SPOILER: online shoppenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Fiets cafe'sOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aldus.
prutserquote:Op donderdag 13 april 2023 11:49 schreef Fretwork het volgende:
Remklauw gesloopt bij het uitboren
Kan Shimano aub stoppen met het gebruik van niet ingevette aluminium boutjes voor een platte schroevendraaier...
Ja bij diegene die wel loskwam uiteraard gelijk de tube anti-seize erbij gepakt. Maar ook die kwam er heeeeel droog en lastig uit.quote:Op donderdag 13 april 2023 23:11 schreef RealBizkit666 het volgende:
Sowieso wat koperpasta erop voordat je ze erin doet volgende keer (ook voor de inbus variant). Tegenwoordig zitten er gewoon inbus op. Althans, bij mijn nieuwe Propel en de Gravel 2 jaar geleden zaten die standaard. Op de oude Propel heb ik ze vrij kort na aanschaf vervangen.
Juist, dat ding, boogje waar die doorheen gaat is gebroken. Lijkt me dat daar wel krachten op komen, dus maar even op andere fietsen tot het onderdeel binnen isquote:Op vrijdag 14 april 2023 08:16 schreef the_critic het volgende:
Dat ding dat de remblokjes op z'n plek houd bedoel je?
Splitpen erin ipv een schroefje.. Fool-proof
Ik heb altijd het idee dat als je dat te vaak los/vast maakt dat die over kunnen breken.quote:Op vrijdag 14 april 2023 08:16 schreef the_critic het volgende:
Dat ding dat de remblokjes op z'n plek houd bedoel je?
Splitpen erin ipv een schroefje.. Fool-proof
bijna knap dat je dit gelukt is.quote:Op donderdag 13 april 2023 22:41 schreef Fretwork het volgende:
Ultegra disc brake. Kruipolie, tikken, schokbelasting, manieren om meer grip te krijgen, tangen, noem maar op wilden allemaal niet helpen.
Met de schroefverwijderaar tordeerde de kop eraf, bij een verdere poging het schroefdraad vrij te krijgen door uitboren brak het deel dat de pen op zijn plek moet houden.
Ongetwijfeld een manier gemist, misschien iets met hitte/kou, maar op een gegeven moment waren er weinig wegen terug
Het was zeldzaam prutsen inderdaad, maar ben er wel van overtuigd dat de stalen varianten van dezelfde boutjes niet zo fucking kut waren geweest.quote:Op vrijdag 14 april 2023 09:38 schreef dop het volgende:
[..]
bijna knap dat je dit gelukt is.
Ik heb nog een br8070 liggen waar bij 1 zuiger mist.
Weet niet of je daar iets mee kunt.
Maar is kwestie van zuigertje overzetten, en opnieuw vullen en ontluchten.
BB's vaak vervangen? Wat doe je daar dan mee?quote:Op vrijdag 14 april 2023 10:11 schreef Z het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met Wheels Manufacturing bottom brackets? Is het het geld waard? Ik vervang best vaak mijn BB vanwege krakende lagers.
https://www.mantel.com/wh(...)duro-bearings-abec-3
Leuk maar Basic lagers zonder extra afdichting.quote:Op vrijdag 14 april 2023 10:11 schreef Z het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met Wheels Manufacturing bottom brackets? Is het het geld waard? Ik vervang best vaak mijn BB vanwege krakende lagers.
https://www.mantel.com/wh(...)duro-bearings-abec-3
Ik ben groot en sterk. Dat is het denk ik. Gaan nooit langer dan een jaar mee.quote:Op vrijdag 14 april 2023 12:02 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
BB's vaak vervangen? Wat doe je daar dan mee?
Mogelijk slijten de BB's snel omdat mijn bracket-pot niet helemaal de juiste vorm heeft. Dan is dit soort bracket mogelijk een oplossing. Hambini heeft daar helemaal mooie oplossingen voor maar die zijn tamelijk prijzig.quote:Op vrijdag 14 april 2023 13:03 schreef dop het volgende:
[..]
Leuk maar Basic lagers zonder extra afdichting.
Dus welk probleem wil je hier mee oplossen.
Speling op de pressfit?
Hoevaak per jaar vervang je die blokken?quote:Op vrijdag 14 april 2023 09:17 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ik heb altijd het idee dat als je dat te vaak los/vast maakt dat die over kunnen breken.
Vervangen niet vaak. Maar ik maak het wel regelmatig schoon. Ze komen er dus wel wat vaker dan 1 keer per jaar af.quote:Op vrijdag 14 april 2023 19:58 schreef the_critic het volgende:
[..]
Hoevaak per jaar vervang je die blokken?
1x pj of 1,5j ff nieuwe pen erin.
Oef. Sterkte! Hoe is dat gebeurd? Maar een beetje beurs en blauw klinkt alsof je er goed vanaf bent gekomen.quote:Op maandag 17 april 2023 23:48 schreef Isdatzo het volgende:
Het goede nieuws: FTP op 4.2W/kg.
Het slechte nieuws: op een motorkap/voorruit beland.
Beetje beurs en blauw en wat schaafwonden, maar de fiets is er slechter aan toe.
Buiten is het wel anders dan op Zwift he, moet je gewoon voor je kijkenquote:Op maandag 17 april 2023 23:48 schreef Isdatzo het volgende:
Het goede nieuws: FTP op 4.2W/kg.
Het slechte nieuws: op een motorkap/voorruit beland.
Beetje beurs en blauw en wat schaafwonden, maar de fiets is er slechter aan toe.
Bij een kruising met verkeerslichten op een vrijliggend dubbelbaans fietspad, vanuit mijn perspectief links van de weg gelegen. Ik had groen, en tegemoetkomend en vanuit die richting afslaand autoverkeer ook. Ik had natuurlijk voorrang en ik dacht dat ze me gezien had want ik keek haar recht in de ogen aan, maar ze stopte niet.quote:Op dinsdag 18 april 2023 07:16 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Oef. Sterkte! Hoe is dat gebeurd? Maar een beetje beurs en blauw klinkt alsof je er goed vanaf bent gekomen.
4.2W/kg is wel lekker trouwens.
Het bleek deze keer toch wat ander te zijn dan de bb (gelukkig).quote:Op vrijdag 14 april 2023 13:03 schreef dop het volgende:
[..]
Leuk maar Basic lagers zonder extra afdichting.
Dus welk probleem wil je hier mee oplossen.
Speling op de pressfit?
Heb Chinese keramische lagers in m’n fiets gegooid, kostte evenveel als a-merk stalen lagers. Tot nu toe zijn ze prima en kraken ze nietquote:Op vrijdag 14 april 2023 10:11 schreef Z het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met Wheels Manufacturing bottom brackets? Is het het geld waard? Ik vervang best vaak mijn BB vanwege krakende lagers.
https://www.mantel.com/wh(...)duro-bearings-abec-3
wat heb je voor gemonteerd, daar is denk meer winst te halen.quote:Op donderdag 20 april 2023 13:13 schreef Rikkie99 het volgende:
In augustus vertrek ik voor een weekje fietsen in de buurt van de Zoncolan met mn fietsclub. Op dit moment heb ik een 11-32 cassette, maar zeker op de zoncolan is een 34 achter misschien wel lekker. Weet iemand of dit überhaupt mogelijk is met een ultegra 6800 lange kooi achterderailleur? En zou een iets lichter verzet die klim echt makkelijker maken of is het bij zulke hoge percentage toch altijd sterven?
Ik heb voor al een 34-50 dus daar is geen winst meer te behalen. Normaal zou 34x32 ruim voldoende moeten zijn maar met kilometers aan 15-20 procent gemiddeld moet ik rond de 4.5 watt/kg trappen om nog een cadans van 60 te houden dus hoopte nog een iets lichter verzet te creëren want dat wordt lastig voor me om een hele klim vol te houdenquote:Op donderdag 20 april 2023 13:46 schreef dop het volgende:
[..]
wat heb je voor gemonteerd, daar is denk meer winst te halen.
verschil tussen 32 en 34 achter is erg klein
korte stijle klimmetje kun je prima stampen maar als het lang boven de 10% gaat dan is een passend verzetje wel belangrijk.
Hoe kom je bij die aantal watt/kg?quote:Op donderdag 20 april 2023 18:04 schreef Rikkie99 het volgende:
[..]
Ik heb voor al een 34-50 dus daar is geen winst meer te behalen. Normaal zou 34x32 ruim voldoende moeten zijn maar met kilometers aan 15-20 procent gemiddeld moet ik rond de 4.5 watt/kg trappen om nog een cadans van 60 te houden dus hoopte nog een iets lichter verzet te creëren want dat wordt lastig voor me om een hele klim vol te houden
Totaalgewicht * 9.8 * hoogteverschil / tijd = vermogenquote:Op donderdag 20 april 2023 18:50 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hoe kom je bij die aantal watt/kg?
voor kun je nog naar 33 van TA SPECIALITESquote:Op donderdag 20 april 2023 18:04 schreef Rikkie99 het volgende:
[..]
Ik heb voor al een 34-50 dus daar is geen winst meer te behalen. Normaal zou 34x32 ruim voldoende moeten zijn maar met kilometers aan 15-20 procent gemiddeld moet ik rond de 4.5 watt/kg trappen om nog een cadans van 60 te houden dus hoopte nog een iets lichter verzet te creëren want dat wordt lastig voor me om een hele klim vol te houden
Je kunt ook 24inch wielen stekenquote:Op donderdag 20 april 2023 13:13 schreef Rikkie99 het volgende:
In augustus vertrek ik voor een weekje fietsen in de buurt van de Zoncolan met mn fietsclub. Op dit moment heb ik een 11-32 cassette, maar zeker op de zoncolan is een 34 achter misschien wel lekker. Weet iemand of dit überhaupt mogelijk is met een ultegra 6800 lange kooi achterderailleur? En zou een iets lichter verzet die klim echt makkelijker maken of is het bij zulke hoge percentage toch altijd sterven?
Natuurkunde.quote:Op donderdag 20 april 2023 18:53 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Totaalgewicht * 9.8 * hoogteverschil / tijd = vermogen
Lucht- en rolweerstand buiten beschouwing gelaten.
Op basis van een aantal online tools die met behulp van natuurkundige formules een inschatting maken. Denk dat die wel aardig kloppen met zulke hoge percentages omdat luchtweerstand dan geen rol meer speelt.quote:Op donderdag 20 april 2023 18:50 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hoe kom je bij die aantal watt/kg?
Thanks voor de tips! Als ik achter al eens een 34 zou hebben dan moet het wel goedkomen, met een verzet van 1 op 1. Kwam met 34x32 de mortirolo best prima op, dus misschien maak ik me ook zorgen om niks en lukt het met mijn huidige verzet ook wel.quote:Op donderdag 20 april 2023 19:29 schreef dop het volgende:
[..]
voor kun je nog naar 33 van TA SPECIALITES
en AbsoluteBlack maakt een ovale 32 110bcd maar die is vrij prijzig, en lastig te krijgen.
34 tanden achter is maximaal voor ultegra, maar ik vermoed dat je met een wat extra aangedraaide tentionscrew ook wel 36 zou kunnen schakelen
een verlenger is ook nog een optie https://www.bikezone.nl/A(...)-derailleur-extender dan is 36 tot 40 achter mogelijk, maar dan moet je wel een beetje snappen wat je doet , anders loop de boel in het soepie
Zou goed kunnen, maar zeker het middenstuk wordt dan wel aardig sterven:quote:Op donderdag 20 april 2023 20:32 schreef Afhaalchinees het volgende:
Een 34-32 verhouding is echt licht zat, daar hoef je geen 4,5wkg te trappen om vooruit te komen tenzij je misschien zelf 10kg weegt
Of:quote:Op donderdag 20 april 2023 19:29 schreef dop het volgende:
[..]
voor kun je nog naar 33 van TA SPECIALITES
en AbsoluteBlack maakt een ovale 32 110bcd maar die is vrij prijzig, en lastig te krijgen.
34 tanden achter is maximaal voor ultegra, maar ik vermoed dat je met een wat extra aangedraaide tentionscrew ook wel 36 zou kunnen schakelen
een verlenger is ook nog een optie https://www.bikezone.nl/A(...)-derailleur-extender dan is 36 tot 40 achter mogelijk, maar dan moet je wel een beetje snappen wat je doet , anders loop de boel in het soepie
als jij graag ¤20 meer uitgeeft voor een extender waar wolftooth op staat ipv sunrace dan primaquote:Op vrijdag 21 april 2023 12:55 schreef McM77 het volgende:
[..]
Of:
https://www.wolftoothcomponents.com/products/roadlink
ik heb op de mtb toch wel klimmetjes gereden over asfalt waar ik met mijn 90kilo kon blijven fietsen en wielrenners voet aan de grond moeten.quote:Op vrijdag 21 april 2023 11:44 schreef ddx het volgende:
Je kan toch ook prima even wat lagere cadans doen als je stukje heel steil hebt ?
Mja ik had vorige week ook een klimmetje waar ik voeten aan de grond moest doen.quote:Op vrijdag 21 april 2023 14:56 schreef dop het volgende:
[..]
ik heb op de mtb toch wel klimmetjes gereden over asfalt waar ik met mijn 90kilo kon blijven fietsen en wielrenners voet aan de grond moeten.
Dat is meer een trap dan een weggetje.quote:Op vrijdag 21 april 2023 15:03 schreef ddx het volgende:
[..]
Mja ik had vorige week ook een klimmetje waar ik voeten aan de grond moest doen.
Daar had ik met een mtb misschien wel omhoog gekund door bredere banden vooral.
Maar op de racefiets was het iets te spannend kwa ondergrond/bochtjes.
https://strava.app.link/8sPT9QVI1yb
[ afbeelding ]
Haha ja. begin stukje dacht ik nog van grappig.quote:Op vrijdag 21 april 2023 15:56 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat is meer een trap dan een weggetje.
Wow.quote:Op vrijdag 21 april 2023 16:13 schreef ddx het volgende:
Wat ook leuk was vorige week om even naar de sneeuwgrens te fietsen op de Pico Veleta.
Kwam tot 2800m hoogte.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
https://www.strava.com/activities/8873181908
Als je aan de klim begint wel grappig op je garmin :
[ afbeelding ]
Dat kan ik me voorstellen ja, ziet er ook niet echt fietsbaar uit op de foto.quote:Op vrijdag 21 april 2023 16:10 schreef ddx het volgende:
[..]
Haha ja. begin stukje dacht ik nog van grappig.
Na eerste bochtje toch maar afgestapt toen ik bocht om moest icm kieren tussen de 'tegels'
Grappige is dat merendeel van die mensen op segment op dezelfde dag omhoog zijn gegaan daar, die kwamen wij (ik en mij fietsmaatje) daar dus tegen.quote:Op vrijdag 21 april 2023 19:58 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat kan ik me voorstellen ja, ziet er ook niet echt fietsbaar uit op de foto.
6,3km/h gemiddeld voor de KOM. Zonder fiets maar rennend ben je sneller daar.
Ja met zo'n mega klim vallen alle andere klimmen direct af en tellen niet mee.quote:Op vrijdag 21 april 2023 19:08 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Wow.
Maar dat scherm op je Garmin. Dan zakt de moed toch in je schoenen?
Klim 1/1 trouwens maar?
Dat is toch helemaal niet handig?quote:Op zondag 23 april 2023 15:02 schreef La_Tramposa het volgende:
Ik wist niet dat er naast stellen met een gezamenlijk facebook account ook mensen met een gezamenlijk strava account waren, maar ik ben er zojuist eentje tegengekomen :'D
Waarschijnlijk hebben ze ook 1 garmin samen? Er staat ook elke keer bij 'rit van pietje/rit van annie'quote:
Ammoniak-geur?quote:Op zondag 23 april 2023 18:57 schreef Soldier2000 het volgende:
Hebben jullie ooit opgemerkt dat sommige fietskleding behoorlijk chemisch kan ruiken?
Ja, nooit problemen mee gehad. Al moet ik wel zeggen nu ik hookless heb, dat het makkelijker gaat dan voorheen.quote:Op maandag 24 april 2023 08:13 schreef user25514 het volgende:
Zijn er mensen die tubeless rijden?
Ik moest laatst m'n achterband vervangen, maar ik kreeg met geen mogelijkheid m'n band van de velg dus ik heb het de fietsenmaker laten doen. Onderweg heb ik altijd een binnenbandje bij me, maar dat gaat dan natuurlijk ook niks worden als ik lek rijd. Ik heb inmiddels zo'n tubeless repairkitje besteld voor onderweg.
Maar ik moet binnenkort ook m'n voorband vervangen. Heeft iemand een goeie tip om die band er af te krijgen? Geen zin om iedere keer naar de fietsenmaker te gaan om een band te vervangen.
Mijn vriendin fietst nooit zonder mij eigenlijk dus ik nodig haar altijd uit via de functie in Strava.quote:Op zondag 23 april 2023 16:29 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Waarschijnlijk hebben ze ook 1 garmin samen? Er staat ook elke keer bij 'rit van pietje/rit van annie'
Dank voor je reactie.quote:Op maandag 24 april 2023 08:23 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ja, nooit problemen mee gehad. Al moet ik wel zeggen nu ik hookless heb, dat het makkelijker gaat dan voorheen.
Gewoon met bandenlichters, en zorgen dat de band aan beide kanten netjes in het midden van de velg zit, dus zorgen dat die helemaal los van de velgrand is.
Normaal gesproken moet je dat met de hand doen. Dus met je handen duw je eerst de buitenband naar het midden van de velg (en daar kan best flink wat kracht bij komen). Daarna kun je er met de bandenlichter onder komen.quote:Op maandag 24 april 2023 10:07 schreef user25514 het volgende:
[..]
Dank voor je reactie.
Ja, dat is dus het probleem. Ik krijg ze niet los van de velgrand, want de bandenlichters gaan er niet tussen. Ze komen dus niet in het midden van de velg. Het zijn carbon wielen, dus ik zie het niet zo zitten om met zwaarder gereedschap aan de slag te gaan.
Thanks. Misschien dat ik 'm niet genoeg leeg heb laten lopen. Anders zou ik het ook niet kunnen bedenken, want ik deed precies wat-ie in het filmpje doet.quote:Op maandag 24 april 2023 10:15 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Normaal gesproken moet je dat met de hand doen. Dus met je handen duw je eerst de buitenband naar het midden van de velg (en daar kan best flink wat kracht bij komen). Daarna kun je er met de bandenlichter onder komen.
Heb je anders al wat filmpjes bekeken? Misschien dat je daar wat uit kan halen wat je fout doet.
Als de sealant er al een tijdje in zit, en de band er al een tijdje om ligt, is het soms echt bijna onmogelijk, laat staan met de hand. Zeker als de combi band/wiel al erg strak was in beginne. Dan kun je nog zo'n sterke uit de limburgse klei getrokken bonkige spierbundel zijn...quote:Op maandag 24 april 2023 10:15 schreef RealBizkit666 het volgende:
Normaal gesproken moet je dat met de hand doen.
Betekent dat niet gewoon dat je te weinig fietst?quote:Op maandag 24 april 2023 10:53 schreef muzas het volgende:
[..]
Als de sealant er al een tijdje in zit, en de band er al een tijdje om ligt, is het soms echt bijna onmogelijk, laat staan met de hand. Zeker als de combi band/wiel al erg strak was in beginne. Dan kun je nog zo'n sterke uit de limburgse klei getrokken bonkige spierbundel zijn...
Vorig jaar heb ik de bankschroef gebruikt om een cinturato van mn hunt velgen af te krijgen. En zo staan er nog wat tips op youtube voor vastgeplakte tubeless banden.
Precies. Zelfde als die schimmel op je stuurlint als je je fiets na de winter uit de schuur haalt.quote:Op maandag 24 april 2023 13:33 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Betekent dat niet gewoon dat je te weinig fietst?
paar maandjes gaat zeker geen probleem zijn als hij verder schoon en droog heeft gestaan.quote:Op dinsdag 25 april 2023 14:55 schreef Mykonos het volgende:
Waar moet je eigenlijk rekening mee houden als je fiets langer op stal blijft? Ik heb afgelopen maanden helaas niet kunnen fietsen i.v.m. werk in het buitenland en fiets niet mee kunnen nemen. Ketting goed in het vet gezet voor vertrek, maar verder niet zoveel bijzonders gedaan. Beetje lucht in de banden en weer gaan moet geen probleem zijn toch?
nu 3 maanden later zit ik op 27 gem met 70kmquote:Op vrijdag 6 januari 2023 17:17 schreef amp25 het volgende:
na 3 jaar gestopt te zijn met fietsen heb ik deze week weer opgepakt heb het wel gemerkt zeg
24km gedaan maar was kapot
Klasse!quote:Op zaterdag 29 april 2023 17:20 schreef amp25 het volgende:
[..]
nu 3 maanden later zit ik op 27 gem met 70km
Lekker! Toch een magische grens. Nu op naar de 200?quote:Op zaterdag 6 mei 2023 21:41 schreef Felagund het volgende:
Vandaag voor het eerst meer dan 100 km gefietst.
Midden juni moet ik 125km (dat zou vandaag ook nog wel lukken), wil daarna misschien nog naar huis fietsen van Utrecht , dan wordt het 175 km.quote:Op zaterdag 6 mei 2023 22:17 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Lekker! Toch een magische grens. Nu op naar de 200?
Voor je het weet moet je invallen voor Jumbo Visma.
Rij op mijn mountainbike en gravelbike tubeless. Op racefiets nu ook tubeless banden gemonteerd maar één keer en nooit weer op de racer. Bij lekrijden ben je 2 a 3 keer zolang bezig op de band er weer op te leggen. Hoge wielen in combinatie met tubeless buitenband is echt de hel. Als je buitenbanden wat ouder zijn gaat het overigens al stukken makkelijker.quote:Op maandag 24 april 2023 08:13 schreef user25514 het volgende:
Zijn er mensen die tubeless rijden?
Ik moest laatst m'n achterband vervangen, maar ik kreeg met geen mogelijkheid m'n band van de velg dus ik heb het de fietsenmaker laten doen. Onderweg heb ik altijd een binnenbandje bij me, maar dat gaat dan natuurlijk ook niks worden als ik lek rijd. Ik heb inmiddels zo'n tubeless repairkitje besteld voor onderweg.
Maar ik moet binnenkort ook m'n voorband vervangen. Heeft iemand een goeie tip om die band er af te krijgen? Geen zin om iedere keer naar de fietsenmaker te gaan om een band te vervangen.
Huh? Wij rijden hier beide tubeless op de racer en sindsdien nooit meer lek gehad. Hebben dynaplugs bij ons voor als het gaatje te groot is, ook nog nooit nodig gehad. Wij doen elke 3 maanden zo'n 10ml sealant erbij.quote:Op dinsdag 9 mei 2023 21:09 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Rij op mijn mountainbike en gravelbike tubeless. Op racefiets nu ook tubeless banden gemonteerd maar één keer en nooit weer op de racer. Bij lekrijden ben je 2 a 3 keer zolang bezig op de band er weer op te leggen. Hoge wielen in combinatie met tubeless buitenband is echt de hel. Als je buitenbanden wat ouder zijn gaat het overigens al stukken makkelijker.
Waarom zouden hoge wielen anders zijn dan lage wielen? De velgrand is eerder het probleem. En ik heb nog nooit problemen gehad om een tubeless band op mijn 65mm velg te krijgen.quote:Op dinsdag 9 mei 2023 21:09 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Rij op mijn mountainbike en gravelbike tubeless. Op racefiets nu ook tubeless banden gemonteerd maar één keer en nooit weer op de racer. Bij lekrijden ben je 2 a 3 keer zolang bezig op de band er weer op te leggen. Hoge wielen in combinatie met tubeless buitenband is echt de hel. Als je buitenbanden wat ouder zijn gaat het overigens al stukken makkelijker.
De eerste keer doe ik er 30ml in en dan elke 3 maanden 10ml erbij en dat gaat prima. Als ik de banden vervang ivm slijtage staat er altijd nog een laagje in.quote:Op woensdag 10 mei 2023 01:09 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Waarom zouden hoge wielen anders zijn dan lage wielen? De velgrand is eerder het probleem. En ik heb nog nooit problemen gehad om een tubeless band op mijn 65mm velg te krijgen.
Al moet ik wel zeggen dat nu ik 50mm hookless heb het nog makkelijker dan ooit gaat.
@:Patroon: is 10ml per 3 maanden niet wat weinig? Ik doe er meer in.
Interessant. Dat is minder dan ik zo overal lees op internet en bij de fabrikanten van sealant zelf. Maar dat kan ook marketing zijn natuurlijk. Ik houd me braaf aan de voorschriften van mijn sealant.quote:Op woensdag 10 mei 2023 08:24 schreef Patroon het volgende:
[..]
De eerste keer doe ik er 30ml in en dan elke 3 maanden 10ml erbij en dat gaat prima. Als ik de banden vervang ivm slijtage staat er altijd nog een laagje in.
Voorheen altijd Orange Seal en nu een fles Stans. Geen idee wat de voorschriften zijn, dit werd geadviseerd in het tubeless topic op fiets forum. Werkt goed. In een MTB band moet uiteraard meer.quote:Op woensdag 10 mei 2023 09:01 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Interessant. Dat is minder dan ik zo overal lees op internet en bij de fabrikanten van sealant zelf. Maar dat kan ook marketing zijn natuurlijk. Ik houd me braaf aan de voorschriften van mijn sealant.
Welke sealant gebruik jij?
Ik heb hele goeie ervaring met : https://bikergadgets.nl/products/tru-tension-tyre-monkeyquote:Op dinsdag 9 mei 2023 21:09 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Rij op mijn mountainbike en gravelbike tubeless. Op racefiets nu ook tubeless banden gemonteerd maar één keer en nooit weer op de racer. Bij lekrijden ben je 2 a 3 keer zolang bezig op de band er weer op te leggen. Hoge wielen in combinatie met tubeless buitenband is echt de hel. Als je buitenbanden wat ouder zijn gaat het overigens al stukken makkelijker.
TL:DR Wielrukker heeft een 'openbaring' en komt er achter dat een bel op de fiets toch wel handig isquote:Niks meer vriendelijk doen. [alsof 'ie dat normaal gesproken wél was ;') ] Gewoon van je tringelingeling en erlangs razen! Hup, nog een keer aan dat ding hengsten als ze ‘m niet horen. Het maakt het fietsleven zoveel makkelijker. Zoals een baasje z’n hond commandeert, of een jochie z’n bestuurbare auto, zo bedien ik nu op afstand een fietser voor me. Geen gedoe meer, alleen maar ping-ping.
quote:Op zaterdag 13 mei 2023 02:53 schreef Het_Bokje het volgende:
IK HEB SINDS KORT EEN BEL OP MIJN RACEFIETS EN HET VOELT ALS EEN BEVRIJDING[
[..]
TL:DR Wielrukker heeft een 'openbaring' en komt er achter dat een bel op de fiets toch wel handig is![]()
Nou ja, ik hoop voor 'm dat ie net zo voorzichtig is op het fietspad is, als bij het scheren van z'n beentjes
Ik ben werkelijk nog nooit iemand uit dit team tegen gekomenquote:Ik zat altijd in ’team-pardon-mag-ik-passeren-dankuwel!
Ik kan het me ook niet heugen inderdaadquote:Op zaterdag 13 mei 2023 08:55 schreef gianni61 het volgende:
[..]
[..]
Ik ben werkelijk nog nooit iemand uit dit team tegen gekomen
Ik zeg altijd ‘pardon/sorry mag ik er even langs, dank u!’quote:Op zaterdag 13 mei 2023 08:55 schreef gianni61 het volgende:
[..]
[..]
Ik ben werkelijk nog nooit iemand uit dit team tegen gekomen
Bedankt voor het melden, we nemen het mee.quote:Op zaterdag 13 mei 2023 09:08 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Ik kan het me ook niet heugen inderdaad
Ik ben wel veel van team 'HEEEJ!-aan-de-kant-eikel!' tegen gekomen.
Idioten idd. Niks aan.quote:Op zondag 14 mei 2023 00:19 schreef Fretwork het volgende:
Vandaag twee keer bijna op dikbuikige Boretti rijders geklapt die tegemoet kwamen en 3-4 breed gingen fietsen. Duidelijk het eerste dagje buiten op de fiets van het jaar.
Ja dat laatste voor mij. En hoeveel kleiner is 't uiteindelijk?quote:Op maandag 15 mei 2023 14:09 schreef Z het volgende:
Die mini-versies van dat soort pompjes lijken me wel interessant. Als je er over leest, zijn de meeste mensen er wel positief over. Of dat ook geldt voor de Action/Lidl pompen weet ik niet. En omdat het elektrisch is, voelt het voor mij toch altijd en een beetje als een extra risico.
Dus echt snel is het ook niet, wat is dan het voordeel?quote:Op maandag 15 mei 2023 20:40 schreef pitboer het volgende:
Ik heb er 1 van Xiaomi.Bevalt goed.
Oppompen van beide banden duurt ongeveer 5 a 10 minuten.Ligt eraan hoeveel er bij in moet.
Ik heb ook zoiets: https://www.donrox.com/el(...)-compacte-fietspomp/quote:Op maandag 15 mei 2023 20:41 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dus echt snel is het ook niet, wat is dan het voordeel?
Voor een autoband misschien, dat duurt echt niet zo lang voor een fietsband.quote:Op maandag 15 mei 2023 20:40 schreef pitboer het volgende:
Ik heb er 1 van Xiaomi.Bevalt goed.
Oppompen van beide banden duurt ongeveer 5 a 10 minuten.Ligt eraan hoeveel er bij in moet.
Dat klopt niet. Mijn mini pompje heeft een fietsband vol in 50 seconden, dan heeft zo een joekel er echt geen minuten voor nodig.quote:Op maandag 15 mei 2023 20:41 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dus echt snel is het ook niet, wat is dan het voordeel?
Ik heb een 11-30 cassette en heb daar vorig jaar de Trois Ballon mee gefietst. De steile stukken van de Planche waren kut, maar heb alles kunnen doorfietsen en ik ben echt geen klimgeit.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 08:39 schreef Fretwork het volgende:
Beste medetoerders en Marmotten,
Ik zit nog een beetje te twijfelen voor de Marmotte wat ik monteer. Heb een crankstel 52/36 en een lange kooi.
Heb thuis een 11-32 cassette liggen, maar twijfel of ik geen 11-34 moet monteren omdat het kan.
Aan de andere kant, op 36-32 zou ik in principe toch genoeg cadans moeten kunnen houden?
Ik zou het vooraf een keer testen op een lange beklimming. Ikzelf heb met 34-28 nooit tekort gehad, en dat grootste kransje achter op de hele dag maar een paar keer gebruikt, alleen als het echt steil werd.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 08:39 schreef Fretwork het volgende:
Beste medetoerders en Marmotten,
Ik zit nog een beetje te twijfelen voor de Marmotte wat ik monteer. Heb een crankstel 52/36 en een lange kooi.
Heb thuis een 11-32 cassette liggen, maar twijfel of ik geen 11-34 moet monteren omdat het kan.
Aan de andere kant, op 36-32 zou ik in principe toch genoeg cadans moeten kunnen houden?
Ik weet niet waar je woont (Drenthe?), maar de enige lange en steile klim buiten Limburg kun je vinden rond Nijmegen. En dan denk ik vooral de Holleweg (of iets dergelijks).quote:Op dinsdag 16 mei 2023 09:59 schreef Fretwork het volgende:
Oké, goede heuvel om dit te testen dit weekend?
VAM berg misschien wel de beste optie dicht bij huis, of niet?
Je krijgt wel een beeld hoe snel (of langzaam) je fietst met een bepaald vermogen en een bepaalde cadans.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 10:51 schreef La_Tramposa het volgende:
Tja, wat wil je testen? Een klim van 5-10 minuten stamp je ook nog wel op de macht omhoog, maar het wordt een heel ander verhaal als je na 6-7 uur fietsen nog de Alp d'Huez opmoet.
Nee natuurlijk, dit is geen test voor mn fitheid. Wil even voelen met 36/32 op 230-240-250 watt hoe het voelt op vergelijkbare hellingen.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 10:51 schreef La_Tramposa het volgende:
Tja, wat wil je testen? Een klim van 5-10 minuten stamp je ook nog wel op de macht omhoog, maar het wordt een heel ander verhaal als je na 6-7 uur fietsen nog de Alp d'Huez opmoet.
Deventer, maar de Motieweg en Holterberg zijn wat te kort en de Veluwezoom wat te grillig.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 10:48 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je woont (Drenthe?), maar de enige lange en steile klim buiten Limburg kun je vinden rond Nijmegen. En dan denk ik vooral de Holleweg (of iets dergelijks).
Volgens mij is die iets van 1km a 8%, maar wel met wat stukken die boven de 10% uitkomen.
Thanks Bizkit! En jij was rond de 70kg ergens toch?quote:Op dinsdag 16 mei 2023 14:26 schreef RealBizkit666 het volgende:
Ik heb even mijn eigen stats erbij gehaald. En ik heb 2 keer de Stelvio achter elkaar gereden met een 36-28 als kleinste verzet.
Vanuit Bormio (7,1% gemiddeld, 21km) had ik een gemiddelde cadans van 76 met 226w gemiddeld.
Vanuit Prato (7,6% gemiddeld, 24km) had ik een gemiddelde cadans van 68 met 217w gemiddeld.
Dus met een 36-32 moet jou die Marmotte zeker lukken.
Toen iets eronder inderdaad, nu iets erboven.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 14:32 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Thanks Bizkit! En jij was rond de 70kg ergens toch?
Vanuit Rozendaal richting de Posbank (en dan 2e klim) loopt wel lekker toch om te testen ?quote:Op dinsdag 16 mei 2023 11:04 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Deventer, maar de Motieweg en Holterberg zijn wat te kort en de Veluwezoom wat te grillig.
Zijpenberg West?quote:Op dinsdag 16 mei 2023 15:59 schreef ddx het volgende:
[..]
Vanuit Rozendaal richting de Posbank (en dan 2e klim) loopt wel lekker toch om te testen ?
Tuurlijk niet te vergelijken met uur klimmen in de alpen, maar je krijgt wel idee.
Kom lekker een dagje hierheen, doe het rondje Spa wat patroon laatst gedaan heeft. Heb je genoeg mogelijkheden om even alles te testen.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 16:01 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Zijpenberg West?
Mijn favoriete klim in NL, maar voelt eerder als 5%.
Zit nu te kijken naar richting Dortmund te gaan.
Wat een belachelijk mooie rit trouwens zaterdag
Zijpenberg West is wel leuk ja, maar idd de steilste 500 m is net 6%. In de omgeving heb je nog meer 'klimmetjes' maar nooit echt lang en steil.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 16:01 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Zijpenberg West?
Mijn favoriete klim in NL, maar voelt eerder als 5%.
Zit nu te kijken naar richting Dortmund te gaan.
Wat een belachelijk mooie rit trouwens zaterdag
De Rosier is uiteraard niet de enige scherprechter in die route. En volgens mij ging het niet alleen om steile klimmen te doen.quote:Op woensdag 17 mei 2023 16:01 schreef Z het volgende:
Rosier is een loper. Daar heb je je 32 niet nodig. Als je Ardennen-routes met veel steile ellende wil, heb ik er wel een paar.
Heb je dit jaar nog geen ‘echte’ klimmen gedaan? Vogezen is best dichtbij.quote:Op woensdag 17 mei 2023 14:06 schreef Fretwork het volgende:
Is ook een leuke optie, heb het rondje met de Rosier gevonden. Maar zag dat je rond Hagen (2 uur rijden vanaf hier) best veel mooie klimmen kan maken met 200-250hm's
Haha nee is niet nodig hoor.quote:Op woensdag 17 mei 2023 16:01 schreef Z het volgende:
Rosier is een loper. Daar heb je je 32 niet nodig. Als je Ardennen-routes met veel steile ellende wil, heb ik er wel een paar.
Haha, och, ik denk dat je dat prima kan trainen zonder naar een gebergte te gaan hoor.quote:Op woensdag 17 mei 2023 19:24 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Heb je dit jaar nog geen ‘echte’ klimmen gedaan? Vogezen is best dichtbij.
Oh helemaal eens hoor. Maar het is ook gewoon leuk om zo’n ‘trainingskamp’ te doen.quote:Op woensdag 17 mei 2023 22:20 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Haha, och, ik denk dat je dat prima kan trainen zonder naar een gebergte te gaan hoor.
Huh? Mijn jersey heeft slijtage aan de voorkant op de plek waar de schouderstraps van mijn bib lopen.quote:Op zondag 21 mei 2023 12:54 schreef Z het volgende:
Je houdt een shirt omhoog en hebt slijtage aan je bib? Ik snap er niks van.
Wtf. Dat moet toch nooit kunnen na 1x fietsen.quote:Op zondag 21 mei 2023 13:59 schreef Soldier2000 het volgende:
Nee
[..]
Huh? Mijn jersey heeft slijtage aan de voorkant op de plek waar de schouderstraps van mijn bib lopen.
Ik heb het bij 2 Jerseys nu, de andere is van Rapha, dus ik denk dat het aan de straps ligt. Maar ik snap niet hoe dit kan.quote:Op zondag 21 mei 2023 15:08 schreef Z het volgende:
Nee lijkt me een weeffoutje ofzo. Ik zou even de leverancier contacten.
Hoe zit het met de lagers?quote:Op zondag 21 mei 2023 15:13 schreef Z het volgende:
Mijn achterwiel maakte nogal herrie (Reynolds AR). Na lang speuren bleken het de pawls (haakjes) van de freehub te zijn. Die lijken iets versleten en knarsten. Ik heb deze nu flink in het vet gezet en ook de ribbels van het achterwiel waar ze ingrijpen. Maar dat is natuurlijk niet per se de bedoeling (veel vet op de freehub. Zou het probleem opgelost zijn met een nieuwe freehub? Losse haakjes zijn ook wel te vinden denk ik (op Ali). Ik denk dat ik er nu ongeveer 25.000 km mee gefietst heb.
Poh, respect. Overigens zegt FTP niet alles voor de Marmotte. Het gaat vooral ook om het vermogen dat je na 3000/4000 hoogtemeters nog kunt trappen.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 09:30 schreef Fretwork het volgende:
Gisteren FTP test gedaan, om te kijken of ik er sta voor de Marmotte. 325 bij 77kg, niet extreem veel verbeterd, maar zal moeten lukken.
Maandag 2400m klimmen op race pace om te kijken of het allemaal realistisch is.
Haha ja dat klopt. Als ik op 75% IF ga zitten kom ik waarschijnlijk uit zo rond de 245-250 watt per klim. Dus maandag even kijken hoe dat voelt na 2400hm. Op een goede dag zou dat sustainable genoeg moeten zijn om steady te rijden en misschien wat over te houden voor de Alpe.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 15:35 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Poh, respect. Overigens zegt FTP niet alles voor de Marmotte. Het gaat vooral ook om het vermogen dat je na 3000/4000 hoogtemeters nog kunt trappen.
Heb je gekeken naar de Rose Reveal? Als je eerder naar endurance modellen kijkt zou dit een van mijn eerste keuzes zijn qua bang for the buck. Normaal gezien is Rose Direct to consumer zoals Canyon, maar wel met een aantal fysieke winkels incl eentje net over de grens (Bocholt).quote:Op woensdag 31 mei 2023 15:49 schreef Coelho het volgende:
Zonder een hele grote discussie die smaak-gerelateerd is te willen starten, wil ik toch vragen naar jullie globale mening:
Ik wil een nieuwe racefiets kopen waarbij het idee is om iets aan te schaffen wat jaren mee kan. Ik ben een recreatieve rijder, rijd 3x in de week (2x 1-2 uur, 1x 3-4 uur), heb nog nooit op een gravelpad gereden (want nu 25mm) dus ik weet niet hoe ik dat vind en klim slechts enkele keren per jaar (2x in de Alpen geweest in de laatste 6 jaar, 6 ritjes in totaal).
Hierdoor zoek ik dus een fiets waarmee ik met name mijn Nederlandse ritjes comfortabel kan rijden, waarbij ik met mijn gebrek aan flexibiliteit eerder aan een endurance model denk dan aan een race-geometrie. Ik zou graag elektronisch schakelen, schijfremmen hebben, full carbon, hoger dan standaard velgen en een powermeter.
Nu heb ik een vergelijking gemaakt met een aantal bekende merken als Trek, Giant, Bianchi, Specialized en Canyon en ik kom keer op keer bij deze laatste uit als het merk dat het meeste bang for bucks lijkt te leveren. Is dit inderdaad zo en is het bijvoorbeeld te verklaren door het feit dat ze geen fysieke winkels hebben, of zie ik dingen over het hoofd en is de kwaliteit van minder hoog niveau dan van andere bekende merken? Kortom, zijn er nog slechte keuzes te maken?
En tot slot, ga ik voor Shimano afmontage of voor een vergelijkbare groep van SRAM, of geldt ook hiervoor dat het in kwaliteit elkaar niet ontloopt en het alleen persoonlijke voorkeur is?
Leuk! Eens met Z. Gewoon stap voor stap kijken wat de beste optie is voor je.quote:Op donderdag 1 juni 2023 12:35 schreef Aardbeienmeisje het volgende:
Hoi allemaal,
Naast veel wandelen vermaak ik mij qua sport vooral met dansen en yoga, maar dit jaar ben ik verslingerd geraakt aan spinnen en dat zou ik graag willen “vertalen” naar echt wielrennen.
Nu is mijn vraag, naast het kopen van een fiets, hoe bouw je dat op en waar moet je allemaal aan denken?
Ik neem eigenlijk altijd de voornaamste dingen mee.quote:Op donderdag 1 juni 2023 13:48 schreef Fretwork het volgende:
Oh ja, en ik koop alleen nog Shimano op nieuwe fietsen na een aantal keer op vakantie geen reserveonderdelen te kunnen vinden.
Tot je remgreep knaptquote:Op donderdag 1 juni 2023 13:50 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik neem eigenlijk altijd de voornaamste dingen mee.
Ik sluit me hier ook bij aan. Eerst maar eens kijken of je het wat vindt voor je er veel geld tegenaan gooit. Fietsbroek kun je voor het spinnen ook wel gebruiken. Beetje vloeken in de kerk misschien, maar bij de Decathlon vind je alle uitrusting die je nodig hebt wel voor een redelijke prijs.quote:Op donderdag 1 juni 2023 13:46 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Leuk! Eens met Z. Gewoon stap voor stap kijken wat de beste optie is voor je.
Enigszins rustig opbouwen is bij alle sporten wel handig, maar bij fietsen doe je niet heel snel iets geks qua belasting.
Essentieel zijn wmb: helm, iets van een zonnebril, schoenen met klikpedalen en een fietsbroek. Qua fiets is het heel afhankelijk van je budget. Tweedehands is een relatief budgetveilige manier om niet te veel af te schrijven, als het toch niks voor je is.
Of je frame scheurt.quote:Op donderdag 1 juni 2023 13:54 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Tot je remgreep knapt
Ik zie vooral geen enkel voordeel in SRAM
N=1quote:Op donderdag 1 juni 2023 13:54 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Tot je remgreep knapt
Ik zie vooral geen enkel voordeel in SRAM
Nee absoluut, maar heb met diezelfde fiets gestaan met een kapot voorblad en kapotte remgreep.quote:Op donderdag 1 juni 2023 15:35 schreef Patroon het volgende:
[..]
N=1
Ik rij al sinds 2015 met SRAM op beide fietsen (de shifters zijn nog altijd gelijk, de derailleur en remhoeven wel eens vervangen). Maar echt nooit problemen mee gehad, het schakelt strak en de shifters zitten fijn in de hand.
Shimano is ook niet perfect. De dame hier rijdt met Shimano en opeens schakelde de rechter (achter) shifter niet meer. Bleek dus iets geknapt in de shifter. Gelukkig wel kosteloos vervangen door Shimano, maar goed daar kan het dus ook mis gaan.
Ik geloof dat je Coelho moest hebben en niet mij?quote:Op donderdag 1 juni 2023 13:41 schreef Fretwork het volgende:
@:miro
Ik begrijp dat je al flink gefietst hebt, en denk dat je een mooie set eisen hebt. Als het budget het toelaat zou ik gaan voor 105 di2 met een enkelzijdige 4iiii powermeter.
Heb zelf nu 2 Canyons gehad en qua kwaliteit zit dat op hetzelfde niveau als die andere merken. Qua service is het even zoeken, maar ze hebben wel steeds meer servicepunten in Nederland die veel Canyons repareren.
Een vriend van mij heeft met hetzelfde eisenpakket een nieuwe Cube Agree gekocht met een 4iiii powermeter en 105 Di2. Denk ook wel behoorlijk bang for your buck.
Haha je hebt helemaal gelijk.quote:Op donderdag 1 juni 2023 15:55 schreef miro86 het volgende:
[..]
Ik geloof dat je Coelho moest hebben en niet mij?
Alleen als het van een fietschick is geweest en dan liefst ongewassenquote:Op vrijdag 2 juni 2023 10:01 schreef Soldier2000 het volgende:
Zouden jullie een gebruikte bib short kopen? Zie regelmatig bib shorts op Marktplaats voorbij komen die ook weer redelijk snel verkocht zijn. Dan wel van de duurdere merken.
Nee toch niet, dan maar wat meer uitgeven of wachten op een bizarre aanbiedingquote:Op vrijdag 2 juni 2023 10:01 schreef Soldier2000 het volgende:
Zouden jullie een gebruikte bib short kopen? Zie regelmatig bib shorts op Marktplaats voorbij komen die ook weer redelijk snel verkocht zijn. Dan wel van de duurdere merken.
quote:Op vrijdag 2 juni 2023 10:01 schreef Soldier2000 het volgende:
Zouden jullie een gebruikte bib short kopen? Zie regelmatig bib shorts op Marktplaats voorbij komen die ook weer redelijk snel verkocht zijn. Dan wel van de duurdere merken.
Als je elektronisch wil schakelen is 105 bij Shimano de goedkoopste.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 14:16 schreef Coelho het volgende:
Dank voor de zinvolle reacties.
Ik lees 2x de suggestie om naar (minimaal) Shimano 105 met Di2 te kijken. Mijn huidige fiets van 7 jaar oud heeft ook een 105 drive train. Hoe verhoudt zich dat? Moet ik voor echte verbetering en toekomstbestendigheid niet naar Ultegra of zelfs Dura Ace kijken?
En dan kreeg ik commentaar op m'n vrijdagmiddag posts soms...quote:Op vrijdag 2 juni 2023 10:04 schreef Gripper het volgende:
[..]
Alleen als het van een fietschick is geweest en dan liefst ongewassen
Zeven jaar is best lang. In de afgelopen jaar is 105 ook weer een stuk beter geworden.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 14:16 schreef Coelho het volgende:
Dank voor de zinvolle reacties.
Ik lees 2x de suggestie om naar (minimaal) Shimano 105 met Di2 te kijken. Mijn huidige fiets van 7 jaar oud heeft ook een 105 drive train. Hoe verhoudt zich dat? Moet ik voor echte verbetering en toekomstbestendigheid niet naar Ultegra of zelfs Dura Ace kijken?
Nee, ik ben niet zo’n gravelfietser. Ik vind de uitdaging wel leuk, maar had liever dat ze dat op normaal asfalt zouden doen. Al past 320km fietsen niet echt in mijn trainingsschema voor de Marmotte.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 20:29 schreef RealBizkit666 het volgende:
Nog mensen die morgen de rebound uitdaging aan gaan?
Ik ga samen met een groepje voor 160km.
Jeetje.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 15:01 schreef RealBizkit666 het volgende:
Dodelijke valpartij in Gran Fondo Schleck vandaag.
Het was ook niet de bedoeling om de 320 te doen. Het zijn er 180 geworden met bijna 2800hm. Dat zou prima in een Marmotte training gepast hebben.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 12:27 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Nee, ik ben niet zo’n gravelfietser. Ik vind de uitdaging wel leuk, maar had liever dat ze dat op normaal asfalt zouden doen. Al past 320km fietsen niet echt in mijn trainingsschema voor de Marmotte.
Nee, schijfremmen. Op mijn reservefiets wel velgremmen.quote:Op zondag 4 juni 2023 09:57 schreef Godshand het volgende:
Gisteren Limburg's Mooiste gefietst, 110 km.
Viel mij toch op hoeveel mensen nog met velgremmen fietsen. En dan niet alleen op oude fietsen (genoeg 60ers die je op een jaren 80 fiets ziet peddelen, meestal een triple).
Hebben jullie nog velg remmen op de fiets?
Hier team schijfrem
Wat is er mis met velgremmen? Waarom zou iedereen een goede fiets moeten weg doen alleen om schijfremmen te hebben.quote:Op zondag 4 juni 2023 09:57 schreef Godshand het volgende:
Gisteren Limburg's Mooiste gefietst, 110 km.
Viel mij toch op hoeveel mensen nog met velgremmen fietsen. En dan niet alleen op oude fietsen (genoeg 60ers die je op een jaren 80 fiets ziet peddelen, meestal een triple).
Hebben jullie nog velg remmen op de fiets?
Hier team schijfrem
Ik ga geen nieuwe fiets kopen enkel en alleen voor schijfremmen.quote:Op zondag 4 juni 2023 09:57 schreef Godshand het volgende:
Gisteren Limburg's Mooiste gefietst, 110 km.
Viel mij toch op hoeveel mensen nog met velgremmen fietsen. En dan niet alleen op oude fietsen (genoeg 60ers die je op een jaren 80 fiets ziet peddelen, meestal een triple).
Hebben jullie nog velg remmen op de fiets?
Hier team schijfrem
Ja, echt treurig dit. Is ook niet de eerste dit jaar. Ook bij Luik-Bastenaken-Luik stierf er een wielertoerist. En gisteren is ook de Belgische eerste minister in het ziekenhuis beland na een val van zijn koersfiets (hij maakt het wel goed).quote:Op zaterdag 3 juni 2023 15:01 schreef RealBizkit666 het volgende:
Dodelijke valpartij in Gran Fondo Schleck vandaag.
Ja, dat kan ook. Maar met een fiets heb ik wel een beetje dat ik altijd mooier en beter wil. Nu overigens nog maar m’n derde racefiets hoor (sinds 2011), maar het is wel verleidelijk.quote:Op zondag 4 juni 2023 18:14 schreef joppie_saus het volgende:
Ik heb ook velgremmen. Om de doodsimpele reden dat mijn Caad10 nog te goed is om te vervangen voor een andere fiets.
Op mijn racefiets wel. Die komt uit 2016, een jaar dat de meeste fietsen met velgrem werden geproduceerd. Logisch dus dat de meeste fietsen in een toertocht velgremmen hebben.quote:Op zondag 4 juni 2023 09:57 schreef Godshand het volgende:
Gisteren Limburg's Mooiste gefietst, 110 km.
Viel mij toch op hoeveel mensen nog met velgremmen fietsen. En dan niet alleen op oude fietsen (genoeg 60ers die je op een jaren 80 fiets ziet peddelen, meestal een triple).
Hebben jullie nog velg remmen op de fiets?
Hier team schijfrem
Even tegen een muurtje leunen met je schouder om te oefenen en verder niet te panisch over doen. De eerste keer klik je gewoon al 50 meter voor elk stoplicht uit en laat je je uitrollen.. gaat vanzelf beter.quote:Op maandag 5 juni 2023 08:06 schreef Tele6 het volgende:
Hier zelfs V-brakes. Ik heb een toerfiets/lange-afstands-fietsvakantie-fiets en het is een oudje, van voordat schijfremmen op die categorie fietsen gemaakt werden. Voorlopig tevreden mee, als ik ooit sneller of heuvelachtiger wil dan kijk ik wel verder.
Er kwam zaterdag een akelig geluid uit de fiets, z'n linkerpedaal is het aan het begeven. Als je het een tikje geeft draait het niet eens meerdus de lagers zullen wel op zijn. -- Dit klinkt als dé gelegenheid om de angst opzij te zetten en over te stappen op klikpedalen. Wat zijn jullie beste tips voor het leren omgaan met klikpedalen? Ik heb weinig zin om de hele tijd te vallen maar ben motorisch geen enorme held
Bij veel pedalen kun je de veer van het kliksysteem afstellen. Deze zou ik in het begin niet al te strak zetten zodat uitklikken redelijk makkelijk gaat.quote:Op maandag 5 juni 2023 08:06 schreef Tele6 het volgende:
Hier zelfs V-brakes. Ik heb een toerfiets/lange-afstands-fietsvakantie-fiets en het is een oudje, van voordat schijfremmen op die categorie fietsen gemaakt werden. Voorlopig tevreden mee, als ik ooit sneller of heuvelachtiger wil dan kijk ik wel verder.
Er kwam zaterdag een akelig geluid uit de fiets, z'n linkerpedaal is het aan het begeven. Als je het een tikje geeft draait het niet eens meerdus de lagers zullen wel op zijn. -- Dit klinkt als dé gelegenheid om de angst opzij te zetten en over te stappen op klikpedalen. Wat zijn jullie beste tips voor het leren omgaan met klikpedalen? Ik heb weinig zin om de hele tijd te vallen maar ben motorisch geen enorme held
Doe is stil zijn!quote:Op maandag 5 juni 2023 08:40 schreef Coppi het volgende:
Niet vergeten: de Afsluitdijk is op 1 en 2 juli open. Grijp uw kans!
https://www.bicycling.com(...)op-1-en-2-juli-2023/
Het stomme is, nu elke racer schijfremmen heeft, een fiets met velgremmen er ineens ouderwets uit ziet. Ze zijn ook haast onverkoopbaarquote:Op zondag 4 juni 2023 15:22 schreef miro86 het volgende:
Inderdaad, niet iedereen koopt elke 5 jaar een nieuwe fiets. De pros mochten pas vanaf 2017 met schijfremmen fietsen en het duurde nog even voordat iedereen de overstap maakte.
Vandaag zijn er volgens mij maar twee soorten mensen die nog een fiets met velgremmen kopen: beginners (want goedkoper en vaak tweedehands beschikbaar) en volledige weightweenies (daar heb je in Nederland weinig van want er valt toch nergens te klimmen).
Ik zou dus wel verbaasd zijn als iemand, in Nederland, vandaag op zoek gaat naar een nieuwe fiets met elektronische versnellingen én velgremmen. Maar niet als ik een andere fietser tegenkom met velgremmen. Dat hoort er vandaag gewoon nog bij, bij de wielertoeristen ten minste.
Mwah, ik zou hierna nog prima een fiets met velgremmen kunnen kopen hoor. Zeker als ik tweedehands een mooie deal vind. Onderdelen blijven toch wel beschikbaar en het zal voor mijn fietsgedrag weinig schelen (inb4, die van jou komt toch niet de schuur uit)quote:Op maandag 5 juni 2023 20:49 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het stomme is, nu elke racer schijfremmen heeft, een fiets met velgremmen er ineens ouderwets uit ziet. Ze zijn ook haast onverkoopbaar
Al meerdere keren gedaan. Over het algemeen goede ervaring mee.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 08:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
Tweedehands fietsen.
Zou ook niet snel een tweedehands fiets kopen eigenlijk.
Ja vreselijk nu, zelfde ervaring.quote:Op maandag 5 juni 2023 21:48 schreef Lospedrosa het volgende:
Fietsen verkopen sowieso slecht.
Heb mijn gravel BMC URS mt 54 voor ¤3100 gekocht vorig jaar en voor ¤1000+ omgebouwd naar SRAM asx force xplr 1x12sp. Dus ¤4100 totaal.
Nu te koop, alleen maar mensen die < ¤2000 willen bieden.
Was een jaar of 1,5 terug wel anders
Hier ook, als je voldoende technische kennis hebt zeker goede keuze.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 09:00 schreef gianni61 het volgende:
[..]
Al meerdere keren gedaan. Over het algemeen goede ervaring mee.
Ik juist wel, een volle fiets met de kop eraf scheelt de helft.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 08:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
Tweedehands fietsen.
Zou ook niet snel een tweedehands fiets kopen eigenlijk.
Waarom niet? Ik doe niet anders behalve wanneer ik de fietsregeling van m'n werk kan gebruiken om ook ongeveer de helft te besparen op kosten van de belastingdienstquote:Op dinsdag 6 juni 2023 08:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
Tweedehands fietsen.
Zou ook niet snel een tweedehands fiets kopen eigenlijk.
quote:Op maandag 5 juni 2023 21:48 schreef Lospedrosa het volgende:
Dus ¤4100 totaal.
Nu te koop, alleen maar mensen die < ¤2000 willen bieden.
quote:Op dinsdag 6 juni 2023 11:01 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik juist wel, een volle fiets met de kop eraf scheelt de helft.
Ik hoef niet zo op geld te letten. Dat is natuurlijk een belangrijke reden. Maar ook ken je de historie van de fiets niet, met name van het frame. Als daar een elite zonder contract week in, week uit criteriums op heeft lopen rammen of zo.. dat vind ik dan toch wel minder.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 11:13 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waarom niet? Ik doe niet anders behalve wanneer ik de fietsregeling van m'n werk kan gebruiken om ook ongeveer de helft te besparen op kosten van de belastingdienst.
als een frame of voorvork naar de klote is kun je dat eigenlijk altijd gewoon zien of voelen.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 11:48 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik hoef niet zo op geld te letten. Dat is natuurlijk een belangrijke reden. Maar ook ken je de historie van de fiets niet, met name van het frame. Als daar een elite zonder contract week in, week uit criteriums op heeft lopen rammen of zo.. dat vind ik dan toch wel minder.
Op 2 juli wordt de IJsselmeer Challenge gehouden waarbij ze 2000 deelnemers verwachten. Routes van 150/200/300km waarbij de twee langste afstanden over de afsluitdijk gaan.quote:Op maandag 5 juni 2023 08:40 schreef Coppi het volgende:
Niet vergeten: de Afsluitdijk is op 1 en 2 juli open. Grijp uw kans!
https://www.bicycling.com(...)op-1-en-2-juli-2023/
Dat ik een nieuwe fiets wel kan betalen vind ik op zich niet zo'n goed argument om een hoop extra geld uit te geven wanneer dat (m.i.) betrekkelijk weinig meerwaarde oplevert. Als een frame verpest is dan zie of merk je dat wel, en de meeste betrekkelijk nieuwe fietsen in het hogere segment zijn van mensen die meer geld te besteden hebben dan tijd/motivatie om erop te zitten. Die fietsen hebben dan amper wat geleden.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 11:48 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik hoef niet zo op geld te letten. Dat is natuurlijk een belangrijke reden. Maar ook ken je de historie van de fiets niet, met name van het frame. Als daar een elite zonder contract week in, week uit criteriums op heeft lopen rammen of zo.. dat vind ik dan toch wel minder.
Ik ga met een groepje. Met de wijzers van de klok mee.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:42 schreef Coelho het volgende:
[..]
Op 2 juli wordt de IJsselmeer Challenge gehouden waarbij ze 2000 deelnemers verwachten. Routes van 150/200/300km waarbij de twee langste afstanden over de afsluitdijk gaan.
Geen idee hoe zich dat zal verhouden tot het aantal fietsers dat het normaal al trekt, maar wellicht een reden om voor 1 juli te kiezen als je zelfstandig wilt gaan
zou eerst eens uitzoeken wat de oorzaak van je hoofdpijn is.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 18:10 schreef Soldier2000 het volgende:
Hoeveel ml water drinken jullie met dit weer?
In de winter bijna geen last gehad van hoofdpijn, nu met dit weer krijg ik bijna standaard na iedere rit weer hoofdpijn.
Hier ook zoiets. Dus gemiddeld 500 per uur.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 18:46 schreef Isdatzo het volgende:
Bidon (750 ml) isotoon per (anderhalf) uur. Beetje afhankelijk van de intensiteit en temperatuur natuurlijk.
Week nie geen last van.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 18:10 schreef Soldier2000 het volgende:
Hoeveel ml water drinken jullie met dit weer?
In de winter bijna geen last gehad van hoofdpijn, nu met dit weer krijg ik bijna standaard na iedere rit weer hoofdpijn.
Koop deze voor ¤2000. Prima fietsje voor dat geld.quote:Op maandag 5 juni 2023 21:48 schreef Lospedrosa het volgende:
Fietsen verkopen sowieso slecht.
Heb mijn gravel BMC URS mt 54 voor ¤3100 gekocht vorig jaar en voor ¤1000+ omgebouwd naar SRAM asx force xplr 1x12sp. Dus ¤4100 totaal.
Nu te koop, alleen maar mensen die < ¤2000 willen bieden.
Was een jaar of 1,5 terug wel anders
Sram is natuurlijk ook wel waarde droppend.quote:Op maandag 5 juni 2023 21:48 schreef Lospedrosa het volgende:
Fietsen verkopen sowieso slecht.
Heb mijn gravel BMC URS mt 54 voor ¤3100 gekocht vorig jaar en voor ¤1000+ omgebouwd naar SRAM asx force xplr 1x12sp. Dus ¤4100 totaal.
Nu te koop, alleen maar mensen die < ¤2000 willen bieden.
Was een jaar of 1,5 terug wel anders
Ten opzichte van wat?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 21:34 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Sram is natuurlijk ook wel waarde droppend.
Het was een grapje naar aanleiding van Bauke zijn Sram filmpje.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 21:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ten opzichte van wat?
Volgens mij is ASX met flatketting juist uitermate populair.
Op het gemakje dan 'n halve liter per uur ongeveer. Kleine slokjes steeds.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 18:10 schreef Soldier2000 het volgende:
Hoeveel ml water drinken jullie met dit weer?
In de winter bijna geen last gehad van hoofdpijn, nu met dit weer krijg ik bijna standaard na iedere rit weer hoofdpijn.
Zo heeft iedereen z'n eigen argumenten. Ik voel het niet die meerprijs, dus waarom zou ik dan moeite gaan doen om een fiets te vinden die *precies* naar wens is als ik 'm bij de fietsenmaker zo kan laten configureren, me op kan laten meten en ik de man waar ik daarna kom voor reparaties en onderhoud er ook een plezier mee doe, etc.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 15:15 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat ik een nieuwe fiets wel kan betalen vind ik op zich niet zo'n goed argument om een hoop extra geld uit te geven wanneer dat (m.i.) betrekkelijk weinig meerwaarde oplevert. Als een frame verpest is dan zie of merk je dat wel, en de meeste betrekkelijk nieuwe fietsen in het hogere segment zijn van mensen die meer geld te besteden hebben dan tijd/motivatie om erop te zitten. Die fietsen hebben dan amper wat geleden.
Heb beide wel gedaan, een goede verkoper maakt het leuk ja.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 22:21 schreef Halcon het volgende:
[..]
Zo heeft iedereen z'n eigen argumenten. Ik voel het niet die meerprijs, dus waarom zou ik dan moeite gaan doen om een fiets te vinden die *precies* naar wens is als ik 'm bij de fietsenmaker zo kan laten configureren, me op kan laten meten en ik de man waar ik daarna kom voor reparaties en onderhoud er ook een plezier mee doe, etc.
Ja, ik haal het wel bij een goede zaak, waarbij ze fatsoenlijk adviseren en als er wat is ook voor je klaar staan. Langsgaan en uitzoeken vind ik niet vervelend.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 22:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Heb beide wel gedaan, een goede verkoper maakt het leuk ja.
Maar nieuwe fietsen, je moet langs, uitzoeken, soms wachten, afstellen meenemen.
Heb ook weleens meer perfecte fietsen gekocht, van een half jaar oud, sommige van een fietsenmaker die kocht elk jaar het topmodel en zette er ook nog powemeters op enzo. Die kreeg hij al voor inkoopsprijs en waren echt een heel stuk goedkoper. Fietste er een half jaar op en verkocht ze dan.
Maar veel mensen durven niet een groot bedrag stuk te slaan op een hele jonge fiets.
Als je de fiets nieuw koopt sla je al gelijk 30% kapot zonder een meter te fietsen.
Maar beide heeft zo voordelen
Als niemand meer een nieuwe fiets koopt, dan hebben we ook een probleem.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 15:15 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat ik een nieuwe fiets wel kan betalen vind ik op zich niet zo'n goed argument om een hoop extra geld uit te geven wanneer dat (m.i.) betrekkelijk weinig meerwaarde oplevert. Als een frame verpest is dan zie of merk je dat wel, en de meeste betrekkelijk nieuwe fietsen in het hogere segment zijn van mensen die meer geld te besteden hebben dan tijd/motivatie om erop te zitten. Die fietsen hebben dan amper wat geleden.
11-28 lukt zeker. 11-30 weet ik niet.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 22:47 schreef poiuytr het volgende:
Kan je een 11-28 cassette rijden met een medium kooi (ultegra)? Althans denk dat ik een medium kooi heb. Ga eind deze maand naar Oostenrijk. Rij met een 34 voor. Past een 11-30 ook nog? Lijkt jullie dat overkill? Merk met klimmen van 12% dat het harken wordt en fietst altijd met een hoge cadans, vindt zwaar stoempen verschrikkelijk op het vlakke maar ook berg op.
Ik zou weleens wat elektrolyten kunnen proberen. Iemand een idee voor betaalbare elektrolyten?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 18:47 schreef dop het volgende:
[..]
zou eerst eens uitzoeken wat de oorzaak van je hoofdpijn is.
ik kan zelf met relatief weinig drinken op de fiets af, hoofdpijn krijg is voornamelijk als ik te lang mijn warmte niet kwijt kan (teveel of te warme kleding).
enkel water is vaak een slecht plan, je neemt vocht beter op als er iets in zit.
hoeft niet gelijk isotone te zijn maar gebruik iets waar door je ook makkelijker drinkt.
zeker als je alleen water drinkt, kun je ook teveel drinken waardoor lichaam juist moeite heeft om de juiste vocht balans te houden. dan komt het wel meestal aan op natrium. wat overigens in onze normale voeding wel voldoende aanwezig is.
dan is er nog het inspanningsniveau, als dat erg hoog is zal er minder bloed naar je nieren gaan en lukt het ook minder goed om vocht op te nemen.
het is dus ook zaak om vooraf met een goede vocht balans te starten.
een avondje zuipen heeft dan ook gevolgen voor de volgende dag(en).
Betaalbaar? In de fietswereld is juist het duurste het beste. Dus zoek de duurste.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 23:34 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Ik zou weleens wat elektrolyten kunnen proberen. Iemand een idee voor betaalbare elektrolyten?
Decathlon heeft volgens mij ook van die tabs voor in je drinkenquote:Op dinsdag 6 juni 2023 23:34 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Ik zou weleens wat elektrolyten kunnen proberen. Iemand een idee voor betaalbare elektrolyten?
Weet je ten eerste zeker dat je een racefiets wil? Als je doel is om vooral op de fiets bij mensen langs te gaan is een ander soort fiets wellicht handiger waar ook tassen op kunnen?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 21:30 schreef Tjacka het volgende:
hebben jullie tips? Ik heb geen zin om duizend euros uit te geven maar duizend zou nog wel kunnen.
Keukenzoutquote:Op dinsdag 6 juni 2023 23:34 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Ik zou weleens wat elektrolyten kunnen proberen. Iemand een idee voor betaalbare elektrolyten?
Ik zou je kooi eens opmeten en dan kijken hoe lang hij is en wat er op past. Lijkt me zeker geen overkill na een vergelijkbare test laatstquote:Op dinsdag 6 juni 2023 22:47 schreef poiuytr het volgende:
Kan je een 11-28 cassette rijden met een medium kooi (ultegra)? Althans denk dat ik een medium kooi heb. Ga eind deze maand naar Oostenrijk. Rij met een 34 voor. Past een 11-30 ook nog? Lijkt jullie dat overkill? Merk met klimmen van 12% dat het harken wordt en fietst altijd met een hoge cadans, vindt zwaar stoempen verschrikkelijk op het vlakke maar ook berg op.
Hoe ver wil je dan fietsen? Hoe vaak ongeveer? En in welke kleding?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 21:27 schreef Tjacka het volgende:
ik ben dik aan het worden maar denk er al jaren aan om te gaan fietsen. ook gewoon omdat ik toch wel vaak bij vrienden of familie ga en dan in plaats van de auto de fiets zou pakken..
11-28 lukt sowieso. 11-30 ook wel, beetje met die stelschroef spelen. Ik kwam 2 jaar terug op de Croix de Fer iemand tegen die dat had en het werkte prima zei hij.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 22:47 schreef poiuytr het volgende:
Kan je een 11-28 cassette rijden met een medium kooi (ultegra)? Althans denk dat ik een medium kooi heb. Ga eind deze maand naar Oostenrijk. Rij met een 34 voor. Past een 11-30 ook nog? Lijkt jullie dat overkill? Merk met klimmen van 12% dat het harken wordt en fietst altijd met een hoge cadans, vindt zwaar stoempen verschrikkelijk op het vlakke maar ook berg op.
Gewoon een mooie fiets onder de 1000¤.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 21:30 schreef Tjacka het volgende:
hebben jullie tips? Ik heb geen zin om duizend euros uit te geven maar duizend zou nog wel kunnen.
Nice! Ga je die kant op?quote:Op donderdag 8 juni 2023 06:46 schreef Patroon het volgende:
Afgelopen zaterdag bij de GF Schleck alsnog gekwalificeerd voor de WK Granfondo in Glasgow. En dat met velgremmen 😎
https://strava.app.link/87W1Vv6fsAb
Shimano zelf spreekt van "short cage"(SS) en "medium cage"(GS) voor de Ultegra 8000 11s mechanical; Mantel bijvoorbeeld noemt dezelfde producten korte en lange kooi respectievelijk. Short cage zou tm 11-30 zijn en een max verschil van 35 tanden, dat volgens Shimano zelf.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 22:47 schreef poiuytr het volgende:
Kan je een 11-28 cassette rijden met een medium kooi (ultegra)? Althans denk dat ik een medium kooi heb. Ga eind deze maand naar Oostenrijk. Rij met een 34 voor. Past een 11-30 ook nog? Lijkt jullie dat overkill? Merk met klimmen van 12% dat het harken wordt en fietst altijd met een hoge cadans, vindt zwaar stoempen verschrikkelijk op het vlakke maar ook berg op.
quote:
quote:Op woensdag 7 juni 2023 09:19 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Ik zou je kooi eens opmeten en dan kijken hoe lang hij is en wat er op past. Lijkt me zeker geen overkill na een vergelijkbare test laatst
Ik reed met een 36-32 verzet, idealiter was dat een 34 geweest, maar kon tot 11-12 procent prima op mijn geplande wattage zitten. Die stukken van 14% en hoger ging ik richting of over FTP met een vrij lage cadans.
Heb een 11-28 gekocht, volgende week monteren, zoals ik het heb berekend kan het maximaal tot 35T en rij met een 52 voorblad. Een 11-30 kan alleen met een 50T voorblad. Weer wat geleerd hoe je dat kan berekenen. Dank voor het meedenken.quote:Op donderdag 8 juni 2023 16:37 schreef miro86 het volgende:
[..]
Shimano zelf spreekt van "short cage"(SS) en "medium cage"(GS) voor de Ultegra 8000 11s mechanical; Mantel bijvoorbeeld noemt dezelfde producten korte en lange kooi respectievelijk. Short cage zou tm 11-30 zijn en een max verschil van 35 tanden, dat volgens Shimano zelf.
Wat drink je normaal tijdens het fietsen? Als het gewoon water is, begin dan eerst maar eens met gewoon een isotone sportdrank. Genoeg poeders op de markt in alle prijscategorieën. Zoek er eentje die je qua smaak bevalt.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 23:34 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Ik zou weleens wat elektrolyten kunnen proberen. Iemand een idee voor betaalbare elektrolyten?
Wat super spul is, is Vitargo.quote:Op donderdag 8 juni 2023 23:14 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat drink je normaal tijdens het fietsen? Als het gewoon water is, begin dan eerst maar eens met gewoon een isotone sportdrank. Genoeg poeders op de markt in alle prijscategorieën. Zoek er eentje die je qua smaak bevalt.
Daarnaast kan je bij Kruidvat van die sachets ORS kopen. Kost geen drol. Gaat standaard mee de rugzak in tijdens het alpineren, maar na een lange en/of intensieve fietstraining in de zomer komen ze ook goed van pas. Ik kan slecht tegen warmte en zweet me altijd een ongeluk.
Ik heb dat gekocht op jouw aanraden, probleem wat ik ervaar is alleen dat het totaal niet goed oplost. Soms kom ik terug van een rit en dan heb ik onderin mijn lege bidon een harde suikerklont..quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:09 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat super spul is, is Vitargo.
Vooral voor een lange inspanning al voortijds drinken.
Ja klopt, das een nadeel, zijn lange koolhydraten, soort van zetmeel. Moet je eerst shaken met zo’n beker voor eiwit Shake of even met de blender.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:35 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Ik heb dat gekocht op jouw aanraden, probleem wat ik ervaar is alleen dat het totaal niet goed oplost. Soms kom ik terug van een rit en dan heb ik onderin mijn lege bidon een harde suikerklont..
Voor de Marmotte durf ik bananen en Snelle Jelles niet aan. Vooral Snelle Jelle liggen zwaar op de maag als ik er 2-3 van eet.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 15:03 schreef Fretwork het volgende:
Ik drink nu op lange ritten eerste uur een bidon Maurten, gevolgd door 60-80gr carbs per uur in een vorm die ik mee kan nemen voor een rit van die lengte.
Bananen en Snelle Jelles, aangevuld met gelletjes in Nederland, Beta Fuel Gel en Chews bij de Marmotte.
En dan dus om en om een bidon met 1 tablet carbs of met enkel electrolyten.
#fret-ten-dam #dikkerworden
Ja ik houd het dus naast die bidon Maurten bij Beta Fuel gels and chews (soort Bloks).quote:Op vrijdag 9 juni 2023 15:08 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Voor de Marmotte durf ik bananen en Snelle Jelles niet aan. Vooral Snelle Jelle liggen zwaar op de maag als ik er 2-3 van eet.
Ik houd het bij Bloks, gels van Maurten en een paar repen (van Maxim). Kost een vermogen, maar goed.
Overigens moet ik nog wel een voedingsplannetje maken. Vooral ook even kijken waar het makkelijk is om te eten. Op de steile delen van de klimmen is het niet zo handig bijvoorbeeld. Heb jij dat al?
Soort Mario Kart krijg je dan.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 15:15 schreef Fretwork het volgende:
En sowieso, voor 8 uur sportvoeding mee is al lastig, laat staan 24-28 bananen
Ja vandaar die Beta Fuel Chews, die hebben iig een glucose-fructose mix.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 15:22 schreef Z het volgende:
Maurten ben ik ook zeer tevreden over. Gebruik ik alleen bij grote inspanningen. Die Bloks zitten dan weer vol maltodaxtrine.
Snelle Jelles en bananen nemen ook teveel ruimte in, dus niet zelf meesjouwen. De organisatie heeft op alle posten altijd bananen en fruit, en van die zoete luikse wafels. soms ook stokbroodjes met beleg (huhuuu brie die een dag in de zon ligt ) Als je geluk hebt ook echte sportrepen. Dus je kunt een mix van je eigen spul en hun aanbod eten.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 15:08 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Voor de Marmotte durf ik bananen en Snelle Jelles niet aan. Vooral Snelle Jelle liggen zwaar op de maag als ik er 2-3 van eet.
Ik houd het bij Bloks, gels van Maurten en een paar repen (van Maxim). Kost een vermogen, maar goed.
Overigens moet ik nog wel een voedingsplannetje maken. Vooral ook even kijken waar het makkelijk is om te eten. Op de steile delen van de klimmen is het niet zo handig bijvoorbeeld. Heb jij dat al?
Dank! Goeie info.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 15:25 schreef Gripper het volgende:
[..]
Snelle Jelles en bananen nemen ook teveel ruimte in, dus niet zelf meesjouwen. De organisatie heeft op alle posten altijd bananen en fruit, en van die zoete luikse wafels. soms ook stokbroodjes met beleg (huhuuu brie die een dag in de zon ligt ) Als je geluk hebt ook echte sportrepen. Dus je kunt een mix van je eigen spul en hun aanbod eten.
Zorg voor ongeveer 60 gram koolhydraten per uur, als je maag meer aankan is alleen maar mooi. Dat zijn 1-2 bidons en een reep van 30-40 gram carbs. Dus elk uur iets eten. 7-8 dingen mee voor de hele dag. ik zou voor 5a6 repen en 3 gels gaan.
Ook op een lange klim kan je best eten, dan ga je toch even iets langzamer rijden? gelletje knijp je ook zo weg. Eten in de afdaling kan ook.
Voorbeeld: als je op de glandon langs het stuwmeer rijdt ( na ongeveer 1,5u) is het even iets vlakker, daar kan je je eerste reep eten. In de 2e helft van de afdaling kan je ook goed eten.
In de vlakke Maurienne vallei kan je ook goed eten. De telegraphe is niet heel steil, daar lukt het ook wel. En op de galibier (wel kut steil) neem je in de laatste redelijk vlakke lijn tot aan het bruggetje (waar je de steile wand voor je ziet) je laatste eten want daarna zal je wel ff een 1,5 u moeten puffen tot de top.
Tenslotte vreten in de afdaling naar de Alpe, en op de grote vlakke weg voor Boerg Dwasons je laatste gels naar binnen douwen en volle vaart de Alpe op!
Drinken helemaal afhankelijk van hoe heet het is. Zou gewoon bij elke grote post je bidons vullen, je weet nooit hoe ver de volgende is (sowieso op de top van elke col, onderaan de telegraphe, en onderaan de afdaling van de Lautaret als je bijna in Bourg terug bent. En halverwege de Alpe vaak ook wel meerdere waterpunten
Nee, want rij goed in de hitte, maar als je dat niet doet was ik gewoon eerder van huis gegaan en als dat niet kan goed drinken. Drink normaal niet zo veel maar gisteren had ik na twee uur fietsen mijn beide 0,75L bidons leeg.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 15:40 schreef amp25 het volgende:
Hoe doe jullie bij warm weer gaan jullie extra vroeg smorgens
Nee, ik kan wel goed tegen de hitte en rij gewoon iets rustiger. Nu heb ik net buikgriep gevolgd door een weekend fietsen in de bergen gehad, dus ik doe deze week sowieso ff rustig.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 15:40 schreef amp25 het volgende:
Hoe doe jullie bij warm weer gaan jullie extra vroeg smorgens
Soms wil ik extra laat vertrekken bij hitte (en tijdens de koele nacht rijden)quote:Op zaterdag 10 juni 2023 15:40 schreef amp25 het volgende:
Hoe doe jullie bij warm weer gaan jullie extra vroeg smorgens
Goede! Gisteren en vandaag inderdaad van te voren bedacht waar ik wilde bijvullen, dat helptquote:Op zaterdag 10 juni 2023 23:10 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Nee, ik kan wel goed tegen de hitte en rij gewoon iets rustiger. Nu heb ik net buikgriep gevolgd door een weekend fietsen in de bergen gehad, dus ik doe deze week sowieso ff rustig.
Ik fietste wel bewust een rondje waarbij ik wat waterpunten tegenkwam. Ff de bidons bijvullen was wel nodig.
Altijd begin van de avond gaan door de weeks. Lekker rustig, geen ouders met kinderen op de weg, vervelende scholieren die het hele fiets pad in beslag nemen etc. Prima tijd stip voor sprint records etc. En dus niet te heet, tegen zonsondergang graad of 23.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 15:40 schreef amp25 het volgende:
Hoe doe jullie bij warm weer gaan jullie extra vroeg smorgens
Idem hier. Ik heb net nog een Alp du Zwift gedaan op een snikhete zolder.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 21:09 schreef Fretwork het volgende:
Ik ben alvast aan het voorbereiden op mogelijke hitte in de Marmotte, maar anders wel vroeg ja
Je weet dat het buiten ook warm is he?quote:Op zondag 11 juni 2023 13:35 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Idem hier. Ik heb net nog een Alp du Zwift gedaan op een snikhete zolder.![]()
Jezus waarom?!quote:Op zondag 11 juni 2023 13:35 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Idem hier. Ik heb net nog een Alp du Zwift gedaan op een snikhete zolder.![]()
quote:Op zondag 11 juni 2023 14:17 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Je weet dat het buiten ook warm is he?
Vrouw is weekendje weg en met kinderen thuis is Zwiften nog wel te doen.quote:
Ik rijd graag in de hitte. Als het echt bloedheet is, is het vaak ook wel wat rustiger op het heetst van de dag. Als het gewoon lekker weer is, dan is het natuurlijk erg druk op het fietspad.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 15:40 schreef amp25 het volgende:
Hoe doe jullie bij warm weer gaan jullie extra vroeg smorgens
Nee gewoon fietsen, de rij wind koelt voldoendequote:Op zaterdag 10 juni 2023 15:40 schreef amp25 het volgende:
Hoe doe jullie bij warm weer gaan jullie extra vroeg smorgens
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |