Ja jonge dan kan je toch net zo goed gewoon op de bank YouTube aanzetten met beelden van het wrak.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 05:56 schreef kladderadatsch het volgende:
Waarom maken ze eigenlijk een raam in zo'n ding? Als je die romp giet en er een camera op monteert waarmee je alles op een beeldscherm kunt bekijken dan kan zo'n ongeluk toch helemaal niet gebeuren? Of zeg ik nou iets geks?
Dit past wel in mijn budget.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 10:48 schreef Ama het volgende:
Ja jonge dan kan je toch net zo goed gewoon op de bank YouTube aanzetten met beelden van het wrak.
Wat zou het geholpen hebben?quote:Op vrijdag 30 juni 2023 10:06 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Er zal vast een goede reden voor zijn, maar met dit soort expedities snap ik niet dat ze geen kabelverbinding hebben.
Wat heeft die vrouw op 0:45 op haar gezicht?quote:
Dan kon je de geimplodeerde brokstukken direct ophalen zonder een peperdure reddingsactie en hoop dat ze nog levenquote:
Ik denk dat je dan enkel het hijsoog te pakken hebt hahaquote:Op vrijdag 30 juni 2023 11:39 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dan kon je de geimplodeerde brokstukken direct ophalen zonder een peperdure reddingsactie en hoop dat ze nog leven
Maar wel duidelijkheid!quote:Op vrijdag 30 juni 2023 11:40 schreef GereDathan het volgende:
Ik denk dat je dan enkel het hijsoog te pakken hebt haha
Het bedrijf kennende was die dan ook net in de aanbieding bij de plaatselijke bouwmarkt.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 11:41 schreef GereDathan het volgende:
Dat is waar, en wellicht is zo'n haakje heel prijzig
Of van de kringloop. Zonde van het geld inderdaad zo'n nieuw onderdeel.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 11:43 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Het bedrijf kennende was die dan ook net in de aanbieding bij de plaatselijke bouwmarkt.
Check het filmpje in post 156quote:Op vrijdag 30 juni 2023 12:12 schreef Ama het volgende:
Enige wat ik mij nog afvraag is wat ze terug hebben gevonden van die mensen.
Oh dacht dat het misschien toch nog ietsjes meer zou zijn maar menselijke resten kan natuurlijk van alles zijn dus ook dit. Ik dacht misschien hebben ze toch nog een voet gevonden ofzo.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 11:33 schreef StateOfMind het volgende:
Die menselijke resten die gevonden zouden zijn, zijn dus waarschijnlijk niet meer geweest dan een gelei achtige substantie.
Een romp kan ook imploderen. Maar wat je zegt klopt. Ieder gat wat je in de romp maakt, dus ook voor een raam, zorgt voor een zwak punt.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 05:56 schreef kladderadatsch het volgende:
Waarom maken ze eigenlijk een raam in zo'n ding? Als je die romp giet en er een camera op monteert waarmee je alles op een beeldscherm kunt bekijken dan kan zo'n ongeluk toch helemaal niet gebeuren? Of zeg ik nou iets geks?
Vliegtuigen, gecrashte auto's en treinwrakken worden ook geborgen.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 13:10 schreef einzeinz het volgende:
Die bergers hebben duidelijk nog nooit van een zeemansgraf gehoord! Dat berg je niet!
Mwa, ik dacht dat er een redelijke kans was dat we binnen 10-15 jaar submersibles uit CFRP zouden zien.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 13:27 schreef Vallon het volgende:
[..]
* Diepzee explor/t-atie is erg duur en wanneer je dat zou kunnen doen met zeg een el-cheapo ding van een paar miljoen, kan dat prijs/economisch erg interessant zijn. Dat CF niet het geëigende materiaal is hoeft niet uit te sluiten dat dit voor een paar keer prima kan werken om (alleen de cilinder/koker) te hoeven vervangen.
Op het (mogelijk ontoereikend geachte) raam na, heb ik weinig commentaar gezien voor het systeem als geheel - denk ook aan het Cyclops lanceerplatform onder water.
abstractquote:A lightweight and economical modular design concept for a manned submersible is proposed to give two passengers repeated access to the deepest parts of the ocean in a safe, comfortable, and efficient manner. This versatile craft will allow work and exploration to be accomplished at moderate to maximum depths without any compromise in terms of capabilities or operating cost.
https://www.eucass.eu/doi/EUCASS2019-0485.pdfquote:In order to understand how to improve compressive strength via fibre confinement or other means, the micro- and meso-mechanics of compressive failure must be understood. The exploration of novel confining microstructures via virtual experimentation is an important step in this progress.
quote:Op vrijdag 30 juni 2023 14:04 schreef ThePlaneteer het volgende:
Maar jongens, volgend jaar juni kunnen we weer!
https://oceangateexpeditions.com/tour/titanic-expedition/
Helaas geen korting vanwege wat ongeregeldheden in het verleden, maar toch, 250.000 dollar is een koopje.
quote:Content Experts Who May Join You on Expedition
PH Nargeolet
"Titanic's Greatest Explorer" - 37 wreck dives to date
PH Nargeolet is a renowned Titanic expert, having led six expeditions to the Titanic wreck site and lectured at numerous Titanic exhibitions around the world. He’s known as “Titanic’s Greatest Explorer.”
Die gaat natuurlijk mee in de vorm van wat gelei achtige overblijfselen, in een emmertjequote:Op vrijdag 30 juni 2023 14:12 schreef Kotsemmer het volgende:
[..]
[..]
En als je klikt op 'Our Team' krijg je een 404 not found![]()
Een kabeltje werkt over het algemeen stabieler als backup als communicatie dan geen backup. Daarnaast had je meteen geweten wat er was gebeurd. Dan had het puinruim team gelijk aan de slag kunnen gaan.quote:
Er zat amper een sensor in dit knutselwerkje, die draad had niets uitgemaakt. Behalve dat ze dan ook de communicatie verloren waren.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 15:13 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Een kabeltje werkt over het algemeen stabieler als backup als communicatie dan geen backup. Daarnaast had je meteen geweten wat er was gebeurd. Dan had het puinruim team gelijk aan de slag kunnen gaan.
Het is daarnaast niet ongewoon om te gebruiken.
Juist dan hadden wij tenminste de implosie kunnen zien.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 15:54 schreef GereDathan het volgende:
Dan zou je de submersible simpelweg in de gaten kunnen houden en zien wat er gebeurd.
Het team is er niet meer, toch?quote:Op vrijdag 30 juni 2023 14:12 schreef Kotsemmer het volgende:
[..]
[..]
En als je klikt op 'Our Team' krijg je een 404 not found![]()
Mooi stuk, thx. De in het (abstract)paper genoemde tweepersoons vaartuig noemt 17500psi (=ca 1200bar) voor druk en spreekt over 37000ft (=11km) en het dubbele als crushdepth (zg safety factor 2) etc.etc.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 14:02 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Mwa, ik dacht dat er een redelijke kans was dat we binnen 10-15 jaar submersibles uit CFRP zouden zien.
Maar als ik zie dat men in 1990 bij het U.S. Department of Energy's Oak Ridge National Laboratory ook optimistisch was wat dat betreft:
[..]
abstract
We zijn nu 33 jaar later, en het lijkt nog even veraf als toen... (tenzij het een geheim defense project geworden is)
Die paper werd blijkbaar gepresenteerd op de vierde "annual thick composites in compression workshop".
Het falen van CFRPs onder compressie werd reeds in de jaren '60 bestudeerd, maar in 2019 was men nog steeds op zoek naar manieren om het beter te begrijpen.
[..]
https://www.eucass.eu/doi/EUCASS2019-0485.pdf
Reality TV to the max!quote:Op vrijdag 30 juni 2023 15:56 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Juist dan hadden wij tenminste de implosie kunnen zien.
Er waren twee modellen: het microbuckling ("microknikken"?) model, en het kinkband model (zie deze paper, die jammer genoeg geen datum vermeldt, maar gezien de bronnen gok ik op eind jaren '90). Best mogelijk dat het voorbijgestreefd is, ben ook de hypothese tegengekomen dat de meeste failures beginnen met microbuckling op een locatie waar een defect of beschadiging is, het dan propageert (microbuckling van de vezels ernaast triggert, etc..), wat uiteindelijk een kinkband oplevert. Maar was dat een recente paper of een hypothese uit de jaren 60? Las ook ergens dat men het ontstaan en verloop van failures niet kon filmen omdat het te snel verliep, ik gok dat het inmiddels wel gelukt is.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 17:44 schreef Vallon het volgende:
Cool dat stuk van onderzoek aangaande CFRP waar flink wordt ingegaan op constructiemethoden.
Interessant is de vervorming die optreedt: "Kinking is referred to as a localized shear deformation of the matrix in which the fibers are subjected to the fracture" waarbij de OceanGate iig is geweven als cilinder.
Probleem met fibers is dat als er één breekt, dit snel in de andere fibers kan doorwerken.
Thxquote:Op vrijdag 30 juni 2023 21:02 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Er waren twee modellen: het microbuckling ("microknikken"?) model, en het kinkband model (zie deze paper, die jammer genoeg geen datum vermeldt, maar gezien de bronnen gok ik op eind jaren '90). Best mogelijk dat het voorbijgestreefd is, ben ook de hypothese tegengekomen dat de meeste failures beginnen met microbuckling op een locatie waar een defect of beschadiging is, het dan propageert (microbuckling van de vezels ernaast triggert, etc..), wat uiteindelijk een kinkband oplevert. Maar was dat een recente paper of een hypothese uit de jaren 60? Las ook ergens dat men het ontstaan en verloop van failures niet kon filmen omdat het te snel verliep, ik gok dat het inmiddels wel gelukt is.
Heb teveel oude en recente papers door elkaar gelezen, en ben te lang wakker, ik ga slapen.
Dat is het wrange aan die website. Het is net of met het verlies van hun CEO OceanGate stuurloos is geworden, anders hadden ze de website allang op zwart gezet of een passende mededeling op hun homepage geplaatst, maar de site is sinds de vermissing niet meer geupdate.quote:
quote:"This is by far the best illustration and demonstration of exactly what happened. Really nice job! My condolences to the families of the passengers in the submersible."
Komt aardig in lijn met wat we hier ook al hebben doorgenomen.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 20:54 schreef Tengano het volgende:
Hier een hele goeie analyse en animatievideo van iemand die er zeer goed in zit. Hij komt zelfs met aanvullende details van de Titan die ik nog nergens anders heb vernomen.
Een van de comments die 103 keer geliked is:
[..]
Misschien een sadist? Want ik kan me geen menselijk mens voorstellen die een lijdensweg vol angst en ellende wenst voor andere mensen op basis van 'kan een dure trip naar Titanic betalen'. Dan ben je wel een heel akelig persoon.quote:Op zondag 2 juli 2023 01:08 schreef kurk_droog het volgende:
Is er nou niemand die had gehoopt dat ze 5 dagen lang elkaars stront aten en zo ook gevonden werden?
Gehoopt?quote:Op zondag 2 juli 2023 01:08 schreef kurk_droog het volgende:
Is er nou niemand die had gehoopt dat ze 5 dagen lang elkaars stront aten en zo ook gevonden werden?
"Is er nou niemand die net als ik 5 keer per dag onzedelijke handelingen uitvoert terwijl hij My Little Pony op zijn laptop kijkt?"quote:Op zondag 2 juli 2023 01:08 schreef kurk_droog het volgende:
Is er nou niemand die had gehoopt dat ze 5 dagen lang elkaars stront aten en zo ook gevonden werden?
Ik zou op dat moment nog aan wal hebben gestaan, lijkt mij het veiligst. Maar wat een ballen hadden die gasten.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 09:33 schreef crystal_meth het volgende:
De eerste submersible die de bodem van de Mariana trench bereikte (in 1960):
[ afbeelding ]
De diameter van de stalen bol (binnenzijde) was 1.9 meter. De grote romp was gevuld met 126000 liter benzine. 18.11 m lang, 3.51 m breed, 5.64 m hoog.
[..]
Lol, en toch verder gedoken, ik zou meteen de ballast gedropt hebben...
Als ze aan het ronddobberen waren, had de vessel bijna rechtop in het water gestaan. Dan lagen er 5 gasten 'op de bodem' van een rechtopstaande vessel, óf op elkaar óf naast elkaar. Dan is doodgaan zonder wat te merken een stuk fijner.quote:Op zondag 2 juli 2023 01:08 schreef kurk_droog het volgende:
Is er nou niemand die had gehoopt dat ze 5 dagen lang elkaars stront aten en zo ook gevonden werden?
Interessant.quote:Op maandag 3 juli 2023 00:34 schreef AchJa het volgende:
Was deze longread van de New Yorker al gepost?
https://www.newyorker.com(...)nt-waiting-to-happen
In dat filmpje zag je volgens mij hoe die romp gewikkeld is. Wat voor mij nieuw was is dat ze dat deden om een mantel van staal. Twee materialen dus met verschillende eigenschappen.... tricky lijkt mij.quote:Op zondag 2 juli 2023 00:28 schreef Vallon het volgende:
[..]
Komt aardig in lijn met wat we hier ook al hebben doorgenomen.
Zoals met alles met diepzee(druk), zijn dingen een afweging tussen neerwaarts gewicht en opwaarts drijfvermogen. Dit laatste was beperkt en werd geregeld dmv afwerpen van ballast. In hoeverre dat bruikbaar was, na een eventuele alarmsituatie, is dan één van de vragen.
De video heeft het over de 24e duik. Best al veel en ik zou dan toch stellig denken dat men dan minstens één keer halverwege een microscopisch/x-ray onderzoek zou hebben gedaan naar rompbreukjes etc.etc.
Zoals eerder genoemd, zijn (akoestische) sensoren op de CF romp vrijwel zinloos als preventieve veiligheidsmaatregel voor rompintegriteit. Op het moment dat die sensoren gaan piepen, zal men deepdown-inside te laat zijn en hooguit gaan weten dat ze een paar seconden later zullen overlijden.
O ja, voor wie het interesseert, drukproeven tonen dat Titanium naast mee flex qua vervorming, minstens 3x sterker is dan bij vergelijkbare dikte dan CF.
Hier een voorbeeld hoe CF versplinterd onder druk:
In deze YT wordt ook Acrylaat getest dat eerder breekt (en dus de reden is dat de OceanGateverhoidings gewijs qua druk oppervlakte, dikke ramen heeft).
Ik ga benieuwd zijn naar de verdere details. Eén van de dingen die mij nog onduidelijk is hoe precies de koker zou zijn gewikkeld (rondom als een draadspoel of - zou ik stellig denken - kruislings, zodat ook de lengtekrachten worden afgedempt naar de doppen). Tot op heden ontbreekt ook of en in hoeverre de koker nog zou zijn uitgerust met versterkingsribben.
Niet echt, die relatief dunne binnenmantel is vooral om de kokervorm stabiel te houden voordat het Carbonfiber (in expoxy gedrenkt) wordt afgebakken. Bijkomend effect is dat daarmee de binnenkant beschermd is tegen krasvorming.quote:Op maandag 3 juli 2023 11:46 schreef Tengano het volgende:
[..]
In dat filmpje zag je volgens mij hoe die romp gewikkeld is. Wat voor mij nieuw was is dat ze dat deden om een mantel van staal. Twee materialen dus met verschillende eigenschappen.... tricky lijkt mij.
Maar die matten zijn al zo samengesteld dat de vezels zowel horizontaal als verticaal lopen volgens mij. Wat dat betreft maakt het niet zoveel uit hoe hij gelamineerd is.
Indrukwekkende filmpjes van die pers trouwens!
Superstuk. Mooi le(e)sverhaal waar kritiek en vooral basisfysica ondergeschikt werd gemaakt aan een doel.quote:Op maandag 3 juli 2023 00:34 schreef AchJa het volgende:
Was deze longread van de New Yorker al gepost?
https://www.newyorker.com(...)nt-waiting-to-happen
quote:... in 2021, Stockton Rush told an interviewer that he would “like to be remembered as an innovator. I think it was General MacArthur who said, ‘You’re remembered for the rules you break.’ And I’ve broken some rules to make this.” He was sitting in the Titan’s hull, docked in the Port of St. John’s, the nearest port to the site where he eventually died. “The carbon fibre and titanium? There’s a rule you don’t do that. Well, I did.”
quote:Op zondag 2 juli 2023 00:28 schreef Vallon het volgende:
In deze YT wordt ook Acrylaat getest dat eerder breekt (en dus de reden is dat de OceanGateverhoidings gewijs qua druk oppervlakte, dikke ramen heeft).
quote:Stockton Rush will be discussed for years as a case study to be learned from. Only not in the way I expect he would have envisioned.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |