SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
Een buitgemaakte die ze weer werkend gekregen hebben denk ik. Zo'n ding kan in Bakhmut een gamechanger zijn!quote:Op donderdag 19 januari 2023 16:24 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik zag het ook in de comments, maar die heeft Oekraïne toch niet?
Flaktürmequote:Op donderdag 19 januari 2023 16:30 schreef myShizzle het volgende:
Moskou wordt alvast beveiligd
[ twitter ]
Nouja we noemden het een oorlogsmisdaad in het begin van de oorlog, dus ik zou er nog steeds niet zo'n voorstander van zijn. Niet dat de orks veel krediet hebben als het om oorlogsmisdaden gaat natuurlijk.quote:Op donderdag 19 januari 2023 16:41 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Een buitgemaakte die ze weer werkend gekregen hebben denk ik. Zo'n ding kan in Bakhmut een gamechanger zijn!
Ok ik vind dit een raar statement van ze. Je steunt ze qua materieel maar verder is het fout wat ze doen? Is Iran zich voorzichtig aan het distantieren van Putin?quote:
Iran zegt gewoon wat Servie en Kazachstan ook zeggen en wat Luka ook wilquote:Op donderdag 19 januari 2023 17:09 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ok ik vind dit een raar statement van ze. Je steunt ze qua materieel maar verder is het fout wat ze doen? Is Iran zich voorzichtig aan het distantieren van Putin?
Ze hebben het geld hard nodig maar zijn ook bang voor nog meer sancties?quote:Op donderdag 19 januari 2023 17:09 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ok ik vind dit een raar statement van ze. Je steunt ze qua materieel maar verder is het fout wat ze doen? Is Iran zich voorzichtig aan het distantieren van Putin?
Ik weet niet of Iran nog harder gesanctioneerd kan worden dan nu al het geval is. Vind het echt een opvallende uitspraak.quote:Op donderdag 19 januari 2023 17:13 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Ze hebben het geld hard nodig maar zijn ook bang voor nog meer sancties?
Ik vind het ook een opvallende uitspraak hoor.quote:Op donderdag 19 januari 2023 17:17 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ik weet niet of Iran nog harder gesanctioneerd kan worden dan nu al het geval is. Vind het echt een opvallende uitspraak.
Waarom eigenlijk? Ze willen gewoon geld verdienen aan een oorlog maar steunen de annexaties niet.quote:Op donderdag 19 januari 2023 17:17 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ik weet niet of Iran nog harder gesanctioneerd kan worden dan nu al het geval is. Vind het echt een opvallende uitspraak.
de annexaties van Poetin kun je maar beter niet steunen want dan ben jij de volgende , Assad durft het niet eens te zeggen , wnat dan gaat ie volgende week het raam uitquote:Op donderdag 19 januari 2023 17:29 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk? Ze willen gewoon geld verdienen aan een oorlog maar steunen de annexaties niet.
Europa begint het Poetin's oorlog een beetje zat te worden. Dan krijg je dat.quote:Op donderdag 19 januari 2023 17:35 schreef skysherrif het volgende:
De denen die al hun caesars naar oekraine sturen, jezus het is echt absurd wat oekraine straks allemaal binnen gaat krijgen![]()
Steun is een groot woord hé?quote:Op donderdag 19 januari 2023 17:09 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Omdat wij het niet leuk vinden als je wapentuig aan iemand verkoopt, die wij niet leuk vinden.quote:Op donderdag 19 januari 2023 17:29 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk? Ze willen gewoon geld verdienen aan een oorlog maar steunen de annexaties niet.
Ik denk dat het niet geheel toevallig is dat ook servie vandaag of gister zegt dat ze de invasie afkeuren.quote:Op donderdag 19 januari 2023 17:09 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ik vind het wel mooi dat die Russen die dingen nu zelf op hun bakkes krijgen. Jammer dat ze thuis niet kunnen vertellen hoe gruwelijk het isquote:Op donderdag 19 januari 2023 17:06 schreef speknek het volgende:
[..]
Nouja we noemden het een oorlogsmisdaad in het begin van de oorlog, dus ik zou er nog steeds niet zo'n voorstander van zijn. Niet dat de orks veel krediet hebben als het om oorlogsmisdaden gaat natuurlijk.
Iran trekt zijn keutel nu ook in?quote:
Was dat niet omdat de Russen ze tegen burgerdoelen gebruikten? Lijkt me nu niet echt het geval.quote:Op donderdag 19 januari 2023 17:06 schreef speknek het volgende:
[..]
Nouja we noemden het een oorlogsmisdaad in het begin van de oorlog, dus ik zou er nog steeds niet zo'n voorstander van zijn. Niet dat de orks veel krediet hebben als het om oorlogsmisdaden gaat natuurlijk.
Ook wel beetje Fransjes pesten: tis toch een beetje oud/slecht wat het eerste op moet.quote:Op donderdag 19 januari 2023 17:39 schreef Ulx het volgende:
[..]
Europa begint het Poetin's oorlog een beetje zat te worden. Dan krijg je dat.
Ja, die dingen werden ook gewoon op steden geschoten. Oa Mariupol.quote:Op donderdag 19 januari 2023 18:00 schreef Ulx het volgende:
[..]
Was dat niet omdat de Russen ze tegen burgerdoelen gebruikten? Lijkt me nu niet echt het geval.
Ik denk het niet. Denemarken heeft ze in 2017 gekocht. De eerste 15 werden geleverd in 2021 en er staan nog vier bestellingen open. Denemarken gaat ook nieuwe aanschaffen.quote:Op donderdag 19 januari 2023 18:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ook wel beetje Fransjes pesten: tis toch een beetje oud/slecht wat het eerste op moet.
Volgens mij was dit overigens gewoon een simpele javelinquote:Op donderdag 19 januari 2023 16:41 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Een buitgemaakte die ze weer werkend gekregen hebben denk ik. Zo'n ding kan in Bakhmut een gamechanger zijn!
Geef idd ander licht.quote:Op donderdag 19 januari 2023 18:02 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Denemarken heeft ze in 2017 gekocht. De eerste 15 werden geleverd in 2021 en er staan nog vier bestellingen open. Denemarken gaat ook nieuwe aanschaffen.
Wel een grote explosie en schokgolf voor een Javelin.quote:Op donderdag 19 januari 2023 18:03 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Volgens mij was dit overigens gewoon een simpele javelin
[ afbeelding ]
Misschien een secondary blast van het een of ander dat rond het doel lag.quote:Op donderdag 19 januari 2023 18:08 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Wel een grote explosie en schokgolf voor een Javelin.
Komt denk ik vooral ook door wat er geraakt mee werd en weersomstandigheden.quote:Op donderdag 19 januari 2023 18:08 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Wel een grote explosie en schokgolf voor een Javelin.
Ik ben om. Ik vind dat Oekraïne helemaal niks meer moet aannemen van Duitsland. Gewoon uit principe.quote:
Of misschien geeft Duitsland toestemming. Geen idee. Maar:quote:Op donderdag 19 januari 2023 18:16 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Dus ongeacht of Duitsland geen toestemming geeft
Lekker boeiend die toestemming, Oekraïne heeft die dingen nodig.quote:Op donderdag 19 januari 2023 18:16 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Dus ongeacht of Duitsland geen toestemming geeft
Ja, daar heb je wel gelijk in.quote:Op donderdag 19 januari 2023 18:11 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Komt denk ik vooral ook door wat er geraakt mee werd en weersomstandigheden.
maar de 'trajectory' en van hoe dichtbij het wordt afgevuurd lijkt me een javelin, en een javelin heeft als het raak schiet ook echt een grote explosie overigens
Anders zijn ze de volgende op Poetins lijstje van euroasia ruslandquote:Op donderdag 19 januari 2023 17:53 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Ik denk dat het niet geheel toevallig is dat ook servie vandaag of gister zegt dat ze de invasie afkeuren.
Ik weet niet of Poetin veel naar Rob van Wijk luistert de laatste tijdquote:Op donderdag 19 januari 2023 18:14 schreef phpmystyle het volgende:
Rob de Wijk herhaalt weer eens het geen NAVO conflict is.
Misschien hierom, was gisteren in het nieuws:quote:Op donderdag 19 januari 2023 17:17 schreef Barbusse het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)re-isolatie-van-iranquote:De Iraanse Revolutionaire Garde moet op de terreurlijst komen, vinden bijna alle Europarlementariërs. Op die manier moet er meer druk komen op het regime, dat met het elitekorps hard optreedt tegen demonstranten in Iran en al meerdere betogers heeft geëxecuteerd. Het Europees Parlement stemt daar vanmiddag over in Straatsburg.
Goed plan om je nog enige Europese vriendje binnen te vallen ja. Ze zullen wel weer gratis paspoorten uitdelen zeker.quote:Op donderdag 19 januari 2023 18:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Anders zijn ze de volgende op Poetins lijstje van euroasia rusland
De echte Spot, van de Boston Dynamics godenquote:Op donderdag 19 januari 2023 18:43 schreef polderturk het volgende:
Demonstratie.
Ali Baba robothond met een machinegeweer op de rug. Levens gevaarlijk.
Is voor abonneesquote:Op donderdag 19 januari 2023 18:52 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Interessant artikel:
https://fd.nl/samenleving(...)119&utm_term=app-ios
Was net ook in 1Vandaag, een voor en tegenstanderquote:Op donderdag 19 januari 2023 18:57 schreef AchJa het volgende:
[ afbeelding ]
Verder nog niks bekend van wat het precies gaat worden.
Punt is natuurlijk dat vier systemen ook te weinig is, terwijl je wel, door mee te doen met een groep landen, op deze manier het systeem in een klein beetje zinnige aantallen naar Oekraïne kan sturen. Nu nieuwe systemen bestellen en in de tussentijd de Amerikanen maar lief aankijken dat ze niet uit de NAVO stappen (dat is als Rutte een goed politicus is iets wat hij bij zijn afgelopen bezoek heeft besproken).quote:Op donderdag 19 januari 2023 18:57 schreef AchJa het volgende:
[ afbeelding ]
De Chinese versie kost $3000quote:Op donderdag 19 januari 2023 18:51 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
De echte Spot, van de Boston Dynamics goden, kost 75.000 dollar.
Daar moet je dan zelf nog een geweer op MacGyveren met ducttape en een paperclip.
Ja als ze het een goed plan zouden vinden dat andere landen geannexeerd wordenquote:Op donderdag 19 januari 2023 18:47 schreef Dven het volgende:
[..]
Goed plan om je nog enige Europese vriendje binnen te vallen ja. Ze zullen wel weer gratis paspoorten uitdelen zeker.
quote:Russen hebben geen visum nodig voor Servië.
De regering schat dat er inmiddels zo'n 15.000 Russen in Servië onderdak hebben gevonden, vooral in de hoofdstad Belgrado.
Ook meldt het handelsregister meer dan 1.500 nieuwe Russische bedrijven.
Maar die gastvrijheid keert zich nu tegen de eigen bevolking, die een stuk minder te besteden heeft dan de Russen die halsoverkop het vliegtuig pakken. "
De huren in Belgrado zijn in een paar maanden tijd met 40 tot 60 procent gestegen, in populaire delen van het centrum zelfs verdubbeld.", weet Nikola Cobic, makelaar bij City Expert, een van de grootste woningbemiddelaars in Belgrado. "Voor elke woning zijn er minimaal tien Russen die willen kijken. Tachtig procent van onze klanten zijn nu Russen."
In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat ik direct gevaar nou niet meteen zie voor Nederland en met mij zullen velen zo denken.quote:Op donderdag 19 januari 2023 18:57 schreef AchJa het volgende:
[ afbeelding ]
Maar dat grote probleem hebben we toch wel als het zo ver komt en dan gaat die ene patriot het verschil ook niet meer maken.quote:Op donderdag 19 januari 2023 19:05 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat ik direct gevaar nou niet meteen zie voor Nederland en met mij zullen velen zo denken.
Als het mis gaat ben ik en met bij velen een domme lul en hebben we een groot probleem.
Nieuwe kopen is inderdaad geen overbodige luxe. Dat klopt. Idem voor een heleboel andere defensiezaken.quote:Op donderdag 19 januari 2023 18:57 schreef AchJa het volgende:
[ afbeelding ]
Dat weet je niet.quote:Op donderdag 19 januari 2023 19:08 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dat grote probleem hebben we toch wel als het zo ver komt en dan gaat die ene patriot het verschil ook niet meer maken.
Nee, maar def vind ook dat ze veel meer nodig hebben.quote:Op donderdag 19 januari 2023 19:08 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dat grote probleem hebben we toch wel als het zo ver komt en dan gaat die ene patriot het verschil ook niet meer maken.
Ik acht het zeer onwaarschijnlijk en voor zover toch vind ik het een aanvaardbaar risico.quote:
2024 def uitgave van 3%. Je staat in de rij voor nieuwe spullen, maar geld komt er.quote:Op donderdag 19 januari 2023 19:08 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nieuwe kopen is inderdaad geen overbodige luxe. Dat klopt. Idem voor een heleboel andere defensiezaken.
En dat moet op de (middel-)langetermijn ook. Maar dat vind ik maar heel beperkt een argument om op de korte termijn UA niet te helpen.quote:Op donderdag 19 januari 2023 19:09 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Nee, maar def vind ook dat ze veel meer nodig hebben.
We zitten wel achter Duitsland en Polen hé. Dus als iemand het kan missen, dan zijn wij het. Eerder dan Duitsland of Polen. Wel is de bescherming van Rotterdam cruciaal. Dus alleen daarvoor moeten we niet alles weggeven. Ook natuurlijk omdat we vanwege de bezuinigingen al teveel hebben weggedaan. Ik las laatst dat defensie nieuwe voertuigen heeft gekocht in Nederland zelf. Dan lijkt mij een prima voorbeeld voor een puike aankoop. Dit is allemaal materiaal dat je vooral in crisissituatie nodig hebt, dan koop je het graag in bij iemand die gelijksoortige belangen heeft.quote:Op donderdag 19 januari 2023 18:57 schreef AchJa het volgende:
[ afbeelding ]
En dat is betalen bij levering? Of bij bestellen?quote:Op donderdag 19 januari 2023 19:10 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
2024 def uitgave van 3%. Je staat in de rij voor nieuwe spullen, maar geld komt er.
Dat vind ik ook. Wel jammer dat het uit eigen materiaal moet komen wel.quote:Op donderdag 19 januari 2023 19:11 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En dat moet op de (middel-)langetermijn ook. Maar dat vind ik maar heel beperkt een argument om op de korte termijn UA niet te helpen.
Goed verhaal van Cobelens. Dat HCSS (De Wijk) dat blijft toch wel een heel bijzonder clubje.quote:Op donderdag 19 januari 2023 18:59 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Was net ook in 1Vandaag, een voor en tegenstander
https://eenvandaag.avrotr(...)worst-case-scenario/
3% besteden aan defensie, dat kan ook zijn extra kroketten bij de lunch en een mooie slaapzaal , 40 drones en hogere salarissen en betere trainingen voor IT personeelquote:Op donderdag 19 januari 2023 19:12 schreef Ulx het volgende:
[..]
En dat is betalen bij levering? Of bij bestellen?
Ja, ze doen het nu in hun broek omdat ze weten wat er allemaal op ze af gaat komen. .quote:Op donderdag 19 januari 2023 19:25 schreef theguyver het volgende:
https://www.reuters.com/w(...)-ukraine-2023-01-19/
MOSCOW, Jan 19 (Reuters) - An ally of President Vladimir Putin warned NATO on Thursday that a defeat of Russia in Ukraine could trigger a nuclear war, while the head of the Russian Orthodox Church said the world would end if the West tried to destroy Russia.
Een nieuwe week een nieuwe nuke dreigement.
could would ifquote:Op donderdag 19 januari 2023 19:25 schreef theguyver het volgende:
MOSCOW, Jan 19 (Reuters) - An ally of President Vladimir Putin warned NATO on Thursday that a defeat of Russia in Ukraine could trigger a nuclear war, while the head of the Russian Orthodox Church said the world would end if the West tried to destroy Russia.
Tjah, allemaal linkse jan doedels.quote:Op donderdag 19 januari 2023 19:26 schreef michaelmoore het volgende:
Noord Korea lijkt me ook wel een competent stel generaals te hebben met veel praktijkervaring, net als Rusland
[ afbeelding ]
NOEKSquote:Op donderdag 19 januari 2023 19:25 schreef theguyver het volgende:
Opvallend dat Wijninga en Cobelens beiden commandant van een Patriot-eenheid zijn geweest, maar toch volkomen tegenovergestelde meningen hebben over de huidige noodzaak om die systemen hier in Nederland te hebben, en of het mogelijk is om slechts delen van het systeem te leveren.quote:Op donderdag 19 januari 2023 19:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Goed verhaal van Cobelens. Dat HCSS (De Wijk) dat blijft toch wel een heel bijzonder clubje.
Veel Flippofans daar.quote:Op donderdag 19 januari 2023 19:26 schreef michaelmoore het volgende:
Noord Korea lijkt me ook wel een competent stel generaals te hebben met veel praktijkervaring, net als Rusland
[ afbeelding ]
Goedenavond u spreekt met carnavalsvereniging cv het raketje, wij zijn op zoek naar onze prins…quote:Op donderdag 19 januari 2023 19:26 schreef michaelmoore het volgende:
[ afbeelding ]
De Patriot is een NATO asset aangezien het een niche-capaciteit is. Alleen Nederland, Duitsland, Spanje en Griekenland beschikken er vooralsnog als NATO leden binnen europa over, Zweden heeft ze ook maar nog geen NATO lid. En de PAC-3 missile capaciteit is nog dunner gezaaid. NATO breed zitten we al heel mager in de air-defense middelen...quote:Op donderdag 19 januari 2023 19:12 schreef Jojoke het volgende:
We zitten wel achter Duitsland en Polen hé. Dus als iemand het kan missen, dan zijn wij het. Eerder dan Duitsland of Polen. Wel is de bescherming van Rotterdam cruciaal. Dus alleen daarvoor moeten we niet alles weggeven. Ook natuurlijk omdat we vanwege de bezuinigingen al teveel hebben weggedaan. Ik las laatst dat defensie nieuwe voertuigen heeft gekocht in Nederland zelf. Dan lijkt mij een prima voorbeeld voor een puike aankoop. Dit is allemaal materiaal dat je vooral in crisissituatie nodig hebt, dan koop je het graag in bij iemand die gelijksoortige belangen heeft.
Heeft Erdolf de S400 eigenlijk al?quote:Op donderdag 19 januari 2023 19:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
De Patriot is een NATO asset aangezien het een niche-capaciteit is. Alleen Nederland, Duitsland, Spanje en Griekenland beschikken er vooralsnog als NATO leden binnen europa over, Zweden heeft ze ook maar nog geen NATO lid. En de PAC-3 missile capaciteit is nog dunner gezaaid. NATO breed zitten we al heel mager in de air-defense middelen...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
Competent genoeg om gesalueerd te worden door 45.quote:Op donderdag 19 januari 2023 19:26 schreef michaelmoore het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 19 januari 2023 19:51 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Heeft Erdolf de S400 eigenlijk al?Ben toch wel benieuwd of hij er al spijt van heeft…SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.zie email 27 oktober
Met het verschil dat Wijninga redelijk recent commandant GGW (kolonel) is geweest en bijna zijn hele carriere bij de Groepen Geleide Wapens heeft gediend en dus prima weet hoe de vlag er atm bij hangt. En Cobelens nog in de koude oorlog een blauwe maandag squadron commandant (majoor) is geweest bij 5 GGW toen dat hele circus nog in Duitsland zat...quote:Op donderdag 19 januari 2023 19:36 schreef Jemoederniet het volgende:
Opvallend dat Wijninga en Cobelens beiden commandant van een Patriot-eenheid zijn geweest, maar toch volkomen tegenovergestelde meningen hebben over de huidige noodzaak om die systemen hier in Nederland te hebben, en of het mogelijk is om slechts delen van het systeem te leveren.
Okay, uh, deal.quote:
Lavrovs dochters wonen in de London , die zullen het wel met hem eens zijn als ze dit zienquote:
quote:Op donderdag 19 januari 2023 19:26 schreef michaelmoore het volgende:
[ afbeelding ]
Goh, Russen die om eendert welke reden Rusland uit willen vluchten vertrekken naar een land waar ze welkom zijn. Wie had dat verwacht.quote:Op donderdag 19 januari 2023 19:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja als ze het een goed plan zouden vinden dat andere landen geannexeerd worden
en inderdaad zijn er heel veel nieuwe Russen in Servie
https://www.trouw.nl/buit(...)cht-te-ver~bca82f70/
https://www.trouw.nl/buit(...)n-belgrado~bbe19694/
[..]
Ik denk dat de voormalig directeur mivd (twee sterren) ook wel iets zinnigs kan zeggen over de realistische dreigingen op strategisch niveau… Je presenteert het nu wel heel eenzijdigquote:Op donderdag 19 januari 2023 19:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Met het verschil dat Wijninga redelijk recent commandant GGW (kolonel) is geweest en bijna zijn hele carriere bij de Groepen Geleide Wapens heeft gediend en dus prima weet hoe de vlag er atm bij hangt. En Cobelens nog in de koude oorlog een blauwe maandag squadron commandant (majoor) is geweest bij 5 GGW toen dat hele circus nog in Duitsland zat...
Dat lijkt me toch wel een klein verschilletje...
[ afbeelding ]
Omdat ze niet in dienst willenquote:Op donderdag 19 januari 2023 20:02 schreef Dven het volgende:
[..]
Goh, Russen die om eendert welke reden Rusland uit willen vluchten vertrekken naar een land waar ze welkom zijn. Wie had dat verwacht.
Een dag niet genoekt is een dag niet geleefdquote:
Op de Balkan hebben ze nog wat S-300's staanquote:Op donderdag 19 januari 2023 19:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
De Patriot is een NATO asset aangezien het een niche-capaciteit is. Alleen Nederland, Duitsland, Spanje en Griekenland beschikken er vooralsnog als NATO leden binnen europa over, Zweden heeft ze ook maar nog geen NATO lid. En de PAC-3 missile capaciteit is nog dunner gezaaid. NATO breed zitten we al heel mager in de air-defense middelen...
Ben benieuwd of we dit de komende dagen nog gaan tegenkomen hier en daarquote:
Heb erg moeite om niet een klein beetje fan van rutte en onze regering te worden op dit moment en dat zegt watquote:
Verdomme. Bulgarije kan de kust maar net zo goed direct al aan Putin cadeau geven.quote:Op donderdag 19 januari 2023 20:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Omdat ze niet in dienst willen
Maar ze kunnen nooit meer terug , en dan komt Poetin om hen te beschermen
Het is gewoon een consultancylubje; goed geld verdienen door anderen te vertellen wat ze wel of niet moeten doen, maar zelf geen verantwoordelijkheid hoeven dragen.quote:Op donderdag 19 januari 2023 19:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Goed verhaal van Cobelens. Dat HCSS (De Wijk) dat blijft toch wel een heel bijzonder clubje.
Wellicht dat een goede luchtverdediging net het verschil kan maken tussen totale vernietiging of toch enigszins gehavend verder voortbestaan van Nederland.quote:Op donderdag 19 januari 2023 19:05 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat ik direct gevaar nou niet meteen zie voor Nederland en met mij zullen velen zo denken.
Als het mis gaat ben ik en met bij velen een domme lul en hebben we een groot probleem.
Een kabinet kan naast veel dingen fout doen nog steeds gewoon dingen goed doen. Het Oekraine beleid gaat keurig.quote:Op donderdag 19 januari 2023 20:14 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Heb erg moeite om niet een klein beetje fan van rutte en onze regering te worden op dit moment en dat zegt wat
Nederland is echt enorm goed bezig wat dat betreft zeg, en dat hoor je eignelijk overal nu
Laat ik politiek correct zeggen dat Pieter "de Stalin van de Frederikkazerne" Cobelens nou niet heel goed lag en ligt binnen de defensie inlichtingenwereld...quote:Op donderdag 19 januari 2023 20:02 schreef trein2000 het volgende:
Ik denk dat de voormalig directeur mivd (twee sterren) ook wel iets zinnigs kan zeggen over de realistische dreigingen op strategisch niveau… Je presenteert het nu wel heel eenzijdig
Fok! (Organieke link naar "Hans van Baalen" is logischerwijs niet meer, bij archive.org krijg ik een time-out)quote:„Hij heeft de MIVD op de wereldkaart gezet. De militaire inlichtingendiensten van Groot-Brittannië, Canada, de Verenigde Staten en Australië beschouwen onze dienst als uiterst serieuze gesprekspartner. Dat is aan Cobelens te danken”, vertelt Van Baalen vanuit Brussel.
door BART OLMER en CHARLES SANDERS
DE ’STALIN VAN DE FREDERIKKAZERNE’, zoals de directeur van inlichtingendienst MIVD door criticasters wordt genoemd, gaat met pensioen. Een man met twee gezichten, generaal-majoor Pieter Cobelens. „Hij heeft trouwe volgers en gezworen vijanden, tussenweg is er niet. Pientere Pieter of Paranoïde Pieter. Zo bewonder je hem of zo verafschuw je hem.” Profiel van een man die schandalen overleefde, die genoot van zijn schijnbaar onaantastbare status in het schimmige spionnenwereldje. Stereotiep, met grote bolknak tussen de tanden, heftig rook uitbrakend: „Wat nou, als de politiek mij op de korrel neemt… Dan zeg ik ’staatsgeheim’ en zwijg!”
Loyale teamplayer was Pieter Cobelens (58) zeker niet. Gedurende de vijf jaren die de generaal onze Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) leidde, waren er telkens weer rellen, kinderlijk domme blunders, onterecht op non-actief gezette topagenten, onderzoeken en vragen in de Tweede Kamer. Met telkens weer hetzelfde, onthutsende resultaat: Cobelens kon blijven zitten waar hij zat, de spin in het web van internationale geheime diensten leek boven alle partijen te staan.
Amper voorstelbaar, gezien de schandalen die de dienst onder zijn leiding in het centrum van de publiciteit brachten. Zo onthulde deze krant de meest pijnlijke affaires. Pieter Cobelens bleek drie jaar lang op vriendensite Hyves een eigen pagina te hebben en strooide daarop kwistig met privégegevens, in strijd met de richtlijnen van het ministerie van Defensie. Namen en persoonlijke internetpagina’s van zijn kinderen waren eenvoudig te achterhalen. Net zoals te lezen viel dat de generaal met zijn vrouw ’alleen in het grote huis’ woonde. Dat de MIVD-chef een ’vies filmpje’ naar een petekind had gestuurd. „Wel ondeugend, hoor, als tante het ziet…” Een familielid vroeg hem wanneer Pieter weer eens naar ’de woestijn’, naar Afghanistan, zou gaan.
Na de publicatie in De Telegraaf werd de pagina van internet gehaald. Maar daar waar de baas van Britse zusterorganisatie MI5 na een soortgelijke affaire het beroemde Thames House in Londen kon verlaten, bleef Cobelens vrolijk in zijn riante zetel op de hoogste verdieping van het MIVD-gebouw op de Haagse Frederikkazerne zitten.
Vrolijk
Vrolijk was daar afgelopen vijf jaren onder het regime van de generaal eigenlijk alleen Pieter Cobelens zelf. Zijn ondergeschikten – de dienst groeide van 600 naar 800 personeelsleden – huiverden als de grote baas het hoofdkwartier van ’flat 32’ binnenstampte en leefden pas weer op zodra de volslanke generaal de lift naar beneden, naar de zwaarbewaakte hoofdingang, nam. Een tweede schandaal, vlak na het gestuntel op Hyves, deed de complete Frederikkazerne op zijn grondvesten schudden.
Twee agenten van de meest mysterieuze club binnen de MIVD, de vooral in het buitenland opererende Afdeling Geheime Inlichtingen Operaties, werden door toedoen van Cobelens geschorst. Hij liet Ben K. en Martin van T., op levensgevaarlijke missie in het Midden-Oosten met als uiteindelijk doel onze militairen in Afghanistan te beschermen, afluisteren. Daarop trok de generaal hun belangrijke Astatus in. Ze zouden geld hebben willen wegsluizen voor „hun pensioenvoorziening”. Cobelens stuurde één van zijn vertrouwelingen naar de Jordaanse hoofdstad Amman.
Deze majoor De Ruijter, met een bedenkelijke reputatie nadat hij in 1995 een sleutelrol had in de soap rond het verdwenen Srebrenica-fotorolletje, ging in Jordanië open en bloot vragen stellen, waardoor de twee MIVD-agenten in groot gevaar werden gebracht. „Keihard en onweerlegbaar is het bewijs tegen hen”, zo vertelde Pieter Cobelens doodleuk zijn personeel. Na uitgebreid onderzoek bleef er geen spaan heel van de beschuldigingen.
Toch liet Cobelens in september 2009 ook hun voormalige baas, Henk van der L., arresteren. Van der L. had het – volkomen terecht, zo bleek later – opgenomen voor zijn twee agenten. De MIVD-chef sloeg hard terug, beschuldigde de man van schending van staatsgeheimen en zei tegen het overige personeel: ,„Doe maar of Van der L. dood is!” Ook nu sloeg de generaal de plank volledig mis. Ook nu mocht hij van Defensie – waar hoogste ambtenaar secretarisgeneraal Ton Annink als één van zijn grootste vrienden en vertrouwelingen geldt – blijven zitten.
Wraakgevoel
„Pieter Cobelens is een man met psychopathische trekjes”, zei Henk van der L. „Je bent voor hem of tegen hem. Hij heeft niet alleen het geheugen van een olifant, maar ook een wraakgevoel tot in het extreme.” De generaal schokte zijn belangrijkste medewerkers door hen angst in te boezemen over mogelijke wraakacties van de geschorste agenten Ben K. en Martin van T. Hij liet zelfs peperdure alarminstallaties en speciaal glas in woningen plaatsen. Toen er later van alle beschuldigingen en insinuaties niets bleek te kloppen, deed Pieter Cobelens of zijn neus bloedde.
Volgens MIVD-medewerkers met wie deze krant afgelopen weken sprak, heeft de generaal gedurende de vijf jaren van zijn heerschappij een schat aan informatie over hoge ambtenaren en politici vergaard. Die voor hen soms belastende gegevens zouden Cobelens telkens hebben behoed voor een pijnlijke afgang door de achterdeur van ’flat 32’.
Een analist, werkzaam op de derde verdieping van het MIVD-gebouw: „Hij kon slecht nieuws laten lekken wanneer hem dat uitkwam. Of hij liet aan betrokkenen doorschemeren dat er berichten waren over bijvoorbeeld buitenechtelijke relaties, maar dat hij er alles aan zou doen die binnenskamers te houden. Hoe en waarom kwam op een bepaald moment naar buiten dat voormalig staatssecretaris Jack de Vries rotzooide met Melissa, zijn vrouwelijke adjudant? De Vries had de MIVD in het vizier, na alle schandalen, en moest dus vertrekken.”
De aanstelling van topambtenaar Ton Annink werd daarentegen met twee jaar verlengd. Over een vermeende buitenechtelijke relatie van toenmalig minister van Defensie Eimert van Middelkoop deden de wildste geruchten de ronde. Van Middelkoop legde Pieter Cobelens na al diens gestuntel geen strobreed in de weg, tot stomme verbazing van vriend en vijand. De ChristenUnie-bewindsman wees achter gesloten deuren in de ’commissie stiekem’, gezeten tussen Annink en Cobelens, zelf op de geruchten.
De fractievoorzitters waren stomverbaasd. De politiek assistent van Van Middelkoop kreeg kort daarop een baan in de staf van Cobelens. Die zou zelf na zijn komende pensionering graag voor de VVD in de Eerste Kamer zijn gaan zitten, maar dat feest ging uiteindelijk niet door. Officieel omdat Frank van Kappen – ook oudgeneraal – al senator is.
Toch, ondanks de laatste vermeende blunder tijdens het drama rond de gearresteerde helikoptercrew in Libië toen de MIVD op zondag onbereikbaar bleek, geldt de dienst internationaal als serieuze speler. En ook dat zou op het conto moeten komen van Pieter Cobelens. VVD-coryfee en tegenwoordig EU-parlementariër Hans van Baalen overlegde vaak met hem.
„Als voorzitter van de Defensiecommissie”, vertelt Van Baalen vanuit Brussel. „Hij heeft de MIVD op de wereldkaart gezet. De militaire inlichtingendiensten van GrootBrittannië, Canada, de Verenigde Staten en Australië beschouwen onze dienst als uiterst serieuze gesprekspartner. Dat is aan Cobelens te danken. Hij denkt snel, de man is uiterst intelligent, was in 2005 overheidsmanager van het jaar. Slimme medewerkers gaf hij kansen, telkens weer was er onderzoek naar zijn functioneren. Maar hij kon blijven zitten. Tijdens vertrouwelijke briefings over Oeroezgan bleek de informatie van de MIVD van wezenlijk belang voor de veiligheid van Nederlandse troepen daar. Ondanks alle kritiek denk ik dat we trots mogen zijn op de MIVD. Ik ga zeker naar de afscheidsreceptie van de generaal.”
Militaire vakbonden zijn minder lovend. Zij spreken van een verziekte werksfeer in de Frederikkazerne, van overspannen operators en analisten, van angst en wantrouwen in ’flat 32’. Zo zou het percentage MIVD-medewerkers met een burn-out schrikbarend ver boven het landelijke gemiddelde liggen. Tegenover artsen klagen mensen dat ze lijden aan „de meest vreselijke nachtmerries. Met Pieter Cobelens die hen achtervolgt…”
Advocaat Michael Ruperti behaalde een klinkende overwinning op de dienst door voor drie cliënten – trouwe Oeroezgan-veteranen van de Koninklijke Landmacht – de door de MIVD ingetrokken ’verklaring geen bezwaar’ terug te krijgen. Hij zegt: „Op operationeel werkterrein heeft de dienst een prima reputatie. Maar Cobelens acht ik óók verantwoordelijk voor de wijze waarop hij zaken uit de hand liet lopen. De affaires rond eigen personeel, hun daaropvolgende schorsing of ontslag. Een slecht crisismanager.”
De in Roosendaal geboren en getogen Pieter Cobelens ging precies veertig jaar geleden naar de Koninklijke Militaire Academie in Breda. Hij koos voor de luchtmacht, maar bleek niet goed genoeg om jacht- of helikoptervlieger te worden. Hij diende bij de Groep Geleide Wapens, onder andere in Duitsland. Een officier, toen nog jong en tweede luitenant, herinnert zich hem goed: „Als hij je mocht, dan was je de gebraden haan en ging de toenmalige luitenant-kolonel voor je door het vuur. Maar als hij een hekel aan je had, volgde een ellendige diensttijd. Man van uitersten. Kroegtijger, dat zeker óók. Met intimi frequenteerde hij de bars in het Duitse uitgaansleven. Grote sigaar, groot glas bier, grote verhalen.”
Een MIVD’er vertelt: „Cobelens is onorthodox, houdt van aanpakken. Rond de missie in Oeroezgan ondernam hij veel en vaak actie, ons Team Afghanistan werd opgetopt, kreeg carte blanche. De operatie daar moest en zou een succes worden. In zijn vorige baan als plaatsvervangend chef operatiën was het Cobelens die toezeggingen deed aan de VS dat ’wij’ zouden meedoen. Zonder dat hij daarvoor de bevoegdheid had.”
En: „Uitspraken van de generaal over lopende interne conflicten bleken aantoonbaar gelogen. Met terreur en intimidatie werd getracht iedereen in een keurslijf te proppen. Hij moest diverse keren naar Plein 4 komen om bij de Defensietop uitleg te geven over zijn exorbitant hoge declaraties. Hoewel hij een creditcard van het ministerie gebruikt, wil Defensie zijn uitgaven niet via de Wet openbaarheid van bestuur publiceren. Vooral op buitenlandse reizen ging er veel geld doorheen. Vreemd, want in crisisgebied is het toch moeizaam stappen.”
Generaal-majoor Pieter Cobelens doet vrijdag de deur van zijn kantoor in ’flat 32’ voor het laatst achter zich dicht, zijn stoel wordt ingenomen door schout-bij-nacht Pieter Bindt. Een groot deel van het personeel is blij met het vertrek van de ’Nederlandse Stalin’. Anderen prijzen hem óók voor zijn bevlogenheid, vanwege zijn internationale contacten. Vlak voor hij aantrad bij de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst zei Cobelens: „Als het goed gaat, hoor je niets. Gaat het fout, dan mag ik de rotte tomaten wegkoppen…”
Mooi en symbolisch.quote:Op donderdag 19 januari 2023 20:28 schreef Aether het volgende:
Israel's Foreign Minister accepts invitation to visit Ukraine
He also promised to continue providing humanitarian aid to the war-torn country with an emphasis on the restoration of the energy infrastructure.
https://www.i24news.tv/en(...)ivity-within-60-days
Eens met iedereen die het oneens is met De Wijk.quote:Op donderdag 19 januari 2023 20:57 schreef polderturk het volgende:
Eens of oneens met Dick Berlijn?
[ twitter ]
Dick Berlijn is een ouderwetse NAVO-globalist die gelooft dat de belangen van alle Westerse landen altijd gelijk lopen. Levensgevaarlijke mindset.quote:Op donderdag 19 januari 2023 20:57 schreef polderturk het volgende:
[ twitter ]
We hebben er 193. Ik denk eerlijk dat daar wel wat vanaf kan.quote:Op donderdag 19 januari 2023 19:47 schreef phpmystyle het volgende:
We zouden eens kunnen denken of we een deel van onze cv90 vloot weg kunnen doen.
149.quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:09 schreef ExTec het volgende:
[..]
We hebben er 193. Ik denk eerlijk dat daar wel wat vanaf kan.
Of een overkill.quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:02 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Het kanon van een Abrams is een Rheinmetall 120mm, net als op de Leopard 2. Dus qua dingen kapotmaken zullen ze niet veel voor elkaar onderdoen. Maar als die tank overdreven complex is gemaakt wat betreft onderhoud en veel meer brandstof zuipt en niet gemaakt is om snel inzetbaar te zijn is dat dan eigenlijk niet zeggen dat het een inferieur product is vergeleken met de Leopard 2?
'Does not yet see the point' lijkt me niet helemaal lekker verwoord.quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:02 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Het kanon van een Abrams is een Rheinmetall 120mm, net als op de Leopard 2. Dus qua dingen kapotmaken zullen ze niet veel voor elkaar onderdoen. Maar als die tank overdreven complex is gemaakt wat betreft onderhoud en veel meer brandstof zuipt en niet gemaakt is om snel inzetbaar te zijn is dat dan eigenlijk niet zeggen dat het een inferieur product is vergeleken met de Leopard 2?
“Oekraïne is corrupt” aflevering zoveel. Alsof dat een argument is om een genocidale veroveringsoorlog te startenquote:Op donderdag 19 januari 2023 21:13 schreef Straatcommando. het volgende:
Doesniet
@:firuze60 ik vermoed dat je in brave new world meer op je plek bent.
Eens. Die de wijk is echt een gebroken plaat ondertussen hé.quote:Op donderdag 19 januari 2023 20:57 schreef polderturk het volgende:
[ twitter ]
Ik ben van mening dat we er wel 15 kunnen missen.quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:12 schreef Ulx het volgende:
[..]
149.
er zijn er 44 aan Estland verkocht.
Oke. Geen bron. Maar vooruit he. Stel dat dat zo is. Hoe is dat dan een argument om een genocidale veroveringsoorlog te starten? En hoe is dit een argument om Oekraïne dan maar te laten vallen?quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:20 schreef Firuze60 het volgende:
Blijf erbij, dat mijn kennis, geboren in Belarus, heeft familie aan beide kanten van de grens, grootouders ooit uit de USSR, precies weet wat er gaande is, een dikke vieze corruptiesooi.
Ik niet. Ik ben wel van mening dat we er 15 van Zweden kunnen kopen, zodat ze 65 CV9040's hebben die allemaal hetzelfde zijn. De Nederlandse zijn customized voor Nederland en hebben een ander kanon. Dus die gelijktrekken met de rest is een hoop gedoe.quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:21 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat we er wel 15 kunnen missen.
helemaal mee eens, geen enkele reden daarvoor, alleen de expansiedrift van Putin die zich bedreigd voelt door de NAVO op zijn grens.quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:22 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Oke. Geen bron. Maar vooruit he. Stel dat dat zo is. Hoe is dat dan een argument om een genocidale veroveringsoorlog te starten? En hoe is dit een argument om Oekraïne dan maar te laten vallen?
Corruptie komt overal voor. Ook hier. Zegt de naam Jos van Rey je iets?
Och als je daar mee je land kunt verdedigen tegen een verkrachtende, rovende en slopende bende oorlogsmisdadigers zou ik daar ook heel blij mee zijn.quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:29 schreef Firuze60 het volgende:
Je zal gvd maar blij op de foto staan met wapens, jeusmina
En nu voelt NAVO zich bedreigd door Poetin. Dus wij mogen wij nu ook iets vergelijkbaars doen van het Kremlin. Want anders zou het hypocriet van Poetin zijn. En dat is heel erg. Je zou toch niet willen dat men Rusland van hypocrisie kan beschuldigen?quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:27 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
helemaal mee eens, geen enkele reden daarvoor, alleen de expansiedrift van Putin die zich bedreigd voelt door de NAVO op zijn grens.
We hebben niet eens genoeg personeel voor een oorlogseconomie. Dan zou de halve maatschappij tot stilstand komen omdat je overal en nergens mensen weg moet trekken.quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:24 schreef TheJanitor het volgende:
Tijd dat de fabrieken aan de lopende band militaire dingen gaan produceren. We kunnen wel alles weggeven, maar we hebben ook militaire dingen nodig. En militaire dingen om in de nabije toekomst te geven.
Bij 1Vandaag was er van de week een item over zo'n soldaat die geholpen werd in Nederlandquote:
Ja, wanneer er iemand totaal gek geworden is zeker.quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:31 schreef Ulx het volgende:
[..]
En nu voelt NAVO zich bedreigd door Poetin. Dus wij mogen wij nu ook iets vergelijkbaars doen van het Kremlin. Want anders zou het hypocriet van Poetin zijn. En dat is heel erg. Je zou toch niet willen dat men Rusland van hypocrisie kan beschuldigen?
Welke expansiedrift van de NAVO? Je bedoelt die landen die zichzelf hebben aangemeld voor lidmaatschap?quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:27 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
helemaal mee eens, geen enkele reden daarvoor, alleen de expansiedrift van Putin die zich bedreigd voelt door de NAVO op zijn grens.
Dat voelde voor die gek als een bedreiging.quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:33 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Welke expansiedrift van de NAVO? Je bedoelt die landen die zichzelf hebben aangemeld voor lidmaatschap?
Als Rusland die landen in de tweede helft van de vorige eeuw beter had behandeld, waren de betrekkingen nooit zo verzuurd.quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:34 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat voelde voor die gek als een bedreiging.
Rusland of de USSR, zit verschil tussen, ken je geschiedenis.quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:36 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als Rusland die landen in de tweede helft van de vorige eeuw beter had behandeld, waren de betrekkingen nooit zo verzuurd.
Maar goed, blijf vooral Kremlin talkingpoints napapegaaien.
Dan zul je dit wel waarderen:quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:33 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, wanneer er iemand totaal gek geworden is zeker.
quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:37 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Rusland of de USSR, zit verschil tussen, ken je geschiedenis.
Die landen voelden bedreiging van Rusland, daarom kwamen ze bij de NAVO. En dat ziet Rusland dan weer als bedreiging. Omdat ze niet zomaar meer hun buurlanden konden aanvallen... alleen Georgie en Oekraine.quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:34 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Begrijpelijk, want het verhindert dat hij het oude Sovjet gebied zomaar kan terugpakken.quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:34 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Bedreigend, zo’n bedreigde gek. Dan maar wapens naar een land als Oekraïne, een land met vast meer corruptie dan wij hier ervaren, maar welke andere optie is er?quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:34 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nee, hier ging het iets makkelijker, even Spanje en Griekenland toevoegen en dan nu mekkeren dat het ons zoveel kost, die zuidelijke landen, haha.quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:38 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Die landen voelden bedreiging van Rusland, daarom kwamen ze bij de NAVO. En dat ziet Rusland dan weer als bedreiging. Omdat ze niet zomaar meer hun buurlanden konden aanvallen... alleen Georgie en Oekraine.
Of Sywert van Lienden. Of dividendbelasting afschaffen voor Unilever? Of vergoeding mijnbouwschade in Groningen?quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:22 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Oke. Geen bron. Maar vooruit he. Stel dat dat zo is. Hoe is dat dan een argument om een genocidale veroveringsoorlog te starten? En hoe is dit een argument om Oekraïne dan maar te laten vallen?
Corruptie komt overal voor. Ook hier. Zegt de naam Jos van Rey je iets?
Ik geloof (gevoel) dat de Oekraine die afweerraket de lucht in geschoten hebben, niet Putin, maar goed, het ging daar al 10 jaar zo fout als wat. Vanwege 2014 Krim.quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:44 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Nice. Dikke middelvinger naar Putin vanwege MH17.
Volgens mij heeft de rechter vastgesteld dat het Russen waren. Dan heb je voor deze stevige stelling vast een stevige bron.quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:50 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik geloof (gevoel) dat de Oekraine die afweerraket de lucht in geschoten hebben, niet Putin, maar goed, het gig daar al 10 jaar zo fout als wat.
Het was dat of lagere hypotheekrenteaftrek in 2011. Prioriteiten.quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:51 schreef AchJa het volgende:
Ouwe BC van 11 Tkbat is niet blij...![]()
[ twitter ]
Familie, gewoon. Mijn kennis heeft familie aan beide kanten, tot USSR waren ze een.quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:51 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Volgens mij heeft de rechter vastgesteld dat het Russen waren. Dan heb je voor deze stevige stelling vast een stevige bron.
Damn, net te laat om nog popcorn te halen.quote:
Hij wil kennelijk niet dat er leopards geleverd worden aan oekrine. Helder.quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:51 schreef AchJa het volgende:
Ouwe BC van 11Tkbat is niet blij...![]()
[ twitter ]
Maar dat is toch niet serieus te nemen. Ik probeer dit oprecht te begrijpen. De rechter zegt na jaren van onderzoek “het waren de Russen”. Hoe kom je er dan bij om zonder enige vorm van serieus te nemen onderbouwing met dit soort statements te komen?quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:53 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Familie, gewoon. Mijn kennis heeft familie aan beide kanten, tot USSR waren ze een.
Voor de Russische inval kreeg je maar steeds te horen dat er meer budget en aandacht naar het leger moet, want Rusland dit, Rusland dat. Rusland. Rusland Rusland Rusland.quote:Op donderdag 19 januari 2023 20:57 schreef polderturk het volgende:
[ twitter ]
quote:
De neef van de eigenaar van de hond van de buurvrouw van een vage kennis zegt van niet. En nu?quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:53 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Familie, gewoon. Mijn kennis heeft familie aan beide kanten, tot USSR waren ze een.
quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:00 schreef Prego het volgende:
[..]
De neef van de eigenaar van de hond van de buurvrouw van een vage kennis zegt van niet. En nu?
dan zal ie nou toch snel uit een raam moeten vallenquote:Op donderdag 19 januari 2023 21:55 schreef Slayage het volgende:
[..]
Hij wil kennelijk niet dat er leopards geleverd worden aan oekrine. Helder.
Moeten landen dit nou elke dag herhalen ofzo?quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:38 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dan zul je dit wel waarderen:
[ twitter ]
nou terecht toch ??quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:03 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Moeten landen dit nou elke dag herhalen ofzo?
Als het Poetinisten zenuwachtig maakt? Ja. Absoluut.quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:03 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Moeten landen dit nou elke dag herhalen ofzo?
Komt een beetje vreemd over, elke dag herhalen dat je heus wel Oekraine steunt. Maargoed, mijn mening maar.quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou terecht toch ??
[ twitter ]
Het standpunt van de VS was eerst: "Oekraïne helpen we terug naar de situatie van vorig jaar". Nu begint het te lijken op "We helpen Oekraïne met het terugpakken van hun gehele land".quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:05 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Komt een beetje vreemd over, elke dag herhalen dat je heus wel Oekraine steunt. Maargoed, mijn mening maar.
US stuurt M109'squote:
HRA is anders ook bar weinig van over.quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:52 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het was dat of lagere hypotheekrenteaftrek in 2011. Prioriteiten.
Nee. Dat zijn geen meningen. Dat zijn controleerbare feiten, dus je kunt gewoon met een bron komen daar voor.quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:04 schreef Firuze60 het volgende:
Ik krijg er een beetje jeuk van, al die aan de kant reageerders die het precies weten van hoe of wat, hoe reageer jij als er een bom op je huis valt? Als ik zeg dat daar bommen worden gegooid op een paar provincies en het liefst in de arme wijken is dat een mening van een inwoner die meer contact heeft met getuigen dan ik. Wordt er gevraagd om bewijzen, nee, doe nog net niet aan parasietenjournaal. Ga vooral door met eigen meningen. Het is in mijn ogen een vuil spel wat alweer over hoofden van onschuldige mensen zich afspeelt.
nee ze zegt dat USA oekraine steunt in haar pogingen het grondgebied terug te veroverenquote:Op donderdag 19 januari 2023 22:05 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Komt een beetje vreemd over, elke dag herhalen dat je heus wel Oekraine steunt. Maargoed, mijn mening maar.
nee hoor, daar stond de jaarlijks extra huurverhoging boven op de inflatie tegenoverquote:Op donderdag 19 januari 2023 21:52 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het was dat of lagere hypotheekrenteaftrek in 2011. Prioriteiten.
Ok, geef ik je gelijk in, die termen had ik niet moeten gebruiken. Maar dan nog word ik weggezet als een wappie, dat sloeg werkelijk nergens op. Ik heb daarnaast ook een overkoepelende kijk gegeven.quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:10 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee. Dat zijn geen meningen. Dat zijn controleerbare feiten, dus je kunt gewoon met een bron komen daar voor.
Daarnaast kwam je met hele absolute statements ‘nooit’, ‘alleen’ en dat soort termen. Dat gaat ook heel slecht samen met dit soort, positief gesteld, zachte informatie.
Geloven doe je in de kerk hequote:Op donderdag 19 januari 2023 21:50 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik geloof (gevoel) dat de Oekraine die afweerraket de lucht in geschoten hebben, niet Putin, maar goed, het ging daar al 10 jaar zo fout als wat. Vanwege 2014 Krim.
Maar de vraag is of dit propaganda is (ik acht dat waarschijnlijk) of dat er gigantische escalatie op komst is…quote:
Voor de leuk maar doen alsof EU, NAVO, WEF, whatever allemaal maar 1 pot nat zijn zien we relatief vaak bij bepaalde mensen.quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:14 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ok, geef ik je gelijk in, die termen had ik niet moeten gebruiken. Maar dan nog word ik weggezet als een wappie, dat sloeg werkelijk nergens op. Ik heb daarnaast ook een overkoepelende kijk gegeven.
Leg uit? Liefst met bewijzen, dat moet hier.quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:18 schreef ExTec het volgende:
[..]
Voor de leuk maar doen alsof EU, NAVO, WEF, whatever allemaal maar 1 pot nat zijn zien we relatief vaak bij bepaalde mensen.
Ze doen het in hun broek?quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:18 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar de vraag is of dit propaganda is (ik acht dat waarschijnlijk) of dat er gigantische escalatie op komst is…
Why?quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:20 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ze doen het in hun broek?
Volgens mij hebben ze eerder ook loopgraven behoorlijk diep in rus zelf gegraven. Zo diep dat jij en ik iig denken: wtf? Daar gaat oekraine helemaal nooit komen.
Niemand gaat Moskou aanvallen right?quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:18 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar de vraag is of dit propaganda is (ik acht dat waarschijnlijk) of dat er gigantische escalatie op komst is…
Ja, lachen manquote:Op donderdag 19 januari 2023 22:21 schreef Discombobulate het volgende:
Ben benieuwd wannneer het nieuwe offensief begint. Even weer wat actie in de tent.
Ranzige reaktie, tot er een knetterbom op jouw dak valt piep je wel anders.quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:21 schreef Discombobulate het volgende:
Ben benieuwd wannneer het nieuwe offensief begint. Even weer wat actie in de tent.
Nee. Dat lijkt mij dus ook. Maar er zit ook nog wel een verschil tussen aanvallen via de grond en bepaalde doelen van afstand proberen te bombarderen. Dat laatste zou ik me eventueel nog wel kunnen voorstellen in een latere fase.quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:22 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Niemand gaat Moskou aanvallen right?
Het alternatief is dat een bende rovende, verkrachtende en slopende oorlogsmisdadigers de tent overneemt in je land. Dan piep je wel andersquote:Op donderdag 19 januari 2023 22:23 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ranzige reaktie, tot er een knetterbom op jouw dak valt piep je wel anders.
De VS zou gewoon 6 Abrams moeten leveren, zonder onderhoudscontract. Gewoon om Duitsland over de streep te trekken.quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:02 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Dat doe je niet, lees je eigen post (175) terug.quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:18 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik geloof niet in een waarheid. Wel denk ik na over verschillende meningen, jij ook?
Ben te oud om dat terug te zoeken, ga even quoten, ik weet zeker dat ik daar geen waarheid predik.quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:25 schreef Prego het volgende:
[..]
Dat doe je niet, lees je eigen post (175) terug.
Dan komt er vast wel weer een ander excuusquote:Op donderdag 19 januari 2023 22:24 schreef polderturk het volgende:
[..]
De VS zou gewoon 6 Abrams moeten leveren, zonder onderhoudscontract. Gewoon om Duitsland over de streep te trekken.
Precies. Onderhoud en training kan in Polen, die heeft ze tenslotte ook. Daarna gebruiken om wat vliegvelden ver van het front te bewaken of zo. Halen de Russen een aanval door de lucht niet in hun hoofd.quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:24 schreef polderturk het volgende:
[..]
De VS zou gewoon 6 Abrams moeten leveren, zonder onderhoudscontract. Gewoon om Duitsland over de streep te trekken.
Je wil met Abram's vliegtuigen uit de lucht schieten?quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:35 schreef Ulx het volgende:
[..]
Precies. Onderhoud en training kan in Polen, die heeft ze tenslotte ook. Daarna gebruiken om wat vliegvelden ver van het front te bewaken of zo. Halen de Russen een aanval door de lucht niet in hun hoofd.
Dom principieel gelul om het niet te doen schiet ook niet op. Geef Scholz zijn zin en zeur niet.
Waarom zouden we die lafaard weer moeten pleasen, zonder garanties dat er dan weer andere rare trucs komen? Ik voel er meer voor om de druk gewoon op te voeren. Desnoods door gewoon te leveren, als je dat collectief doet kan Scholz geen kant meer op.quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:35 schreef Ulx het volgende:
[..]
Precies. Onderhoud en training kan in Polen, die heeft ze tenslotte ook. Daarna gebruiken om wat vliegvelden ver van het front te bewaken of zo. Halen de Russen een aanval door de lucht niet in hun hoofd.
Dom principieel gelul om het niet te doen schiet ook niet op. Geef Scholz zijn zin en zeur niet.
Nee, van de landingsbaan.quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:37 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Je wil met Abram's vliegtuigen uit de lucht schieten?
Duitsland valt daarmee niet over de streep te trekken, die spelen andere spelletjes.quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:24 schreef polderturk het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:23 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee. Dat lijkt mij dus ook. Maar er zit ook nog wel een verschil tussen aanvallen via de grond en bepaalde doelen van afstand proberen te bombarderen. Dat laatste zou ik me eventueel nog wel kunnen voorstellen in een latere fase.
En je maakt de dreiging mooi visueel voor de mensen die je probeert overtuigd te houden dat die operatie nodig is.quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:23 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee. Dat lijkt mij dus ook. Maar er zit ook nog wel een verschil tussen aanvallen via de grond en bepaalde doelen van afstand proberen te bombarderen. Dat laatste zou ik me eventueel nog wel kunnen voorstellen in een latere fase.
Vast wel. Maar het is altijd prettig om achter de hand te hebben.quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:42 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Mag hopen dat ze die uit de lucht knallen (met luchtverdediging) eer ze kunnen landen.
Ik denk dat een radar minder goed werkt tussen hoge gebouwen. En ik kan me voorstellen dat winkelruiten het lanceren van een raket voor de deur ook niet echt waarderen.quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:44 schreef Nebelwerfer het volgende:
Waarom moet dat spul eigenlijk op een gebouw staan?
Dat zeg ik. Propagandadoeleinden.quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:44 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
[..]
En je maakt de dreiging mooi visueel voor de mensen die je probeert overtuigd te houden dat die operatie nodig is.
Nederland zit er stevig in. Terecht ook.quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:46 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
@:WilcoBoom: Minister @:WBHoekstra zojuist in debat over oorlog Rusland tegen Oekraïne: geen taboes op wapenleveranties. Impliciet op vragen van @:swsjoerdsma en @:JaspervanDijkSP: ook niet op F16's. En Hoekstra 'hoopt op groen licht' voor levering tanks.
Grappig dat die toon hier vaker aangeslagen wordt, even testen hoor.quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:23 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ranzige reaktie, tot er een knetterbom op jouw dak valt piep je wel anders.
Mooie manier om MH-17 te compenseren.quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:47 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nederland zit er stevig in. Terecht ook.
Scheelt dat DE op de route van Moskou naar Amsterdam ligtquote:Op donderdag 19 januari 2023 22:51 schreef phpmystyle het volgende:
Krijg de rillingen van DE. Deze opstelling moeten we meenemen in onze analyse in onze eigen veiligheid als wij zelf in de problemen komen. Kunnen wij wel op DE rekenen?
Is ook totaal niet slim natuurlijk... Als eerste, alle munitie, brandstof en reservedelen met de lift of de trap op slepen...quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:44 schreef Nebelwerfer het volgende:
En je maakt de dreiging mooi visueel voor de mensen die je probeert overtuigd te houden dat die operatie nodig is.
Hangt er vanaf of een land de economische kracht en logistieke capaciteiten heeft om deze tank te ondersteunen. In de handen van de VS is de Abrahms een superieur wapen. In de handen van de meeste andere landen, is een Leopard of een russische tank waarschijnlijk een betere tank.quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:02 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Prima. Doen. Fuck it. Nu lekker principieel doen schiet niet op. De VS doet maar wat water bij de wijn.quote:
Daar hoeven ze niet van die tanden op te schilderen, die grijnst nu al !quote:Op donderdag 19 januari 2023 23:08 schreef ExTec het volgende:
Die Caesars van Denemarken zien er wel heel tof uit. Mooier dan de vanilla die FR levert.
[ afbeelding ]
Klinkt apart inderdaad.quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Is ook totaal niet slim natuurlijk... Als eerste, alle munitie, brandstof en reservedelen met de lift of de trap op slepen...![]()
Daarnaast heb ik al eens uitgelegd hier dat je je luverd nooit op het te verdedigen asset zet maar eigenlijk altijd ervoor.
Frankrijk gaat nu mogelijk Leclercs leveren.quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:41 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Duitsland valt daarmee niet over de streep te trekken, die spelen andere spelletjes.
Die Europese geopolitieke soevereiniteit blijkt echt een fata morgana. Veel verder dan enorm gênant stuntelen ten tijde van zo'n gigantische beproeving als deze oorlog komen veel hoofdrolspelers niet.quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:29 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Dan komt er vast wel weer een ander excuus
Wat valt de toezegging van Frankrijk weer tegen zeg. Na GB de grootste militaire macht van Europa. En dan kom je hier mee aankakken.quote:
Prima tank idd. Zijn er wel inmiddels al meer dan 40 kapotgeschoten of buitgemaakt in Oekraine (inclusief 10 van de geupgrade variant, T-90M).quote:
Die komt voor de 2de keer de aanvalsplannen van rus brengen. Nice.quote:Op donderdag 19 januari 2023 23:42 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Bill Burns was vorige week in UA
Ja daar lijkt het wel op.quote:Op donderdag 19 januari 2023 23:47 schreef ExTec het volgende:
[..]
Die komt voor de 2de keer de aanvalsplannen van rus brengen. Nice.
Die hebben ze weken geleden al toegezegd. Dit is een beetje chaotisch overzicht.quote:Op donderdag 19 januari 2023 23:42 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Wat valt de toezegging van Frankrijk weer tegen zeg. Na GB de grootste militaire macht van Europa. En dan kom je hier mee aankakken.
Ja, dit viel me vandaag ook op. Heeft het Kremlin hem in de zak?quote:Op donderdag 19 januari 2023 23:43 schreef Lospedrosa het volgende:
[ twitter ]
Vreemde omswung van de ooit zo geliefde adviseur van Zelensky Arestovich.
Insiders menen dat Arestovich graag de positie van president overneemt.
Hij heeft een dagelijk TV en YT interview over de oorlog.
Ik weet niet op welk gebouw het staat maar misschien willen ze iets verdedigen dat er achter ligt? Moskou is een heel grote stad, kan me voorstellen dat als je het Kremlin wil verdedigen je dat neit alleen buiten de stad doet maar ook een ring binnen de stad hebt.quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Is ook totaal niet slim natuurlijk... Als eerste, alle munitie, brandstof en reservedelen met de lift of de trap op slepen...![]()
Daarnaast heb ik al eens uitgelegd hier dat je je luverd nooit op het te verdedigen asset zet maar eigenlijk altijd ervoor.
Alle ogen zijn nu gericht op de laffe houding van Scholz maar Frankrijk laat het gewoon ook serieus af weten.quote:Op donderdag 19 januari 2023 23:48 schreef Ulx het volgende:
[..]
Die hebben ze weken geleden al toegezegd. Dit is een beetje chaotisch overzicht.
Hij heeft ook ooit gezegd dat als Oekraïne zich bij Rusland voegt ze een leger hebben die met gemak heel Europa kan innemen.quote:Op donderdag 19 januari 2023 23:50 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ja, dit viel me vandaag ook op. Heeft het Kremlin hem in de zak?
Absoluut foute reactie, je speelt precies de Russen in de kaart, dit soort EU uit elkaar spelende spelletjes komen van de Russische dienst.quote:Op donderdag 19 januari 2023 23:55 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Alle ogen zijn nu gericht op de laffe houding van Scholz maar Frankrijk laat het gewoon ook serieus af weten.
Nee, want Frankrijk heeft een kleinere economie dus ze mogen dat doen Tenminste, dat gaf iemand laatst aan in deze reeks.quote:Op donderdag 19 januari 2023 23:55 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Alle ogen zijn nu gericht op de laffe houding van Scholz maar Frankrijk laat het gewoon ook serieus af weten.
Die zorgen telkens dat Scholz ze nét ietsje overschaduwt in klunzigheid.quote:Op donderdag 19 januari 2023 23:55 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Het ministerie van defensiequote:Op donderdag 19 januari 2023 23:54 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ik weet niet op welk gebouw het staat maar misschien willen ze iets verdedigen dat er achter ligt? Moskou is een heel grote stad, kan me voorstellen dat als je het Kremlin wil verdedigen je dat neit alleen buiten de stad doet maar ook een ring binnen de stad hebt.
Praktisch is anders natuurlijk
Kritiek op Europa dat ze militair te weinig leveren is een spel van de Russische geheime dienst... rare strategie dan maar ok.quote:Op donderdag 19 januari 2023 23:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Absoluut foute reactie, je speelt precies de Russen in de kaart, dit soort EU uit elkaar spelende spelletjes komen van de Russische dienst.
Onrust in de EU over leveringen wordt volop gevoedt ja.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:01 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Kritiek op Europa dat ze militair te weinig leveren is een spel van de Russische geheime dienst... rare strategie dan maar ok.
Probleem is dat Europa geen federale staat is en dat de komende eeuw ook niet gaat worden. Landen hebben hun eigen belangen en historische aspecten/tradities (Frankrijk zit veel in Afrika, Duitsland is erg terughoudend, Nederland hecht veel aan internationaal recht, Polen heeft een ongelofelijk pesthekel aan Rusland, etc).quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
Die zorgt telkens dat Scholz ze nét ietsje overschaduwt in klunzigheid.
Daarom ook mijn wanhoop op gebied van geopolitieke autonomie in Europa. Met Frankrijk en Duitsland die zo overduidelijk niet in staat zijn om geloofwaardig te reageren op een geopolitieke crisis van dit formaat in onze gemeenschappelijke achtertuin, kun je niet anders concluderen dan dat we nog heel ver verwijderd zijn van onze eigen boontjes doppen op dat gebied in Europa.
Maar dat antwoord moeten we vroeg of laat toch een keer gaan formuleren. En liever vroeg, anders hebben despoten als Poetin of Xi (of Trump als die weer eens aan de macht komt) wel een antwoord klaar voor ons.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:06 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Probleem is dat Europa geen federale staat is en dat de komende eeuw ook niet gaat worden. Landen hebben hun eigen belangen en historische aspecten/tradities (Frankrijk zit veel in Afrika, Duitsland is erg terughoudend, Nederland hecht veel aan internationaal recht, Polen heeft een ongelofelijk pesthekel aan Rusland, etc).
Stel nou dat we een geopolitiek-machtsblok zouden, dan praat je in dit soort conflicten toch ook over een vorm van een eigen krijgsmacht. Hoe ga je dat ooit aansturen? De Polen willen UA in, de Duitsers willen absoluut niet. Meerderheid van stemmen? Moeten wij onze jongens en meisjes dan laten sneuvelen voor het zoveelste post-koloniale Franse brandje in Afrika? Er is nog niemand die ook maar een begin van een antwoord daar op heeft.
100 jaar in de toekomst, dat is nogal wat. Ik denk echt dat Europese federalisering tegen die tijd, ook onder druk van de verdere opkomst van China, verder zal zijn dan je denkt.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:06 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Probleem is dat Europa geen federale staat is en dat de komende eeuw ook niet gaat worden. Landen hebben hun eigen belangen en historische aspecten/tradities (Frankrijk zit veel in Afrika, Duitsland is erg terughoudend, Nederland hecht veel aan internationaal recht, Polen heeft een ongelofelijk pesthekel aan Rusland, etc).
Stel nou dat we een geopolitiek-machtsblok zouden, dan praat je in dit soort conflicten toch ook over een vorm van een eigen krijgsmacht. Hoe ga je dat ooit aansturen? De Polen willen UA in, de Duitsers willen absoluut niet. Meerderheid van stemmen? Moeten wij onze jongens en meisjes dan laten sneuvelen voor het zoveelste post-koloniale Franse brandje in Afrika? Er is nog niemand die ook maar een begin van een antwoord daar op heeft.
Een Europese defensie gaat er inderdaad toch nooit komen.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:06 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Vooral dat laatste punt. Ik kan mij goed voorstellen dat bijvoorbeeld de Fransen of de Polen er niet op zitten te wachten om nu nog iets in Duitsland te kopen na circus Scholz. En dan hebben we het nog niet gehad over bescherming van de eigen industrie, maar ook de specifieke behoeften van landen. (Als je veel brandjes blust in Afrika heb je andere spullen nodig dan wanneer je je vooral ingraaft tegen een potentiële Hitler in Rusland…)quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:14 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Een Europese defensie gaat er inderdaad toch nooit komen.
Waar we eerst maar eens mee moeten beginnen:
- 2% norm realiseren
- gezamenlijke defensie-inkoop zodat we allemaal met dezelfde systemen werken en goedkoper uit zijn.
Dit is al lastig genoeg.
En vandaag Servië ook al met een statement dat er op lijkt, er wordt druk gebeld zoveel is duidelijk.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:17 schreef Aether het volgende:
Iran does not recognise annexation of Russian-captured Ukrainian regions
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/01/19/7385636/
Idee is waarschijnlijk dat Servië dan ook kan zeggen dat Kosovo Servisch is.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En vandaag Servië ook al met een statement dat er op lijkt, er wordt druk gebeld zoveel is duidelijk.
Maar wat er nu wel is, een stel samenwerkende landen met bepaalde gedeelde belangen, komt niet veel verder dan een soort stuntelshow. Niemand neemt verantwoordelijkheid, er wordt helemaal niks gezamenlijks ondernomen. Allemaal individuele landjes die een beetje aanprutsen.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:06 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Precies, zelfs zoiets als een Europese gemeenschappelijke wapenindustrie staat door dit gedrag van Duitsland (en Frankrijk) op losse schroeven. Wie koopt er nu Duits spul als vervolgens Duitsland dwars gaat liggen bij de inzet? Dan kan je veel beter elders kopen.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Vooral dat laatste punt. Ik kan mij goed voorstellen dat bijvoorbeeld de Fransen of de Polen er niet op zitten te wachten om nu nog iets in Duitsland te kopen na circus Scholz. En dan hebben we het nog niet gehad over bescherming van de eigen industrie, maar ook de specifieke behoeften van landen. (Als je veel brandjes blust in Afrika heb je andere spullen nodig dan wanneer je je vooral ingraaft tegen een potentiële Hitler in Rusland…)
Er is inderdaad verschil, de Sovjet-Unie was een communistisch, imperialistisch en totalitair regime wat in feite een vermomde reïncarnatie was van het Russische tsarenrijk en het huidige Rusland is een fascistisch, imperialistische en totalitair regime waar de fascistische opperdwerg aan de top ook graag naar het tsarenrijk terug wil. Niet dat het voor Oekraïne veel uitmaakt, want duizenden en zelfs miljoenen Oekraïeners hebben de uitbreiding van de 'Russki Mir' met de dood mogen bekopen.quote:Op donderdag 19 januari 2023 21:37 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Rusland of de USSR, zit verschil tussen, ken je geschiedenis.
Je had liever dat alles in het openbaar werd besproken of zo?quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar wat er nu wel is, een stel samenwerkende landen met bepaalde gedeelde belangen, komt niet veel verder dan een soort stuntelshow. Niemand neemt verantwoordelijkheid, er wordt helemaal niks gezamenlijks ondernomen. Allemaal individuele landjes die een beetje aanprutsen.
Nou ze hebben nu al een jaar de tijd gehad om een zinnig gezamenlijk beleid of een framework daarvoor te regelen. Er is niks van dat. Op geen enkel gebied van militair belang wordt gezamenlijk opgetrokken. Er wordt wel veel onderling gekonkeld.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:22 schreef Ulx het volgende:
[..]
Je had liever dat alles in het openbaar werd besproken of zo?
Met die rare Duitsers voorop.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nou ze hebben nu al een jaar de tijd gehad om een zinnig gezamenlijk beleid of een framework daarvoor te regelen. Er is niks van dat. Op geen enkel gebied van militair belang wordt gezamenlijk opgetrokken. Er wordt wel veel onderling gekonkeld.
Als ze niet samen op zouden trekken zou men helemaal niet met elkaar afstemmen wat men gaat leveren. Dan krijg je juist dat 7 landen ineens met 50 bruggenleg-tanks in totaal aankomen maar geen diepladers om ze te vervoeren.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nou ze hebben nu al een jaar de tijd gehad om een zinnig gezamenlijk beleid of een framework daarvoor te regelen. Er is niks van dat. Op geen enkel gebied van militair belang wordt gezamenlijk opgetrokken. Er wordt wel veel onderling gekonkeld.
Zwaar teleurstellend hoe dat Europa functioneert. We hebben mazzel dat we zo kunnen aanrommelen onder de paraplu van de VS anders waren we al lang een buitenwijk van een of ander autoritair regime.
Nee met de Amerikanen voorop. Die komen ook mondjesmaat met spullen over de brug.quote:
Inderdaad. Alle buurlanden van rusland zijn behoorlijk over de rooie, en dan wil je als grote wapenleverancier geen zweem van onbetrouwbare leveringen om je heen hebben. rusland heeft hetzelfde probleem overigens, gezien hun onmogelijkheid om wapens te produceren cq. exporteren op dit moment.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Vooral dat laatste punt. Ik kan mij goed voorstellen dat bijvoorbeeld de Fransen of de Polen er niet op zitten te wachten om nu nog iets in Duitsland te kopen na circus Scholz.
Natuurlijk niet. De Polen waren al eerder tot die conclusie gekomen, die kopen alleen nog maar Koreaans en Amerikaans. Dat zouden wij ook moeten doen, laat de Duitsers maar verrekken met hun wapenindustrie. Het is jammer dat het zo moet, maar aan Duitsers en Zwitsers blijk je bar weinig te hebben als het erop aan komt.quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:51 schreef phpmystyle het volgende:
Krijg de rillingen van DE. Deze opstelling moeten we meenemen in onze analyse in onze eigen veiligheid als wij zelf in de problemen komen. Kunnen wij wel op DE rekenen?
Van hun mogen we wel alles zonder toestemming doorverkopen?quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:33 schreef J.B. het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. De Polen waren al eerder tot die conclusie gekomen, die kopen alleen nog maar Koreaans en Amerikaans. Dat zouden wij ook moeten doen, laat de Duitsers maar verrekken met hun wapenindustrie.
Niet mee eens. Het zijn de Duitsers die door hun rare weigeringen op onduidelijke steeds wisselende gronden de samenwerking in het honderd sturen. De VS heeft andere landen altijd vrijgelaten…quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:32 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Nee met de Amerikanen voorop. Die komen ook mondjesmaat met spullen over de brug.
Nogmaals, ja de Duitsers lopen onnodig te kloten, maar de complexiteit moet je echt niet onderschatten.
De Amerikanen en Koreanen leveren wanneer het nodig is, de Duitsers lopen wat te sodemieteren met slecht onderhouden tanks die blijkbaar eerst helemaal in en uit elkaar gehaald moeten worden voordat ze over een jaar eens geleverd kunnen worden. Als nood aan de man is heb je daar niks aan.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:34 schreef Ulx het volgende:
[..]
Van hun mogen we wel alles zonder toestemming doorverkopen?
Nu verpest je het gezamenlijke front tegen de poetinisten hier op het forum. Moet je niet doen.quote:
quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:37 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nu verpest je het gezamenlijke front tegen de poetinisten hier op het forum. Moet je niet doen.
Oekraïne heeft ook gevraagd om Abrams. Die komen niet. Dus wat bedoel je?quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:37 schreef J.B. het volgende:
[..]
De Amerikanen en Koreanen leveren wanneer het nodig is,
Dat verhaal met die Marders en de Grieken nog meegekregen. Echt gênant in het kwadraat.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:37 schreef J.B. het volgende:
[..]
De Amerikanen en Koreanen leveren wanneer het nodig is, de Duitsers lopen wat te sodemieteren met slecht onderhouden tanks die blijkbaar eerst helemaal in en uit elkaar gehaald moeten worden voordat ze over een jaar eens geleverd kunnen worden. Als nood aan de man is heb je daar niks aan.
Maar natuurlijk om hele andere redenen (logistiek vs pure lafheid). En de VS is ook de partij die telkens wel de stap zet, van javelins en stingers via HIMARS tot nu die Bradleys.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:38 schreef Ulx het volgende:
[..]
Oekraïne heeft ook gevraagd om Abrams. Die komen niet. Dus wat bedoel je?
Tja, dat is nou eenmaal hoe het binnen Europa met het doorverkopen van materiaal afgesproken is.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Niet mee eens. Het zijn de Duitsers die door hun rare weigeringen op onduidelijke steeds wisselende gronden de samenwerking in het honderd sturen. De VS heeft andere landen altijd vrijgelaten…
Hoe lees ik deze?quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:37 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nu verpest je het gezamenlijke front tegen de poetinisten hier op het forum. Moet je niet doen.
Op zich mee eens. Maar waarom eigenlijk bij veel andere zaken en conflicten interesseert het ons kabinet niet zo veel. Ook niet in Europa. Maar nu lijkt het kabinet bereidt om bijna alle spullen van de eigen krijgsmacht daar heen te sturen en lopen we vooraan. Ik sta er achter maar wat is de reden daarvan? Mh17?quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:47 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nederland zit er stevig in. Terecht ook.
nee dat gaat ie heel sluw spelenquote:Op donderdag 19 januari 2023 20:15 schreef Dven het volgende:
[..]
Verdomme. Bulgarije kan de kust maar net zo goed direct al aan Putin cadeau geven.
De VS geeft duidelijk aan dat de logistieke problemen bij Abrams te groot zijn, voornamelijk omdat ze door hun turbinemotoren op kerosine een hoop extra onderhoud nodig hebben vergeleken met de diesels in de Leopards. Bovendien wil ik je er graag op wijzen dat de militaire steun van de Amerikanen ruim tien keer groter is dan die van de Duitsers, dus de Amerikanen doen meer als genoeg dunkt mij. Sterker nog, ze worden gedwongen zoveel uit te geven voor een 'ver van m'n bed show' doordat de nabijgelegen landen, voor wie het dus echt relevant is, compleet verzaken; Duitsers en de Fransen voorop.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:38 schreef Ulx het volgende:
[..]
Oekraïne heeft ook gevraagd om Abrams. Die komen niet. Dus wat bedoel je?
Precies, ze hebben zich zeer overtuigend geprofileerd als totaal onbetrouwbare partner op dit gebied.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:41 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar natuurlijk om hele andere redenen (logistiek vs pure lafheid). En de VS is ook de partij die telkens wel de stap zet, van javelins en stingers via HIMARS tot nu die Bradleys.
Maar nog veel belangrijker, de VS is er ook helder over. De Duitsers liegen dat ze barsten en elke keer als puntje bij paaltje komt is er weer een nieuwe smoes, dat is geen basis waarop je kunt samenwerken.
Duitsland hoeft niet te leveren , gewoon toestemming geven en de Leo s van Polen en Finland staan al klaar aan de grensquote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:46 schreef Lospedrosa het volgende:
Heb vertrouwen in onze unie, Duitsland gaat leveren. Eerst afrekenen met een sterke linkse anti oorlog achterban.
Nou dat is meer bestendig beleid van die landen. Die zitten zelf ook met seperatisten zoals kosovo.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En vandaag Servië ook al met een statement dat er op lijkt, er wordt druk gebeld zoveel is duidelijk.
Ik hoop het niet. Ik neem aan een welbegrepen eigenbelang om Rusland te stoppen.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
..wat is de reden daarvan? Mh17?
quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:50 schreef polderturk het volgende:
Deze gast is de nieuwe Irakese minister van informatie.
[ twitter ]
Ik denk niet dat Nederland in zijn historie ooit zo een oorlog van een ander land gefinancierd heeftquote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:51 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik hoop het niet. Ik neem aan een welbegrepen eigenbelang om Rusland te stoppen.
Duitsland stond tot november op in totaal iets van 13 miljard euro. De VS stond toen op 47 miljard. Dacht je dat het Europese steunfonds vanzelf volliep? Totaal EU vs VS was eind november iets van 52 vs 47 miljard.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 00:49 schreef J.B. het volgende:
[..]
. Bovendien wil ik je er graag op wijzen dat de militaire steun van de Amerikanen ruim tien keer groter is dan die van de Duitsers,
Rob we weten het nu wel hoor.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |