abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  roze vrijdag 30 juni 2023 @ 10:48:23 #154
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_209702023
quote:
5s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 05:56 schreef kladderadatsch het volgende:
Waarom maken ze eigenlijk een raam in zo'n ding? Als je die romp giet en er een camera op monteert waarmee je alles op een beeldscherm kunt bekijken dan kan zo'n ongeluk toch helemaal niet gebeuren? Of zeg ik nou iets geks?
Ja jonge dan kan je toch net zo goed gewoon op de bank YouTube aanzetten met beelden van het wrak.
Your beauty never ever scared me.
pi_209702586
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 10:48 schreef Ama het volgende:
Ja jonge dan kan je toch net zo goed gewoon op de bank YouTube aanzetten met beelden van het wrak.
Dit past wel in mijn budget.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  vrijdag 30 juni 2023 @ 11:33:43 #156
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_209702645

Die menselijke resten die gevonden zouden zijn, zijn dus waarschijnlijk niet meer geweest dan een gelei achtige substantie.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_209702694
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 10:06 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Er zal vast een goede reden voor zijn, maar met dit soort expedities snap ik niet dat ze geen kabelverbinding hebben.
Wat zou het geholpen hebben?
  vrijdag 30 juni 2023 @ 11:39:08 #158
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_209702730
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2023 09:16 schreef Tengano het volgende:
Even een tussendoortje

[ twitter ]
Wat heeft die vrouw op 0:45 op haar gezicht?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_209702738
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 11:36 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Wat zou het geholpen hebben?
Dan kon je de geimplodeerde brokstukken direct ophalen zonder een peperdure reddingsactie en hoop dat ze nog leven :+
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_209702746
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 11:39 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Dan kon je de geimplodeerde brokstukken direct ophalen zonder een peperdure reddingsactie en hoop dat ze nog leven :+
Ik denk dat je dan enkel het hijsoog te pakken hebt haha
pi_209702753
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 11:40 schreef GereDathan het volgende:

Ik denk dat je dan enkel het hijsoog te pakken hebt haha
Maar wel duidelijkheid! *)
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_209702763
Overigens zat ik eerder goed mis met "geen implosie". Mea culpa, mijn fout. De berichtgeving verkeer geïnterpreteerd en een vol hoofd door privé zaken. Spijt, sorry. Ik ga door het stof, maar niet door het zand op de bodem naast de Titanic ;)
pi_209702769
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 11:40 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Maar wel duidelijkheid! *)
Dat is waar, en wellicht is zo'n haakje heel prijzig ;)
pi_209702820
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 11:41 schreef GereDathan het volgende:

Dat is waar, en wellicht is zo'n haakje heel prijzig ;)
Het bedrijf kennende was die dan ook net in de aanbieding bij de plaatselijke bouwmarkt.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_209702850
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 11:43 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Het bedrijf kennende was die dan ook net in de aanbieding bij de plaatselijke bouwmarkt.
Of van de kringloop. Zonde van het geld inderdaad zo'n nieuw onderdeel.
Verrassend dat het niet gewoon van papier-maché zou kunnen zijn eigenlijk.
  roze vrijdag 30 juni 2023 @ 12:12:58 #166
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_209703265
Enige wat ik mij nog afvraag is wat ze terug hebben gevonden van die mensen. :@
Your beauty never ever scared me.
  vrijdag 30 juni 2023 @ 12:45:17 #167
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_209703683
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 12:12 schreef Ama het volgende:
Enige wat ik mij nog afvraag is wat ze terug hebben gevonden van die mensen. :@
Check het filmpje in post 156 :7
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  roze vrijdag 30 juni 2023 @ 12:46:26 #168
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_209703700
quote:
11s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 11:33 schreef StateOfMind het volgende:

Die menselijke resten die gevonden zouden zijn, zijn dus waarschijnlijk niet meer geweest dan een gelei achtige substantie.
Oh dacht dat het misschien toch nog ietsjes meer zou zijn maar menselijke resten kan natuurlijk van alles zijn dus ook dit. Ik dacht misschien hebben ze toch nog een voet gevonden ofzo. :')
Your beauty never ever scared me.
pi_209704036
Die bergers hebben duidelijk nog nooit van een zeemansgraf gehoord! Dat berg je niet!
Cindy De Vuyst
pi_209704126
quote:
5s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 05:56 schreef kladderadatsch het volgende:
Waarom maken ze eigenlijk een raam in zo'n ding? Als je die romp giet en er een camera op monteert waarmee je alles op een beeldscherm kunt bekijken dan kan zo'n ongeluk toch helemaal niet gebeuren? Of zeg ik nou iets geks?
Een romp kan ook imploderen. Maar wat je zegt klopt. Ieder gat wat je in de romp maakt, dus ook voor een raam, zorgt voor een zwak punt.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  vrijdag 30 juni 2023 @ 13:27:30 #171
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209704246
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 13:10 schreef einzeinz het volgende:
Die bergers hebben duidelijk nog nooit van een zeemansgraf gehoord! Dat berg je niet!
Vliegtuigen, gecrashte auto's en treinwrakken worden ook geborgen.

Ik denk dat hier het doel was om resten van het vaartuig te bergen zodat men kan nagaan wat er mis is gegaan.
Het leereffect daarvan heeft wmb een grote waarde voor komende diepzee exploraties*.
Dat (mogelijk) stoffelijk resten als resultaat meekomen zal zeker niet de insteek zijn geweest.

* Diepzee explor/t-atie is erg duur en wanneer je dat zou kunnen doen met zeg een el-cheapo ding van een paar miljoen, kan dat prijs/economisch erg interessant zijn. Dat CF niet het geëigende materiaal is hoeft niet uit te sluiten dat dit voor een paar keer prima kan werken om (alleen de cilinder/koker) te hoeven vervangen.
Op het (mogelijk ontoereikend geachte) raam na, heb ik weinig commentaar gezien voor het systeem als geheel - denk ook aan het Cyclops lanceerplatform onder water.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 30 juni 2023 @ 14:02:13 #172
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209704774
quote:
12s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 13:27 schreef Vallon het volgende:

[..]

* Diepzee explor/t-atie is erg duur en wanneer je dat zou kunnen doen met zeg een el-cheapo ding van een paar miljoen, kan dat prijs/economisch erg interessant zijn. Dat CF niet het geëigende materiaal is hoeft niet uit te sluiten dat dit voor een paar keer prima kan werken om (alleen de cilinder/koker) te hoeven vervangen.
Op het (mogelijk ontoereikend geachte) raam na, heb ik weinig commentaar gezien voor het systeem als geheel - denk ook aan het Cyclops lanceerplatform onder water.
Mwa, ik dacht dat er een redelijke kans was dat we binnen 10-15 jaar submersibles uit CFRP zouden zien.
Maar als ik zie dat men in 1990 bij het U.S. Department of Energy's Oak Ridge National Laboratory ook optimistisch was wat dat betreft:
quote:
A lightweight and economical modular design concept for a manned submersible is proposed to give two passengers repeated access to the deepest parts of the ocean in a safe, comfortable, and efficient manner. This versatile craft will allow work and exploration to be accomplished at moderate to maximum depths without any compromise in terms of capabilities or operating cost.
abstract
We zijn nu 33 jaar later, en het lijkt nog even veraf als toen... (tenzij het een geheim defense project geworden is ;) )

Die paper werd blijkbaar gepresenteerd op de vierde "annual thick composites in compression workshop".

Het falen van CFRPs onder compressie werd reeds in de jaren '60 bestudeerd, maar in 2019 was men nog steeds op zoek naar manieren om het beter te begrijpen.
quote:
In order to understand how to improve compressive strength via fibre confinement or other means, the micro- and meso-mechanics of compressive failure must be understood. The exploration of novel confining microstructures via virtual experimentation is an important step in this progress.
https://www.eucass.eu/doi/EUCASS2019-0485.pdf
are we infinite or am I alone
pi_209704814
Maar jongens, volgend jaar juni kunnen we weer!
https://oceangateexpeditions.com/tour/titanic-expedition/

Helaas geen korting vanwege wat ongeregeldheden in het verleden, maar toch, 250.000 dollar is een koopje.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  vrijdag 30 juni 2023 @ 14:07:25 #174
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_209704846
Meteen geboekt *O*
Kanniewachtennie *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  vrijdag 30 juni 2023 @ 14:12:37 #175
284036 Kotsemmer
Uit naastenliefde
pi_209704916
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 14:04 schreef ThePlaneteer het volgende:
Maar jongens, volgend jaar juni kunnen we weer!
https://oceangateexpeditions.com/tour/titanic-expedition/

Helaas geen korting vanwege wat ongeregeldheden in het verleden, maar toch, 250.000 dollar is een koopje.
quote:
Content Experts Who May Join You on Expedition

PH Nargeolet
"Titanic's Greatest Explorer" - 37 wreck dives to date

PH Nargeolet is a renowned Titanic expert, having led six expeditions to the Titanic wreck site and lectured at numerous Titanic exhibitions around the world. He’s known as “Titanic’s Greatest Explorer.”

:|W

En als je klikt op 'Our Team' krijg je een 404 not found :X
  vrijdag 30 juni 2023 @ 14:16:49 #176
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_209704975
quote:
11s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 14:12 schreef Kotsemmer het volgende:

[..]
[..]
:|W

En als je klikt op 'Our Team' krijg je een 404 not found :X
Die gaat natuurlijk mee in de vorm van wat gelei achtige overblijfselen, in een emmertje *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_209705749
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 11:36 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Wat zou het geholpen hebben?
Een kabeltje werkt over het algemeen stabieler als backup als communicatie dan geen backup. Daarnaast had je meteen geweten wat er was gebeurd. Dan had het puinruim team gelijk aan de slag kunnen gaan. :)

Het is daarnaast niet ongewoon om te gebruiken.
pi_209706187
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 15:13 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Een kabeltje werkt over het algemeen stabieler als backup als communicatie dan geen backup. Daarnaast had je meteen geweten wat er was gebeurd. Dan had het puinruim team gelijk aan de slag kunnen gaan. :)

Het is daarnaast niet ongewoon om te gebruiken.
Er zat amper een sensor in dit knutselwerkje, die draad had niets uitgemaakt. Behalve dat ze dan ook de communicatie verloren waren.

Als je het dan toch beter wil regelen dan zou je een extra bootje mee moeten sturen met enkel camera's en een communicatiemodule. Dan zou je de submersible simpelweg in de gaten kunnen houden en zien wat er gebeurd.
pi_209706222
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 15:54 schreef GereDathan het volgende:
Dan zou je de submersible simpelweg in de gaten kunnen houden en zien wat er gebeurd.
Juist dan hadden wij tenminste de implosie kunnen zien.
pi_209706409
quote:
11s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 14:12 schreef Kotsemmer het volgende:

[..]
[..]
:|W

En als je klikt op 'Our Team' krijg je een 404 not found :X
Het team is er niet meer, toch?
Cindy De Vuyst
  vrijdag 30 juni 2023 @ 17:44:55 #181
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209707850
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 14:02 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Mwa, ik dacht dat er een redelijke kans was dat we binnen 10-15 jaar submersibles uit CFRP zouden zien.
Maar als ik zie dat men in 1990 bij het U.S. Department of Energy's Oak Ridge National Laboratory ook optimistisch was wat dat betreft:
[..]
abstract
We zijn nu 33 jaar later, en het lijkt nog even veraf als toen... (tenzij het een geheim defense project geworden is ;) )

Die paper werd blijkbaar gepresenteerd op de vierde "annual thick composites in compression workshop".

Het falen van CFRPs onder compressie werd reeds in de jaren '60 bestudeerd, maar in 2019 was men nog steeds op zoek naar manieren om het beter te begrijpen.
[..]
https://www.eucass.eu/doi/EUCASS2019-0485.pdf
Mooi stuk, thx. De in het (abstract)paper genoemde tweepersoons vaartuig noemt 17500psi (=ca 1200bar) voor druk en spreekt over 37000ft (=11km) en het dubbele als crushdepth (zg safety factor 2) etc.etc.

Ik kan mij niet onttrekken dat dit als blauwdruk heeft gefungeerd voor de OceanGate.
T.a.v van de romp hebben ze het over versterkingsribben in de cnlinder en de vraag is dan of en in hoeverre OceanGate dat heeft gehad.

Cool dat stuk van onderzoek aangaande CFRP waar flink wordt ingegaan op constructiemethoden.
Interessant is de vervorming die optreedt: "Kinking is referred to as a localized shear deformation of the matrix in which the fibers are subjected to the fracture" waarbij de OceanGate iig is geweven als cilinder.
Probleem met fibers is dat als er één breekt, dit snel in de andere fibers kan doorwerken.

Zonder extra versterking heeft een pure geweven cilinder constructief; twee zwakke punten die een relatie met elkaar hebben (rondte en lengte) wat (water)druk schade kan oplopen. De lengte richting zal, tenzij inmiddels cilindrisch inmiddels verzwakt, steviger zijn. Denk aan een blikje, eenmaal een deuk zakt het zo in elkaar.

Hier over nadenkend, zou nog een oorzaak kunnen zijn dat ze ergens tegenaan zijn gebotst dat schade heeft veroorzaakt (ik ga maar niet bedenken dat ze tegen een militaire sub zijn gebotst met daaruit voortvloeiende cover-up en afleidingsverhalen).
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_209708815
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 15:56 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Juist dan hadden wij tenminste de implosie kunnen zien.
Reality TV to the max!
  vrijdag 30 juni 2023 @ 21:02:25 #183
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209710170
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 17:44 schreef Vallon het volgende:
Cool dat stuk van onderzoek aangaande CFRP waar flink wordt ingegaan op constructiemethoden.
Interessant is de vervorming die optreedt: "Kinking is referred to as a localized shear deformation of the matrix in which the fibers are subjected to the fracture" waarbij de OceanGate iig is geweven als cilinder.
Probleem met fibers is dat als er één breekt, dit snel in de andere fibers kan doorwerken.
Er waren twee modellen: het microbuckling ("microknikken"?) model, en het kinkband model (zie deze paper, die jammer genoeg geen datum vermeldt, maar gezien de bronnen gok ik op eind jaren '90). Best mogelijk dat het voorbijgestreefd is, ben ook de hypothese tegengekomen dat de meeste failures beginnen met microbuckling op een locatie waar een defect of beschadiging is, het dan propageert (microbuckling van de vezels ernaast triggert, etc..), wat uiteindelijk een kinkband oplevert. Maar was dat een recente paper of een hypothese uit de jaren 60? Las ook ergens dat men het ontstaan en verloop van failures niet kon filmen omdat het te snel verliep, ik gok dat het inmiddels wel gelukt is.

Heb teveel oude en recente papers door elkaar gelezen, en ben te lang wakker, ik ga slapen.
are we infinite or am I alone
  vrijdag 30 juni 2023 @ 22:32:33 #184
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209711368
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 21:02 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Er waren twee modellen: het microbuckling ("microknikken"?) model, en het kinkband model (zie deze paper, die jammer genoeg geen datum vermeldt, maar gezien de bronnen gok ik op eind jaren '90). Best mogelijk dat het voorbijgestreefd is, ben ook de hypothese tegengekomen dat de meeste failures beginnen met microbuckling op een locatie waar een defect of beschadiging is, het dan propageert (microbuckling van de vezels ernaast triggert, etc..), wat uiteindelijk een kinkband oplevert. Maar was dat een recente paper of een hypothese uit de jaren 60? Las ook ergens dat men het ontstaan en verloop van failures niet kon filmen omdat het te snel verliep, ik gok dat het inmiddels wel gelukt is.

Heb teveel oude en recente papers door elkaar gelezen, en ben te lang wakker, ik ga slapen.
Thx ^O^ en slaap ze :z , het blijft, afgezien van de slachtoffers; een interessante materie. Microbuckling lijkt meer gericht op krachtverdeling en 'kinkbank' op de levensduur van "dunne" structuren.

Tegenwoordig kunnen "we" de ontwikkeling van een breuk wel beter in de tijd waarnemen en idd een microscopisch gebrek kan/zal onder invloed van grote krachten, razendsnel uitmonden in een totale vernietiging van de betreffende constructie.

Iets dat ook te zien is met hoe bv (gehard) glas breekt. Een monitorsysteem die deze "breukjes" kan detecteren lijkt mij - buiten kennis verschaffing, je gaat nu dood - wat zinloos omdat de breuk(gevolgen) sneller doorgang zal vinden dan waarop men die nog kan ontwijken (door bv snel de waterdruk te verminderen met opstijgen).

Je aangehaalde paper, gaat uit van glasfiber en heeft soortgelijke effecten voor carbon dat stugger/inflexibel (dwz makkelijker breekt) maar 'sterker' is. Wat onder de gegeven omstandigheden an een 'beter' materiaal is, denk ook aan gewicht, is een discussie op zichzelf. Het totaalgewicht en daarmee de draagcapaciteit tot nog kunnen opstijgen vanaf 4000m, is zeer relevant voor dit soort duikboten. Voor anderen in dit draadje, de reden dat men het vaartuig niet onbeperkt kan uitrusten met heel zware thrusters en bv zware ramen die weer kunnen zorgen voor een andere (horizontale) gewichtsverdeling.
De relatieve en plotselinge "breekbaarheid" zal voor experts, CarbonFiber een ongewenst materiaal maken.

In geval hier van OceanGate zijn zijn er twee drukkrachten radiaal (rond) en axiaal (lengte).
Naar ik ergens heb gezien zou de cocon kruislings zijn gewikkeld met fibers wat dan betekent dat de krachten idealiter (tangentiaal) verdeeld worden. Echter een krak of kerf zal plots, gezien de grote drukken, uiterst snel doorwerken in het geheel.
Mijn eerste gedachte, eerder, dat de epoxylijm kan zorgen voor wat flexibiliteit om krachten op te vangen, lijkt - gezien papers - incorrect. CF dat te vaak onder grote druk staat, krijgt meer het gedrag van een broos porseleinen vaasje.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 30-06-2023 22:46:34 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 1 juli 2023 @ 13:18:05 #185
284036 Kotsemmer
Uit naastenliefde
pi_209717074
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 16:10 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Het team is er niet meer, toch?
Dat is het wrange aan die website. Het is net of met het verlies van hun CEO OceanGate stuurloos is geworden, anders hadden ze de website allang op zwart gezet of een passende mededeling op hun homepage geplaatst, maar de site is sinds de vermissing niet meer geupdate.
Daarmee is de 404 (not found) pagina van 'Our Team' zeer toepasselijk.
  zaterdag 1 juli 2023 @ 20:54:00 #186
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209724057
Hier een hele goeie analyse en animatievideo van iemand die er zeer goed in zit. Hij komt zelfs met aanvullende details van de Titan die ik nog nergens anders heb vernomen.

Een van de comments die 103 keer geliked is:
quote:
"This is by far the best illustration and demonstration of exactly what happened. Really nice job! My condolences to the families of the passengers in the submersible."
  zaterdag 1 juli 2023 @ 22:43:34 #187
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209726156
Comment from the internet:

"The problem with thinking outside the box is sometimes you dont realize how far out of the box you actually are." Stockton Rush
  zondag 2 juli 2023 @ 00:28:56 #188
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209727463
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2023 20:54 schreef Tengano het volgende:
Hier een hele goeie analyse en animatievideo van iemand die er zeer goed in zit. Hij komt zelfs met aanvullende details van de Titan die ik nog nergens anders heb vernomen.

Een van de comments die 103 keer geliked is:
[..]
Komt aardig in lijn met wat we hier ook al hebben doorgenomen.
Zoals met alles met diepzee(druk), zijn dingen een afweging tussen neerwaarts gewicht en opwaarts drijfvermogen. Dit laatste was beperkt en werd geregeld dmv afwerpen van ballast. In hoeverre dat bruikbaar was, na een eventuele alarmsituatie, is dan één van de vragen.

De video heeft het over de 24e duik. Best al veel en ik zou dan toch stellig denken dat men dan minstens één keer halverwege een microscopisch/x-ray onderzoek zou hebben gedaan naar rompbreukjes etc.etc.

Zoals eerder genoemd, zijn (akoestische) sensoren op de CF romp vrijwel zinloos als preventieve veiligheidsmaatregel voor rompintegriteit. Op het moment dat die sensoren gaan piepen, zal men deepdown-inside te laat zijn en hooguit gaan weten dat ze een paar seconden later zullen overlijden.
O ja, voor wie het interesseert, drukproeven tonen dat Titanium naast mee flex qua vervorming, minstens 3x sterker is dan bij vergelijkbare dikte dan CF.

Hier een voorbeeld hoe CF versplinterd onder druk:
In deze YT wordt ook Acrylaat getest dat eerder breekt (en dus de reden is dat de OceanGateverhoidings gewijs qua druk oppervlakte, dikke ramen heeft).

Ik ga benieuwd zijn naar de verdere details. Eén van de dingen die mij nog onduidelijk is hoe precies de koker zou zijn gewikkeld (rondom als een draadspoel of - zou ik stellig denken - kruislings, zodat ook de lengtekrachten worden afgedempt naar de doppen). Tot op heden ontbreekt ook of en in hoeverre de koker nog zou zijn uitgerust met versterkingsribben.

[ Bericht 1% gewijzigd door Vallon op 02-07-2023 00:39:16 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_209727687
Is er nou niemand die had gehoopt dat ze 5 dagen lang elkaars stront aten en zo ook gevonden werden?
pi_209728765
quote:
0s.gif Op zondag 2 juli 2023 01:08 schreef kurk_droog het volgende:
Is er nou niemand die had gehoopt dat ze 5 dagen lang elkaars stront aten en zo ook gevonden werden?
Misschien een sadist? Want ik kan me geen menselijk mens voorstellen die een lijdensweg vol angst en ellende wenst voor andere mensen op basis van 'kan een dure trip naar Titanic betalen'. Dan ben je wel een heel akelig persoon.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 2 juli 2023 @ 08:52:43 #191
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_209728846
quote:
0s.gif Op zondag 2 juli 2023 01:08 schreef kurk_droog het volgende:
Is er nou niemand die had gehoopt dat ze 5 dagen lang elkaars stront aten en zo ook gevonden werden?
Gehoopt? :?

Ja, er is vast een of andere zieke geest ergens die heel hard professionele hulp nodig heeft die dat hoopte, maar verder niet nee.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_209729854
quote:
0s.gif Op zondag 2 juli 2023 01:08 schreef kurk_droog het volgende:
Is er nou niemand die had gehoopt dat ze 5 dagen lang elkaars stront aten en zo ook gevonden werden?
"Is er nou niemand die net als ik 5 keer per dag onzedelijke handelingen uitvoert terwijl hij My Little Pony op zijn laptop kijkt?"

Nee, blijkbaar niet.
  zondag 2 juli 2023 @ 11:00:35 #193
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209730047
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 09:33 schreef crystal_meth het volgende:
De eerste submersible die de bodem van de Mariana trench bereikte (in 1960):

[ afbeelding ]
De diameter van de stalen bol (binnenzijde) was 1.9 meter. De grote romp was gevuld met 126000 liter benzine. 18.11 m lang, 3.51 m breed, 5.64 m hoog.
[..]
Lol, en toch verder gedoken, ik zou meteen de ballast gedropt hebben...
Ik zou op dat moment nog aan wal hebben gestaan, lijkt mij het veiligst. Maar wat een ballen hadden die gasten.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  zondag 2 juli 2023 @ 11:04:39 #194
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209730088
quote:
0s.gif Op zondag 2 juli 2023 01:08 schreef kurk_droog het volgende:
Is er nou niemand die had gehoopt dat ze 5 dagen lang elkaars stront aten en zo ook gevonden werden?
Als ze aan het ronddobberen waren, had de vessel bijna rechtop in het water gestaan. Dan lagen er 5 gasten 'op de bodem' van een rechtopstaande vessel, óf op elkaar óf naast elkaar. Dan is doodgaan zonder wat te merken een stuk fijner.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_209740756
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 3 juli 2023 @ 00:34:18 #196
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_209742905
quote:
1s.gif Op maandag 3 juli 2023 00:34 schreef AchJa het volgende:
Was deze longread van de New Yorker al gepost?

https://www.newyorker.com(...)nt-waiting-to-happen
Interessant.

Het komt er telkens weer op neer dat carbon niet geschikt is voor drukkrachten.
Dat schreef iemand hier in de eerste dagen van de vermissing al. Wel geschikt voor trekkracht, niet bestand tegen druk. Dat ding is dus hoogstwaarschijnlijk 'versleten' geweest (het carbongedeelte) zonder dat men het in de gaten had.

Te idioot voor woorden dat je zo'n risico neemt als Rush zijnde. Kamikaze-missie.

Met dat raampje hebben ze blijkbaar al die keren ook nog geluk gehad. Brrrr :X
  maandag 3 juli 2023 @ 11:46:05 #198
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209744631
quote:
0s.gif Op zondag 2 juli 2023 00:28 schreef Vallon het volgende:

[..]
Komt aardig in lijn met wat we hier ook al hebben doorgenomen.
Zoals met alles met diepzee(druk), zijn dingen een afweging tussen neerwaarts gewicht en opwaarts drijfvermogen. Dit laatste was beperkt en werd geregeld dmv afwerpen van ballast. In hoeverre dat bruikbaar was, na een eventuele alarmsituatie, is dan één van de vragen.

De video heeft het over de 24e duik. Best al veel en ik zou dan toch stellig denken dat men dan minstens één keer halverwege een microscopisch/x-ray onderzoek zou hebben gedaan naar rompbreukjes etc.etc.

Zoals eerder genoemd, zijn (akoestische) sensoren op de CF romp vrijwel zinloos als preventieve veiligheidsmaatregel voor rompintegriteit. Op het moment dat die sensoren gaan piepen, zal men deepdown-inside te laat zijn en hooguit gaan weten dat ze een paar seconden later zullen overlijden.
O ja, voor wie het interesseert, drukproeven tonen dat Titanium naast mee flex qua vervorming, minstens 3x sterker is dan bij vergelijkbare dikte dan CF.

Hier een voorbeeld hoe CF versplinterd onder druk:
In deze YT wordt ook Acrylaat getest dat eerder breekt (en dus de reden is dat de OceanGateverhoidings gewijs qua druk oppervlakte, dikke ramen heeft).

Ik ga benieuwd zijn naar de verdere details. Eén van de dingen die mij nog onduidelijk is hoe precies de koker zou zijn gewikkeld (rondom als een draadspoel of - zou ik stellig denken - kruislings, zodat ook de lengtekrachten worden afgedempt naar de doppen). Tot op heden ontbreekt ook of en in hoeverre de koker nog zou zijn uitgerust met versterkingsribben.
In dat filmpje zag je volgens mij hoe die romp gewikkeld is. Wat voor mij nieuw was is dat ze dat deden om een mantel van staal. Twee materialen dus met verschillende eigenschappen.... tricky lijkt mij.

Maar die matten zijn al zo samengesteld dat de vezels zowel horizontaal als verticaal lopen volgens mij. Wat dat betreft maakt het niet zoveel uit hoe hij gelamineerd is.

Indrukwekkende filmpjes van die pers trouwens!
  maandag 3 juli 2023 @ 12:57:10 #199
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209745767
quote:
0s.gif Op maandag 3 juli 2023 11:46 schreef Tengano het volgende:

[..]
In dat filmpje zag je volgens mij hoe die romp gewikkeld is. Wat voor mij nieuw was is dat ze dat deden om een mantel van staal. Twee materialen dus met verschillende eigenschappen.... tricky lijkt mij.

Maar die matten zijn al zo samengesteld dat de vezels zowel horizontaal als verticaal lopen volgens mij. Wat dat betreft maakt het niet zoveel uit hoe hij gelamineerd is.

Indrukwekkende filmpjes van die pers trouwens!
Niet echt, die relatief dunne binnenmantel is vooral om de kokervorm stabiel te houden voordat het Carbonfiber (in expoxy gedrenkt) wordt afgebakken. Bijkomend effect is dat daarmee de binnenkant beschermd is tegen krasvorming.
//--//
Het is mij onduidelijk of en hoe de vezelstructuur precies was samengesteld. Het proces van laminering is cruciaal wanneer je materiaal op de grenzen van haar constructiesterkte gaat belasten. Onthoud hierbij dat carbon-fiber minder geschikt is om wisselende drukkrachten op te vangen.

Idealiter is drukverdeling van de koker zodanig dat de axiale/lengte en (veel grotere) radiale/rondte qua krachten (gelijkmatig in verhouding) worden verdeeld over de carbonfibers.

Bierviltje: De druk (400bar=400kg/cm²) op het ronde gedeelte is (totaal ca omtrek πd =275 * lengte =600 = 550.000 cm² -->) 220.000ton vs die in de lengte waar de bollen aanvast zitten (doorsnee oppervlakt πr² --> 60.000cm²) is 24.000ton op een materiaal (dwz de ring)oppervlakte van 5277cm² dat dan op de ring - in de lengterichting - een massieve 4500kg/cm² krijgt te verwerken.

Wat men dan imo wil bereiken dat de vezels qua hoek zodanig zijn gericht dat die krachten hier 10:1 verdeeld worden met een resulterende kruislingse gewikkelde hoek van ca 9-10°.
Carbonfiber haaks (vierkant als matjes met dan hooguit effectief 45°) voldoet sws niet of moet flink dikker worden om de krachten te kunnen te verdelen. Bekijk nog even dat drukfilmpje, wat er dan gebeurd als de vezels haaks op elkaar staan.

Hier over nadenkend, vraag ik mij ook af, of en in hoeverre men dat wikkel/laminerings proces goed & gecontroleerd heeft gedaan om te voorkomen dat bv microscopische luchtbelletjes of vuil, onder een lagere duk dan de duikdiepte, worden ingesloten. Die (lage druk) plekjes zijn/worden later geheid breekpunten.
En als er maar één fiber van 1µm breekt of bij een vorige duik is gebroken, kan die de volgende keer doorwerken in de naast liggende vezels. Probleem van CF is dat het sterk, stug en inflexibel is.

Herhaald gebruik van CarbonFiber dat onder druk is geweest, wordt zogezegd een tijdbom.
In de motorwereld hoor ik bv ook zoiets eenmaal een helm flink is gevallen dwz intern beschadigd, je die ogenschijnlijke nog prachtig uitziend, niet meer moet vertrouwen als bescherming.

Dat gezegd hebbend kan CF - gewicht-kostenefficiënt - prima bruikbaar zijn voor een paar duiken dat t.o.v. de afmeting meer payload (of zo iemand wilt, mensen) kan vervoeren dan er verhoudingsgewijs in een vergelijkbare Titanium bol passen.

OceanGate koos er voor om de laadruimte te vergroten zonder daarvoor Titanium toe te (kunnen) passen dat anders de boel 3x zwaarder had gemaakt wat dan weer exponentieel meer opwaarts drijfvermogen had vereist dat weer een flink grotere constructie vraagt etc.etc. Grotere constructie betekent grotere motoren, meer accu's etc.etc.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 03-07-2023 13:02:27 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 3 juli 2023 @ 13:14:02 #200
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209745974
Wat ik van wat andere video's begrepen heb is dat die CF koker vooral gekozen is om meer mensen in die sub mee te nemen en zodoende de hobby van Stockton een beetje te kunnen bekostigen. Met een titanium body, was dit minder goed mogelijk geweest.

Gewoon een keuze om uiteindelijk het gewenste doel van Stockton te behalen dus.

Ik zei al veel eerder in dit topic. Die passagiers hadden Stockton niet nodig, maar Stockton die passagiers.

  maandag 3 juli 2023 @ 13:30:46 #201
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209746206
quote:
1s.gif Op maandag 3 juli 2023 00:34 schreef AchJa het volgende:
Was deze longread van de New Yorker al gepost?

https://www.newyorker.com(...)nt-waiting-to-happen
Superstuk. Mooi le(e)sverhaal waar kritiek en vooral basisfysica ondergeschikt werd gemaakt aan een doel.

Los van de materiaalconstructie, ook opvallend hoe weinig aandacht er leek te worden geschonken aan "foutjes" die op uitzonderlijke diepten catastrofaal kunnen uitpakken. Nu is er weinig mis met zeg gebruiken van ty-wraps maar wel dat men hier weigert om over na te denken waar dat mogelijk van elementair belang kan zijn. Ook op een stukje nylon komt dezelfde onvergeeflijke druk te staan van 400bar.
Als eerder gezegd is een monitoring systeem dat (akoestisch) "luistert" naar fiberbreukjes, waardeloos om te gebruiken als veiligheidssysteem.

Ook opvallend, maar begrijpelijk op de rand van het onbekende, is de moeite die gestoken werd om toezichthoudende instanties te ontlopen. Ook de (kostentechnische) insteek om - formeel verouderd - CarbonFiber te gebruiken is ergens hilarisch om het te vertrouwenwekkend te vermarkten het bij het grote Boeing is gekocht,

Interessant hier, wat ik niet wist, dat Acrylaat glas - erg sterk - op een diepte van meer dan 1200m nooit te vertrouwen is. Het wordt op/onder grotere druk simpelweg een onvoorspelbaar materiaal. De druk en veiligheidsberekeningen worden los zand. De (druk)formules gelden maar tot een bepaalde druk/diepte, daarna zijn ze onberekenbaar en daarmee onbetrouwbaar.

* Space is Easy, Earth is Extremely Difficult *

Om af te sluiten:
quote:
... in 2021, Stockton Rush told an interviewer that he would “like to be remembered as an innovator. I think it was General MacArthur who said, ‘You’re remembered for the rules you break.’ And I’ve broken some rules to make this.” He was sitting in the Titan’s hull, docked in the Port of St. John’s, the nearest port to the site where he eventually died. “The carbon fibre and titanium? There’s a rule you don’t do that. Well, I did.”
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 3 juli 2023 @ 14:26:14 #202
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209746822
quote:
0s.gif Op zondag 2 juli 2023 00:28 schreef Vallon het volgende:
In deze YT wordt ook Acrylaat getest dat eerder breekt (en dus de reden is dat de OceanGateverhoidings gewijs qua druk oppervlakte, dikke ramen heeft).
quote:
Stockton Rush will be discussed for years as a case study to be learned from. Only not in the way I expect he would have envisioned.


[ Bericht 14% gewijzigd door Tengano op 03-07-2023 15:32:37 ]
  maandag 3 juli 2023 @ 14:53:02 #203
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209747152


[ Bericht 15% gewijzigd door Tengano op 03-07-2023 15:32:25 ]
pi_209747369
quote:
0s.gif Op maandag 3 juli 2023 14:26 schreef Tengano het volgende:

[..]
:7

[ afbeelding ]
:D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')