SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
Klopt ja.quote:Op donderdag 8 juni 2023 10:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb er niet zo'n zicht op, ik woon wel in de buurt van een aanvliegroute en het is zeker drukker dan voor de invasie.
Overigens zijn die jsf toestellen echt heel luidtoevallig net ook weer twee boven de Waalbrug gespot, althans.. Ik hoorde ze voor ik ze zag. Imposant toestel.
Europa heeft heel duidelijk aangegeven wat altijd hun doel is geweest.quote:Op donderdag 8 juni 2023 10:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja dat kun je je mooi afvragen inderdaad. Het is duidelijk dat de oorlog aan het slijten is.
En nu gaan ze burgerdoelen aanvallen, waarvan -waarschijnlijk- die dam er eentje was. Maar wat volgt?
Ik vind de kop in de telegraaf prachtig en zo triest tegelijk: LIVE | Zelenski belt met Macron na dam-doorbraak: ’De doden drijven voorbij’
Europa moet maar eens gaan aangeven wat zij nu eigenlijk wil.
Nee helemaal niet, maar ik vind het moreel verwerpelijk als de inzet "pappen of nathouden is" of slechts wapens leveren waarmee Oekraine zich staande houdt en te weinig heeft op perspectief. Ga dan aub onderhandelen.quote:Op donderdag 8 juni 2023 11:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Europa heeft heel duidelijk aangegeven wat altijd hun doel is geweest.
Je doet alsof Oekrane, en de rest van de wereld, beter af is als Rusland maar gewoon zijn zin krijgt.
Rusland uit Oekraine krijgenquote:Op donderdag 8 juni 2023 11:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nee helemaal niet, maar ik vind het moreel verwerpelijk als de inzet "pappen of nathouden is" of slechts wapens leveren waarmee Oekraine zich staande houdt en te weinig heeft op perspectief. Ga dan aub onderhandelen.
Wat is trouwens het doel van Europa? Ik weet het niet.
Poetin wil helemaal niet (serieus) onderhandelen, waarom vergeet iedereen die oproept tot onderhandelen dat toch steedsquote:
Dit is echt al de 4x in paar maanden tijd of zo dat jij aankomt met het zelfde verhaal. Moeten we nu echt weer gaan uitleggen waarom onderhandelen met putin niet zoveel zin heeft?quote:Op donderdag 8 juni 2023 11:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nee helemaal niet, maar ik vind het moreel verwerpelijk als de inzet "pappen of nathouden is" of slechts wapens leveren waarmee Oekraine zich staande houdt en te weinig heeft op perspectief. Ga dan aub onderhandelen.
Wat is trouwens het doel van Europa? Ik weet het niet.
Voor Nederland was de oorlog tegen Duitsland toen voorbij. De gedachte hierachter mijns inziens is dat de partijen zo min mogelijk informatie bekend willen maken die de vijand kan gebruiken. De verliezen die Oekrane geleden heeft in, ik noem maar wat, het Kievoffensief, kan Rusland informatie geven hoe het Oekrane het beste aan kan pakken. Misschien overdreven, maar men neemt geen enkel risico.quote:
quote:Op donderdag 8 juni 2023 11:00 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Klopt ja.
Ik woon aan de Gelderse kant van de Maas, op zo'n 14 kilometer hemelsbreed van Volkel en het was mij de afgelopen dagen opgevallen dat er flink veel meer activiteit is zo vlak voor die oefening.
Schitterende toestellen die F35's.
Jij had denk ik niet in de gaten dat de LaPo had
Heb een aantal minuten gewacht.
Als de afspraken af lopen en de Spanjaarden de meuk richting oekrine stuurt, kan Erdogan door Putin niet verweten worden dat hij zich actief heeft ingezet om de Patriots naar Oekrane te krijgen. Dit standpunt lijkt meer politiek dan praktisch.quote:Op donderdag 8 juni 2023 11:31 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Had Erdogan geen S-400's gekocht?
En tactiek van verschroeide aarde.quote:Op donderdag 8 juni 2023 11:39 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
De Nieuwe Russische Waterlinie.
Gaat niet helpen.
Wel duidelijk dat dit de laatste tactiek in hun draaiboek is, ze hebben die provincies opgegeven lijkt het.quote:Op donderdag 8 juni 2023 11:40 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
En tactiek van verschroeide aarde.
Misschien wil Zweden ter vervanging wel Patriots stallen in Turkijequote:Op donderdag 8 juni 2023 11:31 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Had Erdogan geen S-400's gekocht?
Wanhoop,quote:Op donderdag 8 juni 2023 11:40 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
En tactiek van verschroeide aarde.
De Russen zijn een vernietigingsoorlog gestart. Van mensen, gebouwen, natuur en infrastructuur.quote:Op donderdag 8 juni 2023 11:43 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Wel duidelijk dat dit de laatste tactiek in hun draaiboek is, ze hebben die provincies opgegeven lijkt het.
De eisen zijn van Rusland heel simpel en dat is Oekrane tot puppet regering maken en volledig ontwapenen.quote:Op donderdag 8 juni 2023 11:20 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Poetin wil helemaal niet (serieus) onderhandelen, waarom vergeet iedereen die oproept tot onderhandelen dat toch steeds
Wel een goed teken voor de vooruitzichten van de Oekraense troepen, de Russen geloven er zelf schijnbaar niet meer in.quote:Op donderdag 8 juni 2023 11:43 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Wel duidelijk dat dit de laatste tactiek in hun draaiboek is, ze hebben die provincies opgegeven lijkt het.
Hebben we al dammen in Rusland op het oog?quote:Op donderdag 8 juni 2023 11:45 schreef Homey het volgende:
[..]
De Russen zijn een vernietigingsoorlog gestart. Van mensen, gebouwen, natuur en infrastructuur.
Meteen hard terugslaan is de les uit WO2.
Er loopt toch een rivier door Moskou? Daar zit vast wel ergens stroomopwaarts een dam inquote:Op donderdag 8 juni 2023 11:50 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Hebben we al dammen in Rusland op het oog?
We beginnen maar eens met deze vijfquote:Op donderdag 8 juni 2023 11:55 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Er loopt toch een rivier door Moskou? Daar zit vast wel ergens stroomopwaarts een dam in
Als Tokmak in handen is van Oekraine, dan is het een kwestie van tijd voor ze bij de poorten van De Krim staan.quote:Op donderdag 8 juni 2023 11:57 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Vreemd dat dat nodig is aangezien de Russen al 5382 Abrams en Leopards hebben vernietigd.
Eens.quote:Op donderdag 8 juni 2023 11:58 schreef Frutsel het volgende:
[..]
We beginnen maar eens met deze vijf
https://www.nsenergybusin(...)wer-plants-profiled/
Dit zullen wel die gaten zijn waar de Ukrainers op zoek naar zijn, het lijkt een sterke verdediging maar dan deserteert de helft.quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:00 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Information from the front from the informant "ATESH"
The 291st motorized rifle regiment, which is located in the Melitopol direction in the village of Myrne, is deserting.
Of the 128 people in the state, 43 remained in the unit, the rest deserted.
Waren te druk met het vieren van Russian Language Day.quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:04 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)_did_not_respond_to/
Zelensky: UN and Red Cross did not respond to requests for assistance in the flooded areas
Russen noemen alles Leopard. In het Zaporizhzhia, Donetsk en bij Bakhmut wordt er hard geknokt.quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:03 schreef StateOfMind het volgende:
Ik heb het sinds gisteren niet meer gevolgd, maar ik las elders dat het offensief nu echt begonnen is en dat de Leo 2's al gespot zijn her en der.
Klopt dat en zo ja, waar is het bezig?
Het Rode Kruis heeft wel een sterk staaltje incompetentie laten zien deze oorlog, zover ik meegekregen heb.quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:04 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)_did_not_respond_to/
Zelensky: UN and Red Cross did not respond to requests for assistance in the flooded areas
Maar wat wil je dat het Rode Kruis doet als Rusland niet wil beloven dat ze niet op hun gaan schieten?quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:20 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Het Rode Kruis heeft wel een sterk staaltje incompetentie laten zien deze oorlog, zover ik meegekregen heb.
quote:Op donderdag 8 juni 2023 11:23 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Dit is echt al de 4x in paar maanden tijd of zo dat jij aankomt met het zelfde verhaal. Moeten we nu echt weer gaan uitleggen waarom onderhandelen met putin niet zoveel zin heeft?
Je vraagt je soms af wie zo'n ding daar plaatst? De overheid?quote:
Vooralsnog zijn vooral de Russen in paniek.quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ben een van de hartliners tegen Rusland. Jezus man, maar iedereen ziet toch dat het niet meer gaat.
Ze zijn er gewoon aan het werk. https://www.icrc.org/en/where-we-work/europe-central-asia/ukrainequote:Op donderdag 8 juni 2023 12:20 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Het Rode Kruis heeft wel een sterk staaltje incompetentie laten zien deze oorlog, zover ik meegekregen heb.
Ik zou even afwachten wat er terecht komt van het counteroffensief.quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ben een van de hartliners tegen Rusland. Jezus man, maar iedereen ziet toch dat het niet meer gaat.
quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:30 schreef HSG het volgende:
Les dfenses russes dtruites aprs la rupture d'un barrage, les champs de mines emports '
Experts : les lignes de dfense russes touches par une rupture de barrage
La destruction du barrage de Kakhovka en Ukraine a des consquences majeures sur les lignes de dfense de l'arme russe sur le Dniepr. Les inondations ont dtruit de nombreuses fortifications russes destines se dfendre contre les attaques de l'Ukraine, a conclu l'Institut pour l'tude de la guerre (ISW).
La rupture du barrage a fait couler une norme quantit d'eau dans la zone de guerre. Selon l'ISW, les Russes ont donc probablement t contraints de quitter des positions qu'ils utilisaient auparavant pour bombarder des cibles Kherson, dont la capitale de la province du mme nom. Des champs de mines auraient galement t emports.
Le chef des territoires occups par la Russie Kherson avait prcdemment dclar que la Russie pourrait bnficier militairement des inondations massives. Cela pourrait compliquer les tentatives d'avance de l'arme ukrainienne. Le groupe de rflexion ISW critique cette analyse et affirme qu'il n'a pas t tenu compte du fait que la Russie a perdu des positions dfensives.
Selon l'ISW, qui s'appuie sur des sources publiques, on ne sait toujours pas exactement combien de matriel lourd les forces armes russes ont perdu dans les 24 heures qui ont suivi la rupture du barrage. Le Kremlin accuse l'Ukraine de saboter le barrage de Kachovka. Les Ukrainiens contredisent cela et disent que les Russes eux-mmes sont responsables de l'explosion du barrage.
https://www.telegraaf.nl/(...)envelden-weggespoeld
Alors tu es trs dsespr.
2 keer k*t, schreeuwerige telegraaf als bron, en in het frans omdat meneer interessant is.quote:
Sorry ik spreek geen baguette.quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:30 schreef HSG het volgende:
Les dfenses russes dtruites aprs la rupture d'un barrage, les champs de mines emports '
Experts : les lignes de dfense russes touches par une rupture de barrage
La destruction du barrage de Kakhovka en Ukraine a des consquences majeures sur les lignes de dfense de l'arme russe sur le Dniepr. Les inondations ont dtruit de nombreuses fortifications russes destines se dfendre contre les attaques de l'Ukraine, a conclu l'Institut pour l'tude de la guerre (ISW).
La rupture du barrage a fait couler une norme quantit d'eau dans la zone de guerre. Selon l'ISW, les Russes ont donc probablement t contraints de quitter des positions qu'ils utilisaient auparavant pour bombarder des cibles Kherson, dont la capitale de la province du mme nom. Des champs de mines auraient galement t emports.
Le chef des territoires occups par la Russie Kherson avait prcdemment dclar que la Russie pourrait bnficier militairement des inondations massives. Cela pourrait compliquer les tentatives d'avance de l'arme ukrainienne. Le groupe de rflexion ISW critique cette analyse et affirme qu'il n'a pas t tenu compte du fait que la Russie a perdu des positions dfensives.
Selon l'ISW, qui s'appuie sur des sources publiques, on ne sait toujours pas exactement combien de matriel lourd les forces armes russes ont perdu dans les 24 heures qui ont suivi la rupture du barrage. Le Kremlin accuse l'Ukraine de saboter le barrage de Kachovka. Les Ukrainiens contredisent cela et disent que les Russes eux-mmes sont responsables de l'explosion du barrage.
https://www.telegraaf.nl/(...)envelden-weggespoeld
Alors tu es trs dsespr.
quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:09 schreef slashdotter3 het volgende:
I have kept quiet on the counteroffensive and this is by design. But I want to say this:
The Russian troops at many parts of the frontline are getting pounded by tubed and rocket artillery, Storm Shadow, JDAMs etc. Sometimes tanks and IFVs join the fray. The long range strikes such as in Tokmak and Melitopol in the last hours are even more interesting.
Most if not all of that "repelled" attacks Russians claim are in fact them surviving barrage after another one and having a chance to report them. In some limited cases Ukrainian forces launch probing attacks and even get through. There are already permanent liberated areas, but that is not the purpose of probing attacks.
Those few videos which sometimes appear are almost all videos from Russian sources and obviously cherry-picked. But they are not impressive either. Yes, when an army advances or launches probing attacks there are inevitable losses. During D-Day allies lost 2000 men in the first hour. But the enemy loses far more and, more importantly, the enemy has already to react in a forced way.
The main strike hasn't arrived, yet. It can arrive anywhere and anytime at the front, even areas which have not been intensively shelled. Btw. I'm still on track with my predictions. Russians, however, are currently burning down their limited (mobile) reserves which they have in order to deal with the current situation. Intelligence gathering plays an important role at this stage, too, without going into details.
Overall what I see right now is what I would expect from an Ukrainian counteroffensive. Keep calm and wait for the events to unfold.
[ twitter ]
de paus is nt aan een verstopte Darm geopereerd...quote:
Mogelijk, maar wat gaan we doen als ze burgers cht gaan terroriseren?quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:27 schreef Ulx het volgende:
[..]
Vooralsnog zijn vooral de Russen in paniek.
Gewoon bron taal overnemen is wat anders dan "superinteressant"quote:
Durf het niet te voorspellen, Oekraiene heeft behoorlijke volumes gekregen en ook serieus nieuwe technologie.quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:32 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Ik zou even afwachten wat er terecht komt van het counteroffensief.
Nog meer wapens leveren.quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mogelijk, maar wat gaan we doen als ze burgers cht gaan terroriseren?
Ja en toch kom je elke keer met het zelfde verhaaltje waar we al paar keer antwoord op gegeven hebbenquote:Op donderdag 8 juni 2023 12:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat werkt dus niet als je Oekraine niet autoriseert om deze ook in te zetten op Russische doelen (kazernes) uit te schakelen of plaatsen in te nemen in Rusland.quote:
Oke Henk.quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:39 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ja en toch kom je elke keer met het zelfde verhaaltje waar we al paar keer antwoord op gegeven hebben
Een classic.quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:36 schreef Nielsch het volgende:
[..]
blublublu blublu fromage trottoir blublublu!
Je ne parle pas le fromage de gouda.quote:
Vous pouvez donc parler nerlandais. Toutes nos flicitations.quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:37 schreef ExTec het volgende:
[..]
Gewoon bron taal overnemen is wat anders dan "superinteressant"een NL tekst
in een andere taal vertalen, droeftoeter.
Meerdere landen hebben al min of meer aangegeven dat er best over de grens geschoten mag worden zolang het maar een militair doel is, Niemand doet ook moeilijk als een luchtdoelraket wordt ingezet tegen een bommenwerper die boven Rusland vliegt. Dus blijft Rusland doorgaan kan er ook wel eens een stormshadow een doelwit 200 kilometer van de grens te grazen nemen. Het geduld met Rusland begint toch aardig op te raken bij een aantal landen in Europa..quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat werkt dus niet als je Oekraine niet autoriseert om deze ook in te zetten op Russische doelen (kazernes) uit te schakelen of plaatsen in te nemen in Rusland.
Ik heb nog geen bronnen gezien die meer ruimte aan Oekrane te geven over inzet van wapens over de grens. Wel dat gejank van de Belgische premier over dat hun wapens zouden zijn ingezet over de grens.quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:46 schreef Ulx het volgende:
[..]
Meerdere landen hebben al min of meer aangegeven dat er best over de grens geschoten mag worden zolang het maar een militair doel is, Niemand doet ook moeilijk als een luchtdoelraket wordt ingezet tegen een bommenwerper die boven Rusland vliegt. Dus blijft Rusland doorgaan kan er ook wel eens een stormshadow een doelwit 200 kilometer van de grens te grazen nemen. Het geduld met Rusland begint toch aardig op te raken bij een aantal landen in Europa..
Ukraine has the right to "project force" beyond its own borders for self-defense, UK foreign secretary saysquote:Op donderdag 8 juni 2023 12:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik heb nog geen bronnen gezien die meer ruimte aan Oekrane te geven over inzet van wapens over de grens. Wel dat gejank van de Belgische premier over dat hun wapens zouden zijn ingezet over de grens.
Er zal meer gescaleerd moeten worden om zicht te houden op een ontzetting van de Russen. Het wordt nu alleen maar moeilijker omdat ze de gelegenheid krijgen om zich in te graven. Komt nog eens bij dat het heel veel "menselijk" kapitaal gaat kosten om die Russische stellingen en trenches uit te schakelen, en wellicht kan het ook gewoon niet. Dan heb je nog maar 2 opties: Westerse troepen sturen f dorpen langs de grens in Rusland veroveren om deze te gaan ruilen.
Laat ik Krim nog even helemaal buiten beschouwing.
quote:"Ukraine does have the legitimate right to defend itself. It has the legitimate right to do so within its own borders, of course, but it does also have the right to project force beyond its borders to undermine Russia's ability to project force into Ukraine itself," Cleverly told reporters after a joint news conference with Estonia's Prime Minister Kaja Kallas.
"So legitimate military targets beyond its own border are part of Ukraine's self-defense. And we should recognize that," he added.
Niet per se. Je kan ook redeneren dat je je beste spul achter de hand houdt om te gebruiken als je eigen land in gevaar is en dus niet inzet bij een avontuurtje in het buitenland. Echter betekent dat, als deze redenering waar is, dat Oekraine er niet voor hoeft te vrezen zolang ze vasthouden aan 'achter de hand houden voor gebruik op eigen Russisch grondgebied' mocht dat ooit nodig zijn. Zeggen dat ze tank x of wapen y uberhaupt niet meer of in grote aantallen hebben zou ik dan ook terughoudend in zijn.quote:Op donderdag 8 juni 2023 09:49 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Leest als: "Ja, de Brandweer van Amsterdam heeft een vloot van de modernste wagens en kwalitatief hoogwaardig blusmaterieel, maar die gebruiken we alleen in extreme gevallen. En mochten er zich extreme gevallen voor doen, dan gebruiken we dit materieel in principe niet, want anders gaat het zo naar rook stinken allemaal. En wie weet waar er nog meer brand uitbreekt. Of straks wordt de commandowagen gejat. Dus we hebben het wel, maar we gebruiken het nooit. Maar het zou wel kunnen hoor, dus het is een goeie investering geweest... ter afschrikking."
Ja en dat is dus niet serieus onderhandelen. En het is allemaal heel begrijpelijk als je weet dat Rusland helemaal geen zorgen over de veiligheid heeft maar puur Oekrane wil bezitten c.q. in zijn macht wil hebben. Als er werkelijk zorgen waren over de veiligheid had je daar prima over kunnen onderhandelen. Daar is geen invasie en landjepik voor nodig.quote:Op donderdag 8 juni 2023 11:47 schreef theguyver het volgende:
[..]
De eisen zijn van Rusland heel simpel en dat is Oekrane tot puppet regering maken en volledig ontwapenen.
En iedereen die ze verder niet aan staat uit de weg ruimen.
Zie speech Poetin vorig jaar.
En Rusland gaat echt hun eisen niet aanpassen.
Dat zijn ze nog niet aan het doen dan?quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat er een militair conflict is tussen Polen en de EU. Hoe zou je zoiets kunnen beweren zonder aan de paddo's te zitten?quote:Op donderdag 8 juni 2023 10:28 schreef Monolith het volgende:
[..]
Eh nee, er is op geen enkele wijze sprake van een militair conflict tussen Polen en de EU. Er valt ook niets af te dwingen met een leger in het kader van bilaterale handelsafspraken en financile steun.
Polen wil de Russen gewoon erg graag buiten de deur houden. Die weten hoe het is als de Russische tanks de grens over denderen.
Dan heb je nogal slecht opgelet. Vanaf dag 1 dat oekraine ging gallen in belgorod, oa. Spox van het pentagon kwam er instant obligaat overheen met: we moedigen oekraine niet aan om rusland aan te vallen, maarrrrrr.quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:49 schreef phpmystyle het volgende:
Ik heb nog geen bronnen gezien die meer ruimte aan Oekrane te geven over inzet van wapens over de grens.
Ja, maar wel met de handrem erop. Hoe slecht dat ook mag klinken.quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:55 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat zijn ze nog niet aan het doen dan?
Ach laat ze elkaar maar het leven zuur maken. Denk dat Poetin het ook niet zoveel uit maakt zolang ze maar met elkaar bezig zijn en niet met hem.quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:58 schreef Ulx het volgende:
Geruchten dat Shoigu Prigozhin en de top van Wagner wil laten arresteren. Mmmmkaaay.....Prigozhin is Poetin's boy.
[ twitter ]
Het rare is dat er op de andere foto's M113's in de buurt zijn . Die had ik daar niet bij verwacht. Eerder Bradley's, Marders, CV90's. Geen battletaxi's.quote:Op donderdag 8 juni 2023 13:01 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Dit was het moment waar we op wachtten. Het is begonnen.
Zal wel de schuld van de EU zijn die verboden heeft om raamvergrendelingsmechanismes naar Rusland te exporteren.quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:57 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dat raamvergrendeling niet hoog op agenda staat in Doema![]()
Het zou wel wat zijn als er een Russische burgeroorlog uitbarst tijdens de huidige oorlogquote:Op donderdag 8 juni 2023 12:58 schreef Ulx het volgende:
There has been information that Shoigu is set on arresting Prigozhin and several other top figures in Wagner PMC within the next several weeks.
[ twitter ]
Alleen vergeet je in die wonderverhalen dat intel clubjes zoals britse MI's, CIA, etc personeel hebben die als beroep hebben kijken naar rus tank fabrieken en hun output.quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:52 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Niet per se. Je kan ook redeneren dat je je beste spul achter de hand houdt om te gebruiken als je eigen land in gevaar is en dus niet inzet bij een avontuurtje in het buitenland. Echter betekent dat, als deze redenering waar is, dat Oekraine er niet voor hoeft te vrezen zolang ze vasthouden aan 'achter de hand houden voor gebruik op eigen Russisch grondgebied' mocht dat ooit nodig zijn. Zeggen dat ze tank x of wapen y uberhaupt niet meer of in grote aantallen hebben zou ik dan ook terughoudend in zijn.
Bleken landbouwmachinesquote:Op donderdag 8 juni 2023 12:03 schreef StateOfMind het volgende:
Ik heb het sinds gisteren niet meer gevolgd, maar ik las elders dat het offensief nu echt begonnen is en dat de Leo 2's al gespot zijn her en der.
Klopt dat en zo ja, waar is het bezig?
Nee hoor. Die gaan gewoon voluit. Martelkamers, verdwijningen, deportaties, noem maar op.quote:Op donderdag 8 juni 2023 13:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja, maar wel met de handrem erop. Hoe slecht dat ook mag klinken.
Mwah, ze hebben weliswaar nog geen grote vernietigingskampen aangelegd maar verder zijn alle trucs toch wel toegepast op de burgerbevolking dacht ik zo.quote:Op donderdag 8 juni 2023 13:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja, maar wel met de handrem erop. Hoe slecht dat ook mag klinken.
Het roemruchte Oekranse boerenlegerquote:
Hoezo dat niet?quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Budapest Memorandum.quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik lees het, dat zoue en goed begin zijn. Vraag me wel af of DE, USA, en wij er ook zo in staan.quote:
We hebben het voorbij zien komen, maar nog niet op grote massieve schaal.quote:Op donderdag 8 juni 2023 13:12 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Mwah, ze hebben weliswaar nog geen grote vernietigingskampen aangelegd maar verder zijn alle trucs toch wel toegepast op de burgerbevolking dacht ik zo.
Verkrachtingen, martelingen, deportaties, moorden, vernietigen van energiecentrales, vernietigen van voedselvoorraden, vernietigen van burgerdoelen zoals flatgebouwen, scholen en ziekenhuizen...
Tsja, geen idee hoe goed je tegenwoordig dingen verborgen kan houden op dat vlak als je zoals Iran allerlei fabrieken onder de grond hebt. Maar goed, dan zouden ze dus zo'n beetje volledig gaan leunen op het hebben van nukes vwb hun eigen verdediging mocht dat ooit nodig zijn? Lijkt me sterk.quote:Op donderdag 8 juni 2023 13:05 schreef ExTec het volgende:
[..]
Alleen vergeet je in die wonderverhalen dat intel clubjes zoals britse MI's, CIA, etc personeel hebben die als beroep hebben kijken naar rus tank fabrieken en hun output.
Of je verteld jezelf dat er ergens een wonder fabriek staat, waarvan helemaal niemand de grondstoffen aanvoer heeft gezien, niemand de output heeft gezien, alsook het transport van het eindproduct naar opslagplaats.
Allemaal zeker niet onmogelijk, slechts zeer onwaarschijnlijk.
Je leest blijkbaar niet.quote:Op donderdag 8 juni 2023 13:22 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik lees het, dat zoue en goed begin zijn. Vraag me wel af of DE, USA, en wij er ook zo in staan.
Of gaan we nu voorzichtig de doelpalen verschuiven: "JA MAAR DIE EN DIE KEUREN HET NIET GOED!quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:59 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dan heb je nogal slecht opgelet. Vanaf dag 1 dat oekraine ging gallen in belgorod, oa. Spox van het pentagon kwam er instant obligaat overheen met: we moedigen oekraine niet aan om rusland aan te vallen, maarrrrrr.
Leopard 2's hebben allemaal een geschutskoepel met afgeronde hoeken, deze lijkt rechte hoeken te hebben naast de loop.quote:Op donderdag 8 juni 2023 13:01 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Dit was het moment waar we op wachtten. Het is begonnen.
Maar de gehele supply chain onder grond is naderend tot onmogelijk. Zelfs in het meeste fanatasierijke scenario zal je dan nog steeds ijzererts er naar toe moeten verschepen. Of zijn er sporen van energie generatie die ogenschijnlijk geen doel dienen.quote:Op donderdag 8 juni 2023 13:25 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Tsja, geen idee hoe goed je tegenwoordig dingen verborgen kan houden op dat vlak als je zoals Iran allerlei fabrieken onder de grond hebt.
Ondertussen hebben we al maanden terug kunnen lezen dat bases tegen finland aan volledig leeg getrokken zijn. Die motha rossia dus moeten verdedigen tegen evil NAVO. Bij kharkiv is het 'beroemde' 1st Guards Tank Army die als taak hadden om moskou te beschermen volledig in de pan gehakt.quote:Maar goed, dan zouden ze dus zo'n beetje volledig gaan leunen op het hebben van nukes vwb hun eigen verdediging mocht dat ooit nodig zijn? Lijkt me sterk.
Of Rusland is inmiddels de gokker die niet gaat pokeren met 1000 euro en eventueel z'n horloge maar daarna zich inhoudt terwijl hij nog 100k heeft op de bank om normaal te kunnen leven, maar z'n huis en alles op het spel zet bij het pokeren. Eventueel een pistool (nuke) achter de hand mocht iemand daadwerkelijk de schuld willen komen innen.
Jij hebt plaatjes van de geupgrade leo's. De Oekraners hebben meer van de oude versie en die hebben een platte voorkant op de koepel.quote:Op donderdag 8 juni 2023 13:36 schreef oheng het volgende:
[..]
Leopard 2's hebben allemaal een geschutskoepel met afgeronde hoeken, deze lijkt rechte hoeken te hebben naast de loop.
MAar aan de andere kant, lijkt deze tank ook niet op een ex-soviet tank.
Je bedoeld terwijl Kherson onder water staat ook nog eens een lading artillerie er op gooien om reddingswerkers nog moeilijker te maken?quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Pistorius heeft ook zoiets gezegd. En ik denk dat wat Rutte betreft ze liever vandaag dan morgen een raket het Kremlin inschieten.quote:Op donderdag 8 juni 2023 13:22 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik lees het, dat zoue en goed begin zijn. Vraag me wel af of DE, USA, en wij er ook zo in staan.
Logisch, goochemerd. Rusland laat de pers er niet bij. Je gaat het zien na de bevrijding.quote:Op donderdag 8 juni 2023 13:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
We hebben het voorbij zien komen, maar nog niet op grote massieve schaal.
Plus dat Federatie 2 delen van de oekraine officieel heeft toegevoegd aan eigen grondgebied en al eerder de Krim.quote:Op donderdag 8 juni 2023 13:05 schreef ExTec het volgende:
[..]
Alleen vergeet je in die wonderverhalen dat intel clubjes zoals britse MI's, CIA, etc personeel hebben die als beroep hebben kijken naar rus tank fabrieken en hun output.
Of je verteld jezelf dat er ergens een wonder fabriek staat, waarvan helemaal niemand de grondstoffen aanvoer heeft gezien, niemand de output heeft gezien, alsook het transport van het eindproduct naar opslagplaats.
Allemaal zeker niet onmogelijk, slechts zeer onwaarschijnlijk.
De Krim is ook regelmatig aangevallen.quote:Op donderdag 8 juni 2023 13:41 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Plus dat Federatie 2 delen van de oekraine officieel heeft toegevoegd aan eigen grondgebied en al eerder de Krim.
Kershon was officieel Russische volgens rusland. Maar er niks gezien van die mega superieure shit..... sterker nog de aabvallen op de donbas regio zijn toegenomen sinds rusland zegt dat het offficieel russische is maar de totale tegenaanvallen vanuit rusland zijn extreem afgenomen....
hoe zou dat toch komen?
Pas vanaf de A5 hebben ze dat. Tot en met de A4 is de leo 2 ook hoekig aan de voorkant van de koepel, en heeft bijv nog een hoger profiel.quote:Op donderdag 8 juni 2023 13:36 schreef oheng het volgende:
[..]
Leopard 2's hebben allemaal een geschutskoepel met afgeronde hoeken, deze lijkt rechte hoeken te hebben naast de loop.
MAar aan de andere kant, lijkt deze tank ook niet op een ex-soviet tank.
A6 van Duitsland.quote:Op donderdag 8 juni 2023 13:44 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Pas vanaf de A5 hebben ze dat. Tot en met de A4 is de leo 2 ook hoekig aan de voorkant van de koepel, en heeft bijv nog een hoger profiel.
Naar mijn weten heeft UA geen varianten nieuwer dan de A4 gekregen, dus die zijn allemaal 'hoekig'.
Ja, maar de 2a4 heeft ook schuine hoeken op de koepel. En de rechterkant van de koepel lijkt vierkant vreemd genoeg. Maar goed er is geen enkele andere soviet tank die hier ook maar in de verste verte op lijkt, dus het zal wel een 2a4 zijn. Hier een betere bron, want russisch.quote:Op donderdag 8 juni 2023 13:38 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Jij hebt plaatjes van de geupgrade leo's. De Oekraners hebben meer van de oude versie en die hebben een platte voorkant op de koepel.
[ afbeelding ]
Let wel dat hij hier niets zegt over het gebruik van westerse wapens bij die aanvallen. Zolang Oekrane met eigen drones aan de gang gaat zullen ze het niet zo’n probleem vinden. Droppen ze een Storm Shadow op Russisch grondgebied ligt dat wel even anders.quote:
Dat is een aanname van je. En hij zal dat trouwens ook nooit zo tegen de pers zeggen.quote:Op donderdag 8 juni 2023 13:49 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Let wel dat hij hier niets zegt over het gebruik van westerse wapens bij die aanvallen. Zolang Oekrane met eigen drones aan de gang gaat zullen ze het niet zo’n probleem vinden. Droppen ze een Storm Shadow op Russisch grondgebied ligt dat wel even anders.
Hoe kom je daar achter? Onderdelen? We hebben gezien dat rus gewoon met onderdelen van bayrakters rondrijd, om die zo her en der mooi uit te stallen voor een photo-op.quote:Op donderdag 8 juni 2023 13:49 schreef Heph844 het volgende:
Droppen ze een Storm Shadow op Russisch grondgebied ligt dat wel even anders.
Nice, dat ga ik even opzoeken op de kaart!quote:Op donderdag 8 juni 2023 14:01 schreef skysherrif het volgende:
Eerste verdedigingslinie bij Robotyne zou doorbroken zijn (volgens Russische bronnen) (dit is nog niet de eerste grote verdedigingslinie overigens) Die doorbreken ze pas bij het innemen van Robotyne.
quote:Op donderdag 8 juni 2023 14:02 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nice, dat ga ik even opzoeken op de kaart!
Als dit werkelijk waar blijkt, dan is de dam maar onderdeel van een hele tactiek om met behulp van water het Oekraense leger op te houden, en wijst dit toch wel naar Rusland als waarschijnlijke dader.quote:The Centre for Journalist Investigations [CJI], citing local residents, reported on 7 June that the Russian invaders are either destroying dams on reservoirs or erecting them to ensure that the water overflows and floods roads and fields. It is assumed that the aim is to create bog-like conditions in the hope that this will prevent the advance of Ukraine’s Armed Forces.
Wat een enorme verrassing!quote:Op donderdag 8 juni 2023 14:18 schreef miss_sly het volgende:
https://khpg.org/en/1608812358
[..]
Als dit werkelijk waar blijkt, dan is de dam maar onderdeel van een hele tactiek om met behulp van water het Oekraense leger op te houden, en wijst dit toch wel naar Rusland als waarschijnlijke dader.
Het feit dat de dam opgeblazen is vanuit het turbinegebouw wat onder controle stond van rus, waar oekraine niet bij kon, want de brug was lang geleden al opgeblazen, de berichten van maanden terug dat ze explosieven op hadden gehangen waren nog niet genoeg bewijs?quote:Op donderdag 8 juni 2023 14:18 schreef miss_sly het volgende:
https://khpg.org/en/1608812358
[..]
Als dit werkelijk waar blijkt, dan is de dam maar onderdeel van een hele tactiek om met behulp van water het Oekraense leger op te houden, en wijst dit toch wel naar Rusland als waarschijnlijke dader.
Niet echt.quote:
Voor sommige mensen niet.quote:Op donderdag 8 juni 2023 14:27 schreef ExTec het volgende:
[..]
Het feit dat de dam opgeblazen is vanuit het turbinegebouw wat onder controle stond van rus, waar oekraine niet bij kon, want de brug was lang geleden al opgeblazen, de berichten van maanden terug dat ze explosieven op hadden gehangen waren nog niet genoeg bewijs?
Gezien het geloof van Zelenskyy zijn Space Lasers ook mogelijk.quote:Op donderdag 8 juni 2023 14:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Voor sommige mensen niet.
He, je kunt nooit genoeg bewijzen of aanwijzingen hebben, lijkt me.
Als prominente rus zou ik me nooit meer op een 2e verdieping wagen.quote:
Wel de derde, vierde, vijfde, zesde, enz. verdieping?quote:Op donderdag 8 juni 2023 14:43 schreef theguyver het volgende:
[..]
Als prominente rus zou ik me nooit meer op een 2e verdieping wagen.
Daar kun je niet komen zonder eerst naar de tweede te gaan.quote:Op donderdag 8 juni 2023 14:44 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Wel de derde, vierde, vijfde, zesde, enz. verdieping?
Alleen als je levens moe bent.quote:Op donderdag 8 juni 2023 14:44 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Wel de derde, vierde, vijfde, zesde, enz. verdieping?
Maar precies dat volk ga je met waar jij mee komt ook niet mee overtuigenquote:Op donderdag 8 juni 2023 14:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat dat het beste in deze reeks kan:quote:Op donderdag 8 juni 2023 14:49 schreef skysherrif het volgende:
Zou het niet een idee zijn om een apart topic te maken specifiek voor het counteroffensief?
quote:Op donderdag 8 juni 2023 14:52 schreef Simmertje het volgende:
https://abcnews.go.com/In(...)ine-war/?id=99926452
Ukraine begins counteroffensive against Russia, officials say
*command and conquer Hell March muziekje opzetten"
Man man man man. Echt tijd dat de NATO ingrijpt. Met boots on the ground.quote:
Tja veel van dat soort mensen zeggen dit ook over Zelensky.quote:Op donderdag 8 juni 2023 14:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En bij gebrek daaraan:quote:Op donderdag 8 juni 2023 14:56 schreef Aurelius het volgende:
[..]
Man man man man. Echt tijd dat de NATO ingrijpt. Met boots on the ground.
Elke Rus afknallen op Oekraens grondgebied en pas bij de grens stoppen.
Best wel bizar om de rechterflank van de republikeinse partij vol te zien inzetten op letterlijke nazi praat en dat de rest van die partij er maar lauw op reageert. De VS is fucked.quote:Op donderdag 8 juni 2023 14:57 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Tja veel van dat soort mensen zeggen dit ook over Zelensky.
[ twitter ]
Dus ja zegt meer over die mensen zelf dan over de feiten.
Klopt maar dat is al een tijdje aan de gang helaas.quote:Op donderdag 8 juni 2023 15:03 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Best wel bizar om de rechterflank van de republikeinse partij vol te zien inzetten op letterlijke nazi praat en dat de rest van die partij er maar lauw op reageert. De VS is fucked.
Kijk dit is gewoon een duidelijke foto.quote:
Vergeet de fotoshop niet.quote:Op donderdag 8 juni 2023 15:16 schreef theguyver het volgende:
[..]
Kijk dit is gewoon een duidelijke foto.
Ipv al die met aardappel gemaakte fotos van Rusland.
Ik heb ufo filmpjes gezien die hogere kwaliteit hebben dan het Russische bewijs als ze weer claimen een tank te hebben vernietigd.
Het is dan ook onmogelijk dat Rusland tanks vernietigt. Al dat machtige navo materiaal kan niet stuk door musketten uit 1864 en pijl en boog.quote:Op donderdag 8 juni 2023 15:16 schreef theguyver het volgende:
[..]
Kijk dit is gewoon een duidelijke foto.
Ipv al die met aardappel gemaakte fotos van Rusland.
Ik heb ufo filmpjes gezien die hogere kwaliteit hebben dan het Russische bewijs als ze weer claimen een tank te hebben vernietigd.
Dat lijkt me niet meer dan logischquote:Op donderdag 8 juni 2023 15:19 schreef inslagenreuring het volgende:
Al dat machtige navo materiaal kan niet stuk door musketten uit 1864 en pijl en boog.
Beide oprichters en eigenaren zijn ook van joodse afkomst en heel toevallig is Flink een levenslang lid van democratische partij en voorstander van mensen rechten en heeft aantal standpunten die tegen de borst stuiten van conservatieven. Beetje als soros.quote:Op donderdag 8 juni 2023 14:57 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Tja veel van dat soort mensen zeggen dit ook over Zelensky.
[ twitter ]
Dus ja zegt meer over die mensen zelf dan over de feiten.
Tijd voor wat Shelling op Russische militaire basissen. De haven van Sebastopol of zo.quote:Op donderdag 8 juni 2023 14:06 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Wat krijgen die mensen daar een ellende over zich heen...
Die haven is al onbruikbaar voor de Zwarte Zee vloot. Die schepen zijn terug naar havens bij de Zee van Azov in de buurt.quote:Op donderdag 8 juni 2023 15:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Tijd voor wat Shelling op Russische militaire basissen. De haven van Sebastopol of zo.
Afzender onbekend uiteraard.
Wmb blazen ze ieg dat spoorweg-gedeelte op.quote:Op donderdag 8 juni 2023 15:37 schreef SillyWalks het volgende:
Ik denk dat Oekrane de Kerch-brug pas opblaast als alle Russische militairen zich teruggetrokken hebben van Kherson naar de Krim.
Dan zetten ze die daar 'op slot, terwijl ze het hele oosten bevrijden.
Wat een tyfusrattenquote:
Je bent ook wel echt heel simpel als je denkt dat een dam van dat formaat zomaar doorbreekt, zelfs als je het jaren niet onderhouden hebt.quote:Op donderdag 8 juni 2023 14:59 schreef ipa84 het volgende:
[ twitter ]
Nog meer bewijs dat de dam is opgeblazen en het niet komt door bijvoorbeeld slecht onderhoud wat sommige ook claimen.
Is die brug al binnen bereik dan? Denk dat ze eerst de Zee van Azov moeten bereiken voordat ze dat kunnen doen.quote:Op donderdag 8 juni 2023 15:37 schreef SillyWalks het volgende:
Ik denk dat Oekrane de Kerch-brug pas opblaast als alle Russische militairen zich teruggetrokken hebben van Kherson naar de Krim.
Dan zetten ze die daar 'op slot, terwijl ze het hele oosten bevrijden.
In bereik van een storm shadow? - ja.quote:Op donderdag 8 juni 2023 15:54 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Is die brug al binnen bereik dan? Denk dat ze eerst de Zee van Azov moeten bereiken voordat ze dat kunnen doen.
Dan vraag ik me toch echt af hoe die sneaky Oekranse soldaten nacht na nacht voorbij alle Russische soldaten en beveiligers zijn geslopen om explosieven te planten op die dam? Hmmmm... misschien hebben ze zich verkleed als Russische soldaten en vervolgens GHB in de wodka gedaan om iedereen in een diepe slaap te krijgen.quote:Op donderdag 8 juni 2023 15:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je bent ook wel echt heel simpel als je denkt dat een dam van dat formaat zomaar doorbreekt, zelfs als je het jaren niet onderhouden hebt.
Maar ook dan denk ik niet dat ze het meteen doen. Want dan zullen de Russische soldaten in Kherson wellicht niet meer naar de Krim vluchten, terwijl je ze daar lekker op slot kunt zetten, zodat je je ogen op het oosten kunt richten.quote:Op donderdag 8 juni 2023 15:54 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Is die brug al binnen bereik dan? Denk dat ze eerst de Zee van Azov moeten bereiken voordat ze dat kunnen doen.
Die dam is opgeleverd in 1956 of zo. Op het hoogtepunt van de Koude Oorlog. Twaalf jaar na Operation Chastise en een paar jaar na de aanval op Hwacheon Damquote:Op donderdag 8 juni 2023 15:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je bent ook wel echt heel simpel als je denkt dat een dam van dat formaat zomaar doorbreekt, zelfs als je het jaren niet onderhouden hebt.
Dat scenario ging vooral ook over schade door eerdere gevechten. Heb ook niemand het zien claimen. Het is wel geopperd.quote:Op donderdag 8 juni 2023 15:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ja, een gebruiker wiens nickname begint met los en eindigt op petrollos.quote:
Zelfs dat is onzin. Het is een gigantisch stuk beton waar zelfs de meeste atoombunkers nog jaloers op mogen zijn, dat krijg je echt niet zomaar op deze schaal kapot.quote:Op donderdag 8 juni 2023 16:00 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Dat scenario ging vooral ook over schade door eerdere gevechten. Heb ook niemand het zien claimen. Het is wel geopperd.
Een paar jaar eerder in Korea, ook tegen een vergelijkbare betonnen dam.quote:Op donderdag 8 juni 2023 16:04 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zelfs dat is onzin. Het is een gigantisch stuk beton waar zelfs de meeste atoombunkers nog jaloers op mogen zijn, dat krijg je echt niet zomaar op deze schaal kapot.
Mark 13 torpedo's hadden 400-600 pond aan explosieven aan boord. 6 van die dingen en een paar 2000 ponders bliezen een paar deuren stuk. En Oekraine zou een grotere hebben opgeblazen met raketten? Amme-fucking-hoela.quote:After B-29s failed to neutralize the dam, on 30 April, Skyraiders fired Tiny Tim rockets at and dropped a pair of 2,000-pound bombs on the dam, puncturing one spillway gate.[10] On 1 May, Air Group 19 assaulted the dam with eight Skyraiders that were equipped with Mk 13 torpedoes and escorted by twelve Corsairs. Seven of eight torpedoes struck the dam and six exploded. The attack alleviated the dam as a flood threat, destroying one sluice gate and damaging several others.[11] One of the participating U.S. Navy squadrons, VA-195 was renamed from Tigers to Dambusters.[7] This raid constitutes the last time globally that an aerial torpedo was used against a surface target,[12][13] and was the only time torpedoes were used in the Korean War:
Het gaat lachen worden als ze op de aankomende Neurenberg processen de woorden van Poetin en zijn matties terugspelen waarin ze zeggen dat dit een oorlogsmisdrijf is.quote:Op donderdag 8 juni 2023 16:11 schreef Ulx het volgende:
[..]
Een paar jaar eerder in Korea, ook tegen een vergelijkbare betonnen dam.
[..]
Mark 13 torpedo's hadden 400-600 pond aan explosieven aan boord. 6 van die dingen en een paar 2000 ponders bliezen een paar deuren stuk. En Oekraine zou een grotere hebben opgeblazen met raketten? Amme-fucking-hoela.
Die dam is van binnenuit vernietigd. Dus door de Russen.
Wat dat betreft is het te prijzen dat hij morele steun geeft en als een leider van het land er heengaat, maar brengt zo onbedoeld de mensen ter plekke extra in gevaar.quote:
Misschien vallen ze wel gewoon een linie terug, zoals die linies bedoelt zijn. Niemand die het weet.quote:Op donderdag 8 juni 2023 15:48 schreef Nielsch het volgende:
Soldaten van de 291st Motorized Rifle Regiment van de Russen schijnen massaal te deserteren nu de Oekraners eraan komen. Gestationeerd in het dorpje Myrne op weg naar Melitopol schijnen de meesten hun post te hebben verlaten. Dit ligt op dezelfde hoogte maar net iets ten westen van Robotyne waar Oekrane ook door de bovenste linie gebroken schijnt te zijn.
Of het waar is? Geen idee. Maar Russen kennende zou het best waar kunnen zijn.
Vanaf de start zijn de Russen al bezig met de slachtoffers bombarderen, dus dit is onzin.quote:Op donderdag 8 juni 2023 16:30 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Wat dat betreft is het te prijzen dat hij morele steun geeft en als een leider van het land er heengaat, maar brengt zo onbedoeld de mensen ter plekke extra in gevaar.
Als hij er niet was geweest hadden ze dit ook gedaan.quote:Op donderdag 8 juni 2023 16:30 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Wat dat betreft is het te prijzen dat hij morele steun geeft en als een leider van het land er heengaat, maar brengt zo onbedoeld de mensen ter plekke extra in gevaar.
Ik zei extra gevaar. Of daar precies die plek waar hij even eerder was bombarderen was toeval.quote:Op donderdag 8 juni 2023 16:40 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Vanaf de start zijn de Russen al bezig met de slachtoffers bombarderen, dus dit is onzin.
Ja, laat zelensky vooral maar geen pink roeren, voor je het weet doen de rus fascisten ietsquote:Op donderdag 8 juni 2023 16:44 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Ik zei extra gevaar. Of daar precies die plek waar hij even eerder was bombarderen was toeval.
quote:Op donderdag 8 juni 2023 16:11 schreef Ulx het volgende:
[..]
Een paar jaar eerder in Korea, ook tegen een vergelijkbare betonnen dam.
[..]
Mark 13 torpedo's hadden 400-600 pond aan explosieven aan boord. 6 van die dingen en een paar 2000 ponders bliezen een paar deuren stuk. En Oekraine zou een grotere hebben opgeblazen met raketten? Amme-fucking-hoela.
Die dam is van binnenuit vernietigd. Dus door de Russen.
Waarschijnlijk een ammo of fuel depot midden in de stad.quote:
Ze hebben al het zware materiaal al poosje geleden weg gehaald maar de militairen niet.quote:
Irritant gemiste kans om met een rubberboot langs te gaan ze allemaal af te blazen.quote:
https://www.theguardian.c(...)ormer-alliance-chief . Polen heeft de ballen in te grijpen.quote:Op donderdag 8 juni 2023 14:56 schreef Aurelius het volgende:
[..]
Man man man man. Echt tijd dat de NATO ingrijpt. Met boots on the ground.
Elke Rus afknallen op Oekraens grondgebied en pas bij de grens stoppen.
Ik las het gisteren,Ja.quote:Op donderdag 8 juni 2023 17:10 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
https://www.theguardian.c(...)ormer-alliance-chief . Polen heeft de ballen in te grijpen.
Maar alleen onder vlag van.... En denk dat die er weinig is om echt voluit te gaan.quote:Op donderdag 8 juni 2023 17:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik las het gisteren,Ja.
Polen. En een aantal Baltische staten hebben ook interesse. Je weet wel, die landen die de Sovjet terreur aan den lijve hebben ondervonden.
Alleen nog prikken en aftasten. Maar zou dus nu elk moment wat echts kunnen komen.quote:
oh je script zegt dat je nu oekraine moet aanwijzen, gisteren was het nog gewoon zomaar gebeurt.....quote:Op donderdag 8 juni 2023 17:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Alleen nog prikken en aftasten. Maar zou dus nu elk moment wat echts kunnen komen.
Russen hebben wel veel last van die damdoorbraak; mogelijk best nog wel verstandig van die Oekraners.
Pff.quote:Op donderdag 8 juni 2023 17:26 schreef ExTec het volgende:
Zelfs haaien hebben bloedhekel aan rus.
[ twitter ]
Weet iemand of dit betrouwbaar is?quote:
Er zijn Leopards gezien. Ik denk dat het antwoord ja is.quote:
Tja was kwestie van tijd. Al is het best snelquote:Op donderdag 8 juni 2023 17:46 schreef skysherrif het volgende:
De eerste vernietigde Leopard is een feit
[ twitter ]
Uit het draadje.quote:Op donderdag 8 juni 2023 17:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Weet iemand of dit betrouwbaar is?
Hoezo hebben die Russen er last van? Op welke manier precies en hoe meer dan de Oekraners?quote:Op donderdag 8 juni 2023 17:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Alleen nog prikken en aftasten. Maar zou dus nu elk moment wat echts kunnen komen.
Russen hebben wel veel last van die damdoorbraak; mogelijk best nog wel verstandig van die Oekraners.
Dit account heeft het altijd wel netjes voor elkaar voor zover ik na kan gaan.quote:Op donderdag 8 juni 2023 17:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Weet iemand of dit betrouwbaar is?
Is vrij standaard, alle bruggen, overgangen, viaducten en alles waren in onze sector ten tijde van de koude oorlog ook allemaal voorbereid om opgeblazen te worden. Ook de sluizen in de Afsluitdijk hebben voorbereide springpunten. Ook de IJssellinie was compleet voorbereid.quote:
Damnquote:Op donderdag 8 juni 2023 17:57 schreef ExTec het volgende:
[..]
Uit het draadje.
[ afbeelding ]
In mijn optiek redelijk geloofwaardig.
Dat zegt Rob de W.quote:Op donderdag 8 juni 2023 17:58 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Hoezo hebben die Russen er last van? Op welke manier precies en hoe meer dan de Oekraners?
quote:. De afgelopen twee dagen zijn er steeds meer tekenen dat Oekrane zijn inspanningen verdubbelt om de strijdkrachten van Vladimir Poetin te verdrijven.
Het Russische ministerie van Defensie zei dat het een grote aanval in de Donetsk-regio heeft afgeslagen en beweerde daarbij honderden Oekraense soldaten te hebben gedood, 28 tanks en meer dan honderd gepantserde voertuigen te hebben vernietigd.
"Na de dag ervoor zware verliezen te hebben geleden, reorganiseerde het regime in Kiev de overblijfselen van de 23e en 31e gemechaniseerde brigades in afzonderlijke geconsolideerde eenheden, die offensieve operaties voortzetten", zei het op zijn Telegram-kanaal.
Oekrane wees de claims van Rusland af . Maar uren nadat zijn functionarissen hadden gezegd dat er offensieve operaties werden uitgevoerd, verwelkomde president Volodymyr Zelenskyy in zijn nachtelijke televisietoespraak op maandag de vorderingen die volgens hem door de Oekraense troepen zijn gemaakt, onder meer rond de Oost-Oekraense stad Bakhmut, waar al maanden hevig wordt gevochten. "Ik ben elke soldaat dankbaar, al onze verdedigers, mannen en vrouwen, die ons vandaag het nieuws hebben gebracht waarop we hebben gewacht", zei Zelenksyy.
Maar de Oekraense leider kondigt niet aan dat het langverwachte tegenoffensief – oorspronkelijk verwacht in het voorjaar – was gelanceerd. In plaats daarvan zijn regeringsfunctionarissen in Kiev voorzichtig geweest om de meerdere aanvallen langs de frontlinie te omschrijven als "lokale acties".
“We zetten de verdediging voort die op 24 februari 2022 is begonnen. De defensieve operatie omvat alles, ook tegenoffensieve acties. Daarom gaan we in sommige gebieden over op offensieve acties”, zei de vice-minister van Defensie van Oekrane, Hanna Maliar, in een bericht op Telegram. "De gevechten van lokaal belang gaan door", voegde ze eraan toe.
Het is duidelijk dat de operaties van de Oekraners de afgelopen 48 uur aanzienlijk zijn toegenomen. Weinig militaire waarnemers betwisten dat de oorlog nu een nieuwe fase ingaat. Dus, is de langverwachte campagne eindelijk begonnen?
Het antwoord lijkt zowel ja als nee te zijn.
De recente aanslagen lijken tot nu toe de opmaat te zijn voor een grootschalige actie die nog moet beginnen. Er is tot nu toe geen overtuigend bewijs geleverd dat suggereert dat de tientallen brigades die door de NAVO zijn getraind en uitgerust voor het tegenoffensief, zijn gebruikt bij deze recente aanvallen of krachtig zijn ingezet op het slagveld. De 23e en 31e gemechaniseerde brigades die het Russische ministerie van Defensie noemde, maken geen deel uit van het nieuwe leger dat traint voor een grootschalig offensief.
Sommige van de aanvallen langs vijf verschillende lijnen in het zuidoosten van Donetsk lijken verkennende uitstapjes te zijn geweest, waarbij de Russische reacties en capaciteiten werden getest en hiaten werden gezocht. Niettemin beweren de Oekraners al enig succes te hebben gehad.
De commandant van de Oekraense grondtroepen, generaal Oleksandr Syrskyi, zei dinsdag dat de Russische troepen rond Bakhmut de aanval van het Oekraense leger niet konden weerstaan en zich tot 2 kilometer terugtrokken.
Serhii Cherevatyi, woordvoerder van het Oostelijk Commando van de Oekraense Strijdkrachten, zei op de Oekraense televisie “ondanks het hevige verzet van de vijand slaagden onze luchtlandingsaanvallen en gemechaniseerde eenheden erin om” tussen 300 meter en 1 kilometer “op te rukken in verschillende delen van de frontlinie. .”
En het zijn niet alleen de Oekraners die zeggen dat er een reeks doorbraken is geweest in de Russische verdediging. Verschillende ultranationalistische Russische militaire bloggers hebben op sociale media geweeklaagd over de vorderingen die de Oekraense strijdkrachten hebben gemaakt rond Bakhmut, in het noorden van Donetsk en in het dorp Novodonetske.
Onder hen is Igor Girkin, een voormalige Russische inlichtingenofficier en paramilitaire commandant die een sleutelrol speelde bij de Russische annexatie van de Krim in 2014 en de oorlog in de Donbas. Hij zei in een bericht op sociale media dat "de vijand erin slaagde onze positie binnen te dringen". Volgens Girkin lijdt het geen twijfel dat het tegenoffensief eindelijk is begonnen.
Verder noemde ik ook niks.quote:
Hoe denk jij dat Nederland uiteindelijk is bevrijd? Een vlekkeloze invasie zonder enkele doden?quote:Op donderdag 8 juni 2023 18:36 schreef inslagenreuring het volgende:
Leuk ook die 'probing attacks'. Maar dat zijn toch ook gewoon sucide missies..
Hup de meatgrinder in soldaat.
Toen zag men je ook al aankomen van 1.5 kilometer afstand?quote:Op donderdag 8 juni 2023 18:38 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Hoe denk jij dat Nederland uiteindelijk is bevrijd? Een vlekkeloze invasie zonder enkele doden?
Volgens de redenering van sommigen hadden de oorlogshitsige Geallieerden moeten stoppen met vechten en hadden moeten onderhandelen met de Duitsers en de Sovjet.quote:Op donderdag 8 juni 2023 18:38 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Hoe denk jij dat Nederland uiteindelijk is bevrijd? Een vlekkeloze invasie zonder enkele doden?
De soldaten die uit de eerste bootjes sprongen bij Normandi waren redelijk ten dode opgeschreven. Dat wisten ze van hogere hand natuurlijk ook wel.quote:Op donderdag 8 juni 2023 18:41 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Toen zag men je ook al aankomen van 1.5 kilometer afstand?
Men vergeet vaak dat het Geallieerde bevrijdingsoffensief ook heel veel hindernissen, heel veel eigen verliezen en ook genoeg tegenslagen en mislukkingen heeft gekend.quote:Op donderdag 8 juni 2023 18:38 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Die paradrop bij Arnhem was wel een aardige tegenslag ja.quote:Op donderdag 8 juni 2023 18:47 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Men vergeet vaak dat het Geallieerde bevrijdingsoffensief ook heel veel hindernissen, heel veel eigen verliezen en ook genoeg tegenslagen en mislukkingen heeft gekend.
Je kunt er de klok op gelijk zetten dat er bij de eerste de beste tegenslag/mislukking de usual suspect weer massaal uit hun holen komen om te roepen 'zie je wel het is mislukt'.
Boek een vakantie naar Normandi en bekijk Omaha beach is met eb.quote:Op donderdag 8 juni 2023 18:41 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Oof.. aan het eind naar beneden gesleurd..quote:Op donderdag 8 juni 2023 17:26 schreef ExTec het volgende:
[ twitter ]
Het Ardennen offensief en de Slag om het Hrtgenwald heeft ook heel veel geallieerde levens gekost.quote:Op donderdag 8 juni 2023 18:48 schreef Hathor het volgende:
[..]
Die paradrop bij Arnhem was wel een aardige tegenslag ja.
Is ook niet helemaal te vergelijken met de oorlog nu lijkt me. Na Normandi konden de Geallieerden onbeperkt troepen aan wal zetten terwijl de Duitsers in het oosten zich ook nog moesten verdedigen een steeds groter wordend Russisch leger.quote:Op donderdag 8 juni 2023 18:53 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Het Ardennen offensief en de Slag om het Hrtgenwald heeft ook heel veel geallieerde levens gekost.
Tijd om een tweede front te (laten) openen voor de Russen dus.quote:Op donderdag 8 juni 2023 19:14 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Is ook niet helemaal te vergelijken met de oorlog nu lijkt me. Na Normandi konden de Geallieerden onbeperkt troepen aan wal zetten terwijl de Duitsers in het oosten zich ook nog moesten verdedigen een steeds groter wordend Russisch leger.
In principe was het Westfront in 44/45 een strijd die simpelweg niet verloren kon worden en die de Geallieerden nog vrij traag hebben uitgespeeld. Bijvoorbeeld de hele winter wachten tot ze de Rijn overstaken, het gerotzooi bij Arnhem en het Hrtgenwald, het laten ontsnappen van het Duitse 15e leger naar Walcheren en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Misschien met je ze ff bellen om te vertellen hoe het dan moet, Mr. Sun Tzu 2.0?quote:Op donderdag 8 juni 2023 18:41 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat zou veel helpen ja, maar dat kan dan alleen door Oekrane zelf en die hebben niet genoeg troepen daarvoor. Een aanval in het Oosten door Japan of China lijkt me nier waarschijnlijk.quote:Op donderdag 8 juni 2023 19:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Tijd om een tweede front te (laten) openen voor de Russen dus.
Dat was ook de enige slag die de moffen gewonnen hebbenquote:Op donderdag 8 juni 2023 18:48 schreef Hathor het volgende:
[..]
Die paradrop bij Arnhem was wel een aardige tegenslag ja.
Een afvallige republiek ofzo, zal ook al helpen.quote:Op donderdag 8 juni 2023 19:19 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat zou veel helpen ja, maar dat kan dan alleen door Oekrane zelf en die hebben niet genoeg troepen daarvoor. Een aanval in het Oosten door Japan of China lijkt me nier waarschijnlijk.
leuke vergelijking en uit leg aan de hand van het opblazen van de north stream, zelfde techniek gebruikt..... volgens meneer.quote:Op donderdag 8 juni 2023 18:23 schreef ExTec het volgende:
Kremlin propagandisten die zichzelf klem zetten.
Maar geen zorg hoor, op Fok hebben we trollen die het allemaal beter weten
[ twitter ]
Dat er geen bewijs van het bestaan van Russische concentratiekampen is wil niet zeggen dat ze er inderdaad niet zijn, een misdadig en barbaars volk als de Russen is overal toe in staat.quote:Op donderdag 8 juni 2023 13:12 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Mwah, ze hebben weliswaar nog geen grote vernietigingskampen aangelegd maar verder zijn alle trucs toch wel toegepast op de burgerbevolking dacht ik zo.
Verkrachtingen, martelingen, deportaties, moorden, vernietigen van energiecentrales, vernietigen van voedselvoorraden, vernietigen van burgerdoelen zoals flatgebouwen, scholen en ziekenhuizen...
Alles wegquote:Op donderdag 8 juni 2023 19:29 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
De reddingsbrigades worden verzocht hun boten die over zijn te verkopen aan Buza ten einde op transport aar UA te worden gezet
Zwaar onderbezet die knrm, dus vast bootjes zat over..quote:Op donderdag 8 juni 2023 19:29 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
De reddingsbrigades worden verzocht hun boten die over zijn te verkopen aan Buza ten einde op transport aar UA te worden gezet
De Yanks zijn ook overal toe in staat.quote:Op donderdag 8 juni 2023 19:29 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Dat er geen bewijs van het bestaan van Russische concentratiekampen is wil niet zeggen dat ze er inderdaad niet zijn, een misdadig en barbaars volk als de Russen is overal toe in staat.
Zodra die bootjes daar zijn is de overstroming al voorbij.quote:Op donderdag 8 juni 2023 19:29 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
quote:Op donderdag 8 juni 2023 19:32 schreef vosss het volgende:
[..]
De Yanks zijn ook overal toe in staat.
quote:Op donderdag 8 juni 2023 18:51 schreef theguyver het volgende:
[..]
Oof.. aan het eind naar beneden gesleurd..
Kleine kans dat ze berhaupt nog iets van m weer vinden.
Die is letterlijk en figuurlijk naar de haaien.
quote:Op donderdag 8 juni 2023 17:43 schreef Lospedrosa het volgende:
https://www.politico.eu/a(...)nsive-finally-begun/
Russen op Telegram in teneur mineurstemming.
Tja logisch als je materieel en numeriek zwaar in de minderheid bent.quote:Op donderdag 8 juni 2023 19:20 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat was ook de enige slag die de moffen gewonnen hebben
Murica bad!quote:Op donderdag 8 juni 2023 19:32 schreef vosss het volgende:
[..]
De Yanks zijn ook overal toe in staat.
Nouja, dat was technisch gezien toch al een hoop afgeschreven oud ijzer. Er zaten alleen getrainde mannen in die voor hun vrijheid en moederland aan het vechten waren. En die zijn er denk ik ook niet meerquote:
Ga nou niet in op die Rusland troll.quote:Op donderdag 8 juni 2023 17:50 schreef Korenfok het volgende:
[..]
oh je script zegt dat je nu oekraine moet aanwijzen, gisteren was het nog gewoon zomaar gebeurt.....
Russen blazen de dam op, of geloof je echt dat oekrainers binnen waren in bezet gebied, zelf de dam lieten vollopen tot record hoogtes, wat alleen in bezet gebied kon?
Andere meningen in een topic zijn leuk. BNW is geen zak meer aan sinds alle Poetinlovers een ban hebben gekregen.quote:Op donderdag 8 juni 2023 20:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ga nou niet in op die Rusland troll.
Rpcke: Westerse tanks fikken af.quote:Op donderdag 8 juni 2023 20:12 schreef Slayage het volgende:
Calibre obscura is geen profeet. Ropcke is gewoon ropcke. [ twitter ]
Nouja we hebben allemaal gelachen om Russische bataljons die op mijnen reden, toch?quote:Op donderdag 8 juni 2023 19:17 schreef ExTec het volgende:
[..]
Misschien met je ze ff bellen om te vertellen hoe het dan moet, Mr. Sun Tzu 2.0?
Op andere plekken boeken ze wat succes, het is alsof men zo lang aan het wachten waren dat ze op een of andere manier als een gek naar dat front reden om de vijand in de pan te hakken.quote:Op donderdag 8 juni 2023 20:23 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Nouja we hebben allemaal gelachen om Russische bataljons die op mijnen reden, toch?
Oekrane: hold my beer..
quote:Op donderdag 8 juni 2023 17:26 schreef ExTec het volgende:
[ twitter ]
Die koepel is veel te rond voor een Leopard.quote:Op donderdag 8 juni 2023 20:21 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Rpcke: Westerse tanks fikken af.
[ twitter ]
Dat denk ik ook. Jij een beetje overzicht over het front? Lees overal kleine vorderingen maar geen doorbraak.quote:Op donderdag 8 juni 2023 20:33 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Die koepel is veel te rond voor een Leopard.
Dit is de volledige video waarop ook te zien is dat deze voertuigen al ruim daarvoor in colonne gespot waren door drones. Dat brengt ons misschien toch weer terug bij de problemen met luchtafweer.quote:
@AchJa, heb jij al een analyse kunnen maken van al die filmpjes? Lijkt het enigszins op hoe het westen de boel aan zou vangen ook?quote:Op donderdag 8 juni 2023 20:33 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Die koepel is veel te rond voor een Leopard.
Kan ook gewoon artillerie zijn toch? Ook een leopard gaat kapot als die een granaat op z'n kop krijgt.quote:Op donderdag 8 juni 2023 20:43 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit is de volledige video waarop ook te zien is dat deze voertuigen al ruim daarvoor in colonne gespot waren door drones. Dat brengt ons misschien toch weer terug bij de problemen met luchtafweer.
[ twitter ]
Overigens staat er bij de commentaren dat dit zeker geen 1/3 bataljon is, kan jij of iemand anders inschatten wat voor formatie dit is?
Het ging meer om het spotten zelf, zo'n colonne is kansloos als men al ruim van tevoren weet wat er staat te gebeuren. Gepards, of iets in die richting, om dit soort drones uit de lucht te schieten lijken me hier dus essentieel.quote:Op donderdag 8 juni 2023 20:50 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Kan ook gewoon artillerie zijn toch? Ook een leopard gaat kapot als die een granaat op z'n kop krijgt.
Ah zo. Ja inderdaad. Maar je kan natuurlijk nooit alle drones de lucht uit knallen op tijd, dat is onmogelijk op zo'n groot front.quote:Op donderdag 8 juni 2023 20:54 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het ging meer om het spotten zelf, zo'n colonne is kansloos als men al ruim van tevoren weet wat er staat te gebeuren. Gepards, of iets in die richting, om dit soort drones uit de lucht te schieten lijken me hier dus essentieel.
Bron (quote:. Kan het Westen Oekrane blijven voorzien van voldoende artillerie?
En wat daarvoor nodig is.
Door Jen Kirby op6 juni 2023 07:30 uur
Volgens een schatting van maart gebruikte Oekrane toen tussen de 6.000 en 7.000 artilleriegranaten per dag. Aimee Dilger/SOPA Images/LightRocket via Getty Images
In Oekrane is artillerie een bepalend kenmerk van de oorlog geworden. Zowel Russische als Oekraense troepen hebben er veel van afgevuurd en het is een symbool geworden van de meedogenloze, uitputtende strijd over de frontlinies. Maar de aard van deze veldslagen zal waarschijnlijk niet veranderen, en dat betekent dat Oekrane en Rusland steeds meer munitie nodig zullen hebben.
Artillerie wordt soms de 'koning van de strijd' genoemd . Dit zijn de grote kanonnen waarmee legers grotere doelen kunnen raken, vaak op grote afstanden. De houwitsers en mortieren of bepaalde raketsystemen .
Oekrane heeft vertrouwd op dergelijke systemen, die het Westen heeft geleverd . Het vertrouwt ook op het Westen voor een gestage stroom van rondes: dat wil zeggen, de granaten of munitie die uit deze artilleriesystemen worden gelanceerd. Denk aan die granaten van 155 millimeter , die eruit zien als gigantische kogels. De 60 cm lange granaten zijn gevuld met explosieven, dus als ze landen, exploderen ze met een straal die dodelijk is.
Oekrane vuurde volgens een schatting in maart ongeveer 6.000 tot 7.000 artilleriegranaten per dag af, wat neerkomt op veel meer dan de VS of Europa momenteel in een bepaalde maand produceren. Naarmate de oorlog in Oekrane voortduurt en nog veel langer lijkt te duren, worden de Verenigde Staten en Europa geconfronteerd met meer beperkingen in hun vermogen om Oekrane te bevoorraden. Voorraden raken uitgeput, en het bereiken van een punt waarop veel meer geven zou kunnen betekenen dat de eigen militaire paraatheid van westerse landen in gevaar komt.
Er zijn berichten dat Oekrane het gebruik van artillerie heeft moeten verminderen of beperken omdat het een tekort aan munitie heeft. Oekraense functionarissen hebben erover gesproken , net als westerse functionarissen; het zogenaamde "artillerie" of "munitie" dieet.
Artillerie is niet het enige wapen dat met mogelijke bevoorradingsbeperkingen wordt geconfronteerd naarmate de oorlog in Oekrane voortduurt, maar de beschikbaarheid en voortdurende toegang tot granaten zal waarschijnlijk doorslaggevend zijn in deze oorlog. Zowel Rusland als Oekrane riskeren tekorten, maar Kiev is volledig afhankelijk van steun uit het Westen. Onderbrekingen van de bevoorrading zouden de Oekraense troepen kunnen dwingen om compromissen te sluiten op het slagveld, bijvoorbeeld door vuur vast te houden of uit te stellen.
De Oekraense president Volodymyr Zelensky zei onlangs dat Oekrane klaar is voor het langverwachte tegenoffensief. Westerse partners hopen dat Oekrane genoeg vuurkracht zal hebben om zijn voorjaarscampagne uit te voeren , en mogelijk in de herfst en winter in een voldoende sterke positie zal verkeren om de geldschieters van Oekrane wat tijd te geven om zaken als artillerieproductie op te schalen , aangezien ze beginnen te groeien. doen en meer voorraden leveren.
Maar het roept ook nieuwe vragen op voor de VS en Europa, over hoeveel meer steun ze misschien nodig hebben om Oekrane te leveren, en hoeveel ze bereid zijn te investeren om dat te doen, waardoor de industrie mogelijk explicieter in oorlogstijd terechtkomt. Zoals experts zeiden, zijn er obstakels voor het opschalen van de productie - bijvoorbeeld toeleveringsketens en arbeid - en hoewel veel van deze kunnen worden overwonnen, zijn er kosten aan verbonden. En zelfs dan is het onduidelijk hoeveel artillerie er daadwerkelijk genoeg zal zijn om er een oorlog omheen uit te vechten, met een onbepaald einde.
"Niemand heeft zoveel als ze willen, wanneer ze maar willen", zegt Eugene Gholz, universitair hoofddocent politieke wetenschappen aan de Universiteit van Notre Dame, en voormalig Pentagon-adviseur voor productie- en industrieel basisbeleid. "En toch slagen ze er op de een of andere manier in om te vechten."
De VS en Europa hebben geen onbeperkte voorraden artillerie
Aan het begin van de oorlog in Oekrane schonken de VS en hun bondgenoten, vooral Oost-Europese landen, veel oude wapens in Sovjetstijl aan Oekrane. Ze gaven ook westerse uitrusting, maar veel daarvan was het militaire hulpequivalent van het opruimen van de kelder. Overheden vonden munitie en renoveerden oude systemen die zouden werken met de Sovjet-modellen van Oekrane. Dit was logisch: het Westen zou het niet gebruiken en het Oekraense leger was er al op getraind en ermee vertrouwd.
Maar deze apparatuur is sindsdien opgebruikt en versleten en kan niet worden vervangen of gemakkelijk worden gerepareerd. Dus begon het Westen meer van zijn eigen spullen te doneren, en stapte geleidelijk over op geavanceerdere wapens naarmate het vertrouwen in Oekrane toenam - houwitsers voor HIMARS , antitankwapens voor gevechtstanks . Veel van dit spul kwam uit arsenalen in de VS en Europa. In de VS gebruikt president Joe Biden bijvoorbeeld iets dat ' drawdown authority ' wordt genoemd, waarmee de VS in noodsituaties wapens uit de eigen voorraden van het Pentagon kunnen overdragen.
Deze voorraden zijn niet onbeperkt. Er zijn ook grenzen aan hoeveel de VS of Europa kunnen geven zonder hun eigen veiligheid in gevaar te brengen (hoewel wat die drempels precies zijn waarschijnlijk onderwerp van discussie is). Dit is een probleem voor de Verenigde Staten, maar veel meer voor veel Europese landen, die aan de vooravond van de oorlog in Oekrane niet over het soort arsenaal of inzet voor militaire paraatheid beschikten dat in de VS bestaat.
"Veel Europese landen die de oorlog al voor waren, hadden te maken met aanzienlijke tekorten in hun voorraden", zegt Rafael Loss, cordinator voor pan-Europese dataprojecten bij de European Council on Foreign Relations. "En door wat ze de afgelopen 15 maanden aan Oekrane hebben geleverd, zijn ze steeds leeger geworden."
En dat is waar we nu staan: het Westen wil Oekrane blijven bevoorraden en Oekrane heeft meer wapens nodig om te vechten. Vooral als het om artilleriegranaten gaat, moet het Westen de spullen die het weggeeft vervangen, en er misschien iets aan toevoegen, aangezien de oorlog in Rusland de opvattingen van de Europese landen over hun eigen veiligheid heeft veranderd. Gedeeltelijk proberen de VS andere bronnen te vinden voor artillerie om aan Oekrane te geven ( hallo, Zuid-Korea ). Maar meestal heeft de oorlog de VS en Europa gedwongen om na te denken over het maken van er nog veel meer van.
Hoe het Westen de artillerie-wiskunde probeert te overwinnen
Meer dan een jaar na de Russische oorlog in Oekrane blijft artillerie het conflict vormgeven. En het is logisch om er meer van te geven: het heeft een onmiddellijke impact op het slagveld, en hoewel het precisie vereist om te vervaardigen, is het niet helemaal hetzelfde als een gevechtstank of een straaljager, die ook aanzienlijke training en langdurig onderhoud vereist. Artillerie is ontworpen om te worden vernietigd.
Vanaf mei hebben de Verenigde Staten Oekrane meer dan 160 houwitsers en meer dan 2 miljoen artilleriegranaten van 155 mm gegeven , naast andere systemen en duizenden andere soorten munitie die erop passen.
Europese bondgenoten, Canada, Australi en andere donateurs van Oekrane hebben allemaal duizenden artilleriegranaten gedoneerd. Maar Kiev vuurt elke maand tienduizenden kogels af. Dit voorjaar vroeg Oekrane de EU om 250.000 rondes per maand – wat niet zo ver verwijderd is van wat de EU-wapenindustrien gezamenlijk produceerden in heel 2022 .
Daarom proberen zowel de VS als Europa de productie op te schalen. Doorgaans produceren de Verenigde Staten ongeveer 14.000 granaten van 155 mm per maand , slechts een kleine fractie van wat de VS Oekrane de afgelopen anderhalf jaar hebben gegeven. Nu investeert het Pentagon ongeveer $ 1,45 miljard om dat later dit jaar te verhogen tot 24.000 per maand , met als doel om in vijf jaar tijd 85.000 tot 90.000 rondes per maand te bereiken. Dit is een productietoename van ongeveer 500 procent in twee jaar tijd, volgens de New York Times.
Europa probeert ook de productie een boost te geven. Maar de Europese defensie-industrie staat voor nog grotere hindernissen, aangezien de EU-landen doorgaans niet zo'n grote honger hebben naar militaire uitgaven als de Verenigde Staten.
In het voorjaar stelde de Europese Unie een plan voor om tegen het einde van het jaar ongeveer 1 miljoen artilleriegranaten aan Oekrane te leveren. Het plan omvat drie fasen. De eerste is het vergoeden van staten die hun voorraden overdragen ; de tweede is om gezamenlijke aankopen te doen om die voorraden te vervangen; de derde betreft het opvoeren van de productie om te voldoen aan de defensiebehoeften van de EU en de behoeften van Oekrane. Hoewel het even duurde om overeenstemming te bereiken over de details, is dit plan een groot probleem voor de EU. Gewoonlijk is defensie de bevoegdheid van individuele EU-landen, maar een onderdeel van dit plan omvat gezamenlijke aanschaf – denk aan het Covid-vaccinplan van de EU , maar dan voor wapens.
Het plan heeft tot nu toe ongeveer 220.000 artilleriegranaten opgeleverd , zei Josep Borrell, de chef buitenlands beleid van de EU, eind mei.
Wat er eigenlijk nodig is om veel meer artilleriegranaten te maken
Dit lijken misschien een heleboel cijfers; de VS en de EU willen meer, dus verdienen ze meer. Zo simpel is het, maar ook weer niet zo simpel.
"De VS of de Europese bondgenoten kunnen niet op een knop drukken, maar ze kunnen beginnen met plannen maken", zegt Jennifer Erickson, wapenexpert en universitair hoofddocent aan Boston College.
De Verenigde Staten hebben iets meer capaciteit dan Europa, maar beide kampen met beperkingen. Het maken van artillerie kost tijd: je moet staal snijden, afkoelen, vormen en vullen met explosieven om een granaat te maken. Er zijn problemen met de toeleveringsketen, arbeid en productie - de VS heeft bijvoorbeeld slechts twee locaties die de stalen carrosserien maken voor de 155 mm-kogels die in houwitsers worden gebruikt . "Het is niet alsof er een lege fabriek is, toch, die daar zit die het gewoon zou kunnen doen", zegt Jen Spindel, assistent-professor politieke wetenschappen aan de Universiteit van New Hampshire.
Over het algemeen geldt dat hoe meer middelen u inzet, hoe gemakkelijker het is om deze beperkingen te overwinnen. "Als je meer munitie wilt, hoef je alleen maar te zeggen: 'We willen meer munitie, en hier is het geld om het te verdienen', zei Gholz. Als je zoveel wilt als Oekrane, zo snel, dan kost het je, voegde hij eraan toe. “Maar de fundamentele vraag is: hoeveel middelen ga je hiervoor uittrekken? Wat ben je bereid te doen?”
In sommige opzichten is dat niet echt een kwestie van middelen, maar een politieke, economische en veiligheidskwestie. Door te besluiten om die investeringen te doen – miljarden steken in het maken van meer artillerie – signaleren regeringen hun nationale en defensieprioriteiten, nu en mogelijk in de toekomst. Dit gaat over Oekrane, maar ook over het potentieel van andere bedreigingen: Rusland, China en welke andere grote oorlog dan ook die op de loer ligt.
Veel experts uit de defensie-industrie zullen zeggen dat als wapenbedrijven hun capaciteit gaan vergroten en meer mensen inhuren om meer artillerie te maken, ze willen weten dat ze niet alleen dit jaar een koper zullen hebben, maar op de lange termijn. ook - en de koper zijn echt regeringen.
"De Amerikaanse regering heeft meer mogelijkheden om de kraan open te draaien, maar de kraan stroomt misschien niet vanwege deze verschillende beperkingen", zegt Kaija Schilde, Jean Monnet-leerstoel Europese veiligheid en defensie aan de Universiteit van Boston.
'Maar', voegde ze eraan toe, 'als de Amerikaanse overheid bedrijven voldoende stimuleert, zal het gebeuren. Het is alleen dat de bedrijven het niet gaan doen zonder deze grote, grote prikkels.
De Europese defensiebasis is iets gecompliceerder. Voor Europese defensiefabrikanten was het eerder de vraag of ze te veel zouden produceren voor de Europese defensiebehoeften, in plaats van te weinig. En defensie wordt typisch afgehandeld door individuele landen in de EU – Duitsland doet zijn eigen ding, Polen doet zijn eigen ding – elk met hun eigen veiligheidsbehoeften en prioriteiten. Dat maakt een collectieve ramp-up moeilijk. De EU probeert aan te pakken met haar nieuwe plan, maar hoe succesvol het precies zal zijn, is nog onduidelijk.
Zal het genoeg zijn voor Oekrane?
"We hebben meer artilleriegranaten nodig", zei Serhii Cherevatyi, woordvoerder van het Operationeel Commando Oost van Oekrane in een recente Semafor-video . 'We hebben de hele oorlog op het artillerie-munitiedieet gezeten. Ik zou niet zeggen dat het een totale honger is, maar het is een dieet."
Een artilleriedieet gaat in feite over compromissen, en alle legers maken ze tot op zekere hoogte. Als je artillerie moet behouden, kan het een keuze zijn tussen vandaag op een doelwit schieten of wachten tot morgen, in de hoop op een duidelijker, meer beslissend schot. Het kan compenseren met verschillende wapens of gereedschappen betekenen .
En voor Oekrane is meer meer, maar het westerse wapenleveringssysteem is onvolmaakt. “Het is volume, het is ook beschikbaarheid. En het zorgt ervoor dat je de juiste combinatie van hardware hebt, en dan is shell gemakkelijk toegankelijk en gemakkelijk in de strijdtonelen te komen zodra een gevecht is begonnen, 'zei Spindel.
Oekrane krijgt veel artillerie van de NAVO, en zoals je misschien hebt gehoord, is NAVO-apparatuur interoperabel, of wordt verondersteld dat te zijn - het idee is dat als bondgenoten samen een oorlog zouden voeren, hun uitrusting en systemen ook zouden moeten kunnen samenwerken. Daarom hebben veel landen deze 155 mm kalibergranaat: het maakt deel uit van een standaardisatie-inspanning binnen de NAVO. "Dat vertaalt zich op veel manieren niet in uitwisselbaarheid, en we zien dit in Oekrane," zei Loss.
Met andere woorden, interoperabiliteit is geen uitwisselbaarheid. Een Amerikaans systeem werkt misschien met bijvoorbeeld een in Duitsland gemaakte schaal, maar het is misschien niet zo goed. Het projectiel reist mogelijk niet hetzelfde bereik, wat de effectiviteit op het slagveld mogelijk vermindert. Het kan de apparatuur mogelijk beschadigen. "Het is als een gigantisch matchingsprobleem," zei Gholz.
Dit zijn niet noodzakelijkerwijs nieuwe uitdagingen voor Oekrane, het is gewoon een nieuw Kiev waar het mee te maken krijgt, aangezien het verwachte tegenoffensief misschien eindelijk is begonnen . Offensieven, wanneer troepen vooruitgaan, hebben meestal veel meer munitie nodig dan wanneer ze verdedigend zijn en vanuit meer statische posities schieten. Dat wil zeggen, als Oekrane terughoudend is, zal het moeilijker zijn om deze lente en zomer voor elkaar te krijgen wat ze nodig hebben.
Dit ligt gedeeltelijk aan de westerse urgentie om artillerie en ander materieel naar Oekrane te krijgen. Maar dat komt met de verwachting dat Oekrane echte vooruitgang boekt en grondgebied herovert . Als dat niet het geval is, en de oorlog steeds meer in een impasse lijkt te raken – twee partijen die alleen maar artillerie vuren en artillerie vuren, zonder echte vooruitgang – zou dat de analyse van het Westen kunnen veranderen als het gaat om voortdurende steun aan Oekrane.
De oorlog in Oekrane verandert ook de calculus in sommige westerse hoofdsteden
Een toename van de artillerieproductie zal niet onmiddellijk plaatsvinden, noch in de VS, noch in Europa. Maar plannen om dit te doen zijn een teken van politieke steun – in ieder geval een teken dat het Westen bereid is om Oekrane voor de lange termijn te steunen.
Maar in veel opzichten gaan de beslissingen van Washington en Brussel om te investeren in wapenproductie veel verder dan de invasie van Rusland.
Oekrane hervormt ons begrip van oorlogsvoering . De oorlog in Oekrane is nu al een van de bloedigste en dodelijkste van deze eeuw, zo niet langer . Dit geldt aan de frontlinies, waar artillerie heeft bijgedragen aan verbluffende aantallen slachtoffers onder de honderdduizenden soldaten , maar ook voor Oekraense burgers wier steden en dorpen zelf artillerie-slagvelden zijn geworden.
Op dit moment verankeren traditionele oorlogsinstrumenten - munitie, artillerie, gepantserde voertuigen, grondtroepen, loopgraven - dit conflict. Zowel Rusland als Oekrane zetten geavanceerde technologie in op het slagveld - bijvoorbeeld drones en gezichtsherkenning - maar in plaats van oude oorlogsinstrumenten te vervangen, werkt het ermee samen of verbetert het ze. Een manier om te weten waar je je artillerievuur op moet richten, is door een bewakingsdrone over de positie van een vijand te sturen.
Alle legers hebben artillerie en artillerievoorraden. Niemand stond tenslotte op het punt de 'koning van de strijd' in de steek te laten. Maar het gebruik van artillerie in Oekrane roept vragen op over de vraag of de VS en zijn partners zelf echt voorbereid zijn op een grote oorlog. Een deel van de reden waarom de VS zo veel granaten produceerden, is omdat dat genoeg was in relatieve vredestijd: genoeg om te gebruiken, wanneer nodig , en om die voorraden in goede staat te houden.
"De oorlogen die de VS hebben gevoerd, waren van vrij lage intensiteit, en dus kon de productiecapaciteit daaraan voldoen - of het was kort, met hoge intensiteit", zei Spindel. "En dus werden de reserves nooit op dezelfde manier verbrand als Oekrane het deed."
Natuurlijk gaat een deel hiervan over kansen: de oorlog in Oekrane is een kans voor de generaals en de militaire agentschappen en de defensie-industrie om meer middelen te krijgen, om te verdedigen dat de VS of Europa meer nodig hebben om zich voor te bereiden op een toekomstig conflict.
Oekrane genereert echt een bredere herbeoordeling van hoe de volgende oorlog eruit zal zien, vooral onder meer gelijkwaardige machten. Rusland zit momenteel erg vast, maar de invasie van Oekrane heeft het dreigingsniveau verhoogd, vooral in Europa. De spanningen tussen de VS en China nemen niet af, vooral niet over Taiwan . Het besluit om de artillerieproductie op te voeren zegt misschien veel over de westerse steun aan Oekrane, maar het zegt veel meer over wat de VS en zijn bondgenoten denken nodig te hebben om hun volgende oorlog te voeren
Vergis je niet op andere punten heeft Oekrane wel succes geboekt in de hoek bij de rivier is er meen ik een dorpje veroverd en verder richting het oosten zijn ze op verschillende plekken door de eerste linie gebroken.quote:Op donderdag 8 juni 2023 21:19 schreef 3rr0r het volgende:
Nu krijg je een periode met geen beeld van Oekrainse zijde want Russen niet wijzer maken etc, maar wel de beelden van Russische succesjes.
Ja dat soort info maar bedoel letterlijk in beeld, wat meer tot de verbeelding spreekt van de mensenquote:Op donderdag 8 juni 2023 21:23 schreef theguyver het volgende:
[..]
Vergis je niet op andere punten heeft Oekrane wel succes geboekt in de hoek bij de rivier is er meen ik een dorpje veroverd en verder richting het oosten zijn ze op verschillende plekken door de eerste linie gebroken.
Als goed is word de deepstate map vanavond bijgewerkt wat exact veroverd is.
De TLDR hiervan volgens gpt4:quote:Op donderdag 8 juni 2023 21:19 schreef Lospedrosa het volgende:
Over munitie productie (interessante analyse)
[..]
Bron ()
https://www.vox.com/platf(...)united-states-europe
Ook al gaat die kapot dan zal je er geen beelden van zien, te ver achter de frontlinie.quote:Op donderdag 8 juni 2023 21:20 schreef theguyver het volgende:
[..]
Tot nu toe is geloof ik alleen de himars ongeschonden.
Ze hebben iig geblunderd met de tank colonne, er moet minimaal 50m tussen elke tank zitten maar dat is hier niet gebeurd. Toen ze daarna de hinderlaag in reden konden ze geen kant meer op.quote:
quote:The US have identified five countries who do the most sanctions circumvention to get the electronics to Russia: Turkey, Kazakhstan, Georgia, UAE and Armenia.
Ziet er niet slim uit idd. Van wanneer is dat beeldmateriaal?quote:Op donderdag 8 juni 2023 21:38 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Ze hebben iig geblunderd met de tank colonne, er moet minimaal 50m tussen elke tank zitten maar dat is hier niet gebeurd. Toen ze daarna de hinderlaag in reden konden ze geen kant meer op.
Hopen dat de crew het overleefd heeft. Materieel kun je vervangen maar mensen niet. En fouten worden gemaakt helaas.quote:Op donderdag 8 juni 2023 21:38 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Ze hebben iig geblunderd met de tank colonne, er moet minimaal 50m tussen elke tank zitten maar dat is hier niet gebeurd. Toen ze daarna de hinderlaag in reden konden ze geen kant meer op.
Precies.quote:Op donderdag 8 juni 2023 21:45 schreef bleiblei het volgende:
Hmm, op basis van wat we nu doorkrijgen gaat het niet bepaald lekker dus.
Maar ff duimen dan maar, meer kunnen we niet echt.
Alles wat we door krijgen komt van Russische bronnen, Oekrane is muisstil, dus we hebben echt werkelijk geen idee wat er echt gaande is.quote:Op donderdag 8 juni 2023 21:45 schreef bleiblei het volgende:
Even verbeterd.quote:Op donderdag 8 juni 2023 21:45 schreef bleiblei het volgende:
Hmm, op basis van wat we nu doorkrijgen de Russen zeggen gaat het niet bepaald lekker dus.
Ik denk dat ik daarom maar ga proberen om de komende dagen het nieuws zoveel mogelijk te negeren.quote:Op donderdag 8 juni 2023 21:46 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Alles wat we door krijgen komt van Russische bronnen, Oekrane is muisstil, dus we hebben echt werkelijk geen idee wat er echt gaande is.
Wat we weten is dat er iets aan de hand is en dat dat zomaar het begin van de tegenaanval kan zijn. De n zegt dat Oekrane al 12km is doorgedrongen, de ander zegt dat ze nog niet eens de frontlijn gebroken hebben. Dit juist het leukste deelquote:Op donderdag 8 juni 2023 21:48 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Ik denk dat ik daarom maar ga proberen om de komende dagen het nieuws zoveel mogelijk te negeren.
Nou ja leuk, interessant lijkt me een betere bewoording.quote:Op donderdag 8 juni 2023 21:50 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wat we weten is dat er iets aan de hand is en dat dat zomaar het begin van de tegenaanval kan zijn. De n zegt dat Oekrane al 12km is doorgedrongen, de ander zegt dat ze nog niet eens de frontlijn gebroken hebben. Dit juist het leukste deel
Ja, ik had ook al meteen zo'n gevoel dat ik daar even een misplaatste term in had gegooid...quote:Op donderdag 8 juni 2023 21:53 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Nou ja leuk, interessant lijkt me een betere bewoording.
Erg mooiquote:Op donderdag 8 juni 2023 21:47 schreef slashdotter3 het volgende:
Geen Foe Yong Hai met kroepoek meer voor deze meneer 😱😱😱
https://www.reddit.com/r/(...)n_battlefield_after/
Chinese man dies in Ukrainian battlefield after joining the Wagner Group for only two days
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Fixedquote:Op donderdag 8 juni 2023 21:56 schreef slashdotter3 het volgende:
Rus kruipt precies op het verkeerde goede moment over een drone bom
https://twitter.com/albafella1/status/1666894786329026565?s=20
Ik heb geen idee, wat krijgen we door dan?quote:Op donderdag 8 juni 2023 21:45 schreef bleiblei het volgende:
Oekrane kan ook niet overal succesvol zijn, en de Russen zullen elk klein succesje breed uitmelken.quote:Op donderdag 8 juni 2023 22:01 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik heb geen idee, wat krijgen we door dan?
Dat het er op lijkt dat 1 leo boem heeft gedaan?
Verwachtingsmanagement is een ding blijkbaar.
https://old.reddit.com/r/(...)rone_get_hit_by_fpv/quote:Russians distracted by recon drone, get hit by FPV drone
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |