abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_209450321

Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowdpartners (CP), investeren in beroepsvaart.
Matching Capital (MC), investeren in vastgoed vanaf 5.000 euro.
All4funding (A4F), inspirerend investeren.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Buitenlandse platformen
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_209450347
Type foutje in de opening SUG=SIG kan het niet veranderen. Hulde aan SIG dat men gekozen heeft voor de enige juiste oplossing. Hoewel hier wel enige druk van investeerders voor nodig was zoals ik uit betrouwbare bron vernomen heb.
pi_209450425
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 09:41 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Veestraat en Eilenbergstraat dezelfde regeling. Dit gaat bij veel investeerders pijn doen, behalve de 1A klanten.
Is verdeling bij deze panden ook exact 100% 1A, 75% 1B? Dat zou wel bijzonder zijn.
pi_209450516
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 10:15 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Is verdeling bij deze panden ook exact 100% 1A, 75% 1B? Dat zou wel bijzonder zijn.
Ja.
1A 100% aflossing, 100% rente
1B 75% aflossing, 0% rente

En inderdaad voor meerdere projecten precies hetzelfde. Ik had ook wel wat variatie verwacht. Misschien is de portefeuille als één geheel verkocht en kiezen ze daarom hiervoor omdat de projecten niet afzonderlijk zijn verkocht.

Ik was ook wel verrast door de opmerking: "Ten derde blijken de door de projecteigenaar afgegeven zekerheden onjuist te zijn." Daar zou ik wel meer over willen weten. Hoezo 'onjuist'? Waren het dan wel 'zekerheden'? Zekerheden mogen niet onzeker zijn. En wat is de rol van SIG daarin? SIG moet zekerheden (primair hypotheek) goed vastleggen en niet afgaan op de blauwe ogen van de projecteigenaar.
pi_209450643
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 10:23 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]
Ja.

En inderdaad voor meerdere projecten precies hetzelfde. Ik had ook wel wat variatie verwacht. Misschien is de portefeuille als één geheel verkocht en kiezen ze daarom hiervoor omdat de projecten niet afzonderlijk zijn verkocht.

Ik was ook wel verrast door de opmerking: "Ten derde blijken de door de projecteigenaar afgegeven zekerheden onjuist te zijn." Daar zou ik wel meer over willen weten. Hoezo 'onjuist'? Waren het dan wel 'zekerheden'? Zekerheden mogen niet onzeker zijn. En wat is de rol van SIG daarin? SIG moet zekerheden (primair hypotheek) goed vastleggen en niet afgaan op de blauwe ogen van de projecteigenaar.
Ik vermoed dat op vermogen in privégelden betreft, waardoor ze tot 100% wilde financieren. Dit is natuurlijk niet te controleren en kan elk moment fluctueren, zeker bij de jongens van het snelle geld. Volgens mij zijn de hypotheken gewoon goed gevestigd. Ik ben ondanks de droevige omstandigheden, blij dat ik gewoon vergoed ben en in deze panden niet in schijf 2 ben ingestapt. Zat hier moet ik zeggen ook zeer basis in, daar ik de verwachte huuropbrengst al zeer optimistisch vond
pi_209450953
Fijn dat SIG het op de juiste manier afhandeld, als ik even google kom ik zo op Nick van de Veestraat uit.

Project januari 2022 voor 590k

¤ 219.000 peildatum 01-01-2020

Geschatte opbrengsten zo rond de 405/410k als ik zeg 100%/75% voor aflossing en 10 maanden rente op 1A. (geen idee hoe lang daar de achterstand precies is) Misschien nog wat kosten voor de vereffenaar dus zeg 415k als verkoopprijs?

Peildatum WOZ-waarde
01-01-2022 265.000 euro
01-01-2021 227.000 euro
pi_209451103
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 09:35 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
SIG is eruit met de afwikkeling van de Akkerstraat. Geen grote verrassingen, wat mij betreft conform verwachting afgerekend (hoewel je kunt twisten of voor schijf 1B niet eerst de rente betaald zou moeten worden voor de aflossing, maar dat is lood om oud ijzer).

[..]

Ze volgen blijkbaar uit de AV artikel 10.4 (eerst aflos, dan rente) en niet 39.5 (eerst rente, dan aflos). Ik had verwacht dat ze van 39.5 zouden uitgaan omdat daar van een gedwongen verkoop wordt uitgegaan. Voor de verdeling over de schijven maakt het verder niet uit, het belangrijkste is dat ze het (zoals door investeerders ook duidelijk als verwachting hier is aangegeven) per schijf afhandelen.
pi_209451164
quote:
Zoals door @Hanzul2 aangegeven is dat denk ik: "doordat de aanvragers van dit project voldoende eigen middelen aan overwaarde en geld in eigendom hebben.". Het valt me wel tegen dat sig dat nu schijnbaar als afgegeven zekerheden presenteert (en daar tussen de regels door te lezen had verwacht ook nog geld te kunnen halen als het mis zou gaan) want dat kun je toch echt niet met droge ogen blijven beweren, zeker niet als er zoveel panden/leningen spelen waar steeds "dezelfde zekerheden" worden afgegeven. Sig spreek van namelijk van "afgegeven zekerheden", het in bezit hebben van iets is lijkt me primair geen afgegeven zekerheid en een ha is wat mij betreft alleen een morel actie (en tijdelijek situatie), daar is als het mis gaat natuurlijk niets meer over, dat hebben we al bij andere cf projecten gezien, o.a. horeca in amsterdam waar ineens geen privebezittingen mere waren.
pi_209451174
quote:

[..]
Ja.

Wat betreft laatste opmerking: dat is inderdaad zorgelijk, wat zijn dit soort zekerheden dan nog waard?
Iets anders: ik zit niet in dit project maar helaas wel in een aantal andere met soortgelijke problemen en probeer in te schatten wat de uitkomst van de procedures is, daarom enkele inhoudelijke vragen:
-ik ken de verdeling over de schijven niet maar ben benieuwd naar het totale recoverypercentage
-wat is ongeveer de doorlooptijd van de procedure, hoe lang duurde het vanaf de ingebrekestelling tot de uitbetaling
pi_209451184
quote:
Waren het dan wel 'zekerheden'? Zekerheden mogen niet onzeker zijn
HA is ook "een zekerheid", maar wat mij betreft in beginsel (vrijwel) niets waard als het mis gaat. Ik ben dan ook wat verbaasd dat sig dat als "afgegeven zekerheid" presenteert en verbaasd lijkt te zijn dat daar niets te halen is, dat hadden ze toch wel kunnen bedenken.
pi_209451191
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 10:06 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Type foutje in de opening SUG=SIG kan het niet veranderen. Hulde aan SIG dat men gekozen heeft voor de enige juiste oplossing. Hoewel hier wel enige druk van investeerders voor nodig was zoals ik uit betrouwbare bron vernomen heb.
Voor mij is dit reden om weer te overwegen te investeren in SiG 1A projecten nu duidelijk is dat ze dit correct af gaan wikkelen.

En dank aan de investeerders die de benodigde zetjes gegeven hebben ^O^
pi_209451291
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 11:21 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ze volgen blijkbaar uit de AV artikel 10.4 (eerst aflos, dan rente) en niet 39.5 (eerst rente, dan aflos). Ik had verwacht dat ze van 39.5 zouden uitgaan omdat daar van een gedwongen verkoop wordt uitgegaan.
39.5 betreft een gedwongen verkoop door SiG. Dat is hier niet het geval. De verrefenaar handelt in opdracht van anderen ivm afwikkeling erfenis. Hierdoor is het een bijzondere, maar volgens voorwaarden wel een reguliere aflossing.
  vrijdag 9 juni 2023 @ 13:15:20 #13
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_209452184
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 10:15 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Moest even nakijken. Zit in beide projecten 1A. Komt het toch nog goed.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_209452193
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 11:34 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Voor mij is dit reden om weer te overwegen te investeren in SiG 1A projecten nu duidelijk is dat ze dit correct af gaan wikkelen.

En dank aan de investeerders die de benodigde zetjes gegeven hebben ^O^
mijn opmerkingen omtrent de SIG afwikkeling ;
- Zelf zit ik 2x in schijf 1A dus spring er wat dat betreft uit
- inzake zekerheden ; HA, het hebben van overwaardes in OG of het hebben v gelden in privé zijn en blijven moment opnames. Ze geven een indicatie maar uiteindelijk niet meer dan dat.
- hypotheek of pandrecht is een duidelijke vastlegging.
- Het bezit van een eigen huis (liefst met overwaarde) laat ik zwaarder meewegen bij mijn beoordeling van de HA , de druk om huis & haard te verliezen als geldnemer is meestal wel een issue.
- Het is vervelend voor de deelnemers in schijf 2 & 3, maar inderdaad hoger rendement met hoger risico. Als je als deelnemer bij SIG naast spreiding over projecten ook consequent schijf 3 neemt heb je circa 2% meer rendement als in schijf 1A dus in basis ook meer en sneller "ruimte" om een default op te vangen en zodoende nog een acceptabel R over te houden.
- een slecht rekensommetje, stel je hebt 100 proj SIG met elk een inleg van 1k (100k totaal) brengt jaarlijks 2k meer rente op, dit gedurende zeg de afgelopen 5 jaren = ongev 10k , waarvan je er nu 2k of 3k moet afschrijven.
- Hogere rente creëert sneller ruimte ter compensatie van tegenvallers bij voldoende spreiding.
- Zelf ben ik bij SIG een 1A belegger, dit komt vanuit de onbekendheid toen ik met SIG begon, heb weleens nagedacht en globaal berekend de effecten van dezelfde spreiding maar dan consequent schijf 3.
- Standpunt niet verandert vanwege het totale risicoprofiel van mijn gehele portefeuille (aandelen, ETF's, prof fds, crowdf etc).

[ Bericht 5% gewijzigd door peterc op 09-06-2023 13:24:21 ]
pi_209452321
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 11:33 schreef tnhb het volgende:

[..]
HA is ook "een zekerheid", maar wat mij betreft in beginsel (vrijwel) niets waard als het mis gaat. Ik ben dan ook wat verbaasd dat sig dat als "afgegeven zekerheid" presenteert en verbaasd lijkt te zijn dat daar niets te halen is, dat hadden ze toch wel kunnen bedenken.
Ik zie dit vooral als een enigszins ongelukkige formulering in het mailtje. Voor mij is het duidelijk dat het simpelweg gaat om de waarde van de HA die tegenvalt.

En uiteraard is de waarde van HA altijd een momentopname, maar tussen de regels door lees ik dat de hoofdoorzaak dat het tegenvalt is dat er door de geldlener bewust verkeerde informatie is verstrekt over zijn totale financiele situatie ten tijde van de start van het project.
pi_209452355
quote:
12s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 13:16 schreef peterc het volgende:

[..]

- Standpunt niet verandert vanwege het totale risicoprofiel van mijn gehele portefeuille (aandelen, ETF's, prof fds, crowdf etc).
wat zijn prof FDS?

Hoe is jouw risicoverdeling? Ik zit ver boven de 10% in CF, omdat ik m.n. de cashflow stabiliteit fijn vindt. Afgelopen jaren wel wat af moeten boeken, maar dat is m.n. P2P-gerelateerd. CF-portefeuille is stabiel. Al het meerdere gaat in ETF's, geen losse aandelen.
pi_209453214
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 11:45 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
39.5 betreft een gedwongen verkoop door SiG. Dat is hier niet het geval. De verrefenaar handelt in opdracht van anderen ivm afwikkeling erfenis. Hierdoor is het een bijzondere, maar volgens voorwaarden wel een reguliere aflossing.
Maar dat betekent dus dat sig geen gebruik heeft gemaakt van de opeisingsgronden voor het opzeggen van de overeenkomst (artikel 21.8). Ik zit niet in een van de projecten en vroeg me al langer af waarom sig zich afhankelijk van de vereffenaar opstelde, maar als ze geen gebruik hebben gemaakt van de opeisingsgronden (het waarom daarvan is een andere discussie lijkt me) dan is dat inderdaad een logisch gevolg.

[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 09-06-2023 15:15:07 ]
pi_209453896
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 13:34 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
wat zijn prof FDS?

Hoe is jouw risicoverdeling? Ik zit ver boven de 10% in CF, omdat ik m.n. de cashflow stabiliteit fijn vindt. Afgelopen jaren wel wat af moeten boeken, maar dat is m.n. P2P-gerelateerd. CF-portefeuille is stabiel. Al het meerdere gaat in ETF's, geen losse aandelen.
Sorry Jaco078 (prof fds) zijn profiel-beleggingsfondsen (waarvan je het risicoprofiel zelf bepaalt) die elke grootbank (ABN / ING) en bijv Robeco (Robeco One) en andere instellingen aanbieden. Zoals jij weet een makkelijke laagdrempelige instap voor (beginnende) beleggers tegen lage kosten.
Mijn beleggingen heb ik deels gekenmerkt als offensief voor aanvulling op mijn pensioen en deels (redelijk) defensief als parallel-inkomen/vermogensopbouw tot aan mijn pensioen.
CF valt onder het parallel-inkomen.

Ben een keer ingestapt in een dergelijk profielfonds en leg structureel periodiek in, R is niet super maar loopt toch aardig op, laat het lekker voortsudderen.

In CF zit ik ook ver boven de 10% gaat richting de 25%, wat defaults gehad (beginnersfouten) maar daarna viel het reuze mee. Ook ik vind de cashflow stabiliteit en forecast fijn. Hetgeen overblijft gebruik ik voor goede CF projecten en structurele periodieke inleg in mn de ETF's. En als ik de ¤ onverhoopt nodig heb in het geval dat er iets met mijn inkomen / gezondheid / werk gebeurt dan kan ik de terugbetalingen uit CF portefeuille hiervoor evt aanwenden indien nodig. Mijn CF projecten met de verwachte cash hieruit geeft mij een comfortabel gevoel voor de komende jaren. Als je op tijd begint met vermogensopbouw doet het geen pijn wordt het leven op termijn easy, weet bijna zeker dat jij er ook zo over denkt en naar handelt. *O* w/
pi_209455595
Nw SIG , durf ik wel mee te nemen, appartementen doen 210k-230k op funda
Vrijheidslaan 83 LIVE 11 juni 14.30 uur
Markwaarde vrije verkoop ¤ 230.000
Marktwaarde verh. staat ¤ 205.000
WOZ-waarde ¤ 214.000 peildatum 01-01-2022
Totale Financieringsbehoefte ¤ 184.500
Schijf 1A ¤ 102.500
Schijf 1B ¤ 41.000
Schijf 2 ¤ 30.750
Schijf 3 ¤ 10.250
Looptijd: Deze lening heeft een looptijd en rentevast periode van 3 jaar.
Methodiek aflossen schijf 2 en 3: op annuïteitenbasis aflossen in 30 jaar.
De volledige lening wordt ingeschreven voor een bedrag van: ¤ 184.500
Voor de verbouwing wordt een bedrag in een bouwdepot gezet. Dit bedraagt: ¤ 54.225
De geldlening, welke verstrekt wordt door SamenInGeld, bedraagt: ¤ 130.275
pi_209455753
quote:
12s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 18:54 schreef peterc het volgende:
37 jaar en in de IVA, dan heb je veel pech gehad in je leven.
pi_209455902
quote:
12s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 16:12 schreef peterc het volgende:

[..]
Sorry Jaco078 (prof fds) zijn profiel-beleggingsfondsen (waarvan je het risicoprofiel zelf bepaalt) die elke grootbank (ABN / ING) en bijv Robeco (Robeco One) en andere instellingen aanbieden. Zoals jij weet een makkelijke laagdrempelige instap voor (beginnende) beleggers tegen lage kosten.
Mijn beleggingen heb ik deels gekenmerkt als offensief voor aanvulling op mijn pensioen en deels (redelijk) defensief als parallel-inkomen/vermogensopbouw tot aan mijn pensioen.
CF valt onder het parallel-inkomen.

Ben een keer ingestapt in een dergelijk profielfonds en leg structureel periodiek in, R is niet super maar loopt toch aardig op, laat het lekker voortsudderen.

In CF zit ik ook ver boven de 10% gaat richting de 25%, wat defaults gehad (beginnersfouten) maar daarna viel het reuze mee. Ook ik vind de cashflow stabiliteit en forecast fijn. Hetgeen overblijft gebruik ik voor goede CF projecten en structurele periodieke inleg in mn de ETF's. En als ik de ¤ onverhoopt nodig heb in het geval dat er iets met mijn inkomen / gezondheid / werk gebeurt dan kan ik de terugbetalingen uit CF portefeuille hiervoor evt aanwenden indien nodig. Mijn CF projecten met de verwachte cash hieruit geeft mij een comfortabel gevoel voor de komende jaren. Als je op tijd begint met vermogensopbouw doet het geen pijn wordt het leven op termijn easy, weet bijna zeker dat jij er ook zo over denkt en naar handelt. *O* w/
ik ben het volledig met je eens, mooie analyse en mooi geschetst.

Paar kleine aanvullingen:
-hypotheek aflossen blijft voor mij comf. voelen (deels lineair), ondanks dat de rente laag is.
-maandelijks automatisch etf's aankopen geeft rust en geen omkijken;
-los van zekerheden die gesteld worden bij Crowfdfunding, blijft het platformrisico ook relevant. Denk aan de wanprestaties van KOM en Max.
-ga niet voor snel geld. Mijn investeringen (jong en naief destijds) en still learning bij Envestio, DoFinance, Kuetzal, Crowdestor af moeten boeken als Scam. 4 x ingetrapt.
-factor tijd. Door Einstein het 8e wereldwonder genoemd; blijf herinvesteren!
pi_209455987
quote:
12s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 18:54 schreef peterc het volgende:
Markwaarde vrije verkoop ¤ 230.000
Marktwaarde verh. staat ¤ 205.000
WOZ-waarde ¤ 214.000 peildatum 01-01-2022
Totale Financieringsbehoefte ¤ 184.500
Schijf 1A ¤ 102.500
Schijf 1B ¤ 41.000
Schijf 2 ¤ 30.750
Schijf 3 ¤ 10.250
Looptijd: Deze lening heeft een looptijd en rentevast periode van 3 jaar.
Methodiek aflossen schijf 2 en 3: op annuïteitenbasis aflossen in 30 jaar.
De volledige lening wordt ingeschreven voor een bedrag van: ¤ 184.500
Voor de verbouwing wordt een bedrag in een bouwdepot gezet. Dit bedraagt: ¤ 54.225
De geldlening, welke verstrekt wordt door SamenInGeld, bedraagt: ¤ 130.275
Ben benieuwd wat ze daar gaan verbouwen voor 55k en of ze toestemming hebben van de vve. Wordt in de tekst niet over gerept.
pi_209456252
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 19:34 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Ben benieuwd wat ze daar gaan verbouwen voor 55k en of ze toestemming hebben van de vve. Wordt in de tekst niet over gerept.
Voor aanpassingen in het appartement heb je geen toestemming vd VvE nodig, dus nw keuken, badkamer, vloer, deuren, stucwerk, tussenmuurtje (geen draag-) erin/eruit usw kun je gewoon aan de gang. Ff medebewoners informeren is wel zo netjes. Weet niet wat ze gaan doen maar kan snel gaan.
pi_209456261
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 19:34 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Is inderdaad heel veel geld voor een simpel flatje. Lijkt me ook geen prettige buurt om te wonen.
pi_209456623
quote:
12s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 19:58 schreef peterc het volgende:

[..]
Voor aanpassingen in het appartement heb je geen toestemming vd VvE nodig, dus nw keuken, badkamer, vloer, deuren, stucwerk, tussenmuurtje (geen draag-) erin/eruit usw kun je gewoon aan de gang. Ff medebewoners informeren is wel zo netjes. Weet niet wat ze gaan doen maar kan snel gaan.
Dat is wel bekend. Maar wat je beschrijft kan luxe voor 20k.
Ik denk zo maar dat ze hem gaan verhokken....
pi_209456919
Bijzondere foto's, vooral de laatste. :Z Lijkt nu ook al niet als gezinswoning in gebruik.

Het zag er 9 jaar geleden gezelliger uit.

[ Bericht 59% gewijzigd door Zomaarevenkijken op 09-06-2023 21:02:39 (filmpje toegevoegd) ]
pi_209458439
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 20:56 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Bijzondere foto's, vooral de laatste. :Z Lijkt nu ook al niet als gezinswoning in gebruik.

Tja dit is zo'n project dat je in schijf 1 inprincipe helemaal geen risico loopt.

Hoe dat het pand er ook uit ziet. Hier durf ik best grof in te zetten in schijf 1a.
pi_209459590
Deze week mag er ook een klein vlaggetje uit voor Hotel aan de Linge (KoM): met de nodige vertraging toch de eindstreep gehaald.
Daarmee sloot ik mijn laatste nog lopende project bij KoM af.

Wellicht volgen er nog wat betalingen uit hoofde van de betalingsregeling van Adobe Solar Energy (trouwe betaler toen de regeling eenmaal liep), en dan is het boek KoM echt uit voor mij.
pi_209461307
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 20:56 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

_O- die laatste foto inderdaad, wel jammer dat er niet echt duidelijk is wat ze nu precies met het pand gaan doen en het geld. Misschien dat ze ooit een herfinanciering doen en dan de foto's gaan delen.

Toevoeging: Zij is trouwens Vietnamees, is in NL sinds ongeveer 2010, in november 2022 zijn ze getrouwd.

[ Bericht 3% gewijzigd door Tjalala op 10-06-2023 09:51:40 ]
pi_209461851
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 02:10 schreef ETphonehome het volgende:
Deze week mag er ook een klein vlaggetje uit voor Hotel aan de Linge (KoM): met de nodige vertraging toch de eindstreep gehaald.
Daarmee sloot ik mijn laatste nog lopende project bij KoM af.

Wellicht volgen er nog wat betalingen uit hoofde van de betalingsregeling van Adobe Solar Energy (trouwe betaler toen de regeling eenmaal liep), en dan is het boek KoM echt uit voor mij.
Ik heb gisteren ook een bedrag mogen ontvangen van KOM maar een specificatie ontbreekt ditmaal :?

Vermoedelijk de reguliere betalingen van The Color HD en VdBoon, en iets van recovery denk ik.
De Vest Projecten en/of Frites de la Maison?
Pecunia non olet
pi_209463232
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 20:27 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Dat is wel bekend. Maar wat je beschrijft kan luxe voor 20k.
Ik denk zo maar dat ze hem gaan verhokken....
Zou kunnen, geen idee of hiervoor een vergunning nodig is in Gouda, lijkt mij echter wel.
pi_209463675
quote:
12s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 13:35 schreef peterc het volgende:

[..]
Zou kunnen, geen idee of hiervoor een vergunning nodig is in Gouda, lijkt mij echter wel.
Ieder geval een verhuurvergunning als de woning na 1-7-22 is aangekocht.
https://www.gouda.nl/#:~:(...)ng%20niet%20verhuren.
pi_209466947
ik zie van onze Lex dat het project bij SIG is teruggetrokken of iets anders aan de hand ?
https://investeren.sameni(...)a-costakade-11-bis-a
pi_209468073
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 19:04 schreef zeeland6 het volgende:
ik zie van onze Lex dat het project bij SIG is teruggetrokken of iets anders aan de hand ?
https://investeren.sameni(...)a-costakade-11-bis-a
Van SIG:

Je hebt een investeringstoezegging gedaan in Da Costakade 11 bis A te Utrecht. Helaas krijgen wij geen duidelijke communicatie met de projecteigenaar met betrekking tot de passagedatum en daarom is besloten om de toezeggingen en daarmee het project te annuleren. Jouw investeringstoezegging komt hiermee te vervallen.
pi_209470618
Mbt de afwikkeling van nick. Iemand nog iets gehoord hoe het nu met de verpanding van de huurinkomsten zit bij SiG?
Ik zou toch wat info verwachten waar die 11 maanden aan huur zijn gebleven, vooral ook omdat SiG daar pandrecht op zou hebben.
pi_209472384
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 22:59 schreef dyna18 het volgende:
Mbt de afwikkeling van nick. Iemand nog iets gehoord hoe het nu met de verpanding van de huurinkomsten zit bij SiG?
Ik zou toch wat info verwachten waar die 11 maanden aan huur zijn gebleven, vooral ook omdat SiG daar pandrecht op zou hebben.
Het is de vraag of daar een pandrecht op was gevestigd. In de AV staat dat er een pandrecht gevestigd kan worden.
  zondag 11 juni 2023 @ 09:47:58 #37
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_209473336
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 20:27 schreef pzzz het volgende:

[..]
Van SIG:

Je hebt een investeringstoezegging gedaan in Da Costakade 11 bis A te Utrecht. Helaas krijgen wij geen duidelijke communicatie met de projecteigenaar met betrekking tot de passagedatum en daarom is besloten om de toezeggingen en daarmee het project te annuleren. Jouw investeringstoezegging komt hiermee te vervallen.
Had al niet een al te pet op van Lex. Beetje veel bla-bla-bla.
Nu dit erbij. Zijn de projecten van Lex niet voor mij bestemd.
pi_209475278
Volgens commentaar op trustpilotposts zou MAX updatetabs hebben toegevoegd aan de leningen, die worden de komende weken "gevuld". Ik snap dat dit vullen even duurt maar in mijn portefeuiile zie ik helemaal geen updatetabs. Iemand hier wel?
pi_209475665
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 04:36 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Het is de vraag of daar een pandrecht op was gevestigd. In de AV staat dat er een pandrecht gevestigd kan worden.
Aanvulling, het is ook maar de vraag is of het pandrecht in stand zou blijven (zie https://www.dirkzwager.nl/kennis/artikelen/pandrecht-op-huurvorderingen/). Ik heb begrepen dat bij faillisement bijvoorbeeld de verpanding van huurpenningen vervalt, dan zou namelijk de curator degene zijn die het recht heeft de huur te innen niet meer de pandhouder. Ik zou me kunnen voorstellen dat zoiets ook na het aanstellen van een vereffenaar speelt, misschien dat iemand hier daar iets mee kennis/ervaring van heeft?
pi_209475767
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 13:07 schreef Slingervinger het volgende:
Volgens commentaar op trustpilotposts zou MAX updatetabs hebben toegevoegd aan de leningen, die worden de komende weken "gevuld". Ik snap dat dit vullen even duurt maar in mijn portefeuiile zie ik helemaal geen updatetabs. Iemand hier wel?
Klopt, ik heb wel even moeten zoeken maar die info staat bij de pitch. Overigens is het een grote gemiste kans van MCF om deze info niet met hun investeerders te delen maar wel elders publiek als een positief punt te communiceren, dat bevestigt wel mijn menigen over de minachting van MCF richting de investeerders ook al willen ze anders doen geloven, laat het dan ook eens zien zou ik zeggen.

Je komt er (o.a., mogelijk zijn er snellere/beter routes) door in te loggen naar Investeringen te gaan, op het "oogje" recht te klikken bij een investering en dan vervolgens op Toon Pitch te klikken en dan naar Updates te gaan.

Voorbeeld:
(overigens is de info daar niet compleet, of er is inderdaad nooit toestemming voor de verleningen gegeven, wat ik altijd al van mening was)
SPOILER
pi_209475921
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 13:46 schreef tnhb het volgende:

[..]
Klopt, ik heb wel even moeten zoeken maar die info staat bij de pitch. Overigens is het een grote gemiste kans van MCF om deze info niet met hun investeerders te delen maar wel elders publiek als een positief punt te communiceren, dat bevestigt wel mijn menigen over de minachting van MCF richting de investeerders ook al willen ze anders doen geloven, laat het dan ook eens zien zou ik zeggen.

Je komt er (o.a., mogelijk zijn er snellere/beter routes) door in te loggen naar Investeringen te gaan, op het "oogje" recht te klikken bij een investering en dan vervolgens op Toon Pitch te klikken en dan naar Updates te gaan.

Voorbeeld:
(overigens is de info daar niet compleet, of er is inderdaad nooit toestemming voor de verleningen gegeven, wat ik altijd al van mening was)
SPOILER
Zeer veel dank voor posten, communicatie van MAX weer slordig ("updatetab" die overigens wel bij een andere lening zat. In jouw voorbeeld staat een update zowel bij "update" als in de pitch zelf). Eens dat investeerders kennelijk niet zo belangrijk zijn, het gaat ze uiteindelijk vooral om een ECSPR te krijgen
SPOILER

[ Bericht 5% gewijzigd door Slingervinger op 11-06-2023 14:22:29 ]
  zondag 11 juni 2023 @ 14:17:29 #42
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_209476109
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 14:02 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Zeer veel dank voor posten, communicatie van MAX weer slordig ("updatetab"). Eens dat investeerders kennelijk niet zo belangrijk zijn, het gaat ze uiteindelijk vooral om een ECSPR te krijgen
Dat is weer MAX. Alles behalve maximaal helder & duidelijk.
pi_209476305
SIG open en meegenomen, valt me nog mee hoe snel die gaat.
pi_209476408
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 14:17 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Dat is weer MAX. Alles behalve maximaal helder & duidelijk.
Dat is waar maar inhoudelijk wel een verbetering, in lijn met bv Estateguru die het ook zo doet. Nu nog een tweedehands markt en een early exit en het gaat op een echt platform lijken
  zondag 11 juni 2023 @ 14:45:07 #45
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_209476459
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 14:32 schreef Tjalala het volgende:
SIG open en meegenomen, valt me nog mee hoe snel die gaat.
De schijf van "de gokkers" is al vol.
pi_209476617
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 14:45 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
De schijf van "de gokkers" is al vol.
Had ook verwacht dat deze sneller vol zou komen.

Ik doe ‘veilig’ mee in 1A.
pi_209476912
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 14:57 schreef FrenkDeTank het volgende:

[..]

De troosteloze uitstraling van de woning en omgeving weerhouden mij ervan er in te investeren. In plaats daarvan het saldo van de ewallet maar in de recreatiebungalow gestoken. Het verstand zegt me dat het extra risico niet de 0.75% extra rente waard is maar ja, het is zomer.
pi_209476988
Net de maandelijkse financiële administratie gedaan en het viel me op dat ik nogal wat aflossingsvrije investeringen heb die over niet al te lange tijd (tussen de 3 tot 9 maand) aflopen. Denken jullie dat er veel herfinancieringsproblemen aan zitten te komen of zou het meevallen?
  zondag 11 juni 2023 @ 17:59:38 #49
454405 escortmk2
petrolhead
pi_209478845
Ik verwacht dat veel aflossingsvrije leningen via hetzelfde platform herfinancierd worden. “Project heeft altijd betaald, rente nu wat hoger als gevolg van hogere marktrente, u krijgt eerste kans om opnieuw mee te doen” en dan duimen.

Goed voor de platforms, ondernemers en als de onroerend goed markt niet veel verder zakt kan het risico voor de investeerders ook beperkt zijn. Het zou alleen handig zijn als onze glazen bol hierbij kon adviseren 😬
pi_209478944
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 14:57 schreef FrenkDeTank het volgende:

[..]

Alleen als je nerdy bent - zoals ik :9 - zet je op zo'n prachtige zonnige dag de wekker voor een investeringskans. Leg dat maar eens uit aan je vrienden die met je mee naar het strand zijn..." Ja das mn wekker, ik moet even investeren"
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')