quote:
Op donderdag 8 juni 2023 10:46 schreef RM-rf het volgende:[..]
is er al wat bekend over de presentie van de russische luchtmacht?
ik woon zelf vlak onder spangdahlem en Baumholder en ik merk dat daar behoorlijk wat extra verkeer nu is wegens tankvliegtuigen, F16s, een B1B Lancer en recentelijk zelfs nog een B-52 (AWACS, die deels vanaf Luxemburg vliegen en daar geregistreerd staan vliegen iig niet van hier, maar de vaste basis ligt volgens mij ook noordelijker, bij Aken... twee maanden terug zag je die veel, nu niet meer).
Air Defender 2023 gaat volgende week van start, de grootste NATO luchtoefening over duits luchtruim ooit en dan zal het duitse luchtruim helemaal vol moeten gaan zitten met zoveel mogelijk militaire nato vliegtuigen, en de onderlinge communicatie en operationele samenwerking getest worden...
Heel bewust ook als teken aan rusland, dat NATO ook klaar staat om op te treden.
Enerzijds zullen de russen hun luchtmacht enorm goed kunnen gebruiken om een offensief weerstand te bieden, maar ik vermoed dat de russen ook doodsbang zijn als dat tot grote verliezen aan hun zijde kan leiden en ze juist een van hun laatste sterke punten tov NATO dan snel verliezen
Ik heb er niet zo'n zicht op, ik woon wel in de buurt van een aanvliegroute en het is zeker drukker dan voor de invasie.
Overigens zijn die jsf toestellen echt heel luid

toevallig net ook weer twee boven de Waalbrug gespot, althans.. Ik hoorde ze voor ik ze zag. Imposant toestel.