Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Type foutje in de opening SUG=SIG kan het niet veranderen. Hulde aan SIG dat men gekozen heeft voor de enige juiste oplossing. Hoewel hier wel enige druk van investeerders voor nodig was zoals ik uit betrouwbare bron vernomen heb.
En inderdaad voor meerdere projecten precies hetzelfde. Ik had ook wel wat variatie verwacht. Misschien is de portefeuille als één geheel verkocht en kiezen ze daarom hiervoor omdat de projecten niet afzonderlijk zijn verkocht.
Ik was ook wel verrast door de opmerking: "Ten derde blijken de door de projecteigenaar afgegeven zekerheden onjuist te zijn." Daar zou ik wel meer over willen weten. Hoezo 'onjuist'? Waren het dan wel 'zekerheden'? Zekerheden mogen niet onzeker zijn. En wat is de rol van SIG daarin? SIG moet zekerheden (primair hypotheek) goed vastleggen en niet afgaan op de blauwe ogen van de projecteigenaar.
En inderdaad voor meerdere projecten precies hetzelfde. Ik had ook wel wat variatie verwacht. Misschien is de portefeuille als één geheel verkocht en kiezen ze daarom hiervoor omdat de projecten niet afzonderlijk zijn verkocht.
Ik was ook wel verrast door de opmerking: "Ten derde blijken de door de projecteigenaar afgegeven zekerheden onjuist te zijn." Daar zou ik wel meer over willen weten. Hoezo 'onjuist'? Waren het dan wel 'zekerheden'? Zekerheden mogen niet onzeker zijn. En wat is de rol van SIG daarin? SIG moet zekerheden (primair hypotheek) goed vastleggen en niet afgaan op de blauwe ogen van de projecteigenaar.
Ik vermoed dat op vermogen in privégelden betreft, waardoor ze tot 100% wilde financieren. Dit is natuurlijk niet te controleren en kan elk moment fluctueren, zeker bij de jongens van het snelle geld. Volgens mij zijn de hypotheken gewoon goed gevestigd. Ik ben ondanks de droevige omstandigheden, blij dat ik gewoon vergoed ben en in deze panden niet in schijf 2 ben ingestapt. Zat hier moet ik zeggen ook zeer basis in, daar ik de verwachte huuropbrengst al zeer optimistisch vond
Fijn dat SIG het op de juiste manier afhandeld, als ik even google kom ik zo op Nick van de Veestraat uit.
Project januari 2022 voor 590k
¤ 219.000 peildatum 01-01-2020
Geschatte opbrengsten zo rond de 405/410k als ik zeg 100%/75% voor aflossing en 10 maanden rente op 1A. (geen idee hoe lang daar de achterstand precies is) Misschien nog wat kosten voor de vereffenaar dus zeg 415k als verkoopprijs?
Peildatum WOZ-waarde 01-01-2022 265.000 euro 01-01-2021 227.000 euro
Op vrijdag 9 juni 2023 09:35 schreef gaanmetdiebanaan het volgende: SIG is eruit met de afwikkeling van de Akkerstraat. Geen grote verrassingen, wat mij betreft conform verwachting afgerekend (hoewel je kunt twisten of voor schijf 1B niet eerst de rente betaald zou moeten worden voor de aflossing, maar dat is lood om oud ijzer).
[..]
Ze volgen blijkbaar uit de AV artikel 10.4 (eerst aflos, dan rente) en niet 39.5 (eerst rente, dan aflos). Ik had verwacht dat ze van 39.5 zouden uitgaan omdat daar van een gedwongen verkoop wordt uitgegaan. Voor de verdeling over de schijven maakt het verder niet uit, het belangrijkste is dat ze het (zoals door investeerders ook duidelijk als verwachting hier is aangegeven) per schijf afhandelen.
Op vrijdag 9 juni 2023 10:23 schreef Incitatus3 het volgende: Ik was ook wel verrast door de opmerking: "Ten derde blijken de door de projecteigenaar afgegeven zekerheden onjuist te zijn." Daar zou ik wel meer over willen weten. Hoezo 'onjuist'? Waren het dan wel 'zekerheden'? Zekerheden mogen niet onzeker zijn. En wat is de rol van SIG daarin? SIG moet zekerheden (primair hypotheek) goed vastleggen en niet afgaan op de blauwe ogen van de projecteigenaar.
Zoals door @Hanzul2 aangegeven is dat denk ik: "doordat de aanvragers van dit project voldoende eigen middelen aan overwaarde en geld in eigendom hebben.". Het valt me wel tegen dat sig dat nu schijnbaar als afgegeven zekerheden presenteert (en daar tussen de regels door te lezen had verwacht ook nog geld te kunnen halen als het mis zou gaan) want dat kun je toch echt niet met droge ogen blijven beweren, zeker niet als er zoveel panden/leningen spelen waar steeds "dezelfde zekerheden" worden afgegeven. Sig spreek van namelijk van "afgegeven zekerheden", het in bezit hebben van iets is lijkt me primair geen afgegeven zekerheid en een ha is wat mij betreft alleen een morel actie (en tijdelijek situatie), daar is als het mis gaat natuurlijk niets meer over, dat hebben we al bij andere cf projecten gezien, o.a. horeca in amsterdam waar ineens geen privebezittingen mere waren.
Wat betreft laatste opmerking: dat is inderdaad zorgelijk, wat zijn dit soort zekerheden dan nog waard? Iets anders: ik zit niet in dit project maar helaas wel in een aantal andere met soortgelijke problemen en probeer in te schatten wat de uitkomst van de procedures is, daarom enkele inhoudelijke vragen: -ik ken de verdeling over de schijven niet maar ben benieuwd naar het totale recoverypercentage -wat is ongeveer de doorlooptijd van de procedure, hoe lang duurde het vanaf de ingebrekestelling tot de uitbetaling
HA is ook "een zekerheid", maar wat mij betreft in beginsel (vrijwel) niets waard als het mis gaat. Ik ben dan ook wat verbaasd dat sig dat als "afgegeven zekerheid" presenteert en verbaasd lijkt te zijn dat daar niets te halen is, dat hadden ze toch wel kunnen bedenken.
Op vrijdag 9 juni 2023 10:06 schreef NaRegenDeZon het volgende: Type foutje in de opening SUG=SIG kan het niet veranderen. Hulde aan SIG dat men gekozen heeft voor de enige juiste oplossing. Hoewel hier wel enige druk van investeerders voor nodig was zoals ik uit betrouwbare bron vernomen heb.
Voor mij is dit reden om weer te overwegen te investeren in SiG 1A projecten nu duidelijk is dat ze dit correct af gaan wikkelen.
En dank aan de investeerders die de benodigde zetjes gegeven hebben
[..] Ze volgen blijkbaar uit de AV artikel 10.4 (eerst aflos, dan rente) en niet 39.5 (eerst rente, dan aflos). Ik had verwacht dat ze van 39.5 zouden uitgaan omdat daar van een gedwongen verkoop wordt uitgegaan.
39.5 betreft een gedwongen verkoop door SiG. Dat is hier niet het geval. De verrefenaar handelt in opdracht van anderen ivm afwikkeling erfenis. Hierdoor is het een bijzondere, maar volgens voorwaarden wel een reguliere aflossing.
[..] Voor mij is dit reden om weer te overwegen te investeren in SiG 1A projecten nu duidelijk is dat ze dit correct af gaan wikkelen.
En dank aan de investeerders die de benodigde zetjes gegeven hebben
mijn opmerkingen omtrent de SIG afwikkeling ; - Zelf zit ik 2x in schijf 1A dus spring er wat dat betreft uit - inzake zekerheden ; HA, het hebben van overwaardes in OG of het hebben v gelden in privé zijn en blijven moment opnames. Ze geven een indicatie maar uiteindelijk niet meer dan dat. - hypotheek of pandrecht is een duidelijke vastlegging. - Het bezit van een eigen huis (liefst met overwaarde) laat ik zwaarder meewegen bij mijn beoordeling van de HA , de druk om huis & haard te verliezen als geldnemer is meestal wel een issue. - Het is vervelend voor de deelnemers in schijf 2 & 3, maar inderdaad hoger rendement met hoger risico. Als je als deelnemer bij SIG naast spreiding over projecten ook consequent schijf 3 neemt heb je circa 2% meer rendement als in schijf 1A dus in basis ook meer en sneller "ruimte" om een default op te vangen en zodoende nog een acceptabel R over te houden. - een slecht rekensommetje, stel je hebt 100 proj SIG met elk een inleg van 1k (100k totaal) brengt jaarlijks 2k meer rente op, dit gedurende zeg de afgelopen 5 jaren = ongev 10k , waarvan je er nu 2k of 3k moet afschrijven. - Hogere rente creëert sneller ruimte ter compensatie van tegenvallers bij voldoende spreiding. - Zelf ben ik bij SIG een 1A belegger, dit komt vanuit de onbekendheid toen ik met SIG begon, heb weleens nagedacht en globaal berekend de effecten van dezelfde spreiding maar dan consequent schijf 3. - Standpunt niet verandert vanwege het totale risicoprofiel van mijn gehele portefeuille (aandelen, ETF's, prof fds, crowdf etc).
[ Bericht 5% gewijzigd door peterc op 09-06-2023 13:24:21 ]
[..] HA is ook "een zekerheid", maar wat mij betreft in beginsel (vrijwel) niets waard als het mis gaat. Ik ben dan ook wat verbaasd dat sig dat als "afgegeven zekerheid" presenteert en verbaasd lijkt te zijn dat daar niets te halen is, dat hadden ze toch wel kunnen bedenken.
Ik zie dit vooral als een enigszins ongelukkige formulering in het mailtje. Voor mij is het duidelijk dat het simpelweg gaat om de waarde van de HA die tegenvalt.
En uiteraard is de waarde van HA altijd een momentopname, maar tussen de regels door lees ik dat de hoofdoorzaak dat het tegenvalt is dat er door de geldlener bewust verkeerde informatie is verstrekt over zijn totale financiele situatie ten tijde van de start van het project.
- Standpunt niet verandert vanwege het totale risicoprofiel van mijn gehele portefeuille (aandelen, ETF's, prof fds, crowdf etc).
wat zijn prof FDS?
Hoe is jouw risicoverdeling? Ik zit ver boven de 10% in CF, omdat ik m.n. de cashflow stabiliteit fijn vindt. Afgelopen jaren wel wat af moeten boeken, maar dat is m.n. P2P-gerelateerd. CF-portefeuille is stabiel. Al het meerdere gaat in ETF's, geen losse aandelen.
[..] 39.5 betreft een gedwongen verkoop door SiG. Dat is hier niet het geval. De verrefenaar handelt in opdracht van anderen ivm afwikkeling erfenis. Hierdoor is het een bijzondere, maar volgens voorwaarden wel een reguliere aflossing.
Maar dat betekent dus dat sig geen gebruik heeft gemaakt van de opeisingsgronden voor het opzeggen van de overeenkomst (artikel 21.8). Ik zit niet in een van de projecten en vroeg me al langer af waarom sig zich afhankelijk van de vereffenaar opstelde, maar als ze geen gebruik hebben gemaakt van de opeisingsgronden (het waarom daarvan is een andere discussie lijkt me) dan is dat inderdaad een logisch gevolg.
[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 09-06-2023 15:15:07 ]
Hoe is jouw risicoverdeling? Ik zit ver boven de 10% in CF, omdat ik m.n. de cashflow stabiliteit fijn vindt. Afgelopen jaren wel wat af moeten boeken, maar dat is m.n. P2P-gerelateerd. CF-portefeuille is stabiel. Al het meerdere gaat in ETF's, geen losse aandelen.
Sorry Jaco078 (prof fds) zijn profiel-beleggingsfondsen (waarvan je het risicoprofiel zelf bepaalt) die elke grootbank (ABN / ING) en bijv Robeco (Robeco One) en andere instellingen aanbieden. Zoals jij weet een makkelijke laagdrempelige instap voor (beginnende) beleggers tegen lage kosten. Mijn beleggingen heb ik deels gekenmerkt als offensief voor aanvulling op mijn pensioen en deels (redelijk) defensief als parallel-inkomen/vermogensopbouw tot aan mijn pensioen. CF valt onder het parallel-inkomen.
Ben een keer ingestapt in een dergelijk profielfonds en leg structureel periodiek in, R is niet super maar loopt toch aardig op, laat het lekker voortsudderen.
In CF zit ik ook ver boven de 10% gaat richting de 25%, wat defaults gehad (beginnersfouten) maar daarna viel het reuze mee. Ook ik vind de cashflow stabiliteit en forecast fijn. Hetgeen overblijft gebruik ik voor goede CF projecten en structurele periodieke inleg in mn de ETF's. En als ik de ¤ onverhoopt nodig heb in het geval dat er iets met mijn inkomen / gezondheid / werk gebeurt dan kan ik de terugbetalingen uit CF portefeuille hiervoor evt aanwenden indien nodig. Mijn CF projecten met de verwachte cash hieruit geeft mij een comfortabel gevoel voor de komende jaren. Als je op tijd begint met vermogensopbouw doet het geen pijn wordt het leven op termijn easy, weet bijna zeker dat jij er ook zo over denkt en naar handelt.
Nw SIG , durf ik wel mee te nemen, appartementen doen 210k-230k op funda Vrijheidslaan 83 LIVE 11 juni 14.30 uur Markwaarde vrije verkoop ¤ 230.000 Marktwaarde verh. staat ¤ 205.000 WOZ-waarde ¤ 214.000 peildatum 01-01-2022 Totale Financieringsbehoefte ¤ 184.500 Schijf 1A ¤ 102.500 Schijf 1B ¤ 41.000 Schijf 2 ¤ 30.750 Schijf 3 ¤ 10.250 Looptijd: Deze lening heeft een looptijd en rentevast periode van 3 jaar. Methodiek aflossen schijf 2 en 3: op annuïteitenbasis aflossen in 30 jaar. De volledige lening wordt ingeschreven voor een bedrag van: ¤ 184.500 Voor de verbouwing wordt een bedrag in een bouwdepot gezet. Dit bedraagt: ¤ 54.225 De geldlening, welke verstrekt wordt door SamenInGeld, bedraagt: ¤ 130.275
Op vrijdag 9 juni 2023 18:54 schreef peterc het volgende: Nw SIG , durf ik wel mee te nemen, appartementen doen 210k-230k op funda Vrijheidslaan 83 LIVE 11 juni 14.30 uur
37 jaar en in de IVA, dan heb je veel pech gehad in je leven.
[..] Sorry Jaco078 (prof fds) zijn profiel-beleggingsfondsen (waarvan je het risicoprofiel zelf bepaalt) die elke grootbank (ABN / ING) en bijv Robeco (Robeco One) en andere instellingen aanbieden. Zoals jij weet een makkelijke laagdrempelige instap voor (beginnende) beleggers tegen lage kosten. Mijn beleggingen heb ik deels gekenmerkt als offensief voor aanvulling op mijn pensioen en deels (redelijk) defensief als parallel-inkomen/vermogensopbouw tot aan mijn pensioen. CF valt onder het parallel-inkomen.
Ben een keer ingestapt in een dergelijk profielfonds en leg structureel periodiek in, R is niet super maar loopt toch aardig op, laat het lekker voortsudderen.
In CF zit ik ook ver boven de 10% gaat richting de 25%, wat defaults gehad (beginnersfouten) maar daarna viel het reuze mee. Ook ik vind de cashflow stabiliteit en forecast fijn. Hetgeen overblijft gebruik ik voor goede CF projecten en structurele periodieke inleg in mn de ETF's. En als ik de ¤ onverhoopt nodig heb in het geval dat er iets met mijn inkomen / gezondheid / werk gebeurt dan kan ik de terugbetalingen uit CF portefeuille hiervoor evt aanwenden indien nodig. Mijn CF projecten met de verwachte cash hieruit geeft mij een comfortabel gevoel voor de komende jaren. Als je op tijd begint met vermogensopbouw doet het geen pijn wordt het leven op termijn easy, weet bijna zeker dat jij er ook zo over denkt en naar handelt.
ik ben het volledig met je eens, mooie analyse en mooi geschetst.
Paar kleine aanvullingen: -hypotheek aflossen blijft voor mij comf. voelen (deels lineair), ondanks dat de rente laag is. -maandelijks automatisch etf's aankopen geeft rust en geen omkijken; -los van zekerheden die gesteld worden bij Crowfdfunding, blijft het platformrisico ook relevant. Denk aan de wanprestaties van KOM en Max. -ga niet voor snel geld. Mijn investeringen (jong en naief destijds) en still learning bij Envestio, DoFinance, Kuetzal, Crowdestor af moeten boeken als Scam. 4 x ingetrapt. -factor tijd. Door Einstein het 8e wereldwonder genoemd; blijf herinvesteren!
Op vrijdag 9 juni 2023 18:54 schreef peterc het volgende: Nw SIG , durf ik wel mee te nemen, appartementen doen 210k-230k op funda Vrijheidslaan 83 LIVE 11 juni 14.30 uur Markwaarde vrije verkoop ¤ 230.000 Marktwaarde verh. staat ¤ 205.000 WOZ-waarde ¤ 214.000 peildatum 01-01-2022 Totale Financieringsbehoefte ¤ 184.500 Schijf 1A ¤ 102.500 Schijf 1B ¤ 41.000 Schijf 2 ¤ 30.750 Schijf 3 ¤ 10.250 Looptijd: Deze lening heeft een looptijd en rentevast periode van 3 jaar. Methodiek aflossen schijf 2 en 3: op annuïteitenbasis aflossen in 30 jaar. De volledige lening wordt ingeschreven voor een bedrag van: ¤ 184.500 Voor de verbouwing wordt een bedrag in een bouwdepot gezet. Dit bedraagt: ¤ 54.225 De geldlening, welke verstrekt wordt door SamenInGeld, bedraagt: ¤ 130.275
Ben benieuwd wat ze daar gaan verbouwen voor 55k en of ze toestemming hebben van de vve. Wordt in de tekst niet over gerept.
[..] Ben benieuwd wat ze daar gaan verbouwen voor 55k en of ze toestemming hebben van de vve. Wordt in de tekst niet over gerept.
Voor aanpassingen in het appartement heb je geen toestemming vd VvE nodig, dus nw keuken, badkamer, vloer, deuren, stucwerk, tussenmuurtje (geen draag-) erin/eruit usw kun je gewoon aan de gang. Ff medebewoners informeren is wel zo netjes. Weet niet wat ze gaan doen maar kan snel gaan.
[..] Voor aanpassingen in het appartement heb je geen toestemming vd VvE nodig, dus nw keuken, badkamer, vloer, deuren, stucwerk, tussenmuurtje (geen draag-) erin/eruit usw kun je gewoon aan de gang. Ff medebewoners informeren is wel zo netjes. Weet niet wat ze gaan doen maar kan snel gaan.
Dat is wel bekend. Maar wat je beschrijft kan luxe voor 20k. Ik denk zo maar dat ze hem gaan verhokken....
Deze week mag er ook een klein vlaggetje uit voor Hotel aan de Linge (KoM): met de nodige vertraging toch de eindstreep gehaald. Daarmee sloot ik mijn laatste nog lopende project bij KoM af.
Wellicht volgen er nog wat betalingen uit hoofde van de betalingsregeling van Adobe Solar Energy (trouwe betaler toen de regeling eenmaal liep), en dan is het boek KoM echt uit voor mij.
die laatste foto inderdaad, wel jammer dat er niet echt duidelijk is wat ze nu precies met het pand gaan doen en het geld. Misschien dat ze ooit een herfinanciering doen en dan de foto's gaan delen.
Toevoeging: Zij is trouwens Vietnamees, is in NL sinds ongeveer 2010, in november 2022 zijn ze getrouwd.
[ Bericht 3% gewijzigd door Tjalala op 10-06-2023 09:51:40 ]
Op zaterdag 10 juni 2023 02:10 schreef ETphonehome het volgende: Deze week mag er ook een klein vlaggetje uit voor Hotel aan de Linge (KoM): met de nodige vertraging toch de eindstreep gehaald. Daarmee sloot ik mijn laatste nog lopende project bij KoM af.
Wellicht volgen er nog wat betalingen uit hoofde van de betalingsregeling van Adobe Solar Energy (trouwe betaler toen de regeling eenmaal liep), en dan is het boek KoM echt uit voor mij.
Ik heb gisteren ook een bedrag mogen ontvangen van KOM maar een specificatie ontbreekt ditmaal
Vermoedelijk de reguliere betalingen van The Color HD en VdBoon, en iets van recovery denk ik. De Vest Projecten en/of Frites de la Maison?
Je hebt een investeringstoezegging gedaan in Da Costakade 11 bis A te Utrecht. Helaas krijgen wij geen duidelijke communicatie met de projecteigenaar met betrekking tot de passagedatum en daarom is besloten om de toezeggingen en daarmee het project te annuleren. Jouw investeringstoezegging komt hiermee te vervallen.
Mbt de afwikkeling van nick. Iemand nog iets gehoord hoe het nu met de verpanding van de huurinkomsten zit bij SiG? Ik zou toch wat info verwachten waar die 11 maanden aan huur zijn gebleven, vooral ook omdat SiG daar pandrecht op zou hebben.
Op zaterdag 10 juni 2023 22:59 schreef dyna18 het volgende: Mbt de afwikkeling van nick. Iemand nog iets gehoord hoe het nu met de verpanding van de huurinkomsten zit bij SiG? Ik zou toch wat info verwachten waar die 11 maanden aan huur zijn gebleven, vooral ook omdat SiG daar pandrecht op zou hebben.
Het is de vraag of daar een pandrecht op was gevestigd. In de AV staat dat er een pandrecht gevestigd kan worden.
Je hebt een investeringstoezegging gedaan in Da Costakade 11 bis A te Utrecht. Helaas krijgen wij geen duidelijke communicatie met de projecteigenaar met betrekking tot de passagedatum en daarom is besloten om de toezeggingen en daarmee het project te annuleren. Jouw investeringstoezegging komt hiermee te vervallen.
Had al niet een al te pet op van Lex. Beetje veel bla-bla-bla. Nu dit erbij. Zijn de projecten van Lex niet voor mij bestemd.
Volgens commentaar op trustpilotposts zou MAX updatetabs hebben toegevoegd aan de leningen, die worden de komende weken "gevuld". Ik snap dat dit vullen even duurt maar in mijn portefeuiile zie ik helemaal geen updatetabs. Iemand hier wel?
[..] Het is de vraag of daar een pandrecht op was gevestigd. In de AV staat dat er een pandrecht gevestigd kan worden.
Aanvulling, het is ook maar de vraag is of het pandrecht in stand zou blijven (zie https://www.dirkzwager.nl/kennis/artikelen/pandrecht-op-huurvorderingen/). Ik heb begrepen dat bij faillisement bijvoorbeeld de verpanding van huurpenningen vervalt, dan zou namelijk de curator degene zijn die het recht heeft de huur te innen niet meer de pandhouder. Ik zou me kunnen voorstellen dat zoiets ook na het aanstellen van een vereffenaar speelt, misschien dat iemand hier daar iets mee kennis/ervaring van heeft?
Op zondag 11 juni 2023 13:07 schreef Slingervinger het volgende: Volgens commentaar op trustpilotposts zou MAX updatetabs hebben toegevoegd aan de leningen, die worden de komende weken "gevuld". Ik snap dat dit vullen even duurt maar in mijn portefeuiile zie ik helemaal geen updatetabs. Iemand hier wel?
Klopt, ik heb wel even moeten zoeken maar die info staat bij de pitch. Overigens is het een grote gemiste kans van MCF om deze info niet met hun investeerders te delen maar wel elders publiek als een positief punt te communiceren, dat bevestigt wel mijn menigen over de minachting van MCF richting de investeerders ook al willen ze anders doen geloven, laat het dan ook eens zien zou ik zeggen.
Je komt er (o.a., mogelijk zijn er snellere/beter routes) door in te loggen naar Investeringen te gaan, op het "oogje" recht te klikken bij een investering en dan vervolgens op Toon Pitch te klikken en dan naar Updates te gaan.
Voorbeeld: (overigens is de info daar niet compleet, of er is inderdaad nooit toestemming voor de verleningen gegeven, wat ik altijd al van mening was)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..] Klopt, ik heb wel even moeten zoeken maar die info staat bij de pitch. Overigens is het een grote gemiste kans van MCF om deze info niet met hun investeerders te delen maar wel elders publiek als een positief punt te communiceren, dat bevestigt wel mijn menigen over de minachting van MCF richting de investeerders ook al willen ze anders doen geloven, laat het dan ook eens zien zou ik zeggen.
Je komt er (o.a., mogelijk zijn er snellere/beter routes) door in te loggen naar Investeringen te gaan, op het "oogje" recht te klikken bij een investering en dan vervolgens op Toon Pitch te klikken en dan naar Updates te gaan.
Voorbeeld: (overigens is de info daar niet compleet, of er is inderdaad nooit toestemming voor de verleningen gegeven, wat ik altijd al van mening was)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zeer veel dank voor posten, communicatie van MAX weer slordig ("updatetab" die overigens wel bij een andere lening zat. In jouw voorbeeld staat een update zowel bij "update" als in de pitch zelf). Eens dat investeerders kennelijk niet zo belangrijk zijn, het gaat ze uiteindelijk vooral om een ECSPR te krijgen
SPOILER
[ Bericht 5% gewijzigd door Slingervinger op 11-06-2023 14:22:29 ]
[..] Zeer veel dank voor posten, communicatie van MAX weer slordig ("updatetab"). Eens dat investeerders kennelijk niet zo belangrijk zijn, het gaat ze uiteindelijk vooral om een ECSPR te krijgen
Dat is weer MAX. Alles behalve maximaal helder & duidelijk.
[..] Dat is weer MAX. Alles behalve maximaal helder & duidelijk.
Dat is waar maar inhoudelijk wel een verbetering, in lijn met bv Estateguru die het ook zo doet. Nu nog een tweedehands markt en een early exit en het gaat op een echt platform lijken
[..] Had ook verwacht dat deze sneller vol zou komen.
Ik doe ‘veilig’ mee in 1A.
De troosteloze uitstraling van de woning en omgeving weerhouden mij ervan er in te investeren. In plaats daarvan het saldo van de ewallet maar in de recreatiebungalow gestoken. Het verstand zegt me dat het extra risico niet de 0.75% extra rente waard is maar ja, het is zomer.
Net de maandelijkse financiële administratie gedaan en het viel me op dat ik nogal wat aflossingsvrije investeringen heb die over niet al te lange tijd (tussen de 3 tot 9 maand) aflopen. Denken jullie dat er veel herfinancieringsproblemen aan zitten te komen of zou het meevallen?
Ik verwacht dat veel aflossingsvrije leningen via hetzelfde platform herfinancierd worden. “Project heeft altijd betaald, rente nu wat hoger als gevolg van hogere marktrente, u krijgt eerste kans om opnieuw mee te doen” en dan duimen.
Goed voor de platforms, ondernemers en als de onroerend goed markt niet veel verder zakt kan het risico voor de investeerders ook beperkt zijn. Het zou alleen handig zijn als onze glazen bol hierbij kon adviseren 😬
[..] Had ook verwacht dat deze sneller vol zou komen.
Ik doe ‘veilig’ mee in 1A.
Alleen als je nerdy bent - zoals ik - zet je op zo'n prachtige zonnige dag de wekker voor een investeringskans. Leg dat maar eens uit aan je vrienden die met je mee naar het strand zijn..." Ja das mn wekker, ik moet even investeren"
Op zondag 11 juni 2023 17:59 schreef escortmk2 het volgende: Ik verwacht dat veel aflossingsvrije leningen via hetzelfde platform herfinancierd worden. “Project heeft altijd betaald, rente nu wat hoger als gevolg van hogere marktrente, u krijgt eerste kans om opnieuw mee te doen” en dan duimen.
Goed voor de platforms, ondernemers en als de onroerend goed markt niet veel verder zakt kan het risico voor de investeerders ook beperkt zijn. Het zou alleen handig zijn als onze glazen bol hierbij kon adviseren 😬
Qua bedrag loopt bij mij de komende 6 maanden 9% van mijn uitstaande CF portefeuille af (bedrag uitstaand aan aflossingsvrije projecten / totaal uitstaand aan CF).
Of ik mee ga in het "u krijgt als eerste de kans om opnieuw mee te doen" zal vooral afhangen van LTV, en of er een stabiele (huur)inkomsten stroom is die de kosten dekt. De Renovita's uit mijn portefeuille zoals eerder deze week besproken (zit er niet in overigens) verleng ik niet.
[..] Alleen als je nerdy bent - zoals ik - zet je op zo'n prachtige zonnige dag de wekker voor een investeringskans. Leg dat maar eens uit aan je vrienden die met je mee naar het strand zijn..." Ja das mn wekker, ik moet even investeren"
Niet uitleggen, komen vanzelf achter als jij tzt straks lekker thuis in de zon kunt zitten en zij nog naar hun werk moeten. Ik ken er een die al in de zon zit.
[..] Niet uitleggen, komen vanzelf achter als jij tzt straks lekker thuis in de zon kunt zitten en zij nog naar hun werk moeten. Ik ken er een die al in de zon zit.
Ik kan nog niet in de zon maar werk er wel naar toe met mijn investeringen, groeit gestaag :-)
[..] Qua bedrag loopt bij mij de komende 6 maanden 9% van mijn uitstaande CF portefeuille af (bedrag uitstaand aan aflossingsvrije projecten / totaal uitstaand aan CF).
Of ik mee ga in het "u krijgt als eerste de kans om opnieuw mee te doen" zal vooral afhangen van LTV, en of er een stabiele (huur)inkomsten stroom is die de kosten dekt. De Renovita's uit mijn portefeuille zoals eerder deze week besproken (zit er niet in overigens) verleng ik niet.
Ik heb het nog niet precies nagekeken maar ik denk dat bij mij de komende 6 maanden wel 20-25 procent af loopt. Zoals het er nu naar uit ziet gaat het niet lukken alles te herinvesteren.
Met de oplossing voor wijlen Nick, komt daar voor mij wel een extra mogelijkheid terug dus daar kan wellicht wat geld naartoe in 1A.
[..] Niet uitleggen, komen vanzelf achter als jij tzt straks lekker thuis in de zon kunt zitten en zij nog naar hun werk moeten. Ik ken er een die al in de zon zit.
Ik was afgelopen week halverwege de middag bij mijn tandarts voor de half jaarlijkse controle, vroeg de beste man na afloop uit belangstelling wat ik ging, of ik nog aan het werk ging die middag. Op mijn antwoord dat ik niet meer werkte en lekker in het zonnetje ging zitten, was zijn reactie "wat doe ik verkeerd?".
[..] Ik was afgelopen week halverwege de middag bij mijn tandarts voor de half jaarlijkse controle, vroeg de beste man na afloop uit belangstelling wat ik ging, of ik nog aan het werk ging die middag. Op mijn antwoord dat ik niet meer werkte en lekker in het zonnetje ging zitten, was zijn reactie "wat doe ik verkeerd?".
En je kon zelfs in 1 keer afrekenen ipv 10 termijnen van een tientje
[..] Ik was afgelopen week halverwege de middag bij mijn tandarts voor de half jaarlijkse controle, vroeg de beste man na afloop uit belangstelling wat ik ging, of ik nog aan het werk ging die middag. Op mijn antwoord dat ik niet meer werkte en lekker in het zonnetje ging zitten, was zijn reactie "wat doe ik verkeerd?".
Tandartsen werken voor hun tweede of derde huis, daar hoef je geen medelijden mee te hebben
[..] Tandartsen werken voor hun tweede of derde huis, daar hoef je geen medelijden mee te hebben
Nee, zeker geen medelijden. Hij en zijn vrouw, (want samen de praktijk) hebben in de loop der jaren wel genoeg verdiend aan me. En volgens mij heeft hij nog gewoon te veel plezier in zijn werk om al te stoppen. Was denk ik ook meer grappig bedoeld.
Wat betreft in de zon zitten, morgen weer een zonnige en warme dag, voor mij te warm om in de zon te zitten, kan daar niet meer zo goed tegen. Denk dat ik morgen dan maar als de zon daar een beetje weg is, 's mddags lekker op mijn dakterras ga zitten ipv in de tuin. Afgelopen week had ik de tegels daar weer ontdaan van die vieze groene aanslag en ook de loungemeubels wat schoon gemaakt, dus nu weer helemaal klaar voor lekker loungen.
Ben na dit rondje toch benieuwd naar de leeftijd van de meeste fokkers. Ik zit pas net in mijn twintige jaren. Die dagen in de zon gaan zitten kan ik nu nog niet maar hopelijk langzaam steeds meer.
Overigens te laat voor SIG Gouda Vrijheidslaan 83 1A dus neem hem in 1B mee.
Overigens te laat voor SIG Gouda Vrijheidslaan 83 1A dus neem hem in 1B mee.
Pas wel op dat het risico van 1b flink groter is dan schijf 1A. Het lijkt een klein verschil in dekking, maar zodra er maar weinig geld bij een probleem project terug komt, zijn vaak alle schijven behalve 1A de klos.
Het klein beetje meer rente staat dan niet goed in verhouding met het hogere risico. Ik zou zelfs durven beweren dat de prijs/risicoverhouding bij schijf 3 beter is dan bij 1b (en 2)
[..] Tja, recovery en Flanderijn zijn toch wel de achilleshiel bij GvE. Ik heb een groot deel van mijn leergeld bij GvE betaald, met name met projecten uit 2016-2017: Het totale default bedrag in mijn portefeuille bij GvE is als volgt onder te verdelen op het moment:
• definitief afgeschreven: 20%
• recovered: 11%
• lopende regeling: 26%
• met de noorderzon vertrokken / schuldsanering / we weten het eigenlijk ook niet: 43%
Met name de 26% met een lopende regeling is een groot grijs gebied: 6 projecten met een lopende regeling, de enige die duidelijk is, en correct nagekomen wordt is:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Heb er zojuist maar weer eens een mail aan gewaagd, gevraagd om een update van de 5 projecten waarvan de betalingsregeling niet materialiseert.
2016-2017 waren allemaal projecten zonder hypotheek. 1 van de 5 met een betalingsregeling is echter een ontwikkelings project uit 2018 waarvan de hoofdsom afgelost is tegen vrijgeven van zekerheden. Nu, 3 jaar later, staat er nog steeds 50% van de rente open.
Vandaag op 2 v.d. 5 projecten een inhoudelijke reactie gehad: van het ontwikkelings project gaat er weer een afdracht komen. Van een van de andere projecten moest eerst Flanderijn nog even eten blijkbaar. De overige 3 verstoppen zich nog even uit het zicht van GvE in de administratie van Flanderijn (of Flanderijn was ze ook een beetje vergeten, wie zal het zeggen?)
SPOILER
[..] Pas wel op dat het risico van 1b flink groter is dan schijf 1A. Het lijkt een klein verschil in dekking, maar zodra er maar weinig geld bij een probleem project terug komt, zijn vaak alle schijven behalve 1A de klos.
Het klein beetje meer rente staat dan niet goed in verhouding met het hogere risico. Ik zou zelfs durven beweren dat de prijs/risicoverhouding bij schijf 3 beter is dan bij 1b (en 2)
[..] Vandaag op 2 v.d. 5 projecten een inhoudelijke reactie gehad: van het ontwikkelings project gaat er weer een afdracht komen. Van een van de andere projecten moest eerst Flanderijn nog even eten blijkbaar. De overige 3 verstoppen zich nog even uit het zicht van GvE in de administratie van Flanderijn (of Flanderijn was ze ook een beetje vergeten, wie zal het zeggen?)
SPOILER
Conclusie, het is handiger om zelf af en toe eens navraag te doen...
[..] Tandartsen werken voor hun tweede of derde huis, daar hoef je geen medelijden mee te hebben
Of voor de alimentatie van zijn 1e vrouw nu hij de vullingen onderzoekt van de tandartsassistente. Kon ook nog een slechte zin verzinnen met "trekken" maar laat maar.
[..] Of voor de alimentatie van zijn 1e vrouw nu hij de vullingen onderzoekt van de tandartsassistente. Kon ook nog een slechte zin verzinnen met "trekken" maar laat maar.
Gaatjes vullen dat gaat ze idd goed af
Anyway ik heb me aangewend niet een praatje te maken met de tandarts want de meter loopt meedogenloos door
Een hele nette woning. Wat er van de overwaarde over een tijdje nog over is moet blijken, maar zelfs in een negatief scenario is de lening voor een fors deel gedekt en de dame weet wat ze overneemt. Ik zou deze wel mee willen nemen.
'Werkzaam bij' is trouwens wel een breed begrip. Dat kan zijn als bedrijfsleidster maar ook als kassière o.i.d.
[..] Een hele nette woning. Wat er van de overwaarde over een tijdje nog over is moet blijken, maar zelfs in een negatief scenario is de lening voor een fors deel gedekt en de dame weet wat ze overneemt. Ik zou deze wel mee willen nemen.
'Werkzaam bij' is trouwens wel een breed begrip. Dat kan zijn als bedrijfsleidster maar ook als kassière o.i.d.
ik blijf het altijd apart vinden hoe de HA als zekerheden worden geschreven (waarbij eigenlijk nooit wat overblijft) en in dit geval is de HA eigenlijk vergeven door de 2e hypotheek. Kan er dan nog wel aangegeven worden dat de HA materieel is door overwaarde in onroerend goed, aangezien na de 2 hypotheek er geen sprake is van enige overwaarde? Natuurlijk kan het zijn dat ze nog meer onroerend goed hebben, maar het is altijd gebleken om tijdens het lezen 'gaten' niet op te vullen met dingen die ook niet specifiek beschreven zijn dus die kans lijkt me nihil
[..] Een hele nette woning. Wat er van de overwaarde over een tijdje nog over is moet blijken, maar zelfs in een negatief scenario is de lening voor een fors deel gedekt en de dame weet wat ze overneemt. Ik zou deze wel mee willen nemen.
CCF/de broertjes van Lae*re, op zich een leuk projectje met weinig kans op default lijkt me, echter het is vooral een gun project voor @zeeland6 want het is in Zeeland en de rente is nog veel Zeeuwser. Ik had er graag een procentje bij gehad.
Op dinsdag 13 juni 2023 12:14 schreef obligataire het volgende: CCF/de broertjes van Lae*re, op zich een leuk projectje met weinig kans op default lijkt me, echter het is vooral een gun project voor @:Zeeland6 want het is in Zeeland en de rente is nog veel Zeeuwser. Ik had er graag een procentje bij gehad.
Met zo'n lage ltv en klein leenbedrag snap ik de rente wel,
[..] Ik had er vanmorgen om gevraagd Het bericht stond nog in hun 'achterstandensysteem'. ...
Niet zo best als hij de rente van 4.9% niet kan betalen
Misschien een 'geluk bij een ongeluk'. Laten ze de lening maar opeisen en met boeterente terugbetalen. Momenteel zijn er genoeg betere opties dan 4,9%.
[..] Misschien een 'geluk bij een ongeluk'. Laten ze de lening maar opeisen en met boeterente terugbetalen. Momenteel zijn er genoeg betere opties dan 4,9%.
Idem, werkkapitaal op ? / maar hetgeen ik niet snap voor zover ik kan beoordelen op de info / waarom zocht Willem niet proactief contact met CCF / als makelaar naar cliënten heeft hij een zorgplicht daarbij hoort informatie en communicatie / CCF en wij zijn ook "cliënten" / durf je ook als ondernemer eens een keer open (kwetsbaar) op te stellen. / iedereen kan het een keer tegenzitten maar dit soort gedrag (als het zo is) roept enkel weerstand op van degene die je kunnen helpen / ik zal het wel niet snappen
[..] Idem, werkkapitaal op ? / maar hetgeen ik niet snap voor zover ik kan beoordelen op de info / waarom zocht Willem niet proactief contact met CCF / als makelaar naar cliënten heeft hij een zorgplicht daarbij hoort informatie en communicatie / CCF en wij zijn ook "cliënten" / durf je ook als ondernemer eens een keer open (kwetsbaar) op te stellen. / iedereen kan het een keer tegenzitten maar dit soort gedrag (als het zo is) roept enkel weerstand op van degene die je kunnen helpen / ik zal het wel niet snappen
Als makelaar zal hij wel wat last hebben van minder huizenverkopen. Maar dan nog, als je die lage rente, met een klein beetje aflossing, al twee maanden lang niet kunt ophoesten dan is er iets goed mis daar.
De zekerheden zien er verder prima uit dus er zal best wel een oplossing uit de hoge hoed komen.
[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 13-06-2023 17:10:29 ]
[..] Als makelaar zal hij wel wat last hebben van minder huizenverkopen. Maar dan nog, als je die lage rente, met een klein beetje aflossing, al twee maanden lang niet kunt ophoesten dan is er iets goed mis daar.
De zekerheden zien er verder prima uit dus er zal best wel een oplossing uit de hoge hoed komen.
Verwacht ik ook. In de pitch was sprake van 195k werkkapitaal , en 14 terms betaald, inderdaad iets goed mis
Ondernemers hebben geen horeca ervaring, maar punten uit andere ondernemers ervaringen.
9%, maar de hypotheken dekken het leningbedrag niet op basis van LTV. Zonde horeca ervaring bij de ondernemers laat ik het aan me voorbijgaan. (En de overige 4 die op het moment aangekondigd zijn bij CcF ook trouwens).
SIG: Pallashof 54 te Brunssum Herfinanciering (3 jr)
In vergelijking met de eerste: * marktwaarde verhuurde staat: -20.000 (vrij van huur blijft gelijk) * huur: -100 p/m * totale financiering: -32.550 (LTV van 100% naar 89%) * WOZ: +19.000 * rente: van 4.95% naar 7.50% (schijf A) * financieel overschot per jaar is nog steeds afgerond 0,-
Ik heb er zelf wel een positief gevoel bij maar ik denk niet dat ik donderdag tijd heb.
[..] 9%, maar de hypotheken dekken het leningbedrag niet op basis van LTV. Zonde horeca ervaring bij de ondernemers laat ik het aan me voorbijgaan. (En de overige 4 die op het moment aangekondigd zijn bij CcF ook trouwens).
Mee eens, al maak ik zelf een uitzondering voor de drogisterij. Die neem ik sowieso basis mee. Van Laere twijfel ik over, erg laag rendement maar zal niet gauw bij Beheer terecht komen. Vanuit de B.V. nog net interessant.
[..] Ik ook wel, maar voor veel investeerders in box 3 wordt het netto verschil met een deposito wel erg klein zo. Maar goed hij zal best wel vol komen.
Ik brand mijn vingers er niet aan, precies om de reden die jij aan geeft. En dat toont maar weer eens aan dat het fiscale systeem hier geen goed antwoord op heeft.
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Nou het Nederlandse boxensysteem werkt toch heel anders uit Dan kun je nog zeggen dat iedereen een BV op kan richten maar het blijft ongelofelijk krom dat wij in dezelfde lening investeren en dat als het verwachte rendement hoog is we geen verschil merken omdat jij dan waarschijnlijk in privé investeert en als het laag rendement investering is, heb jij vanuit de BV een fiscaal beter arrangement. Behalve dat je particulieren hiermee benadeelt, druk je die ook in risicovolle investeringen. Dat moet je als overheid niet willen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Faraday01 op 13-06-2023 20:51:12 ]
Op dinsdag 13 juni 2023 12:14 schreef obligataire het volgende: CCF/de broertjes van Lae*re, op zich een leuk projectje met weinig kans op default lijkt me, echter het is vooral een gun project voor @:Zeeland6 want het is in Zeeland en de rente is nog veel Zeeuwser. Ik had er graag een procentje bij gehad.
[..] Ik brand mijn vingers er niet aan, precies om de reden die jij aan geeft. En dat toont maar weer eens aan dat het fiscale systeem hier geen goed antwoord op heeft.
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Nou het Nederlandse boxensysteem werkt toch heel anders uit Dan kun je nog zeggen dat iedereen een BV op kan richten maar het blijft ongelofelijk krom dat wij in dezelfde lening investeren en dat als het verwachte rendement hoog is we geen verschil merken omdat jij dan waarschijnlijk in privé investeert en als het laag rendement investering is, heb jij vanuit de BV een fiscaal beter arrangement. Behalve dat je particulieren hiermee benadeelt, druk je die ook in risicovolle investeringen. Dat moet je als overheid niet willen.
6.5 min 1.2 kosten en dan nog 2% aan kosten is 3,3% netto. Dit is iets wat je nu ook krijgt bij yapikredi voor een 3 jarig deposito, daar moet dan nog wel de box 3 spaartax vanaf.
Ik zit in de 1e tranche, dit lijkt me op zich een prima project. Sla zelf over omdat ik niet heel tevreden ben over NLI, zo kan ik bijvoorbeeld de eerste pitch nergens meer inzien terwijl ik dat nu wel graag had gewild. Bijvoorbeeld om te zien of de verpanding van de verzekeringsuitkering toen ook is toegezegd.
[..] Als ik het nummer in de url bekijk is het bij mij al de 12de keer dat ik ze oversla.
De pitch zegt dat in 2023 de totale investering ¤2.400.000 zal zijn waarvan 8 x ¤200.000 via Collin. Er was ook al eerder dan 2023 geld opgehaald. In 2021 ¤750.000 en in 2022 3 x ¤2000.000, eerst een non-publieke van ¤200.000 waarin aangegeven dat er nog 2 tranches van ¤200.000 zouden komen. https://www.collincrowdfund.nl/50plus-mobiel-b-v/ https://www.collincrowdfund.nl/50plus-mobiel/
Het betreft een 5-sterren crowdfundingproject voor CoCo Fresh Tea & Juice Utrecht. Op dit project wordt 8% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.
De actieve automatisch toegezegde investeerders krijgen 1 uur na publicatie als eerste de mogelijkheid om hun investering te bevestigen.
Vrijdag 16 juni om 12:00 uur zal het project worden opengesteld voor het nog resterende te financieren deel.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Moest even terugkijken naar de vorige update inzake dit project:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oftewel project nu van D**n en die stort nu al maandelijks extra geld bij SIG om straks hopelijk genoeg geld te hebben voor een herfinanciering tegen eventueel een lager bedrag dan nu is uitgeleend.
Nieuwe SIG: Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Bronsvoorderdijk 23 kavel 348 te Bathmen. Je kunt vanaf 16 juni 2023 om 13.00 uur investeren. Het betreft een nog te realiseren kavel met een recreatiewoning op een recreatiepark.
Dit project heeft een looptijd van 2,33 jaar (28 maanden)
Vorig jaar is de onderneming een financiering aangegaan via Collin Crowdfund voor de verbouwing, inrichting en inventaris van een nieuw aangewend bedrijfspand en dit jaar voor herfinanciering van het bedrijfspand. Deze nieuwe financiering is bedoeld voor verbouwing, inrichting en werkkapitaal voor een nieuwe vestiging, waarbij de eerste Collin lening zal worden afgelost. De lening wordt gedekt middels hypotheek alsmede een op dit moment materiële borgstelling ter hoogte van het leenbedrag.
Het betreft een 5-sterren crowdfundingproject voor CoCo Fresh Tea & Juice Utrecht. Op dit project wordt 8% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.
De actieve automatisch toegezegde investeerders krijgen 1 uur na publicatie als eerste de mogelijkheid om hun investering te bevestigen.
Vrijdag 16 juni om 12:00 uur zal het project worden opengesteld voor het nog resterende te financieren deel.
50% Meteen toegekend. Hopelijk kan ik vrijdag nog wat extra meesnoepen.
Er komen aardig wat projecten weer van HCN en bijna allen van goede kwaliteit. Veel ketens met bewezen formules. Die lusten we wel en hun klanten ook Twee en drie sterren zie je bijna niet meer.
[..] 50% Meteen toegekend. Hopelijk kan ik vrijdag nog wat extra meesnoepen.
Er komen aardig wat projecten weer van HCN en bijna allen van goede kwaliteit. Veel ketens met bewezen formules. Die lusten we wel en hun klanten ook Twee en drie sterren zie je bijna niet meer.
Vanwege de 50% toekenning twijfelde ik even om te bevestigen. Ik heb een vast bedrag wat ik in ieder project investeer en heb dan liever geen projecten met de helft hiervoor. Dus hoop ik ook dat ik vrijdag nog kan verhogen naar mijn vaste bedrag.
Inderdaad weer aardig wat HCN projecten van goede kwaliteit, en ook steeds vaker met 8% rente. Die lust ik ook wel. Het uitstaand saldo loopt door de aflossingen bij HCN best snel terug, dus moet dat ook weer regelmatig aangevuld worden.
[..] 50% Meteen toegekend. Hopelijk kan ik vrijdag nog wat extra meesnoepen.
Ik ben over deze niet zo heel enthousiast eigenlijk, heb persoonlijk weinig met het concept van hippe overpriced take-away drankjes en de teksten bij de pitch komen ook wat rommelig over. Dat wil natuurlijk niets zeggen over de kwaliteiten van de ondernemers. Of de formule zich ook in Nederland gaat bewijzen moet nog blijken natuurlijk. Ik heb echter wel vertrouwen in HCN… ik ga er nog even een nachtje over slapen
HCN 209 Thrill Grill Haarlem vandaag laatste term ontvangen, met 2e mnd 1e corona lockdown pauze alles keurig voldaan, chapeau Stefan Ossel, neem er maar een burger op.
[..] Vanwege de 50% toekenning twijfelde ik even om te bevestigen. Ik heb een vast bedrag wat ik in ieder project investeer en heb dan liever geen projecten met de helft hiervoor. Dus hoop ik ook dat ik vrijdag nog kan verhogen naar mijn vaste bedrag.
Inderdaad weer aardig wat HCN projecten van goede kwaliteit, en ook steeds vaker met 8% rente. Die lust ik ook wel. Het uitstaand saldo loopt door de aflossingen bij HCN best snel terug, dus moet dat ook weer regelmatig aangevuld worden.
Wel fijn dat je tegenwoordig je automatische inschrijving ook nog moet bevestigen. Dat bevalt me wel. Zo heb je er toch meer grip op.
Op woensdag 14 juni 2023 15:09 schreef peterc het volgende: HCN 209 Thrill Grill Haarlem vandaag laatste term ontvangen, met 2e mnd 1e corona lockdown pauze alles keurig voldaan, chapeau Stefan Ossel, neem er maar een burger op.
Ja, hier nu ook zojuist de laatste termijn van die Thrill Grill binnen. Daar heb ik eens met vrienden gebruik gemaakt van de incentive, die vonden het best raar dat ze niet hoefden af te rekenen, ook al had ik dat van tevoren wel aangegeven bij ze.
Ik had nu toch ook wel de aflossing van de Ren*vita verwacht, maar waarschijnlijk is het bedrag van de recente herfinciering nog niet uitgeboekt waardoor de eerdere lening nog niet afgelost kan worden. Misschien hadden ze ook een week eerder die herfinanciering moeten plaatsen.
[..] Ben benieuwd wat ze daar gaan verbouwen voor 55k en of ze toestemming hebben van de vve. Wordt in de tekst niet over gerept.
Ze gaan in het SiG pand in Gouda niets verbouwen
quote:
Per abuis is er een verbouwingsdepot aangemaakt terwijl dit in deze aanvraag niet van toepassing is. Door deze wijziging is het voor elke gedane toezegging tot nu toe de komende 96 uur weer mogelijk om deze te annuleren.
In vergelijking met de eerste: * marktwaarde verhuurde staat: -20.000 (vrij van huur blijft gelijk) * huur: -100 p/m * totale financiering: -32.550 (LTV van 100% naar 89%) * WOZ: +19.000 * rente: van 4.95% naar 7.50% (schijf A) * financieel overschot per jaar is nog steeds afgerond 0,-
Ik heb er zelf wel een positief gevoel bij maar ik denk niet dat ik donderdag tijd heb.
Ik zat in de oude lening en ga hem doorrollen in 1A. Altijd netjes betaald. 1A is overigens 6,50% ipv 7,50%
Op donderdag 15 juni 2023 06:30 schreef quepos het volgende: Project(CCF) van H*rpt delicatessen failliet uit drunen, ben benieuwd naar de afwikkeling.
Er is nog maar weinig afgelost. Puur vanuit de cashflow moet er nog 86.45% komen voor break-even. Denk dat zijn vader gaat bijspringen. Beetje vergelijkbaar met de Wynsho*p? Vader zit er sowieso dik in met zijn pandje in Zevenaar. Vrouwlief heeft een goede baan. Denk dat ze de lening voortzetten met het restant nadat het bedrijfspand is verkocht.
Ik had al niet zo'n goed gevoel bij die pipo maar o.a. door 1e hypotheken waaronder de borg van vader en de goede baan van vrouwlief dacht ik dat het wel goed zou komen. En dat zal ook wel denk ik (uiteindelijk).
SPOILER
Hebben jullie ook dat je bij opnamens bij mcf na twee dagen moet vragen wat er aan de hand is omdat het geld nog steeds in de status "Opname in afwachting" staat wat betekent dat iemand nog geen handmatige goedkeruing heeft gegeven? Ik heb dat nu al een paar keer meegemaakt en vraag me af of er meer zijn met die ervaring.
[..] Het laatste bericht daarover is van afgelopen oktober toen er voor het eerst iets is betaald (alle andere betalingen zijn opgegaan aan kosten). Er zou een betalingsregeling zijn overeengekomen waarbij er ca. elke drie maanden een meer dan volledige termijn zou zijn ontvangen door GVE, maar we zijn inmiddels 7 maanden verder zonder ook maar 1 letter communicatie of 1 euro betaling.
Zojuist een reactie gekregen dat er inderdaad een afdracht was gedaan en dat er nu drie (!) termijnen tegelijk kunnen worden uitbetaald, ik vraag me af of dit geld nu bij flandrijn of bij gve blijft hangen en blijkbaar moet je elke keer zelf weer vragen gaan stellen om iets/iemand in beweging te krijgen.
[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 15-06-2023 16:24:24 ]
[..] Nee, dat detailing bedrijf (hun tweede poging) sowieso, en mogelijk ook de herfinanciering vastgoed Breda. Geld staat nog terug niet in de wallet. En ik heb niet goed bijgehouden welke projecten ik nu al uit de wallet betaald heb. Wijze les.
Dit project bij GvE was niet volgekomen, maar mijn investering was al wel uit mijn wallet geboekt. Dus ik had al betaald. Nu kreeg ik een emailtje met deze tekst:
quote:
Recent heeft u geïnvesteerd in het project H** Detailing. De ondernemer heeft met verschillende partijen gesproken om de financiering rond te krijgen. Hierdoor kan de aangevraagde lening bij Geldvoorelkaar.nl eventueel op een lager bedrag worden afgesloten.
Wij verwachten hier snel uitsluitsel over te kunnen geven. Voor vragen of opmerkingen kunt u uiteraard altijd contact met ons opnemen via telefoonnummer: (...)
Niet helemaal wenselijk natuurlijk dat het geld enige tijd renteloos vaststaat, maar wel prettig dat het project wellicht toch doorgaat.
Op donderdag 15 juni 2023 16:13 schreef tnhb het volgende: Hebben jullie ook dat je bij opnamens bij mcf na twee dagen moet vragen wat er aan de hand is omdat het geld nog steeds in de status "Opname in afwachting" staat wat betekent dat iemand nog geen handmatige goedkeruing heeft gegeven? Ik heb dat nu al een paar keer meegemaakt en vraag me af of er meer zijn met die ervaring.
Nee bij mij is opnemen het enige wat goed gaat daar, ik doe dat ca 1 x per maand
Op donderdag 15 juni 2023 16:13 schreef tnhb het volgende: Hebben jullie ook dat je bij opnamens bij mcf na twee dagen moet vragen wat er aan de hand is omdat het geld nog steeds in de status "Opname in afwachting" staat wat betekent dat iemand nog geen handmatige goedkeruing heeft gegeven? Ik heb dat nu al een paar keer meegemaakt en vraag me af of er meer zijn met die ervaring.
[..] Wordt daar uberhaupt nog wel rente betaald dan?🤣
Op zich valt dat nog wel mee, de notoire welbekende wanbetalers/verlengingsvragers daargelaten. Ik heb er ook 2 die ineens weer gingen betalen nadat ze in gebreke waren gesteld. Ook komen er weer nieuwe projecten, waarvan er een paar ouderwets in no time vol waren. Nu nog aflossen want daar schort het nog steeds aan
[..] Op zich valt dat nog wel mee, de notoire welbekende wanbetalers/verlengingsvragers daargelaten. Ik heb er ook 2 die ineens weer gingen betalen nadat ze in gebreke waren gesteld. Ook komen er weer nieuwe projecten, waarvan er een paar ouderwets in no time vol waren. Nu nog aflossen want daar schort het nog steeds aan
Tja, en denk jij dat dat aflossen ooit gaat gebeuren?
[..] Wordt daar uberhaupt nog wel rente betaald dan?🤣
Nu toevallig bij één project, vier maanden in vier betalingen verdeeld over vier dagen. Anders werd denk ik de verlengingsaanvraag niet in behandeling genomen En wat betreft die verlengingsaanvraag, doe maar lekker een herfinanciering...
[..] Tja, en denk jij dat dat aflossen ooit gaat gebeuren?
Ik denk wel dat ze die panden gaan verkopen of laten veilen dus er zal wel wat terugkomen maar ik houd mijn hart vast voor het resultaat. Waarschijnlijk is het beste hele portefeuilles aan 1 partij te verkopen want anders blijf je met de incourante panden zitten. Ze zullen wat moeten om voor een ECSPR in aanmerking te komen
[..] Nee, dat detailing bedrijf (hun tweede poging) sowieso, en mogelijk ook de herfinanciering vastgoed Breda. Geld staat nog terug niet in de wallet. En ik heb niet goed bijgehouden welke projecten ik nu al uit de wallet betaald heb. Wijze les.
Ik heb eens een mailtje naar gve gestuurd want ik vind de verslaglegging van de wallet ronduit slecht. Er is geen historisch transactieoverzicht, waardoor je niet eenvoudig kunt controleren wanneer er voor welk project is betaald. Stortingen naar de wallet kunnen ook geen omschrijving krijgen zodat je het op je bankoverzicht kunt zien.
[..] Voorheen financierde ze ook via sig. Snap niet dat ze deze daar ook niet onder brengt. Scheelt voor haar toch veel rente.
Hanso Mollstraat 4 project eerder door haar via SIG > 20210043 / mei 2021 duur 12 mnd afgelost jun 22, vanwege 1e hypo bescheiden inleg bij CCF
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.o Verkocht onder voorbehoud april 21 kopie van funda destijds
SPOILER
[ Bericht 2% gewijzigd door peterc op 16-06-2023 12:25:06 ]
We zouden dubbele rente krijgen van 23/5 - 15.6 = 24 dagen. Dus 2 x 24 dagen. Zo te zien klopt deze boete-rente niet. Ik het twee aparte bedragen gekregen (ik zie het verband nog niet), en het telt niet op tot dubbele rente.......
Navraag gedaan bij sig.
[ Bericht 2% gewijzigd door zeeland6 op 16-06-2023 20:31:05 ]
[..] We zouden dubbele rente krijgen van 23/5 - 15.6 = 24 dagen. Dus 2 x 24 dagen. Zo te zien klopt deze boete-rente niet. Ik het twee aparte bedragen gekregen (ik zie het verband nog niet), en het telt niet op tot dubbele rente.......
Navraag gedaan bij sig.
Is het toevallig voor de oude lening rente vanaf 23-5 tm 15-6 en voor de herfinanciering van 6-6 tm 15-6?
[..] Ik heb eens een mailtje naar gve gestuurd want ik vind de verslaglegging van de wallet ronduit slecht. Er is geen historisch transactieoverzicht, waardoor je niet eenvoudig kunt controleren wanneer er voor welk project is betaald. Stortingen naar de wallet kunnen ook geen omschrijving krijgen zodat je het op je bankoverzicht kunt zien.
Gisteren bericht gekregen dat ze al bezig zijn een wallet transactieoverzicht te implementeren.
Dank voor posten. Ik zit zelf niet in deze projecten maar heb er wel veel met vergelijkbare problemen en probeer een inschatting te maken van de recovery percentages en doorlooptijden en daar is dergelijke info bijzonder behulpzaam bij. Los daarvan doet MC het goed lijkt me Zo zou MAX het moeten doen voor m n de C*rb*lo portefeuille zowel inhoudelijk als procedureel
[ Bericht 1% gewijzigd door Slingervinger op 17-06-2023 12:06:09 ]
Dat wordt nog eens versterkt doordat het een Direct verhaal is. Inhoudelijk vind ik dit geen typisch Direct project maar vooral lucratief voor Collin zelf
Krijg wel de indruk dat de fitnessclub uitstekend draait. Het onderpand mag met ruim 30% in waarde dalen zonder verlies pour nous. En er wordt lineair afgelost zonder slottermijn als ik het goed gelezen heb.
Bij mcf op 13/6 verzoek tot stemmen "Stemmen kan via de onderstaande knop tot 20-06-2023 23.59 CET.", vervolgens op vr 16-6-2023 15:26 is de uitslag blijkbaar al bekend... Nu kan het dat iedereen heeft gestemd of voldoende voor stemmen om het voorstel te accepteren, maar misschien wil iemand z'n stem op basis van nieuwe info nog wel herzien voor de einddatum? Was mcf met alle info maar zo snel (en volledig).
[..] Zojuist een reactie gekregen dat er inderdaad een afdracht was gedaan en dat er nu drie (!) termijnen tegelijk kunnen worden uitbetaald, ik vraag me af of dit geld nu bij flandrijn of bij gve blijft hangen en blijkbaar moet je elke keer zelf weer vragen gaan stellen om iets/iemand in beweging te krijgen.
De gerechtsdeurwaarder houdt dus gewoon de gelden onder zich voor eventueel dekking van eventuele toekomstige kosten heb ik net tussen de regels door kunnen lezen in de reactie van gve, ze hebben dus blijkbaar altijd een anatal termijnen onder zich en als er dan vragen komen gaan ze er weer een paar uitkeren maar blijkbaar dus niet alles. Het zou gve sieren een keer fatsoenlijk uit te leggen hoe ze dit soort zaken financieel afhandelen want er wordt nu dus gewoon op geen enkele manier verantwoording afgelegd in het recover proces en we mogen blijkbaar blij zijn als we een keer iets ontvangen.
[..] We zouden dubbele rente krijgen van 23/5 - 15.6 = 24 dagen. Dus 2 x 24 dagen. Zo te zien klopt deze boete-rente niet. Ik het twee aparte bedragen gekregen (ik zie het verband nog niet), en het telt niet op tot dubbele rente.......
[..] is in behandeling genomen reactie volgt spoedig.
Ik heb het ook gemeld, en zie ook wat er ontbreekt. Het grootste uitbetaalde rentebedrag is de dubbele rente van juni, 2x 16/30*de maandrente. Het kleinste rentebedrag is de enkele rente van 23 tot 31 mei, en dat zou ook verdubbeld moeten worden.
Op maandag 19 juni 2023 14:14 schreef peterc het volgende: HCN 167 The End Karaoke Tilburg ; met 3 mnd corona delay zonder problems a/d finish, keurig David Beck en Gabriel Bibiloni.
Volgens mijn administratie hadden ze iets meer delay, alles bij elkaar 8 maanden, maar dat wil ik ook nog wel onder het kopje corona plaatsen. Van alle HCN-projecten was dit niet de meest probleemloze maar ik teken ervoor dat elk project wat een grote of kleine hobbel tegenkomt zo afgerond wordt.
Op zondag 18 juni 2023 17:21 schreef tnhb het volgende: Bij mcf op 13/6 verzoek tot stemmen "Stemmen kan via de onderstaande knop tot 20-06-2023 23.59 CET.", vervolgens op vr 16-6-2023 15:26 is de uitslag blijkbaar al bekend... Nu kan het dat iedereen heeft gestemd of voldoende voor stemmen om het voorstel te accepteren, maar misschien wil iemand z'n stem op basis van nieuwe info nog wel herzien voor de einddatum? Was mcf met alle info maar zo snel (en volledig).
Ik had nog niet gestemd. Doe ik sowieso niet bij MaxCF, ze zoeken het maar uit met die bende daar. Zojuist nog wel even op de stem-knop gedrukt in hun betreffende e-mail. Die werkt nog gewoon en ik kan nog steeds stemmen, terwijl zij de beslissing al genomen en gecommuniceerd hebben.... Dat bedoel ik dus met 'bende'.
[..] Volgens mijn administratie hadden ze iets meer delay, alles bij elkaar 8 maanden, maar dat wil ik ook nog wel onder het kopje corona plaatsen. Van alle HCN-projecten was dit niet de meest probleemloze maar ik teken ervoor dat elk project wat een grote of kleine hobbel tegenkomt zo afgerond wordt.
Ik tel totaal 7 maanden corona verlening, 3 maanden in de eerste lockdown (maart, april en mei 2020) en 4 maanden 2e lockdown (oktober 2020 t/m januari 2021). Ik heb HCN projecten die meer maanden verlenging hebben gehad, ik zie er zo eentje met 16 maanden. en die staat gepland om in november de laatste termijn te betalen.
Vandaag nu bij Collin ook de Ren*vita aflossing, met extra dagrente.
[..] Ik had nog niet gestemd. Doe ik sowieso niet bij MaxCF, ze zoeken het maar uit met die bende daar. Zojuist nog wel even op de stem-knop gedrukt in hun betreffende e-mail. Die werkt nog gewoon en ik kan nog steeds stemmen, terwijl zij de beslissing al genomen en gecommuniceerd hebben.... Dat bedoel ik dus met 'bende'.
Eind juni zou de alfaversie van de nieuwe website gereed zijn, ik ben benieuwd. Overigens lopen de 2 nieuwste projecten niet erg hard, zeker het Engelse niet. Het wordt de hoogste tijd voor een aantal aflossingen in plaats van steeds nieuwe smoesjes
[..] Volgens mijn administratie hadden ze iets meer delay, alles bij elkaar 8 maanden, maar dat wil ik ook nog wel onder het kopje corona plaatsen. Van alle HCN-projecten was dit niet de meest probleemloze maar ik teken ervoor dat elk project wat een grote of kleine hobbel tegenkomt zo afgerond wordt.
Klopt / 3 mnd geen betaling en nog wat maanden enkel rente, toch nog compliment.
Nieuwe SIG Pastoriestraat 1 Simpelveld // Samantha Mater en partner.
Ik heb haar eerder voorbij zien komen in vlgs mij een CCF project van een vastgoedinvestering zij werkte toen bij Meesters in Hypotheken uit Houten. Toko is op de fles gegaan agv vermoeden van fraude door directeur / politieinval.
Wima Investments BV was enig aandeelhouder van de Meesters (zie verslag curator) . Aandeelhouder van Meesters in Vastgoed is Wima vastgoed BV en Mater beheer BV. Wima en mater hebben beiden wel een ander adres maar hoe is de verhouding / status v eea? Dacht / weet niet zeker dat Wilco toen haar partner in vastgoed was, lijkt nu dat hij ook hier de stille investor is.
Kijken of ik de pitch van CCF nog gevonden krijg, zelf niet deelgenomen, en over deze nog maar eens ff nadenken. Iemand meer info? Iemand is pas schuldig .... etc, maar niemand zit op gedoe te wachten.
Gegevens Meesters in Vastgoed B.V. Kvk nummer84017317 BrancheBemiddeling bij handel, huur of verhuur van onroerend goed Soort inschrijvingHoofdvestiging
SPOILER
[ Bericht 0% gewijzigd door peterc op 19-06-2023 15:12:29 ]
[..] Google ook eens op Wilco Aalbers. Hij was samen met Samantha directielid van Meesters in Hypotheken.
Uit een nrc artikel van 2016 (https://www.nrc.nl/nieuws(...)den-2900762-a1505220) blijkt hij op dat moment 36 te zijn. Zou hij de mysterieuze persoon zijn die zij tegenkwam en een van de aanvragers zijn (leeftijd van 1 vd aanvragers is 42)
Vandaag bij CCF een forse verbetering van met name de rente in dit horecaproject
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hopelijk voor dit stel krijgen ze het geld op deze manier wel bij elkaar. Rentelast zal toch behoorlijk op de exploitatie gaan drukken, vrees ik.
Edit 18u: en nu is hij helemaal verdwenen van website
[ Bericht 5% gewijzigd door InVestEerder op 19-06-2023 18:06:19 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hopelijk voor dit stel krijgen ze het geld op deze manier wel bij elkaar. Rentelast zal toch behoorlijk op de exploitatie gaan drukken, vrees ik.
Er wordt flink minder afgelost, dat compenseert weer eea. Toch is het geen dramatisch project, locatie van de te starten tent is goed. Ook het onderpand zal toch wel minimaal 150-175k opleveren aan overwaarde. Er zit dus wel grotendeels dekking in.
[..] Er wordt flink minder afgelost, dat compenseert weer eea. Toch is het geen dramatisch project, locatie van de te starten tent is goed. Ook het onderpand zal toch wel minimaal 150-175k opleveren aan overwaarde. Er zit dus wel grotendeels dekking in.
Tweede hypotheek is altijd zonder recht van parate executie als je achter een bank zit. Rente is gewoon extreem, ze gaan daar een pand HUREN, dus waarschijnlijk ook nog een flinke huurlast, cashflowoverschot (als ze dat waar kunnen maken) is minimaal, solvabiliteit extreem laag. Zij heeft een marketing bureau en hij werkt in de media en als jurist. Al met al, geen remweg en als het fout gaat heb je misschien wat leuke maanden kunnen genieten van je 11% rente.
[..] Tweede hypotheek is altijd zonder recht van parate executie als je achter een bank zit. Rente is gewoon extreem, ze gaan daar een pand HUREN, dus waarschijnlijk ook nog een flinke huurlast, cashflowoverschot (als ze dat waar kunnen maken) is minimaal, solvabiliteit extreem laag. Zij heeft een marketing bureau en hij werkt in de media en als jurist. Al met al, geen remweg en als het fout gaat heb je misschien wat leuke maanden kunnen genieten van je 11% rente.
ze geven ook borg in privé, eigenwijs als ik ben doe ik toch ff lekker mee
[..] Tweede hypotheek is altijd zonder recht van parate executie als je achter een bank zit. Rente is gewoon extreem, ze gaan daar een pand HUREN, dus waarschijnlijk ook nog een flinke huurlast, cashflowoverschot (als ze dat waar kunnen maken) is minimaal, solvabiliteit extreem laag. Zij heeft een marketing bureau en hij werkt in de media en als jurist. Al met al, geen remweg en als het fout gaat heb je misschien wat leuke maanden kunnen genieten van je 11% rente.
I know, ik doe ook niet mee. Echter de rente icm zekerheden is niet eens erg slecht.
Als makelaar zal hij wel wat last hebben van minder huizenverkopen. Maar dan nog, als je die lage rente, met een klein beetje aflossing, al twee maanden lang niet kunt ophoesten dan is er iets goed mis daar.
Dubbele storting bijgeschreven nu (CCF - Willem H**rs)
[..] I know, ik doe ook niet mee. Echter de rente icm zekerheden is niet eens erg slecht.
Zeker niet, maar die extra rente is bij een aantal maanden erg gering, praat je (afhankelijk van de inleg en tijdstip van default) hooguit over een paar tientjes extra rente. Daar dek je de schade niet mee. Er zijn genoeg andere projecten met goede zekerheden en méér kans op goed betaalgedrag.
Het project van Chen en Liu https://www.collincrowdfund.nl/w-l-chen-en-w-j-liu/ spreekt me wel aan. Niet vanwege de hypotheek (want die krijgen we niet) maar er zit wel een goed verhaal achter. Leuke rente en annuïtaire aflossing.
Op dinsdag 20 juni 2023 11:26 schreef Bobby100 het volgende: Bij T*pperij Th*js op CCF mogen ze nou ook wel een keer doorpakken. Zekerheden worden alleen maar minder waard.
Dat gevoel heb ik bij De Slager ook. Die gast is vast en zeker familie van die flapoor van Procede althans hij heeft dezelfde streken, procederen en telkens weer nieuw uitstel bij elkaar zien te kletsen. Had hij diezelfde energie maar in zijn winkel gestoken.
Op dinsdag 20 juni 2023 11:26 schreef Bobby100 het volgende: Bij T*pperij Th*js op CCF mogen ze nou ook wel een keer doorpakken. Zekerheden worden alleen maar minder waard.
Ik zag op facebook dat zijn bedrijfswagen ook in de prak is gereden, dus die is ook niet veel meer waard mocht dat een eigen auto zijn.
Vrees dat ze er een aflossingsvrije lening van hebben gemaakt en het bij Collin wel prima vinden zo. Af en toe wel geen rente, desnoods achteraf per 2 maanden. Voor de investeerders niet best.
[..] is in behandeling genomen reactie volgt spoedig.
Helaas was de boeterente berekening niet volledig juist verwerkt. Het ontbrekende deel is zojuist gecorrigeerd. Vandaag of morgen zal dit ook zichtbaar zijn in je account
[..] Helaas was de boeterente berekening niet volledig juist verwerkt. Het ontbrekende deel is zojuist gecorrigeerd. Vandaag of morgen zal dit ook zichtbaar zijn in je account
Nu nog een missende boekingsregel van de boeterente herfinaciering oplossen en we kunnen weer verder.
Met een grote boog omheen lopen wat mij betreft (S.E. Sernets). Opvallend genoeg wordt er niet vermeld dat de heer Sernets ook nog met de ontwikkeling van een recreatiepark bezig is:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.welke in januari 2022 via NLI gefund is, project van 2 miljoen. Als ik het me goed herinner was dit een niet-publieke funding.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De kerel heeft denk wat te veel hooi op zijn vork genomen, en zit op zwart zaad.
[ Bericht 1% gewijzigd door ETphonehome op 20-06-2023 17:34:35 ]
[..] Helaas was de boeterente berekening niet volledig juist verwerkt. Het ontbrekende deel is zojuist gecorrigeerd. Vandaag of morgen zal dit ook zichtbaar zijn in je account
Mijn dank aan degenen die navraag gedaan hebben. Als het mij al opgevallen zou zijn dan zou ik waarschijnlijk de fout bij mij zelf gezocht hebben (want daar ligt het probleem meestal).
In mijn e-mailarchief kom ik naast de NLI investering nog 2 keer Sacha Sernets tegen. Bij KOM als "Sacha Sernets Vastgoedfinanciering box 3 - Lening II" op 10 maart 2021 (Lening I was niet publiek) en samen met Kas Kleinnijenhuis bij CCF op 7 oktober 2020. Ik weet niet of dat dezelfde is als Klaas Kleinnijenhuis die via GVE in een recreatiepark zit.
Voor de mensen die in de Comfort projecten zitten via GvE. Doek is gevallen:
quote:
Op 19-06-2023 is aan Comfort Projectontwikkeling B.V. te Apeldoorn (Gelderland) voorlopige surseance verleend. Als bewindvoerder is aangesteld mr. J.B.A. Jansen. Het insolventienummer van deze zaak is S.05/23/8. Er zijn (nog) geen verslagen beschikbaar.
Comfort project via GVE is nu in stemming ivm bieding. Wat een belangrijk punt is dat het een stemming ZONDER finale kwijting aan schuldenaar. Dus hoofdelijke aansprakelijkheid welke afgeven is blijft intact.
Op woensdag 21 juni 2023 16:22 schreef Januit het volgende: Comfort project via GVE is nu in stemming ivm bieding. Wat een belangrijk punt is dat het een stemming ZONDER finale kwijting aan schuldenaar. Dus hoofdelijke aansprakelijkheid welke afgeven is blijft intact.
Net GVE aan de lijn gehad, er zouden vandaag updates verstuurd gaan worden. Inzake project 2 en 3 heb ik nog niets gezien.
Op woensdag 21 juni 2023 16:22 schreef Januit het volgende: Comfort project via GVE is nu in stemming ivm bieding. Wat een belangrijk punt is dat het een stemming ZONDER finale kwijting aan schuldenaar. Dus hoofdelijke aansprakelijkheid welke afgeven is blijft intact.
Ik begreep het niet zo goed (heb heel veel andere dingen aan het hoofd) dus heb maar op Ja gestemd. Wil zoveel mogelijk geld terug en hoop dat de oplichters bij Comfort de rest van hun leven jeuk hebben.
[..] Ik begreep het niet zo goed (heb heel veel andere dingen aan het hoofd) dus heb maar op Ja gestemd. Wil zoveel mogelijk geld terug en hoop dat de oplichters bij Comfort de rest van hun leven jeuk hebben.
Hoeveel van de investering zou je terugkrijgen dan in project 4, zoals ik het begrijp?
Op woensdag 21 juni 2023 18:29 schreef quepos het volgende: Ho [..] Hoeveel van de investering zou je terugkrijgen dan in project 4, zoals ik het begrijp?
Mits de curator ermee akkoord gaat zou het een 70% van inleg zijn maar belangrijk is dat het niet onder finale kwijting is. Dan is dus wel het onderpand verkocht en 1e hypotheek recht doorgehaald en eraf is. Maar bijvoorbeeld de hoofdelijke aansprakelijkheid van de bestuurder blijft bestaan en dat vind ik een heel belangrijke want die vind ik ook hoofdelijke aansprakelijk en vind het persoonlijk dat er een wanprestatie geleverd is. Verder zag ik ook dat de eerste faillissementen uitgesproken zijn voor comfort bv’s.
[..] Mits de curator ermee akkoord gaat zou het een 70% van inleg zijn maar belangrijk is dat het niet onder finale kwijting is. Dan is dus wel het onderpand verkocht en 1e hypotheek recht doorgehaald en eraf is. Maar bijvoorbeeld de hoofdelijke aansprakelijkheid van de bestuurder blijft bestaan en dat vind ik een heel belangrijke want die vind ik ook hoofdelijke aansprakelijk en vind het persoonlijk dat er een wanprestatie geleverd is. Verder zag ik ook dat de eerste faillissementen uitgesproken zijn voor comfort bv’s.
Tsja, 70% kan ik een heel eind mee akkoord gaan, maar die hoofdelijke aansprakelijkheid hecht ik weinig waarde aan. Van een ka.le kip valt niet te plukken.
[ Bericht 0% gewijzigd door quepos op 22-06-2023 06:27:44 ]
Ik zag toevallig een update staan van het Zeeuwse vakantiepark van CRE:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Project is met 6 maanden verlengd, en er lijkt nu ook wel echt iets te gebeuren.
[..] 5K eigen inleg is maar mager plus wie is en wat doet hij, morgen maar ff googlen
In 2014 werd er, op verzoek van een Ince, een oude foto van de straat/het pand op een algemene facebookpagina over Almelo gedeeld. https://nl-nl.facebook.co(...)515558192408/?type=3 Toen zat de scooterzaak al in dit pand.
Eigenaar van de scooterzaak is Saban Ince, vermoedelijk familie van Mertcan.
De rente van 7,5% vind ik wat laag voor een bedrijfsmatig pand met 75% ltv aan het einde van de looptijd.
[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 22-06-2023 05:28:47 ]
Op woensdag 21 juni 2023 18:29 schreef quepos het volgende: Ho [..] Hoeveel van de investering zou je terugkrijgen dan in project 4, zoals ik het begrijp?
Geen idee, blijkbaar wordt het voor 1.7m verkocht op een totale schuld van 2.4m. Dus dan krijg je, snel gerekend, zo'n 60% terug.
Uit de pitch van het veelbesproken project van GVE: "Het object en de onherroepelijke omgevingsvergunning zijn door de taxateur gewaardeerd op ¤ 3.750.000,-. De verkoopbaarheid, de verhuurbaarheid en de courantheid worden door de taxateur als goed tot zeer goed bestempeld."
Het pand aankopen voor zo'n ¤2,5 mln en direct een waardering toekennen van ¤3,75 mln. Het was ook iets te mooi om waar te zijn.
Geen idee wie de potentiële koper is, maar ik hoop dat dit alles niet met voorbedachte rade is opgetuigd om het aan een vriend voor een gunstig prijs door te verkopen. Dat zelfs de éérste rentebetaling niet werd betaald door de leningnemer (uiteindelijk twee termijnen verkregen uit depot GVE), geeft mij toch nog steeds gevoelens van opzet in het spel.
¤2.500K geleend, uiteindelijk ¤2.456,5K. Dat betekent dat 2% zo wijs was om last minute toch niet te investeren. Ik heb spijt dat ik die keuze niet heb gemaakt. Ik moet nog stemmen, maar neig toch naar 'ja'.
Op donderdag 22 juni 2023 10:20 schreef djtiesto8 het volgende: Uit de pitch van het veelbesproken project van GVE: "Het object en de onherroepelijke omgevingsvergunning zijn door de taxateur gewaardeerd op ¤ 3.750.000,-. De verkoopbaarheid, de verhuurbaarheid en de courantheid worden door de taxateur als goed tot zeer goed bestempeld."
Het pand aankopen voor zo'n ¤2,5 mln en direct een waardering toekennen van ¤3,75 mln. Het was ook iets te mooi om waar te zijn.
Geen idee wie de potentiële koper is, maar ik hoop dat dit alles niet met voorbedachte rade is opgetuigd om het aan een vriend voor een gunstig prijs door te verkopen. Dat zelfs de éérste rentebetaling niet werd betaald door de leningnemer (uiteindelijk twee termijnen verkregen uit depot GVE), geeft mij toch nog steeds gevoelens van opzet in het spel.
¤2.500K geleend, uiteindelijk ¤2.456,5K. Dat betekent dat 2% zo wijs was om last minute toch niet te investeren. Ik heb spijt dat ik die keuze niet heb gemaakt. Ik moet nog stemmen, maar neig toch naar 'ja'.
Leren van m'n fouten en door.
Door deze projecten ben ik gestopt met investeren bi.j GVE. Die hadden van tevoren beter onderzoek moeten doen.
Nog meer idioterie op de woningmarkt https://www.telegraaf.nl/(...)reen-worden-verkocht Terug naar de jaren 70 van de vorige eeuw (toen was de PvdA de grootste partij). Eigen volk eerst op gemeenteniveau
Het risico lijkt vrij beperkt, desnoods verkoopt ie de hokken 'as is' en dan mag er nog ruim 30% van de taxatie af voordat het vervelend wordt. De baten zijn idd navenant laag.
[..] Het risico lijkt vrij beperkt, desnoods verkoopt ie de hokken 'as is' en dan mag er nog ruim 30% van de taxatie af voordat het vervelend wordt. De baten zijn idd navenant laag.
Het is de bekende discussie. In box 3 levert dit 4,3% terwijl ik bij Klarna (AA) 3,5% op 1 jaars deposito kan krijgen. Daar gaat dan nog een paar tienden VRH af maakt een risicopremie van zo'n 1% en dat is (te) karig.
Ik neem hem ook niet. Na 6 maanden mag hij vergoedingsvrij aflossen met een beetje pech is dat net na 1 januari en dan gaat er nog eens een paar procent naar de belasting.
[..] Het is de bekende discussie. In box 3 levert dit 4,3% terwijl ik bij Klarna (AA) 3,5% op 1 jaars deposito kan krijgen. Daar gaat dan nog een paar tienden VRH af maakt een risicopremie van zo'n 1% en dat is (te) karig.
Let op dat je hier wel een vergelijking maakt tussen producten met verschillende risicoprofielen (het welbekende appels met peren verhaal .
Een deposito bij Raisin die het geld weer door stuurt naar Klarna in Zweden heeft een hoger risicoprofiel dan een deposito bij een Nederlandse bank.
Het vergelijken van een Nederlands crowdfunding project met een buitenlandse deposito is naar mijn idee een scheve vergelijking. Wil je beter vergelijken waar de risico's vergelijkbaar zijn dan is het NL crowdfunding met NL deposito's. En buitenlandse crowdfunding met buitenlandse deposito's.
[ Bericht 3% gewijzigd door dyna18 op 22-06-2023 15:49:00 ]
[..] Let op dat je hier wel een vergelijking maakt tussen producten met verschillende risicoprofielen (het welbekende appels met peren verhaal .
Een deposito bij Raisin die het geld weer door stuurt naar Klarna in Zweden heeft een hoger risicoprofiel dan een deposito bij een Nederlandse bank.
Het vergelijken van een Nederlands crowdfunding project met een buitenlandse deposito is naar mijn idee een scheve vergelijking. Wil je beter vergelijken waar de risico's vergelijkbaar zijn dan is het NL crowdfunding met NL deposito's. En buitenlandse crowdfunding met buitenlandse deposito's.
[..] Let op dat je hier wel een vergelijking maakt tussen producten met verschillende risicoprofielen (het welbekende appels met peren verhaal .
Als je wilt investeren in fruit moet je appels met peren vergelijken. Ken je buitenlandse (EU) deposito's waar mensen hun geld (deels) aan kwijtgeraakt zijn? Het enige dat ik me kan herinneren is het welbekende Icesafe, waar volgens mij iedereen zijn geld uiteindelijk teruggekregen heeft. Hoe veilig een Nederlandse crowdfundinvestering met 1e hypotheek is blijkt nu boven water te komen, wat er gebeurt als Klarna (of Raisin) er een potje van maken moet nog blijken maar ik schat het risico op verlies lager in dan bij Nederlands onroerend goed dat verkocht moet worden. Mee eens dat buitenlandse deposito's en crowdfundinvesteringen een hoger risico hebben dan Nederlandse maar uiteindelijk is het gewoon dezelfde afweging tussen risico en opbrengst. Die afweging hangt van het karakter van de investeerder af en zijn persoonlijke situatie, binnenland versus buitenland zit al in het risico verdisconteerd. Voor mij leveren Nederlandse deposito's niet genoeg op en zijn buitenlandse crowdfundinvesteringen te risicovol, daarom zit ik praktisch alleen in Nederlandse crowdfunding maar heb ook wat geld bij buitenlandse (Europese) banken gestald.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik neig naar voor te stemmen. De lening is inmiddels bijna voor de helft afgelost terwijl er nog wel een 1e hypotheek op een winkelpand tegenover staat. Procentje extra is mooi meegenomen en de ondernemer loopt op dit moment nog niet achter met betalingen (voor zover men dat kan opmaken uit de administratie van Collin).
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik neig naar voor te stemmen. De lening is inmiddels bijna voor de helft afgelost terwijl er nog wel een 1e hypotheek op een winkelpand tegenover staat. Procentje extra is mooi meegenomen en de ondernemer loopt op dit moment nog niet achter met betalingen (voor zover men dat kan opmaken uit de administratie van Collin).
Op Icesafe was ook Nederlands garantiestelsel van toepassing. Maar toen het mis ging was het toch allemaal niet zo heel fijn.
- Het geld van de Nederlandse Icesafe rekeningen was 2 dagen voordat alles onderuit ging snel overgeboekt via Frankrijk naar IJsland. Waardoor er binnen Nederland niets meer te halen viel. - De bedragen onder de 20k werden na 6 weken uit betaald via de Nederlandse overheid. - Alle andere bedragen werden een vordering via de IJslandse curator. - Het heeft 7 jaar geduurd voordat alle gelden uitbetaald zijn via de curator. - Een groot deel hiervan is uitgekeerd in IJslandse kronen ipv euro's, welke op dat moment een stuk minder waard waren geworden.
Staar je niet er blind op dat er een garantiestelsel is. Ook daar zitten nog haken en ogen aan. Quiz: In welke valuta wordt het geld uitbetaald als het mis gaat bij Klarna? Hint, het is niet in EUR.
Het is aan ieder om een eigen risicoafweging te maken, echter wil ik er dus voor waarschuwen dat er bij een buitenlandse deposito echt een hoger risico zit dan een Nederlandse deposito.
Het vergelijken van Nederlandse CF projecten met buitenlandse deposito's geeft mijn inziens dus een scheef beeld. Zeker als er gesuggereerd wordt dat deposito's risico loos zijn.
[..] Als je wilt investeren in fruit moet je appels met peren vergelijken. Ken je buitenlandse (EU) deposito's waar mensen hun geld (deels) aan kwijtgeraakt zijn? Het enige dat ik me kan herinneren is het welbekende Icesafe, waar volgens mij iedereen zijn geld uiteindelijk teruggekregen heeft. Hoe veilig een Nederlandse crowdfundinvestering met 1e hypotheek is blijkt nu boven water te komen, wat er gebeurt als Klarna (of Raisin) er een potje van maken moet nog blijken maar ik schat het risico op verlies lager in dan bij Nederlands onroerend goed dat verkocht moet worden. Mee eens dat buitenlandse deposito's en crowdfundinvesteringen een hoger risico hebben dan Nederlandse maar uiteindelijk is het gewoon dezelfde afweging tussen risico en opbrengst. Die afweging hangt van het karakter van de investeerder af en zijn persoonlijke situatie, binnenland versus buitenland zit al in het risico verdisconteerd. Voor mij leveren Nederlandse deposito's niet genoeg op en zijn buitenlandse crowdfundinvesteringen te risicovol, daarom zit ik praktisch alleen in Nederlandse crowdfunding maar heb ook wat geld bij buitenlandse (Europese) banken gestald.
Helemaal mee eens met je verhaal dat iedereen zijn eigen risicoafweging moet maken.
Wat ik onder de aandacht probeer te brengen is dat een buitenlandse deposito een iets hoger risico heeft dan een NL deposito. Ook met garantiestelsel.
[ Bericht 1% gewijzigd door dyna18 op 22-06-2023 18:26:46 ]
[..] Op Icesafe was ook Nederlands garantiestelsel van toepassing. Maar toen het mis ging was het toch allemaal niet zo heel fijn.
- Het geld van de Nederlandse Icesafe rekeningen was 2 dagen voordat alles onderuit ging snel overgeboekt via Frankrijk naar IJsland. Waardoor er binnen Nederland niets meer te halen viel. - De bedragen onder de 20k werden na 6 weken uit betaald via de Nederlandse overheid. - Alle andere bedragen werden een vordering via de IJslandse curator. - Het heeft 7 jaar geduurd voordat alle gelden uitbetaald zijn via de curator. - Een groot deel hiervan is uitgekeerd in IJslandse kronen ipv euro's, welke op dat moment een stuk minder waard waren geworden.
Staar je niet er blind op dat er een garantiestelsel is. Ook daar zitten nog haken en ogen aan. Quiz: In welke valuta wordt het geld uitbetaald als het mis gaat bij Klarna? Hint, het is niet in EUR.
Het is aan ieder om een eigen risicoafweging te maken, echter wil ik er dus voor waarschuwen dat er bij een buitenlandse deposito echt een hoger risico zit dan een Nederlandse deposito.
Het vergelijken van Nederlandse CF projecten met buitenlandse deposito's geeft mijn inziens dus een scheef beeld. Zeker als er gesuggereerd wordt dat deposito's risico loos zijn.
Ik heb me toendertijd daar eigen goed in verdiept, en naar mijn inzien stond Icesave toen onder het garantiestelsel van Ijsland en niet onder dat van Nederland!
Vandaar dat ik toen der tijd daar ook geen rekening heb geopend, en daarom had ik toen tal van Turkse bankrekeningen, die gewoon WEL onder het Nederlands garantiestelsel vielen.
Je mag me corrigeren, als je denkt dat je gelijk hebt.
[..] Ik heb me toendertijd daar eigen goed in verdiept, en naar mijn inzien stond Icesave toen onder het garantiestelsel van Ijsland en niet onder dat van Nederland!
Vandaar dat ik toendertijd daar ook geen rekening heb geopend, en daarom had ik toen tal van Turkse bankrekeningen, die gewoon WEL onder het Nederlands garantiestelsel vielen.
Je mag me corrigeren, als je denkt dat je gelijk hebt.
Ja klopt, was voor mij ook de reden om Icesave te passeren. Pas later toen bleek dat IJsland niet aan de verplichtingen kon voldoen, is Nederland gaan compenseren.
Zojuist op nieuwsuur, kwam SIG aanbod over de verhuurmarkt en bestuurders bij woningbouwvereniging. Volgens mij zijn alle projecten van deze geldvrager
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Deze zijn inmiddels afgelost. Vind het item de moeite waard om te kijken, ook om zelf weer na te denken wat maatschappelijk aanvaardbaar is. Hier zit ik zelfs ook regelmatig over te wikken en te wegen en doe ik dat per project.
Recent heeft u geïnvesteerd in het project Overname Cafetaria Luyksgestel - 27265. De ondernemers danken u voor het vertrouwen. Het doelbedrag niet wordt behaald, hierdoor zijn de ondernemers helaas genoodzaakt om het project terug te trekken.
Op donderdag 22 juni 2023 22:02 schreef Hanzul2 het volgende: Zojuist op nieuwsuur, kwam SIG aanbod over de verhuurmarkt en bestuurders bij woningbouwvereniging. Volgens mij zijn alle projecten van deze geldvrager
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Deze zijn inmiddels afgelost. Vind het item de moeite waard om te kijken, ook om zelf weer na te denken wat maatschappelijk aanvaardbaar is. Hier zit ik zelfs ook regelmatig over te wikken en te wegen en doe ik dat per project.
Net ff teruggekeken, klopt betreffen vlgs mij 2 appartementen en een soort dokters/gezondheidspost welke omgebouwd is naar 4 appartementen in Venray Stationsweg 7C-7F (woz waardeloket) , er zijn dus 4 wooneenheden toegevoegd.
De aanvraag gebeurde op naam v zijn partner, maar er is wel meegetekend in de akte, hij was /is bestuurder van een woningcorp in Rotterdam ten tijde vd projecten. Was toen al bekend (bij mij).
Iedereen mag zijn mening over dit nieuwsuur-item en over de handelswijze vd bestuurders hebben.
De taart moet veel groter worden en niet alleen regelgevingen invoeren die een herverdeling vd de stukken taart mogelijk moet maken. De taart moet groter worden, daar moeten regels op aangepast worden, beslistermijnen, procedures etc.
[..] Volgens de pitch staat het pand leeg: [..] 7,5% is wel erg magertjes
Van de social vorige cafetaria:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Pand staat er al sinds 1979 aldus drimble(anders had ik 30+ jaar gezegd), wel een keer gestript en opnieuw opgebouwd.
Op donderdag 22 juni 2023 21:36 schreef lykkefund het volgende: Zag net dat paar dagen geleden nog een waterijsje is nabetaald inzake Gössnitz (CRE). Die is een paar maanden geleden afgelost en alles. Apart.
54 jaar oud pas. Waarde onderpand is als goed is nog een stuk hoger dan restschuld, maar zal niet zo eenvoudig zijn om te verkopen. Betreft hazelnootboomgaard, bed & Breakfast, mini-camping, boerenterras, pensionstalling en paardenopfok.
Edit: B&B wordt deze week nog actief geadverteerd op facebook voor last minute
[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 23-06-2023 14:45:46 ]
Mooi handel dat kitten. Het lijken me wel cowboy-marges, maar omdat hij lineair aflost en de cijfers tot april al goed zijn is het risico minimaal lijkt me.
[..] Mooi handel dat kitten. Het lijken me wel cowboy-marges, maar omdat hij lineair aflost en de cijfers tot april al goed zijn is het risico minimaal lijkt me.
Denk het ook. Misschien het eerste jaar hoger risico, maar daarna inderdaad minimaal.
Dit vind ik wel een leuke. 8%, geen Direct, geen slottermijn, zo te zien goed lopend bedrijf, flink wat eigen inbreng. Hypotheek niet geheel dekkend maar vanwege de lineaire aflossing wordt dat wel snel bereikt. Huis is zo te zien flink uitgebouwd aan zowel de achterkant en zijkant, plus dakkapellen.
Inderdaad een aardig project. Is niet helemaal hypothecair gedekt maar dat komt door de lineaire aflossing spoedig binnen bereik en bovendien is dit een goed draaiend bedrijf. Die Arluca betaalt zelf ook keurig; nog anderhalf jaar te gaan.
[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 23-06-2023 16:13:23 ]
quote:
Deze lening heeft een looptijd van 9 maanden en zou volgens het betaalschema deze maand worden afgelost.
De aflossing hebben wij niet ontvangen. In verband met het uitblijven van deze betaling is de lening inmiddels volledig opgeëist. Indien de volledige betaling niet op 30-06-2023 is bijgeschreven op de rekening van de Stichting Klantengelden Geldvoorelkaar.nl zal het dossier worden overgedragen aan de gerechtsdeurwaarder.
Omdat er gisteren 2 MAX leningen van Bl*eT*uch na 2x verlengen zouden worden afgelost ben ik eens bij de updates gaan kijken en jawel: wederom uitgesteld, deze keer onduidelijk verhaal over zelf ontwikkelen en herfinanciering. Tevens updates van andere projecten bekeken: de informatievoorziening is sterk verbeterd echter de inhoud stemt niet hoopvol: uitstel, verlengen, complicaties, herfinanciering (ook elders) kortom alles behalve aflossingen. Er moet zo te zien nog heel wat gebeuren willen ze een ECSPR krijgen
De zomer is begonnen en dat betekent genieten van de warme zonnestralen en welverdiende rust. Of u nu op het strand bent met een goed boek of dichter bij huis blijft, wij hebben nu een aangename verrassing voor u: Uw volgende investering is eenmalig geheel kosteloos!
Hoe werkt het? Het is simpel. Plaats een nieuwe investering op Geldvoorelkaar.nl en maak de investeringsgelden over vanuit uw Wallet. De actie gaat per direct in en is geldig tot en met 31 augustus 2023. U betaalt over deze investering geen investeringsfee! Dit betekent dat de aangegeven bruto rente ook meteen uw netto rente is gedurende de gehele looptijd van het project. Zodra het project waarin u hebt geïnvesteerd 100% is gefinancierd en afgerond, wordt de korting automatisch toegepast. Dit is toch een mooie manier om de zomer te beginnen? Bekijk hier onze actuele investeringskansen. Binnenkort worden investeringskansen gepubliceerd uit de branches binnenvaart, zorg, leisure en franchise. Alle mogelijkheid dus om een gespreide portefeuille op te bouwen.
Op vrijdag 23 juni 2023 17:07 schreef Slingervinger het volgende: Omdat er gisteren 2 MAX leningen van Bl*eT*uch na 2x verlengen zouden worden afgelost ben ik eens bij de updates gaan kijken en jawel: wederom uitgesteld, deze keer onduidelijk verhaal over zelf ontwikkelen en herfinanciering. Tevens updates van andere projecten bekeken: de informatievoorziening is sterk verbeterd echter de inhoud stemt niet hoopvol: uitstel, verlengen, complicaties, herfinanciering (ook elders) kortom alles behalve aflossingen. Er moet zo te zien nog heel wat gebeuren willen ze een ECSPR krijgen
Daarom is Max reeds uit mijn excel bestanden verdwenen, ik heb het totaal afgeschreven. Al wat nog terugkomt is meegenomen.
[..] Daarom is Max reeds uit mijn excel bestanden verdwenen, ik heb het totaal afgeschreven. Al wat nog terugkomt is meegenomen.
Ik snap je standpunt maar die panden moeten toch wel enige restwaarde hebben. De C*rb*lo panden proberen ze thans te verkopen bij voorkeur aan één koper, daar zijn ook de zogeheten receivers ingeschakeld (bij Bl*eT*uch nog niet). Ik denk dat ze toch wel een beetje hun best doen zolang ze nog denken voor een ECSPR in aanmerking te komen. Maar de schade voor investeerders zal aanzienlijk zijn
[..] 54 jaar oud pas. Waarde onderpand is als goed is nog een stuk hoger dan restschuld, maar zal niet zo eenvoudig zijn om te verkopen. Betreft hazelnootboomgaard, bed & Breakfast, mini-camping, boerenterras, pensionstalling en paardenopfok.
Edit: B&B wordt deze week nog actief geadverteerd op facebook voor last minute
Zeker een drama voor die mevrouw zeg, en dan ook nog eens een business hebben daar bij de boomgaard met zoveel activiteiten. Ik hoop dat ze de lust terugvindt om de zaak voort te zetten met een goede business partner. Dat de aflossingen dan wat later terugkomen, zal me jeuken.
[..] Inderdaad een aardig project. Is niet helemaal hypothecair gedekt maar dat komt door de lineaire aflossing spoedig binnen bereik en bovendien is dit een goed draaiend bedrijf. Die Arluca betaalt zelf ook keurig; nog anderhalf jaar te gaan.
Lijkt leuk, maar de bouw ligt op zijn gat de komende jaren..........
Ballorig Drachten heeft vandaag de laatste termijn betaald . Dit was een zwaar traject dat langs diepe afgronden en ravijnen heeft gevoerd en uiteindelijk in 78 termijnen is afgerond in plaats van de oorspronkelijke 60. Ik had de hoop tussentijds al opgegeven.... Hulde voor deze ultieme krachttoer
[..] Lijkt leuk, maar de bouw ligt op zijn gat de komende jaren..........
Puur op zekerheden afgaand zou de schoorsteenveger: https://www.collincrowdfu(...)-bedje-in-de-polder/ er beter uit zien. Zelfde rente als de kit voeg legger. Echter wordt ik nog niet zo heel enthousiast als iemand van 56 een lening neemt en daar slechts 2.5% per jaar op af gaat lossen. Vragen die opkomen zijn: -heeft die over 4 jaar nog wel zin om elke dag het dak op te klimmen om schoorsteen te vegen / rieten daken te inspecteren? -Als hij al jaren een bedrijf heeft, waarom moet hij dan nu tegen 8% lenen (geen eigen inbreng, mogelijk heeft hij de kavel zelf betaald, als ik het verschil in taxatie en lening broer t.o.v. bouwprijs zie)
De kit voeg legger is inderdaad niet dekkend in eerste instantie, en slechts een tweede hypotheek maar bedrijf heeft een goede cashflow, verbouw en onderhoud loopt wel door, ook als nieuwbouw op zijn gat zou liggen (handige mannetjes blijven altijd wel aan het werk, ook als er weer een stikstof of ander probleem gecreëerd wordt). Zoals @obligataire zegt, risico loopt er snel uit.
Ik neig nu naar de voeger meenemen, en de schoorsteenveger overslaan, maar ben benieuwd naar andere inzichten.
[..] Puur op zekerheden afgaand zou de schoorsteenveger: https://www.collincrowdfu(...)-bedje-in-de-polder/ er beter uit zien. Zelfde rente als de kit voeg legger. Echter wordt ik nog niet zo heel enthousiast als iemand van 56 een lening neemt en daar slechts 2.5% per jaar op af gaat lossen. Vragen die opkomen zijn: -heeft die over 4 jaar nog wel zin om elke dag het dak op te klimmen om schoorsteen te vegen / rieten daken te inspecteren? -Als hij al jaren een bedrijf heeft, waarom moet hij dan nu tegen 8% lenen (geen eigen inbreng, mogelijk heeft hij de kavel zelf betaald, als ik het verschil in taxatie en lening broer t.o.v. bouwprijs zie)
De kit voeg legger is inderdaad niet dekkend in eerste instantie, en slechts een tweede hypotheek maar bedrijf heeft een goede cashflow, verbouw en onderhoud loopt wel door, ook als nieuwbouw op zijn gat zou liggen (handige mannetjes blijven altijd wel aan het werk, ook als er weer een stikstof of ander probleem gecreëerd wordt). Zoals @:obligataire zegt, risico loopt er snel uit.
Ik neig nu naar de voeger meenemen, en de schoorsteenveger overslaan, maar ben benieuwd naar andere inzichten.
Ik sluit me aan bij jouw verhaal, hoewel puur op zekerheden de schoorsteenveger natuurlijk wel ijzersterk zijn. Hij zal niet snel huis en haard (letterlijk en figuurlijk) opgeven om zijn woning te laten executeren.
[..] Het kost even wat, maar we kunnen ze ook allebei meenemen (bijvoorbeeld 2:1 verhouding).
Dat zou inderdaad ook kunnen, echter verwacht ik nog wel een en ander aan wegzakkers op de beurs de komende tijd, dus wil daar ook wat kruit voor drooghouden. Bij CcF wil ik aflossing+rente herinvesteren, maar de wallet niet al te veel aanvullen op het moment. Mijn CcF wallet heeft op het moment net genoeg saldo om 1 project tegen mijn zelfopgelegde minimum mee te nemen.
Heb Collin voorgesteld om bij dit soort B&B financieringen een overlijdensrisicoverzekering verplicht te stellen. Kost tegenwoordig weinig, bijvoorbeeld 400.000, 5 jaar, man 40 jaar. 20,- euro premie p.m.
[..] Puur op zekerheden afgaand zou de schoorsteenveger: https://www.collincrowdfu(...)-bedje-in-de-polder/ er beter uit zien. Zelfde rente als de kit voeg legger. Echter wordt ik nog niet zo heel enthousiast als iemand van 56 een lening neemt en daar slechts 2.5% per jaar op af gaat lossen. Vragen die opkomen zijn: -heeft die over 4 jaar nog wel zin om elke dag het dak op te klimmen om schoorsteen te vegen / rieten daken te inspecteren? -Als hij al jaren een bedrijf heeft, waarom moet hij dan nu tegen 8% lenen (geen eigen inbreng, mogelijk heeft hij de kavel zelf betaald, als ik het verschil in taxatie en lening broer t.o.v. bouwprijs zie)
De kit voeg legger is inderdaad niet dekkend in eerste instantie, en slechts een tweede hypotheek maar bedrijf heeft een goede cashflow, verbouw en onderhoud loopt wel door, ook als nieuwbouw op zijn gat zou liggen (handige mannetjes blijven altijd wel aan het werk, ook als er weer een stikstof of ander probleem gecreëerd wordt). Zoals @:obligataire zegt, risico loopt er snel uit.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar de kitvoeger. Wat bij mijj nu zwaar mee weegt is dat die geen slottermijn heeft. Niet dat ik helemaal geen projecten met slottermijn meer wil meenemen, maar op dit moment liever niet en dan zeker niet zo'n grote slottermijn dat het practisch aflossingsvrij is.
De schoorsteenveger heeft misschien inderdaad over 4 jaar geen zin meer om nog iedere dag op te klimmen. Mogelijk beginnen hij en zijn partner daarom nu de B&B, willen dat de komende jaren opbouwen en daarna de schoorsteenbusiness opdoeken of overdoen aan iemand anders en zich focussen op de B&B. Misschien ook wel eerder dan die 4 jaar gezien de afwijking qua vervroegd aflossen.
De kavel had hij zo te zien al, het bedrijf is al jaren op dat adres gevestigd, oudere foto's op Google streetview laten zien dat daar Schoonmaakbedrijf en (tot zeker 2014) ook Zonweringsbedrijf Verg*er zat. Het gebouw wat nu verbouwd is/wordt tot B&B was zo te zien een bedrijfsloods. https://www.google.com/ma(...)312!8i6656?entry=ttu
De bedrijfswoning op de foto in de pitch is een andere dan op street view. Gezien een aanvraag omgevingsvergunning voor het vervangen van de bestaande woning voor een nieuwe woning is de oude woning gesloopt en een nieuwe gebouwd. https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-352034.html Bouwjaar oude huis is volgens Huispedia 1954, KadastraleKaart geeft nu bouwjaar 2022. Nieuwe huis heeft ook een grotere oppervlakte. Huis + loods + grond was blijkbaar al hypotheekvrij.
Bouw van de nieuwe woning en verbouw van de loods tot B&B zal vast wel meer hebben gekost dan het bedrag van de lening van de broer, dus daar zit dan al een deel eigen inbreng in. Plus de kavel die hij al had.
[ Bericht 0% gewijzigd door Soulfreak op 24-06-2023 18:12:31 ]
Op woensdag 14 juni 2023 17:47 schreef Januit het volgende: Zit er zelf niet in en weet niet hoeveel er nog open staat maar las zojuist dat dit bedrijf failliet is:
Is de GVE/IP Camera al besproken hier. Zo niet dan zitten we hier te slapen geloof ik Zo ja dan heb ik niets gezegd.
Inhoudelijk sterk project: * 60 maanden volledig annuïtair * Hypothecair zeer ruim gedekt met 2e hypotheek (lening 120K, overwaarde nu 300K) * Overnemer kent het bedrijf * Branche die de wind volop mee heeft
En door de zomeractie 8% netto netto (vóór tax). Zelfs in box 3 gunstig, yeah
Op zondag 25 juni 2023 11:41 schreef obligataire het volgende: Is de GVE/IP Camera al besproken hier. Zo niet dan zitten we hier te slapen geloof ik Zo ja dan heb ik niets gezegd.
Inhoudelijk sterk project: * 60 maanden volledig annuïtair * Hypothecair zeer ruim gedekt met 2e hypotheek (lening 120K, overwaarde nu 300K) * Overnemer kent het bedrijf * Branche die de wind volop mee heeft
En door de zomeractie 8% netto netto (vóór tax). Zelfs in box 3 gunstig, yeah
Er is nog wat ruimte.
Als ik nu probeer te investeren laat de site toch 3% succes fee zien. Klopt het bruto=netto verhaal dan wel, of zou dit niet voor iedereen gelden? Ik heb de e-mail immers niet gehad. (Misschien door mijn e-mail voorkeuren, want alles staat standaard uit bij mij). Ook op de website zelf niks kunnen vinden over deze aktie
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen. (Roos Vonk)
[..] Als ik nu probeer te investeren laat de site toch 3% succes fee zien. Klopt het bruto=netto verhaal dan wel, of zou dit niet voor iedereen gelden? Ik heb de e-mail immers niet gehad. (Misschien door mijn e-mail voorkeuren, want alles staat standaard uit bij mij). Ook op de website zelf niks kunnen vinden over deze aktie
Dat had ik ook, ik heb ingelegd, wallet opgehoogd, betaald, en vervolgens kreeg ik toch die kosten te zien. Denk dat dit een automatisme is, en dat ze dit later handmatig of zo aanpassen. Wel iets om goed in de gaten te houden. Ik heb die wel zelf wel de mail gehad. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat dit voor iedereen geldt. Ik loop al lang mee bij GvE maar heb nooit een glanzend labeltje of zo gekregen
[..] Dat had ik ook, ik heb ingelegd, wallet opgehoogd, betaald, en vervolgens kreeg ik toch die kosten te zien. Denk dat dit een automatisme is, en dat ze dit later handmatig of zo aanpassen. Wel iets om goed in de gaten te houden. Ik heb die wel zelf wel gehad. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat dit voor iedereen geldt. Ik loop al lang mee bij GvE maar heb nooit een glanzend labeltje of zo gekregen
Ok, dan stap ik ook in en bel ze morgen wel ff
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen. (Roos Vonk)
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ben nooit zo'n liefhebber als er meerdere financiers bij een project zijn betrokken.
[..] Ok, dan stap ik ook in en bel ze morgen wel ff
Er is nu niet veel ruimte meer en als het telefoontje niet het gewenste resultaat oplevert kun je altijd nog cancellen.... Als er wat mensen vanuit Fok! zouden inleggen zit deze zo vol denk ik.
[..] Er is nu niet veel ruimte meer en als het telefoontje niet het gewenste resultaat oplevert kun je altijd nog cancellen.... Als er wat mensen vanuit Fok! zouden inleggen zit deze zo vol denk ik.
Heb mee gepakt. Zie de correctie van GVE wel komen.
[..] Heb mee gepakt. Zie de correctie van GVE wel komen.
Ik heb nog eens even de mail bestudeerd:
Zodra het project waarin u hebt geïnvesteerd 100% is gefinancierd en afgerond, wordt de korting automatisch toegepast. Dit is toch een mooie manier om de zomer te beginnen?
[..] Er is nu niet veel ruimte meer en als het telefoontje niet het gewenste resultaat oplevert kun je altijd nog cancellen.... Als er wat mensen vanuit Fok! zouden inleggen zit deze zo vol denk ik.
Nou, ik zit er ook in hoor 🤭 laat FOK! deze ook maar volmaken
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ben nooit zo'n liefhebber als er meerdere financiers bij een project zijn betrokken.
Buiten NLI (wat op zich sterk is dat ze mee investeren) is er alleen die Duitse Volksbank. Ik vind het op zich wel een investeringswaardig verhaal. 2e Hypotheek, zeer ruime overwaarde. Ik schrok wel een beetje van de leeftijd van de mannen maar de continuïteit is wel geregeld zo te lezen. Erg courant is zo'n enorm ding natuurlijk niet. Ze hebben ruim 7 mio EV op een balanstotaal van 18 mio. Kunnen wel een stootje hebben.
Ik pak bij NLI af en toe een project mee met goede zekerheden en liefst met panden voor eigen gebruik of verhuur. Dus deze past wel voor mij.
Zodra het project waarin u hebt geïnvesteerd 100% is gefinancierd en afgerond, wordt de korting automatisch toegepast. Dit is toch een mooie manier om de zomer te beginnen?
Denk dat dit wel voor zich spreekt
Maar er was 1 iemand die de mail al eerder had ontvangen en de rest heeft nog niks. Ze kunnen het dus of select versturen of in etappes...
[..] Maar er was 1 iemand die de mail al eerder had ontvangen en de rest heeft nog niks. Ze kunnen het dus of select versturen of in etappes...
Ik heb de mail inmiddels al 3 of 4x gelezen maar er blijkt nergens uit dat ze me speciaal uitgezocht hebben voor deze actie. Het zou ook een beetje onethisch zijn als dat wel zo zou zijn achteraf. Ik zeg niet dat daar altijd alles goed gaat maar onethisch gedrag daar heb ik ze nog nooit op kunnen betrappen al die jaren. En nogmaals je kunt altijd cancellen binnen de bedenktijd.
[..] Ik heb de mail inmiddels al 3 of 4x gelezen maar er blijkt nergens uit dat ze me speciaal uitgezocht hebben voor deze actie. Het zou ook een beetje onethisch zijn als dat wel zo zou zijn achteraf. Ik zeg niet dat daar altijd alles goed gaat maar onethisch gedrag daar heb ik ze nog nooit op kunnen betrappen al die jaren. En nogmaals je kunt altijd cancellen binnen de bedenktijd.
Is volledig AFV, netto 5,8%. Daar tegenover staat een ruim dekkende 1e hypotheek. Hypotheekvrij dus. Óf de langlopende schuld vanuit privé was hypothecair gedekt en krijgt Collin nu het eerste hypotheekrecht. Al met al een mooi eigen vermogen van 8 ton.
Het is denk ik de verzadeging van projecten de laatste tijd, ik snap anders niet waarom deze niet in 5 minuten vol zat.
Enige dat ik kan bedenken is dat dit zo'n gat is, dat het op Maps niet te vinden is...
Is volledig AFV, netto 5,8%. Daar tegenover staat een ruim dekkende 1e hypotheek. Hypotheekvrij dus. Óf de langlopende schuld vanuit privé was hypothecair gedekt en krijgt Collin nu het eerste hypotheekrecht. Al met al een mooi eigen vermogen van 8 ton.
Het is denk ik de verzadeging van projecten de laatste tijd, ik snap anders niet waarom deze niet in 5 minuten vol zat.
Enige dat ik kan bedenken is dat dit zo'n gat is, dat het op Maps niet te vinden is...
Het is zo'n mooie pitch dat je bijna wantrouwig zou worden Ik heb wel eens vaker geld geleend aan een bedrijfje dat volgens eigen zeggen tonnen verdiende maar blijkbaar toch werkkapitaal nodig had Dat is nu geschiedenis en mijn inleg ook .
Grote verschil dat we nu een 1e hypotheek krijgen,dus meegenomen.
De woning in Oosterwolde (GLD) heeft een waarde van ruim ¤400K en het wordt verhuurd voor ¤1.300 per maand. Dat is een brutorendement van nog geen 4%. Dan zou verkopen toch efficiënter zijn dan aanhouden? Er wordt nergens iets gerept over dat men voornemens is om de woning te verkopen. Ook de looptijd van de lening en aflossingsvoorwaarden wijzen hier niet op.
Hoe dan ook. Een nieuwbouw twee-onder-een-kap-woning met een 1e hypotheek aan de rand van de Veluwe brengt sowieso altijd wel de geleende ¤250K op, dus een veilige investering is het in ieder geval, ongeacht de plannen van de ondernemer.
Op maandag 26 juni 2023 13:20 schreef djtiesto8 het volgende: De woning in Oosterwolde (GLD) heeft een waarde van ruim ¤400K en het wordt verhuurd voor ¤1.300 per maand. Dat is een brutorendement van nog geen 4%. Dan zou verkopen toch efficiënter zijn dan aanhouden? Er wordt nergens iets gerept over dat men voornemens is om de woning te verkopen. Ook de looptijd van de lening en aflossingsvoorwaarden wijzen hier niet op.
Bij verkoop wordt de lening uiteraard regulier afgelost met boeterente. Dat kan niet anders met een hypotheek/