De vraag was wat tegenstanders van een verbod behalve strenger straffen dan zien als mogelijke oplossing als de zoveelste hulpverlener weer wordt bekogeld met bommen. Dat zou dus betekenen dat een verbod op legaal vuurwerk automatisch ertoe leidt dat illegale bommen verdwijnen. Welke onderbouwing is er voor die stelling?quote:Op woensdag 28 december 2022 13:49 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dat was niet de vraag. Even aangenomen dat je tegenstander bent van een verbod, hoe ga je dan voorkomen dat die hulpverleners bekogeld worden met bommen?
Of in het verlengde van je eigen vraag, als die hulpverleners ondanks het verbod nog altijd worden gebombardeerd, hoe ga je daar wat aan doen?
Waar denk je ook dat de oorzaak van het probleem precies ligt?quote:Op woensdag 28 december 2022 14:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja en wat denk je dat dit in de praktijk betekent? Dat ze het merendeel wel of niet controleren?
Niet Dat is steekproefsgewijs.quote:Op woensdag 28 december 2022 14:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja en wat denk je dat dit in de praktijk betekent? Dat ze het merendeel wel of niet controleren?
Als je nou eens leest wat ik schrijf, dan had je het antwoord al gezien.quote:Op woensdag 28 december 2022 14:35 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Waar denk je ook dat de oorzaak van het probleem precies ligt?
Punt blijft staan dat het probleem niet ligt in een verbod, maar in een te lage pakkans van het huidige verbod. Beteket dus dat je óf meer moet handhaven of de handhaving/opsporing die er al is efficiënter uit moet voeren.quote:Op woensdag 28 december 2022 14:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als je nou eens leest wat ik schrijf, dan had je het antwoord al gezien.
Wat dacht je van het gelijktrekken van vuurwerk regels binnen de EU, dat schreef ik al in 1 van mijn eerste posts. Het is hier dweilen met de kraan open als je gewoon nog in Polen explosieven kunt verkopen, of in België spul wat voor vuurwerkshows wordt gebruikt.quote:Op woensdag 28 december 2022 14:38 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Punt blijft staan dat het probleem niet ligt in een verbod, maar in een te lage pakkans van het huidige verbod. Beteket dus dat je óf meer moet handhaven of de handhaving/opsporing die er al is efficiënter uit moet voeren.
Zowel op de afstekers als op de import van illegaal vuurwerk.
Als dat betekent dat de komende jaren elke kofferbak op de A16 open moet in december, then so be it.
Wordt het dan ook gecontroleerd als het per post wordt verstuurd?quote:Op woensdag 28 december 2022 14:38 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Punt blijft staan dat het probleem niet ligt in een verbod, maar in een te lage pakkans van het huidige verbod. Beteket dus dat je óf meer moet handhaven of de handhaving/opsporing die er al is efficiënter uit moet voeren.
Als dat betekent dat de komende jaren elke kofferbak op de A16 open moet in december, then so be it.
Ik denk dat je dat tweeledig moet doen want zo'n wijziging kunnen we als Nederland niet éénzijdig beslissen (en de vuurwerkindustrie zit er niet op te wachten). Proberen om het EU-breed gelijk te trekken maar tegelijkertijd beter handhaven wat we nu hebben.quote:Op woensdag 28 december 2022 14:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wat dacht je van het gelijktrekken van vuurwerk regels binnen de EU, dat schreef ik al in 1 van mijn eerste posts. Het is hier dweilen met de kraan open als je gewoon nog in Polen explosieven kunt verkopen, of in België spul wat voor vuurwerkshows wordt gebruikt.
Het lijkt me niet meer dan normaal dat zwaar vuurwerk gewoon niet aan particulieren verkoopt, daar hoeft de legitieme vuurwerkhandel echt geen zorgen over te maken. Het zelfde is in het verleden ook gewoon met wapenhandel gedaan, en dat was al heel lang voor we een grote EU hadden.quote:Op woensdag 28 december 2022 14:42 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Ik denk dat je dat tweeledig moet doen want zo'n wijziging kunnen we als Nederland niet éénzijdig beslissen (en de vuurwerkindustrie zit er niet op te wachten). Proberen om het EU-breed gelijk te trekken maar tegelijkertijd beter handhaven wat we nu hebben.
Maar dan moet wel elke lidstaat gaan handhaven...quote:Op woensdag 28 december 2022 14:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het lijkt me niet meer dan normaal dat zwaar vuurwerk gewoon niet aan particulieren verkoopt, daar hoeft de legitieme vuurwerkhandel echt geen zorgen over te maken. Het zelfde is in het verleden ook gewoon met wapenhandel gedaan, en dat was al heel lang voor we een grote EU hadden.
En hier die van Halt:quote:Op woensdag 28 december 2022 14:29 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Oja ja nee als jij dat zegt zal het wel zo zijn.
quote:Op maandag 30 november 2020 11:44 schreef Zelva het volgende:
[..]
Eh, eerst eens proberen daadwerkelijk te handhaven om de grote problemen met illegaal (afsteken van) vuurwerk op te lossen?
Want dat er de laatste jaren nauwelijks aan handhaving is gedaan, is een feit. Dat kun je bijvoorbeeld alleen al zien aan een belachelijk grote daling in het aantal vuurwerkovertreders dat bij Halt wordt aangemeld, van 4300 in 2006, naar een schamele 1200 in 2019.
Dat is nu eenmaal het concept van een unie, anders kun je net zo goed weer terug naar de oude situatie.quote:Op woensdag 28 december 2022 14:55 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Maar dan moet wel elke lidstaat gaan handhaven...
Dat heeft de afgelopen 30 jaar ook zo ontzettend goed gewerkt natuurlijk.quote:Op woensdag 28 december 2022 15:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is nu eenmaal het concept van een unie, anders kun je net zo goed weer terug naar de oude situatie.
De meeste fanatiekelingen gaan niet in december, ja voor een laatste keertje misschien maar de overgrote meerderheid gaat al sinds april met een piek in de zomer.quote:Op woensdag 28 december 2022 14:38 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dat staat niet in het artikel dus zeg jij het maarquote:Op woensdag 28 december 2022 15:21 schreef Zelva het volgende:
[..]
En je punt is? Wordt er nu wel of niet veel minder aan handhaving gedaan?
Even kijken, we hebben dus cijfers dat het aantal arrestaties gehalveerd is en dat het aantal Halt-ers met zo'n 75 procent is gedaald.quote:Op woensdag 28 december 2022 15:23 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Dat staat niet in het artikel dus zeg jij het maar
Dat laatste beweert niemand hoor maar uit het artikel dat je post staat nergens dat de handhaving steeds minder wordt.quote:Op woensdag 28 december 2022 15:27 schreef Zelva het volgende:
[..]
Even kijken, we hebben dus cijfers dat het aantal arrestaties gehalveerd is en dat het aantal Halt-ers met zo'n 75 procent is gedaald.
En dan durf je echt nog te beweren dat niet duidelijk is dat de handhaving wel een tikkie beter kan?
Waar bestaat handhaving volgens jou uit dan?quote:Op woensdag 28 december 2022 15:35 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Dat laatste beweert niemand hoor maar uit het artikel dat je post staat nergens dat de handhaving steeds minder wordt.
Dan maar een Purge dag invoeren?quote:Op woensdag 28 december 2022 11:00 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Omdat er mensen zijn die leven. Vandaar dat ik naar je definitie vraag van 'gedragen'. Sommige mensen vinden vliegen onfatsoenlijk. Vlees eten, vuurwerk afsteken.
Oudjaar is niets meer dan een tijdelijke vorm van gecontroleerde anarchie. Hartstikke nuttig. Brood en spelen.
Uit meer dan arrestaties en HALT straffen.quote:Op woensdag 28 december 2022 15:40 schreef Zelva het volgende:
[..]
Waar bestaat handhaving volgens jou uit dan?
Shells, zware knallers, prof vuurwerk valt allemaal onder F4 of cat4 en is overal verboden om te verkopen aan particulieren binnen de EU. Dat is al een paar jaar zo. Maar zoals met zo veel dingen als er geld te verdienen valt zijn er altijd wel zwakke schakels te vinden.quote:Op woensdag 28 december 2022 14:08 schreef raptorix het volgende:
En het zou ook fijn als ze in de EU de boel eens gelijk trekken, te idioot voor woorden dat zware shells en ander spul gewoon aan particulieren word verkocht.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |