De mensen die ik ken die nog vuurwerk afsteken drinken sowieso niet, maar los daarvan is niet drinken voor je vuurwerk afsteekt wel van een andere orde.quote:Op vrijdag 30 december 2022 17:11 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Hoeveel mensen ken jij die zich alleen al aan hun eerste veiligheidsaanbeveling houdt?
Ik nam aan dat de "quote:Op vrijdag 30 december 2022 17:38 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Op welk gebied is het hier 'zo'n grote puinhoop', vergeleken met nota bene de meeste landen wereldwijd?
Nou ja, je ziet op FOK! genoeg mensen die daadwerkelijk van mening (zeggen te) zijn dat Nederland in de top-10 van meest onleefbare landen op aarde staat. Dus je weet het maar nooit.quote:Op vrijdag 30 december 2022 17:47 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik nam aan dat de "" niet nodig was bij mijn post, maar blijkbaar wel.
Accepteren, niet alles is maakbaar. Er vallen ook doden door auto-ongelukken.quote:Op donderdag 29 december 2022 13:41 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Daarom vraag ik ook wat de tegenstanders van een verbod wel als mogelijke oplossing zien. Of zijn die paar honderd passanten die blijvend letsel oplopen gewoon collateral damage?
Ongelukken ja. Niet omdat jaarlijks honderden mongolen expres tegen hulpverleners aanrijden.quote:Op vrijdag 30 december 2022 17:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Accepteren, niet alles is maakbaar. Er vallen ook doden door auto-ongelukken.
En toch kwam er beduidend minder letsels op de SEH en was er veel minder schade. Maar dat kan ook met de lockdown te maken hebben, dat weten we niet.quote:We hebben twee jaar lang een vuurwerkverbod gehad. Niets van gemerkt hier ter stede.
quote:Het helpt niet om het daadwerkelijke probleem, tokkies en illegaal materiaal aan te pakken en is de goedwillende burgers die normaal doet tot last. En daar ben ik tegen.
En daarnaast kun je categorie 1 spul niet verbieden, want Europese regels. Dus handhaven wordt ook nog een issue.
mobiliteit is bijna een eerste levensbehoefte. Dat daarbij mensen omkomen is helaas een onderdeel. Vuurwerk afsteken is aleen maar lol, voor de afsteker en soms voor omstanders. Dus totaal onvergelijkbaarquote:Op vrijdag 30 december 2022 17:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
We hebben twee jaar lang een vuurwerkverbod gehad. Niets van gemerkt hier ter stede. Het helpt niet om het daadwerkelijke probleem, tokkies en illegaal materiaal aan te pakken en is de goedwillende burgers die normaal doet tot last. En daar ben ik tegen.
En daarnaast kun je categorie 1 spul niet verbieden, want Europese regels. Dus handhaven wordt ook nog een issue.
Vervang vuurwerk eens voor alcohol.quote:Op vrijdag 30 december 2022 18:22 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
mobiliteit is bijna een eerste levensbehoefte. Dat daarbij mensen omkomen is helaas een onderdeel. Vuurwerk afsteken is aleen maar lol, voor de afsteker en soms voor omstanders. Dus totaal onvergelijkbaar
Welke Europese regels verbieden het verbieden van producten?
De vuurwerkrichtlijn. 2013/29.quote:Op vrijdag 30 december 2022 18:22 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
mobiliteit is bijna een eerste levensbehoefte. Dat daarbij mensen omkomen is helaas een onderdeel. Vuurwerk afsteken is aleen maar lol, voor de afsteker en soms voor omstanders. Dus totaal onvergelijkbaar
Welke Europese regels verbieden het verbieden van producten?
Ik kan me bijna niet voorstellen dat er iemand is die daadwerkelijk zo denkt als in mijn post. Die zouden hun hoofd moeten laten nakijken.quote:Op vrijdag 30 december 2022 17:48 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou ja, je ziet op FOK! genoeg mensen die daadwerkelijk van mening (zeggen te) zijn dat Nederland in de top-10 van meest onleefbare landen op aarde staat. Dus je weet het maar nooit.
Breng ze nou niet op ideeën.quote:Op vrijdag 30 december 2022 18:26 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Vervang vuurwerk eens voor alcohol.
Wat probeer je daarmee duidelijk te maken. Dat het gewoon acceptabel zou moeten zijn?quote:Op vrijdag 30 december 2022 18:26 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Vervang vuurwerk eens voor alcohol.
Correct. Maar dat zei ik alquote:Op vrijdag 30 december 2022 20:20 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Thanks. Wist ik niet. Begrijp ik het nu goed dat alleen F1 vuurwerk niet verboden kan worden?
Alcohol is ook alleen maar voor de lol (althans, de consumptievariant bij de supermarkt/slijter). Als je argument is dat wanneer iets dat slachtoffers kan maken net zo goed weg kan omdat het slechts voor de lol is, geen noodzaak is en geen functie heeft (gelijk aan mobiliteit zoals jij aangeeft), kun je alcohol daar ook onder rekenen.quote:Op vrijdag 30 december 2022 20:01 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Wat probeer je daarmee duidelijk te maken. Dat het gewoon acceptabel zou moeten zijn?
Ah op die manier. Klinkt fair alleen ik bedoelde die lol niet zo letterlijk. Dat iets slachtoffers veroorzaakt is in die context niet mijn argument want alles in het leven kan tot letsel of de dood leiden. Op die manier kan alles platgeslagen worden. Ook de balpen, paperclip en zelfs chips maakt slachtoffersquote:Op vrijdag 30 december 2022 20:54 schreef Repentless het volgende:
[..]
Alcohol is ook alleen maar voor de lol (althans, de consumptievariant bij de supermarkt/slijter). Als je argument is dat wanneer iets dat slachtoffers kan maken net zo goed weg kan omdat het slechts voor de lol is, geen noodzaak is en geen functie heeft (gelijk aan mobiliteit zoals jij aangeeft), kun je alcohol daar ook onder rekenen.
Nee, alle ramen nog intact. Vanmiddag ook nog. Maar ze zijn daarna begonnen met carbid om te testen en dat doen ze meestal op het parkeerterrein daar dus wellicht is mijn informatie inmiddels achterhaald.quote:
Hier is de doodlopende route de volgende: "Heeft u zelf al geprobeerd in gesprek te gaan met de overlastgevers?"quote:Op vrijdag 30 december 2022 16:45 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Handhaving is ook een lachertje. Gisteren werd hier (regio Haaglanden) een uur lang zwaar illegaal vuurwerk afgestoken, waardoor mijn katten doodsbang onder de bank zaten. Ik bel vervolgens de politie, word ik doorverwezen naar de gemeente, maar uiteraard zijn zij na 17.00 uur niet te bereiken.
Het is niet acceptabel, maar we "accepteren" wel meer dingen in onze maatschappij die niet even leuk (voor een ander) zijn.quote:Op vrijdag 30 december 2022 20:01 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Wat probeer je daarmee duidelijk te maken. Dat het gewoon acceptabel zou moeten zijn?
Wie is er in dat geval onredelijk: de hater die een vuurwerkverbod wil of de vuurwerkfan die reageert dat er wel meer zaken niet even leuk voor de ander zijn?quote:Op vrijdag 30 december 2022 22:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is niet acceptabel, maar we "accepteren" wel meer dingen in onze maatschappij die niet even leuk (voor een ander) zijn.
Ik merk wel degelijk het verschil.quote:Op vrijdag 30 december 2022 17:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
We hebben twee jaar lang een vuurwerkverbod gehad. Niets van gemerkt hier ter stede. Het helpt niet om het daadwerkelijke probleem, tokkies en illegaal materiaal aan te pakken en is de goedwillende burgers die normaal doet tot last. En daar ben ik tegen.
Wat zou je dan moeten zeggen "willen jullie misschien ophouden met mijn auto op te blazen?"quote:Op vrijdag 30 december 2022 22:09 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Hier is de doodlopende route de volgende: "Heeft u zelf al geprobeerd in gesprek te gaan met de overlastgevers?"
Als ik kanker wil dan ga ik wel zware shag roken. Ik bel dus alleen nog als het uit de hand is gelopen al
Ja precies.quote:Op zaterdag 31 december 2022 11:53 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Wat zou je dan moeten zeggen "willen jullie misschien ophouden met mijn auto op te blazen?"
Is dit incident nummer 1? Wat een ontzettende mongool.quote:Bij een vuurwerkcontrole in Schiedam is gisteravond een agent gewond geraakt. Er werd vanuit een huis vuurwerk op hem afgeschoten. Een 17-jarige Schiedammer is aangehouden.
Het vuurwerk raakte de agent, die volgens de politiewoordvoering een piep in zijn oren en een brandwond in zijn nek heeft overgehouden aan het incident. Hij is naar het ziekenhuis gebracht.
Het incident gebeurde toen de agent een groepje jongeren aansprak. De 17-jarige jongen is opgepakt in het huis vanwaar het vuurwerk werd afgestoken.
Huh maar hoe kan dat? Het vuurwerk afsteken is nu toch nog verboden?quote:Op zaterdag 31 december 2022 13:42 schreef Haags het volgende:
[..]
Is dit incident nummer 1? Wat een ontzettende mongool.
Hij is in elk geval gepakt. Nu eens kijken of ze ook echt kunnen doorpakken. Vuurwerk afsteken voordat het geoorloofd is, vuurwerk bewust als wapen gebruiken (zal wel niet bewezen kunnen worden).quote:Op zaterdag 31 december 2022 13:42 schreef Haags het volgende:
[..]
Is dit incident nummer 1? Wat een ontzettende mongool.
"Guns Fireworks don't kill people, people kill people"quote:Op zaterdag 31 december 2022 13:48 schreef Amplifier het volgende:
[..]
Huh maar hoe kan dat? Het vuurwerk afsteken is nu toch nog verboden?
Je kunt de verkoop ervan wel zo ontmoedigen dat het praktisch nagenoeg onverhandelbaar is.quote:Op vrijdag 30 december 2022 17:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Met een totaalverbod kun je gaan werken aan cultuur/gedragsverandering als het gaat om vuurwerk op de lange termijn. Het is een eerste stap.quote:Op zaterdag 31 december 2022 16:15 schreef Pvt.Webster het volgende:
Hiermee pak je toch alleen de mensen die juist netjes wachten met afsteken van siervuurwerk tot het wettelijk mag. En daar ook goed mee om gaan.
Alles wat op dit moment overlast is, is sowieso al verboden.
1) Illegaal vuurwerk
2) Vuurwerk voorafgaand en na het tijdsblok waarin vuurwerk afgestoken mag worden.
En dat laatste is doorgaans geen siervuurwerk, dus komen we weer bij die 1e uit.
Wat gaat zo'n verbod hier precies aan veranderen? Dit zal ieder jaar zo gaan als er geen gedragsverandering komt.
Daarnaast is het nu al amper te handhaven. De vogels zijn meestal snel gevlogen na het afsteken van zo'n halve bom.
Die gedragsverandering is nu al iets ingezet. Steeds meer mensen zijn wel klaar met vuurwerk. Ik neem aan dat die tendens wel doorzet. Een verbod zal dat mogelijk iets versnellen.quote:Op zaterdag 31 december 2022 16:15 schreef Pvt.Webster het volgende:
Wat gaat zo'n verbod hier precies aan veranderen? Dit zal ieder jaar zo gaan als er geen gedragsverandering komt.
Nee. Ook dat kan niet. Je mag het niet belemmeren als lidstaat.quote:Op zaterdag 31 december 2022 16:20 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Je kunt de verkoop ervan wel zo ontmoedigen dat het praktisch nagenoeg onverhandelbaar is.
Het is al in een ander topic voorbij gekomen dat het prima kan. Staat op eenzelfde lijn als de regels rondom tabak. Dat gebeurt ook al volop en wordt alleen maar strenger qua verkoopmogelijkheden.quote:Op zaterdag 31 december 2022 16:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee. Ook dat kan niet. Je mag het niet belemmeren als lidstaat.
Al een paar keer uitgelegd aan hem maar dan komt hij met een totaal ander voorbeeld waar totaal andere wetgeving voor is binnen de EU.quote:Op zaterdag 31 december 2022 16:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee. Ook dat kan niet. Je mag het niet belemmeren als lidstaat.
quote:Op zaterdag 31 december 2022 16:35 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Al een paar keer uitgelegd aan hem maar dan komt hij met een totaal ander voorbeeld waar totaal andere wetgeving voor is binnen de EU.
Dit is van Wikipedia. Letterlijk simpeler dan daar kan ik het niet uitleggen. Ik kan wel een opsomming maken van de verschillen per lidstaat.quote:De EU-regelgeving betreffende vuurwerk stelt de minimumeisen waaraan alle lidstaten moeten voldoen, maar de staten hebben het recht om extra strenge wettelijke beperkingen op te leggen binnen hun eigen grondgebied.
Daar is F1 van uitgezonderd. In Ierland waar altijd een vuurwerkverbod was wordt sinds de nieuwe EU wetgeving ook F1 verkocht. Het enige wat beperkt is in Ierland is dat de importeurs daar een vergunning voor moeten hebben en dat zal in Nederland niet anders zijn.quote:Op zaterdag 31 december 2022 16:47 schreef Buitendam het volgende:
[..]
[..]
Dit is van Wikipedia. Letterlijk simpeler dan daar kan ik het niet uitleggen.
quote:Op zaterdag 31 december 2022 16:49 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Daar is F1 van uitgezonderd. In Ierland waar altijd een vuurwerkverbod was wordt sinds de nieuwe EU wetgeving ook F1 verkocht. Het enige wat beperkt is in Ierland is dat de importeurs daar een vergunning voor moeten hebben en dat zal in Nederland niet anders zijn.
quote:Pyrotechnische artikelen uit categorie F4 zijn in de hele EU voorbehouden aan professionals. Individuele lidstaten mogen, als zij dat willen, de verkoop, het bezit en het gebruik van de andere categorieën voor consumenten nog verder aan banden leggen.
Op gebied van F2 en F3 klopt dat niet op gebied van F1.quote:
https://eur-lex.europa.eu(...)i=CELEX%3A32013L0029quote:1. De lidstaten mogen het op de markt aanbieden van pyrotechnische artikelen die aan de eisen van deze richtlijn voldoen, niet verbieden, beperken of belemmeren.
2. Deze richtlijn laat onverlet dat een lidstaat omwille van de openbare orde of gezondheid en veiligheid, of omwille van milieubescherming maatregelen neemt om het bezit, gebruik en/of de verkoop aan het grote publiek van vuurwerk van de categorieën F2 en F3, pyrotechnische artikelen voor theatergebruik en andere pyrotechnische artikelen te verbieden of te beperken.
Exact. Het is niet zo moeilijk. F1 mag niet beperkt worden. Ligt ook gewoon bij de supermarkt.quote:Op zaterdag 31 december 2022 16:52 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Op gebied van F2 en F3 klopt dat niet op gebied van F1.
[..]
https://eur-lex.europa.eu(...)i=CELEX%3A32013L0029
En dus mag het lidstaat op basis van de punten die jij noemt zelf de conclusie trekken dat categorie 1 bij de Intertoys of supermarkt niet wenselijk is.quote:Op zaterdag 31 december 2022 16:52 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Op gebied van F2 en F3 klopt dat niet op gebied van F1.
[..]
https://eur-lex.europa.eu(...)i=CELEX%3A32013L0029
1. De lidstaten mogen het op de markt aanbieden van pyrotechnische artikelen die aan de eisen van deze richtlijn voldoen, niet verbieden, beperken of belemmeren.quote:Op zaterdag 31 december 2022 17:11 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En dus mag het lidstaat op basis van de punten die jij noemt zelf de conclusie trekken dat categorie 1 bij de Intertoys of supermarkt niet wenselijk is.
Que?quote:Op zaterdag 31 december 2022 16:23 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Die gedragsverandering is nu al iets ingezet. Steeds meer mensen zijn wel klaar met vuurwerk. Ik neem aan dat die tendens wel doorzet. Een verbod zal dat mogelijk iets versnellen.
Toch vind ik een verbod niet nodig en waarschijnlijk op de lange duur niet effectief. Ik zie meer heil in het aanwijzen van locaties waar je dan wel met je gezondheid mag spelen die ene nacht per jaar. Dan denk ik aan pleinen en/of sportvelden. Dan kan ieder voor zich kiezen of je er tussen wilt staan. Je zal dan zien dat met een jaar of tien het probleem totaal is opgelost.
Ik moet je er op wijzen dat je het tegen Buitendam hebt. Ik heb dit al meerdermalen tegen hem gezegd….vergeefs.quote:Op zaterdag 31 december 2022 17:13 schreef ipa84 het volgende:
[..]
1. De lidstaten mogen het op de markt aanbieden van pyrotechnische artikelen die aan de eisen van deze richtlijn voldoen, niet verbieden, beperken of belemmeren.
Ik neem aan dat je dit begrijpt? Of is dat te lastig.
Dat vuurwerkliefhebbers meer geld aan vuurwerk uitgeven, en dat meer mensen er klaar mee zijn, zijn twee uitspraken die elkaar helemaal niet uitsluiten. Alleen al vanwege de gestegen prijzen stijgt de omzet.quote:Op zaterdag 31 december 2022 17:26 schreef tja77 het volgende:
[..]
Que?
Aanname die niet klopt (want verkoop dit jaar is GIGANTISCH) gevolgd door nog een aanname.
Inderdaad. Tot dit punt klopt het. Maar omdat het richtlijnen zijn kan nationale wetgeving daarna bepalen waar en hoeveel. En dan is er geen sprake van een beperking, belemmering of verbod. Exact hetzelfde als met de tabakswetgeving, die stiekem nog veel strenger is, waar we in het begin over hadden.quote:Op zaterdag 31 december 2022 17:13 schreef ipa84 het volgende:
[..]
1. De lidstaten mogen het op de markt aanbieden van pyrotechnische artikelen die aan de eisen van deze richtlijn voldoen, niet verbieden, beperken of belemmeren.
Ik neem aan dat je dit begrijpt? Of is dat te lastig.
Gestegen prijzen zeggen wel iets, dat veel vuurwerkverkopers door hun voorraad heen zaten en het vuurwerk niet aangesleept konden krijgen zegt veel meer. Niet alleen qua omzet is dit een recordjaar, ook qua hoeveelheid verkocht vuurwerk. Dus energiecrisis, recordinflatie en gestegen vuurwerkprijzen ten spijt, de hoeveelheid (kg.) verkocht vuurwerk is meer dan ooit.quote:Op zaterdag 31 december 2022 17:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat vuurwerkliefhebbers meer geld aan vuurwerk uitgeven, en dat meer mensen er klaar mee zijn, zijn twee uitspraken die elkaar helemaal niet uitsluiten. Alleen al vanwege de gestegen prijzen stijgt de omzet.
Maar los daarvan, het aantal mensen dat bereid is om anderen hun lolletje te gunnen daalt over de hele linie, dat merk je niet alleen bij vuurwerk. Ik schat in dat het aantal mensen dat zelf geen vuurwerk koopt/afsteekt maar zich niet echt druk maakt over het gestook van anderen, afneemt. 'Ik heb er een hekel aan, dus dan wil ik dat anderen er ook mee stoppen' wordt op steeds meer terreinen een credo.
Net als met roken indertijd zijn er steeds minder mensen die kopen maar degene die kopen besteden wel veel meer. De vuurwerklobby draait dan ook op volle toeren om maar duidelijk te maken dat vrijwel iedereen in NL het leuk vind en dat er nauwelijks overlast is of gewonden vallen. Met name met legaal vuurwerk gaat iedereen heel netjes om en drinkt er niemand volgens hun site.quote:Op zaterdag 31 december 2022 17:26 schreef tja77 het volgende:
[..]
Que?
Aanname die niet klopt (want verkoop dit jaar is GIGANTISCH) gevolgd door nog een aanname.
Ja, maar niet dat het aantal mensen dat een hekel heeft aan vuurwerk niet kan stijgen.quote:Op zaterdag 31 december 2022 17:51 schreef tja77 het volgende:
[..]
Gestegen prijzen zeggen wel iets, dat veel vuurwerkverkopers door hun voorraad heen zaten en het vuurwerk niet aangesleept konden krijgen zegt veel meer. Niet alleen qua omzet is dit een recordjaar, ook qua hoeveelheid verkocht vuurwerk. Dus energiecrisis, recordinflatie en gestegen vuurwerkprijzen ten spijt, de hoeveelheid (kg.) verkocht vuurwerk is meer dan ooit.
Dat zegt toch ook wel iets?
Er is een verbod op knalvuurwerk, de mensen die een hekel hebben aan het “geknal” hebben dan ook minder recht van spreken toch? Ook de singleshots en vuurpijlen zijn eruit, dus oogartsen kunnen ook weer opgelucht adem halen.quote:Op zaterdag 31 december 2022 17:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, maar niet dat het aantal mensen dat een hekel heeft aan vuurwerk niet kan stijgen.
Dat zag ik hier vorig jaar al, de F3 bakken waren niet om aan te slepenquote:Op zaterdag 31 december 2022 18:00 schreef tja77 het volgende:
[..]
Er is een verbod op knalvuurwerk, de mensen die een hekel hebben aan het “geknal” hebben dan ook minder recht van spreken toch? Ook de singleshots en vuurpijlen zijn eruit, dus oogartsen kunnen ook weer opgelucht adem halen.
Klagen prima, maar doe het wel gegrond, en probeer een ander z’n relatief veilige vuurwerk niet te ontnemen.
Dikke kans dat bij een verbod die mensen op zoek gaan naar een gevaarlijker alternatief.
En dan hebben we het vuurwerk wat we bij de zuider- en oosterburen gekocht hebben nog niet eens meegeteld. Hoezo men is klaar met vuurwerk?!quote:Op zaterdag 31 december 2022 18:09 schreef RipCity het volgende:
Recordomzet vuurwerkverkoop: voor 110 miljoen euro ingekocht
Er is dit jaar voor een recordbedrag aan vuurwerk gekocht. Volgens de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN) hebben vuurwerkhandelaren een omzet van 110 miljoen euro gedraaid.
Het verkooprecord was tot nu toe bij de jaarwisseling van 2019-2020, toen voor 77 miljoen euro aan vuurwerk werd afgestoken. De twee jaren erna gold er een vuurwerkverbod vanwege de coronapandemie.
Volgens een woordvoerder van BPN komt 10 procent van de gestegen omzet door inflatie en de hogere prijs van het vuurwerk. ,,De rest komt echt doordat er enorm veel meer is verkocht. Het enthousiasme voor vuurwerk is dit jaar heel groot."
Nee.quote:Op woensdag 28 december 2022 09:58 schreef HSG het volgende:
[..]
Zolang de Nederlander zich niet kan gedragen en aan de regels kan houden is een verbod terecht.
Idd. 2000 mensen die iets niet goed doen en dan maar verbieden. Dan kan je alles wel gaan verbiedenquote:
Oliebollen zijn niet gezond en maakt een mens vies dik. Ik eis nu een verbod op oliebollen!quote:Op zaterdag 31 december 2022 18:22 schreef qajariaq het volgende:
110 miljoen euro op 18 miljoen Nederlanders. Dat is dus gemiddeld 6,11 euro per persoon. De omzet aan oliebollen is misschien nog wel groter vanavond.
Ik vind die dingen ook niet te eten maar zolang ik (en de rest) er geen last van heb....quote:Op zaterdag 31 december 2022 18:23 schreef Haags het volgende:
[..]
Oliebollen zijn niet gezond en maakt een mens vies dik. Ik eis nu een verbod op oliebollen!
Kan niet. Is categorie 1 snoep wat je niet kan verbieden of belemmeren.quote:Op zaterdag 31 december 2022 18:23 schreef Haags het volgende:
[..]
Oliebollen zijn niet gezond en maakt een mens vies dik. Ik eis nu een verbod op oliebollen!
Zie je wel dat je het wilt begrijpen, alleen moet je het wel willen.quote:Op zaterdag 31 december 2022 18:26 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Kan niet. Is categorie 1 snoep wat je niet kan verbieden of belemmeren.
Euhm een richtlijn is gewoon bindend hoor en je kunt je er bij de rechter op beroepen in relatie tot de overheid. Het enige verschil is dat een richtlijn moet worden omgezet in nationale wetgeving en een verordening niet.quote:Op zaterdag 31 december 2022 17:46 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Inderdaad. Tot dit punt klopt het. Maar omdat het richtlijnen zijn kan nationale wetgeving daarna bepalen waar en hoeveel. En dan is er geen sprake van een beperking, belemmering of verbod. Exact hetzelfde als met de tabakswetgeving, die stiekem nog veel strenger is, waar we in het begin over hadden.
Met de huidige gas prijzen, personeels tekorten en hoge grondstof kosten... denk het niet..quote:Op zaterdag 31 december 2022 18:22 schreef qajariaq het volgende:
110 miljoen euro op 18 miljoen Nederlanders. Dat is dus gemiddeld 6,11 euro per persoon. De omzet aan oliebollen is misschien nog wel groter vanavond.
Erg mooi.quote:Een 25-jarige man is zeer ernstig gewond geraakt tijdens carbidschieten in het dorp Diessen (Noord-Brabant). ,,Hij is in zorgelijke toestand naar het ziekenhuis overgebracht", meldt de politie op Twitter.
De politie doet onderzoek naar de exacte toedracht van het ongeluk. Bij het carbidschieten in het dorp in de gemeente Hilvarenbeek waren ongeveer veertig mensen aanwezig die het ongeluk zagen gebeuren. Voor hen wordt slachtofferhulp geregeld, aldus de politie.
Een verordening gaat sowieso boven nationale wetgeving als deze tegenstrijdig blijkt. Nee, het verschil zit ‘m in dit geval met name in het beoogde resultaat wat bindend is in het geval van een Richtlijn.quote:Op zaterdag 31 december 2022 18:54 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Euhm een richtlijn is gewoon bindend hoor en je kunt je er bij de rechter op beroepen in relatie tot de overheid. Het enige verschil is dat een richtlijn moet worden omgezet in nationale wetgeving en een verordening niet.
Maar goed, volgens mij wil je het gewoon niet snappen. Want op Wikipedia staat wat anders
Onzin. Een richtlijn gaat echt verder dan een resultaatsverplichting. Google even op rechtstreekse werking, dan hoef ik het niet uit te leggen. En ga nou niet betogen dat “niet belemmeren” onvoldoende duidelijk is, want duidelijker ga je het niet krijgen.quote:Op zaterdag 31 december 2022 19:13 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Een verordening gaat sowieso boven nationale wetgeving als deze tegenstrijdig blijkt. Nee, het verschil zit ‘m in dit geval met name in het beoogde resultaat wat bindend is in het geval van een Richtlijn.
Als het kabinet morgen besluit dat omwille van, (plak er een sticker op als volksgezondheid o.i.d.)het categorie 1 spul niet meer bij de supermarkt of Intertoys ligt maar op een hele kleinschalige manier 365 dagen ergens anders dan gaat dat toch echt gebeuren.
quote:Op zaterdag 31 december 2022 19:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Onzin. Een richtlijn gaat echt verder dan een resultaatsverplichting. Google even op rechtstreekse werking, dan hoef ik het niet uit te leggen. En ga nou niet betogen dat “niet belemmeren” onvoldoende duidelijk is, want duidelijker ga je het niet krijgen.
Bonuslink voor als je mij niet gelooft: https://www.nu.nl/jaarwis(...)ar-te-verbieden.html
En nu ben ik er klaar mee. Fijne jaarwisseling!
Jij ook een fijne jaarwisseling.quote:De belangrijkste wetgevingsmaatregelen in de EU zijn verordeningen, richtlijnen en besluiten. Verordeningen zijn bindend en rechtstreeks toepasselijk in de hele EU. Richtlijnen zijn eveneens bindend wat betreft het beoogde resultaat, maar werken niet rechtstreeks als maatregel.
Komt dat ook weer van Wikipedia?quote:Op zaterdag 31 december 2022 19:21 schreef Buitendam het volgende:
[..]
[..]
Jij ook een fijne jaarwisseling.
https://www.rvo.nl/onderwerpen/eu-wetgevingquote:Op zaterdag 31 december 2022 19:23 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Komt dat ook weer van Wikipedia?
Beoogd resultaat betekent in deze context vooral dat je vrij bent in de vorm als land (wet, amvb of whatever) en niet dat je vrijelijk mag shoppen in de bepalingen zolang het eindresultaat maar ergens op lijkt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |