abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209673449
quote:
18s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 23:00 schreef Tengano het volgende:

[..]

Dat cabone fibre gedoe was niet erg betrouwbaar.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_209673474


[ Bericht 59% gewijzigd door StateOfMind op 27-06-2023 23:14:05 ]
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 27 juni 2023 @ 23:31:51 #54
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209673608
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 23:09 schreef -CRASH- het volgende:
Dat cabone fibre gedoe was niet erg betrouwbaar.
Als ik dat patent een klein beetje scan, zat er dus een soort signaleringssysteem in; dat hij via geluiden die hij opving kon monitoren dat die composiet mantel dan in de problemen kwam. En daar zat ook het patent oa op, wat beter te lezen is bij de claim 2-4.

Maar als je sensors dus aangeven dat die mantel begint te kraken ben je mogelijk al te laat. Door het kraken wordt die mantel immers ook zwakker en wordt hij nog gevoeliger voor druk van buiten af waardoor hij nog harder begint te kraken, waardoor de mantel nog kwetsbaarder wordt en hij door de druk die hij in die situatie blijkbaar niet aankan uiteindelijk boem zegt.

Net als je op ijs staat dat begint te kraken zeg maar. Daar wordt het ijs ook niet sterker van maar zwakker, en je staat er dan nog wel met je volledige gewicht op....

[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 27-06-2023 23:38:44 ]
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_209673625
Trouwens het acryl venster was gecertificeerd tot maar 1300 meter diepte.
(pagina 11)

"—the viewport at the forward of the
submersible was only built to a certified pressure of 1,300 meters, although OceanGate intended
to take passengers down to depths of 4,000 meters.

Lochridge learned that the viewport
manufacturer would only certify to a depth of 1,300 meters due to the experimental design of the
viewport supplied by OceanGate, which was out of the Pressure Vessels for Human Occupancy
("PVHO") standards. OceanGate refused to pay for the manufacturer to build a viewport that
would meet the required depth of 4,000 meters.

The paying passengers would not be aware, and would not be informed, of this
experimental design, the lack of non-destructive testing of the hull, or that hazardous flammable
materials were being used within the submersible. "

[ Bericht 42% gewijzigd door -CRASH- op 27-06-2023 23:51:37 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_209673673
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 23:31 schreef Tengano het volgende:

[..]
Als ik dat patent een klein beetje scan, zat er dus een soort signaleringssysteem in; dat hij via geluiden die hij opving kon monitoren dat die composiet mantel dan in de problemen kwam. En daar zat ook het patent oa op, wat beter te lezen is bij de claim 2-4.

Maar als je sensors dus aangeven dat die mantel begint te kraken ben je mogelijk al te laat. Door het kraken wordt die mantel immers ook zwakker en wordt hij nog gevoeliger voor druk van buiten af waardoor hij nog harder begint te kraken, waardoor de mantel nog kwetsbaarder wordt en hij door de druk die hij in die situatie blijkbaar niet aankan uiteindelijk boem zegt.

Net als je op ijs staat dat begint te kraken zeg maar. Daar wordt het ijs ook niet sterker van maar zwakker, en je staat er dan nog wel met je volledige gewicht op....
En bij iedere duik wordt er druk op gezet. En zet weer uit als ie boven komt.
En daardoor ontstaan micro scheuren.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_209673833
Ben eigenlijk wel benieuwd. Of de mensen in de sub
aan het filmen waren (mobiel)
Stel dat ze de telefoons kunnen bergen. En dat daarop
de tragedie staat.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  Manager PR/Moderator woensdag 28 juni 2023 @ 00:03:31 #58
269689 crew  Viv
pi_209673840
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 23:36 schreef -CRASH- het volgende:
Trouwens het acryl venster was gecertificeerd tot maar 1300 meter diepte.
(pagina 11)

"—the viewport at the forward of the
submersible was only built to a certified pressure of 1,300 meters, although OceanGate intended
to take passengers down to depths of 4,000 meters.

Lochridge learned that the viewport
manufacturer would only certify to a depth of 1,300 meters due to the experimental design of the
viewport supplied by OceanGate, which was out of the Pressure Vessels for Human Occupancy
("PVHO") standards. OceanGate refused to pay for the manufacturer to build a viewport that
would meet the required depth of 4,000 meters.

The paying passengers would not be aware, and would not be informed, of this
experimental design, the lack of non-destructive testing of the hull, or that hazardous flammable
materials were being used within the submersible. "
Ja, dat was al een tijdje bekend:

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 14:30 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
het is nog erger. Het raampje was gecertificeerd tot slechts 1300 meter.
maarliefst 38 experts hadden waarschuwingen afgegeven aan Oceangate.

En dan ook nog dit: de Titan was in zijn geheel niet gecertificeerd. Waarom niet? 'nouja, omdat dat jaren kan duren' reageerde Oceangate in 2019.
  woensdag 28 juni 2023 @ 00:20:55 #59
13456 AchJa
Shut up!!!
  woensdag 28 juni 2023 @ 07:36:31 #60
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209674642
twitter
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_209674785
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 00:02 schreef -CRASH- het volgende:
Ben eigenlijk wel benieuwd. Of de mensen in de sub
aan het filmen waren (mobiel)
Stel dat ze de telefoons kunnen bergen. En dat daarop
de tragedie staat.
Het gaat zo snel dat daarop niets te zien zal zijn, uitgaande dat de mobiel de klap voldoende overleefd heeft om beelden te onttrekken van de geheugenchip.
  woensdag 28 juni 2023 @ 08:01:51 #62
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209674798
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2023 08:00 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het gaat zo snel dat daarop niets te zien zal zijn, uitgaande dat de mobiel de klap voldoende overleefd heeft om beelden te onttrekken van de geheugenchip.
de mobil is ook geimplodeerd en in stukjes
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 28 juni 2023 @ 08:34:50 #63
80382 manny
30 is best veel
pi_209675039
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 08:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
de mobil is ook geimplodeerd en in stukjes
Dr loopt daar ergens een krab met een simkaart in z'n klauwen. Of wonen die beesten niet op die dieptes.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  woensdag 28 juni 2023 @ 09:17:17 #64
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209675492
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2023 08:00 schreef Wantie het volgende:
Het gaat zo snel dat daarop niets te zien zal zijn, uitgaande dat de mobiel de klap voldoende overleefd heeft om beelden te onttrekken van de geheugenchip.
Nou ja, er zat zo'n signaleringssysteem in dat aangaf dat die composietromp dan een beetje begon te kraken. Wellicht dat Stockton en de bemanning daar over gesproken hebben in de laatste momenten en dat dat nog wel gefilmd is.

Of misschien zijn er andere momenten of dialogen gefilmd van die laatste reis. Het lijkt me toch interessant om te kijken of je daar, van wie ook, nog iets kan vinden wat op een smartphone lijkt, of onderdelen daarvan. Wie weet wat ze daar nog uit kunnen halen. Het enige wat ze eigenlijk nodig hebben is die geheugenchip.

En ook leek het erop dat hij twee laptops aan boord had. Die zullen wss met SSD's zijn uitgevoerd. Ik ken dat systeem niet, maar wellicht werd daar de data van dat signaleringssyteem of andere zaken op gelogd.

Het voordeel is wel dat alles van boven naar beneden is gevallen en dat er weinig kans is dat dingen denk ik onder het zand liggen. Met al dat filmmateriaal wat is verzameld, kunnen ze boven water vanachter hun bureau nu uitgebreid scannen wat ze daar nog kunnen vinden. Wie weet zetten ze daar wel van die mensen op met een autististische inslag zoals bij de politie. Die mensen kunnen door hun focus veel beter dingen vinden en onderscheiden dan mensen zonder zo'n inslag.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tengano op 28-06-2023 09:24:46 ]
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  woensdag 28 juni 2023 @ 15:12:09 #65
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209680010
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 00:03 schreef Viv het volgende:

[..]
Ja, dat was al een tijdje bekend:
[..]

Puur technisch zou dat gecertificeerde raam met de nodige safety-factor, de druk van die Titanic diepte moeten kunnen weerstaan. Hoe vaak op rij, is dan weer de vraag dat wmb qua vervorming door druk niet al te vaak zal zijn.
Onduidelijk is in hoeverre, Oceangate (letterlijk) de randen van de toelaatbare fysieke marges heeft gebruikt in wat in beginsel mogelijk zou kunnen zijn.

De vraag wordt dan of dat raam zelf de oorzaak was (en zo ja aan de randen; het zwakke punt van elke constructie) Ik ga benieuwd zijn of men het raam ter onderzoek weet te bergen. Hierbij opgemerkt dat gegoten Acrylaat eerst gaat vervormen (dat dus gemeten kan worden) om daarna in te scheuren voordat het ineenklapt.
Het is dus imo niet zo dat dit een plotselinge gebeurtenis is. Iemand die naar buiten kijkt moet dat proces - zo ja het raam de hoofdoorzaak was voor implosie - onafwendbaar hebben zien aankomen.

Zelf heb ik meer twijfels hebben bij de (geplakt ingeweven en gebakken) CarbonFiber pijp-romp die zonder binnenwaartse ondersteuning tussen de titanium halve bollen is gezet.
Ook omdat lijmen met regelmatig herhaalde (grote)druk en temperatuurverschillen, onvoorspelbaar gedrag kan opleveren. Eigenlijk zou zo'n romp - denk ik dan - maar een paar keer mogen worden gebruikt om daarna weer ge-x-rayed te worden op microscheurtjes of loslaten lijmlagen.

Aanvulling, na lezen van een technisch inhoudelijk stuk uit 2017 bron:compsiteworld.
Het lijkt er op dat het sterk wordt afgeraden om titanium icm CarbonFiber te gebruiken. De uitzettingscoëfficiënten van CF (lengte/omtrek) zijn substantieel anders.
Het monitor systeem dat de integriteit zou bewaken lijkt deels gebaseerd op geluid dat imo niet goed kan functioneren in/met geweven fiber materiaal zoals CF. Op het moment dat dat geluid gaat geven, ben je sws te laat.

Terzijde, de romp lijkt wel degelijk met een safety factor van 2.5 te zijn ontworpen. Wat dat waard is bij herhaald gebruik, wordt niet benoemd. De fabrikant van de koker kreeg simpel een opdracht maak zus en zo romp van die sterkte.
Wat imo erg innovatie is/was, is het gebruik vane en onderwater lanceerplatform (Cyclops) dat constructie van een volwaardige "onderzeeboot" aanzienlijk vereenvoudigt. Het is dan niet nodig een vaartuig, ingewikkelde bovenzeese eigenschappen te geven.

[ Bericht 12% gewijzigd door Vallon op 28-06-2023 15:42:38 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_209681326
Wat ik me nog afvraag: een volume lucht die zo snel wordt samengeperst wordt heet. Wat zou de temperatuurstijging zijn en wat voor effect heeft dit op de restanten/brokstukken?
pi_209681431
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 15:12 schreef Vallon het volgende:

[..]
Puur technisch zou dat gecertificeerde raam met de nodige safety-factor, de druk van die Titanic diepte moeten kunnen weerstaan. Hoe vaak op rij, is dan weer de vraag dat wmb qua vervorming door druk niet al te vaak zal zijn.
Onduidelijk is in hoeverre, Oceangate (letterlijk) de randen van de toelaatbare fysieke marges heeft gebruikt in wat in beginsel mogelijk zou kunnen zijn.

De vraag wordt dan of dat raam zelf de oorzaak was (en zo ja aan de randen; het zwakke punt van elke constructie) Ik ga benieuwd zijn of men het raam ter onderzoek weet te bergen. Hierbij opgemerkt dat gegoten Acrylaat eerst gaat vervormen (dat dus gemeten kan worden) om daarna in te scheuren voordat het ineenklapt.
Het is dus imo niet zo dat dit een plotselinge gebeurtenis is. Iemand die naar buiten kijkt moet dat proces - zo ja het raam de hoofdoorzaak was voor implosie - onafwendbaar hebben zien aankomen.

Zelf heb ik meer twijfels hebben bij de (geplakt ingeweven en gebakken) CarbonFiber pijp-romp die zonder binnenwaartse ondersteuning tussen de titanium halve bollen is gezet.
Ook omdat lijmen met regelmatig herhaalde (grote)druk en temperatuurverschillen, onvoorspelbaar gedrag kan opleveren. Eigenlijk zou zo'n romp - denk ik dan - maar een paar keer mogen worden gebruikt om daarna weer ge-x-rayed te worden op microscheurtjes of loslaten lijmlagen.

Aanvulling, na lezen van een technisch inhoudelijk stuk uit 2017 bron:compsiteworld.
Het lijkt er op dat het sterk wordt afgeraden om titanium icm CarbonFiber te gebruiken. De uitzettingscoëfficiënten van CF (lengte/omtrek) zijn substantieel anders.
Het monitor systeem dat de integriteit zou bewaken lijkt deels gebaseerd op geluid dat imo niet goed kan functioneren in/met geweven fiber materiaal zoals CF. Op het moment dat dat geluid gaat geven, ben je sws te laat.

Terzijde, de romp lijkt wel degelijk met een safety factor van 2.5 te zijn ontworpen. Wat dat waard is bij herhaald gebruik, wordt niet benoemd. De fabrikant van de koker kreeg simpel een opdracht maak zus en zo romp van die sterkte.
Wat imo erg innovatie is/was, is het gebruik vane en onderwater lanceerplatform (Cyclops) dat constructie van een volwaardige "onderzeeboot" aanzienlijk vereenvoudigt. Het is dan niet nodig een vaartuig, ingewikkelde bovenzeese eigenschappen te geven.
Wat voor safety factor zit daar op dan?

Ik denk dat gewoon heel die romp in elkaar geklapt is want die is waarschijnlijk na 1 keer duiken al overstretched geweest, dus plastisch vervormd en dus niet meer betrouwbaar.

Plus dat de monitor aan de binnenzijde in de romp geschroefd is, dat is een recept voor kerfwerking.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_209682470
Debris aan land gehaald van Titan. Artikel met foto's:

https://www.independent.c(...)itanic-b2365831.html
Alpha kenny one
  woensdag 28 juni 2023 @ 18:23:12 #69
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209682524
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 16:55 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Wat voor safety factor zit daar op dan?

Ik denk dat gewoon heel die romp in elkaar geklapt is want die is waarschijnlijk na 1 keer duiken al overstretched geweest, dus plastisch vervormd en dus niet meer betrouwbaar.

Plus dat de monitor aan de binnenzijde in de romp geschroefd is, dat is een recept voor kerfwerking.
Wat is gedaan is op basis van fysische eigenschappen een dikte aan CF is uitgerekend. Die uitkomst is vervolgens vergroot en afgerond als safetyfactor. Vervolgens is er een zooi draad met epoxy als cocon gedraaid

En idd zoals je zegt na één keer de cocon of (en ik denk) vaker overstretched geweest te zijn is de romp niet al te lang houdbaar. De lijmlagen onder grote druk staand - al zijn ze afgebakken - verschuiven simpelweg. En zo als je goed beschrijft, de volgende keer dan minder sterk zal zijn en zal gaan "kerven".
Er treden ook twee krachten op bij de duikcilinder. In de omtrek (dat ws qua vormvastheid - cirkel geweven - wel goed gaat) en één in de lengte richting waar geen voorzieningen voor zijn aangebracht. De sterkte in de lengte riching lijkt bij uitsluitend voort te komen vanuit de expoxy(lijm) die de draden naast en per laag elkaar lijmt.

Ik kan niet precies inschatten welk deel het eerder begeeft. Ik geneigd te denken dat de druk in de lengterichting in één keer poef zal doen om van een rechtopstaand blikje lucht te eindigen in een opeengestapeld schijfje met daartussen het vermorzelde interieur.

De vraag is dan ook of en hoe de monitoring verliep. Is dat gemeten vanuit de oorspronkelijke bouwmaat of ten tijden van drukverschil tijdens duiken. In monitoren op grond van puur akoestiek, buiten waarschuwen je-bent-dood, heb ik niet al te veel vertrouwen.

Als CF gaat kraken, dat ook wordt gedempt door de manier van weven, is het imo al te laat omdat het dan gebroken is. Dit itt tot bv (gegoten) Acrylaatglas van het venster dat onderdruk vervormd, geleidelijk ondoorzichtig wordt om te scheuren en bij voortduring dan pas ineenklapt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 28 juni 2023 @ 18:27:49 #70
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209682589
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 16:48 schreef Haushofer het volgende:
Wat ik me nog afvraag: een volume lucht die zo snel wordt samengeperst wordt heet. Wat zou de temperatuurstijging zijn en wat voor effect heeft dit op de restanten/brokstukken?
Moeilijk om in te schatten

Het interieur bevatte ca 5.5m³ van laten we zeggen 'lucht' dat onder druk van zeg ergens beneden of halverwege 350bar plots (10-20milliseconden) ineen wordt gedrukt. Ik ontbeer vergane kennis maar ben geneigd dat op grond van Thermodynamica er dan een fikse temperatuurstijging kan ontstaan. Hoeveel in dan in welke tijd (dat als arbeid wordt afgegeven) ??? , iemand die weet uit te rekenen mag het zeggen.

Ik doe een vage poging met Ideal Gas Law Calculator , --> 350bar=350000Pa en 5,5m³ dat normale druk 1.225 kg/m3 aan lucht van 15°C bevat en herberekend ruwweg neerkomt op (0.042*10³)*5.5=231Mol.
Dit levert dan een gigantische temperatuurstijging op van 6928704°C. Nu zal die druk niet instant zijn maar zelfs langzaam verlopen in order van milliseconden nog behoorlijk zijn.
Of dat dit zelf invloed heeft gehad op de bv de lichamen of spullen, vind ik nog moeilijker in te schatten.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 28 juni 2023 @ 18:29:28 #71
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209682613
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 18:19 schreef falling_away het volgende:
Debris aan land gehaald van Titan. Artikel met foto's:

https://www.independent.c(...)itanic-b2365831.html
Knap gedaan, zo snel en moeilijk te identificeren.
Vooralsnog lijken het mij met het de buitenste delen te zijn.
We gaan het vast zien als experts hun licht en analyse laten (ver)schijnen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_209682996
twitter

Te vroeg of kan die al?
pi_209683028
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 18:27 schreef Vallon het volgende:

[..]
Moeilijk om in te schatten

Het interieur bevatte ca 5.5m³ van laten we zeggen 'lucht' dat onder druk van zeg ergens beneden of halverwege 350bar plots (10-20milliseconden) ineen wordt gedrukt. Ik ontbeer vergane kennis maar ben geneigd dat op grond van Thermodynamica er dan een fikse temperatuurstijging kan ontstaan. Hoeveel in dan in welke tijd (dat als arbeid wordt afgegeven) ??? , iemand die weet uit te rekenen mag het zeggen.

Ik doe een vage poging met Ideal Gas Law Calculator , --> 350bar=350000Pa en 5,5m³ dat normale druk 1.225 kg/m3 aan lucht van 15°C bevat en herberekend ruwweg neerkomt op (0.042*10³)*5.5=231Mol.
Dit levert dan een gigantische temperatuurstijging op van 6928704°C. Nu zal die druk niet instant zijn maar zelfs langzaam verlopen in order van milliseconden nog behoorlijk zijn.
Of dat dit zelf invloed heeft gehad op de bv de lichamen of spullen, vind ik nog moeilijker in te schatten.
Het zeewater koelt de boel ook direct af
pi_209683493
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2023 08:00 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het gaat zo snel dat daarop niets te zien zal zijn, uitgaande dat de mobiel de klap voldoende overleefd heeft om beelden te onttrekken van de geheugenchip.
De klap zal zeker niet te zien zijn.
Maar misschien zijn er opnames voordat het gebeurde.
Waar aanwijzingen kunnen zijn. Of er al iets aan de hand was.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_209683730

Live webcam ST. John's Harbor Newfoundland
Thuishaven OceanGate.


[ Bericht 29% gewijzigd door -CRASH- op 28-06-2023 19:58:33 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  woensdag 28 juni 2023 @ 20:58:35 #76
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209684540
Nou de titanium delen zijn dus nog helemaal intact en de romp is dus helemaal weg. Wat me opviel is dat dat perspex raampje er wel uit was.

Het is niet mijn bedoeling om alvast conclusies te trekken, maar ik zou bijna zeggen dat dat perspex raampje dan eerst geklapt is. Immers, als de romp klapt zou dat raampje wel blijven zitten. Ik snap het niet.

En dit ziet er allemaal behoorlijk intact uit nog.



[ Bericht 15% gewijzigd door Tengano op 28-06-2023 21:06:21 ]
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  woensdag 28 juni 2023 @ 21:11:21 #77
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209684699
Op dit plaatje kun je zien dat dat raam eruit ligt. De hijskabel zit er ook doorheen.

Hier worden de delen becommentarieert door iemand.

Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  woensdag 28 juni 2023 @ 21:13:20 #78
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209684721
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 20:58 schreef Tengano het volgende:
Nou de titanium delen zijn dus nog helemaal intact en de romp is dus helemaal weg. Wat me opviel is dat dat perspex raampje er wel uit was.

Het is niet mijn bedoeling om alvast conclusies te trekken, maar ik zou bijna zeggen dat dat perspex raampje dan eerst geklapt is. Immers, als de romp klapt zou dat raampje wel blijven zitten.
Tenzij de druk van binnenuit door een breuk zo groot is geworden dat het raampje van binnenuit eruit is geklapt.
Het raampje, is gemonteerd opdat het de druk van buitenaf tegenhoudt.

BTW: best knap dat men in staat is om brokstukken vanaf de zeembodem boven water te krijgen. Zal nog wel een videoa van verschijnen hoe ROV's dat hebben gedaan.

NB: Perpex net als Plexiglas is een merknaam, Acrylaat is de stof. Strikt genomen is Perspex een bewerkte vorm (aan de oppervlakte) en daardoor vaak alleen binnen bruikbaar.

[ Bericht 7% gewijzigd door Vallon op 28-06-2023 21:18:46 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 28 juni 2023 @ 21:17:56 #79
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209684778
quote:
12s.gif Op woensdag 28 juni 2023 21:13 schreef Vallon het volgende:
Tenzij de druk van binnenuit door een breuk zo groot is geworden dat het raampje van binnenuit eruit is geklapt.
Het raampje, is gemonteerd opdat het de druk van buitenaf tegenhoudt.

NB: Perpex net als Plexiglas is een merknaam, Acrylaat is de stof. Strikt genomen is Perspex een bewerkte vorm (aan de oppervlakte) en daardoor vaak alleen binnen bruikbaar.
Dit is wel logisch inderdaad. Van buitenaf kan dat raam meer druk verdragen dan van binnenuit.

Dus met een implosie ontstaat er zoveel druk in de cabine dat dat raam er dan als een champagnekurk uitknalt. Ik zie dat de vorm ook conisch is, waardoor alleen de lijmnaad dan wss alleen maar hoeft te worden verbroken. Dat lijkt best plausibel.

Van buiten naar binnen drukt dat raam zich weer in die conische vatting en kan het eigenlijk nergens heen. En die titanium conische vatting zal dan wel sterker zijn dan het ram denk ik.

Ik snapte al niet hoe dat 'kozijn' van dat raam nieet het zwakste punt zou zijn, maar die conische bevesting maakt dus dat dat eigenlijk best een slimme oplossing is om die druk op te vangen en dat raam in zijn vatting te persen.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  woensdag 28 juni 2023 @ 21:21:21 #80
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209684814
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 21:17 schreef Tengano het volgende:

[..]
Dit is wel logisch inderdaad. Van buitenaf kan dat raam meer druk verdragen dan van binnenuit.

Dus met een implosie ontstaat er zoveel druk in de cabine dat dat raam er dan als een champagnekurk uitknalt. Ik zie dat de vorm ook conisch is, waardoor alleen de lijmnaad dan wss alleen maar hoeft te worden verbroken. Dat lijkt best plausibel.
Idd die cone-vom duidt er dan op dat het raam vooral door de druk op z'n plaats zal blijven. Iets dat trouwens ook geldt voor de titanium halve bollen die dan met veel krachten tegen de cilinder zal hebben gedrukt.

quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 21:17 schreef Tengano het volgende:
Ik snapte al niet hoe dat 'kozijn' van dat raam nieet het zwakste punt zou zijn, maar die conische bevesting maakt dus dat dat eigenlijk best een slimme oplossing is om die druk op te vangen en dat raam in zijn vatting te persen.
NB De rand blijft het zwakkepunt omdat daar de krachten op terechtkomen, iets dat mij met het huidige beeld hier niet de oorzaak zal zijn geweest.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 28 juni 2023 @ 21:21:59 #81
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209684821
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 21:17 schreef Tengano het volgende:

[..]

Dus met een implosie ontstaat er zoveel ONDER druk in de cabine dat dat raam er dan als een champagnekurk IN uitknalt.
edit
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 28 juni 2023 @ 21:23:00 #82
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209684836
quote:
14s.gif Op woensdag 28 juni 2023 21:21 schreef Vallon het volgende:

[..]
Idd die cone-vom duidt er dan op dat het raam vooral door de druk op z'n plaats zal blijven. Iets dat trouwens ook geldt voor de titanium halve bollen die dan met veel krachten tegen de cilinder zal hebben gedrukt.
Ja, inderdaad.

Alleen die cylinder is dus het zwakste punt met name door de vorm. Zelfs als die van titanium zou zijn en net zo dik als de bollen dan is het nog steeds het zwakste onderdeel.

Vandaar dat ze al eeuwen lang van die boogbruggen bouwen.

Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  woensdag 28 juni 2023 @ 21:23:23 #83
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209684840
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 21:21 schreef michaelmoore het volgende:
edit
Nee, er echt uitknalt. Van binnen naar buiten dus. Denk maar na.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  woensdag 28 juni 2023 @ 21:27:58 #84
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209684902
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 21:23 schreef Tengano het volgende:

[..]
Nee, er echt uitknalt. Van binnen naar buiten dus. Denk maar na.
de capsule is GEIMPLODEERD

quote:
Een implosie zou kunnen optreden bij een thermosfles, als het glas te dun zou zijn. Ook treedt een implosie op als een beeldbuis wordt vernietigd. In beide gevallen heerst er binnen het glas een vacuüm, zodat de luchtdruk van buiten naar binnen gericht is.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 28 juni 2023 @ 21:29:14 #85
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209684915
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 21:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
de capsule is GEIMPLODEERD
[..]

Zodat er druk in die cabine ontstaat die dat raam dan ineens van binnen naar buiten moet verdragen. En daar is dat raam en met name de vatting niet op berekend en gebouwd.

Dan kan dat raam qua druk net zoveel verdragen als de lijm die gebruikt is op dat raampje vast te plakken.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  woensdag 28 juni 2023 @ 21:30:58 #86
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209684941
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 21:29 schreef Tengano het volgende:

[..]
Zodat er druk in die cabine ontstaat die dat raam dan ineens van binnen naar buiten moet verdragen. En daar is dat raam en met name de vatting niet op berekend en gebouwd.
IMPLOSIE

https://www.dumpert.nl/item/2051001_6c29f73f
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 28 juni 2023 @ 21:31:12 #87
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209684946
quote:
12s.gif Op woensdag 28 juni 2023 21:13 schreef Vallon het volgende:
Tenzij de druk van binnenuit door een breuk zo groot is geworden dat het raampje van binnenuit eruit is geklapt.
Het raampje, is gemonteerd opdat het de druk van buitenaf tegenhoudt.
Dat zou ik ook verwachten, als de romp het begeeft wordt het water naar binnen gedrukt. Op het moment dat heel de holte gevuld is komt het instromende water plots tot stilstand, wat gepaard gaat met een drukpiek die een uitdijende schokgolf veroorzaakt.

quote:
The result of the collapse is a rapid decrease in local pressure as the water expands to fill the void, and then a shock wave as the in-rushing water suddenly stops and is compressed. The physics of an implosion event is shown to be similar to the collapse of cavitation and underwater explosion bubbles. The pressure history resulting from an implosion event consists of several primary characteristics, namely an initial pressure drop in the surrounding fluid during the initial collapse, corresponding to the inward rush of the surrounding fluid, followed by a subsequent positive pressure spike and decay as the body collapses upon itself and the water motion is arrested. It is observed that the magnitude of both the pressure drop and subsequent peak pressures are dependent upon the hydrostatic collapse pressure. Additionally, the ductility of implodable volume material is shown to have an effect on the amount of energy released during the collapse with brittle implodables releasing larger amounts of energy into the surrounding fluid than ductile volumes.
https://link.springer.com/chapter/10.%201007/978-1-4614-7267-4_6
are we infinite or am I alone
  woensdag 28 juni 2023 @ 21:32:03 #88
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209684959
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 21:31 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Dat zou ik ook verwachten, als de romp het begeeft wordt het water naar binnen gedrukt. Op het moment dat heel de holte gevuld is komt het instromende water plots tot stilstand, wat gepaard gaat met een drukpiek die een uitdijende schokgolf veroorzaakt.
[..]
https://link.springer.com/chapter/10.%201007/978-1-4614-7267-4_6
Iets dergelijks moet het wel zijn. Maar als het water binnenstroomt loopt de druk in de cabine op van 1 atmosfeer tot geleidelijk aan (binnen en fractie van een seconde) 400 bar.

Ergens tussen de 1 en de 400 bar kan ook het breekpunt liggen wat dat raam kan hebben en dat ie plop zegt.

400 bar voor dat oppervlak van het raam is best een hoop kracht voor een lijmnaad.

Even een grove berekening:

400 bar is 400 kg per vierkante centimeter

En het raam aan de binnenkant is ik gok 35 centimeter in diameter.

Oppervlakte van het raam is dan D * Pi = 35 * 3,141 = 110 vierkante centimeter

110 vierkante centimeter x 400 kilo = 44000 Kilo

Dus als je met 44000 kilo van binnenuit tegen dat raam aanduwt dan ligt het er wel uit mag je aannemen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Tengano op 28-06-2023 21:43:18 ]
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  woensdag 28 juni 2023 @ 21:33:33 #89
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209684979
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 21:27 schreef michaelmoore het volgende:
de capsule is GEIMPLODEERD

quote:
Een implosie zou kunnen optreden bij een thermosfles, als het glas te dun zou zijn. Ook treedt een implosie op als een beeldbuis wordt vernietigd. In beide gevallen heerst er binnen het glas een vacuüm, zodat de luchtdruk van buiten naar binnen gericht is.
NB: in de sub heerste geen vacuüm, bevatte 5,5m³ lucht dat plots wordt samengedrukt.
En zoals @crystal_meth aanhaalt, veroorzaakt het binnendringende water dat min of meer ontploft, een (terugslag) drukgolf dat makkelijk de boel uiteendrukt (een ingewikkeld verhaal van vloeistofdynamica).
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 28 juni 2023 @ 21:35:40 #90
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209685006
quote:
12s.gif Op woensdag 28 juni 2023 21:33 schreef Vallon het volgende:

[..]
NB: in de sub heerste geen vacuüm, bevatte 5,5m³ lucht dat plots wordt samengedrukt.
vergelegken met buiten 400 bar is het een vacuum

en wordt het hele ding samengeperst als een colablik en valt in brokjes uiteeen , blijft niets over dan wat stukken en kruimels
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 28 juni 2023 @ 21:38:01 #91
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209685033
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 21:35 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
vergelegken met buiten 400 bar is het een vacuum

en wordt het hele ding samengeperst als een colablik en valt in brokjes uiteeen , blijft niets over dan wat stukken en kruimels
ja, dat is leuk voor beeldvorming om een idee te krijgen van krachten maar strookt niet met de werkelijkheid.
Je zegt het zelf ergens ook, "het ding wordt samengeperst" en de onstane druk/gasvorming moet ergens naar toe...... het zwakste punt is dan het raam en de verbindingen van de cilinder.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 28 juni 2023 @ 21:50:03 #92
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209685220
Ik stel mezelf die fatale gebeurtenis ongeveer zo voor eigenlijk.

Ergens in die fiber romp zat de zwakste plek en daar staat dus die 400 kilo per centimeter op. Op dat zwakste punt breekt dan de wand door en perst het water met een gruwelijke snelheid naar binnen. Zoals je dat ook bij een dijkdoorbraak ziet, zeg maar. Niet de hele dijk begeeft het, maar hij breekt door op de zwakste plek.

De lucht in de cabine wordt dan samengeperst (die zorgt voor een extreme temperatuurverhoging) en loopt uiteindelijk op tot 400 bar in een fractie van een seconde. En uiteindelijk explodeert die hele cabine dan waarbij het raam er ook nog eens (als eerste) uitgeblazen wordt.

Ik ben wat dat betreft toch benieuwd of ze nog wel degelijk delen, zeg maar schalen van die romp kunnen vinden.

[ Bericht 8% gewijzigd door Tengano op 28-06-2023 22:05:19 ]
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  woensdag 28 juni 2023 @ 22:05:08 #93
80382 manny
30 is best veel
pi_209685465
Man man man. Als je het nu leest lijkt het alsof dat ding met tiewraps en duct tape aan elkaar hangt.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  woensdag 28 juni 2023 @ 22:05:15 #94
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209685468
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 21:32 schreef Tengano het volgende:

[..]
Iets dergelijks moet het wel zijn. Maar als het water binnenstroomt loopt de druk in de cabine op van 1 atmosfeer tot geleidelijk aan (binnen en fractie van een seconde) 400 bar.

Ergens tussen de 1 en de 400 bar kan ook het breekpunt liggen wat dat raam kan hebben en dat ie plop zegt.

400 bar voor dat oppervlak van het raam is best een hoop kracht voor een lijmnaad.

Even een grove berekening:

400 bar is 400 kg per vierkante centimeter

En het raam aan de binnenkant is ik gok 35 centimeter in diameter.

Oppervlakte van het raam is dan D * Pi = 35 * 3,141 = 110 vierkante centimeter

110 vierkante centimeter x 400 kilo = 44000 Kilo

Dus als je met 44000 kilo van binnenuit tegen dat raam aanduwt dan ligt het er wel uit mag je aannemen.

Leuk bierviltje (met de opmerking dat de oppervlakte aan de binnenzijde d=30cm met pi*r² 750cm² is) en waarbij de vele tien-honderden tonnen aan druk niet langzaam worden opgebouwd maar ineens dan idd 10:1, het raam met gemak met setting en al zal uitdrukken.

Interessant gaat worden of ze het raam weten te bergen, of het gecraqueleerd of (af)gescheurd en zo ja, hoe precies berschadig is.

Met wat we nu zien, hou ik het op een rompbreuk van de cilinder. Kan zelf een integrale breuk zijn geweest waarbij de totale cilinder in een oogwenk crasht.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 28 juni 2023 @ 22:10:45 #95
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209685568
In dat patent stond dat de diameter aan de binnenkant van het binnenraam 30 cm is?

Ik schatte zelf op het zicht 35 cm wat neerkomt op grofweg 40000 kilo (43974 kilo precies)

En 30 cm komt neer op 37692 kilo aan druk.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  woensdag 28 juni 2023 @ 22:11:03 #96
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209685575
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 22:05 schreef manny het volgende:
Man man man. Als je het nu leest lijkt het alsof dat ding met tiewraps en duct tape aan elkaar hangt.
In zekere zin is dat het ook. Buisje getaped van wat hoogwaardig garen, dat gelijmd, afgebakken en afgedopt met wel (wel goed) titanium doppen.

Niet mis mee maar hoe lang het houdt, weten we nu: niet lang. Dat gezegd hebben kan het nog steeds een prima kosteffectieve methode zijn voor één of twee keer.

NB: Ruimtevaart is helemaal conserven materiaal maar dat hoeft doorgaans geen 400bar tegen te houden. Ik herhaal nog maar's het gezegde: Up Space is Easy & Below Earth is Difficult. (USiEBEiD).
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 28 juni 2023 @ 22:16:14 #97
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209685660
Maar ik gok dat dat raam nog keurig netjes heel is eigenlijk. Dit is ongeveer de ideale manier geweest om dat ding te demonteren.

Bij voorruiten van auto's doen ze het ook zo ongeveer.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_209685879
Van het geld dat ze nu besteden aan in het bergen en onderzoeken hadden ze een mooie, veilige duikboot kunnen bouwen.
  woensdag 28 juni 2023 @ 22:41:49 #99
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209686004
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juni 2023 22:33 schreef -Spring het volgende:
Van het geld dat ze nu in het bergen en onderzoeken besteden hadden ze een mooie, veilige duikboot kunnen bouwen.
Dat lijkt zo maar zelf als dit $100Miljoen zou kosten, is het een koopje voor de (onderzeese) militair tot kabellegger industrie om te weten wat er hier precies mis ging.

Helaas gebeuren ongelukken en dan moet men weten wat de technische oorzaak is van een gebrek zodat de volgende een moeiere en veiliger versie is. Het ding hier was de tweede romp die inmiddels al 13 duiken had gemaakt. Wellicht wordt het een uiterst goedkoop diepzeeduiksysteem dat met 5 of 10 duiken veilig genoeg is.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 28 juni 2023 @ 22:43:29 #100
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209686026
Volgens mij maak ik toch een denkfout.

Aan de andere kant van dat raam staat ook 400 kg per centimeter en dat oppervlak is groter....

Wat @crystal_meth zei is wss toch aannemelijker; dat er een schokgolf gecreerd wordt als die sub helemaal vol zit.

[ Bericht 11% gewijzigd door Tengano op 28-06-2023 22:52:49 ]
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  woensdag 28 juni 2023 @ 22:47:51 #101
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209686074
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 21:32 schreef Tengano het volgende:

[..]
Iets dergelijks moet het wel zijn. Maar als het water binnenstroomt loopt de druk in de cabine op van 1 atmosfeer tot geleidelijk aan (binnen en fractie van een seconde) 400 bar.

Ergens tussen de 1 en de 400 bar kan ook het breekpunt liggen wat dat raam kan hebben.
De druk zal veel hoger pieken, door het water hammer effect: het water krijgt snelheid, en moet dan plots op zeer korte tijd tot stilstand komen. Die kinetische energie wordt dan in druk omgezet. Stel bvb dat je een vacuum buis afgesloten door twee glasplaten onder water houdt en één van de glasplaten breekt: dan wordt het water door de heersende druk de buis ingeduwd en versneld. Het water kan snelheid opbouwen voordat het uiteinde van de buis bereikt wordt. Maar dan moet het haast ogenblikkelijk tot stilstand komen. De druk nodig om het over zo'n korte afstand tot stilstand te brengen zal veel groter zijn dan de heersende druk, waardoor de glasplaat breekt.

Dat principe wordt oa gebruikt bij vacuum cannons (veel demos op youtube te vinden): een buis met een projectiel (vaak een pingpong bal) in, afgesloten aan beide zijden met folie, wordt vacuum gezogen. Daarna prikt men de folie aan één zijde door, waarna het projectiel er aan de andere kant uit schiet. Ook zonder projectiel zou de folie aan de andere kant breken, omdat de instromende lucht er met hoge snelheid tegen botst. (maar ik vind geen filmpje waarin men een leeg vacuum cannon demonstreert)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
are we infinite or am I alone
  woensdag 28 juni 2023 @ 22:49:32 #102
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209686098
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 22:43 schreef Tengano het volgende:
Volgens mij maak ik toch een denkfout.

Aan de andere kant van dat raam staat ook 400 kg per centimeter en dat oppervlak is groter....
Dat zou je denken..... vloeistofdynamica werkt iets anders en verloopt met vertraagde drukgolven.
Ik ben ook geen specialist maar de gedachte dat de romp het zwakke punt was, verpulverd is en het raam er alleen maar is uitgewipt, lijkt mij het meest waarschijnlijke.

In theorie kan het zelfs zijn dat door de inkomende compressiedruk, idd de temperatuur zo hoog is opgelopen dat het raam simpelweg verbrand is. Onderzoek aan zetting van het raam, zal meer kunnen vertellen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')