Dan nog is dat een majeure escalatie waar de VS en de rest van Europa niet op zit te wachten. Dat maakt Polen vanzelfsprekend ook een doelwit voor Russische aanvallen. En dan?quote:Op donderdag 8 juni 2023 09:55 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nou, dat staat er niet. Polen is echt helemaal klaar met Rusland en zou - in theorie - individueel troepen kunnen sturen. Dus niet in NAVO verband.
Erop en erover. Volgens mij is er al geen weg meer terug, de confrontatie gaat gewoon komenquote:Op donderdag 8 juni 2023 10:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dan nog is dat een majeure escalatie waar de VS en de rest van Europa niet op zit te wachten. Dat maakt Polen vanzelfsprekend ook een doelwit voor Russische aanvallen. En dan?
De laatste paar dagen hebben al laten zien waar de successen gehaald worden. Oekraïne heeft zo ongeveer elke slag gewonnen. En al heel wat land teruggewonnen (relatief dan). De russen zitten zo in hun broek te schijten dat ze al twee dammen opgeblazen hebben om troepen vrij te maken om naar het front te sturen. Nadat ze troepen van het front weggehaald hebben om hun eigen grens te versterken (met weinig success zover).quote:Op donderdag 8 juni 2023 09:50 schreef Nebelwerfer het volgende:
[ twitter ]
Het zal nog wel even duren voor we weten welke partij de successen aan het halen is.
Hoge verliezen zullen beide partijen niet onderuit komen.
Vergis je niet er zijn behoorlijk wat aanvallen geweest van Oekraïne in het zuiden die belanden constant in een mijnenveld waarna men bestookt word met artillerie.quote:Op donderdag 8 juni 2023 10:13 schreef Delenlill het volgende:
[..]
De laatste paar dagen hebben al laten zien waar de successen gehaald worden. Oekraïne heeft zo ongeveer elke slag gewonnen. En al heel wat land teruggewonnen (relatief dan). De russen zitten zo in hun broek te schijten dat ze al twee dammen opgeblazen hebben om troepen vrij te maken om naar het front te sturen. Nadat ze troepen van het front weggehaald hebben om hun eigen grens te versterken (met weinig success zover).
Rusland heeft de hele oorlog al burgerdoelen aangevallen. Ziekenhuizen, scholen, steden, burgers, musea, winkelcentra enz.quote:Op donderdag 8 juni 2023 10:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja dat kun je je mooi afvragen inderdaad. Het is duidelijk dat de oorlog aan het slijten is.
En nu gaan ze burgerdoelen aanvallen, waarvan -waarschijnlijk- die dam er eentje was. Maar wat volgt?
Ik vind de kop in de telegraaf prachtig en zo triest tegelijk: LIVE | Zelenski belt met Macron na dam-doorbraak: ’De doden drijven voorbij’
Europa moet maar eens gaan aangeven wat zij nu eigenlijk wil.
Eh nee, er is op geen enkele wijze sprake van een militair conflict tussen Polen en de EU. Er valt ook niets af te dwingen met een leger in het kader van bilaterale handelsafspraken en financiële steun.quote:Op donderdag 8 juni 2023 09:51 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ik denk dat je het anders moet zien. Polen heeft uiteraard ruzie met de EU en dat zal alleen maar erger worden. Dan is het voor Polen fijn, en voor Brussel niet, dat Polen een groot leger heeft.
Niet dat ik verwacht dat ze Duitsland aan gaan vallen uiteindelijk maar je kan toch net wat harder blaffen met een groot leger achter je.
In paniek zijn er ook al verschillende Russen op hun eigen mijnen belandt. Maar ja er zijn zeker aanvallen die niet gelukt zijn. Maar zover zijn het relatief kleine verliezen die Oekraïne geleden heeft daarin, en de meeste van die aanvallen waren meer om het water te testen. In de afgelopen dagen heeft Oekraïne laten zien tactisch 1000x beter te zijn. En ook hun materiaal en moreel is 1000x beter.quote:Op donderdag 8 juni 2023 10:19 schreef theguyver het volgende:
[..]
Vergis je niet er zijn behoorlijk wat aanvallen geweest van Oekraïne in het zuiden die belanden constant in een mijnenveld waarna men bestookt word met artillerie.
En zo ziet vrijwel het gehele front er uit.
Ik hoop dat Oekraïne alsnog een zwakke plek vind of een pad kunnen maken door al die mijnen.
Dank je, dat vond ik ook. Ga je er ook nog inhoudelijk op reageren?quote:
hij vergat er aan toe tevoegen dat e de healve stad en omliggende dorpen in brand staan.quote:
iedere offensieve strategie leid tot hoge eigen slachtoffers-aantallen ... niet voor niks geeft men aan dat een aanvallende partij minimaal driemaal zo sterk moet zijn als de verdedigende, om ook maar minimale progressie te kunnen boeken tegen ingegraven verdedigingsstellingen.quote:Op donderdag 8 juni 2023 10:19 schreef theguyver het volgende:
Vergis je niet er zijn behoorlijk wat aanvallen geweest van Oekraïne in het zuiden die belanden constant in een mijnenveld waarna men bestookt word met artillerie.
Ik denk dat Polen ook wel voorbereid wil zijn op een scenario waar een type Trump of Tucker Carlson president van Amerika wordt en dat Europa er alleen voor staat.quote:Op donderdag 8 juni 2023 10:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dan nog is dat een majeure escalatie waar de VS en de rest van Europa niet op zit te wachten. Dat maakt Polen vanzelfsprekend ook een doelwit voor Russische aanvallen. En dan?
Beter gaat Polen dat doen!quote:Op donderdag 8 juni 2023 09:55 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nou, dat staat er niet. Polen is echt helemaal klaar met Rusland en zou - in theorie - individueel troepen kunnen sturen. Dus niet in NAVO verband.
zou hij dit nu vrij zeggen of vanuit kremlin georganiseerde propaganda om de massa in rusland voor te bereiden er moeten meer mensen sterven voor deze speciale operatie.quote:
Ze hebben nog een redelijk intacte luchtmacht en een noordelijke marinevloot. Voor de rest staat alles wel zo'n beetje in het veld.quote:Op donderdag 8 juni 2023 09:35 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ik betwijfel sterk of Rusland alles al heeft laten zien. Zou het me niet kunnen voorstellen dat die geen beter materieel tot hun beschikking hebben. Wellicht dat ze dat gewoon niet (durven te) sturen omdat de kans groot is dat het anders vernietigd gaat worden en/of in Westerse handen gaat vallen.
Prizoghin is de nieuwe Girkin aan het worden. Gebruikt en uitgerangeerd (ik denk dat hij niet volledig vrijwillig zich uit Oekraïne heeft teruggetrokken), nu een beetje frusti. Vandaar zijn aanvallen op Shoigu en Gerasimov en dit soort voorspellingen: zonder mij gebeurt er dit.quote:Op donderdag 8 juni 2023 10:34 schreef Korenfok het volgende:
[..]
zou hij dit nu vrij zeggen of vanuit kremlin georganiseerde propaganda om de massa in rusland voor te bereiden er moeten meer mensen sterven voor deze speciale operatie.
Oekraïne zit nog steeds in Bakhmut ook al is het maar een relatief klein gedeelte.quote:Op donderdag 8 juni 2023 10:29 schreef Delenlill het volgende:
[..]
In paniek zijn er ook al verschillende Russen op hun eigen mijnen belandt. Maar ja er zijn zeker aanvallen die niet gelukt zijn. Maar zover zijn het relatief kleine verliezen die Oekraïne geleden heeft daarin, en de meeste van die aanvallen waren meer om het water te testen. In de afgelopen dagen heeft Oekraïne laten zien tactisch 1000x beter te zijn. En ook hun materiaal en moreel is 1000x beter.
Het is maanden geleden dat Rusland een echte overwinning heeft gehad. (bakhmut noem ik geen overwinning voor de Russen)
Niet zoveel, alhoewel artikel 5 niet opgaat als Polen zelf eerst aanvalt, zorgt de NAVO er wel voor dat Rusland geen incursies Polen in kan maken. Rusland gaat ook echt geen noeks gooien want dan hadden ze dat al in Oekraïne gedaan. Het enige dat Polen dus kan verwachten is zo nu en dan een raket, maar die zullen toch ook wel de AD klaar hebben staan.quote:Op donderdag 8 juni 2023 10:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wat Prigozhin allemaal zegt wordt uiteraard gewoon gecontroleerd vanuit het Kremlin. Rusland heeft er belang bij dat de Oekraïne zowel zwak en belachelijk als heel sterk wordt neergezet. Prigozhin is er om dat laatste te doen. Hoe groter een gepercipieerde dreiging, hoe welwillender het volk wordt voor acties tegen die dreiging.quote:Op donderdag 8 juni 2023 10:34 schreef Korenfok het volgende:
[..]
zou hij dit nu vrij zeggen of vanuit kremlin georganiseerde propaganda om de massa in rusland voor te bereiden er moeten meer mensen sterven voor deze speciale operatie.
is er al wat bekend over de presentie van de russische luchtmacht?quote:Op donderdag 8 juni 2023 10:35 schreef speknek het volgende:
Ze hebben nog een redelijk intacte luchtmacht
Wat ik denk is dat Prigozhin de mensen aan zijn kant wil krijgen die moe aan he worden zijn van Putin and zijn mislukte oorlog. Zodat hij de verkiezingen kan winnen (of mogelijk een staatsgreep plegen). Daarom was Bakhmut zo belangrijk voor hem om een overwinning op uit te roepen. En hij was direct weg daar na deze "overwinning". Het was de eerste "grote" overwinning voor Rusland in een lange tijd.quote:Op donderdag 8 juni 2023 10:41 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Wat Prigozhin allemaal zegt wordt uiteraard gewoon gecontroleerd vanuit het Kremlin. Rusland heeft er belang bij dat de Oekraïne zowel zwak en belachelijk als heel sterk wordt neergezet. Prigozhin is er om dat laatste te doen. Hoe groter een gepercipieerde dreiging, hoe welwillender het volk wordt voor acties tegen die dreiging.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |