Maar we hebben al twee jaar een (weliswaar door een pandemie veroorzaakt) vuurwerkverbod gehad. En ondertussen zijn de regels al stevig aangescherpt. Geen vuurpijlen meer, inmiddels ook geen dingen als rotjes meer. Vergeleken met het wel of niet terugzetten van de klok zou dat zijn alsof we in de afgelopen jaren de klok al niet meer een uur, maar 55 minuten en daarna 45 minuten zijn gaan verzetten...quote:Op vrijdag 30 december 2022 17:13 schreef girlnextdoor. het volgende:
Zien we deze kop niet elk jaar verschijnen? Net zoals dat het mogelijk het laatste jaar is dat de klok verzet wordt?
Je ziet de politie wel meer aanwezig in de wijken. Maar het blijft wel grappig dat ze als kip zonder kop rondrijden.quote:Op vrijdag 30 december 2022 16:45 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Handhaving is ook een lachertje. Gisteren werd hier (regio Haaglanden) een uur lang zwaar illegaal vuurwerk afgestoken, waardoor mijn katten doodsbang onder de bank zaten. Ik bel vervolgens de politie, word ik doorverwezen naar de gemeente, maar uiteraard zijn zij na 17.00 uur niet te bereiken.
Op welk gebied is het hier 'zo'n grote puinhoop', vergeleken met nota bene de meeste landen wereldwijd?quote:Op vrijdag 30 december 2022 17:36 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ja, daarom is het hier ook zo'n grote puinhoop vergeleken met de meeste landen wereldwijd. Als de gemiddelde Nederlander nou eens verantwoordelijk om kon gaan met dingen, hadden we hier een rijk land kunnen hebben waar veel zaken goed geregeld zijn en waar veel mensen uit andere landen graag naartoe zouden willen. Maar helaas, nu moeten we het met dit land doen waar iedereen het liefst zo snel mogelijk zou willen vertrekken naar al die betere oorden met verantwoordelijke mensen.
De mensen die ik ken die nog vuurwerk afsteken drinken sowieso niet, maar los daarvan is niet drinken voor je vuurwerk afsteekt wel van een andere orde.quote:Op vrijdag 30 december 2022 17:11 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Hoeveel mensen ken jij die zich alleen al aan hun eerste veiligheidsaanbeveling houdt?
Ik nam aan dat de "quote:Op vrijdag 30 december 2022 17:38 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Op welk gebied is het hier 'zo'n grote puinhoop', vergeleken met nota bene de meeste landen wereldwijd?
Nou ja, je ziet op FOK! genoeg mensen die daadwerkelijk van mening (zeggen te) zijn dat Nederland in de top-10 van meest onleefbare landen op aarde staat. Dus je weet het maar nooit.quote:Op vrijdag 30 december 2022 17:47 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik nam aan dat de "" niet nodig was bij mijn post, maar blijkbaar wel.
Accepteren, niet alles is maakbaar. Er vallen ook doden door auto-ongelukken.quote:Op donderdag 29 december 2022 13:41 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Daarom vraag ik ook wat de tegenstanders van een verbod wel als mogelijke oplossing zien. Of zijn die paar honderd passanten die blijvend letsel oplopen gewoon collateral damage?
Ongelukken ja. Niet omdat jaarlijks honderden mongolen expres tegen hulpverleners aanrijden.quote:Op vrijdag 30 december 2022 17:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Accepteren, niet alles is maakbaar. Er vallen ook doden door auto-ongelukken.
En toch kwam er beduidend minder letsels op de SEH en was er veel minder schade. Maar dat kan ook met de lockdown te maken hebben, dat weten we niet.quote:We hebben twee jaar lang een vuurwerkverbod gehad. Niets van gemerkt hier ter stede.
quote:Het helpt niet om het daadwerkelijke probleem, tokkies en illegaal materiaal aan te pakken en is de goedwillende burgers die normaal doet tot last. En daar ben ik tegen.
En daarnaast kun je categorie 1 spul niet verbieden, want Europese regels. Dus handhaven wordt ook nog een issue.
mobiliteit is bijna een eerste levensbehoefte. Dat daarbij mensen omkomen is helaas een onderdeel. Vuurwerk afsteken is aleen maar lol, voor de afsteker en soms voor omstanders. Dus totaal onvergelijkbaarquote:Op vrijdag 30 december 2022 17:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
We hebben twee jaar lang een vuurwerkverbod gehad. Niets van gemerkt hier ter stede. Het helpt niet om het daadwerkelijke probleem, tokkies en illegaal materiaal aan te pakken en is de goedwillende burgers die normaal doet tot last. En daar ben ik tegen.
En daarnaast kun je categorie 1 spul niet verbieden, want Europese regels. Dus handhaven wordt ook nog een issue.
Vervang vuurwerk eens voor alcohol.quote:Op vrijdag 30 december 2022 18:22 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
mobiliteit is bijna een eerste levensbehoefte. Dat daarbij mensen omkomen is helaas een onderdeel. Vuurwerk afsteken is aleen maar lol, voor de afsteker en soms voor omstanders. Dus totaal onvergelijkbaar
Welke Europese regels verbieden het verbieden van producten?
De vuurwerkrichtlijn. 2013/29.quote:Op vrijdag 30 december 2022 18:22 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
mobiliteit is bijna een eerste levensbehoefte. Dat daarbij mensen omkomen is helaas een onderdeel. Vuurwerk afsteken is aleen maar lol, voor de afsteker en soms voor omstanders. Dus totaal onvergelijkbaar
Welke Europese regels verbieden het verbieden van producten?
Ik kan me bijna niet voorstellen dat er iemand is die daadwerkelijk zo denkt als in mijn post. Die zouden hun hoofd moeten laten nakijken.quote:Op vrijdag 30 december 2022 17:48 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou ja, je ziet op FOK! genoeg mensen die daadwerkelijk van mening (zeggen te) zijn dat Nederland in de top-10 van meest onleefbare landen op aarde staat. Dus je weet het maar nooit.
Breng ze nou niet op ideeën.quote:Op vrijdag 30 december 2022 18:26 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Vervang vuurwerk eens voor alcohol.
Wat probeer je daarmee duidelijk te maken. Dat het gewoon acceptabel zou moeten zijn?quote:Op vrijdag 30 december 2022 18:26 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Vervang vuurwerk eens voor alcohol.
Correct. Maar dat zei ik alquote:Op vrijdag 30 december 2022 20:20 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Thanks. Wist ik niet. Begrijp ik het nu goed dat alleen F1 vuurwerk niet verboden kan worden?
Alcohol is ook alleen maar voor de lol (althans, de consumptievariant bij de supermarkt/slijter). Als je argument is dat wanneer iets dat slachtoffers kan maken net zo goed weg kan omdat het slechts voor de lol is, geen noodzaak is en geen functie heeft (gelijk aan mobiliteit zoals jij aangeeft), kun je alcohol daar ook onder rekenen.quote:Op vrijdag 30 december 2022 20:01 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Wat probeer je daarmee duidelijk te maken. Dat het gewoon acceptabel zou moeten zijn?
Ah op die manier. Klinkt fair alleen ik bedoelde die lol niet zo letterlijk. Dat iets slachtoffers veroorzaakt is in die context niet mijn argument want alles in het leven kan tot letsel of de dood leiden. Op die manier kan alles platgeslagen worden. Ook de balpen, paperclip en zelfs chips maakt slachtoffersquote:Op vrijdag 30 december 2022 20:54 schreef Repentless het volgende:
[..]
Alcohol is ook alleen maar voor de lol (althans, de consumptievariant bij de supermarkt/slijter). Als je argument is dat wanneer iets dat slachtoffers kan maken net zo goed weg kan omdat het slechts voor de lol is, geen noodzaak is en geen functie heeft (gelijk aan mobiliteit zoals jij aangeeft), kun je alcohol daar ook onder rekenen.
Nee, alle ramen nog intact. Vanmiddag ook nog. Maar ze zijn daarna begonnen met carbid om te testen en dat doen ze meestal op het parkeerterrein daar dus wellicht is mijn informatie inmiddels achterhaald.quote:
Hier is de doodlopende route de volgende: "Heeft u zelf al geprobeerd in gesprek te gaan met de overlastgevers?"quote:Op vrijdag 30 december 2022 16:45 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Handhaving is ook een lachertje. Gisteren werd hier (regio Haaglanden) een uur lang zwaar illegaal vuurwerk afgestoken, waardoor mijn katten doodsbang onder de bank zaten. Ik bel vervolgens de politie, word ik doorverwezen naar de gemeente, maar uiteraard zijn zij na 17.00 uur niet te bereiken.
Het is niet acceptabel, maar we "accepteren" wel meer dingen in onze maatschappij die niet even leuk (voor een ander) zijn.quote:Op vrijdag 30 december 2022 20:01 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Wat probeer je daarmee duidelijk te maken. Dat het gewoon acceptabel zou moeten zijn?
Wie is er in dat geval onredelijk: de hater die een vuurwerkverbod wil of de vuurwerkfan die reageert dat er wel meer zaken niet even leuk voor de ander zijn?quote:Op vrijdag 30 december 2022 22:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is niet acceptabel, maar we "accepteren" wel meer dingen in onze maatschappij die niet even leuk (voor een ander) zijn.
Ik merk wel degelijk het verschil.quote:Op vrijdag 30 december 2022 17:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
We hebben twee jaar lang een vuurwerkverbod gehad. Niets van gemerkt hier ter stede. Het helpt niet om het daadwerkelijke probleem, tokkies en illegaal materiaal aan te pakken en is de goedwillende burgers die normaal doet tot last. En daar ben ik tegen.
Wat zou je dan moeten zeggen "willen jullie misschien ophouden met mijn auto op te blazen?"quote:Op vrijdag 30 december 2022 22:09 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Hier is de doodlopende route de volgende: "Heeft u zelf al geprobeerd in gesprek te gaan met de overlastgevers?"
Als ik kanker wil dan ga ik wel zware shag roken. Ik bel dus alleen nog als het uit de hand is gelopen al
Ja precies.quote:Op zaterdag 31 december 2022 11:53 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Wat zou je dan moeten zeggen "willen jullie misschien ophouden met mijn auto op te blazen?"
Is dit incident nummer 1? Wat een ontzettende mongool.quote:Bij een vuurwerkcontrole in Schiedam is gisteravond een agent gewond geraakt. Er werd vanuit een huis vuurwerk op hem afgeschoten. Een 17-jarige Schiedammer is aangehouden.
Het vuurwerk raakte de agent, die volgens de politiewoordvoering een piep in zijn oren en een brandwond in zijn nek heeft overgehouden aan het incident. Hij is naar het ziekenhuis gebracht.
Het incident gebeurde toen de agent een groepje jongeren aansprak. De 17-jarige jongen is opgepakt in het huis vanwaar het vuurwerk werd afgestoken.
Huh maar hoe kan dat? Het vuurwerk afsteken is nu toch nog verboden?quote:Op zaterdag 31 december 2022 13:42 schreef Haags het volgende:
[..]
Is dit incident nummer 1? Wat een ontzettende mongool.
Hij is in elk geval gepakt. Nu eens kijken of ze ook echt kunnen doorpakken. Vuurwerk afsteken voordat het geoorloofd is, vuurwerk bewust als wapen gebruiken (zal wel niet bewezen kunnen worden).quote:Op zaterdag 31 december 2022 13:42 schreef Haags het volgende:
[..]
Is dit incident nummer 1? Wat een ontzettende mongool.
"Guns Fireworks don't kill people, people kill people"quote:Op zaterdag 31 december 2022 13:48 schreef Amplifier het volgende:
[..]
Huh maar hoe kan dat? Het vuurwerk afsteken is nu toch nog verboden?
Je kunt de verkoop ervan wel zo ontmoedigen dat het praktisch nagenoeg onverhandelbaar is.quote:Op vrijdag 30 december 2022 17:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Met een totaalverbod kun je gaan werken aan cultuur/gedragsverandering als het gaat om vuurwerk op de lange termijn. Het is een eerste stap.quote:Op zaterdag 31 december 2022 16:15 schreef Pvt.Webster het volgende:
Hiermee pak je toch alleen de mensen die juist netjes wachten met afsteken van siervuurwerk tot het wettelijk mag. En daar ook goed mee om gaan.
Alles wat op dit moment overlast is, is sowieso al verboden.
1) Illegaal vuurwerk
2) Vuurwerk voorafgaand en na het tijdsblok waarin vuurwerk afgestoken mag worden.
En dat laatste is doorgaans geen siervuurwerk, dus komen we weer bij die 1e uit.
Wat gaat zo'n verbod hier precies aan veranderen? Dit zal ieder jaar zo gaan als er geen gedragsverandering komt.
Daarnaast is het nu al amper te handhaven. De vogels zijn meestal snel gevlogen na het afsteken van zo'n halve bom.
Die gedragsverandering is nu al iets ingezet. Steeds meer mensen zijn wel klaar met vuurwerk. Ik neem aan dat die tendens wel doorzet. Een verbod zal dat mogelijk iets versnellen.quote:Op zaterdag 31 december 2022 16:15 schreef Pvt.Webster het volgende:
Wat gaat zo'n verbod hier precies aan veranderen? Dit zal ieder jaar zo gaan als er geen gedragsverandering komt.
Nee. Ook dat kan niet. Je mag het niet belemmeren als lidstaat.quote:Op zaterdag 31 december 2022 16:20 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Je kunt de verkoop ervan wel zo ontmoedigen dat het praktisch nagenoeg onverhandelbaar is.
Het is al in een ander topic voorbij gekomen dat het prima kan. Staat op eenzelfde lijn als de regels rondom tabak. Dat gebeurt ook al volop en wordt alleen maar strenger qua verkoopmogelijkheden.quote:Op zaterdag 31 december 2022 16:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee. Ook dat kan niet. Je mag het niet belemmeren als lidstaat.
Al een paar keer uitgelegd aan hem maar dan komt hij met een totaal ander voorbeeld waar totaal andere wetgeving voor is binnen de EU.quote:Op zaterdag 31 december 2022 16:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee. Ook dat kan niet. Je mag het niet belemmeren als lidstaat.
quote:Op zaterdag 31 december 2022 16:35 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Al een paar keer uitgelegd aan hem maar dan komt hij met een totaal ander voorbeeld waar totaal andere wetgeving voor is binnen de EU.
Dit is van Wikipedia. Letterlijk simpeler dan daar kan ik het niet uitleggen. Ik kan wel een opsomming maken van de verschillen per lidstaat.quote:De EU-regelgeving betreffende vuurwerk stelt de minimumeisen waaraan alle lidstaten moeten voldoen, maar de staten hebben het recht om extra strenge wettelijke beperkingen op te leggen binnen hun eigen grondgebied.
Daar is F1 van uitgezonderd. In Ierland waar altijd een vuurwerkverbod was wordt sinds de nieuwe EU wetgeving ook F1 verkocht. Het enige wat beperkt is in Ierland is dat de importeurs daar een vergunning voor moeten hebben en dat zal in Nederland niet anders zijn.quote:Op zaterdag 31 december 2022 16:47 schreef Buitendam het volgende:
[..]
[..]
Dit is van Wikipedia. Letterlijk simpeler dan daar kan ik het niet uitleggen.
quote:Op zaterdag 31 december 2022 16:49 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Daar is F1 van uitgezonderd. In Ierland waar altijd een vuurwerkverbod was wordt sinds de nieuwe EU wetgeving ook F1 verkocht. Het enige wat beperkt is in Ierland is dat de importeurs daar een vergunning voor moeten hebben en dat zal in Nederland niet anders zijn.
quote:Pyrotechnische artikelen uit categorie F4 zijn in de hele EU voorbehouden aan professionals. Individuele lidstaten mogen, als zij dat willen, de verkoop, het bezit en het gebruik van de andere categorieën voor consumenten nog verder aan banden leggen.
Op gebied van F2 en F3 klopt dat niet op gebied van F1.quote:
https://eur-lex.europa.eu(...)i=CELEX%3A32013L0029quote:1. De lidstaten mogen het op de markt aanbieden van pyrotechnische artikelen die aan de eisen van deze richtlijn voldoen, niet verbieden, beperken of belemmeren.
2. Deze richtlijn laat onverlet dat een lidstaat omwille van de openbare orde of gezondheid en veiligheid, of omwille van milieubescherming maatregelen neemt om het bezit, gebruik en/of de verkoop aan het grote publiek van vuurwerk van de categorieën F2 en F3, pyrotechnische artikelen voor theatergebruik en andere pyrotechnische artikelen te verbieden of te beperken.
Exact. Het is niet zo moeilijk. F1 mag niet beperkt worden. Ligt ook gewoon bij de supermarkt.quote:Op zaterdag 31 december 2022 16:52 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Op gebied van F2 en F3 klopt dat niet op gebied van F1.
[..]
https://eur-lex.europa.eu(...)i=CELEX%3A32013L0029
En dus mag het lidstaat op basis van de punten die jij noemt zelf de conclusie trekken dat categorie 1 bij de Intertoys of supermarkt niet wenselijk is.quote:Op zaterdag 31 december 2022 16:52 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Op gebied van F2 en F3 klopt dat niet op gebied van F1.
[..]
https://eur-lex.europa.eu(...)i=CELEX%3A32013L0029
1. De lidstaten mogen het op de markt aanbieden van pyrotechnische artikelen die aan de eisen van deze richtlijn voldoen, niet verbieden, beperken of belemmeren.quote:Op zaterdag 31 december 2022 17:11 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En dus mag het lidstaat op basis van de punten die jij noemt zelf de conclusie trekken dat categorie 1 bij de Intertoys of supermarkt niet wenselijk is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |