Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Hoofdelijke aansprakelijkheid in privé van ondernemer en zijn partner Eerste verpanding van de huidige en toekomstige voorraad, inventaris en debiteuren en immateriele activa van kredietnemer.
[..] Zekerheden financiering via Kapitaal op Maat:
Hoofdelijke aansprakelijkheid in privé van ondernemer en zijn partner Eerste verpanding van de huidige en toekomstige voorraad, inventaris en debiteuren en immateriele activa van kredietnemer.
Zekerheden Gve komt uit herfinanciering kantoorpanden.
Beide financieringsaanvraag en worden wel gebruikt voor de overname van een hotel op Ameland
Bij KOM is er sprake van een private investeerder. Zou dat stiekem GVE zijn of zou die investeerder zich teruggetrokken hebben? Ze weten in elk geval wel de weg in crowdfundland. Bij de EBI van KOM is sprake van een heel aantal eerdere grotendeels afgeloste KOM leningen en bij de EBI van GVE wordt het aflossen van een kleine FNC lening genoemd. De EBI's zijn overigens lastig/niet te vergelijken omdat de ene over hun horecaBV gaat en de andere over de vastgoedBV. Wel opvallend dat geen van beide platformen de andere noemt. Zouden ze het niet van elkaar weten of zou dat alleen uit concurrentieoverwegingen zijn?
N.B. Ik kan als ik bij KOM inlog wel de zekerheden etc. bekijken, alleen als ik de reacties wil lezen moet ik eerst met de algemene voorwaarden akkoord gaan.
[..] Zekerheden financiering via Kapitaal op Maat:
Dan durf ik bescheiden inleg in GVE met 1e hypo op 4 bedrijfsunits wel aan, en laat ik KOM voorbij waaien op Ameland.
ter aanvulling : de data v KOM bekeken en vergeleken met de KvK, kom je op Kleine Rozenstraat 5 uit hetgeen dan weer op funda for sale staat
[..] Helemaal apart dat Collin geen 2e hypotheekrechten vestigt op de borgstellingen gebaseerd op taxaties waaruit de overwaarde blijkt
Het begint wel op te vallen dat het vastgoed in zwaar weer zit. Ik beperk me tot projecten met een ruime overwaarde en een eerste hypotheek.
Permanente verhuur of o/g in eigen gebruik blijft ook interessant. Waar ik van af wil dat zijn de projecten met een hoog speculatie gehalte. Er is een tijd geweest dat alles toch wel verkocht kon worden, maar die tijd lijkt nu voorbij. Zo'n korte looptijd zie ik eerder als een nadeel dan een voordeel. Het wekt de suggestie dat het daardoor minder risicovol is, maar wat als een pand niet verkocht of geherfinancierd kan worden? Je ruikt de wanhoop nog net niet...
Zoals ik het lees heeft die max 100k uitwinning alleen betrekking op de borgstelling van 100k en de tweede hypotheek van 100k? (Dus niet op de 1e hypotheek van 250k). Beetje onduidelijk opgeschreven, dat wel.
Op papier is de zekerheid ontoereikend vanwege het feit dat 90% van de getaxeerde waarde als dekkingswaarde wordt berekend. In de praktijk is het toereikend.
De schrijf stijl die soms een beetje als een opstel overkomt is 1. Wat echter storender is bij WvjG is de interpretatie van zekerheden die steeds vrijer lijkt te worden. in een vastgoed markt met een tendens omlaag is dit nog sneller een probleem. Jammer, platform met goede intenties, die niet lekker uit de verf komen. Ik heb er al een tijd niks meer meegenomen.
[..] De schrijf stijl die soms een beetje als een opstel overkomt is 1. Wat echter storender is bij WvjG is de interpretatie van zekerheden die steeds vrijer lijkt te worden. in een vastgoed markt met een tendens omlaag is dit nog sneller een probleem. Jammer, platform met goede intenties, die niet lekker uit de verf komen. Ik heb er al een tijd niks meer meegenomen.
Kan de formuleren (ondanks beetje krom) toch volgen. Heb WVJG een tijdje geleden ontmoet en dat komt zeer integer over. Wil deze toch in basis mee pakken.
[..] Kan de formuleren (ondanks beetje krom) toch volgen. Heb WVJG een tijdje geleden ontmoet en dat komt zeer integer over. Wil deze toch in basis mee pakken.
Dat ben ik ook van plan. Die formulering is wat onduidelijk maar de LTV is 97%. Normaliter zou ik dat veel te hoog vinden voor zo'n pand maar met een onderneming (onder de huidige eigenaren) die al 27 jaar succesvol draait ben ik niet zo bang dat Ome van Buuren daar moeilijke gesprekken moet gaan houden. Ze boeken prima resultaten en betalen de lasten van WVJG vanuit de bespaarde huur dus dat hobbelt allemaal lekker door.
Het eigen vermogen is matig tot zwak maar ze zullen last van de lockdowns hebben gehad met zoveel personeel op de loonlijst.
[..] Dat ben ik ook van plan. Die formulering is wat onduidelijk maar de LTV is 97%. Normaliter zou ik dat veel te hoog vinden voor zo'n pand maar met een onderneming (onder de huidige eigenaren) die al 27 jaar succesvol draait ben ik niet zo bang dat Ome van Buuren daar moeilijke gesprekken moet gaan houden. Ze boeken prima resultaten en betalen de lasten van WVJG vanuit de bespaarde huur dus dat hobbelt allemaal lekker door.
Het eigen vermogen is matig tot zwak maar ze zullen last van de lockdowns hebben gehad met zoveel personeel op de loonlijst.
Aflossingsvorm: lineair. De helft van het totaal bedrag wordt afgelost. De andere helft als restschuld aan het einde van de looptijd
Er wordt op ook nog wel goed afgelost als ik het zo snel even bekijk.
[..] Zoals ik het lees heeft die max 100k uitwinning alleen betrekking op de borgstelling van 100k en de tweede hypotheek van 100k? (Dus niet op de 1e hypotheek van 250k). Beetje onduidelijk opgeschreven, dat wel.
Tekst is nu door Collin aangepast om dit te verduidelijken.
De CCF hairstylist uit Kralingen / Vught bescheiden meegenomen / 25k over 5jr met HA er zal altijd wel een extension aangepast worden indien er knipproblemen zijn
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden worden steeds belangrijker (for me) , de fast wannabee's OG'ers moeten gaan opletten, indien geen ondertek moet GVE de tanden maar laten zien, the boys hebben nog andere GVE ers l
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door peterc op 24-05-2023 18:10:09 ]
Mss handig om dan de project link ook te delen aangezien die weer select is verstuurd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belangrijkste kenmerken van deze lening: · Kredietbedrag: ¤ 285.000 · Leenvorm: Flexlening · Looptijd: 60 maanden · Rente: 8,0% · Belangrijkste zekerheden: - Eerste hypotheek op het pand - Verpanding bedrijfsinventaris
Wij geven u graag de eerste mogelijkheid tot investeren. Het project gaat voor u open op donderdag 25 mei a.s. om 11:00 uur.
Project c*de cr*wd WvjG: 1 van de eigenaren stapt uit het bedrijf. 50% van de lening wordt afgelost (met boeterente). Andere eigenaar houdt HA en geeft 2e hypotheek op woning als aanvullende zekerheid.
[..] Kan de formuleren (ondanks beetje krom) toch volgen. Heb WVJG een tijdje geleden ontmoet en dat komt zeer integer over. Wil deze toch in basis mee pakken.
Dank voor jullie opmerkingen. Op basis hiervan de tekst aangepast. Waarom het op papier niet toereikend is, is gebaseerd op ons financieringsbeleid, waarbij normaal gesproken niet zo ver wordt gegaan in de LTV. Dat heb ik nu aangevuld.
Ook, los van de discussie over het wel of niet zo is, hebben we de opmerking over de stijging uit de tekst gehaald.
[..] Dank voor jullie opmerkingen. Op basis hiervan de tekst aangepast. Waarom het op papier niet toereikend is, is gebaseerd op ons financieringsbeleid, waarbij normaal gesproken niet zo ver wordt gegaan in de LTV. Dat heb ik nu aangevuld.
Ook, los van de discussie over het wel of niet zo is, hebben we de opmerking over de stijging uit de tekst gehaald.
Nogmaals, dank iedereen.
Een andere opmerking die ik heb is dat de aflossingsvoorwaarden (de helft wordt lineair afgelost) niet volledig in de EBI zijn opgenomen, terwijl mij dat juist wel essentiële informatie lijkt.
[..] Een andere opmerking die ik heb is dat de aflossingsvoorwaarden (de helft wordt lineair afgelost) niet volledig in de EBI zijn opgenomen, terwijl mij dat juist wel essentiële informatie lijkt.
De EBI an sich, kan van mij nog stukken duidelijker (Bij GVE is deze al wat duidelijker). Ik vind dit geen verbetering ten opzichte van de eerdere situatie. Daarnaast kunnen de zekerheden een duidelijke plek krijgen in de pitch/EBI.
[..] Mss handig om dan de project link ook te delen aangezien die weer select is verstuurd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belangrijkste kenmerken van deze lening: · Kredietbedrag: ¤ 285.000 · Leenvorm: Flexlening · Looptijd: 60 maanden · Rente: 8,0% · Belangrijkste zekerheden: - Eerste hypotheek op het pand - Verpanding bedrijfsinventaris
Wij geven u graag de eerste mogelijkheid tot investeren. Het project gaat voor u open op donderdag 25 mei a.s. om 11:00 uur.
Mooie post met goede dekking. En vooral i.c.m. bovenwoning interessant vind ik.
[..] Mooie post met goede dekking. En vooral i.c.m. bovenwoning interessant vind ik.
Hoezo een goede dekking? De LTV ligt bij aanvang op 119%(!) waarbij ik aan inventaris e.d. weinig waarde toeken. Een verdubbeling van de omzet in 3 jaar tijd lijkt me ook wat hoog gegrepen, voor zo'n klein dorpke vlak aan de grens. Lijkt me dat je als buitenstaander in zo'n plaatsje ook nog maar moet zien te aarden / geaccepteerd te worden.
Als het een fiasco zou worden in het eerste jaar denk ik niet dat je er zonder kleerscheuren vanaf komt....
Hun incassobureau is net een zwitsers uurwerk. Weer 3 van de lijst af.
ik denk dat je vooral veel mazzel moet hebben met de projecten. Ik heb zelf 3 probleem-projecten bij FNC (Turkse supermarkt, bootjes inspectie, vrachtwagentje), op een totaal van 22, en daar gebeurt niets noemenswaardigs qua recovery.
[..] Hoezo een goede dekking? De LTV ligt bij aanvang op 119%(!) waarbij ik aan inventaris e.d. weinig waarde toeken. Een verdubbeling van de omzet in 3 jaar tijd lijkt me ook wat hoog gegrepen, voor zo'n klein dorpke vlak aan de grens. Lijkt me dat je als buitenstaander in zo'n plaatsje ook nog maar moet zien te aarden / geaccepteerd te worden.
Als het een fiasco zou worden in het eerste jaar denk ik niet dat je er zonder kleerscheuren vanaf komt....
Voor een bedrijfsovername bedoel ik, dat had ik er niet bij gezet. Veelal zijn bedrijfsovernames slechts voor een zeer beperkt deel gedekt. LTV ligt tevens op 100%, niet op 119%. Je weet dat er bij bedrijfsovernames vaak gespeeld wordt met de waarde van het vastgoed en de overname van goodwill/inventaris? (overdrachtsbelasting is dan lager)
[..] ik denk dat je vooral veel mazzel moet hebben met de projecten. Ik heb zelf 3 probleem-projecten bij FNC (Turkse supermarkt, bootjes inspectie, vrachtwagentje), op een totaal van 22, en daar gebeurt niets noemenswaardigs qua recovery.
Tuurlijk moet je mazzel hebben, maar bij FNC is wel een grotere recovery dan veel andere platformen (zelfs nu ze al een lange tijd gestopt zijn met het aanbieden van nieuwe leningen voor cf-investeerders).
[..] Hoezo een goede dekking? De LTV ligt bij aanvang op 119%(!) waarbij ik aan inventaris e.d. weinig waarde toeken. Een verdubbeling van de omzet in 3 jaar tijd lijkt me ook wat hoog gegrepen, voor zo'n klein dorpke vlak aan de grens. Lijkt me dat je als buitenstaander in zo'n plaatsje ook nog maar moet zien te aarden / geaccepteerd te worden.
Pand ligt aan een "fietsroute" van en naar België, ook komen veel zuiderburen naar Luyksgestel om te supermarkten bij de plaatselijke Plus. Toko zal het deels van deze fietsende en motorrijdende en winkelende passanten moeten hebben, dus een goed uitnodigend terras met goede reclameborden lijkt me een must. Een bescheiden inleg met 1e hypo met de NS functie erbij durf ik wel aan. Mij lijkt dat de toko echt actief opnieuw leven ingeblazen moet worden, hetgeen kan.
OPM De nw SIG vh recreatiechalet van Kas op park te Bathmen ; zie hiertoe ook de projecten 26480 + 27088 GVE
[ Bericht 1% gewijzigd door peterc op 25-05-2023 16:13:39 ]
[..] Tuurlijk moet je mazzel hebben, maar bij FNC is wel een grotere recovery dan veel andere platformen (zelfs nu ze al een lange tijd gestopt zijn met het aanbieden van nieuwe leningen voor cf-investeerders).
Dat vraag ik me dus af, in mijn geval scoren ze daar juist bizar slecht. (vergeleken met Collin, HCN en het ook al even gestopte IVM. Alleen A4F scoort nog slechter maar dat is puur op basis van één project, de schoenenwinkel)
Er wordt door de platformen luid en duidelijk gecommuniceerd over rentes en rendement en als je iets verder leest ook over afschrijvingen, maar recovery blijft altijd een wat vaag gebied.
[..] Dat vraag ik me dus af, in mijn geval scoren ze daar juist bizar slecht. (vergeleken met Collin, HCN en het ook al even gestopte IVM. Alleen A4F scoort nog slechter maar dat is puur op basis van één project, de schoenenwinkel)
Er wordt door de platformen luid en duidelijk gecommuniceerd over rentes en rendement en als je iets verder leest ook over afschrijvingen, maar recovery blijft altijd een wat vaag gebied.
In mijn CF portefeuille scoort KOM het beste als het gaat om percentage recovery op default projecten. Daarna komt FnC. Als ik echter kijk naar netto rendement na aftrek van defaults en kosten komt FnC als beste uit de bus: bruto rendement 13.02%, netto staat nu volgens de mijn dashboard op 9.82%. Als het platform morgen in rook op zou gaan, en er 0 meer binnenkomt, zowel van lopende als default projecten kom ik uit op 8%. Uiteindelijk zal ik dus ergens tussen de 9 en 10% uit gaan komen. Ik heb in totaal zo'n 140 projecten meegenomen bij FnC.
Overigens wel eens dat recovery vaak vaag blijft. GvE komt bijvoorbeeld altijd terug met "we schatten dit of dat percentage, maar het is een langdurig proces. Blijft een beetje doos van Pandora de recovery in geval van projecten zonder zekerheden.
Regelmatig zie ik opmerkingen over het blad met essentiële beleggingsinformatie.
De uitingsvorm van deze beleggingsinformatie is behoorlijk expliciet beschreven in de verordening. Echter wellicht zijn er punten, die beter kunnen en tegelijk ook binnen de beschreven voorschriften blijven.
Daarom stel ik hele concrete verbeterpunten zeker op prijs. Het liefst gewoon via mijn mailadres, bekend bij de actieve investeerders in crowdfunding.
De uitingsvorm van deze beleggingsinformatie is behoorlijk expliciet beschreven in de verordening. Echter wellicht zijn er punten, die beter kunnen en tegelijk ook binnen de beschreven voorschriften blijven.
Daarom stel ik hele concrete verbeterpunten zeker op prijs. Het liefst gewoon via mijn mailadres, bekend bij de actieve investeerders in crowdfunding.
Ik zal de volgende keer het mailadres gebruiken, maar om deze discussie even hier af te sluiten: in dit geval had er i.p.v. "Aflossingsvorm Lineaire" tenminste "Aflossingsvorm: 335.000 lineaire, 335.000 aflossingsvrij" mogen staan. Ik zie nu bij nader inzien wel een toelichting op de aflossing, die had ik in eerste instantie gemist.
[..] Ik zal de volgende keer het mailadres gebruiken, maar om deze discussie even hier af te sluiten: in dit geval had er i.p.v. "Aflossingsvorm Lineaire" tenminste "Aflossingsvorm: 335.000 lineaire, 335.000 aflossingsvrij" mogen staan. Ik zie nu bij nader inzien wel een toelichting op de aflossing, die had ik in eerste instantie gemist.
Er staat wel lineair op basis van 8 jaar. De duur van deze lening is 4 jaar. Er staat ook wel duidelijk dat het restant na afloop van deze lening zal worden hergefinancieerd. Deze EBI vind ik wel redelijk. Beter dan die ik eerder heb gelezen.
[..] Tuurlijk moet je mazzel hebben, maar bij FNC is wel een grotere recovery dan veel andere platformen (zelfs nu ze al een lange tijd gestopt zijn met het aanbieden van nieuwe leningen voor cf-investeerders).
Ze lijken het nu weer aardig opgepakt te hebben (al is de communicatie nog steeds erg passief en beperkt). Ze hebben wel veel laten liggen in de periode dat ze ook stopten met het aanbieden van projecten. Door het passieve gedrag van toen is er het nodige aan verhaal/zekerheden "verdwenen" (ze reageerden zelfs niet op info die ik ze daarover op een presenteerblaadje verstrekte). Ik denk dat wat ze nu doen wel eens mede te danken kan zijn aan een gesprekje met de AFM wat er destijds was wegens de nodige klachten.
Op donderdag 25 mei 2023 15:11 schreef peterc het volgende: OPM De nw SIG vh recreatiechalet van Kas op park te Bathmen ; zie hiertoe ook de projecten 26480 + 27088 GVE
Bedankt voor de extra verwijzing, maar voor mij alemaal een beetje te vaag en teveel vraagtekens (en stijgende hypotheekrente zou een bedreiging voor het project zijn volgens gve...). Ik zie nu een bouwwerk wielen (zie tekening sig) ontstaan waar een (1e, 2 en 3e?) hyptheekrecht op wordt verkregen. GVE heeft het reeds over het bouwen van de eerste 10 stuks (van 190k, nu 180k getaxeerd?) in 2023 die meegefinancierd zijn in die oorspronkelijke lening. Dit lijkt nu het eerste bouwwerk te zijn die daadwerkelijk geplaatst wordt als ik het goed lees en op deze manier apart wordt gefinancierd, wat is er met die eerste 10 gebeurd? Ik zie volgens mij ook al een 1e hypotheek bij gve op het perceel en nu bij sig opnieuw een 1e, 2e en 3e hypotheek? Ik begrijp het even niet meer dus haak ik af.
Mogelijk is het wel uit te leggen hoor, maar heb gewoon geen zin puzzeltjes op te moeten gaan lossen om het te begrijpen, dan wacht ik wel op een volgende project wat ik beter begrijp.
Ik ben niet helemaal thuis in de materie, maar ik dacht dat een recreatiewoning een betonnen fundering moest hebben om hypotheekrecht op te kunnen vestigen. Of dat een regel is die bedacht is door banken of op een andere manier voorgeschreven is weet ik niet. Misschien iemand hier die daar meer van weet?
Op vrijdag 26 mei 2023 08:54 schreef Red_arrow het volgende: Ik ben niet helemaal thuis in de materie, maar ik dacht dat een recreatiewoning een betonnen fundering moest hebben om hypotheekrecht op te kunnen vestigen. Of dat een regel is die bedacht is door banken of op een andere manier voorgeschreven is weet ik niet. Misschien iemand hier die daar meer van weet?
Er is bij KoM eens een project geweest (die later eindigde in een niet fraaie default) waarbij op dit soort woningen enkel een pandrecht gevestigd kon worden. Of dit bij dit project ook zo is, durf ik niet te zeggen.
Op vrijdag 26 mei 2023 08:54 schreef Red_arrow het volgende: Ik ben niet helemaal thuis in de materie, maar ik dacht dat een recreatiewoning een betonnen fundering moest hebben om hypotheekrecht op te kunnen vestigen. Of dat een regel is die bedacht is door banken of op een andere manier voorgeschreven is weet ik niet. Misschien iemand hier die daar meer van weet?
Ik weet het ook niet precies maar ik dacht dat het kunnen vestigen van een hypotheek vooral met de vraag te maken heeft of iets een roerende of onroerende zaak is. Dat speelt ook bij woonwagens en het formele onderscheid is of de woning redelijkerwijs verplaatsbaar is. Dat is echter een rekbaar begrip want je ziet bij veel nieuw ingerichte woonwangenlocaties dat de woningen volgens de wet wel verplaatsbaar zijn omdat de fundering en de woning 'ontkoppeld' zijn maar dat in de praktijk je dan voor enorme kosten komt te staan.
Voor de mensen die in GVE C0mfort 4 zitten, toevallig log ik net in en zie ik een bericht van 24-5 staan:
quote:
Voor het project hebben wij een bod ontvangen. Op basis hiervan worden er nu afrondende gesprekken gevoerd. Zodra er principe akkoord ligt zullen wij u hier nader over informeren.
Dat is niet gemaild zover ik weet, dus denk ik meld het hier even
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Via Company.info en Google wat extra research gedaan:
De vastgoedgroep is de eigenaar van het stadioncomplex.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het complex is zo'n 50 miljoen euro waard. Dan is een huur van ¤4,3 mln, zoals in de pitch staat vermeld, een logische verhouding t.o.v. de waarde van het onroerend goed. In de pitch staat vermeld dat het zichtbaar eigen vermogen 17,7 miljoen euro bedraagt. Het restant is gefinancierd via derden, waarbij een eerste hypotheek is afgegeven.
Voor de gehele vastgoedgroep is een externe CEO aangesteld. Hij mag voor eigen risico participeren in dit project en hij financiert nu zijn deel van de aandelen.
[ Bericht 3% gewijzigd door djtiesto8 op 26-05-2023 11:21:44 ]
Op vrijdag 26 mei 2023 10:24 schreef GereDathan het volgende: Voor de mensen die in GVE C0mfort 4 zitten, toevallig log ik net in en zie ik een bericht van 24-5 staan: [..] Dat is niet gemaild zover ik weet, dus denk ik meld het hier even
Naar aanleiding van je post even gecheckt: voor II en III zelfde bericht aangetroffen
Op vrijdag 26 mei 2023 10:51 schreef djtiesto8 het volgende: Investeringslink nieuw project vastgoedmagnaat Zwolle CCF 10% rente. (PEC Stadion)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Via Company.info en Google wat extra research gedaan:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het complex is zo'n 50 miljoen euro waard. Dan is een huur van ¤4,3 mln, zoals in de pitch staat vermeld, een logische verhouding t.o.v. de waarde van het onroerend goed. In de pitch staat vermeld dat het zichtbaar eigen vermogen 17,7 miljoen euro bedraagt. Het restant is gefinancierd via derden, waarbij een eerste hypotheek is afgegeven.
Voor de gehele vastgoedgroep is een externe CEO aangesteld. Hij mag voor eigen risico participeren in dit project en hij financiert nu zijn deel van de aandelen.
Ik doe klein mee, als het maar niet het Lek van PEC wordt......
SIG Amsterdam Buikslotermeerplein 331 en 331A Herfinanciering
Met nog een paar uur te gaan op een haar na nu volgeboekt. De bestaande lening had moeten aflossen op 23/5.
Navraag op 23/5 bij SIG: "Naar verwachting zal deze herfinanciering over 14 dagen uiterlijk geregeld zijn. Voor de periode dat hij te laat is zal er een aanvullende vergoeding betaald gaan worden. "
Op vrijdag 26 mei 2023 11:42 schreef Cernydul het volgende: Inzake Corbelo ( Max Crowdfund ) gaan ze deze panden zelf verkopen en zijn ze bezig met de makelaars om advertenties op te zetten.
Heb je daar nadere info over? Ik heb niks van MAX ontvangen
Op vrijdag 26 mei 2023 11:42 schreef Cernydul het volgende: Inzake Corbelo ( Max Crowdfund ) gaan ze deze panden zelf verkopen en zijn ze bezig met de makelaars om advertenties op te zetten.
[..] Ik had ook gemaild voor een update over de projecten van H*gher B*rrowfield n.a.v. een bericht van een maand geleden. Helaas ook nog geen reactie.
SPOILER
Nee, als het zwart op wit moet dan zijn ze niet meer zo scheutig met informatie want tja, als je keer op keer niet doet wat je toezegt komt er een moment dat je hiermee om de oren geslagen gaat worden.... Daar zijn ze inmiddels wel achter (AFM). Echter met je klanten/investeerders dan maar negeren creëren ze weer nieuwe problemen
[..] [..] Nee, als het zwart op wit moet dan zijn ze niet meer zo scheutig met informatie want tja, als je keer op keer niet doet wat je toezegt komt er een moment dat je hiermee om de oren geslagen gaat worden.... Daar zijn ze inmiddels wel achter (AFM). Echter met je klanten/investeerders dan maar negeren creëren ze weer nieuwe problemen
Verdacht dat er geen nieuwe projecten meer komen. Kan best zijn dat ze eerst hun zaken op orde moeten hebben van de AFM.
Op vrijdag 26 mei 2023 10:51 schreef djtiesto8 het volgende: Investeringslink nieuw project vastgoedmagnaat Zwolle CCF 10% rente. (PEC Stadion)
SPOILER
SPOILER
En weer een stukje van het Lenferink vehikel. 10% is interessant, maar ik heb het niet zo op het financieren van voetbal stadions, en heb eigenlijk al genoeg Lenferink-projecten in portefeuille, dus laat hem gaan.
(Komt toch wel vol zonder publiceren: staat al op 95% nu).
[ Bericht 0% gewijzigd door ETphonehome op 26-05-2023 15:56:02 ]
[..] En weer een stukje van het Lenferink vehikel. 10% is interessant, maar ik heb het niet zo op het financieren van voetbal stadions, en heb eigenlijk al genoeg Lenderink-projecten in portefeuille, dus laat hem gaan.
(Komt toch wel vol zonder publiceren: staat al op 95% nu).
[..] [..] Nee, als het zwart op wit moet dan zijn ze niet meer zo scheutig met informatie want tja, als je keer op keer niet doet wat je toezegt komt er een moment dat je hiermee om de oren geslagen gaat worden.... Daar zijn ze inmiddels wel achter (AFM). Echter met je klanten/investeerders dan maar negeren creëren ze weer nieuwe problemen
Mijn ervaring is dat het de laatste tijd zeker 1 a 2 weken duurt en dat je (in mijn geval vrijwel steeds een nietszeggend) antwoord krijgt of de vraag krijgt of jouw vraag nog relevant is. Ik ben al 2 maanden (!) bezig om de inhoud van een email te achterhalen waarnaar ze verwijzen (omdat daarin een bepaalde uitleg zou staan) welke ik nooit heb gekregen en ik steeds sterker de indruk krijg dat die ook nooit verstuurd is en er dus in het luchtledige wordt verwezen. Het frapante is dat ze bij herhaling opsommen wat er na die bewust email allemaal aan mij is gestuurd terwijl ik op zoek ben naar email die juist eerder is verstuurd.
Inmiddels ben ik zover gekomen dat het een principiele zaak is geworden en er maar twee uitkomsten meer mogelijk zijn: of ze delen de inhoud van die email met me, of ze geven aan dat ze verwezen hebben naar informatie die helemaal nooit is verstuurd.
[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 26-05-2023 23:27:12 (typefout) ]
[..] Mijn ervaring is dat het de laatste tijd zeker 1 a 2 weken duurt en dat je (in mijn geval vrijwel steeds een nietszeggend) antwoord krijgt of de vraag krijgt of jouw vraag nog relevant is. Ik ben al 2 maanden (!) bezig om de inhoud van een email te achterhalen waarnaar ze verwijzen (omdat daarin een bepaalde uitleg zou staan) welke ik nooit heb gekregen en ik steeds sterker de indruk krijg dat die ook nooit verstuurd is en er dus in het luchtledige wordt verwezen. Het frapante is dat ze bij herhaling opsommen wat er na die bewust email allemaal aan mij is gestuurd terwijl ik op zoek ben naar email die juist eerder is verstuurd.
Inmiddels ben ik zover gekomen dat het een principiele zaak is geworden en er maar twee uitkomsten meer mogelijk zijn: of ze delen de inhoud van die email met me, of ze geven aan dat ze verwezen hebben naar informatie die helemaal nooit is vertuurd.
In een recente post werd melding gemaakt van een update over een default op Geldvoorelkaar. Ik heb eens in het dossier gekeken en zie dat sinds de start van de procedure elke maand een update komt . Zo kan het dus ook
[..] In een recente post werd melding gemaakt van een update over een default op Geldvoorelkaar. Ik heb eens in het dossier gekeken en zie dat sinds de start van de procedure elke maand een update komt . Zo kan het dus ook
Nu nog een automatische melding als er een update in het dossier komt.
Ik heb 2 projecten van deze groep meegenomen, beiden met 2e hypotheek in de range van 60-70% LTV, met 7% rente. Hier nu 7.75%, voor de paar kruimels die tekort komen: het stukje van 81-84% LTV moet gefinancierd worden. Ik laat het voor wat het is: ik vind dat ik genoeg Omega in de portefeuille heb.
Festivaals-III heeft de hulptroepen uit de kast getrokken: doelbedrag verlaagt door en stuk financiering bij private investeerders, tegen dezelfde voorwaarden te zoeken. Staat op 98% nu. Hier hou ik het bij mijn inleg in -I en -II. Als er verhoogd was voor no -III had ik wel een hapje meegenomen.
Dit NLI project: https://www.nlinvesteert.nl/investeren/J_Kelly liep vandaag na een rente verhoging vlot vol. Mijn laatste CF-kruit voor deze maand hierop verschoten. Had het project met de originele rente doorgenomen, vond het toen net wat te matig voor een ontwikkelingsproject. Nu met de verhoogde rente kwam die wel langs de ballotage.
Op vrijdag 26 mei 2023 17:09 schreef ETphonehome het volgende: Festivaals-III heeft de hulptroepen uit de kast getrokken: doelbedrag verlaagt door en stuk financiering bij private investeerders, tegen dezelfde voorwaarden te zoeken. Staat op 98% nu. Hier hou ik het bij mijn inleg in -I en -II. Als er verhoogd was voor no -III had ik wel een hapje meegenomen.
Wordt het een trend om (vaker) bij grote leningbedragen het gevraagde bedrag te verlagen en dmv een private lening op te halen? Was ook al zo bij de Opslagman en de Anandjes.
[..] In een recente post werd melding gemaakt van een update over een default op Geldvoorelkaar. Ik heb eens in het dossier gekeken en zie dat sinds de start van de procedure elke maand een update komt . Zo kan het dus ook
Zo zou het inderdaad moeten, en dan bijvoorkeur in kunnen stellen dat alle berichten die op de site verschijnen ook worden gemailed. Maar je hebt blijkbaar geluk want zo doet GVE het helaas niet met alle projecten. Ik heb een project dat is begin 2019 gestopt met betalen toen er nog 85% van de hoofdsom open stond. Het laatste bericht daarover is van afgelopen oktober toen er voor het eerst iets is betaald (alle andere betalingen zijn opgegaan aan kosten). Er zou een betalingsregeling zijn overeengekomen waarbij er ca. elke drie maanden een meer dan volledige termijn zou zijn ontvangen door GVE, maar we zijn inmiddels 7 maanden verder zonder ook maar 1 letter communicatie of 1 euro betaling.
[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 26-05-2023 23:31:49 ]
[..] Als er een linkje is hoor ik het graag. Wil deze wel meenemen
Inderdaad geen onaardig project maar eigenlijk wel weer een erg krappe rente voor een dergelijke onderpand. Aan de andere kant leveren die garages best een aardige huur op.
[..] Zo zou het inderdaad moeten, en dan bijvoorkeur in kunnen stellen dat alle berichten die op de site verschijnen ook worden gemailed. Maar je hebt blijkbaar geluk want zo doet GVE het helaas niet met alle projecten. Ik heb een project dat is begin 2019 gestopt met betalen toen er nog 85% van de hoofdsom open stond. Het laatste bericht daarover is van afgelopen oktober toen er voor het eerst iets is betaald (alle andere betalingen zijn opgegaan aan kosten). Er zou een betalingsregeling zijn overeengekomen waarbij er ca. elke drie maanden een meer dan volledige termijn zou zijn ontvangen door GVE, maar we zijn inmiddels 7 maanden verder zonder ook maar 1 letter communicatie of 1 euro betaling.
Heb dat ook weleens gehad bij GVE, als je er dan een vraag over gaat stellen komen er ineens meerdere termijnen tegelijk binnen...
[..] Zo zou het inderdaad moeten, en dan bijvoorkeur in kunnen stellen dat alle berichten die op de site verschijnen ook worden gemailed. Maar je hebt blijkbaar geluk want zo doet GVE het helaas niet met alle projecten. Ik heb een project dat is begin 2019 gestopt met betalen toen er nog 85% van de hoofdsom open stond. Het laatste bericht daarover is van afgelopen oktober toen er voor het eerst iets is betaald (alle andere betalingen zijn opgegaan aan kosten). Er zou een betalingsregeling zijn overeengekomen waarbij er ca. elke drie maanden een meer dan volledige termijn zou zijn ontvangen door GVE, maar we zijn inmiddels 7 maanden verder zonder ook maar 1 letter communicatie of 1 euro betaling.
Ik heb 4 defaults bij GvE en van alle 4 heb ik nog geen cent terug gezien. Ik ben helemaal niet te spreken over de recovery via Flanderijn. Er is een project waar ze al jaren zogenaamd in overleg zijn om een minnelijke regeling te treffen, kom op zeg. Voor mij reden om bij portefeuille bij GvE helemaal af te bouwen. Behalve de 4 defaults heb ik er nog maar 4 projecten lopen.
Het viel mij dus op dat Matching Capital zich terug getrokken heeft bij Kifid. Het is voor klanten nu niet moor mogelijk om op een laagdrempelige manier een klacht over Matching Capital op te lossen. Hiermee is MC nu het enige actieve platform dat niet is aangesloten.
Iemand meer info waarom Matching Capital zich heeft terug getrokken?
Op zaterdag 27 mei 2023 11:18 schreef dyna18 het volgende: Het viel mij dus op dat Matching Capital zich terug getrokken heeft bij Kifid. Het is voor klanten nu niet moor mogelijk om op een laagdrempelige manier een klacht over Matching Capital op te lossen. Hiermee is MC nu het enige actieve platform dat niet is aangesloten.
Iemand meer info waarom Matching Capital zich heeft terug getrokken?
stel die vraag in het online seminar van 31 mei. wel even aanmelden,
[..] Inderdaad geen onaardig project maar eigenlijk wel weer een erg krappe rente voor een dergelijke onderpand. Aan de andere kant leveren die garages best een aardige huur op.
Mijn basis bedrag wil ik er wel instoppen.
doe zeker mee // en je bent niet van één huurder afhankelijk, (bijv bij wanbetaling / leegstand)
[..] Ik heb 4 defaults bij GvE en van alle 4 heb ik nog geen cent terug gezien. Ik ben helemaal niet te spreken over de recovery via Flanderijn. Er is een project waar ze al jaren zogenaamd in overleg zijn om een minnelijke regeling te treffen, kom op zeg. Voor mij reden om bij portefeuille bij GvE helemaal af te bouwen. Behalve de 4 defaults heb ik er nog maar 4 projecten lopen.
Tja, recovery en Flanderijn zijn toch wel de achilleshiel bij GvE. Ik heb een groot deel van mijn leergeld bij GvE betaald, met name met projecten uit 2016-2017: Het totale default bedrag in mijn portefeuille bij GvE is als volgt onder te verdelen op het moment:
• definitief afgeschreven: 20%
• recovered: 11%
• lopende regeling: 26%
• met de noorderzon vertrokken / schuldsanering / we weten het eigenlijk ook niet: 43%
Met name de 26% met een lopende regeling is een groot grijs gebied: 6 projecten met een lopende regeling, de enige die duidelijk is, en correct nagekomen wordt is:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Heb er zojuist maar weer eens een mail aan gewaagd, gevraagd om een update van de 5 projecten waarvan de betalingsregeling niet materialiseert.
2016-2017 waren allemaal projecten zonder hypotheek. 1 van de 5 met een betalingsregeling is echter een ontwikkelings project uit 2018 waarvan de hoofdsom afgelost is tegen vrijgeven van zekerheden. Nu, 3 jaar later, staat er nog steeds 50% van de rente open.
[ Bericht 3% gewijzigd door ETphonehome op 28-05-2023 20:03:52 ]
Het project juwelier/brillenzaak promenade Scheveningen op CCF is best vreemd. Een paar maanden geleden werd er E 62.000 geleend tegen 9% met een 2e hypotheek woonhuis.
Nu wordt dezelfde 62.000 hergefinancierd + een ton extra, met dezelfde zekerheden en de rente is een procent lager.
De WOZ1-1-22 is wel een stukje hoger geworden, maar met de huidige huizenmarkt waarschijnlijk hoger dan de marktprijs.
[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 29-05-2023 12:14:44 ]
Op maandag 29 mei 2023 07:18 schreef KrekelJapie het volgende: Het project juwelier/brillenzaak promenade Scheveningen is best vreemd. Een paar maanden geleden werd er E 62.000 geleend tegen 9% met een 2e hypotheek woonhuis.
Nu wordt dezelfde 62.000 hergefinancierd + een ton extra, met dezelfde zekerheden en de rente is een procent lager.
De WOZ1-1-22 is wel een stukje hoger geworden, maar met de huidige huizenmarkt waarschijnlijk hoger dan de marktprijs.
Zit in een optiek. MAAR dat is volgens mij een andere.
Inmiddels heeft het bedrijf een klantenbestand van ruim 49.800 abonnees waarbij er de afgelopen maanden circa 5.000 abonnees bij zijn gekomen
Even terug gekeken naar een oude uit februari:
Inmiddels heeft het bedrijf een klantenbestand van ruim 33.300 abonnees waarbij er de laatste maanden 2022 circa 5.000 abonnees bij zijn gekomen.
Dus 16.5k erbij,volgens de tekst een aangroei van 3.300 nieuwe abonnees per tranche.. Komt ook nog precies uit ook... aangezien het om tranch 7 & 2 gaat. Ik vraag me of deze voorspeller nog wat beurstips heeft voor ons.
Inmiddels heeft het bedrijf een klantenbestand van ruim 49.800 abonnees waarbij er de afgelopen maanden circa 5.000 abonnees bij zijn gekomen
Even terug gekeken naar een oude uit februari:
Inmiddels heeft het bedrijf een klantenbestand van ruim 33.300 abonnees waarbij er de laatste maanden 2022 circa 5.000 abonnees bij zijn gekomen.
Dus 16.5k erbij,volgens de tekst een aangroei van 3.300 nieuwe abonnees per tranche.. Komt ook nog precies uit ook... aangezien het om tranch 7 & 2 gaat. Ik vraag me of deze voorspeller nog wat beurstips heeft voor ons.
MAAR dat klantenbestand heeft inmiddels héél veld geld gekost.
[..] MAAR dat klantenbestand heeft inmiddels héél veld geld gekost.
Klopt, hoorde van iemand die er naartoe was overgestapt dat ze als goedkopere(of goedkoopste) uit de vergelijkingen kwamen. En dan was er ook nog een cashback actie als je afsloot via een vergelijkingssite...
[..] Klopt, hoorde van iemand die er naartoe was overgestapt dat ze als goedkopere(of goedkoopste) uit de vergelijkingen kwamen. En dan was er ook nog een cashback actie als je afsloot via een vergelijkingssite...
Daarvoor hebben ze ook veel geld uit "de markt" gehaald. De toekomst zal leren of dat goed komt.
Via WVJG geďnvesteerd in STG het Mi*ddenpunt te Sliedre***t. Ik verbaas mij over het aflossingsschema. Ik zie 4 jaarbedragen vermeld staan, echter volgens de EBI:
Aflossing Toelichting De aflossing wordt gedaan op basis van maandelijkse annuiteiten, berekend over een periode van 20 jaar. De looptijd is echter 3 jaar, dus aan het einde van 3 jaar wordt het restant afgelost en zal een hernieuwde inschrijving plaatsvinden.
Bij de betaling van deze maand zit hij er ook niet bij. Heb ik iets gemist, want de toelichting lijkt me toch niet voor andere uitleg vatbaar.
a. het is geen annuďtair schema b. de looptijd is blijkbaar met een jaar verlengd?
Op maandag 29 mei 2023 10:14 schreef obligataire het volgende: Via WVJG geďnvesteerd in STG het Mi*ddenpunt te Sliedre***t. Ik verbaas mij over het aflossingsschema. Ik zie 4 jaarbedragen vermeld staan, echter volgens de EBI:
Aflossing Toelichting De aflossing wordt gedaan op basis van maandelijkse annuiteiten, berekend over een periode van 20 jaar. De looptijd is echter 3 jaar, dus aan het einde van 3 jaar wordt het restant afgelost en zal een hernieuwde inschrijving plaatsvinden.
Bij de betaling van deze maand zit hij er ook niet bij. Heb ik iets gemist, want de toelichting lijkt me toch niet voor andere uitleg vatbaar.
a. het is geen annuďtair schema b. de looptijd is blijkbaar met een jaar verlengd?
Ik zit er niet in maar zie in de hypotheekakte staan dat het 3 jaar is, maar met een aflossingsvrije periode van 18mnd zo lijkt het. Dat zie ik nergens anders terug.
Volgens mij dat dit weer een foutje was die niemand had opgemerkt (wvjg/leningnemer). Toen ik Johan er een tijdje geleden over sprak toen hoopte hij er samen met de Stichting uit te komen maar nog niks weer gezien/gehoord.
Op maandag 29 mei 2023 07:18 schreef KrekelJapie het volgende: Het project juwelier/brillenzaak promenade Scheveningen op CCF is best vreemd. Een paar maanden geleden werd er E 62.000 geleend tegen 9% met een 2e hypotheek woonhuis.
Nu staat er ook een prognose voor de Winst- en verliesrekening 2023 in de pitch, en die cijfers zijn hoger dan die van 2022 en 2021, al (mede) zijn door de verhuizing naar de betere en grotere locatie. Misschien dat dat zorgt
WOZ waarde is inderdaad een stuk hoger, zoals zo ongeveer alle WOZ waardes 2022 hoger zijn dan die van 2021, maar de overwaarde obv deze WOZ is nog niet genoeg om het leningbedrag te dekken.
Op maandag 29 mei 2023 10:14 schreef obligataire het volgende: Via WVJG geďnvesteerd in STG het Mi*ddenpunt te Sliedre***t. Ik verbaas mij over het aflossingsschema. Ik zie 4 jaarbedragen vermeld staan, echter volgens de EBI:
WvjG lijkt met de geldnemer andere afspraken te hebben gemaakt dan met geldgevers. Dan wordt het een rommeltje.
[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 29-05-2023 18:24:13 ]
Al enige tijd geleden is de lening uitbetaald voor de stichting ’t Middelpunt in Sliedrecht. U heeft hier nog geen uitbetaling van gekregen. Hoe zit dit?
In de tekst van het project hebben wij niet gemeld, dat er sprake zou zijn van een jaarbetaling. Daarom bent u er wellicht van uitgegaan dat er maandelijks een betaling plaatsvindt; want dat is gebruikelijk.
Toch zou de stichting graag zien dat er (zoals we dat ook hebben besproken bij de start van dit project) op jaarbasis wordt betaald.
Graag leggen wij u daarom het voorstel voor, dat wij een jaarbetaling aan u doen in plaats van een gebruikelijke maandbetaling. U zou de stichting daarmee een grote dienst bewijzen.
Graag horen wij uw akkoord via beantwoording van deze mail. Wilt u de beantwoording bij voorkeur zo spoedig mogelijk doen, uiterlijk 14 juni.
U dient deze mail te zien als een wijzigingsvoorstel conform de algemene voorwaarden. Bij een akkoord van de gewogen meerderheid zal het voorstel worden overgenomen voor iedereen.
[..] Al enige tijd geleden is de lening uitbetaald voor de stichting ’t Middelpunt in Sliedrecht. U heeft hier nog geen uitbetaling van gekregen. Hoe zit dit?
In de tekst van het project hebben wij niet gemeld, dat er sprake zou zijn van een jaarbetaling. Daarom bent u er wellicht van uitgegaan dat er maandelijks een betaling plaatsvindt; want dat is gebruikelijk.
Toch zou de stichting graag zien dat er (zoals we dat ook hebben besproken bij de start van dit project) op jaarbasis wordt betaald.
Graag leggen wij u daarom het voorstel voor, dat wij een jaarbetaling aan u doen in plaats van een gebruikelijke maandbetaling. U zou de stichting daarmee een grote dienst bewijzen.
Graag horen wij uw akkoord via beantwoording van deze mail. Wilt u de beantwoording bij voorkeur zo spoedig mogelijk doen, uiterlijk 14 juni.
U dient deze mail te zien als een wijzigingsvoorstel conform de algemene voorwaarden. Bij een akkoord van de gewogen meerderheid zal het voorstel worden overgenomen voor iedereen.
Wellicht? Ik kwam hier pas achter toen ik het betalingsschema in mijn eigen excel wilde overnemen. Dit is héél slecht geregeld. Ik ben normaliter zeer content over WVJG maar dit kan echt niet. Ik zou nooit ingestapt zijn in een project met dergelijke voorwaarden. De rente is ook al r*k maar dat nam ik voor lief omdat het een goed doel betreft. Moet ik nu voortaan, iedere keer gaan nabellen of mailen of het wel écht een project met annuďtaire maandaflossing betreft?
[..] Wellicht? Ik kwam hier pas achter toen ik het betalingsschema in mijn eigen excel wilde overnemen. Dit is héél slecht geregeld. Ik ben normaliter zeer content over WVJG maar dit kan echt niet. Ik zou nooit ingestapt zijn in een project met dergelijke voorwaarden. De rente is ook al r*k maar dat nam ik voor lief omdat het een goed doel betreft. Moet ik nu voortaan, iedere keer gaan nabellen of mailen of het wel écht een project met annuďtaire maandaflossing betreft?
Als dat de bedoeling is, krijgt Johan het nog druk.
[..] Al enige tijd geleden is de lening uitbetaald voor de stichting ’t Middelpunt in Sliedrecht. U heeft hier nog geen uitbetaling van gekregen. Hoe zit dit?
[..]
Hmm, dus we starten een project, communiceren (bewust of onbewust, maar dat is niet relevant!) niet alle info en nadat alles een poosje loopt en er wat vragen komen gooien we er een wijzigingsvoorstel tegenaan om de ontbrekende informatie te "legaliseren" en heb je je maar te schikken naar de meerderheid terwijl dit informatie betreft die was achtergehouden bij aanvang van het project. En als men van mening is dat het er eigenlijk wel staat (maar misschien niet helemaal duideljk was voor iedereen) dan is het wijzigingsvoorstel dus niet nodig, door het wijzigingsvoorstel te doen wordt er in de basis dus aangegeven dat er informatie ontbrak. Ik zit niet in het project, maar ik zou dit denk ik onder de noemer "misbruik van recht" willen plaatsen.
[ Bericht 9% gewijzigd door tnhb op 30-05-2023 20:18:00 ]
[..] Hmm, dus we starten een project, communiceren (bewust of onbewust, maar dat is niet relevant!) niet alle info en nadat alles een poosje loopt en er wat vragen komen gooien we er een wijzigingsvoorstel tegenaan om de ontbrekende informatie te "legaliseren" en heb je je maar te schikken naar de meerderheid terwijl dit informatie betreft die was achtergehouden bij aanvang van het project. En als men van mening is dat het er eigenlijk wel staat (maar misschien niet helemaal duideljk was voor iedereen) dan is het wijzigingsvoorstel dus niet nodig, door het wijzigingsvoorstel te doen wordt er in de basis dus aangegeven dat er informatie ontbrak. Ik zit niet in het project, maar ik zou dit denk ik onder de noemer "misbruik van recht" willen plaatsen.
Ik zou wel eens willen weten, is er iemand op Fok! die ook in dit project zit, en die wel ergens (ten tijde van de publicatie) heeft gelezen dat dit project in 4 jaartermijnen zou worden afgelost, in plaats van maandelijkse annuďtaire aflossing op basis van 20 jaar aflossing en in 3 jaar tijd?
De gebouwenschoonmakert op CCF, oogt ook wel aantrekkelijk. Het is me niet helemaal duidelijk wat hij met dat geld gaat doen, maar als ondernemer, en met een overwaarde van 146K en een lening van 65K met 2e hypotheek, denk dat het wel goed komt.
Op dinsdag 30 mei 2023 21:04 schreef obligataire het volgende: De gebouwenschoonmakert op CCF, oogt ook wel aantrekkelijk. Het is me niet helemaal duidelijk wat hij met dat geld gaat doen, maar als ondernemer, en met een overwaarde van 146K en een lening van 65K met 2e hypotheek, denk dat het wel goed komt.
Een aflossingsvrije lening waarvan de rente en aflossing??maandelijks worden uitbetaald? Slordige tekst weer.
[..] Ik zou wel eens willen weten, is er iemand op Fok! die ook in dit project zit, en die wel ergens (ten tijde van de publicatie) heeft gelezen dat dit project in 4 jaartermijnen zou worden afgelost, in plaats van maandelijkse annuďtaire aflossing op basis van 20 jaar aflossing en in 3 jaar tijd?
- In de hypotheekakte staat gewoon dat de rente maandelijks betaald wordt. Stichting is dus al in gebreke. - In de hypotheekakte staat een termijn van 3 jaar ipv 4 jaar. Dit moet in het betaalschema aangepast worden. Staat niet in het stemmingsvoorstel dat het 4 jaar wordt. - In de hypotheekakte staat dat de eerste 18 maanden niet wordt afgelost. Deze informatie staat niet in de pitch of EBI en maakt ook geen onderdeel uit van de stemming. Compleet nieuwe informatie voor mij, die investeerders niet konden weten vooraf.
[..] - In de hypotheekakte staat gewoon dat de rente maandelijks betaald wordt. Stichting is dus al in gebreke. - In de hypotheekakte staat een termijn van 3 jaar ipv 4 jaar. Dit moet in het betaalschema aangepast worden. Staat niet in het stemmingsvoorstel dat het 4 jaar wordt. - In de hypotheekakte staat dat de eerste 18 maanden niet wordt afgelost. Deze informatie staat niet in de pitch of EBI en maakt ook geen onderdeel uit van de stemming. Compleet nieuwe informatie voor mij, die investeerders niet konden weten vooraf.
Wat nog wel in de EBI staat maar niet duidelijk is betreft de jaarlijkse betaling...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat had ik van tevoren ook niet gezien en omdat het ook ongebruikelijk is was het wel zo netjes geweest van WVJG om dit van tevoren duidelijker kenbaar te maken (zeker gezien de EBI nog relatief nieuw is)
Ik vind het echter meer kwalijk dat de hypotheekakte dus over 18 maanden aflossingsvrij spreekt, dit volgens mij ook nergens anders naar voren komt en dit ook nu niet genoemd wordt. En natuurlijk ook nog dat het overal staat dat het 36 maanden is en de huidige betaaloverzicht spreekt over 48 maanden... terwijl de expliciete aflossingsdatum duidelijk vermeld staat in de hypotheekakte op 36 maanden...
Dus de stemming komt nog enigszins overeen met wat er al in de EBI stond... maar de andere verschillen bespreken we gewoon niet
[..] Heb dat ook weleens gehad bij GVE, als je er dan een vraag over gaat stellen komen er ineens meerdere termijnen tegelijk binnen...
Daar lijkt het hier ook op uit te kunnen gaan draaien (overigens net als bij de vorige betaling, die werd ook ineens gedaan nadat ik naar de status had gevraagd). GVE wist nu niet wat de sttaus was en hoeveel geld er was ontvangen en ze zouden het eens gaan navragen. Oftewel, er lijkt absoluut geen active monitoring voor de stand van zaken door het platform richting Flandrijn te zijn en ook geen active houding van Flandrijn richting GVE als het op (door)betalen van ontvangen gelden aankomt.
[..] Daar lijkt het hier ook op uit te kunnen gaan draaien (overigens net als bij de vorige betaling, die werd ook ineens gedaan nadat ik naar de status had gevraagd). GVE wist nu niet wat de sttaus was en hoeveel geld er was ontvangen en ze zouden het eens gaan navragen. Oftewel, er lijkt absoluut geen active monitoring voor de stand van zaken door het platform richting Flandrijn te zijn en ook geen active houding van Flandrijn richting GVE als het op (door)betalen van ontvangen gelden aankomt.
Ik zit niet in het project, maar het lijkt mij het meest voor de hand liggen om de stemming te laten plaats vinden op basis van de voorwaarden in de hypotheek akte. Daarnaast zouden de nee stemmers een mogelijkheid geboden moeten worden om uit te stappen.
[..] Daar lijkt het hier ook op uit te kunnen gaan draaien (overigens net als bij de vorige betaling, die werd ook ineens gedaan nadat ik naar de status had gevraagd). GVE wist nu niet wat de sttaus was en hoeveel geld er was ontvangen en ze zouden het eens gaan navragen. Oftewel, er lijkt absoluut geen active monitoring voor de stand van zaken door het platform richting Flandrijn te zijn en ook geen active houding van Flandrijn richting GVE als het op (door)betalen van ontvangen gelden aankomt.
Ik denk dat Flanderijn het wel best vindt, zij cashen vermoedelijk iedere maand hun beheerderskosten en GVE doet geen moeite om er meer uit te halen (recovery kost hun toch alleen maar tijd).
[..] Ik zit niet in het project, maar het lijkt mij het meest voor de hand liggen om de stemming te laten plaats vinden op basis van de voorwaarden in de hypotheek akte. Daarnaast zouden de nee stemmers een mogelijkheid geboden moeten worden om uit te stappen.
Je hebt het verkeerde bericht gequote, dat gaat over GVE. Maar wat betreft het WvjG project; de hypotheekakte is vooraf alleen ingezien door WvjG en geldnemer, niet door geldgevers. Die hebben alleen de informatie uit de pitch en de EBI. Feitelijk heeft WvjG overeenkomst gesloten met geldnemer die niet in overeenstemming is met de afspraken tegenover de geldgevers. De geldnemer kan zich wel beroepen op de hypotheekakte (maar wil dat juist niet omdat daarin maandelijkse betaling is overengekomen), terwijl de geldgevers hier niet voor getekend hebben. Zowel WvjG als geldnemer hebben dus zitten slapen en zaken opgeschreven en ondertekend die niet de bedoeling waren...
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ben benieuwd over wat voor termijn hier iets concreets uit komt. Tot nu toe weer niets in ieder geval.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ben benieuwd over wat voor termijn hier iets concreets uit komt. Tot nu toe weer niets in ieder geval.
Hou maar op over die amateurclub! Begin mei zijn Peppi en Kokki naar Duitsland geweest om daar projecten te bezoeken. Vervolgens sturen ze de 26e(!) een wollig en nietzeggend reisverslag per mail. De enige concrete passage in de hele tekst was:
[i]Let op: alle investeerders die direct betrokken zijn bij de projecten die in deze e-mail worden genoemd, zullen een aparte, gedetailleerde update van de leningstatus ontvangen na deze algemene nieuwsbrief aan alle MCF-gebruikers.[/i]
Nou, het kan aan mij liggen, maar ik heb niks gezien....
[..] Hou maar op over die amateurclub! Begin mei zijn Peppi en Kokki naar Duitsland geweest om daar projecten te bezoeken. Vervolgens sturen ze de 26e(!) een wollig en nietzeggend reisverslag per mail. De enige concrete passage in de hele tekst was:
[i]Let op: alle investeerders die direct betrokken zijn bij de projecten die in deze e-mail worden genoemd, zullen een aparte, gedetailleerde update van de leningstatus ontvangen na deze algemene nieuwsbrief aan alle MCF-gebruikers.[/i]
Nou, het kan aan mij liggen, maar ik heb niks gezien....
Voor de volledigheid: geen algemene nieuwsbrief gezien en ook geen gedetailleerde update ontvangen. De laatste reactie die ik van ze heb gekregen was een week eerder een antwoord op de vraag waarom ik de link naar het webinar niet had gekregen (ze wisten het dus ook niet, want was schijnbaar toch gewoon aan alle investeerders gestuurd). Ik heb wel een Duits project dat (uiteraard) sinds begin dit jaar niet meer betaald en inmiddels afgelost had moeten zijn.
[..] Je hebt het verkeerde bericht gequote, dat gaat over GVE. Maar wat betreft het WvjG project; de hypotheekakte is vooraf alleen ingezien door WvjG en geldnemer, niet door geldgevers. Die hebben alleen de informatie uit de pitch en de EBI. Feitelijk heeft WvjG overeenkomst gesloten met geldnemer die niet in overeenstemming is met de afspraken tegenover de geldgevers. De geldnemer kan zich wel beroepen op de hypotheekakte (maar wil dat juist niet omdat daarin maandelijkse betaling is overengekomen), terwijl de geldgevers hier niet voor getekend hebben. Zowel WvjG als geldnemer hebben dus zitten slapen en zaken opgeschreven en ondertekend die niet de bedoeling waren...
Dan blijft dus over dat er helemaal niks van klopt dat WvjG dit wil afdoen met een stemming.
Het project is gewoon onder onjuiste voorwaarden aangeboden dus zou moeten worden teruggedraaid en moet opnieuw, onder de juiste voorwaarden, aangeboden worden. Of anders zouden de nee stemmende investeerders, zoals #NRDZ ook al aangeeft, een mogelijkheid geboden moeten worden om uit te stappen.
Op woensdag 31 mei 2023 12:39 schreef tnhb het volgende: Voor de volledigheid: geen algemene nieuwsbrief gezien en ook geen gedetailleerde update ontvangen.
Hier ook niks van MAX ontvangen. Totale radiostilte.
Via deze weg willen wij u informeren over de algehele vervroegde aflossing van de lopende lening van J. Lachman en S.R. Lachman-Jalimsing (box 3) met leningnummer 43939. Dit betekent dat u naast de reguliere rente en aflossing van uw openstaande bedrag ook nog zes extra rentetermijnen ontvangt. Wij hebben dit bedrag pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven. De zes extra rentetermijnen zijn berekend op basis van het openstaande bedrag minus de 10% vergoedingsrentevrije aflossing. Wij danken u mede namens de heer en mevrouw Lachman voor uw vertrouwen.
Via deze weg willen wij u informeren over de algehele vervroegde aflossing van de lopende lening van J. Lachman en S.R. Lachman-Jalimsing (box 3) met leningnummer 43939. Dit betekent dat u naast de reguliere rente en aflossing van uw openstaande bedrag ook nog zes extra rentetermijnen ontvangt. Wij hebben dit bedrag pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven. De zes extra rentetermijnen zijn berekend op basis van het openstaande bedrag minus de 10% vergoedingsrentevrije aflossing. Wij danken u mede namens de heer en mevrouw Lachman voor uw vertrouwen.
Enerzijds jammer dat zo'n veilige investering tegen 7% rente alweer zo snel eindigt. Anderzijds is door de boeterente het rendement t.o.v. de inleg opeens wel 13-14% (na aftrek fee Collin). Leuk voor de statistieken.
[ Bericht 0% gewijzigd door djtiesto8 op 31-05-2023 14:08:27 ]
Ja, die heb ik ook. 3 Vervroegde aflossingen voor mij bij Collin in 2 dagen
[..] Enerzijds jammer dat zo'n veilige investering tegen 7% rente alweer zo snel eindigt. Anderzijds is door de boeterente het rendement t.o.v. de inleg opeens wel 13-14% (na aftrek fee Collin). Leuk voor de statistieken.
Tsja door enerzijds de groeiende porto en anderzijds deze vervroegde aflossingen met boete, het beste maandresultaat ooit . Een deel van de winst toegevoegd aan de stroppenpot voor MAX en NVS. Jammer maar noodzakelijk denk ik. Ik smeer de pijn liever wat uit.
Dank voor delen. Ik zit ook in die projecten maar dit bericht heb ik niet gehad. Geen enkel bericht trouwens
[ Bericht 1% gewijzigd door Slingervinger op 01-06-2023 09:54:20 ]
Met een paar bekende namen, waarvan een aantal projecten correct is afgerond en waarvan er ook nog wel een aantal probleemloos lopen. Hebben ook in de Corona-tijd ogenschijnlijk weinig problemen gekend.
edit: ik doel op deze namen:
SPOILER
[ Bericht 32% gewijzigd door escortmk2 op 01-06-2023 14:30:47 ]
Ik herken eigenlijk alleen die Hu, heb al meerdere projecten waar hij bij betrokken is, ook een al afgelost project.. Ik had net gister weer mijn automatisch investeren aangezet en heb die zojuist bevestigd.
'Vrijmaken liquide middelen'. Ik zou zeggen dat je toch wel iets beter een bestedingsdoel kunt beschrijven. Voor privé, zakelijk, wil hij auto's inkopen, wil hij een beleggingspandje kopen, wil hij op vakantie etc. etc.
Leuke onderneming. Wat ik opvallend vind is dat de inbreng eigen middelen ŕ ¤1.000.000,- helemaal niet in dit investeringsoverzicht horen. Er staat in de pitch dat dit bedrag sinds 2013 is uitgegeven aan afbouw en inrichting. Dan is dat op dit moment toch geen investering meer? Dit wordt m.i. meer gebruikt om te laten zien dat er eigen middelen worden ingebracht, terwijl dat helemaal niet het geval is bij deze aankoop.
Leuke taxatiewaarde wel t.o.v. de lening. Echter snap ik niet dat er niets over de exit gezegd wordt. Het lijkt me logisch dat ze naar een bank willen herfinancieren (slechts 24 maanden looptijd), maar wellicht fijn om dat erbij te benoemen?
Op donderdag 1 juni 2023 14:21 schreef crowdfundingnederlan het volgende: 'Vrijmaken liquide middelen'. Ik zou zeggen dat je toch wel iets beter een bestedingsdoel kunt beschrijven. Voor privé, zakelijk, wil hij auto's inkopen, wil hij een beleggingspandje kopen, wil hij op vakantie etc. etc.
Mogelijk wil hij niet alles aan de grote klok hangen. Bijvoorbeeld in het geval van een scheiding.
Op donderdag 1 juni 2023 15:01 schreef djtiesto8 het volgende: SIG Landgraaf staat open. [..] Mogelijk wil hij niet alles aan de grote klok hangen. Bijvoorbeeld in het geval van een scheiding.
SIG Landgraaf meegenomen / De recreatiewoningen Bathmen bij SIG en GVE passeer ik, ben small ingestapt in de 1e GVE lening voor het park, dit een beetje uit nieuwsgierigheid en dat laat ik zo.
Ik neem SiG Landgraaf (en alle volgende SiG projecten) uit principe niet mee. We zijn inmiddels een maand verder en geen enkel bericht meer over de afhandeling van het project van wijlen Nick waar ik in geďnvesteerd heb. In mijn ogen is dat onacceptabel dus stem ik voorlopig met mijn voeten!
Op donderdag 1 juni 2023 16:19 schreef Red_arrow het volgende: Ik denk dat in het geval van Nick de traagheid niet (alleen) bij SIG ligt, maar ook bij de vereffenaar.
Dat is allemaal leuk en aardig alleen pleit ze dat geenszins vrij. Ze kunnen de informatie geven die ze wel hebben en aangeven hoe ze het over de schijven af gaan wikkelen. Nu hoor je niets en zweeft in de ruimte dat ze wellicht een creatieve oplossing in gedachten hadden om schijven 2 en 3 wat minder pijn te laten lijden. Via dit forum begreep ik dat ze inmiddels een advocaat mee laten kijken zodat het wel correct afgehandeld wordt. Dan moet het toch zeker lukken om binnen een maand een opvolgend berichtje te sturen met de stand van zaken.
Hoe dan ook, zo lang niet duidelijk is dat de afhandeling correct verloopt investeer ik niet meer omdat het risicoprofiel onzeker is.
[ Bericht 3% gewijzigd door Faraday01 op 01-06-2023 16:33:04 ]
Op donderdag 1 juni 2023 15:01 schreef djtiesto8 het volgende: SIG Landgraaf staat open. [..] Mogelijk wil hij niet alles aan de grote klok hangen. Bijvoorbeeld in het geval van een scheiding.
Wil hem meenemen maar er is nog maar ¤249 beschikbaar in 1A. Vervelend dat SIG er niet voor zorgt dat ik de schijf nog kan vullen.
Van HCN vandaag mail dat het bedrag is overgeboekt naar project Villa La Vida. Alleen stonden de betaaldata niet juist in het aflosschema (1e maand bv 30-11-0001), na mail aan HCN was dit ongeveer een kwartier later al hersteld en mail terug van Keimpe. Wederom bevestiging waarom ik HCN een top platform vind, reageren altijd heel snel en de enkele keer dat er iets niet juist staat wordt het gelijk gecorrigeerd.
Mail van MAX over C*rb*lo portefeuille. De taxaties van de veilinghuizen waren dermate laag dat ze gaan proberen de panden zelf te verkopen. Toch wel goed initiatief maar ik vrees wel voor aanzienlijk verlies en neemt niet weg dat MAX onverantwoord bezig is geweest met die meneer Challon-Smith. Een ECSPR zouden ze niet mogen krijgen gelet op alle fouten
Op donderdag 1 juni 2023 17:44 schreef Jaco078 het volgende: Volgens mij nog niet besproken, wel openstaand is het vakantiepark van 21mio, zit nu op 96%.
Nou ja, als je alleen deze tranche bekijkt zonder alle cofinanciers staat hij op 60%. Wat minder "fear of missing out" dus. Volgens mij gaan vakantiehuisjes niet meer zo hard en ik zit al in genoeg recreatievastgoed dus ik laat hem lopen. Ik vind de bedragen ook wel erg groot worden. Totale investering 54,5 M¤. Dan wordt je als crowdfundinvesteerdertje wel een erg klein radertje in de machine.
Om deze financieringsoplossing kracht bij te zetten wordt er vanuit Stichting BOVAG Garantiefonds aan de Stichting Zekerheden Agent Collin Crowdfund ten behoeve van de investeerders een garantie verstrekt voor 50% van het openstaande leenbedrag na uitwinning.
Ik ben ook benieuwd welke rentepercentages berekend zullen worden. Er wordt gesproken over "relatief lagere rente"' omdat er meer zekerheid dan normaal is aan investeerders.
[ Bericht 26% gewijzigd door Soulfreak op 01-06-2023 23:18:01 ]
[..] Op https://www.collincrowdfund.nl/bovag/ staat: [..] Ik ben ook benieuwd welke rentepercentages berekend zullen worden. Er wordt gesproken over "relatief lagere rente"' omdat er meer zekerheid dan normaal is aan investeerders.
Als ik in mijn collin portefeuille kijk, heeft bijna 70% een herfinancierings risico. Ofwel, veel aflossingsvrije leningen. Bij hcn is dat 0%. Het zou voor de portefeuille goed zijn als de leningen volledig aflossen in 5 jaar. Goed voor de spreiding, het afnemend risico én de cashflow. Benieuwd.
[..] Als ik in mijn collin portefeuille kijk, heeft bijna 70% een herfinancierings risico. Ofwel, veel aflossingsvrije leningen. Bij hcn is dat 0%. Het zou voor de portefeuille goed zijn als de leningen volledig aflossen in 5 jaar. Goed voor de spreiding, het afnemend risico én de cashflow. Benieuwd.
Ik heb beduidend minder aflossingsvrije leningen, maar zo'n 14%. Daarnaast 40% met een slottermijn en 46% lost af naar 0. Van de leningen die naar 0 aflossen zijn er wel 2 waar al een deel op is afgeboekt (failliet) en er alleen nog wordt afgelost op het bedrag van de persoonlijke borg + 1 leningnemer is onlangs failliet gegaan en is het nog maar zien of er iets terug komt, maar daar is al 2/3e deel afgelost.
Als ik kijk naar wat er dit jaar nog aan einde looptijd zit zullen de percentages gaan naar 9% aflossingsvrij, 44% met slottermijn en 47% aflossen tot 0 op basis van de huidige projecten.
Bij het doen van nieuwe investeringen bij Collin probeer ik een beetje in dezelfde verhouding als ik nu heb de verschillende soorten aflossingsvormen mee te nemen, dus niet heel veel (kortlopende) aflossingsvrije leningen.
Bij HCN heb ik welgeteld 1 project die slechts de helft aflost en de andere helft aflossingsvrij (volgens mij hebben ze er ook maar 1). Betekent wel dat ik nu vaker nieuwe projecten moet meenemen bij HCN omdat er per maand meer terug komt.
[..] Ik heb beduidend minder aflossingsvrije leningen, maar zo'n 14%. Daarnaast 40% met een slottermijn en 46% lost af naar 0.
Bij veel van de CCF projecten met slottermijn is de aflossing gedurende de looptijd verwaarloosbaar. Je zou dus eigenlijk moeten kijken naar het percentage van het totaal uitstaande bedrag dat aflossingsvrij is.
[..] Bij veel van de CCF projecten met slottermijn is de aflossing gedurende de looptijd verwaarloosbaar. Je zou dus eigenlijk moeten kijken naar het percentage van het totaal uitstaande bedrag dat aflossingsvrij is.
Dat is juist. Met de dalende vastgoedprijzen zijn aflossingsvrije leningen met hoge ltv een steeds grooter risico. Ik probeer op dit moment alleen leningen mee te nemen waar ook een stuk aflossing in zit. Prefereer LTV van lager dan 65% aan het eind van de lening op basis van huidige prijspeil. Veel leningen van dit moment voldoen hier miet aan.
Leuke onderneming. Wat ik opvallend vind is dat de inbreng eigen middelen ŕ ¤1.000.000,- helemaal niet in dit investeringsoverzicht horen. Er staat in de pitch dat dit bedrag sinds 2013 is uitgegeven aan afbouw en inrichting. Dan is dat op dit moment toch geen investering meer? Dit wordt m.i. meer gebruikt om te laten zien dat er eigen middelen worden ingebracht, terwijl dat helemaal niet het geval is bij deze aankoop.
Leuke taxatiewaarde wel t.o.v. de lening. Echter snap ik niet dat er niets over de exit gezegd wordt. Het lijkt me logisch dat ze naar een bank willen herfinancieren (slechts 24 maanden looptijd), maar wellicht fijn om dat erbij te benoemen?
Ongetwijfeld niet terecht, maar door een enorme zeperd in 2014 met GVE heb ik een allergie voor luxe Amsterdamse hotels
[..] Dat is juist. Met de dalende vastgoedprijzen zijn aflossingsvrije leningen met hoge ltv een steeds grooter risico. Ik probeer op dit moment alleen leningen mee te nemen waar ook een stuk aflossing in zit. Prefereer LTV van lager dan 65% aan het eind van de lening op basis van huidige prijspeil. Veel leningen van dit moment voldoen hier miet aan.
Ik ben ook terughoudend de laatste tijd en zie het openstaande volume inmiddels stevig terug lopen. Het is of meer risicopremie of minder risico en daar voldoen in mijn ogen steeds minder projecten aan. De markt is nog onvoldoende aangepast aan de veranderende omstandigheden.
[..] Bij veel van de CCF projecten met slottermijn is de aflossing gedurende de looptijd verwaarloosbaar. Je zou dus eigenlijk moeten kijken naar het percentage van het totaal uitstaande bedrag dat aflossingsvrij is.
Daar heb je gelijk in. Van mijn leningen met een slottermijn heeft iets meer dan een kwart een slottermijn van meer dan 80% van het oorspronkelijke leningbedrag (hoogste is 88%), bij ongeveer een achtste deel is dat rond de 33% en de rest zit tussen 50% en 70%. Gemiddeld genomen is de slottermijn 67% van het oorspronkelijke leningbedrag. Ik neem zo min mogelijk leningen meer met een slottermijn die meer dan 80% van het leningbedrag is en probeer bij nieuwe leningen momenteel ongeveer de helft met een aflossing naar 0 te hebben en de andere helft aflossingsvrij of met slottermijn. Dat lukt niet altijd, zo is van de nieuwe leningen in de afgelopen 6 -7 maanden maar een derde met aflossing naar 0 en de rest dus aflossingsvrij of met slottermijn (en dan 2 keer zo veel met slottermijn dan geheel aflossingsvrij).
Hierdoor is mijn streven dan ook dat een volgend nieuw project met aflossing naar 0 is. Wel lost er halverwege deze maand een kortlopend aflossingsvrij project af die ik eventueel wel zou kunnen of willen vervangen door weer een kortlopend aflossingsvrij project, mits de voorwaarden goed zijn.
Linkje:
SPOILER
Oplossing: bedrag verlagen en rest bij het volgende loket (Capitel Circle)
Zo te zien wel een procent hogere rente dan bij KOM en dan krijg je 2 keer een 2e hypotheek. Ze doen maar, ik heb al sinds eind 2019 niet meer nieuw geinvesteerd daar en ben het nu ook niet van plan. De gelden die nog vrijkomen van de lopende projecten daar gaan nu naar Collin, heb ik meer vertrouwen in dan in Capital.
[..] Mss handig om dan de project link ook te delen aangezien die weer select is verstuurd.
SPOILER
Rente dus met 1% verhoogd, geen idee of er verder zo nog wijzigingen zijn geweest (volgens Ebi is er nog wel een eerste hypotheek ondanks dat het niet genoemd wordt door GVE)
De beste man is nagenoeg failliet, en nu wordt het laatste kroonjuweel (de woning) ingezet. Met 12% zou ik er eens over denken. Wat koop je voor 9% als de post binnen 2-3 maanden bij Collin Beheer ligt.
Wat klopt er trouwens niet aan de navolgende cijfers?
[..] De beste man is nagenoeg failliet, en nu wordt het laatste kroonjuweel (de woning) ingezet. Met 12% zou ik er eens over denken. Wat koop je voor 9% als de post binnen 2-3 maanden bij Collin Beheer ligt.
Hij wordt nu intensief begeleid door een accountant dus de cijfers moeten nu goed zijn. Persoonlijk zou ik echter verwachten dat het totaal gelijk zou zijn aan de som der delen. Is het eigen vermogen minder negatief of ontbreekt er een post?
In elk geval, mijn indruk van het verhaal is dat meneer misschien een prima elektromonteur is maar geen geweldig ondernemer. Volgens mij kan hij beter de stekker er uit trekken en weer in loondienst gaan in plaats van ook nog het huis, waar ook zijn vrouw en kinderen wonen, op het spel te zetten. Dat huis gaat niet verkocht worden dus dat wordt op zijn best een langdurige afbetalingsregeling. Zelfs als het geen Direct-lening was had ik er niet in geďnvesteerd.
Betreffende MaxCF; Ik heb 4 leningen van Bluetouch Ventures die volgens mijn administratie in de komende 2,5 week afgelost zouden moeten gaan worden. De eerste zelfs al overmorgen (dinsdag, 6e). De meeste leningen zijn al herhaaldelijk verlengd en ondertussen allemaal omgezet naar full bullet. Het zou kunnen dat Max CF me positief gaat verrassen, maar ik ben er bang voor.
Op zondag 4 juni 2023 22:35 schreef InVestEerder het volgende: Betreffende MaxCF; Ik heb 4 leningen van Bluetouch Ventures die volgens mijn administratie in de komende 2,5 week afgelost zouden moeten gaan worden. De eerste zelfs al overmorgen (dinsdag, 6e). De meeste leningen zijn al herhaaldelijk verlengd en ondertussen allemaal omgezet naar full bullet. Het zou kunnen dat Max CF me positief gaat verrassen, maar ik ben er bang voor.
Daar hoef je niet bang voor te zijn, dat is een zekerheidje, dat er niks afgelost wordt
Rente dus met 1% verhoogd, geen idee of er verder zo nog wijzigingen zijn geweest (volgens Ebi is er nog wel een eerste hypotheek ondanks dat het niet genoemd wordt door GVE)
Inderdaad nog steeds 1e hypotheek zoals ik het lees. Ik kan zo verder ook geen wijzigingen achterhalen, dus het lijkt enkel een renteverhoging om het project interessanter te maken, Effectieve rente vind ik nu wel goed t.o.v. het risico en er wordt aardig afgelost op de lening (het pand).
Gisteren zijn we - min of meer toevallig - gaan eten bij Mijoy in Lengel. Mijoy is een HCN project van afgelopen jaar. Lengel ligt aan de rand van 's Heerenberg en ook vlak bij Duitsland en aan een belangrijke lokale weg.. Het is is dus een meer voor de hand liggende plek dan dat ik altijd gedacht heb
Helaas geen kans gehad om met de eigenaren te spreken; het was redelijk druk. Ik moet zeggen dat de zaak mooi en best wel knus verbouwd was. De kaart was uitgebreid maar niet té, en de bediening ook vriendelijk. De prijzen zou ik twee jaar terug hoog gevonden hebben maar in deze tijd best wel te doen. Al met al denk ik dat we ons niet veel zorgen hoeven te maken over de betalingen.
Leuk detail was dat er een soort robotwagentje rondreed van en naar de keuken. Voor mij nieuw zoiets
[..] Hij wordt nu intensief begeleid door een accountant dus de cijfers moeten nu goed zijn. Persoonlijk zou ik echter verwachten dat het totaal gelijk zou zijn aan de som der delen. Is het eigen vermogen minder negatief of ontbreekt er een post?
In elk geval, mijn indruk van het verhaal is dat meneer misschien een prima elektromonteur is maar geen geweldig ondernemer. Volgens mij kan hij beter de stekker er uit trekken en weer in loondienst gaan in plaats van ook nog het huis, waar ook zijn vrouw en kinderen wonen, op het spel te zetten. Dat huis gaat niet verkocht worden dus dat wordt op zijn best een langdurige afbetalingsregeling. Zelfs als het geen Direct-lening was had ik er niet in geďnvesteerd.
Je bent niet de enige die dat verwacht; een balans heet niet voor niet een balans, die hoort gewoon in evenwicht te zijn, dat is al zo sinds de tijd van het spijkerschrift. Dus best wel een beetje knullig van onze vrienden van Collin om dit zo op te website te zetten. Misschien dat in de definitieve versie de cijfers wat minder dramatisch zullen zijn, al met al denk ik dat dit project niet interessant is gezien het ruime aanbod van ondernemingen die wel naar behoren draaien; je moet de problemen niet opzoeken denk ik dan
[..] De beste man is nagenoeg failliet, en nu wordt het laatste kroonjuweel (de woning) ingezet. Met 12% zou ik er eens over denken. Wat koop je voor 9% als de post binnen 2-3 maanden bij Collin Beheer ligt.
[..] Je bent niet de enige die dat verwacht; een balans heet niet voor niet een balans, die hoort gewoon in evenwicht te zijn, dat is al zo sinds de tijd van het spijkerschrift. Dus best wel een beetje knullig van onze vrienden van Collin om dit zo op te website te zetten. Misschien dat in de definitieve versie de cijfers wat minder dramatisch zullen zijn, al met al denk ik dat dit project niet interessant is gezien het ruime aanbod van ondernemingen die wel naar behoren draaien; je moet de problemen niet opzoeken denk ik dan
De cijfers zijn nu aangepast. Heel bijzonder dat ze mobiel onjuist waren maar op de laptop wel klopten (volgens collin)
[..] De cijfers zijn nu aangepast. Heel bijzonder dat ze mobiel onjuist waren maar op de laptop wel klopten (volgens collin)
Het wordt er niet bepaald beter op Als je in de top van de markt (iedereen is gaan verduurzamen de afgelopen jaren) zo hebt gepresteerd, dan loop ik er met een héle grote boog omheen.
Toch begrijp ik niet dat deze nu op een lage funding blijft hangen, met in principe een 100% LTV financiering, t.o.v. andere projecten met hetzelfde rentepercentage vaak veel minder dekking hebben
[..] Toch begrijp ik niet dat deze nu op een lage funding blijft hangen, met in principe een 100% LTV financiering, t.o.v. andere projecten met hetzelfde rentepercentage vaak veel minder dekking hebben
ik begrijp er ook oprecht niets van. Is ook bestaande exploitatie.
[..] ik begrijp er ook oprecht niets van. Is ook bestaande exploitatie.
Waar baseer je die bestaande exploitatie op? Volgens mijn info is het geheel eind 2019 gesloten wegens personeelstekort en staat zover ik het kan zien ook vanaf dat moment te koop. Dat wil niet zegen dat het daarom stagneert want als je het goed doet kun je met een cafetaria op de juiste locatie best wel wat verdienen, maar dat zal hier wel eerst weer opgebouwd moeten gaan worden lijkt me en dan werken de (energie)prijzen en personeelskrapte niet echt mee.
SPOILER
[..] Waar baseer je die bestaande exploitatie op? Volgens mijn info is het geheel eind 2019 gesloten wegens personeelstekort en staat zover ik het kan zien ook vanaf dat moment te koop. Dat wil niet zegen dat het daarom stagneert want als je het goed doet kun je met een cafetaria op de juiste locatie best wel wat verdienen, maar dat zal hier wel eerst weer opgebouwd moeten gaan worden lijkt me en dan werken de (energie)prijzen en personeelskrapte niet echt mee.
SPOILER
mea culpa, nuance van mijn kant; ik bedoel er is van deze eigenaren reeds een bestaande exploitatie, dit vormt een uitbreiding op hun exploitatie. Zij hebben reeds een cafetaria met goede klanttevredenheid: https://tinyurl.com/3unysap3
[..] Het wordt er niet bepaald beter op Als je in de top van de markt (iedereen is gaan verduurzamen de afgelopen jaren) zo hebt gepresteerd, dan loop ik er met een héle grote boog omheen.
[..] Toch begrijp ik niet dat deze nu op een lage funding blijft hangen, met in principe een 100% LTV financiering, t.o.v. andere projecten met hetzelfde rentepercentage vaak veel minder dekking hebben
Ik denk dat een deel van de oorzaak het platform is: de loop is er in het algemeen een beetje uit bij GvE: 8 projecten open op het moment, waarvan er 2-3 beduidend sneller vol zouden lopen als ze bij CcF zouden zijn gepubliceerd. Mijn beoordelings volgorde is ongeveer: 1.: zijn er goede zekerheden 2.: heb ik vertrouwen in de business van de ondernemer 3.: heb ik vertrouwen in het platform (continuiteits risico, opvolging/uitwinning defaults, communicatie, beoordeling projecten e.d.)
Vwb vraag 3 steken CcF, NLI en HcN er bij mij met kop en schouders bovenuit qua vertrouwen (SIG maakt geen deel uit van mijn portefeuille).
ps: mijn mail aan GvE van afgelopen maandag mbt een aantal "lopende betalings regelingen" welke niet uitbetalen blijft tot op heden nog onbeantwoord.
[..] Ik denk dat een deel van de oorzaak het platform is: de loop is er in het algemeen een beetje uit bij GvE: 8 projecten open op het moment, waarvan er 2-3 beduidend sneller vol zouden lopen als ze bij CcF zouden zijn gepubliceerd. Mijn beoordelings volgorde is ongeveer: 1.: zijn er goede zekerheden 2.: heb ik vertrouwen in de business van de ondernemer 3.: heb ik vertrouwen in het platform (continuiteits risico, opvolging/uitwinning defaults, communicatie, beoordeling projecten e.d.)
Vwb vraag 3 steken CcF, NLI en HcN er bij mij met kop en schouders bovenuit qua vertrouwen (SIG maakt geen deel uit van mijn portefeuille).
ps: mijn mail aan GvE van afgelopen maandag mbt een aantal "lopende betalings regelingen" welke niet uitbetalen blijft tot op heden nog onbeantwoord.
Zou het kunnen dat veel investeerders de KYC niet hebben doorlopen?
Op maandag 5 juni 2023 20:10 schreef ETphonehome het volgende: ps: mijn mail aan GvE van afgelopen maandag mbt een aantal "lopende betalings regelingen" welke niet uitbetalen blijft tot op heden nog onbeantwoord.
Ik kreeg nog de melding dat ze het ook niet wisten en het eens zouden gaan navragen (inmiddels een week geleden)
Is mogelijk, al zou ik niet direct weten waar dat dan mis is gegaan. Voor m'n zakelijk account liep het vrij vlotjes door en heb ik wel lastigere trajecten gezien voor zakelijke accounts, ik neem aan dat het voor prive account niet complexer is.
Waar ik mezelf wel op betrap is dat het eerst de EBI moet downloaden om toegang te krijgen tot relevante informatie en dan daarin vervolgens ook nog een paar pagina's moet gaan scrollen voordat ik bij de eerste relevante info ben (waarbij ik het gevoel heb dat die zeker niet uitgebreider is dan wat we vroeger te zien kregen) is dat bij elkaar voor mij al snel een reden is om dan maar weg te klikken (voor mij voelt het hele gve platform niet intutief aan en nodigt mij niet uit om door te gaan klikken, maar dat zal wel aan mij liggen). Ik ben.
Mogelijk dat ik daar niet alleen in sta..., bedenk dat mensen als ze op een website niet direct toegang tot de gewenste info hebben ze weer zeer snel verdwenen zijn, dat zal hier niet veel anders zijn.
[..] Zou het kunnen dat veel investeerders de KYC niet hebben doorlopen?
Ik heb hem nog niet doorlopen in ieder geval. Opvolging van probleemgevallen (zie ook de reactie van @tnhb op mijn eerdere post) is nog steeds zeer matig. Daarnaast, maar dat zal de autist in mij zijn, vind ik een account waar een deel via de wallet gaat, en een deel wat via de oude manier gaat een raar gedrocht. Als ik dus weer een project bij GvE mee wil pakken zal ik dit via een nieuwe account gaan doen, zodat de oude van lieverlee helemaal leegloopt.
[..] Ik heb hem nog niet doorlopen in ieder geval. Opvolging van probleemgevallen (zie ook de reactie van @:tnhb op mijn eerdere post) is nog steeds zeer matig. Daarnaast, maar dat zal de autist in mij zijn, vind ik een account waar een deel via de wallet gaat, en een deel wat via de oude manier gaat een raar gedrocht. Als ik dus weer een project bij GvE mee wil pakken zal ik dit via een nieuwe account gaan doen, zodat de oude van lieverlee helemaal leegloopt.
Ik heb KYC ook niet doorlopen. Niet omdat het te ingewikkeld is, maar meer dat het voor mij op dit moment geen meerwaarde heeft om bij gve te blijven investeren. Als je de KYC niet hebt doorlopen kan je ook bijna geen informatie van nieuwe projecten lezen en is er hierom ook nog minder redenen om de KYC alsnog te doorlopen. Ik zou dit wellicht doen bij een super interessant project, maar kan dit in zijn geheel niet beoordelen. Door de KYC registratie worden wellicht heel wat investeerders slapers.
Pitch cq l*l verhaal, nog niet gelezen, zal ik morgen eens goed doen, dan KvK checkje, Lisette ff googlen, hutje ff goed bekijken. Uiteindelijk gaat het mij om de verhouding Rendement <> Zekerheden <> Risico.
[..] Pitch cq l*l verhaal, nog niet gelezen, zal ik morgen eens goed doen, dan KvK checkje, Lisette ff googlen, hutje ff goed bekijken. Uiteindelijk gaat het mij om de verhouding Rendement <> Zekerheden <> Risico.
[..] Is mogelijk, al zou ik niet direct weten waar dat dan mis is gegaan. Voor m'n zakelijk account liep het vrij vlotjes door en heb ik wel lastigere trajecten gezien voor zakelijke accounts, ik neem aan dat het voor prive account niet complexer is.
Waar ik mezelf wel op betrap is dat het eerst de EBI moet downloaden om toegang te krijgen tot relevante informatie en dan daarin vervolgens ook nog een paar pagina's moet gaan scrollen voordat ik bij de eerste relevante info ben (waarbij ik het gevoel heb dat die zeker niet uitgebreider is dan wat we vroeger te zien kregen) is dat bij elkaar voor mij al snel een reden is om dan maar weg te klikken (voor mij voelt het hele gve platform niet intutief aan en nodigt mij niet uit om door te gaan klikken, maar dat zal wel aan mij liggen). Ik ben.
Mogelijk dat ik daar niet alleen in sta..., bedenk dat mensen als ze op een website niet direct toegang tot de gewenste info hebben ze weer zeer snel verdwenen zijn, dat zal hier niet veel anders zijn.
Dat heb ik eigenlijk ook, waar ik trouwens gisteren tegenaan liep bij het investeren was dat ik eerst geld op mijn saldo moest zetten. Daar had ik toen tussendoor even geen mogelijkheid voor en aangezien het project niet echt volloopt heb ik daar totaal geen behoefte aan om het nu te gaan doen... en als meerdere mensen ook zo wachten is het weer een hindernis om het project vol te krijgen...
[..] Ik kreeg nog de melding dat ze het ook niet wisten en het eens zouden gaan navragen (inmiddels een week geleden)
Dat had ik laatst bij FNC, toen ik na meer dan een maand navraag ging toen na de status. Zeiden ze dat ze nog niet alles compleet hadden maar kreeg ik toch de updates.... (volgens mij moet je daar eigenlijk ook om de paar maanden vragen om er zeker van te zijn dat ze weer actie ondernemen in het dossier..)
Die kans zit er inderdaad wel in maar aan de andere kant krijgen we hier voor het einde van het jaar bij alle platformen mee te maken want het is voor de platformen gewoon een verplichting die hun veel tijd en geld kost.
[..] Die kans zit er inderdaad wel in maar aan de andere kant krijgen we hier voor het einde van het jaar bij alle platformen mee te maken want het is voor de platformen gewoon een verplichting die hun veel tijd en geld kost.
Precies dit, je gaat dit overal krijgen. Al zal ieder platform het uiteindelijk wel nét op een andere manier insteken. Als je crowdfund investeerder wil blijven ga je nog veel KYC's doorlopen (of je moet uiteraard kiezen voor een zeer beperkt groepje aan platformen).
Het bij CCF al eerder een keer geherfinancierde project 'Renovita Realty 2', welke volgende week afgelost moet worden, zal opnieuw worden geherfinancierd. Rente gaat van 7% naar 9%... Op zich een mooie rente maar ooit moet dit gaan vastlopen, lijkt mij.
[..] Dat heb ik eigenlijk ook, waar ik trouwens gisteren tegenaan liep bij het investeren was dat ik eerst geld op mijn saldo moest zetten. Daar had ik toen tussendoor even geen mogelijkheid voor en aangezien het project niet echt volloopt heb ik daar totaal geen behoefte aan om het nu te gaan doen... en als meerdere mensen ook zo wachten is het weer een hindernis om het project vol te krijgen...
Je hoeft pas geld te storten wanneer je de oproep krijgt. Dan 2 handelingen: met ideal het saldo ophogen en daarna meteen afboeken op het project.
[..] Je hoeft pas geld te storten wanneer je de oproep krijgt. Dan 2 handelingen: met ideal het saldo ophogen en daarna meteen afboeken op het project.
Dat had ik ook bij de laatste paar projecten, alleen deze keer dus niet...de afgelopen projecten stond het project in de prepublicatie toen ik hem mee nam. Dat is dit keer anders... (gve had laatst al in de nieuwsbrief (17-5) deze wijziging aangekondigd, staat daar trouwens in dat die per 1-6 in zou gaan) het doel zou zijn dat de lening sneller rentedragend is maar als het project niet volkomt lukt dat natuurlijk nooit....
Op dinsdag 6 juni 2023 11:25 schreef InVestEerder het volgende: Het bij CCF al eerder een keer geherfinancierde project 'Renovita Realty 2', welke volgende week afgelost moet worden, zal opnieuw worden geherfinancierd. Rente gaat van 7% naar 9%... Op zich een mooie rente maar ooit moet dit gaan vastlopen, lijkt mij.
Ik had hem al verwacht gezien de aflosdaum van 13 juni. Toevallig had ik er gister nog naar gekeken maar toen was er nog geen nieuwe lening aangekondigd. De rente van 9% is natuurlijk leuk, maar gezien de looptijd van 24 maanden wordt er mogelijk ook rekening mee gehouden dat de verkoop wel eens nog veel langer kan duren. Met de prijs waarvoor deze, voordat het verhuurd werd, op Funda stond halen ze niet eens meer de aankoop en verbouwingskosten eruit, laat staan de betaalde rente + kosten voor Collin van de afgelopen 2 jaar. Ik hoef hem niet een 2e keer.
[..] Ik had hem al verwacht gezien de aflosdaum van 13 juni. Toevallig had ik er gister nog naar gekeken maar toen was er nog geen nieuwe lening aangekondigd. De rente van 9% is natuurlijk leuk, maar gezien de looptijd van 24 maanden wordt er mogelijk ook rekening mee gehouden dat de verkoop wel eens nog veel langer kan duren. Met de prijs waarvoor deze, voordat het verhuurd werd, op Funda stond halen ze niet eens meer de aankoop en verbouwingskosten eruit, laat staan de betaalde rente + kosten voor Collin van de afgelopen 2 jaar. Ik hoef hem niet een 2e keer.
Voor mij geldt hetzelfde. De huidige huurprijs is weliswaar zeer fors (¤ 2975, Funda) maar als je bedenkt dat ze straks alleen al maandelijks ¤ 4800,- aan CCF moeten aftikken, dan gaat dit zo echt de verkeerde kant op.
Zo zijn er trouwens nog wel een paar partijen die maar blijven herfinancieren, zonder af te lossen. Die projecten laat ik graag aan anderen.
[..] Voor mij geldt hetzelfde. De huidige huurprijs is weliswaar zeer fors (¤ 2975, Funda) maar als je bedenkt dat ze straks alleen al maandelijks ¤ 4800,- aan CCF moeten aftikken, dan gaat dit zo echt de verkeerde kant op.
Zo zijn er trouwens nog wel een paar partijen die maar blijven herfinancieren, zonder af te lossen. Die projecten laat ik graag aan anderen.
Ook met 7% rente zijn de rentekosten al hoger dan de huurprijs. En dan zijn er voor de leningnemer ook nog kosten die aan Collin betaald moeten worden. De huur die ze nu ontvangen beperkt alleen de schade voor een deel. Deze lening moeten de heren wel herfinancieren, want de lopende lening moet volgende week worden afgelost wat zou gebeuren bij verkoop. Het is geen MAX waar leningen zo maar even worden verlengd.
Op dinsdag 6 juni 2023 09:05 schreef cubje het volgende: SIG Heerdergroenweg vervroegd afgelost.Lekker hoor, volledige boeterente voor resterende 6 maanden. zat er flink in
Op dinsdag 6 juni 2023 16:23 schreef Horsemen het volgende: Momenteel alsook de komende weken heb ik niet zo veel tijd om aan crowdfunding te besteden maar af en toe probeer ik even mee te lezen.
Ik meen dat deze hier nog niet besproken is. Rente is laag en ik mis een borgstelling of H.A. verder volgens mij wel een aardig project...
Ruime overwaarde op het pand en nog een flink deel eigen inbreng voor de aanbouw van de loods. Geen slottermijn of aflossingsvrij. Rente wel laag en ook nog een Direct lening. Ik wil het geld wat vrij komt van Renovita wel in een nieuw project steken, maar dan liefst wel een project met een hoger rendement, niet minder. Aande andere kant zie ik er weinig risico in.
[..] Ruime overwaarde op het pand en nog een flink deel eigen inbreng voor de aanbouw van de loods. Geen slottermijn of aflossingsvrij. Rente wel laag en ook nog een Direct lening. Ik wil het geld wat vrij komt van Renovita wel in een nieuw project steken, maar dan liefst wel een project met een hoger rendement, niet minder. Aande andere kant zie ik er weinig risico in.
[..] Ruime overwaarde op het pand en nog een flink deel eigen inbreng voor de aanbouw van de loods. Geen slottermijn of aflossingsvrij. Rente wel laag en ook nog een Direct lening. Ik wil het geld wat vrij komt van Renovita wel in een nieuw project steken, maar dan liefst wel een project met een hoger rendement, niet minder. Aande andere kant zie ik er weinig risico in.
Met een solvabiliteit op de balans van nu bijna 99% mag je rustig zeggen dat dit bijna een staatsobligatie is. Nu val ik onder vpb-regime dus dat scheelt, maar dan nog, zijn dit de mooie rustige projecten waar je nooit meer naar om hoeft te kijken . Ik snap best wel dat hij niet meer dan 7% wil betalen. Dat het Direct is, is een keus van Collin waar je best wat van mag vinden. Maar het is een kleine lening, dus het is niet zo dat ze er oneigenlijk gebruik van maken.
[ Bericht 4% gewijzigd door obligataire op 06-06-2023 19:22:01 ]
Even de wenkbrauwen fronsen met betrekking tot de updates bij CrE, Plattenburg II: Update geplaatst 30-3 bevatte de volgende tekst: "naar verwachting wordt u in mei 2023 afgelost"
Aangezien mei afgelopen is keek is zojuist weer eens of er al een nieuwe update geplaatst was, dat is niet het geval. Wel is de update van 30-3 nu aangepast. De tekst over aflossing luidt nu: "Echter wordt u naar verwachting eind juni afgelost".
Vooroordeel bevestigend gedrag weer zullen we maar zeggen.
SIG afloss betreft Heerder Groenweg 15 herfinan III van Serkan SIG Boudewijn-Eik ook afgelost / hypo herfinan is gevestigd GVE 27208 hardesmeets na zeg 2 mnd vervroegd afgelost met een mndje of wat boeterente erbij / OKE
GeldVoorElkaar Lijkt mij een serieuze meneer om het zomaar te zeggen Vandaag is het volgende project voorgepubliceerd op onze website:
Project: Aankoop chalets Kesteren Leendoel: Onroerend goed Doelbedrag: ¤ 130.000,00 (60k ann, 70k aflosvrij) Rente: 8,0% Looptijd: 60 maanden Leenvorm: Flexlening + 1e hypo op chalet nu vrij van financiering met taxa-waarde 130k
[ Bericht 16% gewijzigd door peterc op 06-06-2023 20:04:12 ]
[..] Met een solvabiliteit op de balans van nu bijna 99% mag je rustig zeggen dat dit bijna een staatsobligatie is. Nu val ik onder vpb-regime dus dat scheelt, maar dan nog, zijn dit de mooie rustige projecten waar je nooit meer naar om hoeft te kijken . Ik snap best wel dat hij niet meer dan 7% wil betalen. Dat het Direct is, is een keus van Collin waar je best wat van mag vinden. Maar het is een kleine lening, dus het is niet zo dat ze er oneigenlijk gebruik van maken.
Met geen box 1 inkomen en het te betalen bedrag aan box 3 belasting lager dan de algemene heffingskorting, betaal ik nu geen belasting. Maar hierdoor is het wel zo dat ik het maandelijkse rendement gebruik voor al mijn maandelijkse kosten. En die maandelijkse kosten zijn het afgelopen jaar behoorlijk gestegen. Nu is het bedrag wat ik maandelijks aan crowdfundrente ontvang ook gestegen vanwege meer ingelegd geld (dank u belastingdienst voor middeling) en hogere rentes, maar het dekt maar net aan mijn kosten. Eén project met een lager rendement zal niet zo veel impact maken, maar als het er meer worden dan worden de inkomsten lager dan de maandelijkse kosten. Aan de andere kant, een project met een hoge rente wat uitdraait op een default zit ik ook niet op te wachten.
Op dinsdag 6 juni 2023 16:23 schreef Horsemen het volgende: Momenteel alsook de komende weken heb ik niet zo veel tijd om aan crowdfunding te besteden maar af en toe probeer ik even mee te lezen.
Ik meen dat deze hier nog niet besproken is. Rente is laag en ik mis een borgstelling of H.A. verder volgens mij wel een aardig project...
Inderdaad een projectje met weinig kans op problemen op het eerste gezicht. Dan neem je inderdaad de karige 7% voor lief. Dus als er een linkje beschikbaar is foe ik mee.
No Li*mit Investme*nt loopt al aardig vol. Ik weet niet of deze hier besproken is, maar in het verleden was er enige ophef over de criminele activiteiten van de zoon van deze meneer, als ik het me goed herinner. Blijkbaar zitten de investeerders een beetje te pitten?
U heeft eerder in een aanvraag van Renovita Realty B.V. geďnvesteerd, vandaar ontvangt u dit bericht. We willen u graag wijzen op een nieuwe investeringskans die naar verwachting morgen (8-6) live gaat op ons platform. Voorafgaand aan de publieke livegang willen wij u een eerste investeringskans bieden.
Via de volgende link kunt u de gehele pitch bekijken en vanaf nu al investeren: Renovita Realty B.V. Waalsdorperweg 101 's-Gravenhage
SPOILER
Op woensdag 7 juni 2023 10:36 schreef Slingervinger het volgende: Bij SiG Nijmegen Goselingstraat 68 staat bij status afgelost en in wallet gestort op 3 juni. Is bij mij niet gebeurd, iemand bekend mee?
Op woensdag 7 juni 2023 10:00 schreef obligataire het volgende: No Li*mit Investme*nt loopt al aardig vol. Ik weet niet of deze hier besproken is, maar in het verleden was er enige ophef over de criminele activiteiten van de zoon van deze meneer, als ik het me goed herinner. Blijkbaar zitten de investeerders een beetje te pitten?
Is dit een herpublicatie? De discussie over criminele activiteiten us al van een tijdje geleden.
[..] Is dit een herpublicatie? De discussie over criminele activiteiten us al van een tijdje geleden.
Als ik in mijn mail zoek dan vind ik deze uit februari.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zo op het eerste oog gewoon een tweede lening van de ondernemers met ander onderpand.
[..] Is dit een herpublicatie? De discussie over criminele activiteiten us al van een tijdje geleden.
Dit is een ander pand, het andere project is al eerder (ik meen nog vrij vlot) volgekomen.
Voor ccf is/was die discussie blijkbaar geen issue, er zijn banken die voor minder afscheid nemen van relaties in het kader van KYC. Ik ben dus eigenlijk wel benieuwd of dit soort zaken (in relatie tot de plichten rondom KYC) onder de nieuwe europeese regelgeving / vergunning andere impact heeft dan nu er nog onder de afm ontheffing wordt gehandeld.
Op dinsdag 6 juni 2023 19:34 schreef ETphonehome het volgende: Even de wenkbrauwen fronsen met betrekking tot de updates bij CrE, Plattenburg II: Update geplaatst 30-3 bevatte de volgende tekst: "naar verwachting wordt u in mei 2023 afgelost"
Aangezien mei afgelopen is keek is zojuist weer eens of er al een nieuwe update geplaatst was, dat is niet het geval. Wel is de update van 30-3 nu aangepast. De tekst over aflossing luidt nu: "Echter wordt u naar verwachting eind juni afgelost".
Vooroordeel bevestigend gedrag weer zullen we maar zeggen.
De letterlijke tekst van dat zinnetje op 30-3 was "Echter, wordt u naar verwachting medio mei 2022 afgelost." Vorige week bij CRE nagevraagd wanneer "medio mei 2022" op de CRE kalender valt op een normale kalender. Geen reactie ontvangen, maar mss is toen de tekst in hun bericht van 30-3 een beetje geactualiseerd ;-)
[ Bericht 0% gewijzigd door Inductor op 07-06-2023 11:45:39 ]
[..] Dat had ik ook bij de laatste paar projecten, alleen deze keer dus niet...de afgelopen projecten stond het project in de prepublicatie toen ik hem mee nam. Dat is dit keer anders... (gve had laatst al in de nieuwsbrief (17-5) deze wijziging aangekondigd, staat daar trouwens in dat die per 1-6 in zou gaan) het doel zou zijn dat de lening sneller rentedragend is maar als het project niet volkomt lukt dat natuurlijk nooit....
Bij project Chalets Kesteren heb ik dit nu ook, voor het eerst. Meteen langs de kassa
[..] Bij project Chalets Kesteren heb ik dit nu ook, voor het eerst. Meteen langs de kassa
Was ff gedoe, wilde invest, ging niet, dus eerst langs de kassa daarna de chaletjes van de parketman meegenomen. Nu maar hopen dat eea snel rentedragend wordt. De uitzend-webshopmeneer van CCF ook nog mee kunnen nemen tussen het GVE gedoe door. en HCN 150 Madam Chen te Rotterdam keurig eindstreep , primadelux aan de heren Hu en mevr Chen
[ Bericht 5% gewijzigd door peterc op 07-06-2023 12:36:13 ]
Ik wacht bij GVE wel even af met investeren, heb er nog niet zoveel vertrouwen in dat de projecten 100% gefund worden. Mochten er meerdere mensen zo denken dan weet ik wel wat er gaat gebeuren...
Op woensdag 7 juni 2023 12:40 schreef Tjalala het volgende: Ik wacht bij GVE wel even af met investeren, heb er nog niet zoveel vertrouwen in dat de projecten 100% gefund worden. Mochten er meerdere mensen zo denken dan weet ik wel wat er gaat gebeuren...
Het bekende kip ei verhaal. Wanneer iedereen zo denkt dan komt geen een project vol. Bij Collin hebben mensen er geen probleem mee om vooraf al in te leggen uit angst de boot te missen.
Ik zelf beoordeel de projecten op basis van het rendement en zekerheid en neem de periode van "rentevrij" maar voor lief mede ook om de voorkomen dat goede projecten zo niet gerealiseerd kunnen worden. Een ieder heeft zo zijn/haar afweging.
[..] De letterlijke tekst van dat zinnetje op 30-3 was "Echter, wordt u naar verwachting medio mei 2022 afgelost." Vorige week bij CRE nagevraagd wanneer "medio mei 2022" op de CRE kalender valt op een normale kalender. Geen reactie ontvangen, maar mss is toen de tekst in hun bericht van 30-3 een beetje geactualiseerd ;-)
2022 was me niet opgevallen in de oorspronkelijke tekst. We zullen zien of ze publiek, of non-publiek gaan herfinancieren.
[..] Het bekende kip ei verhaal. Wanneer iedereen zo denkt dan komt geen een project vol. Bij Collin hebben mensen er geen probleem mee om vooraf al in te leggen uit angst de boot te missen.
Ik zelf beoordeel de projecten op basis van het rendement en zekerheid en neem de periode van "rentevrij" maar voor lief mede ook om de voorkomen dat goede projecten zo niet gerealiseerd kunnen worden. Een ieder heeft zo zijn/haar afweging.
Precies, als er projecten op staan met een goed rendement en aanvaardbare/prima zekerheden neem ik deze zeker mee.
Waar ik gisteren de wenkbrauwen fronste over CrE, is dit vandaag het geval met de nieuwsbrief van KoM:
"Ook bij Kapitaal op Maat hebben wij deze groei duidelijk gemerkt. Gedurende de eerste 5 maanden van 2023 is er ruim 100% meer via ons platform gefinancierd t.o.v. dezelfde periode in 2022. Deze autonome groei kunnen wij deels toeschrijven aan. de vruchtbare samenwerking met Capital Circle."
autonome groei door vruchtbare samenwerking? Het zal mogelijk aan mij liggen, maar ik zie dit niet als autonoom.
[ Bericht 0% gewijzigd door ETphonehome op 08-06-2023 14:39:02 ]
Op dinsdag 6 juni 2023 19:56 schreef peterc het volgende: SIG afloss betreft Heerder Groenweg 15 herfinan III van Serkan SIG Boudewijn-Eik ook afgelost / hypo herfinan is gevestigd GVE 27208 hardesmeets na zeg 2 mnd vervroegd afgelost met een mndje of wat boeterente erbij / OKE
GeldVoorElkaar Lijkt mij een serieuze meneer om het zomaar te zeggen Vandaag is het volgende project voorgepubliceerd op onze website:
Project: Aankoop chalets Kesteren Leendoel: Onroerend goed Doelbedrag: ¤ 130.000,00 (60k ann, 70k aflosvrij) Rente: 8,0% Looptijd: 60 maanden Leenvorm: Flexlening + 1e hypo op chalet nu vrij van financiering met taxa-waarde 130k
De zekerheid bij het chalets project is toch best goed, een 100% hypothecaire dekking. Of zie ik iets over het hoofd? Ligt het dan aan de wallet dat dit niet vol komt?
De chalets niet meegepakt, staat niet bij of chalet waar 1e hypotheek op zit dat het eigen grond is, als het dan fout gaat moet je misschien het zaakje afbreken en meenemen.
Op woensdag 7 juni 2023 19:40 schreef Aalsmeer15 het volgende: De chalets niet meegepakt, staat niet bij of chalet waar 1e hypotheek op zit dat het eigen grond is, als het dan fout gaat moet je misschien het zaakje afbreken en meenemen.
Volgens taxatieverslag eigen grond.
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mooi object wel! Maar looptijd 9 maanden met de mogelijkheid voor ondernemer om in de laatst 6(!) maanden boetevrij vervroegd af te lossen. Daar word je toch niet vrolijk van...! Ik pas hiervoor.
GvE hanteert nu een wallet. Ik heb dit topic een tijdje niet goed bijgehouden, begrijp ik uit dit topic goed dat wallets verplicht worden voor alle platformen?
Reden dat ik dit vraag is dat de wallet bij GvE me een beetje begint te irriteren. Ik heb geld naar de wallet overgemaakt (en uit de wallet betaald) voor een project dat 30 dagen open heeft gestaan en het niet gehaald heeft. Dat was gisteren of eergisteren. Geld staat nog niet terug in mijn wallet. Ik zou het niet zo leuk vinden als ik geld 30 dagen kwijt ben zonder rentevergoeding.
Nou eindelijk weer eens een aflossing, dat was wel nodig. Nu is het nog wachten op alle leningen van o.a. C*rbelo, H*gher b*rrowfield, O*ni die allemaal niet afgelost hebben op de einddatum, en dat zijn er bij mij een heel stuk meer dan deze ene lening.
[..] Nou eindelijk weer eens een aflossing, dat was wel nodig. Nu is het nog wachten op alle leningen van o.a. C*rbelo, H*gher b*rrowfield, O*ni die allemaal niet afgelost hebben op de einddatum, en dat zijn er bij mij een heel stuk meer dan deze ene lening.
Het is zo bijzonder dat MAX een keer iets terugbetaalt dat het apart vermeld wordt. Normaliter wordt vertraging juist gemeld als zijnde afwijkend van wat je mag verwachten. Zo ging het in de jaren 70 met vliegtuigen van Delta en AA in de VS, die werden niet omgeroepen als ze vertraging hadden maar als ze een keer op tijd waren.
Dan heb jij zeker net de goeie leningen? Maar hier aan deze zijde wordt er helemaal niks afgelost. Toevallig vandaag wel 2 rentebetalingen gehad van Bad Honnef. En overigens meteen teruggeboekt naar mijn lopende rekening,
Op woensdag 7 juni 2023 12:40 schreef Tjalala het volgende: Ik wacht bij GVE wel even af met investeren, heb er nog niet zoveel vertrouwen in dat de projecten 100% gefund worden. Mochten er meerdere mensen zo denken dan weet ik wel wat er gaat gebeuren...
Ook ik ga afwachten tot project voller zit nu duurt het soms wel anderhalve maand voordat een project vol zit (en steeds vaker helemaal niet vol te raken) en vind het onzin om dan direct al langs de kassa te gaan. Of er moet een rente vergoeding komen op geld wat in depot (Wallet) staat dat zou wellicht beter zijn.
Op woensdag 7 juni 2023 21:34 schreef Gustaf86 het volgende: GvE hanteert nu een wallet. Ik heb dit topic een tijdje niet goed bijgehouden, begrijp ik uit dit topic goed dat wallets verplicht worden voor alle platformen?
Bij HCN, die al de nieuwe vergunning heeft, lees ik niets over een wallet. Wel moest ik daar mijn betaalrekening verifiëren voor OPP, die zover ik begrijp uit gaat betalen op de betaalrekening en niet naar een wallet.
[..] De zekerheid bij het chalets project is toch best goed, een 100% hypothecaire dekking. Of zie ik iets over het hoofd? Ligt het dan aan de wallet dat dit niet vol komt?
Chaletjes van de parketmeneer aardig meegenomen, 1e hypo 130k tegen 100% taxa waarde, met 60k aflossing + 70k slottermijn in 60 mnd tegen 8% op zijn nu nog finan-vrije chalet. Lost aardig af dus, waardoor het rest-risico verdeeld over drie hutjes reuze meevalt. Verwacht ook dat hij tussendoor delen gaat aflossen gezien de huuropbrengsten, lijkt me een ondernemend type met zijn parket en drie chaletjes.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mooi object wel! Maar looptijd 9 maanden met de mogelijkheid voor ondernemer om in de laatst 6(!) maanden boetevrij vervroegd af te lossen. Daar word je toch niet vrolijk van...! Ik pas hiervoor.
uit de webinar van MC bleek wel dat dit een moeilijk te verkopen pand is. Als je op funda kijkt is het trouwens wel een vreselijk mooi pand!!
Op woensdag 7 juni 2023 21:34 schreef Gustaf86 het volgende: GvE hanteert nu een wallet. Ik heb dit topic een tijdje niet goed bijgehouden, begrijp ik uit dit topic goed dat wallets verplicht worden voor alle platformen?
Wallets worden niet verplicht. Een betaaldienstverlener wel. Veel platforms kiezen voor OPP als betaaldienstverlener en zij werken juist met een wallet. Zie volgende post. Deze info had ik gemist. Het is ook bij OPP een keuze om te werken met een wallet.
[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 08-06-2023 00:16:05 ]
[..] Wallets worden niet verplicht. Veel platforms kiezen echter voor OPP als betaaldienstverlener en zij werken juist met een wallet.
HCN heeft ook gekozen voor OPP en in de begin mei ontvangen informatie staat mbt de betalingen door OPP:
quote:
Een betaling op uw bankrekening kan bestaan uit een gebundelde betaling van rente- en aflossingsdelen van meerdere projecten.
Nergens wordt gesproken over een wallet en die is ook niet zichtbaar in mijn dashboard. Ik heb nog geen betalingen ontvangen via OPP, mijn eerste nieuwe project sinds het KYC proces en verifiëren van de betaalrekening was vorige week en daar is nog niet eens een betaalverzoek voor.
[..] HCN heeft ook gekozen voor OPP en in de begin mei ontvangen informatie staat mbt de betalingen door OPP: [..] Nergens wordt gesproken over een wallet en die is ook niet zichtbaar in mijn dashboard. Ik heb nog geen betalingen ontvangen via OPP, mijn eerste nieuwe project sinds het KYC proces en verifiëren van de betaalrekening was vorige week en daar is nog niet eens een betaalverzoek voor.
Ik doe al even niets meer met HCN, dus deze info had ik even gemist. Ik dacht dat OPP altijd met een wallet werkte. Door de opmerking gebundelde betalingen is er misschien op de achtergrond wel een soort wallet waarbij deze dan bv. 1x per week automatisch uitbetaald wordt.
Bij CCF wordt het wallet volgens mij na 6 maanden uitbetaald wanneer er niets mee is gebeurd. Bij SiG ook weleens nagevraagd. Hier zat (destijds) geen automatische uitbetaling in. Vind dit interessant in geval van overlijden. Wanneer nabestaanden er niet aan denken om iets richting platform te regelen, zou er geld achter kunnen blijven bij de betaaldienstverlener.
[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 08-06-2023 00:26:56 ]
Reden dat ik dit vraag is dat de wallet bij GvE me een beetje begint te irriteren. Ik heb geld naar de wallet overgemaakt (en uit de wallet betaald) voor een project dat 30 dagen open heeft gestaan en het niet gehaald heeft. Dat was gisteren of eergisteren. Geld staat nog niet terug in mijn wallet. Ik zou het niet zo leuk vinden als ik geld 30 dagen kwijt ben zonder rentevergoeding.
Is dat het Fruit project? Daar is het bedrag verlaagd en alsnog VOL_geboekt.
SIG Buikslotermeerplein had 23-5 afgelost moeten worden. Snap dat ze nu bezig zijn met de herfinanciering maar de passage daarvan vindt volgens de nieuwsbrief pas 15-6 plaatst. Ik neem aan dat we over deze periode gewoon rente ontvangen.
Op donderdag 8 juni 2023 10:30 schreef Belegger9 het volgende: SIG Buikslotermeerplein had 23-5 afgelost moeten worden. Snap dat ze nu bezig zijn met de herfinanciering maar de passage daarvan vindt volgens de nieuwsbrief pas 15-6 plaatst. Ik neem aan dat we over deze periode gewoon rente ontvangen.
Op donderdag 8 juni 2023 10:50 schreef Slingervinger het volgende: Het presidium van MAX is op dit moment in Manchester om te proberen de C*rb*lo portefeuille aan één koper te slijten
Op donderdag 8 juni 2023 10:50 schreef Slingervinger het volgende: Het presidium van MAX is op dit moment in Manchester om te proberen de C*rb*lo portefeuille aan één koper te slijten
Persoonlijk denk ik dat als deze woningen de 'handel' in gaan, dat je dan niet de beste prijs krijgt. Ik herinner me van wat filmpjes van hun Engelse agent dat veel woningen eigenlijk verkoopklaar zijn. Dan zou ik die zelf (via een makelaar) proberen te slijten aan eindkopers. Is wel meer werk natuurlijk en voor Max veel omslachtiger, dus dat zal wel niet gaan gebeuren.
[..] Persoonlijk denk ik dat als deze woningen de 'handel' in gaan, dat je dan niet de beste prijs krijgt. Ik herinner me van wat filmpjes van hun Engelse agent dat veel woningen eigenlijk verkoopklaar zijn. Dan zou ik die zelf (via een makelaar) proberen te slijten aan eindkopers. Is wel meer werk natuurlijk en voor Max veel omslachtiger, dus dat zal wel niet gaan gebeuren.
Ze hadden eerder aangegeven veilinghuizen te hebben ingeschakeld maar die taxaties waren te laag, ze gaan proberen hoe dan ook een betere prijs te krijgen. Overigens niet zozeer voor de investeerders maar om de kans om een ECSPR te krijgen te vergroten.
Daar geven ze naar mijn interpretatie tussen de regels min of meer wel aan dat hun administratie eigenlijk een bende is cq. hopeloos achterloopt en daardoor de informtievoorziening ook niet altijd volledig is.
Sterker nog, ik heb zojuist een reactie gekregen waarin ze voor het eerst (na meer dan 2 maanden) uiteindelijk toegeven dat ze bij de verleningsaanvraag voor project 687369 naar een uitleg/reden verwijzen die ze zogenaamd al eerder zouden hebben toegestuurd maar in werkelijkheid gewoon nooit is gedeeld! Feitelijk hebben ze dus op valse gronden (onjuiste cq. niet verstrekte informatie die er wel of niet was) om een verlenging van een project gevraagd. Maar wat nog veel gekker is, ze moesten meer dan 2 maanden en ettelijk mailtjes over doen om zelf min of meer tot de conclusie te komen dat ze die informatie inderdaad nooit met de investeerders hadden gedeeld. Dan zijn er in mijn visie maar twee optie mogelijk: of je bent onbekwaam of je staat keihard de boel te belazeren.
Overigens schrijven ze ook dat bij project 687369 (en daarom durven ze denk ik nu ook toe te geven dat ze een fout hebben gemaakt) de werkzaamheden volledig zijn afgerond, dat het pand is verkocht en ze "alleen nog maar wachter op de afhandeling van de verkoop", we gaan het meemaken.
Ik lees overgens op trustpilot ook dat er nu bij elk project een update tab zou staan, was die info ook al door mcf met de investeerders gedeeld?
Op donderdag 8 juni 2023 12:20 schreef escortmk2 het volgende: Herfinanciering ren*o*vita zat rap vol, betekent dat het oorspronkelijke project netjes afgesloten in mijn administratie terecht komt 👍
Tja 9% rente, daar willen toch wel wat investeerders wat meer risico voor nemen.
Ik had de nu aflopende Ren*vita gedaan met geld wat normaal mijn 'reservepotje' is, normaal gebruikt voor wanneer ik snel een CF investering wil doen en er op dat moment even niet genoeg op de rekening staat hiervoor maar wel binnen korte tijd (enkele dagen of weken) komt. Staat normaal op de spaarekening horend bij de betaalrekening, dus direct over te boeken ipv een dag te wachten bij overige spaarrekeningen. Omdat bij dit project de verwachting zo''n beetje was dat het een kortlopende lening zou worden ivm verkoop pand, heb ik dit reservepotje voor dit project gebruikt. Nu had ik dus een jaar lang geen reservepotje, maar wel een jaar lang flink wat meer rendement dan de rente op de spaarrekening.
[..] uit de webinar van MC bleek wel dat dit een moeilijk te verkopen pand is. Als je op funda kijkt is het trouwens wel een vreselijk mooi pand!!
Als een recent taxatierapport een waarde van 3,5 miljoen aangeeft en je komt met een vraagprijs van 3,95 op de markt, dan wil ik wel geloven dat het moeilijk verkoopbaar is Maar het is inderdaad erg mooi én het is Amsterdam, dus er zal vast wel iemand de knip willen trekken voor dit pand. Maar door de leningvoorwaarden is deze niet interessant voor mij.
SIG Moerkerkestraat 15B 01 afgelost, de heren Law & Fang hebben hun 5 jaren keurig betaald en vol gemaakt, en ter opm hebben de WOZ waarde zijn stijgen van 59k (1/1/2017) > 159k (1/1/2022) , in die 5 jaar toch een aardige vermogensopbouw voor de mannen
[..] Tja 9% rente, daar willen toch wel wat investeerders wat meer risico voor nemen.
Ik had de nu aflopende Ren*vita gedaan met geld wat normaal mijn 'reservepotje' is, normaal gebruikt voor wanneer ik snel een CF investering wil doen en er op dat moment even niet genoeg op de rekening staat hiervoor maar wel binnen korte tijd (enkele dagen of weken) komt. Staat normaal op de spaarekening horend bij de betaalrekening, dus direct over te boeken ipv een dag te wachten bij overige spaarrekeningen. Omdat bij dit project de verwachting zo''n beetje was dat het een kortlopende lening zou worden ivm verkoop pand, heb ik dit reservepotje voor dit project gebruikt. Nu had ik dus een jaar lang geen reservepotje, maar wel een jaar lang flink wat meer rendement dan de rente op de spaarrekening.
Er valt ook zeker wat te zeggen voor dit project hoor, ik heb slechtere langs zien komen. Wil alleen niet zeggen dat ik ook blij kan zijn met wederom een succesvol afgesloten project in mijn excel 😎
[..] Er valt ook zeker wat te zeggen voor dit project hoor, ik heb slechtere langs zien komen. Wil alleen niet zeggen dat ik ook blij kan zijn met wederom een succesvol afgesloten project in mijn excel 😎
Helemaal mee eens. Ik had voor mezelf al besloten dat ik bij herfinanciering deze niet opnieuw mee zou nemen, ongeacht de rente. Is voor mij nu trouwens het eerste Collin project wat zonder gedeeltelijke of algehele vervroegde aflossing wordt afgelost in de 4,5 jaar dat ik nu bij ze investeer (en dan reken ik de Knab periode even mee voor het gemak). Maar goed, dat is ook wel makkelijk met zo'n korte looptijd. Over 2 maanden volgt een volgend, oorspronkelijk 48 maanden maar door Corona verlengd naar 54 maanden.
Op donderdag 8 juni 2023 14:29 schreef InVestEerder het volgende: Antwoord van MaxCF op mijn vraag betreffende status BlueTouch Ventures aflossing, die voor eergisteren op agenda stond.
SPOILER
Dank voor delen. Ik zit hier ook in maar niks van MAX gehoord
Op donderdag 8 juni 2023 16:28 schreef KrekelJapie het volgende: De kapper op wvjg gaat zo niet volkomen. Johan heeft er al 2 mailtjes over gestuurd, maar de teller blijft ruim onder 50% staan.
Vaak is er nog wel een investeerder die Johan achter de hand heeft... of het altijd dezelfde is of meer dan 1 is dat is dan weer een volgende vraag.
[..] Is dat het Fruit project? Daar is het bedrag verlaagd en alsnog VOL_geboekt.
Nee, dat detailing bedrijf (hun tweede poging) sowieso, en mogelijk ook de herfinanciering vastgoed Breda. Geld staat nog terug niet in de wallet. En ik heb niet goed bijgehouden welke projecten ik nu al uit de wallet betaald heb. Wijze les.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zich niet heel raar. Wel jammer dat de Max boyz nu voor de zitting naar het VK moeten reizen. Ben benieuwd wie dat gaat betalen.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zich niet heel raar. Wel jammer dat de Max boyz nu voor de zitting naar het VK moeten reizen. Ben benieuwd wie dat gaat betalen.
Dat kan je er in lezen maar helemaal zeker is het niet, bovendien hebben ze een vertegenwoordiger in het VK dus geen rechtbanktoerisme voor Felix en Jan
SIG is eruit met de afwikkeling van de Akkerstraat. Geen grote verrassingen, wat mij betreft conform verwachting afgerekend (hoewel je kunt twisten of voor schijf 1B niet eerst de rente betaald zou moeten worden voor de aflossing, maar dat is lood om oud ijzer).
SPOILER
Op vrijdag 9 juni 2023 09:35 schreef gaanmetdiebanaan het volgende: SIG is eruit met de afwikkeling van de Akkerstraat. Geen grote verrassingen, wat mij betreft conform verwachting afgerekend (hoewel je kunt twisten of voor schijf 1B niet eerst de rente betaald zou moeten worden voor de aflossing, maar dat is lood om oud ijzer).
SPOILER
Veestraat en Eilenbergstraat dezelfde regeling. Dit gaat bij veel investeerders pijn doen, behalve de 1A klanten.
Op vrijdag 9 juni 2023 09:35 schreef gaanmetdiebanaan het volgende: SIG is eruit met de afwikkeling van de Akkerstraat. Geen grote verrassingen, wat mij betreft conform verwachting afgerekend (hoewel je kunt twisten of voor schijf 1B niet eerst de rente betaald zou moeten worden voor de aflossing, maar dat is lood om oud ijzer).
SPOILER
Eens. Geen verrassingen. Gelukkig zit ik alleen in 1A steeds. Wat mij betreft handelt SIG dit wel op de juiste manier af, hoe spijtig ook voor sommigen.