De druk zal veel hoger pieken, door het water hammer effect: het water krijgt snelheid, en moet dan plots op zeer korte tijd tot stilstand komen. Die kinetische energie wordt dan in druk omgezet. Stel bvb dat je een vacuum buis afgesloten door twee glasplaten onder water houdt en één van de glasplaten breekt: dan wordt het water door de heersende druk de buis ingeduwd en versneld. Het water kan snelheid opbouwen voordat het uiteinde van de buis bereikt wordt. Maar dan moet het haast ogenblikkelijk tot stilstand komen. De druk nodig om het over zo'n korte afstand tot stilstand te brengen zal veel groter zijn dan de heersende druk, waardoor de glasplaat breekt.quote:Op woensdag 28 juni 2023 21:32 schreef Tengano het volgende:
[..]
Iets dergelijks moet het wel zijn. Maar als het water binnenstroomt loopt de druk in de cabine op van 1 atmosfeer tot geleidelijk aan (binnen en fractie van een seconde) 400 bar.
Ergens tussen de 1 en de 400 bar kan ook het breekpunt liggen wat dat raam kan hebben.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.are we infinite or am I alone
Dat zou je denken..... vloeistofdynamica werkt iets anders en verloopt met vertraagde drukgolven.quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:43 schreef Tengano het volgende:
Volgens mij maak ik toch een denkfout.
Aan de andere kant van dat raam staat ook 400 kg per centimeter en dat oppervlak is groter....
Ik vermoed ondertussen dat die tot vloeistof zijn gereduceerd en hooguit wat botmateriaal zal resteren..quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:52 schreef einzeinz het volgende:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230628_95585906
Dat wil dus zeggen dat de hele 'mythe' wat om zeep is.
Hoe gaaf was het om in de toekomst 2 wrakken te vinden?
Nu halen ze dat ding gewoon boven. Ik neem aan dat de 5 inzittenden intussen ook geborgen zijn?
Laat de legende gewoon een legende zijn en laat dat op de zeebodem liggen! Eerst had ik gehoopt dat ze na donderdag gewoon gingen stoppen met zoeken... Maar nee, elke dag die oceaan in!quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:55 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik vermoed ondertussen dat die tot vloeistof zijn gereduceerd en hooguit wat botmateriaal zal resteren..
Robotjequote:Op woensdag 28 juni 2023 22:57 schreef Tengano het volgende:
Heeft iemand nog een idee hoe die zware delen naar boven zijn gekomen? Die zijn nog behoorlijk aan de wicht ook in het water lijkt mij. Toch 'gewoon' (3,5 km) met een kabel naar boven gehesen dan?
Met zo'n robot naar boven varen lijkt me iets te veel power kosten als het al zou lukken.
De hoeveelheid energie en de thrusters zijn denk ik te beperkt voor zoiets. Kleine dingetjes lukt nog wel, maar die koepels en die ringen die til jij niet in je eentje op denk ik. En die thrusters en de power daarvoor zijn meer bedoeld om je (gewichtsloos) voort te bewegen in het water, maar om zware objecten te hijsen is zoiets ongeschikt.quote:
Luchtzakken/tanks en/of hoewel zwaar is dat onder water, vanwege opwaartse druk, een stuk minder.quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:57 schreef Tengano het volgende:
Heeft iemand nog een idee hoe die zware delen naar boven zijn gekomen? Die zijn nog behoorlijk aan de wicht ook in het water lijkt mij. Toch 'gewoon' (3,5 km) met een kabel naar boven gehesen dan?
Met zo'n robot naar boven varen lijkt me iets te veel power kosten als het al zou lukken.
Was die robot van de Fransen niet in staat om een kabel te bevestigen? Ik dacht dat één van de "infographics" erover (van de Daily Mail misschien) zoiets vermeldde.quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:57 schreef Tengano het volgende:
Ja, hij had een robotarm dus dat zou moeten lukken.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:24 schreef crystal_meth het volgende:
Was die robot van de Fransen niet in staat om een kabel te bevestigen? Ik dacht dat één van de "infographics" erover (van de Daily Mail misschien) zoiets vermeldde.
Zou het er niet veel 'kapotter' uit moeten zien bij een implosie? Ik zou duizenden stukjes verwachtenquote:Op woensdag 28 juni 2023 20:58 schreef Tengano het volgende:
Nou de titanium delen zijn dus nog helemaal intact en de romp is dus helemaal weg. Wat me opviel is dat dat perspex raampje er wel uit was.
Het is niet mijn bedoeling om alvast conclusies te trekken, maar ik zou bijna zeggen dat dat perspex raampje dan eerst geklapt is. Immers, als de romp klapt zou dat raampje wel blijven zitten. Ik snap het niet.
En dit ziet er allemaal behoorlijk intact uit nog.
[ afbeelding ]
Zou wel steeds sneller stijgen (door de uitzettende ballon), wat een probleem kan zijn.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:25 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja, hij had een robotarm dus dat zou moeten lukken.
Ik vond dat idee van zo'n hijsrobot ook wel leuk. Je pakt zo'n object vast en laat dan je luchtballon op en scheert als een soort Marry Poppins met dat object omhoog.
Ik denk dat @BBach wel weet hoe ze zoiets doen.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:27 schreef crystal_meth het volgende:
Zou wel steeds sneller stijgen (door de uitzettende ballon), wat een probleem kan zijn.
Zaken die in het pressure vessel zaten wel, maar alles wat de druk van het water kan weerstaan plaats je daarbuiten.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:26 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Zou het er niet veel 'kapotter' uit moeten zien bij een implosie? Ik zou duizenden stukjes verwachten
wel kans dat er stukjes geimplodeerd mens in zitquote:Op woensdag 28 juni 2023 23:59 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Zaken die in het pressure vessel zaten wel, maar alles wat de druk van het water kan weerstaan plaats je daarbuiten.
Zijn misschien zaken die in de "staart" zaten. Dan waren ze ondergedompeld in water (of in olie?), en grotendeels afgeschermd van de kracht van de implosie door de titanium endcap.
Ik ook.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:26 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Zou het er niet veel 'kapotter' uit moeten zien bij een implosie? Ik zou duizenden stukjes verwachten
Ik denk dat een post slechts 48 uur lang "editable" blijft. Goed filmpje trouwens.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:50 schreef Tengano het volgende:
Wat raar. Ik wou dit filmpje in de OP zetten, maar ik kan er nu al niet meer in![]()
Dankjewelquote:Op donderdag 29 juni 2023 00:15 schreef crystal_meth het volgende:
Ik denk dat een post slechts 48 uur lang "editable" blijft. Goed filmpje trouwens.
Ik zie ineens in dat filmpje van post #116 dat dat venster 38 cm was. Dan zat ik redelijk dichtbij met mijn geschatte 35 cm.quote:Op woensdag 28 juni 2023 22:05 schreef Vallon het volgende:
Leuk bierviltje (met de opmerking dat de oppervlakte aan de binnenzijde d=30cm met pi*r² 750cm² is) en waarbij de vele tien-honderden tonnen aan druk niet langzaam worden opgebouwd maar ineens dan idd 10:1, het raam met gemak met setting en al zal uitdrukken.
Misschien is de resolutie te laag om die gaten te kunnen zien. Maar wie weet, misschien had de ring geen functie, was het enkel verfraaiing om een indruk van degelijkheid, stevigheid te geven.quote:Op donderdag 29 juni 2023 00:21 schreef Tengano het volgende:
[..]
DankjewelDat fimpje is wat interessanter met dat commentaar.
Ik heb in post #115 nog een extra foto van dat venster geplaatst. Die ring die er op zat is ook weg. Ik vraag me af of die ring alleen op het vensterglas was bevestigd en dat in zijn geheel in het titanium venster gat is gelijmd. En wat voor nut heeft die ring dan?
Ik zie in die bol iig geen gaten waarin dat ding zit vastgeschroefd en dat zou ook weinig nut hebben lijkt mij. Dat venster wordt er onder water immers ingeduwd.
quote:Op donderdag 29 juni 2023 00:34 schreef crystal_meth het volgende:
Misschien is de resolutie te laag om die gaten te kunnen zien. Maar wie weet, misschien had de ring geen functie, was het enkel verfraaiing om een indruk van degelijkheid, stevigheid te geven.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |