Ah kijk.quote:Op dinsdag 4 april 2023 12:26 schreef StephanL het volgende:
Sprekerslijst voor debat van 16:30 - 23:58 uur over de uitslag van de verkiezingen. Duidelijk dat de regeringspartijen zich als laatste hebben ingeschreven. Lekker er door heen jassen op het einde.
[ afbeelding ]
Geen idee, maar Heerma is fractievoorzitter van het CDA jn de tweede kamerquote:Op dinsdag 4 april 2023 12:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Ah kijk.
Hoekstra toch naar de Navo bijeenkomst in Brussel?
"Nieuw élan".quote:Op dinsdag 4 april 2023 12:26 schreef StephanL het volgende:
Sprekerslijst voor debat van 16:30 - 23:58 uur over de uitslag van de verkiezingen. Duidelijk dat de regeringspartijen zich als laatste hebben ingeschreven. Lekker er door heen jassen op het einde.![]()
[ afbeelding ]
Als de oppositie zich even afmeldt en weer aanmeldt, staat de coalitie weer netjes vooraan de lijst.quote:Op dinsdag 4 april 2023 12:34 schreef StephanL het volgende:
[..]
Geen idee, maar Heerma is fractievoorzitter van het CDA jn de tweede kamer
Ik wil niks, maar ga wel kijken voor het vuurwerkquote:Op dinsdag 4 april 2023 12:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Als de oppositie zich even afmeldt en weer aanmeldt, staat de coalitie weer netjes vooraan de lijst.
Spelletjes.
Of wil je dat de coalitie eerst luistert?![]()
Je begrijpt dat met deze sprekersvolgorde Rutte al met 1-0 voor staat.quote:Op dinsdag 4 april 2023 12:39 schreef StephanL het volgende:
[..]
Ik wil niks, maar ga wel kijken voor het vuurwerk
Caroline net bij Ongehoord Nieuws, dat ze bang is dat het een stikstof debat wordt. Zo wordt er wel naar gekeken volgens mij
Ja dat laatste klopt wel, maar Rutte zelf heeft heeft toch weinig aan dit debat, zo lang de regeringspartijen elkaar steunen blijft alles toch wel bij elkaar.quote:Op dinsdag 4 april 2023 12:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Je begrijpt dat met deze sprekersvolgorde Rutte al met 1-0 voor staat.![]()
Dit is onderdeel van het spel.
Ja. En het is aan de oppositie om ze uit elkaar te spelen. En dat gaat lastig worden met deze volgorde.quote:Op dinsdag 4 april 2023 12:45 schreef StephanL het volgende:
[..]
Ja dat laatste klopt wel, maar Rutte zelf heeft heeft toch weinig aan dit debat, zo lang de regeringspartijen elkaar steunen blijft alles toch wel bij elkaar.
Jaquote:Op dinsdag 4 april 2023 12:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. En het is aan de oppositie om ze uit elkaar te spelen. En dat gaat lastig worden met deze volgorde.
Maar ik heb er ook wel zin in om te kijken vandaag! Half vijf toch?
quote:
Ja daar hebben we het al over gehad...quote:Op dinsdag 4 april 2023 12:57 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Overigens ook interessant in het kader van de agenda van Hoekstra.
Idd. Die stond zelfs snip verkouden zijn corona-persconferentie te doen.quote:Op dinsdag 4 april 2023 13:00 schreef Hanca het volgende:
Kan me niet herinneren dat Rutte ooit eerder ziek was, eigenlijk.
Dit is geen duiken, voor het kabinet is het het beste als het maar zo snel mogelijk gebeurd is en deze timing (pas beginnen om 16:30, dus geen grote uitspraken voor het 20 uur journaal) was eigenlijk ideaal.quote:Op dinsdag 4 april 2023 13:01 schreef Spablauw214 het volgende:
De duikbrevetten waren in de aanbieding afgelopen weekend geloof ik.
Rutte is een veel betere debater dan Kaag en Hoekstra. Ik vraag me af of die laatsten verbaal wel opgewassen zijn tegen de oudgedienden uit de oppositie. En momenteel kan elk zetje voor het kabinet teveel zijn.quote:Op dinsdag 4 april 2023 13:06 schreef StephanL het volgende:
Rutte hoeft toch niet aanwezig te zijn? Kan prima zonder hem.
Er komt geheid in eerste termijn een MvW en de ongeschreven regel is dat die niet boven de markt kan blijven hangen.quote:Op dinsdag 4 april 2023 13:08 schreef kalinhos het volgende:
Rutte hoeft er toch niet bij te zijn? Doe je vandaag alleen de 1e termijn van de kamer, ben je rond 22:00 klaar en dan morgen reactie
Ja dat is waar.quote:Op dinsdag 4 april 2023 13:08 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Rutte is een veel betere debater dan Kaag en Hoekstra. Ik vraag me af of die laatsten verbaal wel opgewassen zijn tegen de oudgedienden uit de oppositie. En momenteel kan elk zetje voor het kabinet teveel zijn.
Voor een MvW in eerste termijn moet een meerderheid van de kamer toestemming geven, kan me voorstellen dat ze het dan gewoon doen zoals het hoort: ook een MvW hoort in de tweede termijn. Waar ze ook meestal worden ingediend, trouwens.quote:Op dinsdag 4 april 2023 13:09 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Er komt geheid in eerste termijn een MvW en de ongeschreven regel is dat die niet boven de markt kan blijven hangen.
Provinciale staten 2019 top 3:quote:Op dinsdag 4 april 2023 10:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Daarbij bepaalt de samenstelling van de PS ook de samenstelling van de 1e kamer. En wetten moeten nu eenmaal ook door de 1e kamer goedgekeurd worden.
Verder is het ook een voorbode van hoe er gestemd gaat worden bij de volgende 2de kamerverkiezingen over 2 jaar.
NOS meldt uitstel naar morgenochtend 11 uur.quote:Op dinsdag 4 april 2023 13:13 schreef kalinhos het volgende:
Gaat nu Bergkamp trouwens beslissen of het wordt uitgesteld of wordt dit straks meegenomen in de Regeling van Werkzaamheden waarna de hele coalitie akkoord gaat met uitstel?
quote:Op dinsdag 4 april 2023 13:16 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
NOS meldt uitstel naar morgenochtend 11 uur.
https://nos.nl/artikel/24(...)ens-ziekte-van-rutte
Ja ik ook, kutzooiquote:Op dinsdag 4 april 2023 13:18 schreef kalinhos het volgende:
[..]had vanmiddag en vanavond tijd, morgen niet
Alle popcorn weer opbergen..quote:Op dinsdag 4 april 2023 13:18 schreef kalinhos het volgende:
[..]had vanmiddag en vanavond tijd, morgen niet
Dat wil ik ook zien. Omdat zij wel degelijk sneller willen.quote:Op dinsdag 4 april 2023 13:28 schreef BlackLining het volgende:
Ah mooi, dan heb ik wel tijd. Vanmiddag niet.
Ik ben vooral wel benieuwd naar de inbreng van GL-PvdA. Kijken of die zich constructief gaan opstellen en wat hun houding ten opzichte van BBB wordt.
Prima samenvatting, ik hoef morgen niet te kijken.quote:Op dinsdag 4 april 2023 13:28 schreef BlackLining het volgende:
Ik ben vooral wel benieuwd naar de inbreng van GL-PvdA. Kijken of die zich constructief gaan opstellen en wat hun houding ten opzichte van BBB wordt. De rest is vrij voorspelbaar.
De VVD gaat zeggen dat het nu allemaal anders moet, de Christenen gaan zagen en traineren, D66 gaat wijzen op het feit dat het probleem alleen maar groter en groter wordt en echt niet weg gaat (en daar hebben ze gelijk in). De rechtse oppositie wil het stikstofprobleem 'van tafel' wat dat ook moge betekenen en de motie van Wilders wordt gesteund door FVD, JA21 en die enge huisjesmelker.![]()
Nexit of een verbod op bemoeiende rechtzaken(kan iemamd deze laatste stemming nogmaals naar boven krijgen?)quote:Op dinsdag 4 april 2023 13:28 schreef BlackLining het volgende:De rechtse oppositie wil het stikstofprobleem 'van tafel' wat dat ook moge betekenen
https://www.tweedekamer.n(...)03051&did=2023D07194quote:Op dinsdag 4 april 2023 13:41 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Nexit of een verbod op bemoeiende rechtzaken(kan iemamd deze laatste stemming nogmaals naar boven krijgen?)
Waarom? Al z'n coalitiepartijen staan op verlies en hebben absoluut geen belang bij verkiezingen, en z'n grootste tegenstander is Van der Plas, nog steeds maar in haar eentje in de TK. En hij kan mooi het CDA (terecht) de schuld scheven van het extra getreuzel wat we erbij gaan krijgen.quote:
SP steunt de MvW ook. Dat je die niet noemt geeft hun relevantie aan.quote:Op dinsdag 4 april 2023 13:28 schreef BlackLining het volgende:
Ik ben vooral wel benieuwd naar de inbreng van GL-PvdA. Kijken of die zich constructief gaan opstellen en wat hun houding ten opzichte van BBB wordt. De rest is vrij voorspelbaar.
De VVD gaat zeggen dat het nu allemaal anders moet, de Christenen gaan zagen en traineren, D66 gaat wijzen op het feit dat het probleem alleen maar groter en groter wordt en echt niet weg gaat (en daar hebben ze gelijk in). De rechtse oppositie wil het stikstofprobleem 'van tafel' wat dat ook moge betekenen en de motie van Wilders wordt gesteund door FVD, JA21 en die enge huisjesmelker.![]()
Doggy bag van Soeboer op het aanrecht laten staan.quote:
Wel als het een volledig stikstofdebat wordt (laat het dan ook door de woordvoerders stikstof doen met Van der Wal, zou ik zeggen). Maar inderdaad, die uitspraak is veel belangrijker dan het hele debat van morgen. Als de RvS de wetenschappenlijk onderbouwde 25km grens af schiet, dan moeten plots werkzaamheden op 100km van de dichtsbijzijnde natuur ook bewijzen dat ze geen stikstof uitstoten die neer daalt op beschermde natuur. Dan ligt het land, zeker in combinatie met hoe moeilijk Brussel doet, helemaal vast.quote:Op dinsdag 4 april 2023 16:08 schreef KaheemSaid het volgende:
Woensdag is ook de uitspraak over a15, zal dit het debat ook relevanter maken ?
Ah ja. Die partij die op zich best nog wat zou kunnen maar die zichzelf buitenspel zetten met dat debiele EU standpunt van ze. Toch zonde dat die zo vastgeroest zitten, sluit je toch gewoon aan bij GL-PvdA.quote:Op dinsdag 4 april 2023 14:35 schreef Maskerano het volgende:
[..]
SP steunt de MvW ook. Dat je die niet noemt geeft hun relevantie aan.
De SP past er denk ik niet zo goed tussen. Die zitten meer in de links-conservatieve hoek.quote:Op dinsdag 4 april 2023 17:01 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ah ja. Die partij die op zich best nog wat zou kunnen maar die zichzelf buitenspel zetten met dat debiele EU standpunt van ze. Toch zonde dat die zo vastgeroest zitten, sluit je toch gewoon aan bij GL-PvdA.
Die naam hebben ze op de een of andere manier maar dat is niet zo. Op welk thema zouden ze conservatief zijn?quote:Op dinsdag 4 april 2023 18:41 schreef Spablauw214 het volgende:
De SP past er denk ik niet zo goed tussen. Die zitten meer in de links-conservatieve hoek.
Jaja, ouwe viespeuk die Rutte, de werkelijke reden van zijn aanwezigheid is dus bekend. Wel apart hoeveel moeite hij doet om het te camoufleren.quote:Op dinsdag 4 april 2023 18:46 schreef Raw85 het volgende:
Deze agenda.. zal voorlopig zelf maar niet meer klagen dat ik teveel afspraken op één dag heb![]()
[ twitter ]
Kunt lullen wat je wil, maar het is wel effectief. Denk zelf dat bijna alle dagen van Rutte min of meer zo zijn gepland. Die man heeft een vrij hoge stressbestendigheid.quote:Op dinsdag 4 april 2023 18:46 schreef Raw85 het volgende:
Deze agenda.. zal voorlopig zelf maar niet meer klagen dat ik teveel afspraken op één dag heb![]()
[ twitter ]
Vooral dat rare anti-EU standpunt van ze. Zolang ze daar aan vast houden wordt het niks.quote:Op dinsdag 4 april 2023 18:47 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die naam hebben ze op de een of andere manier maar dat is niet zo. Op welk thema zouden ze conservatief zijn?
Niet alleen Rutte. Ook Kaag en Ollongren en Hoekstra hebben zulke agendas:quote:Op dinsdag 4 april 2023 18:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Kunt lullen wat je wil, maar het is wel effectief. Denk zelf dat bijna alle dagen van Rutte min of meer zo zijn gepland. Die man heeft een vrij hoge stressbestendigheid.
Daar ben ik het met je eens, al komt dat bij de SP voort uit een traditioneel links antiglobalisme vooral voortvloeiend uit dependenciatheorie maar de SP verschilt voor het overige niet zoveel van PvdA en GL. De grootste reden waarom die niet bij gezamenlijk links overleg aansluiten is een wantrouwen tussen elitaristen van de PvdA en de grassroots top van de SP.quote:Op dinsdag 4 april 2023 19:03 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Vooral dat rare anti-EU standpunt van ze. Zolang ze daar aan vast houden wordt het niks.
Ik hoop echt dat dit snel van de grond komt.quote:Op dinsdag 4 april 2023 18:40 schreef Hanca het volgende:
Nou zeggen wetenschappers en beleidsmakers weer dat de BTW op groente en fruit afschaffen effectief en uitvoerbaar is: https://www.volkskrant.nl(...)itvoerbaar~bf6cbaf9/
Brrrrrr Kaagquote:Op dinsdag 4 april 2023 19:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Niet alleen Rutte. Ook Kaag en Ollongren en Hoekstra hebben zulke agendas:
https://open.overheid.nl/(...)cfd49ff4170223a7/pdf
Denk dat het wel mee valt...quote:Op dinsdag 4 april 2023 18:46 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]
Zijn ook voor meer Nederlands op scholen, meer nationalistischer gericht.quote:Op dinsdag 4 april 2023 19:09 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Daar ben ik het met je eens, al komt dat bij de SP voort uit een traditioneel links antiglobalisme vooral voortvloeiend uit dependenciatheorie maar de SP verschilt voor het overige niet zoveel van PvdA en GL. De grootste reden waarom die niet bij gezamenlijk links overleg aansluiten is een wantrouwen tussen elitaristen van de PvdA en de grassroots top van de SP.
De ouwe snoeperd.quote:Op dinsdag 4 april 2023 18:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Jaja, ouwe viespeuk die Rutte, de werkelijke reden van zijn aanwezigheid is dus bekend. Wel apart hoeveel moeite hij doet om het te camoufleren.
[ afbeelding ]
Inderdaad! De vermaarde wetenschapper Marjolein Moorman stelt gewoon dat de btw-verlaging effectief en uitvoerbaar is. En als Marjolein Moorman dat zegt, dan is dat zo! Ik denk overigens dat het zinvol zou zijn als wethouder Moorman het rapport zou lezen en eens op werkbezoek zou gaan bij SEO. Het is een kwartiertje lopen van de Stopera naar het Roeterseiland, dus dat is de moeite niet.quote:Op dinsdag 4 april 2023 18:40 schreef Hanca het volgende:
Nou zeggen wetenschappers en beleidsmakers weer dat de BTW op groente en fruit afschaffen effectief en uitvoerbaar is: https://www.volkskrant.nl(...)itvoerbaar~bf6cbaf9/
Misschien moeten ze dan eens aansluiten met CDA, CU en SGP. Die denken ook nog steeds dat het 1700 isquote:Op dinsdag 4 april 2023 19:09 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Daar ben ik het met je eens, al komt dat bij de SP voort uit een traditioneel links antiglobalisme vooral voortvloeiend uit dependenciatheorie maar de SP verschilt voor het overige niet zoveel van PvdA en GL. De grootste reden waarom die niet bij gezamenlijk links overleg aansluiten is een wantrouwen tussen elitaristen van de PvdA en de grassroots top van de SP.
78 beleidsmakers, artsen, wetenschappers en organisaties en jij vist er eentje uit. En wat ze ook mooi zeggen: in Spanje, Slowakije en het VK is het staande praktijk, er is dus niks onmogelijk aan. https://www.amsterdam.nl/(...)/oproep-btw-groente/quote:Op dinsdag 4 april 2023 21:32 schreef Lurf het volgende:
[..]
Inderdaad! De vermaarde wetenschapper Marjolein Moorman stelt gewoon dat de btw-verlaging effectief en uitvoerbaar is. En als Marjolein Moorman dat zegt, dan is dat zo! Ik denk overigens dat het zinvol zou zijn als wethouder Moorman het rapport zou lezen en eens op werkbezoek zou gaan bij SEO. Het is een kwartiertje lopen van de Stopera naar het Roeterseiland, dus dat is de moeite niet.
78 sociologen, psychologen, voedingsdeskundigen, etc... En geen enkele fiscalist.quote:Op dinsdag 4 april 2023 21:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
78 beleidsmakers, artsen, wetenschappers en organisaties en jij vist er eentje uit. En wat ze ook mooi zeggen: in Spanje, Slowakije en het VK is het staande praktijk, er is dus niks onmogelijk aan. https://www.amsterdam.nl/(...)/oproep-btw-groente/
Misschien moet SEO haar onderzoek even opnieuw doen en meenemen hoe die landen het uitvoeren.
Maar het is dus technisch mogelijk (zie oa Spanje, Slowakije en het VK), dus fiscalisten voegen niet veel toe.quote:Op dinsdag 4 april 2023 21:57 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
78 sociologen, psychologen, voedingsdeskundigen, etc... En geen enkele fiscalist.
Moorman is de penvoerder, dus natuurlijk citeer ik haar. SEO zegt ook niet dat je niets kunt doen om de consumptie van groente en fruit te stimuleren (ze geven altenatieven), ze zeggen alleen dat een btw verlaging het verkeerde instrument is; niet doelmatig en niet doeltreffend. Dat Spanje en Slowakije het ingevoerd hebben doet daar niets aan af. Is de lagere btw daar effectief? En in het VK is groente vooral schaars en duur, dat lijkt me ook geen succesverhaal.quote:Op dinsdag 4 april 2023 21:50 schreef Hanca het volgende:
78 beleidsmakers, artsen, wetenschappers en organisaties en jij vist er eentje uit. En wat ze ook mooi zeggen: in Spanje, Slowakije en het VK is het staande praktijk, er is dus niks onmogelijk aan. https://www.amsterdam.nl/(...)/oproep-btw-groente/
Mwoah, veel van die bila´s zijn ook overlappende gesprekken en niet zelden al heel vaak gevoerd. Ik denk dat zoiets prima te doen is.quote:Op dinsdag 4 april 2023 18:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Kunt lullen wat je wil, maar het is wel effectief. Denk zelf dat bijna alle dagen van Rutte min of meer zo zijn gepland. Die man heeft een vrij hoge stressbestendigheid.
Het argument is toch ook vooral dat met name de Nederlandse belastingdienst te kampen heeft met onderbezetting, antieke servers en software, een werkelijk gigantische backlog aan werk wat nog gedaan moet worden en een systeem van belastingen, ontheffingen en toeslagen wat zo veel eisen stelt aan die logge organisatie dat de boel nu al piepend en krakend tot stilstand komt.quote:Op dinsdag 4 april 2023 21:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar het is dus technisch mogelijk (zie oa Spanje, Slowakije en het VK), dus fiscalisten voegen niet veel toe.
Dat de groente in het VK schaars en duur is, is natuurlijk geen gevolg van het belastingniveau aldaar. Het is een gevolg van de uiterst stompzinnige exercitie die we de Brexit noemen.quote:Op dinsdag 4 april 2023 23:26 schreef Lurf het volgende:
[..]
Moorman is de penvoerder, dus natuurlijk citeer ik haar. SEO zegt ook niet dat je niets kunt doen om de consumptie van groente en fruit te stimuleren (ze geven altenatieven), ze zeggen alleen dat een btw verlaging het verkeerde instrument is; niet doelmatig en niet doeltreffend. Dat Spanje en Slowakije het ingevoerd hebben doet daar niets aan af. Is de lagere btw daar effectief? En in het VK is groente vooral schaars en duur, dat lijkt me ook geen succesverhaal.
Wat dus bewijst dat btw-verlaging als prijsmaatregel om consumptie te stimuleren niet werkt. En daar ging het nu net om. Het is een ongericht instrument dat ook nog eens lastig uit te voeren is. Een symboolmaatregel noemen we zoiets. Daar zijn politici zoals Moorman wel goed in.quote:Op woensdag 5 april 2023 00:42 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dat de groente in het VK schaars en duur is, is natuurlijk geen gevolg van het belastingniveau aldaar. Het is een gevolg van de uiterst stompzinnige exercitie die we de Brexit noemen.
Echter, in Nederland is groente nu óók duur, en daarmee is het VK weldegelijk interessant om eens goed naar te kijken.
quote:Nieuwe wet moet zorgen dat verpleegkundigen minder tijd kwijt zijn aan administratie, 'maar zal slechts klein deel oplossen'
04-04-2023 10:00
Zorg en leven
Auteur: Barbara van Gool, Sander 't Sas
Verpleegkundigen zijn 40 procent van hun tijd kwijt aan administratie. De hele dag typen ze patiëntengegevens in. Die tijd kunnen ze niet aan hun patiënten besteden. De hoop is nu gevestigd op een nieuwe wet over elektronische gegevensuitwisseling.
Janneke Scholing is kinder-ic-verpleegkundige in het Emma Kinderziekenhuis in Amsterdam. Ze zit veel achter de computer, te veel eigenlijk, laat ze zien aan de hand van een stapeltje papier. "We hebben net een patiënt opgenomen uit een ander ziekenhuis en ik kreeg een papieren overdracht en een cd-rom." Dit is geen uitzondering, verpleegkundigen krijgen vaak te maken met papieren dossiers die ze moeten overtypen. "Het kost allemaal veel tijd, tijd die we niet aan de patiënt kunnen besteden."
'Funest voor het werkplezier'
"Verpleegkundigen zijn 40 procent van hun tijd kwijt aan bureaucratie en regels", zegt onafhankelijk zorgexpert Marjet Veldhuis, die vroeger als verpleegkundige werkte. Dat is funest voor het werkplezier. "Haal die 40 procent naar beneden en het werkplezier zal omhoog gaan."
Veldhuis is ervan overtuigd dat er een verband is tussen de grote administratielast en het personeelsverloop in de zorg. "De onvrede van zorgpersoneel zit 'm niet alleen in het salaris, maar ook in al die regels. Het personeel moet aan alles en iedereen verantwoording afleggen, soms in tien verschillende systemen. Ik vind dat zo zonde van alle tijd."
2,5 miljard besparen
Veldhuis denkt dat, als de administratielast wordt teruggebracht naar 10 procent, het werkplezier toeneemt. Verpleegkundigen kunnen hun patiënt beter verzorgen, wat uiteindelijk minder kost. Volgens de zorgexpert zou dat zo'n 2,5 miljard euro kunnen besparen.
Natuurlijk is het belangrijk om rond de behandeling van patiënten gegevens heel precies vast te leggen. Maar er is ook veel nodeloze administratie, zegt Veldhuis. "Soms is het te gek voor woorden. Wij moesten bijvoorbeeld bij mannen registreren hoe de baarmoederstand is. Dat slaat natuurlijk nergens op."
Lego en duplo
In de zorg wordt gewerkt met veel verschillende informatiesystemen met patiëntengegevens. De huisarts heeft een eigen systeem, net als de wijkzorg en ziekenhuizen werken vaak ook met verschillende systemen.
Arjen Wignand weet er alles van. Hij is ic-verpleegkundige in het Amsterdam UMC en daarnaast chief nursing information officer. Dat betekent dat hij de schakel is tussen de werkvloer en de ict. Wignand ziet dat systemen niet op elkaar aansluiten. Hij legt het graag uit aan de hand van blokjes lego en duplo. "Als je lego en duplo met elkaar gaat combineren, kan dat niet. En dat is eigenlijk ook wat er aan de hand is in het zorglandschap."
Nieuwe wet
Maar er is hoop. Binnenkort debatteert de Eerste Kamer over een nieuwe wet die de administratielast moet verminderen, de Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg (Wegiz). Die verplicht straks dat gegevensuitwisseling tussen zorgaanbieders elektronisch verloopt. Daarmee hoeven verpleegkundigen in elk geval niet zoveel meer over te typen.
Kinder-ic-verpleegkundige Janneke Scholing kijkt ernaar uit. Ten eerste is er minder risico op fouten, zegt ze. "En het is gewoon heel fijn om als de patiënt binnenkomt een dossier open te klikken en zijn gegevens te zien." Zo ziet een arts of verpleegkundige bijvoorbeeld meteen of iemand allergieën heeft. "Nu moeten we dingen dubbel vragen aan de patiënt en in ons geval de ouders. Dat is echt een extra last voor de ouders."
'Niet de oplossing'
Zorgexpert Marjet Veldhuis moet het allemaal nog maar zien of de Wegiz veel gaat betekenen om de administratielast tegen te gaan. "Mijn gevoel zegt dat dit niet de oplossing is."
"Het zal slechts een klein onderdeel oplossen, maar het grootste probleem is dat die zorgprofessional zoveel informatie moet aanleveren aan het bestuur en voor de controles die er vanuit de zorgverzekeraars, de Nederlandse Zorgautoriteit en bijvoorbeeld het ministerie van Volksgezondheid zijn."
Gewoon 1 landelijk EPD, zodat, waar je ook komt, een arts je BSN maar hoeft in te vullen en je hele medische achtergrond kan zien. Het is echt achterlijk dat je, elke keer als je op de eerste hulp terechtkomt, eerst je hele medische geschiedenis moet vertellen en je medicijngebruik. Daar ben ik al meer dan een kwartier mee kwijt.quote:Op woensdag 5 april 2023 07:11 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Een nieuwe wet die de administratielast in de zorg moet verminderen wordt binnenkort in de eerste kamer behandeld. Maar volgens een zorgexpert zal die wet het probleem niet oplossen. Absurd toch dat Nederland nu een zorgstelsel heeft waarin verpleegkundigen 40% van de tijd bezig zijn met administratie. Geen wonder dat tekort van handen aan het bed. Kijk naar goede voorbeelden in het buitenland en gooi dit stelsel met concurrerende verzekeraars toch overboord.
[..]
Heel veel van wat jij noemt bestaat alquote:Op woensdag 5 april 2023 08:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Gewoon 1 landelijk EPD, zodat, waar je ook komt, een arts je BSN maar hoeft in te vullen en je hele medische achtergrond kan zien. Het is echt achterlijk dat je, elke keer als je op de eerste hulp terechtkomt, eerst je hele medische geschiedenis moet vertellen en je medicijngebruik. Daar ben ik al meer dan een kwartier mee kwijt.
Plus, op dat moment voel je je niet zo goed en is nadenken al helemaal moeilijk.
Heb het zelf dus, beknopt, in een app op mijn telefoon, zodat ze het makkelijk over kunnen schrijven. Maar, ze moeten het wel allemaal over gaan zitten schrijven. Iedere opname weer.
En zo'n EPD hoeft echt niet direct op pagina 1 je hele geschiedenis bloot te geven; dat kan best wel met 'toegang voor iedereen' en 'toegang met code', waarachter meer gevoelige gegevens staan, bijvoorbeeld psychiater e.d.
Verder moet er een harde regel komen dat niet-medisch personeel geen toegang heeft, en ook verzekeraars e.d. hier geen inzage in krijgen, dan wel een advies-rapport van kunnen opvragen.
Dan snap ik niet waarom ik nog steeds overal mijn hele doopceel moet lichten, als ze het met 1 druk op de knop kunnen zien. En ja, ik heb overal toestemming gegeven voor uitwisseling van mijn medische gegevens.quote:Op woensdag 5 april 2023 08:08 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Heel veel van wat jij noemt bestaat al
Via het LSP kan een ziekenhuis zien wat er lokaal (bij andere ziekenhuizen, huisarts, apotheek) ligt opgeslagen aan gegevens van jou, bijvoorbeeld je medicijngebruik, allergiën en andere medische geschiedenis. Is ook zeer belangrijk als je bewusteloos binnen komt. Dat bestaat echt al. Is de vervanger van het door de Eerste Kamer afgeschoten EPD.quote:Op woensdag 5 april 2023 08:15 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan snap ik niet waarom ik nog steeds overal mijn hele doopceel moet lichten, als ze het met 1 druk op de knop kunnen zien. En ja, ik heb overal toestemming gegeven voor uitwisseling van mijn medische gegevens.
Bij elke triage zijn ze een kwartier tot twintig minuten bezig alles vast te leggen.
Dat krijg je ervan als je een systeem bouwt op wantrouwen in de professional.quote:Op woensdag 5 april 2023 07:11 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Een nieuwe wet die de administratielast in de zorg moet verminderen wordt binnenkort in de eerste kamer behandeld. Maar volgens een zorgexpert zal die wet het probleem niet oplossen. Absurd toch dat Nederland nu een zorgstelsel heeft waarin verpleegkundigen 40% van de tijd bezig zijn met administratie. Geen wonder dat tekort van handen aan het bed. Kijk naar goede voorbeelden in het buitenland en gooi dit stelsel met concurrerende verzekeraars toch overboord.
[..]
Ze hebben hem ook kunnen verhogen dus waarom zou verlagen dan niet lukkenquote:Op dinsdag 4 april 2023 18:40 schreef Hanca het volgende:
Wat mij opvalt is de coronatest. Is dat nog verplicht in Zwitserlandquote:Op dinsdag 4 april 2023 18:46 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]
Dat bewijst dat helemaal nietquote:Op woensdag 5 april 2023 03:41 schreef Lurf het volgende:
[..]
Wat dus bewijst dat btw-verlaging als prijsmaatregel om consumptie te stimuleren niet werkt. En daar ging het nu net om. Het is een ongericht instrument dat ook nog eens lastig uit te voeren is. Een symboolmaatregel noemen we zoiets. Daar zijn politici zoals Moorman wel goed in.
Verkeerde analogie, je kunt prima lego met duplo combineren. Daar is het voor gemaakt.quote:Op woensdag 5 april 2023 07:11 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
De coronatest is in praktisch elk land nog verplicht voor grote samenkomsten en zeker voor ziekenhuisbezoek, volgens mij is Nederland het enige EU land waar je zonder coronatest het ziekenhuis in komt als bezoeker. Maar bij zulke grote samenkomsten is het in het buitenland idd nog heel gebruikelijk, net als voor het bezoek aan oudere mensen.quote:Op woensdag 5 april 2023 09:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wat mij opvalt is de coronatest. Is dat nog verplicht in Zwitserland.
Voor het eerst dat ik dit lees. Ben 6 weken in Nieuw Zeeland geweest end aar was het ook niet.quote:Op woensdag 5 april 2023 09:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
De coronatest is in praktisch elk land nog verplicht voor grote samenkomsten en zeker voor ziekenhuisbezoek, volgens mij is Nederland het enige EU land waar je zonder coronatest het ziekenhuis in komt.
definieer grote samenkomsten?quote:Op woensdag 5 april 2023 09:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
De coronatest is in praktisch elk land nog verplicht voor grote samenkomsten en zeker voor ziekenhuisbezoek, volgens mij is Nederland het enige EU land waar je zonder coronatest het ziekenhuis in komt als bezoeker. Maar bij zulke grote samenkomsten is het in het buitenland idd nog heel gebruikelijk, net als voor het bezoek aan oudere mensen.
Ah, ik kan nu vinden dat in een aantal landen (België bijvoorbeeld vorige week) na Nederland ook de testplicht is verdwenen voor ziekenhuisbezoek.quote:Op woensdag 5 april 2023 09:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Voor het eerst dat ik dit lees. Ben 6 weken in Nieuw Zeeland geweest end aar was het ook niet.
NL heeft heel zijn testfaciliteiten gesloten.
Dit is echt onzin.quote:Op woensdag 5 april 2023 09:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
De coronatest is in praktisch elk land nog verplicht voor grote samenkomsten en zeker voor ziekenhuisbezoek, volgens mij is Nederland het enige EU land waar je zonder coronatest het ziekenhuis in komt als bezoeker. Maar bij zulke grote samenkomsten is het in het buitenland idd nog heel gebruikelijk, net als voor het bezoek aan oudere mensen.
quote:Op woensdag 5 april 2023 09:16 schreef Hanca het volgende:
In Frankrijk en Italië moet je bijvoorbeeld ook nog steeds een mondkapje op in het ziekenhuis.
Ditquote:
Zie bijvoorbeeld hier: https://ciaotutti.nl/coro(...)-vakantie-in-italie/quote:Op woensdag 5 april 2023 09:36 schreef alpeko het volgende:
[..]![]()
Is Covid really dead now? “For me, yes. I haven’t worn a mask for 6 months, not even in the hospital. Someone looks at me wrong, I don’t care. Overall, today the mask is useless like so many probably useless things, for example the excess of tampons, made in these years of delirium”. Alberto Zangrillo, director of Anesthesia-Intensive Care at the San Raffaele hospital in Milan, former coordinator of the second section of the Superior Health Council, has no doubts about the end of the Sars-CoV-2 threat. Interviewed by the ‘Corriere della Sera’, thinking back to the controversies that arose when – already in May 2020 and then again the following year – he defined the pandemic coronavirus as “clinically dead”, the expert assures: “I would do it all over again “.
Het is inderdaad sinds twee of drie weken niet meer zo, dat schrijf ik er al onder. Een heel aantal landen heeft na Nederland de testplicht voor ziekenhuisbezoek er uit gegooid.quote:
Ok maar waar staat er daar dat een test verplicht is?quote:Op woensdag 5 april 2023 09:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zie bijvoorbeeld hier: https://ciaotutti.nl/coro(...)-vakantie-in-italie/
En ik ken ook mensen die er mee te maken hebben gehad begin maart.
Een test is idd niet meer verplicht, dat verbeterde ik mezelf toch al? Maar dat is allemaal van na het afschaffen in Nederland, het document en het debat bij afschaffen in Nederland waren mijn (blijkbaar niet meer helemaal up to date) bronnen.quote:Op woensdag 5 april 2023 09:46 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ok maar waar staat er daar dat een test verplicht is?
Voor zover ik kan vinden geldt dit nog steeds in België.quote:Wat moet je doen als je besmet bent?
“Hiervoor gelden nog steeds dezelfde regels als tijdens de pandemische periode. Wie positief test, moet minstens zeven dagen in isolatie. Dat geldt ook voor mensen die geen symptomen hebben. Als je symptomen hebt, maar geen test hebt afgelegd, raden we aan om thuis te blijven zo lang de symptomen aanhouden.”
Rest van de dag is ook ingepland hiervoorquote:Op woensdag 5 april 2023 11:07 schreef Spablauw214 het volgende:
O er mag onbeperkt geïnterrumpeerd worden. Dat wordt een lange zit
Kon ook niet anders na die truc van als laatste spreken natuurlijk.quote:Op woensdag 5 april 2023 11:07 schreef Spablauw214 het volgende:
O er mag onbeperkt geïnterrumpeerd worden. Dat wordt een lange zit
Twee keer zelfs!quote:Op woensdag 5 april 2023 11:12 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Klaver, ik had het goed voorspeld
Nou. Inderdaad zeg.quote:Op woensdag 5 april 2023 10:25 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]
Denk dat velen in Den Haag niet op deze meevaller hebben gerekend
Zo’n beetje de hele oppositie heeft vanochtend bij elkaar gezeten. Van Wilders tot Klaver. Afspraak: alle ballen op het kabinet.quote:Op woensdag 5 april 2023 11:14 schreef BlackLining het volgende:
Goeie houding van GL in ieder geval. Niet vol tegen de BBB in, dat is verstandig.
GL kan zich bij verkiezingen opwerpen als 'echte groene partij' ipv D66quote:Op woensdag 5 april 2023 11:14 schreef BlackLining het volgende:
Goeie houding van GL in ieder geval. Niet vol tegen de BBB in, dat is verstandig.
wie schrijft zijn teksten eigenlijk?quote:Op woensdag 5 april 2023 11:21 schreef Spablauw214 het volgende:
Het betoog van Wilders is nog nooit zo terecht geweest, het is alleen jammer dat hij elke keer hetzelfde plaatje afdraait.
ook attje kuiken: gewoon groen zijn, meer huizen bouwen en alles beter regelenquote:Op woensdag 5 april 2023 11:22 schreef kladderadatsch het volgende:
Attje Kuiken: "doe waarvoor u bent aangenomen en bestuur dit land"
Martin Bosma naar het schijnt.quote:Op woensdag 5 april 2023 11:22 schreef aTypisch het volgende:
[..]
wie schrijft zijn teksten eigenlijk?
Zoals die ene die Rutte over zich heen kreeg en vervolgens negeerde?quote:Op woensdag 5 april 2023 11:28 schreef Spablauw214 het volgende:
[ twitter ]
Onze vriend gaat hier wel wat kort door de bocht. Als hier een door de volledige oppositie gesteunde MvW uit rolt wordt de druk alsnog wel hoog.
Als je heel cynisch bent, is dat wel de modus operandi van Rutte, zelfs een aangenomen MvA met een duidelijke ondertoon over de vertrouwensvraag lacht hij nog wegquote:Op woensdag 5 april 2023 11:28 schreef Spablauw214 het volgende:
[ twitter ]
Onze vriend gaat hier wel wat kort door de bocht. Als hier een door de volledige oppositie gesteunde MvW uit rolt wordt de druk alsnog wel hoog.
Die was wel aan Rutte gericht en niet aan het kabinet.quote:Op woensdag 5 april 2023 11:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zoals die ene die Rutte over zich heen kreeg en vervolgens negeerde?
Niet relevant.quote:Op woensdag 5 april 2023 11:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Die was wel aan Rutte gericht en niet aan het kabinet.
GeertGPT. Geoefend op een database met 2 originele teksten.quote:Op woensdag 5 april 2023 11:22 schreef aTypisch het volgende:
[..]
wie schrijft zijn teksten eigenlijk?
Alsof dat vertrouwen er ooit geweest is.quote:Op woensdag 5 april 2023 11:39 schreef Spablauw214 het volgende:
De toon lijkt wel oprecht anders dan in eerdere debatten. Het vertrouwen lijkt echt weg te zijn bij de oppositie.
Oke, en nu?quote:Op woensdag 5 april 2023 11:49 schreef Maskerano het volgende:
Omtzigt: je kunt niet tegelijk remmen en gas geven
Hij concludeert: "Als je remt en tegelijkertijd gas geeft, weet je één ding zeker: dan eindig je in de vangrail."
Klopt niet.
quote:Op woensdag 5 april 2023 11:46 schreef Maskerano het volgende:
[..]
GeertGPT. Geoefend op een database met 2 originele teksten.
Zal wel na de lunch zijn.quote:Op woensdag 5 april 2023 11:48 schreef Spablauw214 het volgende:
Het wordt nu al een herhaling van zetten. Alles is eigenlijk al wel gezegd. Pas als we bij de coalitiepartijen zijn wordt het interessant.
Alsof dat uit maakt. Het gaat erom dat hij er geen enkele boodschap aan had. Vroegah was een MvA krachtiger dan een MvW tegenwoordig is.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:02 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Dat was een MvA, niet een MvW.
Maar dat is de schuld van Wilders, niet van Rutte.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:04 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Alsof dat uit maakt. Het gaat erom dat hij er geen enkele boodschap aan had. Vroegah was een MvA krachtiger dan een MvW tegenwoordig is.
Een MvA waarvan de indiener zei er op te zouden zijn afgetreden. Duidt mij dan nog even het verschil met een MvW?quote:Op woensdag 5 april 2023 12:02 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Dat was een MvA, niet een MvW.
Dat het een motie van afkeuring was en niet een motie van wantrouwen, Kaag's latere mening is irrelevant op het moment van indienen was het een MvA en niet een MvW.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:06 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Een MvA waarvan de indiener zei er op te zouden zijn afgetreden. Duidt mij dan nog even het verschil met een MvW?
Nee niet waarquote:Op woensdag 5 april 2023 12:05 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Maar dat is de schuld van Wilders, niet van Rutte.
Dacht dat die degene bedoelde die een meerderheid had, de MvW was inderdaad door de gehele oppositie.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:07 schreef Koffieplanter het volgende:
Het ging ook om een MvW, maar Wienerschnitzels kan niet lezen.
Een motie van Wienerschnitzels?quote:Op woensdag 5 april 2023 12:07 schreef Koffieplanter het volgende:
Het ging ook om een MvW, maar Wienerschnitzels kan niet lezen.
https://nl.wikipedia.org/(...)n_de_Staten-Generaalquote:
Ja, hier ben ik van op de hoogte. Dat Wilders zo'n fan van die dingen is betekent nog niet dat Rutte in zijn recht staat om er één te negeren die door de voltallige oppositie gesteund wordt. Of zelfs een MvA die aangenomen is.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:08 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/(...)n_de_Staten-Generaal
Dat kan je elke crisis wel roepenquote:Op woensdag 5 april 2023 12:09 schreef Jor_Dii het volgende:
Onhoudbare situatie dit, kap er gewoon mee aub.
Dat kan prima, aangezien een meerderheid door stemming zei wel nog vertrouwen te hebben, motie van afkeuring is sowieso een irrelevant middel.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:09 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ja, hier ben ik van op de hoogte. Dat Wilders zo'n fan van die dingen is betekent nog niet dat Rutte in zijn recht staat om er één te negeren die door de voltallige oppositie gesteund wordt. Of zelfs een MvA die aangenomen is.
Ze zei het volgens mij al bij het indienen (althans voor de stemming). Maar de interpretatie van de indienden is wel degelijk relevant bij een motie. De vertrouwensregel is ook niet “als een motie van wantrouwen wordt aangenomen”, maar “als het vertrouwen wordt opgezegd”…quote:Op woensdag 5 april 2023 12:07 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Dat het een motie van afkeuring was en niet een motie van wantrouwen, Kaag's latere mening is irrelevant op het moment van indienen was het een MvA en niet een MvW.
Een MvA is eigenlijk om door de voordeur te kunnen vertrekken. Een MvW is gewoon een rode kaart.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:07 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Dat het een motie van afkeuring was en niet een motie van wantrouwen, Kaag's latere mening is irrelevant op het moment van indienen was het een MvA en niet een MvW.
Tot nu toe is het allemaal vrij voorspelbaar. Ze gaan gewoon door denk ik hoor.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:09 schreef Jor_Dii het volgende:
Onhoudbare situatie dit, kap er gewoon mee aub.
Tuurlijk gaan die door, betonnen plaat voor de kop hebben ze, die gaan niet vanzelf weg helaasquote:Op woensdag 5 april 2023 12:12 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Tot nu toe is het allemaal vrij voorspelbaar. Ze gaan gewoon door denk ik hoor.
Oppositie zal zometeen vooral CDA en D66 kleur moeten laten bekennen om zo de verhoudingen op scherp te stellen. Als D66 zometeen gewoon keihard roept dat wat hun betreft er geen ruimte is voor wijzigingen in het stikstofplan en CDA roept dat ze zonder wijzigingen niet door gaan met dit kabinet dan is dat gewoon het einde van het kabinet (alleen duurt dat dan nog een paar maanden).quote:Op woensdag 5 april 2023 12:12 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Tot nu toe is het allemaal vrij voorspelbaar. Ze gaan gewoon door denk ik hoor.
Ja, ik ga hier gewoon met eenquote:Op woensdag 5 april 2023 12:11 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Dat kan prima, aangezien een meerderheid door stemming zei wel nog vertrouwen te hebben, motie van afkeuring is sowieso een irrelevant middel.
Democratie is toch echt meerderheid+1.
Dat heeft niets met het kabinet verdedigen te maken, onzin is gewoon onzin of het nou goed is voor je punt of niet. en een niet aangenomen motie is gewoon een niet aangenomen motie. Dat is niet opeens aangenomen omdat je het kabinet weg wilt hebben.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:15 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ja, ik ga hier gewoon met eenop reageren. Mensen die dit kabinet nog verdedigen, godverdomme.
CDA gaat er gewoon omheen draaien en geen antwoord gevenquote:Op woensdag 5 april 2023 12:14 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Oppositie zal zometeen vooral CDA en D66 kleur moeten laten bekennen om zo de verhoudingen op scherp te stellen. Als D66 zometeen gewoon keihard roept dat wat hun betreft er geen ruimte is voor wijzigingen in het stikstofplan en CDA roept dat ze zonder wijzigingen niet door gaan met dit kabinet dan is dat gewoon het einde van het kabinet (alleen duurt dat dan nog een paar maanden).
Dus gewoon lekker stoken zometeen als oppositie.
Die motie van afkeuring is aangenomen, dat zeg je net godverdomme zelf nogquote:Op woensdag 5 april 2023 12:16 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Dat heeft niets met het kabinet verdedigen te maken, onzin is gewoon onzin of het nou goed is voor je punt of niet. en een niet aangenomen motie is gewoon een niet aangenomen motie. Dat is niet opeens aangenomen omdat je het kabinet weg wilt hebben.
En dat is geen motie van wantrouwen...quote:Op woensdag 5 april 2023 12:17 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Die motie van afkeuring is aangenomen, dat zeg je net godverdomme zelf nog
Je bent jezelf nu echt belachelijk aan het maken. Typische VVD-stemmer, geen respect voor die lui.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:17 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
En dat is geen motie van wantrouwen.
Je bent gewoon enkel onzin aan het verkondigen en allemaal argumenten aan het verzinnen om je conclusie maar te rechtvaardigen. Maar onzin is gewoon onzin, ondanks dat ik dit kabinet ook weg wil.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:18 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je bent jezelf nu echt belachelijk aan het maken. Typische VVD-stemmer, geen respect voor die lui.
20 jaar geleden had iedere minister de eer aan zichzelf gehouden met een aangenomen motie van afkeuring. Dat is niet omdat het in het regeltjesboek staat (VVD'ers zijn dol op dat regeltjesboek om Rutte te verdedigen), maar omdat het een kwestie van vertrouwen is. Afkeuring = de kamer steunt je niet. Zonder steun heb je geen poot om op te staan in de politiek. Weet je wat het gevolg is van die hele cultuurverandering waarbij we zo diep zijn gezonken dat een aangenomen MvA gewoon compleet genegeerd wordt? De enorme puinhoop waar we nu mee zitten.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:19 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Je bent gewoon enkel onzin aan het verkondigen en allemaal argumenten aan het verzinnen om je conclusie maar te rechtvaardigen. Maar onzin is gewoon onzin, ondanks dat ik dit kabinet ook weg wil.
Had je meer verwacht?quote:Op woensdag 5 april 2023 12:27 schreef Spablauw214 het volgende:
Wat is dit voor gewauwel van die Van Meijeren, de tering zeg
Alsof iemand van BNW een spreekbeurt aan het houden is.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:27 schreef Spablauw214 het volgende:
Wat is dit voor gewauwel van die Van Meijeren, de tering zeg
Van Haha was hilarisch. De kiezer heeft altijd gelijk, sprak hij. De kiezer gaf hem een totaal aantal van welgeteld nul zetels.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:28 schreef TigerXtrm het volgende:
Het is weer wappie uurVan Haga was ook geen touw aan vast te knopen
En dan zijn er nog figuren die dat mens verdedigen in heel dat gezeik met Volt.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:30 schreef Spablauw214 het volgende:
Wat een vreselijk nare, onsympathieke uitstraling heeft die Gündogan toch.
Waarom zou het een het ander uitsluiten?quote:Op woensdag 5 april 2023 12:33 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En dan zijn er nog figuren die dat mens verdedigen in heel dat gezeik met Volt.
Het probleem is dat dat in de eerste termijn helemaal niet boeit. Daar is de tweede termijn voor, de eerste termijn is om verhaal te halen.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:33 schreef Spablauw214 het volgende:
Eerlijk is eerlijk, Gündogan is de eerste die zegt hoe het dan wel moet ipv alleen maar zeggen dat alles de schuld is van het kabinet.
Dat lijkt me een heel slecht idee. Dan roep je het beeld op dat je de coalitie een overlegmogelijkheid geeft. (Ondanks dat ik ook wel weet dat dat overleg allang plaatsgevonden heeft).quote:Op woensdag 5 april 2023 12:34 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Geen lunchpauze? De inbreng van de VVD gaat wel wat tijd kosten lijkt me met alle interrupties.
Capabele voorzitter was nu gaan lunchen.
Ik geloof dat je wat onderschat hoe lang dit debat nog gaat duren met alle interrupties. Einde eerste termijn is net voor het avondeten met een beetje geluk. Tenzij de oppositie alleen met het kabinet wil debatteren, maar dat is zonder Hoekstra ook niet helemaal handig.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat lijkt me een heel slecht idee. Dan roep je het beeld op dat je de coalitie een overlegmogelijkheid geeft. (Ondanks dat ik ook wel weet dat dat overleg allang plaatsgevonden heeft).
Gewoon de eerste termijn afmaken. Dan lunchen we maar tegen 2en.
quote:Op woensdag 5 april 2023 12:34 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Geen lunchpauze? De inbreng van de VVD gaat wel wat tijd kosten lijkt me met alle interrupties.
Capabele voorzitter was nu gaan lunchen.
Jij bedoelt inclusief kabinet? Ik mag aannemen dat we tegen 2 uur half 3 wel klaar zijn met nog 4 sprekers?quote:Op woensdag 5 april 2023 12:37 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Ik geloof dat je wat onderschat hoe lang dit debat nog gaat duren met alle interrupties. Einde eerste termijn is net voor het avondeten met een beetje geluk. Tenzij de oppositie alleen met het kabinet wil debatteren.
Nee hij is er.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:39 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Zie ik nou Hoekstra? Dacht dat die in Brussel zat?
Dat is natuurlijk wel zo. Alle geitenpaadjes en andere oplossingen zijn ook al weggeslagen door de rechter. En eventuele oplossingen van de BBB e.a. zullen dat ook worden.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:42 schreef Cyan9 het volgende:
Gaat de VVD nu inzetten op onmacht omdat alles ze wordt opgedwongen door andere partijen (EU, rechter, etc.)?
Ah, de klassieker.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:42 schreef Cyan9 het volgende:
Gaat de VVD nu inzetten op onmacht omdat alles ze wordt opgedwongen door andere partijen (EU, rechter, etc.)?
Maar wie heeft al die beleid mede bedacht? Nederland heeft net zo goed haar aandeel daarin. Dit is echt krokodillentranen.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:43 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wel zo. Alle geitenpaadjes en andere oplossingen zijn ook al weggeslagen door de rechter.
quote:Op woensdag 5 april 2023 12:43 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wel zo. Alle geitenpaadjes zijn ook al weggeslagen door de rechter.
Schandaligquote:Op woensdag 5 april 2023 12:44 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Maar wie heeft al die beleid mede bedacht? Nederland heeft net zo goed haar aandeel daarin. Dit is echt krokodillentranen.
Alleen is er in Brussel geen meerderheid voor het veranderen van de regels en hebben we als Nederland buiten een veto (die we niet hebben gebruikt 20 en 30 jaar geleden toen deze EU-directives er kwamen) vrij weinig macht.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dan moet je de regels veranderen als je het niet eens bent met de interpretatie van de rechter, ook dat is de democratische rechtsstaat. In Brussel zitten we ook gewoon aan tafel hè?
Oh ik dacht dat de VVD-take was dat Rutte door zijn senioriteit zo veel meer invloed had?quote:Op woensdag 5 april 2023 12:45 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Alleen is er in Brussel geen meerderheid voor het veranderen van de regels en hebben we als Nederland buiten een veto (die we niet hebben gebruikt 20 en 30 jaar geleden) vrij weinig macht.
Nederland heeft heus wel invloed in Europa. Er is inderdaad zo'n vetorecht. Daar kan je heel veel meespelen.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:45 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Alleen is er in Brussel geen meerderheid voor het veranderen van de regels en hebben we als Nederland buiten een veto (die we niet hebben gebruikt 20 en 30 jaar geleden toen deze EU-directives er kwamen) vrij weinig macht.
Vast wel alleen is dit een issue dat echt niemand in de EU wat boeit op Nederland en Vlaanderen na.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:46 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Oh ik dacht dat de VVD-take was dat Rutte door zijn senioriteit zo veel meer invloed had?
Maar dat bedoel ik er is vanuit de EU geen enkele incentive om dit beleid te veranderen.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:46 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Nederland heeft heus wel invloed in Europa. Er is inderdaad zo'n vetorecht. Daar kan je heel veel meespelen.
Er is al jaren irritatie dat Nederland in Europa allerlei dingen wil opleggen aan anderen, maar zelf er geen zak aan doet. Wij eisen veel maar willen er zelf niets voor inleveren.
Als het niemand wat boeit dan is het vast prima uit te onderhandelen. Dan is het immers makkelijk weggeven.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:47 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Vast wel alleen is dit een issue dat echt niemand in de EU wat boeit op Nederland en Vlaanderen na.
Nee want het is milieu en alles moet pro-milieu. Dus het boeit ze dan weer wel net genoeg dat ze het ook niet gaan veranderen want dan zijn ze opeens anti-milieu.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:47 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als het niemand wat boeit dan is het vast prima uit te onderhandelen. Dan is het immers makkelijk weggeven.
Nederland heeft gewoon overal mee ingestemd. Het kabinet heeft zichzelf vastgeluld in Europa. Het was ook geen probleem geweest als het kabinet voortvarend ermee aan de slag ging en niet telkens dingen gingen afschuiven.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:48 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Nee want het is milieu en alles moet pro-milieu. Dus het boeit ze dan weer wel net genoeg dat ze het ook niet gaan veranderen want dan zijn ze opeens anti-milieu.
Je zit als Nederland gewoon vast, tenzij je uit de EU gaat.
Leuke dooddoener wel. Er zitten ongeveer nog duizend stappen voor dat je daar uit komt. Maar dat is natuurlijk lastig, ik snap dat wel. Maar dit soort trucage doet echt geen recht aan de werkelijkheid.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:48 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Je zit als Nederland gewoon vast, tenzij je uit de EU gaat.
Dat als je “de politiek van het moeten” als grote oorzaak aanwijst dat je dan ook moet stoppen met “het moet van het regeerakkoord”.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:55 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wat zei hij? Ik was net even weg.
Van mij mag het stikstof idee van de BBB wel eens uitgelegd, doorgemeten en beoordeeld worden en ik zou graag willen weten wat de consequenties zijn als we ons niet aan Europa en de uitspraken van de RvS houden.quote:Op woensdag 5 april 2023 12:43 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wel zo. Alle geitenpaadjes en andere oplossingen zijn ook al weggeslagen door de rechter. En eventuele oplossingen van de BBB e.a. zullen dat ook worden.
Dus tenzij je uit de EU wilt stappen, zijn er geen andere mogelijkheden.
"Ja, ik heb met 6 bier achter de kiezen een gezin doodgereden. Maar ik heb ook richting aangegeven!"quote:Op woensdag 5 april 2023 12:47 schreef Spablauw214 het volgende:
“Er gaan ook dingen goed”.
Wat een wanvertoning.
Simpel die consequenties dan gaan we zeer hoge boetes krijgen van de EU, uitgesloten worden van stemmingen en in het ergste geval eruit getrapt worden. Dat kan gewoon simpelweg niet.quote:Op woensdag 5 april 2023 13:03 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Van mij mag het stikstof idee van de BBB wel eens uitgelegd, doorgemeten en beoordeeld worden en ik zou graag willen weten wat de consequenties zijn als we ons niet aan Europa en de uitspraken van de RvS houden.
Iedereen is een beetje een karikatuur van zichzelf geworden en bezig met leuke Youtube-filmpjes te maken. Daarnaast is van de huidige fractievoorzitters minstens de helft gewoon incapabel als fractievoorzitter.quote:Op woensdag 5 april 2023 13:11 schreef GrumpyFish het volgende:
Ik heb al jaren geen debatten meer live gekeken maar is het nu zoveel dommer geworden of ligt dat aan mij?
Er is geen mechanisme om een land uit de EU te zetten dus dat is bullshit.quote:Op woensdag 5 april 2023 13:12 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Simpel die consequenties dan gaan we zeer hoge boetes krijgen van de EU, uitgesloten worden van stemmingen en in het ergste geval eruit getrapt worden. Dat kan gewoon simpelweg niet.
Er was ook geen mechanisme om eruit te stappen...quote:Op woensdag 5 april 2023 13:13 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Er is geen mechanisme om een land uit de EU te zetten dus dat is bullshit.
Het is natuurlijk ook wel schrijnend. Het is niet alsof er ad hoc zaken worden besloten in Brussel en het kabinet plots uitvoering dient te geven aan die ad hoc regelgeving. Nee kabinetten weten al decennia gewoon waar ze aan toe zijn, alleen blijven ze maar gemakzuchtig doen alsof de regelgeving niet bestaat en als ze er vervolgens door rechters op worden gewezen, dan ligt het plots allemaal aan Brussel. Maar goed, bij Hermans heb ik sowieso wel het idee dat alles haar een beetje overkomt.quote:
Natuurlijk wel. Die stond altijd gewoon in de verdragen.quote:Op woensdag 5 april 2023 13:14 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Er was ook geen mechanisme om eruit te stappen...
Kuiken zegt nu dan ook terecht dat er wel heel weinig reflectie is bij Sophie Hermans. Ze is fractievoorzitter van grootste partij en zit in coalitie.quote:Op woensdag 5 april 2023 13:14 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is natuurlijk ook wel schrijnend. Het is niet alsof er ad hoc zaken worden besloten in Brussel en het kabinet plots uitvoering dient te geven aan die ad hoc regelgeving. Nee kabinetten weten al decennia gewoon waar ze aan toe zijn, alleen blijven ze maar gemakzuchtig doen alsof de regelgeving niet bestaat en als ze er vervolgens door rechters op worden gewezen, dan ligt het plots allemaal aan Brussel. Maar goed, bij Hermans heb ik sowieso wel het idee dat alles haar een beetje overkomt.
Als de EU daadwerkelijk zo'n verstikkende werking heeft, is het dan sowieso niet goed om afscheid te nemen of de boel drastisch te hervormen?quote:Op woensdag 5 april 2023 13:12 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Simpel die consequenties dan gaan we zeer hoge boetes krijgen van de EU, uitgesloten worden van stemmingen en in het ergste geval eruit getrapt worden. Dat kan gewoon simpelweg niet.
En voor schorsing van de rechten van een lidstaat moet je een ernstige schending van “de beginselen van vrijheid, democratie, eerbiediging van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden, en van de rechtsstaat” hebben. Die zie ik ook nog niet 1,2,3 vliegen als ik eerlijk ben.quote:Op woensdag 5 april 2023 13:13 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Er is geen mechanisme om een land uit de EU te zetten dus dat is bullshit.
Je bent in de war met de eurozone. Daar is inderdaad altijd over gezegd dat de euro onomkeerbaar is. Daarom kon bijvoorbeeld Griekenland er niet (tijdelijk) uit gezet worden.quote:Op woensdag 5 april 2023 13:14 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Heb je ooit de EU verdragen gelezen? Die mogelijkheid heeft er namelijk altijd in gestaan.quote:Op woensdag 5 april 2023 13:14 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Weet niet of we met de alternatieven nu van de regen in de drup komen?quote:Op woensdag 5 april 2023 13:12 schreef Nattekat het volgende:
De VVD gaat echt helemaal naar de tering zodra Rutte daar weg is. Je zou hem nog net geen autoongeluk toewensen om dit land te redden.
Dit is dus de stuitende arrogentie van Nederland geweest. Gedacht dat de rest zich aan ons gaat aanpassen en dus geëist dat allerlei bevoegdheden naar de Unie gingen.quote:Op woensdag 5 april 2023 13:16 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Als de EU daadwerkelijk zo'n verstikkende werking heeft, is het dan sowieso niet goed om afscheid te nemen of de boel drastisch te hervormen?
Dan zijn Polen en Hongarije eerder aan de beurt.quote:Op woensdag 5 april 2023 13:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En voor schorsing van de rechten van een lidstaat moet je een ernstige schending van “de beginselen van vrijheid, democratie, eerbiediging van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden, en van de rechtsstaat” hebben. Die zie ik ook nog niet 1,2,3 vliegen als ik eerlijk ben.
Die is daar toch ook naar binnen gereden op de gouden kruiwagen van pa.quote:Op woensdag 5 april 2023 13:18 schreef BlackLining het volgende:
Het lijkt toch altijd zo alsof Hermans elk moment in huilen kan uitbarsten.
En dat is eigenlijk elk debat zo. Zo verongelijkt dat niet iedereen staat te juichen om de VVD.
Ze zit daar dan ook niet op basis van haar kwaliteiten hè.quote:Op woensdag 5 april 2023 13:18 schreef BlackLining het volgende:
Het lijkt toch altijd zo alsof Hermans elk moment in huilen kan uitbarsten.
En dat is eigenlijk elk debat zo. Zo verongelijkt dat niet iedereen staat te juichen om de VVD.
Dat is ook het tragische. Je kunt feitelijk ook gewoon niet zonder de VVD. Het is óf de VVD met het hele zooitje rechtse partijtjes óf het centrum met VVD.quote:Op woensdag 5 april 2023 13:17 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Weet niet of we met de alternatieven nu van de regen in de drup komen?
Ik zou er nu geen geld op zetten dat de VVD een verkiezing weet te winnen. Het is nu echt geen uitgemaakte zaak meer.quote:Op woensdag 5 april 2023 13:21 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is ook het tragische. Je kunt feitelijk ook gewoon niet zonder de VVD. Het is óf de VVD met het hele zooitje rechtse partijtjes óf het centrum met VVD.
Aangevuld met de ijkpunten zoals aangegeven door Johan Remkes.quote:Op woensdag 5 april 2023 13:23 schreef Frozen-assassin het volgende:
Hermans heeft wel kunst van Rutte overgenomen om hele langdradige antwoorden te geven waarin ze niet op inhoudt ingaat.
enigszins inhoudelijk oppositie voeren is voldoende in 2023quote:Op woensdag 5 april 2023 13:22 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Zouden al die mensen die altijd roepen op Omtzigt te stemmen ooit naar Omtzigt luisteren, want het zijn weer zijn onsamenhangende teksten. Waarbij die zelf halverwege ook de draad kwijt raakt.
quote:Op woensdag 5 april 2023 13:27 schreef OmniRocket het volgende:
wacht nog maar even met bouwen, graag huizenprijzen omhoog dit jaar.
Want de verdubbeling van de afgelopen 5 jaar was nog niet genoeg?quote:Op woensdag 5 april 2023 13:27 schreef OmniRocket het volgende:
wacht nog maar even met bouwen, graag huizenprijzen omhoog dit jaar.
Deze ga ik inlijsten.quote:Op woensdag 5 april 2023 13:29 schreef Frozen-assassin het volgende:
"Ik accepteer geen politieke spelletjes"
en dat een Tata Steel in 1 van de dichtstbevolkte landen ter wereld misschien ook niet zo handig is.quote:Op woensdag 5 april 2023 13:30 schreef monkyyy het volgende:
De kern van het probleem is natuurlijk dat er circa 34.000 kg koeienschijt per jaar over iedere hectare landbouwgrond wordt uitgestort.
En dat dat misschien maar eens een beetje minder moet.
IK MOET NIETS!!quote:Op woensdag 5 april 2023 13:30 schreef monkyyy het volgende:
De kern van het probleem is natuurlijk dat er circa 34.000 kg koeienschijt per jaar over iedere hectare landbouwgrond wordt uitgestort.
En dat dat misschien maar eens een beetje minder moet.
Die moeten ook opbokken inderdaad.quote:Op woensdag 5 april 2023 13:31 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
en dat een Tata Steel in 1 van de dichtstbevolkte landen ter wereld misschien ook niet zo handig is.
Dat hoeven ze ook helemaal niet. Dat was nou juist het punt dat ik maakte.quote:Op woensdag 5 april 2023 13:23 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik zou er nu geen geld op zetten dat de VVD een verkiezing weet te winnen. Het is nu echt geen uitgemaakte zaak meer.
Ik hoor het al. Jij hebt er zogezegd schijt aan.quote:
Ik denk dat het voor het grote geheel veel beter is als die fabriek hier blijft. Het enige wat ze tegenhoudt te verkassen naar China oid (wat ons ook nog eens meer afhankelijk maakt van dat kutland) is het feit dat ze met niets moeten beginnen, want reken er maar op dat ze met de soepelere milieuregels liever vandaag dan morgen verhuizen.quote:Op woensdag 5 april 2023 13:31 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
en dat een Tata Steel in 1 van de dichtstbevolkte landen ter wereld misschien ook niet zo handig is.
Het is wel in 1 keer bijna 3% algemene stikstofreductie van de 50% die we schijnen te moeten halen. Het is in ieder geval een betere optie dan Schiphol te sluiten of te reduceren tot een regionaal vliegveld.quote:Op woensdag 5 april 2023 13:33 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik denk dat het voor het grote geheel veel beter is als die fabriek hier blijft. Het enige wat ze tegenhoudt te verkassen naar China oid (wat ons ook nog eens meer afhankelijk maakt van dat kutland) is het feit dat ze met niets moeten beginnen, want reken er maar op dat ze met de soepelere milieuregels liever vandaag dan morgen verhuizen.
Tegelijkertijd is dat ook alleen maar relevant in de directe omgeving van Tata voor wat betreft het stikstofprobleem.quote:Op woensdag 5 april 2023 13:36 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Het is wel in 1 keer bijna 3% algemene stikstofreductie van de 50% die we schijnen te moeten halen. Het is in ieder geval een betere optie dan Schiphol te sluiten of te reduceren tot een regionaal vliegveld.
Dat is het ook, dat zal D66 ook zometeen zeggen. Wat CDA dan gaat zeggen is dan weer interessant.quote:Op woensdag 5 april 2023 13:36 schreef Spablauw214 het volgende:
Hermans zegt nu toch dat er eigenlijk niks te onderhandelen valt. Dan is het kabinet toch gewoon klaar.
quote:Op woensdag 5 april 2023 13:33 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik hoor het al. Jij hebt er zogezegd schijt aan.
Niet echt, want buiten die directe omgevingseisen is er ook de algemene 50% stikstofreductie voor heel Nederland en daar helpt dat wel bij. Dat het enkel een papieren nut heeft buiten de directe omgeving ben ik met je eens.quote:Op woensdag 5 april 2023 13:38 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Tegelijkertijd is dat ook alleen maar relevant in de directe omgeving van Tata voor wat betreft het stikstofprobleem.
Het is het standaardriedeltje dat je niet kunt besturen of leiding geven aan een organisatie als je geen uitgebreide ervaring hebt in een specifiek vakgebied. Iedere IT-bestuurder een IT-achtergrond, iedere zorgbestuurder een studie geneeskunde met bijbehorende werkervaring en ga zo maar door.quote:
Als ze vandaag nog opstappen is het misschien al klaar.quote:Op woensdag 5 april 2023 13:41 schreef Monolith het volgende:
Kan iemand deze man even uit de kamer gooien, zodat het weer over de inhoud kan gaan?
Volgens Maurice niet.quote:Op woensdag 5 april 2023 13:42 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als ze vandaag nog opstappen is het misschien al klaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |