TL:DR Wielrukker heeft een 'openbaring' en komt er achter dat een bel op de fiets toch wel handig isquote:Niks meer vriendelijk doen. [alsof 'ie dat normaal gesproken wél was ;') ] Gewoon van je tringelingeling en erlangs razen! Hup, nog een keer aan dat ding hengsten als ze ‘m niet horen. Het maakt het fietsleven zoveel makkelijker. Zoals een baasje z’n hond commandeert, of een jochie z’n bestuurbare auto, zo bedien ik nu op afstand een fietser voor me. Geen gedoe meer, alleen maar ping-ping.
quote:Op zaterdag 13 mei 2023 02:53 schreef Het_Bokje het volgende:
IK HEB SINDS KORT EEN BEL OP MIJN RACEFIETS EN HET VOELT ALS EEN BEVRIJDING[
[..]
TL:DR Wielrukker heeft een 'openbaring' en komt er achter dat een bel op de fiets toch wel handig is![]()
Nou ja, ik hoop voor 'm dat ie net zo voorzichtig is op het fietspad is, als bij het scheren van z'n beentjes
Ik ben werkelijk nog nooit iemand uit dit team tegen gekomenquote:Ik zat altijd in ’team-pardon-mag-ik-passeren-dankuwel!
Ik kan het me ook niet heugen inderdaadquote:Op zaterdag 13 mei 2023 08:55 schreef gianni61 het volgende:
[..]
[..]
Ik ben werkelijk nog nooit iemand uit dit team tegen gekomen
Ik zeg altijd ‘pardon/sorry mag ik er even langs, dank u!’quote:Op zaterdag 13 mei 2023 08:55 schreef gianni61 het volgende:
[..]
[..]
Ik ben werkelijk nog nooit iemand uit dit team tegen gekomen
Bedankt voor het melden, we nemen het mee.quote:Op zaterdag 13 mei 2023 09:08 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Ik kan het me ook niet heugen inderdaad
Ik ben wel veel van team 'HEEEJ!-aan-de-kant-eikel!' tegen gekomen.
Idioten idd. Niks aan.quote:Op zondag 14 mei 2023 00:19 schreef Fretwork het volgende:
Vandaag twee keer bijna op dikbuikige Boretti rijders geklapt die tegemoet kwamen en 3-4 breed gingen fietsen. Duidelijk het eerste dagje buiten op de fiets van het jaar.
Ja dat laatste voor mij. En hoeveel kleiner is 't uiteindelijk?quote:Op maandag 15 mei 2023 14:09 schreef Z het volgende:
Die mini-versies van dat soort pompjes lijken me wel interessant. Als je er over leest, zijn de meeste mensen er wel positief over. Of dat ook geldt voor de Action/Lidl pompen weet ik niet. En omdat het elektrisch is, voelt het voor mij toch altijd en een beetje als een extra risico.
Dus echt snel is het ook niet, wat is dan het voordeel?quote:Op maandag 15 mei 2023 20:40 schreef pitboer het volgende:
Ik heb er 1 van Xiaomi.Bevalt goed.
Oppompen van beide banden duurt ongeveer 5 a 10 minuten.Ligt eraan hoeveel er bij in moet.
Ik heb ook zoiets: https://www.donrox.com/el(...)-compacte-fietspomp/quote:Op maandag 15 mei 2023 20:41 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dus echt snel is het ook niet, wat is dan het voordeel?
Voor een autoband misschien, dat duurt echt niet zo lang voor een fietsband.quote:Op maandag 15 mei 2023 20:40 schreef pitboer het volgende:
Ik heb er 1 van Xiaomi.Bevalt goed.
Oppompen van beide banden duurt ongeveer 5 a 10 minuten.Ligt eraan hoeveel er bij in moet.
Dat klopt niet. Mijn mini pompje heeft een fietsband vol in 50 seconden, dan heeft zo een joekel er echt geen minuten voor nodig.quote:Op maandag 15 mei 2023 20:41 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dus echt snel is het ook niet, wat is dan het voordeel?
Ik heb een 11-30 cassette en heb daar vorig jaar de Trois Ballon mee gefietst. De steile stukken van de Planche waren kut, maar heb alles kunnen doorfietsen en ik ben echt geen klimgeit.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 08:39 schreef Fretwork het volgende:
Beste medetoerders en Marmotten,
Ik zit nog een beetje te twijfelen voor de Marmotte wat ik monteer. Heb een crankstel 52/36 en een lange kooi.
Heb thuis een 11-32 cassette liggen, maar twijfel of ik geen 11-34 moet monteren omdat het kan.
Aan de andere kant, op 36-32 zou ik in principe toch genoeg cadans moeten kunnen houden?
Ik zou het vooraf een keer testen op een lange beklimming. Ikzelf heb met 34-28 nooit tekort gehad, en dat grootste kransje achter op de hele dag maar een paar keer gebruikt, alleen als het echt steil werd.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 08:39 schreef Fretwork het volgende:
Beste medetoerders en Marmotten,
Ik zit nog een beetje te twijfelen voor de Marmotte wat ik monteer. Heb een crankstel 52/36 en een lange kooi.
Heb thuis een 11-32 cassette liggen, maar twijfel of ik geen 11-34 moet monteren omdat het kan.
Aan de andere kant, op 36-32 zou ik in principe toch genoeg cadans moeten kunnen houden?
Ik weet niet waar je woont (Drenthe?), maar de enige lange en steile klim buiten Limburg kun je vinden rond Nijmegen. En dan denk ik vooral de Holleweg (of iets dergelijks).quote:Op dinsdag 16 mei 2023 09:59 schreef Fretwork het volgende:
Oké, goede heuvel om dit te testen dit weekend?
VAM berg misschien wel de beste optie dicht bij huis, of niet?
Je krijgt wel een beeld hoe snel (of langzaam) je fietst met een bepaald vermogen en een bepaalde cadans.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 10:51 schreef La_Tramposa het volgende:
Tja, wat wil je testen? Een klim van 5-10 minuten stamp je ook nog wel op de macht omhoog, maar het wordt een heel ander verhaal als je na 6-7 uur fietsen nog de Alp d'Huez opmoet.
Nee natuurlijk, dit is geen test voor mn fitheid. Wil even voelen met 36/32 op 230-240-250 watt hoe het voelt op vergelijkbare hellingen.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 10:51 schreef La_Tramposa het volgende:
Tja, wat wil je testen? Een klim van 5-10 minuten stamp je ook nog wel op de macht omhoog, maar het wordt een heel ander verhaal als je na 6-7 uur fietsen nog de Alp d'Huez opmoet.
Deventer, maar de Motieweg en Holterberg zijn wat te kort en de Veluwezoom wat te grillig.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 10:48 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je woont (Drenthe?), maar de enige lange en steile klim buiten Limburg kun je vinden rond Nijmegen. En dan denk ik vooral de Holleweg (of iets dergelijks).
Volgens mij is die iets van 1km a 8%, maar wel met wat stukken die boven de 10% uitkomen.
Thanks Bizkit! En jij was rond de 70kg ergens toch?quote:Op dinsdag 16 mei 2023 14:26 schreef RealBizkit666 het volgende:
Ik heb even mijn eigen stats erbij gehaald. En ik heb 2 keer de Stelvio achter elkaar gereden met een 36-28 als kleinste verzet.
Vanuit Bormio (7,1% gemiddeld, 21km) had ik een gemiddelde cadans van 76 met 226w gemiddeld.
Vanuit Prato (7,6% gemiddeld, 24km) had ik een gemiddelde cadans van 68 met 217w gemiddeld.
Dus met een 36-32 moet jou die Marmotte zeker lukken.
Toen iets eronder inderdaad, nu iets erboven.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 14:32 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Thanks Bizkit! En jij was rond de 70kg ergens toch?
Vanuit Rozendaal richting de Posbank (en dan 2e klim) loopt wel lekker toch om te testen ?quote:Op dinsdag 16 mei 2023 11:04 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Deventer, maar de Motieweg en Holterberg zijn wat te kort en de Veluwezoom wat te grillig.
Zijpenberg West?quote:Op dinsdag 16 mei 2023 15:59 schreef ddx het volgende:
[..]
Vanuit Rozendaal richting de Posbank (en dan 2e klim) loopt wel lekker toch om te testen ?
Tuurlijk niet te vergelijken met uur klimmen in de alpen, maar je krijgt wel idee.
Kom lekker een dagje hierheen, doe het rondje Spa wat patroon laatst gedaan heeft. Heb je genoeg mogelijkheden om even alles te testen.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 16:01 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Zijpenberg West?
Mijn favoriete klim in NL, maar voelt eerder als 5%.
Zit nu te kijken naar richting Dortmund te gaan.
Wat een belachelijk mooie rit trouwens zaterdag
Zijpenberg West is wel leuk ja, maar idd de steilste 500 m is net 6%. In de omgeving heb je nog meer 'klimmetjes' maar nooit echt lang en steil.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 16:01 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Zijpenberg West?
Mijn favoriete klim in NL, maar voelt eerder als 5%.
Zit nu te kijken naar richting Dortmund te gaan.
Wat een belachelijk mooie rit trouwens zaterdag
De Rosier is uiteraard niet de enige scherprechter in die route. En volgens mij ging het niet alleen om steile klimmen te doen.quote:Op woensdag 17 mei 2023 16:01 schreef Z het volgende:
Rosier is een loper. Daar heb je je 32 niet nodig. Als je Ardennen-routes met veel steile ellende wil, heb ik er wel een paar.
Heb je dit jaar nog geen ‘echte’ klimmen gedaan? Vogezen is best dichtbij.quote:Op woensdag 17 mei 2023 14:06 schreef Fretwork het volgende:
Is ook een leuke optie, heb het rondje met de Rosier gevonden. Maar zag dat je rond Hagen (2 uur rijden vanaf hier) best veel mooie klimmen kan maken met 200-250hm's
Haha nee is niet nodig hoor.quote:Op woensdag 17 mei 2023 16:01 schreef Z het volgende:
Rosier is een loper. Daar heb je je 32 niet nodig. Als je Ardennen-routes met veel steile ellende wil, heb ik er wel een paar.
Haha, och, ik denk dat je dat prima kan trainen zonder naar een gebergte te gaan hoor.quote:Op woensdag 17 mei 2023 19:24 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Heb je dit jaar nog geen ‘echte’ klimmen gedaan? Vogezen is best dichtbij.
Oh helemaal eens hoor. Maar het is ook gewoon leuk om zo’n ‘trainingskamp’ te doen.quote:Op woensdag 17 mei 2023 22:20 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Haha, och, ik denk dat je dat prima kan trainen zonder naar een gebergte te gaan hoor.
Huh? Mijn jersey heeft slijtage aan de voorkant op de plek waar de schouderstraps van mijn bib lopen.quote:Op zondag 21 mei 2023 12:54 schreef Z het volgende:
Je houdt een shirt omhoog en hebt slijtage aan je bib? Ik snap er niks van.
Wtf. Dat moet toch nooit kunnen na 1x fietsen.quote:Op zondag 21 mei 2023 13:59 schreef Soldier2000 het volgende:
Nee
[..]
Huh? Mijn jersey heeft slijtage aan de voorkant op de plek waar de schouderstraps van mijn bib lopen.
Ik heb het bij 2 Jerseys nu, de andere is van Rapha, dus ik denk dat het aan de straps ligt. Maar ik snap niet hoe dit kan.quote:Op zondag 21 mei 2023 15:08 schreef Z het volgende:
Nee lijkt me een weeffoutje ofzo. Ik zou even de leverancier contacten.
Hoe zit het met de lagers?quote:Op zondag 21 mei 2023 15:13 schreef Z het volgende:
Mijn achterwiel maakte nogal herrie (Reynolds AR). Na lang speuren bleken het de pawls (haakjes) van de freehub te zijn. Die lijken iets versleten en knarsten. Ik heb deze nu flink in het vet gezet en ook de ribbels van het achterwiel waar ze ingrijpen. Maar dat is natuurlijk niet per se de bedoeling (veel vet op de freehub. Zou het probleem opgelost zijn met een nieuwe freehub? Losse haakjes zijn ook wel te vinden denk ik (op Ali). Ik denk dat ik er nu ongeveer 25.000 km mee gefietst heb.
Poh, respect. Overigens zegt FTP niet alles voor de Marmotte. Het gaat vooral ook om het vermogen dat je na 3000/4000 hoogtemeters nog kunt trappen.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 09:30 schreef Fretwork het volgende:
Gisteren FTP test gedaan, om te kijken of ik er sta voor de Marmotte. 325 bij 77kg, niet extreem veel verbeterd, maar zal moeten lukken.
Maandag 2400m klimmen op race pace om te kijken of het allemaal realistisch is.
Haha ja dat klopt. Als ik op 75% IF ga zitten kom ik waarschijnlijk uit zo rond de 245-250 watt per klim. Dus maandag even kijken hoe dat voelt na 2400hm. Op een goede dag zou dat sustainable genoeg moeten zijn om steady te rijden en misschien wat over te houden voor de Alpe.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 15:35 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Poh, respect. Overigens zegt FTP niet alles voor de Marmotte. Het gaat vooral ook om het vermogen dat je na 3000/4000 hoogtemeters nog kunt trappen.
Heb je gekeken naar de Rose Reveal? Als je eerder naar endurance modellen kijkt zou dit een van mijn eerste keuzes zijn qua bang for the buck. Normaal gezien is Rose Direct to consumer zoals Canyon, maar wel met een aantal fysieke winkels incl eentje net over de grens (Bocholt).quote:Op woensdag 31 mei 2023 15:49 schreef Coelho het volgende:
Zonder een hele grote discussie die smaak-gerelateerd is te willen starten, wil ik toch vragen naar jullie globale mening:
Ik wil een nieuwe racefiets kopen waarbij het idee is om iets aan te schaffen wat jaren mee kan. Ik ben een recreatieve rijder, rijd 3x in de week (2x 1-2 uur, 1x 3-4 uur), heb nog nooit op een gravelpad gereden (want nu 25mm) dus ik weet niet hoe ik dat vind en klim slechts enkele keren per jaar (2x in de Alpen geweest in de laatste 6 jaar, 6 ritjes in totaal).
Hierdoor zoek ik dus een fiets waarmee ik met name mijn Nederlandse ritjes comfortabel kan rijden, waarbij ik met mijn gebrek aan flexibiliteit eerder aan een endurance model denk dan aan een race-geometrie. Ik zou graag elektronisch schakelen, schijfremmen hebben, full carbon, hoger dan standaard velgen en een powermeter.
Nu heb ik een vergelijking gemaakt met een aantal bekende merken als Trek, Giant, Bianchi, Specialized en Canyon en ik kom keer op keer bij deze laatste uit als het merk dat het meeste bang for bucks lijkt te leveren. Is dit inderdaad zo en is het bijvoorbeeld te verklaren door het feit dat ze geen fysieke winkels hebben, of zie ik dingen over het hoofd en is de kwaliteit van minder hoog niveau dan van andere bekende merken? Kortom, zijn er nog slechte keuzes te maken?
En tot slot, ga ik voor Shimano afmontage of voor een vergelijkbare groep van SRAM, of geldt ook hiervoor dat het in kwaliteit elkaar niet ontloopt en het alleen persoonlijke voorkeur is?
Leuk! Eens met Z. Gewoon stap voor stap kijken wat de beste optie is voor je.quote:Op donderdag 1 juni 2023 12:35 schreef Aardbeienmeisje het volgende:
Hoi allemaal,
Naast veel wandelen vermaak ik mij qua sport vooral met dansen en yoga, maar dit jaar ben ik verslingerd geraakt aan spinnen en dat zou ik graag willen “vertalen” naar echt wielrennen.
Nu is mijn vraag, naast het kopen van een fiets, hoe bouw je dat op en waar moet je allemaal aan denken?
Ik neem eigenlijk altijd de voornaamste dingen mee.quote:Op donderdag 1 juni 2023 13:48 schreef Fretwork het volgende:
Oh ja, en ik koop alleen nog Shimano op nieuwe fietsen na een aantal keer op vakantie geen reserveonderdelen te kunnen vinden.
Tot je remgreep knaptquote:Op donderdag 1 juni 2023 13:50 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik neem eigenlijk altijd de voornaamste dingen mee.
Ik sluit me hier ook bij aan. Eerst maar eens kijken of je het wat vindt voor je er veel geld tegenaan gooit. Fietsbroek kun je voor het spinnen ook wel gebruiken. Beetje vloeken in de kerk misschien, maar bij de Decathlon vind je alle uitrusting die je nodig hebt wel voor een redelijke prijs.quote:Op donderdag 1 juni 2023 13:46 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Leuk! Eens met Z. Gewoon stap voor stap kijken wat de beste optie is voor je.
Enigszins rustig opbouwen is bij alle sporten wel handig, maar bij fietsen doe je niet heel snel iets geks qua belasting.
Essentieel zijn wmb: helm, iets van een zonnebril, schoenen met klikpedalen en een fietsbroek. Qua fiets is het heel afhankelijk van je budget. Tweedehands is een relatief budgetveilige manier om niet te veel af te schrijven, als het toch niks voor je is.
Of je frame scheurt.quote:Op donderdag 1 juni 2023 13:54 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Tot je remgreep knapt
Ik zie vooral geen enkel voordeel in SRAM
N=1quote:Op donderdag 1 juni 2023 13:54 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Tot je remgreep knapt
Ik zie vooral geen enkel voordeel in SRAM
Nee absoluut, maar heb met diezelfde fiets gestaan met een kapot voorblad en kapotte remgreep.quote:Op donderdag 1 juni 2023 15:35 schreef Patroon het volgende:
[..]
N=1
Ik rij al sinds 2015 met SRAM op beide fietsen (de shifters zijn nog altijd gelijk, de derailleur en remhoeven wel eens vervangen). Maar echt nooit problemen mee gehad, het schakelt strak en de shifters zitten fijn in de hand.
Shimano is ook niet perfect. De dame hier rijdt met Shimano en opeens schakelde de rechter (achter) shifter niet meer. Bleek dus iets geknapt in de shifter. Gelukkig wel kosteloos vervangen door Shimano, maar goed daar kan het dus ook mis gaan.
Ik geloof dat je Coelho moest hebben en niet mij?quote:Op donderdag 1 juni 2023 13:41 schreef Fretwork het volgende:
@:miro
Ik begrijp dat je al flink gefietst hebt, en denk dat je een mooie set eisen hebt. Als het budget het toelaat zou ik gaan voor 105 di2 met een enkelzijdige 4iiii powermeter.
Heb zelf nu 2 Canyons gehad en qua kwaliteit zit dat op hetzelfde niveau als die andere merken. Qua service is het even zoeken, maar ze hebben wel steeds meer servicepunten in Nederland die veel Canyons repareren.
Een vriend van mij heeft met hetzelfde eisenpakket een nieuwe Cube Agree gekocht met een 4iiii powermeter en 105 Di2. Denk ook wel behoorlijk bang for your buck.
Haha je hebt helemaal gelijk.quote:Op donderdag 1 juni 2023 15:55 schreef miro86 het volgende:
[..]
Ik geloof dat je Coelho moest hebben en niet mij?
Alleen als het van een fietschick is geweest en dan liefst ongewassenquote:Op vrijdag 2 juni 2023 10:01 schreef Soldier2000 het volgende:
Zouden jullie een gebruikte bib short kopen? Zie regelmatig bib shorts op Marktplaats voorbij komen die ook weer redelijk snel verkocht zijn. Dan wel van de duurdere merken.
Nee toch niet, dan maar wat meer uitgeven of wachten op een bizarre aanbiedingquote:Op vrijdag 2 juni 2023 10:01 schreef Soldier2000 het volgende:
Zouden jullie een gebruikte bib short kopen? Zie regelmatig bib shorts op Marktplaats voorbij komen die ook weer redelijk snel verkocht zijn. Dan wel van de duurdere merken.
quote:Op vrijdag 2 juni 2023 10:01 schreef Soldier2000 het volgende:
Als je elektronisch wil schakelen is 105 bij Shimano de goedkoopste.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 14:16 schreef Coelho het volgende:
Dank voor de zinvolle reacties.
Ik lees 2x de suggestie om naar (minimaal) Shimano 105 met Di2 te kijken. Mijn huidige fiets van 7 jaar oud heeft ook een 105 drive train. Hoe verhoudt zich dat? Moet ik voor echte verbetering en toekomstbestendigheid niet naar Ultegra of zelfs Dura Ace kijken?
En dan kreeg ik commentaar op m'n vrijdagmiddag posts soms...quote:Op vrijdag 2 juni 2023 10:04 schreef Gripper het volgende:
[..]
Alleen als het van een fietschick is geweest en dan liefst ongewassen
Zeven jaar is best lang. In de afgelopen jaar is 105 ook weer een stuk beter geworden.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 14:16 schreef Coelho het volgende:
Dank voor de zinvolle reacties.
Ik lees 2x de suggestie om naar (minimaal) Shimano 105 met Di2 te kijken. Mijn huidige fiets van 7 jaar oud heeft ook een 105 drive train. Hoe verhoudt zich dat? Moet ik voor echte verbetering en toekomstbestendigheid niet naar Ultegra of zelfs Dura Ace kijken?
Nee, ik ben niet zo’n gravelfietser. Ik vind de uitdaging wel leuk, maar had liever dat ze dat op normaal asfalt zouden doen. Al past 320km fietsen niet echt in mijn trainingsschema voor de Marmotte.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 20:29 schreef RealBizkit666 het volgende:
Nog mensen die morgen de rebound uitdaging aan gaan?
Ik ga samen met een groepje voor 160km.
Jeetje.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 15:01 schreef RealBizkit666 het volgende:
Dodelijke valpartij in Gran Fondo Schleck vandaag.
Het was ook niet de bedoeling om de 320 te doen. Het zijn er 180 geworden met bijna 2800hm. Dat zou prima in een Marmotte training gepast hebben.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 12:27 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Nee, ik ben niet zo’n gravelfietser. Ik vind de uitdaging wel leuk, maar had liever dat ze dat op normaal asfalt zouden doen. Al past 320km fietsen niet echt in mijn trainingsschema voor de Marmotte.
Nee, schijfremmen. Op mijn reservefiets wel velgremmen.quote:Op zondag 4 juni 2023 09:57 schreef Godshand het volgende:
Gisteren Limburg's Mooiste gefietst, 110 km.
Viel mij toch op hoeveel mensen nog met velgremmen fietsen. En dan niet alleen op oude fietsen (genoeg 60ers die je op een jaren 80 fiets ziet peddelen, meestal een triple).
Hebben jullie nog velg remmen op de fiets?
Hier team schijfrem
Wat is er mis met velgremmen? Waarom zou iedereen een goede fiets moeten weg doen alleen om schijfremmen te hebben.quote:Op zondag 4 juni 2023 09:57 schreef Godshand het volgende:
Gisteren Limburg's Mooiste gefietst, 110 km.
Viel mij toch op hoeveel mensen nog met velgremmen fietsen. En dan niet alleen op oude fietsen (genoeg 60ers die je op een jaren 80 fiets ziet peddelen, meestal een triple).
Hebben jullie nog velg remmen op de fiets?
Hier team schijfrem
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |