abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 31 december 2022 @ 13:25:11 #176
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_207357785
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 11:53 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Wat zou je dan moeten zeggen "willen jullie misschien ophouden met mijn auto op te blazen?"
Ja precies.

"Hee, schavuiten, willen jullie daar terstond mee uitscheiden!"

Ondertussen gooien zij met ziektes, trekken er drie een mes en bellen ze zeventien neven op terwijl ze weten waar je woont.

Maar goed, minister Yesilgöz heeft gewaarschuwd voor keiharde aanpak van mensen die hulpverleners aanvallen. Net als de vorige jaren: van de honderd relschoppers wordt een handvol gepakt waarbij niet goed hard gemaakt kan worden wat ze precies hebben bijgedragen in de chaos.

Is al jaren een doorn in het oog van de politie: pak je er eentje, krijgen ze een lachertje van een staf terwijl de agent die ze te grazen namen doof en mank is. "De rest van je leven consequenties" zegt de minister. Helaas zijn die er inderdaad, voor die agent.
pi_207358140
quote:
Bij een vuurwerkcontrole in Schiedam is gisteravond een agent gewond geraakt. Er werd vanuit een huis vuurwerk op hem afgeschoten. Een 17-jarige Schiedammer is aangehouden.

Het vuurwerk raakte de agent, die volgens de politiewoordvoering een piep in zijn oren en een brandwond in zijn nek heeft overgehouden aan het incident. Hij is naar het ziekenhuis gebracht.

Het incident gebeurde toen de agent een groepje jongeren aansprak. De 17-jarige jongen is opgepakt in het huis vanwaar het vuurwerk werd afgestoken.
Is dit incident nummer 1? Wat een ontzettende mongool.
Zonder wrijving geen glans
pi_207358254
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 13:42 schreef Haags het volgende:

[..]
Huh maar hoe kan dat? Het vuurwerk afsteken is nu toch nog verboden?

:')
  zaterdag 31 december 2022 @ 13:53:04 #179
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_207358348
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 13:42 schreef Haags het volgende:

[..]
Hij is in elk geval gepakt. Nu eens kijken of ze ook echt kunnen doorpakken. Vuurwerk afsteken voordat het geoorloofd is, vuurwerk bewust als wapen gebruiken (zal wel niet bewezen kunnen worden).
pi_207359355
quote:
99s.gif Op zaterdag 31 december 2022 13:48 schreef Amplifier het volgende:

[..]
Huh maar hoe kan dat? Het vuurwerk afsteken is nu toch nog verboden?

:')
"Guns Fireworks don't kill people, people kill people"
  zaterdag 31 december 2022 @ 16:15:24 #181
489162 Pvt.Webster
101st Airborne Division
pi_207361105
Hiermee pak je toch alleen de mensen die juist netjes wachten met afsteken van siervuurwerk tot het wettelijk mag. En daar ook goed mee om gaan.

Alles wat op dit moment overlast is, is sowieso al verboden.

1) Illegaal vuurwerk
2) Vuurwerk voorafgaand en na het tijdsblok waarin vuurwerk afgestoken mag worden.

En dat laatste is doorgaans geen siervuurwerk, dus komen we weer bij die 1e uit.

Wat gaat zo'n verbod hier precies aan veranderen? Dit zal ieder jaar zo gaan als er geen gedragsverandering komt.

Daarnaast is het nu al amper te handhaven. De vogels zijn meestal snel gevlogen na het afsteken van zo'n halve bom.

[ Bericht 5% gewijzigd door Pvt.Webster op 31-12-2022 16:20:29 ]
"He was there to do his duty, and he did it — he never let a buddy down in combat, in France, Holland, or Germany — but he never volunteered for anything and he spurned promotion."
pi_207361231
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 17:48 schreef trein2000 het volgende:

[..]

En daarnaast kun je categorie 1 spul niet verbieden, want Europese regels. Dus handhaven wordt ook nog een issue.
Je kunt de verkoop ervan wel zo ontmoedigen dat het praktisch nagenoeg onverhandelbaar is.
Dit, dus.
pi_207361289
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 16:15 schreef Pvt.Webster het volgende:
Hiermee pak je toch alleen de mensen die juist netjes wachten met afsteken van siervuurwerk tot het wettelijk mag. En daar ook goed mee om gaan.

Alles wat op dit moment overlast is, is sowieso al verboden.

1) Illegaal vuurwerk
2) Vuurwerk voorafgaand en na het tijdsblok waarin vuurwerk afgestoken mag worden.

En dat laatste is doorgaans geen siervuurwerk, dus komen we weer bij die 1e uit.

Wat gaat zo'n verbod hier precies aan veranderen? Dit zal ieder jaar zo gaan als er geen gedragsverandering komt.

Daarnaast is het nu al amper te handhaven. De vogels zijn meestal snel gevlogen na het afsteken van zo'n halve bom.
Met een totaalverbod kun je gaan werken aan cultuur/gedragsverandering als het gaat om vuurwerk op de lange termijn. Het is een eerste stap.
Dit, dus.
pi_207361311
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 16:15 schreef Pvt.Webster het volgende:

Die gedragsverandering is nu al iets ingezet. Steeds meer mensen zijn wel klaar met vuurwerk. Ik neem aan dat die tendens wel doorzet. Een verbod zal dat mogelijk iets versnellen.

Toch vind ik een verbod niet nodig en waarschijnlijk op de lange duur niet effectief. Ik zie meer heil in het aanwijzen van locaties waar je dan wel met je gezondheid mag spelen die ene nacht per jaar. Dan denk ik aan pleinen en/of sportvelden. Dan kan ieder voor zich kiezen of je er tussen wilt staan. Je zal dan zien dat met een jaar of tien het probleem totaal is opgelost.
pi_207361367
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 16:20 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Je kunt de verkoop ervan wel zo ontmoedigen dat het praktisch nagenoeg onverhandelbaar is.
Nee. Ook dat kan niet. Je mag het niet belemmeren als lidstaat.
zie email 27 oktober
pi_207361385
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_207361430
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 16:25 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het is al in een ander topic voorbij gekomen dat het prima kan. Staat op eenzelfde lijn als de regels rondom tabak. Dat gebeurt ook al volop en wordt alleen maar strenger qua verkoopmogelijkheden.
Dit, dus.
pi_207361622
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 16:25 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Al een paar keer uitgelegd aan hem maar dan komt hij met een totaal ander voorbeeld waar totaal andere wetgeving voor is binnen de EU.
  zaterdag 31 december 2022 @ 16:44:01 #189
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_207361791
We zien wel hoe lang het nog te koop blijft in de EU. Gelukkig leven we nog in een vrij land, waar we kunnen kopen met ons geld wat we willen. Als dat verandert, kan men dit soort activiteiten pas echt de kop in drukken. Tot die tijd maakt men ongewenst gedrag hooguit duurder, dus we kunnen blijven stoken, rijden, roken, drinken en vuurwerk afsteken, zo lang er maar geld voor is.
Sui cuique mores fingunt fortunam
pi_207361859
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 16:35 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Al een paar keer uitgelegd aan hem maar dan komt hij met een totaal ander voorbeeld waar totaal andere wetgeving voor is binnen de EU.
quote:
De EU-regelgeving betreffende vuurwerk stelt de minimumeisen waaraan alle lidstaten moeten voldoen, maar de staten hebben het recht om extra strenge wettelijke beperkingen op te leggen binnen hun eigen grondgebied.
Dit is van Wikipedia. Letterlijk simpeler dan daar kan ik het niet uitleggen. Ik kan wel een opsomming maken van de verschillen per lidstaat.
Dit, dus.
pi_207361892
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 16:47 schreef Buitendam het volgende:

[..]
[..]
Dit is van Wikipedia. Letterlijk simpeler dan daar kan ik het niet uitleggen.
Daar is F1 van uitgezonderd. In Ierland waar altijd een vuurwerkverbod was wordt sinds de nieuwe EU wetgeving ook F1 verkocht. Het enige wat beperkt is in Ierland is dat de importeurs daar een vergunning voor moeten hebben en dat zal in Nederland niet anders zijn.
pi_207361935
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 16:49 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Daar is F1 van uitgezonderd. In Ierland waar altijd een vuurwerkverbod was wordt sinds de nieuwe EU wetgeving ook F1 verkocht. Het enige wat beperkt is in Ierland is dat de importeurs daar een vergunning voor moeten hebben en dat zal in Nederland niet anders zijn.
quote:
Pyrotechnische artikelen uit categorie F4 zijn in de hele EU voorbehouden aan professionals. Individuele lidstaten mogen, als zij dat willen, de verkoop, het bezit en het gebruik van de andere categorieën voor consumenten nog verder aan banden leggen.
Dit, dus.
pi_207361966
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 16:51 schreef Buitendam het volgende:

[..]
[..]

Op gebied van F2 en F3 klopt dat niet op gebied van F1.
quote:
1. De lidstaten mogen het op de markt aanbieden van pyrotechnische artikelen die aan de eisen van deze richtlijn voldoen, niet verbieden, beperken of belemmeren.
2. Deze richtlijn laat onverlet dat een lidstaat omwille van de openbare orde of gezondheid en veiligheid, of omwille van milieubescherming maatregelen neemt om het bezit, gebruik en/of de verkoop aan het grote publiek van vuurwerk van de categorieën F2 en F3, pyrotechnische artikelen voor theatergebruik en andere pyrotechnische artikelen te verbieden of te beperken.
https://eur-lex.europa.eu(...)i=CELEX%3A32013L0029
pi_207362082
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 16:52 schreef ipa84 het volgende:

[..]
[..]
Exact. Het is niet zo moeilijk. F1 mag niet beperkt worden. Ligt ook gewoon bij de supermarkt.
zie email 27 oktober
pi_207362305
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 16:52 schreef ipa84 het volgende:

[..]
[..]
En dus mag het lidstaat op basis van de punten die jij noemt zelf de conclusie trekken dat categorie 1 bij de Intertoys of supermarkt niet wenselijk is.
Dit, dus.
pi_207362364
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 17:11 schreef Buitendam het volgende:

[..]
En dus mag het lidstaat op basis van de punten die jij noemt zelf de conclusie trekken dat categorie 1 bij de Intertoys of supermarkt niet wenselijk is.
1. De lidstaten mogen het op de markt aanbieden van pyrotechnische artikelen die aan de eisen van deze richtlijn voldoen, niet verbieden, beperken of belemmeren.
Ik neem aan dat je dit begrijpt? Of is dat te lastig.
pi_207362478
Als het echt slecht is voor het milieu/klimaat dan zou Brussel dat Europees moeten gaan regelen. Ben benieuwd wat Italie en Spanje er van vinden.
  zaterdag 31 december 2022 @ 17:26:57 #198
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_207362705
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 16:23 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Die gedragsverandering is nu al iets ingezet. Steeds meer mensen zijn wel klaar met vuurwerk. Ik neem aan dat die tendens wel doorzet. Een verbod zal dat mogelijk iets versnellen.

Toch vind ik een verbod niet nodig en waarschijnlijk op de lange duur niet effectief. Ik zie meer heil in het aanwijzen van locaties waar je dan wel met je gezondheid mag spelen die ene nacht per jaar. Dan denk ik aan pleinen en/of sportvelden. Dan kan ieder voor zich kiezen of je er tussen wilt staan. Je zal dan zien dat met een jaar of tien het probleem totaal is opgelost.
Que?
Aanname die niet klopt (want verkoop dit jaar is GIGANTISCH) gevolgd door nog een aanname.
  zaterdag 31 december 2022 @ 17:28:02 #199
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_207362727
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2022 17:13 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Ik neem aan dat je dit begrijpt? Of is dat te lastig.
Ik moet je er op wijzen dat je het tegen Buitendam hebt. Ik heb dit al meerdermalen tegen hem gezegd….vergeefs.
  zaterdag 31 december 2022 @ 17:29:58 #200
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207362761
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 17:26 schreef tja77 het volgende:

[..]
Que?
Aanname die niet klopt (want verkoop dit jaar is GIGANTISCH) gevolgd door nog een aanname.
Dat vuurwerkliefhebbers meer geld aan vuurwerk uitgeven, en dat meer mensen er klaar mee zijn, zijn twee uitspraken die elkaar helemaal niet uitsluiten. Alleen al vanwege de gestegen prijzen stijgt de omzet.

Maar los daarvan, het aantal mensen dat bereid is om anderen hun lolletje te gunnen daalt over de hele linie, dat merk je niet alleen bij vuurwerk. Ik schat in dat het aantal mensen dat zelf geen vuurwerk koopt/afsteekt maar zich niet echt druk maakt over het gestook van anderen, afneemt. 'Ik heb er een hekel aan, dus dan wil ik dat anderen er ook mee stoppen' wordt op steeds meer terreinen een credo.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')