abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207275404
quote:
Nieuwjaar 2024 wellicht mét vuurwerkverbod
Als de cijfers van incidenten, arrestaties en bekeuringen komend oud en nieuw tegenvallen, gaat de Tweede Kamer in overleg over een eventuele invoering van het verbod.
Na twee jaarwisselingen met vuurwerkverboden, mag er voor het eerst weer uitbundig worden gefeest.

Inzet
'De politie zet met nieuwjaar extra agenten in, inclusief forse inzet van speciale eenheden zoals de Mobiele Eenheid, hondengeleiders en arrestatieteams mocht er ergens iets misgaan', meldt het AD. Als de vuurwerksituatie op te veel plekken uit de hand loopt, dan wordt er voor volgend jaar aangedrongen op een landelijk vuurwerkverbod.

Boete
Knallers en vuurpijlen zijn dit jaar verboden, deze worden gezien als professioneel vuurwerk en mag dus enkel afgestoken worden door personen met een speciaal vuurwerkcertificaat. De boete per illegaal artikel kan al snel oplopen tot zo'n 400 euro. Bron: https://omroepvenlo.nl/ni(...)eebzocIAjJhxfwo9dC8I
Zolang de Nederlander zich niet kan gedragen en aan de regels kan houden is een verbod terecht.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_207275469
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 09:58 schreef HSG het volgende:

[..]
Zolang de Nederlander zich niet kan gedragen en aan de regels kan houden is een verbod terecht.
Ze zeggen dat ze door een verbod beter kunnen handhaven

Bullshit natuurlijk, alles wat er nu afgestoken word is al verboden, daar wordt ook nauwelijks op gehandhaafd, een totaalverbod maakt dit niet anders, die 3 dagen dat er vuurwerk gekocht mag worden en die paar uur dat het legale vuurwerk afgestoken mag worden veroorzaakt de overlast niet en beperkt ook de handhaving niet
pi_207275480
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 10:04 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Ze zeggen dat ze door een verbod beter kunnen handhaven

Bullshit natuurlijk, alles wat er nu afgestoken word is al verboden, daar wordt ook nauwelijks op gehandhaafd, een totaalverbod maakt dit niet anders
Met een verbod heb je iets waarmee je kan handhaven. Zolang er geen verbod is kan elk burger zeggen "het staat niet in de wet dus het mag".
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 28 december 2022 @ 10:11:25 #4
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_207275571
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2022 10:05 schreef HSG het volgende:

[..]
Met een verbod heb je iets waarmee je kan handhaven. Zolang er geen verbod is kan elk burger zeggen "het staat niet in de wet dus het mag".
Maar er is al een verbod. Bijvoorbeeld op het afsteken van vuurwerk om deze tijd (buiten dat hele lichte spul wat het hele jaar door mag), of het afsteken van illegaal vuurwerk (wat niet voor niks illegaal is).

Een totaal gebrek aan serieuze handhaving is het probleem. Niet de aanwezigheid van vuurwerk an sich.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_207275640
quote:

[..]
Wat een BS. Het heet niet voor niks "illegaal" vuurwerk. Daarnaast het fabeltje van het verbod is de afgelopen twee jaar duidelijk geworden.... Er werd gewoon volop afgestoken en handhaving was onmogelijk.

Het probleem is gewoon Europa met de open grenzen en het verschil op wetgeving onderling. Een verbod is niks meer dan een lucht oplossing wat alleen maar het veilige onschuldige vuurwerk raakt en het gevaarlijke vuurwerk kan je gewoon blijven kopen in om ringende landen.
  woensdag 28 december 2022 @ 10:20:57 #6
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207275693
quote:

[..]
Maar er is al lang een verbod. Alleen wordt daar ook niet op gehandhaafd.

Maar ik kan wel een inschatting maken wat er gaat gebeuren als we volgend jaar wel een totaalverbod zouden hebben: een vader die samen met zijn kinderen drie Belgische sierpotten afsteekt wordt op de bon geslingerd terwijl de groepen jongeren net als ieder jaar brievenbussen opblazen en dieren terroriseren vrij spel krijgen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207275725
quote:

[..]
Zolang 'een klein deel van de Nederlandse bevolking'. En daar zitten mensen van allerlei achtergronden tussen :)
pi_207275734
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 10:11 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Maar er is al een verbod. Bijvoorbeeld op het afsteken van vuurwerk om deze tijd (buiten dat hele lichte spul wat het hele jaar door mag), of het afsteken van illegaal vuurwerk (wat niet voor niks illegaal is).

Een totaal gebrek aan serieuze handhaving is het probleem. Niet de aanwezigheid van vuurwerk an sich.
Als er een strijker in je hand ontploft door een fabricagefout of er ontploft een lawinepijl in je straat dan kun je nog lachen. Er is daarnaast een verbod op afsteken van vuurwerk buiten de toestaande tijden maar je moet eens weten hoeveel er alsnog afgestoken wordt. Alsof de gemiddelde Nederlander gewoon schijt heeft aan regels. Tijdens de toestaande tijden wordt het helemaal leuk zoals vuurwerk naar hulpverleners gooien ect.

Ik heb twee keer oud&nieuw in Duitsland gevierd en daar is het toch anders. Op 31 december tot 22:00 hoor je helemaal niks. Vanaf 22:00 begint het een beetje, op 00:00 gaat het er op los en na 02:00 is het weer stil. In Nederland gaan we nog even een paar dagen door terwijl het niet mag. Vaak zijn het ook nog kinderen waarbij ik denk "goed opgevoed hoor". Als je toch een groep jongeren aanspreekt op wat ze doen ligt je binnen een uur op het IC.

Nee prima zo'n verbod en je kunt wel gaan klagen maar de maatschappij heeft dit zelf veroorzaakt.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 28 december 2022 @ 10:28:26 #9
284411 crew  heywoodu
pi_207275767
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2022 10:25 schreef HSG het volgende:

[..]
Als er een strijker in je hand ontploft door een fabricagefout of er ontploft een lawinepijl in je straat dan kun je nog lachen. Er is daarnaast een verbod op afsteken van vuurwerk buiten de toestaande tijden maar je moet eens weten hoeveel er alsnog afgestoken wordt. Alsof de gemiddelde Nederlander gewoon schijt heeft aan regels. Tijdens de toestaande tijden wordt het helemaal leuk zoals vuurwerk naar hulpverleners gooien ect.

Ik heb twee keer oud&nieuw in Duitsland gevierd en daar is het toch anders. Op 31 december tot 22:00 hoor je helemaal niks. Vanaf 22:00 begint het een beetje, op 00:00 gaat het er op los en na 02:00 is het weer stil. In Nederland gaan we nog even een paar dagen door terwijl het niet mag. Vaak zijn het ook nog kinderen waarbij ik denk "goed opgevoed hoor". Als je toch een groep jongeren aanspreekt op wat ze doen ligt je binnen een uur op het IC.

Nee prima zo'n verbod en je kunt wel gaan klagen maar de maatschappij heeft dit zelf veroorzaakt.
Ja, precies. Dus een totaal gebrek aan serieuze handhaving is het probleem. Niet de aanwezigheid van vuurwerk an sich. Zijn we het er mooi over eens.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
  woensdag 28 december 2022 @ 10:29:10 #10
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_207275782
Tussenstand

POLL
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_207275840
quote:
14s.gif Op woensdag 28 december 2022 10:28 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ja, precies. Dus een totaal gebrek aan serieuze handhaving is het probleem. Niet de aanwezigheid van vuurwerk an sich. Zijn we het er mooi over eens.
De handhaving is idd een probleem want er zijn niet genoeg mensen om te kunnen handhaven. Maar jij als burger hebt ook een verantwoordelijkheid en daar ligt ook het grote probleem. De Nederlandse burger denkt dat het geen verantwoordelijkheidsgevoel heeft maar jij hebt degelijk een verantwoordelijkheid. Dus ga niet lopen piepen dat er een verbod komt want de maatschappij heeft het zelf veroorzaakt.

Net als ouders met kinderen. Die hebben de verantwoordelijkheid om een kind goed op te voeden dus een kind te leren wat wel en niet mag met vuurwerk. Als de opvoeding stroef loopt is dat hun eigen verantwoordelijkheid.
pi_207275844
quote:

[..]
Een klein groepje verpest het voor de rest - dus verbieden
Klein groepje Hooligans verpest het voor de rest - dus alle supporters verbieden bij voetbalwedstrijden
Klein groepje Marokkanen verpest het voor de rest - dus alle Marokkanen verbieden
etc etc

Straattuig gewoon veel harder aanpakken en behandelen als terroristen en veel meer inzetten op de strijd tegen illegaal vuurwerk met omringende en oostbloklanden.
pi_207275854
Afglijdende schaal
  woensdag 28 december 2022 @ 10:38:06 #14
346939 Janneke141
pi_207275894
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2022 10:33 schreef HSG het volgende:
Maar jij als burger hebt ook een verantwoordelijkheid en daar ligt ook het grote probleem.
En dat gaat ineens veranderen als je de wet aanpast, of hoe moet ik dat zien? De halve garen die nu op 20 december een cobra naar een eend gooien gaan dat niet meer doen als je ook het siervuurwerk op oudejaarsavond verbiedt?
pi_207275907
Het is echt treurig dat wij naar een tijd gaan waar alles veilig en controleerbaar moet zijn.
pi_207275957
quote:

[..]
De handhaving is idd een probleem want er zijn niet genoeg mensen om te kunnen handhaven. Maar jij als burger hebt ook een verantwoordelijkheid en daar ligt ook het grote probleem. De Nederlandse burger denkt dat het geen verantwoordelijkheidsgevoel heeft maar jij hebt degelijk een verantwoordelijkheid. Dus ga niet lopen piepen dat er een verbod komt want de maatschappij heeft het zelf veroorzaakt.

Net als ouders met kinderen. Die hebben de verantwoordelijkheid om een kind goed op te voeden dus een kind te leren wat wel en niet mag met vuurwerk. Als de opvoeding stroef loopt is dat hun eigen verantwoordelijkheid.
Net of het alleen aan vuurwerk ligt. Denk je nou echt dat dit Bert en Ernie zijn die alleen met vuurwerk de overheid gaan bekogelen? Dit is gewoon grotendeels tuig eerste klas dat grotendeels elk feestje aangrijpt om rotzooi te trappen. Of het nu met koningsdag, voetbal of een ander feestje is. Gewoon omdat het kan, al dan niet onder invloed van drank en drugs (ook maar verbieden).

Fatsoensnormen, respect en gedragsnormen zijn ver te zoeken in de de huidige maatschappij. Maar volgens sommigen ligt dat niet aan opvoeding of ouders: Nee het ligt bijv. aan leraren, politici of de politie! Die dagen uit!
Vuurwerk is een handig middel omdat het ineens "verkrijgbaar" is om mee te gooien/knallen/schieten.
Dat soort volk verdient geen begrip, respect of fatsoen. Kunnen we prima missen uit de samenleving.

En dan is het in het westen nog een tikkeltje erger dan het oosten of noorden denk ik
pi_207275993
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 10:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
En dat gaat ineens veranderen als je de wet aanpast, of hoe moet ik dat zien? De halve garen die nu op 20 december een cobra naar een eend gooien gaan dat niet meer doen als je ook het siervuurwerk op oudejaarsavond verbiedt?
Dat. + vuurwerk verbieden voor een eend??
pi_207276127
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 10:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Waarom zouden ze dat doen? Wat is er mis gegaan met hun dat ze zo ver gaan om een cobra naar een eend te gooien?
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 10:39 schreef theunderdog het volgende:
Het is echt treurig dat wij naar een tijd gaan waar alles veilig en controleerbaar moet zijn.
Het is treurig dat dit soort regels nodig zijn omdat een maatschappij zich niet kan gedragen.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 10:41 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Net of het alleen aan vuurwerk ligt. Denk je nou echt dat dit Bert en Ernie zijn die alleen met vuurwerk de overheid gaan bekogelen? Dit is gewoon grotendeels tuig eerste klas dat grotendeels elk feestje aangrijpt om rotzooi te trappen. Of het nu met koningsdag, voetbal of een ander feestje is. Gewoon omdat het kan, al dan niet onder invloed van drank en drugs (ook maar verbieden).
Als iemand thuis bier drinkt heb ik daar geen last van. Als iemand wijn op een terras drinkt heb ik daar geen last van.
quote:
Fatsoensnormen, respect en gedragsnormen zijn ver te zoeken in de de huidige maatschappij. Maar volgens sommigen ligt dat niet aan opvoeding of ouders: Nee het ligt bijv. aan leraren, politici of de politie! Die dagen uit!
Vuurwerk is een handig middel omdat het ineens "verkrijgbaar" is om mee te gooien/knallen/schieten.
Dat soort volk verdient geen begrip, respect of fatsoen. Kunnen we prima missen uit de samenleving.

En dan is het in het westen nog een tikkeltje erger dan het oosten of noorden denk ik
Daar is de maatschappij verantwoordelijk voor. Vooral het Noord-westen van Europa en met name Nederland zijn mensen te verwend met dit gedrag als gevolg.

In Spanje of Portugal zie ik dit niet.
pi_207276173
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2022 10:51 schreef HSG het volgende:

[..]
Waarom zouden ze dat doen? Wat is er mis gegaan met hun dat ze zo ver gaan om een cobra naar een eend te gooien?
[..]
Het is treurig dat dit soort regels nodig zijn omdat een maatschappij zich niet kan gedragen.
[..]
Als iemand thuis bier drinkt heb ik daar geen last van. Als iemand wijn op een terras drinkt heb ik daar geen last van.
[..]
Daar is de maatschappij verantwoordelijk voor. Vooral het Noord-westen van Europa en met name Nederland zijn mensen te verwend met dit gedrag als gevolg.

In Spanje of Portugal zie ik dit niet.
Waarom zou je je elke dag moeten 'gedragen'? wat is überhaupt je definitie daarvan?
pi_207276187
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 10:55 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Waarom zou je je elke dag moeten 'gedragen'? wat is überhaupt je definitie daarvan?
Waarom zou je je niet elke dag fatsoenlijk moeten gedragen?
pi_207276264
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2022 10:55 schreef HSG het volgende:

[..]
Omdat er mensen zijn die leven. Vandaar dat ik naar je definitie vraag van 'gedragen'. Sommige mensen vinden vliegen onfatsoenlijk. Vlees eten, vuurwerk afsteken.

Oudjaar is niets meer dan een tijdelijke vorm van gecontroleerde anarchie. Hartstikke nuttig. Brood en spelen.
pi_207276328
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 11:00 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Omdat er mensen zijn die leven. Vandaar dat ik naar je definitie vraag van 'gedragen'. Sommige mensen vinden vliegen onfatsoenlijk. Vlees eten, vuurwerk afsteken.

Oudjaar is niets meer dan een tijdelijke vorm van gecontroleerde anarchie. Hartstikke nuttig. Brood en spelen.
Je kunt ook oudjaar vieren zonder je te misdragen. Zie ik in genoeg andere landen gebeuren dus waarom kan een Nederlander dat niet? Dan heb jij de definitie van "oudjaar" niet begrepen.

Daarnaast het hele verhaal van jou geeft al aan dat jij het niet snapt. :) En zo is de hele Nederlandse maatschappij.
pi_207276529
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2022 10:55 schreef HSG het volgende:

[..]
Wees gewoon geen klootzak.
Thats it.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_207276572
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2022 10:51 schreef HSG het volgende:

[..]
Daarom moet je dit soort volk ook niet meer in de maatschappij willen. Gewoon weg d'r mee.
Maar hey, rechten van de mens (niet van de eend), democratie, europa-regelgeving... etc etc

quote:
Dat is het zeker.

quote:
Als diegene op het terras later in de auto stapt kun je daar last van krijgen. Vertel dat aan die drie doden eerder deze week.
pi_207278936
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 10:55 schreef theunderdog het volgende:

[..]
hoe meer mensen er zijn, hoe meer dit wel moet, omdat het anders niet leefbaar wordt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207279173
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 11:17 schreef Frutsel het volgende:
Als diegene op het terras later in de auto stapt kun je daar last van krijgen. Vertel dat aan die drie doden eerder deze week.
Dat is niet de schuld van de alcohol maar van de bestuurder die dat niet kon inschatten. Net zoals cobra's gooien naar een eend niet de schuld is van de (al verboden) cobra, maar van de halve zolen die niet snappen dat dierenmishandeling echt niet kan.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  Forum Admin woensdag 28 december 2022 @ 12:58:14 #27
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_207279201
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2022 11:04 schreef HSG het volgende:

[..]
Je kunt ook oudjaar vieren zonder je te misdragen. Zie ik in genoeg andere landen gebeuren dus waarom kan een Nederlander dat niet? Dan heb jij de definitie van "oudjaar" niet begrepen.

Daarnaast het hele verhaal van jou geeft al aan dat jij het niet snapt. :) En zo is de hele Nederlandse maatschappij.
Miljoenen Nederlanders vieren het zonder problemen. Dus "een Nederlander" is een domme generalisatie
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 28 december 2022 @ 13:05:54 #28
284411 crew  heywoodu
pi_207279340
quote:
Dat wordt ook nauwelijks ontkend, en gaat ook echt totáál langs het hele punt heen. Maar prima natuurlijk ^O^
  woensdag 28 december 2022 @ 13:09:08 #29
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_207279413
Ik ben wel benieuwd wat alle tegenstanders van een verbod dan als mogelijke oplossing zien, behalve strenger straffen als de zoveelste hulpverlener wordt bekogeld met bommen.
pi_207279519
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2022 13:09 schreef Aberkullie het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat alle tegenstanders van een verbod dan als mogelijke oplossing zien, behalve strenger straffen als de zoveelste hulpverlener wordt bekogeld met bommen.
Ik zou geen problemen hebben met een verbod, met de kanttekening dat we dan geen verbod moeten gaan instellen wat uiteindelijk een papieren tijger wordt omdat er geen capaciteit is om te handhaven. Dan heb je daar net zo veel aan als géén verbod want de pakkans is al bijna nul.

Ga eerst maar eens nadenken hoe je het huidige verbod denkt te handhaven, evalueer wat daarvan het effect is en beslis dan of je dat verbod wil uitbreiden, in plaats van een symbolisch totaalverbod.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  woensdag 28 december 2022 @ 13:46:23 #31
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207280325
quote:
Denk je dat die bommen verdwijnen met een verbod op legaal vuurwerk?
pi_207280397
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 13:46 schreef Repentless het volgende:

[..]
Denk je dat die bommen verdwijnen met een verbod op legaal vuurwerk?
Dat was niet de vraag. Even aangenomen dat je tegenstander bent van een verbod, hoe ga je dan voorkomen dat die hulpverleners bekogeld worden met bommen?

Of in het verlengde van je eigen vraag, als die hulpverleners ondanks het verbod nog altijd worden gebombardeerd, hoe ga je daar wat aan doen?
pi_207280724
Ik denk dat het grootste probleem het zware illegale vuurwerk is, wat mij betreft gewoon hetzelfde behandelen als vuurwapens en granaten, word je gepakt? Jammer joh schuldig aan misdrijf.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 28 december 2022 @ 14:05:30 #34
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_207280832
quote:
Eh, gewoon eens gaan handhaven? In plaats van niets doen en de boel de boel laten zoals nu inmiddels schering en inslag is.

De cijfers, het aantal aanhoudingen bijvoorbeeld dat alleen maar afneemt, laten duidelijk zien dat daar ernstig tekortgeschoten wordt.
  woensdag 28 december 2022 @ 14:06:13 #35
39333 Zelva
pi_207280845
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:00 schreef raptorix het volgende:
Ik denk dat het grootste probleem het zware illegale vuurwerk is, wat mij betreft gewoon hetzelfde behandelen als vuurwapens en granaten, word je gepakt? Jammer joh schuldig aan misdrijf.
Nutteloos, want je wordt niet gepakt.
  woensdag 28 december 2022 @ 14:06:33 #36
403820 Aberkullie
pi_207280854
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:05 schreef Zelva het volgende:

[..]
Eh, gewoon eens gaan handhaven? In plaats van niets doen en de boel de boel laten zoals nu inmiddels schering en inslag is.

De cijfers, het aantal aanhoudingen bijvoorbeeld dat alleen maar afneemt, laten duidelijk zien dat daar ernstig tekortgeschoten wordt.
En hoe wil je dat doen dan, op elke straathoek een stel agenten zetten om 24/7 te posten?
pi_207280877
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:06 schreef Zelva het volgende:

[..]
Nutteloos, want je wordt niet gepakt.
Ik hoor genoeg handelaars die gepakt worden met zwaar vuurwerk, daarnaast ook gerichte teams neerzetten die op zoek gaan naar gebruikers.
pi_207280890
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:06 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
En hoe wil je dat doen dan, op elke straathoek een stel agenten zetten om 24/7 te posten?
Ja want zo bestrijden we inbraken ook :')
pi_207280911
En het zou ook fijn als ze in de EU de boel eens gelijk trekken, te idioot voor woorden dat zware shells en ander spul gewoon aan particulieren word verkocht.
  woensdag 28 december 2022 @ 14:08:38 #40
39333 Zelva
pi_207280913
quote:

[..]
NOS:

quote:
Het aantal arrestaties is in de loop van die vijf jaar zelfs meer dan gehalveerd
Hadden ze die agenten vijf jaar geleden dan wel en nu niet meer? Het probleem is dat de politie apathisch is en het wel gelooft.
pi_207280924
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:08 schreef Zelva het volgende:

[..]
NOS:
[..]
Hadden ze die agenten vijf jaar geleden dan wel en nu niet meer? Het probleem is dat de politie apathisch is en het wel gelooft.
Nee hoor zo werkt dat niet.
  woensdag 28 december 2022 @ 14:09:12 #42
403820 Aberkullie
pi_207280925
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:08 schreef Zelva het volgende:

[..]
NOS:
[..]
Ja, hoe zie je het dan voor je?
pi_207280938
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:07 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ja want zo bestrijden we inbraken ook :')
Hoeveel inbraken worden er op heterdaad betrapt? Er wordt alleen achteraf onderzoek gedaan naar sporen, waardoor de inbrekers gepakt kunnen worden.

Knappe agent als jij achteraf nog sporen kan vinden die leiden naar Dylano van 14 die een cobra naar een fietser heeft gegooid.
  woensdag 28 december 2022 @ 14:10:06 #44
39333 Zelva
pi_207280947
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:07 schreef raptorix het volgende:
daarnaast ook gerichte teams neerzetten die op zoek gaan naar gebruikers.
Dan moet je dus politie hebben die daar op in wil zetten, maar die wil ontbreekt duidelijk.
pi_207280964
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:10 schreef Zelva het volgende:

[..]
Dan moet je dus politie hebben die daar op in wil zetten, maar die wil ontbreekt duidelijk.
Het gaat niet om wil, men kiest bepaalde prioriteiten, en dat kan per periode verschillen.
pi_207280980
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:09 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Hoeveel inbraken worden er op heterdaad betrapt? Er wordt alleen achteraf onderzoek gedaan naar sporen, waardoor de inbrekers gepakt kunnen worden.

Knappe agent als jij achteraf nog sporen kan vinden die leiden naar Dylano van 14 die een cobra naar een fietser heeft gegooid.
Als je zo een aanslag gaat behandelen als een poging tot doodslag ofwel zware mishandeling dan komt er ook meer personeel op.
pi_207281005
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:11 schreef raptorix het volgende:

[..]
Als je zo een aanslag gaat behandelen als een poging tot doodslag ofwel zware mishandeling dan komt er ook meer personeel op.
Dan heb je ongeveer 20 miljoen politie-agenten nodig op oudjaarsavond.
  woensdag 28 december 2022 @ 14:13:44 #48
403820 Aberkullie
pi_207281028
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:12 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Dat worden flinke bezuinigingen op onderwijs en de gezondheidszorg volgende prinsjesdag
pi_207281031
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:12 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Want illegaal vuurwerk wordt voornamelijk op oudjaarsavond afgestoken? Dat is niet mijn ervaring.
Daarnaast als de straffen serieus worden dan zal dat ook een afschrikkend effect hebben.
pi_207281064
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:13 schreef raptorix het volgende:

[..]
Want illegaal vuurwerk wordt voornamelijk op oudjaarsavond afgestoken? Dat is niet mijn ervaring.
Daarnaast als de straffen serieus worden dan zal dat ook een afschrikkend effect hebben.
Het probleem is dus dat om de pakkans maar een beetje te verhogen, je enorm veel inzet van politie en recherche nodig hebt. Je zal actief hele buurten uit moeten gaan kammen.
pi_207281124
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:15 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Het probleem is dus dat om de pakkans maar een beetje te verhogen, je enorm veel inzet van politie en recherche nodig hebt. Je zal actief hele buurten uit moeten gaan kammen.
Ja want bij elke andere misdaadbestrijding doen ze dit ook :')
pi_207281181
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:18 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ja want bij elke andere misdaadbestrijding doen ze dit ook :')
Bij veel andere misdaad blijven er sporen achter die naar een dader leiden. Dan kun je achteraf onderzoeken, bij het random gebruik van illegaal vuurwerk wordt dat een heel stuk moeilijker. Bewijsmateriaal is immers in rook opgegaan.

Daarom kun je héél weinig tenzij je mensen op heterdaad betrapt of controleert op bezit.
pi_207281214
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:21 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Bij veel andere misdaad blijven er sporen achter die naar een dader leiden. Dan kun je achteraf onderzoeken, bij het random gebruik van illegaal vuurwerk wordt dat een heel stuk moeilijker. Bewijsmateriaal is immers in rook opgegaan.

Daarom kun je héél weinig tenzij je mensen op heterdaad betrapt of controleert op bezit.
Mijn god, je hebt ooit wel eens van het concept getuige gehoord? Of van beeldmateriaal? Of dat men gewoon nog niet afgestoken materiaal op zak heeft?
  woensdag 28 december 2022 @ 14:23:00 #54
39333 Zelva
pi_207281219
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:21 schreef Stoney3K het volgende:
En vroeger gebeurde dat dus veel meer dan nu.
  woensdag 28 december 2022 @ 14:23:51 #55
403820 Aberkullie
pi_207281233
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:23 schreef Zelva het volgende:

[..]
Hoe weet je dat?
pi_207281249
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:23 schreef Zelva het volgende:

[..]
Ik ben ooit eens aangehouden met 4 vriendjes, iedereen kreeg Halt straf behalve ik, de agent was echter een vriend van me van voetbal, dus denk dat hij mij gematst heeft :+
pi_207281263
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:23 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Hoe weet je dat?
In het algemeen zijn er gewoon veel minder wijk/straat agenten op straat.
pi_207281265
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:22 schreef raptorix het volgende:

[..]
Mijn god, je hebt ooit wel eens van het concept getuige gehoord? Of van beeldmateriaal? Of dat men gewoon nog niet afgestoken materiaal op zak heeft?
Ja, aan getuigen heb je veel als het niemand wat kan schelen. En cameratoezicht vind je heel veel in een woonwijk.

En het niet afgestoken materiaal ga je natuurlijk bij je houden als je ziet dat politie in de buurt is. :')

Jij doet echt alsof de mensen die nu al kwaad doen met vuurwerk niet al moeite doen om te ontsnappen aan gepakt worden. Gaat alleen maar erger worden.
pi_207281276
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:24 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Ja, aan getuigen heb je veel als het niemand wat kan schelen. En cameratoezicht vind je heel veel in een woonwijk.

En het niet afgestoken materiaal ga je natuurlijk bij je houden als je ziet dat politie in de buurt is. :')

Jij doet echt alsof de mensen die nu al kwaad doen met vuurwerk niet al moeite doen om te ontsnappen aan gepakt worden. Gaat alleen maar erger worden.
Volgens mij ben jij niet al te slim, ik stop er maar even mee.
  woensdag 28 december 2022 @ 14:25:34 #60
39333 Zelva
pi_207281278
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:23 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Hoe weet je dat?
Dat heb ik toch net aangegeven? Het aantal arrestaties is schrikbarend afgenomen. En ook het aantal Halt-verwijzingen daalt en daalt alleen maar.
pi_207281325
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:25 schreef Zelva het volgende:

[..]
Dat heb ik toch net aangegeven? Het aantal arrestaties is schrikbarend afgenomen. En ook het aantal Halt-verwijzingen daalt en daalt alleen maar.
Eigenlijk frappant want volgens helder licht @raptorix hier zou de opsporing tegenwoordig een fluitje van een cent moeten zijn en is er geen grammetje illegaal vuurwerk meer op straat.

Al die cobra's die naar eendjes gegooid worden zijn dus hartstikke legaal!
pi_207281342
quote:

[..]
Ik denk dat dit ook komt omdat illegaal vuurwerk nu over het hele jaar word afgestoken, en in het verleden met name de week voor oud en nieuw, en dat men toen veel meer gecontentreerd in de dagen ervoor de politie er op lieten controlleren.
pi_207281360
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:27 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Eigenlijk frappant want volgens helder licht @:raptorix hier zou de opsporing tegenwoordig een fluitje van een cent moeten zijn en is er geen grammetje illegaal vuurwerk meer op straat.

Al die cobra's die naar eendjes gegooid worden zijn dus hartstikke legaal!
Zou je gewoon kunnen quoten in plaats van mij in jouw eigen kinderlijke conclusies te vermelden.
pi_207281361
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:27 schreef raptorix het volgende:

[..]en dat men toen veel meer gecontentreerd in de dagen ervoor de politie er op lieten controlleren.
Goh, waarom zou je denken dat het nu het hele jaar door wordt afgestoken?
  woensdag 28 december 2022 @ 14:29:22 #65
403820 Aberkullie
pi_207281376
quote:

[..]
Oja ja nee als jij dat zegt zal het wel zo zijn.
pi_207281396
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:28 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Goh, waarom zou je denken dat het nu het hele jaar door wordt afgestoken?
Met name door de internet handel, vroeger was er ook illegale handel, maar dat was veel kleinschaliger en werd voornamelijk gedaan door mensen die in december een zakcentje wilden verdienen.
pi_207281398
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:28 schreef raptorix het volgende:

[..]
Zou je gewoon kunnen quoten in plaats van mij in jouw eigen kinderlijke conclusies te vermelden.
Laat mij even goed en kritisch denken.

Nee.

:')
pi_207281412
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:30 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Laat mij even goed en kritisch denken.

Nee.

Prima, dan rapporteer ik gewoon je post.
pi_207281422
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:30 schreef raptorix het volgende:

[..]
Met name door de internet handel, vroeger was er ook illegale handel, maar dat was veel kleinschaliger en werd voornamelijk gedaan door mensen die in december een zakcentje wilden verdienen.
Waarbij ik me dan wel afvraag, als dat zware spul over internet wordt verhandeld, hoe komt het dan ons land in? Doet de douane tegenwoordig niets meer dan?
pi_207281425
quote:

[..]
Dat illegaal vuurwerk gaan ze niet kunnen handhaven, daar gaat heel veel geld in om.

Die mensen die daarin handelen gaan dat niet zomaar opgeven.

Bij mij in de buurt steken ze nu ook het hele jaar door af, en ik woon in een heel klein dorpje.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  woensdag 28 december 2022 @ 14:31:55 #71
39333 Zelva
pi_207281442
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:29 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Staat toch gewoon in dat NOS-artikel dat ik net gequote hebt? En ik wil ook best dat Halt-verhaal weer opzoeken voor je hoor, maar daar ga je dan ook vast weer compleet over heen lezen.
pi_207281447
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:31 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Waarbij ik me dan wel afvraag, als dat zware spul over internet wordt verhandeld, hoe komt het dan ons land in? Doet de douane tegenwoordig niets meer dan?
Je dacht dat de douane elk pakketje open ging maken? Daarnaast dacht je dat dit allemaal per luchtpost ging? Misschien voor jou informatie he, je weet van het bestaan van Schengen?
pi_207281466
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:32 schreef raptorix het volgende:

[..] je weet van het bestaan van Schengen?
Schengen zegt niet dat illegale goederen ongestraft over land de grens over mogen.

Ja, dat impliceert grenscontroles. Nee, grenscontroles zijn niet impliciet tégen Schengen. En anders noemen we het gewoon een vuurwerkfuik bij Hazeldonk, ook geen probleem.
pi_207281500
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:33 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Schengen zegt niet dat illegale goederen ongestraft over land de grens over mogen.

Ja, dat impliceert grenscontroles. Nee, grenscontroles zijn niet impliciet tégen Schengen.
Ja en wat denk je dat dit in de praktijk betekent? Dat ze het merendeel wel of niet controleren?
pi_207281505
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:33 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Ja, dat impliceert grenscontroles. Nee, grenscontroles zijn niet impliciet tégen Schengen. En anders noemen we het gewoon een vuurwerkfuik bij Hazeldonk, ook geen probleem.
Je weet hoe die controles werken?
  woensdag 28 december 2022 @ 14:35:14 #76
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207281511
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 13:49 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Dat was niet de vraag. Even aangenomen dat je tegenstander bent van een verbod, hoe ga je dan voorkomen dat die hulpverleners bekogeld worden met bommen?

Of in het verlengde van je eigen vraag, als die hulpverleners ondanks het verbod nog altijd worden gebombardeerd, hoe ga je daar wat aan doen?
De vraag was wat tegenstanders van een verbod behalve strenger straffen dan zien als mogelijke oplossing als de zoveelste hulpverlener weer wordt bekogeld met bommen. Dat zou dus betekenen dat een verbod op legaal vuurwerk automatisch ertoe leidt dat illegale bommen verdwijnen. Welke onderbouwing is er voor die stelling?
pi_207281512
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:34 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ja en wat denk je dat dit in de praktijk betekent? Dat ze het merendeel wel of niet controleren?
Waar denk je ook dat de oorzaak van het probleem precies ligt?
pi_207281528
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:34 schreef raptorix het volgende:

[..]
Niet Dat is steekproefsgewijs.

Denk ik.
pi_207281534
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:35 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Waar denk je ook dat de oorzaak van het probleem precies ligt?
Als je nou eens leest wat ik schrijf, dan had je het antwoord al gezien.
pi_207281595
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:35 schreef raptorix het volgende:

[..]
Als je nou eens leest wat ik schrijf, dan had je het antwoord al gezien.
Punt blijft staan dat het probleem niet ligt in een verbod, maar in een te lage pakkans van het huidige verbod. Beteket dus dat je óf meer moet handhaven of de handhaving/opsporing die er al is efficiënter uit moet voeren.

Zowel op de afstekers als op de import van illegaal vuurwerk.

Als dat betekent dat de komende jaren elke kofferbak op de A16 open moet in december, then so be it.
pi_207281651
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:38 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Punt blijft staan dat het probleem niet ligt in een verbod, maar in een te lage pakkans van het huidige verbod. Beteket dus dat je óf meer moet handhaven of de handhaving/opsporing die er al is efficiënter uit moet voeren.

Als dat betekent dat de komende jaren elke kofferbak op de A16 open moet in december, then so be it.
Wat dacht je van het gelijktrekken van vuurwerk regels binnen de EU, dat schreef ik al in 1 van mijn eerste posts. Het is hier dweilen met de kraan open als je gewoon nog in Polen explosieven kunt verkopen, of in België spul wat voor vuurwerkshows wordt gebruikt.
pi_207281703
quote:

[..]

Wordt het dan ook gecontroleerd als het per post wordt verstuurd?
pi_207281727
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:40 schreef raptorix het volgende:

[..]
Wat dacht je van het gelijktrekken van vuurwerk regels binnen de EU, dat schreef ik al in 1 van mijn eerste posts. Het is hier dweilen met de kraan open als je gewoon nog in Polen explosieven kunt verkopen, of in België spul wat voor vuurwerkshows wordt gebruikt.
Ik denk dat je dat tweeledig moet doen want zo'n wijziging kunnen we als Nederland niet éénzijdig beslissen (en de vuurwerkindustrie zit er niet op te wachten). Proberen om het EU-breed gelijk te trekken maar tegelijkertijd beter handhaven wat we nu hebben.
pi_207281832
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:42 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Ik denk dat je dat tweeledig moet doen want zo'n wijziging kunnen we als Nederland niet éénzijdig beslissen (en de vuurwerkindustrie zit er niet op te wachten). Proberen om het EU-breed gelijk te trekken maar tegelijkertijd beter handhaven wat we nu hebben.
Het lijkt me niet meer dan normaal dat zwaar vuurwerk gewoon niet aan particulieren verkoopt, daar hoeft de legitieme vuurwerkhandel echt geen zorgen over te maken. Het zelfde is in het verleden ook gewoon met wapenhandel gedaan, en dat was al heel lang voor we een grote EU hadden.
pi_207282060
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:47 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het lijkt me niet meer dan normaal dat zwaar vuurwerk gewoon niet aan particulieren verkoopt, daar hoeft de legitieme vuurwerkhandel echt geen zorgen over te maken. Het zelfde is in het verleden ook gewoon met wapenhandel gedaan, en dat was al heel lang voor we een grote EU hadden.
Maar dan moet wel elke lidstaat gaan handhaven...
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
  woensdag 28 december 2022 @ 14:58:02 #86
39333 Zelva
pi_207282126
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:29 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
En hier die van Halt:

quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 11:44 schreef Zelva het volgende:

[..]
Eh, eerst eens proberen daadwerkelijk te handhaven om de grote problemen met illegaal (afsteken van) vuurwerk op te lossen?

Want dat er de laatste jaren nauwelijks aan handhaving is gedaan, is een feit. Dat kun je bijvoorbeeld alleen al zien aan een belachelijk grote daling in het aantal vuurwerkovertreders dat bij Halt wordt aangemeld, van 4300 in 2006, naar een schamele 1200 in 2019.
pi_207282184
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:55 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Maar dan moet wel elke lidstaat gaan handhaven...
Dat is nu eenmaal het concept van een unie, anders kun je net zo goed weer terug naar de oude situatie.
pi_207282200
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 15:00 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat is nu eenmaal het concept van een unie, anders kun je net zo goed weer terug naar de oude situatie.
Dat heeft de afgelopen 30 jaar ook zo ontzettend goed gewerkt natuurlijk.
pi_207282235
quote:

[..]

De meeste fanatiekelingen gaan niet in december, ja voor een laatste keertje misschien maar de overgrote meerderheid gaat al sinds april met een piek in de zomer.

Die controles in december leveren echt maar heel weinig op.
Zonder wrijving geen glans
  woensdag 28 december 2022 @ 15:04:47 #90
403820 Aberkullie
pi_207282273
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:58 schreef Zelva het volgende:

[..]
En hier die van Halt:
[..]

quote:
Halt heeft geen duidelijke verklaring voor die daling.
  woensdag 28 december 2022 @ 15:21:06 #91
39333 Zelva
pi_207282720
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 15:04 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
[..]

En je punt is? Wordt er nu wel of niet veel minder aan handhaving gedaan?
  woensdag 28 december 2022 @ 15:23:47 #92
403820 Aberkullie
pi_207282776
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 15:21 schreef Zelva het volgende:

[..]
En je punt is? Wordt er nu wel of niet veel minder aan handhaving gedaan?
Dat staat niet in het artikel dus zeg jij het maar
  woensdag 28 december 2022 @ 15:27:45 #93
39333 Zelva
pi_207282873
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 15:23 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Dat staat niet in het artikel dus zeg jij het maar
Even kijken, we hebben dus cijfers dat het aantal arrestaties gehalveerd is en dat het aantal Halt-ers met zo'n 75 procent is gedaald.

En dan durf je echt nog te beweren dat niet duidelijk is dat de handhaving wel een tikkie beter kan?
  woensdag 28 december 2022 @ 15:35:25 #94
403820 Aberkullie
pi_207283032
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 15:27 schreef Zelva het volgende:

[..]
Even kijken, we hebben dus cijfers dat het aantal arrestaties gehalveerd is en dat het aantal Halt-ers met zo'n 75 procent is gedaald.

En dan durf je echt nog te beweren dat niet duidelijk is dat de handhaving wel een tikkie beter kan?
Dat laatste beweert niemand hoor maar uit het artikel dat je post staat nergens dat de handhaving steeds minder wordt.
  woensdag 28 december 2022 @ 15:40:23 #95
39333 Zelva
pi_207283148
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 15:35 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Dat laatste beweert niemand hoor maar uit het artikel dat je post staat nergens dat de handhaving steeds minder wordt.
Waar bestaat handhaving volgens jou uit dan?
pi_207283172
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 11:00 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dan maar een Purge dag invoeren?
  woensdag 28 december 2022 @ 15:49:27 #97
403820 Aberkullie
pi_207283399
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 15:40 schreef Zelva het volgende:

[..]
Waar bestaat handhaving volgens jou uit dan?
Uit meer dan arrestaties en HALT straffen.
  woensdag 28 december 2022 @ 15:55:10 #98
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_207283526
Ach dat vuurwerkverbod komt er toch wel. Ze weken de mensen eerst met dergelijke berichten om vervolgens hetgeen toch al besloten is er doorheen te drukken. Steeds meer controle, gewoon allemaal in de pas lopen. Werken en vooral veel belasting betalen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_207284146
Snel! Legaal vuurwerk verbieden! Oh wacht :@

https://www.telegraaf.nl/(...)-in-woning-rotterdam
pi_207284225
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 14:08 schreef raptorix het volgende:
En het zou ook fijn als ze in de EU de boel eens gelijk trekken, te idioot voor woorden dat zware shells en ander spul gewoon aan particulieren word verkocht.
Shells, zware knallers, prof vuurwerk valt allemaal onder F4 of cat4 en is overal verboden om te verkopen aan particulieren binnen de EU. Dat is al een paar jaar zo. Maar zoals met zo veel dingen als er geld te verdienen valt zijn er altijd wel zwakke schakels te vinden.
pi_207284409
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2022 16:21 schreef etuiedelapiel het volgende:
Snel! Legaal vuurwerk verbieden! Oh wacht :@

https://www.telegraaf.nl/(...)-in-woning-rotterdam
Het ging niet om legaal vuurwerk.
pi_207284773
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 16:30 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het ging niet om legaal vuurwerk.
Joh
pi_207286138
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2022 11:04 schreef HSG het volgende:

[..]

Wil beschaafd overkomen - gaat generaliseren. Denk dat je nogal aan projectie doet, honey.
pi_207290369
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2022 16:42 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Joh
Schreef je wel, echt domheid op fok word met de dag groter.
  woensdag 28 december 2022 @ 20:41:24 #105
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207290880
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 20:27 schreef raptorix het volgende:

[..]
Schreef je wel, echt domheid op fok word met de dag groter.
Het was juist sarcasme, lijkt me. In de zin: "We moeten legaal vuurwerk verbieden, want dat voorkomt ongelukken! Oh wacht, een ontploffing in een woonhuis komt door zwaar illegaal vuurwerk. Een verbod op legaal vuurwerk helpt daar dus voor geen fuck tegen."
pi_207291282
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 17:42 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Wil beschaafd overkomen - gaat generaliseren. Denk dat je nogal aan projectie doet, honey.
Je hoeft het niet op mij af te geven of de regering die dit wilt verbieden. Je moet de mensen bedanken die het verziekt hebben.
pi_207291830
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2022 20:56 schreef HSG het volgende:

[..]
Je hoeft het niet op mij af te geven of de regering die dit wilt verbieden. Je moet de mensen bedanken die het verziekt hebben.
Ik heb weinig met vuurwerk. Heb slechts een groot empatisch vermogen. Dat is waarom ik weet waarom brood en spelen zo belangrijk is.
pi_207292052
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2022 20:56 schreef HSG het volgende:

[..]
Hier op fok vinden we het bijzonder ingewikkelde materie, maar de regering begrijpt toch wel dat er een verschil is tussen illegaal en legaal vuurwerk?
pi_207292082
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 21:13 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ik heb weinig met vuurwerk. Heb slechts een groot empatisch vermogen. Dat is waarom ik weet waarom brood en spelen zo belangrijk is.
Ik ook maar niet met vuurwerk.

Of zoals in Australië....vuurwerk wordt door professionals afgestoken en iedereen kan komen kijken en elkaar gezellig gelukkig nieuwjaar wensen.

quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2022 21:21 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Hier op fok vinden we het bijzonder ingewikkelde materie, maar de regering begrijpt toch wel dat er een verschil is tussen illegaal en legaal vuurwerk?
De regering begrijpt ook het verschil tussen goed gedrag en slecht gedrag en slecht gedrag moet nou eenmaal bestraft worden.
pi_207292139
quote:

[..]

Opzich geen verkeerd idee kofferbakjes open op de A16.... Alleen als grensbewoner zijn er hier in mijn omgeving zeker 7-8 simpele grensweggetjes om te pakken in een straal van 7KM en om eerlijk te zijn is over de snelweg gaan een beetje dom.
pi_207293393
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 21:23 schreef hunterrnl het volgende:

[..]
Opzich geen verkeerd idee kofferbakjes open op de A16.... Alleen als grensbewoner zijn er hier in mijn omgeving zeker 7-8 simpele grensweggetjes om te pakken in een straal van 7KM en om eerlijk te zijn is over de snelweg gaan een beetje dom.
Je houdt dan alleen de lui over die echt bewust illegaal vuurwerk gaan smokkelen, maar het grote aandeel van lui die cobra's in België gaan halen omdat het daar zo lekker makkelijk is haal je er dan wel mee uit.

De rest kun je daarna wel opvangen met handhaving op straat als ze het afsteken.
pi_207293791
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 21:56 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Je houdt dan alleen de lui over die echt bewust illegaal vuurwerk gaan smokkelen, maar het grote aandeel van lui die cobra's in België gaan halen omdat het daar zo lekker makkelijk is haal je er dan wel mee uit.

De rest kun je daarna wel opvangen met handhaving op straat als ze het afsteken.
Alleen worden die niet in België verkocht...
pi_207294198
Ik heb op verschillende social media kanalen al livestreams gezien van kinderen die er 12 jaar uit zagen die dan live waren met een doos illegaal vuurwerk (shells, cobra's) en die dan verkochten aan kijkers in die livestreams :')

Dat was de jaren voor corona niet zo publiekelijk heb ik het idee.
Twiddel
pi_207299285
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 20:41 schreef Repentless het volgende:

[..]
Het was juist sarcasme, lijkt me. In de zin: "We moeten legaal vuurwerk verbieden, want dat voorkomt ongelukken! Oh wacht, een ontploffing in een woonhuis komt door zwaar illegaal vuurwerk. Een verbod op legaal vuurwerk helpt daar dus voor geen fuck tegen."
Zo las ik het niet.
pi_207299287
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 21:23 schreef hunterrnl het volgende:

[..]
Die lui noteren natuurlijk ook gewoon kentekens bij de vuurwerkzaken.
pi_207300554
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 06:26 schreef raptorix het volgende:

[..]
Die lui noteren natuurlijk ook gewoon kentekens bij de vuurwerkzaken.
Ja man tuurlijk. Ze gaan even een paar honderd man Belgie-Duitsland insturen om kentekens te noteren.

quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 21:56 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Cobra's, lawinepijlen enzovoorts zijn verboden in Belgie (Sinds 2009 ?)

Smokkelen niet echt. Op veel plekken kan je met blote lul de grens over lopen met een zak vuurwerk op je rug zonder dat iemand je pakt. Ik snap wel dat je er zo over denkt met de jaarlijkse media/politie poppenkast bij de A16 onder Breda en recordcijfers jaar op jaar.

Steek al jaren geen vuurwerk af, maar toen der tijd is niemand ooit gepakt op vuurwerk uit Belgie en nu is nooit hier iemand gepakt die ik ken. Wel 1 keer staande gehouden, alleen friet uit Belgie halen is niet verboden.

[ Bericht 52% gewijzigd door hunterrnl op 29-12-2022 09:50:15 ]
pi_207302957
Wel geinig als putin laatste keer vuurwerk afsteekt met oud en nieuw
pi_207303099
quote:
Oplossing voor wat? De irritante jongeren die te vroeg afsteken en op mensen gooien? Je denkt echt dat een verbod daar tegen helpt? Die jongeren gaan uiteraard (net als nu) naar Duitsland.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_207303272
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2022 09:33 schreef hunterrnl het volgende:

[..]
Ja man tuurlijk. Ze gaan even een paar honderd man Belgie-Duitsland insturen om kentekens te noteren.
[..]
Echt het lijkt wel of de mensen in dit topic steeds debieler worden.
pi_207304464
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 12:04 schreef Selenophilia het volgende:
Wel geinig als putin laatste keer vuurwerk afsteekt met oud en nieuw
NUKES *O*

@Papierversnipperaar
  donderdag 29 december 2022 @ 13:41:52 #121
403820 Aberkullie
pi_207304757
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 12:13 schreef DX11 het volgende:

[..]
Oplossing voor wat? De irritante jongeren die te vroeg afsteken en op mensen gooien? Je denkt echt dat een verbod daar tegen helpt? Die jongeren gaan uiteraard (net als nu) naar Duitsland.
Daarom vraag ik ook wat de tegenstanders van een verbod wel als mogelijke oplossing zien. Of zijn die paar honderd passanten die blijvend letsel oplopen gewoon collateral damage?
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 29 december 2022 @ 13:42:33 #122
284411 crew  heywoodu
pi_207304768
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 12:13 schreef DX11 het volgende:

[..]
Daarom zou een verbod, wat er verder niet moet komen (maar dat is geen optie helaas), gelijk moeten lopen met Duitsland. Volgens mij vanaf 2026?
  donderdag 29 december 2022 @ 14:26:45 #123
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207305780
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 06:25 schreef raptorix het volgende:

[..]
Zo las ik het niet.
Nee, dat bleek. :) Ik spreek in deze ook voor een ander, maar sarcasme lijkt me een stuk waarschijnlijker.
  donderdag 29 december 2022 @ 15:04:28 #124
403820 Aberkullie
pi_207306694
https://nos.nl/artikel/24(...)uurwerk-op-te-sporen

Voor de mensen die riepen dat er totaaaal geen handhaving is.
  donderdag 29 december 2022 @ 17:00:18 #125
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_207309368
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 13:23 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

@:Papierversnipperaar
NUKES *O*

[ Bericht 12% gewijzigd door Papierversnipperaar op 29-12-2022 17:13:12 ]
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 29 december 2022 @ 17:24:52 #126
39333 Zelva
pi_207309902
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 15:49 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Uit meer dan arrestaties en HALT straffen.
Heb je concrete voorbeelden van politieacties waarbij afsteken van illegaal vuurwerk de laatste dagen wordt aangepakt dan?
pi_207310008
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 13:42 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Daarom zou een verbod, wat er verder niet moet komen (maar dat is geen optie helaas), gelijk moeten lopen met Duitsland. Volgens mij vanaf 2026?
Ja goed idee dan verplaats je de verkoop naar het illegale circuit en krijg je nog veel meer vuurwerk "dealers", echt top.

Ze hadden niks moeten veranderen, geen vuurpijl / rotjes verbod niks. Zo is het leven, en doe je er domme dingen mee en blaas je je hand er af, dan moet je zelf op de blaren zitten.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  donderdag 29 december 2022 @ 17:57:35 #128
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_207310771
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 15:04 schreef Aberkullie het volgende:

Er is wel handhaving maar het is dweilen met de kraan open. Logisch dat ze zich focussen op gerichte acties en grote handelaren.

Ondertussen gaat het dak eraf hier sinds vanmiddag de officiële verkoop is gestart.
  donderdag 29 december 2022 @ 17:59:20 #129
403820 Aberkullie
pi_207310800
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 17:24 schreef Zelva het volgende:

[..]
Heb je concrete voorbeelden van politieacties waarbij afsteken van illegaal vuurwerk de laatste dagen wordt aangepakt dan?
Nee want dan komen we weer hier he

quote:

[..]
  donderdag 29 december 2022 @ 18:00:14 #130
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_207310818
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 15:04 schreef Aberkullie het volgende:

Als je illegaal vuurwerk koopt bij een webshop ben je ook wel echt kaolo dom _O- _O- Politie hoeft alleen een printje van de adressen van klanten te maken :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 29 december 2022 @ 18:00:18 #131
403820 Aberkullie
pi_207310822
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 17:57 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Er is wel handhaving maar het is dweilen met de kraan open. Logisch dat ze zich focussen op gerichte acties en grote handelaren.

Ondertussen gaat het dak eraf hier sinds vanmiddag de officiële verkoop is gestart.
Ja hier ook, de ramen trilden er bijna uit maar ga je kijken zijn ze alweer gevlogen.
  donderdag 29 december 2022 @ 18:00:43 #132
403820 Aberkullie
pi_207310832
quote:
84s.gif Op donderdag 29 december 2022 18:00 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Als je illegaal vuurwerk koopt bij een webshop ben je ook wel echt kaolo dom _O- _O- Politie hoeft alleen een printje van de klanten te maken :')
Ging om de lonten, doofus.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 29 december 2022 @ 18:03:33 #133
284411 crew  heywoodu
pi_207310883
quote:
84s.gif Op donderdag 29 december 2022 18:00 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Als je illegaal vuurwerk koopt bij een webshop ben je ook wel echt kaolo dom _O- _O- Politie hoeft alleen een printje van de adressen van klanten te maken :')
Even lezen he :+
  donderdag 29 december 2022 @ 18:12:23 #134
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_207311049
Straks even langs de Aldi fietsen of de ruiten er daar al uit liggen. Da's traditie hier rond oud en nieuw O+
pi_207311238
Veel minder vuurwerk hier dan vorig jaar. Het knallen begint pas vandaag, vorig jaar was het al voor Kerst.
  donderdag 29 december 2022 @ 18:53:54 #136
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_207311997
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 10:39 schreef theunderdog het volgende:
De treurigheid zit hem in het feit dat de gemiddelde Nederlander in al zijn domheid niet verantwoordelijk kan omgaan met dingen.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_207332326
Mogelijk streep door vuurwerkshows vanwege harde wind: ‘Het gaat erom spannen’
https://www.ad.nl/binnenl(...)om-spannen~afaa047b/

nog een reden het niet te verbieden. Jaartje wind en je hebt niets.

Zag net beelden van dat ‘electric fireworks’ op Museumplein. Wat een doffe ellende is dat :D dat meisje maar oreren over hoe fantastisch het is en hoeveel diepte en al maar het ziet er gewoon triest uit.
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
  vrijdag 30 december 2022 @ 14:27:02 #138
39333 Zelva
pi_207332516
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 17:59 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Nee want dan komen we weer hier he
[..]

Ja, en dan komen we weer bij het vraagstuk waarom het jaren geleden wél lukte om volop te handhaven op straat en dat nu niet opeens niet meer zou kunnen.

Het steeds meer achterwege laten van die handhaving en het daarmee creëren van een vrijbrief om maar te doen wat je wilt, is juist de reden dat mensen de vuurwerkoverlast zat zijn. Er gebeurt niets en ze kunnen hun gang maar gaan.
  Forum Admin vrijdag 30 december 2022 @ 14:29:05 #139
pi_207332575
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 18:53 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
De treurigheid zit hem in het feit dat de gemiddelde Nederlander in al zijn domheid niet verantwoordelijk kan omgaan met dingen.
Leuke frame weer
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_207334635
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 10:20 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Maar er is al lang een verbod. Alleen wordt daar ook niet op gehandhaafd.

Maar ik kan wel een inschatting maken wat er gaat gebeuren als we volgend jaar wel een totaalverbod zouden hebben: een vader die samen met zijn kinderen drie Belgische sierpotten afsteekt wordt op de bon geslingerd terwijl de groepen jongeren net als ieder jaar brievenbussen opblazen en dieren terroriseren vrij spel krijgen.
Dat zit er dik in. Boa’s kiezen vaak de weg van de minste weerstand. Dat zag je ook tijdens de coronamaatregelen. Er werd massaal gehandhaafd op de avondklok.
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
pi_207335527
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 14:29 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Leuke frame weer
Maar wel het frame wat de branche zelf aan het voeden is met https://nietonsvuurwerk.nl.
pi_207335600
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 18:12 schreef Qarrad het volgende:
Straks even langs de Aldi fietsen of de ruiten er daar al uit liggen. Da's traditie hier rond oud en nieuw O+
en?
  Forum Admin vrijdag 30 december 2022 @ 16:38:58 #143
pi_207335611
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 16:35 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Maar wel het frame wat de branche zelf aan het voeden is met https://nietonsvuurwerk.nl.
Niet echt, ze zeggen alleen dat de overlast die veel mensen ervaren a afkomstig is van illegaal of illegaal afgestoken vuurwerk is.

Dat is niet dat de gemiddelde Nederlander er niet mee om kan gaan.
pi_207335815
Handhaving is ook een lachertje. Gisteren werd hier (regio Haaglanden) een uur lang zwaar illegaal vuurwerk afgestoken, waardoor mijn katten doodsbang onder de bank zaten. Ik bel vervolgens de politie, word ik doorverwezen naar de gemeente, maar uiteraard zijn zij na 17.00 uur niet te bereiken :W .
pi_207336341
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2022 16:38 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Niet echt, ze zeggen alleen dat de overlast die veel mensen ervaren a afkomstig is van illegaal of illegaal afgestoken vuurwerk is.

Dat is niet dat de gemiddelde Nederlander er niet mee om kan gaan.
Hoeveel mensen ken jij die zich alleen al aan hun eerste veiligheidsaanbeveling houdt?
  vrijdag 30 december 2022 @ 17:13:34 #146
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_207336390
Zien we deze kop niet elk jaar verschijnen? Net zoals dat het mogelijk het laatste jaar is dat de klok verzet wordt?
With love :*
  vrijdag 30 december 2022 @ 17:36:04 #147
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207336899
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 18:53 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Ja, daarom is het hier ook zo'n grote puinhoop vergeleken met de meeste landen wereldwijd. Als de gemiddelde Nederlander nou eens verantwoordelijk om kon gaan met dingen, hadden we hier een rijk land kunnen hebben waar veel zaken goed geregeld zijn en waar veel mensen uit andere landen graag naartoe zouden willen. Maar helaas, nu moeten we het met dit land doen waar iedereen het liefst zo snel mogelijk zou willen vertrekken naar al die betere oorden met verantwoordelijke mensen.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 30 december 2022 @ 17:37:59 #148
284411 crew  heywoodu
pi_207336942
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2022 17:13 schreef girlnextdoor. het volgende:
Zien we deze kop niet elk jaar verschijnen? Net zoals dat het mogelijk het laatste jaar is dat de klok verzet wordt?
Maar we hebben al twee jaar een (weliswaar door een pandemie veroorzaakt) vuurwerkverbod gehad. En ondertussen zijn de regels al stevig aangescherpt. Geen vuurpijlen meer, inmiddels ook geen dingen als rotjes meer. Vergeleken met het wel of niet terugzetten van de klok zou dat zijn alsof we in de afgelopen jaren de klok al niet meer een uur, maar 55 minuten en daarna 45 minuten zijn gaan verzetten... :+
pi_207336950
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 16:45 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Handhaving is ook een lachertje. Gisteren werd hier (regio Haaglanden) een uur lang zwaar illegaal vuurwerk afgestoken, waardoor mijn katten doodsbang onder de bank zaten. Ik bel vervolgens de politie, word ik doorverwezen naar de gemeente, maar uiteraard zijn zij na 17.00 uur niet te bereiken :W .
Je ziet de politie wel meer aanwezig in de wijken. Maar het blijft wel grappig dat ze als kip zonder kop rondrijden.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 30 december 2022 @ 17:38:38 #150
284411 crew  heywoodu
pi_207336956
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 17:36 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ja, daarom is het hier ook zo'n grote puinhoop vergeleken met de meeste landen wereldwijd. Als de gemiddelde Nederlander nou eens verantwoordelijk om kon gaan met dingen, hadden we hier een rijk land kunnen hebben waar veel zaken goed geregeld zijn en waar veel mensen uit andere landen graag naartoe zouden willen. Maar helaas, nu moeten we het met dit land doen waar iedereen het liefst zo snel mogelijk zou willen vertrekken naar al die betere oorden met verantwoordelijke mensen.
Op welk gebied is het hier 'zo'n grote puinhoop', vergeleken met nota bene de meeste landen wereldwijd?
  vrijdag 30 december 2022 @ 17:41:36 #151
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_207337021
Vreugdevuur Scheveningen vandaag al aangestoken vanwege weersverwachting

Zonder publiek :') Die gaan dus morgen zelf weer vuurtjes maken :')
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Forum Admin vrijdag 30 december 2022 @ 17:42:47 #152
pi_207337046
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 17:11 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Hoeveel mensen ken jij die zich alleen al aan hun eerste veiligheidsaanbeveling houdt?
De mensen die ik ken die nog vuurwerk afsteken drinken sowieso niet, maar los daarvan is niet drinken voor je vuurwerk afsteekt wel van een andere orde.

Maar zeker raadzaam
  vrijdag 30 december 2022 @ 17:43:30 #153
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_207337066
  vrijdag 30 december 2022 @ 17:47:09 #154
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207337140
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 17:38 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Op welk gebied is het hier 'zo'n grote puinhoop', vergeleken met nota bene de meeste landen wereldwijd?
Ik nam aan dat de " :') " niet nodig was bij mijn post, maar blijkbaar wel.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 30 december 2022 @ 17:48:51 #155
284411 crew  heywoodu
pi_207337177
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 17:47 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ik nam aan dat de " :') " niet nodig was bij mijn post, maar blijkbaar wel.
Nou ja, je ziet op FOK! genoeg mensen die daadwerkelijk van mening (zeggen te) zijn dat Nederland in de top-10 van meest onleefbare landen op aarde staat. Dus je weet het maar nooit.
pi_207337178
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 13:41 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Daarom vraag ik ook wat de tegenstanders van een verbod wel als mogelijke oplossing zien. Of zijn die paar honderd passanten die blijvend letsel oplopen gewoon collateral damage?
Accepteren, niet alles is maakbaar. Er vallen ook doden door auto-ongelukken.

We hebben twee jaar lang een vuurwerkverbod gehad. Niets van gemerkt hier ter stede. Het helpt niet om het daadwerkelijke probleem, tokkies en illegaal materiaal aan te pakken en is de goedwillende burgers die normaal doet tot last. En daar ben ik tegen.

En daarnaast kun je categorie 1 spul niet verbieden, want Europese regels. Dus handhaven wordt ook nog een issue.
zie email 27 oktober
  vrijdag 30 december 2022 @ 18:11:52 #157
403820 Aberkullie
pi_207337628
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 17:48 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ongelukken ja. Niet omdat jaarlijks honderden mongolen expres tegen hulpverleners aanrijden.

quote:
We hebben twee jaar lang een vuurwerkverbod gehad. Niets van gemerkt hier ter stede.
En toch kwam er beduidend minder letsels op de SEH en was er veel minder schade. Maar dat kan ook met de lockdown te maken hebben, dat weten we niet.
quote:
Het helpt niet om het daadwerkelijke probleem, tokkies en illegaal materiaal aan te pakken en is de goedwillende burgers die normaal doet tot last. En daar ben ik tegen.

En daarnaast kun je categorie 1 spul niet verbieden, want Europese regels. Dus handhaven wordt ook nog een issue.
pi_207337864
quote:

[..]

We hebben twee jaar lang een vuurwerkverbod gehad. Niets van gemerkt hier ter stede. Het helpt niet om het daadwerkelijke probleem, tokkies en illegaal materiaal aan te pakken en is de goedwillende burgers die normaal doet tot last. En daar ben ik tegen.

mobiliteit is bijna een eerste levensbehoefte. Dat daarbij mensen omkomen is helaas een onderdeel. Vuurwerk afsteken is aleen maar lol, voor de afsteker en soms voor omstanders. Dus totaal onvergelijkbaar

Welke Europese regels verbieden het verbieden van producten?
  Forum Admin vrijdag 30 december 2022 @ 18:26:35 #159
pi_207337975
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2022 18:22 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
mobiliteit is bijna een eerste levensbehoefte. Dat daarbij mensen omkomen is helaas een onderdeel. Vuurwerk afsteken is aleen maar lol, voor de afsteker en soms voor omstanders. Dus totaal onvergelijkbaar

Vervang vuurwerk eens voor alcohol.
pi_207338177
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2022 18:22 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

De vuurwerkrichtlijn. 2013/29.
zie email 27 oktober
  vrijdag 30 december 2022 @ 18:42:03 #161
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207338322
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 december 2022 17:48 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Nou ja, je ziet op FOK! genoeg mensen die daadwerkelijk van mening (zeggen te) zijn dat Nederland in de top-10 van meest onleefbare landen op aarde staat. Dus je weet het maar nooit.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat er iemand is die daadwerkelijk zo denkt als in mijn post. Die zouden hun hoofd moeten laten nakijken. :)
  vrijdag 30 december 2022 @ 18:45:15 #162
346939 Janneke141
pi_207338403
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 18:26 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Breng ze nou niet op ideeën.
pi_207340293
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 18:26 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Wat probeer je daarmee duidelijk te maken. Dat het gewoon acceptabel zou moeten zijn?
pi_207340770
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 18:35 schreef trein2000 het volgende:

[..]
De vuurwerkrichtlijn. 2013/29.
Thanks. Wist ik niet. Begrijp ik het nu goed dat alleen F1 vuurwerk niet verboden kan worden?
pi_207340984
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2022 20:20 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Thanks. Wist ik niet. Begrijp ik het nu goed dat alleen F1 vuurwerk niet verboden kan worden?
Correct. Maar dat zei ik al ;)

Probleem is vooral handhavingstechnisch, je zult van elke knal/flits/fontein moeten controleren wat het is. Dat is qua handhaving bijna niet te doen.
zie email 27 oktober
  vrijdag 30 december 2022 @ 20:54:09 #166
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207341945
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2022 20:01 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Wat probeer je daarmee duidelijk te maken. Dat het gewoon acceptabel zou moeten zijn?
Alcohol is ook alleen maar voor de lol (althans, de consumptievariant bij de supermarkt/slijter). Als je argument is dat wanneer iets dat slachtoffers kan maken net zo goed weg kan omdat het slechts voor de lol is, geen noodzaak is en geen functie heeft (gelijk aan mobiliteit zoals jij aangeeft), kun je alcohol daar ook onder rekenen.

Dat betekent niet dat het acceptabel is dat er slachtoffers vallen of vernielingen plaatsvinden, maar wel dat je het niet voor de overgrote meerderheid die er wel normaal mee kan omgaan en er plezier aan beleeft hoeft te verbieden.
pi_207342834
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 20:54 schreef Repentless het volgende:

[..]
Alcohol is ook alleen maar voor de lol (althans, de consumptievariant bij de supermarkt/slijter). Als je argument is dat wanneer iets dat slachtoffers kan maken net zo goed weg kan omdat het slechts voor de lol is, geen noodzaak is en geen functie heeft (gelijk aan mobiliteit zoals jij aangeeft), kun je alcohol daar ook onder rekenen.
Ah op die manier. Klinkt fair alleen ik bedoelde die lol niet zo letterlijk. Dat iets slachtoffers veroorzaakt is in die context niet mijn argument want alles in het leven kan tot letsel of de dood leiden. Op die manier kan alles platgeslagen worden. Ook de balpen, paperclip en zelfs chips maakt slachtoffers

Vuurwerk heeft zo'n grote aversie omdat omstanders er net hinder van ondervinden. 65% van de Nederlanders zou voor een vuurwerkverbod zijn, dat is enorm. Ik vermoed maar dat is een aanname dat die hinder ook veroorzaakt wordt door mensen die heel netjes met vuurwerk omgaan (ik reken de legale vuurwerkafstekers die een dag te vroeg zijn ook onder nette mensen)
  vrijdag 30 december 2022 @ 22:00:41 #168
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_207344417
quote:
99s.gif Op vrijdag 30 december 2022 16:38 schreef OmniRocket het volgende:

[..]
en?
Nee, alle ramen nog intact. Vanmiddag ook nog. Maar ze zijn daarna begonnen met carbid om te testen en dat doen ze meestal op het parkeerterrein daar dus wellicht is mijn informatie inmiddels achterhaald.
  vrijdag 30 december 2022 @ 22:09:13 #169
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_207344742
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 16:45 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Hier is de doodlopende route de volgende: "Heeft u zelf al geprobeerd in gesprek te gaan met de overlastgevers?"

Als ik kanker wil dan ga ik wel zware shag roken. Ik bel dus alleen nog als het uit de hand is gelopen al :W
  Forum Admin vrijdag 30 december 2022 @ 22:51:51 #170
pi_207346610
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2022 20:01 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Het is niet acceptabel, maar we "accepteren" wel meer dingen in onze maatschappij die niet even leuk (voor een ander) zijn.
pi_207346875
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2022 22:51 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Het is niet acceptabel, maar we "accepteren" wel meer dingen in onze maatschappij die niet even leuk (voor een ander) zijn.
Wie is er in dat geval onredelijk: de hater die een vuurwerkverbod wil of de vuurwerkfan die reageert dat er wel meer zaken niet even leuk voor de ander zijn?
pi_207354713
quote:

[..]

Ik merk wel degelijk het verschil.
Afgelopen twee jaar zeker last gehad van tokkies met cobra's en daar helpt een verbod inderdaad niet tegen, echter ik heb in die twee jaar maar weinig ander vuurwerkoverlast ervaren.
Nu consumenten ook weer siervuurwerk kunnen kopen is het sinds begin december al raak hier en sinds eergisteren gaat het vuurwerk praktisch de hele dag de lucht in.

En tja die goedwillende burger die lapt ook de regels aan de laars hoor. Mijn 'nette' buurman stond gisteravond ook al te knallen, terwijl dat de afgelopen twee jaar niet aan de orde was want hij is dan wel weer zo netjes dat hij geen vuurwerk haalt als het niet mag.

Ik ben niet voor een vuurwerkverbod maar begrijp het ergens ook wel, het gros houdt zich toch aan de regel en dat beperkt uiteindelijk wel de overlast.
Zie persoonlijk dus het verschil en volgens mij wijzen de cijfers dat ook uit. Tijdens het verbod waren er minder ziekenhuisopnames, minder politieoptredens nodig en minder vervuiling.

Het is voor velen (ook voor mij) een mooie en unieke traditie en ik hoop dat het in deze vorm blijft bestaan. Toch zal het gesprek over kosten-baten denk ik steeds meer gevoerd gaan worden.
pi_207355657
Veel minder vuurwerk dan vorig jaar hier, en veel meer legale potjes en dergelijke in plaats van die cobra's.

Juist in oktober was hier veel vuurwerkoverlast, geen idee waarom.
pi_207355906
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ilversum-afgelasting

Amsterdam en Hilversum hebben hun geplande vuurwerkshows afgelast vanwege de stormachtige wind die vanavond wordt verwacht. Eerder al trokken onder meer Zoetermeer en Apeldoorn de stekker uit de geplande vuurwerkshows tijdens de jaarwisseling.

Vanwege het slechte weer is de vuurwerk- en droneshow bij de A'DAM Toren in Amsterdam-Noord afgelast, meldt de organisatie na overleg met onder meer de gemeente. De organisatie kijkt of de show naar een ander moment kan worden verplaatst.

In Hilversum stonden shows gepland om 19.30 uur en om middernacht. Ook de rest van het oudejaarsprogramma in de gemeente komt te vervallen.

Nationaal Vuurwerk onzeker
De weerdiensten houden rekening met zware windstoten tijdens de jaarwisseling. Veel steden beslissen vandaag, soms op het laatste moment nog, over het al dan niet doorgaan van vuurwerkshows. Ook Rotterdam, waar het Nationale Vuurwerk wordt afgestoken, doet dat.

Als de wind harder is dan windkracht 5, dan mag het vuurwerk niet doorgaan. "De ene keer gaan we eroverheen en de andere keer zitten we eronder. Nu zou het kunnen", zegt organisator Mark Rouwenhorst. "Het is verschrikkelijk frustrerend. Op gegeven moment zullen we iets moeten communiceren."

Burgemeester Gerhard van der Top van Hilversum is teleurgesteld, maar ziet geen andere keuze. Hij vindt het risico onder de slechte weersomstandigheden te groot. "Veiligheid gaat boven alles."
pi_207355931
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 22:09 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Hier is de doodlopende route de volgende: "Heeft u zelf al geprobeerd in gesprek te gaan met de overlastgevers?"

Als ik kanker wil dan ga ik wel zware shag roken. Ik bel dus alleen nog als het uit de hand is gelopen al :W
Wat zou je dan moeten zeggen "willen jullie misschien ophouden met mijn auto op te blazen?"
  zaterdag 31 december 2022 @ 13:25:11 #176
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_207357785
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 11:53 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Wat zou je dan moeten zeggen "willen jullie misschien ophouden met mijn auto op te blazen?"
Ja precies.

"Hee, schavuiten, willen jullie daar terstond mee uitscheiden!"

Ondertussen gooien zij met ziektes, trekken er drie een mes en bellen ze zeventien neven op terwijl ze weten waar je woont.

Maar goed, minister Yesilgöz heeft gewaarschuwd voor keiharde aanpak van mensen die hulpverleners aanvallen. Net als de vorige jaren: van de honderd relschoppers wordt een handvol gepakt waarbij niet goed hard gemaakt kan worden wat ze precies hebben bijgedragen in de chaos.

Is al jaren een doorn in het oog van de politie: pak je er eentje, krijgen ze een lachertje van een staf terwijl de agent die ze te grazen namen doof en mank is. "De rest van je leven consequenties" zegt de minister. Helaas zijn die er inderdaad, voor die agent.
pi_207358140
quote:
Bij een vuurwerkcontrole in Schiedam is gisteravond een agent gewond geraakt. Er werd vanuit een huis vuurwerk op hem afgeschoten. Een 17-jarige Schiedammer is aangehouden.

Het vuurwerk raakte de agent, die volgens de politiewoordvoering een piep in zijn oren en een brandwond in zijn nek heeft overgehouden aan het incident. Hij is naar het ziekenhuis gebracht.

Het incident gebeurde toen de agent een groepje jongeren aansprak. De 17-jarige jongen is opgepakt in het huis vanwaar het vuurwerk werd afgestoken.
Is dit incident nummer 1? Wat een ontzettende mongool.
pi_207358254
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 13:42 schreef Haags het volgende:

[..]
Huh maar hoe kan dat? Het vuurwerk afsteken is nu toch nog verboden?

zaterdag 31 december 2022 @ 13:53:04 #179
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_207358348
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 13:42 schreef Haags het volgende:

[..]
Hij is in elk geval gepakt. Nu eens kijken of ze ook echt kunnen doorpakken. Vuurwerk afsteken voordat het geoorloofd is, vuurwerk bewust als wapen gebruiken (zal wel niet bewezen kunnen worden).
pi_207359355
quote:
99s.gif Op zaterdag 31 december 2022 13:48 schreef Amplifier het volgende:

[..]
Huh maar hoe kan dat? Het vuurwerk afsteken is nu toch nog verboden?

"Guns Fireworks don't kill people, people kill people"
  zaterdag 31 december 2022 @ 16:15:24 #181
489162 Pvt.Webster
101st Airborne Division
pi_207361105
Hiermee pak je toch alleen de mensen die juist netjes wachten met afsteken van siervuurwerk tot het wettelijk mag. En daar ook goed mee om gaan.

Alles wat op dit moment overlast is, is sowieso al verboden.

1) Illegaal vuurwerk
2) Vuurwerk voorafgaand en na het tijdsblok waarin vuurwerk afgestoken mag worden.

En dat laatste is doorgaans geen siervuurwerk, dus komen we weer bij die 1e uit.

Wat gaat zo'n verbod hier precies aan veranderen? Dit zal ieder jaar zo gaan als er geen gedragsverandering komt.

Daarnaast is het nu al amper te handhaven. De vogels zijn meestal snel gevlogen na het afsteken van zo'n halve bom.

[ Bericht 5% gewijzigd door Pvt.Webster op 31-12-2022 16:20:29 ]
"He was there to do his duty, and he did it — he never let a buddy down in combat, in France, Holland, or Germany — but he never volunteered for anything and he spurned promotion."
pi_207361231
quote:

[..]

Je kunt de verkoop ervan wel zo ontmoedigen dat het praktisch nagenoeg onverhandelbaar is.
Dit, dus.
pi_207361289
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 16:15 schreef Pvt.Webster het volgende:
Hiermee pak je toch alleen de mensen die juist netjes wachten met afsteken van siervuurwerk tot het wettelijk mag. En daar ook goed mee om gaan.

Alles wat op dit moment overlast is, is sowieso al verboden.

1) Illegaal vuurwerk
2) Vuurwerk voorafgaand en na het tijdsblok waarin vuurwerk afgestoken mag worden.

En dat laatste is doorgaans geen siervuurwerk, dus komen we weer bij die 1e uit.

Wat gaat zo'n verbod hier precies aan veranderen? Dit zal ieder jaar zo gaan als er geen gedragsverandering komt.

Daarnaast is het nu al amper te handhaven. De vogels zijn meestal snel gevlogen na het afsteken van zo'n halve bom.
Met een totaalverbod kun je gaan werken aan cultuur/gedragsverandering als het gaat om vuurwerk op de lange termijn. Het is een eerste stap.
Dit, dus.
pi_207361311
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 16:15 schreef Pvt.Webster het volgende:

Die gedragsverandering is nu al iets ingezet. Steeds meer mensen zijn wel klaar met vuurwerk. Ik neem aan dat die tendens wel doorzet. Een verbod zal dat mogelijk iets versnellen.

Toch vind ik een verbod niet nodig en waarschijnlijk op de lange duur niet effectief. Ik zie meer heil in het aanwijzen van locaties waar je dan wel met je gezondheid mag spelen die ene nacht per jaar. Dan denk ik aan pleinen en/of sportvelden. Dan kan ieder voor zich kiezen of je er tussen wilt staan. Je zal dan zien dat met een jaar of tien het probleem totaal is opgelost.
pi_207361367
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 16:20 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Je kunt de verkoop ervan wel zo ontmoedigen dat het praktisch nagenoeg onverhandelbaar is.
Nee. Ook dat kan niet. Je mag het niet belemmeren als lidstaat.
zie email 27 oktober
pi_207361385
pi_207361430
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 16:25 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het is al in een ander topic voorbij gekomen dat het prima kan. Staat op eenzelfde lijn als de regels rondom tabak. Dat gebeurt ook al volop en wordt alleen maar strenger qua verkoopmogelijkheden.
Dit, dus.
pi_207361622
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 16:25 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Al een paar keer uitgelegd aan hem maar dan komt hij met een totaal ander voorbeeld waar totaal andere wetgeving voor is binnen de EU.
  zaterdag 31 december 2022 @ 16:44:01 #189
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_207361791
We zien wel hoe lang het nog te koop blijft in de EU. Gelukkig leven we nog in een vrij land, waar we kunnen kopen met ons geld wat we willen. Als dat verandert, kan men dit soort activiteiten pas echt de kop in drukken. Tot die tijd maakt men ongewenst gedrag hooguit duurder, dus we kunnen blijven stoken, rijden, roken, drinken en vuurwerk afsteken, zo lang er maar geld voor is.
Sui cuique mores fingunt fortunam
pi_207361859
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 16:35 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Al een paar keer uitgelegd aan hem maar dan komt hij met een totaal ander voorbeeld waar totaal andere wetgeving voor is binnen de EU.
quote:
De EU-regelgeving betreffende vuurwerk stelt de minimumeisen waaraan alle lidstaten moeten voldoen, maar de staten hebben het recht om extra strenge wettelijke beperkingen op te leggen binnen hun eigen grondgebied.
Dit is van Wikipedia. Letterlijk simpeler dan daar kan ik het niet uitleggen. Ik kan wel een opsomming maken van de verschillen per lidstaat.
Dit, dus.
pi_207361892
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 16:47 schreef Buitendam het volgende:

[..]
[..]
Dit is van Wikipedia. Letterlijk simpeler dan daar kan ik het niet uitleggen.
Daar is F1 van uitgezonderd. In Ierland waar altijd een vuurwerkverbod was wordt sinds de nieuwe EU wetgeving ook F1 verkocht. Het enige wat beperkt is in Ierland is dat de importeurs daar een vergunning voor moeten hebben en dat zal in Nederland niet anders zijn.
pi_207361935
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 16:49 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Daar is F1 van uitgezonderd. In Ierland waar altijd een vuurwerkverbod was wordt sinds de nieuwe EU wetgeving ook F1 verkocht. Het enige wat beperkt is in Ierland is dat de importeurs daar een vergunning voor moeten hebben en dat zal in Nederland niet anders zijn.
quote:
Pyrotechnische artikelen uit categorie F4 zijn in de hele EU voorbehouden aan professionals. Individuele lidstaten mogen, als zij dat willen, de verkoop, het bezit en het gebruik van de andere categorieën voor consumenten nog verder aan banden leggen.
Dit, dus.
pi_207361966
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 16:51 schreef Buitendam het volgende:

[..]
[..]

Op gebied van F2 en F3 klopt dat niet op gebied van F1.
quote:
1. De lidstaten mogen het op de markt aanbieden van pyrotechnische artikelen die aan de eisen van deze richtlijn voldoen, niet verbieden, beperken of belemmeren.
2. Deze richtlijn laat onverlet dat een lidstaat omwille van de openbare orde of gezondheid en veiligheid, of omwille van milieubescherming maatregelen neemt om het bezit, gebruik en/of de verkoop aan het grote publiek van vuurwerk van de categorieën F2 en F3, pyrotechnische artikelen voor theatergebruik en andere pyrotechnische artikelen te verbieden of te beperken.
https://eur-lex.europa.eu(...)i=CELEX%3A32013L0029
pi_207362082
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 16:52 schreef ipa84 het volgende:

[..]
[..]
Exact. Het is niet zo moeilijk. F1 mag niet beperkt worden. Ligt ook gewoon bij de supermarkt.
zie email 27 oktober
pi_207362305
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 16:52 schreef ipa84 het volgende:

[..]
[..]
En dus mag het lidstaat op basis van de punten die jij noemt zelf de conclusie trekken dat categorie 1 bij de Intertoys of supermarkt niet wenselijk is.
Dit, dus.
pi_207362364
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 17:11 schreef Buitendam het volgende:

[..]
En dus mag het lidstaat op basis van de punten die jij noemt zelf de conclusie trekken dat categorie 1 bij de Intertoys of supermarkt niet wenselijk is.
1. De lidstaten mogen het op de markt aanbieden van pyrotechnische artikelen die aan de eisen van deze richtlijn voldoen, niet verbieden, beperken of belemmeren.
Ik neem aan dat je dit begrijpt? Of is dat te lastig.
pi_207362478
Als het echt slecht is voor het milieu/klimaat dan zou Brussel dat Europees moeten gaan regelen. Ben benieuwd wat Italie en Spanje er van vinden.
  zaterdag 31 december 2022 @ 17:26:57 #198
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_207362705
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 16:23 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Die gedragsverandering is nu al iets ingezet. Steeds meer mensen zijn wel klaar met vuurwerk. Ik neem aan dat die tendens wel doorzet. Een verbod zal dat mogelijk iets versnellen.

Toch vind ik een verbod niet nodig en waarschijnlijk op de lange duur niet effectief. Ik zie meer heil in het aanwijzen van locaties waar je dan wel met je gezondheid mag spelen die ene nacht per jaar. Dan denk ik aan pleinen en/of sportvelden. Dan kan ieder voor zich kiezen of je er tussen wilt staan. Je zal dan zien dat met een jaar of tien het probleem totaal is opgelost.
Que?
Aanname die niet klopt (want verkoop dit jaar is GIGANTISCH) gevolgd door nog een aanname.
  zaterdag 31 december 2022 @ 17:28:02 #199
342627 tja77
pi_207362727
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 17:13 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Ik moet je er op wijzen dat je het tegen Buitendam hebt. Ik heb dit al meerdermalen tegen hem gezegd….vergeefs.
  zaterdag 31 december 2022 @ 17:29:58 #200
346939 Janneke141
pi_207362761
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 17:26 schreef tja77 het volgende:

[..]
Que?
Aanname die niet klopt (want verkoop dit jaar is GIGANTISCH) gevolgd door nog een aanname.
Dat vuurwerkliefhebbers meer geld aan vuurwerk uitgeven, en dat meer mensen er klaar mee zijn, zijn twee uitspraken die elkaar helemaal niet uitsluiten. Alleen al vanwege de gestegen prijzen stijgt de omzet.

Maar los daarvan, het aantal mensen dat bereid is om anderen hun lolletje te gunnen daalt over de hele linie, dat merk je niet alleen bij vuurwerk. Ik schat in dat het aantal mensen dat zelf geen vuurwerk koopt/afsteekt maar zich niet echt druk maakt over het gestook van anderen, afneemt. 'Ik heb er een hekel aan, dus dan wil ik dat anderen er ook mee stoppen' wordt op steeds meer terreinen een credo.
pi_207363109
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 17:13 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Inderdaad. Tot dit punt klopt het. Maar omdat het richtlijnen zijn kan nationale wetgeving daarna bepalen waar en hoeveel. En dan is er geen sprake van een beperking, belemmering of verbod. Exact hetzelfde als met de tabakswetgeving, die stiekem nog veel strenger is, waar we in het begin over hadden.
Dit, dus.
  zaterdag 31 december 2022 @ 17:51:54 #202
342627 tja77
pi_207363262
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 17:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat vuurwerkliefhebbers meer geld aan vuurwerk uitgeven, en dat meer mensen er klaar mee zijn, zijn twee uitspraken die elkaar helemaal niet uitsluiten. Alleen al vanwege de gestegen prijzen stijgt de omzet.

Maar los daarvan, het aantal mensen dat bereid is om anderen hun lolletje te gunnen daalt over de hele linie, dat merk je niet alleen bij vuurwerk. Ik schat in dat het aantal mensen dat zelf geen vuurwerk koopt/afsteekt maar zich niet echt druk maakt over het gestook van anderen, afneemt. 'Ik heb er een hekel aan, dus dan wil ik dat anderen er ook mee stoppen' wordt op steeds meer terreinen een credo.
Gestegen prijzen zeggen wel iets, dat veel vuurwerkverkopers door hun voorraad heen zaten en het vuurwerk niet aangesleept konden krijgen zegt veel meer. Niet alleen qua omzet is dit een recordjaar, ook qua hoeveelheid verkocht vuurwerk. Dus energiecrisis, recordinflatie en gestegen vuurwerkprijzen ten spijt, de hoeveelheid (kg.) verkocht vuurwerk is meer dan ooit.
Dat zegt toch ook wel iets?
pi_207363278
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 17:26 schreef tja77 het volgende:

[..]
Que?
Net als met roken indertijd zijn er steeds minder mensen die kopen maar degene die kopen besteden wel veel meer. De vuurwerklobby draait dan ook op volle toeren om maar duidelijk te maken dat vrijwel iedereen in NL het leuk vind en dat er nauwelijks overlast is of gewonden vallen. Met name met legaal vuurwerk gaat iedereen heel netjes om en drinkt er niemand volgens hun site.

Een jaar of tien geleden was een verbod niet aan de orde maar al jaren is een meerderheid eigenlijk tegen het afsteken van vuurwerk maar gunt nog steeds een ander een lolletje totdat het met overlast weer eens flink uit de hand loopt natuurlijk.

En ja, de afgelopen twee jaar is er nauwelijks vuurwerk verkocht dus zal de omzet nu wel flink gestegen zijn. Echter neem ik aan (!) dat de illegale markt nog groter is en daar is dus geen goede inschatting van te maken.

zaterdag 31 december 2022 @ 17:54:03 #204
346939 Janneke141
pi_207363325
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 17:51 schreef tja77 het volgende:

[..]
Gestegen prijzen zeggen wel iets, dat veel vuurwerkverkopers door hun voorraad heen zaten en het vuurwerk niet aangesleept konden krijgen zegt veel meer. Niet alleen qua omzet is dit een recordjaar, ook qua hoeveelheid verkocht vuurwerk. Dus energiecrisis, recordinflatie en gestegen vuurwerkprijzen ten spijt, de hoeveelheid (kg.) verkocht vuurwerk is meer dan ooit.
Dat zegt toch ook wel iets?
Ja, maar niet dat het aantal mensen dat een hekel heeft aan vuurwerk niet kan stijgen.
  zaterdag 31 december 2022 @ 18:00:48 #205
342627 tja77
pi_207363442
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 17:54 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja, maar niet dat het aantal mensen dat een hekel heeft aan vuurwerk niet kan stijgen.
Er is een verbod op knalvuurwerk, de mensen die een hekel hebben aan het “geknal” hebben dan ook minder recht van spreken toch? Ook de singleshots en vuurpijlen zijn eruit, dus oogartsen kunnen ook weer opgelucht adem halen.
Klagen prima, maar doe het wel gegrond, en probeer een ander z’n relatief veilige vuurwerk niet te ontnemen.
Dikke kans dat bij een verbod die mensen op zoek gaan naar een gevaarlijker alternatief.
pi_207363600
Recordomzet vuurwerkverkoop: voor 110 miljoen euro ingekocht

Er is dit jaar voor een recordbedrag aan vuurwerk gekocht. Volgens de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN) hebben vuurwerkhandelaren een omzet van 110 miljoen euro gedraaid.

Het verkooprecord was tot nu toe bij de jaarwisseling van 2019-2020, toen voor 77 miljoen euro aan vuurwerk werd afgestoken. De twee jaren erna gold er een vuurwerkverbod vanwege de coronapandemie.

Volgens een woordvoerder van BPN komt 10 procent van de gestegen omzet door inflatie en de hogere prijs van het vuurwerk. ,,De rest komt echt doordat er enorm veel meer is verkocht. Het enthousiasme voor vuurwerk is dit jaar heel groot."
  Moderator zaterdag 31 december 2022 @ 18:09:12 #207
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_207363607
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 18:00 schreef tja77 het volgende:

[..]
Er is een verbod op knalvuurwerk, de mensen die een hekel hebben aan het “geknal” hebben dan ook minder recht van spreken toch? Ook de singleshots en vuurpijlen zijn eruit, dus oogartsen kunnen ook weer opgelucht adem halen.
Klagen prima, maar doe het wel gegrond, en probeer een ander z’n relatief veilige vuurwerk niet te ontnemen.
Dikke kans dat bij een verbod die mensen op zoek gaan naar een gevaarlijker alternatief.
Dat zag ik hier vorig jaar al, de F3 bakken waren niet om aan te slepen
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_207363760
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 18:09 schreef RipCity het volgende:
Recordomzet vuurwerkverkoop: voor 110 miljoen euro ingekocht

Er is dit jaar voor een recordbedrag aan vuurwerk gekocht. Volgens de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN) hebben vuurwerkhandelaren een omzet van 110 miljoen euro gedraaid.

Het verkooprecord was tot nu toe bij de jaarwisseling van 2019-2020, toen voor 77 miljoen euro aan vuurwerk werd afgestoken. De twee jaren erna gold er een vuurwerkverbod vanwege de coronapandemie.

Volgens een woordvoerder van BPN komt 10 procent van de gestegen omzet door inflatie en de hogere prijs van het vuurwerk. ,,De rest komt echt doordat er enorm veel meer is verkocht. Het enthousiasme voor vuurwerk is dit jaar heel groot."
En dan hebben we het vuurwerk wat we bij de zuider- en oosterburen gekocht hebben nog niet eens meegeteld. Hoezo men is klaar met vuurwerk?!
pi_207363824
quote:

[..]
Nee.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207363829
Zielig land is dit toch, zielige mensen met hun verbieden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207363864
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 18:20 schreef ludovico het volgende:

[..]
Nee.
Idd. 2000 mensen die iets niet goed doen en dan maar verbieden. Dan kan je alles wel gaan verbieden :')
pi_207363885
110 miljoen euro op 18 miljoen Nederlanders. Dat is dus gemiddeld 6,11 euro per persoon. De omzet aan oliebollen is misschien nog wel groter vanavond.
pi_207363900
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 18:22 schreef qajariaq het volgende:
110 miljoen euro op 18 miljoen Nederlanders. Dat is dus gemiddeld 6,11 euro per persoon. De omzet aan oliebollen is misschien nog wel groter vanavond.
Oliebollen zijn niet gezond en maakt een mens vies dik. Ik eis nu een verbod op oliebollen!
pi_207363938
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 18:23 schreef Haags het volgende:

[..]
Oliebollen zijn niet gezond en maakt een mens vies dik. Ik eis nu een verbod op oliebollen!
Ik vind die dingen ook niet te eten maar zolang ik (en de rest) er geen last van heb....
pi_207363950
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 18:23 schreef Haags het volgende:

[..]
Kan niet. Is categorie 1 snoep wat je niet kan verbieden of belemmeren.
Dit, dus.
pi_207364119
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 18:26 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Kan niet. Is categorie 1 snoep wat je niet kan verbieden of belemmeren.
Zie je wel dat je het wilt begrijpen, alleen moet je het wel willen.
pi_207364638
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 17:46 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Inderdaad. Tot dit punt klopt het. Maar omdat het richtlijnen zijn kan nationale wetgeving daarna bepalen waar en hoeveel. En dan is er geen sprake van een beperking, belemmering of verbod. Exact hetzelfde als met de tabakswetgeving, die stiekem nog veel strenger is, waar we in het begin over hadden.
Euhm een richtlijn is gewoon bindend hoor en je kunt je er bij de rechter op beroepen in relatie tot de overheid. Het enige verschil is dat een richtlijn moet worden omgezet in nationale wetgeving en een verordening niet.
Maar goed, volgens mij wil je het gewoon niet snappen. Want op Wikipedia staat wat anders :')
zie email 27 oktober
pi_207364743
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 18:22 schreef qajariaq het volgende:
Met de huidige gas prijzen, personeels tekorten en hoge grondstof kosten... denk het niet..

Er waren zelfs bakkers die erover dachten om helemaal niet te gaan bakken dit jaar.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
pi_207364777
quote:
Een 25-jarige man is zeer ernstig gewond geraakt tijdens carbidschieten in het dorp Diessen (Noord-Brabant). ,,Hij is in zorgelijke toestand naar het ziekenhuis overgebracht", meldt de politie op Twitter.

De politie doet onderzoek naar de exacte toedracht van het ongeluk. Bij het carbidschieten in het dorp in de gemeente Hilvarenbeek waren ongeveer veertig mensen aanwezig die het ongeluk zagen gebeuren. Voor hen wordt slachtofferhulp geregeld, aldus de politie.
Erg mooi.
pi_207364998
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 18:54 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Euhm een richtlijn is gewoon bindend hoor en je kunt je er bij de rechter op beroepen in relatie tot de overheid. Het enige verschil is dat een richtlijn moet worden omgezet in nationale wetgeving en een verordening niet.
Maar goed, volgens mij wil je het gewoon niet snappen. Want op Wikipedia staat wat anders :')
Een verordening gaat sowieso boven nationale wetgeving als deze tegenstrijdig blijkt. Nee, het verschil zit ‘m in dit geval met name in het beoogde resultaat wat bindend is in het geval van een Richtlijn.

Als het kabinet morgen besluit dat omwille van, (plak er een sticker op als volksgezondheid o.i.d.)het categorie 1 spul niet meer bij de supermarkt of Intertoys ligt maar op een hele kleinschalige manier 365 dagen ergens anders dan gaat dat toch echt gebeuren.
Dit, dus.
pi_207365053
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 19:13 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Een verordening gaat sowieso boven nationale wetgeving als deze tegenstrijdig blijkt. Nee, het verschil zit ‘m in dit geval met name in het beoogde resultaat wat bindend is in het geval van een Richtlijn.

Als het kabinet morgen besluit dat omwille van, (plak er een sticker op als volksgezondheid o.i.d.)het categorie 1 spul niet meer bij de supermarkt of Intertoys ligt maar op een hele kleinschalige manier 365 dagen ergens anders dan gaat dat toch echt gebeuren.
Onzin. Een richtlijn gaat echt verder dan een resultaatsverplichting. Google even op rechtstreekse werking, dan hoef ik het niet uit te leggen. En ga nou niet betogen dat “niet belemmeren” onvoldoende duidelijk is, want duidelijker ga je het niet krijgen.
Bonuslink voor als je mij niet gelooft: https://www.nu.nl/jaarwis(...)ar-te-verbieden.html

En nu ben ik er klaar mee. Fijne jaarwisseling!
zie email 27 oktober
pi_207365148
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 19:16 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Onzin. Een richtlijn gaat echt verder dan een resultaatsverplichting. Google even op rechtstreekse werking, dan hoef ik het niet uit te leggen. En ga nou niet betogen dat “niet belemmeren” onvoldoende duidelijk is, want duidelijker ga je het niet krijgen.
Bonuslink voor als je mij niet gelooft: https://www.nu.nl/jaarwis(...)ar-te-verbieden.html

En nu ben ik er klaar mee. Fijne jaarwisseling!
quote:
De belangrijkste wetgevingsmaatregelen in de EU zijn verordeningen, richtlijnen en besluiten. Verordeningen zijn bindend en rechtstreeks toepasselijk in de hele EU. Richtlijnen zijn eveneens bindend wat betreft het beoogde resultaat, maar werken niet rechtstreeks als maatregel.
Jij ook een fijne jaarwisseling.
Dit, dus.
pi_207365168
twitter

Werkt goed hé, dat vuurwerkverbod
pi_207365185
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 19:21 schreef Buitendam het volgende:

[..]
[..]
Jij ook een fijne jaarwisseling.
Komt dat ook weer van Wikipedia? :')
Beoogd resultaat betekent in deze context vooral dat je vrij bent in de vorm als land (wet, amvb of whatever) en niet dat je vrijelijk mag shoppen in de bepalingen zolang het eindresultaat maar ergens op lijkt.
zie email 27 oktober
pi_207365271
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 19:23 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Komt dat ook weer van Wikipedia? :')
Beoogd resultaat betekent in deze context vooral dat je vrij bent in de vorm als land (wet, amvb of whatever) en niet dat je vrijelijk mag shoppen in de bepalingen zolang het eindresultaat maar ergens op lijkt.
https://www.rvo.nl/onderwerpen/eu-wetgeving

Niemand heeft het over vrijelijk shoppen.
Dit, dus.
  zaterdag 31 december 2022 @ 19:28:09 #226
346939 Janneke141
pi_207365292
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 19:22 schreef Haags het volgende:
[ twitter ]

Volkomen kansloos. Het knalt hier al een paar dagen, en nu gaat het helemaal los. Er werd ook gewoon vuurwerk verkocht in de stad. En Kranenburg is maar 15 kilometer verderop.
pi_207365298
https://www.nu.nl/jaarwis(...)geen-prioriteit.html

In twaalf gemeenten mag je tijdens deze jaarwisseling geen vuurwerk afsteken. Op andere plekken zijn vuurwerkvrije zones. Gaat de politie bonnen schrijven als er toch vuurwerk wordt afgestoken? Dat is niet waarschijnlijk, zegt politiechef Peije de Meij tegen NU.nl.: "Handhaving heeft voor de politie niet de prioriteit." De veiligheid van agenten en burgers en de openbare orde gaan voor. En daar hebben agenten dit jaar weer hun handen aan vol.
"Het is tijdens de jaarwisseling lastig voor de politie om achter iedere knal aan te gaan", zegt De Meij, die de jaarwisseling bij de politie coördineert.

"Omdat er op zoveel plekken allerlei incidenten en problemen zijn waar de politie moet zijn, kom je daar onvoldoende aan toe. Daar moet je reëel over zijn", vervolgt hij.

Tijdens Oud en Nieuw gaat veiligheid voor alles. Zowel die van burgers als die van agenten zelf. Daarna richt de politie zich op de openbare orde. "Het handhaven van vuurwerkovertredingen is een kleiner vergrijp op zo'n avond. Dat heeft dan een lagere prioriteit", legt De Meij uit.

'Verschillende vuurwerkregels zorgen voor lappendeken'
Na twee jaarwisselingen met een - vanwege het coronavirus - landelijk vuurwerkverbod heeft deze jaarwisseling elke gemeente zijn eigen vuurwerkregels.

In Amsterdam, Rotterdam, Schiedam, Haarlem, Bloemendaal, Heemstede, Apeldoorn, Nijmegen, Heumen, Mook en Middelaar, Soest en Utrechtse Heuvelrug geldt een algeheel vuurwerkverbod. En in andere plaatsen zijn er vuurwerkvrije zones.

"Dat zorgt voor een grote lappendeken", zegt De Meij. "Het wordt voor agenten heel erg onduidelijk."

Wat De Meij betreft gaan dan ook overal in Nederland dezelfde regels gelden. "Een algeheel vuurwerkverbod kan daarin duidelijkheid scheppen."

Politie houdt rekening met 'heftige jaarwisseling'
Zeker als het opnieuw "uit de klauwen loopt", gaat de politie een algeheel vuurwerkverbod "krachtig bepleiten". Dat klinkt wat slap, maar dat is volgens De Meij hoe het werkt in Nederland. "De politie kan wel van alles willen, maar uiteindelijk is het aan de politiek om keuzes te maken."

Een algeheel vuurwerkverbod zou voor agenten voor duidelijkheid zorgen, maar het is de vraag of het dan wel lukt om dat te handhaven.

Na twee jaar Oud en Nieuw met coronabeperkingen houdt De Meij zijn hart vast voor vannacht. "We houden rekening met een heftige jaarwisseling", zegt hij. "Vuurwerk dat naar hulpverleners wordt gegooid, wordt steeds zwaarder. Het risico neemt toe."

Er zijn volgens hem "gemiddeld genomen" voldoende agenten op straat tijdens de jaarwisseling.

De Meij spreekt de hoop uit dat mensen Oud en Nieuw niet zien als feest waarop er even geen regels gelden. "Want als iedereen zich nergens aan houdt, is het voor de politie dweilen met de kraan open."
  zaterdag 31 december 2022 @ 19:30:50 #228
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_207365351
Leuk, al die verboden. Maar dan moeten ze ook kunnen handhaven.

Als een kind zich niet aan de regels houdt en niet wordt terecht gewezen en daarna z’n gang kan gaan, is het niet duidelijk.

Dit heeft dan toch geen zin ?

Ik ben trouwens tegen de vertrutting in de maatschappij.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_207365614
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 19:22 schreef Haags het volgende:
[ twitter ]

Dat gaat papa Bruls niet leuk vinden.
pi_207365728
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 19:30 schreef MissButterflyy het volgende:

Als een kind zich niet aan de regels houdt en niet wordt terecht gewezen en daarna z’n gang kan gaan, is het niet duidelijk.

Proberen te laten uitsterven als onderdeel van de cultuur, denk ik.
Dit, dus.
pi_207365805
quote:
99s.gif Op zaterdag 31 december 2022 18:16 schreef Amplifier het volgende:

[..]
En dan hebben we het vuurwerk wat we bij de zuider- en oosterburen gekocht hebben nog niet eens meegeteld. Hoezo men is klaar met vuurwerk?!
Idd!
Holy shit.
Nog maar een paar jaar terug was dit 65mln ofso.
1947-2016
pi_207365847
quote:

Dit.

Door die vetrutting komt juist meer ellende.

En denken we dat het in Amsterdam stil gaat zijn?
Ik durf daar wel een kratje hertog op te zetten...
1947-2016
pi_207365939
De criminelen wrijven in hun handen met een verbod, laat de vrachtwagens maar vast rijden.
Een Airforce one illegaal van 100kg zal zeker ¤750 kosten
pi_207366070
Dan komt het uit Belgie, Duitsland, Polen
Wat veel gevaarlijker is met het vervoer
Dus verbieden kan alleen als het het in geheel Europa zou gebeuren anders gaat het gewoon de illegale kant uit
  zaterdag 31 december 2022 @ 20:04:07 #235
438527 MissButterflyy
pi_207366122
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 20:01 schreef AlwaysConnected het volgende:
Dan komt het uit Belgie, Duitsland, Polen
Wat veel gevaarlijker is met het vervoer
Dus verbieden kan alleen als het het in geheel Europa zou gebeuren anders gaat het gewoon de illegale kant uit
De het ook. En als het nu al niet is te handhaven, hoe willen ze dat dan doen?
pi_207366596
we moeten het versoepelen. Meer en zwaarder vuurwerk legaal maken en het aantal dagen dat mag worden afgestoken ook verruimen naar, om voor ju te beginnen, een dag of zeven per jaar.

Daar is niet alleen vuurwerkliefhebbend Nederland bij gebaat maar ook de haters want minder illegaal vuurwerk, beter gecontroleerd vuurwerk, minder criminaliteit en uiteindelijk raakt iedereen gewend aan de ontploffingen (zie je ook in Oekraïne). Ook wordt er dan minder in het buitenland geshopt, wellicht stijgt onze export, politie hoeft niet meer zo hard te handhaven/controleren, meer werkgelegenheid en ook kan het goed zijn voor plaatselijke aannemers die de reparaties kunnen uitvoeren. En de belangrijkste was ik even vergeten, minder betutteling en meer vrijheid

[ Bericht 4% gewijzigd door opgebaarde op 31-12-2022 20:35:27 ]
  zaterdag 31 december 2022 @ 20:39:00 #237
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_207366826
quote:

Ik krijg bij het vuurwerkverbod in Nederland steeds die episode van South Park in mijn hoofd waarbij Cartman die nanny aan zijn broek krijgt, op de strafstoel gezet wordt, te horen krijgt dat hij er niet af mag, vraagt wat hem dan precies op die stoel houdt en er vervolgens steeds naast staat:

"Woooow...how did I do that?"
  zaterdag 31 december 2022 @ 20:39:24 #238
342627 tja77
pi_207366833
Misschien moeten ze dat carbid schieten eens gaan verbieden. Net als illegaal vuurwerk zorgt het voor de meeste zwaar gewonden en doden tijdens de jaarwisseling. Owja, natuurlijk de alcohol slachtoffers niet vergeten.
  zaterdag 31 december 2022 @ 20:41:07 #239
438527 MissButterflyy
pi_207366866
Alcohol is het gevaarlijkste.
pi_207366997
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 20:39 schreef tja77 het volgende:
Misschien moeten ze dat carbid schieten eens gaan verbieden. Net als illegaal vuurwerk zorgt het voor de meeste zwaar gewonden en doden tijdens de jaarwisseling. Owja, natuurlijk de alcohol slachtoffers niet vergeten.
Heh?
Het hoort er toch gewoon bij? Mogen de goeden dan nu wel lijden onder de slechten? En die slachtoffers komen niet door carbid of door de alcohol maar door de gebruiker die er niet mee om kan gaan.
pi_207367154
Man overlijdt na ongeval carbidschieten Diessen

De 23-jarige man die eerder vandaag zwaargewond naar het ziekenhuis werd gebracht na een ongeval met carbidschieten is overleden aan zijn verwondingen.

Het incident gebeurde in het Brabantse dorp Diessen. De politie gaat vooralsnog uit van een noodlottig ongeval.

https://nos.nl/liveblog/2(...)s-door-het-hele-land
  zaterdag 31 december 2022 @ 20:59:24 #242
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207367185
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 20:26 schreef opgebaarde het volgende:
we moeten het versoepelen. Meer en zwaarder vuurwerk legaal maken en het aantal dagen dat mag worden afgestoken ook verruimen naar, om voor ju te beginnen, een dag of zeven per jaar.

Daar is niet alleen vuurwerkliefhebbend Nederland bij gebaat maar ook de haters want minder illegaal vuurwerk, beter gecontroleerd vuurwerk, minder criminaliteit en uiteindelijk raakt iedereen gewend aan de ontploffingen (zie je ook in Oekraïne). Ook wordt er dan minder in het buitenland geshopt, wellicht stijgt onze export, politie hoeft niet meer zo hard te handhaven/controleren, meer werkgelegenheid en ook kan het goed zijn voor plaatselijke aannemers die de reparaties kunnen uitvoeren. En de belangrijkste was ik even vergeten, minder betutteling en meer vrijheid
Wat is nou je punt hiermee? Als je niet voor verdere beperkingen bent, betekent dat niet dat je dan automatisch vindt dat alles maar moet kunnen.

Als er wordt gepleit om de leeftijd om alcohol te mogen nuttigen wordt verhoogd naar 25 en bent daar niet voor, zeg je toch ook niet sarcastisch: "We moeten het versoepelen. Kinderen vanaf een jaar of 5 moeten gewoon legaal alcohol kunnen kopen in de winkel en zelf weten of ze een krat bier opzuipen. Weet je wat, we laten ze ook gewoon sigaretten kopen en ach kom, laten we ook maar niet zo moeilijk doen over pillen en coke."

Beetje kinderachtige manier van redeneren wat mij betreft.
pi_207367197
https://www.rtlnieuws.nl/(...)euwjaar-oud-en-nieuw

Man (23) overleden bij carbidschieten in Brabant

Een 23-jarige man is overleden nadat hij zeer ernstig gewond was geraakt tijdens carbidschieten in het dorp Diessen (Noord-Brabant). De politie is nog bezig met het horen van getuigen, maar gaat vooralsnog uit van een noodlottig ongeval.

Dat gebeurde rond 16.40 uur in het dorp in de gemeente Hilvarenbeek. Het slachtoffer was na het ongeval in zorgelijke toestand naar het ziekenhuis gebracht. Er waren ongeveer veertig mensen aanwezig die het ongeluk zagen gebeuren. Voor hen wordt slachtofferhulp geregeld, zegt de politie.

Carbid is geen vuurwerk en wordt dus ook niet geregeld binnen het vuurwerkverbod. Gemeenten kunnen zelf de richtlijnen hiervoor bepalen door aanpassingen te maken in de algemene plaatselijke verordening (APV).
pi_207367278
Als er iets suf is, dan is het wel carbid schieten.

Vuurwerk is veel toffer.
PWBF
pi_207367507
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 20:59 schreef Repentless het volgende:

[..]
Wat is nou je punt hiermee? Als je niet voor verdere beperkingen bent, betekent dat niet dat je dan automatisch vindt dat alles maar moet kunnen.

Als er wordt gepleit om de leeftijd om alcohol te mogen nuttigen wordt verhoogd naar 25 en bent daar niet voor, zeg je toch ook niet sarcastisch: "We moeten het versoepelen. Kinderen vanaf een jaar of 5 moeten gewoon legaal alcohol kunnen kopen in de winkel en zelf weten of ze een krat bier opzuipen. Weet je wat, we laten ze ook gewoon sigaretten kopen en ach kom, laten we ook maar niet zo moeilijk doen over pillen en coke."

Beetje kinderachtige manier van redeneren wat mij betreft.
Andersom zijn het wel goede argumenten. Toch?
Om vuurwerk niet te verbieden zijn dit de meest aangedragen argumenten op dat onzinnige argument 'gewenning aan knallen 'na
  zaterdag 31 december 2022 @ 21:22:29 #246
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_207367583
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 21:17 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Om vuurwerk niet te verbieden zijn dit de meest aangedragen argumenten op dat onzinnige argument 'gewenning aan knallen 'na
Dat laatste zal een grap geweest zijn. Niemand gaat dat serieus als argument gebruiken.
  zaterdag 31 december 2022 @ 21:23:08 #247
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207367595
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 21:17 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Welke "andersom"? Er is geen "andersom".
  zaterdag 31 december 2022 @ 21:29:28 #248
342627 tja77
pi_207367696
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 20:47 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Heh?
Het hoort er toch gewoon bij? Mogen de goeden dan nu wel lijden onder de slechten? En die slachtoffers komen niet door carbid of door de alcohol maar door de gebruiker die er niet mee om kan gaan.
ALLE ongevallen gedurende oud op nieuw worden toegeschreven aan vuurwerk en aangegrepen voor een verbod op legaal consumentenvuurwerk. Vorig jaar die klaphamer, elk jaar schiet één of andere malloot z’n kop eraf dmv een shell, auto’s die in de fik vliegen, hulpverleners die worden bekogeld met cobra’s, en brandbommen. Allemaal de schuld van het consumenten vuurwerk.
pi_207367745
https://www.waldnet.nl/wn(...)in_in_Drachten_.html

Gewonde door carbidschieten, in de voortuin.
geen goud zonder schuim
pi_207367960
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 21:23 schreef Repentless het volgende:

[..]
Welke "andersom"? Er is geen "andersom".
Om vuurwerk niet te verbieden
  zaterdag 31 december 2022 @ 21:46:15 #251
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207367987
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 21:44 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Om vuurwerk niet te verbieden
Wie pleit er nou voor versoepelingen m.b.t. vuurwerk? Het gaat slechts om niet meer beperkingen dan nu.
pi_207367995
We kunnen natuurlijk ook gewoon doen alsof het complete toeval is dat juist op 31 december zo veel schade is. Dat kan net zo goed op 4 maart of 12 augustus gebeuren. Het staat compleet los van de pyrohobby waar al die vuurwerkwesley's mee opgroeien.
Dit, dus.
  zaterdag 31 december 2022 @ 21:48:38 #253
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207368013
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 december 2022 21:46 schreef Buitendam het volgende:
We kunnen natuurlijk ook gewoon doen alsof het complete toeval is dat juist op 31 december zo veel schade is. Dat kan net zo goed op 4 maart of 12 augustus gebeuren. Het staat compleet los van de pyrohobby waar al die vuurwerkwesley's mee opgroeien.
Er is toch niemand die doet alsof dat toeval is?
pi_207368067
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 21:48 schreef Repentless het volgende:

[..]
Er is toch niemand die doet alsof dat toeval is?
Dat zou wel wat zijn, ja :D
Dit, dus.
pi_207368088
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 21:29 schreef tja77 het volgende:

[..]
ALLE ongevallen gedurende oud op nieuw worden toegeschreven aan vuurwerk en aangegrepen voor een verbod op legaal consumentenvuurwerk. Vorig jaar die klaphamer, elk jaar schiet één of andere malloot z’n kop eraf dmv een shell, auto’s die in de fik vliegen, hulpverleners die worden bekogeld met cobra’s, en brandbommen. Allemaal de schuld van het consumenten vuurwerk.
Ah die aversie van jou snap ik wel, dat het consumentenvuurwerk altijd de schuld krijgt. Dat klopt inderdaad niet en als er rotzooi getrapt wordt dan geloof ik meteen dat dit (nagenoeg) altijd gedaan wordt met illegaal vuurwerk.

Alleen illegaal vuurwerk profiteert wel van maatschappelijk geaccepteerd legaal vuurwerk, je kan beide niet volledig los van elkaar zien. Zonder legaal vuurwerk zou illegaal vuurwerk veel minder bestaansrecht hebben. De Nederlandse maatschappij is gewoon gewend aan vuurwerk. Het is flauw om synoniemen te trekken met alcohol, medicijnen, drugs of verkeer. Dat leidt de discussie expres af
  zaterdag 31 december 2022 @ 21:56:24 #256
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207368146
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 december 2022 21:51 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Dat zou wel wat zijn, ja :D
Wat was je punt dan?
pi_207368157
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 21:46 schreef Repentless het volgende:

[..]
Wie pleit er nou voor versoepelingen m.b.t. vuurwerk? Het gaat slechts om niet meer beperkingen dan nu.
Het zijn argumenten die men aandraagt om de huidige situatie in stand te houden.
Zijn dezelfde argumenten ineens minder sterk als men ze gebruikt om de huidige situatie te versoepelen?
pi_207368213
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 21:56 schreef Repentless het volgende:

[..]
Wat was je punt dan?
Wat jij zegt. Dat het geen toeval is.
Dit, dus.
  zaterdag 31 december 2022 @ 22:01:03 #259
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207368241
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 21:56 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Het zijn argumenten die men aandraagt om de huidige situatie in stand te houden.
Zijn dezelfde argumenten ineens minder sterk als men ze gebruikt om de huidige situatie te versoepelen?
Nee, wat jij noemt zijn argumenten om te versoepelen. Je verandert de huidige situatie dus. Als je pleit voor de huidige situatie in stand houden, verander je dus niks daaraan.
  zaterdag 31 december 2022 @ 22:01:46 #260
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207368250
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 december 2022 21:59 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Wat jij zegt. Dat het geen toeval is.
Ja, maar dat wist iedereen al.
  zaterdag 31 december 2022 @ 22:03:36 #261
438527 MissButterflyy
pi_207368267
Ik ben voor strenge straffen. Loopt het uit de hand,pak ze maar hard aan. Liefst met hun kop op tv, zoals bij de Corona rellen.
pi_207368284
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 22:01 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ja, maar dat wist iedereen al.
Dit, dus.
  zaterdag 31 december 2022 @ 22:30:27 #263
342627 tja77
pi_207368657
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 december 2022 21:46 schreef Buitendam het volgende:
Om te stellen dat het met een verbod op consumentenvuurwerk opgelost is, is daarentegen erg naïef. Ook zonder vuurwerk zullen er auto’s de fik in vliegen en zal er geweld zijn tegen hulpverleners. Raddraaiers blijven raddraaiers, het gros van de schade en overlast komt immers al door iets wat verboden is.
pi_207368763
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 22:30 schreef tja77 het volgende:

[..]
Om te stellen dat het met een verbod op consumentenvuurwerk opgelost is, is daarentegen erg naïef. Ook zonder vuurwerk zullen er auto’s de fik in vliegen en zal er geweld zijn tegen hulpverleners. Raddraaiers blijven raddraaiers, het gros van de schade en overlast komt immers al door iets wat verboden is.
Wie stelt dat?

Maar zonder die 110 miljoen aan legaal vuurwerk wordt het werk voor de toch al onderbemande hulpverleners wat makkelijker gemaakt.
Dit, dus.
  zaterdag 31 december 2022 @ 22:42:42 #265
438527 MissButterflyy
pi_207368810
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 december 2022 22:38 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Wie stelt dat?

Maar zonder die 110 miljoen aan legaal vuurwerk wordt het werk voor de toch al onderbemande hulpverleners wat makkelijker gemaakt.
Denk je dat die mensen die dat hadden gekocht dan maar braaf thuisblijven?
Een deel gaat vast illegaal vuurwerk kopen want ondanks een verbod kan het toch niet gehandhaafd worden.
pi_207368828
quote:
Maar wat voor last heb jij precies van het legale vuurwerk?
pi_207368888
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 22:42 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Denk je dat die mensen die dat hadden gekocht dan maar braaf thuisblijven?
Een deel gaat vast illegaal vuurwerk kopen want ondanks een verbod kan het toch niet gehandhaafd worden.
Door vanaf morgen een totaalverbod in te voeren heb je de mogelijkheid om binnen enkele jaren die vuurwerkcultuur dood te laten bloeden. Op de lange termijn dus.
Dit, dus.
  zaterdag 31 december 2022 @ 22:50:41 #268
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207368917
quote:

[..]
Wie stelt dat?

Zonder alcohol wordt het werk ook een stuk makkelijker voor hen gemaakt.
  zaterdag 31 december 2022 @ 22:51:24 #269
438527 MissButterflyy
pi_207368924
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 december 2022 22:48 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Door vanaf morgen een totaalverbod in te voeren heb je de mogelijkheid om binnen enkele jaren die vuurwerkcultuur dood te laten bloeden. Op de lange termijn dus.
Hoe gaat de politie dat handhaven? Ze kunnen het nu al niet.
  Forum Admin zaterdag 31 december 2022 @ 22:51:31 #270
pi_207368928
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 22:50 schreef Repentless het volgende:

[..]
Zonder alcohol wordt het werk ook een stuk makkelijker voor hen gemaakt.
En dat 365 dagen per jaar :o
  zaterdag 31 december 2022 @ 22:52:56 #271
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207368941
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 22:51 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
En dat 365 dagen per jaar :o
Juist. Gelijk invoeren morgen!
pi_207368949
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 22:51 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
In Amsterdam proberen ze het.
quote:
Amsterdam heeft lak aan vuurwerkverbod; politie heeft handen vol
_O- stop er toch lekker mee, ga lekker zelf feestvieren of zo dit is dweilen met de kraan open.
pi_207368954
quote:

[..]
Als er in Nederland geen verkooppunt meer is haal je toch sowieso een enorm deel van druk op de ketel weg?
Dit, dus.
pi_207368969
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 22:30 schreef tja77 het volgende:

[..]
Als door het een verbod het probleem kleiner wordt. Dan is dat niet oké?
pi_207369010
quote:

[..]
Politie pleit al jaren voor een totaalverbod. Ik denk dat zij het beter kunnen beoordelen of dat iets uithaalt dan jij en ik

https://www.trouw.nl/binn(...)werkverbod~b67882b8/
  zaterdag 31 december 2022 @ 23:02:18 #276
342627 tja77
pi_207369073
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 22:55 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Jij weet zeker dat het probleem dan kleiner wordt of is dat een aaname?
Waar nu de Nederlandse winkels vol liggen met relatief veilig consumentenvuurwerk, gaan er een hoop mensen op zoek naar een alternatief. De brave burger niet natuurlijk maar die zorgt nu ook niet voor problemen. Een vader die met z’n zoon wat sierpotjes afsteekt is niet het probleem. Het gaat om het tuig dat zich misdraagt, en die laten zich niet remmen door een verbod, dat zag je voorgaande jaarwisselingen al.
  zaterdag 31 december 2022 @ 23:02:36 #277
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207369080
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 22:55 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Je weet ten eerste niet of het probleem daardoor kleiner wordt.

Daarnaast concentreer je je slechts op 1 ding: je kijkt alleen naar wat het in jouw ogen oplevert, minder overlast. Je kijkt niet naar de andere kant: het plezier dat het overgrote deel van de mensen dat er gewoon normaal mee omgaat, ontnomen wordt. Zo probeer je te doen alsof mensen die niet voor een verder verbod zijn, het "niet oké" vinden dat bepaalde problemen afnemen. Dat is een vreemde manier van redeneren.
  zaterdag 31 december 2022 @ 23:02:44 #278
438527 MissButterflyy
pi_207369081
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 22:58 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Politie pleit al jaren voor een totaalverbod. Ik denk dat zij het beter kunnen beoordelen of dat iets uithaalt dan jij en ik

De politie ziet steeds meer verharding tijdens de jaarwisseling volgens het artikel.
De oplossing ligt dan toch niet in een vuurwerkverbod? Die mensen gaan dan op een andere manier rotzooi trappen.
  zaterdag 31 december 2022 @ 23:04:08 #279
342627 tja77
pi_207369100
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 22:58 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Vorige 2 jaarwisselingen was er een totaalverbod, ik weet niet of je het gezien hebt maar er werd FLINK wat vuurwerk afgestoken. Ze kunnen roepen wat ze willen, maar handhaven kunnen ze het niet.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 31 december 2022 @ 23:04:39 #280
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_207369109
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 23:04 schreef tja77 het volgende:

[..]
Vorige 2 jaarwisselingen was er een totaalverbod, ik weet niet of je het gezien hebt maar er werd FLINK wat vuurwerk afgestoken. Ze kunnen roepen wat ze willen, maar handhaven kunnen ze het niet.
Kijk voor de grap eens naar de gemeenten waar het verboden zou zijn.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zaterdag 31 december 2022 @ 23:05:30 #281
342627 tja77
pi_207369115
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 december 2022 22:54 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Als er in Nederland geen verkooppunt meer is haal je toch sowieso een enorm deel van druk op de ketel weg?
Dat heb je vorige jaarwisseling toch gezien?
Er werd nog steeds flink veel afgestoken, allemaal Belgisch spul.
  zaterdag 31 december 2022 @ 23:06:17 #282
438527 MissButterflyy
pi_207369130
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 23:04 schreef tja77 het volgende:

[..]
Dat dus. Ik zou inzetten op hard straffen en aanpakken van mensen die echt rotzooi trappen.
  zaterdag 31 december 2022 @ 23:08:56 #283
342627 tja77
pi_207369161
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 23:06 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Dat dus. Ik zou inzetten op hard straffen en aanpakken van mensen die echt rotzooi trappen.
Sowieso mag iedereen die hulpverleners belaagd (met of zonder vuurwerk) een jaartje brommen wat mij betreft. Zelfde met relschoppers en raddraaiers, flink aanpakken.
pi_207369165
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 23:05 schreef tja77 het volgende:

[..]
Ja, je kunt niet verwachten dat het in één keer opgelost is. Maar een totaalverbod is wel stap 1, daar moet het sowieso beginnen wil je een beleid voor op de lange termijn om het langzaamaan uit je samenleving te krijgen.
Dit, dus.
pi_207369166
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 23:02 schreef tja77 het volgende:

[..]
Jij weet zeker dat het probleem dan kleiner wordt of is dat een aaname?
Waar nu de Nederlandse winkels vol liggen met relatief veilig consumentenvuurwerk, gaan er een hoop mensen op zoek naar een alternatief. De brave burger niet natuurlijk maar die zorgt nu ook niet voor problemen. Een vader die met z’n zoon wat sierpotjes afsteekt is niet het probleem. Het gaat om het tuig dat zich misdraagt, en die laten zich niet remmen door een verbod, dat zag je voorgaande jaarwisselingen al.
De brave huisvader zorgt nu ook al voor 'schade'. Maar ok om de discussie sterk te houden want je negeert het fulltime zullen we maar blijven doen alsof 60% van Nederland die voor een verbod is eigenlijk niet doorheeft dat alles door illegaal vuurwerk komt en niks door legaal

Stel vuurwerk wordt verboden, denk jij dat na tien jaar de ellende net zo groot/meer/minder is dan die in het eerste verbodjaar?
pi_207369192
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 23:05 schreef tja77 het volgende:

[..]
Aantal slachtoffers en schade was de helft van normaal....

Moeten we niet hebben inderdaad
  zaterdag 31 december 2022 @ 23:12:31 #287
438527 MissButterflyy
pi_207369212
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 december 2022 23:09 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Ja, je kunt niet verwachten dat het in één keer opgelost is. Maar een totaalverbod is wel stap 1, daar moet het sowieso beginnen wil je een beleid voor op de lange termijn om het langzaamaan uit je samenleving te krijgen.
Dan moet er wel iets in de plaats komen: grote vuurwerkshows.
En dan in iedere gemeente.
  zaterdag 31 december 2022 @ 23:12:55 #288
342627 tja77
pi_207369222
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 december 2022 23:09 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Je hoeft legaal vuurwerk helemaal niet uit je samenleving te krijgen. Je moet de rotte appelen eruit zien te pikken. Jij blijft het probleem zoeken bij vuurwerk dat niet eens gevaarlijk is.
Als je de raddraaiers eruit haalt, dan gaat dat veel sneller dan een traditie dood te laten bloeden.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 31 december 2022 @ 23:13:05 #289
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_207369223
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 23:12 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Dat is geen alternatief.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zaterdag 31 december 2022 @ 23:14:11 #290
438527 MissButterflyy
pi_207369236
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 23:13 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dat is geen alternatief.
Is dat niet in meerdere landen al zo?
  zaterdag 31 december 2022 @ 23:15:47 #291
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_207369264
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 23:11 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

https://nos.nl/l/2411830

quote:
Ondanks vuurwerkverbod 10 miljoen euro schade aan auto's en woningen
Het vuurwerkverbod heeft afgelopen jaarwisseling niet kunnen voorkomen dat de schade weer in de miljoenen liep. Sterker nog, volgens verzekeraars was de schade ongeveer even groot als bij een 'normale' jaarwisseling zonder vuurwerkverbod of coronamaatregelen.
  zaterdag 31 december 2022 @ 23:16:23 #292
342627 tja77
pi_207369274
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 23:11 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

En dat had natuurlijk niks met een avondklok en Corona te maken?
pi_207369283
Vreselijk dat vuurwerk. Veel overlast weer. Wanneer gaan we dit verbieden? Voor altijd en overal....
Love is in the air!
  zaterdag 31 december 2022 @ 23:17:10 #294
342627 tja77
pi_207369284
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 23:12 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Dat is geen haalbare kaart, te weinig pyrotechnici.
pi_207369293
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 23:12 schreef tja77 het volgende:

[..]
Je hoeft legaal vuurwerk helemaal niet uit je samenleving te krijgen. Je moet de rotte appelen eruit zien te pikken. Jij blijft het probleem zoeken bij vuurwerk dat niet eens gevaarlijk is.
Als je de raddraaiers eruit haalt, dan gaat dat veel sneller dan een traditie dood te laten bloeden.
Dus tussen die 110 miljoen aan legale sierknallen moet de politie het illegale spul eruit halen? Laten we de piekbelastingen op de zorg nog even buiten beschouwing. Nee, dat lijkt me een bijzonder slecht plan. Als je nou zorgt dat er geen vuurwerk legaal voor handen is heb je kans dat je er iets aan kunt doen.
Dit, dus.
pi_207369312
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 23:02 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
De politie ziet steeds meer verharding tijdens de jaarwisseling volgens het artikel.
De oplossing ligt dan toch niet in een vuurwerkverbod? Die mensen gaan dan op een andere manier rotzooi trappen.
Door het per 1975 verplicht dragen van de autogordel daalde het aantal zwaar gewonden en dodelijke verkeersslachtoffers met 60%

Maar ook met het dragen van de gordel bleven er slachtoffers te betreuren.

Conclusie kan dan inderdaad zijn dat de oplossing niet gezocht moet worden in het dragen van de autogordel
pi_207369326
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 december 2022 23:17 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Laten we de piekbelastingen op de zorg nog even buiten beschouwing.
Die geven elk jaar weer aan dat die er helemaal niet is en het niet eens extreem drukker is dan reguliere uitgaansavond. Het zijn voornamelijk alcohol problemen.
  zaterdag 31 december 2022 @ 23:20:33 #298
438527 MissButterflyy
pi_207369340
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 23:18 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Door het verplicht dragen van de autogordel daalde het aantal zwaar gewonden en dodelijke verkeersslachtoffers met 60%

Maar ook met het dragen van de gordel bleven er slachtoffers te betreuren.

Conclusie kan dan inderdaad zijn dat de oplossing niet gezocht moet worden in het dragen van de autogordel
Je kunt niet voorkomen dat er ongelukken gebeuren.
Wel is het aantal verkeersslachtoffers lager tov 30 jaar geleden. Niet alleen door de autogordel maar ook airbags enz.
  zaterdag 31 december 2022 @ 23:20:51 #299
342627 tja77
pi_207369342
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 december 2022 23:17 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Dus tussen die 110 miljoen aan legale sierknallen moet de politie het illegale spul eruit halen? Laten we de piekbelastingen op de zorg nog even buiten beschouwing. Nee, dat lijkt me een bijzonder slecht plan. Als je nou zorgt dat er geen vuurwerk legaal voor handen is heb je kans dat je er iets aan kunt doen.
Knalvuurwerk is per definitie illegaal.
Dus hoezo zou dat moeilijk moeten zijn?
Piekbelasting op de zorg?
Dat handjevol brandwonden, dat weegt niet op tegen een weekendje ijspret.
pi_207369354
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 23:19 schreef RipCity het volgende:

[..]
Die geven elk jaar weer aan dat die er helemaal niet is en het niet eens extreem drukker is dan reguliere uitgaansavond. Het zijn voornamelijk alcohol problemen.
quote:
Zorginstellingen reageren positief op het aanstaande vuurwerkverbod. Zo noemt Ambulancezorg Nederland het voorstel van het kabinet "verstandig". "De gezondheidszorg staat wegens de corona-uitbraak onder druk, dus alles wat bijdraagt aan het ontlasten van de zorg juichen wij toe", aldus een woordvoerder.

Ook bij brandwondencentrum Beverwijk zijn ze blij met de ontlasting van de zorg, die het verbod naar verwachting met zich meebrengt. Het ziekenhuis heeft twee intensivecareafdelingen, een gewone die bijna vol ligt met coronapatiënten en een voor brandwonden. "Als de druk op de gewone intensive care toeneemt door het aantal patiënten of doordat ons personeel ziek wordt, hebben we geen bedden meer voor brandwondenslachtoffers", aldus directeur Paul van Zuijlen.

In het Oogziekenhuis Rotterdam is het personeel ook tevreden, zegt een woordvoerder. "Wij hebben momenteel ook een hoog ziekteverzuim onder personeel en draaien dubbele diensten tijdens Oud en Nieuw, dus dit vuurwerkverbod verlicht de druk."
Dat wordt een beetje welles-nietes.
Dit, dus.
  zaterdag 31 december 2022 @ 23:22:55 #301
438527 MissButterflyy
pi_207369386
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 december 2022 23:21 schreef Buitendam het volgende:

[..]
[..]
Dat wordt een beetje welles-nietes.
Het is de vraag of een verbod werkt.
Iedereen knalt in de grote steden lekker door.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')